Nem hajlandóak kiadni a leleteimet

2011.01.05. 06:00

Tisztelt Praxis Blog!


Azzal a kérdéssel fordulnék önökhöz, hogy a Szigetszentmiklósi Rendelőintézet nem hajlandó kiadni a röntgenfelvételeimet valami 1997-es törvényre hivatkozva. Sajnos a konkrét passzusra nem emlékszem, de ennek igyekszem majd utánajárni. Azért lenne rá szükségem, mert a magánrendelésben dolgozó ortopéd orvosomnak nem a radiológus egysoros "szakvéleményére" lenne szüksége, hanem magára a felvételre.

 


Az orvosom nézett nagyokat, "hogy mi az, hogy nem adják ki"? Ilyenről eddig nem is hallott. Tehát nem általános gyakorlatról van szó. Nekem is gyanús a dolog, mert 2003 és 2008-ban is röntgenezték a lábam - igaz a fővárosban, de akkor megkaptam a felvételeket...


Helyesen érzem azt, hogy ez valami magányos terrorakció arra nézve, hogy ne menjen az ember magánrendelésre, hanem mint ellátott betegért kilincselhessen az Rendelőintézet állami pénzért?


Mit lehetne tenni az ügyben, hogy kiadják az én személyes adatomat képező orvosi anyagomat? Milyen szervezhez fordulhatok?


http://www.szoszolo.hu/02betegjogi_szab/betegek_jogai.htm


Az egészségügyi dokumentáció megismerésének joga


24. § (1) A beteg jogosult megismerni a róla készült egészségügyi dokumentációban szereplő adatait, illetve joga van ahhoz, hogy - a 135. §-ban foglaltak figyelembevételével - egészségügyi adatairól tájékoztatást kérjen.


(2) Az egészségügyi dokumentációval az egészségügyi szolgáltató, az abban szereplő adattal a beteg rendelkezik.


(3) A beteg jogosult


a) a gyógykezeléssel összefüggő adatainak kezeléséről tájékoztatást kapni,


b) a rá vonatkozó egészségügyi adatokat megismerni,


c) az egészségügyi dokumentációba betekinteni, valamint azokról saját költségére másolatot kapni,


d) az egészségügyi intézményből történő elbocsátásakor zárójelentést (137. §) kapni,


e) egészségügyi adatairól indokolt célra - saját költségére - összefoglaló vagy kivonatos írásos véleményt kapni.


(4) A beteg jogosult az általa pontatlannak vagy hiányosnak vélt - rá vonatkozó - egészségügyi dokumentáció kiegészítését, kijavítását kezdeményezni, amelyet a kezelőorvos, illetve más adatkezelő a dokumentációra saját szakmai véleményének feltüntetésével jegyez rá. A hibás egészségügyi adatot az adatfelvételt követően törölni nem lehet, azt úgy kell kijavítani, hogy az eredetileg felvett adat megállapítható legyen.


(5) Amennyiben a betegről készült egészségügyi dokumentáció más személy magántitok-védelméhez való jogát érintő adatokat is tartalmaz, annak csak a betegre vonatkozó része tekintetében gyakorolható a betekintési, illetve a (3) bekezdésben említett egyéb jogosultság.


(6) Cselekvőképtelen személy dokumentációjába való betekintési jog a 16. § (1)-(2) bekezdései szerinti személyt illeti meg.


(7) A beteg jogosult az adott betegségével kapcsolatos egészségügyi ellátásának ideje alatt az általa meghatározott személyt írásban felhatalmazni a rá vonatkozó egészségügyi dokumentációba való betekintésre, illetve arra, hogy azokról másolatot készíttessen.


(8) A beteg egészségügyi ellátásának befejezését követően csak a beteg által adott teljes bizonyító erővel rendelkező magánokiratban felhatalmazott személy jogosult az egészségügyi dokumentációba való betekintésre, és arról másolat készítésére.


(9) A beteg életében, illetőleg halálát követően házastársa, egyeneságbeli rokona, testvére, valamint élettársa - írásos kérelme alapján - akkor is jogosult az egészségügyi adat megismerésére, ha

a) az egészségügyi adatra

aa) a házastárs, az egyeneságbeli rokon, a testvér, illetve az élettárs, valamint leszármazóik életét, egészségét befolyásoló ok feltárása, illetve

ab) az aa) pont szerinti személyek egészségügyi ellátása céljából van szükség; és

b) az egészségügyi adat más módon való megismerése, illetve az arra való következtetés nem lehetséges.


(10) A (9) bekezdés szerinti esetben csak azoknak az egészségügyi adatoknak a megismerése lehetséges, amelyek a (9) bekezdés a) pontja szerinti okkal közvetlenül összefüggésbe hozhatók. Az egészségügyi adatokra vonatkozó tájékoztatást a beteg kezelőorvosa, illetve az egészségügyi szolgáltató orvosszakmai vezetője adja meg, az orvosi tájékoztatásra vonatkozó előírásoknak megfelelően, - szükség esetén - a kérelmező kezelőorvosával való szakmai konzultáció alapján.


(11) A beteg halála esetén törvényes képviselője, közeli hozzátartozója, valamint örököse - írásos kérelme alapján - jogosult a halál okával összefüggő vagy összefüggésbe hozható, továbbá a halál bekövetkezését megelőző gyógykezeléssel kapcsolatos egészségügyi adatokat megismerni, az egészségügyi dokumentációba betekinteni, valamint azokról - saját költségére - másolatot kapni.


(12) Az egészségügyi és a hozzájuk kapcsolódó személyes adatok kezelésének és védelmének részletes szabályait külön törvény állapítja meg.


Több pont alapján is az a véleményem, hogy semmiféle jogalap sincs arra, hogy ne kaphassam meg a felvételeket.

Előre is köszönöm segítségüket.


Üdvözlettel
Molnár Balázs
 

 

Van egy sztorija a magyar egészségügy helyzetéről? Megváratták, félrekezelték, megalázták, vagy ellenkezőleg, csupa jót tapasztalt? Küldje el történetét a praxisblog@yahoo.com címre, vagy használja

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dr.laikus PhD 2011.01.05. 06:09:21

Furcsa.
A mi rendelőintézetünk egy nyilatkozat ellenében átadja a felvételeket. Itthon én archiválom. Muszáj elhoznom, akár akarom, akár nem.

Panoráma fogászati röntgenem ellenben csak pénzért vehettem meg.

24. § (1) A beteg jogosult megismerni a róla készült egészségügyi dokumentációban szereplő adatait, illetve joga van ahhoz, hogy - a 135. §-ban foglaltak figyelembevételével - egészségügyi adatairól tájékoztatást kérjen.

Dr.laikus PhD 2011.01.05. 06:12:42

@Dr.laikus PhD:
Na még egyszer!
24. § (1) A beteg jogosult megismerni a róla készült egészségügyi dokumentációban szereplő adatait, illetve joga van ahhoz, hogy - a 135. §-ban foglaltak figyelembevételével - egészségügyi adatairól tájékoztatást kérjen.

(3) A beteg jogosult

c) az egészségügyi dokumentációba betekinteni, valamint azokról saját költségére másolatot kapni,

Nem én vagyok, hanem én 2011.01.05. 06:23:33

Ismét egy olyan írás, amihez nem szólok hozzá... :(
De azért az a valamilyen 1997-es törvény mosolyt csalt az arcomra... Vajon melyik lehet az a törvény?... :)

Dr.laikus PhD 2011.01.05. 06:28:39

@miklos.rabai:

1997. évi CLIV Egészségügyi Törvény

Ugye milyen okos vagyok? :D
Boldog új évet!

Nem én vagyok, hanem én 2011.01.05. 06:41:19

@Dr.laikus PhD:
Kiváló, kicsi tanítványom... :)
Neked is boldog új évet!

radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2011.01.05. 07:05:40

1997. évi XLVII. törvény
az egészségügyi és a hozzájuk kapcsolódó személyes adatok kezeléséről és védelméről

30. §
(2) Képalkotó diagnosztikai eljárással készült felvételt, valamint a felvétel esetén az arról készített leletet kell - a felvétel készítésétől számított - legalább 30 évig megőrizni.

radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2011.01.05. 07:07:10

@radiologus.hu:

azaz nem kiadni, nem megsemmisíteni, MEGŐRIZNI

radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2011.01.05. 07:10:01

Gyakorlati tanácsom meg: szakrendelő igazgatójával beszélni, hogy milyen írásos kötelezettségvállalás mellett kaphatja meg a páciens a képeit.

El Visco Stello (törölt) 2011.01.05. 07:21:19

Nem olyan bonyolult ez. Lusta/tudatlan adminisztrátor elhajtási akciója. Rá kell borítani az asztalt, oszt jónapot.
Egyébként az intézmények arcivása nagyon siralmas állapotban van az országban. Sem kiforrott tecnikája, sem alkalmas körülményei nincsenek. A törvényi szabályozás pedig annyit ér, amennyit sikerül belőle betartatni. (semennyit)
Úgyhogy, ha meg van még az a dokumentáció, nem lehet olyan nehéz megszerezni. A posztoló tökéletesen tisztában van a jogaival, csak rossz helyen kopogtat. Ott kell verni az asztalt.

P75 2011.01.05. 08:02:38

Esetleg az is lehet a háttérben, hogy
a) elvesztették/kidobták a felvételt
b) félnek, hogy a kolléga találna rajta olyasmit, ami az egysoros "szakvéleményből" kimaradt

Régen, amikor a vérvétel, röntgen, stb leleteket/felvételeket még nem adták ki automatikusan, a beutalóra rá kellett írni: kérem a lelet/felvétel kiadását.

A mi sztk-nk ban a lelet/felvétel megőrzését nagyon egyszerűen oldják meg: a leletre ráírják, hogy kiadták a felvételt és annak megőrzéséről én gondoskodom. Úgyhogy szépen sorakoznak otthon a szekrény tetején a rtg-felvételek, lassan felépítek belőlük egy csontvázat, ami majd kidőlhet a szekrényből, jelképezve a magyar egészségügy virágzó állapotát :-))

trimalchio 2011.01.05. 08:24:02

Úgy tűnik eléggé változó a helyzet. A vidéki kisvárosi SZTK-ban mindig ideadják a felvételeket, akár kérem, akár nem. Egyik kórházban készült CT-ről mindig kaptam CD-lemezt is, kérés nélkül. Ahová most járok, ott a kezelő orvos kérésére írják ki CD-re, nem kapom automatikusan. Ezek szerint ezt az intézetek maguk döntik el? Bár igaz nekem még egyik megoldás miatt sem volt gondom. Ahol most kezelnek és a CD kellett, az orvos kérte, kiírták, ennyi volt. Én mondjuk azt sem tartanám ördögtől valónak, ha a CD-re írásért fizetni kéne.

Fekete Dália 2011.01.05. 09:49:41

Nekem nem volt még hasonló gondom, megkaptam CT felvételt, röntgen anyagot, szintigráfiás rajzot.
Azért az durva lenne, ha fizetni kellene a CD-ért, ugyanis a szakorvosok súlyosabb eseteknél nem csak a CT-t lesik, hanem a CD felvétel elé ülnek le diagnosztizálni(pet ct).

Káin 2011.01.05. 09:49:55

Nem adjak oda? Hogyhogy? En eddig ilyesmirol nem is hallottam.

Káin 2011.01.05. 09:51:02

a) elvesztették/kidobták a felvételt
b) félnek, hogy a kolléga találna rajta olyasmit, ami az egysoros "szakvéleményből" kimaradt

Ott a pont.

ace911 2011.01.05. 09:54:04

Sziasztok!

Nekem a lányom röntgen felvételére volt szükségem, 1000 Ft/db kaució ellenében adták csak ki a Heim Pálban.

Lenne ezzel kapcsolatban egy kérdésem is: azért készült a röntgen, mert még a nyáron elesett (kavicsos terepen) és felrepedt a homlokán a bőr. Jól be is dagadt így mélynek tűnt a seb, ezért vittük be az ügyeletre megnézetni. Mindent rendben találtak (annyi értelme volt az ügyeletnek így, hogy spéci sebtapasszal regasztották össze, így nyomtalanul gyógyult).
Később (kb. 2 hónap múlva) az egyik halántékán észrevettünk egy kis púpot, amiről később kiderült, hogy epidermoid cysta.
Nemrég műtötték, szerencsére rendben ment minden, de sajnos elég mélyre jutott már. Még a diagnózis előtt kértük ki a röntgent, hogy meg tudja nézni ez az orvos, hogy látszik-e már ott is valami, hogy esetleg ebből kiderül még Neki valami (mióta van, milyen gyorsan nő stb..)
Kiderült, hogy már azon is egyértelműen látszik.

Ezt nem kellett volna észrevennie az orvosoknak a röntgen elkészültekor?

El Visco Stello (törölt) 2011.01.05. 10:05:50

@ace911: Lehet, hogy észrevette, csak nem érdekelte. Ez olyan dolog lehet, mint az autógumis. Elmegyek hozzá gumit cseréltetni, akkor ő nem fogja megkérdezni, hogy tudja-e hogy nem működik az ablaktörlő? Pedig lehet, hogy észrevette.

ccke 2011.01.05. 10:17:22

@ace911: a röntgenen az látszik fehéren, ami elnyeli a rtg sugarat. A lágy szövetek, mint a bőr (vagy abból kialakuló cysta)csak akkor látszik, ha meszesedés van benne. Ráadásul a hagyományos rtg-en egymásra vetülnek a képletek, ezért nem biztos, hogy látszik egy ilyen kis elváltozás, még ha sugárfogó is amúgy. És persze elsősorban törést kerestek, nem mindent.

A poszthoz: szerintem is ki kell, hogy adják. 2 lehetőség van, amiért nem akarják:
1.hagyományos készülékük van, ilyenkor a film az egyetlen dokumentum, ha a beteg elveszti, akkor ők nem tudják archiválni
2.digitális röntgenjük van, és kinyomtatni pénzbe kerül
Persze mindkettő megoldható, ahogy a legtöbb helyen meg is oldják, ahogy többen is írták.

ninimimi 2011.01.05. 10:19:44

A tegnapi napon a tisztelt főorvos asszony a kórházban, ahol édesanyám fekszik, módosított gyógyszerezést írt elő, amelynek a kórlapon nyoma sincs. Mivel bevételem késése miatt napokat késve, csak tegnap este (munkaideje lejártakor) tudtam átadni neki a - virágnyelven - korábbra ígért hálapénzt, és mivel édesanyám egy eltűnt értéke miatt egyéb kellemetlensége - rendőrségi megkeresés - is adódott a főorvos asszonynak, ezért élek a - nem hivatalos - gyanúval, hogy van némi összefüggés a körülmények, a nem dokumentált gyógyszerezés és édesanyám estére kialakult, kritikus állapota közt.

Amikor tegnap este egy ápolót meggyőzve sikerült bejutnom a nővérszobába, hogy megnézzem a kórlapot, akkor az ügyeletes orvos kiküldött az "orvos vagyok-e" kérdés kíséretében. Becsületére legyen mondva, főorvosi utasítás ellenére azonnal leállította a (70/40-es vérnyomás melletti) további intravénás vérnyomáscsökkentést.

A kérdésem csak annyi, megköszönném, ha valaki tudná a választ: a betegnek, vagy közvetlen hozzátartozójának joga van-e tudni, milyen gyógyszert adnak neki a kórházban és ekkor milyen volt az állapota (pl. vérnyomás értéke)?

Fekete Dália 2011.01.05. 10:26:28

Elfelejtettem írni, hogy attól, hogy én megkaptam eddig szinte minden felvételt, még hiszek a levérírónak.

Egyébként a kivétel az a tüdőszűrő állomás, ahol nem kap az ember semmit kézbe, ezért is nem járok oda, hanem időnként beiktatok egy tüdő kivizsgálást.Ugyanis a szűrésén járt éppen úgy ismerősöm, hogy nem vették észre a daganatot, de orvosi kikérésre, végül sikerült megszerezni a dokumentumot, amin jól látszott már a daganat.

El Visco Stello (törölt) 2011.01.05. 10:34:35

@ninimimi: Igen, joga van. Jobban tudni nincs joga. ...ha mégis jobban tudja(ez előfordulhat) akkor élhet panasszal, illetve kereshet neki megfelelő kezelést, ellátást.

kendike 2011.01.05. 10:36:30

Nekünk mindenhol odaadták, szóval valamit elbaltázhattak, ha ennyire nem akarják kiadni.

P75 2011.01.05. 10:43:41

@ace911: ha a röntgen azért készült, hogy kizárják a koponyatörést, akkor nem elvárható, hogy egy akut beavatkozást nem igénylő elváltozást kiemeljenek vagy egyáltalán észrevegyenek.

Despota 2011.01.05. 10:43:48

OFF:

Ma lesz pozitív bejegyzés is, délután kettőkor. Csak gondoltam szólok.

Pályaelhagyó autóversenyző 2011.01.05. 11:03:31

Nekem a Janos korhaz kardiologiajan csinaltak ezt 2 eve. Semmirol nem kaptam eredeti leletet (amirol megis, mert a vervetelt meg a haziorvos kerte, azt meg elvettek), amikor felhaborodasomnak adtam hangot, akkor a foorvos asszonynak nevezett, emberekkel valo foglalkozasra alkalmatlannak tuno rem meg engem cseszegetett, h hallja, milyen kis problemas vagyok.

Rohejesnek tartom, h egy uh mellett 4 noszemely ucsorog es recepteket cserel, de nekem nem jar masolat a leletbol. (sot, nem is lathattam azt, nem mutatja-magyarazza, mit talalt -vagy nem) ha meg valamit elneznek, akkor veletlenul eltunik az eredeti. a jo edes annyjat a magyar egeszsegugy nagyobb reszenek!

Fekete Dália 2011.01.05. 11:16:59

Kardiológia:)))

Na az jó hely, legutóbb 4 órán át vártam az ekg és a vérnyomásmérés után az UH-ra, behívtak, szerencsémre csak kettőnket(egyébként 4-5 páciens várakozik az 1 négyzetméteres fülkében), majd fél órán át várakozattak félmeztelenül, mert a dokinő közben colát rendelt és a családját protezsálta be éppen egy másik szakrendelésre, egyébként jó fej volt.
Mondjuk az sem volt normális, aki ezt a hatalmas járóbeteg szakrendelést egy földbe süllyesztett, ablaktalan helyre tervezte.

Leroi 2011.01.05. 11:45:28

A beteg leleteit a betegnek ki KELL adni.
Ha a beteg a leleteit kézhezvette, de azokat időközben elvesztette, kérhet másolatot a leleteiről, térítés ellenében.
Ez így működik.
Nem tudom, nem-e az utóbbi helyzet áll fenn, miszerint a beteg a vizsgálatait követően már megkapta a leleteket és azok az ő hibájából most nem állnak rendelkezésre.
Ez utóbbi esetben a kórház által megállapított tarifának megfelelő összeget ki kell fizetnie a másolatokért.

ace911 2011.01.05. 12:23:14

Köszi mindenkinek a választ.

@El Visco Stello: erre elég jó ellenpélda pl. egy UH vizsgálati eredmény. Oda is egy adott gyanú/diagnózis megerősítésére kaptunk eddig beutalót, de mindig általános leletet adtak, hogy ez és ez rendben..stb., ill. hogy mit találtak ha találtak összességében. Gondolom, hogy a sürgősségin nem ilyen alaposak, de ha már lát valamit, igazán leírhatná.

@ccke: ha jól értettem amit mondtak, nem a cysta látszik, hanem a koponyacsonton az elváltozás (szinte teljesen átment végül)

..nem "hibást" keresek, csak érdeklődöm, hogy hogy is megy ez..

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.01.05. 13:28:04

@radiologus.hu: Igen, azt mondták, hogy megőrzik. Engem ez nem vígasztalt.

(Én írtam a levelet.)

Köszönöm a tobbi kommentet is, eddig is már a nagyfőnökhöz akartam menni. Kérdés, hogy mikor fogom megtalálni, az ilyen vezetők szeretnek elérhetetlenek lenni.

Marad az asztalborogatás? 1 hónapja készült a felvétel. Remélem, hogy megvan még...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.01.05. 13:34:49

Az orvosom írt egy levelet, amiben kéri a felvétel kiadását.

gld 2011.01.05. 14:03:22

Nálunk nem használnak már filmet. Állítólag drága volt. Digitális a dolog. Sok előnye van. Orvos elküldi az embert radiológiára, mire a felvétel után visszaér a szakrendelésre, a szakorvos már meg is nézte, ott virít a számítógépe monitorán. Azzal sincs gond, ha valaki kikéri. A CD árának ellenében minden további nélkül felírják a felvételt egy adathordozóra, és odaadják a betegnek.

Én tényleg azt hittem, hogy ez már mindenhol így van :O

UI: Boldog új évet Mindenkinek.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.01.05. 14:55:47

@ccke: Az miből derül ki, hogy digitális vagy sem?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.01.05. 14:58:21

@Leroi: A lelet és a felvétel nem azonos. A leletre ráírta, hogy kórós elváltozás nem tapasztalható. Ennyi.

Ettől viszont nem lesz okosabb az ortopéd orvosom...

Irkutszk 2011.01.05. 15:09:24

Az orvosi leleteknek is bizonyára van megőrzési ideje, az orvosi recepteké 5 év.
És igen, kötelesek kiadni (az adathordozóért, másolat készítését ki kell fizetni).

Állítsuk meg a ......... 2011.01.05. 15:24:03

30 év a irattározási idő, legalábbis kórlapok esetében.
Nem tudom digitális úton ez szabályos-e?
CD 30 év múlva is lejátszható?

adamantium 2011.01.05. 20:47:14

a betegnek joga van minden lelethez és felvételhez ami róla készült, persze anyagköltség felszámítható és a megismételhetetlen (pl ilyen a klasszikus röntgen is) leletek kiadása csak aláírás ellenében történhet, mert ugye ha a kedves beteg elveszti akkor oda a bizonyíték.
a digitális röntgen abban különbözik a klasszikustól, hogy ugye nincs alapból kinyomtatva hanem csak egy adathordozón létezik, megvannak az előnyei is meg a hátrányai: ugye nagy befektetés, de viszont nincs is vele előhívási költség, nem lesz minden második munkatárs allergiás a vegyszerekre, lehet rajta nagyítani, kicsinyíteni, kontrasztot állítani. nem kell megismételni a kicsit sötétre sikerült képeket mert egyszerűen a számítógépen kivilágosítom
és vannak hátrányai is: mert ugye magyarországon van még áramszünet, vannak vírusok, a kórháznak nincs pénze egy jó kezelőfelületet megvenni, vagy azt cserélgeti (ismerek olyan helyet ahol az utóbbi években 3 különböző programot használtak és persze a korábban készült röntgenfeltételeket nem tették kompatibilissé az új programmal pénz hiányában, tehát olyanok mintha elvesztek volna).
Egyébként a CD, DVD 5-10 év alatt megmegy, nekem legalábbis van olyan CD-m ami látszólag karcmentes mégse tudja olvasni a gép. Szerintem óriás adathordozókon tartják őket sok példányban és időnként átmásolják őket, hogy biztos ne menjenek tönkre.
A hozzátartozónak meg csak a beteg közjegyző által hitelesített beleegyezésével van joga megtudni bármilyen kórházi adatot, beleszólása meg nincs.

Leroi 2011.01.05. 20:52:31

@molnibalage:
Itt felmerül a kérdés, hogy ki ért jobban egy Röntgen-lelethez?
Az ortopéd orvos vagy a radiológus?

Leroi 2011.01.05. 20:55:27

Nyilvánvaló, hogy mi, mint neurológusok rengeteg koponya-CT-leletet látunk.
De...
Eszünkbe nem jutna egy CT-t leletező radiológus véleményét felülbírálni, még véletlenül sem.

Leroi 2011.01.05. 20:57:41

Nyilván, hogy a magánrendelői doki a zsíros jatt érdekében kész leszarni az "állami szektorban" dolgozó radiológus véleményét.
Ezt a hozzáállást most nem minősíteném.

adamantium 2011.01.05. 21:16:27

én mint traumatológus is mindig megnézem a röntgenfelvételeket és CT-ket, MR-eket (akut esetben az UH-ba is átmegyek de abban nem nevezném szakértőnek magam). egyszerűen, a beteget én vizsgáltam, én tudom pontosan mi fájt neki, milyen mechanizmussal sérült, hol keressem a bajt, a radiológus nagyon ritkán vizsgálja meg a beteget így a leírtakra hagyatkozik, márpedig ha 100 beteg van az ambulancián nincs időm regényeket írni arról, hogy szerintem mire hegyezze ki a vizsgálatot. van kollégám aki tollal beikszelgeti a beteget, hogy hova célozzák a röntgent, de volt beteg aki ezt nehezményezte.
ha véleménykülönbségem van, és annak jelentősége van akkor átmegyek és megbeszélem, ha nem akkor elmondom a betegnek, hogy ennek nincs jelentősége (pl a radiológus lát egy törést, de betegnek ott nem fáj semmi, és mondja, hogy 2 éve volt ott egy törése, akkor elmagyarázom neki, hogy valószínűleg ez vezette meg a kollégát, ezt nem nevezném felülbírálásnak, csak informáltabb vagyok mint ő :D)

Leroi 2011.01.05. 21:32:00

@adamantium:
A fenti sztoriban épp ez hiányzott, a megbeszélés lehetősége.
Valóban, a radiológus feladata inkább a nyers képalkotó lelet véleményezése, az ortopédus pedig a beteg megvizsgálása, annak tünetei mellett tekinti meg a felvételt is.
Bár találkoztam már olyan radiológussal (docens, SzOTE), hogy egy neuroradiológiai esetmegbeszélésen kenterbe vert egy neurológust, egy angiológust és egy idegsebészt úgy egyidőben egyszerre...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.01.05. 21:37:10

@Leroi: Miért van olyan érzésem, hogy az irigység beszél belőled?

Az orovosmak kell, nekem jogom van hozzá. Pont.

Innentől fogva a te hozzáállásodat minek minősítsem?

Leroi 2011.01.05. 21:43:18

@molnibalage:
Sem az ortopédorvost sem a radiológust nem irigylem.
Nincs miért.
Téged mégúgysem.
A leleteidet pedig kérd ki, ez nem ért meg egy posztot.
Érted, Mister "Made in Szigetszentmiiklós"?

Leroi 2011.01.05. 21:44:49

"Helyesen érzem azt, hogy ez valami magányos terrorakció arra nézve, hogy ne menjen az ember magánrendelésre, hanem mint ellátott betegért kilincselhessen az Rendelőintézet állami pénzért?"

Paranoia gyanújával vizsgált már elmegyógyász?!

radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2011.01.06. 05:01:36

@molnibalage:

Az ortopéd orvosod a kép birtokában sem lesz okosabb. :-)))))

radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2011.01.06. 05:04:28

@Leroi:

"Bár találkoztam már olyan radiológussal (docens, SzOTE), hogy egy neuroradiológiai esetmegbeszélésen kenterbe vert egy neurológust, egy angiológust és egy idegsebészt úgy egyidőben egyszerre... "

Ez mondhatni, a napi rutin, bár én traumatológus-idegsebész kombóval szoktam konzultálni. ;-))))))

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.01.06. 08:11:41

@Leroi: Szerinted miért írtam? Kértem, nem adták. Most már akkor úgy megyek oda, hogyha nem, akkor asztalborogatás.

"Paranoia gyanújával vizsgált már elmegyógyász?! "

Az alapján amit itt mások írnak gyanúm egyre erősebb. Feltűnően bassza a csőrötöket, hogy magánrendelésre járok...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.01.06. 10:51:34

@radiologus.hu: Igen, biztos viccből kéri.

A nicked alapján meg sejtem, hogy miért mondod azt, amit...

Az alternatív szakvélemény fogalma merő passzióból létezik, ahogy a konzílium is ugye?

radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2011.01.06. 11:17:51

@molnibalage:

Tudod, ha annyi millióm lenne, ahányszor különféle ortopédus-traumatológus-tüdőgyógyász-belgyógyász-nőgyógyász kollégák által nézett röntgen-CT-MR-ultrahang vizsgálat képei alapján, a radiológiai szakvéleményt tévesen felülbírált, és ezért félre is diagnosztizált páciens fordult hozzám, életem végéig nem kellene dolgoznom.

Ha az ortopédusod nem maga nézi a röntgent, hanem a megfelelő, vele együtt dolgozó radiológusnak szeretné megmutatni, az természetesen teljesen rendben van.

Szakmailag nézve ugyanis az ortopédus által nézett röntgenfelvétel ugyanaz, mintha én kezdenék el operálni.

Stimmel a dolog?

Leroi 2011.01.06. 15:25:52

@radiologus.hu:
Ehhez csak gratulálni tudok Neked!:)

Leroi 2011.01.06. 15:30:00

@molnibalage:
Aki a kórházban tudálékos nagyokos, az a magánrendelőjében hatványozottabban az, mert ott sűrűbb a zsír a kenyéren.
Mindenesetre én etikátlannak tartom ezt a feudális reflexet, miszerint az übermensch sebészeti szakma képviselője a képalkotó eljárások specialistáját szolgaként lekezeli és tudását felülbírálja.
Nem b@ssza a csőrömet, mert én is magánrendelek, de véletlenül sem ekézem a kollegáim leleteit, ha pedig a beteg kezdene rá, akkor lecsendesítem.

A leleted kérd ki és szent a béke.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.01.07. 15:02:10

@Leroi: Ki mondta, hogy felül akarja bírálni? Őt is érdekli. Ha téves, akkor felülbírálja. Attól, mert kéri nem tény az, hogy rossz a szakvélmeény. Visozont amíg nem látja más, addig ez hogyan dől el?

Miért érzem azt, hogy egyesek képtelenek elfogadni azt, hogy más is érhet valamihez és ők is tévedhetnek?

Hol írtam, hogy "ekézéről van szó"? Hogyan hasonlítod össze két szakács azonos ételét? Mindkettőt meg kell kóstolni.
----------------

"Tudod, ha annyi millióm lenne, ahányszor különféle ortopédus-traumatológus-tüdőgyógyász-belgyógyász-nőgyógyász kollégák által nézett röntgen-CT-MR"

Bizots vagyok benne, hogy egyes más szakorvosok meg pont fordítva mesélnék ezt, hogy "bezzeg ahány felvételt férenézett az a radiológus..."

ÉN mérnök vagyok. Én is csináltam már több munkát. Át is nézte más, más is adott eltérő véleményt egy probléma kapcsán. Mindkettőt megnézték. Egyikünknek sem lett igaza elsőre. Mindketten tévedtünk.

Ezzel csak azt akarom mondani, hogy az idális az lenne, ha 10 szakember látná, mert statiszikailag értelmezhető is lenne az, hogy ki mit lát, ergo még biztosabb diagnózis lenne. Presze ez képtelenség.

Irkutszk 2011.01.07. 16:39:02

@molnibalage: Az, hogy nem fogadja el az egy sor véleményezést: "Nem látható elváltozás", és látni szeretné magát a felvételt, azt bizonyítja, hogy felül szeretné bírálni kollegája véleményezését, legyen aztán a felülbírálat eredménye az egyetértés vagy az eltérő szakvélemény.

coldheart 2011.01.07. 16:48:08

Beszélt a szigetszentmiklósi rendelőben az orvossal?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.01.08. 11:08:26

@Irkutszk: Hogyan lehet nem elfogadni, ha nem láthaja? Mintha neked úgy kellene elfogadni egy mérés eredményét, hogy semmit nem tudsz róla.

Komolyan mondom, hogy nem értek itt egyes embereket...

@coldheart: Mármint a radiológussal? Nem tudtam, már nem volt bent. A főnök sem. Nem tudom, hogy hogyan fogok odaértni időben, hogy még ott találjam az igazgatót. Mivel azt mondták, hogy igazgatói utasítás, lejebb nem is érdemes bármit tenni, az ott dolgozó max. felfele mutoghathat...

coldheart 2011.01.08. 12:24:47

@molnibalage:
No, akkor vegyük szépen sorban.
- Mi is a blog címe és mi a valóság? "Nem hajlandóak kiadni a leleteimet". Ezzel szemben a konkrét esetben a felvételek kiadása nem történt meg – a kettő nem ugyanaz, tehát eleve csúsztatással kezdődik a történet.
- radiológus egysoros "szakvéleményére". Tisztelt Uram, itt bizony Ön véleményt alkot valamiről, amihez valószínűleg nem ért, ti. az idézőjellel minősíti a radiológust. Alig hiszem, hogy bír azzal a tudással, hogy megítélhesse, az egysoros szakvélemény, szakmailag fedi-e a valóságot, avagy sem. Egy sor információ tartalma is lehet korrekt és elégséges. Persze az is előfordulhat, hogy csupán hangulatkeltés volt a cél, és nem minősítés, de ez a változat sem tetszetősebb.
- Az orvosom nézett nagyokat, "hogy mi az, hogy nem adják ki"? Az orvosa vagy egy másik csillagrendszerből jött, vagy hatásosan játszotta a szerepét, csak gratulálni tudok neki… sajnos. Félre értés ne essék, teljesen egyetértek azzal, hogy a rtg felvételeket, vagy bármely egyéb diagnosztikai vizsgálat képanyagát a kezelőorvos megnézhesse, de az efféle megjegyzéseknek csupán egy célja lehet. Mellesleg korábbi postokban szerepelnek a képi dokumentációk megőrzésére vonatkozó passzusok, ezért az orvosa jobban tenné, ha ismerné a szabályokat és ne csodálkozna ekkorákat látványosan – minden esetre bejött neki.
- Helyesen érzem azt, hogy ez valami magányos terrorakció arra nézve, hogy ne menjen az ember magánrendelésre, hanem mint ellátott betegért kilincselhessen az Rendelőintézet állami pénzért? Már bocsánat, de kinek a magányos terrorakciója, ha Ön nem beszélt sem a radiológussal, sem az igazgatóval? Az irodista, vagy asszisztens – nem tudom kivel beszélt? Utóbbiak szemére tényleg nem vethető, hogy az utasítás és törvény ellenében kiadják Önnek a felvételt. Hogyan és hányszor próbált meg a radiológussal, vagy az intézet vezetővel beszélni?
Úgy tűnik sokkal kisebb erőfeszítést tett ez ügyben, mint ennek a blognak a működtetéséért. Persze kényelmesebb otthon a székben a PC mellett ülve, vihart kavarni.
Valószínűnek tartom, hogy az intézet vezetője a munkaidejében, a radiológus pedig rendelési idő alatt megtalálható, persze ez nem feltétlenül fedi azt az időintervallumot, amikor Ön ráér. A kuncsorgásról csak annyit, hogy ez igazán ízléstelen. Gondolom Ön is kuncsorog nap, mint nap, amikor dolgozik…
Az asztalborogatós - filmelvesztős, és hasonló postok szót sem érdemelnek.
Sok sikert a filmek megszerzéséhez, menni fog!

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.01.08. 13:54:16

@coldheart:

"Ezzel szemben a konkrét esetben a felvételek kiadása nem történt meg – a kettő nem ugyanaz, tehát eleve csúsztatással kezdődik a történet."

Nem csúsztatás, csak én nem vagyok benne a szaknyelvben. A cím az egy dolog, a poszt pontosan leírja a problémát.

Én sem szólok be mindenkinek élből, aki nincs otthon, mondjuk a műszaki vagy haditechnikai / műszaki / terminológiában, pedig nap mint nap szembejön tömény hülyeség...

Olvastad kommeneteket? A túlnyomó része arról szól, hogy el lehet vinni. Az egyik nem arról ír, hogy lehet, neki egyenesen el KELLETT (!) vinnie. Akkor ismételten megkérdezem, hogy én mi a bánatért nem kaptam meg?

Aják ide azt, ami nekem jár. Pont. És ne kelljem már ezért külön kérvényt benyújtani, meg telefonálgatnom ezért.

---------------------

"Már bocsánat, de kinek a magányos terrorakciója, ha Ön nem beszélt sem a radiológussal, sem az igazgatóval?"

A radiológián dolgozó munkaerő meglebegtetett előttem egy sajtpapírt, amit az általm is linkelt 1997-es EÜ törvényra hivatkozik. Az alapján miért is nem kaphatom meg legalább másolatban?

Du. 5 magasságában nem volt bent az igazgató. Ennyi. A telefonszámát a következőkben ismertett dolog miatt még megszerezni sem sikerült.
---------------------

"Hogyan és hányszor próbált meg a radiológussal, vagy az intézet vezetővel beszélni?"

Csak megtudni, hogy mikor van egyáltalán röngtegre lehetőség kb. 20 (!) telefonhívásba került. Ezt két nap alatt termeltem be, mert szimplán nem vették fel a telefont egyszer-kétszer meg foglalt volt. Pedig két szám is meg van adva elérhetőségre.

A XXI. százban még nem sikerült megoldnani, hogy neten is kint legyen a rendelési idő és telefonszáma az adott szakrendelésnek. Kemény.

'Hátha még ott találom' alapon nem megyek el korábban a munkahelyről, mert engem sem a semmire fizetnek.

------------

"Úgy tűnik sokkal kisebb erőfeszítést tett ez ügyben, mint ennek a blognak a működtetéséért."

Alapból küzdenem kell azért, ami jár? Érdekes hozzállás.

Nem értem egyébként, hogy ez hogyan jön ide. Valaki működteti ezt a blogot. Én ennek csak örülök, hála annak, aki ezt megteszi. Valszeg ez hobbija, ez esik jól neki. Én is csinálok mást szívszerelmből és nem csak magaért. Most már más hobbiját firtatod...?
-------------

"Valószínűnek tartom, hogy az intézet vezetője a munkaidejében, a radiológus pedig rendelési idő alatt megtalálható, persze ez nem feltétlenül fedi azt az időintervallumot, amikor Ön ráér."

És lám, megvilágosodik...
Csak azért kell MEGINT korábban lelépnem a munkahelyről, mert elsőre nem kaphatom meg azt ami nekem jár? Ha pénzbe kerül a másolat, az sem érdkel Adják oda a felvételt értelmezhető formában.

Ahogy írtam 2003 és 2008-ban is megkaptam a felvételt. Akkor is az 1997-es törvény volt érvényben nemdebár? Mi az eltérés azóta?

Miért van az, hogy az ember már kiáll az igazárt, akkor sokan beszólnak neki?

Mért nem az a normális, hogy egyből megkapom ami jár és kellemes jóérzéssel élem az életem kölcsönös megelégedésre?

Miért kell állandóan egymás tökét szorongatni valamiért...?

Szerinted én mettől meddig dolgozom? Szerinted az Árpád-híd környékéről mikor kell elindulnom, hogy még odaérjek Szigethalomra emberi időben? Szerinted miért Pesten van az ortopéd orvosom?
----------

"Sok sikert a filmek megszerzéséhez, menni fog! "

Köszi, remélem menni fog.

coldheart 2011.01.09. 14:45:03

Annyit pontosítanék, mert félreérthető volt: nem az oldal működtetésére gondoltam, semmi kofogásom elle.
Kérdés az, ki mire mennyi energiát fordít. Postol egy blogon, vagy mondjuk inkább ír egy e-mailt az adott intézménynek, etc.
Szép napot!

coldheart 2011.01.10. 17:50:19

@molnibalage:
A lelet és a felvétel, érzésem szerint nem az érthetetlen "terminus technicus" kategória, különbséget tenni a kettő között nem igényel speciális képzettséget. A „cím” az pedig nem egy dolog, meg van a funkciója, nem véletlenül.

A kommenteket olvastam, de ez nem szavazás kérdése, a felvételeket meg kell őrizni az intézménynek a törvény szerint. Kereszteződésben sem szavazás dönt arról, hogy piros vagy zöld a lámpa, bár az is igaz, kis országunkban ez egyeseket láthatóan nem érdekel. Mint ez esetben egyértelművé vált, a felvételek ott is kiadhatók, de a rendelő vezetőjének engedélyével (megjegyzem, létezik olyan intézmény is, ahol csak a jogi osztályon keresztül lehet képi dokumentációt kiadni).

A sajtpapír újfent jó hangulatot kelt…

A post jelentős részére – ahogy láttam - azért választ ad az intézmény weboldala (elérhetőség, rendelési idők).

"Alapból küzdenem kell azért, ami jár? Érdekes hozzállás."
Ezt kivételesen kikérem magamnak, ha rám vonatkozik. Nem gondolom ezt. Vannak szabályok, be kell tartani őket. Vannak rossz szabályok, azok megváltoztatása ellen nyilván lehet és kell küzdeni, de szerintem nem így.

Ahogy olvasom ez kulcsszó: "jár". No, hát a tisztelet is jár, még a nyomorult „egysoros szakvéleményes radiológusnak” is – legalább az idézőjel mellőzésével. Nem fogja elhinni, de ő is az Ön orvosa.

Azt meg, hogy ki kinek a tökét szorongatja, döntse el az olvasó.

További szép napot!
© 2009-2015 praxis
blogszabályzat
süti beállítások módosítása