Vén hülyének nevezték
Tisztelt Praxis!
Hat hónap alatt veszítettem el Édesapámat, Édesanyámat. Mindketten a Hetényi Géza Kórházban haltak meg. Mindketten egy vizsgálatra mentek be, egy hétfői napon, másnap már nem éltek.
Édesapám előzőleg feküdt bent a belgyógyászaton, ahol az orvosok és az idősebb ápolók mindenkor tisztelettel beszéltek vele, figyeltek rá. Azonban két fiatal nővér(ke) elmerészkedett odáig, hogy a zuhanyozóban tisztálkodó apámat "vén hülyének" nevezte, majd feltöröltették vele a vizet, ami a kórház rossz vízelvezetési problémái miatt visszafolyt a kórterembe. Apám nem volt szellemileg leépült, magát az utolsó pillanatig ellátta.
Halálának okát mái napig köd fedi. A kórházi zárójelentést egy hónap után, külön igazgatónak írt kérésre -hiányosan- kaptam meg.Másik esetben pedig 40 fokos lázban találtam, vizesruháztam, s vele voltam, míg a lázát le nem húztam, a nővér(ke) megállapította: "ügyes vagyok". Apám megjegyezte: "majd fizetéskor álljak én oda a "megérdemelt" pénzemért, hiszen ügyesen megdolgoztam érte"!
Sorolhatnám napestig a hasonló történeteket. Persze tisztelet a kivételnek!
Mert akadtak olyan ápolók, nővérek is, akik hivatásnak tekintik munkájukat...csak sajnos ők vannak kevesebben!
Az orvosi ellátásról most inkább nem írok: vegyes érzések tombolnak bennem, osztályonként változó. Egy biztos: ha engem nem a mentő visz el, önszántamból nem megyek a Hetényi Géza Kórházba gyógyulni...
Van egy sztorija a magyar egészségügy helyzetéről? Megváratták, félrekezelték, megalázták, vagy ellenkezőleg, csupa jót tapasztalt? Küldje el történetét a praxisblog@yahoo.com címre, vagy használja Kórházértékelőnket!
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2010.12.13. 14:24:37
Leroi 2010.12.13. 14:25:51
Mit pofázol itt, denevérlány?!:)))
Na, én vagyok?:)))
(Bocsánat, csak hülyéskedtem, ne vedd komolyan!)
Leroi 2010.12.13. 14:27:36
"-Annyira emberi, mintha nem is orvos lenne!"...:)
Hozzá Szóló 2010.12.13. 14:33:25
Irise 2010.12.13. 14:49:01
Mindamellett a két nővérke viselkedésére nincs mentség.
@El Visco Stello: Igen, nagyon nehéz lenne visszatenni,mert közben 20-an rúgdosnák a hátsó felem,hogy "Ne tedd, ne tedd, egyszer használatos!" lol
batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2010.12.13. 14:55:27
Bikli néni 2010.12.13. 15:01:52
Szóval, nem a branüllel magával volt a problémám, mert azt oké, hogy benne hagyják, de legalább azt a nyamvadék infúziós tasakot leszedhették volna róla, miután leürült, és nem lettem volna egész éjjel a rohadék állványhoz láncolva.
A blogmotorban is benne felejthetne már valaki egy branült...
(egyébként, mint a Leroi-fanclub tagja kérlek titeket, hogy ne hecceljétek már egymást :))
batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2010.12.13. 15:04:48
Bikli néni 2010.12.13. 15:11:49
A blogmotornak meg már egy egész branülcsaládot kívánok, és nem feltétlenül műanyagból...
Irkutszk 2010.12.13. 15:20:29
sorica123 (törölt) 2010.12.13. 18:33:27
Amúgy sajnos előfordul, hogy a bunkó nővérkét fogja ki az ember, barátnőm is mesélte, hogy nem minden kolléganője volt a szakmájába való. Hozzáteszem, lehet én se bírnám, bár én mondjuk nem a paciensekkel bunkóznék. De a belem lógna attól, hogy annyit kell melózni, emberéletekkel, kabátgombért:/
Amúgy én nem vágom ezt a branül-tematikát, de tatám éjszakai hirtelen felriadásból tépte már ki a branült a vénájából, mert fájt neki. Aztán persze kiderült, hogy miért nem kellett volna (másnap kérdeztem, mi az a piros a pizsamája ujján. Ööööö semmi). MEg olyat is hallottam, hogy valakinek olyan kis branült tettek, mint a babáknak, mert akkorát bírt el az ér.
Leroi 2010.12.13. 18:37:55
Vezi, in spitalele romanesti nu se iveste nici o asemenea problema.
Branula pur si simplu nu exista.
Sau daca da, costa o avere.
Cam asa stam noi la ora asta cu asistenta medicala "europeana"...
Leroi 2010.12.13. 18:41:52
Branula e scoasa afara voluntar de pacienti de obicei fiindca dupa un anumit timp se produce o flebita a vaselor (venelor) respective, cu senzatie de durere, disconfort sau pur si simplu prurit.
sorica123 (törölt) 2010.12.13. 18:44:57
Bocs, hogy magyarul válaszoltam, de én nem tudok ilyen jól románul:)
sorica123 (törölt) 2010.12.13. 18:46:52
Leroi 2010.12.13. 18:47:57
Az a gond hogy mindkét helyről Olténiából is és Moldvából is Erdélybe ugranak át...:)
Bár én úgy gondolom, egy Craiova, egy Constanta, egy Braila, egy Iasi van már annyira ellátva, mint mondjuk egy Kolozsvár vagy Nagyvárad..
sorica123 (törölt) 2010.12.13. 18:48:20
Leroi 2010.12.13. 18:48:55
Nem hozza ugyanazt ki...ha gondolod lefordítom Eminescu nyelvéről Petőfi nyelvére szépen, irodalmian...:)))
Irkutszk 2010.12.13. 18:51:05
Irkutszk 2010.12.13. 18:52:30
Leroi 2010.12.13. 18:52:53
Koreai nyelvből...nem semmi!
Bár nemsokára megismétlődik az, ami 1990-ben Európában:
"Korea einig Vaterland!"
És kerül majd egy koreai Kohl is hozzá...:)
sorica123 (törölt) 2010.12.13. 18:52:59
sorica123 (törölt) 2010.12.13. 18:54:23
Leroi 2010.12.13. 18:57:44
Nocsak,elég jól fordít!:)))
Szóval:
A branült azért veszik ki általában önkényesen a betegek, mert az ér (gyűjtőér) phlebitises lesz, amely fájdalomérzetet, kellemetlen sajgást vagy egyszerűen viszketést okoz...
Irkutszk 2010.12.13. 18:57:49
Leroi 2010.12.13. 19:01:13
szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2010.12.13. 19:01:58
Leroi 2010.12.13. 19:04:52
Szóval vannak magyarlakta területeken olyan magánkórházak, ahová magyar orvosok is ki szoktak menni szakrendelni, elég jó összegekért.
Színes Géza 2010.12.13. 19:11:43
Leroi 2010.12.13. 19:17:01
Bozont, tökösfiú!
Hadd kérdezzem meg, hogy '90 március 20.-án ugyanott voltál-e, ahol én és ugyanazt tetted-e amit én?
Na csak azután oktass engem ki magyarságtudatból és oláhozz le, OK?!
Leroi 2010.12.13. 19:17:41
sorica123 (törölt) 2010.12.13. 19:19:30
@Leroi: hát az viszont elég gáz. a magánpraxis intézményét ismerem itthonról, anyukámnak volt egy műtétje hatszáz vizsgálattal, doki bácsi azonnal beirányította a magánrendelőjébe sokpénzér. Elég gáz dolog a másik kiszolgáltatottságán hízni olyan módon, hogy közben a kiszolgáltatott illető szépen fizeti a tb-t is az ellehetetlenülő állami egészségügybe. és ez megint nem csak román probléma, hanem magyar is.
@Színes Géza: hát ahhoz képest mindenképp sokat, hogy szarul végzik azt a munkát, amit aztán nagyon nem szabad félig vagy szarul végezni. Hatszáz más meló van a világon, mi a frásznak megy az ilyen ember nővérnek?? Nehogy kiokosítson itt valaki, hogy pasizni, pasi is van sok más helyen is, nem csak a kórházban.
Irkutszk 2010.12.13. 19:21:44
sorica123 (törölt) 2010.12.13. 19:54:49
Kész, téma részemről lezárva, esetleg beszélhetnénk a posztról is.
macska69 2010.12.13. 19:59:08
Figyu mindenki, ne reagáljunk ennek a nem nagyon okos valakinek a bejegyzéseire, majd elfarol...
Színes Géza 2010.12.13. 20:03:51
sorica123 (törölt) 2010.12.13. 20:03:55
Na, de szép lassan tekerjük visszafele a volánt, szóval hogy is lettem én románul megszólítva branül-ügyileg*, mikor én csak a kórterembe visszafolyó vízre reagáltam?:)
*t. i. azzal kezdődött a komment, hogy Romániában nincs semmi baj a branülökkel, mert nincsenek is. Nyilvánvalóan utalva az én nevem eredetére, románul:) Én meg ugrottam, hogy beszélgessünk a román egészségügyről is, akarok róla beszélni!:)
cenzorilla 2010.12.13. 20:09:18
Előbb, vagy utóbb utoléri a sorsuk. :)
Irkutszk 2010.12.13. 20:13:00
Visegrádi 2010.12.13. 20:21:49
Ami engem zavar, hogy elérte a t. nemtomki, hogy a betegjogi képviselő egy bábú lett az egészségügyben.
Merthát ez is a betegjog része.
Durván beszélnek a kiszolgáltatottakkal.
Tuti nem mostam volna fel, szóljon a takarítónőnek.
Nade egy idős ember nem ilyen, őt még nem a visszavágásra nevelték.
Ez a poszt nem diagnózisról és betegségről szól, hanem a selejt kórházi személyzetről.Sajnos van ilyen:(
Színes Géza, pl. veletek mi történt? Miért voltak bunkók az ápolónők?
Leroi 2010.12.13. 20:46:52
Én is köszönöm Cenzorillának...
Szóval a romániai állapotokat, mivel circa 14 éve élek Magyarországon, csak tangenciálisan ismerem.
Azt viszont tudom, hogy tb-kártya nincs, a beteg megvesz a kórházban gyógyszertől kezdve a kegyszerig mindent...
Az orvosoknál az a trend, hogy de. 11-12 óráig mindegyik befejezi a (nyűgnek tartott) állami intézeti melót és rohan a magánrendelőjébe, ahonnan a vastagabb tejföl eredeztethető.
Vannak méregdrága szakrendelők és méregdrága magánkórházak.
Az istenadta nép szegényebb, mint Csau idején, mert akkor legalább megvolt a havi kereset, ma az sincs meg, rengeteg a munkanélküli.
Ma Romániát, akárcsak Magyarországot anno, egy tengerész vezeti.
De émelyítő, pusztító mélységek felé...
Irkutszk 2010.12.13. 20:52:35
Leroi 2010.12.13. 20:54:39
Én egy picit idősebb vagyok, és már 5 évvel azelőtt leérettségiztem...
És ezzel a dátummal (1990.03.20.) kapcsolatban csak egyetlen nevet említenék meg, annak a városnak a nevét, ahol én aznap tartózkodtam:
Marosvásárhely...
Leroi 2010.12.13. 20:56:44
Az a kérdés pedig Bozontos Bozonthoz szólt...
sorica123 (törölt) 2010.12.13. 20:57:11
sorica123 (törölt) 2010.12.13. 20:59:15
Leroi 2010.12.13. 21:02:36
Volt magyar Lazarescu bácsi is.
Kihajítva a mentőből és utána az utcán
exitálva, valahol Budapesten.
A fatalizmus pedig nem itt kezdődött.
Nem Basescunál, hanem a scorniesti-i cipésznél...
Negyedszázadon át tűrték a nyakukon.
Ahhoz aztán gyomor kellett...
Leroi 2010.12.13. 21:03:29
sorica123 (törölt) 2010.12.13. 21:09:36
És igen: 'Ceauşescu n-a murit...' Ismered? Az a borzalom aztán ki nem szellőzik még egy darabig, az szentség! És azt is meg lehetett tenni, csak amikor már nagyon-nagyon rettenetesen szar volt, akkor borult a világ. Addig meg mindenki húzta amit ráraktak, hallottam halálra dolgoztatott emberekről, minden rémségről, amit csak értetlen, megrettent emberekkel meg lehet tenni. Valahogy nekem ez a történet nagyon beégett az agyamba, úgy tíz éve motoszkál, de csak most kezdtem el rendesen románul tanulni meg minden ilyesmi.
Leroi 2010.12.13. 21:29:34
Exhumálták Elenával együtt őket a közelmúltban és genetikai vizsgálattal igazolták, hogy ők azok.
De ha két ember kilövésével egy rezsim megváltoztatható lenne gyökerestől, az maga lenne a megváltás.
Meghaltak, de hithű vérebeik élnek és azóta pártokat alapítottak, eszméket hirdetnek, tömegeket szédítenek mind a mai napig...
A halálra dolgoztatás csak egyik halálnem volt a sok közül.
Volt ott agyonverés, szemek kiszúrása, élve elásás, éhenhalatás minden...
Homo homini lupus...
Irkutszk 2010.12.13. 21:37:09
sorica123 (törölt) 2010.12.13. 21:37:33
szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2010.12.13. 21:53:24
Leroi 2010.12.13. 21:58:16
Látod, ezért szövevényesebb és bonyolultabb egy női psyche a kétbites férfiénél...:))
Észre kellett volna vennem...:)
@sorica123:
Nem, nem...
Célt értek el.
Kineveltek egy ifjú nemzedéket, akiknek nem volt gyerekkoruk.
Csak úttörőkoruk.
Emlékszem, hogy 13-14 éves korom körül mert apám először arról beszélni előttem, hogy baj van ezzel a rendszerrel, amelyet szocialista rendszernek neveztek és Ceausescu neve fémjelzett.
Nem jött, hogy elhigyjem.
Tudtam, hogy van egy szocialista világrend, amely az igazságos, építő jellegű , haladó, emberközpontú oldal és van egy kapitalista, az embertelenség, kizsákmányolás, társadalmi antagonizmusok rendje, amelyet országunk már rég túlhaladott és csak mint rosszízű múlt létezik számunkra. Vannak a testvéri szocialista országok és van a rohadt, sátáni nyugat, az ellenségünk.
Annak, amit mondott, hogy baj van, elégedetlenség van, számomra akkor nem volt semmi igazságtartalma.
A kicsiből, a mindennapi csekély anyagiakból is kiszorították az épp eleget, hogy úgy éljek, hogy ne érezzem a gyermekkoromra nehezedő súlyát annak a korszaknak.
Hihetetlen volt és kiábrándító.
Lwngyelországban sztrájkol a Solidarnosc.
Walesa...
Őrület, mi van itt?
Szóval, bőven elérte a célját az a rezsim.
Természetesen a serdülőkor előrehaladtával kinyiladozott mindannyiunk szeme, a szülők már nem titkolhatták a hatalmas nyomort, amelyben az ország élt, mert az már ordítóan kézzelfogható volt.
Szétfoszlott a pártvezér nimbusza, előbújtak az ellentétek a között, amit a pódiumról hirdetett és amit a mindennapi életben megtapasztaltunk.
Onnan tovább csak a fogak összeszorítása volt, időnként csikorgatása és a kivárás, a jobban való reménykedés...
:(
Leroi 2010.12.13. 21:59:31
Az nagyon sok...be kell szorozni 70-nel, hogy forintban kijöjjön...
Egy nyugdíj kb. 500 RON...
sorica123 (törölt) 2010.12.13. 22:04:59
@Leroi: már most mit nem? Én nem mondtam, hogy semmit nem csináltak, csak azt, hogy az, amit csináltak, az egy abszurd kommunizmus-paródia volt. Például pont mert a kölköknek úgy kellett megküzdeni egy fél marék gyermekkorért. Meg például mert 'valaki' a metróalagútba trópusi virágokat akart ültetni, ugyan ki az úristen lehetett az, ötlet?
Szóval úgy vettem észre, hogy eddig az össze szocializmus/kommunizmus-kísérlet lepofált, de a román verzió olyan abszurd és borzalmas keretek közt tette ezt, amit aki benne élt, inkább fel se akar fogni, csak néz, hogy ez így mi volt?? És most mi van?
sorica123 (törölt) 2010.12.13. 22:10:13
Leroi 2010.12.13. 22:12:40
Csau nagyobb kommunista volt Marxnál és Leninnél, megvalósította azt, amit talán csak Sztálin volt képes megvalósítani, az absolút egyeduralmat a társadalomban, a személyi kultusznak az egekig fokozását.
A falról az ő képe nézett ránk napestig az iskolában, a könyvek címoldalai vele kezdődtek, bármilyen irodalmi mű csak az ő idézetével kiegészítve volt kiadható, a TV-ben csak ő szerepelt, katonaként rá, mint főparancsnokra tettünk esküt (és csak másodsorban a haza védelmére)...
Megcsinálta a suszter a 4 általánosával...
Majdnem 25 éven keresztül úgy vezette az országot, mint a birkapásztor a nyáját, füttyszóra.
A birkák pedig visszabégetés nélkül követték.
Ebzon 2010.12.13. 22:14:41
Leroi 2010.12.13. 22:15:32
A piszkosul alulfizetettség ma is dívik. Ezért dolgozik kinnt ma a mediterrán latin országokban a munkások jókora hányada.
Leroi 2010.12.13. 22:16:36
Ezt MI köszönjük Neked, nagyon kedves vagy, hogy így vélekedsz...
sorica123 (törölt) 2010.12.13. 22:25:52
@Ebzon: igen, a magyarok azért is nagyon kedvesek velünk, mert magyarok ők is, mi is, a románok meg csak mert csak:) igen, én belőlük is kifogtam az ismeretlenül elszállásolós típust, egy döbbenet volt:)
Ja. Piszkosul. Tehát még jobban, mint itt. Pedig helyenként itt is csak nézek, hogy mégis mi a túrót gondol a főnök, fotoszintetizál a dolgozó??
Ebzon 2010.12.13. 22:29:05
sorica123 (törölt) 2010.12.13. 22:40:08
Hatodéves 2010.12.13. 23:41:58
Én is voltam Marosvásárhelyen, igaz, csak pár napot, és nagyon örülök, hogy megismerhettem az ottani magyarokat.
Ebzon 2010.12.13. 23:53:50
batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2010.12.14. 06:58:55
Leroi 2010.12.14. 13:54:05
Diurnus otthon még Bodor Pál néven írt, jó írói vénája volt, áttjött, Pesten aztán kissé vöröses lett, kissé kékes, mindenesetre nem egészen azt a vonalat követi, amelyen elindult...
De a regényeire szívesen emlékszem...:)
Leroi 2010.12.14. 15:02:37
Köszönöm szépen, én ezt könyv formában olvastam.
Igen, az a szakállas bácsi B.P. ...
Leroi 2010.12.14. 15:09:54
Köszönjük így utólag is, Magyarország értünk dobogó szívét jó volt érezni, kinyújtott jobbját úgy szorongattuk, mint eltévedt gyerek a meglelt anyáét...
Minden erdélyi magyar titkon azt remélte, hogy keblére ölel végre az anyaország és el nem ereszt többé...
Utána még abba is beleegyeztünk, hogy csak autonómak legyünk, egy erős nemzetiségi szövetségi párt vezetésével.
Aztán jött 1990. márciusa és a kivert szemeink, eltörött csontjaink ráébresztettek arra, hogy semmi reményünk, mégsokadrendűbbek lettünk saját szülőföldünkön, mint azelőtt: most már nyíltan is a szánkra vernek, ha jogainkat követeljük.
sorica123 (törölt) 2010.12.14. 15:53:46
@batgirl: Senki gyermekei c amerikai film megvan? Na abban is van archiv cucc, amin a bacău-i házból vannak képek. Nem mondom, hogy árvaház, se, hogy kórház, mert kb raktár. A szülőknek meg beadták, hogy fasz helyre mennek a gyerekek, jobban foglalkoznak majd 'szegény gyógyíthatatlanokkal', mint otthon. 'Szegény gyógyíthatatlanok' általában csípőficamosak meg ilyenek voltak, tehát simán normálisak lehettek volna, ha nem ül egy rakat csimpánz a parlamentben, élükön a főmajommal, aki erős és okos és tökéletes Romániát akar kormányozni.
Diurnusról van egy nagyon jópofa rajz, ül az írógépnél, gépben papír, ami több felfüggesztett, hatalmas tekercsben folytatódik:)
Nézd, erre a dologra, amit mondasz, egy értelmes román nemzetiségi politika lenne a válasz. Az autonómia rettenetes szervezés, meló, pénz... főleg a szervezéstől félek én, hogy ha kap Székelyföld autonómiát, szétszalad az egész. Meg a vezetőség leveri az addigi ideggóc központi nemzetiségi politikát az ott maradt románokon. Sajnos, ettől se vagyok hanyattesve. Úgy érzem, hogy magát is ellehetetleníti az nép, aki a románokkal se tud és akar együttműködni. Inkább gondolkodni kéne, mindkét részről. Nagyon mindkét részről, és ez fokozottan szól a románoknak, mert itt és most ők a nagyobb. De nem a fontosabb, mert egy országnak nem mindegy, hogyan bánik a nemzetiségeivel. Se a román többségű állami vezetés ne gyalogoljon át a magyarokon (vagy bármelyik nemzetiségen, de a magyarok a legnagyobb), se a magyar ne áldozatoskodjon, ne lázadjon minden, érted, _minden_ ellen, ami román. Annak ellenére ne tegy ezt, hogy azok a rettenetek is román irányból jöttek, amik a bányászjárások meg ezek voltak. Azt nem 'a románok' csinálták, ezt nagyon fontos bemagolni, bevésni, máskülönben kész, vége. Ahogy 'a magyarok' se legyenek a román fejekben, mert akkor is megszűnik a józan ész. Akkor talán az értelmesek győznek, nem akinek nagy a szája és pattog.
Na most megint olyan okos voltam, hogy rámszakad a maradék két emelet.
sorica123 (törölt) 2010.12.14. 16:03:26
sorica123 (törölt) 2010.12.14. 16:34:16
Dr.laikus PhD 2010.12.14. 17:11:16
Néha jó a pragmatikus kívülálló.
Engem nagyon sokszor az érzelmeim vezetnek, ezért nem is látok tisztán.
Én is az ide menekült nálam lakóktól tájékozódtam, mélyen belém égett 1990 összes viharos napja, a kétségbeesett telefonálás. Kivel mi van? Élnek-e? Jönnek-e?
Ipolytölgyesre vittünk beteg gyerekkel szülőket.
A zárda fogadta őket, azokat is akik nem voltak katolikusok.
Engem ezóta csak az érzelmeim vezetnek, ezért becsülöm ezt a tisztán látást.
Erre van szükségük.
sorica123 (törölt) 2010.12.14. 17:19:34
Leroi 2010.12.14. 17:26:03
Szeretem a három- és négybetűs szavaidat...:P
Talán perverzió ez részemről, de egy nőnek jól áll...
Másszóval, jól áll, ha egy nő így beszél...;P
Leroi 2010.12.14. 17:29:02
Azért a Brenner-hágón ott van a "TIROL=1" felirat hatalmasan, mésszel festetten a hegy oldalán a sziklafalon...
El is érték a Südtirol-Alto-Adige lakói, amiért harcoltak...
Így lenne teljes Európa, a székelyeink autonómiájával...
sorica123 (törölt) 2010.12.14. 17:32:31
Akkor már nagyon szuperek lennénk, ha megvalósítható lenne az autonómia. Nem lehetetlen, mint a mellékelt ábra mutatja. De egyelőre már az haladás lenne, ha véget érne a nagy epeköpködés oda-vissza (és persze mutogatás, hogy a másik kezdte). Csakazértis-kurvaanyád alapon nem lehet autonómkodni.
tbjárulékfizető 2010.12.14. 17:55:10
Nem a romániai viszonyokhoz és az erdélyiek helyzetéhez akarok hozzászólni, mert ne tudhatom, mit éltek át.
csak mielőtt még úgy hangzana, hogy a kritika nélküli elnyomást, befogom a számat, csak nehogy én is úgy járjak féle népek ott élnek, végig kéne gondolni, hogy némely elmebeteg, aki talán orvosi értelemben is az, miért jutott akkora hatalomhoz: Sztálin, Berija, Hruscsov ( mintha ő vezényelte volna a Sztálin féle ukrán népirtást) Hitler, meg Pol-Pot és van még nagyon sok. Van valami halvány emlékem amerikai kísérletekről, az egyikben a kék és barna szemű gyerekek szétválasztása történt, hamarosan rasszista megkülönböztetés volt a kék szeműek ellen, mert ez volt a szabály. Meg egyetemistákról, akikkel rabot és börtönőrt játszattak,és nagyon csúnyán elfajult a szerepjáték, fel is kellett függeszteni. Meg valami áramütés féle is volt, ahol a fehér középosztálybeli kísérleti alany simán "megölte" az általa nem látott másik alanyt, mert a következményt nem látta szemtől szembe. Csak emlékeim vannak, már régen olvastam, de a politika helyett orvosi szempontból érdekelne ezek magyarázata. Mikor és miért válik az egyénekből kritika és felelősség nélküli massza, aki a vezér utasításaira vár. És ha kell, megkövezi az elítéltet, felmentve magát a bűntől és érezve az elégedettséget . mert kötelességet teljesített.
Bármikor lehet ilyen helyzet nálunk is, és nem tudom, mi váltja ki.
De azt gyanítom, hogy a csoport pszichológiával foglalkozó tanácsadók nagyon is jól tudják. Csak a folyamatot nem tudják mindig kordában tartani.
sorica123 (törölt) 2010.12.14. 18:01:12
Nálunk is lehet, bizony. Csak az ember ül, és ismételgeti, hogy velünk ez nem történhet meg, mert. Mert a mindennapi életünknek része a tévé, a net, a kilencvenesévekretró - de nem része a diktatúra. Az ugye a törikönyvben van. Én akkor döbbentem rá végleg, hogy nem, nem ott van, amikor rájöttem, hogy Voronin egy ma élő politikus, nem kitalált posztszovjet rémregényalak.
tbjárulékfizető 2010.12.14. 18:16:30
A lényeg az volt, hogy az amúgy értelmes, fehér, az amerikai létére büszke és jellemzően autonóm ( azaz nem a kolhoz szellemben nevelt, nem tudom jobban körbeírni) miként válik agyatlan tömeggé, mikor szűnik meg az egyéni gondolkodás és kontrol
Miként a nagy tömegben úszó, vagy repülő állatok is úgy maradnak meg egy bolyban és mozogna együtt, hogy csak a szomszédot figyelik, annak a mozgásához igazodnak. De valami hoz egy döntést, hogy most jobbra, vagy balra repülünk, úszunk, csak nem tudni, mi az. negy egy egyed, mert ő csak a szomszédot figyeli. De a tömeg egységként mozog.
Nem tudom, van-e ilyen az embereknél is és ilyenkor hogy kerül elő a vezér. Aki személy szerint a legkevesebb pozitív kvalitással rendelkezik.
Elkezdett érdekelni ez a téma, azt hiszem, valami irodalmat fogok ehhez keresni.
.
tbjárulékfizető 2010.12.14. 18:18:11
sorica123 (törölt) 2010.12.14. 18:24:24
tbjárulékfizető 2010.12.14. 18:32:05
És még mindig a kérdés: mi mozgatja a bolyban mozgó állatokat? kinél van a terv?
Van-e összekapcsolódó tudat? Nem úgy, mint a hangyáknál, mert ezek csak ideiglenesen verődnek össze. Érdekes téma, nem?
sorica123 (törölt) 2010.12.14. 18:44:18
sorica123 (törölt) 2010.12.14. 18:45:02
tbjárulékfizető 2010.12.14. 19:32:37
ki írta?
És a Mead könyv hogy tetszett? És mi a biztosíték, hogy egyáltalán igazak a történetek és nem mesék: Mert utóélete ennek a témának valahogy nincs, vagy engem került el.
sorica123 (törölt) 2010.12.14. 19:35:11
tbjárulékfizető 2010.12.14. 19:54:12
sorica123 (törölt) 2010.12.14. 20:35:27
Arról is offolhatunk egy strófát, de lassan pipa lesz a bloggazda:)
Az utolsó 100 komment: