Két felesleges műtét

2010.12.10. 06:00

Engem 20 évesen támadott meg egy azóta is ismeretlen eredetű ízületi gyulladás, mely akkor a térdemben kezdődött, azóta már több más ízületemet is érintette. Ahogy a fájdalmaim fokozódtak, természetesen orvoshoz fordultam. A remek Nyíri úti kórházban elsőként megvizsgáló orvostól azt a választ kaptam, hogy mit nyivákolok, neki is fáj a dereka, ha front van. Jelzem, ő akkor kb 60 éves volt, én meg, mint említettem, 20.

 


Mondtam neki, 20 évesen hadd ne legyen már természetes, hogy fáj a térdem, és különben sem csak úgy "fájdogál" néha, hanem folyamatosan, szünet nélkül, kibírhatatlanul fáj, most azért jöttem, mert vény nélkül kapható fájdalomcsillapítók már nem segítenek, aludni sem tudok. Na, erre nagy duzzogva beleegyezett, hogy akkor "megtükrözzük", tehát beírt egy hónappal későbbre atroszkópos műtétre. Kérdeztem, addig mit csináljak a lábammal, hogy ne őrüljek meg a fájdalomtól, kaptam rá gyógyszert. Megműtöttek, átvágtak egy szalagot a térdemben, mondván, hogy egy korábbi sportsérülés után a szalag megvastagodott, nyomta a szöveteket, azért fájt. Hát nem jött be, a lábam utána is ugyanúgy fájt. Műtétet követő pár órában pokolian elkezdett fájni, mikor ezt jeleztem a nővérnek, az csak a vállát vonogatta.


Jó, megkérdeztem, akkor bevehetek-e az eddig szedett fájdalomcsillapítóból, erre azt felelte: tőlem...Persze a gyógyszer a műtét okozta fájdalmon nem segített, éjjel majd megbolondultam, reggel hál istennek jött egy kedves nővérke, aki adott egyszerű Algopyrin injekciót, azzal már rendben voltam. 5 nap múlva kiengedtek, de mikor visszamentem kontrollra, és mondtam, hogy semmit nem javultam, viszont a térdemet most már behajlítani sem tudom, nem foglalkoztak vele.


A háziorvosom járt ki nekem egy teljes hónap múlva beutalót gyógytornára, a gyógytornásznőt meg megütötte a guta, hogy miért ennyivel műtét után jövök, néhány nap múlva már biciklizni is tudtam, azóta is hálás vagyok neki. Viszont a fájdalom maradt, egyre erősebb szereket kaptam rá. Egy évvel később másik sebész kitalálta, hogy nem csak átvágni kellett volna a szalagot, hanem kivenni, újabb műtét, javulás persze semmi. További 3(!!!!) év telt el, mire kb a 8. kórházban, ami amúgy a pesti sportkórház volt, küldtek el alapos kivizsgálásra, többek között góckutatásra is, ami megállapította, hogy van egy gyulladt fogam, ami elnyelte az addig kapott gyulladáscsillapítókat, ezért nem hatott semmi, a fogat kihúzták, néhány nappal később, 5 év után elhagyhattam a fájdalomcsillapítót.


A mérleg két felesleges műtét, mínusz egy térdszalag, ami azért később fogadjunk, hogy még jól jönne, és meglehetősen lesújtó vélemény a kórházról. Az már emellett sokadagos, hogy a bent töltött idő alatt nemegyszer az ágyszomszéd nénitől kölcsönvett mankókon ugrálva kellett átmennem éjjel a traumatológia másik osztályára, ahol a súlyos esetek voltak, és onnan kellett hívnom egy egyébként végtelenül kedves és segítőkész nővért, hogy például ugyan ágytálazza már meg a mellettem fekvő, pár órája behozott 13 éves medencerepedéses kislányt, mert itt a mi oldalunkon úgy egy órája hiába csengetünk, és a nővérpultban sincs senki. A saját sebészeim közül az egyik teljes mértékben segítőkész volt, tájékoztatott mindenről, minden nap levizitelt, bár segíteni nem tudott, a másikat viszont nem is láttam.


Nővér pedig volt olyan is, mint az Isten áldása, meg olyan is, aki, miután apukám egyik nap nem tudott eljönni, és pénzt csúsztatni neki, le se tojta a bedugult branülömet. Igazából a létszámhiány, és hogy nemigen válogathatnak munkaerőben, nagyon meglátszik, a rengeteg áldozatkész, jószándékú betegellátó mellett van egy csomó, akinek nagyon nem lenne helye az egészségügyben. Le a kalappal azok előtt a szakmailag és emberileg is kiváló nővérek és orvosok előtt, akik gyalázatos fizetésért hajlandóak elképesztő mennyiségű munkában töltött óra után is emberként viselkedni a beteggel, belőlük kellene sokkal több, és jó volna kiszórni az olyanokat, akikre a kutyámat se bíznám rá, mert az ilyenek miatt van pocsék híre például az Izsáki úti kórháznak is, aminek a nőgyógyászatával egyesek elégedettek, mások szerint viszont mészárszék, gondolom attól függ, kit fognak ki.


És az orvosok meg nővérek se hinném, hogy tartanák a markukat néha számukra is megalázó módon a hálapénzért, ha normális fizetést kapnának a nagyon is felelősséggel teli munkájukért, amit hosszú éveken át tanultak, persze ez alól is van negatív kivétel, akinek az a lényeg, hogy jöjjön a hálapénz, a beteg meg ott dögöljön meg, ahol van, az amúgy sem emberi lény, hanem a melóval járó kellemetlenség. Hála Istennek azért ilyen Kecskeméten egyre kevesebb van, de még mindig több, mint kellene. Az egy dolog, hogy az én bajomra, ami azóta már több kis és nagy ízületemet elérte, bár csak korlátozott mozgáskészséggel jár,elviselhetetlen fájdalommal már nem, nem találták meg a megfelelő gyógymódot, hiszen ők sem mindenhatóak, de azért minimális odafigyeléssel sok szenvedést spórolhattam volna meg. Az, hogy mi baja az ízületeimnek, nem derült ki azóta sem, de már nem akadályoz a mindennapokban, a munkavégzésben, bár rettegek tőle, hogy mi lesz, ha megöregszem, mivel ugye idős korban a kopott ízületek amúgy is gyakran fájdalmasak, nekem meg már ilyen fiatalon gyakran fáj ez-az, viszont remélem, mire odáig jutok, már lehetővé teszik az erre illetékes döntéshozó, hogy korszerű fizetés mellett csakis odavaló, elkötelezett szakemberek végezzék a gyógyítást.


És bár lehet, hogy ez rosszindulat, de néha komolyan kívánom azoknak, akik pár tollvonással lehetetlenítik el az egészségügyet, hogy ugyan legyenek egyszer ők is úgy istenigazából rászorulva kiszolgáltatott betegként egy jó szóra, és ne kapják meg azt a túlterhelt vagy közönyös személyzettől, és jöjjenek csak rá ők is, hogy milyen érzés ez egy, a betegség miatt amúgy is megtört, fájdalmakkal küszködő embernek, hogy tárgyiasítva van , és nem segíteni akarnak neki, csak letudni, mint problémát.

 

 

 

Van egy sztorija a magyar egészségügy helyzetéről? Megváratták, félrekezelték, megalázták, vagy ellenkezőleg, csupa jót tapasztalt? Küldje el történetét a praxisblog@yahoo.com címre, vagy használja Kórházértékelőnket!

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

El Visco Stello (törölt) 2010.12.10. 07:04:54

Segítség! Orvost!
Valaki magyarázza el lécci ezt az izét: A gyulladt fog gyulladáscsökkentő-elnyelő effektust.
Asszem én is elmegyek a fogászatra, mert begyulladt a bütyköm.

Hatodéves 2010.12.10. 09:46:46

Szerintem nem "elnyelte" a fog a gyulladáscsökkentőt, hanem a fog krónikus gyulladást tartott fent, ilyen van, sajnos, fiatal ember ízületi fájdalma estén azért illene felmerülnie. Ha először csak a térde fájt, az nyilván megnehezítette a dolgot, több ízület fájdalma esetén azért jobban gyanakszik az ember valamilyen szisztémás betegségre.

huncut 2010.12.10. 10:23:47

@Hatodéves: A kislányom ötévesen egy nap elkezdett sántikálni, fájt a térde. A háziorvos ortopédiára küldött el bennünket. Ott kikérdeztek, nem esett-e el, nem ütötte-e meg magát, alaposan megnézték a térdét, aztán belenéztek a torkába, és mivel az ortopéd szakorvos csúnyának látta a manduláját, gégészetre küldött bennünket. Egy héten belül kivették a gyerek manduláját, antibiotikus védelem mellett, mert azt mondták, ha már ízületi gyulladást okoz, akkor nem szabad várni. A körzeti gyerekorvosunk meg rettenetesen meg volt sértődve, hogy mi köze az ortopédorvosnak a gyerek mandulájához, és micsoda kegyetlenség volt ez a gyerekkel szemben... Ekkor mentünk át más körzetihez.

Hatodéves 2010.12.10. 10:27:04

@huncut:
Ezt speciel nem csak könyvből tudom: én éveken át próbáltam megmentetni egy rossz fogamat és végül a szintén évek óta tartó, alapvetően kisízületi fájdalmaim miatt mondtam le róla, és a foghúzás óta sokkal jobb.

huncut 2010.12.10. 10:32:29

@Hatodéves: Mert sajnos az a baj, hogy nem az egész embert nézik általában, úgy egészében, hanem csak a részeit külön-külön...

Terézágyú 2010.12.10. 10:41:10

Most akkor tisztázzuk: ez gyakorta előfordul, hogy pl. egy lábfájás oka egy rossz fog???

El Visco Stello (törölt) 2010.12.10. 10:42:48

Félreértettetek. Azt én is tudom, hogy vannak gócok. Amiről most hallok először és logikátlannak tűnik így elsőre az a gyulladáscsökkentő-elnyelő effektust.

vernyul 2010.12.10. 10:43:37

@Terézágyú: A begyulladt bölcsességfogam nekem a következő panaszokat hozta: hátfájás, fejzúgás, fülzúgás, forgó szédülés, hányinger.

Terézágyú 2010.12.10. 10:47:09

@vernyul:
Úgy, hogy maga a fog meg nem is fájt?

bohuš 2010.12.10. 11:00:53

" van egy gyulladt fogam, ami elnyelte az addig kapott gyulladáscsillapítókat, ezért nem hatott semmi, a fogat kihúzták, néhány nappal később, 5 év után elhagyhattam a fájdalomcsillapítót". - és ez egyben szépen példázza, hogy miért nem érdemes a félévenként esedékes fogászati ellenőrzést elbliccelni évekig. Ezt nem beszólásként, hanem mindannyiunknak (magamnak is) tanulságként.

Hatodéves 2010.12.10. 11:02:42

@El Visco Stello:
Szerintem ez szimbolikusan értendő, így magyarázták el a betegnek. A begyulladt, fertőzött, gócként funkcionáló fogra hiába adják a nonsztreoidokat, amelyek a gyulladásos reakciót csökkentik, de a gócot nem szüntetik meg. Ideiglenes hatása lehet, de az alapprobléma miatt vagy nem is hatnak rendesen ezek a gyógyszerek, vagy ahogy elhagyja az ember, mindig újra fellángol a gyulladás.

Egy ilyen gócra az antibiotikum is nehézkes lehet, mert túl alacsony koncentrációban jut be a fogba. (Fogászathoz nem értek, nem tudom, hol van az a határ, amíg meg lehet menteni a fogat, én az enyémről végül lemondtam).

Mivel krónikus gyulladásról van szó, nem aktiválja igazán az immunrendszert a gyulladás (nem lesz lázas az ember stb), hanem csak ott vagyogat, időnként fájdogál, időnként gyulladtabb, máskor nem, alkalmanként hőemelkedés, fáradékonyság jelenik meg, de ez sem feltétlenül.

Az immunrendszer nem megy klasszikusan csatába, de egy picit azért mindig izgatva van, így alakul ki általában ízületi gyulladás a krónikus fertőzések mellé.

(Persze olyan is van, hogy egy fertőzés tényleg az ízületekbe kerül, de ilyenkor szerintem nem ez szokott lenni).

@Terézágyú:
Vannak olyan tünetek, amikor gyanakodni lehet arra, hogy góc áll a háttérben. Nem minden lábfájásnál, de egy fiatal, egyébként egészséges ember mással nem magyarázható, több ízületet érintő ízületi fájdalma mögött szerintem elég gyakran állhat ilyesmi. (Fog vagy mandula, gyulladt orrmelléküreg vagy más góc), ezek nem csak ízületi gyulladást, hanem hajhullást, bőrpanaszokat, fáradékonyságot, alkalmi, múló hőemelkedéseket is okozhatnak.

Hatodéves 2010.12.10. 11:06:15

@bohuš:
Hát igen, nekem tömött, gyökérkezelt fogam volt, minden fél évben megnézték, és néztünk egymásra az orvosommal, hogy hát, lehet, hogy ez okozza a panaszokat, ki kellene húzni, amire én nyafogtam, hogy hát ilyen fiatalon még egy fogat elveszteni (másikat fogszabályozás miatt kellett...). Aztán egy idő után elegem lett.

Viszont ehhez hozzá kell tenni, hogy nekem öröklötten rosszak a fogaim, és nagyon könnyen és fájdalom nélkül mélyre lyukadnak, másrészt meg nagyon fegyelmezetlen és nemkicsit hisztis beteg vagyok, és már alapból későn tömték ezt a fogat -

Szóval tényleg érdemes ilyesmire odafigyelni és minél hamarabb betömetni, hogyha van lyukas.

pakesz (törölt) 2010.12.10. 11:06:55

@bohuš: na persze...
es akkor felevente panoramarontgen?
max 3 evente, habar en is aktivan filozok rajta :)

Advanced Flight 2010.12.10. 11:09:25

Nekem a nyirokcsomóim durrantak be egy félig kijött és begyulladt bölcsességfog hatására. Doki kitisztította a fog körüli részt, mindjárt elmúlt a baj.
Ezzel együtt nem szeretek fogorvoshoz járni, mert minden kontrollnak több hónapos kezelés és mínusz (több) százezer forint a vége. Pedig én nem is feltételezem a fogorvosomról, hogy "csal".

Terézágyú 2010.12.10. 11:13:01

@Hatodéves:
Köszi.

@bohuš:
"miért nem érdemes a félévenként esedékes fogászati ellenőrzést elbliccelni "

persze, meg a szemvizsgálat, meg teljes labor (vércukor legalább), meg vérnyomás/szívdolog...
Elég gyakran kéne orvoshoz járkálni - még ugyebár akkor is, ha egyébként semmi bajod...
És hogy mindezt mennyire fogadják örömmel a körzeti orvosok, illetve a szakorvosok...

johevi 2010.12.10. 11:32:15

Korrektül írta le a kórházi állapotokat. Vannak lelkiismeretes orvosok, ápolók és van néhány trehány, alkalmatlan, aki miatt a normálisok is besározódnak.

Foxhunter 2010.12.10. 11:34:14

" van egy gyulladt fogam, ami elnyelte az addig kapott gyulladáscsillapítókat"

Tényleg csak ezt lehetett kirakni az Indexre? Mondjuk bejött, mert csak amiatt nyitottam meg a posztot, hogy lássam, ki ír ilyen f.szságot. Biztos belső lázad is volt, nem?

Doryyka 2010.12.10. 11:35:18

@Hatodéves: Ezt akartam mondani én is. Egy ismerősnek teniszkönyöke volt emiatt, és szerintem Anyukámnak is, de nem tudom neki megmagyarázni.

2010.12.10. 11:39:45

Nekem elég jó fogaim vannak, eddig soha nem fájtak, és csak egy lyukadt ki 7-8 éve, mert ráharaptam egy kőre egy pizzában az egyik születésnapomon. Pár hónapja viszont elkezdett kijönni egy bölcsességfogam, rossz irányba, felsebezte a számat, begyulladt, én meg időpontot kaptam fogászatra, és hülyemód nem mentem azonnal, hanem 3 hétig fájdalomcsillapítón éltem. A végén a napi 3x50mg diclofenac mellett tudtam aludni. Végül bementem, a fogdoki ránéz, hogy úristen, ez mi, felnyitotta, kiköpködtem a gennyet, lezárta ideiglenesen, és szedek rá egy erős antibiotikumot (dalacin), és a permanens fájdalom már tökéletesen elmúlt, most megyek ebéd után röntgenre. A fogdokinő egyébként lelkiismeretes és szakszerű munkát végzett, noha magánrendelés, de akkor is. Tán még a nevét is megírom, ha valakit érdekel egy jó pécsi fogász.

Terézágyú 2010.12.10. 11:42:52

@ReignOfdark:
"n meg időpontot kaptam fogászatra, és hülyemód nem mentem azonnal, hanem 3 hétig fájdalomcsillapítón éltem"

:))))

"A fogdokinő egyébként lelkiismeretes és szakszerű munkát végzett, noha magánrendelés"
:)))))

fizetekmegegysort 2010.12.10. 11:44:41

Sajnálom a posztolót, mert tényleg komoly fájdalom az ízületi (tudom, saját példából). De azért felmerül a kérdés: ÖT éven át nem volt fogorvosnál?!

Terézágyú 2010.12.10. 11:48:28

@fizetekmegegysort:

"De azért felmerül a kérdés: ÖT éven át nem volt fogorvosnál?! "

Vagy volt, de nem fájt neki a gyulladt fog, hanem egy másik, azt megcsinálta az orvos - de a többit meg nem nézte meg.
Ilyen bőven előfordul.

bohuš 2010.12.10. 11:51:51

@Terézágyú:
"miért nem érdemes a félévenként esedékes fogászati ellenőrzést elbliccelni ÉVEKIG" csak hogy pontosan idézz és meghalld a lényeget :-)
A fél év és az öt év között (ameddig fájdalomcsillapítókat szedett, bár előkerül a 3 év is, nem tiszta nekem, pontosan meddig tartott ez a történet..)van egy tízszeres szorzó.

Egyébként ha a körzeti orvosom nem küldene el időnként labovizsgálatra, hanem zavarná, hogy részt veszek megelőző vizsgálatokon, gondolkodás nélkül lecserélném. A szakorvosok meg meghökkennek, hogy csak kb. két évente megyek ilyenekre, pedig teljesen egészséges vagyok, fiatal és nincs örökletes betegség a családban.
De mindegy, nincs kedved, ne járjál :-) Nekem sincs, de én meg járok.

Terézágyú 2010.12.10. 11:54:01

@bohuš:
"Egyébként ha a körzeti orvosom nem küldene el időnként labovizsgálatra, hanem zavarná, hogy részt veszek megelőző vizsgálatokon, gondolkodás nélkül lecserélném."

Ha megteheted. De nem mindenki teheti meg.

2010.12.10. 11:54:06

@Terézágyú: Igen, mert akut eseteket soron kívül is kezelnek, én meg kivártam az időpontomat. Kapiche? :-)

Terézágyú 2010.12.10. 11:56:20

@ReignOfdark:
Persze. Ezért volt a szmájli.

2010.12.10. 12:01:00

@Terézágyú: Ezt hívnák szűrésnek, de ez nincs. Laborvizsgálatoknál pláne nincs, még az olyan dolgokat sem szűrjük általánosan, mint a cukorbetegség, krónikus vesebetegség, stb. Amiket egyébként jól lehetne.

Mi az a "teljes labor"?

Terézágyú 2010.12.10. 12:06:19

@ReignOfdark:
"Mi az a "teljes labor"? "

Kisrutin, nagyrutin? :)

Nem tudom miből áll, nem vagyok orvos.

Leonce 2010.12.10. 12:10:28

akut esetben soron kÍvül kezelnek?

Prolaktin szintem magas:
egyre magasabb lesz, amit saját költségen fizetett vérvételből tudok, ugyanis házi orvos nem utalhat be hormon vizsgálatra, de ha mindent fizetek, én a magán személy kérhetem azt.Nos már lassan 60 ng/ml a prolaktin szintem, így gondoltam, hogy a 2010. okt. elején 2011. február 24-re szóló idpontom talán előbbre tehető. Hát nem.
Pedig már látás problémáim vannak, tényleg kopaszodok, nincs menstruációm.
Ezek a tények. Ennyit a kib.szott magyar eü-ről.

2010.12.10. 12:12:08

@Terézágyú: Csak azért, mert ha mindegyik paramétert kéri a beutaló orvosod (a GFR-től a WBC-n át a tumormarkerekig), akkor az igencsak fölösleges.

Leonce 2010.12.10. 12:13:37

@Jud.: Lemaradt: endokrinológiai szakrendelésre várok.

2010.12.10. 12:19:02

@Jud.: Az egy magánpraxis volt, nem OEP finanszírozott. Másrészt kiemeltem a fogásznő empatikus hozzáállását. Ez a pozitív jellemzés kizárólag az őt és asszisztensét jellemzi, semmi köze az állami eü-höz.

Vér/vizeletvizsgálatban is van sürgősségi beutalás. Akut problémának sem a kopaszodás, sem a menstruáció elmaradása nem számít. Infarktus, műtét, ilyenek a sürgősségi esetek.

A laborokban alkalmazott előjegyzéses rendszer nem az orvosokon, de még csak nem is a laborokat üzemeltető cég(ek)en múlik. Hanem az OEP-en, ezzel összefüggésben pedig a politikán. Az időpontos rendszer többnyire egy kényszerhelyzet, a vizsgálatok finanszírozási csúszását kompenzálja.

Hormonvizsgálatra természetesen nem utalhat be háziorvos, és ez jól van így. Keress fel egy szakorvost.

2010.12.10. 12:20:27

@Jud.: Egy endokrinológus be tud utalni hormonvizsgálatra. Sok sikert a gyógyuláshoz!

Hatodéves 2010.12.10. 12:20:32

@Jud.:
A háziorvos nem tudom, hogy kérhet-e ilyen időpontot, de endokrinológus szakorvoshoz be tud utalni. Az a februári az milyen időpont?

Terézágyú 2010.12.10. 12:21:12

@ReignOfdark:
"Az egy magánpraxis volt, nem OEP finanszírozott. Másrészt kiemeltem a fogásznő empatikus hozzáállását."

De most ezen is csodálkozni kellene, hogy egy magándoki, akinél sok-sok pénzt otthagysz empatikus/kedves stb. ? :)

2010.12.10. 12:23:46

@Terézágyú: Nem. De szakmailag jó, és ezzel arányba tudom hozni az árait.

mfbill 2010.12.10. 12:36:22

A történet mesélője tökéletesen leírta, milyen nemtörődömséggel kezelik a legtöbb helyen a beteget. Engem is félrekezeltek párszor, olyannyira, hogy soha többé nem leszek teljes értékű ember. Éppen mostanság jöttem rá, hogy tévhit azt gondolni, hogy a pénzhiány az oka az egészségügy tehetetlenségének. Egy rossz orvostól vagy nővértől, főleg ha emberileg még alkalmatlan is erre a pályára, hiába várunk teljesítményt, bármennyit is fizetünk neki. A hálapénz, amely bizony tetemes mennyiségben van jelen az eü-ben, épp hogy rengeteget ártott. Hiába próbáljuk célzottan annak adni, aki szerintünk megérdemli, egyre inkább az vált tendenciává, hogy emiatt fejőstehénnek nézik az embert, és ugyanúgy, mint a gyógyszeriparban, nem meggyógyítani akarják, hanem inkább fenntartani a beteg állapotot. Mikor nem adtam pénzt, akkor azért nem foglalkoztak velem, mikor adtam, akkor pedig azt vettem észre, hogy felcsillan a szemük, és úgy intézik a dolgot, hogy legyen még ilyesmire alkalom. Az orvosképzésünk nem olyan rossz, hogy indokolná azt a rengeteg baklövést, amelyet egyre több helyen tapasztalni. Egyszerűen arról van szó, hogy a betegnél sokkal fontosabb a pénze vagy a betegsége után kicsalható támogatás. Volt olyan ismerősöm, aki a szívével került kórházba, de már első napon béltükrözést csináltak neki. A mi kórházunkban ez a beugró... Nem tudom, mennyibe kerül egy ilyen vizsgálat, de feltételezem, hogy nem olcsó, arról nem is beszélve, hogy olyan betegeket is megkínoznak, akiknek semmi szüksége nem lenne rá.
Amíg gyógyszerügynökök szó szerint megvesztegethetnek orvosokat, amíg a vizsgálatok, kezelések támogatását fentről döntik el, nagyrészt piaci, gazdasági-gazdaságossági alapon, addig betegként esélyünk sem lesz emberhez méltó elbánásra. Húsz év alatt bebizonyosodott, hogy az egészségügy az a terület, ahol a piacnak semmi helye nincs, mert tisztán piaci alapon úgysem lehet működtetni. A piac egyébként is pazarló. Vagy rengeteg értékes, alkotó embert pazarol el, vagy nagyon ráfizetünk. Most diktatúra kéne az egészségügybe, ahol kőkeményen lehetne szankcionálni a tudatlanságból vagy nyereségvágyból elkövetett orvosi hibákat. Drasztikus lépésekkel kellene fellépni az államot és a beteget fejőstehénnek tekintő orvosokkal, és az egészségügy megfelelő dolgozóit korrumpáló "betegekkel" szemben egyaránt. A nevében is benne van: egészségügy. Az nem normális állapot, amikor a betegség az üzlet, nem pedig az egészség, és az egyre fogyatkozó egészséges emberek az adójukból a korrupciót támogatják egy olyan rendszerben, ami távolról sem a gyógyításban érdekelt. Akkor talán elvárható lenne, hogy ha valaki húszévesen ízületi gyulladást kap, akkor ne a nyolcadik helyen kezdjenek el gyulladásos gócot keresni... Egyébként ha az egészségügy valóban piaci alapon működne, akkor az állam szépen bevasalná a felesleges műtéti és kezelési költségeket a hibázó (szerintem egyébként egyáltalán nem tudatlan, sokkal inkább felelőtlen, hanyag vagy korrupt) orvosokon. Ha pedig valóban fejlett demokrácia lennénk, akkor a beteg is tarthatná a kezét kártérítésért a felesleges meghurcoltatás miatt.

Irkutszk 2010.12.10. 12:53:28

@mfbill: Szerintem írj le konkrétan egy esetet azokból, amelyeket csak említettél, és kb. akár poszt, akár komment formájában, de így se füle se farka történetet látunk csak.

Irkutszk 2010.12.10. 13:05:46

@Hatodéves: Én sem vagyok fogorvos, de amennyire én tudom, addig érdemes (lehet) megmenteni egy fogat, amíg van mit megmenteni. Van még pulpa, meg idegszövet (gyökér). Ezt a röntgen kimutatja. Utána el lehet dönteni, hogy mit kelljen tenni vele. A különböző kezelések különböző ideig tudnak megmaradni a szájban, és utána újabb kezelést kívánnak. A gyökérkezelés is megöli a fogat, csak a vázát hagyja meg. Ezen kívül lehet kihúzni (és majd a helyére nő valami vagy lyuk marad), hidat vagy implantátumot beépíteni. Ilyesmi.

Anti Anyag (törölt) 2010.12.10. 13:13:50

@Foxhunter: Pedig beléd aztán kár bármilyen poszt, mert úgy sem tudsz értelmezni.

Ezt ugyanis az orvosa mondta neki, ráadásul esetében a doki jól is tippelt.

Hatodéves 2010.12.10. 13:21:23

@Irkutszk:
Hát az enyémben már kevesebb volt a fog, mint a minden-egyéb :( De azért nagyon sajnáltam.

summerstorm 2010.12.10. 13:23:58

Én épp most futok köröket a térdemmel...
Vagyis hogy pontos legyek nyáron kezdtem. Először reménykedtem, hogy megúszom néhány fájdalomcsillapítóval... na jó... erősebb fájdalomcsillapítóval, meg némi gyulladáscsökkentő krémmel. De aztán nem javult... A sportot gyakorlatilag teljesen elfelejthettem. Már kezdtem megijedni, úgyhogy orvos, meg ultrahang befigyelt, doki asszonta, szerinte ez egy szalag nyúlás.... Az ultrahangos szerint meg semmi bajom nincsen egy kis porckopáson kívül... De arra szedjek condrosulf-ot, és jobb lesz. Szedtem. Kenegettem voltarennel, kicsit télleg jobb is lett, elkezdtem edzegetni, de csak nagyon óvatosan 3 hónap kihagyás után, de valahogy kicsit vagy nagyon mindig rosszabb volt edzés után a térdem... idővel ezek inkább már a kicsit fáj felé mentek el, kezdtem megnyugodni.
1,5 hete hagytam abba a condrosulf-ot...
Hétfőn valami nagyon gumírozott harisnyában sikerült bemenni munkába (az egyetlen vastag volt, amit a boltban találtam, hát jó lesz alapon beszereztem...) nem tudom, hogy ez az oka, vagy rosszul mozdultam, neadj isten a condrosulf nélkül ez lenne a helyzet, nem tudom...
De a tény, hogy gyakorlatilag olyan szúró fájdalmam alakult ki, hogy képtelen voltam rálépni :(((...
A héten 4 nap alatt 3szor volt olyan tünetem, hogy a könnyeim potyogtak, annyira fájt, és képtelen voltam továbbmenni, mert nem tudtam rálépni se, így álldigáltam fél lábom.
Viszont volt olyan is, amikor már csak kicsit fájt, de fájt.
Most újabb ultrahang, meg MRI...

Én már csak azt szeretném, hogy valami orvos mondja meg, hogy mi baja van. És ha lehet, gyógyítsa meg...

summerstorm 2010.12.10. 13:26:53

És igazából a nyári "nincs ennek igazából semmi baja" orvosi megállapítások után némileg megcsappant a bizalmam az orvosok iránt... (jó hogy azt nem mondták, hogy hipohander vagyok....) és így nehét pozitívan hozzájuk állnom... :(

Irkutszk 2010.12.10. 13:29:18

@Hatodéves: Sokba kerül az implantátum, de jó...

Irkutszk 2010.12.10. 13:35:05

@mooon:): A Condrosulf és egyéb porcépítő szerek lassan fejtik ki a hatásukat. Igazából olyanok, mint a vastabletta, a raktárakat töltik fel a szervezetben. Porcépítő anyag a kondroitin-szulfát, ezért szedetik azzal, akinek porckopása van, hogy a szervezetet rábírják, hogy valamiképpen újraépítse azt a porcot. Sajnos diagnózist nem tudok adni, csak gyógyszerekről információt.

Szerintem, amennyiben lehetősége van rá, menjen el a Sportkórházba, Budán (Budán van ugyanis, nem Pesten).

Irkutszk 2010.12.10. 13:37:05

@mooon:): A pszichoszomatikus betegségek is léteznek azért. Erre legjobb példa a bátyám, de már háromszor kitöröltem a családi anekdotát, nem írom meg.

summerstorm 2010.12.10. 13:44:55

@Irkutszk:

nem hinném, hogy pszichoszomatikus betegségem lenne, elég figyelmet kapok a szeretteimtől, meg talán elnyomott problémákat sem hordozok...

Sportkórház szóba jött, de közölték, hogy dec. 28-ra tudnak időpontot adni. Én meg a lehető legkevesebbszer szeretnék addig biz. mértékig mozgásképtelen mozgásképtelenül maradni a térdemnek köszönhetően. Azt meg hogy addig otthon maradjak betegácsiban, azt azért nem engedhetem meg magamnak...

Hatodéves 2010.12.10. 13:46:36

@Irkutszk:
Igazából az alsó hetes fogam, szóval nem látszik egyáltalán és nem is zavar a hiánya. De azért köszönöm :)

Foxhunter 2010.12.10. 13:48:37

@Anti Anyag: Szerintem te olvasd el mégegyszer a kérdéses mondatot. Azt mondták neki, hogy van egy gyulladt foga, de a többit a posztíró tette hozzá. Jézusom, hogy tudna egy fog gyógyszert elnyelni??? Igenis, rettenetes hülyeség, hogy egy egyébként jogosan felháborodott beteg történetéből a legnagyobb marhaságot ragadja ki a szerkesztő és azzal 'reklámozza'. (Legalább valaki megbeszélhette volna a szerzővel, hogy fogalmazza át ezt a mondatot.) Így lehet egy jó posztot elvinni a gagyi irányába.

radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2010.12.10. 14:01:44

@mooon:):

Szinte biztos, hogy nem pszichiszomatikus a bajod. :-)

Azt kellene kideríteni, hogy a nyáron látott porckopás romlott-e, illetve azt, hogy azon kívül nincs-e valami belgyógyászati-immunológiai jellegű betegséged.

Az első kérdésre a válasz meglesz a képalkotókkal (jelzem, ha van egy MR, akkor szerintem nem szükséges az ultrahang), a másodikat meg elvileg egy vérvétellel nagy eséllyel meg lehet válaszolni.

viktor134 2010.12.10. 14:13:19

manduládat kivették már???

nekem volt ilyen mandulaműtét után elmúlt.

járni sem tudtam.

summerstorm 2010.12.10. 14:15:28

@radiologus.hu:

A háziorvosomnak egy hónapja jutott eszébe, hogy vért vetessen és jól megnézesse... merthogy a sok fájdalomcsillapítóról meg gyulladáscsökkentőről tudott, lévén ő írta fel. A vérképem gyakorlatilag tökéletes. Hál istennek.

Ezek szerint szerinted az ultrahangot ki is hagyhatnám? Mondjuk az anyagilag sem lenne hátrány...

Hatodéves 2010.12.10. 14:31:33

@mooon:):
A vérképnél komolyabb vérvizsgálat kellene szerintem, szerológiák, reuma faktor stb... Ezeket rutinszerűen nem csinálják általában, egy belgyógyász kellene hozzá.

summerstorm 2010.12.10. 14:40:10

@Hatodéves:

Mondjuk ezt pl akár mondhatta is volna a dokim... nem :(? Mármint a házi, hogy egy ilyen is lehet mögötte...

radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2010.12.10. 14:52:27

@mooon:):

Az ultrahang nagyon jó, ha akut sérülésre van gyanú (kivéve az elülső keresztszalag szakadását, mert az nem látszik az ultrahangon). Meg jó régebbi dolgok megítélésére is, a porcos részek finom eltéréseinek kimutatásra azonban MR-rel szerintem jobb.

Fontos, hogyha MR-re mész, ez alkalommal ne kis, nyitott géppel vizsgáljanak (szóval budai g. központ és a Kavics utcai gépbe ne menj), hanem rendes, nagy, "csőbe húzós" masinával - minél nagyobb a gép, annál nagyobb a térereje, és annál jobb a térbeli felbontása. Neked ugyanis most kicsi porceltéréseket kell megtalálni, ha vannak.

summerstorm 2010.12.10. 15:00:21

@radiologus.hu:

Köszönöm az infót.
Eddig MR nem volt, csak ultrahang. Azt majd csak most, Bajcsy-n.

summerstorm 2010.12.10. 15:20:37

@radiologus.hu:

Hát remélem ügyes lesz az a gép, és jól megmondja, hogy mi a baj. Az utcán sírdogálva egylábon álldigálás alapvetően nem az én műfajom....

Hatodéves 2010.12.10. 15:29:39

@mooon:):
Az MR-eredménnyel gondolom úgy is továbbküld valahová (ha a háziorvos küldött MR-be), ahol meg fogják csinálni azokat a vizsgálatokat, amik felmerülnek. Remélem, minél hamarabb kiderül, hogy mi a gond!

summerstorm 2010.12.10. 15:40:15

@Hatodéves:

ide már az ortopéd orvos küldött, ő nem tudom mit csinál majd még...

Leroi 2010.12.10. 15:45:23

Kikezeletlen rossz fog----rheumás láz----nagyízületi gyulladás----endocarditis...
Kb. ezen a szálon fut(hat)nak az események, a szívbelgyulladásig még nem jutottál el, az ízületi panaszokig már igen.
Ehhez a sportsérülések is hozzájárulnak.
Erre mondják, hogy kefélni is és szűzen is maradni nem lehet.
Ha sportolsz és lesérülsz, számolnod kell azzal, hogy a sérült testrészeddel máskor is lehetnek gondok.
A fájdalmaid miatt az orvost ne hibáztasd.
Tehát:
1.Fogászat
2.Belgyógyászat
3.Rheumatológia

Uff, beszéltem.

2010.12.10. 17:06:50

@Hatodéves: Pontosan.
@mooon:): Ilyenkor a háziorvos feladata egy szakorvoshoz való továbbküldés, mivel sok vizsgálatra egyszerűen nem tud beutalni, és általában véve az ízületi gyulladásoknak nem sok köze van a legtöbb laborparaméterhez, amit a háziorvosok szoktak ikszelni. Konkrétan amik használhatóak: CRP, Albumin, RF, 5 pardiffes WBC, Anti-Sreptolizin O Titer, Antifillagrin, esetleg húgysav.

Azért nagyon fontos ez, mert az előjegyzési rendszer miatt az egész diagnózis heteket, rosszabb esetben akár 1-2 hónapot is csúszhat, közben a betegség meg csak egyre rosszabb lesz, nem is beszélve a beteg közérzetéről.

2010.12.10. 17:11:31

@mooon:): Még annyit, hogy ha a "vérképed majdnem tökéletes", tehát mindössze néhány érték csúszik ki a határértékből, az akár meg is mondhatja, hogy vírusos, bakteriális, ill. protozoon fertőzésről van szó, hogy anémiás vagy-e, stb. Szóval én ezt is szakorvosnak mutatnám, nem háziorvosnak.

szs75 2010.12.10. 17:42:53

@ReignOfdark: A kommentekben leírtakkal szinte megegyező problémáim vannak, izületi fájdalmak, bőrproblémák, nyírokcsomóm beduzzadt kb két hete....(fogorvosnál utoljára egy hónapja voltam, nem talált kezelendő fogat, viszont a bölcsességfogam nekem is csak részben jött ki, de nem gyulladt, egyéb fogászati panaszaim sincsenek, bár én is olyan vagyok, akinek nem fáj a mélyre lyukadt fog sem). Háziorvos a nyirokcsomó miatt leküldött vérvételre, a lelet túlnyomórészt jó, de a CRP magas, a háziorvos nem talált összefüggést....Milyen szakorvos, akihez fordulni kell?

Bikli néni 2010.12.10. 17:49:20

A háziorvosunk elég hangosan szokta "osztani" (ez most pozitív értelemben) a betegeket, simán kihallatszik minden szó a rendelőből.
Na, ő mondta egyszer az előttem bent lévő leányzónak, hogy azért nem gyógyul már meg X ideje, mert elküldik egyik szakrendelésről a másikra, de nincs egyetlen szakorvos sem, amelyik az egészet összefogja, megnézi a tök különböző szakorvosi leleteket, majd a sok lényegtelen vagy apró dologból kihozza a lényeget.
Az a baj, hogy ez tök jó, csak ki fogja ezt így össze? A háziorvos, aki egyik szakterülethez sem ért szakorvosi szinten? Írom ezt arra, hogy a fájós térdről hány év után sikerült egy gyulladt fogra következtetni.
Ez nagyon gáz.

szs75 2010.12.10. 17:53:22

@Hatodéves: 6.4 mg/l Ezen kívül a triglicerid csillagos3.2 mmol/l és fehérvérsejt 9.5 G/l, a többi eredmény jó, illetve a heliobakterre még várunk (ezt a bőrgyógyász kérte)

Bikli néni 2010.12.10. 17:53:49

@bohuš: Nekem csúnyán eltolták annak idején az egyik fogamat. Több fogorvosnál is voltam (ráadásul a fog betegsége a hanyag fogszabályzás miatt volt), mindenhol leráztak azzal, hogy jön a bölcsességfogam, és ne hisztizzek különben se. Aztán, hónapok múlva, amikor már őrjöngtem a fájdalomtól és semmi nem használt, akkor mentem be - 16 évesen - és közöltem, hogy innen addig el nem mozdulok, amíg meg nem röntgeznek. Vágták a pofákat, aztán a röntgenre is érdekes fejet vágtak, mert akkor már menthetetlen volt a fogam.
Ennyit a félévenkénti fogorvoshoz járásról. Hiába vagy partner saját magaddal, az egészséged érdekében, ha egyszer a dokik fütyülnek rád.
Ettől persze mindenki járjon csak el minimum fél évente fogorvoshoz :)

Bikli néni 2010.12.10. 18:00:32

@Terézágyú: Ha a fogorvos csak arra az egy fogra vet egy pillantást, amire az ember mutogat, hogy fáj, akkor elég hanyag doki.
Én még nem tudtam úgy menni a fogdokimhoz, hogy ne bámulta meg kapargatta volna végig (brrr) az összes fogamat. Volt olyan kezdődő fognyaki szuvasodásom, amit még észre sem vettem, nem is okozott panaszokat. Megcsinálta.
Mielőtt azzal jönne valaki, hogy csak pénzt akart lehúzni, zárójelben jegyzem meg, hogy az amúgy szuper dokinénimnek OEP-finanszírozott rendelője van :)

Hatodéves 2010.12.10. 18:32:46

@szs75:
Nehéz ebben véleményt mondani. Ez a CRP nem sokkal magasabb a normálértéknél, de egy krónikus gyulladást azért nem zár ki. Nem tudom, hogy a háziorvos végül mit mondott, de ha jó vele a kapcsolat, érdemes hozzá visszamenni és megbeszélni vele, hogy milyen vizsgálatok jönnek szóba, mert ő, ismerve a betegét, valószínűleg jobb ötleteket tud mondani.

Ha van valamilyen fül-orr-gégészeti panasz, akkor azt érdemes megvizsgáltatni, a névből nem tudom megítélni, de nő esetében nőgyógyászati vizsgálat jön szóba. Nem tudom, hogy a bőrgyógyász miért kért helicobactert, van-e valamilyen panasz, mert akkor belgyógyász/gasztroenterológus is felmerül. A bőrproblémákat sem ismerem, hogy milyenek, ettől valamilyen immunológiai probléma is szóba jöhet, és még sok minden.

De pont a szétforgácsolódás elkerülése végett, ha a háziorvos partner ebben, akkor vele kellene valamilyen kivizsgálási tervet összeállítani szerintem.

Sajnos neten keresztül nem tudom, mit lehetne még mondani, ha egy alapos orvos megvizsgálja személyesen, akkor az ő fejében inkább kirajzolódik, hogy milyen irányba kellene elindulni.

De hátha valaki nálam gyakorlottabb ember mond itt még valami okosat.

2010.12.10. 18:41:44

@szs75: Ez enyhén emelkedettnek számít, a bőrgyógyászati tüneteket is figyelembe véve az egyetlen általam ismert kapcsolódó diagnózis a dermatomyositis, ez enyhén emelkedett CRP-vel, bőrelváltozásokkal (kiütések), izomgyengeséggel (és emiatt később ízületi panaszokkal) jár. Mivel többet nem tudok (a CRP veszett gyorsan változhat + egy enyhe emelkedés még bármi lehet), és távdiagnosztizálni meg nem akarok, max. annyit vess fel a bőrgyógyászodnak, hogy zárja ki ezt a kórképet.

szs75 2010.12.10. 18:45:08

@Hatodéves: Háziorvos szerint nincs teendő, Cataflamot írt fel, illetve azt mondta, ha nem múlik a nyirokcsomó duzzanat, akkor el lehet menni fül-orr-gégére.
A bőrgyógyász kérte a vérvételt, mert szerinte a bőrtünetek (rögtön beazonosította, mondta is a nevét, de nem tudtam megjegyezni) arra utalnak, hogy valahol gyulladás van a szervezetben.
Most vagyok túl egy fizikoterápiás kúrán, és egy lúdtalpbetét cserén, de az izületi fájdalom maradt.
Nőgyógyászat nem jön szóba.

summerstorm 2010.12.10. 18:50:15

@ReignOfdark:
nem majdnem tökéletes, hanem amit néztek az tökéletes....

@radiologus.hu:
MR szerint minden rendben :(....
Az UH szerint a medialis meniscdus hátsó szarvában capsularis sérülésre utaló echomentes sáv látható... bármit is jelentsen ez pontosan...
én csak azt tudom, hogy mikor az UH gépet rányomta a doki akkorát pattant, hogy ugrottam egyet az ágyon... de ahol nézte, és ahol vizsgálat közben fájt, ott gyakorlatilag nem szokott fájni. Jobb szélen, oldalt, illetve, elől van egy pont ami a középső hátsón kívül szúrni szokott.
De hátul, a bal oldalon szélen eddig sosem éreztem...
szóval most már nem tudok mit mondani :(((

summerstorm 2010.12.10. 19:03:03

Bőrtüntetek viszont nálam is vannak...
pampogtam is magamban, hogy ilyenek nem is értem hogy jönnek most rám... vagy mitől...

radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2010.12.10. 20:42:32

@mooon:):

Hm. Ha az ultrahang jelez, akkor elvileg az MR-en is ott illene lennie valaminek.

Fel tudod tölteni valahova a CD-det? ;-)

bakela 2010.12.10. 22:15:49

@Jud.:
Hej Dzsud!
Mielőtt szétszedeted a koponyádat, kérlek látogassá má el a
kukac.radiologus.hu-hoz
egy hasi /kismedencei/ denevérdiagnosztikára /UH/ Sztem 3-10 000 közt fél óra alatt 95 %-ban diagnózishoz jucc.
Namegegy cukkerterhelés
ez má keményebb:
2 /kettő/ óra, 75 g cukor, 2 /kettő/ szúrás.

bakela 2010.12.10. 22:17:44

Fura dolog ez a fogügylet.

Nekem napi rendszerességgel a következő tüneteim vannak:

-állandó émelygés, hányinger
-étvágytalanság, ételundor
-intenzív nyaki fájdalom, extrém kényszertartásból eredő szakadatlan fájdalom /hyperlordózis/
-légzési nehézség- soxor 40-50 sec-ig tartó légzéselakadás
-a szaglás ideiglenes elvesztése
-vékonyfosás
-izzadás
-idült könnycsorgás okozta kötőhártyalob
-kényszeres magamban számolgatás 1- től 20-ig, esetenként 2-300-ig, hogy ne rúgjam hasba az előttem állót
-vizelettartási nehézség
-bőrviszketés
-fogcsikorgatás
-kézremegés

Mindez azért, mert naponta 5-10 olyan szájba kell belenéznem, spatulával matatnom, ahova belesz@rni is csak hosszas meggyőzés után tudnék.

apolka11 2010.12.10. 22:39:50

@bakela: ennyire vészes a helyzet az átlag magyar szájban, még akkor is, ha épp nem beszél?:d

bakela 2010.12.10. 22:50:15

@sárga nyúl:
simaostobacsakaborítékfizessevisszamerénfizetematéébéét körorvos

womanestomen 2010.12.11. 01:42:48

@sárga nyúl: akkor olvass régebbi bakelákat is - ezelőtt szaporább volt kom'mintileg:)
én vissza-visszajárok rá szórakozni:D

adamantium 2010.12.11. 22:26:48

@mooon:): térdet ultrahangozni minek? mit akarunk látni benne ultrahanggal? mert az ultrahang a térd lágyrészeinek vizsgálatában elenyésző új információt tud nyújtani (ezért radiológus.hu megkövez de mindegy :D). én a legpontosabbnak a fizikális vizsgálatot, majd szükség esetén az MRI-t mondanám. de azt tudni kell, hogy bár az MRI-nek nagy a felbontó képessége (nagyobb mint az ultrahangnak) először egy számítógép generálja a képet, másodsorban egy ember értelmezi azt, tehát a nagyon finom dolgok néha elcsúszhatnak. az igazán biztos az amit a saját szemünkkel látunk: artroszkópia magyarán, ha tényleg van meniszkussérülésed akkor azt meg kell oldani mert tönkreteszi a csontot borító üvegporcot is.
a chondrosulf, meg chondroitinszulfát egy mese, SOHA, ismétlem SOHA nem képesek porcot építeni, ennek nagyon egyszerű oka van a hyalin (üveg)porc, nem regenerálódóképes porc, a sejtjei osztódásra képtelenek, ezek az anyagok a meglevő sejteket erősítik, de újakat SOHA nem fognak képezni.
a hosszú távon használt térdszorító vagy ortézisek meg tönkreteszik a térd szalagjait, a fájdalomcsillapító meg elfedi a tüneteket, tehát ez egy rossz kombináció.
kell keresni egy jó térdsebészt és kell csinálni egy artroszkópiát

adamantium 2010.12.11. 22:29:38

a jelen levélhez:
"van egy gyulladt fogam, ami elnyelte az addig kapott gyulladáscsillapítókat" ez azért veszélyes: vagy a beteg nem érti mi a helyzet vagy valaki jóindulatúan bemagyarázta neki
a térdben artroszkópia során nem vágunk át szalagokat, lévén, hogy csak kettőt vághatnánk át az pedig egy katasztrófa lenne. plica-kat (húrokat) szktunk átvágni, ezek néha behúzzák a tokot vagy a Hoffa féle zsírtestet az ízületbe, ezeket előnyös átvágni ha zavaróak, de szalagot szándékosan soha nem vágunk át
© 2009-2015 praxis
blogszabályzat
süti beállítások módosítása