A nővérek egyfolytában ordítoztak

2010.12.06. 06:00

Kedves olvasók!

 

Rövid történetemmel szeretném kipanaszkodni magamat, remélem értő fülekre találok. Biztos lesznek, akik majd ekéznek, de nekem attól már jobb, hogy elmondhatom, amit akarok.

 

 

2 hónapot feküdtem gerincműtéttel a János kórházban. 2 alkalommal műtöttek, de műhibát követtek el, elfelejtették visszakötni az achillesemet és azóta sántítok,zsibbad a lábam és őrült fájdalmaim vannak Egy implantátum van bennem, 2 hét után jött rá az orvos,hogy elrontották a dolgot.Újra műtét, melynek következtében jobban lettem

 

De miért kell 2 hétig várni? Amikor a lányom megkérdezte, most akkor mi fog történni,mire az orvos elkezdett laninul válaszolgatni. Szerencsére a lányom eü.szakközepet végzett, igy nagyjából értette, amit mondott. De mi van azokkal, akik nem végeztek ilyen iskolát?

 

A nővérek egyfolytában ordítoztak. Tudom, hogy kevés a pénz, de erről ki tehet?Nekem is kevés.Közel 5oo.ooo Ft-os számlát kaptam, hogy ezt az OEP fizeti,én egy fillért nem tudok, nem is vagyok hajlandó a sok szenvedésem után fizetni.

 

Egyébként ezt a betegek rontották el a dolgot. Több olyan ember volt, aki mások előtt lobogtatva adott súlyos tízezreket, ők jobb ellátást is kaptak. A hálapénz maradt de minek? Mi nem tudtunk adni, velünk tovább ordítoztak sajnos..

 

Én kártalanítási pert fogok indítani, mert állásom nincs,nyugdijam még nincs és elegem van október óta mindenből.Járni nem tudok és kilátástalannak tűnik minden.

 

Üdvözlettel: T

 

 

 

Van egy sztorija a magyar egészségügy helyzetéről? Megváratták, félrekezelték, megalázták, vagy ellenkezőleg, csupa jót tapasztalt? Küldje el történetét a praxisblog@yahoo.com címre, vagy használja Kórházértékelőnket!

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nem én vagyok, hanem én 2010.12.06. 06:38:04

Ehhez a poszthoz senki ne várjon orvosi véleményt, mert azt nem lehet mondani. Nem lehet tudni, hogy mi a betegség.

Inkább feltenném a kérdést, hogy tudja-e mindenki, hogy mi számít műhibának?

A műhiba akkor keletkezik, ha egy az orvosi beavatkozás, illetve kórházi kezelés során az orvos, illetve egészségügyi dolgozó a rájuk vonatkozó szakmai szabályok vétkes megszegéséből kárt okoz.

Valami olyasmi a műhiba, mikor a beteg bal karján kellene elvégezni a műtétet, de tévedésből a jobb karját operálják meg.
Vagy az olyasmi, mikor nem végeznek el minden lehetséges és elérhető diagnosztikai beavatkozást, így a diagnózis biztos tudata nélkül végeznek el valamilyen beavatkozást. Pl: emlőrákot véleményeznek tapintási lelet alapján, de nem végezik el a mammográfiát, stb... Majd eltávolítják az emlőt, végül a patológus kimutatja, hogy nincs is tumor a szövettani leletben. Érthető ez?

Vagyis ha valaki egy definitív diagnózissal (jelen esetben neurológiai, idegsebészeti esetleg ortopédiai javaslat alapján) gerincműtétre fekszik be, akkor a beteg vállalja a műtét kockázatát. Márpedig ha az ember gerincvelőjénél matat a sebész, és ott valami nem sikerül, akkor sántítás, zsibbadás, fájdalom maradhat vissza. Semmi egyéb nem történik, mint a műtét lehetséges szövődményei valósulnak meg. Mert minden orvosi beavatkozás veszélyt rejt magában, és ezek a veszélyek adott százalékban be is következnek. De ha bekövetkezik, attól az még nem műhiba.

drpeti 2010.12.06. 07:20:25

@miklos.rabai: a műhiba nem a kár okozása. Tévedni lehet. Akkor műhiba, ha a tévedést nem veszed észre és/vagy nem teszel ellene semmit.

Leroi 2010.12.06. 07:23:17

Igen, kissé érdekes az első mondat...gerincműtéte volt és elfelejtették visszakötni az Achillesét...
A "számlát" pedig nem kell kifizetni, ezt minden kórházi benntfekvő beteg megkepja, mintegy jelzi az OEP, hogy az eü.kasszából mennyit fordítottak rá.
Valszeg discusherniája volt a betegnek és visszamaradt egy pár gyöki tünet.
But who knows?
A nővérek pedig hogyan és milyen irányban ordítoztak? Egymásra? Az orvosra? A betegre? A vakvilágba?
Ó, ó...:(

El Visco Stello (törölt) 2010.12.06. 08:25:27

Sajnálom a posztolót. Tipikus "szegény embert még az ág is húzza" eset. Mindazonáltal én a "műhiba" kifejezéssel óvatosabb lennék. Vannak arra hivatott szervek, akik eldöntik, hogy mi a műhiba. Amíg ilyen döntés nincs, addig ilyesmit terjeszteni, kimeríti a rágalmazás fogalmát.
Gondoljon bele kedves T! A beavatkozás hatására romlott, vagy javult az életminősége a betegségvel összefüggésben?

Nem én vagyok, hanem én 2010.12.06. 09:39:39

@drpeti:
Márpedig kár okozása nélkül nem igen lehet műhibáról beszélni, mert ha nincs károsodás, akkor nincs hiba. Szerintem.
De nem ez a lényeg, hanem a szakma szabályainak megszegése, és semmibe vétele, pont az, amit te is írtál, nem veszi észre, és/vagy nem tesz ellene semmit.

Dr.laikus PhD 2010.12.06. 09:48:39

Be kéne vezetni, hogy az orvos tájékoztatása után kap egy laikusnak való részletes tájékoztatót a beteg.

Vagy elmondták neki a kockázatokat, vagy nem.
Ha el tudja később olvasni, vagy még a műtét előtt akkor nem születnek ezek a posztok.

Azért merem írni, mert nekem még a bőröm szerkezetét is lerajzolta az orvos, hogy megértsem milyen folyamat zajlik és a bőr mely rétegében.
Meg kellett emésszem, de volt lehetőségem még kérdezni. Az ügyeleti idejét képes volt rám szánni és még ő kért elnézést, hogy csak este 9-kor ért rá....

Kezdek dühös lenni ezekre a posztokra!

sárga nyúl 2010.12.06. 10:10:15

@Dr.laikus PhD: Ez a Bethesdában így volt. Az aneszteziológiáról és a műtétről is kaptunk érthető leírást. Nem tudom, hogy a többi kórházban ez miért nincs így? Legalább az egyszerűbb, egyértelműbb esetekre?

El Visco Stello (törölt) 2010.12.06. 10:15:46

@Dr.laikus PhD: Dühöngeni nem érdemes:))
Ez csak egy blog. Van itt mindenféle ember, különféle felfogással és különböző felfogóképességgel. Ha valaki valami haszns dolgot akar tenni, az tájékoztasson, tájékoztasson, tájékoztasson, lehetőleg úgy, hogy ne sértse a tájékozatlant.

A posztolóhoz: A "nem tudok járni" mit jelent? ...mert, ha valóban képtelen önerőből a helyváltoztatásra(nem hiszem), az lehet egy kártérítési per alapja. Amit ön sérelemként említ, "állásom nincs,nyugdijam még nincs és elegem van október óta mindenből" kevés egy per megindításához. Ettől még megpróbálhatja, de nagy összegre ne számítson és akkor nem fog csalódni.

Dr.laikus PhD 2010.12.06. 11:07:26

@Káin:

Na igen.
Az a kérdés, hogy ezt az elkülönítést hogy akarják megoldani.

Bezárni beteget nem kéne amerikai módra biztosan nem.

Családot megtanítani az együttélésre azt kéne.

OPNI pont azért volt jó, mert a környezet maga is nyugtatóan hatott, kialakultak műhelyek amit sikerült szétverni.
Megint egy dafke szembenállás az előző kurzussal csak nem a betegek érdekeit nézik, hanem mit lehet erről kikiabálni jó hangosan.
Aki nem érintett az boldog, nem fog több furcsa embert látni, nem fog feltupírozott cikkeket olvasni.
Azt hiszi, hogy egy félelmével kevesebb lesz.

Félre értés ne essék Kökény úr bizniszét nagyon nem szerettem.

Dr.laikus PhD 2010.12.06. 11:09:34

@El Visco Stello:

Még nem dühöngök. :))
A többiről azonosan gondolkodunk.

sárga nyúl 2010.12.06. 11:25:41

@Dr.laikus PhD: Sajnos eléggé bele kellett merüljek az auti világba, és ezért lett némi rálátásom a "társszakmákra". Van olyan szintje a pszichiátriai betegségeknek és állapotoknak, ahol sajnos az elzárás az egyetlen lehetőség. Aki integrálható, és van hová integrálni (nem mindenkinek van családja, főleg idősebbeknek, és nem minden család van olyan IQ szinten, hogy ebből bármit is megértsen) azt nem fogják bezárni. Akinek viszont nincs aki biztosítsa az életfeltételeit, és saját maga erre nem képes, az most az OPNI bezárása miatt az utcán él!!! Ha még nem fagyott meg! Ezek nem gyilkos őrjöngők, csak alkalmatlanok az önálló életvitelre. A gyilkolászó pszichopaták szabadon járnak, kiválóan önellátnak, és nem tudjuk, melyikünk az... és ha már legyilkolták aki épp az útjukba akadt, akkor sem a pszichiátriára kerülnek, hanem börtönbe.

batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2010.12.06. 11:28:20

Valaki mondja már meg nekem, hogy miért kell újat kialakítani a régi , üresen álló, havi 6 millióban kerülő intézet helyett?????? Normál paraszti ésszel azt mondom: Kell egy intézet, van egy intézet. Fel kell újítani. Megéri? Meg.
Amúgy meg szép napot mindenkinek:)

Dr.laikus PhD 2010.12.06. 11:47:21

@sárga nyúl:

Nem értek egyet veled.

Nem IQ kérdés a családot nem megtanítani. Szeretet kérdése ez a család részéről ami érdekes módon ilyenkor működik is.
De nincs és nem volt aki ezt megtanítsa a hozzátartozónak. Természetesen elmebetegekről beszélek.

Nyilván más egyéb betegség, vagy inkább állapot esetén is más a helyzet.
Ezt nagyon tudják Amerikában, hogyan lehet megtanítani ha csak részképességek fejlesztése árán is a nálunk teljesen önálló életre alkalmatlannak ítélt fiatalokat.

Nem jut eszembe sem a könyv írója, sem a címe, de olvastam enyhén autista fiatal nőről (Amerikában) aki egyetemet végzett és egy farm egyedi szarvasmarha tenyészetét vezeti. Mindig állandó, megfelelően monoton.
Ami a legfőbb,tudja magáról, hogy autista, tudja és ismeri a korlátait. Azaz nem demensnek kezelik, mint általában nálunk, hanem speciális értékekkel rendelkező embernek. És itt a pozitív ítélet a lényeg.
Nem tudom most mit tanulnak az autizmusról, de nálunk igazán szűk kör az akik a helyén kezelik ezeket a gyerekeket, fiatal felnőtteket, akik meg fogják élni a felnőtt kort értelmes életet élve és nem egy elmeszociális otthonban.

Ne haragudj én ebben csak külső szemlélő vagyok és együtt érzek veled.
Nem felkavarni akarlak.

Irise 2010.12.06. 11:49:37

"elfelejtették visszakötni az achillesemet"
Ilyen ez a gerincműtét. A dokid elfelejtette újrahuzalozni a gerinced, mert hanyag volt, és még csak az inat se horgolta fel jobban a csontra.
És nem értem,miért nem harcolsz,hogy abból az 500 ezer ft-os OEP tételből valamennyi jusson neked is. Elvégre te szenvedtél és szenvedsz vele, nehogymár a kórház kapja meg érte az OEPtől a pénzt. De ha a lányod eü szakközepet végzett,akkor biztos mindezt ő is elmondta neked.

sárga nyúl 2010.12.06. 11:52:45

@Dr.laikus PhD: De. A Vadaskert gyermekpszichiátrián tartanak képzést szülőknek. Aki oda elmegy, az már akarja. De a legtöbben nem mennek, nem csinálják a fejlesztéseket, és gőzük sincs, mi lesz a gyerekükkel felnőttkorukban, de nem is érdekli őket. Vannak akik verik is pl a hiperaktív gyereket, mondván rossz. Nem ilyen egyszerű ez, mint ahogy gondolod.
Egyébként mi az, hogy elmebeteg? A skizofrén? Arra van gyógyszer. Sok kellemetlen mellékhatással ugyan.
Temple Grandin zseni a maga különös módján. A legtöbb autista viszont társultan értelmi fogyatékos.
Nekünk nem súlyos a helyzetünk (szerintem), nem kavartál fel. :) Csak a téma...

Irise 2010.12.06. 11:54:51

@Dr.laikus PhD: Én értem, hogy Sárga Nyúl miről beszél, és úgy gondolom,hogy bár szép az elmélet, amit leírsz, a dolognak van egy olyan mélysége,amit nem ismersz.
És igen, IQ kérdése is a családot megtanítani, a társadalom érettsége és hozzáállása pedig meghatározó abban,hogy bele lehet-e integrálni valakit, különösen egy olyan bonyolult személyt,mint egy autista.

Dr.laikus PhD 2010.12.06. 11:57:50

@sárga nyúl:

Oliver Sacks: Antropológus a Marson

1999. Osiris Kiadó

Ha érdekel és nem ismered itt megszerzik.

www.libri.hu/konyv/antropologus-a-marson.html

Dr.laikus PhD 2010.12.06. 12:06:39

@Irise:

Saját a tapasztalat nekem is.
Nincs rá akarat megtanítani.
Te még fiatal vagy, de régen is voltak betegek akiket a falu megkímélt és eltartott, vigyázott rá, ha a szülője már meghalt.

Hiperaktív gyereket nem azért vernek, mert rossz, hanem mert a verés nálunk még mindig nevelési eszköz.
Amíg a vadaskerti pszichológus nem fedezi fel, hogy különleges képességeik vannak amire támaszkodni lehet, addig én nem beszélnék IQ-ról a szülő részéről.
Neveltem nagyon beteg gyereket, tudom, hogy nem tanultság függő az akarat, hogy a gyermeked életben tartsad, csak a segítő szelektál.

Csak arról írok kategorikusan amit megtapasztaltam és mellé tanultam.
Nyilván egyedi a tapasztalat és nem általános amit a tankönyv ír, de hidd el érdemes figyelni a saját gyermeket és mást is megtanulni, elolvasni, kipróbálni, mert az ilyen gyereknél a saját belső hangja az embernek többet használ, mint bármely más pillanatnyi doktriner álláspont.

Dr.laikus PhD 2010.12.06. 12:11:49

@Irise:

Ja persze. Volt egy magán óvoda amelyik integrált szemléletben fogadta a hasonló gyerekeket.

Szívesen vitték az egészséges gyermekek szülei is ide a gyerekeiket. Nyilván a feltételek sok pénzt igényeltek, hiszen az a gyermek akinek problémája van annak a figyelem igénye is más,. Itt meg
voltak a feltételek.

Valaki kitalálta, hogy erre nincs szükség. Azóta ezek a gyerekek kallódnak, néha ki lehet könyörögni, hogy fogadja egy óvoda őket, de tart két hétig, hisz az óvónő sem ismeri őket és szabályosan irtózik tőlük, nem még foglalkozni is kéne velük.

A társadalom elfogadná, ha nevelnék erre picúr koruktól.

Dr.laikus PhD 2010.12.06. 12:17:35

@Irise:

Talán érzed, egy része nem neked szól, válasz sárga nyúlnak.

Felkavar még mindig, ha erről van szó. :))

Appaloosa 2010.12.06. 12:23:06

Nemrég láttam egy érdekes filmet, zseni gyermekekről, akiknek az IQ-ja 180 feletti.
Már tizenévesen több nyelven beszélnek, magántanárok fogalkoznak velük, a hébertől az ógörögön át a kvantumfizikáig mindennel foglalkoznak.
Különösen az egyik lógott ki a sorból, mert a sima angol állami iskolában rendesen az osztályátlagon alul teljesített.
Mutatták a gyermek neurológiai vizsgálatát, ahol olyan kérdést tett fel a fiú a magasan képzett orvosnak, hogy az kapásból nem tudott rá válaszolni.
Láttam már olyan iskolát, ahol a autista fiú(egészséges társaival együtt)elvégezte a 4 évet, sőt pár éve onnan ment tovább egyetemre.

Appaloosa 2010.12.06. 12:25:55

A posthoz:
Ha valaki a gerincműtét előtt tudott járni, utána meg nem, az miért nem műhiba?

Appaloosa 2010.12.06. 12:30:55

@Dr.laikus PhD:
Vidéki nagyvárosban, elképzelhető, hogy azért is került be a fiú, mert apuka nagyvállalkozó.

Dr.laikus PhD 2010.12.06. 12:35:09

@Appaloosa:

Mindegy.
Ezek a szülők minden pénzt megadnának, hogy biztonságban tudják a majdani felnőtt gyermeket.
Otthon kell maradni velük, de csak limitált ideig kap lehetőséget.
Akkor kell pénz nélkül otthon maradni munka nélkül, amikor a legtöbbet lehet jó alapozással megtanítani nekik.

Ha először sok pénzért vállalják, akkor rájönnek, hogy nem patás ördög a különleges figyelmet igénylő és fogad máskor is.

Appaloosa 2010.12.06. 12:55:03

Ha tudnánk, hogy mennyi asperger szindrómás, skizofrén, depressziós ember rohangál közöttünk, igencsak meglepődnénk.
Hát még azon, hogy mennyi nagyágyú került ki közülük az idők során.
Egy pszichiáter mondta, hogy az emberek több mint 80%-a nem normális, valamilyen pszichiátriai kórképpel küszködik, ez végigkísérheti egész életén át.
Tehát akkor itt ki van kisebbségben, a "hülyék" vagy a "normálisak"?

Dr.laikus PhD 2010.12.06. 12:57:55

@Appaloosa:

A kórképpel élőket felismered hidd el.

Aspergerest depláne.

Ha a 80% nem normális akkor az normális. :D

ccke 2010.12.06. 12:58:33

Tájékoztatás: semmilyen invazív beavatkozás: műtét, endoscopia, diagnosztikus eljárás (pl. lumbalpunctio) nem végezhető el beleegyező nyilatkozat aláírása nélkül, amin fel vannak tüntetve a lehetséges szövődmények is. Ideális esetben ezt szóbeli tájékoztatás is kiegészíti, és utána a beteg elolvassa a papírt(nem csak a bankban igaz, a kórházban is el kell olvasni, mit írunk alá, főleg ha komoly dologról van szó)
Amennyiben a beteg nem írt volna alá ilyesmit, vagy az nem tartalmazza a kialakult szövődményt, a beteg jogosan reklamál, akár még kártérítést is kaphat. Pont ezért nem hiszem, hogy elmaradt volna, hiszen a kórház és az orvos igyekszik védeni magát.

Appaloosa 2010.12.06. 13:00:46

@Dr.laikus PhD:
:D
Nem is nézem őket ördögnek.

ccke 2010.12.06. 13:02:57

@Appaloosa:
Ha szóltak neki előre, hogy ez az ilyen műtétek bizonyos hányadában előfordulhat, és ennek tudatában vállalta a műtétet, akkor nem műhiba.
Ha beveszel egy tabletta penicillint, és pont te vagy az az 1 a millióból, akinél halálos allergiás reakció lesz, akkor sem hibázott az orvos, sőt a gyógyszergyárt sem, hiszen rajta van a betegtájékoztatón.

Appaloosa 2010.12.06. 13:07:39

@ccke:
Valószínüleg igazad van, de itt fizikális bevatkozásról van szó, greincimplant műtétnél sem normális, ha megsértik a gerincvelőt.
Legalábbis a beteg szempontjából. Hiába a betegtájékoztató nyilatkozat, amit sokszor akkor nyomnak a páciens orra alá, amikor már megkapta a farába a műtét előtti szedáló injekciót.

El Visco Stello (törölt) 2010.12.06. 13:16:44

A jóléti társadalom normáit sosem fogjátok ráhúzni egy nem jóléti társadalomra. Ahol erős, egészséges emberek kenyérharcot vívnak, ott nem terem babér a másféle embernek. ...sem a betegnek, sem az idegennek, sem a kisebbségeknek. Jelenleg ez a sajnálatos állapot.

sárga nyúl 2010.12.06. 13:23:50

@Dr.laikus PhD: Köszi, de a témában mindent elolvastam már ami kapható, meg ami nem. :) Ez a könyv szuper, mindenkinek javaslom (bár néhol erősen szakmai).

sárga nyúl 2010.12.06. 13:27:51

@Dr.laikus PhD: Eszméletlen nagy szerencsénkre most is van egy ilyen ovi. Szeptemberben nyílt. Egyébként az állami ovik tekintetében nagy vonalakban igazad van.

sárga nyúl 2010.12.06. 14:10:07

@El Visco Stello: Bár én is ezt szoktam mondani, de mégis: ha átalakítanák ezt a degenerált oktatási rendszert, ami most van, komoly eredményeket lehetne elérni.

sárga nyúl 2010.12.06. 14:11:29

@ccke: Mikor egyszer engem műtöttek, a beleegyező nyilatkozaton nem volt semmiféle műtéti leírás. Viszont nagyon alapos szóbeli tájékoztatást kaptam.

El Visco Stello (törölt) 2010.12.06. 14:28:48

@sárga nyúl: Hát ja. ...csak éppen nem érdeke a egyik hatalomnak sem. Mint ahogy az egészségügy rendbetétele sem. Nem hosszútávú termelésnövekedésre hajtunk, hanem tűzoltásra(költségcsökkentés). Míg a jóléti államok az aktív életszakasz meghosszabbításán fáradoznak(nagyobb adóbevétel okán), addig mi a nyugdíjas életszakasz megrövidítésén. Egyrészt a nyugíjkorhatár kitolásán és - valljuk be - az életszakasz másik végének a szintentartásán.(összeesküvés elméletnek hangzana, ha azt mondanám, hogy előbbre hozásán) A tény azomban az, hogy ninél rosszabb az egészségügy, annál rövidebb a várható élettartam. És ez a minusz az élet végéről hiányzik sajna. Persze valójában van fejlődés az orvostudományban, csak az egy igen szűk rétegnek elérhető.

sárga nyúl 2010.12.06. 14:47:21

@Appaloosa: Érdekes, és remélem nem sokára elérhető lesz.

Dr.laikus PhD 2010.12.06. 14:50:15

@sárga nyúl:

Pedagógusokat kéne átalakítani.
Egy-két elkötelezetten kívül nincs jó véleményem róluk sajnos.

Lehet itt sokféle rendszer, ha nem képesek kilépni a megszokottból.

sárga nyúl 2010.12.06. 14:50:56

@El Visco Stello: Milyen plusz érhető el az igen szűk rétegnek? A magánpraxist folytató orvosok többsége állami kórházakban is dolgozik.

Irkutszk 2010.12.06. 15:35:16

Sárga nyúllal értek egyet a pszichiátriai betegek kapcsán, miszerint vannak olyan állapotok, amikor szükséges a beteg elzárása a társadalomtól. Nem állítom, hogy a megfelelő pszicho- és gyógyszeres terápia mellett nem lehet később visszaengedni a pácienst a társadalomba, de ettől szükség van az elszigetelt kezelésre is. Az egész pszichiátriának az a lényege, hogy a betegek újra a társadalom szemszögéből is elfogadható módon viselkedjenek, mentálisan kiegyensúlyozottakká váljanak.

Nekem ilyenkor egyébként az Ördöggörcs c. könyv jut eszembe, amely Karinthy Gáborról, Frigyes idősebb fiáról szól.

Bikli néni 2010.12.06. 15:45:33

A "kártalanítási pert" (amúgy kártérítési) nem javasolnám a szerzőnek. Ha járni nem tud, akkor inkább kezdjen bele egy rokkantosítási eljárásba.
Az az igazság, hogy - és ez most nem fog jól esni - a kórház és az egyéb állam által nyújtott ellátások, személyzet nem arra van, hogy az ügyfél szociális helyzetét mérlegelje. Nekem is szoktak írogatni néha ügyfelek, hogy kevés a nyugdíjuk, csak az a baj, hogy én emberileg hiába sajnálom őket, az eljárás és az adott dologra való jogosultság szempontjából ez teljesen irreleváns. Tudomásul kellene venni, hogy az állami ellátás (legyen az kórház, okmányiroda, stb.) nem arra van, hogy az ember rossz anyagi helyzetén segítsen. A kórház nem szociális intézmény, és nem attól kap a beteg jobb vagy rosszabb ellátást, hogy mennyi a nyugdíja. Természetesen, ha hálapénztől teszik függővé, az megint más, de nem gondolnám, hogy az orvosok direkt azért rontottak volna valamit a műtéten, mert előre látták, hogy a posztolóból nem fognak tudni kihúzni vastag borítékokat. Ha tényleg nem tud járni, akkor leginkább a rokkanttá nyilvánítás jöhet szóba.

Annyiban csatlakozom az előttem szólókhoz, hogy a műhiba az nem attól műhiba, hogy egy laikus beteg annak nevezi. Ezt független orvosszakértők állapítják meg az összes orvosi dokumentum tanulmányozása után. A bírósági procedúra pedig nagyon hosszadalmas és kegyetlen, ráadásul, ha elveszíti a pert, a perköltséget is meg kell fizetnie, ami nem két fillér.
Tényleg sajnálom az esetedet, kedves T., de mielőtt felteszed a jövődet egy perre, fontold meg a kommentekben leírtakat.

Dr.laikus PhD 2010.12.06. 15:47:11

Karinthy Gábor

Akkor kezdõdött

Akkor kezdõdött, jól emlékszem én:
egy kávéházban ültem nyáron,
lassan szürcsöltem langyos feketém,
dalolt a fény kinn: tüzes áram.

Lapozgattam színes újságokat,
a háborúról voltak képek
bennük, s ahogy pergett lapra-lap
kezemben, a háborús évek:

tizennégy, tizenöt,... jött sorba mind,
néztem a tankok, meg az ágyúk
s a rohanó katonák sorait,
sötét porba bukó haláluk.

S próbáltam mélyen átérteni, mik
itt-ott a földbõl fel-felcsapnak,
a harcok felszikrázó fényeit,
e hófehér szökõkutaknak

jelentõségét s mind e borzalom
mélyébe, vágytam, belelássak:
hogy keletkezett ez a forgalom,
erdõje a szuronyvilágnak,

honnan nõttek e vad puska-csövek,
sziromtalan rideg virágok?
Ki akarta e porfellegeket?
Kinek telt öröme e lángon?

S akkor kezdõdött, két meredt szemem
elálmosodott lassan-lassan,
elálmosodott fényes reggelen,
súnyó pilláim tartani magasban

hiába igyekeztem s magamat
újra meg újra mindhiába
ráztam fel, újra meg újra hanyatt-
esett a lelkem s egy szürkés világba

Merült alá. Ó, jól emlékszem én!
Egy kávéházban ültem nyáron
lassan szürcsöltem langyos feketém,
dalolt a fény kinn: tüzes áram.

Irkutszk 2010.12.06. 15:51:28

@Dr.laikus PhD: Nekem a "Szomorú ének" a kedvencem. Nem tudom, miért, de számomra nyugalmat áraszt.

Dr.laikus PhD 2010.12.06. 15:59:17

@Irkutszk:

Az utolsó három versszak miatt másoltam be.
A betegség tökéletes diagnózisa.
A szürke és időnként mégis termékeny, felcsillanó zsenialitás...

"Folyton elvágyom, útra egyre.
Sorsom kopár és régen ez...
Gyötrődöm, hol ülök, hol állok,
Elsenyvedek, a végem ez.

Letűnt a délután, a fáradt
És búcsúzik az esti fény...
Kietlen és sivár a lelkem
És meg akarok halni én."

Nyugalom?

tbjárulékfizető 2010.12.06. 17:04:13

@batgirl:
Mert túl jó helyen van az intézmény, értékes ingatlanon.
Bárhol felépíthetnek egy új intézményt, ezt meg eladják.
Ez így túl cinikus volt, ezért inkább szélnek eresztették őket. elhelyezték őket, ahol lehetett. Vagy nem.
Ha egy az intézmény meg kellően lepusztult ( ne áltassa magát senki, egy fűtetlen épület tönkremegy, vagy ha teljes körűen óvják, akkor többe kerülne az állagmegóvás) és akkor olcsón lehet átjátszani az ingatlant az éppen aktuális csókoséknak.

adamantium 2010.12.06. 17:15:52

@Appaloosa: először is nem tudjuk, hogy tudott-e a műtét előtt járni? de ha tudott is, akkor sem releváns mert most is tud csak sántít. de ha előtte minden rendben volt is akkor is lehet ez a műtét kockázata, nem tudjuk miért operálták, veszélyes terület a gerincsebészet, magyarországon igaz ami igaz nem, bár valaha nagyon elöl voltunk (Sándor tanár Szegedről a világ egyik legjobb és legelső gerincsebésze volt) manapság már kicsit lemaradtunk, nem azt jelenti, hogy nincs jó gerincsebészünk, csak az esetek száma is 10 szerese lett.

adamantium 2010.12.06. 17:31:04

szal a történetben olyan kevés az infó és a beteg saját maga sincs minimálisan tisztában úgy a beavatkozással (ami állítólag megnyomorította) sem pedig a magyar egészségügyi rendszerrel.
"elfelejtették visszakötni az achillesemet" ez vajon mit jelenthet? már más is belekötött, de hadd tegyem én is. azt mellékesen említem, hogy az achilles ínhoz a triceps surae nevű izom kapcsolódik, ezt a n. tibialis nevű ideg idegzi be, ami a n. ischiadicusból származik. jellemzően elsőként nem ez szokott sérülni, sőt azt mondanám gerincproblémák esetén ennek a komponensnek az egyedüli sérülése kirívó ritkaság lenne. inkább a láb emeléséért felelős izmokat ellátó n. peroneus externus (superficialis) ideg szokott sérülni. tehát ez a rész nem tiszta, nem lehetetlen de nyilvánvalóan a hiányos adatok miatt kételyeket ébreszt.
a következő érdekesség: implantátum van a betegben, tehát valamilyen gerincstabilizáló műtéte volt. ezek az idegek az alsó ágyéki, felső keresztcsonti gyökökből származnak, ezen a területen jellemzően nem rakunk porckorongprotézist (bár nem lehetetlen, de jelenleg az irodalom inkább talán ellene van). tehát valamilyen elülső vagy (magyarországi viszonyokat ismerve) hátsó stabilizálást kapott (PLIF, ClickX), ez önmagában meghaladja értékben a fél millát. ami egyébként 3-3,5 HBCs ami gerincsebészetben nem olyan sok. bár mivel nem avval foglalkozok fő állásban nem tudom azonnal behatárolni milyen beavatkozás lehetett, de egy gerincsebész ennyi adatból ezt simán megmondja. ezeknél a hátsó stabilizálásoknál előfordul, hogy egy pedunkuláris csavar mellé megy és egy gyököt elnyír, ez sajna benne van, veszélyes szakma, gondolom szóltak a műtét előtt, hogy ez nem a foghúzással egy kaliberben levő beavatkozás

Irkutszk 2010.12.06. 17:34:34

@Dr.laikus PhD: Nem tartozik ide, de azért erre még válaszolok. Igen, nyugalom. Beletörődés, hogy el kell innen menni. Minden sora lassú és vontatott, nincs benne semmi sürgetés. A sors kopárságára nem egy ideges pillanatában jött rá, hanem pont a változatlan évek alatt. Nem tudom megfogalmazni, nekem a mozdulatlan ez a vers. Mozdulatlanul ül, és végignézi, ahogy lenyugszik a nap. Elvágyódik, és nem mozdul meg. A szobából sem teszi ki a lábát, nemhogy a világból kifutna.

2010.12.06. 17:45:00

@adamantium: Biztos szóltak. De ugye ha egy beavatkozás az esetek 50%-ában jár sikerrel, biztosak lehetünk benne, hogy a másik fele úgy gondolja, hogy "műhiba" történt.

szabidoki 2010.12.06. 20:04:51

@Appaloosa: mert ilyesmi a legnagyobb gondosság mellett is előfordulhat, úgy hívják, hogy szövődmény. Nyilván nem öröm ez senkinek, az operatőr sem boldog tőle, de előfordul. Benne kell legyen a tájékoztatóban, hogy ez a műtétek bizonyos százalékában bekövetkezhet.

tódór piroska 2010.12.06. 20:10:00

@Dr.laikus PhD:
nekem ez a kedvencem:

Bánat

Az ég oly mély és enyhekék
s fáradt szemem lebágyad.
Ti úgy hívjátok: renyheség,
én úgy hívom, hogy: bánat.

Egyébként Karinthy Frigyes gyönyörű novellája, a Tanítom a kisfiamat, róla szól.

Karinthy Gábor önálló életvitelre felnőtt korában sem igazán volt alkalmas, Benedek Istvánéknál lakott (úgy tudom, haláláig),aki több írásában is nagy szeretettel szólt róla. Kb 20 évvel ezelőtt egy vékonyka kötete megjelent "Fájdalomherceg" címmel, úgy emlékszem, ahhoz is Benedek István írt előszót, bár ebben nem vagyok biztos, de meg fogom keresni...

Leroi 2010.12.06. 20:15:45

@tódór piroska:
Kissé el vagyok maaradva a Karinthy családját illetően.
Tudom, hogy volt egy Ferenc fia, akit Cininek becéztek.
A Gábor a másik gyereke volt ezek szerint...

Irkutszk 2010.12.06. 20:31:03

@Leroi: Épp ideje megvenni az Ördöggörcsöt, abból minden kiderül ;)

Nagyobbik fia volt Gábor, aki első, imádott feleségétől született. A felesége vagy a szüléskor, vagy nem sokkal azután viszont meghalt. Utána elvette második feleségét, akitől született Ferenc nevű fia. A második feleségével Frigyes folyamatos háborúzott. Gábor fiának lett "ördöggörcse" (ezt Gábor nevezte így), és egész életében pszichiátriai kezelés alatt állt, először szanatóriumban, később Benedek István lakásán. Furcsa módon ha valamit el kellett intézni, akkor fel tudott normálisan öltözni, és normálisan viselkedve elment és aláírta a nem-tudom-mit, de volt olyan is, amikor hajnalban "az ördöggel viaskodott". Ferenc egyetlen gyermeke Márton, aki rendező lett, és megcsinálta a Karinthy Színházat. Ferenc is írt egy regényt a családja életéről (Szellemidézés címen), Márton pedig Ördöggörcs címen.

sárga nyúl 2010.12.06. 20:39:37

@Irkutszk: Tehát akkor nem derült ki, mi baja volt? Ezt a könyvet megrendelem a családtól karácsonyra. A többi Ulpius-házas Karinthy könyvet is érdemes megvenni?

Dr.laikus PhD 2010.12.06. 20:40:34

@tódór piroska:

Gyönyörű, nagyon szép.

A többi is így igaz.
Illetve az én példányomon az előszót Lator László írta.

Dr.laikus PhD 2010.12.06. 20:42:53

@sárga nyúl:

Benedek István Aranyketrecében is ír róla egy egész fejezetet.

Irkutszk 2010.12.06. 20:47:46

@sárga nyúl: Sosem diagnosztizálták pontosan Gábort.

Karinthy Frigyes ugye humorista volt, amúgy meg egy zseni, tőle bármit érdemes elolvasni.
Karinthy Ferenc regényeket írt. Nem olvastam minden regényét, de nem olyan szórakoztató, mint Frigyest olvasni, sokkal komolyabb, érettebb. Más.
Márton pedig eddig két regényt írt, az egyik az Ördöggörcs, a másik A vihar kapuja. Én mindkettőt szívesen ajánlom, bár a másodikat nem olvastam.
Leginkább úgy fogalmazhatnék, hogy ne tegyük kiadó-függővé a Karinthy család műveinek olvasását. ;)

sárga nyúl 2010.12.06. 20:49:36

@Irkutszk: :DD Oké. Frigyes természetesen kedvenc. :)

Irkutszk 2010.12.06. 20:49:44

Hja, és Karinthy Gábornak egyetlen egy verseskötete jelent meg Én, Fájdalomherceg címmel, ő költő volt/költőnek készült.

Gábort nem diagnosztizálták, mint skizofrént (valószínűleg nem is volt az). De valami eszméletlen módon nem volt önálló. Valami megtört benne, és magába fordult.

apolka11 2010.12.06. 20:50:11

@Irkutszk: Ráadásul Karinthy Ferenc (a második fiú) elég jó író, kicsit méltatlanul elhanyagolt, mint mondjuk a papa is, aki az egyik nyugatos szerint a legnagyobb zseni volt köztük, mégis ma úgy emlékszünk, csak a periférián volt jelen.
Benedek István az Aranyketrecben nem ír K. Gáborról? Vagy keverek valamit?

Dr.laikus PhD 2010.12.06. 20:51:19

@sárga nyúl:

Karinthy Ferenc nagyon termékeny író volt.
Sok színdarabja, novellája és regénye van.

Rendkívül szórakoztató és olvasmányos minden írása.

Dr.laikus PhD 2010.12.06. 20:52:13

@apolka11:

Nem kevered, egy egész fejezetet ír róla.
Fájdalomhercegnek ó nevezte el.

apolka11 2010.12.06. 20:52:48

@Irkutszk: na, mire beírtam, már elhangzottak a válaszok...:)

Irkutszk 2010.12.06. 20:54:01

@apolka11: Nem tudom, mások mit írnak róluk, én csodálom az egész családot. Egy nagy rakás zsenialitás, és elképzelni nem tudom, hogy örökítették egymásnak ennyire erősen. Ugyanakkor nem irigylem egyik gyereket-unokát sem, megküzdeni Apa/Nagyapa ÉS Apa zsenialitásával nem lehetett könnyű.

Dr.laikus PhD 2010.12.06. 21:12:01

@Irkutszk:
Dr.Czeizel Endre, Családfa Honnan jövünk, mik vagyunk, hová megyünk.

Azt hiszem ez volt a családfakutatás terén az első könyve.
Kossuth Kiadó 1992.

Érdekes az elmélet, ami azóta nyilván változott, vagy finomodott.

Szégyenlem nem emlékszem igazán, de most éjjel elolvasom.. :)))

sárga nyúl 2010.12.06. 21:30:16

@Dr.laikus PhD: Látom, épp ideje elmerülnöm a Karinthykban.

apolka11 2010.12.06. 21:43:13

@Irkutszk: Nem, az apa zsenialitása általában nem könnyű a gyerekeknek...meg a zsenialitás úgy önmagában sem lehet könnyű (nekem erre örök pl. József Attila, bár nem került szóba és ez nem is az irodalmi rovat itt, de a magyar költészet egyik zsenije, nem kevés pzsichés teherrel ugyebár)

bakela 2010.12.06. 22:27:49

@miklos.rabai:
Nekiálltam, de az elsőnél megakadtam.

Miklós!
Te három méterről befűzöd a nyócnullás prolént, de ebben nemigen látod a lényeget.
Madzseri földön az a műhiba, amiből annyi kisajtolható, aminek a 40 %-a akkora, hogy doktorádámibrahim

SZOMBATON(!!)

is
kinyitja miatta az irodáját.

tódór piroska 2010.12.06. 22:30:37

@Dr.laikus PhD: ,@apolka11: ,@Irkutszk:
Rokonlelkek,ha találkoznak...
Karinthy, bár elsősorban prózát írt kőltőként is nagyot alkotott,elég,ha csak az Előszóra vagy a Struggle for life-ra gondolunk ("inkább egyenek meg a férgek, mint hogy a férget megegyem").
József Attila pedig, ha egyáltalán lehet ilyent mondani, talán a legszebben író költő, annak ellenére (vagy éppen azért), hogy a rend, amit magában próbált megteremteni, "mindig felfeslett valahol" és láttatni engedte a lélek mélyén tomboló káoszt.
Egyébként a Benedek család sem semmi:
Elek, Marcell, István (nagyapa, apa, fiú) . Benedek István pszichiáterként Mo-n létrehozta az első nyílt elmegyógyintézetet (Aranyketrec), de irodalmi munkássága szerintem még jelentősebb, szépirodalmat és irodalomtörténeti műveket is írt (meg minden egyebet is, pl. Semmelweis életéről is írt könyvet). Számomra legnagyobb élményt a 3 kötetes Csineva jelentette, amelyben, átszőve önéletrajzi elemekkel, hiteles korrajzot adott a XX századi Európáról, mindamellett rendkivül élvezetes, olvasmányos, cselekménye fordulatos, és még szerelmi történet is van benne. Érdekes, hogy ebben a könyvében Benedek István említést tesz az század első felében bevezetett elektrosokk kezelésről, azt korszakalkotó felfedezésként üdvözli , hatásos, eredményes kezelési módnak tartja. Abban az időben nyilván az is volt.

Nem én vagyok, hanem én 2010.12.06. 22:39:14

@bakela:
Hala Istennek, nem fuzok prolent... Huh...
Es a lenyegtol is messze vagyok... Ez meg meg nagyobb Huh... :) De egyszer majd ezt is biztos megtanulom...

pakesz (törölt) 2010.12.06. 23:41:27

nagyon keveredik a szezon a fazonnal...

mondom en odaallitom a szakkozepes egeszsegugyis lanyomat a doki ele oszt iskolazza le a latin igeidokbol...

amugy meg tulontul altalanos hogy igaz legyen :)

Irise 2010.12.07. 10:19:17

@pakesz: hat, szerintem a latin igeidok ismerete nem fontos a gyogyitasban, de a lanyod egesz biztos palyat tevesztett, ha villog latinbol es noverkenek keszul!

womanestomen 2010.12.07. 15:00:01

@Dr.laikus PhD: megelőztél:) az milyen egy nagyon jó könyv...

Dr.laikus PhD 2010.12.07. 15:05:28

@womanestomen:

Meg azok amiket "A" tódor piroska ajánlott.:))

Fenomenális család.

Ráadásul én még emlékszem, a TV-ben Benedek István ismeretterjesztő előadásaira.
Volt orvostörténeti, tudományos, történelmi és irodalmi sorozata.
Csodás előadó volt, raccsoló beszéde, bajusza, kopasz okos feje sokat adott.
Képes volt kíváncsiságot ébreszteni. Engem könyvtárba űzött, hisz nem lehetett mindent megvenni amiről olyan élményszámba menően beszélt.

womanestomen 2010.12.07. 16:04:36

@Dr.laikus PhD: pont így én is:) elébb kommentáltam, s csak aztán olvastam tovább, s így örültem késve a Karinthy-Benedek kultúrfának:)

Leroi 2010.12.07. 16:35:21

@Irkutszk:
Köszönöm szépen a Karinthy-információt!

Leroi 2010.12.07. 16:38:31

@Irkutszk:
Schizoid, schizotypiás...
A morbus kötődése a szellemiekben termékeny családhoz jellemző, illetve töprengésre ad okot Karinthy cerebralis tumora is. Glioblastomára gyanakszom, ha két évvel a (sikeresnek tartott) műtéte után megölte...

Leroi 2010.12.07. 16:40:26

@Dr.laikus PhD:
Köszönöm szépen a tippet!

tódór piroska 2010.12.08. 17:49:47

@Leroi:
Karinthyt Olivecrona operálta, ha jól emlékszem a Karolinska Institut-ban, és a feljegyzések szerint a műtét kuratív volt, Karinthy nem a daganatban, hanem agyvérzésben halt meg. Az operatőr matuzsálemi kórt élt meg, emlékszem, amikor az OH-ban megjelent róla a necrolog (10-20 éve, nyilván utána lehet nézni, mint ahogy az eltávolított daganat szövettanának is, legalábbis gondololom...)

tódór piroska 2010.12.08. 19:47:07

@tódór piroska:
Hát, nagyon gyorsan megy az idő (értsd: öregebb vagyok, mint gondoltam):
Herbert Olivecrona 1980-ban, 89 éves korában halt meg. Pedig tényleg emlékszem a nekrológjára...
A szövettant viszont nem találtam meg, talán szakmai oldalakon kellene megnézni. Szerintem viszonylag benignus (vagy legalábbis kevésbé malignus, mint egy glioblastoma) lehetett, mert kifejezett koponyaűri nyomás fokozódási tüneteket okozott (Az Utazás a koponyám körül-ben részletesen és nagyon plasztikusan leírja), 2,5 D pangásos papillával, mégis el lehetett távolítani.

Dwokfur 2010.12.12. 19:37:38

Az Achilles-ín a boka és a vádli között van, a gerinc pedig az alsó és a felső végtagok szintje között. Nem értem...
© 2009-2015 praxis
blogszabályzat
süti beállítások módosítása