Kinek sürgős az ellátás?

2010.10.18. 06:00

Történt velem még év elején, hogy hólyaghurutom lett, életemben sem volt, de sejtettem, hogy ez az lehet. Miután éjjel vettem észre, szépen felhívtam az ügyeletet, csak azért, hogy egyeztessem, jól tudom-e, mit kell ilyenkor tenni (sok folyadék, aztán persze majd orvos). Minden klappolt, másnap bejelentkeztem az ÁEK urológiájára. Nem akartak fogadni, mondván, előjegyzéssel dolgoznak, és egyébként tele vannak beteggel. Nem hagytam magam, erősködtem, akut esetnek minősülök, jogosult vagyok a járóbeteg-ellátásra.

 


Nagy kegyesen mégiscsak fogadtak délelőtt. Rajtam kívül egyetlen beteg várakozott, ő sem sokat időzött bent, így hamar sorra kerültem. (Nem hiszem, hogy a doki nem akart dolgozni, nyilván más presszúráknak volt kitéve.)


Miután éjjel olyan jól kikúráltam magam, semmi nem mutatkozott fizikális észlelésnél a vizeletemben. Mondtam a dokinak, isten biz’, nem álmodtam, így volt, igaz volt, csak eszembe sem jutott mintát vételezni. Mondta, hogy elhiszi, de most nem tud mit tenni, erre nem írhat gyógyszert, menjek vissza másnap délután, majd meglátjuk mi lesz. Annyit megjegyzett, hogy nyugodtan elmehettem volna a sürgősségire, már túl is lennék mindenen. Leesett az állam, miért kellett volna egy nyamvadt hólyaghuruttal sürgősségi ellátásra mennem?! Látta a döbbenetet az arcomon, és csak annyit mondott: hát végül is vérzett, nem? Hát ez épp elég, hogy sürgős eset legyen. Nah, elváltunk szépen.


Éjjel annak rendje-módja szerint visszatért a hurut, de már rafkós voltam, vettem mintát. Sajnos sokkal csúnyább volt minden, mint előző este, és a férjem azt mondta, ne várjunk, menjünk az sbo-ra, hiszen maga a doki is ezt tanácsolta. Nem szívesen adtam be a derekam hajnalban, mert tisztában voltam vele, hogy a sürgősségi ellátás csak nevében jelent gyorsaságot, hiszen akár 12 órát is várathatják a beteget.


Hajnali öt óra magasságában érkeztünk. Kifejezetten hűvös volt a váróban, a februári hidegben a nagy automata ajtók állandóan nyitódtak, csukódtak, beengedve a mentővel hozott betegeket. A fémpadok hidegek, kényelmetlenek, szóval nem olyan volt a hely, ahol el lehet viselni az órákig tartó várakozást. Az én esetem annyira nem bizonyult sürgősnek, hogy fél kilenc felé hívtak be a vizsgálóba. Túlzás nélkül állítható, hogy kómás voltam, hiszen már a második éjjel nem aludtam, a sok megivott folyadék miatt állandóan WC-re jártam.


A vizsgálóban egyszer csak azt hallom, vetkőzzön le derékig. Jé, mondom, van itt másvalaki is, csak én nem látom. Hát körülnéztem, de sehol senki betegforma ember. Ismét megkértek határozottabban, mire értetlenkedve megkérdeztem: miért kell levetkőznöm épp derékig, amikor deréktól lefelé van a problémám. Hamar megtudtam, hogy ezt itt így kell. (Ugye, nem volt gyakorlatom, életemben nem kellett sürgősségire mennem, hála égnek!) Olyan anamnézist vettek fel, hogy tátva maradt a szám! Életemben, a műteteim előtt nem faggattak így ki a családi betegségekről, az én nyavalyáimról. Persze a nyamvadt hólyaghurutom még mindig szóba se került. Megvolt a vérvétel mifene, és mondták várakozzak kint, majd megjön az eredmény.


Először tíz órakor kezdtem el türelmetlenkedni, mert azt tudtam, hogy a laboreredménynek egy óra alatt el kell készülnie. Határozottan közölték velem, hogy türelem, szólni fognak. Vártam, vártam, nem történt semmi. Illetve dehogynem. Ez tette be a kaput. Egy szerencsétlen öregember várakozott egy gurulós ágyon fekve a recepcióhoz közel. Étlen-szomjan, talán egy kicsivel később érkezett, mint én. Szerencsétlen fel akart kelni, mert mint később kiderült, szorította a szükség, ám nem tudta elmondani, így állandóan visszafektették, hogy maradjon „Kis bácsi” nyugodtan. Végre valaki szánt rá fél percet, és megértette, hogy szerencsétlen öreg a WC-re akar menni. Az illemhely mintegy húsz méterre volt az ágyától. Nem tolták oda, nem! Leszállították, két oldalt megfogták, és odakísérték a WC-hez. A koszos, hideg földön, mezítláb! Nem akartam hinni a szemeimnek, és ma sem tudom megbocsátani magamnak, hogy nem szóltam a nővéreknek. Aztán eszükbe jutott, hogy azt az ágyat mozgatni is lehet, és odavitték a WC-ből kifelé tartó kis öreghez.


Miután még tizenegy órakor sem volt kész a laborleletem (mint kiderült, nem volt, aki átvigye a mintákat a laborba), eltávoztam saját felelősségemre. Hazamentem aludni, majd délután vissza az urológiára, ahol már a doki a rendszerben meg tudta nézni a laboreredményeimet. Lórúgás antibiotikum, és öröm, hogy végre megszabadulok a helytől.


Az már csak hab a tortán, hogy akut fájdalom kapcsán vesekő gyanúja miatt alig egy hónap múlva az ügyeletes orvos beküldött a sürgősségi osztályra, ugyanoda. Szívtam a fogam, úgy mentem, mint akit visszafelé húznak. És kezdődött minden elölről. Az anamnézis már gyakorlottan ment, lényegre törően válaszolgattam. De nem bírtam megállni, hogy meg ne kérdezzem: könyörgöm, nemrég voltam itt, fél óráig lefoglaltam akkor is egy orvost, most is, miért kell ez? Mert így kell csinálni, kaptam a választ. Aha. Nem értem. Sok a beteg, kevés az orvos, így kevés az idő – kevés: milyen relatív ez a fogalom…

 

 

Van egy sztorid a magyar egészségügy helyzetéről? Megvárattak, félrekezeltek, megaláztak? Küldd a praxisblog@yahoo.com címre, vagy használd Kórházértékelőnket!

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

P75 2010.10.18. 07:25:56

A posztból kiderül, hogy nőről van szó, nőknek hólyaghurut esetén jobb első körben nőgyógyászatra menni, ezt saját bőrömön tapasztaltam meg.
Egyrészt gyorsabban sorra kerül (akut nőgyógyászati - nem szülészeti! - esetből nincs azért olyan nagyon sok), másrészt a hólyaghurut gyakran jár petefészek-gyulladással.
A sürgősségi osztályok állapota valóban elszomorító.

kekecke · http://szepkiselet.blog.hu 2010.10.18. 11:08:30

@P75: Ez így van. Én is nőgyogyitól kaptam a jobb gyógyszert. A szakorvos Ciprobay-t írt fel, a nőgyogyi Monuralt. Egy tasak, és nem fájt.

Irise 2010.10.18. 11:31:49

Hólyaghurut esetén
1. ha hétközben, napközben jelentkezik: a háziorvos remekül el tudja látni.

2.ha ügyeleti időben jelentkezik: a sürgősségi remekül el tudja látni.

3. komplikációmentes hólyaghuruttal lefoglalni az urológus idejét: parasztság. Olyan,mintha azt várnánk el,hogy az áruház igazgatója szolgáljon ki a Tescoban a húspultnál, csak engem, csak most, csak itt. Szakorvos sokkal komolyabb dolgokra van.

4.ha már feltünt,hogy sokan vannak a sürgősségin , és ezért nem kerül sorra gyorsan, vajon az is eszébe jutott-e,hogyha az előtte levő 8 db másik hólyaghurut, amiből 5 garantáltan elmehetett volna háziorvoshoz, a másik három pedig megvárhatta volna a reggelt,akkor talán a hordágyon fekvő bácsika tényleg hamarabb került volna ellátásra?

5. Azért,hogy valaki még azon is tudjon panaszkodni,hogy alaposan megvizsgálták és kikérdezték, ahhoz pofa kell.
Btw.: deréktól felfelé: pyelonephritis kizárása végett. deréktól lefelé miért nem: mert nincs miért (hacsak nem vagy kisgyerek).

Ha nem ügyeskedne mindenki,hogy minél előrébb jusson,hanem úgy használná az eü rendszert, ahogy az elő van írva, akkor mindenki gyorsabban és könnyebben kapna ellátást.

Dr. Morcz · http://drmorcz.blog.hu 2010.10.18. 11:40:47

Anélkül, hogy a várakozás okozta és egyéb kellemetlenségeket el akarnám bagatellizálni, pár megjegyzés, a poszt időrendjében:
1. Járóbeteg-rendelésre valóban sok helyen heteket kell várni, a sürgős ellátás (ambuláns vagy SBO) pont arra van, hogy ne kelljen ennyit.
2. Urológus jól tette, hogy látatlanban nem írt gyógyszert.
3. Sürgősségre hajnal 5-kor menni hólyaghuruttal lúzerség. Nem azért, mert nem elég kellemetlenek a tünetek, hanem azért, mert a hajnali ügyeletet az előző estétől dolgozó stáb viszi, valószínűleg kevesebb ember, mint nappal, és el vannak foglalva a súlyos betegekkel.
4. Azt, hogy az SBO-n részletesen kikérdezik és megvizsgálják az embert. én nem érzem hátránynak. Ezt kéne mindenütt csinálni. (Az már érdekes, hogy a későbbi vizsgálatkor mért kezdték előről, elvben a korábbi kivizsgálások leleteit az orvosok látják a kórházi számítógépes rendszerben.)
5. Az tényleg gáz, hogy a véreket nem volt, aki átvigye az SBO-ból a laborba. Pedig az ÁEK-ben még robotkocsik is hoznak-visznek mindenfélét...
6. Az megint csak ciki, hogy Kis bácsit mezítláb stb., aztán ha megfázik, akkor ugye meg néznek.
7. Ami igazán ciki, az az, hogy az ÁEK Budapest bezzegkórháza, a Gyurcsány-kormány féle reform zászlóshajója, ami modern, szép, állítólag havi 6-700 milliós hiányt termelt (eü finanszírozás külön téma), amit betömtek, és még így sem tud 100%-osan működni. Hogy miért, az megérne egy külön misét.
8. A miértben persze az is benne van, hogy szerintem egy hólyaghurutnál a betegút így kéne kinézzen:
hurutos panaszok -> háziorvos (asszisztense): tanácsok -> vizeletmintavétel -> másnap leletért vissza -> poz. esetben antibiotikum.
Azaz részben a hasonló (szerintem indokolatlanul magas szintű ellátást igénybe vevő) betegek is hozzájárulnak ahhoz, hogy egy kórház túlterhelt, nem tud mindenkit gyorsan ellátni. Ez pedig rossz beidegzések ill. rossz ellátás-szervezés miatt van így. Nem a konkrét levélírót akarom ezzel szidni, inkább a jelenségre akartam rámutatni.

Dr. Morcz · http://drmorcz.blog.hu 2010.10.18. 11:41:36

@Dr. Morcz: Most látom, Irise szinte ugyanazt leírta...

Irise 2010.10.18. 11:45:30

@Dr. Morcz: Igen, csak te szokásodhoz híven kedvesen mondtad el, én meg arrogánsan. :)) Ideje lesz visszatérned a blogdoktor statuszhoz,már nem bírod a napi agyrágóbogár nélkül... btw. miért nem lettél moderátor? Én rád szavazok!

Dr. Morcz · http://drmorcz.blog.hu 2010.10.18. 12:21:08

@Irise: Nem lenne időm moderálni, de nem is kértek rá. Néha beleolvasok, ha nagyon van időm, kommentelek. De virtuálisan nem lehet gyógyítani...

Gest anyó férje 2010.10.18. 15:41:54

Ez a poszt kb egy szellentésből akar szimfóniát csinálni egész estés előadásban

Polifémosz 2010.10.18. 15:55:22

Kedves Posztoló!

Azt gondolom, hogy saját magának köszönheti az élményeit, mivel nyilván van háziorvosa aki kb 3 perc alatt ellátta volna Önt.
Sokszor észlelem, hogy a vizelet donne negatív, tehát hagyományos eljárással nem lehet gennyet kimutatni és a betegnek mégis hólyaghurutja van régebben vártam az AB th-val - mindig fokozódó panasszal jöttek vissza. Ha ismerem a beteget és tudom, hogy nem kamuzik akkor írok neki gyógyszert akkor is ha negatív a vizelete- egy kis Pyssantól nem hal meg senki...

Bikli néni 2010.10.18. 16:31:29

Mint állandó hólyaghuruttal küzdőnek, legelső tanács: akinek többször van ilyen problémája, amikor épp valamiért a háziorvosnál jár, írasson fel magának Monuralt. Egy tasak narancsízű lötty, egyszer megissza az ember, és ha sima hólyaghurut, fél nap alatt csodát művel :)
(Nálam sokszor nem segít, ilyenkor a bevált módszer a Suprax, de nyilván ez a betegtől függ.)

A sürgősségi pedig ilyen. Én mindig könyvvel felszerelkezve megyek (1-200 oldal simán elfogy várakozás közben), és nézem, hogy sokan csak ülnek, cümmögnek, meg a pofákat vágják. Senki nem fog hamarabb sorra kerülni, nem véletlenül van kiírva, hogy a várakozási idő 15 perc-4 óra (persze ennél is lehet sokkal több).
Hordágyon fekvő öreg nénik és bácsik is mindig vannak.

Sima hólyaghuruttal felesleges ügyeletre menni. Tudom, átérzem, hogy pocsék érzés, mert nekem is örökké van. De a poszt ettől még vihar egy pohár vízben.

(Amúgy, általános tapasztalat, hogy a sürgősségin igaz, hogy órákat kell várni, de legalább elvégeznek mindenféle vizsgálatot cserébe.)
A sürgősségiben egyébként a Dél-Pestit képzeltem magam elé, ott kottára ugyanez megy, legutóbb (pár hete) pl. nekem nyomták a kezembe, hogy vigyem fel a levett vért az emeletre, de ha már úgyis arra járok, vigyem már fel az előző betegét is, legyek szíves... (Természetesen, miért ne, csak meglepő volt kicsit.)

És végül, hogy milyen vackokkal tudnak odamenni: a paravánnal elválasztott szomszédos vizsgálóból hallottam át, hogy a középkorú ember azért ment be az éjszaka közepén, mert "doktor úr, én érzem, hogy nekem magasabb a pulzusom, mint szokott, de higgye el, hogy nem ennyi szokott lenni", na ezért feltartani az ügyeletet meg a tényleg beteg váró embereket, hülyeség.

Ugyandehogy (törölt) 2010.10.18. 16:35:31

@Bikli néni: Hólyaghurutra a cickafarkas ülőfürdő nagyon jó. Én kamillát is szoktam bele tenni.

Irise 2010.10.18. 16:48:16

@Bikli néni: Ehhez mit szólsz:

Hajnali 5 óra. Beteg panasza: fáj a hasa.
Kérdem: mióta fáj?
Válasz: 1 éve.

Hajnali 3-kor: Másik beteg panasza: fáj a feneke. Így ébredt. Basszus elaludta a fenekét, elzsibbadt az izma és bejött sürgősségire.

Ezekhez képest a magasabb a pulzusom az indokolt :)

pakesz (törölt) 2010.10.18. 17:00:40

"Miután éjjel vettem észre, szépen felhívtam az ügyeletet, csak azért, hogy egyeztessem, jól tudom-e, mit kell ilyenkor tenni (sok folyadék, aztán persze majd orvos). Minden klappolt, másnap bejelentkeztem az ÁEK urológiájára."

akik olyan szepen elkuldik a poszt tolot a haziorvoshoz, azoknak nehany dolog kozul valasztaniuk kell!!!
- az ugyelet debil volt hogy nem hivta fel a figyelmet, hogy lorugas antibiotikumaot a haziorvos is kepes adni
- a poszt tolo ugyeskedni akart es nem elegedett meg az alapszintu ellatassal(faszkorbacsot neki, vagy legalabbis az 600 Ft -ot mivel szakorvosshoz ment!!! ja ezt mar elnepsavaztuk...)

Ugyandehogy (törölt) 2010.10.18. 17:20:47

@pakesz: Úgy tűnik, én vagyok a hülye, mert még vesegörccsel is megvártam a reggel a háziorvoshoz.
Hólyaghuruttal ügyeletre....megáll az eszem.

kisa 2010.10.18. 17:39:24

Mintha elkerülte volna egyesek figyelmét ez a mondat: Mondta, hogy elhiszi, de most nem tud mit tenni, erre nem írhat gyógyszert, menjek vissza másnap délután, majd meglátjuk mi lesz. Annyit megjegyzett, hogy nyugodtan elmehettem volna a sürgősségire, már túl is lennék mindenen. Leesett az állam, miért kellett volna egy nyamvadt hólyaghuruttal sürgősségi ellátásra mennem?! Látta a döbbenetet az arcomon, és csak annyit mondott: hát végül is vérzett, nem? Hát ez épp elég, hogy sürgős eset legyen. Nah, elváltunk szépen.

Sicc 2010.10.18. 17:57:05

Ne engedj orvost, nővért, vagy egészségügyist a közeledbe! Ne szólítsd meg, ha rád néz, nézz lefelé, mint ha nem is hallanád! Kórházba be ne tedd a lábadat!

Ha ez megvan, akkor van esélyed egy normális, egészséges életre, még akkor is, ha éppen beteg vagy.
Megölték az anyámat, és az apámat. Soha többé nem akarok egyetlen egy nővért sem látni!

Sicc 2010.10.18. 18:05:45

+1 A barátom apja most éppen egy vidéki kórházban fekszik koponyaműtét után. Az egész család, baráti kör érte izgul. Félig le van bénulva, mozgásképtelen.
A nővér kihozza neki a kaját, leteszi az aztalkára, aztán baromira nem érdekli, hogy nem tudja megenni, mert a kezét sem bírja felemelni. Ő letette, aztán egye meg ő, vagy a legyek.

Apám a fekáliától lett sebes, mert nem tartották tisztán. Senkinek nem tűnt fel, hogy jé, egy betegnek is kell vécére mennie. (János kórház, Budapest)

2010, Magyarország.
Miről beszélünk?

Mária 2010.10.18. 18:30:11

Jó lenne, ha valaki felvilágosítana, hogy az ország lakosságának a 80%-a, aki nem a fővárosban lakik, hanem mondjuk a mucsaröcsögei tanyavilágban, mihez kezd, ha hajnali ötkor rátör a hólyaghurut?

Visszafekszik az ágyába és meghal?

Cuppanj a végére! (törölt) 2010.10.18. 18:39:07

Mostanában nem repültetek,mi?
Ferihegyen a "rendkívül gyanús,terrorista kinézetű" kisöregeket szintén mezítláb sétáltatják a jéghideg,koszos járólapon átvizsgáláskor.
Lehetőleg olyanokat,akik le sem tudnak hajolni a cipőfűzőt megkötni.
Fő a biztonság.

gpetersz 2010.10.18. 18:55:13

@Irise: Persze, ezért kell KÉTSZER felvenni a beteg és családja teljes kórképtörténelmét. Mert olyan jó a rendszer.

Bikli néni 2010.10.18. 18:56:26

@Irise: Jajj, azért az ügyeletes dokikat se irigylem... Ehhez képest le a kalappal a múltkori doki előtt, aki két nappal később visszarendelt az éjszakába, mert ő akkor ügyel, és szeretné látni, hogy vagyok. Nem semmi türelem kell ehhez... (Neki kivételesen szerettem volna adni egy kis tényleg hálapénzt, persze elfelejtettem magammal vinni...)

Az a baj, hogy ennek nem csak az eü dolgozók látják a kárát, hanem azok az emberek is, akik tényleg azért mennek be a sürgősségire, mert valami komoly bajuk van...

Bikli néni 2010.10.18. 19:05:23

@Mária: Akire hajnali ötkor rátör a hólyaghurut, az iszik két liter teát, esetleg bevesz két no-spát, majd délelőtt átsétál a háziorvosához, ez így működik.

Ha pedig a mucsaröcsögei bácsinak valami komolyabb, tényleg sürgősségi ellátást igénylő problémája van, akkor sajnos betegszállítót vagy mentőt kell várni (ha nincs, aki bevigye), és imádkozni, hogy ne ő legyen a következő téma a híradóban, akiért nem ért ki időben a mentő :(

Szélmalomharcos 2010.10.18. 19:09:50

A magyar beteg a legtudatlanabbak és legtudálékosabbak közé tartozik világviszonylatban. Ehhez társul még az ösztönös, időnként már paranoid szintű gyanakvás ha orvos kerül fenyegető közelségbe. Ehhez képest tiszta mazochizmus, hogy egy ügyeletes orvost, egy urológust, és egy SBO-t cserkészett be a poszt írója ahelyett hogy elment volna rendelési időben a családorvosához

Reggie 2010.10.18. 19:11:38

@Sicc: Janos mar kb 15 eve is ilyen volt. Nekem bal kulcscsont repedesem (is) volt mikor legutoljara ott fekudtem, ezert az agyamtol jobbra levo futesre pakoltam. Minden nap legalabb 2x kaptam a noverektol lebaszast, hogy merek a futesre pakolni. (Megjegyzem kora nyar volt, futeni se kellett). Az persze a rendmaniajukat nem zavarta, hogy a ket ablak kozott ujjnyi vastagon alltak a doglott legyek. Es ez meg a legkevesebb volt, orakat tudnek meselni...

Reggie 2010.10.18. 19:12:38

@Cuppanj a végére!: Az is hulye aki mostanaban repul. Europan belul auto vagy vonat siman jo alternativa.

Szélmalomharcos 2010.10.18. 19:12:53

@Mária: "Visszafekszik az ágyába és meghal?
"

A hólyaghurutban rengetegen szoktak meghalni, de nincs veszély ha nem tudod a diagnózist

fitball 2010.10.18. 19:34:37

Ennél nagyobb problémák is vannak persz mindenkinek a maga baja a legnagyobb

adamantium 2010.10.18. 20:26:59

a hólyaghurut kb a külső hallójárat gyulladás kategóriájába esik, drámai tünetek, nagy panaszok, nem lesz semmi baj ha vár reggelig és megfelelő kezeléssel gyorsan, maradéktalanul gyógyul. azért el lehet ezt hanyagolni, van egy ismerősöm aki nem igazán törődött vele, azóta kissé zsugorodott a hólyagja, max 2 decit tud tartani, ezért is nem lehetett sebész

Bikli néni 2010.10.18. 20:47:26

@adamantium: A hólyag tud zsugorodni?! Amúgy olvastam valahol, hogy állítólag a hólyagba kb 3 deci pisi fér el, de mi az igazság? Szerintem simán van az több is :)

Mondjuk mint rutinos, hozzátenném, hogy a hólyaghurut úgy is ki tud nézni, hogy az ember ha egyszer elmegy wc-re, onnan órákig nincs felállás, és minden cseppért meg kell küzdeni, mert ...-ra fáj...

Kata78 2010.10.18. 20:50:47

@Cuppanj a végére!: a rutinos mar magatol vetkozik a repteren es nem lazad, hogy mezitlabaznia kell :) inkabb a hideg egyszer.. mint feloltozve sokszor :D

Bikli néni 2010.10.18. 20:51:05

@adamantium: A nem lesz semmi bajhoz még annyit mondanék, hogy nekem egyszer annyira durva volt, hogy négy hónapig(!) tartott, mire az urológián megtalálták a gyógyszert, ami végre elmulasztotta, törzsvendég voltam ott, mert nem hogy a háziorvos, de még az urológus se tudta sokáig elmulasztani... Persze elismerem, a hólyaghurutok 99%-a tényleg gyorsan orvosolható egy csomó innivalóval, ülőfürdővel és Monurallal. Utóbbit sajnos pár éve már csak receptre adják ki, de aki tudja magáról, hogy a hólyaghurutja olyan szenvedést tud okozni, hogy járni is alig tud, az tartson otthon talonban a kiváltott gyógyszerből.

adamantium 2010.10.18. 21:14:05

@Bikli néni: hát szerintem 2-3 decinél jelentkezik a vizelési inger, de én egyszer egy betegből katéterrel lecsapoltam több mint 2 litert, persze fél literenként, mert ha nagyon gyorsan leengednek ilyen óriás mennyiséget bevérezhet a hólyag. ha ilyen sokáig tart egy hólyaghurut, kell keresni az okát, nem-e marad rezidum a vizeletürítés után, nem pang valahol a vizelet mondjuk a húgyvezetékben, vesemedencében, nincs-e hólyagkő, vesekő, valami szűkület, millió oka lehet

adamantium 2010.10.18. 21:16:24

@Bikli néni: egyébként nem feltétlenül zsugorodik, bár az sem elképzelhetetlen, hanem inkább a hegesedés miatt a tágulási képessége veszlik el

apolka11 2010.10.18. 21:36:30

Hú, én eddig azt hittem, egy hólyaghurut az kb. egy erőstotokgyulladással vagy lázas influenzával "egyenrangú" betegség, de akkor ezek szerint jóval fájdalmasabb....

adamantium: szegény barátod! érthető, hogy sebész nem lehetett, de milyen munkát tud betölteni, hiszen így gondolom irtó sokat rohangál a slozira

egyébkéntegyszer voltam ügyeleten, leestem a lóról, nyílt kartörés, elég gyorsan előrevettek (mondjuk elég lótrágyszagom is volt:)), de volt, aki elégedetlenkedett, most gondolok bele, lehet,hogy hólyaghurutja volt:)

P75 2010.10.18. 21:47:21

@Gest anyó férje: ilyet csak az ír, akinek nem volt még hólyaghurutja. Nekem sajnos elég gyakran van és olyan iszonyatos fájdalommal jár, hogy ugyan tudom, hogy a nitrofurantointól brutál hányingerem lesz, de inkább bevállalom, mert annyira szar.

P75 2010.10.18. 21:49:47

@Babette_: ha te azzal reggelig tudtál várni, akkor nem vesegörcs volt.

P75 2010.10.18. 21:52:59

@Cuppanj a végére!: tőlem Ferihegyen (2 hete) megkérdezték: probléma lenne, ha levennéa cipőjét? Ha biztos benne, hogy nincs fém a sarkában, akkor nem kell levennie, de ha nem biztos benne, akkor javasoljuk, hogy a gyorsabb átjutás érdekében vegye le. Kábé ennyire lehet kétféleképpen látni az eü ellátást is...

Bikli néni 2010.10.18. 21:53:21

@apolka11: A hólyaghurutnak (saját tapasztalat) széles skálája van. Amikor nekem van, igyekszem minél ritkábban kimenni, mert ha egyszer rászánom magam, akkor több órás kínszenvedés következik. Egyfolytában vizelési inger, csíp, szúr, fáj, az ember kiegyenesedni is alig tud. Az ilyen annyira gáz, hogy többnyire az orvosig is alig tudom elvonszolni magam, nem ám dolgozni, suliból is egy csomószor kellett hazamennem emiatt.
De a sima hólyaghurut azért nem akkora halál, kellemetlen, de ha nem valami makacs fertőzés (nem értek hozzá), akkor egy félnapos kúrával tényleg megoldható.

@adamantium: Végül nem tudom, mi volt a baj, csak mondták, hogy elég genny, meg baktériummal is tele van, és a sokadik gyógyszer használt - ez volt a Suprax, ami nálam azóta a "Megváltás" feliratú virtuális polcon van tartva.

P75 2010.10.18. 21:57:10

@Bikli néni: belőlem csapoltak már le 1 litert (műtét után nem indult be magától), de szerintem egészséges ember, normális esetben fél liternél kezdi nagyon kényelmetlenül érezni magát.

apolka11 2010.10.18. 22:28:09

@Bikli néni: hát, ez így tényleg rosszul hangzik...brrr

Nem tudom mennyi a hólyag űrtartalma, de nekem most a kisfiam olyan kedvesen rugdalja, hogy 3 cl után úgy érzem, nem bírom tartani:)

adamantium 2010.10.18. 22:29:54

@apolka11: anesztes lett :D ők gyakrabban kimehetnek, azt mondta nem tudott műtőszag nélkül élni :D

apolka11 2010.10.18. 22:37:38

@adamantium: Na, akkor megtalálta a rést a rendszerben:)
bár sebésznek gondolom sok kritérium van. kezeket (remeg, erős, szemölcsös, stb), nézik amúgy vagy ez csak a filmekben van így?

adamantium 2010.10.18. 22:42:03

@apolka11: hát van egy orvosi vizsgálat ami kizáró jellegű de még az egyetemre való beiratkozáskor asszem. utána van a rezidensi felvételi ahol ugye sebészek ülnek és ha észreveszik, hogy 200 kiló vagy akkor valószínűleg eltanácsolnak azzal, hogy nem férnek tőled a műtőasztalhoz a többiek. ha szakorvos vagy akkor onnan már nehéz bukni, de tudok valakit akit eltanácsoltak súlyproblémák miatt tehát nem lehetetlen. egyébként ha valakinek vastagok és hosszúak az ujjai az nőgyógyásznak megy :D

apolka11 2010.10.18. 22:46:00

@adamantium: igen, tudom, a nőgyógyász a levélbedobó nyíláson keresztül kitapétázza az előszobáját:)

én azt hittem, hosszú és vékony ujjak...

Ugyandehogy (törölt) 2010.10.19. 05:49:29

@P75: nyilván jobban tudod, mint a két orvos, aki másnap megvizsgált.

P75 2010.10.19. 07:36:46

@Babette_: nem tudom, hogy miképpen lehet utólag megállapítani, h vesegörcs volt-e valakinek, ráutaló jelek lehetnek, kimozdult kő, pangás, ilyesmi, de hogy effektíve görcs volt-e, nem tudom.
Azt viszont tudom - és bárhol a neten rákeresel bármilyen nyelven, ugyanezt találod -, hogy a vesegörcsnél fájdalmasabb dolog nemigen van.

Bikli néni 2010.10.19. 09:31:23

@P75: A vesegörcs kib***tt fájdalmas. Az tényleg olyan, hogy az ember üvöltve fetreng és folyik róla a víz. Állítólag még a szülésnél is jobban fáj. Persze, ha kijön a kő, akkor utána sokkal jobban van az ember. Én most azért parázok ennyire, mert az egyik vesémben olyan kövek vannak, ami az UH-n tisztán látszik, mondta is a doki, hogy most semmit nem okoz, de ha az egyszer kimozdul onnan, az üvöltős lesz...
Nekem volt már hólyaghurut és vesegörcs is, össze sem lehet hasonlítani a kettőt, de elég könnyű megkülönböztetni.

2010.10.19. 10:31:49

@Irise:
Fél egy (éjjel: csuklik.
Emberi esti időben: puffad
szintén este még, úgyhogy szavam se lehet: egy hónapja fáj a feje
:))

batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2010.10.19. 10:38:38

@Bikli néni: Hú..amikor utoljára terhes voltam, bőven volt részem vesegörcsbe.Kegyetlen. Emlékezetem szerint a kisszobában a fal és a szekrény közé mentem be üvölteni.

P75 2010.10.19. 10:57:50

@Bikli néni: nem állítólag... tényleg jobban fáj mint a szülés. Hólyaghurut és vesegörcs tényleg elég különböző, főleg, h egész máshol van a kettő :-), de a fájdalom jellege is más, míg a hólyaghurutot takaró alatt kispárna köré gömbölyödve át lehet vészelni, addig a vesegörcsnél egy helyben megmaradni is komoly nehézséget okoz, és persze úgy fáj mint az állat.

Irise 2010.10.19. 14:38:37

@Bikli néni: Nem akarod esetleg megtárgyalni egy urológussal, hogy nem lehetne-e kivenni a köveket,mielőtt gondot okoznak? Már,ha nagyobbak 5 mm-nél. Nyilván várólistás lennél, de még mindig jobb egy szépen előkészített műtét,mint egy "izibe" típusú. Szvsz.

nyílméregbéka 2010.10.19. 16:21:59

Na most (kivételesen :-) ez az a poszt, ahol nem a posztolóval értek egyet, hanem a hozzászóló dokikkal! :-)
Én mindig úgy gondoltam, hogy a sürgősségi, az a sürgősségi: oda akkor kell menni, ha rám tör a vakbélgyulladás, ha az élettársam a hasamba állítja a kést, ha a villamos levágja a lábamat.
Hólyaghurutom nem volt még, de az összehasonlításként említett külső hallójárat-gyulladásom már igen. Legalább 3-4 napig vártam vele, hátha elmúlik magától, pedig kurvára fájt, és csak akkor mentem el dokihoz, mikor már majd' betojtam, és akkor is a rendes fülész szakrendelésre. Ők szépen elláttak. Azt hiszem, sürgősségire hajnali ötkor csak kimondottan közvetlen életveszélyben mennék el.

Bikli néni 2010.10.19. 18:46:18

@P75: Ez vígasztaló, ezek szerint majd a szülést is túl fogom élni :D

@Irise: Megyek majd urológushoz is, elküldött a sürgősségis doki, hogy nézzenek körül. Fogalmam sincs, mekkora kövek vannak, csak a nőgyógyász látta a rendszerben lévő adatokból, hogy az UH-n több kő is látszik. Azért ijedtem meg, mert volt már kövem (inkább homok), meg másnál is láttam már, és már az is olyan üvöltős, pedig azok nem is látszottak az UH-n. Nem szívesen fekszem kés alá, de majd konzultálok az urológussal, hogy mit javasol.

Camappa 2010.10.20. 14:24:05

@Irise: Ki a büdös francot érdekel, hogy mit lehet és mit nem. Átlagemberről van szó, akinek NEM KELL tudnia a tetves orvosi protokollt. Tehát kedves orvosok lesznek szívesek bekussolni és dolgozni annak érdekében, hogy jobb logisztikai rendszer alakuljon ki az egészségügyben.

Mindegy mikor, ha bajod van, fáj a segged stb., legyen egy központi szám, ahol eligazítják a beteget. Hova menjen, mikor, miért, milyen formában. Túl egyszerű lenne nem?

De egy doki ne rója fel az átlagembernek, hogy mit lehet és mit nem, amikor az esetek többségében a szenvedő alanynak fogalma sincs az egész ügymenetről.

UI.: Büdös paraszt.

Dwokfur 2010.10.20. 20:39:51

@Camappa: Sajnos ezzel nem fog átmenni. Leülhet és a legközelebbi alkalommal húzzon egy másik tételt.

Qkorica 2010.10.21. 22:05:48

Úgy tűnik, kevesen olvasták el figyelmesen a blogbejegyzést. Mert lássuk csak:

1. A blogolónak első hólyaghurutja volt, nyilván megijedt. Nem lehet élvezetes dolog vért vizelni.

2. Nem volt ügyeleten, csak felhívta az ügyetet.

3. Az ügyeleten ajánlották neki, hogy elég másnap orvoshoz mennie, és vélhetően urológust ajánlottak (ezt ugyan nem ragozta), mert ahhoz ment.

4. Az urológus kérdezte tőle, hogy miért nem ment az sbo-ra.(Ő sem a háziorvosról beszélt!)

5. A blogoló az egészségügyben dolgozók hülye utasításainak megfelelő járt el, de őt fikázzátok. Miért is?

Különösen érdekes azok esetében mindez, akik "nyíltan" vállalják, hogy "civilben" orvosok.

Mert itt a probléma: figyelmetlenek vagytok, végig sem hallgatjátok, hogy mi a fenét akar a beteg, és lenézitek, ahogy csak bírjátok.

Az eset - akár illethetjük a vihar a biliben jelzővel - rámutat arra, hogy milyen idióta a rendszer, milyen viszonyok (vagy inkább iszonyok) vannak a sürgősségi ellátásban, miközben hosszú órákat várnak a betegek, a másik betegre feleslegesen drága félórákat áldoznak.

calvadossa 2010.10.21. 22:20:04

Ne általánosítsunk, azért vannak kivételek, itt is normális hangot üt meg dr. Morcz, vélhetően az életben is.

Ha beteg vagyok, akkor mindent igyekszem megtenni azért, hogy ne essek ki a munkából, ne kelljen engem helyettesíteniük az amúgy is túlterhelt kollégáimnak. Ezért megértem a posztolót, mert kivehető szavaiból, hogy egyáltalán nem a betegállományra hajtott, volt olyan lúzer (by dr. Morcz), hogy hajnalban ment az sbo-ra, ahová egyébként az urológus küldte.
© 2009-2015 praxis
blogszabályzat
süti beállítások módosítása