A várólista átka

2010.10.11. 06:00

Kedves Szerkesztők,


Az én történetem elég tipikus lesz olyan szempontból, hogy megmutatja, hogy hogyan súlyosbodik egy ember állapota a várólistás rendszer és a vizsgálatokkal való spórolás miatt.Terhességem alatt 2009 tavaszán tört rám először egy iszonyatos hátfájás, hirtelen, éjszaka, tompának mondható, de mégis örjítő fájdalom, a hátam közepén, gyomortájékon, kisugározva a bordám alá (már ugye akkor még úgy gondoltam, a hátam sugárzik előre, és nem fordítva). Nőgyógyászomnak meséltem, mondta, ez terhesség alatt természetes. Furcsálltam a dolgot, mert a hátam amúgy sosem fájt, se séta közben, se amúgy napközben, nagyon jól viseltem a terhességet, és ez a hirtelen rám törő, majd ugyanolyan hirtelen ripsz ropsz elmúló fájdalom furcsa volt. És igen, folytatódott a terhesség után is.

 


2009 telére kezdett gáz lenni a helyzet, egyre gyakrabban tört ez rám és egyszer az ügyeleten kötöttem ki elég rossz állapotban. Ott azt mondták, szerintük pánik rohamom van (mondom, a tompa, de mégis elviselhetetlen fájdalom örjítő), kaptam Andaxint, de azért mondták, nézessem meg magam reumatológussal, meg reflux betegségre.

Elmentem a háziorvoshoz, szerinte elég a reuma, biztos a hátammal van gond. A reumatológus mindenfajta vizsgálat nélkül kiírt különböző kezeléseket, gyógytornát, fizikoterápiát, rendben végig is csináltam, általában az aerobic sem okozott gondot, mégis időnként rámjött ez a fájdalom.


Visszamentem a háziorvoshoz, mondtam, hogy itt szerintem valami nem stimmel, azt mondta, biztos nem csinálom rendesen otthon a gyógytornát, menjek vissza a reumatológiára. Oda visszamentem, kaptam beutalót gyógyúszásra, ez már 2010 februárja körül volt. Elmentem egy-két alkalomra, de akkor már biztosan éreztem, hogy nem a hátammal van baj, ezért visszamentem a háziorvosomhoz és mondtam neki, hogy igaz, hogy először a hátam kezd el fájni, és csak aztán az alsó bordaív, de mégis nem lehetne-e a borda környékén körülnézni?


Kaptam beutalót tüdőgyógyászatra, ahol a leletem negatív volt, de a tüdőgyógyász mondta, hogy szerinte meg kéne nézni a gyomromat. Akkor a háziorvos adott beutalót hasi ultrahangra. És ott 2010 márciusában kiderült, hogy epekövem van, nem is kevés, hanem megszámolhatatlanul sok apró kő. Örültem a dolognak, mert tudtam, hogy ezt könnyű orvosolni, ráadásul akkorra már minden héten egyszer rám jött a szokott fájdalom, mert ugye nem tudtam, hogy diétáznom kéne. Akkor már a hátam mellett olyan volt, mintha katonai bakanccsal taposták volna a mellkasom alsó felét, rendszeresen.


A történet lényege itt kezdődik, ugyanis a kórházban csak Júniusra tudtak műtéti időpontot adni. Eleinte ettől nem keseredtem el, mert úgy voltam vele, hogy 2-3 hónapot könnyen kibír az ember diétázva. Csak arra nem számítottam, hogy a diéta 100%-os betartása ellenére sorozatosan rámjön a fájdalom, már nemcsak éjjel, hanem nappal is, miközben el kéne látnom egy kisbabát. Azon gondolkoztam, hogy lehet 2-3 hónapig krumplin élni és közben egy 10 kilós babát emelgetni, sétáltatni..stb., mert már a háztartási keksztől begörcsöltem. Egyszer ki kellett hozzám hívni az ügyeletet, akik beutaltak engem a kórházba, és kérték, hogy hozzák előbbre a műtétemet. Ez is valamikor márciusban volt. A kórházból hazaküldtek, azt mondták, nincs kapacitás a műtétemre, a laborleleteim nem olyan rosszak, nem látszik gyulladás az epehólyag körül. Jó....


Rá két hétre jött a pokol. Egyik éjjel elkezdődött a szokásos epegörcs. Semmi gond, már megszoktam, bevettem a szokott fájdalomcsillapítókat, eltelt kb. 10 óra, és nem múlt el. Elmentem a háziorvosomhoz, beadott nekem egy injekciót, kb. 6-7 órányi időre csillapodott a fájdalom, aztán kezdődött előröl. Másnap felhívtam a háziorvosom, nem tud-e segíteni, hogy valahol megműtsenek, mert nem bírom tovább. Azt mondta, hogy a körzetem kórházában sokkal hosszabbak a várólisták, mint ott, ahol a választott sebészem van, nem tud segíteni.. Felhívtam a választott sebészem, hogy kerül, amibe kerül, fizetek, csak műtsön meg. Mondta, hogy nálam sokkal rosszabb állapotban lévő betegek türelmesen várnak, tegyem én is ezt. Bementem egy másik kórházba, hosszú történet, oda hogyan keveredtem, ott orvos elő sem jött, de egy nővér beadott nekem egy második injekciót.


Másnap ugyanolyan fájdalom, akkor már 2 injekció és számolhatatlan fájdalomcsillapító után sem csitult a görcs. Harmadnap hajnalban 60 órás alig-aéig csitoló fájdalom után kihívjtk az ügyeletes orvost, akit beadott egy harmadik injekciót, majd otthagyott azzal, hogy nem utal be még egyszer a sebészeti ügyeletre, mert úgyis megint hazaküldenek műtét nélkül, akkor meg minek? Azon gondolkoztam, hogy három napos injekciók hatására sem múló fájdalom szokványos-e epekő esetén, úgy, hogy idejét nem tudom, mikor ettem...


Miután elment az orvos, reggel 9-kor egy tűzpiros valamit pisiltem, és szerencsésen be is sárgultam, Vissza az ügyeletre, ahol végre kaptam beutalót a negyedik kórházba, ami a történetben szerepet játszik. Ott elküldtek hasi ultrahangra, ahol úgy tűnt, hogy minden kezdődni fog előröl, mert az ultrahangos orvos azt mondta, nem lát gyulladást sehol, kövek ugyan vannak, de nem lehet, hogy mégis a hátam rendetlenkedik három napja? Sárga is csak enyhén vagyok, nem tűnök úgy, mint aki rossz bőrben van...


És akkor végre.. Jött egy orvos a jó hírrel, hogy rettenetesen rosszak a laboreredményeim, nem küldenek haza ezúttal kezelés nélkül. Hála istennek!!!!!


És akkor kaptam egy hasi CT-t, ami megállapította hogy hasnyálmirigy gyulladásom lett, és tele van a hasam szabad hasi folyadékkal még a belem között is...
Bár a saját lábamon sétáltam, gyakorlatilag életveszélyes állapotba kerültem.


Innen a sztori nem érdekes, kikezeltek, túléltem, Egy egy napos ambuláns kezelést igénylő bajból lett egy közel 1,5 hónapos, kettő endoszkópos egy hagyományos műtétből álló kezelés, mesterséges, szondán át történő táplálás, babámnak baby-sitter... stb.. (ja, azért kettő endoszkópos, mert a hasnyálmirigyemet endoszkóppal kezelték, de az első műtét után kicsúszott a szonda, mert az asszisztens rosszul rögzítette, így újra kellett csinálni..)


Köszönettel


Tünde

 

Van egy sztorid a magyar egészségügy helyzetéről? Megvárattak, félrekezeltek, megaláztak? Küldd a praxisblog@yahoo.com címre, vagy használd Kórházértékelőnket!

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

P75 2010.10.11. 08:23:39

Kicsit úgy tűnik, mindenkire haragszol.
A hasnyámirigy-gyulladás egy elég alattomos dolog, nem egyszerű észrevenni, bár epekőnél gondolni kell rá (szövődményként).
Arról nem tehetnek a sebészek, hogy előttük 1,5 évig félrekezeltek, azt pedig senki nem tudhatta, hogy épp most fognak a kövek szövődményt okozni.

Káin 2010.10.11. 08:40:47

Örülnék, ha valaki hozzáértő kicsit mesélne a hasnyálmirigy-gyulladásról, nem gondoltam volna, hogy ilyen veszélyes dolog. Valamelyik nap olvastam az indexen, hogy az egyik polgármester bele is halt...

kendike 2010.10.11. 08:48:16

Szörnyűek ezek a várólisták, rengeteg ember állapota rohamosan romlik, ameddig kezeléshez tud jutni. A finanszírozáson kellene valahogy változtatni, mert elfogadhatatlan, hogy a pénzhiány akár életeket is veszélyeztethet.

Bikli néni 2010.10.11. 09:10:07

Én úgy tudom, hogy a hasnyálmirigy-gyulladás életveszélyes állapot, és elég sokszor halállal is végződik.
De érdeklődve várom, hogy valaki orvos felhomályosítson minket erről a dologról.

A várólista pedig tényleg tragikus, mert - gondolom - van benne jó pár életmentő beavatkozás is, és tényleg kérdéses, hogy ki van rosszabbul.
A posztban szerepel, hogy Tünde akár fizetett is volna, hogy előre vegyék. Én úgy tudom, néhány vizsgálatnál ez működik, talán a CT-nél?
Ki dönti el, hogy ki van súlyosabb állapotban? Feltételezem, hogy ha vár mondjuk ezer beteg ua. várólistán, akkor nem mind az ezret X doktor utalta be, és honnan tudja, hogy a másik beutaló, Y doktor betegei milyen állapotban vannak?

P75 2010.10.11. 09:13:26

@Káin: én csak érintett vagyok, nem szakértő, de úgy magyarázták, hogy azért gáz, mert nehéz kimutatni (szinte teljesen takarja a gyomor), nem mindig egyértelműek a tünetek sem, ezért nem mindig csinálnak laborvizsgálatot (ami egyértelműen kimutatja), viszont végső esetben az egész hasnyálmirigy elhalhat.

Széphalmi Izett 2010.10.11. 09:51:01

@P75: Ez azért is nagyon veszélyes, mert innentől akár életed végéig inzulinos cukorbeteg is lehetsz.
A várólista sajnos minden napos történet, úgy is mondhatjuk általános.
Egy igen közeli ismerősöm pl. májusban volt tüdőszűrésen, az eredmény: folt a tüdőn. Pár hét múlva CT-re is kapott időpontot, ahol a tüdőszűrés eredményét megerősítették. Majd 2 hónap múlva ismét kapott időpontot CT-re, ahol megállapították, hogy a folt nőtt és az alakja is változott és közölték vele, valószínűleg tüdőrákos... Két hete biopsziája is volt, azt mondták, eredmény 3 nap múlva. Azóta eltelt két hét, eredmény még mindig nincs, ilyen-olyan indok miatt... Most akkor haljon meg??? Pedig időben fordult orvoshoz...

sicccc33 2010.10.11. 09:59:39

Azért a vicc az egészben az, hogy a bejegyzés elején olvasva ezeket a panaszokat: "egy iszonyatos hátfájás, hirtelen, éjszaka, tompának mondható, de mégis örjítő fájdalom, a hátam közepén, gyomortájékon, kisugározva a bordám alá"
rögtön azt mondtam magamba, hogy epekő.

Pedig nem vagyok orvos, csak egyszer átéltem egy elég kemény hasnyálmirigy gyulladással együtt.

Szóval, ha nekem laikusként egyből lejön, hogy ezekre a panaszokra sanszos, hogy ez a betegség a válasz, akkor az orvosoknak miért nem egyértelmű? Vagy legalábbis miért nem merül fel a lehetősége?

adamantium 2010.10.11. 10:29:37

úgy nézem én ehhez képest szórom az adófizetők pénzét, vagy csak óvatos vagyok? ha hozzám beállít valaki, hogy valami fáj neki, de nagyon és visszatérően akkor irány a röntgen, ha a bordaív alatt fáj akkor meg UH, kár ezzel annyit szarakodni, jobb félni mint megijedni. a nőgyógyász meg feljebb mehetett volna azzal az UH-val mert gondolom a terhesség alatt csak csinált UH vizsgálatot.
a hasnyálmirigygyulladásról meg annyit, hogy a hasnyálmirigy az olyan enzimeket termel amik szét tudják szedni a legtöbb anyagot: cukrot, zsírt, fehérjéket. ezekből vagyunk mi is felépítve. az enzim akkor aktiválódik ha a bélbe kerül, de ha egy kő elzárja a kiömlő csatornát (az epének és a hasnyálmirigynek közös beömlő csatornája van a patkóbélbe) akkor az epe befolyik a hasnyálmirigybe és az enzim ott aktivizálódik, és amit talál maga körül azt megemészti, sajna egy öngerjesztő folyamat, addig tart amíg van kaja illetve termelődik enzim, magyarán meg tudja enni az egész hasnyálmirigyet de még a környező szöveteket is. át tudja rágni magát ereket illetve a hashártyán is, onnan kezdve meg magas a halálozás. a hosszútávú következmények meg abból adódnak, hogy az elhalt mirigyállomány nem képes elég hormont, enzimet termelni. jellemzően epeúti bajságokhoz köthető, de okozhatja baleset, orvosi vizsgálat is vagy lehet teljesen spontán is. a leglényegesebb az azonnali és teljes étel-ital megvonás, gyomorszonda, CT, ha kell MRCP

Káin 2010.10.11. 11:26:04

@P75: Nem tudom, mennyire gyakori ez a betegség és azt sem, hogy mik válthatják ki, mindenesetre érdemes rá odafigyelni, ha jól szűrtem le.

Káin 2010.10.11. 11:27:33

@adamantium: Szerintem ez a hozzáállás a követendő, ahogy írod, jobb félni, mint megijedni.

jkf 2010.10.11. 11:30:16

uhhhh... ez horror...
adamantium... hol rendelsz? Nekem is elég sokat görcsöl mostanában belül valami, de a dokim azt mondja, hogy biztos sok CH-ot ettem, mert inzulin rezisztenciám van. Meforalt szedek. Szaladjak UH-ra?

P75 2010.10.11. 11:33:07

@Káin: szerencsére nem gyakori. Az akut hasnyálmirigy-gyulladást bármi kiválthatja, de főleg mechanikus akadály, pl amit Adamantium is írt, az epekő beszorulása szokta kiváltani.
A krónikus hasnyálmirigy gyulladást sokminden okozhatja, pl alkoholizmus is, ez időről-időre fellángolhat és olyankor úgy viselkedik mint egy akut.
Mivel az inzulin-termelés a hasnyálmirigyben van, ha ez károsodik, akkor a cukorbetegség is borítékolható.

Káin 2010.10.11. 11:42:12

@P75: Jó összetett dolog, de azért az megnyugtató, hogy nem túl gyakori. Persze azok számára ez nem vigasz, akik mégis ebben a betegségben szenvednek.

OlefGunnarson 2010.10.11. 11:48:21

Tényleg elég horror sztori, de örülök, hogy a végén a posztoló meggyógyult.

OlefGunnarson 2010.10.11. 11:49:04

@sicccc33: Jó neked, én nem jöttem rá magamtól :).

ujik 2010.10.11. 11:54:47

@sicccc33:
érdekes, nekem is ugyanez jött le. Nálam is ugyanez történt, mikor először jött a fájdalom, és nem múlt el két óra múlva, mentünk is az ügyeletre, érdekes módon a dokinak eszébe se jutott volna az epegörcs. Aztán laikus módon mi öndiagnosztizálva szépen kitaláltuk, hogy ez tuti epekő lesz. Mentem is hasi uh-ra, ahol nem mutatott ki semmit az uh (szerintem elavult volt a gép az sztk-ban), aztán kb még másfél évig szenvedtem vele, mire a végén már a víztől is begörcsöltem. A párom szerencsére olyan helyen dolgozik, ahol a kollégákat és hozzátartozókat a Honvéd kórházban vizsgálják ki, ahol érdekes módon rögtön kiderült, hogy hogy hát tényleg epegörcs, elzáródott epevezetékkel. Nahát-nahát ... előbb is megúszhattam volna a dolgot, ugyanúgy, mint a posztíró.

flora.a 2010.10.11. 12:00:50

Sajnálom a posztolót, mivel magam is végigmentem ugyanezen... igaz, 3 éve, de én nem virgonckodtam, mozdulni is alig tudtam a fájdalomtól, mikor kórházba kerültem. Akkor még nem volt ennyire eldurvulva a helyzet a várólistákkal, és szerencsésen jó-emberileg is- orvosokhoz kerültem, de most már nem lepődöm meg semmin. A becsületes orvosoknak is borzasztó lehet hazaküldeni a súlyos betegeket, tudva, hogy 50-50% hogy megéri a következő alkalmat. Az én sebészem már Dániában van. A belgyógyász, aki kezelt, talán még itthon, bohókás fiatal doki:)
Nekem nem alakult ki ettől cukorbetegségem, viszont utána idővel kiderült, hogy inzulin-rezisztenciám van, na amiatt kis híján igen (talán a hozzáértő orvosok tudják, hogy van-e összefüggés a kettő között). És az egy másik történet, hogy az IR kiderítésére szolgáló 6800.-Ft-os laborvizsgálatot 5 év alatt egyetlen orvos, de még az endokrinológus sem volt hajlandó kiírni, szerinte (Károlyi kórházban) méregetni kell a vércukormat... köszi, mire az kimutatja, már mindegy, de a legegyszerűbb módszer az volt, mikor egy orvos kerek-perec letagadta az ilyen vizsgálat létezését is. Ha nem lenne az internet, még be is dőltem volna nekik. És ez szomorú, mert már a fiatalok életét is veszélyeztetik a hozzáállásukkal, pedig ha mi kiesünk, akkor (persze, kevesebben maradnak az adott nyugdíjösszegre, ami majd kellene ugyebár), ki keresi meg a 'versenyszférában' az ő fizetésüket? Több tisztelet, emberséget kellene egymás felé mutatnunk, ha már itt élünk egy országban, és egy sárba lóg a lábunk.

agadou 2010.10.11. 12:22:12

Szégyen, gyalázat, hogy ide jutottunk. Nem is tudom minek kell bekövetkeznie ahhoz, hogy az éppen aktuális kormány drasztikus lépésre szánja el magát a helyzet megváltoztatása érdekében.

Kalamona 2010.10.11. 12:23:48

@adamantium: idén márciusban tudtam meg, hogy epeköveim vannak, 8-10 borsószemnyi.
Hasi UH mutatta ki, mert egy 2001-es nőgyógyászati műtét miatt kontrollra küldtek.
Panaszmentes vagyok, de a háziorvosom mindenképp ki akarja szedettetni, mert - szerinte - a sebész dokik "jobban szeretik a panaszmentes betegeket, mint aki problémás". Ez valóban így van?
Mióta tudom, nagyon vigyázok az ételekkel, a műtéttől félek, de azért
nem szeretnék úgy járni, mint a beíró.

Megköszönném a véleményedet.

sicccc33 2010.10.11. 12:24:44

@ujik:

Érdekes eset, ami az Általad leírtakhoz kapcsolódik.
A párom nem pár hete éjjel nagyon rosszúl lett. Vesegörcse volt. Ügyeletet kihívtuk, akik olyan kedvesek voltak hajnali 3-kor, hogy csak néztem. Na, azt mondja az ügyeletes doktornő, ha nem múlik fél óra múlva az erős fájdalomcsillapítóktól, akkor irány a Bajcsy Zsilinszky kórház ügyelete. Kérdeztük, hogy mehetünk a honvédba is? Kérdezi, hogy miért, jogosúltak rá? Válaszunk igen. Erre Ő: akkor még véletlenűl se menjenek máshova!!! Élvezzék ki, hogy oda mehetnek.

Nem vagyunk nagy kórházba járósok szerencsére, de megdöbbentett amit a honvédba láttam, tapasztaltam, és azon is, hogy az ügyeletes doktornő olyan vehemensen reagált arra, hogy mehetünk oda és akkor nehogy véletlen máshova betegyük a lábunk.

Azért rettenetes, hogy van egy, azaz egy kórház, ahova szívesen küldi az orvos a beteget, minden más meg csak szükségmegoldás...

Kalamona 2010.10.11. 12:31:33

@sicccc33: ez egy érdekes infó, hisz nekem a Honvédban mutatták ugyan ki az epeköveimet, de a Kútvölgyibe kaptam a beutalót, mert a Honvédban "nincs epespecialista".
Igaz Nálatok vesekőről van szó.

Borcsika 2010.10.11. 12:36:04

Mindenek előtt szeretném ajánlani a posztolónak, hogy keressen másik háziorvost. A leirtak alapján én elsőre epekőre, ill epehólyag gyulladásra tettem le a voksomat. A végkifejlet e kettő kezeletlenségéből adódott, és nagyon szomorú, hogy ezt bárkinek is át kell élnie.
Én beperelném az egész bagázst. Legalább az anyagi veszteséget, meg egy kis nem vagyonit is térithetnének. Majd legközelebb körültekintően járnának el, és nem vállrángatva közölnék, hogy a kismama kissé hisztis.

Borcsika 2010.10.11. 12:36:49

Mindenek előtt szeretném ajánlani a posztolónak, hogy keressen másik háziorvost. A leirtak alapján én elsőre epekőre, ill epehólyag gyulladásra tettem le a voksomat. A végkifejlet e kettő kezeletlenségéből adódott, és nagyon szomorú, hogy ezt bárkinek is át kell élnie.
Én beperelném az egész bagázst. Legalább az anyagi veszteséget, meg egy kis nem vagyonit is térithetnének. Majd legközelebb körültekintően járnának el, és nem vállrángatva közölnék, hogy a kismama kissé hisztis.

marand22 2010.10.11. 12:37:24

1. Sajnos várólisták vannak és lesznek. Nálunknál sokkal gazdagabb országokban is vannak, és ott is vannak hasonló történetek. Bár az utolsó (definitiv) ellátást közvetlenül megelőző vizsgálatok/kezelések egy része valóban felveti a kellő gondosság hiányát.
2. Valószínűleg a gázos belek miatt az utolsó hasi UH-on sem látták a szabad hasüregi folyadékot, szerencsére a kimutatott hasnyálmirigy gyulladás miatt kért CT már mutatta. Az ERCP során eltávolították a közös epe-, hasnyálmirigyvezetékbe jutott követ, így ki tudott ürülni a felgyülemlett hasnyálmirigynedv.
3. Hasnyálmirigygyulladás lehet egyszerű (oedemás, megvastagodott hasnyálmirigy), legsúlyosabb esetben ún. necrotizáló (szétesik), haemorrhagiás (vérzéses). Előbbi esetben ritka a halálozás, utóbbi esetben akár 80 % is meghalhat.
4. Késői szövődményként pseudocysta (szétesett szövettörmeléket tartalmazó hólyag), tályog, fisztula (belekkel, stb. közlekedő csatorna), cukorbetegség, idült hasnyálmirigy elégtelenség (nem termelődik elég emésztőenzim, emiatt fogyás, hasmenés lép fel) alakulhat ki.
5. Epekövesség következtében epehólyaggyulladás, epeútelzáródás okozta sárgaság, hasnyálmirigyvezeték okozta hasnyálmirigygyulladás, epehólyagrák alakulhat ki. Epeúti vagy hasnyálmirigyvezeték elzáródást ált. sok apró kő (ált. epefestékből keletkeznek) okoz, a többit egy nagy kő (ált. cholesterinből és mészből állnak) is létrehozhatja.

mismus 2010.10.11. 12:39:51

Sziasztok!

Én az epekő-témához szólnék csak annyit, hogy 1 hétig görcsöltem 39 fokos lázzal (még iskolába jártam 7 éwel ezelőtt, nem hagyhattam ki az órákat, mert 2 hónap múlva vizsgáztam) aztán a hetet lehúztam így. Szombatra kaptam időpontot UH-ra úgy, hogy ismerősnek az ismerőse előrébb kéretett...mondanom se kell, aznap már semmi bajom nem volt. Jópofán közölte az orvos, hogy volt egy epekövem amit sikeresen kigörcsöltem. Végül mosolyogva hozzátette, hogy örüljek legalább nem kellett vágni...hát annyira nem volt vicces az az egy hét szenvedés, mint amennyire a doki elpoénkodta...

adamantium 2010.10.11. 12:42:44

@jkf: hát én baleseti sebész vagyok, tehát hozzám ne kerülj hasi UH-ra mert akkor baj van :D ha görcsöl valami akkor érdemes először megfigyelni, hogy ez köthető-e valamihez, pl valamilyen kajához, vagy tevékenységhez, nőknél ugye menstruációhoz. de egy UH az nem fáj, jelen tudásunk mellett nem ártalmas és egész jó a diagnosztikai kapacitása, tehát én azt mondanám a lelki nyugalmad érdekében csináltass egy UH-t. ha negatív akkor egy nagy labort gyulladási paraméterekkel (vérsüllyedés, CRP)

marand22 2010.10.11. 12:44:58

ERCP: ún. oldalnéző optikával rendelkező endoszkópot vezetnek a patkóbélbe, ennek manipulációs csatornáján keresztül szondát (csövecskét) juttatnak a közös epe-, hasnyálmirigyvezeték szájadékába, majd ezen át kontrasztanyaggal töltik fel a vezetékeket, így láthatóvá válik az elzáródás, ill. a kövek (kontrasztkiesésként). Ezt követően ún. papillotommal (vágófelülettel rendelkező eszköz) felvágják a Vater-papillát (itt szájadzik be a közös epe-, hasnyálmirigyvezeték), ezt követően vagy magától kisodródik/nak a kö/vek vagy eszközzel kihúzzák, utána pedig kimossák a vezetéket.

Öreg Sam 2010.10.11. 12:51:33

Igazi horrortörténetek.
Nekem háromszor volt hasnyálmirigy-gyulladásom,legutóbbi alkalommal sebészeten feküdtem,holott köztudomású,haogy a ahsnyálmirigy nem műtheő "mellékhatások" nélkül.
Túléltem,örök hála az empatikus sebész adjunktusnak,aki hajlandó volt az ágyam szélén ülve elmagyarázni,hogy csak a legvégső esetben vág fel,amig lehet,gyógyszeresen kezel.
Summa summarum:ehhez a betegséghez(mondhatnám balesetnek is)két ember kell. A beteg,meg egy empatikus orvos...

adamantium 2010.10.11. 12:53:10

@Kalamona: a tünetmentes epekövekről nagyon megoszlik a vélemény.
az kétségtelen tény, hogy elakadni a kicsi kövek tudnak amik beférnek az epecsatornába, tehát ebből a szempontból a te helyzeted nem jó
másodszor van egy bizonyított tény, hogy az epekő jelenléte mechanikai izgalmat vált ki az epehólyag falában, és egy időnként fellángoló gyulladást is fenn tart. a krónikus mechanikai izgalom meg a krónikus gyulladás bizonyítottan rákkeltő. ezért a sebészek jó része (és én is így tanultam) a köves hólyagot bizony ki kell kapni. persze van egy másik irányzat is ami meg azt mondja, hogy a rák veszélye a köves hólyagnál nem oly mérvű, hogy az indokoljon egy altatásos műtéti kockázat bevállalását.
én azt mondanám, arany középútként, hogy ha valaki fiatal, akkor jó sokáig fogja a kő izgatni az epehólyagját és van esély a rák kialakulására, a műtéti kockázat meg egy fiatal relatív egészséges embernél kicsi, tehát be érdemes vállalni, egy 90 évesnél persze az ellenkezőjére szavaznék ha nagy panaszt nem okoz.
egyébként a kő anyagától függően, ha azok nagyon kicsik be lehet próbálkozni ú.n kőoldó gyógyszerekkel pl Rowachol mely talán képes feloldani a kicsi koleszterinköveket, javítja az epefunkciót meg egy csomó jó hatása van állítólag. mivel vény nélkül kapható asszem vannak ezirányú kételyeim, de egy belgyógyász vagy hepatológus biztos többet tud a dologról

Állítsuk meg a ......... 2010.10.11. 13:02:21

Jó tudni, hogy ha egészségügyi ellátásra kerül a sor, az ördög kezében vagyunk.

Nagyon jól kiderül a leírásból, hogy UH diagnosztikának alig van eredménye, tehát a veszélyeseb eseteket egyből CT-re kellene küldeni.

A férjem több mint egy hete szenved erős hasi fájdalmaktól.
A második napon elment a körzetihez, a helyettesítő fiatal doktornő vírust diagnosztizált, és legálabb háromszor elmondta, hogy a hasmenésre mit szedjen a férjem, ő háromszor válaszolta, hogy éppen az a gond, hogy nincs széklete.
Ezek után felírt valami ismeretlen antibiotikumot, ismét elmondva, hogy csakis vírus lehet, és szedjen széntablettát, ja és savlekötőt.
Hiába mondtam, hogy menjünk a sürgősségire, mert ez nem normális, hogy már 1 hete fáj a hasa.

Kalamona 2010.10.11. 13:06:18

@adamantium: Nagyon, nagyon köszönöm!
Csak tudod az a baj, hogy olvas az ember olyan beírásokat, hogy hetekig, hónapokig fetrengenek a fájdalomtól és nem műtik meg Őket, én meg panaszmentesen foglaljam a lehetőséget?:(
Nagyon határozatlan vagyok 60 fölött és 90-en alatt. Egyszerűen képtelen vagyok dönteni.
A diéta nem segít semmit? azt sem tudom, mióta vannak bennem.
A Rowachol-t nekem is ajánlotta a házidoki, de csak akkor, ha esetleg fájdalmaim vannak.

Állítsuk meg a ......... 2010.10.11. 13:13:33

+ férjemnek még acetonos is volt a lehellete,
pedig teázott, ásványvizezett, nem volt kiszáradva

adamantium 2010.10.11. 13:16:32

@pcr: az UH-t nem kell ennyire leírni, mindenképpen azzal kell kezdeni, sokkal kevésbé veszélyes mint a CT. az acetonos lehellet meg egyébként cukorbetegségre utal

adamantium 2010.10.11. 13:17:26

@Kalamona: én nem akarlak rábeszélni, de egy beavatkozás tervezetten sokkal egyszerűbb és kevésbé kockázatos

Állítsuk meg a ......... 2010.10.11. 13:19:50

@adamantium:
A cukorbetegség nem derült volna ki egy olyan ember esetében, akinél évente min. 2-3 nagy vérképet készítenek?

adamantium 2010.10.11. 13:28:34

@pcr: csak egy tipp volt, nem feltétlenül kell igaz legyen. egyébként a cukorszintet egy fertőzés vagy gyulladás, súlyos trauma is igencsak meg tudja ugrasztani, annak ellenére, hogy mondjuk az év egyéb részeiben normális határok közt van

Állítsuk meg a ......... 2010.10.11. 13:29:26

Az UH vizsgálatot azért húzom le, mert amennyi félredignosztizálás történik az 1-2 perces vizsgálatokon, sajnos családi példák sora is mutatja, hogy vagy nem mutat ki semmit a vizsgálat, vagy nem megfelelően végzik el.
A sebészeten a fiam opreációja előtt kinevették az UH eredményt a sebészek, csak protokollból küldték át hasi UH-ra, annak is negatív volt az eredménye, mégis azonnal tolták a műtőbe.

isssti 2010.10.11. 13:29:32

@P75: Egyértelmű: senki nem hibázott, csak a panaszos - neki is különösképp a hasnyálmirigye..

..és ezzel a hozzáállással ez így is fog maradni- örökre: ámen!

ujik 2010.10.11. 13:31:07

@Kalamona: Igen, valóban a Honvéd kórházban nem végeznek el (végeztek el) minden műtétet. Mikor én odakerültem az elzáródott epevezetékkel, akkor a MÁV kórházba küldtek át, ott elintézték az elzáródást szájon át történő már nem is emlékszem minekhívtákkal, amitől nekem is egy enyhe hasnyálmirigy-gyulladásom lett, enni se ehettem, aztán egy hét múlva visszaküldtek a Honvédba, ahol végül is kivették az epehólyagot. A "három napos rutinműtétből" így lett a végén két hét kórház ....

gpetersz 2010.10.11. 13:33:42

@P75: Nem leszek polkorrekt. Bazmeg.
Én mint állampolgár teszek arra, hogy ki, hogyan kezel félre! Én a nagybetűs "EGÉSZSÉGÜGGYEL" állok "szemben", és ők ölnek meg minket. Szépen, szervezetten, és a végén még a beteg lesz a hibás.

Ismerős az az orvosi nagyképű leereszkedés, amikor a beteg jelzi, hogy szerinte más lesz itt a gond? Szerintem igen, mivel feltehetően magad is orvos vagy.

Fekete Dália 2010.10.11. 13:38:15

A két hétvégi eset után, ez elég elkeserítő, de itt legalább meggyógyult a kismama.

Az eszem megáll, hogy ilyen esetek megtörténhetnek.

Kalamona 2010.10.11. 13:38:33

@adamantium: tudom!...nekem kell döntenem. Nagyon köszönöm az infókat.

más:
érdekesek az UH-ról írt vélemények is, hisz én annak köszönhetem, hogy tudok a köveimről: nőgyógyászati vizsgálattal kezdődött, aztán feljebb csúszott a szerkentyű. Nem 1-2 perces volt, hanem több, mint negyedórás.
Biztos döntő a doki lelkiismeretessége.

Dr.laikus PhD 2010.10.11. 13:41:30

@gpetersz:

Mielőtt dühöngsz, olvass tovább.

Nyugi! :))

Kalamona 2010.10.11. 13:48:09

@ujik: remélem teljesen felépültél:)
Nálam a MÁV szóba sem került, egyenesen a Kúvölgyibe kaptam a beutalót, de még nem mertem időpontot kérni még a vizsgálatokra sem.

Egyébként meg teszek magasról a "kórházi" körülményekre, nekem az a fontos, hogy szakember turkáljon bennem. Nem tudom, hogy miért kell isteniteni az ÁEK-ot, ha még egy epeműtétet sem képesek elvégezni, csak azért, mert távírányítóval emelgethető ágyaik vannak?:(

Dr.laikus PhD 2010.10.11. 13:51:15

@Kalamona:
Nagyon jó szakembereik is vannak.

Máshol se távirányítós ágy sincs se jó szakember, de nem mondják meg.

Hogy neked semmi nem jó! :)))

P75 2010.10.11. 13:52:58

@marand22: mielőtt bárki halálra ijed, azt azért tegyük hozzá, h ezt altatásban végzik, legalábbis amint lenyelted a csövet, erőst benyugtatóznak :-)

P75 2010.10.11. 13:59:01

@isssti: jaj, nemár, nem ezt írtam, ne forgasd ki légyszíves a szavaimat. De arról igazán nem a sebész tehet, h előtte másfél évig szarakodott a háziorvos...
Egyébként sokan írták, h egyből epekőre tippeltek... De ő a panasz idején terhes volt, ami önmagában is megmagyarázhat egy csomó tünetet és mivel nem volt sárga, és nem fetrengett görcsben, senki nem gondolt rosszra. Ebben a legnagyobb hibás a véletlenek összjátéka volt: terhes, bizonytalan tünetekkel, nem túl rátermett háziorvossal, később hosszú várólistával.

P75 2010.10.11. 14:00:03

@gpetersz: tévedsz, nem vagyok orvos és igen, ismerős, nagyonis. Lásd eggyel feljebb, amit isssti-nek írtam.

P75 2010.10.11. 14:02:44

@gpetersz: sőt, egyszer simán lealkoholistáztak; említettem a belgyógyászomnak, hogy szerintem nem normális az, hogy megiszom néha egy pohár bort és másnap egésznap görcsöl a hasnyálmirigyem, erre azt válaszolta, hogy ja, hát az alkoholos pancreatitis-szel ő nem tud mit kezdeni... És ez egy jófej orvos úgyamúgy és fogalma sincs, mennyire belegyalogolt akkor a lelkembe.

Kalamona 2010.10.11. 14:10:38

@Dr.laikus PhD: :)
dícsértem is a blogon már jópár szakterületüket
De! ez nem mentesíti őket az alól, hogy szidjam a bagázst, mert a jelenlegi problémámat nem tudják megoldani.

és továbbvíve ezt a gondolatot: vajon a mentősök is ismerik a hiányosságaikat és az epéseket eleve viszik a Kútvölgyibe/MÁV-ba? vagy megy a teszefoszaság és a szállítgatás egy sürgős esetben?

Dr.laikus PhD 2010.10.11. 14:14:15

@P75:

Így én is jártam. Még rövid ideje szedtem szteroidot, csak a képemen látszott meg, hegyi levegő (hajszálér tágulat) az arcomon, puffadt erősen, de a testemen még nem látszott.

Engem is lealkoholistázott az orvos. Szegény nem győzött aztán kedveskedni zavarában.

Fekete Dália 2010.10.11. 14:15:20

Nem is olyan régen a panreas-os betegeket simán lealkoholistázták.
Azt hittem ennek már vége:(

Dr.laikus PhD 2010.10.11. 14:16:28

@Kalamona:

Nem tudom, de ha tovább küldenek igazi szakemberhez, azért én nem mérgelődnék.

jkf 2010.10.11. 14:17:09

@adamantium: Köszönöm. Akkor hozzád nagyon remélem nem kerülök :D
A héten úgyis el kell mennem gyógyszert feliratni, így kibulizom a UH beutalót is. Próbáltam megfigyelni, hogy mikor jelentkezik, de össze vissza. Viszonylag egysíkú a táplálkozásom, 120g CH-ra vagyok beállítva, ez nem sok lehetőséget ad a változatos étrendre, javarészt zöldséget eszem, és gyümölcsöt. A menstruációs görcs szerencsére nem a jobb oldali bordaív alatt jelentkezik, s terjed át az egész hasra. A különbség óriási. Mind a formáját mind a minőségét tekintve. Ami zavaró az a folyamatos diszkomfort érzés a pocakban, ezt tartom a legaggasztóbbnak, de a dokik hülyének néznek :(
Köszönöm a válaszodat :)

ujik 2010.10.11. 14:21:25

@Kalamona: hát ez igaz, a MÁV kórházban viszonylag elég jól éreztem magam (persze a körülményekhez képest), nagyon kedvesek voltak az orvosok és a nővérek is, szinte kivétel nélkül mindegyik, pedig biztos az agyukra mehettem már azzal, hogy ha nem ehetek semmit, akkor miért is kell nekem a 300 ft-os napidijat fizetnem??? :-)))) Viszont a Honvéd kórházban azt hittem, hogy ezek után "jobb" lesz, viszont a nővérek agyonhajszoltak voltak, orvosnak egész hétvégén a színét se láttam, hiába kerültem be pénteken hozzájuk, hétfőig várni kellett a műtétre, mert elvileg nem volt sürgős, az meg senkit nem érdekelt, hogy már vagy két hete nem ettem semmit, a MÁV-ban erre adtak infúziót, de ott semmit, odahoztak reggelire egy sonkászsömlét, amit gyorsan benyomtam, hát meg is lett az eredménye, legalább infúziót is kaptam utána. Szerencsére meggyógyultam, 3 éve volt, már nevetni is tudok az egész szitun, de akkor nagyon rossz volt.

aesculap 2010.10.11. 14:37:19

@ujik:

Az apróköves epehólyag egy időzített bomba; súlyos heveny hasnyálmirigy gyulladást, elzáródásos sárgaságot, súlyos epehólyaggyulladást (szövődményeként ekár epehólyag elhalást vagy átfúródást) és még néhány ritkább, de szintúgy veszélyes betegséget okozhat. Egy szó, mint száz, jobb azt időben, panasz- és tünetmentes állapotban eltávolítani.
Ha már epevezeték elzáródást okoz, akkor valóban kell az ERCP, EST és a kő eltávolítása endoszkóppal, a beavatkozás szövődményeként néhány % gyakorisággal elő szokott fordulni (általában enyhe lefolyású) hasnyálmirigy gyulladás, mivel maga a manipuláció és az elektromos késsel történő vágás ott történik, ahol a hasnyálmirigy vezetéke is a nyombélbe ömlik. Ennek ellenére a beteg szempontjából elzáródást okozó epekövesség esetén a legjobb a tükrözéses módszerrel történő epevezetékkő eltávolítás (a fentebb említett ERCP, EST), majd a köves epehólyag eltávolítása műtéti úton. Nagyon nem mindegy, hogy "csak" az epehólyagot kell eltávolítani, vagy az epevezetéket is fel kell-e tárni, ti. ez egy teljesen más, nagyobb megterhelést, elhúzódóbb gyógyulást jelentő műtét.

Én személy szerint többezer ERCP-t végeztem, nagyjából 100 sikeres beavatkozásra esett 1-2 hasnyálmirigy gyulladás és vérzés, az is előfordult, hogy sürgős életmentő műtétet kellett végezni -- nem azért, mert valamit rosszul csináltam volna, hanem ezek, meg még néhány nem kivánatos esemény a beavatkozás kockázati körébe tartoznak.
A posztot olvasva az a véleményem, hogy jóval előbb el kellett volna jutni az epekövesség gyanújáig ill. diagnozisáig, de hát nem vagyunk egyformák, egy autóval is előfordul,hogy ugyanazzal a hibával többször kell szervizbe vinni, mire rájönnek a bajra, az emberi szervezet pedig összehasonlíthatatlanul bonyolultabb, mint bármelyik gép. Ezzel együtt, jogilag biztos, hogy nem marasztalható(k) el az(ok) az orvos(ok) aki(k) a panaszok alapján mozgásszervi eredetre gondoltak. Nem lehet mindenki kiváló autószerelő.
A kimutatott apróköves epehólyag esetén, különösen, ha ismétlődő epés görcsök jelentkeznek, a mi kórházunkban napokon belül elvégzik a műtétet, mindenféle baksis nélkül.
Bocs a hosszabb kommentért

ujik 2010.10.11. 14:48:35

@aesculap: és melyik ez a kórház?

Fekete Dália 2010.10.11. 14:52:46

"2009 tavaszán tört rám először egy iszonyatos hátfájás, hirtelen, éjszaka, tompának mondható"

"2010 márciusában kiderült, hogy epekövem van, nem is kevés, hanem megszámolhatatlanul sok apró kő"

Alig egy év alatt sikerült azért rájönni a bajra.
Mi lett volna egy rákos betegség esetében?

IrishOak 2010.10.11. 15:13:34

Szép Hétfőt.

Kellemetlen történet, de azt gondolom, hogy az orvosok azt tették pont ami éppen akkor kívánatos volt.

Most persze a"profik" azonnal tudják, hogy epebajos volt a postoló - de nem ilyen egyszerű!Ha a terhesség alatt jön elő valami, akkor nagyon nem egyszerű.
A terhesség után még kb 9-10 hó mire egy nő szervezete visszaáll a régi rendbe.Addig bármi lehet -ahogy itt is az első legvalószínűbbre gondoltak= nem bírta a terhelést a gerinc, és az csinálja a galibát.(van ott a fájdalom sugárzástól a zsibbadáson keresztül a bepisilésig minden verzió)Ha a vese a ludas,mert épp oda feküdt a gyerek, akkor még cifrább a dolog. Lehet a cukra, a vérnyomása, a belső rendeződés, a hormonháztartás,sőt a pajzsmirigy is tud cifrákat.Szóval millió egy verzió lehetséges.

Várólista akkor van, ha van rá idő, mód és azonnal biztosan nem tudják,hogy mi a baj.De ha nincs idő gondolkodni, és a dolog egyértelmű akkor be is avatkoznak.

Itt nem volt egyértelmű,és így addig ment a keresgélés,míg pont jókor jó helyen nem lett az anyuka, így megoldották a bajt.
Ha majd a dokik tudnak röntgen szemet felcsatolni maguknak akkor ők lesznek a varázslók és azonnal tudni fogják minden baj okát.
De mondjuk röntgenezni szoptatós anyát -nem egyszerű!!!! és nem is lehet egy ideig.(Mert röntgen után nem etetheti meg "csak úgy")A többi vizsgálat hatását nem ismerem.

Jó egészséget az egész családnak:-)Az orvos és kórház ügyesen helytálltak.

IrishOak 2010.10.11. 15:17:22

@fehérzaj:
Közben terhes volt, szült, gyermekágy,felépülés.
Ráknál is van várakozási idő, mire kiderül,hogy mi a baj igazából.

Fekete Dália 2010.10.11. 15:18:29

Há' persze, hogy sohasem felelős egy orvos sem.
Ez már röhejes.

XXI.-ik században 1 év alatt kideríteni, hogy a páciensnek epekövei vannak, mán megérdemelne egy orvosi Nobel-t.

Fekete Dália 2010.10.11. 15:21:35

@IrishOak:
Igen tudom, hogy van, de én akkor is felháborítónak tartom az 1, azaz egy évet.
Mennyit görcsölehetett addig a kismama, mekorra fájdalmai lehettek, azt csak ő tudja.
Mi lett volna akkor, ha ez a dolog a magzat épségét is veszélyezteti hmmmm

IrishOak 2010.10.11. 15:42:35

@fehérzaj:
Nekem az első gyerekem kb "félidőben" ráfeküdt a jobb vesémre.Azt hittem megpurcanok.Bevitt mentő- bent feküdtem két hétig és koffeines infúzióval a bal oldalamon. Aztán minden okés.
Megszültem -örül -él.
4 hónapos gyerekhez lehajol -úgymarad.Mentő bevisz. Gerinc.
Injekciók 3 hét fekvés.
A kettőnek gyakorlatilag azonos a "hátam fáj de piszkosul"görcsöl szúr meghalok mindjárt stb alapja volt.
Vese azóta: Utána egy évvel!!! beutaló, hogy nézessem azért meg megint,mert sokáig volt elzáródva,és nem-e baj keletkezett,mert addig is rám tört jó párszor az ismerős érzés. Ja volt benne kő- nem érdekes. évente van egy egy görcsöm, a mostan terhességemnél csillagnézés.
A gerincem csak romlott.Most pl fél évig nem tudtam járni rendesen.

Ezen felül -most már- figyelték a hormonokat, a t3,t4et, állandóan vérképek, és ellenőrzések.
Nagyon-nagyon bonyolult és gyakorlatilag lehetetlen megmondani, hogy egy terhes nőnél mit vált ki,és mit okoz a "másállapot". Ezért sajnos tényleg kivárják azt az időmennyiséget ami alatt megtörtént, hogy tudják, hogy a szervezet normál állapotában mi okozhat bajt.

pl 10 éve epehólyag gyulladásom volt- nem volt előtte semmi- így szinte azonnal tudták diagnosztizálni az okot. Nem kellett semmi "esetleg az is esetleg emez is" játékot játszani.

TamásD 2010.10.11. 17:00:15

A háziorvos azért ludas ebben az esetben. Ha másért nem, jobb ötlet híján egy hasi UH-t egy év alatt azért csak kellett volna csinálni. Még ha nem is hasi bajságra gondol első körben, annak kizárására, hogy nem a terhesség okozta húgyúti pangás áll-e a háttérben.

Utána már tiszta sor, és azért egy epeköves pancreatitis azért nem két lábon járó közveteln életveszély.

Fekete Dália 2010.10.11. 17:37:10

@IrishOak:
Nem semmi, nálam a terhesség maga nem okozott gondot, ezek szerint szerencsém volt, repültem a boldogságtól, mint egy őrült.
Csodálatos volt az a 9 hónap.

Gerinc meg egyebek jóval utána jöttek.
Ma már ott tartok, hogy éjszaka hátfájásra ébredek, és alig tudok kikászálódni az ágyból.
Kezelésre kellene időnként járni, de arra meg táppént fizetnek, ráadásul felénk úgy szokás elszámolni, mintha ágyon fekvő lennél, ezért marad a lábzsibbadás, marad a fájdalom, ma már napi 1 db algoflexnél tartok, ha majd végleg becsődölök, akkor visz a mentő idegsebészhez.

adamantium 2010.10.11. 17:50:28

@fehérzaj: szerintem gyógytorna megoldható táppénz nélkül is legalábbis nálunk van ilyen, vagy az le van zsírozva magánban a gyógytornásszal? hmmmm

Fekete Dália 2010.10.11. 18:00:42

@adamantium:

Nem tudom, engem még nem tornáztattak a két gerincsérvemmel, csak tens készülékkel kezeltek, meg a lábamra is kaptam valamilyen elektródás kezelést, utána meg infúziót.
Kértem volna gyógyfürdőt, de arról lebeszéltek, mert a meleg gyógyvíz nem használ rá, pedig egy kis víz alatti torna szuper lett volna.

De az is lehet, hogy nekem is epekövem van és CT tévedett

Munkaidő vége után hol van még kezelés?

adamantium 2010.10.11. 18:06:23

@fehérzaj: a porckorongsérvre kár CT-t kérni, arra MR kell, elvégre egy lágyrészprobléma. a TENS ebben az esetben tüneti kezelés, nem oldja meg az alapproblémát. a gerinc aktív stabilizátorainak, az izmoknak az erősítése kellene legyen a fő feladat, helyes mozdulatok megtanulása a helytelenek elfelejtése. ezeket gyógytornász tanítja be a betegeknek.
szerintem van ahol van a gyógytornának délutáni programja is, én most a gugliban az elsőre rákattintva:
www.termalfurdo.net/index.php?p=egy_furdo&fid=94&alm=4
itt az én értelmezésem szerint 6-19 óra közt van lehetőség gyógytevékenységre, de nem ismerem a helyet garanciát nem vállalok

Fekete Dália 2010.10.11. 18:19:20

Konkértan a neurológus kérte CT-t a rossz ENG eredmények után, a gyóygtorna szóba sem jött, a nykmar ais hiba panaszjkodtam, pedig az ENG a kezemnél is eltéréseket mutatott, mégis csak a gerinc alsó részét vizsgálták.
Jártam én már ezzel immunológusnál, mert annyi tünetem van, hogy a házidoki el akart küldeni a itka betegségek tanszékére.

Fekete Dália 2010.10.11. 18:20:06

tévesztem már a betűket rendesen:´))

aesculap 2010.10.11. 18:24:52

@ujik:
Nem szeretnék reklámot, meg nincs felhatalmazásom a kórház vezetésétől sem.
Ugyanakkor azt gondolom, hogy a legtöbb, szakmailag kellően felkészült kórház, ahol tisztességesen dolgoznak a kollégák, hasonlóan jár el.

adamantium 2010.10.11. 18:30:00

@fehérzaj: jellemzően alsó végtagon az ENG, EMG eltéréseket porckorongsérv okoz, felső végtagon meg alagút szindrómák, de fordítva is lehetséges csak ritkább.
"nykmar ais hiba panaszjkodtam" ezt nem bírom kibogozni.
na szal a lényeg: fentről lefele mond el a panaszaidat hátha találunk megoldást

Fekete Dália 2010.10.11. 18:38:58

Nyaki fájdalom tarkónál, recseg-ropog, a kezemből időnként kiesnek tárgyak, nem elég erős a fogásom, olykor nagyon ügyetlen vagyok, ami rohamszerűen tőr rám(carpalis alagút szindrómára viszgálva vagyok:negatív),
Fájnak az ágyéki csigolyáim, a lábam már reggel is zsibbadt, amikor felkelek tántorgok, mint egy kergemarhakóros, időnként az utcán úgy megyek mint egy részeg.
Kellene járnom endokrin szakrendelésre, otoneurológiára, sima neurológiára, parkinson szakrendelésre, de 2 éve nem járok.
A parkinsonon nem tudták eldönteni, hogy ez egy fiatalkori parkinson, vagy egy tremor familiáris, ezért kaptam egy adag mirapexint.
Na ekkor untam meg a dolgot.

adamantium 2010.10.11. 18:45:47

@fehérzaj: érdekes lenne, hogy ez a folyamat egy vagy kétoldali? a kéz ügyetlenségét okozhatja a DeQuervain betegség is (http://www.drdiag.hu/kereso/diagnosztika.adatlap.php?id=92933" ügyetlenséget, okoz, főleg írásképtelenséget a fájdalom mellett. érdekes lenne Meniere betegség irányába is elmenni, az szédülést okoz, vagy más agyi keringési zavarok irányába.
szerintem agyi, nyaki gerinc és lumbalis gerinc MR nem ártana

IrishOak 2010.10.11. 18:49:39

@fehérzaj:
Rudas-ban van mozgásszervi "okosság" még kórház is(feküdtem ott, tényleg pompás.)

Sajna nekem a háromból az egyik; a terhességnél szerzett csigolya baj, van még sajna máshol még több.
Szval a Rudasba járok -hajnalban nyit, és későig nyitva van.Kedd a női nap,Előtte fel kéne menni egy vizitre,orvossal átbeszélni és ott megírják kezeléseket.

Évek óta ősztől tavaszig program,mert előfordul, hogy a fél oldalam lebénul egy időre, és tántorgok.De nem baj, erősítem a hátizmom,és vigyázok a súlyomra:-)Na meg örülök az életnek,és ha nem érzem épp a karom, akkor rendelek új poharakat a férjemtől:-)már csak olcsót veszünk:-DD
Ja szegény, azért együtt érzek veled!

IrishOak 2010.10.11. 18:52:15

@adamantium: @fehérzaj:

Mindenképpen MR kéne(az általam említett helyen anélkül nem is fognak érdemben a dologhoz).. a többihez nem értek.

Fekete Dália 2010.10.11. 18:57:18

A szédüléses rohamnál volt, hogy takarítás közben úgy rádőltem a székre, hogy a férjemnek kellett felszedni onnan, forgó jellegű szédülés jelenkezett.
Érzem, mikor rámjön ez a fura roham, y a gondolkodásom lelassul,ha ilyenkor bemegyek a boltba, tiszta gáz, hogy a pénzemet nagyon lassan vagyok csak képes eltenni, ügyetlenkedem.
A betaserc nevű gyógyszert 3 évig szedtem, azóta olyan súlyos szédülésem nem jelentkezett, csak időnként ez a részeg tántorgás, vagy az ágyban a fej mozdítására forgó jellegű szédülés jelentkezik, de egyre ritkábban.
Na jó időnként van olyan, hogy nekimegyek az ajtófélfának is.

Fekete Dália 2010.10.12. 08:13:48

@adamantium:
Jó reggelt!
Nincs halláscsökkenésem, inkább olyan érzésem van, mintha valami lenne a fülemben, az a fülem néha fáj.
Az otoneurológián mindig rosszabodást állapítanak meg, aztán nem küldenek sehová, csak legelőször készült egy sima agyi CT, és egy doppler, valamint egy neurológiai viszgálat is volt, azon nem volt eltérés, de akkor állapították meg a parkinsont.
Persze először visszazavartak a endokrinra, mert nem voltak egészen biztosak, hogy nem a pajzsmirigy okozza-e a bajt, bár nekem autoimmun bajom van, az antiTPO-om 3000 felett van.
Azt mondják mindig, hogy biztos egy vírus okozta az egyensúlyzavart.
A homloklebenynél volt csak egy pici darab meszesedés.

adamantium 2010.10.12. 11:03:44

@fehérzaj: na a lényeg MR kellene az agyadról indulásból lehetőleg egy jó felbontású, legalább 1,5 Teslás. az sokkal informatívabb mint a CT. a szédülésre érdemes lenne fül-orr-gégén is ránézetni

Állítsuk meg a ......... 2010.10.12. 11:29:48

@adamantium:
Otoneurológia az a fül-orr-gégén van, ilyenkor van sima fülvizsgálat, aztán kabinos hallásvizsgálat, aztán szédüléses vizsgálat.

IrishOak 2010.10.12. 11:36:50

@fehérzaj:
Hajaj, nem semmi bonyolult az ember!
A kialakult helyzet éles példázata ennek.
Mindenképpen jobbulást, és nem feladni a keresgélést!

Ilyenkor mondom magamra, hogy semmi bajom:-)...és tényleg.

Fekete Dália 2010.10.12. 11:46:22

@IrishOak:
:))))
Köszi!
Lehet, hogy csak a sterssz.

adamantium 2010.10.12. 12:14:49

@pcr: tudom, hogy mit jelent, csak éppen a fül-orr-gége nem mindenütt jelenti ugyanazt, kevés jó FOG osztály és szakember van, még az egyetemi klinikák sem jók mindenben, nagyon függ, hogy ezeket a vizsgálatokat mivel is végzik, úgy felszereltségében mint tudásában nagyon különböznek a FOG osztályok, pl pécs az nagyon menő fülben

Fekete Dália 2010.10.12. 12:21:47

@adamantium:

Ezt a vizsgálatot csak szakorvos írhatja fel, kinek panaszkodjak, mikor 2 éve nem voltam egyik vizsgálaton sem.
Az orvostól is csak annyi választ kaptam, mikor megkérdeztem, hogy az autoimmun betegség nem lehet-e összefüggésben a szédüléses panaszaimmal, hogy most folyik egy erre irányuló kutatás, egyebet nem tud mondani.

adamantium 2010.10.12. 12:32:22

@fehérzaj: én nem vagyok szédülés szakértő (mert már olyan is van) de annak én hamarabb keresném az okát a belső fülben vagy valamilyen érellátási zavarban mint autoimmun betegségekben, ami persze nem lehetetlen

Dwokfur 2010.10.12. 14:58:00

A poszt írója kiváló látleletet adott a várólistákról, melyekbe bele van kódolva némi Darwini szelekció is. Kíváncsi lennék, hogy mennyivel került volna kevesebbe az egészségügynek, ha már néhány hét után megoperálták volna - még a pancreatitis előtt. Gyanítom, hogy kevesebbe. Végül csak egy megjegyzés a laikusoknak: orvosi szemszögből is rendkívül kellemetlen nyilvánvalóan késői időpontot adni egy vizsgálatra (saját tapasztalat).

Dr.laikus PhD 2010.10.12. 19:37:22

@fehérzaj:

Most olvaslak csak.
Jaj nagyon sajnálom.
Egyenként is sok, nem így együtt.:(((

Pesti vagy?
© 2009-2015 praxis
blogszabályzat
süti beállítások módosítása