Minek klíma?A betegeknek úgysem kell

2010.09.29. 06:00

Kedves Praxis-blog olvasók!


Régóta olvasom a blogot, de most írok először, mert szerencsére eddig nem volt rossz tapasztalatom egyik kórházban sem. Egy év diplomás ápolói képzés után és most elsőéves orvostanhallgatóként úgy gondoltam, nem igazán láthatok bele abba, hogy egy vidéki kórházban hogy is kell(ene) ellátni egy csúnya törést, azonban máshogy történt. Ugyan én nem voltam ott a baleset helyszínén így az előzményeket csak hallomásból és a kezelőlapból tudom.

 


Nagymamám 75 éves, nyaralás közben leesett a lépcsőről, szerencsére a szemüveg szilánkjai "csak" a szemöldök alatti bőrt repesztették fel, a nagyobb gond a felkarjával volt, látszott, hogy el van törve. Gyorsan mentővel a legközelebbi kórházba vitték, ott a sürgősségin rögtön fogadták, rendkívül alaposan megvizsgálták, mindent látleleteztek, az összes motoros funkciót ellenőrizték, kikérdezték hogy volt-e esetlegesen emlékezet-kiesés, vagy kollapszus... stb. (Állítólag azért voltak ennyire alaposak, mert már az osztályt nem egyszer beperelték).


Az ottani röntgenképről megállapították, hogy a felkarcsont nincs a helyén, a sebészi nyak törött és még az alkar felőli részén is van repedés. Mondták neki, hogyha hazamegy rögtön nézesse meg ott is, de ők mindenképpen műtétet javasolnak. A szemöldök alatti sebet is összevarrták és egy könnyített gipsszel útjára bocsájtották a nagymamámat.


Természetesen másnap elmentek az itthoni vidéki kórházba, az összes papírral. A sürgősségi osztályon egyetlen fiatal, szakorvosi vizsgával nem rendelkező orvos, egy rezidens dolgozott. Még nem tiszta számomra a dolog, de úgy gondolom, hogy egy rezidens mellett mindig ott kellene lennie egy szakorvosnak is, nem? A srác tanakodott a dolgon, hogy mi legyen, felküldte az összes leletet a traumatológiára, a "nagy öregekhez".


Innentől én csak a saját fantáziámmal egészíteném ki a történteket: szerintem a röntgenképek ugyan feljutottak az osztályra, de a drága jó doktor uraknak vagy nem volt rá idejük vagy nem érdekelte őket a dolog.


Mindenesetre azt mondták a sürgősségis rezidensnek, hogy át sem kell gipszelni, sőt 6 alkalom gyógytornát írtak elő nagymamámnak! Szerintem azt józan paraszti ésszel is össze lehet rakni, hogy azt a törött és elcsúszott felkarcsontot helyére kellene tenni és nem mozgatni, amíg össze nem forr! Én sajnáltam valamilyen szinten a srácot, hiszen két oldalról is irtó nagy nyomás nehezedik rá: egyrészt fentről jön a szent és megmásíthatatlan ukáz a doktor uraktól, másrészt a betegek szemében ilyen döntésekkel inkompetensnek tűnik és lenézik őt. Lenne egy-két kérdésem: egy rezidens mennyire önállósíthatja magát? És a kezelésben részt vevő gyógytornász is ugyanúgy javasolhat más terápiát, sőt diagnosztizálhat is, nem? Akkor mindezek miért nem történtek meg még a 3. heti kontroll, sőt 6 hét után sem?


Na persze a nagyszüleimnek vagy százszor mondtam, hogy ez így nem jó, "lefordítottam" nekik az orvosi szövegeket is, de csak a 6. hét után tudtam őket rávenni, hogy keressenek másik doktort, aki vállalja őt. Szerencsére egy vidéki megyei kórházban egy kiváló sebész fogadta, és teljesen meg volt döbbenve, hogy nem estek neki rögtön műteni. Másnap befektette, 3 órás műtéttel sikerült rendbe hozni a felkart és a vállövi tájékot. Nos, ez így rendben is volna, egy szavam sem volt a prof-ra, a nővérekre viszont annál inkább. A dolognak az adta meg a pikantériáját, hogy épp akkor volt Ápolástani alapismeretek című tárgyból vizsgám, ahol szépen megtanultuk, hogyan is kell egy beteggel bánni, ágyat húzni, takarítani...stb.


Mindezek negatív példáját láttam: az ágynemű véres volt, gyűrött, a vérvételi bucik ott hevertek bent az ágyban, a tegnapi étel is ott száradt az asztalon, nem vitték fürdeni sem, a gyógyszereit nem nézték, hogy bevette-e. (Pedig akkor mamámnak voltak kihagyásai a 3 fajta vízhajtó hatású gyógyszer egyszerre történő szedetése miatt, de ez egy másik téma...). A legszebb pedig az volt, hogy a 37 fokos hőségben csak 2 nap után indították el a klímát, mondván, hogy a betegeknek úgysem kell.


Persze tudom, hogy a nővéreknek iszonyú sok dolguk van, 10 ágyra jut kb. egy ápoló, meg irtó nehéz lehet 20 éven keresztül minden nap mosolyogva rendbe tenni és alázatosan ellátni minden beteget, ekkora fizetésért és megbecsülésért cserébe, de ne a betegeken vezessék le a sérelmeiket, vagy legalábbis emberi hangon beszéljenek velük.

 

Szerencsére happy enddel zárult a dolog, nagymamám teljesen rendbe jött, a gyógyszereit lecserélték és újra egészségesen visszakaptuk őt, csak annyira kár volt ezekért a felesleges körökért.

Van egy sztorid a magyar egészségügy helyzetéről? Megvárattak, félrekezeltek, megaláztak? Küldd a praxisblog@yahoo.com címre, vagy használd Kórházértékelőnket!

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gld 2010.09.29. 08:23:52

Tulajdonképpen ez is egy olyan történet, ami rávilágít arra, hogy van ilyen szakember is, meg amolyan is... Nyilván az amolyan akkor sem felejthető, ha az ilyen rendesen végzi a dolgát.

Bennem egy kérdés motoszkál. Bár lehet, hogy mire leírom, több is lesz :) Amikor a saját kórházukba mentek, akkor miért a sürgősségire? Én a traumatológiai szakrendelésre mentem volna. Vagy ott ez a rendszer? Tényleg nem tudom, hogy van ez, ezért kérdezem... Mondjuk az sem garancia arra, hogy a Nagymama ott jobb ellátásba részesül, de néhány kínos pillanat talán elkerülhető lett volna.

Én is úgy tudom, hogy rezidens mellett kell dolgoznia szakorvosnak. Illetve kellene... Rosszul tudom?

Ápolástan... Emlékszem, amikor én tanultam ilyesmit, és a demonstrációs órákon a nagykönyv szerint betanultuk, azt hittük, nagyon ott vagyunk a szeren... Aztán amikor kikerültünk kórházi gyakorlatra, rájöttünk, hogy ezt így nem lehet. Ha mindent úgy csináltam volna, ahogy az a könyvben le volt írva, a napi 8 órás műszakban kb. 3 beteget tudtam volna ellátni. Ettől függetlenül arra biztosan figyeltem volna, hogy a véres buci ne maradjon az ágyban, és hasonlók...

Azért örülök neki, hogy a vége siker lett, és jó egészséget kívánok a Nagyinak :)

Dr. Morcz · http://drmorcz.blog.hu 2010.09.29. 08:50:20

Rezidens önállóan nem dolgozhat. A baj az, hogy az orvoshiány mellett egyre többször szembesülünk olyan helyzettel, mint amit a posztoló ír.
A nővérek lehetnek túlterheltek, kiégettek, de véres lepedőt stb. nem hagyunk ott. A klímát bekapcsolni egy mozdulat. Ezeket nem menti semmi.
Ha az első ellátóhelyen minden úgy zajlott, ahogy le van írva, az szintén hiba. Traumatológus és más orvos se hozzon úgy döntést, hogy nem látta a beteget.

lac64 2010.09.29. 09:22:04

A rezidens kérdés érdekelne. A kommentekben az szerepel, hogy rezidens önállóan nem dolgozhat. Ez mire vonatkozik, mert például a kerületünkben az orthopéd szakrendelést egy rezidens látja el.
A másik kérdésem, ha a rezidens véletlenül komolyabban hibázott volna a sürgősségin, akkor ki lenne a felelős?

Irise 2010.09.29. 09:58:40

Ugyebár mindenki szeretne nyugati szintű ellátásban részesülni...
1.A felkartörés: Ha ez segít valamit: Angliában a humerus sebészi nyak törését nem műtik,akkor sem,ha el van mozdulva, egy repedést meg végképp nem operálnak.
Felkar felkötése, fájdalomcsillapítás, gyógytorna.
2.rezidens Angliában önállóan ügyelhet, önállóan eldöntheti,hogy mit csinál a beteggel, adott esetben pl. arról dönt,hogy be kell -e fejezni a vetélést,mert elhalt a magzat, vagy hogy kell-e intubálni,lélegeztetni a behozott léguti égettet.
És ezek nem szakorvosjelölti kompetenciák! Orvosin frissen végzett, háziorvosnak készülő kisorvos simán belefér ebbe a körbe!

Szóval,mikor majd jönnek a "nyugati színvonalú ellátást" követelők, gondoljana egy kicsit ebbe bele.

Remélem, áthúztad mamád ágyát,mikor arra jártál, és kicsit megpróbáltad tehermentesíteni a nővéreket, hamár egészségügyis vagy.

TamásD 2010.09.29. 10:12:00

Nem mindenki rezidens, akinek még nincs szakvizsgája. Két évig tart a rezidensség, addig önállóan valóban nem dolgozhat(na) senki, főleg mert a rezidensek sokszor csak egy gyakorlat letöltése miatt vannak egy adott osztályon, lehet, hogy nem is ott fognak később dolgozni. Két év után a választott intézetben státuszba kerül, szakorvos-jelölt, gyakornok minőségben. Ekkor már sokmindent megtehet egyedül, meg sokmindent nem (pl. operálni csak szakorvos felügyeletével operálhat).

Tehát az, hogy szakvizsga előtt ügyel valaki vagy beteget lát el, nem feltétlenül illegális, de az is igaz, hogy nincs konkrétan leszabályozva. Másrészt a gyakorlatban kivitezehetetlen lenne, hogy mindenki mellett ott álljon egy idősebb, nemhogy nálunk, de a gazdagabb-jobb eü. rendszerekben sincs erre ember.

Tócsni 2010.09.29. 10:22:31

Gyógytornászként teljesen egyetértek a 6 alkalom tornával, akár többel is. Ilyenkor ugyanis a nagymama aktívan mozgatja a csuklóját, ujjait, passzívan pedig átmozgatják a vállát. Ilyen idős korban rekord gyorsasággal alakul ki a befagyott váll szindróma, amit később több hetes- akár hónapos munkával lehet csak helyrehozni, egy hozzáértő gyógytornász pedig nem fog elmozdítani egyetlen csontot sem.

Tócsni 2010.09.29. 10:24:50

Még annyit, hogy Magyarországon a gyógytornász a tápláléklánc alján foglal helyet, valahol a segédápoló mellett. (Nem minden kórházban, de általában.) Így csak nagyon ritkán változtathat a terápián, ha diagnosztizálni mer, akkor leszedik a fejét..

TamásD 2010.09.29. 10:53:02

@Tócsni: Jogilag egy gyógytornász nyilván nem diagnosztizálhat, változtathat, stb. mert nincs orvosi végzettsége. Más kérdés, hogy jól teszi az orvos, ha meghallgatja a (tapasztalt) gyógytornászt, mert általában nekik közvetlenebb kapcsolatuk van a beteggel

_Molly 2010.09.29. 11:26:48

Mai hír:

"Végzettség nélkül dolgozott főnővérként egy nő a Bajcsy-Zsilinszky kórház sürgősségi és intenzív osztályán, írja a Blikk.

M. Anikó diplomát hamisított, hogy betölthesse a posztot, kollégái szerint a tanulmányok hiánya meglátszott a munkáján. "Anikó tíz évig dolgozott a kórházban, de egyből láttuk, hogy semmi köze az egészségügyhöz. Fogalma sem volt a latin kifejezésekről, nem ismerte a szakmai eljárásokat" - mondta egy neve elhallgatását kérő kórházi dolgozó.

A nő eltűnt, kollégái azóta sem tudják, hol van.

A BRFK sajtóosztályán a lap kérdésére elmondták: közokirat-hamisítás miatt nyomoztak, de a bűncselekmény 2004-ben elévült. Foglalkozás körében elkövetett veszélyeztetés miatt nem indult eljárás."
(index.hu/bulvar/2010/09/29/evekig_apolt_diploma_nelkul/ )

Leroi 2010.09.29. 11:45:26

Rezidens szuperessel dolgozhat illetve hozhat döntést.
Valszeg az angol mintát követték, amikor nem javasolták a humerustörés műtéti megoldását...idős,osteoporoticus betegnél bizosan körülményesnek gondolták.
Az átmozgatás mindenképpen indokolt volt.
Az diplomás ápolói végzettség pedig már feljogosít a véres ágynemű áthúzására, a veszélyes hulladékot tároló doboz megkeresésére a bucikkal, sőt, bármily hihetetlen is, az ételmaradék letörlésére is az asztalról.
Úgyhogy csak rajta, kedves posztoló.
(Mert egyébként a későbbiekben orvosként még kóros nővércsicskáztatás lesz a vége...)

gld 2010.09.29. 11:50:51

@Leroi: de azt ugye Te sem tartod elfogadhatónak, hogy traumatológus nem látta a nénit, és a sürgősségis dokin keresztül üzenget?

A többivel egyetértek.

gld 2010.09.29. 11:58:49

@_Molly: hm... 10 évig megtűrték maguk között a munkatársai úgy, hogy gyakorlatilag nem volt jó semmire... Azért durva. Nálunk hamar kibújt volna a szög a zsákból... Legalábbis azt hiszem.

Dr. Morcz · http://drmorcz.blog.hu 2010.09.29. 12:04:29

@TamásD: Igen, ez így pontos.
A rezidens az az orvos, aki most jött ki az egyetemről, két év letöltése után véget ér ez a státusza, és szakorvosjelöltté avanzsál. A rezidens az első évet ráadásul nem a választott szakmájában tölti, hanem sürgősségi és intenzíves ellátást tanul/néz/végez. (A választott szakmától függ, hogy pontosan mit csinál). Szóval kevés a tapasztalata, ezért elvben önállóan nem dönthet, gyógyszert ill. vizsgálatot nem rendelhet el. Az más kérdés, hogy tág értelmezési határok vannak arról, mi a felügyelet. Nálunk ott van valaki fizikailag is, máshol telefonon, tartok tőle, egyes helyeken csak telepátiásan, főleg éjszaka.

Dr.laikus PhD 2010.09.29. 12:04:29

@Leroi:

Komolyan kérdem most már.

A beteg hozzá tartozójának mit kell elvégeznie egy kórházban, hogy ne sértődjön meg senki?
Mi a dolgunk?
Ágyat kell húzni?
Mikor és hányszor? Hol van az ágynemű?
A véres bucit - ami egy sima vérvétel után is megmaradhat - hová kell eldobni?
Hol van a veszélyes hulladék tároló?

Elhiszem, hogy kevés a pénz, nem kap parát a nővér.
Tőlem ne mosolyogjon, felvételkor mondja meg, hogy mit kell csinálnom.
Kiveszem a szabadságom és megteszem.

Fenébe már!

Komolyan gondoljátok?

Dr.laikus PhD 2010.09.29. 12:07:39

@Dr. Morcz:

Voltam szemészeti ügyeleten, ahol a rezidens orvos megmondta, hogy rezidens, de szemész lesz.

A problémámat megbeszélte az osztályon dolgozó orvossal telefonon, majd megvizsgált - ilyen alaposan még soha senki :)) -, majd referált és utána írt gyógyszert.

Dr.laikus PhD 2010.09.29. 12:17:53

@gld:

Blikk információ.

Nem hiszem el, hogy nem volt jó semmire.
Sürgősségi osztályon volt főnővér.

A főnököt mindenhol utálják,
Utólag, hogy kiderült pláne.

Az orvosok csak észre vették volna ha valami nagyon gáz.

Volt egy erdélyi kislány ügyfelem, nővér, akkor végezte itt a főiskolát.

Három helyen dolgozott - sokat kínlódott az előítéletek miatt -, de azért ő is szidta a főnővéreit. Követeltek, ő meg a belét kidolgozta és tanult, nem volt már ereje semmire, nem elfogadni amit más kért tőle. :((

Ma már ő is orvos. :)

gld 2010.09.29. 12:20:45

@Dr.laikus PhD: azt hittem, kiérezhető a hozzászólásomból a kétkedés :) Én sem veszem ám a Blikket szentírásnak ;)

Dr.laikus PhD 2010.09.29. 12:25:26

@gld:

Persze attól még hamisított.

Dr.laikus PhD 2010.09.29. 12:28:20

@gld:

Pár napja nem vagyok jó passzban azt hiszem. :))

Most, hogy mondod, de... :))

gld 2010.09.29. 12:29:01

@Dr.laikus PhD:

"A beteg hozzá tartozójának mit kell elvégeznie egy kórházban, hogy ne sértődjön meg senki?"

Szerintem semmit nem KELL, de sok mindent lehet :)

Nekem az szúrt szemet a posztban, hogy az írója eü-s végzettségű lévén észrevette ugyan ezeket a dolgokat, de arról nem esik szó, hogy szóvá tette-e őket annak, akinek kell... Ugyanakkor leírta, hogy tudja, hogy kevesen vannak, stb. Bennem felmerült a kérdés, hogy vajon nagyon nagy erőfeszítés lett volna-e megigazítani az ágyneműt, kidobni a véres bucit, eltakarítani az ételmaradékot, főleg úgy, hogy a nagymamájának a konfortérzetét növelte volna ezzel.

Nyilván nem elvárás, de nem hiszem el, hogy ha ezeket szóvá tette volna, akkor nem kapott volna valami segítséget.

És még mielőtt az a vád érne, hogy csak a szám jár: anno, amikor kivették a mandulámat, és 1 hétig a gégészeten kellett lennem, láttam, hogy 4 kórteremre 1 nővér jut. megkérdeztem tőle, hogy megharagudna-e, ha a távozó betegek után segítenék neki áthúzni az ágyakat... Először tiltakozott ugyan, aztán megígértette velem, hogy ha elfáradok, abbahagyom :) Nekem is jó érzés volt, neki is.

gld 2010.09.29. 12:29:47

@Dr.laikus PhD:

"Pár napja nem vagyok jó passzban azt hiszem. :))

Most, hogy mondod, de... :))"

Rá se ránts, én pár hónapja :D

tábormegsemmisítő 2010.09.29. 12:30:57

Sokat kell még tanulni a medicinát, legalább a családtagok ellátása érdekében. Bár nem vagyok diplomás nővér, annyit én is tudok, hogy ha operálni kell azt lehetőleg azonnal vagy minél hamarabb kell elvégezni, olyan pedig nincs hogy operációt indikálnak de nem végzik el, hanem majd a beteg lakóhelyén valaki. Látlelet szerintem az iü orvostan tárgykörébe tartozik, itt inkább trauma státuszról lehet szó. Ápolás, légkondi bekapcsolás meg igazán profilba vág, más nem is végezhetné elhivatottabban mint maga a posztíró

gld 2010.09.29. 12:39:49

Bent ragadt egy komment. Asszem :)

gld 2010.09.29. 12:40:33

Na, így már jó.

Leroi 2010.09.29. 12:45:06

Mondjuk olyan hozzátartozóval is találkoztam már,aki esti vizitkor az otthonról behozott vérnyomásmérővel mérte a beteg tensioját és szemrehányóan megkérdezte, hogy mi ez a 145-ös systolés érték, amikor a referencia 140 Hgmm...
Na ilyenkor a bicska hideg pengéssel ki a zsebben, de egyebekben elég jó a kooperáció a hozzátartozókkal...mindenki ereje és képességei szerint segít be a nővéreknek, egyebekben ha nem tesz semmit, az sem baj, de a számonkérés-vicsorgás-acsarkodás-csicskáztatás az ha lehet, nem kéretik...

A traumatológusokra visszatérve: külön kaszt.
Vérbeli elithadosztály ők, ami érthető is, hisz jóformán a medicina véres harcmezején vívnak éjjel-nappal harcot.
A keménységük,szőrösszívűségük és katonás hangnemük is megengedett.
Életveszélyben levő sérült betegnél, amikor másodperceken múlik egy élet, nem édes anyanyelvünk cizellált művelése és az illemkódex betartása a cél, hanem az azonnali rámozdulás az esetre, az összehangolt teammunka, amelynek a mindenkori vezetője a baleseti sebész.

_Molly 2010.09.29. 12:51:00

@gld: "azt hittem, kiérezhető a hozzászólásomból a kétkedés :) Én sem veszem ám a Blikket szentírásnak ;)"

Számítottam az azonnali és teljes hárításra, nem lep meg...
Úgyhogy készültem:

MTV Híradó:

"Óriási baki a Bajcsy kórházban! Emberek százainak életét veszélyeztette egy álfőnővér

2010. szeptember 29. 09:54

Az 50 éves nő 10 éven keresztül dolgozott a kórházban, a kollegái azonnal látták, nincs sok köze az egészségügyhöz, a kórház elismerte, hogy a nő papírok nélkül dolgozott, de egyelőre nem kívántak nyilatkozni

– A bűncselekmény már 2004-ben elévült, így a nyomozást megszüntettük – tudtuk meg a BRFK sajtóosztályától"

gld 2010.09.29. 12:52:39

@_Molly: jaj, félreértesz :) nem abban kételkedtem, hogy nem igaz a csalás. hanem az lepett meg, hogy 10 évig együtt dolgoztak vele a kollégák, és csak miután eltűnt a képből, akkor kezdtek rá olyanokat kiabálni, hogy mennyire látszott, hogy nincs meg a megfelelő képzettsége.

Dr.laikus PhD 2010.09.29. 12:54:31

@Leroi:

Én tényleg elbizonytalanodtam most már.

Akar csicskáztatni a fene. Azért megmosdatni frissen operált beteget már ne a hozzátartozónak kelljen.
Véres keresztlepedőt kicserélek én, csak ne legyen pofa vágás érte, meg mintha szívességet tennének.

Szóval én arra gondoltam, ha nincs elég nővér és megszakadnak és segítség kell, akkor felvételnél kéne ezt megbeszélni, hogy kérnek segítsek és mit segítsek.
Mit tudok segíteni.
A magam részéről nem esik le a gyűrű a kezemről, de biztonságban tudom a szerettemet és magamat is.

gld 2010.09.29. 12:56:23

@_Molly: illetve, ha "azonnal látták", hogy köze nincs a dologhoz, hogy maradhatott ott 10 évet?

Ez lemaradt.

Dr.laikus PhD 2010.09.29. 13:03:24

@gld:

Ha 4 éve elévült, akkor hány éves a hír?

gld 2010.09.29. 13:05:59

@Dr.laikus PhD: nem tudom, az az indexes hírben sincs benne, hogy mikor történt. De szerintem az nem is fontos.

missmedic 2010.09.29. 13:10:25

Én vagyok, aki posztoltam. Először is, nem végeztem sehol, mondhatni laikus vagyok, csak ízelítőt kaptam/kapok a dolgokból, ami szerintem látszik is, hogy az első gyógytornán megdöbbentem (bár a mostani anat. gyakunkon a prof a hasonló subluxatio humerire azonnali műtétet mondott). Természetesen nagymamámat elláttam, rendbe tettem mindent körülötte. Abszolút jogos lett volna szólnom a nővéreknek, azonban az osztályon két lézengő ápolót láttam néha felbukkanni, hétvége lévén, akik rám sem hederítettek. Utólag persze bánom, hogy nem tettem meg, de akkor egyrészt úgy gondoltam, hogy a hiányosságot evidens lett volna észrevenniük, másrészt meg nem egyedül voltam, a szülők/nagypapám meg leállítottak, hogy ne pattogjak (tudom, szánalmasan hangzik, de ez van...)
Hmmm... a diagnózis felállításról én úgy tanultam, hogy az orvos diagnosztizálja a fő bajt, a többiek (értsd.: ápoló, gyógytornász, dietetikus...stb.) az állapotváltozást figyelik és ha van még valami akkor felállíthatnak és javasolhatnak más terápiát. Na most vagy én értettem félre az egészet, vagy elméletileg tényleg így kellene működnie, csak gyakorlatban nem valósul meg?

Dr.laikus PhD 2010.09.29. 13:14:27

@gld:

Rendszerváltás előtti bűntény.

Ez csak azért fontos, mert tényleg hergelésre való.

gld 2010.09.29. 13:23:28

@ms Para(Medic): bocs, én akkor félreértettelek, valahogy úgy tudatosult bennem, hogy diplomás ápoló vagy :) De látom már, hogy figyelmetlen voltam, és ott 1 évet végeztél.

Azt már csak jóindulatúlag jegyezném meg, hogy szerintem az elmélet és a gyakorlat között óriási a különbség. Nem csak az egészségügyben, hanem mindenhol. Ezt nem kimondottan az orvoslásra értem (bár ott sem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy ez vagy az a terápia mindenkire nézve általános érvénnyel jó), hanem pont az ápolási feladatokra. De azt gondolom, hogy erről magad is meggyőződtél.

gld 2010.09.29. 13:24:05

Blogmotorocska...

gld 2010.09.29. 13:26:05

@Dr.laikus PhD: szerintem amúgy akkoriban nem kevés ilyesmi lehetett, amire csak később derült fény. Most is vannak visszaélések végzettséget igazoló papírokkal (főleg nyelvvizsga), de én valahogy úgy veszem észre, hogy alaposabban odafigyelnek ezekre mostanság.

gld 2010.09.29. 13:29:48

@Dr.laikus PhD: Egy diploma valódiságának amúgy nem annyira nehéz utánanézni, csak kellene hozzá, hogy egyáltalán felmerüljön a gyanú, hogy mégis meg kellene tenni. Van egy törzsszáma, ami alapján beazonosítható a kiállító intézménynél. Akkor is, ha teszem azt 40 éve szerezte valaki.

Dr.laikus PhD 2010.09.29. 13:32:29

@gld:

Igen.
Az elején virágzó hamisító iparág volt.

Most már ellenőrizni kell.

Akkora zűrzavar volt 1995-ig, hogy semmi igazolást nem lehetett beszerezni.
Jöttek létre, aztán szűntek meg cégek, semmi nem volt jó amit a régi bürokrácia írt elő.
A felszámolás alatt lévő cégek papírjait irattárként használta egy cég (nem emlékszem már a nevükre), ott aztán semmit nem talált meg az ember.

Most meg kétszer annyi lett. :((
Annyi papírt kell eltenni egy életen át, ha nyugdíjat akar az ember, hogy egy fél lakás tele van vele.

nida/az ÉLET egy nagy g..i mágus 2010.09.29. 13:36:43

@Dr.laikus PhD:
ez most derült ki, de mivel a papírokat több mint 10 éve hamisította az okirat hamisítás mint bűntény elévült. Ezt sem értem teljesen, mert a pozíciót annak a papírnak az alapján töltötte be, ez már a jogszabály hibája gondolom, hogy meg lehet kerülni.
Amúgy én kíváncsi lennék abban a kórházban egy másik osztály főnővérének a papírjaira is, döbbenetes egy szédült nőszemély, egész nap pörög, de mégsem csinál soha semmit. Lehet ugyanarról van szó, mert ilyen sürgősségi osztály nemrég óta működik ott, lehet ez ugyanaz a főnővér, nem tudom.

huncut 2010.09.29. 13:37:20

@Dr.laikus PhD: Simán lehet friss hír. :-)
10 évig dolgozott ott, és ha csak mostanra derült ki, hogy nincs diplomája, akkor a felvételekor elkövetett hamisítás valóban úgy évült el, ahogy írják. :-)
Egyébként elolvastam a blikkes cikket is, mert számomra sem volt egészen világos a történet, és kiderült, az egyik beosztott kezdett magánnyomozásba, és így derültek ki a történtek.
Szerintem egyszerű nővérként simán lebukott volna a csaló, főnökként sokkal jobbak voltak az esélyei: az ő feladata nyilván inkább az irányítás volt, nem a közvetlen betegellátás. No meg tudjuk, volt már magát orvosnak kiadó csaló is, és kellett egy kis idő a lebukásához. Igaz, nem 10 év.

gld 2010.09.29. 13:37:35

@Dr.laikus PhD: igen, tényleg rohadt sok a papír. Egyszer kaptam egy olyan feladatot a főnöktől, hogy össze kellett szednem mittudomén hány évre visszamenőleg az intézetünkben íródott diplomamunkák címeit, szerzőit. Namost ezek ilyen bazinagy törzskönyvekben vannak nyilvántartva, és nem dobják ki őket 10 év múlva sem. Én pl. abból tudtam meg, hogy milyen "tanuló" volt a főnököm az egyetemen :D

huncut 2010.09.29. 13:40:18

@ms Para(Medic): Arra én is kíváncsi lennék, mennyire valósul meg a csapatmunka a betegállátás során, mennyire érkezik visszajelzés a kezelőorvoshoz, és mennyire befolyásolja ez a további kezelést. Remélem, orvosaink elmondják a tapasztalataikat.

gld 2010.09.29. 13:40:21

@huncut: tök szomorú... lassan eljutunk oda, hogy aki alkalmazni akar valakit, az előbb magánnyomozásba kezd, hogy valódiak-e a papírok... Brutális.

gld 2010.09.29. 13:43:50

Mondjuk ezek szerint a próbaidő intézménye is felesleges. Mert ebben az esetben ki kellett volna derülnie az alkalmatlanságnak az alatt a néhány hónap alatt. Vagy lehet, hogy nem is volt?

gld 2010.09.29. 13:46:41

@nida /az ÉLET egy nagy g..i mágus:

"ez most derült ki, de mivel a papírokat több mint 10 éve hamisította az okirat hamisítás mint bűntény elévült. Ezt sem értem teljesen, mert a pozíciót annak a papírnak az alapján töltötte be, ez már a jogszabály hibája gondolom, hogy meg lehet kerülni."

Aham... Szerintem egyszerű a magyarázat. Senkinek nem jutott eszébe, hogy a papírok valódiságát firtassa. Nem végeztem ugyan még erre irányuló kutatást, de kíváncsi lennék, hogy 100 esetből hány esetben néznek utána a munkáltatók, hogy az alkalmazottjuk diplomája valódi-e...

huncut 2010.09.29. 13:47:24

@gld: Egy normális felvételi eljárás során szerintem minimum gyanúsnak kell lenni a jelentkezőnek ahhoz, hogy valóban elkezdjenek nyomozni utána, de most, amikor egy állásra 500 ember pályázik, nincs ilyesmire szükség, egyszerűen elbeszélgetnek vele szakmai dolgokról, és ki kell derülnie, ha valami nincs rendjén. De ha link a főnök, a HR-es, netán valakinek a valakijét vették fel, mert ajánlották, esetleg nyomatékosan, akkor előfordulhat ilyesmi is.

gld 2010.09.29. 13:49:23

@huncut: igen, szerintem is. Amúgy szerintem egy kórház pont nem az a hely, ahol 500 ember jelentkezik egy állásra. valszeg itt is örültek, hogy egyáltalán akadt valaki, és nem voltak kíváncsiak semmire. De ki tudja...

Dr.laikus PhD 2010.09.29. 13:49:24

@gld:

Ez aranyos. :D

Nálunk katalogizált tematikára rendezett nyilvántartás volt.

Nem nagyon lehetett csalni, de ez régen volt nagyon.

huncut 2010.09.29. 13:52:56

@gld: Sok helyen létszámzárlat van, és több kórház, szülőotthon megszűnt az utóbbi években, szóval egy meghirdetett főnővéri állásra (nem két vagy három műszakba!) ma már szerintem tolonganának a jelentkezők.

Dr.laikus PhD 2010.09.29. 13:55:03

@gld:

A szélhámosok Kossuth díjas színészek. :D

Az utolsó akiről olvastam - és láttam vele riportot a börtönben - az éppen pszichiáternek adta ki magát. Be is nyalták rendesen egy ideig.

A tyúklábmintás ingben egyértelmű volt, hogy nem nézek ki belőle diplomát, de öltönyben lehet, hogy képes utánozni a manirokat ami jellemez mondjuk egy régóta praktizáló, szaktekintélyt. :))

huncut 2010.09.29. 13:56:00

@gld: Vannak ismerőseim, akik nem vagy csak nagyon nehezen találtak munkát maguknak az eü-ben (nővérként, ápolóként). De biztosan nincs ez mindenütt így.

lehet más a handa-banda 2010.09.29. 13:56:07

Ha jól emlékszem a Stern magazinban olvastam egy hosszú és részletes, fényképekkel illusztrált történetet arról hogy egy Uwe Postel nevű fickó Németországban sok éven keresztül orvosként dolgozott mindenféle szakirányú képzettség nélkül. Kitalált egy történetet meg hamisított valamit az első munkahelyen, aztán már nem is nagyon nézték a diplomát mert az előző munkahelyek referenciái számítottak

A betegek nagyon szerették, még tüntettek is mellette amikor eljárás indult, mert kedvesen bánt velük. A Praxis blog íróinál is biztos jó lett volna mert ahogy látom leginkább a fellépés meg a modor számít, nem pedig a tényleges tudás, teljesítmény. Nekem valahogy mások a preferenciáim. Szóval ha igaz a történet (a Stern azért időnként elég necces dolgokkal szokott jönni) csak nehezíti a munkát a szakmai képesítés

gld 2010.09.29. 14:00:32

@Dr.laikus PhD: szerintem nekem sem jutna eszembe kételkedni, és ahogy elnézem, ez gáz :)))

gld 2010.09.29. 14:01:04

Nincs itt Káin, most engem utál a blogmotor...

lehet más a handa-banda 2010.09.29. 14:01:31

Közben megnéztem benne van a fickó a Wikipediában is, a neve helyesen Gert Postel
de.wikipedia.org/wiki/Gert_Postel

gld 2010.09.29. 14:05:52

@lehet más a handa-banda:

"Kitalált egy történetet meg hamisított valamit az első munkahelyen, aztán már nem is nagyon nézték a diplomát mert az előző munkahelyek referenciái számítottak"

Áááá, pedig pont azt akartam írni, hogy talán a korábbi munkahelytől kért referencia lehetne szűrő :D De akkor ezek szerint nem :)

Dr.laikus PhD 2010.09.29. 14:11:13

@gld:

Ráth Végh Istvánnak volt könyve a világ nagy szélhámosairól.

Nem emlékszem a címére, de gyerekkoromban jókat nevetgéltem rajta.

Az Eiffel tornyot többször is képesek voltak eladni és mindig volt valaki aki elhitte és fizetett. :D

gld 2010.09.29. 14:14:15

@Dr.laikus PhD: :D

Amúgy frissült az indexes hír, már megint más a leányzó fekvése ;)

lehet más a handa-banda 2010.09.29. 14:16:14

Végigolvastam a német sztorit, az áldoktor egészen (osztály)vezető főorvosi beosztásig jutott, igaz pszichiátrián, ami azért elég képlékeny tud lenni. A lebukás is csak amiatt történt, hogy elveszítette az irattárcáját benne ugyanazzal a fényképpel két különböző névre kiállított igazolvánnyal

Tessék kettőzött figyelemmel vigyázni az igazolványra hogyha hamis!

Dr.laikus PhD 2010.09.29. 14:23:36

@lehet más a handa-banda:

A magyar is pszichiáternek adta ki magát, igaz ő még pap is volt egyszer. :DD

gld 2010.09.29. 14:24:20

@Dr.laikus PhD: tulajdonképpen valahol rokon szakma :)))

Dr.laikus PhD 2010.09.29. 14:26:00

@gld:

Nem találom. Most mi az ábra?

gld 2010.09.29. 14:27:13

@Dr.laikus PhD:

index.hu/bulvar/2010/09/29/evekig_apolt_diploma_nelkul/

Onnan olvasd, hogy "A mentőtiszti diplomával csalt". Addig ugyanaz.

Dr.laikus PhD 2010.09.29. 14:34:57

@gld:

"Az intézmény kiemeli: a főnővérnek érvényes ápolói végzettsége, gyakorlata és szakmai tapasztalata volt, de az alkalmazás időpontjában bemutatott, főiskolai szintű végzettséget igazoló mentőtiszti diploma érvénytelen volt. Hozzáteszik: az osztályon végzett ápolói tevékenységet képesítése szerint, a szakmai előírások betartásával látta el, orvosi irányítás és felügyelet mellett."

Ugye? :DD
Főnővér nem lehetett volna csak.

gld 2010.09.29. 14:42:51

@Dr.laikus PhD: mondom, én nem a csalás tényében kételkedtem, azt nagyon is el tudom hinni. Csak ha elolvasod a két cikket, akkor izé :)

Egyik szerint gőze nem volt az eü-ről. A másik szerint a mentőtiszti diplomája hiányzott, de volt képesítése, szakmai gyakorlata.

Szóval tényleg nem rosszindulat, élből elvetése a dolgoknak, csak tényleg nem árt néha kételkedni. Egyszerűen nekem az volt hihetetlen, hogy valakit 10 évig megtűrnek úgy, hogy a munkájához szükséges alapvető dolgokkal nincs tisztában.

Dr.laikus PhD 2010.09.29. 14:49:11

@gld:

Szokás szerint egyformán gondoljuk.

Gondoltam Leroi-ra. Valahol van fénykép róla, nyúlánk, vékony, formás, nadrágos főnővér, kis kabátkával.

Arca eltakarva. :DDDD

Dr.laikus PhD 2010.09.29. 14:52:57

@gld:

Itt a következő!

www.blikk.hu/blikk_aktualis/durva-veletlenul-megnyomoritottak-az-ujszulottet-2029775/

Szerencsére a kisfiú szemgolyóját vissza tudták helyezni a szemüregbe, de még nem tudni, hogy látni fog-e vele valaha?

A szerencse, hogy nem nálunk történt az eset, de a tendencia azért már sok. Sokk.

Dr.laikus PhD 2010.09.29. 15:04:57

@gld:

Ugye? Nem akarok bántani senkit, de van aki ezt elhiszi.
Tegnap is volt.

IrishOak 2010.09.29. 15:14:20

Szép Szerdát:-)
Megint itt vagyok:-) a nagy világcsavargás után.

A posthoz: msParamedic elmesélt egy családi történetet, de majd kíváncsi leszek, ha elvégzi az orvosit, és rezidensként beállítják ügyelni és jönnek az "esetek" akkor hogyan látja majd mások törött karú nagyiját.
Teljesen más a kép, ha épp érintettek vagyunk és más ha objektíven próbálunk közelíteni.
Biztosan oka volt, hogy nem akarták azonnal műteni, és a gyógytornászt javasolták.Ha meg műteni kellett azt akkor is megtették volna, ha visszamegy kontrollra, és elpanaszolja, hogy baj van.
Az hogy a nővérek kevesen vannak, és nem tudnak mindent megcsinálni -nem újdonság, lehet tevékenyen tölteni a látogatásokat.(Bár arra is kíváncsi leszek, ha a végzős megy vizitelni a orvoshaddal - akkor hogy fogja ezt látni, mert rezidensként már fel sem fog tűnni, hogy a nővérek mennyit melóznak)
A légkondit -ha egyáltalán van olyan a kórházban- fel kell kapcsolni, ha lehet.Bár egy beteg ember sokkal érzékenyebb, és ha többen vannak egy szobában akkor nincs az a hőfok ami mindenkinek megfelelne:-)ez egészségeseknél is pont így működik.

a mostani hírekhez meg:
Háááá' ha 10 évig dolgozott egy helyen, akkor annyira nem lehetett borzalmas -persze utólag már mindenki dobálja a sarat.Volt szakképesítése,gyakorlata, és csinálta amit mondtak.A mentőápolói nem érvényes, de ha már azt sem nyomozták évek óta akkor most konkrétan nem tudom mi a hír.Vagyis hogy mi a borzongás fő tárgya.

Az újszülöttről: nem kevés szakbarbárságot olvasok, és hallok a nagyon fejlett Angliáról -lehet irigyelni , hogy ott milyen jó az ellátás.Mo.on már nem csinálnak fogós szülést -inkább császár.De Angliába még mindig nagy divatja van a kéjgáznak is:-)Na az is egy kicsit vicces, gondolva a jó fájdalomcsillapítókra -ha már az anya kéri.
Ez így a borzalom kategória.

Rotoxis 2010.09.29. 18:15:58

Szép napot mindenkinek!

A poszthoz:
A nagyit sajnálom. A posztolót is. Remélem nagyon sokat változik majd addig, mire betegekkel találkozik. A határtalan öntudatnak gyakran az a vége, hogy a hallgató nem az orvosi kart végzi, hanem a "főorvosképzőt". Neki nagy esélye van erre. Tanácsolom ezért, az egyetem mellett vállaljon el egy félállásnyi ápolóskodást valamelyik kórházban. Akkor megismerheti a betegeket, az egészségügyet, mert most egyikre sincs sok rálátása.

A hírhez:
Ha jól értelmeztem, az aktuális kórházi osztály egyik dolgozója idegen tollakkal ékesítette magát, hogy főnéni lehessen. Sajnálom hogy elévült, mert legalább jelképesen eltölthetett volna néhány hónapot valamelyik állami kezelésű "szanatóriumban". Az, hogy betgek ezreit, százait, millióit veszélyeztette volna, egyszerűen orbitális marhaság. Az ápolói végzettséget megszerezte, nagyobb kompetenciája pedig főnővérként sem lehetett. Sőt a főnővég még kevésbé kerül kapcsolatba ápollóként a beteggel, mint a segédápoló.

missmedic 2010.09.29. 19:37:20

@Rotoxis:
Nem célom főorvosképzőre járni, igazán félreértetted.
Akartam ápolóként dolgozni a nyári szünetben, az otthoni kórházban nem tudtak felvenni embereket, mert nem volt pénz kifizetni őket, hiába mondtam, hogy engem nem a pénz hajt, hanem szimplán érdekel a dolog, de az meg adminisztrációs problémákhoz vezetett volna, ha "ingyen" dolgozom... (akkor miért lehet ingyen, szekundánsként dolgozni a mentőállomásokon a mentőtiszt-tanulóknak?) Pesten a női II-es klinikán, a PIC-en (mert a neonatológia érdekel) csak 8 órás munkaidőben lehet dolgozni, legalább 4 hónapig, azt meg suli mellett nem tudtam vállalni... úgyhogy ennyit az öntudatomról. Megjegyzem első év végén 4 hét ápolástan gyakorlatot kell végezni minden orvostanhallgatónak.
Realizáltam a tényt, hogy az osztályon összesen 2 darab nővér volt jelen, de akkor, abban a kb. 2 és fél órában, amikor látogattunk, nem csináltak semmit és én ezeket találtam nagymamám környezetében. Ebből következtettem arra, hogy nem dolgoznak megfelelően, ebben persze nyilván benne van az, hogy a saját hozzátartozómmal történt ez, de úgy érzem van bennem annyi empátia, hogyha egy vadidegennel történt volna, akkor is hasonlóképp reagáltam volna.

2010.09.29. 19:47:07

@ms Para(Medic): Akkor most szembesülhetsz azzal, mi a véleményük egyes "orvosoknak" egy orvostanhallgatóról, akinek valami nem tetszett egy kórházban. Az idézőjel csak azért, mert nem tudhatjuk a neten, ki-kicsoda. Vigyázz, nemsokára te is ilyeneket fogsz mondani :-)

adamantium 2010.09.29. 20:34:22

:) na akkor én is mondjak pár okosat:
a felkarcsont sebészi nyaka az a rész ami a csont vállízületben elhelyezkedő feje alatt van, elég gyakori töréstípus öregkorban, ennek szövődése egy felkarcsont distális (távolabbi) végének törésével meglehetősen ritka, de nem lehetetlen.
a sebészi nyak törés kezelése nagyon vitatott. rögtön az elején elárulom a legrosszabb megoldást: GIPSZnek hívják. ezt a törést nem lehet és nem szabad gipszben rögzíteni. milyen gipszet is tennénk rá? válsapkás hosszú felső végtagit? nem tart semmit. Böhler 8-ast? ugyan már. gipszDessault? másnap bemutatnak a TV-ben mint emberkínzót.
4 elfogadott kezelése van
1 gyógytorna, főleg idős korban ajánljuk, célja a vállízület valamelyes mobilitásának megtartása (tarkófogás, derékfogás, 90 fokig emelés) ezáltal a beteg önellátó marad, minél hamarabb el kell kezdeni, hogy a vállízület ne "fagyjon" be
2 tűződrótos tákolás. na ebből mutatnak olyan híreket a TV-ben, hogy az elvándorolt tűződrótot a beteg szívéből szedték ki
3 protézis: főleg az ú.n. "négyrésztöréseket" sok országban priméren protetizálják, nálunk nem dívik
4 PHILOS lemez (és koppintásai) na ez a legjobb, de technikailag nehéz és hosszú műtét, fiatal jó csontozatnál nagyon jó eredményt lehet vele elérni, de 75 éves korban csak nagyon jó fizikai állapotú betegnél indokolt
5 na ezeket én nem nevezném kezelésnek, inkább rontásnak: Gilchrist, Dessault, toraco-brachialis készülék etc.
P.S. ha véletlenül előfordul egy sebészi nyak és egy humerus distális vég törés akkor az utóbbinak a műtéte talán fontosabb.
rezidens kérdés: a probléma kettős: sajna odajutott a helyzet, hogy olyan kevés az orvos, hogy olyan helyeken is ahol szakorvos kellene dolgozzon, rezidenseket dolgoztatnak. természetesen a szakmai felelősség nem az övé, ha valamit elnéz akkor a "szuperese" a hunyó aki szakorvos. a másik oldala a problémának, hogy sok helyen a szakorvosok per hecc az ambulancián dolgoztatják a rezidenseket, mert hát ott tanul, hogy ők azalatt műthessenek kényükre kedvükre, közben meg a kicsi húzza az igát és akadémiai szinten megtanul részeg fejsebet varrni

Leroi 2010.09.29. 20:52:04

@adamantium:
Quod erat demonstrandum...
Köszi...:)

aesculap 2010.09.29. 21:13:51

@ms Para(Medic):

Ars longa, vita brevis...
Bennem mindenesetre elsőéves medikus koromban több alázat volt a szakma, a medicína, az ápolást, gyógyítást végző ápolók és orvosok irányában.
Szóval, sokat kell még tanulnod, és nemcsak az orvostudományra gondolok.

bakela 2010.09.29. 21:49:22

Eccemácélosztamrá:
Az az x db. tapírtrágya, aki lát 2 db. nővért, az menjen az anyukája 1 db. 3.1415926535csájába!

2010.09.30. 09:15:20

@bakela: Bizonyára a 2 db. nővér megfogalmazás nem szerencsés, de még mindig árnyaltabb, mint a te megfogalmazásaid, még ha néha tetszenek is
:-)

Dr. Szadó 2018.05.05. 13:12:21

Az első dolog, amit megtanulunk az orvosin, az, hogy a beteg nem ember. Enélkül fel sem vesznek. Még pénzért sem. Ezek után mit kell ezen csodálkozni? Akinek meg klíma kell, az vegyen magának. Mi nem klímafelelősök vagyunk. Az én váram, az én klímám.
© 2009-2015 praxis
blogszabályzat
süti beállítások módosítása