Értem nem aggódik az egészségügy

2010.09.08. 06:00

Sziasztok!

 

Valószínűleg hallottátok, hogy Falusi Mariannak milyen magas volt a vérnyomása, mennyire aggódnak érte és milyen alapos kivizsgálásnak vetik alá az orvosok.

Nos, értem nem aggódik az egészségügy. Gondolom, úgy vannak vele, - eggyel kevesebb...

Évek óta magas vérnyomással küzdök, rendesen szedem a gyógyszereimet, nagyon odafigyelek, főleg, hogy édesapám agyvérzésben halt meg.


Nyár elején (sajnos nem először) eléggé elszállt a vérnyomásom. Éppen dolgoztam, 12 körül nagyon rosszul éreztem magam, rázott a hideg, remegtem, fájt a fejem, szédültem - ezért megmértem a vérnyomásom. (Olyan helyen dolgozok, ahol többek között vérnyomásmérőket is árusítunk.) A reggel bevett gyógyszerek ellenére 210/110-et mutatott a készülék.


A munkahelyem mellett van egy rendelőintézet, ahová átmentem az ügyeletre. Azzal fogadtak, honnan veszem, hogy ennyi a vérnyomásom. Mondtam, hogy éppen most mértem meg. Mivel mértem? Ja, hogy nem Omronnal és nem orvosival... Nem. Éppen egy Citizen akadt a kezembe. Ezután megmérték, - hajszál pontosan ezt az értéket mutatta az orvos vérnyomásmérője is. Innentől már nem foglalkoztak a vérnyomásmérő márkájával... Ezután el kellett szopogatnom egy 12,5 mg-os Tensiomint.


Miután a vérnyomás 45 perc után is ugyan annyi volt, mint fent, el kellett szopogatnom egy 25 mg-os Tensiomint is. Kb. ismét 45 perc várakozás után sem történt nagy változás. Felírtak egy gyógyszert, hogy váltsam ki és vegyem be, majd elengedtek 200/100 vérnyomással, hogy menjek haza és majd jelentkezzek a háziorvosnál. (Papirom van róla.)


Arra még emlékszem, hogy kiváltottam a gyógyszert és bevettem, de az már homályos, hogyan értem haza többszöri átszállással a város másik végébe. Tudom, hogy nem lehet hirtelen és drasztikusan csökkenteni, de azért ennyivel koricálni sem éppen egészséges...Valamikor késő este 165/98-ra "rendeződött" a vérnyomásom.


A házi orvos nem tulajdonított nagy jelentőséget az egésznek... Végül ismeretség!!! alapján felkerült rám egy 24 órás vérnyomásmérő készülék. Volt egy mérése, ami 213/110-et mutatott. (Erről is papírom van.) Erre azt mondták, hogy hibás volt a mérés, ez nem reális. Mondtam, hogy éppen azért vagyok itt, mert sajnos ilyen értékeim is vannak...Megállapították, hogy a vérnyomás és gyógyszerelés rendben...


Tegnap ismét ilyen "elszállásban" volt részem... Nagyon nem volt jó...


Most itt tartok... Várom, hogy mikor lesz agyvérzésem...
Ötletek???



Köszi, hogy meghallgattatok
Üdv.
Musuka

 

Van egy sztorid a magyar egészségügy helyzetéről? Megvárattak, félrekezeltek, megaláztak? Küldd a praxisblog@yahoo.com címre, vagy használd Kórházértékelőnket!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

huncut 2010.09.08. 07:00:38

Musuka! Nagyon megértem az aggodalmat, és ne is hagyd annyiban, keress egy olyan orvost, aki jobban törődik veled. A férjemnél is volt ilyen, de akkor ő egy injekciót kapott, és addig nem is engedték el a rendelőből, amíg lejjebb nem vitték a vérnyomását.
Egyébként kivizsgáltak a magas vérnyomás kezelésének elkezdésekor? Tudom, hogy az esetek sajnos nagy részében nem találják meg a kiváltó okot, de legalább próbálkozni kell vele. És persze nagyon fontos az életviteled: súlycsökkentés (ha van pluszsúly), diéta, a rendszeres mozgás (persze óvatosan), dohányzás és alkoholfogyasztás abbahagyása, és biztosan vannak még más tippek is, hogyan tehetsz te magad is azért, hogyan javítsd a helyzetet. És persze nagyon fontos a megfelelő gyógyszer kiválasztása is, de ehhez tényleg olyan orvos kell, aki figyel rád.

Leroi 2010.09.08. 07:15:00

Közhely, hogy a celebek magánélete/egészsége stb. mennyire "közkinccsé" van téve, "aggódnak" értük, stb., ez tehát ne okozzon szívfájdalamat, inkább szenvedek titokban, mintsem a nagy nyilvánosság előtt, de az ő exhibicionizmusuk ezt is leküzdi. Ez egy.
Kettő: belgyógyászat/kardiológia.
De ha lehet, sürgősen.
Ez már nem háziorvosi probléma.
Valószínű, hogy egy-két szem ACE-gátló nem oldja meg a magasvérnyomásodat.
Fel fogják kutatni az OKÁT is a hypertoniádnak és be fognak állítani egy kombinált therapiát.
200-as sytolés és 110-es diastolés vérnyomással élni igen kockázatos.
Javulást, gyógyulást...

Leroi 2010.09.08. 07:17:46

A pár elütésért bocs.
fájdalamat = fájdalmat,
sytolés = systolés.

El Visco Stello (törölt) 2010.09.08. 07:35:46

Aki nem értette volna magyarul: "200-as sytolés és 110-es diastolés vérnyomással élni igen kockázatos."

Miattam ne fáraszd magad, én már tudom, hogy nagyon szép szavakat tudsz! :)))

huncut 2010.09.08. 07:39:41

@Leroi: A belgyógyászatra is meg a kardiológiára is beutaló kell, ha jól tudom. Mi a teendő, ha a háziorvos nem látja ennek szükségét?

12. Pausz 2010.09.08. 07:41:15

OHHOHÓ

"Tudom, hogy nem lehet hirtelen és drasztikusan csökkenteni, de azért ennyivel koricálni sem éppen egészséges"

MIÉRT NEM OTTHON VETTE BE?

"Végül ismeretség!!! alapján"

Mi ez az urambátyám, sógorkomahaver KORRUPCIÓ?

"A házi orvos nem tulajdonított nagy jelentőséget az egésznek"

És a levélíró miért nem kért beutalót belgyógyászatra/kardiológiára?

12. Pausz 2010.09.08. 07:46:40

MUSUKA!

Ha a vérnyomáskiugrások mellett, attól függetlenül egyéb, idegrendszeri tüneteid is vannak

pl.

szótalálási nehézség,
zsibbadás vagy érzéskiesés arcon, végtagon,

akkor irány a koponyaCT, mert lehet agyvérzés vagy agytumor.

DarthVader 2010.09.08. 07:53:20

Elég kevés az info.

Mennyi "szok'" lenni a vérnyomás
Milyen gyakran ugrik ki.
Milyen gyógyszert szed.
Hány éves, hány kiló, milyen egyéb betegségei vannak.
Volt-e és mikor kiegészítő vizsgálatokon (labor, hasi UH, stb)

200/100-nál az "agyvérzés" veszélye elég csekély. De rosszul azért érezheti magát.

Javallanám, hogy ha már "olyan" helyen dolgozik, akkor mérje meg a vérnyomását óránként vagy 4-5 napig, irja le, és azzal menjen vissza a háziorvoshoz. És főként: ha méri, mindig 2x mérje. Megméri, leengedi, 2 perc múlva megint méri. (Első mérésnél mindig van egy kis izgalom, 20-30 Hgmm-et is jelenthet. )

De ami a legfőbb: ne pánikoljon. Nem fog agyvérzést kapni. (Meg irasson fel - ha nem szívbeteg) Cordaflex sprayt az
orvossal, és kiugrás esetén ezt használja. Jobban hat, mint a Tensiomin

12. Pausz 2010.09.08. 07:53:47

Amúgy meg

a szresszre nincs gyógyszer.

Ha ezek a kiugrálós időszakok összefügnek egybeesnek pszichésen stresszes időszakokkal, akkor arra aztán lehe adni bármilyen vérnyomáscsökkentőt.

gld 2010.09.08. 07:56:08

Szép reggelt Mindenkinek :)

teljesen megértem a poszt írójának aggodalmát. Édesanyám a leírtakhoz nagyon hasonló problémákkal küzdött (remélem, tényleg csak múlt idő). Ehhez nála még társult egy elég extrém gyógyszerérzékenység. értsd ez alatt, hogy ha egy gyógyszernek van egy olyan mellékhatása, ami 10 000 ember közül egynél jelentkezik, akkor az Ő (anélkül, hogy tudná, hogy létezik ez a mellékhatás). Neki annyiban szerencséje volt, hogy a háziorvosunk nem adta fel. Addig küldözgette Anyut mindenfelé, amíg végül elvégezték a teljes kardiológiai kivizsgálását, és sikerült nála beállítani egy olyan gyógyszer-kombinációt, ami szinten tartja ezeket az extrém kiugrásokat is.
Amúgy amíg ez nem történt meg, sajnos elég gyakori vendég volt a sürgősségin, aminek megvolt az az előnye, hogy hívtak hozzá kardiológust, megvizsgálták rendesen, és nem engedték el olyan állapotban, ami számára veszélyes lehetett volna.
Amúgy az ő problémájában elég nagy segítséget kapott egy pszichológustól is, aki megtanította arra, hogyan ne essen pánikba, amikor érzi ezeket a kiugrásokat. Sokan nem hisznek ebben, pedig a magas vérnyomás hátterében nagyon sokszor állnak pszichés okok.

12. Pausz 2010.09.08. 07:56:52

@DarthVader:

hasi UH ide sokat nem számít

"200/100-nál az "agyvérzés" veszélye elég csekély."

Kivéve ha van egy agyi aneurysmája, amiről az ember általában nem tud, amíg nem okoz bajt.

12. Pausz 2010.09.08. 08:03:02

@gld:

erre céloztam én is fölötted

a vérnyomáscsökkentő nem nyugtató, lehet akármilyen szipiszupi szer

gld 2010.09.08. 08:04:48

@12. Pausz: igen. Anyukámnak is javasoltak amúgy enyhe nyugtatót szükség esetére (Frontin), amit nagyon ritkán használ is, de igyekszik azért nélküle megoldani ezeket a helyzeteket. Viszont tény, hogy amikor beveszi, van, hogy 40-50 hgmm-rel is leviszi a vérnyomását. Pedig nem vérnyomáscsökkentő :)

12. Pausz 2010.09.08. 08:13:24

nem ártana egy kis

SPORT, rendszers mozgás

ha musuka már nem mai lány, pl lehet tai chizni vagy jógázni - a legjobb ha ezt közösségben teszi, eljár ilyen foglalkozásra

Jim Raynor 2010.09.08. 08:25:31

@12. Pausz:

"És a levélíró miért nem kért beutalót belgyógyászatra/kardiológiára?"

ehh. a doki trehány, de a beteg a hülye. lassan eljutunk oda is, hogy a beteg miért nem állította fel a diagnózist, miért nem kezelte/műtötte meg magát stb..........

12. Pausz 2010.09.08. 08:35:22

@Jim Raynor:

ahhoz volt esze,

hogy ismerős SZAKembert keressen, tehát tudta hova forduljon

ennyi erővel beutalót is kérhetett volna, ha a házidoki magától nem adott

Dr.laikus PhD 2010.09.08. 08:41:54

@12. Pausz:

"Végül ismeretség!!! alapján felkerült rám egy 24 órás vérnyomásmérő készülék. Volt egy mérése, ami 213/110-et mutatott. (Erről is papírom van.) Erre azt mondták, hogy hibás volt a mérés, ez nem reális. Mondtam, hogy éppen azért vagyok itt, mert sajnos ilyen értékeim is vannak...Megállapították, hogy a vérnyomás és gyógyszerelés rendben..."

Ennél többet még mit tehet?
Lehet hogy neked kell emailt írnia és Te adsz neki beutálót ahová köll?

bakela 2010.09.08. 08:57:29

mégeccerkérdezem: Kijazafalusimarijann???

gld 2010.09.08. 08:58:23

@bakela:

"mégeccerkérdezem: Kijazafalusimarijann??? "

:) Van egy olyan "zenekar", hogy padödö, amiben két túlsúlyos hölgy nótázik. Az egyikük :)

Ugyandehogy (törölt) 2010.09.08. 09:00:33

Az én HO-mnál van 24 órás gép, akinek kell, annak adja. Ez nincs mindenütt így?

12. Pausz 2010.09.08. 09:06:14

@Babette_:

úgy tudom, nem kötelező, szóval ha HO doktorúr sajnálja erre költeni a pénzt, akkor nincs

huncut 2010.09.08. 09:06:51

@12. Pausz: Volt már olyan, hogy kértem beutalót, és nem kaptam, mert körzeti gyerekorvos szerint feleslegesen vinném a gyereket, ő nem lát okot rá. Aztán a a szakorvos, miután bekönyörögtem magunkat beutaló nélkül, nem is értette, hogy fordulhatott elő, hogy nem vette észre a körzetis a gondot.

Jim Raynor 2010.09.08. 09:07:20

@12. Pausz:

a beteg fikázása helyett inkább ezen a részen lovagolj:

"a házidoki magától nem adott".

a betegnek ugyanis nem dolga, hogy kérjen, az orvosnak viszont igen, hogy adjon.

egyébként: nullnick, te vagy az??? :D

huncut 2010.09.08. 09:13:54

@Jim Raynor: Jaj, de csúnya vagy, ne rontsd el a játékát. :DDD

12. Pausz 2010.09.08. 09:20:56

@Jim Raynor:

nem "fikáztam" én senkit

de

az eü-i ellátásnak a beteg is szereplője, rajtuk is múlik a betegéletútjuk,

a BETEGEK (VISELKEDÉSI)HIBÁIT is tárgyaljuk

Bikli néni 2010.09.08. 09:35:14

@Jim Raynor: Én is nullnickre tippeltem :D

Jim Raynor 2010.09.08. 09:36:51

@12. Pausz:

"a BETEGEK (VISELKEDÉSI)HIBÁIT is tárgyaljuk"

nem. te CSAK azt tárgyalod, az orvosok szakmai és hozzáállásbeli hibáiról pedig mélyen hallgatsz.

12. Pausz 2010.09.08. 09:39:07

@12. Pausz:

a BETEGEK (VISELKEDÉSI) HIBÁIT is tárgyaljuk

Bikli néni 2010.09.08. 09:41:41

Ezt az egész beutalós rendszert felül kellene vizsgálni egyébként. Már korábban is kérdeztem, akkor se kaptam rá választ, miért és mi alapján választják ki a rendeléseket, hogy mire kell beutaló és mire nem?

Azt eldönthetem magam, hogy nem látok rendesen (szemészet), nőtt egy szemölcs a hátamon (bőrgyógyászat), azt viszont nem, hogy fáj a lábam (reumatológia) vagy szorít a szívem (kardiológia)? Miért, hogyan??

A legtöbbször a beteg csak odamegy az orvoshoz, hogy csókolom, ide meg oda kérek beutalót, az orvos meg nem is kérdez semmit, csak felírja. Ennek aztán marha sok értelme van, vár a beteg órákat a papírra, az orvosnak meg plusz adminisztráció és nulla vizsgálat (oké, hogy ennek ELVILEG nem így kéne mennie, de GYAKORLATILAG mégis így van).

Vagy: ha a beteg odamegy, mint itt is, hogy egekben a vérnyomása, és az orvos nem úgy ítéli meg, hogy kell egy kardiológiai kivizsgálás, ki bírálhatja felül az orvost? Senki. A kardiológus megtehetné (mivel nyilván jobban ért hozzá, mint a HO), de oda el sem jut, épp a HO miatt.

Csak gratulálni lehet ehhez a pocsék rendszerhez. Értem én, hogy a beutalóköteles rendeléseknél ennek vmi szűrő szerepe van (lenne), de ebben a formájában sz*rt sem ér.

gld 2010.09.08. 09:55:54

@Bikli néni: igen, ezen én is sokat gondolkodtam már.

Nyilván, anno azért találták ki ezt a rendszert, hogy ne menjen boldog-boldogtalan mindenféle apró izével a szakrendelésekre.

Ezzel csak egy baj van: tapasztalataim szerint a háziorvosok egy része abba a végletbe tartozik, aki kissé elbagatellizálja a dolgot, és azt mondja, hogy minek ide a szakorvos. A másik felük meg mindenhova ad, tök mindegy mi bajod van.

Na most, ha nincs szerencséd, akkor tényleg kunyerálnod kell, de az, hogy egyáltalán tudd, hogy milyen rendelésre kunyerálj, feltételezi, hogy nagyjából tisztába legyél a bajod mibenlétével :) És akkor megint ott kötünk ki, hogy jó, hogy nem Te operálsz, meg hasonlók :)

Ha megunod a hercehurcát, elmehetsz a sürgősségire a bajoddal, abban bízva, hogy ott talán a megfelelő szakorvoshoz kerülsz. De mint itt kiderült, az sem mindig úgy működik, hogy bemész, és kérnek Neked megfelelő konzultációt.

Úgyhogy én sem nagyon tudom...

12. Pausz 2010.09.08. 10:21:57

@gld:

nem a rendszerrel struktúrájával van gond, hanem a szereplőkkel

a SOK tudatlan de követelőző betegel

és az ezt megunó és leszaró ho-val

TÚL SOK BETEG AZT HISZI, HOGY AZ ELLÁTÓRENDSZER AZÉRT VAN, HOGY ŐT KÖRBEUGRÁLJA MAGA PEDIG ELENGEDHETI FÜLÉT-FARKÁT

gld 2010.09.08. 10:25:58

@12. Pausz: nem állítom, hogy nincs ilyen. De mi a helyzet akkor, amikor az ember elmegy a háziorvosához egy elég specifikus panasszal, teszem azt, mondjuk azzal, hogy össze-vissza ver a szíve. A háziorvos csinál egy 2 perces EKG vizsgálatot, de akkor éppen szabályos a szívverés, nem mutat semmit, és elintézi azzal, hogy stresszes vagy. Elfogadod, és örülsz neki, hogy nincs komoly bajod. Aztán újra jelentkeznek a gondok, ismét lefutod ezt a kört, megint arra a megállapításra jut a háziorvos, hogy stressz. Elfogadod, de a bogárka már ott ül a füledben... Aztán harmadszorra is ugyanez, és ekkor már határozottan felmerül benned a kérdés, hogy miért olyan bonyolult kérni egy terheléses EKG-t, vagy kardiológiai kivizsgálást, ha egyszer visszatérnek a panaszok...

Akkor most mit kellene tenni? Menjen a beteg magánrendelésre? :)

Nem tudom, érted-e, hogy mire gondolok.

12. Pausz 2010.09.08. 10:29:39

@gld:

fentebbi kommentem 3. sorában a válasz

gld 2010.09.08. 10:31:39

@12. Pausz: ja, hogy addig kell ilyesmivel orvoshoz járni, amíg meg nem unja a háziorvos, és végre nem ad egy beutalót a megfelelő helyre? Csodás :)

12. Pausz 2010.09.08. 10:33:45

@gld:

komolyan szövegelemzést kell tartani?

akad gond egy-egy a háziorvosi attitűddjével is -> azon is kell változtatni

gld 2010.09.08. 10:35:22

@12. Pausz: nem kell szövegértelmezést tartani. értettem, amit írtál. Talán az én mondandómból nem ordított eléggé az irónia.

12. Pausz 2010.09.08. 10:50:08

no meg nevetséges

hogy a ho-i rendelés egybeesik a munkaidővel és csak napi 4 óra

a másik 4 órát NEM TÖLTI beteglátogatással, csak ha hívják, amiért meg pénzt vár

egy ho-nak ÖNMAGÁTÓL kellene időnként meglátogatnia a komolyabb betegséggel küzdő pácienseit vagy hosszú időn át nem jelentkező potenciális betegeit

azt se látom, hogy a ho-ok a körzetük szélesebb nyilvánossága előtt végeznének PREVENCIÓS TEVÉKENYSÉGET, FELVILÁGOSÍTÁST

a tipikus magyar ho olyan mint az AKNÁSZPÓK:

csücsül az üregében és várja, hogy bessen egy-egy áldozat

IrishOak 2010.09.08. 10:58:47

Szép Szerdát:-)
OFF:Ma épp kiscsimpivel orvosnál voltunk -és nagyon aranyos volt a doki,mint mindig.(csak látogatást tettünk:-)
ON:

Kedves Musuka,Nem kell azzal foglalkozni, hogy kiről mit ír az újság.
Aggódunk érted, és jobbulást!

Van nekem egy barátnőm, aki 43 éves, és amikor tavaly ősszel viccből megmértem a vérnyomását(mert annyira unatkoztam a terhességi vércukor terhelésen)éppen 198/135 ös vérnyomása volt...aztán egyre magasabb- de bevallotta, hogy biztosan azért, mert ő is egyre idegesebb lett attól, hogy összeszaladtak a népek.
Nyomozgattak,nyomozgattak kb 3 hónapig-és semmi!
Azóta leadott 10 kilót,lecsitult a válási hercehurca,összeköltözött a barátjával,és elparancsoltam tornázni heti 3x.Manapság 120-al hajt:-))
De azért volt pár izgalmas hetünk.
Vezetettem vele vérnyomásnaplót, meg azt is felírattam vele naponta, hogy mit érez, meg fáj-e valami.Mint kiderült nagyon hasznos lett a kis füzet.

A háziorvos meg lehetne figyelmesebb, és ha nem ad beutalót akkor igen is kérni kell.

Leroi 2010.09.08. 11:03:03

@huncut:
A többszörös kudarc ráébreszti majd a háziorvost a belgyógyászati beutalás szükségességére.
A tűzzel ők sem szeretnek játszadozni.
Megéget.

Állítsuk meg a ......... 2010.09.08. 11:04:15

Kedves Musuka!

Kérj gyorsan a háziorvostól egy beutalót a közeli kardiológiára.
Ott majd alaposan kivizsgálnak.
Ez a vérnyomás életveszélyes.
Vannak már telefonos EKG készülékek, ha szerencséd van, és olyan helyre kerülsz ahol rendelkeznek ilyennel, kérj magadnak, akkor 1-2 hétig állandóan ellenőrízhetik a szívműködést.
Minél hamarabb jegyeztesd elő magad, mert a kardiológiákon is már legalább 2 hónap az előjegyzési idő!

12. Pausz 2010.09.08. 11:10:16

@pcr:

vagy legalább belgyógyra

vagy ha van, hypertonia-szakrendelésre

senior physician 2010.09.08. 11:13:46

Úgy tűnik, az ügyelet és a h.o. sem állt a helyzet magaslatán. De! Nagyon fontos, hogy az érintett, magas vérnyomásban szenvedő beteg tisztában legyen a betegség jellegével, következményeivel, szükséges tennivalókkal (beteg edukáció). A gyógyszerszedés önmagában nem elegendő, a magas vérnyomás nem gyógyszeres kezelése legalább ugyanilyen fontos!
A Magyar Hypertonia Társaság honlapján (www.hypertension.hu) betegtájékoztató címen nagyon hasznos infoirmációkat, tanácsokat lehet találni, ezekkel minden érintett betegnek tisztában kell(ene) lenni. Néhány szemelvény a fenti weblapról:

Kockázati tényezők, veszélyt jelentő állapotok
Ezek részben a hipertónia kialakulásában és fenntartásában játszanak szerepet, részben megnehezítik a kezelést. Akockázati tényezők növelik az érelmeszesedés, a szív- és érrendszeri szövődmények kialakulásának esélyét. Többkockázati tényező együttes jelenléte esetén szinte biztos, hogy előbb-utóbb szívinfarktus, agyvérzés, vesebetegségvagy merevedési zavar alakul ki, amelyek mindegyike a jelentősen megromlott állapotú erek következménye.
I. A hipertónia létrejöttében szerepet játszó főbb kockázati tényezők:
A kockázati tényezők direkt hatást gyakorolnak a vérnyomásra, egymás hatását erősítik, siettetik az érelmeszesedést és az érbetegségek megjelenését
• 1. az örökletes tényezők: ha gyakori a családban a hipertónia, növekszik a hajlam az utódok körében is,
• 2. az életkor: az életkor előrehaladtával gyakoribb a magasvérnyomás-betegség, illetve emelkedik a szisztolés vérnyomás értéke,
• 3. a testsúly: túlsúlyosoknak, elhízottaknak gyakrabban lesz hipertóniája,
• 4. az alkoholfogyasztás: emeli a vérnyomást, a gyógyszerek többségének hatását megváltoztatja,
• 5. a nagy mennyiségű konyhasó fogyasztás általában, de különösen a sóérzékeny személyeknél vérnyomásemelő hatású,
• 6. a testmozgás hiánya,
• 7. a stressz,
• 8. a dohányzás: emeli a vérnyomást, de a gyógyszerhatást is befolyásolja.
Mindezek vagy direkt hatást gyakorolnak a vérnyomásra, vagy egymás hatását erősítik, siettetik az érelmeszesedéstés az érbetegségek megjelenését.
II. A szív és érrendszeri betegségek megjelenését elősegítőLegfontosabb tényezők és faktorok:
A társbetegségek rontják a magasvérnyomás-betegségben szenvedő egyén életkilátását
• Az emelkedett vérnyomás
• A kor (férfiaknál 55 év, nőknél 65 év felett)
• A dohányzás
• A kóros vérzsír értékek (koleszterin, triglicerid)
• A közvetlen hozzátartozók (anya, apa, testvér) életében előforduló korai megjelenésű szív-, ér-, agy és vesebetegség férfiaknál 55 év, nőknél 65 év alatt
• A haskörfogat jelentős méretű növekedése (derékméret férfiaknál 102 cm, nőknél 88 cm felett)
• Ülőéletmód, fizikai aktivitás visszafogása
III. A magasvérnyomás-betegség szövődményei, melyek jelentősen befolyásoljákA betegek életkilátásait:
• A szívizomzat vastagodása a magasvérnyomás miatt
• A vizeletben fehérje megjelenése
• Látászavar, szemfenéki bevérzés
• Érelmeszesedés jelei (végtagokon érszűkület, agyi erek szűkülete érelmeszesedés miatt)
• Vesefunkció károsodása
IV. A magasvérnyomás-betegséghez társult egyéb "társbetegségek", melyek rontják a magasvérnyomás-betegségben szenvedő egyén életkilátását,illetve nehezítik a gyógyítást:
• A cukorháztartás zavara (magas vércukor érték, cukorbetegség kialakulása)
• Agyi érbetegségek (agyvérzés, agytrombózis)
• A hipertóniával nem összefüggő vesebetegség
• Az alsó végtag érszűkülete
Hogyan kezelhető a hipertónia?
A hipertónia kezelésének öt alappillére van:
• 1. egészséges életvitel kialakítása,
• 2. a szenvedélyek (alkohol, dohányzás) károsító hatásainak megszüntetése,
• 3. megfelelő táplálkozás,
• 4. rendszeres mozgás,
• 5. valamint a napi rendszerességgel megvalósuló gyógyszerszedés. Ezek együttese biztosítja, hogy a vérnyomáscsökkentésén túl az érrendszeri betegségek is megelőzhetők.
A túlsúly kockázata
A derékméret jelzi a veszélyes hasi zsírtöbbletet - férfiaknál > 102 cm, nőknél > 88 cm -, mely erős kockázatot jelent
A legfontosabb a derékméret mérése és ellenőrzése, melyet egy cm-rel el lehet végezni. Ennek azért van jelentősége,mert a derékméret jelzi a veszélyes hasi zsírtöbbletet.
Itt olyan zsírsejtek halmozódnak fel, melyek az erekkárosodását, az érelmeszesedést elősegítő anyagokat termelnek. Akkor sikeres a fogyása, ha a derékmérete jelentősencsökken!
Az alábbi táblázatban találja azokat az értékeket, melyek jelzik az Ön veszélyeztetettségének mértékét. Kattintson ide!
Vajon Ön túlsúlyos?
A derékméret jelzi a veszélyes hasi zsírtöbbletet - férfiaknál > 102 cm, nőknél > 88 cm -, mely erős kockázatot jelent
Megtudhatja a testtömegindex-táblázatból. Keresse meg testmagasságát a táblázat vízszintes alsósorán, majd ennek vonalában olvassa le a testsúlyértékhez tartozó számot!A világos zóna (25-30) esetén Ön túlsúlyos, a sötét sáv (30 felett) pedig elhízást jelent.Kattintson ide!
Mi az, ami ajánlott? Mi az, ami nem ajánlott?
Húsok és felvágottak zsírszegény húsok (pl.: nyúl, pulyka, vadhúsok, sovány borjú és marhahús); zsírszegény felvágottak (pulykából) (pl.: disznóhús, kacsa, liba, hurka); sóban és zsírban gazdag felvágottak, kolbászok, füstölt áruk
Halételek só- és zsírszegény halfélék, (tonhal, busa) füstölt vagy marinírozott halak (sós hering makréla, szardella, olajos szardínia); zsírban gazdag halfélék (angolna, ponty); kagyló és rákfélék
Zsírok és olajok növényi eredetű zsírok és étolajak (napraforgóolaj, kukoricacsíraolaj); zsírszegény vaj és margarin kis mennyiségben nagy mennyiségű vaj, disznózsír, szalonna, margarin, majonéz
Tojás egyéb tojásételek zsíros és sós tojásételek, sós főtt tojás
Tej és tejtermékek zsírszegény tej és tejtermékek (sovány túró, sovány joghurt); só- és zsírszegény sajtfélék (45% zsírtartalomig max. napi 50g) magas zsírtartalmú tejtermékek (tejszín stb.) zsírban és sóban gazdag sajtok (parmezán, juhsajt, ömlesztett sajtok)
Zöldségek, saláták minden fajta zöldség és saláta zöldségkonzervek, készáruk
Burgonya burgonyapüré, főtt burgonya hasábburgonya, chips és egyéb készáruk
Gyümölcs minden fajta gyümölcs
Gabonafélék (kenyér és tésztafélék, rizs) sószegény kenyérfélék, magos kenyér korlátozott mennyiségben (200-300g naponta) erősen sózott pékáruk (pl.: sóskifli)
Cukor, édességek, sütemények kis mennyiségben, a zsírszegény süteményeket előnyben részesíteni nagy mennyiségben édességek és sütemények
Fűszerek egyéb fajták só hozzáadása nélkül fűszerkeverékek, leveskocka, levespor, mustár, ketchup, paradicsompüré
Italok alacsony nátrium tartalmú ásványvíz, gyümölcslé, tea, kávé kis mennyiségben magas nátrium tartalmú ásványvíz nagy mennyiségű zöldséges ivólé, alkohol
Elkészítés módja módja párolás, dinsztelés, grillezés, hirtelen sütés, forrázás zsírban és sóban gazdagon (pl.: fritőzben sütés, marinírozás, panírozás és olajban pácolás)
Táplálkozás és rendszeres mozgás, dohányzás abbahagyása
Az életmód "gyökeres" módosítása türelmet és önfegyelmet kíván. Lehet fokozatos, vagy radikális. A pontos cél és az egyéni program megfogalmazása elengedhetetlenül szükséges
Újonnan felismert, enyhe hipertóniában a vérnyomás csökkentése a táplálkozás egészségesebbé tételével és a kockázatitényezők megszüntetésével kezdődik. Szükség esetén testsúlycsökkentés, a fizikai aktivitás fokozása, kalória- éskonyhasóbevitel csökkentése, az alkoholfogyasztás megszüntetése, vagy alacsony szintre való csökkentése, adohányzás elhagyása az általános közérzetet is javítja, és a vérnyomást a normális szinthez közelítheti. Az életmód"gyökeres" módosítása türelmet és önfegyelmet kíván. Lehet fokozatos, vagy radikális. A pontos cél és az egyéniprogram megfogalmazása elengedhetetlenül szükséges. Általában 2-3 hónapra érdemes terveznie, és a hatást elsősorbanÖnnek saját magának kell figyelemmel kísérnie, de a kezelőorvos támogatása és felügyelete is szükséges.
Amennyiben túlsúlyos
• Testsúlycsökkentéssel cél a közepes vagy jelentős többletsúly fokozatos csökkentése. Rendszeres,azonos feltételek közötti méréssel ellenőrizze.Reális cél az 5-10 kg-os fogyás. Ehhez hetente 1 kg fogyásra van szükség, ami általában 1700-1800 kalóriát tartalmazóétrenddel érhető el. A speciális fogyókúra kerülendő, ez ritkán megvalósítható a gyakorlatban, tartós eredménytnagyon ritkán biztosít.
Étrendi tanácsok
• Étrend: Ne térjen el lényegesen a megszokottól! A konyhasóbevitelt korlátozza!Túlsúly vagy elhízás esetén ajánlott, hogy az egyes étkezések mennyiségét csökkentse és kerülje a "luxus kalóriát",például a cukros üdítőket, édességet, ropit, chips-et! Hasznos a zsírfogyasztás csökkentése, így a koleszterin-bevitelis mérsékelhető. Célszerű fokozni a kálium, kalcium, magnézium bevitelt tej, gyümölcs és zöldségfélék nagyobbarányú fogyasztásával.
Egy kedvezô táplálkozási forma: a mediterrán étrend
A testsúlycsökkentéssel, a helyes táplálkozási formákkal foglalkozó tanulmányok, újságcikkek vagy könyvek közülkevés váltott ki akkora érdeklődést és lelkesedést, mint a mediterrán étrend, mert alapelveinek alkalmazása nagyonhasznos módszer arra, hogy a hipertóniásoknál kevesebb szív és érrendszeri szövődmény forduljon elő, és nealakuljon ki testsúlytöbblet.
A mediterrán étrend csökkenti a szívés érrendszeri betegségek arányát, sőt bizonyos daganatos betegségek előfordulását is
A mediterrán étrend jellemzői: A mediterrán étrend általában arra az étkezési szokásra utal, amelyet aFöldközi-tengert övező országokban követnek, s amely a vizsgálati adatok alapján hosszabb élettartamot biztosít,csökkenti a szív- és érrendszeri betegségek arányát, sőt bizonyos daganatos betegségek előfordulását is. Ez a földrajziterület magában foglalja Krétát, csaknem egész Görögországot és Dél-Olaszországot, Spanyolországot ésFranciaország déli részét. Az elmúlt évtizedekben és nem régiben egy újabb elemzés bizonyította, hogy ezen országokbanfordulnak elő legritkábban a keringési szervek betegségei.
Az étrend alapelveit az alábbiakban foglalhatjuk össze:
• 1. Növényi eredetű ételek nagyarányú bevitele (gyümölcs, zöldség, kenyér, egyéb gabonafélék, burgonya, bab,csonthéjasok és magvak);
• 2. Minimálisan feldolgozott, szezonális friss és helyileg termesztett ételek;
• 3. A típusos napi desszert a friss gyümölcs, a koncentrált cukrot vagy mézet tartalmazó édesség hetente néhány alkalommal;
• 4. A zsír fő forrása az olívaolaj;
• 5. Tejtermékek (elsősorban sajt és joghurt) napi fogyasztása kis-mérsékelt mennyiségben;
• 6. Hal és baromfi mérsékelt mennyiségben;
• 7. Hetente 0-4 tojás fogyasztása;
• 8. Vörös húsok kis mennyiségben;
• 9. Kevés-mérsékelt mennyiségű bor (vörös) fogyasztása az étkezéshez.
Mire figyeljen?
• A testsúly karbantartására.
• A derékméretet vegye elsősorban figyelembe a testsúlycsökkentés folyamán.
• Ne sózza az ételeket, kerülje az "utánsózást".
• Gyümölcs és főzelék legyen az étrend fő eleme a fehér húsok mellett.
• Csak olajjal főzzön.
• A mediterrán étrend alapelveit érdemes követnie.
Rendszeres mozgás, tréning
A mozgás akkor ér a legtöbbet, ha a hét minden napján legalább 30 percet szán izmai megmozgatására
Korábbi szokásai, egyéni lehetőségei figyelembe vételével kell megterveznie. Mire figyeljen?
• 1. Rendszeresen végezzen valamilyen fizikai aktivitást, mely megfelel az Ön terhelhetőségének, teherbíró képességének és érdeklődésének, azért, hogy fizikai állapota megfelelő legyen.
• 2. A mozgás akkor ér a legtöbbet, ha a hét minden napján legalább 30 percet szán izmai megmozgatására.
• 3. Amennyiben valamilyen szívbetegségben, vagy magasvérnyomás-betegségben szenved, esetleg rehabilitációs programban vesz részt, a kezelőorvosával beszélje meg mozgásprogramját annak érdekében, hogy a fizikai aktivitás növelése összhangban legyen egyéb kockázati tényezőinek csökkentésével és a betegség kezelésével.
A dohányzás teljes elhagyására kell törekednie!
A dohányzás felelős a szív és érrendszeri halálozás 1/5-ért
Részletes, fokozatos csökkentés alig vezet sikerhez.Miért fontos a dohányzás abbahagyása egészsége szempontjából?
• 1. A dohányzás felelős a szív és érrendszeri halálozás 1/5-ért.
• 2. Minél több évig dohányzik és minél többet, annál nagyobb a veszélye, hogy súlyos koszorúérbetegség alakul ki Önnél.
• 3. Magas vérnyomás és kóros összkoleszterin-érték mellett a dohányzás nagymértékben növeli a szív és érrendszeri veszélyeztetettséget.
• 4. A dohányzás káros hatása erősebben érvényesül nőknél és a fiataloknál.
• 5. A passzív dohányzás ugyanolyan mértékben emeli a kockázatot, mint az aktív dohányzás. Orvos vagy gyógyszerész segítségével nagyobb eredményt tud elérni, ha elhatározta, hogy abbahagyja a dohányzást.
Az alkoholfogyasztást csökkentse alacsony szintre.
A teljes absztinencia nem cél és sok esetben meg sem valósítható.
A stressz csökkentése, életvitel változtatás nehezen valósítható meg.
Keresnie kell a pszichés terhelés csökkentésének lehetőségeit, esetenként valamilyen relaxációs módszerrelcsökkenteni tudja a stressz Önnél jelentkező káros hatásait.

A tartós vérnyomáscsökkentő kezelés
Ha sikerült a célul kitűzött 140/90 hgmm alatti vérnyomásértéket elérni akkor:
Téves hiedelem, hogy ha a vérnyomás tartósan normális, a kezelés elhagyható
• ne hagyja abba a folyamatos gyógyszerszedést,
• lehetőleg azonos időpontban és időközönként vegye be a vérnyomáscsökkentőt,
• a gyógyszer szedése nem függhet az étkezéstől, illetve a hét napjaitól,
• ne változtassa meg a gyógyszerszedést attól függően, hogy milyen a közérzete, van-e valamilyen panasza, vagy nincs,
• továbbra is táplálkozzon minél egészségesebben, mozogjon rendszeresen, ne dohányozzon és csökkentse a stresszhatásokat,
• rendszeresen ellenőrizze vérnyomását.
Téves hiedelem, hogy ha a vérnyomás tartósan normális, a kezelés elhagyható!
A gyógyszerszedés akár rövidebb vagy hosszabb felfüggesztésének következménye az lesz, hogy:
• egyes gyógyszerek esetében a vérnyomás hirtelen, ugrásszerűen emelkedni fog, ami akár veszélyes mértéket is elérhet,
• a vérnyomás újból emelkedik és a kezelés előtti értéket éri el,
• a kezelés folytatása, újbóli elkezdése ugyan megint hatásos lesz, de a nem kívánatos vérnyomás-ingadozás károsan hat az erekre, és ez akár súlyos szövődményt eredményezhet.
A vérnyomás önellenőrzése
A hipertónia gondozása során az a cél, hogy ne csak a rendelőben végzett mérések alapján, hanem a hétköznapokkörülményei között, a legkülönbözőbb napszakokban ismerje saját vérnyomása alakulását. Saját szervezetét alegjobban Ön ismerheti, ehhez nyújt segítséget az Ön által elvégzett vérnyomásmérés, és mért értékek rögzítése.Az otthoni önellenőrzésre egyre több lehetőség van.
Milyen készüléket használjon?
Hagyományosan a higanyos vérnyomásmérő jelenti a standardot, mert hitelesítése és mérési pontossága megfelelő.Hátránya, hogy a mérést az érhang hallgatásával lehet elvégezni, amely külön gyakorlatot igényel. Általánosan elterjedteka félautomata vagy automata vérnyomásmérők, amelyek digitális kijelzővel rendelkeznek és a mérés eredményeazonnal leolvasható. Használatuk egyszerű, mérési pontosságuk megfelelő. Szakszerű használatuk minimálisgyakorlatot igényel. A helyes mérés feltétele, hogy a karnak nyugalomban kell lenni, a mandzsettát a felkaron a szívmagasságában kell elhelyezni, és azt megfelelően rögzíteni kell. Az egyes készülékek teljesítőképessége azonos,különbség kényelmi szempontból van. Így hasznos lehet, ha saját memória, esetleg nyomtató segíti a mérésieredmény

Panaszok - tünetek - veszélyt jelentő állapotok
Aktuális vérnyomásának, vagy a vérnyomás változásának, a csökkenésnek, vagy az emelkedésnek nincsenek típusostünetei, amelyből a változás jellegére következtetni lehetne. Súlyos tünetek és panaszok, fulladás, tartós mellkasifájdalom, átmeneti tudatzavar, végtagbénulás, már szövődményt és veszélyeztetettséget jelent, amikor haladéktalanulorvoshoz kell fordulni. Enyhébb panaszok, vagy tünetek kísérhetik a betegséget, jelezhetnek vérnyomásváltozást,vagy összefügghetnek a gyógyszeres vérnyomáscsökkentéssel, de soha nem típusosak. Ezért vérnyomásmérésnélkül ezeket lehetetlen a betegséggel összefüggésben értelmezni.
Fejfájás
Igen sok egyéb okból jelentkezhet. A fájdalom jellegéből, - tompa nyomás, szorítás, tarkótáji fájdalom -, nemegyszerkövetkeztetni lehet a vérnyomás nagyságára, vagy épp annak változására. Ilyen jellegű panaszt a jelentős, tartósemelkedés, a "rosszindulatú" hipertónia okozhat. Gyakoribb, hogy a vérnyomás csökkenése, például a kezelés mellékhatása,vagy a gyógyszer túladagolása okozhatja.
Fáradékonyság
Gyakran jelentkező általános panasz, amely azonban a hipertóniának vagy az aktuálisan nagyobb vérnyomásnak nemtípusos tünete. Ugyanakkor több olyan vérnyomáscsökkentő is van, amelynek kifejezetten jó közérzetet javítóhatása is van. Jelentkezhet a fáradékonyság a gyógyszeres kezelés hatására is, amely az életminőséget rontja, akiaddig panaszmentes, akkor érzi betegnek magát, amikor a vérnyomása normalizálódott.
Szédülés
Nemcsak a hipertónia tünete, elsősorban pszichés zavarok mellett figyelhető meg. Jelentős vérnyomáscsökkentés,gyógyszer túladagolás következménye lehet.
Mellkasi nyomás
Tompa, nyomó jellegű, tartós, a teljes bal mellkasfélre kiterjedő fájdalom gyakran együtt jár a hipertóniával, és avérnyomás normális szintre történő beállítása után megszűnik. Ezzel indirekt módon igazolható az összefüggés, deönmagában nem számít típusos jelnek. Terhelésre nem fokozódó panasz, nem valódi koszorúér-szűkületkövetkezménye.
Szívdobogásérzés
Jelentkezhet rohamszerűen, fennállhat tartósan, járhat rendetlen szívveréssel együtt. Hátterében ritkán vantényleges szívbetegség, de kezelést igényel, amellyel a panaszok megszüntethetőek.
Orrvérzés
Elhanyagolt, nem kezelt, már szövődményekkel társult hipertóniában orrvérzés előfordulhat, de inkább helyiérelváltozás, fül-orr-gégészeti betegség okozza. A hipertóniával összefüggésbe hozható panaszok, tünetek pontoseredetének tisztázása orvosi feladat. Észlelés idején sorozatos vérnyomásmérés segíthet az összefüggéskiderítésében.

szabidoki 2010.09.08. 11:15:49

Az, hogy volt egy-két kiugrásod, még nem ok a túlzott aggodalomra. A 24 órás vérnyomásmérésnél is főleg az átlag az érdekes. Ha az is magas, akkor tényleg gond van, de ha az alacsony, a gyógyszerelés valóban megfelelő, csak mint ahogy más is írta, kell vagy Cordaflex, vagy Nitromint, vagy Tensiomin, amit csak szükség esetén kell használni.

phoenix102 2010.09.08. 11:18:45

@Bikli néni: ez a beutalós rendszer tényleg problémás. A háziorvosok/orvosi ügyelet megvizsgálja a beteget és eldönti, hogy meg tudja-e egyedül oldani a dolgot, vagy szakorvos kell. Többnyire írnak egy beutalót és kész (tisztelet a kivételnek, ismerek olyat is). Kaptam már combnyaktöréses beteget a neurológiára agyvérzés diagnózissal beutalóval (3 órás mentős beszállítással ?). Mer' ugye ha agyvérzése van akkor nem mozog az egyik felén a végtag, meg ha el van törve, akkor sem. :)
V.sz. a háziorvosokat kellene képezni (de nem a saját, hanem az állam költségére, mert akkor nem lenne belőle semmi), akkor jól működne a rendszer.

A posztolónak:

javaslom az Országos Kardiológiai Intézetet kivizsgálás céljából, nekem csak jó tapasztalataim vannak. Orvosként és betegként egyaránt.
Az ilyen vérnyomáskiugrás egyes esetekben tényleg vérzést okozhat, de azért nem csak a vérnyomás számít.

Állítsuk meg a ......... 2010.09.08. 11:19:05

@12. Pausz:

Személy szerint azért ajánlom inkább a kardiológiát, mert ott 1 napi járóbeteg szakrendelésen(igaz eltart min. 4-5 óráig) csinálnak vérnyomásmérést, EKG-t és UH-t, és a kezébe nyomják a telefonos EKG-t is, ha szerencséje van.

12. Pausz 2010.09.08. 11:22:32

@phoenix102:

és mostantól

minden magasvérnyomásos menjen a GOKI-ba

na persze

EKKORA HÜLYESÉGET!

a GOKIba a PACEMAKERES, INFARKTUSOS, SZÍVÁTÜLTETT járjon

a 12 egy tucat magas vérnyomásos ne foglalja le a speciális ellátásra képes erőforrásokat

12. Pausz 2010.09.08. 11:26:27

a magasvérnyomás

NEM SPECIÁLISAN KARDIOLÓGIAI BETEGSÉG

sokkla inkább hormonális szabályozás, életmódbeli, pszichés kérdés

Állítsuk meg a ......... 2010.09.08. 11:29:04

@12. Pausz:
Világos, azért nem küldik be őket időben kardiológushoz a háziorvosok.
Aztán jön a szívinfarktus, meg a halál.
A sógorom, és az édesapám is házilag voltak kezelve, mindketten bele is haltak az első infarktusba.
A férjemet is csak a belre vitte a mentő, pedig kathéterezni kellett.

12. Pausz 2010.09.08. 11:38:57

@pcr:

"Aztán jön a szívinfarktus, meg a halál."

Sokkal inkább az agyvérzés.

Akkor minden magasvérnyomásost küldjön a ho neurológiára?

Esetleg ne küldje rögtön az OITI-be az Amerikai útra?

Állítsuk meg a ......... 2010.09.08. 11:47:10

@12. Pausz:
Nálunk sajnos infarktust okozott a házilag(háziorvos által) kezelt magasvérnyomás:(

Vidéki vagyok nem pösti.
De inkább 100 felesleges vizsgálat, mint 10 halálos áldozat,
akiket egy sima kathéterezéssel, vagy stentekkel meg lehetne menteni.
Egyébként a belgyógyászatokon nincs kardis UH, ha befektetik a beteget, akkor kb. 1 hétig tart, mire a szívét is megnézik.
Abban igazad van, hogy nem mindegyik szívbeteg, de .........

12. Pausz 2010.09.08. 11:49:20

@pcr:

szívinfarktus nem magasvérnyomástól, hanem szűk/elzáródott koszorúerektől lesz

a magasvérnyomás sokkal inkább a vérzéses strokenak kóroki tényezője

Állítsuk meg a ......... 2010.09.08. 11:52:42

@12. Pausz:
Ez elég érdekes, mert mindkettőnek magas volt a vérnyomása és egyik sem agyvérzésben halt meg, de nem vitatkozom veled.

Nekem is terhességi szívgondozóba kellett járnom a magas vérnyomásom miatt, nem neurológushoz.

Állítsuk meg a ......... 2010.09.08. 11:54:26

@12. Pausz:
A koszorúérszűkület is magas vérnyomást okoz.

Leroi 2010.09.08. 11:58:09

A magasvérnyomás-betegség belgyógyászati kórkép.
A háziorvos csak addig pancsikoljon a a beteg kezelését illetően, amíg a takarója ér.
Ha nem bírja cérnával, a többszöri próbálkozás után (a monotherapia NEM szakszerű therapia és a fölösleges okoskodás, az ACE-gátlókkal való zsonglőrködés az ARB-k korábban csak önmaga hitelének a lejáratása) irányítsa csak szakemberhez a betegét.
A beteg esetleg fogja a kartonját és arrivederci, más háziorvos után néz.
Szíve joga.
Impotens pasit a nők is elhagyják előbb-utóbb.
Ez van.

12. Pausz 2010.09.08. 12:01:36

@pcr:

az, hogy a vérzéses stroke-ok kórelőzményében gyakori a maagsvérnyomás nem egyenlő azzal, hogy a magasvérnyomásosok körében gyakori a vérzéses stroke (csak gyakoribb, mint a nem magasvérnyomásosoknál)

nem is mondtam, hogy neurológushoz kellene járni

de GOKIba se kell menni

a kardiológia meg nem egyenlő a GOKI-val

egy magasvérnyomásosnak egy hypertóniával foglalkozó belgyógyász pedig többet ér mint egy kardiológus

a terhességi szívgondozóban meg a TERHESSÉGIN van a hangsúly és egyáltalán nem csupa kardiológus van egy ilyen helyen

12. Pausz 2010.09.08. 12:04:53

@pcr:

1.
koszorúérszűkület önmagában nem okoz magasvérnyomást

2.
sok egyéb is okoz magasvérnyomást koszorúér-szűkület nélkül is

3.
a szívinfarktushoz koszorúér-érelzáródás kell, nem magasvérnyomás

drpeti 2010.09.08. 12:08:26

Sztem tisztázzunk valamit. Kardiológushoz max a sok éve elhanyagolt, kezeletlen, nem jól beállított, már LVH-s (bal kamra hypertrophia) betegnek kell eljutnia. A magas vérnyomásos betegnek (és az egészségesnek is) naponta többször lehetnek enyhe tenziókiugrásai, ezzel legtöbb esetben nem kell foglalkozni. A postban leírtakban van egy nagy hiba az ellátó részéről. 210/110 Hgmm RR-el nem engedünk senkit útjának, főleg ha a "hagyományos" captoprilre (Tensiomin) nem javul. Ilyenkor irány a kórház, nem véletlenül hipertenzív krízis a neve.

Állítsuk meg a ......... 2010.09.08. 12:08:27

@12. Pausz:
Egen, és?

A férjem kardiológushoz jár nem belgyógyászhoz:)

Tudom, hogy a terhességi szívgondozóban csak belgyógyászok vannak.
És engem kéremszépen rendesen félrekezeltek ezek az orvosok, mivel nem vették észre, hogy pajzsmirigy problémám van.

Állítsuk meg a ......... 2010.09.08. 12:11:11

Egyébként az édesapám, pontosan azért halt meg, mert először a belre szállították, nem a kardiológiára.

Állítsuk meg a ......... 2010.09.08. 12:13:54

@12. Pausz:

Egy kérdésem lenne:
Mit kezd egy belgyógyász egy olyan beteggel, akit infarktust kap?
Ugye ő nem tudja megkathéterezni?

drpeti 2010.09.08. 12:14:44

@pcr: azt írtad, hogy édesapád infarktusban halt meg. Ha NSTEMI-je volt, nemigen volt más választása a mentőnek, a PTCA-laborok (akik a szívkatéterezést és adott esetben a tágítást /stentelést végzik) legtöbbje NEM fogadja a beteget, ha nincs EKG eltérése (kb az infarktusok 40%-a). Ilyenkor irány a belgyógyászat, majd ha laborkontroll (fájdalomtól kezdetétől számított 6. órában pozitív Troponin) igazolja az infarktust, akkor mehet át PCI-ra.

drpeti 2010.09.08. 12:16:57

@pcr: Ha NSTEMI-je volt (azaz nem volt EKG eltérése), akkor a területileg illetékes belgyógyászatra való sajnos. A PTCA laborok többsége csak a STEMI betegeket fogadja. Ha a belgyógyászaton laborral ( fájdalom kezdetétől számított 6. órában pozitív Troponin) igazolják az infarktust, akkor mehet katéterlaborba.

drpeti 2010.09.08. 12:17:50

pukk, az előbb nem jelent meg, sry...

Dr.laikus PhD 2010.09.08. 12:18:51

@pcr:

Katéter bevezetésre kész? Úgy kell kapni infarktust?

Vicceltem csak.

Azt amit az enyém, újraéleszt ha kell), mentőt hív és viszik oda ahol segíteni tudnak.

Leroi 2010.09.08. 12:20:03

Tisztázzunk egy dolgot.
Minden kardiológus belgyógyász (fordítva már nem áll). Elsősorban belgyógyász, hisz a kardiológia-szakvizsga a belgyógyászatra ráépített másodszakvizsga.
Azért ajánlatos kardiológia-szakvizsgával is rendelkező belgyógyászhoz fordulnia a hypertoniás betegnek,mert a kardiológusnak rálátása van a kardiovaszkuláris betegségek egészére (amelyek egy része magasvérnyomás következménye vagy magasvérnyomást eredményez)...
Szóval a háziorvos csak küldje szépen el az internológiára a beteget, ha nem bír a magasvérnyomásával.
Ez van.

Leroi 2010.09.08. 12:21:19

Blogmotor fagyizik...

gld 2010.09.08. 12:22:25

@Dr.laikus PhD: pont ilyesmit akartam írni :)

Amúgy az infarktus sokszor marhára nem tipikus. Beviszik a belre a beteget, és általában ott diagnosztizálják a bajt. Aztán onnan viszik tovább olyan kardiológiai centrumba, ahol el lehet végezni a katéterezést. Nálunk sincs pl., Győrben van legközelebb.

12. Pausz 2010.09.08. 12:25:13

@Leroi:

Tisztázzunk egy dolgot.

"Minden kardiológus belgyógyász (fordítva már nem áll). Elsősorban belgyógyász, hisz a kardiológia-szakvizsga a belgyógyászatra ráépített másodszakvizsga."

NEM.
Évek óta első szakviszga a a kardi.

Állítsuk meg a ......... 2010.09.08. 12:25:16

@drpeti:
Na ezaz, neki már a rohammentős igazolta az infarktust, a háznál végzett EKG alapján, mégsem került a kardira, csak ahogy írod, vártak még 6 órát, mire a másik átszállításnál beállt a klinikai halál, aztán még a kardiológusok az intenzíven annyira próbálták újraéleszteni, hogy gyakorlatilag szétpukkant a szíve.
Ezt nem tudom felfogni azóta sem, hogy miért kell ez a sok felesleges kör.

drpeti 2010.09.08. 12:25:36

@Leroi: nem értek egyet. A vérnyomás beállítása HÁZIORVOSI feladat. Ugyanazok a gyógyszerek állnak rendelkezésére neki is. Miért kell egy belgyógyászatot terhelni egy RR-beállítással? Belgyógyászatra csak a hypertenzív krízis való...
Mellesleg tévedsz. A kardiológia elsőként választható szakvizsgák között van már évek óta, nem kell ráépíteni belre.

12. Pausz 2010.09.08. 12:26:45

@pcr:

a szimpla kardiológus

nem fog katéteerzni

Állítsuk meg a ......... 2010.09.08. 12:30:09

@12. Pausz:
De akit betanítanak és tanársegéd, az már igen.
Ilyen szempontból tökmindegy, mert ahová vihették, ott lett volna lehetőség rá.

drpeti 2010.09.08. 12:32:34

@pcr: Igazából akkor nem értem. Nem tudom, hogy merre laksz, de nálunk ez így megy:
1. EKG-n 2, vagy annál több összetartozó elvezetésben ST-eleváció (végtagi min 1 mm, mellkasi min 2mm)
2. oxigén, nitrát, véna, ASA, clopidogrel, heparin, morfin, béta-blokkoló, monitor, sz.e. egyéb.
3. telefon PTCA laborba, hogy x percen belül érkezünk. Van-e szabad asztal, ahova egyből vihetjük, vagy addig az intenzívre, amíg fel nem szabadul egy.

Állítsuk meg a ......... 2010.09.08. 12:33:41

@Dr.laikus PhD:
Ez sokszor perceken múlik:(
És jó döntéseken.
A szívinfarktusban meghalt betegek jórésze megmenthető lenne, ha az első órában kardiológiai ellátást kapna, és megkathétereznék.
Nem én találtam ki Papp Lajos professzor mondta.

12. Pausz 2010.09.08. 12:34:59

@pcr:

úgy látom, itt nem kardiológusra

hanem

pszichiáterre lenne szükség

Állítsuk meg a ......... 2010.09.08. 12:36:56

@drpeti:
Vidéki vagyok, de itt is van centrum.
2005-ben történt az eset, kardi csak reggel délelőtt vette volna át, hajnalban érkezett a belre.

gnme 2010.09.08. 12:45:47

Meg kell tanulni uralni a betegséget.
A Péterfy-ben pl. tanítják a cukrot kezelni. A sajátom is hiába változik 2 és 25 között nap folyamán, relatíve jól vagyok. Tudom mikor mit kell tennem. És a kiugrások csak néhány órások maradnak. Nem tartósak.

Cuncimokus 2010.09.08. 12:52:23

Apukámnak is magas a vérnyomása (dacára a teljesen normális testsúlynak, egészséges étkezésnek és kellő mennyiségű mozgást tartalmazó életmódjának).
Járt is háziorvosnál, kardiológusnál, raktak rá 24 órás mérőt, próbálkoztak különféle gyógyszerekkel, végül egy kombinációs kezelést kapott (kétféle tabletta, kétféle hatásmechanizmus, ecetera). Az orvosok tudása edig tartott - nem lebecsülni akarom, ne értsetek félre, csak szólok, hogy ez még nem a történet vége.

Hát, valami eredmény lett, de azért az a fránya vérnyomás mégiscsak ugrált valamennyire, bár (fény az alagút végén) legalább némi tendenciákat fel lehetett benne ismerni.

Most jön a csattanó. Az én apám nem orvos, de egy rendkívül precíz mérnökember, és van otthon egy vérnyomásmérője. Szépen meg is nézte, mikor mennyi. Aztán szólt nekem és a férjemnek (mi sem vagyunk orvosok, csak mérnökök: történetesen a vegyészfajtából, férj gyógyszer szakon végzett). Utánanéztünk a farmakokinetikának, felezési idő, csúcskoncentráció és társai, az adatokat továbbítottuk apunak. Ő kisakkozta, hogy akkor mi is lenne a kétféle gyógyszer optimális beszedési időpontja. Kipróbálta, közben mérte a vérnyomást szorgalmasan.
A javulás hatalmas, látványos volt!!!!! És még ezen is lehetett tovább javítani az időpontok finomhangolásával!!! Azóta tökéletesen normálisak az értékei a nap bármelyik időpillanatában!!!!

Csak azért írtam ezt így le, mert erre természetesen nagyon kevés páciens képes, az orvosnak pedig nincs rá ideje. Apunak temérdek ideje elment vele, ennyi idő az egészségügyben teljesen elképzelhetetlen. GYyanítom, még a Bezzegországokban is. Megoldási javaslatom nincs.

gld 2010.09.08. 12:55:51

@Cuncimokus: :)) Kísértetiesen hasonlít Apukád története Anyukáméra :) Ő is kisakkozta.

12. Pausz 2010.09.08. 12:59:13

@Cuncimokus:

OTT A PONT!

ELKÉPESZTŐNEK TARTOM, hogy ha középiskolában matekfakton nincs szerencséd megtanulni

ORVOSIRÓL ÚGY LEHET KIKERÜLNI, HOGY NEM TUD EGY VALÓS FÜGGVÉNYEN DIFF.INTEGRÁLSZÁMÍTÁST ELVÉGEZNI A DIPLOMÁS EMBER

zöldpohár (törölt) 2010.09.08. 13:00:54

Kedves posztoló!

Ne hagyd magad, kérj szakrendelésre beutalót...stb.!

Kolléganő apukájának volt 200 felett a vérnyomása, aztán sok egyéb problémája is lett, így tavaly végül by-pass műtétre is sor került (remélem te nem jutsz eddig). Többek között a vérnyomása azóta is magas, nem tudják beállítani.
Ráadásul a Szívcentrumban számon kérték tőle, hogy miért hanyagolta el eddig problémáit?
Ő? A vérnyomás problémái kezdete óta orvoshoz járt, csak az első időszakban minden orvos igyekezte lerázni. (Neki is volt otthoni mérője, de sokáig arra csak legyintettek, biztos rossz a mérő, mint ahogy a mellkasfájdalmával és nehézlégzésével sem törődtek jó ideig. Mire a pécsi szívcentrumba bejutott, ott meg még őt tolták le, miért jutott eddig a bajával!
Te ne hagyd magad lerázni, ragaszkodj hozzá, hogy háziorvos utaljon be szakrendelésre, vagy válassz másik háziorvost is, aki jobban figyel Rád!

Donor 2010.09.08. 13:06:24

@Cuncimokus: Szerintem az orvosok is ezt csinálják, legfeljebb nem ennyire mérnöki módszerekkel.
Nagyanyám 1 hétig volt korházban ezért. Folyamatos vérnyomás nézés és gyógyszerek finomhangolása. Mikor kijött nagyon jó értékei voltak.

Másik nagyanyám meg azt csinálta hogy HO-val feliratta a kedvenc gyógyszereit és amikor jól érezte magát nem vett be, ha nem érezte jól magát akkor többet is bevett. Aztán csodálkozott hogy ugrál a vérnyomása....mégsem ebbe halt meg, hanem combnyaktörésben.

Irise 2010.09.08. 13:07:11

Hali!
Vérnyomást csak lassan szabad csökkenteni , nagyon lassan, különben ischaemias stroke-ot kap a beteg.
A HO helyeben mondjuk beutaltam volna SBO-ra, de nem a magas vérnyomás miatt,hanem azért,mert vérnyomáskiugrása van és fáj a feje.
Ilyenkor egy alap vérvétel (na,ha valaki nagyon gyanús,akkor phaeocromocytomara, pajzsmirigyre lehet labort kérni) , EKG, neurológiai alapvizsgálat , +/-funduscopia. De ekkor se fogják gyorsabban csökkenteni, a poszt alapján ugy tunik a beteg nem volt elegedett az otthonában elert vérnyomással, de nekem ez meg tul jó is.
Egyebekent bar a HO kockáztatott azzal,hogy hazakuldte a beteget az SBO helyett, latszik,hogy jol dontott,mert a betegnek nem lett sem strokja,sem mas baja.

12. Pausz 2010.09.08. 13:14:45

@Irise:

"különben ischaemias stroke-ot kap a beteg."

ennek a veszélye csak akkor áll fent, ha a kiindulási systolés érték nagyon magas volt (200 vagy afelett)

Irise 2010.09.08. 13:15:10

@12. Pausz: Minek kellene nekem tudnom integrálszámítást elvégezni?
Egyebkent orvosin nem tanulunk matekot :)Ha Cuncimókus apukája nem az átlagbeteget képviseli,hanem az "álombeteget" , aki tudja,hogy milyen gyógyszert szed, tudja,hogy hogy reagál rá és kooperál. Az átlag beteg vagy beveszi a gyógyszerét, vagy nem... lsd Donor példája...

@Cuncimokus: De jo,hogy ilyen ugyesen meg tudtatok oldani :) Szerencsere a betegek legtobbjenel (99.9%-nál) nem kell ilyen szamitásokat elvegezni. Ilyen gyógyszerbeállítási bravúrokat a gyógyszerészetin tanulnak, nem az orvosin. :)

egerészölyv 2010.09.08. 13:15:42

Kedves Musuka! Ne várj tőlünk orvosi szaktanácsokat, hiszen az kuruzslás lenne, de ennek valóban a fele sem tréfa. Én úgy tudom, a hetek alatt a magasságokba kúszó vérnyomás az "agyi történés" előjele, nem a hirtelen felszökő, de erre ne alapozz. Lehetőség szerint befekvéses vizsgálathoz ragaszkodj. De csak nyugodtan!

Donor 2010.09.08. 13:15:48

@12. Pausz: És az minek??? A mérnököknek is csak azért kell, hogy legyen mire felvágniuk :)))))
Hidd el, egy normális orvos tud a gyógyszer hatásával kalkulálni, az más kérdés hogy vagy nem érdekli, vagy nem jó orvos, de ezt nem az integrálás hiánya okozza.

egerészölyv 2010.09.08. 13:16:34

@12. Pausz: volnál kedves integrálni a sin(x)/x-et?

12. Pausz 2010.09.08. 13:19:03

@egerészölyv:

mihelyst elosztod magad nullával :)

egerészölyv 2010.09.08. 13:20:29

@12. Pausz: Na ne! Nem tudod, hogy lim sin(x)/x a nullában 1 ?!

Magg. 2010.09.08. 13:21:15

@12. Pausz:
"És a levélíró miért nem kért beutalót belgyógyászatra/kardiológiára? "

Na persze, mert az csak úgy megy - Doktor úr, adjon már beutalót, a praxis blogon ezt ajánlották a kommentelők....
Máskülönben meg honnan kéne a betegnek tudnia, hová is kérjen beutalót?
Ez nem az orvos dolga véletlenül?

glass 2010.09.08. 13:22:14

Sziasztok!
Musuka mindenkép ragaszkodj egy teljes kivizsgáláshoz szerintem .

12. Pausz 2010.09.08. 13:22:50

@Magg.:

azt persze tudta, hogy milyen szakorvost keressen 24órás vérnyomásméréshez

glass 2010.09.08. 13:25:10

24órás vérnyomás méréssem nekem is volt a háziorvosom utalt be.

Magg. 2010.09.08. 13:25:16

@12. Pausz: hát például mert mint írta, ilyen helyen dolgozik, kért egyet a főnökétől és felrakta....

De csak kötekedsz, te is tudod, hogy itt nem ez a kérdés!

glass 2010.09.08. 13:26:43

Azt viszont tudom,hogy az apukám a vérnyomása miatt halt meg és az anyukámnak e miatt volt szív műtéte. Az ilyennel nem lehet szorakozzni.

12. Pausz 2010.09.08. 13:28:23

@Magg.:

"Végül ismeretség!!! alapján felkerült rám egy 24 órás vérnyomásmérő készülék."

Ennek semmi köze a munkahelyhez. Akkor nem ismeretség!!!-re hivatkozna.

zöldpohár (törölt) 2010.09.08. 13:31:14

@egerészölyv:

Szerintem felesleges bárkitől matek példa megoldást kérni, vagy leckéztetni próbálni :)

Könnyen lehet, hogy az internetes társadalom jelentős része mindössze 5-20 percre válik "gugli tudóssá" majd elfeljti nagy okosságát saját maga is. (Tisztelet a kivételeknek, akik valóban orvosok, szakemberek, vagy szimplán érdeklődésből tényleg értenek egy témához, és nem kizárólagosan folyamatos "guglizással" osztogatják az észt, hanem bizonyos "saját sütnivalós" szellemi tőkével alapból is rendelkeznek).

12. Pausz 2010.09.08. 13:33:00

@gnme:

a napi rendszerességgel jelentkező 25-ös vércukorérték

NEM JÓL KEZELT CUKORBETEGSÉG

glass 2010.09.08. 13:33:08

Tök mindegy,hogy ismeretség vagy nem.Ennek termmészetes dolognak kell lennie.Az a baj ha megtörténik a baj akkor megy az ugrálás és hirteleen elintézödik minden.

Cuncimokus 2010.09.08. 13:33:33

Apukám nevében is köszönöm az elismerő reagálásokat!

Állítsuk meg a ......... 2010.09.08. 13:34:51

@12. Pausz:

Na nem mész pszichiáterhez?:)

Miért kell itt állandóan nagybetűvel ordibálni?

Dr.laikus PhD 2010.09.08. 13:40:25

@pcr:

Ne haragudj most nincs igazad!

Mióta blogolunk ennyi értékes információt egyszer sem kaptunk.

Ne legyél érzékeny. Orvost is kiosztott már, nem csak beteget.

Most meg a nagybetű csak nyomaték, hogy valami nem jó.

12. Pausz 2010.09.08. 13:43:56

@Irise:

"Minek kellene nekem tudnom integrálszámítást elvégezni? "

Anélkül több, a napi munkában használt eszköz/berendezés működését kevéssé lehet érteni.

Statisztikai számítások készítésénél sem haszontalan (pl. sűrűség- és eloszlás-függvény kapcsolata).

Szóval csak azért mert fogalmad sincs róla, nem haszontalan.

gld 2010.09.08. 13:44:06

@Dr.laikus PhD: már megint megelőztél :)

Azt akartam írni, hogy a nagybetű csak a netes kultúrában ordibálás, de igaziból kiemel dolgokat, ami sosem árt.

Állítsuk meg a ......... 2010.09.08. 13:47:33

@Dr.laikus PhD:

Milyen értékes információkról beszélsz?

Akkor is zavaró
vagy zavart

Leroi 2010.09.08. 13:51:50

Nem hinném, hogy első szakvizsgaként választható lenne a cardiologia.
Aneszteziológus-intenzív therapias szakvizsgára, oxyologus szakvizsgára, szívsebészeti szakvizsgára (esetleg) ráépíthető, önállóan nem tudom elhinni.
Mi lenne, ha pl. a neurológia első szakvizsga helyett mondjuk csak elektrofiziológus vagy epileptológus lehetne valaki?
Nonszensz.
A háziorvos nem atyaisten.
Egy középszerű körorvos, nem feladata vérnyomást beállítani.
Nem belgyógyász és nem kardiológus.
Suszter maradjon a kaptafánál.
Amit nem tud uralni, azt kötelessége továbbítani a szakorvos felé.

Dr.laikus PhD 2010.09.08. 13:54:26

@pcr:

Nekem pl. minden az, erről szinte alig tudok valamit.

Most nem azért nagy a betű, mert ordít, hanem kiemel, figyelmeztet és fontos.

Nekem a rosszul rögzült tudást is javítja pl. a cukor érték ingadozása miatt.

És még sok mást is, ami nem érint, de érdekel.

Nézd más lélekkel és nem fog zavarni.

12. Pausz 2010.09.08. 13:54:42

@pcr:

neked van egy máig feldolgozatlan gyászod (erre mondják, hogy patológiás gyászreakció)

inkább azzal foglalkozzál,

ahelyett, hogy terjeszted azt a HÜLYESÉGET, hogy magasvérnyomással a goki-ba kell menni, ahol pacemakeresek meg szívtranszplantáltak ellátását végzik

pont olyan vagy mint az a sok hülye, akinek csak az MR az elég jó vizsgálat, de ha lehet inkább PET-CT legyen

gld 2010.09.08. 13:54:51

@Leroi:

"A háziorvos nem atyaisten.
Egy középszerű körorvos, nem feladata vérnyomást beállítani.
Nem belgyógyász és nem kardiológus."

Az enyém történetesen belgyógyász, kardiológus, és még véletlenül sem középszerű :) De ez legyen ez én szerencsém ;)

Állítsuk meg a ......... 2010.09.08. 13:57:45

@12. Pausz:
A goki-ba?
Azt sem tudom, hol van a goki.:))

Te tényleg nem vagy százas.

12. Pausz 2010.09.08. 13:58:56

@Leroi:

mikor olvastad utoljára az egészségügyi közlönyt?

a kardiológia a rohamosan fejlődő hemodinamikával, invazív kardiológiával, PM/ICD-terápiával akkora területté nőtte ki magát, hogy évek óta alapszakvizsga

ma már a kardiológián belül vannak ráépített szakvizsgák

gld 2010.09.08. 13:59:22

@pcr:

GOKI = Gottsegen György Országos Kardiológiai Intézet

Budapest, tök közel a Nagyvárad térhez :)

12. Pausz 2010.09.08. 14:03:18

@pcr:

a goki-t @phoenix102: írta, és abba párbeszédbe szóltál te bele, hogy hát bizony a magasvérnyomás az szívinfarktus meg kardiológia

Állítsuk meg a ......... 2010.09.08. 14:08:48

@gld:

Írtam már én nem vagyok pesti.
Gondolom azért pesten sem ez az egyetlen klardiológiai ellátás létezik.

huncut 2010.09.08. 14:09:17

@12. Pausz: A férjem 36 évesen halt meg agyvérzésben. A boncolásakor derült ki, hogy korábban volt két "lábon kihordott" (nem diagnosztizált) szívinfarktusa is. Pedig éveken át kezelték a magas vérnyomását.

gld 2010.09.08. 14:09:38

@pcr: biztos nem :) Én sem vagyok pesti.

gnme 2010.09.08. 14:19:14

@12. Pausz: elmehetnék munkanélkülinek is.
Akkor nem érne stressz és napközben csak 8-12 között ingadozna.
Inkább dolgozom. :)

Leroi 2010.09.08. 14:20:41

@12. Pausz:
OK, köszi, jó ezt tudni.

gld 2010.09.08. 14:20:44

@gnme:

"elmehetnék munkanélkülinek is.
Akkor nem érne stressz és napközben csak 8-12 között ingadozna.
Inkább dolgozom. :)"

Erre ne vegyél mérget ;) Mármint, hogy munkanélküliként nem stresszelnél :)

habzsolhapi 2010.09.08. 14:23:22

Sin(x)/x Taylor sorat tudom integralni, az eleg a gyogyszerbeallitashoz? :-)

Azert egy kis kompartmentanalizis is kellhet hozza.

12. Pausz 2010.09.08. 14:23:26

@gnme:

jópár cukorbeteg dogozik - ez a 5 nem szerencsés érték

ha a péterfyben nem tudnak mit kezdeni vele máshol is kikérhetnél szakmai véleményt

Dr.laikus PhD 2010.09.08. 14:29:25

@pcr:

Még az is lehet,
A legnagyobb tudásúak szoknak lenni.

Állítsuk meg a ......... 2010.09.08. 14:31:33

@Dr.laikus PhD:
Ajaj
Akkor már készíti nekem a lábcédulát.

zöldpohár (törölt) 2010.09.08. 14:41:17

@huncut: sajnálom, hogy ilyen fiatalon meghalt a férjed :( Részvétem.

gnme 2010.09.08. 14:41:53

@12. Pausz: minek? Ez önkezelés.

Az orvos javasol valamit, aztán hónapokig magadra vagy utalva. Ha saját magad nem érted a betegséged, nem tudod a mikéntjét a kezelésnek, akkor mehetsz Te az Atyya Úristenhez is tanácsért.

Straight 2010.09.08. 14:42:19

Az orvosok nem csak a diplomájukkal játszanak ilyenkor, büntetőjogi felelősségük is van. És ezt ők jól tudják ahogy azt is hogy a betegek többsége nem tudja ezt vagy valamilyen megfontolásból úgy gondolja hogy úgy sem tud mit kezdeni a hatóság az orvossal. De ez pont egy elég egyértelmű eset. Van nálad 3 papír

1: A beteg magas vérnyomásra panaszkodik 210/110 et mért otthoni készülékkel.

2: Ez a mérési eredmény a legtöbb szám gondolom határértéken túl van ill. 1-2 extrém megugrás.

3: ahol leirják hogy a 24 órás vérnyomásmonitorozás határértéken belül van vagy azokat alig haladja meg stb stb.

Ehhez nem kell orvosi diploma ebből még egy 10 éves gyerek is megmondja hogy valami nem stimmel.

Ezeket a papirokat lemásolni elküldeni az összes tv-nek rádiónak blognak rendőrségnek orvoskamarának... Ügyvéd legyen a talpán aki ebből kimossa lusta dokit.

Leroi 2010.09.08. 14:44:30

@gld:
Ja, az egészen más...:)

12. Pausz 2010.09.08. 14:48:28

@gnme:

Ahogy gondolod, te betegséged, de a 25-ös vércukor betartott diéta és inzulintherapia mellett

nem elfogadható.

Akkor másmilyen inzulin, más adagolásban szükséges.

kisa 2010.09.08. 14:48:56

@gnme: Munkanélküliként mondom, hogy többet stresszelek, mint akkor, amikor volt munkám.
Az én anyukám is magának állította be a kétféle magasvérnyomás-gyógyszert, úgy, hogy hetekig próbálgatta, méricskélte, nem lévén se mérnöki, se gyógyszerészi végzettsége, míg rájött, hogy az egyiket még felkelés előtt az ágyban kell bevennie, a másikat meg valamikor délelőtt meg délután. A nevüket nem tudom, mert kb. 12 féle gyógyszert szed, nagyon fegyelmezetten.

kvadrillio 2010.09.08. 14:51:30

Semmi különös...
Rendesen be kell állítani a vérnyomásodat.
Mert jelenleg nincs rendesen beállítva.
Tehát olyan gyógyszerkombinációt kell találni, ami hatékonyan alacsonyabban tartja.
Az esetleges vérnyomás kiugrásokat nyelv alá spriccelhető gyógyszerrel lehet karbantartani.
Ne hanyagold el, mert tényleg szívinfarktus lehet a vége vagy agyvérzés.

Dr.laikus PhD 2010.09.08. 14:52:06

@Straight:

Aki nem ért arabusul, ne beszéljen arabusul.

Már hiányzott valaki aki vájkál a k@kiban.

kvadrillio 2010.09.08. 14:53:20

Ezen kívül vannak magasvérnyomás centrumok is. Tessék igénybe venni !!!

12. Pausz 2010.09.08. 14:53:39

@Straight:

BÜNTETŐjogi (btk) felelősség csak bizonyos pontosan meghatározott esetkben áll fent.

Például rossz vértranszfúzió esetén. Ismert gyógyszerérzékeny betegnek a problémás szer beadása. Még néhány hasonló. Ezeket hívják igazából műhibának.

Minden egyéb polgári peres.

Izett 2010.09.08. 14:55:19

Köszönöm a sok „hasznos” kommentet… Nem fogyasztok alkoholt, sportolok, 55 kg-os vagyok. És mégis… Stressz valószínűleg ér, mint annyi más embert. Nem értettem pl., hogy jön ide a korrupció? Mert 20 évnyi magas vérnyomás betegség után ismeretség alapján felraktak rám egy 24 órás vérnyomásmérőt? Ezt a házi orvosom mellett lévő másik házi orvos asszisztense intézte el, Ő adott beutalót, mert aggódott értem (együtt sétáltatunk kutyát, innen a „protekció”.) Ezt a házi orvosomnak kellett volna megtennie. Tőle sehová sem lehet beutalót kérni, mert halálosan megsértődik, úgy értékeli, hogy bíráljuk a munkáját, a hozzáértését. Pl. tavasszal megkérdezte tőlem, mikor is voltam laborban. Mondom: 3 éve… Most 3 havonta fordulok meg nála, akkor írja fel a vérnyomásomra a gyógyszereket. Amikor vizitdíj volt, akkor nem írta fel 3 hónapra, csak egyre… Ja, és többnyire be sem kell menni, - megkérdezik, hogy ki kér csak gyógyszert. Elképzelhető, hányszor méri meg a vérnyomásomat, vagy mennyire tájékozott az állapotomat illetően… Igen, olykor vannak beszédzavaraim is, időnként felcserélem a mássalhangzókat… Apukám agyvérzésben halt meg, anyukám agydaganatban. Egyikük betegségét sem ismerték fel időben… Apukámat magas vérnyomással szintén elküldték az ügyeletről, hogy jelentkezzen másnap a házi orvosnál. Jelentkeztünk. Azonnal kórházba küldte, hogy agyvérzése van. Csak ugye a kezelés akkor hatásos, ha legalább 3 órán belül elkezdik… Anyukámat hónapokig vizsgálták különféle panaszokkal, csak éppen Ct-re nem küldték. Amikor már igen, késő volt, kiderült, hogy már nem lehet operálni. Tehát most én is valamelyikük sorsára jutok… Vagy is a kőr bezárult… Először dühített a tehetetlenség…, de már beláttam, nem tudok mit tenni. Várok…

Izett 2010.09.08. 14:56:06

Bocs, Izett = Musuka

huncut 2010.09.08. 14:57:47

@zöldpohár: Köszönöm.
Rég volt, 17 éve, túl vagyok már rajta, éljük az életünket, de akkoriban nagyon nehéz volt. Jó lenne, ha senkinek sem kellene ilyeneket átélnie. És a technikai feltételek ma már sokkal jobbak ugyan, de attól tartok, ma is előfordulnak ilyen esetek.

gld 2010.09.08. 15:00:51

@Izett: szerintem, ha úgy érzed, hogy a háziorvosod nincs a helyzet magaslatán, válts... Már ezzel is egy rakás stressztől megszabadulsz. Jobbulást :)

12. Pausz 2010.09.08. 15:00:52

@Izett:

Na, ez a tipikus magyar háziorvos.

Aki csak a kevés és nyugodt munkával megkereshető valag pénzért (receptpénz a gyógyszergyáraktól) csinálja,

a gyógyítást magát igazából leszarja.

gnme 2010.09.08. 15:00:55

@12. Pausz: á.. lófasz jocó. Sokkal roszabb is lehetne.

Mondom, nem egész nap 25-ös meg nem egész nap kettes. Csak egy-két órákra illetve félórára.

A stresszel együtt folytonosan változik. Lehet hogy 11:50-kor 8, aztán ebéd előtt jön egy telefon és 12:05-kor 14-es. Akkor már ne is egyek mi? :)

Ilyen ez a popszakma.

Dr.laikus PhD 2010.09.08. 15:01:30

@Izett:

Hátborzongató :(

Másik háziorvos? Ha már az asszisztense kutya barát?

Csak kérdem. Talán jobban járnál.

huncut 2010.09.08. 15:05:00

@Izett: Keress sürgősen egy másik háziorvost, aki törődik is a betegeivel!

De ez a "várok" szíven ütött. Ha állandóan csak azt várod, mikor ér utol a baj, akkor utol fog érni.
Próbáld meg élvezni az életet, kirándulj, fényképezz vagy kötögess, igyál egy kis bort időnként, és tényleg próbálj meg örülni a kis dolgoknak is. Egyikünk sem tudja, mennyi időt szántak neki az égiek, de azt próbáljuk meg élvezni. Félelemben élni rettenetes.

Dr.laikus PhD 2010.09.08. 15:06:29

@gld:

Egy húron pendülünk ma? :)

gld 2010.09.08. 15:07:00

@Izett:
"Tehát most én is valamelyikük sorsára jutok… Vagy is a kőr bezárult… Először dühített a tehetetlenség…, de már beláttam, nem tudok mit tenni. Várok…"

Ezt sürgősen felejtsd el! ne már, hogy elfogadod ezt a helyzetet. Fogd a papírjaidat, és menj másik háziorvoshoz. De előtte mindenképpen informálódj. A Te kórelőzményeddel nem árt, ha jártas az új doki a magas vérnyomás kezelésében... Bocsi, hogy még egyszer leírtam ugyanazt, de tényleg azt gondolom, hogy az a legrosszabb, amit tehetsz, ha nem teszel semmit.

huncut 2010.09.08. 15:10:37

@12. Pausz: Hát ha még szerinted is ez a tipikus, akkor teljes joggal méltatlankodunk, nem?

12. Pausz 2010.09.08. 15:11:51

@Izett:

"de már beláttam, nem tudok mit tenni. Várok… "

NAGY BUTASÁG.

Hangok (betűk) felcserélése még nem beszédzavar.

Gyakori szédülés, fejfájás, arc, fej percekig tartó kipirulása nyugalomban,
látászavar,
szótalálási nehézség,
artikulácó nehézkessé válása,
érzéskiesés vagy zsibbadás arcon, végtagon,
végtagok nehézkessé váló mozgása, bénulása.

Ilyesmikre érdemes felfigyelni.

VÁLTS HÁZIORVOST!

huncut 2010.09.08. 15:16:24

@12. Pausz: Összevissza jelenik meg. A tiéd tényleg később látszott, mint az utánad következő. :-)

gld 2010.09.08. 15:16:57

@12. Pausz: szerintem megvan a kommented

egerészölyv 2010.09.08. 15:18:22

@zöldpohár: pontosítsunk: t. beszélgetőpartnerem nem akárki volt. Sírt a szája, hogy az orvosok nem képesek minden függvényt kiintegrálni. Kivizsgáltuk, ő képes-e.

egerészölyv 2010.09.08. 15:19:43

@12. Pausz: képzeld azért el, akkor milyen nagyképűek lennének, ha még integrálni is tudnának...

12. Pausz 2010.09.08. 15:19:47

@Izett:

MÉG A HÉTEN VÁLTS HÁZIORVOST!

Nincs mire várni.

@huncut: @gld:

előbújt végre :)

gld 2010.09.08. 15:21:25

@12. Pausz:

ez azért van, mert itt már egy páran feltaláltuk az időgépet ;) Vagy mert valóban fagyizik a blogmotor...

phoenix102 2010.09.08. 15:21:31

wow, jól egymásnak estetek a javaslatom miatt, csak senki nem vette a fáradságot, hogy utána nézzen a tényeknek.
@12. Pausz: ha már GOKI-t írsz, akkor inkább legyen GGYOKI-t.
Nézdd meg a szakrendelések listáját, csodák csodája, van hypertónia ambulanciájuk. És én erre gondoltam, mi másra, ha hypertoniás a GOKI-ba irányítanék.

Rizikófaktorok és hypertonia ambulancia (ambuláns ellátások)

Tevékenység: laboratóriumi szűrővizsgálatok, vérnyomásmérés, vérnyomás monitorozás

A végzett vizsgálatok:

ABPM, kombinált holter
Zsíranyagcsere zavarok szűrővizsgálata és kezelése
Előjegyzés: a járóbeteg rendelés telefon mellékén keresztül

Itt a link:
www.kardio.hu/index.php?lang=_1&selectedmenu=35,93,

A GOKI nem csak végletesen speciális ellátást nyújt.

Másrészt pedig nem értek egyet azzal, hogy orvosi szakterületeket mértéktelenül daraboljunk és végleetsen specializáljunk. Belgyógyásznak éppúgy értenie kell/ene a vérnyomás beállításhoz, mint a kardiológusnak vagy a háziorvosnak(kivéve az extrém komplikált eseteket).

egerészölyv 2010.09.08. 15:21:43

@habzsolhapi: Jó, de a Fresnel-integrálokat is vágod? Azokhoz pl. már jó a reziduumtétel.

KenSentMe 2010.09.08. 15:24:26

Én is tapasztaltam ezt az orvosi mentalitást, hogy amíg az ember a lábán jár, addig könyörögni kell az odafigyelésért.. jobb esetben jön a borítékadás után a széles mosoly és a közhelyek szajkózása (sportolj, fogyj, stb.), rosszabb esetben a keserű tekintet és a "menj már a picsába" szóhasználat.. ráadásul pont a kardiológiával volt rossz tapasztalatom.. és a legrosszabb, hogy az ember nem is tudja, hogy akkor most én vagyok hipohonder, vagy akkor is elzavarnának, ha éppen haldokolnék.. a Dr. Houseban ez mindig olyan egyszerű, az enyhébb eseteken már a szakrendelésen látszik, hogy enyhébb esetek, a komolyabb eseteknél meg összecsődül a teljes stáb, és azon a szerencsétlen (vagy szerencsés?) betegen már végzik is el a 15000 db. különféle vizsgálatot.

(+1 hosszú megjegyzés az integrálszámításhoz: Egyszer egy diszkóban ifjú mérnökjelöltként odamentem egy szőke lányhoz udvarolni, és mondtam neki mindenféle baromságot.. valahogy az is előkerült, hogy tanulunk integrálszámítani, már nem emlékszem rá, hogy mennyit ittam, és miért hoztam szóba.. mindenesetre a csaj szeme azonnal felcsillant: "és ugye az integrált áramkörökhöz kell?"...

a differenciálszámításra-integrálásra történő izmozást azért is nem értem, mert szerintem jóérzésű mérnök, még ha évente egyszer véletlenül ki is kellene számítania egy integrált a munkája során (persze előbb találkozik lineáris algebrával, átviteli függvénnyel, de gyakorta max. középsulis matekkal .. arra még szerencsés esetben emlékszik, hol van a parabola minimumhelye vagy mekkora a meredeksége, vagy hogy hogy kell egy egyenletet átrendezni :)), akkor meg hopp, beírja a Maple-ba, és jé, kijött a végeredmény.. az, hogy sokan a komplett diplomamunkájukat megírják anélkül, hogy tudnák, mi a gradiens, jól mutatja, hogy mennyire nem érdemes erre felvágni.)

12. Pausz 2010.09.08. 15:31:12

@phoenix102:

van éppen elég, a speciális ellátásban összegyűlt beteg,

aki ezt az ambulanciát igénybeveszik

felelsleges boldog-boldogtalan magasvérnyomásosnak úgy beállítani ezt az intézményt mint az egyetlen jót

mert aztán a hypertóniások körében olyan lesz a GOKI, mint általában a betegek körében az MR, hogy csakis az lehet az egyetlen üdvözítő

70 éves 100 kiló disznótoroson élő mancikanéninek vagy kocsmában törzsvendég pistabácsinak és a GOKInak semmi szüksége egymásra

Fekete Dália 2010.09.08. 15:34:11

Izett válts orvost azonnal.

Ha orvosi műszereket forgalmazó cégnél dolgozol, akkor keress egy jó ismerőst.

phoenix102 2010.09.08. 15:38:53

@12. Pausz:
nem értem mi ez a nagy felháborodás a részedről. Annyit írtam, hogy nekem ott jó tapasztalataim vannak pont ennyi. Nem írtam, hogy a "disznótoroson élő manci néni" menjen oda, és azt sem, hogy ez az egyetlen jó hely, csak annyit, hogy ott jó tapasztalataim vannak. Mit nem lehet ezen érteni.

Bikli néni 2010.09.08. 15:45:44

@Izett: Ne, ezt neeee... NE VÁRJ!!! Komolyan, nehogy már elfogadd, hogy neked ebben meg kell halnod, könyörgöm...
Sokan írták, hogy sürgősen válts orvost. Én ezt annyival egészíteném ki, hogy az orvosváltás az csak elviekben létezik, mert nálunk is úgy van, hogy utcákra van lebontva, hogy ki melyik orvoshoz tartozik az öt közül.
Ha az orvos ennyire gáz, én javaslom, hogy jelentkezz be mondjuk tartózkodási helyre valamelyik rokonodhoz, barátodhoz, akiknek normális dokijuk van, és oda kérd át magad (informálódj előtte). De minél gyorsabban, mert ez tényleg nem játék!
És fel ne add!! :)

Bikli néni 2010.09.08. 15:46:19

A blogmotor meg vegyen ki szabadságot, mert az agyára ment a sok stressz.

Bikli néni 2010.09.08. 15:47:15

Nullnick, te miért váltottál nevet? Nekem az előző jobban tetszett... :)

phoenix102 2010.09.08. 15:54:08

@Bikli néni: ez a bejelentkezés más címre nem feltétlenül szükséges. Helytől függ.

huncut 2010.09.08. 15:54:32

@Bikli néni: Ezzel a körzetesdivel úgy van, hogy az adott utcákból hozzá jelentkezőket nem utasíthatja el az adott háziorvos, de neked nem muszáj hozzá járni, mehetsz akárhová, ha átvesznek. Természetesen meg kell kérdezni azt a dokit, akihez járni akarsz, de nem kell sehová bejelentkezni, legalábbis én így tudom.

12. Pausz 2010.09.08. 16:01:48

@phoenix102:

a tömegpszichológia nem erősséged ...

olyan problémára javasoltad a GOKI-t,

1. ami nem igényli a GOKI képességét és erőforrásait

2. emellett az ilyen problémával élő betegpopuláció elég nagy és eléggé frusztrált is, hiszen egy nem gyógyítható csak kezelhető betegségről van szó, ennek megfelelően komoly betegcompliance-t igényel sikeres kezelése, ami bizony a sok félművelt beteg számára teher.

Az ilyeneknek úgy hat az "ORSZÁGOS INTÉZET" jelzős szerkezet egy névben, mint valami csodaforrás, ahol majd biztosan egycsapásra leveszik róla a rontást.

Бабаяга 2010.09.08. 16:03:51

Kedves posztoló!
Köszönöm a történeted. Ez is megerősít abban, hogy inkább összeesem majd az utcán, vagy agyvérzést kapok valahol az autómban, de orvoshoz soha nem megyek.
A dokik túlterheltek, így úgy sincs rám, akinek hónapok óta hasonló a vérnyomása, mint a tiéd, idejük. Én nem töltök felesleges órákat várakozással a rendelőkben. (Bár mondjuk az orvos azért kap pénzt, mert ellát engem, így ha nem lenne annyi mellékes bevételük, akkor akár foglalkozhatnának is a betegekkel.) A család is jobban jár hosszútávon, mivel az árvasági jóval több 3 gyerek után, mint amennyit én valaha is meg tudnék keresni. Az államnak is ott marad a zsebében az a sok tb járulék meg miegymás, amit eddig fizettem.
Egyszerűbb lenne, ha elsősegély helyeken az orvosok kínzás helyett egyszerűen, fájdalommentesen és röviden kinyírnák a betegeket, mint az, hogy nyúzzák őket, de nem segítenek.

12. Pausz 2010.09.08. 16:05:41

@Бабаяга:

Azért itt nagyon nem erről volt szó.

Persze kényelmesebb áldozatszerepben önmagunkat sajnál(tat)ni,

mint tenni valamit önmagunkért.

Dr.laikus PhD 2010.09.08. 16:12:30

@Бабаяга:

Erre ne bazírozz.

A túlélő hozzátartozók számára nyújtott ellátások összege

A túlélő hozzátartozói és árvasági ellátást azon munkaképtelenségi vagy öregségi nyugdíj alapján számítják ki, amelyet az elhunytnak valóban folyósítottak, vagy ha semmiféle nyugdíjban nem részesült, akkor azon munkaképtelenségi nyugdíj alapján, amelyet a halála pillanatában 60–70%-kal csökkent munkaképesség után számára megállapítottak volna. Az ellátást a következőképpen folyósítják a túlélő hozzátartozóknak:

* 20% a házastársnak (20% azon özvegyeknek, akik házastársa 1995. január 1. előtt hunyt el);
* 30% minden, valamely szülőjét elvesztett árva gyermeknek. Ha a gyermek mindkét szülőjét elvesztette, mindkettőjük után ellátásban részesül.

Ha nincsen sok árva, mindenki azonos részt kap, árvánként legfeljebb a nyugdíj összegének 30%-áig, és együttesen legfeljebb 80%-áig. Ha senki nem igényelhet túlélői hozzátartozói nyugdíjat, minden árva egyforma, legfeljebb 30%-nak megfelelő részt kap, együttesen legfeljebb a nyugdíj 100%-áig. Ha a túlélői nyugdíjra jogosult gyámok kevesen vannak, mindannyian azonos részt kapnak, együttesen legfeljebb a nyugdíj összegének 20%-áig.

Jobban járnak, ha élsz. Így keress egy jó orvost Te is! :)

Polifémosz 2010.09.08. 16:12:49

Hát ennyi elképesztő marhaságot már régen olvastam mint itt- orvosoktól is......

A beteg ismert magas vérnyomásos régóta ,hiszen diagnosztizálták és gyógyszereket is szed rá.

A kötelező kivizsgálásnak a diagnózis után kell megtörténnie a rendkívül ritka másodlagos eredetű betegek kiszűrésére és a rizikóállapot felmérésére.
Ez adott esetben labor (Koleszterinek, Vese Cukor stb. Pajzsmirigy is), EKG, Hasi UH (vese , mellékvese megítélése) szemfenék vizsgálatot jelent. Ha ezek során és a beteg panaszai, FIZIKÁLIS VIZSGÁLATI eredménye alapján gyanu merül fel egyéb pl szív - betegségre is, akkor indokolt a beteg továbbküldése szakorvoshoz. ADDIG NEEEEM!!!!! Nyilván ezek már megtörténtek. Bár a posztból nem derül ki. A háziorvos nyilván nem fogja ismételten ezt a kört leírni, ha szükségtelennek tartja. Egy tensiokiugrás pedig nem ok az azonnali ABPM(24 órás vérnyomásmonitor) elvégzésére. Vérnyomásnaplót kell vezetnie a betegnek, és abból kiderül, hogy gyakran magas a vérnyomása vagy nem.
Lehet, hogy ezen is túlestek már. Nem tudhatjuk.
Mint ahogy azt is tudatosítani kellene, hogy nem kardiologiára kell rohangálni azonnal, hanem le kell adni azt a 30-40 Kg súlyfelesleget, le kell szokni a dohányzásról, kicsit mozogni kellene, abba kell hagyni a sok sós készétel fogyasztását és máris megoldódna a magas vérnyomásunk, koleszterincsökkentőt sem kéne szedni, meg aszpirint sem és akkor a gyomorégésre sem kell gyógyszert szedni, a vízhajtót is el lehetne hagyni mert a vérnyomáscsökkentők egy részétől dagad a láb, Miluritra sem lesz szükség a diéta és a vízhajtó mellékhatás okán, ha nem szed bétablokkolót és egészségesen él akkor nem lesznek potenciagondjai, és nem kell erre antidepresszánst meg Viagrát szednie...... soroljam még?

Szóval ha a valós életet nézzük valószínűségi alapon akkor nem a háziorvos a nemtörődöm, mivel egy vérnyomáskiugrást nem küld kardiologushoz, hanem az önsorsrontó értetlen betegek!

Jim Raynor 2010.09.08. 16:13:03

@12. Pausz:

én eddig azt hittem, hogy ha valami egészségügyi problémám van, annyit kell tennem "önmagamért", hogy elmegyek az orvoshoz, aki majd segít.

nyilván tévedtem, és magamnak kell megoldani a problémámat a doki helyett.

IrishOak 2010.09.08. 16:14:41

@Izett:
Na az ilyen háziorvostól menekülni kell-de azonnal.
Szabad orvosválasztás van!

Egyébként a barátosném is 38-as konfekcióméret volt s arról ment le 36osra.Mégis sokat jelentett a mínusz 10 kg.Olyan hasán hízós "fajta":-)
Elküldték uh-ra meg mindenféle vizsgálatokra,vért vettek, meg effélék.
Gyakorlatilag nem derítettek ki semmi eltérést ami ezt a nagyon magas vérnyomást indokolta volna.
Kapott bogyókat,meg jó tanácsokat.
Bár ő nem kutyát sétáltat, de sokat viszi a gyereket táncolni.:-))

Jobbulást, és semmiképpen ne hagy annyiban!

12. Pausz 2010.09.08. 16:16:32

@Jim Raynor:

Elolvastad @Бабаяга: kommentjét is?

Ő orvoshoz se menne el. Erre reagáltam.

Látom te a kötözködő kötsög típus vagyol.

IrishOak 2010.09.08. 16:16:41

@12. Pausz:

akkor szólíthatunk 12.Piusznak is?:-DD áldás mikor lesz?

IrishOak 2010.09.08. 16:21:11

@Polifémosz:
hááá' de ha lead az 55kg jából 30-40et akkor nem marad semmi belőle.
Mondjuk a semminek nincs is vérnyomása.
De nem ez a cél.

huncut 2010.09.08. 16:21:50

@Бабаяга: Azért gondolj arra az esetre is, hogy netán tényleg agyvérzést kapsz, és százszázalékosan lebénulsz, de az is elég, ha elveszted a munkaképességed és állandó felügyeletre, gyógytornára stb. szorulsz. Merthogy az tényleg katasztrófa lenne a családodnak. :-(

Dr.laikus PhD 2010.09.08. 16:25:43

@IrishOak:

Az a diagnózis egyértelmű.

Már titrálni sem kell... :)

12. Pausz 2010.09.08. 16:26:03

@IrishOak:

ha elfogytak az átkok :)

Бабаяга 2010.09.08. 16:26:14

@12. Pausz: Én azt nem írtam, hogy nem teszek valamit, sőt igyekszem törődni magammal, de a gyerek is kér enni, ezért dolgozni kell, ember örül, hogy van munkája, így évek óta gyakran heti 60-70 órát is dolgozom. Az orvos meg munkaidőben rendel, tehát esélyem sincs felkeresni. Szóval az állapotomról is tehetek, ezt elismerem, de eddig még nem találkoztam korrekt orvossal, aki ne azzal kezdte volna, hogy ő mennyire leterhelt. (Gyerekeimet vittem orvoshoz.) Én soha senkinek nem panaszkodom a munkám során, hogy jaj mennyit dolgozok egy kis apróért!

Polifémosz 2010.09.08. 16:26:31

@IrishOak: Nem a konkrét betegről beszéltem itt nyilván hanem az átlag magasvérnyomásos átlagmagyarról, aki kövér, szalonnát és kalbászt zabál sózotthagymával (nyám-nyám) dohányzik, iszik, és megmozdulni is lusta.

Бабаяга 2010.09.08. 16:27:57

@Jim Raynor: Egyet értek veled. Magad oldd meg a problémádat, az orvos csak az idődet és a rosszabb fajta a pénzedet rabolja.

min 2010.09.08. 16:33:03

Elég durva értékek baszki.
A háziorvos meg a legritkább esetben alapos. Én is most váltottam egy normális és alapos dokira de a legtöbb tényleg az ecserin vette a diplomáját.

12. Pausz 2010.09.08. 16:33:49

@Polifémosz:

már bocsánat, de egy magasvérnyomás-betegség még oly jól beállított gyógyszerelése nem örök időkre oldja meg a problémát

ha pontosan szedett gyógyszer mellet is rendszeres a vérnyomáskiugrás, akkor egyáltalán nem biztos, hogy a beteg a hibás

Jim Raynor 2010.09.08. 16:36:52

@Бабаяга:

egyébként a viccet félretéve, én egy dologtól félek, nehogy valamelyik családtagom kórházba kerüljön, mert ott tuti, hogy rosszabodna az állapota.....

Бабаяга 2010.09.08. 16:55:45

@Jim Raynor: Sajnos ez így van. Én majdnem elvesztettem az édesanyámat, akit egy hónapig kezeltek, de az állapota csak rosszabbodott. Nem hiszek a protekcióban, de kétségbeesésemben végül a fiam keresztanyjához fordultam. Ő volt az első orvos, akinek feltűnt, hogy édesanyám cukorbeteg. Aztán ő talált rá az állapota igazi okára is, hogy autoimmun betegségben szenved. A kórházból hazatérve elment a körzetihez, aki gyakorlatilag sértődötten kidobta, hogy ha ennyi új gyógyszert írtak fel neki, és ő ezeket szedni is akarja, akkor menjen ahhoz máskor is, aki ezeket felírta neki. (Az egyik egy új vérnyomáscsökkentő volt, amitől a vérnyomása rendeződött 10 év után.)

Jim Raynor 2010.09.08. 17:30:33

@12. Pausz:

ja, korábban meg azt írtad, hogy ha a doki nem ad beutalót, a beteg szerezzen magának.

látom te az alapból faszkalap típus vagyol.

Jim Raynor 2010.09.08. 17:33:56

@Бабаяга:

nekem az is elég, hogy akárhány ismerősöm került kórházba, mind összeszedett ott valami fertőzést, including szepszis. Amitől azért az eszem megáll.

a dokikat már meg sem említem.

IrishOak 2010.09.08. 17:40:28

@12. Pausz:
bűnbánatot tartani a perselypénz után kell, vagy már előtte"illik"?:-D

IrishOak 2010.09.08. 17:44:38

@Polifémosz:
Az mondjuk igaz, hogy eléggé nagy azok aránya akik az elhízás következményeként magas vérnyomásban szenvednek, meg II.tipusú cukorbetegek, megatöbbistb.

IrishOak 2010.09.08. 17:47:17

@Dr.laikus PhD:

Erre mondja Besenyő Pista bácsi: a semmi az nem hogy nincs hanem hogy van.
Az meg má' nem semmi:-D

Бабаяга 2010.09.08. 17:48:06

@IrishOak: a bűnbánat hatására nyúlsz a pénztárcádba. ;-)

IrishOak 2010.09.08. 17:52:02

@Бабаяга:
egy homeless estében lehet.
Dokinál még nem fordult elő, ott nem vagyok bűnbánó:-D

tundee 2010.09.08. 18:15:56

Kedves Musuka!

Jó lenne tudni, hogy az alkalmazott vérnyomáscsökkentő(k) mellett általában mennyi a vérnyomásod, mert az is felmerül, hogy nincs normálisan beállítva. Azonban tudni kell, hogy olykor jól beállított vérnyomás esetén is előfordulhat tensio kiugrás, saját betegek tapasztalatai alapján legtöbbször stressz és időváltozás okozza. Ha valakinél 2-nél többször előfordul én mindig megpróbálok a terápián módosítani, de ha ellenállásba ütközök akkor "csak" sürgősségi vérnyomáscsökkentővel (legtöbbször Tensiomin) látom el, de volt olyan betegem, aki ebben az esetben csak a Cordaflex sprayre vagy cseppinfúzióban adott Ebrantilra reagált. Javaslom, hogy 200 feletti vérnyomásnál, mindenképpen keresd fel a házi orvosodat vagy az orvosi ügyeletet. Vezess vérnyomásnaplót napi min. 3x-i (de inkább 2-3 óránkénti) méréssel (lehetőleg jelölve, hogy éppen milyen terheltségnek vagy kitéve) néhány hétig, s tedd le a háziorvosod asztalára. Ha ezután sem lép válts orvost vagy keress fel egy jó belgyógyász vagy kardiológus szakorvost.

WITCH · http://witch-ironman.blog.hu 2010.09.08. 18:25:22

"Most itt tartok... Várom, hogy mikor lesz agyvérzésem...
Ötletek???"

Nos, a gyógyszeres kezelés néha életmentő, de összességében és hosszú távon csak tüneti kezelés.

Elsősorban azt kell megnézni fenn állnak e a következő dolgok:

- Elhízás
- Nagyobb haskörfogat
- Mozgáshiány
- Nem megfelelő étkezés
- A stressz nem megfelelő kezelése
- Dohányzás
- Drogozás
- Fizikai edzetlenség

És alapvetően, ha ezekből egy, vagy több fennáll akkor érdemes életmódot váltani. Az esetek nagy többségében ez segít.

Jobb ha ez nem egy kampány szerű dolog, hanem az élet végéig tartó elhatározás.

Végül is ezt ki is lehet hagyni, de akkor jóval nagyobb annak az esélye hogy - most mondok egy számot - 20 évvel hamarabb hal meg az ember, ill. az utolsó 10 év életminősége rossz lesz.

Ha az ember megadja magának a megfelelő minőségű és mennyiségű táplálékot (pl. ne túl sok, stb), próbálja kezelni a stresszt, rendszeresen edz (akár munka család mellett is, mondjuk TV helyett) akkor túl nagy baj nem lehet.

Szóval mindenkinél ennek kellene a minimális alapnak lenni, és ha ez megvan, akkor lehet majd orvoshoz menni, , stb.

Mária néni 2010.09.08. 18:26:35

Ötlet:
1. Jól seggbe kell rúgni az orvosokat, akik nem foglalkoztak a beteg panaszaival.
2. keresni kell egy normális orvost, aki beállítja normálisra.

bakela 2010.09.08. 18:33:11

@Polifémosz:
Félszemű, ma te lennél a világ igaza? /”Yad Vashem” – Lyajj! Ciderella???/
Ha az általad is kiemelt fizikális vizsgálat kiterjed pl. a nyaki nyagyerek, ill a hai aorta+ a. renalisok meghallgatására, + szem körüli táska, + orrbemenet nyálkahártyája, + bokavizenyő megvizslatására, később esetleg kiegészitve cukorterheléssel, VMA, se cortisol-lal az aethiologia >>95% tisztázható.
Ráadásul ez a >>95% EREDMÉNYESEN kezelhető 5-6 -féle gyógyszer különböző kombinációjával. /Itt a fő szempont az, hogy melyik bombázó gyógyszerügynök kislány éppen mit dob fel./ Ebből a szempontból absz. nem releváns, hogy a delikvens IVS-e 7-, vagy netán-e 8 mm-e vastag-e.
Az utolsó 15 évben nem is láttam apoplexiát pl.
Vérnyomáskiugrás oka:
-Kihagyja a beteg a gyógyszert. / merelfelejtimegnemlehetráinniaszontákmegesteelfogyottmegagiziaszontahogyőrosszabbulletttőlemintahinióttástólmegattóllettimpotensmegkellettazáraviceroyra/
-Mert marokszámra zabál NSAID fájdalomcsillapítókat /vényre-vénynélkülre/ EZ QRVA FONTOS!!!
-Mer megeszik 1 kiló füstölt szalonnát fél kiló sóval
-Mer megjött a zanyós
-Mer ahülye fiatal picsák szombaton beállítottak szpííddel, vagy eksztázissal, A hülye Yuppi, meg a bodzás meg kokóval.
-Mer olvassa ahülyevagyokmegaláztammagamdefizetematééébééétblogot
-Mer lehet hogy más baja van.
-Mer lehet, hogy más baja is van. Pl a vérnyomásmérővel szaladgáló úriasszony, ill matróna, akinek a vérnyomi naplójában napi 20 mérés van, az nem hypertoniás, hanem elmebeteg, -egyetlen hatásos gyógymódja a .45 ACP.
Apropó: autómata vérnyomásmérők: Szépek, pontosak, meg zenélnek is. DE: A LEGEGYSZERŰBB, ÁRTALMATLAN RITMUSZAVAR MELLETT IS ÖKÖRSÉGEKET MÉRNEK! /ez nem kajabálás/

Akinek meg agyalapi aneurizmája van, az ne tüsszögjön, ne legyen székrekedése, de leginkább sürgősssen xokjon le a dugásról.

Még a dicsőséges déli haccseregcsoport ittartózkodása idejéből emléxem: a legjobb promt vérnyomáscsökkentő a tüdőlövés. /szmályli/

Más: Nálam, aki úgy jön be: Kérek ide, meg oda beutalót, az szokik kapni 2000- és 6550 Ft közti összegről nyugtát, v. kévánság szt áfászálát. /az aktuális hangulatomtól függően/

Engemnemisizgatafaludimárijavérnyomása.

12. Pausz 2010.09.08. 18:40:03

@bakela:

"a. renalisok meghallgatására"

azt meg lehet hallani fonendoszkóppal?

"orrbemenet nyálkahártyája"

szintén az ödémát jelzi? vagy mit kell nézni?

WITCH · http://witch-ironman.blog.hu 2010.09.08. 18:40:10

@Jim Raynor:

"Én eddig azt hittem, hogy ha valami egészségügyi problémám van, annyit kell tennem "önmagamért", hogy elmegyek az orvoshoz, aki majd segít. Nyilván tévedtem, és magamnak kell megoldani a problémámat a doki helyett."

Igen. Az egészség nem arról szól hogy bemész egy helyre ahol felírnak neked valamit, beveszed és minden ok.

Ahhoz hogy egészséges legyél sajnos/vagy szerencsére tennie is kell az embernek magáért / magával valamit.

Ha 100%-nak vesszük az egészet, akkor legalább 80%-ban te vagy a hunyó abban milyen is az egészséged, de bárki másnak is.

Lehet persze mutogatni a sokszor alulképzett, motiválatlan orvosokra(ide akár bármilyen hazai foglalkozás behelyettesíthető egyébként) de alapvetően az aki pl 120 kg-osan 40%-os testzsír százalékkal táplálkozás, és mozgáshiány miatt kialakult cukorbetegséget csinál magának, rontja az érfalai minőségét, és a heti pár edzés helyett inkább Tv-t néz, és az egészség elérésének a módját a gyógyszerek szedésében látja, az gyakorlatilag a halálos ítéletét írja alá.

Persze mindeki meghal, természetesen. De azért nem mindegy mikor, és mennyit szenved előtte.

És teljesen mindegy kire mutogatunk, a hunyók az esetek túlnyomó részében saját magunk vagyunk.

12. Pausz 2010.09.08. 18:44:06

@bakela:

"zabál NSAID fájdalomcsillapítókat"

ez a vese károsításán keresztül okoz magasvérnyomást?

szuper komment egyébként :D

gld 2010.09.08. 18:46:40

@bakela:

"Még a dicsőséges déli haccseregcsoport ittartózkodása idejéből emléxem: a legjobb promt vérnyomáscsökkentő a tüdőlövés. /szmályli/"

ááááááááááááááááááááááá :D Ezt terjeszthetem? :)

Bikli néni 2010.09.08. 18:56:02

@huncut: Persze. HA átvesznek. A körzeti, akihez utca szerint tartozik, nem utasíthat el. Viszont, a másik orvos meg nem köteles fogadni, mondhatja azt, amit nekem is üzent az asszisztensnőn keresztül, hogy neki már így is sok a betege, majd holnap ugyanekkor fáradjak vissza, akkor rendel az az orvos, akihez a mi utcánk tartozik.

ondol 2010.09.08. 19:10:01

Sziasztok.

Megy itt a birkózás a magas vérnyomásról.
Nekem alacsony, szivinfarkt-ot kaptam, és vérnyomáscsökkentő gyógyszereket szedek.
bétablokker, ARB, vízhajtó mind vnyomáscsökkentő. Benyomok egy nitrátot, akkor padlót fogok.

Sipítanom kell, minden alkalommal, amikor bogyókat írnak fel.
Félelmetes, hogy hozzám hasonló betegnek akkor is résen kell lennie, amikor már nincs is rés:-DD

Mária néni 2010.09.08. 19:15:54

@ondol: El kell menni orvoshoz, és elpanaszolni neki.

ondol 2010.09.08. 19:17:07

@Mária néni: nem figyeltél, én nem panaszolok, már sipítok előre:-DDDD

huncut 2010.09.08. 20:11:22

@Bikli néni: Igen, ez tényleg így van. Mindenesetre én előbb telefonon próbálkoznék, és megpróbálnám megbeszélni vele, mi a gondom. És sajnos nem árt egy kis protekció.

Polifémosz 2010.09.08. 20:26:45

@bakela: Klafa!
Van ötletem, hogy mit dobjanak fel! :-)

huncut 2010.09.08. 20:28:38

@ondol: Nem irigyellek. :-)
Mindenesetre az életmódra vonatkozó tanácsok biztosan neked is szólnak. Az alacsony vérnyomásra is a legjobb gyógyszer a rendszeres mozgás. Ha jól tudom... Ha meg nem, biztosan kijavítanak. :-)

Bikli néni 2010.09.08. 20:42:03

@huncut: Az alacsony vérnyomás ellen javaslom olvasásra Despi másik blogját - nah az ottani dolgoktól tuti felmegy :D

huncut 2010.09.08. 20:58:44

@Bikli néni: Olvasnám én, de macintoshra nem optimalizálták a rendszert, és az én gépemen alig lehet látni a bevezető szöveget. Pedig nekem is alacsony a vérnyomásom. :-)
De vérnyomásemelőként a praxis is megteszi. :-)

bakela 2010.09.08. 21:28:37

@12. Pausz:
-Ha szűkület van- surranás – soxor
-fekélyt – koko,MDMA
- is, de így inkább krónikus// acut: folyadékretenció, Na↑, vesekeringés redistribucio /PG/ direct antagonizmus a vérnyomáscsökkentőkkel, citocrom P akárhány, itakdalse

bakela 2010.09.08. 21:32:47

@12. Pausz:
Most, hogy visszaolvastam, kihagytam az akkumlátorbontó inuitokat, meg a Münchausen syndromás járadékvadászokat /Sympatomim cseppek, és társai/

Loona 2010.09.08. 21:49:37

Menj el magánrendelésre. Sajnos nincs más út. Nekem a pulzusom egy fél éve túl magas, stressz esetén pedig el szokott szállni. A rekordom 111... Lehúztak egy EKG-t, ami rendben volt. Javasoltak egy gyógyszert, amit szerencsére nem kezdtem el szedni, felhívtam előtte gyógyszerész öcsémet, ő mondta, hogy az leviszi a vérnyomásomat is. (Ami persze rajta volt az EKG papíron, és az orvosnak is direkt szóltam!) Ami úgy alapjáraton nagyon alacsony. Simán kinyírtak volna. Most keresek magánrendelőt. Igaz, azért fizetni kell, sokat. De ott legalább foglalkoznak velem. Túl fiatal vagyok még a szívrohamhoz.

szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2010.09.08. 22:06:22

@12. Pausz: ezek a tünetek éppen úgy hangzanak, mint a negyedik feles utáni állapot.

Irise 2010.09.09. 02:30:07

@bakela: "Akinek meg agyalapi aneurizmája van, az ne tüsszögjön, ne legyen székrekedése, de leginkább sürgősssen xokjon le a dugásról."
Imádom a stílusod - a tudásod nemkülönben.

atpijkamo_ · http://www.deciki.blog.hu/ 2010.09.09. 05:00:32

@WITCH: "az utolsó 10 év életminősége rossz lesz."

Akkor én már az utolsó 10 évemben járok??
© 2009-2015 praxis
blogszabályzat
süti beállítások módosítása