Nem vizsgálták meg rendesen, ezért meghalt
Nekem sajnos egy sürgősségi döntés után édesanyám került be május elején a szekszárdi kórház pszichiátriai osztályára. Idegorvosi konzílium után került be, ahova a saját lábán érkezett, majd került elhelyezésre.
A részletektől mindenkit megkímélve: a negyedik napon nem tudott lábra állni, az ágyról nem tudott felkelni, önállóan nem tudott étkezni, stb. Nagy nehezen sikerült a kórházba kerülését követően egy héttel személyesen beszélni - korábban csak telefonon - a kezelő orvosával, aki megdöbbenésünkre egy hét elteltével nem tudta, hogy van egy betege, akit ő kezel.
Miután elmondtuk édesanyánk korábbi kórtörténetét, több gyógyszert megvont tőle az orvos, többek között a 90-es vérnyomására kiírt vérnyomás csökkentőt is. Mivel állapota rohamosan romlott kizárólag csak koponya CT vizsgálatot végeztek, ami negatív lett. Annak ellenére, hogy az elhelyezését követően egyedül felkelt, saját magát ellátta, viszont a negyedik napon csak fal mellett, segítséggel tudott WC-re kimenni, majd az ötödik napon már nem tudott az ágyból sem felkelni, semminemű célirányos vizsgálatra nem került sor. Gondolok: gerinc MR, izom vizsgálat stb. Ezen állapot 12 napon keresztül tartott.
Természetesen egyedül már étkezni sem tudott, ágyban fekvő, ágyrácshoz kikötözött, "egy a sok közül" beteggé vált. Mivel több esetben a kiszáradás jelei mutatkoztak ( több főorvosi vizit, állítólagos nővéri odafigyelés ) ellenére, infúziót kapott. Állapotából kifolyólag II. fokú felfekvése lett a bekerülést követő 8-9. napon.
Állapota oly mértékben megromlott, hogy a Kaposvári Kaposi Mór Kórházba került átszállításra, ahol megvonták azon antidepresszáns gyógyszereket, melyet Szekszárdon naponta többször édesanyánkba bele erőltettek. Az átszállítást követőe napon - érdekes módon itt voltak olyan orvosok, akiknek eszükbe jutott - gerinc MR vizsgálat elvégzése, ami sajnos gerinc velő gyulladást mutatott ki. Ezen ok miatt nem tudott lábra állni, nem tudta magát ellátni, fekvő beteggé vált, melynek következménye lett a felfekvés, mely olyan mértékűvé vált, hogy csak műtéti beavatkozással lehetett kezelni.
A Kaposvári gondos orvosi konzíliumok és ellátások ellenére, mivel későn került felismerésre a betegség súlyossága és alakultak ki annak szövődményei, édesanyánkat tavaly június 22-én elvesztettük.
Munkámból kifolyólag sajnos nagyon sok orvosi, boncolási véleményt olvasok és vizsgálok. Véleményem, hogy a mai orvos tudomány szerint, persze ha az orvos az esküjében vállaltak alapján, elkötelezve, lelkiismeretesen végzi a munkáját, mind ahogy ezt kellett volna a jelen esetben is, akkor a betegség korai stádiumban felfedezhető lett volna és édesanyánk még most is köztünk lenne.
Van egy sztorid a magyar egészségügy helyzetéről? Megvárattak, félrekezeltek, megaláztak? Küldd a praxisblog@yahoo.com címre, vagy használd Kórházértékelőnket!
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
nullnick 2010.09.07. 08:06:35
jellemző probléma a posztokkal,
ezzel is,
hogy a levélírók nem tudják pontosn leírni, mi történt - NEM az orvosi szakzsargonra gondolok, hanem például olyasmire, mint az IDŐREND tartása, pontatlan szóhasználat, bizonytalan, homályos, elnagyolt elbeszélés.
Itt is, rögtön az elején:
"édesanyám került be május elején a szekszárdi kórház pszichiátriai osztályára. Idegorvosi konzílium után került be, ahova a saját lábán érkezett, majd került elhelyezésre."
Az "idegorvos" (neurológus) az NEM elmeorvos (pszihiáter). Idegorvos tanácsolhatja, de nem veheti fel pszihiátriára a beteget. Ahhoz ELMEORVOSI KONZÍLIUM kell. Konzíliumot pedig MÁS OSZTÁLYON LEVŐ betegről szoktak tartani.
Az sem derül ki, milyen tünetek kapcsán került a beteg egyáltalán kórházba, majd miért kellett "idegorvosi"(?) konzílium.
Az persez nem marad el egyik levélből sem, hogy az egészségügy, hogy tönkretette a beteget, a családot stb.
No, így csak HANGULATKELTŐ HŐBÖRGÉS/SIRÁM marad a legtöbb levél, anélkül, hogy tudni lehetne miről is van szó.
Milyen tünetek, panaszok voltak? Mióta?
Ha kórházba került a beteg, hogyan és miért? Milyen osztályra?
Ilyesmik rendzsresen hiányoznak. Ezek nélkül pedig nehéz érdemben mondani bármit.
NEM TUDNAK AZ EMBEREK EGY ESEMÉNYSORT ÉPKÉZLÁB MÓDON MEGÍRNI?!
Talán nem véletlen, hogy nem kezeli partnerként a beteget az eü-i ellátórendszer.
nullnick 2010.09.07. 08:21:28
Több központi idegrendszeri kórképben egyáltalán nem szokatlan jelenség a
HIRTELEN VÁLTOZÓ, SZÉLSŐSÉGESEN INGADOZÓ vérnyomás.
"a betegség korai stádiumban felfedezhető lett volna és édesanyánk még most is köztünk lenne"
Vagy nem.
1.
Korai felismerés legelőször is attól függ, mikor fordul a beteg orvoshoz.
2.
Enyhe panaszok mellet is lehet egy kórfolyamat előrehaladott vagy éppen visszafordíthatatlan -
különösen az idegrendszerrt érintő megbetegedésekben (amiről itt is szó van).
"Munkámból kifolyólag sajnos nagyon sok orvosi, boncolási véleményt olvasok és vizsgálok."
Ebben azért kételkedem. Az elnagyolt megfogalmazás és némely helyesírási hiba okán.
IrishOak 2010.09.07. 08:30:49
@nullnick:
Az utolsó két mondatod(legfőképp) pont az amit gondoltam.
Ha sok orvosi papírt"vizsgál" az illető panaszos, akkor tudhatta,hogy mi a baj.Már ha orvos.
Akkor miért nem azonnal vitte a mamát másik kórházba?
Lehet ám, hogy 190es vérnyomást akart írni...mert 90nél nem adnak várnyomás csökkentőt...az már vérszívás lenne.
gld 2010.09.07. 08:48:13
Csatlakoznék az előttem szólókhoz. Többször átrágtam magam a poszton, de nem sok konkrétumra akadtam. tele van homályos utalásokkal, nehezen követhető, nem hogy egy laikus, de úgy tűnik, egy orvos számára is :)
Így azért elég nehéz véleményt alkotni...
Másrészt meg, ha ennyire elviselhetetlennek, rossznak tartom a körülményeket az első kórházban, és valóban úgy érzem, hogy nem tesznek az Édesanyámért semmit, összecsomagolom, és elviszem onnan...
Dr.laikus PhD 2010.09.07. 08:54:13
"Talán nem véletlen, hogy nem kezeli partnerként a beteget az eü-i ellátórendszer."
? A fogalmazással van bajod.
Ez azt üzeni nekem, ha egy beteg nem tudja szabatosan elmondani mi is a baja akkor mert nem partner, foglalkozni sem kell vele.
Biztosan nem így van. Nem vagyunk szakemberek, többségünk elemi egészségügyi ismeretekkel sem rendelkezik.
Neurológiaival, pszichiátriaival pláne nem.
Kommunikáció, beszéd, magyarázat.
Mi baja a hozzá tartozónak, mi történik vele és miért.
Egy csomó fájdalmas poszt nem lenne és felesleges igazság keresés sem.
hawkeye 2010.09.07. 09:01:30
És akkor a posztoló hibás fogalmazása felmenti a hanyag, trehány, korrupt orvosokat.
Valszeg te is közéjük tartozol, mert ember ennyire demagóg nem lehet.
Legfeljebb ha kissé (vagy nagyon) imbecillis... :(
nullnick 2010.09.07. 09:02:23
"Ez azt üzeni nekem"
Mások meg a koffert tartják becsomagolva az ágy alatt rettegésükben.
Az ilyen egyoldalú nézőponttal nem lehet mit kezdeni a kommunikáció terén.
"akkor mert nem partner, foglalkozni sem kell vele"
Ennél szebben egy lejáratókampányban sem lehetne összemosni KÉT KÜLÖNBÖZŐ dolgot - és ezt észre se veszed. Mert neked ezt üzeni. na ezért nem érdemes bizonyos ponton túl a kommunkációra pazarolni az időt meg türelmet.
Takács Bálint 2010.09.07. 09:05:51
Pipetta Ofélia 2010.09.07. 09:06:12
Esetleg meg kellene próbálni. Ha nem a beteg feje fölött vizsgálnak, döntenek, ha tájékoztatják, szép becsületesen elmagyarázzák neki, és döntési joga van (nemcsak az, hogy "írja alá a beleegyezést"), akkor tán másnak is el tudja magyarázni, hogy mi történt. Példa: apámat úgy szállították át a Neurológiáról a Péterfybe, hogy nem szóltak neki, akkor tudta meg, amikor a mentő jött; annyit nem bírtak mondani, hogy "a lányával beszéltünk, már ott fogja keresni". Az orvosok - ápolók egy büdös buznyák szót nem szóltak, ő meg órák hosszat halálra izgulta magát, mert félig bénán a saját telefonját se tudta kezelni, nem még kimenni egy vonalashoz. Megoldás: uram, önnek sajnos magas a cukra, ezért belgyógyászati kezelést igényel. Délután jön Önért a szállító mentő, hogy átvigye, a családját értesítettük. Kettő másodperc, és a beteg ember tisztelete.
nullnick 2010.09.07. 09:12:49
"Esetleg meg kellene próbálni. Ha nem a beteg feje fölött vizsgálnak, döntenek, ha tájékoztatják, szép becsületesen elmagyarázzák neki"
A nem gimnáziumból kikerülő fiatalok több mint FELE nem tudja nagyobb belső szerveinek elhelyezkedését.
ILYEN HIÁNYOSSÁGOKKAL ugyan mit lehet magyarázni pl. vizsgálómódszerekről?
NINCS IDŐ SZEMINÁRIUMOT TARTANI betegellátás közben.
Magyarország lakosságának eü-i kultúrája NULLA. Ezt pótolni nem a kórházi ellátás feladata.
IrishOak 2010.09.07. 09:17:11
A gerincvelő gyulladásnál mit operálnak?
nanemárrr 2010.09.07. 09:22:29
Autista gyerekekkel foglalkozom gyógypedagógusként. Nem egy gyerek került hozzám korai fejlesztésre rögtön azután, ahogy a szakértői véleményt megkapta a szülő. Nos, ilyenkor az első alkalommal -a gyerek anyagának átolvasása után- a szülő kvalitásait felmérve igyekszem elmagyarázni neki, hogy ez az állapot mit jelent, mit tudunk tenni a fejlődés érdekében. Volt olyan egyszerű szülő, mint a faék, de megtaláltam vele a közös hangot és az ő "szintjén" elmagyaráztam, hogy mit tehetünk együtt a kiskrapek érdekében. És lám, megértette. És nekem sincs erre több órám, de mégis megteszem, mert enélkül fabatkát sem érne a munkám, mert enélkül ugyebár esetleg ferde szemmel néznének rám, hogy ugyan mit művelek a gyerekkel és mi lesz ebből. Ezzel, hogy igyekszem partnerként kezelni őket, a bizalmukba avatnak és sokkal nagyobb eredményeket tudunk elérni.
Nem nagy fáradtság...a munkám része! A tiéteké nem? Mármint a felvilágosítás, tájékoztatás? Van valami eü. törvény is nem? Abban mintha szerepelne valami szösszenet a tájékoztatásról?! Vagy rosszul emlékszem?
Jim Raynor 2010.09.07. 09:24:57
"Magyarország lakosságának eü-i kultúrája NULLA"
Sajnos az orvosoké is. az meg talán nem lakosságot minősíti, hogy betegség esetén negyobb eséllyel halsz meg, ha kórházba kerülsz.........
IrishOak 2010.09.07. 09:27:39
...ha csak azt nem...de akkor meg pontosan nem értem, hogy mi az amit későn ismertek fel,és a szövődményei végzetesek lettek.
Bár lehet, hogy itt is a tüdőgyulladás a sajnálatos megoldás.
Lesből Támadó Szárítókötél 2010.09.07. 09:28:00
Senki sem vár olyan tankönyv-részletességű magyarázatot, amelyet mondjuk egy anatómia- vagy kórélettan-szigorlaton várnak el a kedves hallgatótól, viszont egy laikus számára is érthető tájékoztatást igen, joggal. Qrvára nem arra kíváncsi a kedves beteg, hogy az MRI milyen elven működik vagy hogy a felvételen a kicsi, színes foltoknak mi a latin neve, hanem csak arra, hogy a kicsi, színes foltok milyen információt adnak az egészségi állapotról, illetve hogy mi a további teendője.
nullnick 2010.09.07. 09:29:00
:)
El kellene dönteni végre, hogy
kiváncsi legyen az orvos a beteg panaszaira,
vagy hagyatkozon csak a kivizsgálásra.
gld 2010.09.07. 09:30:31
Lesből Támadó Szárítókötél 2010.09.07. 09:34:13
Nekem úgy tűnik, hogy a gerincvelő-gyulladást ismerték fel későn, és a totális félrekezelés miatt bónuszban még kialakult egy fáintos kis felfekvés is. Mondjuk a halál oka nem világos, de szerintem teljesen lényegtelen a poszt mondanivalója szempontjából: állapotromlás -> kórház -> "A" helyen le se szarták, amikor pedig hozzányúltak, azzal csak rontottak a helyzeten -> "B" helyen már rendesen kezelték, megpróbálták meggyógyítani, de nem sikerült.
tükörfúró 2010.09.07. 09:34:34
szeminárium? egyszerű kérdésekre sincs egyértelmű válasz általában, a dokik többsége próbálja magáról lerázni a beteget-felelősséget, amint tulmegy a kérdés a 2pirula, és megoldva szintjén, azonnal igyekszik másfelé mutogatni, átküldeni, elküldeni
és ezen a hozáálláson ma már a boríték sem segít, mert azt a sok leromlott receptfirkantással még szinten tartható emberi romhalmaz ugyis oda-oda csusztatja, akár erején felül, dehát szeretne még élni a szerencsétlen
speciális esetekre, valódi diagnosztikára, 2-3perc beszélgetésre luxus az időt pazarolni, minek, többtizezer országos esetből, amikor a doki hasonló viselkedése miatt meghal vagy nyomorék lesz valaki, év 1-2 amiből lesz is valami 5-10 évig húzódó ügy..tkp 99%ban különösebb következmények nélkül
gld 2010.09.07. 09:34:53
"Senki sem vár olyan tankönyv-részletességű magyarázatot, amelyet mondjuk egy anatómia- vagy kórélettan-szigorlaton várnak el a kedves hallgatótól, viszont egy laikus számára is érthető tájékoztatást igen, joggal. Qrvára nem arra kíváncsi a kedves beteg, hogy az MRI milyen elven működik vagy hogy a felvételen a kicsi, színes foltoknak mi a latin neve, hanem csak arra, hogy a kicsi, színes foltok milyen információt adnak az egészségi állapotról, illetve hogy mi a további teendője."
Egyet értek :)
IrishOak 2010.09.07. 09:35:11
A felfekvés gyors kialakulás az nem jó jel-azt hiszem.
Már csak azért mert a nagyikám 3 agyvérzés után alig mozgott, de azért mi mozgattuk, mosdattuk, meg hintőporoztuk.Nem lett semmi baja.
A negyedik után meg pár nap alatt a kórházban rettenetes dolgok lettek rajta -bár akkor már nem tért magához, csak a halála előtti pár órában.
P75 2010.09.07. 09:41:15
Amikor az autódat szervizbe adod, mit mondasz, hogy lejjebb fog a fék, vagy azt, hogy elkopott a fékpofa, esetleg szökik a fékfolyadék?
nullnick 2010.09.07. 09:41:27
Na, akkor tudod, micsoda meló.
És van ilyen betegből tucat is van egy osztályon,
3-4 nővérre.
Wandál 2010.09.07. 09:42:47
nullnick 2010.09.07. 09:45:21
Mindig van nálam egy csőretöltött nyugtató injekció. :D
Vagy nekem, vagy a betegnek kell. :D
tükörfúró 2010.09.07. 09:46:04
az orvosi munka pedig a másik, fontosabb rész
valakit a hozzátartozó ápolgatni, stb még csak-csak tud, de CT vizsgálatot végezni, vagy betegséget diagnosztizálni nem fog tudni
gld 2010.09.07. 09:46:06
"A nem gimnáziumból kikerülő fiatalok több mint FELE nem tudja nagyobb belső szerveinek elhelyezkedését."
Elárulom Neked, hogy a gimnáziumokból kikerülők esetében sem jobb a helyzet :) Sokszor ültem felvételi bizottságban, biológia tantárgyból... Inkább nem mesélnék.
"Magyarország lakosságának eü-i kultúrája NULLA. Ezt pótolni nem a kórházi ellátás feladata."
Már többször felmerült a blogban, hogy az Egészségtant kötelezővé kellene tenni már az alapképzésben. Annyi haszna mindenképpen lenne, hogy az emberek legalább a saját testükkel egy bizonyos szinten tisztában lennének, és valóban tudnának kérdezni, ha arra kerülne a sor, könnyebb lenne a kommunikáció. De ez tényleg nem a kórházi ellátás feladata...
NemesekErnyo 2010.09.07. 09:46:12
gld 2010.09.07. 09:49:06
"A betegnek sem dolga tisztában lenni azzal, hogy hol és hány szíve, mája, lépe, veséje van. Megmondja hol fáj, mennyire és mikor, oszt ennyi."
Nem dolga... Szerintem ez saját magunkkal szemben egyfajta igénytelenség. Egy minimális ismerettel illik rendelkezni a saját testedről, és azt hiszem, az a minimum, hogy tudom, hogy a májam a jobb oldalon, a lépem meg a balon van... Mármint alapesetben :) Mert ugye van olyan ritka eset, amikor nem :)
nullnick 2010.09.07. 09:56:13
"A betegnek sem dolga tisztában lenni azzal, hogy hol és hány szíve, mája, lépe, veséje van."
JA.
AKKOR A BETEGFELVILÁGOSÍTÁST SE KÖVETELJE -
hisz minek kellene neki tudnia bármit.
NemesekErnyo 2010.09.07. 10:01:58
Mindenki végezhet gány munkát sok pénzért.
Bikli néni 2010.09.07. 10:02:12
Először is részvétem a szerző anyukája miatt.
Amit viszont én nem értek. Azt írja a szerző, hogy anyukája még a saját lábán ment be, majd 4 nap múlva már járni sem tudott, mert gerincvelő-gyulladása lett. Engem azért érdekelne, hogy ennek a gerincvelő-gyulladásnak van-e bármi köze a kórházi ellátáshoz, vagy esetleg otthon is előkerült volna-e a probléma?
A felfekvésekről nem tudok sokat, de ez a II. fokú felfekvés a bekerülést követő 8-9. napon nekem kissé furcsa. Nekem volt olyan rokonom, aki majdnem 2 hónapot(!) volt kórházban, és nem volt felfekvése. Pedig ő se tudott vagy 3 hétig felkelni.
NemesekErnyo 2010.09.07. 10:04:48
Nekem két dolog szúrt szemet: 1. Egy hét után a kezelőorvos nem tudta, hogy van egy betege, akit kezel 2. megvonták azon antidepresszáns gyógyszereket, melyet Szekszárdon naponta többször édesanyánkba bele erőltettek.
Sajnos, többszöri átolvasásra nem derül fény a részletekre.
Lesből Támadó Szárítókötél 2010.09.07. 10:07:03
Ez így teljesen oké, mert megkapta az orvos tudása szerinti legpontosabb diagnózist: ha a kedves beteg kutykurutty teával vagy a hatóanyagnak a víz által átvett rezgéseivel kívánja magát gyógyítani, ám legyen, az ő dolga.
Lesből Támadó Szárítókötél 2010.09.07. 10:08:47
Ez még mindig nem segít azon a helyzeten, hogy néha, néhol az orvosok/nővérek nem képesek kommunikálni sem a beteggel, sem a hozzátartozókkal.
gld 2010.09.07. 10:09:26
Bikli néni 2010.09.07. 10:10:34
Szerintem mindenkinek a saját érdekében célszerű lenne tudnia legalább az alapvető dolgokat magáról. Kissé arrogánsnak tartom, hogy odamegy Gipsz Jakab, hogy neki fáj a hasa, és ebből az orvos találja ki, hogy mi a túró baja van.
Azért azt nem bonyolult megmondani, hogy kérem, nekem vesegörcsöm van (főleg, ha már korábban is volt ilyen), vagy szorít a szívem vagy fáj a gyomrom vagy akármi. Amit már korábban is mondtam: nem a csiga szaporodását meg a házi légy testfelépítését kellene tanítani biológiából, hanem rá kellene menni jobban az emberi anatómiára, tipikus betegségek tüneteire, felismerésére.
A magyar egészségügy számos sebből vérzik, de ha a betegnek nulla az egészségügyi kultúrája, azért nehogymár az orvos legyen a hibás...
Bikli néni 2010.09.07. 10:11:59
epres négercsók 2010.09.07. 10:13:32
Murderface 2010.09.07. 10:13:36
Nem csináltak vele semmit. Ehhez milyen időrendiség kell? Első nap semmit, aztán másnap semmit, harmadnap szintén semmit, majd az összes többi napon szintúgy semmit... Így megfelel az időrendiség, nagy tudású felebarátom? Esetleg rajzoljon neked a levélíró folyamatábrát a semmiről?
Ha csináltak volna vele valamit (akármit, nem csak a vizsgálatokra gondolok), akkor nem száradt volna ki, és nem lett volna felfekvése 8-9 nap után (tudom miről beszélek, nagyanyám 17 évig volt ágyhoz kötve, javarészt otthon, érdekes módon csak és kizárólag akkor lett felfekvése, amikor ilyen-olyan okokból kórházba került). Ha esetleg megvizsgálják, akkor talán megmenthető lett volna, de nem vizsgálták meg, mert nem csináltak vele semmit, tehát még vizsgálatokat sem. Erről ír a levélíró. Magyar-magyar szótárat mellékeljek?
gld 2010.09.07. 10:13:48
Nekem eddig bármi bajom volt, az orvos elmondta, hogy mit talált, majd egy rövid mondatban vázolta, hogy mi várható. na most ez a rövid mondat számomra két lehetőséget adott: az egyik az volt, hogy rábólintok, és elfogadom, mert úgy érzem, nincs mit kérdeznem. A másik, hogy kérek némi többletinformációt. Ha az utóbbi mellett döntöttem, soha nem hagytak válasz nélkül. Valahol megértem én az orvosokat, hogy amikor szinte futószalagon tolják eléjük a betegeket, a minimális felvilágosításon kívül nem igazán akaródzik nekik mindenféle magyarázatba bonyolódni.
De a felvilágosítás teljes hiányát én sem tartom elfogadhatónak. Viszont azt gondolom, hogy ez is egyfajta párbeszéd, és mint ilyen, két emberen múlik. Ezért érzem szükségét annak, hogy a beteg is rendelkezzen némi alapinformációval a testét illetően...
Lesből Támadó Szárítókötél 2010.09.07. 10:13:57
Egyébként hadd kérdezzem már meg, hogy min változtatna? Az orvosnak szerintem nem az kell, hogy a kedves beteg tudja, merrefelé vannak a belső szervei, hanem hogy el tudja mondani értelmesen a panaszát, miszerint itt és itt szúr akkor ha ezt és ezt csinálom vagy amaz történik, a kedves orvosnak pedig illene tudnia beazonosítani a területet és fejben átpörgetnie a potenciális problémagócokat.
NemesekErnyo 2010.09.07. 10:15:51
gld 2010.09.07. 10:17:55
Lesből Támadó Szárítókötél 2010.09.07. 10:18:20
No, akkor játsszuk el ezt az autószerelős példával.
Az autód elektronikus rendszere néha egyik pillanatról a másikra leáll, de pár perc múlva sikerül újraindítani. Te a második után megunod, elviszed a szerelőhöz. Egy hét múlva visszamész, a szerelő minden kommentár nélkül eléd rak egy 180 rugós számlát, amit te szó/kérdés nélkül kifizetsz, majd távozol.
Ugye milyen életszerű?
NemesekErnyo 2010.09.07. 10:20:40
aesculap 2010.09.07. 10:22:19
Ha elromlik az autóm (TV-m, hűtőgépem, számítógépem, stb), és szervízbe vagy szerlőhöz viszem javításra, még jobban tönkremegy, jobban jártam volna, ha otthon magam buherálom, vagy nem csinálok vele semmit.
Állítsuk meg a ......... 2010.09.07. 10:23:23
A "tisztelt" neurológus szépen átpasszolta a beteget a pszichiátereknek, ahol gondolom jól leszedálták.
Hogyan lehet ennyire félrekezelni egy súlyos betegséget!?
"Magyarország lakosságának eü-i kultúrája NULLA"
Végülis nem a páciensnek kellene diagnosztizálni.
NemesekErnyo 2010.09.07. 10:25:30
Cpt. Flint 2010.09.07. 10:25:39
Alikam 2010.09.07. 10:26:33
:osbourne. (törölt) 2010.09.07. 10:30:32
Terézágyú 2010.09.07. 10:36:32
"Azért azt nem bonyolult megmondani, hogy kérem, nekem vesegörcsöm van (főleg, ha már korábban is volt ilyen)"
Amikor nekem vesegörcsöm volt (először életemben!), akkor a negyedik orvos (és a hatodik vizsgálat) tudta csak megállapítani. A többi, aki megvizsgált, nem tudta megállapítani, illetve elküldött, hogy nincs nekem bajom.
Mellesleg, az ún. szakemberek nagyon nem szokták szeretni, ha a kliens mondja meg a "diagnózist" - tapasztaltam már vízvezetékszerelőnél, de orvosnál is.
Dr.laikus PhD 2010.09.07. 10:37:33
Eeeegen!
Mondom, hogy fáj a gyomrom (azt tudom hol van). Kapok görcsoldót.
Hazafelé ősszeesem.
Hátsófali infarktus. (:
Pedig tudom hol a szívem, a gyomrom.
az epegörcs is okoz kisugárzó fájdalmat.
Sőt még a vese görcs is.
Kell az orvos, a célzott kérdései, a kombinációs képessége és a szűkíteni tudás, hogy a nagy tudás mögül ráleljen a valós bajra.
Cpt. Flint 2010.09.07. 10:38:53
De amikor aztán fenti elvárásoknak megfelelően megpróbálok előállni valamivel (gyanúval, véleménnyel, elképzeléssel, javaslattal, kérdéssel, kéréssel; nagyjából egyre megy) az éppen aktuális orvosnak... na, többnyire akkor van ám csak nemulass.
A legkevesebb a "maga ehhez nem ért!", "ez nem úgy megy!", "persze, a zinterneten olvasta, mi?" szokott lenni.
Akkor tessék mondani doktorurak, mit kellene tennünk, hogy végre megfeleljünk az elvárásoknak???
MagyarZizzi (törölt) 2010.09.07. 10:39:59
Állítsuk meg a ......... 2010.09.07. 10:40:40
Egy egyszerű halandó honnan tudná, hogy ez lehet a szívinfarktus első jele.
Lesből Támadó Szárítókötél 2010.09.07. 10:41:47
Csak ez az, ami az orvos szakmája. Laikusként nem készülhetek fel általános jelleggel mindenre, viszont az orvos azért van, hogy ha esetenként - azaz amikor beteg vagyok és hozzá fordulok - ezt az alkalmankénti tájékoztatást megadja.
Általános jelleggel lehetne okítást tartani a kedves állampolgároknak bizonyos, gyakori helyzetekről (kullancs, allergiás tünetek, stb.), de ezzel azért kell vigyázni, mert eme ismeretek birtokában a kedves páciens elkezdi magát diagnosztizálni, és az senkinek sem jó. (Arról nem is beszélve, hogy akkor ezen a blogon azt kapná, hogy hülye posztoló, miért nem ment hamarabb orvoshoz: azért nem ment, mert azt hitte, tudja mi a baja. Lásd alább.)
A saját esetem most, nyár elejéről:
Korábban volt hallójárat-gyulladásom többször is, így a tünetek ismertek voltak előttem: az arcom fül előtti része (nullnicktől elnézést, hogy nem a pontos orvosi szakkifejezést írom), valamint a fültőnél duzzanat, a hallójárat megduzzadva és összeszűkülve, benne éjszakánként és ébredés után, reggelente éles, lüktető fájdalom, napközben tompa, lüktető fájás. Kezelése: aa) orvos által sokkal korábban: párakötés, fej bebugyolálva, mint akit megvertek; ab) orvos által kevésbé korábban: valami izével átitatott gézcsík fülbe tuszkolva, majd rá vattadugó; b) általam: esténként a megfelelő fülcsepp alkalmazása, majd vattadugó. Eredmény: pár nap alatt elmúlik. Namármost amikor nyár elején ugyan a hallójáratom nem volt megduzzadva, de a fül környéke igen, és állandó, tompa lüktető fájás is stimmelt, de már harmadik hete ment a fülcseppezés ellenére, akkor kezdett gyanús lenni. Fül-orr-gégén pedig szépen közölték, hogy azon az oldalon az egyik hátsó fogam nyomja a többit/állkapcsomat, ami kisugárzik a hallójáratom felé; a duzzanat is ezért volt.
Szóval a kedves beteg nem fogja tudni megállapítani, mi a baja, erre van a szakember. Az ilyen okításnál fennáll az a veszély, hogy a páciens megpróbálja visszavezetni bizonyos egyszerűbb, ismert sémákra a panaszát, ezzel elhúzva az orvos felkeresését. (Persze ez nem azt jelenti, hogy minden tüsszentéssel fel kellene keresni az orvost.)
gld 2010.09.07. 10:45:37
@pcr: "Gyomortájéki fájdalomnál a legtöbb orvos egyből vérnyomást mér, és EKG-t készít.
Egy egyszerű halandó honnan tudná, hogy ez lehet a szívinfarktus első jele."
teljesen igazad van, nem kell tudnia. Bár nem árt, mert akkor meg simán előállhat az a helyzet, hogy a beteg közli az orvossal, hogy micsoda marha, mert ugye neki a gyomra fáj, és annak m i köze a szívéhez... Nem egy ilyet láttam már :)
Szóval igaziból úgysem jó semmi, senkinek...
NemesekErnyo 2010.09.07. 10:46:15
Lesből Támadó Szárítókötél 2010.09.07. 10:47:30
Nem is feltétlenül jó, ha páciens jön a diagnózissal, legyen szó orvosról vagy vízvezetékszerelőről, mert ezzel a szakit megzavarva tévútra vezetheti azáltal, hogy felkínál egy lehetőséget. Csábító, hogy innentől kezdve ne a tünetekből vonjon le következtetést, hanem a diagnózist igazolja.
Állítsuk meg a ......... 2010.09.07. 10:48:58
Pláne ha a betegnek refluxa is van, de azért beköszön nála az infarktus.
A dokik már csak olyanok, hogy szeretik, ha valaki kész diagnózissal érkezik:))
IrishOak 2010.09.07. 10:49:29
Nem egyszerű, főleg, ha már korlátozott a kommunikációja, ha egyáltalán beszél.
Nagyinál az évek alatt, csak anyukám tudta megérteni, hogy mit mond, mert annyira sérült a beszédközpont.
Egy-egy kórházi kezelésnél gyakorlatilag "fordítani" kellett,az orvosnak, hogy mit is szeretne mondani.
Több emberes meló, és én nem is tudom, hogyan csinálják a nővérek.Az orvosok meg gyakorlatilag csak az eredményekre tudtak támaszkodni...
Viszont mindig minden kérdésünkre válaszoltak,elláttak jó tanácsokkal, és haza is adták amint lehetett.
A többi nem rajtuk múlott.
NemesekErnyo 2010.09.07. 10:50:41
gld 2010.09.07. 10:51:25
Én is csak a saját példá(i)mból tudok kiindulni... Nekem sokat segít, hogy van egy bizonyos szintű képzettségem, nem ijedek meg, amikor nem kell, viszont nem hagyom magam, ha úgy érzem, nem kaptam meg a kellő információt. Soha nem küldtek el ezért a halál kukijába, tény, hogy nem mentem kész diagnózissal, nem javasoltam gyógymódot, viszont megpróbáltam érdemben kommunikálni. Ez azok nélkül a dolgok nélkül, amiket középiskolában tanultam, nem biztos, hogy sikerült volna. Én ezért érzem ezt fontosnak... De mindenkinek magánügye, hogy kiben, hogyan bízik, kitől mit vár el, magát is beleértve.
Cpt. Flint 2010.09.07. 10:51:36
És akkor azonnal megkapja, hogy:
1. "Maga nem ért ehhez!"
2. "Ha nem bízik meg bennünk, minek jött ide?"
3. "Különben is, mindez azért van, mert későn fordultak orvoshoz."
Nem tudsz olyat mondani, amiért végül ne a beteg/hozzátartozó lenne a hibás.
NemesekErnyo 2010.09.07. 10:51:52
Állítsuk meg a ......... 2010.09.07. 10:52:40
Egyszer ezzel hívtam fel az ügyeletet, na fél percre rá már kint volt nálunk a rohamkocsi, szívtájéki fájdalom, hányinger, magas vérnyomás, hidegveríték.
epres négercsók 2010.09.07. 10:52:59
Szóval, orvosokat is kiszedünk, ha olyat mondanak, a múltkor meg ezen ment a rinya, hogy orvosi kommentet törültünk.
Nullnickre már rá lett szólva, hogy ne kiabáljon. (Akkor még egyszer: nullnick, légyszíves ne kiabálj, és te se sértegesd az olvtársakat. Köszi.)
És mi lenne, ha egyszer nem azzal jönne valaki, hogy de a másikat bezzeg nem szedem ki, és részrehajló dög vagyok, hanem elgondolkozna azon, miért szóltam rá? :) (Lám, még csak ki se szedtem a hsz-t, csak szóltam.)
egerészölyv 2010.09.07. 10:54:15
De abba a hibába se essünk, hogy túl sokat remélünk egy-egy kivizsgálástól. Nagyon ritka, hogy az efféle vizsgálatok biztos, gyors eredményt szolgáltassanak. Mint az sajnos közismert.
Sajnos a természetes, jó diagnoszta kiveszőben van az orvosok közül. Aki a "szem alatti táskából" olvas. A kézfogásból ítél. "Hallja" a beteg hangját. Felismeri a kórelőzményből a várható súlyos fordulatot. Ehelyett inkább számokat olvasgatnak egy laboreredményből.
(Csak egyetlen apró példa: az agyembóliát fél-háromnegyed évvel gyakran előzi meg kisebb mozgászavar, ujjak átmeneti vagy tartós bénulása. Ezt a kórházi ágyon tudják meg a betegek - a többiektől...)
Lesből Támadó Szárítókötél 2010.09.07. 10:55:03
Ezt értem, csak itt azzal van a problma, hogy nem képes értelmesen elmagyarázni a panaszát, és elintézi egy fájahasammal. Igen, de pontosan hol? Éles, szúró vagy tompa lüktető? Folyamatosan vagy bizonyos napszakban? Ismétlődik vagy rendszertelenül? Esetleg kiváltja valami vagy kapcsolódik valamilyen tevékenységhez?
Ezekhez pedig nem kell tudni, hogy melyik oldalon van a májam, mert ne én határoljam be a panaszt és állítsam fel a diagnózist, hanem az orvos, márcsak a fentebb említettek miatt is, miszerint ne az legyen a vége, hogy a(z esetleges rossz ön)diagnózisomhoz keres majd igazolást.
Bikli néni 2010.09.07. 10:57:57
Igen, kellenek az orvos célzott kérdései, mert azért orvos, hogy tudjon olyat is, amit a laikus beteg nem tud. De segítség az orvosnak, ha azt mondja, kérem, nekem a hasam jobb oldala fáj, nagyjából ott, ahol a vesém, vagy a vakbelem van. Mert az orvos erre nem könyveli el, hogy az illetőnek vesegörcse vagy vakbélgyulladása van, de ott kezdi a keresést, ha meg negatív, megy tovább máshova.
Amúgy a vesekövet rohadt nehéz megállapítani állítólag, mert jó eséllyel csak akkor látszik az UH-n, ha olyan nagy. Nekem se látszott a kő (kicsi volt), abból következtette ki kb két óra vizsgálat után a doki, hogy az ultrahangon vesetágulat látszott. És bejött, mert a kavics/homok meg kijött :)
Dr.laikus PhD 2010.09.07. 10:58:39
Hát még annál is cifrábbat.
Konkrétan azt hittem gége rákom van.
Száraz garat, állandó rekedtség, torok fájdalom, gégeporc nyomásra érzékeny.
Aztán kiderült ami kiderült. Reflux.
Pont, mert laikus vagyok és egy kicsit, az átlagnál jobban tudom mim hol van.
Marhaság. Ha nagyon mondom hol fáj kiröhög - megtörtént - és néz rám, hogy ha így tudom írjak már beutalót is. (Volt aki mondta :D)
Van kalap, nincs kalap szindróma. :)))
CApa (törölt) 2010.09.07. 10:58:48
Elvittük másik kórházba, ahol még aznap éjjel sürgősséggel CT vizsgálatot végeztek, majd az ott felismert 10 centinél nagyobb agydaganat miatt már másnap életmentő műtétet végeztek rajta. A szklerózis tüneteit a daganat nyomása okozta. Azóta több év telt el, boldogan él ma is, tünetmentesen.
Csókoltatom az orvosokat...
NemesekErnyo 2010.09.07. 10:59:11
Cpt. Flint 2010.09.07. 11:00:26
én elhiszem, hogy a dokik nálam sokkal leterheltebbek, de nekik nem lenne így jobb? szerintem szerencsésebb országokban azért valahogy így mennek a dolgok az eü-ben is.
gld 2010.09.07. 11:01:50
Ez nem diagnózis, viszont baromi nagy segítség, ha használható választ tud az ember ezekre a kérdésekre adni.
IrishOak 2010.09.07. 11:03:10
Igen:-)) egyetértek!
Igen fura dolgok tudnak abból kikerekedni, ha egy paciens diagnosztizál magának, és el is kezdi otthon a szatyorból gyógyszerezést. aztán elmegy a dokihoz, és azt mondja, hogy de ez,vagy az van -és szedett be rá valamit,... mire kiderül hogy paracetamol tartalmú a szer-és jobban lett.
Aztán meg hőbörög, hogy a doki beutalja valami szakvizsgálatra, és ott "napokat" kell várni, miután "heteket" várt az előjegyzésre.
És egyébként is egészen más lett az eredmény, mint amit az orvosa akkor "ráhagyott". De azért mondta, hogy ha hat, és jobban érzi magát szedje tovább a fájdalomcsillapítót.
Ebből szoktak kikerekedni a "nem beszélt szépen"... az én járulékomból...a doki csak találgatott...és egyéb fura történetek.
Pedig az emberi test egy igen bonyolult szerkezet!A lelke meg igen szenzibilis...és egoista.:-)
Sol Durka 2010.09.07. 11:03:17
gld 2010.09.07. 11:03:33
gld 2010.09.07. 11:05:34
Terézágyú 2010.09.07. 11:06:42
"Mellékesen közölném, hogy épp vesefájdalmaim vannak, és felismerem :)"
De nem ismertem fel, ahogy egy csomó orvos sem. Mellesleg a fájdalom kisugárzik máshová.
Terézágyú 2010.09.07. 11:08:08
"nyilván, Te is akkor magyarázod el a munkádat, ha a másik ember részéről némi érdeklődést tapasztalsz... Gondolom, érted, mire célzok ;)"
Igen, a beteg volt a hibás, mert nem érdekelte a saját betegsége.
Cpt. Flint 2010.09.07. 11:09:30
"ez most éppen mit szeret, ha tudom, hogy mi a bajom, vagy ha ő mondhatja meg? ha megmondom az elején, hogy milyen gyógyszert szedek, azt tájékoztatásnak veszi, vagy igénynek? ha egyéb tüneteket, körülményeket írok le, azt segítségnek veszi, vagy hipochondriás túllihegésnek? ha kopogok a rendelő ajtaján, leordítják a hajamat; ha nem kopogok, letolnak, hogy mire vártam."
szóval nem egyszerű betegnek lenni sem.
Jim Raynor 2010.09.07. 11:10:25
"Azért azt nem bonyolult megmondani, hogy kérem, nekem vesegörcsöm van (főleg, ha már korábban is volt ilyen)"
de néha az. nekem volt már vese- és epegörcsöm is, és bármennyire tudom, melyik szerv hol van, rohadtul nem tudtam megkülönböztetni a kettőt. (egy helyen fáj és ugyanúgy)
Fekete Dália 2010.09.07. 11:12:49
Hajaj akkor itt több rovos is óriásit tévedett.
Részvétem a poszt írójának.
A múltkor próbáltam érdeklődni, mitől lehet nagyon alacsony a fehérvérsejtszámom, és nem kaptam választ a kérdésemre.
Droidfigyelő (törölt) 2010.09.07. 11:13:04
Vigyázz, mert nem telik 10 percbe, és megkapod a magadét, amiért nem tudsz kronológiában elmondani egy max. 10 infóból álló sztorit, és amúgy is érthetetlen a mondandód, különben se értesz semmit és egyébként is hülye vagy. Örülök, hogy megmentették az édesanyád! Egy olyan kórházban és osztályon járhattatok másodjára, ahol vagy jobban értettek a szakmához az orvosok, vagy jobban figyeltek a betegre.
@nullnick:
4-5 hét alatt egyetlen egy olyan kommentet sem olvastam tőled, amelyben benne lett volna az empátia csírája. Most már csak az a kérdés, milyen tévedés miatt lettél orvos.
Dr.laikus PhD 2010.09.07. 11:13:47
"Pedig az emberi test egy igen bonyolult szerkezet!A lelke meg igen szenzibilis...és egoista.:-) "
Nagyon egyet értek. :)))
Cpt. Flint 2010.09.07. 11:18:10
a szakmámat (ill. nyilván csak az éppen oda vonatkozó, szükséges részét) akkor magyarázom, ha valaki hozzám fordul a problémájával; azaz az ügyfélnek. nyilván kérdés nélkül is elmondom ilyen esetben a fontos, kapcsolódó dolgokat. a beteg esetében nem ez lenne a helyzet?
zöldpohár (törölt) 2010.09.07. 11:18:57
Ha én konkrétan megmondom mim fáj, mely szervemnél, a háziorrvosom akkor se hagyatozik csak rám, hanem megkér feküdjek a vizsgáló ágyra és elkezdi a gyomrom, a hasam nyomkodni, kérdezi, itt fáj-e, ez érzékeny-e...stb.
De jó, hogy kommentben olvasom, hogy gyomortáji fájdalom szívinkfartus jele is lehet. Ha én ezt pár napja tudom :)
Nagyon fájt a gyomrom, hányingerem volt és hideg rázott. Eszembe se jutott mentőt hívni, vagy háziorvost felhívni, hanem bekaptam egy algoflexet és egy dedalont, lefeküdtem aludni. Másnapra semmi bajom nem volt :)
Bikli néni 2010.09.07. 11:22:07
@Jim Raynor: Nem mondom, hogy minden kétséget kizáróan fel lehet ismerni. De azért vannak esetek, amikor nem lehetetlen. Meg persze senki nem köteles felismerni. De hasznos, ha a beteg megmondja, hogy kb. hol fáj, és megemlíti az orvosnak, hogy "nem tudom, van-e köze a dologhoz, de szeretném jelezni, hogy az elmúlt két évben háromszor volt kő miatt vesegörcsöm." De amit itt az orvosok már többször is elmondtak, hogy megkérdezik, Józsi bácsi, milyen gyógyszert szed? És erre a válasz, hogy valami piros hosszúkásat (nevéről, vagy hogy mire szedi, lövése nincs), azért az durva.
zöldpohár (törölt) 2010.09.07. 11:25:14
"hogy megkérdezik, Józsi bácsi, milyen gyógyszert szed? És erre a válasz, hogy valami piros hosszúkásat (nevéről, vagy hogy mire szedi, lövése nincs), azért az durva."
Majd ha az orvos lesz pont annyi idős, mint Józsi bácsi... :)
Állítsuk meg a ......... 2010.09.07. 11:26:49
Lehet ezen TE szórakozol, de szerintem örülj, hogy nem volt infarktusod!
De azért örülök, hogy neked a daedalon segített.
Máson már csak a szívkathéterezés segít.
Ugyandehogy (törölt) 2010.09.07. 11:28:46
És a refluxomat is másfél év alatt bírták diagnosztizálni, köhögés panasszal, közben megjártam a fülorrgégét, allergológiát, tüdőgyógyászatot. EKG-t csak azért nem, mert szívtáji panaszaim nem voltak tőle (bár lehettek volna, mert jellemző).
ZéBé 2010.09.07. 11:29:22
Kell, hogy legyen rá idő.
Legközelebb mi lesz? Nem lesz idő összevarrni a műtőasztalon? Nem lesz idő megnézni, nem maradt-e benne a törlőkendő?
Fekete Dália 2010.09.07. 11:30:10
Talán másnapos voltál?
Dr.laikus PhD 2010.09.07. 11:33:40
Azért lehet, hogy Józsi bácsi nem tudja mit szed, de általában beutalóval megy kórházba, ott anamnézis, gyógyszerek, azt mind közli a beutáló orvos.
Adamantium esetében, ha baleset miatt kerülök a karmai közé kicsit nekem is gondolkodnom kell a gyógyszereim nevén.
Férjem vesegörcsét nem hitték el szintén, miután megröntgenezték még tüdőgyulladása is volt. Azért megszült egy borsszemnyi kövecskét. Természetesen fájdalom csillapító nélkül, mert abban az időben még nem volt recept nélküli görcsoldó.
zöldpohár (törölt) 2010.09.07. 11:34:48
Ha legközelebb gyomortáji fájdalmam lenne, felhívnám az orvost és mondanám vegyenek előre, mert lehet szívinkfartus is, akor mi lenne? Van olyan sanda gyanúm, hogy mezei okoskodó páciensnek lennék könyvelve, netán kapásból hipohondernek is gondolnának :)
Van sapkája, nincs sapkája... :)
Bikli néni 2010.09.07. 11:35:05
@Babette_: Amikor nekem először volt vesegörcsöm, én is elhittem a sürgősségire beküldő háziorvosnak, hogy ez vakbél. Másodjára már felismertem. De még egyszer elmondom, nyilván nem lehet mindent felismerni, nincs is ezzel semmi baj, de minimális támpontot azért lehet adni az orvosnak.
Bikli néni 2010.09.07. 11:36:33
zöldpohár (törölt) 2010.09.07. 11:36:58
"Talán másnapos voltál?"
Éves össz alkoholfogyasztásom kb. 1 dl tokaji aszú (szilveszterkor pezsgő helyett azzal koccintok).
Így másnaposág kizárva :)
Bikli néni 2010.09.07. 11:37:31
Majd jöhet egy orvos, és folytathatja a gondolatmenetet.
Állítsuk meg a ......... 2010.09.07. 11:40:48
Szerintem kiküldenék hozzád is egy mentőt, de azért azt Te is el tudod dönteni, hogy mikor súlyos a probléma, érzi azt az ember, mikor van halálán.
Jim Raynor 2010.09.07. 11:44:05
a minimális támpont az, hogy mik a panaszok (gyak.: hogy hol fáj). ennél többet ne várjunk már el a betegtől.
zöldpohár (törölt) 2010.09.07. 11:46:39
sokszor az sem jelent semmit, ha a páciens megmondja konkrétan mit szed. Velem előfordult, hogy szakorvosnak fogalma sem volt róla, mi az a gyógyszer, amit a háziorvos felírt. Tőlem akarta megtudni, hogy annak a gyógyszernek mi a hatóanyaga, hogy az alapján be tudja azonosítani.
Hát, arra valóban nem tudtam válaszolni, a gyógyszer neve nem volt neki elég (egyébként aflamin volt, és most már azt is tudom, hogy ez aceklofenák hatóanyagú).
Ráadásul az orvosnak annyi sütnivalója se volt, hogy "kiguglizza","kibingezze" vagy másutt, valami egyéb gyóygszer listában megnézze. Én kérdeztem rá, nem lehetne-e a számítógépében rákeresni. Azt válaszolta: "ja, máris nézem". (Budapest, 2010. július hónapi eset).
Ugyandehogy (törölt) 2010.09.07. 11:51:41
gld 2010.09.07. 11:52:50
Azt viszont sajnálom, hogy a mondandómból mindössze ennyit sikerült leszűrnöd.
IrishOak 2010.09.07. 11:56:54
Fel ne add:-))
Azzal teljesen egyetértek, hogy ha az ember már többször megtapasztalta a vesegörcsöt, akkor azt legalább azonosítani tudja magán az x-edik alkalommal.Csak akkor van ijedség, ha valami addig nem tapasztalt érzés jelenik meg.
De ha sokadszorra is visszatér, azért szokták a dokik ellenőrizni, hogy tényeg az-e vagy már valami más is beszállt a "partiba":-))
Így jártam én az epehólyag gyulladásommal és az epegörccsel - most már nem is kérdés,ha beveri a szöget a bordám alá -de a dokim azért néha elküld uh-ra,hátha mégis...de nem:-DD de majd egyszer...lehet hogy még fogok sírni ott ahol senki sem lát:-))
Bikli néni 2010.09.07. 11:57:08
@zöldpohár: Ilyen esettel én is találkoztam már, hogy az orvosnak "gugliznia kellett", pedig ua. szakrendelésen uo. szakorvos írta fel, tehát értenie kellett hozzá.
Csak én ezt valahogy nem érzem kereknek, hogy ha azt mondjuk, a betegnek hiányoznak az alapvető ismeretei, mert nem tanítanak egészségtant az iskolában, akkor erre miért az a válasz, hogy deazorvosishülye. Persze, van ilyen is, nem tagadja senki. De ne mossuk össze a kettőt. Ez sem a betegnek, sem az orvosnak nem érv, hogy a másik a hülye. Amennyire lehet, együtt kell(ene) működni, és kész.
Én legalábbis így szoktam, de mindenki azt csinál, amit akar.
IrishOak 2010.09.07. 11:59:28
hohoho:-) az előbb poénból írtam fejből egy tanmesét... bexarok, hogy azonnal lett is belőle"dokumentumfilm":-D
A tokaji pedig finom, az ázsiai kajákhoz pedig a szamorodnit kell használni, az olyan mint a rizsbor:-DD
gld 2010.09.07. 11:59:35
Én legalábbis így szoktam, de mindenki azt csinál, amit akar."
Egyet értek. Én is így szoktam.
Cpt. Flint 2010.09.07. 12:00:31
Fekete Dália 2010.09.07. 12:01:47
Aztán az orvos elküld a jó ...-ba
szabidoki 2010.09.07. 12:03:18
A gerincvelő-gyulladás igen ritkán halálos betegség.
Az valóban nem lenne baj, ha az emberek jobban tisztában lennének a saját testükkel, sok hajhullástól kímélné meg az orvostársadalmat. Nem kellene például azt hallgatnom, hogy "nekem szívepelenciám van", "pöszmétém"(=pacemaker), stb. Ja, meg a "nekem platinát ültettek be", és hiába győzködöm, hogy az nem lehet, mert a platina egyrészt mechanikailag nem igazán erős, másrészt extrém drága, inkább titán vagy rozsdamentes acél lesz az, meggyőzhetetlen...
@egerészölyv: ha valaki jelentkezik a háziorvosnál vagy a sürgősségin, hogy neki pár percig/óráig tartó ilyen-olyan kisebb bénulása, érzéskiesése volt, általában mindenki ráugrik, mert ezek valóban jelezhetik az agyi keringési problémát. Ha viszont szépen otthon elvan vele, mert elmúlt, és nem megy orvoshoz, akkor nehéz mit csinálni...
@Murderface: ha nagyanyád évekig ágyhoz kötött beteg volt, nyilván van elképzelésed, hogy mennyi munka van egy ilyen beteggel, gyakorlatilag leköt legalább egy, de inkább két embert az ápolása, ehhez képest kórházban 30-40 betegre jut három-négy nővér (nappal, éjszaka egy vagy kettő), akik között simán lehet 8-10 állandó fekvő. Fizikailag lehetetlen mindegyiket rendesen ápolni ilyen létszámmal.
Cpt. Flint 2010.09.07. 12:03:27
zöldpohár (törölt) 2010.09.07. 12:04:22
magam sem tudom miért pont azt :) Talán mert mikor azzal kínáltak (4 puttonyos aszú) az sűrűnek, édesnek, egyszóval finomnak tűnt. Korábban egyéb borokkal kínáltak és azokból egy korty se ízlett. Azóta szigorúan csak aszú,persze abból se több mint 1 dl/év :)
(Egyéb alkoholoknak, pl. sör, vagy rövid, még a szagától is undorodom, nem ám inni belőlük).
Cpt. Flint 2010.09.07. 12:14:46
Nos, azt hiszem, megérkezett végre a posztra a "panaszoshoz" való tipikus magyar orvosi hozzáállás:
1. a beteg (hozzátartozó) hazudik
2. és még ostoba is, tehát ha véletlenül nem hazudik, akkor egészen biztosan téved.
na ezért rühellem én a magyar eü-t, nem a szakértelem hiánya miatt.
Bikli néni 2010.09.07. 12:17:00
Ha nekem elromlik a (nemlétező) kocsim, és nagyjából van valami tippem, hogy mi romlott el, a motor vagy esetleg gyertyát kell cserélni, stb, akkor odaviszem a szerelőhöz, és vigyorogva közlöm, hogy nesze, találd ki, mi baja van, én ugyan sejtem, hogy melyik alkatrész nem reagál nekem semmit, de te végül is ezért kapod a pénzedet, gondolkodj csak rajta, és ráérsz utána motort meg gyertyát cserélni :)
Cpt. Flint 2010.09.07. 12:17:22
Nos, azt hiszem, megérkezett végre a posztra a "panaszoshoz" való tipikus magyar orvosi hozzáállás:
1. a beteg (hozzátartozó) hazudik
2. és még ostoba is, tehát ha véletlenül nem hazudik, akkor egészen biztosan téved.
na ezért rühellem én a magyar eü-t, nem a szakértelem hiánya miatt.
gld 2010.09.07. 12:20:46
egerészölyv 2010.09.07. 12:22:44
Cpt. Flint 2010.09.07. 12:26:48
persze tudom, hogy az orvosoknál a "húzzuk le minél jobban" nem annyira jellemző (bár... egyre inkább vannak ilyen érzéseim is) és nyilván nem érv arra, hogy hagyjuk találgatni.
de azért azt te is tudod, hogy a legtöbb orvos nem szereti, ha diagnosztizálsz. mondjál tünetet és kész. ehhez viszont nem feltétlen kell tudnod, hogy ahol a szúrást érzed, az a májad, a léped v. a tüdőd. megmutatod és kész.
Bikli néni 2010.09.07. 12:28:05
Állítsuk meg a ......... 2010.09.07. 12:30:17
Bikli néni 2010.09.07. 12:32:02
Én csak annyit akartam ezzel mondani, hogy a beteg jelezheti, hogy ugyan fogalma nincs, mi fájhat neki, de korábban már háromszor volt vesegörcse, esetleg kivették a vakbelét, ne keresse, és akkor az orvos dolgát ennyivel is megkönnyítheti. Lehet, tök más a probléma, de szerintem ez is segítség.
Ha pedig OEP-finanszírozott ellátás keretében történnek meg utóbb feleslegesnek bizonyult vizsgálatok és beavatkozások, az sem az orvosnak, sem a betegnek nem jó, csak a TB-kasszát terhelik.
Cpt. Flint 2010.09.07. 12:40:16
lüke 2010.09.07. 12:40:45
de a beteg hülyeségének mi köze van a betegségéhez?
s az orvos hülyeségének a diagnsztika objektivitásához?
nem értem az összemosást, ezek különböző dolgok
Cpt. Flint 2010.09.07. 12:48:10
különböző dolgok, ja, csak éppen összefüggő rendszert alkotnak.
zöldpohár (törölt) 2010.09.07. 12:53:29
Az autókhoz:
Nekem megállt két éve a kocsim (bocs, ez itt tudom of) és halvány lila gőzöm nem volt miért, -benzin volt, mielőtt ez előkerülne :)
Leállt, de nem hirtelen, hanem nem tudtam gázt adni, lefékezte lassan önmagát és a kijelzőn, mint egy karácsonyfaégő sor, minden villogott, a vészvillogót sem kellett nekem megnyomnom külön, azt is magától elindította, így útszélére kormányoztam a járművet, leállítottam. Utána már újraindítani még próbából se engedte a kocsi magát, csak világított a kijelző, -de nem tudtam mi a baj, mert szinte az össze kütyü egyszerre világított (és korábban semmi előzmény nem volt).
Autómentő jött ki, szervízbe be és ott kiderítették csak érintkezési, kontakt hiba volt, valami -fontosabb- jelet nem érzékelt épen a kocsi és biztos ami biztos alapon inkább "saját magát kivonta a forgalomból"!
Kb. 8 ezer forintot fizettem az egész szervízre, mivel már éppen nem volt garanciális, az autómentést viszont a meglévő biztosítási csomagom fedezte.
Ha ezt egy autószerelő olvassa, biztos jót röhög, de nem hinném, hogy fennakadna, hogy nem tudom "diagnosztizálni" a kocsim. A két évvel ezelőtti eset pontos "diagnózisát" pedig nem tudom jobban leírni, mert éppen nincs előttem a szervízlap.
Elnézést, ha ez nagyon elütő téma. Csak azt szerettem volna érzékeltetni, ha már autószerelők is előkerültek, hogy ha az autó vezetője nem is tudja megmondani mi a hiba, az autószerelőnek képesnek kell lennie kideríteni.
És ugyanezt gondolom az orvosok esetében is.
Terézágyú 2010.09.07. 12:58:09
"ha vigyorogva a képébe vágom az autószerelőnek, találd ki, mi baja, ezért kapod a pénzed"
Miért, a betegek ilyenek, hogy ezt teszik az orvosokkal????????????????
Francekellregisztralni 2010.09.07. 13:04:22
Miért csodálkozik itt mindenki folyamatosan azon, hogy minden ember maga felé szépíti a sztorit?
Azon vitáztok itt, hogy az kedves betegnek (ie. bárkinek) tudni kell-e, hogy hol a mája... Ennek köze nincs ahhoz, hogy képe-e inteligensen kommunikálni vagy sem.
Engem még sose küldtek el a pokolba, mert magyarázatot kértem.(...szép barátságos őzike szemekkel, természetesen.)
Azt sem értem, ha beviszem valahova a egy hozzátartozóm: - Hogy nem azt kérdem meg egyből, én mit tehetek? Mert bejárhatok itatgatni, mozgatni, hintőporozgatni, ha látom hogy nem érnek rá. Esetleg elvihetem máshova ahol van elég személyzet.
Aki itt sirámol, hogy az egyik helyen félre kezeltek és máshova kellett mennie, hogy megmentsék és ezek után "csókoltatja" az orvosokat az remélem azokat az orvosokat csókoltatja akik megmentették. Jah, vagy azok nem azok voltak???
Nem vagyok orvos és soha el nem bírtam képzelni, hogy bírják megtanulni és pláne csinálni amit csinálnak. Tudnám értékelni, ha nem tenne itt sok ember úgy mintha, ezt az egészet direk ellene ármánykodásból tennék. (ez az az embertípus akit a boltos is mindig át akar verni, gondolom...)
hollario 2010.09.07. 13:23:11
Cpt. Flint 2010.09.07. 13:29:28
Rotoxis 2010.09.07. 13:29:52
Csak a leírtakat értékelve az alábiakat olvasom ki belőle.
A beteget rossz diganózis miatt nem olyan osztályon kezelték, ahol kellett volna, mire a helyses diagnózis megszületett, már gyógyíthatatlan volt.
A posztoló egészségügyben dolgozó személy, esetleg rendőr (ők olvasnak és vizsgálnak ugyanis nagyobb mennyiségben orvosi iratokat, boncjegyzőkönyveket).
Mindössze egyetlen kérdésem lenne, ezúttal a poszt írójához. Mi lett az általa kezdeményezett vizsgálat, esetleg nyomozás eredménye? Mert ugye indított vizsgálatot?
Bikli néni 2010.09.07. 13:30:09
@hollario: Persze, hogy nem haltál meg. Ha meg nincs lehetőséged válaszolni (engem is szedtek már le ájultan a buszról a mentősök), az is egy másik kérdés. Csak azt mondom, most már kb. huszadszor, hogy ha van lehetősége a betegnek, segítse az orvos munkáját. Most komolyan, mit nem lehet érteni azon, hogy _ha_van_lehetősége,_ segítsen a diagnózisban?!
Terézágyú 2010.09.07. 13:36:28
"Írtam ezt arra, hogy van olyan hozzáállás, hogy az orvos azért kapja a fizetését, hogy találja ki."
Éppen ezt mondom! Tényleg van ilyen beteg szerinted, aki direkt nem mond semmit a bajáról, merhogy találja ki az orvos????? Ez életszerű???????????
Ne viccelj már.
egerészölyv 2010.09.07. 13:40:04
Bikli néni 2010.09.07. 13:43:20
Na, most mennem kell, dolgom van.
egerészölyv 2010.09.07. 13:43:32
Másképp hülye a kiszolgáltatott - lásd: a lópokróc buszsofőrnek gazsuláló mozgáskorlátozott nyugdíjas -, és másképp a hatalmi helyzetből dübörgő fasisztoid betegfelvevő.
De mindig a gyenge szívja meg, lehetőség szerint a teljesen vétlen.
Scala 2010.09.07. 13:44:02
Ez a levél nekem sem tetszik. Először a blog történetében nullnickkel értek egyet + szabidoki, IrishOak.
+ gld, de vele amúgyis, mindig. :-)
nem szakmabeliként ami kapásból beugrott:
1. homály fedi, hogyan lett neurológiai esetből pszichiátriai osztály (ha 'lepasszolták, hogy leszedálják', az miért nincs leírva?)
2. az utolsó bekezdés a szakmai olvasottságról úgy ahogy van felesleges, fontoskodás és a leírtakkal együtt önparódia.
A helyesírás és szabatosság hiánya számomra is idegesítő.
3. az anyukát nagyon sajnálom, de nem áll össze, hogy a hozzátartozók totálisan vétlen áldozatok lennének. Korábban lépni, vagy nyomtékosabban odahatni sokaknak eszébe jutott volna. Kezdve azzal, hogy ha meg tudja kül. a neurológiát és az elmegyógyászatot (elképesztő, hogy nagyon sokaknak ez sem megy, de akkor visszautalnék 2. ponthoz) szóval fel kellett volna tűnnie, hogy anyuka talán nem jó helyen fekszik.
NemesekErnyo 2010.09.07. 13:46:55
NemesekErnyo 2010.09.07. 13:49:44
nanemárrr 2010.09.07. 13:49:49
"szóval fel kellett volna tűnnie, hogy anyuka talán nem jó helyen fekszik."
Esetleg nem az orvosoknak kellett volna, hogy feltűnjön?
NemesekErnyo 2010.09.07. 13:51:42
Vizit, vagy valami?
Scala 2010.09.07. 13:52:18
"(...) május elején a szekszárdi kórház pszichiátriai osztályára. Idegorvosi konzílium után került be (...)."
Idegorvos = neurológus; pszichiátria = elmegyógyászat
Antidepr. tudtommal akár zavarodottságra is felírnak (pl. mert valaki annyira szorong, hogy össze-vissza beszél, elfelejt mindent), de végig a mozgásbeli akadályokat fejtegeti a levél, azaz idegi eredetet, nem elmekórtanit, idegit, ezt kezeli a neurológia.
/+ Most ne menjünk abba bele, hogy idős embereknek inkább agyi értágítót adnak, ha zavarodottak, szintén a neurológián./
Totálisan laikusként ezek ugrottak be, sorry.
radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2010.09.07. 13:54:24
Nagyobb forgalmú rendelésen átlag 2-3 hetente 1 ilyen ember van.
Nekem rutinból meg kell kérdezni, hogy volt-e régebben valami betegsége, vizsgálata, találtak-e valamit?
"Igen, van, ami nem stimmel bennem, kíváncsi vagyok, meg fogja-e találni" = "vizsgáztatlak, te nyamvadt"
Az első néhány alkalommal belementem a játékba, aztán elegem lett.
Addig nem vizsgálom meg, amíg nem kapom meg a megfelelő információt.
Scala 2010.09.07. 13:58:18
A neurológus konzílium úgy összegezte a teendőket, hogy nos, nálunk nincs hely, menjen elmeosztályra, így legalább nyugtunk lesz? És a pszichiária osztályvezetője felvette? Simán lehet, de ezt a levél nem tisztázza sőt nem is sejteti.
Szakács példával, olyan idegesítő ez a levél, mint amikor megtanít egy recept tésztát gyúrni, 'az annyi lisztet adunk hozzá amennyit felvesz' fordulattal...
Dr.laikus PhD 2010.09.07. 13:58:58
Sol Durka 2010.09.07. 11:03:17
@nullnick: Teneked nincs semmi fogalmad a neurológiai (gerincvelői) betegségekről. A leírás időrendben helyes. De kritizálsz! Milyen alapon? Én onnan tudom, hogy sajnos régóta gerincvelői megbetegedésem van, aminek rosszabbodását egy kárpátaljai rezidens (szégyen a többi kárpátaljai orvosra, akik a közhiedelemmel ellentétben nagy tudású orvosok!) nem ismert fel, és így 2 éve nem tudok járni. Én "csak" nem tudok járni, és emiatt millió problémám van, de élek, amit csak a tudásomnak köszönhetek. A posztoló következtetésével utolsó szóig egyetértek. Világos, hogy az édesanyját nem neki való gyógyszerel kezelték, és egyébként is fütyöltek rá. Normális országban az ilyen "orvost" foglakozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetésért bíróság elé állítják.
Mondjuk egy beteg, aki tudja hogy megy folyamatában a diagnózis.
Ez elkerülte a figyelmed?
NemesekErnyo 2010.09.07. 13:59:24
NemesekErnyo 2010.09.07. 14:05:39
ehja 2010.09.07. 14:06:01
"majd került elhelyezésre." = helyezték el
"ezen állapot" = ez az állapot
"Mivel állapota romlott" = annak ellenére, hogy állapota romlott
"azon antidepresszáns gyógyszereket" = azokat az antidepresszánsokat
"került átszállításra" = szállították át
"ezen ok miatt" = emiatt
"gerinc velő" = gerincvelő
"került felismerésre" = ismerték fel
"A Kaposvári " = a kaposvári
És néhány tartalmi kérdés a formaiak után.
Kiderült, hogy miért nem tudott az orvos a betegről?
Akkor most hol kapta a felfekvést?
Indokolt volt-e az antidepresszánsok adása illetve megvonása?
Műhibaper?
Milyen munka az ahol sok boncolási jelentést lehet ovasgatni és nem orvos az illető? Gondolom valami államigazgatási mert a fogalmazás erősen annak bikkfanyelvére emlékeztet.
NemesekErnyo 2010.09.07. 14:08:40
"Mivel több esetben a kiszáradás jelei mutatkoztak ( több főorvosi vizit, állítólagos nővéri odafigyelés ) ellenére, infúziót kapott."
Scala 2010.09.07. 14:08:49
És a megvonták tőle az antidepr. nekem inkább pozitív kicsengésű, a korábbi kórházi osztályon történt 'beleerőltetés' után.
@Dr.laikus PhD:
az idézett kommentet olvastam, sajnálom, hogy ilyen történt, történhetett, akár Kárpátalja, akár Monaco. De az a komment sem teljesen érthető, mire hivatkozik? Kijelenti, hogy helyes az időrend, amikor nincs is olyan a levélben, hogy időrend, csak baromi kusza számok, időszakok, és nagy érzelmi töltet. Igaza van annak, aki az áldozatok kölcsönös sebnyalogatásáról írt.
NemesekErnyo 2010.09.07. 14:16:41
nanemárrr 2010.09.07. 14:23:55
Fekete Dália 2010.09.07. 14:36:26
A doki betegebb volt a pácienseknél.
Egyébként a gyulladás, ha lázzal járt, vagy ha nem az okozhatott zavartságot is, de a neurológusoknak észnél kellett volna lenni.
A gerincvelő gyulladás rámehet az agyra is.
NemesekErnyo 2010.09.07. 14:39:20
Scala 2010.09.07. 14:46:13
Ha született ítélet abban a két ügyben, amiről véletlenül tudok, megkérem küldjék el, az egyik agyrém.
Én meg talán összedobom a saját, JÓ élményeimet, bár nem súlyos betegségekről van szó...
Irise 2010.09.07. 14:49:57
Ne viccelj már."
Igen, van. Volt olyan betegem,mikor megkérdeztem,hogy mi a panasza, azt mondta,hogy találjam ki, azért vagyok orvos. És elfordult, karbatett kézzel...
Úgyhogy kimentem és megvizsgáltam a másik vizsgálóban egy hasfájósat, majd egy szívpanaszosat, és mikor visszamentem a barkochbázós betegemhez, érdekes módon már el tudta mondani a panaszát.
NemesekErnyo 2010.09.07. 14:51:42
pakesz (törölt) 2010.09.07. 14:53:01
tehat most surgossegi eset volt (rahivtak a mentot) vagy egyszeruen kaptak egy jo kis last-minute akciot es surgosse valt a dolog :)
El Visco Stello (törölt) 2010.09.07. 14:56:43
...az meg, aki a beteg értelmi szintjétől teszi függővé, hogy szóbaáll-e vele, az menjen a sunyiba!
Az orvosovics(orvosovicsová) KÖTELES részletes tájákoztatást adni a beteg állapotáról, a tervezett gyógymódokról.
A betegnek nemcsak igénye, hanem joga tudni, hogy mi történik vele.
El Visco Stello (törölt) 2010.09.07. 15:01:35
Scala 2010.09.07. 15:01:47
Vannak rossz orvosok, rossz kórházak, pocsék munkaidő, embertelen állapotok, nem vitatom, ez így is marad, ha a gondolatok, mint energia ekörül forognak. A teljes országra jellemző mentalitás változása az én életemben nem fog bekövetkezni, de ideje volna elkezdeni.
Teszem hozzá én a homeopátiában és a nyers kosztban hiszek...
Francekellregisztralni 2010.09.07. 15:05:42
Mellesleg olyan se volt még, hogy valaki véletlen örökre életben maradt volna, tehát előbb-utóbb rontja valamelyik orvos statisztikáját...jó eséllyel nem a fogorvosét.
(Tényleg, a poszt nem is említi, hogy a szegény anyuka 49 vagy 94 éves volt-e. Lehet nem mindegy, megmenthetőség szempontjából)
El Visco Stello (törölt) 2010.09.07. 15:16:22
Leroi 2010.09.07. 15:21:05
Semmiféle gerinc-MRI vagy izomvizsgálat sem szükséges annak bizonyítására, hogy az idős nőbeteg a psychiátriára kerülve mért esik pár napon belül ágynak, mért nem bír felkelni, önmagát ellátni.
Egyszerű: agyontömik sedativumokkal mint állat úgyhogy nemhogy járni, de létezni is alig bír. Másszóval: nyugtatják...Túlontúl is...
Halálra...
Ez gondolom, nem szorul túlságosan magyarázatra.
Be az ágyba, bele a nyugtatót esetleg az antipsychotikumot és onnan már nincs visszaút.
Semmiféle mágneses rezonancia vizsgálat vagy myographias vizsgálat nem kell ide.
Sajna, ez a nagy helyzet.
Leroi 2010.09.07. 15:22:17
Ezt egy orvos írja.
El Visco Stello (törölt) 2010.09.07. 15:25:57
Telefonhang alapú Rorschach-teszt.
Vajon mi jönne ki? :)
Én rosszul tudtam. Azt hittem, hogy a Rorschach-tesztet pszihológusok végzik.
phoenix102 2010.09.07. 15:28:25
Feltehetően valaki valahol elnézett valamit, de hogy ki és hol azt ez alapján a poszt alapján nehéz kideríteni.
Szakmailag annyit mindenképpen megjegyeznék, hogy (csak feltételezem, mert a tüneteket nem írta le a posztoló) idős zavart beteg esetében diagnózishoz jutni borzasztó nehéz alkalmanként. Panaszukat kb. 200 betegség okozhatja, ugyanazt a leletet sokféleképpen lehet magyarázni. Sok az átfedés. A lehető leggondosabb vizsgálat során is nagy a téves/észre nem vett probléma esélye. Az ember gyakran csak tapasztalati alapon valószínűsít valamit.
Megjegyezném, hogy a "gerincgyulladás" diagnózisa nem elsősorban MR eredményen nyugszik.
A felfekvések kialakulása ápolási hiba, vagy kapacitás/pénzhiány, ugyanis annak elkerülése egyrészt a beteg rendszeres forgatásából és a nem túl olcsó alátétek (különböző formájú méretű szivacshoz hasonló töltetű fertőtleníthető párnák) elhelyezéséből áll. De ehhez elég ápoló, megfelelő szakértelem, hozzáállás és pénz kell. Na most ezek közül általában egy pszichiátriai osztályon (akárcsak más osztályon) legalább 3 hiányzik.
Fekete Dália 2010.09.07. 15:32:48
Mi jönne ki, mi jönne ki.
Kb. annyira hiteles eredmény, mint amit maga a teszt élesben produkál.
Meghallod a lágyan trillázó , édes női hangot, aztán élőben meg találkozol egy szociopata házisárkánnyal, vagy fordítva:)))
Leroi 2010.09.07. 15:36:43
Mondom én...
Tiszta sor: SSRI egy pár jóliányzott benzodiazepinnel keverve.
Megvan a hatás...:(
Fekete Dália 2010.09.07. 15:38:17
Decubitus matrac?
Az egyik mamika is úgy járt a belgyógyászaton, hogy 1 hét után csúnya felfekvések keletkeztek rajta, otthon nem, csak az eü-ben.
Leroi 2010.09.07. 15:40:42
Főleg, ha jól megpácolódott a saját vizeletében.
Vékony, szakadékony, idős bőr, kevés zsírréteg, rossz anyagcsere + vizelet + kórházi flóra...
Több nem is kell a mély decubitushoz...
El Visco Stello (törölt) 2010.09.07. 15:41:40
szabidoki 2010.09.07. 15:43:48
Annyit írtam, és azt fenn is tartom, hogy a történet erősen hiányos, és így nem lehet korrekt véleményt alkotni, persze ez az egységsugarú usert nem akadályozza meg az orvosfikázásban.
Szándékosan nem mentem bele a nyilvánvaló butaságok (90-es vérnyomásra vérnyomás-csökkentő) boncolgatásába.
Azt sem gondolom, hogy a posztoló ostoba lenne, én inkább úgy fogalmaznék, hogy műveltség terén kihívásokkal küzd. Helyesírása gyenge, a stílus csapongó, összeszedetlen. Süt belőle, hogy az orvosokat tartja felelősnek az édesanyja haláláért, holott ez egyáltalán nem biztos.
Fekete Dália 2010.09.07. 15:43:51
Tintapaca, ja
Scala 2010.09.07. 15:43:58
Pontosan. :-)
OFF: apósom nem tudott befeküdni a 10 napos 'kavinton-kúrára' egy VIP beteg megelőzte a fontossági sorrendben, nem bánja, sőt! Ma leírom mailben a dolgot, szeretnék kérdezni.
Dr.laikus PhD 2010.09.07. 15:53:21
Az ég áldjon meg titeket!
Fekszik egy kórházban,
Romlik az állapota, fingja nincsen miért, kérdez, nem tudják kiről kérdez.
Aztán másik kórház, ahol merőben más a diagnózis, de van, és tudja, hogy késő.
Meghal az édesanyja.
Te mit gondolnál?
Laikusként?
Hirtelenek vagytok. Az ő kétségbeesése indokolt. Nem beszélték meg vele!
Amiről nem tud kérdezni sem tudja.
Motorpenis 2010.09.07. 16:03:14
Talán azért mégis jó lenne olvasni azokat a részleteket. Hátha nem úgy volt.
Már megint baromi gyorsan sikerült eljutni a konklúzióig.
phoenix102 2010.09.07. 16:04:53
phoenix102 2010.09.07. 16:06:56
Lesből Támadó Szárítókötél 2010.09.07. 16:08:48
Köszönöm, a kérdésemre megkaptam a választ: NEM.
Hogy magadat minek tartod, az meg nem érdekel.
epres négercsók 2010.09.07. 16:21:13
Nullnick, légyszíves viselkedj már.
szabidoki 2010.09.07. 16:58:57
Diagnózishoz jutni meg nem feltétlenül egyszerű, főleg a határterületi pszichiátria-neurológiai megbetegedések körében.
Értem a posztoló indulatát, csak amit leírt, nem támasztja alá kellőképp az elképzelését.
zöldpohár (törölt) 2010.09.07. 17:17:00
Normális vegetáriánus kosztot nem tudnak kórházban biztosítani, de mi hozzátartozók minden nap vittük be az ételt, etettük családtagot. Kértük is az ápolókat, ha lehet kíméljék meg az etetéstől, de mikor nem voltunk ott bele próbáltak húst erőltetni (olyan emberbe, aki több mint 60 éve egyáltalán nem evett húst, ugyanis 20 éves kora előtt már vegetáriánus lett)! Normálisak ezek, hogy húst akarnak etetni vele? (Egyébként hozzátartozó csak azért volt kórházban, mert leesett a lépcsőn és több mindene eltört (mind két karja is, homlokánál meg összevarták...stb.), ill. megfigyelés miatt is még tartották...stb.
Természetesen az idős, 80 év feletti családtag reflexből kiköpte a felvágottas kefírt, és állítólag telibetalálta az ápolót... Ezt csak onnan tudom, mikor beértünk látogatni aznap, ezzel fogadtak az ápolók, hogy modortalan volt a "papa". Aha, persze...
(Megjegyzem, a "modortalan papa" azóta már rég jól van, rendbe jött és immáron 86 évesen aktívan a kis konyhakertjében tevékenykedik).
El Visco Stello (törölt) 2010.09.07. 17:46:27
Előfordult ez már gyógyszerrel is, nem csak párizsicskával. Kimerültség, motiválatlanság, jellemek szerencsétlen találkozása, képzetlenség. Persze ez nem ment fel senkit. Aki így viselkedik, nem a pályára való.
Jim Raynor 2010.09.07. 17:50:28
"Azt sem gondolom, hogy a posztoló ostoba lenne, én inkább úgy fogalmaznék, hogy műveltség terén kihívásokkal küzd. Helyesírása gyenge, a stílus csapongó, összeszedetlen."
ehh, ez alapján joggal gondolhatom, hogy a dokik többsége is kihívásokkal küzd a műveltség terén, lévén hogy még olvashatóan sem tudnak írni?
szabidoki 2010.09.07. 17:58:38
Dr.laikus PhD 2010.09.07. 17:59:03
Vegetárius menüt kellett volna rendelni.
Nem ritka a moszlim beteg, a számukra is speciális a menü.
Minden kórházban van ilyen.
zöldpohár (törölt) 2010.09.07. 18:03:02
Hát, nem tudom, jó lenne, ha neked lenne igazad. Egy fokkal jobb színben tűntetné fel az ápolókat, ha "csak" nemtörődömségből adódott és nem rosszindulatból :D
Polifémosz 2010.09.07. 18:03:44
nullnick 2010.09.07. 18:04:37
Akkor ezt is ki kellene szedni:
@Lesből Támadó Szárítókötél:
"Erre te azzal jössz, hogy nem elég szabatos a megfogalmazása, nincs napra pontos kronológia meg szakszerű esetleírás (mely alapján egyébként szerinted érthető, hogy miért kell leszarni a beteget és/vagy a hozzátartozóit).
NORMÁLIS VAGY, BAZDMEG?"
Mert A ZÁRÓJELES MONDAT HAZUG CSÚSZTATÁS: semmi ilyesmi nem szepelt a kommenteben.
Polifémosz 2010.09.07. 18:04:38
Jim Raynor 2010.09.07. 18:05:27
hidd el, elég jól tudok olvasni, de az a macskakaparás, amit írás címén műveltek, elég aljas.
Jim Raynor 2010.09.07. 18:09:24
idézet tőled:
"NEM TUDNAK AZ EMBEREK EGY ESEMÉNYSORT ÉPKÉZLÁB MÓDON MEGÍRNI?!
Talán nem véletlen, hogy nem kezeli partnerként a beteget az eü-i ellátórendszer. "
ennek a lényege azért az, amit Szárítókötél írt........
El Visco Stello (törölt) 2010.09.07. 18:26:36
Aki meg hülye, haljon meg.
zöldpohár (törölt) 2010.09.07. 18:29:18
Köszönöm, nagyon értékes információ, soha nem hallottam, hogy valójában van lehetőség vega menüt kérni kórházban.
Amikor a családtag a kórházba bekerült, mi megkérdeztük az ápolókat, hogy van-e vegetáriánus, teljesen hús mentes menü, de nekünk azt mondták nincs...
Megjegyzem, családtag "színmagyar" vegetáriánus ember.
Dr.laikus PhD 2010.09.07. 18:32:51
Az orvosnak kell szólni, a nővér végrehajtja a rendelést.
Sőt a kórházak étkezési szabályzata is fenn szokott lenni a neten.
Utánrendelést hány óráig lehet leadni pl.
Sőt van kifejezett fehérjementes diéta pl. vese betegnek.
Nem kell nővérke hüleségét mindíg elfogadni.
Dr.laikus PhD 2010.09.07. 18:35:15
Ez azért furcsa, mert egy igazi vega az rosszul lesz a hústól, a szervezete elszokik a feldolgozásától.
Én pl. simán gyomor rontást kapok a disznó, vagy a marha hústól, ezer éve csak baromfit eszem.
epres négercsók 2010.09.07. 18:42:33
zöldpohár (törölt) 2010.09.07. 18:46:11
Az tény, hogy a vega roszzul lesz a hústól. Én "álvega" vagyok, disznó és marha húst egyáltalán nem eszek, se, halat, de nagy ritkán baromfit igen (kb. havonta-kéthavonta egyszer).
Én is rosszul lennék disznó hústól, lehet baromfitól is, ha hirtelen ettől gyakrabban enném...
zöldpohár (törölt) 2010.09.07. 18:48:16
Az tény, hogy a vega roszzul lesz a hústól. Én "álvega" vagyok, disznó és marha húst egyáltalán nem eszek, se, halat, de nagy ritkán baromfit igen (kb. havonta-kéthavonta egyszer).
Én is rosszul lennék disznó hústól, lehet baromfitól is, ha hirtelen ettől gyakrabban enném...
drboborjan 2010.09.07. 18:48:37
Az a baj hogy a biológia nagy művész, úgy át tudja verni az embert hogy csak na. Qrva nehéz orvosnak lenni, főleg jó orvosnak, és nincsen olyan orvos, akit a biológia nem tud átverni! Lehetetlen.
Más...Az a baj mostanság, hogy az embeek elfelejtették a sok drhouse és egyé sorozatok nézelődésében, hogy BÁRKI,írom BÁRKI BÁRMIKOR MEGHALHAT, NEMRE KORRA VALLÁSRA st. tekintetnélkül. AZ emberek azt hiszik, ha valaki meghal, az csakis orvosi hiba miatt lehet, mintha amúgy ÖRÖKÉLETŰEk lennénk. Hát nem. A halál nem válogat semmilyen szempont szerint.
A halál tényét tudni kell feldolgozni, elfogadni. Persze vannak akik ilyenkor 20 milláért perbe mennek, amiből 5 az ügyvédé!!! A sajtó pedig gyalázatosabb hangnemben beszél az orvosokról, akkor is ha nem történt valódi mulasztás, és a perek többségében nem történik mégis elmarasztalják, ami a bíróságokat minősíti, szóval gyalázatosabb hangnemben beszél a sajtó, mint egy 3-as gyilkosságot elkövető postarablóról. Hogyan lehet így gyomorideg, és kimagasló infarktusveszély miatt orvosként dolgozni? Nézzük egy kicsit a másik oldalt is.
12. Pausz 2010.09.07. 18:49:35
Van NÉMI különbség a nem partnerként kezelés, meg a leszarás között.
Ha lenne kisgyereked, értenéd a különbséget.
Dr.laikus PhD 2010.09.07. 18:57:10
Ha a köszvényes undorodna a hústól (mondjuk a purim tartalmútól) akkor hely de jó lenne....
zöldpohár (törölt) 2010.09.07. 19:04:47
"Ezt hívják hisztinek."
Te rendszeres húsevő vagy? Hisztiznél-e, ha valami csoda folytán kórházban pl. kefíres csótány vagy hernyó menüt kapnál? Pedig azok is husok :)
Hidd el, egy régóta vegának, nem hogy a szervezete nem tudja feldolgozni a húst, - ami igaz, hanem emellett legalább annyira undorodik a te általad netán kedvelt disznó, pulyka, marha...stb. husoktól, mint egy átlag magyar a csótány/hernyó evéstől.
ui: amúgy vega családtagnak jó a vérképe, nincs köszvénye :)
Az én 86 éves családtagom azért lett 20 éves kora előtt vega, mert nagyon szereti az állatokat, tiszteletben tart más élőlényeket, -egyszerűen elvei voltak fiatalon, amit nem adott fel később sem (másrészről több mint 60 évig tartó, sőt már 70-hez közelítő foylamatos vegetáriánus étrend után, kötve hinném, hogy jól viselné a szervezete a húst...)
Én is rosszul tűrném, ha valaki dísznó húst akarna etetni velem, vagy csak baromfit gyakrabban mint szoktam...
12. Pausz 2010.09.07. 19:07:11
Ha gondolod, vitatkozz egy USA hivatallal.
www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2621839/pdf/jnma00851-0066.pdf
"In the third (Azotemic) form there is
retention of nitrogen and symptoms of
uremia. "Protein foods cause an ex-
acrebation of uremic symptoms, these
symptoms being headache, great tired-
ness, disgust for meat, nausea ..."
Dr.laikus PhD 2010.09.07. 19:09:46
Nem vitatkozom az USA hivatallal, mert ennek az ellenkezőjére lehet az USA hivatalnál találni bizonyítékot.
Baromság amit írsz, régi hiedelem, hogy a rákos undorodik a hústól.
Nem igaz!
Leroi 2010.09.07. 19:14:26
Sőt, köszvényesen, több podagrhás roham után is zabálják a vörös húsokat, úgyhogy nem annyira a húsundor, mint inkább a húsimádat az, ami rájuk jellemző...:)
Húsundor mellrákban és gyomorrákban (vagy bármilyen más rosszindulatú daganatban) is kialakul(hat), de nem kötelező
Leroi 2010.09.07. 19:16:15
Az ógörögök meglincselnének emiatt! :)))
Leroi 2010.09.07. 19:21:05
Nézz bele a szájüregedbe és vedd szemügyre a fogazatodat.
Felső és alsó szemfogak...azok a ragadozók tépőfogaira hajaznak és nem a patások foghíjas konfigurációjára.
A vegetáriánus táplálkozási mód egy aberráció.
Leroi 2010.09.07. 19:26:07
A XX. század mindenről szólt, csak épp a magyrok túlzott finnyásságáról nem.
1945.-ben Bp. romjai közt a döglött ló ínyencfalatnak számított...
Valszeg a nagypapa valahol a szovjet főparancsnokságon vagy a német Oberkommandatur-on árulta a hazát egy vega-menü társaságában...
Leroi 2010.09.07. 19:31:36
Na az igen, persze, erről megfeledkeztem...Köszi!:)
12. Pausz 2010.09.07. 19:42:42
Ha gondolod, vitatkozz a szaklap 2001-es cikkével:
http://ovidsp.tx.ovid.com/sp-3.2.2/ovidweb.cgi?&S=FNIAFPJIMKDDJHBONCDLBGMCHBBBAA00&Link+Set=S.sh.15.17.22.29.34|17|sl_10
Particular complaints that appeared >6 months before abdominal pain and jaundice regarded specific forms of disgust with sudden onset: for coffee in four patients, for coffee and smoking in three patients, for smoking in one patient (a further patient had had this disgust for 3 months), and for wine in three patients (Table 1). Overall, a total of 11 (3.6%) patients had sudden onset of such disgusts 7–24 months before pain or jaundice. In the absence of other clinical signs or symptoms, these patients either failed to seek medical advice or were reassured by their family doctors. Disgust for meat was also reported by five (1.6%) patients, but the onset was relatively late (1–6 months before major symptoms).
12. Pausz 2010.09.07. 19:45:25
@12. Pausz: ez kopirájtos tartalom
itt az absztrakt
journals.lww.com/pancreasjournal/Abstract/2001/03000/Do_Early_Symptoms_of_Pancreatic_Cancer_Exist_that.17.aspx
zöldpohár (törölt) 2010.09.07. 19:45:47
a családtagom a szovjetek elfogták, hadifogságba került, néhány bajtásával sikerült megszöknie mielőtt az országból még kivitték volna őket (ide of, amúgy érdekes sztori).
Azaz, túlélte a háború borzalmait, repülős volt (szerelőként, nem repült, de bombázásokat is túlélt).
Saját bevallása szerinti egyedüli erőszakos cselekedete az volt életében, mikor szovjet katonák meg akartak erőszakolni egy nőt, családtagom a társaival együtt "elagyabulálta" a hölggyel erőszakoskodókat! (A hölgy amúgy később e családtagom felesége lett, de nekem nem volt módom megismerni, mert tüdőgyulladás elvitte fiatalon a nőt). Tudom, ezek ide nagyon offok, emiatt elnézést is kérek.
Csak azért írom, hogy a családtagomra irányuló fenti sértő megjegyzéseidet, feltételezéseidet kérem, a továbbiakban legyél kedves mellőzni!
Amúgy, ha szovjet főparancsnokságon is lett volna,mai egészégügyi személyzetnek semmi joga családtagom saját választása alapján vegetáriánus életmódjáról eltéríteni, húsevésre kényszeríteni! Nem beteg, jó a vérképe, nincs hiánybetegsége!
Az ember mindenevő megjegyzésedhez:
Fogazat alapján nézve igazad van, ellenben ajánlom figyelmedbe az Egészég-igazság című könyvet, amit dr. Csiszár Miklós írt egy szerzőtársával. Csiszár Miklós sebészként dolgozott eredetileg, és a vega életmódot preferálja! :)
Orvosok közt sincs egyetértés napjainkban mi a jó menü :)
Amúgy mindenki azt eszik amit akar :) Én is mint már írtam, csak "álvega" vagyok.
Béke :)
12. Pausz 2010.09.07. 19:49:03
Nem muszáj.
Meg persze szájat befogni se muszáj,
mikor alaptalanul állítod, hogy butaság meg baromság az, amit írok -
csak épp tanácsoks lenne laikusként.
Dr.laikus PhD 2010.09.07. 19:49:44
Ez hasnyálmirigy valami.
És én laikus vagyok azért nem szaki, csak erősen érdeklődő laikus. Kicsit bele tanultam családi nyűgök okán.
Ahogy látom Te is. Annyira szakmai, hogy ennyire nem értek hozzá.
12. Pausz 2010.09.07. 19:51:51
Néhány százalékos statisztikai adat annyira szakmai?
Nem is kell érteni hozzá, csak angolul.
Leroi 2010.09.07. 20:02:22
Bocsánat a minősítgetésért.
A papa nagyon nemesen cselekedett, amikor megmentette a nőt...
De a Homo sapiens tényleg mindenevő...
A majmok is, a sertések is...
Nem vagyunk egyedül...:)
12. Pausz 2010.09.07. 20:14:02
Eldönthetnéd már, miről is akarsz beszélni.
"Baromság amit írsz, régi hiedelem, hogy a rákos undorodik a hústól.
Nem igaz!"
praxis.blog.hu/2010/09/07/nem_vizsgaltak_meg_rendesen_ezert_meghalt?fullcommentlist=1#c10942814
zöldpohár (törölt) 2010.09.07. 20:22:04
Én elhiszem azt is, hogy mindenevő az ember (de érdekes azért Dr. Csiszár Miklós könyve, miért is jobb ma már hanyagolni inkább a húst). De azt had jegyezzem meg, hogy én jobban érzem magam sok hús nélkül.
Találkoztam már olyan orvossal, aki mikor megtudta, hogy alig havonta, kéthavonta eszek húst, azzal jött, de akkor biztos hiánybetegségem van. Főleg akkor állt égnek a haja, mikor megtudta, hogy tejet egyáltalán nem iszom, és egyéb tejtermékekért se rajongom. Azonnali labor lett és minden rendben volt, pedig külön vitaminokat sem szedek. (Ami egészségi problémám adódott eddig, az nem étrendre visszavezethető, hanem sportolás közbeni sérülés, porcleválás, vagy bölcsességfog gondok...stb).
Te orvos vagy? Akkor megnyugtatlak, eszek sok zöldséget, gyümölcsöt, néha tojást is, tehát tojás végett még állati fehérjefogyasztásom is van, és imádom az indiai konyhát,megtanultam elkészíteni európaibb módra azokat az ételeket, ezáltal elég változatos az étrendem, nem az átlag magyar által képzelt rántott gomba-rántott tök-patiszon vonalon fullad pusztán ki :) Sőt az egyéb magyaros ételek jó részét is el lehet vega módra készíteni, hazai ízekről sem kell lemondanom :)
Ma már nincs éhezés, nekem meggyőződésem, hogy max. minőségi éhezés van, mikor valaki sok junk food-ot eszik, túl sok cukorfogyasztás...stb.
Mai világunkban szerintem nem nehéz úgy vegának lenni, hogy közben minden szükséges tápanyagot megkapjon a szervezet. (Hazánkra, ill. Nyugat Eu-ra, USA-beli átlagemberre vetítve, nem mélyszegénységben élőkre, se nem másutt, pl. Harmadik világra vonatkoztatva).
Persze 86 éves családtagomnak nem volt könnyű vegának maradnia. Még a háború sem vitte rá a húsevésre...
Fekete Dália 2010.09.07. 20:22:26
zöldpohár (törölt) 2010.09.07. 20:25:39
Írtam:
"Ami egészségi problémám adódott eddig, az nem étrendre visszavezethető,"
Kivéve néhány nappal ezelőtti gyomorfájásom, hányingerem. De elmúlt :)
Jó, időnként elkapott valami vírus...stb, de semmi komolyabbnak értékelhető betegségem nem volt még, így értem (elmúltam már 30).
El Visco Stello (törölt) 2010.09.07. 20:30:12
pakesz (törölt) 2010.09.07. 20:30:13
pedig kellene hogy lehessen...
en is megszoktam hogy burasan hozzak be a kajat es 3 pincer mellemgyulik, hogy egyszerre kapjak le a fedot...
ugymond en igy szocializalodtam :)
nem is ertem nekem ezt miert nem teszik meg :)))
szerintem is kellene tudni plusz szolgaltatasokat venni, engem is idegesit amikor nem hivnak be azonnal, pedig idom nincsen mint sok nyugdijasnak kivarni a fel napot...
en azert fizetnek is, hogy be tudjak soron kivul menni
jo hogy van mas is aki megfogalmazza az igenyeket...
ugymond kulon etetes lenne naponta 1000 Ft
nekem meg hogy elobb tudjak sorra kerulni az 2000 Ft
meg kellene teremteni a lehetoseget hogyha nagy az igenyunk akkor penzert megkaphassunk :)
Fekete Dália 2010.09.07. 20:41:11
Volt vega ismerősöm, és ne sértődj meg, de az arcukról mindig az aszkétizmus tükröződött.
Olyanok voltak, mint akik direkt kiéheztetik magukat, sőt volt olyan aki 6 év után abbahagyta, mert a testén kiütések jelentkeztek, és nekem hányingerem lett tőle, ha az űlőgarnitúrámra feltette a pucér kiütéses lábát.
El Visco Stello (törölt) 2010.09.07. 20:42:37
El Visco Stello (törölt) 2010.09.07. 20:47:03
rostast 2010.09.07. 20:47:13
zöldpohár (törölt) 2010.09.07. 20:48:39
az én gyermekem nem eszik húst. Mielőtt megganúsítanál bűncselekménnyel, én még bébiételből a vadas mártás félét is megvettem neki, amit kiköpött, utána én nem erőltettem.
Oviban is adtak neki húst, de nem eszi meg, óvónénik kértek, hogy vigyek külön menüt a gyereknek, mert nem tudnak vele mit kezdeni :)
Csak lassan a bűncselekményezéssel! :)
Amúgy mind a védőnőnek, mind a gyerekorvosnak az volt korábban már a véleménye, hogy a gyerkőc megkap minden szükséges tápanyagot (kikérdezték az étrendet, tudják miket adok neki).
Nincs semmiből hiánya! :)
És gondolj bele abba is, hogy vannak alapból vegetáriánus társadalmak, és jé, felnőnek ott is az emberek.
Nekem a terhességemnél volt gyanús, hogy nekem egyáltalán nem volt hányingerem, soha nem hánytam, emiatt panaszkodtam az orvosomnak, én nem úgy "működök. Okoztam is neki fejtörést, majd utánanézett és egyszer mikor mentem, széles mosollyal közölte, ne aggódjak, talált valami kutatást, végeztek terhességi hányingerrel kapcsolatosan felméréseket valahol. Kiderült, azokban a társadalmakban, amelyek vegetáriánusok, nem jellemző a terhességi hányinger úgy mint máshol, húsevő társadalmakban. Azzal magyarázta, hogy húsevésnél, káros enzimek lehetnek, amit terhességnél nem feltétlen tolerál a szervezet, ezektől is igyekszik megszabadulni.
Azóta egy ismerősöm mondta, ő erről még a Szendi féle egyik könyben is olvasott, pedig Szendi Gábor a húsevésre ösztönzi a népet :D
Azaz, terhes nőknek csak csínján a különféle husokkal :)
(És igen, azt is mondta az orvos, hogy azoknál a nőknél, akiknél nincs hányinger, hányás, statisztika komplikáltabb szülést valószínűsít, de ez húsevőkre, nem vegákra. Húsevőknél lehet akkor nem dob ki valami oda nem való anyagot a szervezet. Tudom, ez nagyon konyhanyelvesre sikeredett, de ezekre varrj gombot :)
ui: szülésnél sem volt semmi komlikáció nálam-szerencsére :)
zöldpohár (törölt) 2010.09.07. 20:52:26
hát, az a vega ismerősöd valószínűleg nem helyesen étkezett. Vega életmódon belül is lehet egészségesen és nem egészségesen enni, ugyanúgy mint húsevőknél is van rosszul és egészégesen étkező is :)
Én most mindenkitől elköszönök, spurizok haza, vége az ügyeletemnek (nem, nem vagyok egészégis, de más szakmákban is van készenlét...stb. :)
pakesz (törölt) 2010.09.07. 20:52:31
ezt ma meg tudom tenni?
elarulom: nem
ha a fene fenet eszik az egeszsegugyi TB-t be kell fizetni
amugy meg manapsag a rendes orvos az az allamiban van, csak es kizarolag a tapasztalat alapjan, ugyan mar, en mint magyar allampolgar ne legyek mar ebbol kitaszitva, hogy rendes orvos tudjon ellatni ok?
csak mert sok toketlen az "egyenlok vagyunk" meg "szolidarisak vagyunk" maszlagot beszopja, ne kelljen mar nekem koklerekhez eljarni (vagy kulfoldre)
zöldpohár (törölt) 2010.09.07. 20:56:21
hát, az a vega ismerősöd valószínűleg nem helyesen étkezett. Vega életmódon belül is lehet egészségesen és nem egészségesen enni, ugyanúgy mint húsevőknél is van rosszul és egészégesen étkező is :)
Én most mindenkitől elköszönök, spurizok haza, vége az ügyeletemnek (nem, nem vagyok egészégis, de más szakmákban is van készenlét...stb. :)
El Visco Stello (törölt) 2010.09.07. 20:57:04
Doryyka 2010.09.07. 20:58:01
zöldpohár (törölt) 2010.09.07. 21:06:11
szerinted azért köpte ki a gyerek már az összes olyan bébiételt ami husos, mert utánozza a szüleit? :)
Amúgy a férjem húsevő (hetente 2-3 alkalommal eszik húst, míg én havonta, kéthavonta egyszer) A férjem veled ellentétben viszont azt a nézőpontot képviseli, hogy ha nem kell a gyereknek hús, nem kell erőltetni. Gyerek jól elvan nélküle.
Kihangsúlyozom, egészséges a gyerek, nincs semmilyen hiánybetegsége!
De már tényleg megyek, elmúlt végre 21 óra :)
További jókat! Ne kíméljetek eztán se :)
El Visco Stello (törölt) 2010.09.07. 21:07:07
bakela 2010.09.07. 21:07:09
Hát, még magyeri nyelven a gugli transzlét csak esztet tuggya!
Mijen antaldepresszánsot szoknak naponta többx alkalmazni /MAO-Ce-Tung inhibitor???/
Csak nem Heminevrin-e vót? A kórlefojás beleférne. HEGYIBETEGSÉG?
A többi kevésbé:
Guillen-Barré?
SM?
Lyme?
B12 hiány/mint fent/?
Diab?
Adamkievicz thr?
Egyéb vasculitis?
/dermato/myositis?
Vírus?
Coccus?
Mycobact? /ez nem az a TéééBééé!/
Franczia betegség?
Decompressió? /Búvár?/
Tu?<>Paraneoplasia?
Cicatrix?<>Arachnitis?
Arvalin® kósti?
Beri2x /beri-beri/
porphyria?
Endszóvanendszóvan
GYÓGYÚJJATOK ÜGYVÉDNÉ' !!
Mehr Licht!
tódór piroska 2010.09.07. 21:15:11
Esztet még én se bírtam vóna ijjen ügyessen leírni. Má sokszó montam hoty a sok hüje orvos miat vanak a bajok meg azé betegednek meg a zemberek merhoty direktibe nem gyógyíccsák őket csak a pízüket akarják
fuzzykinkyfunk 2010.09.07. 21:24:08
12. Pausz 2010.09.07. 21:27:12
EZ QRVAJÓ KOMMENT! :DDD
sokáig nem lesz ez itt felülmúlva
@tódór piroska: :D
@fuzzykinkyfunk: :D
pakesz (törölt) 2010.09.07. 21:30:49
es ha en olyan mutetre megyek be a korhazba, ahol a vegen a papirt amit adnak azon 2 milla szerepel, akkor azt is a doki a maganrendelojeben le tudja zavarni?
12. Pausz 2010.09.07. 21:33:50
12. Pausz 2010.09.07. 21:35:48
"endszóanendszóan"
sokkal többet nem nagyon lehetne hozzátenni ehhez a listához
ha mégis, kiváncsian várom, mi lehetne még
bakela 2010.09.07. 22:06:47
Valaha Anasztázia volt a menyasszonyom, de má' régen csak "circularis docens"
12. Pausz 2010.09.07. 22:43:28
Mindegyiket tudom micsoda, de így felsorolni az összeset nem ment volna.
Persze az évek meg a rutin ... :)
Leroi 2010.09.07. 22:45:03
Az orvosi dokumentációkban ezt a fogalmazásmódot használjuk.
Ez még egy enyhe "bikkfanyelv"...:D
Törvényszéki leiratot olvastál már?
Na oda nekem is szótár kell...
Leroi 2010.09.07. 22:47:29
És még irigyeljük a Dunántúlt...:(
Scala 2010.09.08. 01:24:48
A gyerek állítólag ösztönösen táplálkozik, amíg hagyják, terhesség alatt nem javasolják elkezdeni, mert veszélyes lehet a méregtelenedés miatt (oké, tudom ez orvosliag nem létező dolog, a méregtelenítés), de ha valaki így élt már egy ideje terhesen is táplálkozhat ösztönösen. Érdekes diéta, sokfajta mézet is előír, és nyers húst, na az elég brutális gondolat, de állítólag letisztulnak az érzékszervek, mindegyik, és ösztönösen diktálja mi a jó neked.
A terhességi nyűgök csökkennek, a gyereket a magzatvíz löki ki, mert ez az eredeti funkciója, az ősasszonyt sem viselhette meg a szülés és a terhesség... fene tudja. Az tuti, hogy el vagyunk kényelmesedve.
Húsevés: simán elhiszem, hogy 20 éves kora előtt határozta el a családtag, én is 18 voltam... de nem tartom be állandóan... pláne mert a nyers kosztban engedélyezett a spanyol szárított sonka, ami finom és jó drága. :-)
szabidoki 2010.09.08. 03:29:26
Ezt fejtsd ki légyszi bővebben, mert nagyon érdekel, hogyan "löki ki" a magzatvíz a gyereket. Egyszercsak gondol egyet a magzatvíz, és zutty, kijön a gyerek, vagy hogy? Te jó ég...
Dr.laikus PhD 2010.09.08. 06:25:13
"A terhességi nyűgök csökkennek, a gyereket a magzatvíz löki ki, mert ez az eredeti funkciója, az ősasszonyt sem viselhette meg a szülés és a terhesség... fene tudja."
Bölcsész Lányzó hát nézzél utána.
Csak azért, hogy összezavarjalak. Húsevő vagyok és egyik terhességemnél sem volt reggeli rosszul lét. :D
Sőt az egyiknél elfolyt a magzatvíz aztán "szárazon" (sic) is világra jött.
Leroi 2010.09.08. 07:24:03
Az ősasszonynak olyan has-és gátizomzata lehetett, mint ma egy öttusázónőnek.
Ősember folyamatosan "látogatta" a hatalmas gerjedelmével, egészen a szülésig, úgyhogy a folyamatos oxitocintermelés megvolt...:)
Ergometrint sem kellett kapnia, a méhizomzata ép volt és erős, hisz soha meg nem császárolták.
Idilli helyzet.:P
Dr.laikus PhD 2010.09.08. 07:56:22
Hát a sportolóink extra nehéz szülései?
Nem tudom. Nyomni lehet, az ment nekem is, de addig? :)))
Ősember gerjedelme? :D
A túlélésért lehet? Gondolod? Ma meg csak a gerjeledelemért? Nem rossz!
:DDDD
batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2010.09.08. 12:17:01
zöldpohár (törölt) 2010.09.08. 14:11:11
Utána fogok nézni ennek a könyvnek, érdekes lehet.
@Leroi:
"Az ősasszonynak olyan has-és gátizomzata lehetett"
Én úgy tudom, a nehéz sportolás (ami súlyok emelésével jár, sok futással, ugrálással, mai divatos erőgépek) az pont meggyengítheti a gátizmokat, vizeletviszatartási gondjuk lehet, méhsüllyedésük...stb. (A gátizmai azoknak edzettek, akik külön edzik azt is. Egy csupán feszes, betonkemény has, nem garancia az erős gátizmokra, mint ahogy a zsírhas sem. Vannak mozgásformák, amik nem károsítják külön a gátizmokat, de ha azt elhanyagolják, elgynegülnek. Az ésszel végzett torna mellé ajánlott a gátizom torna is. Ez csak úgy eszembe jutott :)
@Dr.laikus PhD:
Én úgy szültem, hogy egyáltalán nem nyomtam szüés közben (csak a hasizmommal párat még az elején mikor kérték, gátizommal egyszer sem), akkor sem, mikor az orvos azt mondta, nyomjak. De erről pszt neki még ma is! :D Nem tudom megmagyarázni, de úgy éreztem, pont akkor nem jó ha nyomok, amikor ők kérik. Én csak ellazítottam a gátizmaim, próbáltam nem "görcsösködni", és a baba kijött (gátmetszés sem volt). A légzésem sem a felkészítőn javasolt volt, hanem egész máshogy vettem a levegőt...
Persze nekem összegészében vidám szülésem volt, mert mikor jöttek a fájások, a férjem viccet mesélt, vagy valami ökörséggel szórakoztatott, és a fájdalmak közepette nekiálltam röhögni :D Tulajdonképpen ezen a szülésznő is röhögni kezdett, és az orvos is nekiállt :) Ilyen is van:)
Leroi 2010.09.08. 14:45:49
Gondolj bele, én öttusáról beszéltem.
Kizárt, hogy ne edződjenek meg a perinealis izmok is...
Dr.laikus PhD 2010.09.08. 16:35:10
Tényleg más izmokat mozgat meg.
Egész furcsa felismerés amikor olyan izmokat fedezel fel amiről addig fogalmad nem volt.
Semmi lefelé ható mozgás, erőltetés nem használ, ha ezeket az izmokat nem tartja az ember leánya karban.
Dr.laikus PhD 2010.09.08. 16:43:24
Hát én már régen szültem, akkor még férjnek kint volt a helye körmöt rágni.
És kissé nagyok voltak a srácok, ha bent lett volna sem tudtam volna vigyorászni.
De csak jó emlékem maradt meg.
Anyának lenni fantasztikus jó dolog, akár egyedül, akár a férjével éli át az ember.
Eufórikus csoda. :)
zöldpohár (törölt) 2010.09.08. 18:34:27
Ezen torna elvekkel tudomásom szerint a magyar gyógytornászok társasága egyetért, valamint van egy külföldi professzorasszony, Kari Bo, aki uttörő munkát végzett e téren.
A magyar gyógytornászok szemben állnak Kriston Andreával (nem lényeg miért a harc), de lényegében ugyanazért küzdenek. Kriston Andrea lehetőséget kapott konkrét méésekre egyik kórházunkban orvosok felügyelete mellett is.
Kriston Andreának is van nem csak gátizom tornája, hanem olyan egyéb, az egész testet átmozgató gyakorlatsorozata, ami "kívűl formál, belül óv", kiiktatta a női szervekre káros mozgásokat, más, módosított gyakorlatokkal éri el a kívánt testi izomfejlesztő hatást és emellé jön még a gátizomtorna.
A hagyományos aerobik órákon a nőkkel végeztetett kitörés gyakorlatok, mélyguggolások egyenes gerinccel hosszabb távon megbosszulják magukat. (Nyilván nem 18 évesen, de lehet már 25 évesen kijönnek a tüntetek).
Fent említettem, hogy fitnesz tanár gátja is gyenge edzés nélkül. Annak a fitnsztanárnak az idősebb, már szülésen túl esett testvérének, aki nem fitneszes volt, erősebb volt a hüvelyi szorító ereje, mint a még nem szült, fitnesz tanár testvérének. A vizsgálatoknál kiderült, hogy az általa végzett gyakorlatok által extrém hasi nyomás keletkezett rednszeresen, nagyobb mint amit a gátja, gáti szervei elbírtak. De nem részletezem tovább.
A lényeg, a nők és a férfiak egyenjogúak, de nem egyformák, különböző szöveti felépítés. Ami egy férfinek meg sem kottyan,úgy értve saját testi súlyához képest ugyanolyan arányú súlyt emel mint egy nő, az már nőre káros lehet. Eltérő a biológia felépítés, a lágyabb szövetek a szülés képessége miatt.
Az ember mozgásra termett, csak ésszel. A mi kultúránkból az egyre gyakoribb felvilágosítások ellenére hiányzik a gátizomtornára nevelés, sokszor már csak akkor jutnak el szakemberig, ha kész a baj, vagy még akkor sem, mert szégyelik... A mi kultúránkban nem véletlen emiatt a sok vizeletszagú idős ember sem...stb.
Ázsiában már a kislányokat ránevelik a gátizmaik védelmére, edzésére (a távol keleti lányok muttaványai ott is extrém kategóriák). Bocs, ha hosszú és fárasztó vagyok, netán csapongok is, fáradt vagyok éppen.
@Dr.laikus PhD:
bizony ám, eufórikus csoda :)
Scala 2010.09.08. 23:41:13
@Dr.laikus PhD: szintén.
a bölcsészt ne, köszi.
@Leroi:
Simán lehet.
@zöldpohár:
elküldöm, .pdf-ben van.
Kriston andrea és a gyógytornász háború miért van? pénz?
a gátizomtornáról ugyanezt gondolom + olvastam: itthon nincs megfeelő kultúrája. Mozgás: érdekes amit írsz, sőt, sztem épp ebben a cipőben járok, szüneteltettem is az éves bérletet orvosi igazolással... :-( azért megmaradok, de ki kell gondolnom a változásokat.
Gátizom ellazítás és úgy általában ellazulás a szüléskor: egy ismerősöm ezt kriston andreától tanulta, sztem jó módszer, használt neki is. ;-)
zöldpohár (törölt) 2010.09.09. 17:00:55
"Kriston andrea és a gyógytornász háború miért van?"
Szia, bocs, ezt csak most olvasom, erre ezért nem reagáltam a reggeli válasz mailemben.
Amit mailben küldtem linket, abban megtalálod, hogy az a gyógytornász (Sasvári Éva) mit kifogásol szakmailag a Kriston módszerében - amely amúgy ugyanúgy fejleszt és működik mint a gyógytornászé...:D
Kriston Andrea meg azért orrul rájuk, le akarta az intimtorna megnevezést védetni, Kriston Andrea bejáratta hazánkban, állítólag az elején a gyógytornászok nem fektettek a gátizmok védelmére nagy hangsúlyt, állítólag hiába kopogott Kriston a gyógytornászoknál elveivel. Amikor a módszer nagy utat tett be általa már hazánkban (pontosabban Kriston már kitaposota az ösvényt), akkor állítólag a gyógytornászok is használni akarták az intimtornát rögtön. Per lett belőle, az intimtorna megnevezést nem tulajdoníthatta ki Kriston Andrea, ugyanis levédette, de elvesztette a pert, így lett neki végül is KIT (Kriston Intim torna, a KIT már védett megnevezés).
A gyóygtornászoknak meg még az is bajuk volt, hogy állítólag Kriston Andrea nem megfelelően hivatkozott Kegel gyakorlatokra (amúgy Kriston Andrea gyakorlatai is módosított Kegelnek felfoghatók, abból is építkezik).
Privát véleményem, az egész háború, herce-hurca oka -jó a meglátásod-, a pénz. Hiszen nem nagy a magyar piac, és nyilván mindegyikük profitálni akar a saját gyakorlataival.
Szerény véleményem, bármlyik módszert is válassza valaki, ha a gátizmokat tornáztatja, azzal csak nyerhet :)
Szerintem átlagember szimpátia alapján dönt, kinek a könyvét, DVD-jét veszi meg, sőt aki belemerül, az mindegyik módszert is megnézheti, kipróbálja és mikor melyikhez van kedve, azt csinálja :D
Úgy vélem, mindegyikük dolgozott sokat a saját tornájával, mindegyik színvonalas, talán szebb lenne, ha befejeznék a marakodást, másik szapulását. Szerintem mindegy, hogy a Kriston, vagy a Sasvári féle módszerbe is fut valaki, vesztes nem lesz, nyerni fog az elsajátított gyakolratokkal :)
Scala 2010.09.09. 22:25:55
Radaron nézd, ha jött új komment arra amihez írtál, jelzi. Pár hónapja használom én is, véletlenül elmagyarázták. Csak katt a keret alján a 'Radaron'-ra