Ultrahang csak a szülés után


Durva sztori volt az elmúlt kettő, ami számomra azért is ijesztő, mert 1 hónap muálva születik az első gyerekünk, de itt egy apró nüansz a jelenlegi magyar egészségügy bugyraiból... Be kell valljam, én már csak röhögni tudtam a dolgon, mert annyira tragikomikus.
Végre a terhesség 35. hetében (aug. 3) sikerült a választott orvosunkkal találkozni. Nagyon rendesnek tűnik, hajlandó elmagyarázni a dolgokat közérthetően, és akár még kérdésekre is válaszol :)
A doktor úr mondta, hogy bizonyos komplikációk miatt nem lesz túlhordva a gyerek, hanem a 39. hét környékén mindenképpen megszületik, vagy természetes úton, de ha úgy nem megy, akkor akár császárral is. Közben mondta, hogy szeretne egy 37. heti ultrahangot is a gyerkőcről, és mikor nála végzünk, menjünk ki a pulthoz, és kérjünk előjegyzést.
Megvolt minden, kivonolunk a pulthoz, ahol az UH előjegyzés kérdésra az ott ülő hölgy azt mondja, hogy sajnos csak szeptember 8-ra tud minek ultrahangra előjegyezni. Be kell valljam, ott és akkor kitört belőlem a röhögés. Majd mondtuk, hogy ez egy kicsit késő lesz, tekintve, hogy addig mindenképpen megszületik, márpedig akkor a terhességi UH-nak nem biztos, hogy van jelentősége, bár nem vagyok orvos :)
Majd firtatásunkra, hogy esetleg két hét múlva valamikorra be lehetne-e minket suvasztani, mentegetőzve mondta, hogy sajnos a szabadságolások miatt minden időpont foglalt. DE... menjünk át a kórházzal közelében levő 4D UH rendelőbe, mert ők is készítenek terhességi szűrő UH-ot, és a kórházban az ő leletüket is elfogadják. Csak én érzem azt, hogy "fizess te paraszt"?
A fikázások egy részét megelőzendő. A doktor úr szabadságon volt júliusban, nem tudtunk volna találkozni vele. Nem rohangáltunk hetente a kórházba, ezelőtt egy hónappal, előtte meg másféllel korábban voltunk a kötelező vizsgálatokon. Az UH nem nekünk kell, az orvos szeretné látni (gondolom) hogyan fejlődik, fekszik a gyerek. Tehát ha ezt nem támogatja a TB, akkor nem tudom mit kellene...
Tényleg nem sírás, hanem inkább vicces :)
P.S.1.: Azért nem kérdeztük meg az orvosunkat, hogy mit kellene tenni, mert mire visszanéztünk a rendelőbe, már nem volt ott, gondolom dolga volt, nem akartuk egyelőre ezzel zavarni, próbáltuk megoldani a helyzetet.
P.S.2.: Elmentünk a körzetünkhöz tartozó rendelőintézetbe, ott szeptember végére tudtak volna időpontot adni.
P.S.3.: Most majd mikor egyéb ügyben keressük az orvosunkat, majd megbeszéljük ezt is vele, természetesen.
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Motorpenis 2010.08.13. 06:12:59
Csak te. Százszor le lett már írva, és nyilvánvaló:nem megy minden azonnal, ki kell várni a sorodat, akkor is, ha terhes vagy. Más meg nem terhes, hanem súlyosabb betegség miatt kell az UH.
Te is azzal jössz, hogy "fizeted" a "TB"-t. Na és? Ennyire futja belőle.
Dr.laikus PhD 2010.08.13. 06:58:08
Ez nem a "fizess paraszt" mentalitás.
sunwind 2010.08.13. 07:45:28
Kedves Despota!
Sztem az lenne az igazi, ha a blog tulajdonosa figyelne arra, hogy olyan színvonalú posztokat engedjen csak ki az oldalára, amelyek legalább laikusi szemmel nézve kiállják a tényszerűség, indulatmentesség, alátámasztottság kritériumait.
Én pl., ha az én blogom lenne, biztosan nem hoznék le naponta új posztot - egyfelől azért, mert így egy vita szál nem tud végig menni, hiszen mire egyáltalán értelmesen körüljárható lenne a téma,addigra ott az új poszt és mindenki arra tér át, immáron új témá(k)ról beszélve, másfelől meg így, hogy nagyüzemi mennyiségben jönnek a posztok, sajnos a minimális színvonal sem biztosítható.
Bocs, nem a kritizálás, hanem a jobbítás szándékával írok - nyilván, ha jobban tudnám csinálni, akkor nem dumálnék róla, hanem tenném. :-)
Despota 2010.08.13. 08:03:43
Mindenekelőtt indulatmentességet várni szerintem csak hiú ábránd, mindenki, aki itt pro, vagy kontra kifejti a véleményét, tele van indulattal, legyen beteg, vagy egészségügyben dolgozó ember, a posztolókról nem is beszélve.
Sajnos arra nincs lehetőség, hogy utánajárjak egy-egy történetnek, ellenőrizzem valóságtartalmát. Azért vagytok Ti, a blog olvasói, hogy hozzászóljatok a bejegyzésekhez, rávilágítsatok az esetleges ténybeli ellentmondásokra, körüljárjatok bizonyos témaköröket, amelyet a levélírók felvetnek.
A nagyüzemi mennyiségű posztok már más kérdés. A másik blogomon vált szokásommá, hogy napi egy bejegyzést (olykor kettőt) teszek ki, ott nem volt ezzel semmi gond, ezért gondoltam, hogy itt is ez legyen a módi. Tapasztalatom szerint a második napon már egyáltalán nincs élet a kommenteknél, akkor sem, ha nem kerül ki új poszt. Ennek ellenére ezt az ötletet mindenképpen át fogom gondolni, csak azt sem hagyhatom figyelmen kívül, hogy így is vagy egy tucatnyi levél várja a megjelenést az E-mail fiókomban.
Despota
P.S.: Természetesen várom az ellenérveket, konstruktív kritikákat
sunwind 2010.08.13. 08:15:03
Ha a poszt szerzője nem is tudja azt, hogy a feltételek hiánya okán (orvos, nővér, diagnosztikai eszközök, stb.), sokszor várni kell egy-egy vizsgálatra, Te feltételezem, tisztában vagy ezzel a helyzettel.
Ez egy ilyen esetnek tűnik. Én feleslegesnek, sőt károsnak érzem, hogy pl. ilyen posztokat is kiteszel a blogra. Egyszerűen egy ilyen felütésnek, mint pl. ez a poszt is, főleg azzal a konklúzióval, amire a cím is utal, nem lehet más következménye, mint az indulatok megjelenése a kommentekben. Ráadásul egy ilyen poszt elveszi a teret az értelmesebb, előremutatóbb vitáktól. Sztem.
(Egyébként most is jönnek még az előző két poszthoz a kommentek.)
Despota 2010.08.13. 08:29:06
A címhez csak annyit, hogy a címnek figyelemfelkeltőnek kell lennie és szándékosan idézőjelbe tettem, bár egy kissé valóban provokatív, ezt elismerem. Remélem azért elhiszed, hogy semmi rossz szándékom nem volt vele, amennyiben tényleg nagyon zavar többeket, szívesen lecserélem.
Én magam valóban tisztába vagyok vele, hogy rengeteg oka van annak, hogy a vizsgálatokra várni kell, bízom benne, hogy mások is így vannak ezzel. Az indulatok elharapózását természetesen nem engedjük, szerencsére epres és cwenzorilla segít kiszűrni a trollokat, moderálni a kommenteket. Itt szeretném megemlíteni, hogy keresnék még kettő olyan emberkét, akik eü dolgozók és szívesen segítenének a moderálásban, mert elképzelhető, hogy egy laikusnak nem csípi valami a szemét, ami nekik sértő, no meg több szem többet lát ugyebár.
Még annyit tennék hozzá az egészhez, hogy elég bonyolult feladat meghúzni a határt, hogy melyik poszt érdemes arra, hogy "közkinccsé tegyük", melyik volna kukába való. Megint csak A Munkahelyi terror blogra tudok utalni. ott is az volt az alapelvem, hogy minden posztot kiteszek és a nagyérdemű majd ítélkezik. Természetesen annyira szűrve vannak a bejegyzések, hogy ott nem mehetnek ki a cég nevek, itt pedig az orvosok nevei.
sunwind 2010.08.13. 08:38:09
Nagyon jó volna már tenni vmit az eü áldatlan helyzetének javításáért - én egyelőre még keresem a választ, hogy a blogod mennyiben segíti elő ezt a kűzdelmet és hogy hogyan lehetne hatékonyabban elősegíteni azt.
Mindenesetre én nagyon szívesen ölnék bele időt és energiát, ha találnék egy olyan csapatot, szervezetet, akármit, aki képes ezért a célért értelmesen tenni.
pakesz (törölt) 2010.08.13. 08:40:36
phoenix102 2010.08.13. 08:46:49
Na csak megjött az indulatom :))
Despota 2010.08.13. 08:51:47
Despota 2010.08.13. 08:53:08
sunwind 2010.08.13. 08:53:32
Bikli néni 2010.08.13. 08:57:55
Amikor megláttam a címet, már kezdett elborulni az agyam, hogy ha valaki ilyet merészelt mondani egy betegnek, azt itt ízekre fogják szedni.
Erre meg kiderül, hogy valójában mindenki nagyon kedves és segítőkész, csak a nyári szabadságolások miatt - akár jön az a gyerek, akár nem - nincs ultrahang, de ha annyira szeretnének, fel lett ajánlva nekik egy másik lehetőség.
@Motorpenis: pedig nagyon jól mondja. Értem én, hogy terhes vagy, halálba aggódod magad, nyilván. De ha nincs időpont, hát nincs. Máshol sincs. Nekem meg mammográfiára kellene mennem, mert nálam találtak is valamit. Az orvos azt mondta, 1-2 hétig legyek türelemmel. Több, mint 3 hónap múlvára kaptam időpontot. Addig még várnom kell egy kicsit.
huncut 2010.08.13. 08:59:58
Természetesen a betegek oldaláról is kéne valamiféle javaslatcsomag.
Despota 2010.08.13. 09:02:05
/A címet lecseréltem
sunwind 2010.08.13. 09:02:12
Többször gondoltam már rá, hogy én még sosem olvastam pl. értelmesen megfogalmazott összehasonlító tanulmányt arról, hogy milyen modellek léteznek a világban, melyik mennyire működik jól, sikeresen.
Ha bárki úgy gondolja, hogy mindezek alapján tudna engem értelmesen hasznosítani :-), akár ingyen is szívesen segítenék.
huncut 2010.08.13. 09:04:59
Despota 2010.08.13. 09:05:53
sunwind 2010.08.13. 09:06:02
tán valamelyik parlamenti pártot lehetne megkeresni, ha sikerülne valamilyen szakmailag értékelhető tanulmányt összedobni
phoenix102 2010.08.13. 09:07:53
Bikli néni 2010.08.13. 09:10:40
@Despota: Igen, ez egy hasznos gondolat volt :)
Twisk 2010.08.13. 09:10:55
A feleség, Lujza:
- Te Jenő.... Most nézem a határidő naplómat. Jövő héten jönnek az anyádék.
Jenő az újság mögül:
- Ahaaaammm.
Lujza:
- Te Jenő.... Két hét múlva megyünk a nővéremékhez.
Jenő az újság mögül:
- Hmnymmm.
Lujza:
- Te Jenő.... Három hét múlva még nincs progarmunk. Ne csináltassunk egy UH-t?
Jenő leteszi az újságot, szeme csillan:
- Csináltassunk Lujza!
Lujza:
- Te Jenő.... És mi lesz ha nem kapunk időpontot?
Jenő:
- Akkor majd szűlsz később Lujza.
Lujza:
- De az nem jó Jenő! Tudod, hogy utána jön az anyám!
Jenő:
- Akkor vágjunk bele Lujza! És ha nem kapunk időpontot, majd jól odecsenderítek egy igazi ütős kis posztot a praxisra. /Jenő szórakozottan motyog magában: "Hé, paraszt! Melyik út megyen itt Budára?" - nem, ez nem lesz jó........
Könyörgöm. Nem így történt.
Hanem:
"Közben mondta, hogy szeretne egy 37. heti ultrahangot is a gyerkőcről, és mikor nála végzünk, menjünk ki a pulthoz, és kérjünk előjegyzést."
Értem a határokat, értem a korlátokat, de ezt a jó dottore nem tudta? Neki senki nem szólt, h. ez nem így megy?
Despota 2010.08.13. 09:15:47
Na de most már tényleg mennem kell, szép napot Mindenkinek!
sunwind 2010.08.13. 09:15:50
Doki kiszólhatott volna asszisztensnek, hogy mikor van ultrahang-időpont, aztán ha nincs olyan a közeljövőben, akkor javasolhatott volna alternatív megoldást.
(De hát ilyen sztoriból mindegyikünk tarsolyában van egy tucat legalább..És ebből azt leszűrni, hogy mindez azért volt, hogy "fizess, paraszt..", hát khmm, na jó, nem minősítek senkit. :-))
phoenix102 2010.08.13. 09:16:45
huncut 2010.08.13. 09:22:28
No jó, ezt csak viccnek szántam, de kezdjünk hozzá, aztán majdcsak lesz belőle valami. Legalább vitára alkalmas anyag.
NemesekErnyo 2010.08.13. 09:51:33
Rotoxis 2010.08.13. 10:06:34
Egy kicsit felelőtlennek érzem a posztoló hozzáállását. Simán tudomásul vette hogy nincs időpont, ráadásul erről az orvosát nem értesítette (majd ha legközelebb találkozunk). Ha megcsináltatja maszekban, ne posztoljon, mert úgy nincs értelme. Ha pedig erősen zavarja a dolog, legalább adjon lehetőséget az orvosának, hogy szerezzen a megfelelő időben vizsgálati időpontot.
sunwind 2010.08.13. 10:33:18
(Tudok is pár tuti befutó kérdést:
- Akarja-e Ön az összes adó, járulék eltörlését?
- Akar-e Ön teljeskörű eüi ellátást, az Önnek megfelelő orvos által elvégezve, Ön által megszabott időpontban és az Ön által megválasztott eszközökkel elvégezve?
- Akarja-e, hogy a szomszéd tehene dögöljön meg?
:-DDD
Nahát, kis hazánkban ezek pl. tuti befutók lennének. :-))
2010.08.13. 10:43:23
Szerintem nem muszáj kimoderálni a csupán "szemcsípős" kommenteket, itt vagyunk, majd legfeljebb kikérjük magunknak :) A trágárságot meg észreveszi egy nem eü dolgozó is :)
Sunwind: teljesen igazad van a dilemmáddal. Amikor én rátaláltam a praxis.blogra, egy darabig olvastam rendszeresen, aztán otthagytam, mert úgy láttam a polémizálással, meg az akkoriban szokásos stílussal az égvilágon nem jutunk sehova, de főleg nem oda, hogy jobbá tegyük a rendszert. Aztán végülis visszatértem, mert ha mást nem legalább alázatban tart :))
De én is sokat gondolkodtam rajta, hogy akkor végülis hogyan tegyük jobbá? Valami civil szervezet? Magam részéről például tudnék tenni az egészségügyi kulturáltság javításáért, ha iskolákban, különböző rendezvényeken tanítanánk sebellátást, lázcsillapítást, védekezést, szűrések fontosságát, vény nélüli cuccok használatát meg ilyesmit. Egy személyben ez eléggé utópisztikus gondolat, bár a blogom erre az utópiára alapul... De egy kiterjedt civil szervezetben már nem lenne akkora hülyeség. Vagy szerintetek?
Bikli néni 2010.08.13. 10:44:03
Ez a történet legfeljebb annyiban illik ide, hogy kedves betegek: ezt NE. Okulásképp.
Bikli néni 2010.08.13. 10:45:23
Kár, hogy van egy disznó OVB, amelyik megfúrja eme nemes kezdeményezéseket, mint népszavazásból kizárt tárgyköröket :D
Bikli néni 2010.08.13. 10:52:55
Hiszen nem csak a sebkezelést lehetne tanítani az iskolában.
Szerintem, a betegek hozzáállása is legtöbbször információhiányból fakad.
Ha most azt mondanám, tegye fel a kezét, aki a pénztárcájában tart magáról egy információs sajtpapírt vész esetére (kit kell hívni, milyen gyógyszereket szedünk, milyen betegségünk vagy allergiánk van, stb.), vajon hányan jelentkeznének?
Dr.laikus PhD 2010.08.13. 10:57:53
Rotoxis írta a tutit.
Mama nem érzi, hogy bajban lehet.
Orvost kell felhívni, hogy tenni tudjon ha kell.
Dr.laikus PhD 2010.08.13. 10:59:43
Egy civil szervezet azért civil, hogy mindenkinek meg legyen a helye.
Ki mihez ért.
Mosolygást is tanítani kell.
Gondolja csak a mozgalomra Amerikában és mi lett belőle :))
IrishOak 2010.08.13. 11:13:17
Még most szólnék, hogy ha a kismama betöltötte a 35-ik hetet, jó lenne most gyorsan NST-re bejelentkezni, mert a következő post arról fog szólni, hogy nem kaptak időpontot,és majdnem ott szült meg az asszony.(oda hetente kell menni, majd a 38 héttől heti 2x:-)) már úgy vigyáznak a kismamákra, hogy én csak fogtam a fejem, hogy nem hagynak terhesnek lenni. Az előző gyerekemről 9 hónap alatt nem tudtam tizedét sem mint most - el is vagyok képedve a fejlődésen:-D
a"protokol" szerint a 32,és 38-ik héten kötelező az UH. gondolom megkérdezték, hogy hány hetes, így adták a későbbi időpontot.Ha a doki szerint gond van, ott azonnal ír egy beutalót, és a legrosszabb esetben ráírja, hogy "flow" azaz áramlásvizsgálat - akkor azonnal hívják!!haza sem engedik, míg meg nem nézte egy szonográfus!
Az aggódás természetes, de én pl a kórházin kívül mentem 4d-re(onnan vittem a leletet) és mit mondjak, felbecsülhetetlen élmény amikor a gyerek mosolyog, mozgolódik, és mutogat.
A szülés utáni UH - lenne nagy baj - remélem nem kell, mert mindenki tökéletesen egészséges lesz, és minden rendben lesz a szüléssel:-)
egyébként én ezt használtam:ajánlom mindenkinek, mert hasznos:
www.naptarak.com/naptarak_terhesseg.html
a jobb felső sarokban az xls nyomtatható verzió:-))zsebben tartható.
Be van írva, hogy mikor hova kell menni,és én már úgy mentem a dokimhoz, hogy soroltam, hova mikorra írjon beutalót- a második alkalommal már hahotázva kérdezte - mit írjon? hova megyek?:-DD
Hisz az én gyerekem nekem fontos -akkor ha lehet előrelátónak kell lenni.
a költségekről meg ne beszéljünk:-D egy 5-6 ezer forintos UH dvd-vel örök emlék, és talán a legkevesebb "költség" egy babával kapcsolatban.
IrishOak 2010.08.13. 11:31:16
Dehogy vagyok:-))puszillak érte, de neeem:-D
Csak amikor kétcsíkosat pisiltem öregségemre, és csupa furákat beszéltek hozzám, gondoltam utánanézek, hogy ne tűnjek már olyan birkának.
S lőn mire nem jó az internet:-DD
és beírtam a telefonomba, hogy mikor mi következik, és már az elején rosszul voltam, hogy ha mindent rendesen végigcsinálok, mikor leszek terhes "csak úgy":-D sokáig dolgoztam is, így tényleg nem sok időm maradt.
NemesekErnyo 2010.08.13. 12:47:03
NemesekErnyo 2010.08.13. 12:49:45
schlkat 2010.08.13. 12:53:48
Humperdickk · http://kikellennekjonni.blog.hu/ 2010.08.13. 12:54:14
Egy magánkórházban valszeg így mennének a dógok. De az egészség nem eladó, mint tudjuk.
borso 2010.08.13. 12:59:32
nos nálunk magyarisztánban ez így -is- működik.
Karma17 2010.08.13. 13:03:10
Karma17 2010.08.13. 13:05:46
Ehhez hozzáfűzném, hogy az ominózus eset hétfő de. történt, és egyéb ügyben amúgy is beszélnünk kellett a doktorunkkal szerdán, azaz a "majd legközelebb" az max. 2 napot jelent :) No offense :)
Karma17 2010.08.13. 13:07:12
Karma17 2010.08.13. 13:13:32
Yeeger 2010.08.13. 13:23:38
Viszont az orvosi szakma nem csak abból áll, hogy ismerem a betegségeket meg a gyógyszereket.
A tájékoztatás és megelőzés legalább annyira fontos.
Honnan tudja a kismama, hogy mennyire fontos az UH? Csak rutin és ha nincs meg, akkor semmi baj nem lesz, vagy tud/látott vmit az orvos amitől tényleg szükséges, mert a további beavatkozás függ tőle.
Mennyi pénzt, időt, energiát szánjon arra, hogy meglegyen neki ez a felvétel?
Szóval oké, hogy van egy kész naptárad, de attól még a felelősség az orvosé is, mert ügye ez egy szakma, ahol dönteni kell és ezért tanultak elvileg.
Oké, hogy ez elmélet és idea, de valahol erre felé lenne jó menni.
porcsinrózsa (törölt) 2010.08.13. 13:23:59
Talán jó lenne telefonon az orvost minél hamarabb elérni, felvázolni a helyzetet, ha úgy ítéli meg, hogy sürgős, fontos az az uh, akkor meg nyilván el tudja intézni, hogy mégis fogadják (mármint ha ugyanabban az intézményben dolgozik, akkor csak nem lehet nehéz felemelni a telefont és odaszólni az uh kollégának, hogy xy-t vegyétek be valamikorra).
Érvényes eü. biztosítással rendelkezőnek igen is illene az állami rendelés keretein belül időben ellátást kapni. Rendben van, természetes, örvendetes, ha orvosok szabadságon vannak, végre pihenhetnek, csúszások vannak, de meg kell oldani a helyettesítést is, ahol fontos az a nyamvadt uh, ott igen is vegyék előbbre.
Nekem logikus, hogy egy terhes nőnél fontos lehet, hogy bekerüljön az utolsó terhes hónapban, szülés előtt még uh-ra.
Egy ismerősöm más cipőben jár. Nyári szabadságolások miatt nem jut be ortopédiára, ortopédia rendelés éppen nincs ott ahova tartozna. Háziorvos sarokcsontkinövést, csonthártyagyulladást valószínűsít. Augusztus vége felé tudják majd megmondani neki ortopédia időpont végett, ha a doki szabiról visszajön, hogy egyáltalán szeptemberre kap-e majd időt. Az időpontot adó kisasszonyok ezt sem tudják nagyvonalakban megmondani neki, mert nem látják a doktor úr füzetét. Kérdem én, akkor minek van aszámítógépes rednszer? Persze mehetne máshova is, csak sarokproblémával elég nehéz messzebb lévő rendelőbe eljutnia egyáltalán időpontot kérni, mert a telefont vagy nem veszik fel, vagy foglalt (a másik helyen sem valószínű, hogy hamar kapna időt, mert a saját körzet mellett odajelentkezik sok másik beteg a szabin lévő orvosi helyről is). Szerencsétlen állapota napról napra rosszabb, kezd járásképtelen lenni, azt mondja olyan érzés, mint ha szétnyílna a sarka.
(Hozzátartozója jövő héten tudtommal megoldja, magánrendelésre viszi jó pénzért. De nem ennek kéne lennie az általánosnak. Ismerősöm mondta, szíve szerint nem fizetne TB biztosítást, mert most szüksége lenne orvosra, de tojnak rá).
Talán nem ártana, ha az akut és krónikus problémákat is jobban elkülönítve kezelnék egészségügyi intézményekben általánosságban sem.
phoenix102 2010.08.13. 13:28:45
Italo Balbo 2010.08.13. 13:35:34
Te tényleg most először találkozol ilyen esettel? Egyre többször fordul elő az, hogy az orvosok, egészségügyben dolgozók inkább a magánszektor felé terelik, azokat, akik azért ki tudják fizetni, mondván, hogy ez mindenkinek jobb így. És tényleg. A jelenlegi rendszer fenntarthatatlan, változás se nagyon várható, úgyhogy az ilyen és hasonló ajánlások száma a jövőben csak nőni fog. Kezdj el hozzászokni
Roboduck 2010.08.13. 13:37:30
Ha durvát akartok hallani, itt a pár évvel ezelőtti esetem:
Az egyik örlőfogamon akkora lyuk keletkezett, hogy biztos beleesek, ha történetesen nem a felső álkapcsomban van...
Nem probléma, vonuljunk el szépen a körzetileg illetékes fogorvosi rendelőbe. Gyakorlatilag várnom sem kellett, szinte rögtön bemehettem. Egy nagyszakállú, joviális 60-as úriember fogadott, aki smink nélkül játszhatta volna a Mikulást (már amennyiben eltekintünk a körülötte felhalmozott kínzóeszközök által lerontott összképtől).
A jó doktor beletúr az etetőmbe, hümmög, fejetcsóvál, beletúr, meginthümmög... majd közli, hogy ezt a fogat ki kell húzni, nem tömhető. Az ajánlott verzió ellen hevesen tiltakoztam, mire azt a választ kaptam, hogy a normál rendelési időben nem tudja betömni, viszont este a magánpraxisában igen. Érdeklődöm: és hová menjek?
Áááá, nem kell sehová, a magánpraxist is ugyanitt, ugyanezekkel az eszközökkel folytatja.
Nnna ekkor jött az, hogy igencsak fennhangon küldtem el a doktor "urat" a k annyába és sürgősen kerestem egy kizárólag magánpraxist folytató szakembert aki megoldotta a problémámat.
Az említett fog még most is megvan természetesen... :)
phoenix102 2010.08.13. 13:37:33
A sarokcsont kinövés nem akut diagnózis, minden 5. embernek van, nem akarlak elkeseríteni, de a műtétre is még 6 hónapot fog várni. Viszont tüneti kezelés van, és az a háziorvos dolga lenne addig is. Ha ténylegesen gyulladás áll fenn, arra is van gyógyszer.
Tehát a háziorvosnál verje az asztalt megfelelő gyógyszerért.
phoenix102 2010.08.13. 13:38:49
Dr.laikus PhD 2010.08.13. 13:49:51
Nem fizetnek ennél többet.
Sokat fizetünk.
Csak a nem fizetőket is ellátjuk.
Abból a pénzből amit a sokat fizetők fizetnek.
iDaniel 2010.08.13. 13:52:47
porcsinrózsa (törölt) 2010.08.13. 14:03:58
Háziorvosnál szerencsére nem kell vernie az asztalt. A háziorvostól kapott gyulladásgátlót és fájdalomcsillapítót (már két, vagy három hete szedi), azt mondja annyit ért eddig, "mint halottnak a csók".
Valami "A" betűvel kezdődő gyógyszert kapott, mutatta nekem ismerős mikor nála voltam, csak elfelejtettem a gyógyszer nevét, viszont azt megjegyeztem, aceklofenák hatóanyagú. Mellette jegelte a talpát, sarkát.
Hetekkel ezelőtt még szépen el tudott menni háziorvoshoz, fájt neki, de ennyire még nem. Most már majdhogynem menni se tud, nagy fájdalmai lettek már azóta.De állami ortopédiára bejutása lehetetlennek tűnik mostanában szegénynek.
Elgondolkodtató, hogy ilyen kínok mellett állami ortopédiára még lehet több mint egy-másfél hónap jutna be, vagy még akkor sem.
Szerencsére jövő héten fogadják magánortopédián és valami új kezelést is említettek neki, ami segíthet, -ha ez a baja és nem más okozza panaszait. Persze első a röntgen lesz.
Engem elkeserít, mi lehet azokkal az emberekkel, akiknek nincs magánorvosra pénzük. Ismerősöm tényleg szenved, de legalább ki tudja perkálni a magándoki díját. Sázadunkban pedig az emberhez méltó ellátásnak, hatékony fájdalomcsillapításnak szerintem evidensnek kellene lennie minden rászoruló számára.
Meg talán nem ártana állami rendeléseken néhány üres helyet hagyni, ha sürgősebb eset jön, és nem a recepciós kisasszonyok döntenének "élet-halál" felett időpont adásnál, mert őket aztán nem érdekli, hogy valaki majd beleőrűl fájdalmába.
porcsinrózsa (törölt) 2010.08.13. 14:20:19
Ha ilyen panasz nem érdemel belátható időn belüli szakorvosi ellátást, nem minősül sürgősnek, akkor semmi rosszabbat nem kívánok az egészégügyis személyzetnek, mint ezt éljék meg, tapasztalják meg magukon.
Általában távol szokott tőlem állni a másoknak rossz kívánás, de azt tudom, látom, ismerősöm tényleg nagyon szenved...
De őt már legalább feldobja a tudat, hogy jövő héten szakorvoshoz jut végre :) De mi van a többiekkel, akiknek ez nem adatik meg?
Már számomra is kezd értelmet nyerni, a "csak beteg ne legyen az ember" mondás.
Elnézést, ha túlzottan kirohantam volna, nem szeretnék sértegetni másokat.
2010.08.13. 14:20:53
ondol 2010.08.13. 14:21:44
Azt a háziorvost aki nem ismerte fel az infarktusomat, nem küldött EKG-ra, rendelés alatt rám sem néz, csak böki a számítógépet....azt minek neveznétek?
Magam vánszorogtam be a kórházba ahol marha fiatal DOKI felismerte, most is csókolom a kezét..
Vidéken van egy darab kórház, olyan amilyen, nincs kecmec oda mész oszt annyi...befekszel ha a húgyszagtól még az orvokok is visszatántorognak...
A körzetesítés miatt bizonyos szívgyógyszerek engedélyét 200 km messzelévő másik kórház adja...aztán várhatod a levelüket.
Írhatnám még, hogy 6 órát bolyongott velem a betegszállító autó, az egy órás út helyett, mert 5 beteget a szélrózsa minden irányába kellett neki vinni.
Mindenki vigyázzon magára, ne legyetek betegek, mint én....
meronem 2010.08.13. 14:27:38
Megkérdezhetem, hogy mi volt az a komplikáció? Az is lehet, hogy utána már szabadságon lesz, és ő szeretne ott lenni a szülésnél.
Az előjegyzésről meg nem kell tudnia, gondolom 10 másik orvos rendelését is kiszolgálja az ultrahang.
Dr.laikus PhD 2010.08.13. 14:29:27
Embertelen szinte csillapíthatatlan fájdalom egy csonthártya gyulladás.
Nem irigylem.
lyesmith 2010.08.13. 14:33:29
porcsinrózsa (törölt) 2010.08.13. 14:35:48
"ha jol emlekszem a korhazszovetsegtol- h itt is gondolkoznak ilyenen. Kicsi a keret keves a befizetes nem lesz minden ingyenes es elerheto. Na erre tartogasd az erveidet."
Nem akarok érvelni, csak szomorúnak tartom, ha a valóban kis pénzű emberek, akiknek azért kevés a levont TB-jük arányaiban, mert valóban is pl. minimálbért keresnek, vagy valóban nincs munkájuk, nem zsebbe kapnak bér mellé feketén, ezért nincs nagy járulékbefizetésük, ők ennek a rendszernek nagy vesztesei lesznek. A többinek mindegy.
Tőlem tisztes összeget vonnak le, és mégsem számíthatnék én sem x helyen normális állami ellátásra, elég csak ismerősöm példáját alapul vennem. Szerencsére én is el tudnék menni magándokihoz, ha úgy adódna, de csak bizonyos határig. Pl. ortopédushoz diagnózisra, kezelésre, de pl. ne kelljen soha, de egy szívműtét költségeit magán úton nem tudnám zsebből állni.
Úgy látom, eddig is így volt, most is így van, feltehetően eztán is így lesz, tisztes ellátást a pénzes ember valahol mindig meg tud vásárolni magának, a valóban szegény meg vagy kap, vagy nem emberhez méltó ellátást. Mert vannak állami rendelések, ahol normálisak, de számos ellenkező példa is van.
Karma17 2010.08.13. 14:38:25
Karma17 2010.08.13. 14:39:23
stukov1 2010.08.13. 14:43:45
És még pattog, hogy miért nincs UH időpont.
Tehát: haegy terhes kezelőorvost választ, lehetőleg minél hamarabb tegye, kb a 12. hét körül, de legjobb ha még a fogantatás előtt!
A doktor úr a szabadsága alatt is nagy valószínűséggel rendel a magánrendelő(jé)ben, fel lehet keresni ott is...
A választott kezelőorvosnak fizetni kell... azért választott.
Karma17 2010.08.13. 14:43:46
Karma17 2010.08.13. 14:48:27
kvadrillio 2010.08.13. 14:48:53
Ezen túlmenően, anyáink, dédanyáink is meg voltak UH nélkül, occt mégis megszülettünk !!! :DDD
...mit gondúsz, mér vontak ki annyi milliárdot az eü-ből ???!
Azér ! Hogy ne legyen elérhető az UH !
SE !!!
Dr.laikus PhD 2010.08.13. 14:53:24
Nem is! :)))
Kevesebbet írtál, mint ami a valós helyzet.
Kombinatorikából mindnyájan Nobel díjasok vagyunk.
kvadrillio 2010.08.13. 14:53:49
Mondok háziorv-nak, vérkép kellene, asszongya, majd év vége fele, mert most nincs keret a vérvételre ?!!!
Há, azóta se szedem a koleszterincsökkentőt !!!
Anyám is nélküle halt meg 83 évesen, talán elélek még 1-2 évig én is.....:))) 6,2-vel.......próba-szerencse ! :D
Karma17 2010.08.13. 15:06:39
szabidoki 2010.08.13. 15:17:37
És micsoda szemetek, hogy megmondták, hol lehet másutt elintézni az ultrahangot, ha épp nincs időpont.
F E L H Á B O R Í T Ó!!!
@schlkat: hogy az elmúlt negyven évben hogy volt, azt nem tudom, csak pár éve dolgozom. Amióta én az eü-ben vagyok, azóta állandóan csökken a finanszírozás, korlátozzák az elvégezhető beavatkozások számát, a nővérek és orvosok folyamatosan hagyják el a pályát/országot, szóval a kapacitás nemhogy bővülne, még szűkül, és ott van az is, hogy a tudomány közben fejlődik, egyre újabb diagnosztikai és terápiás lehetőségek adódnak, és ami tíz éve még korrekt ellátás volt, az ma már esetleg csak az alap - ez pedig többletmunka.
@Humperdickk: nem tudom pontosan, hogy miért nem vállalnak éjszakai rendelést az ultrahangban - gondolom az lehet a magyarázat, hogy egy vizsgálatért az OEP ugyanannyit fizet, akármikor történik is a vizsgálat, és abból a pénzből nem tudják kigazdálkodni a nővér meg az orvos éjszakai pótlékát.
@porcsinrózsa: az a nagy harci helyzet, hogy a sarokcsont-kinövés, a csipőízület kopása, meg egy csomó egyéb probléma megkeseríti ugyan az ember életét, de nem jelent orvosi értelemben vett sürgősséget, mivel nem okoz életveszélyt vagy tartós egészségkárosodást. Sajnos ki kell várni a sort, vagy ahogy az ismerősöd is teszi, elmenni magánrendelésre. Hápogni meg nem érdemes, mert az ortopédiai rendelésen a többiek is betegek, nemcsak a te ismerősöd.
@Dr.laikus PhD: nem fizetünk sokat. Nagyon keveset fizetünk. A magyar eü költségvetés a GDP 4.4%-a, az EU-s átlag 6% felett van, a kívánatos arány nagyjából 8%. Látható, hogy arányaiban is jóval kevesebbet költünk az egészségügyre, összegszerűen meg irdatlan a különbség, mert ugye a magyar GDP 4%-a jócskán kevesebb, mint mondjuk a német GDP 8%-a...
A sok potyautas is valóban probléma, de az a kisebbik gond.
pakesz (törölt) 2010.08.13. 15:19:58
erdemben: kitartast a nogyogyasz megfegyelmezesehez :) en veluk szemben semmilyen megoldast nem tartok drasztikusnak
amugy mikor lesz mar minosegbiztositas bevezetve?
hogyha bizonyithato hogy valaki szakmai hibat vetett es pl. a miatt szuletik hamarabb a baba(ismerosnel volt) akkor az akvarium miatt raloknek +300e (???) a TB fele, mig ha eszreveszik a 4D ultrahangon hogy jonni fog a baba akkor johetett volna a tudoerlelo es nem kellett volna koraszulottkent a legbelso terben lenni csak a poszt koraszulott osztalyon
pakesz (törölt) 2010.08.13. 15:22:30
hanem hogy +300e kiadas jott a TBnek ami megelozheto lett volna ha a 4D -n a radiologus minosegi munkat vegzett volna, es hat szoval nem felelos egyaltan azert a penzert ?
Dr.laikus PhD 2010.08.13. 15:28:29
A német munkavállaló egyéb terhe mennyi? A megoszlás más.
A magánember 6%-ot fizet. Munkáltatója 3%-ot.
A GDP is más.
A potyautast mikor kell ellátni? Nem csak
sürgősségi ellátásra jogosult?
pakesz (törölt) 2010.08.13. 15:36:24
a potyautas miert ne lenne problema? idezgetni mar nem merek mert ki fogjak moderalni :)))
ha 300 nettod van akkor az EÜ fele 50e / ho, mig minimalbernel 8.5e /ho
vagy csak rosszul emlekeznek nem az volt egyszer hogy az ugyvedek atlagfizetese kevesebbre jott ki mint az apolonoke?
ki lenne a potyautas ha nem ez
pakesz (törölt) 2010.08.13. 15:37:56
hat ott a sarga csekk a kredencen, ha jon a rak fel evre visszamenoleg befizeti oszt jo napot
Ringlósztár 2010.08.13. 15:38:47
erre: Ezt a történetet egy mondatban össze lehet foglalni: "A következő hónap elejéig minden UH időpont foglalt, elmentünk magánba megcsináltatni". Ott fent ez hány mondat? És hogy jön ide a "fizess paraszt?". Ha ki tudom várni az időpontot kivárom, ha nem fizetek. Legalábbis Mo. így megy. Más nyugati országokban meg meghalsz mire sorra kerülnél (pl. Svédország, Anglia), úgyhogy mindenképpen fizetsz a magánért. (Haverom fatterja stockholmban 1,5 évet várt egy tisztességes ortopédiai vizsgálatra :)))
Nem életszerű, hogy ki tudná várni. Feltételezve, hogy eddigi élete során, amikor kellett, fizetett TB-t, nem tartom jogosnak, hogy további összegeket fizessen a magán ultrahangvizsgálatért. Viszont úgy tűnik, hogy az általa már előre kifizetett szolgáltatáshoz úgy tudna hozzájutni, ha minden közepesnél jobb, a peteérés megfelelő fázisában végrehajtott akció után kérne időpontot UH-ra, hogy kapjon a terhesség 37-ik hetére.
iDaniel 2010.08.13. 15:59:45
porcsinrózsa (törölt) 2010.08.13. 16:03:34
ha te nem tudnál lábra állni, a csonthártyád "bedurranna", csillagokat látnál és éjjel se tudnál kínjaid közt aludni, akkor is ezen a véleményen lennél, hogy nem sürgős? Ugye nem? :)
Azért legalább te ne vedd egybe a mezei csontkinövést, vagy mezei talpi bőnye gyulladást azzal a helyzettel, amikor emellé saroknál csonthártyagyulladás valószínűsíthető és lényegében járásképtelen lesz a páciens. Nem mindegy a kettő... A sima talpi bőnye és csontkinövés is fáj, kellemetlen, főleg reggel, de az "bejáratódik" legalább, igaz, idővel rosszabbodik, de kibírható hetekig is, megkeseríti az életet, de elviselhető.
Ismerősömnél nem ez van, csonthártyagyulladást is valószínűsítenek hozzá (az majd kiderül, ez-e a valós ok, vagy más), de mára már állandósult és elviselhetetlen fájdalommal jár panasza (aceklofenákot hiába írt neki háziorvos).
Oké, hogy szerinted nem életveszélyes , végül is "csak" menni nem tud mert "szétnyílik a sarka kínjában", és "csak" szinte mindig fáj neki, akkor is mikor nem lép rá, - de tényleg muszáj kínok közt tartani így hónapokig embereket?
Én nem vagyok orvos, de amit látok ismerősöm állapotán, szó szoros értelemben kínzásnak tartom, hogy ilyen esetekben sem jut valaki belátható időn belül állami rendelésre. De mint mondtam, ő magánúton meg tudja oldani.
A poszthoz visszatérve, arra reagálva amit ahhoz írtál. Nem, egyáltalán nem az a felháborító, hogy végre az orvosok is pihenhetnek, szabadságon vannak, hanem az, hogy a helyettesítésük nem megoldott, a normális betegálletás erre az időre -sem- valósul meg.
Sok más cégnél is ezt csak úgy tudják megoldani, hogy a maradék ember végzi el a hiányzó munkáját (akkor is, ha addig is túlóráztak rendszeresen, -ami uyganúgy nem jó, mint a leterhelt egészségügyi dolgozók élete).
Tegyük fel, neked otthon hirtelen nem lesz interneted, akkor hogy esne, ha egy autómata azt szajkózná a szolgáltatónál, hogy "sajnáljuk, munkatársunk szabadságon van", még várjál hetekig, hónapokig. Vagy a pék elmegy szabira és a közértbe azt mondanák, sajnáljuk, ezért most nem kapsz kenyeret, csak a két hónap múlva.
Vajon felháborítónak tartanád-e?
Elmehetsz más boltba, köthetsz más net szolgáltatóval szerződést, de mit csinálsz, ha nem tudsz máshova menni, vagy másutt sem oldják meg problémád?
Én úgy vélem, sokan inkább hónapokra is lemondanának az internetről, kenyérről, mint nem banális, hanem tényleg kínzó panaszukkal hónapokig várjanak orvosra...
Mert sajnos ismerősöm beutaló papírjára is hiába írta rá háziorvosa, hogy sürgős, a recepciós kisasszony azt mondta neki, ha szabadságon nem lenne az orvos,lenne egyáltalán rendelés, ő akkor sem tudná előre venni.
(Ezt annak írom, aki kifogásolta, hogy azt írtam korábban, hogy a recepciós dönt élet és halál felett.)
Ha egy intézményben a recepciósnak valóban nincs lehetősége a sürgős és nem sürgős eseteket külön kezelni az időpontok adásánál, nincs módja sehogy jelezni xy szakorvosnak, hogy valakit sürgős lenne megnézni a beutalója alapján, akkor sokkal nagyobb a probléma az egészségügyben mint gondoltam. (Ahol a beutaló orvos és akihez beutalják ismerik egymást, egy helyen dolgoznak, gondolom ott könyebben megy egy telefonnal. De ha a háziorvos utal be valakit és nem ismeri személyesen xy szakorvost, akkor az ő betege akár meg is halhatna, ha közben annyira rosszabbodik az állapota? Én csak a gondolataimmal játszok most, és nagyon örülök, hogy nincs éppen semmi fizikai panaszom).
Elnézést, ha nagyon elragadtattam volna magam.
szabidoki 2010.08.13. 16:04:45
@pakesz: ha vennéd a fáradtságot, és elolvasnád, amire válaszolsz, akkor látnád, hogy azt írtam, hogy a potyautas is probléma, csak nem ők jelentik a nagyobb problémát.
Azt nem tudom, hogy a hálapénz benne van-e a 4.4%-ban. Az adatot a miniszter mondta, bár erős a gyanúm, hogy nincs benne, tekintve hogy a pontos összeget senki sem tudja, a becslések 30 és 70 milliárd közé teszik. Az adózás meg épp csökkentené a kézhez kapott összeget. De még ha bele is számoljuk, akkor is max. 4.8% áll szemben az uniós 6 felettivel, szóval még mindig erősen el vagyunk maradva.
Suen 2010.08.13. 16:05:36
iDaniel 2010.08.13. 16:05:37
iDaniel 2010.08.13. 16:09:19
roxxtar 2010.08.13. 16:17:15
a magyar gyógyítás
NE VET SÉ GES
szabidoki 2010.08.13. 16:19:03
Amúgy meg így is orvoshiány van, szerinted a szabadságolások idejére honnan kellene helyettest keríteni?
NemesekErnyo 2010.08.13. 16:25:11
s.e.c 2010.08.13. 16:25:45
Szóval csak azt nem értem hogy a "fizess te paraszt" kinek szól?
deretke 2010.08.13. 16:43:08
Karma17 2010.08.13. 16:44:09
Nem akartam ekkora vihart kavarni ezzel a poszttal...
Csak annyit akartam mondani, hogy valakik hibztak, bár nem teljesen egyértelmű, hogy ki.
1. Én mert nem néztem utána, hogy kell-e kérnem erre az időpontra UH.
2. Az orvosunk, vagy a felettese, mert nem tudta/vette figyelembe, hogy a következő találkozó időpontjában szabadságon lesz.
3. Az ügyeletes ambuláns orvos, mert nem figyelt arra, hogy a szabadságolások miatt nem lesz UH-ra hely.
Nem tudom ki volt hibás, én biztosan. Fizetek is érte, bár nem repesve. Bár a legnagyobb hibát (úgy érzem) akkor követtem el, mikor a levelet elküldtem Despotának, de bevallom, nem gondoltam, hogy ekkora flame-tengert indítok el vele. Csak a helyzet abszurditását óhajtottam bemutatni, de mindenki véresen komolyan vesz egy meglehetősen komolytalan helyzetet. :)
porcsinrózsa (törölt) 2010.08.13. 16:44:34
Értem amit írsz, eddig is értettem, de inkább jó lenne, ha csak vicc lenne amit írsz, de sajnos nem az. Azért ortopédiában is vannak különbségek, hacsak nem balestes valaki,azt tényleg előrébb veszik, de nem ez a többség. Szerintem az esetek zömében tényleg nem sürgős.
A te logikáddal élve ortopédiára ráhúzható lenne, alig van sürgős eset.
De az ortopédiai problémák között is igen is vannak különbségek. Nekem térd műtétem volt régebben (több éve már), mielőtt ortopédiára első vizsgálatra bejutottam én is hosszú várólistán voltam. Fájt, de tudomásul vettem, nem volt elviselhetetlen, ki tudtam várni a sorom, addig nekem legalább hatott tünetileg az a gyógyszer is, amit házidoki felírt. De az én akkori panaszom (lépcsőn lefelé nem tudtam közlekedni, de amúgy elvoltam jól) messze elmaradt ismerősömétől, aki tényleg ellátást és azonnali érdemi fájdalomcsillapítást igényelne! Egy zokszó nélkül engedném magam elé, ha ortopédián időpontos lennék és elém kerülne, nagy dolog csúszna fél órát a rendelés. (Az más, hogy a rendelés sajnos órákig csúszik sok helyen és nem ilyenek miatt, hanem egyéb szervezési hiányosságok miatt, vagy mert xy orvos ismerőse, bratyi társa mégis bemehet még nem sürgős panasszal is) Mellesleg az én egykori beutalómon nem szerepelt a sürgős ellátást igányel, ismerősömén igen, ráírta a háziorvosa ezt is! Egy recepciósnak van joga ezt figyelmem kívül hagyni? Megteheti, hogy ha a rendszer nem is engedi (nekem az lenne a logikus, ha a rendszer engedné a megkülönböztetést), ilyenkor nem emeli fel a telefont és nem szól a szakorvosnak, hogy az döntse el? Kié lesz a felelősség, ha az ellátatlansága miatt kicsit később nagy baja lenne a péciensnek és ez nem alakulna ki, ha figyelembe vennék a beutalón a sürgős jelzőt? Egy orvosi végzettséggel nem rendelkező recepciós-irnoknak van ekkora hatalma, hogy vállat von a beutalón lévő jelzés felett?
"Amúgy meg így is orvoshiány van, szerinted a szabadságolások idejére honnan kellene helyettest keríteni?"
Orvoshiány van, tény. Szabadság nélkül sincs sok helyen rendes betegellátás, és ebben sokszor személyzeti hibák is vannak.Tisztelet a rendes egészségügyi személyzetnek. De nehogy már ha valaki papírján ott díszeleg a sürgős jelzés, akkor legálisan vállat vonjanak felette, ne legyen normális ellátási kötelezettségük ... Nonszensz.
Én most már tényleg azt kívánom, aki szerint ismerősöm panasza nem igényelne srgős ellátást, az élje át csak néhány órára kínjait...
Dr.laikus PhD 2010.08.13. 16:47:49
Tudod ez úgy is lehet, ahogy nálunk.
Rheumatológiára 3! hónap az előjegyzés.
Kaptam beutalót a boszorkánylövésemre, akkor eppen járni sem tudtam.
elő-elő jön, de jártam már úgy, hogy nem volt baj, előjegyzésre megjelentem.
Főorvosasszony két kezét kitárva mondta, hogy pech.
Ezért komolyabb vizsgálat nincs, röntgen túl sokat nem mutat, mert talán a mi rendelőnkben van még matuzsálem korú készülék. Hát ez van.
pakesz (törölt) 2010.08.13. 17:17:05
nem!!! ezt rosszul irtad le...
ugy lehet magad ele engedni ha te meg visszamesz a sor vegere...
vagy ez nem evidens?
mint az sem ha kialakul 3 ablaknal egy kozos sor akkor nem megyek az elejere az egyiknek?
vagy ez lenne a generacios szakadek? meg en vagyok a pimasz fiatal aki nem erti a vilag folyasat :)))
porcsinrózsa (törölt) 2010.08.13. 17:26:44
Kérlek ne vedd magadra, nem veled van a bajom, hanem a rendszerrel általánosságban :) Veled semmi problémám.
@NemesekErnyo:
még ha helyettesítenék a többi orvosok a szabadságolót. De ismerősöm ahol lakik, azon a szakrendelésen a szabadság idejére egyáltalán nincs ortopédiai szakorvosi ellátás! A kerületen belül, de messzebb lévő ortopédiára mehetnek elvileg a betegek (gyakorlatilag ha egyáltalán elérhető lenne egyáltalán az előjegyzés, hogy egyáltalán a várólistára kerülhessenek szerencsétlen páciensek, ahol értelemszerű, hogy az eleve odajárók mellett a plusz fők a másik helyről nem rövidítik a várólistát, hanem még a szokásoshoz képest is távolabbi időre kapnak időt....Vagy a saját helyén kivárják a páciensek amíg a doki visszaér szabiról, de addig még az előjegyzés is szünetel). Azt sem értem, ha számítógépes rednszer van, akkor miért szükséges a recepciósoknak megvárni míg visszaér az ortopéd doki a szabiról, mert a recepciósnak látnia kell az orvos füzetét, ami nincs most náluk. Miért? Nem, tudok másra gondolni, esetleg az orvos beírja ismerőseit és recepciósoknak azt kell bevinni a gépbe elsőnek és a maradék helyekre adhatnak időt. Bár ne lenne igazam, csak nagyon furcsa, hogy az orvos szabadsága alatt még időpontot sem adnak későbbre sem, mivel az orvos füzete nincs náluk hivatkozási alapon. Én laikusként úgy gondolnám, hogy minden gépesítve van, és egy kockás füzet hiánya nem lehetne indok arra, hogy pl. még azt se tudják megmondani a recepción, hogy szeptemberre egyáltalán lenne-e idő...Szerintem nagyon is meg tudnák mondani, ha akarnák, csak gondolom egyéb utasításuk van. A recepciósok ugyanabban a rendszerben dolgoznak akkor is, mikor valaki urológiára, vagy bőrgyógyászatra kér időt, nem? Ez egy állami szakrendelés, nem hinném, hirtelen az ortopédia időppontok nem láthatók a recepciósoknak...
A magam részéről felháborítónak tartom. Nekem nincs ugyan semmi bajom, de érik bennem, hogy kiderítem ki ott az igazgató, és gyönyörű levelet írok neki. Legalább kiderülne, az igazgató falaz, vagy nem is tud ezekről... Én ezeket a dolgokat nem tartom normálisnak.
Az meg megint más ügy, hogy beutalón sürgős jelzéssel sem törődnek általánosságban, akkor sem, még ha nincs szabadságolás.
porcsinrózsa (törölt) 2010.08.13. 18:06:13
Ideális esetben a valóban sürgős eseteket előre veszik/jó lenne ha előre vennék/ az egyéb időpontos páciensek belegyezésének kérése nélkül is, - tehát nekem nem is kéne előreengedni senkit :) Nem számít az én jó, vagy rossz indulatom.
De régen rossz, ha bárkinek a sürgős ellátást igényel rajta van a beutalón,és a recepciós nem értesít ilyenkor valahol egy szakorvost, nem emeli fel a telefont. Ideális esetben egy szakorvos képes lenne eldönteni, hogy sürgős-e valóban, vagy sem. De ne egy szakmailag ehhez nem értő maximum érettségizett "irnok" bírálja felül a beutalót kiállító orvost és tegyen bárkit hosszú várólistára!
Ilyennek nem szabadna megtörténnie! (szerintem).
ciprike 2010.08.13. 18:08:11
Ne hagyjátok már könnyen magatokat!!Aki beteg, erőtlen, nem tud harcolni, de egy kismama igen, pláne a férje.
És hogy miért írja, hogy "fizess..."? Mert tényleg le vannak fizetve eü. dolgozók, hogy odaküldjék a pácienseket. Ilyenkor tessék főorvoshoz menni, reklamálni, általában sikerül!Utólag, ha pl. oxigénhiány miatt sérült lesz a gyerek, már késő bánat!! De egy ilyen vizsgálaat megelőzheti a bajt, ha látják, hogy gond van az áramlással, megindítják rögtön a szülést, minden menthető, 35. héten már nem is vészesen korán...
ciprike 2010.08.13. 18:15:09
NemesekErnyo 2010.08.13. 18:18:40
Szerintem a recepciósnak nem szabadna közölnie a szabadság tényét, csak szimplán megadni egy X dátumot. Ha így történne, megelőzne sok felesleges asszociációt.
porcsinrózsa (törölt) 2010.08.13. 18:43:54
Nem tudom szám szerint hány ortopéd orvos van, de esélyesnek tartom, hogy tényleg összesen csak egy, ha többen lennének csak nem egyszerre mennének szabira. A kerületen belül úgy tudom van két szakendelőintézet (mind két helyen több egyéb szakrendelés), mind két helyen van ortopédia, egyikben jelenleg egyáltalán nincs ellátás, pont ott amihez ismerősöm közel lakna. Nem tudom ide szabad-e írni a rendelőt, így csak annyit írok, az adott városrész főleg panelos övezet, sűrű lakosságszámmal, ahol éppen nincs ortopédia rendelés. (Tévedhetek, de szerintem csak ezon a városrészen és környékén lakik vagy 50 ezer ember, ahol nincs éppen ortopédia)
Más szakrendelésnél (más városnál),hallottam olyat, hogy nem a betegeket küldik át fizikálisan más helyen lévő szakrendelésre (persze kivétel a háziorvos, de az más ügy), hanem máshonnan szalajtanak szakorvost az adott rendelőintézetbe átmenetileg. Itt sajnos nem így működik. Mozgásszervi panaszosoknál meg nem mindegy eleve az sem, mennyit utaztatják őket jobbra-balra.
Igen, igazad van, az lenne a legjob, ha adnának egy időpontot, nem szólnának szabadságról és kész. De akkor is mi lenne a valós sürgős esetekkel?
Egyébként azért is háborgok, mert jó ismerősöm érintették ezek a dolgok, másrészről ha nekem lenne valami bajom, már én is ebbe a rendelőintézetbe tartozom... (amikor korábban a térdem műtötték, akkor még máshol laktam).
Nincs kedvem a jövőben ortopédiai panaszt begyűjteni... :D
porcsinrózsa (törölt) 2010.08.13. 18:51:13
Idei adatot most megnéztem, nem mondom meg a rendelőt, hátha nem lehet, de a kerület összlakosságszáma több mint 120 ezer fő. Tehát esélyes, az 50 ezer fő nem túlzás amit írtam, hány ember tartozhat egyik rendelőhöz területi ellátás ügyileg.
Természetesen a kerületben a két szakrendelő mellett van egy kórház is (amiről sok rosszat nem is hallottam, inkább jót, főleg a szülészetről, ez nagy szó!), de tudomásom szerint a kórházba ortopédiai beutalóval nem lehet csak úgy besétálni...
2010.08.13. 19:53:10
Mondom, ez egy hat hetes sztori, még képeim is vannak róla (bedagadt láb, mentősök, stb.). Ez Németország és az ottani Vöröskereszt. Ott ez természetes, nem is volt ezzel semi probléma. Minálunk kíváncsi lennék, hogy ki mit szólt volna az esethez, mondjuk ha az édesanyja, gyereke vagy párja fekszik ott dagadó lábbal.
2010.08.13. 19:54:25
ppppalika 2010.08.13. 21:14:24
sunwind 2010.08.13. 21:22:45
(D E S P I, figyelj, kérlek!!)
A) verzió: mindenki, aki érdemben tenni akarna az ügyben (bármit), írjon nekem egy mailt. Megírhatná benne, hogy konkrétan milyen ötlete van, mit kellene tennünk szerinte, illetve azt is, hogy Ő maga miben tudna hozzájárulni a munkánkhoz (mihez ért, mihez van kedve, stb.). Ezt követően én csinálnék egy levlistát, amin már csak azok lennének, akik visszajeleztek.
B) verzió: Despi, kérlek jelezd, ha a szerveződést inkább Te fognád össze, a blogon keresztül. Ezesetben szerintem nyitni kellene egy önálló posztot, ami kizárólag ezzel a témával foglalkozna - és a végtelenségig (no, most optimista voltam :-)) nyitva maradna. Sztem a levlistát akkor sem úsznánk meg.
Despi, többiek, melyik verzió legyen?
Más: mindjárt előkotrom a régebben, egy másik blogra írt összefoglalómat a Svédo-i egészségügyi rendszer átalakításáról.
NemesekErnyo 2010.08.13. 21:49:40
rozsomák 2010.08.13. 21:53:22
Barátnőm - aki 26 éve dolgozik az egészségügyben - megkapja ukázban a főnővértől, hogy április környékén és novemberben veheti ki a szabiját, és még nyáron egykét napot. Pedig gyerekei vannak.. És ezt el kell fogadnia, mert a szabit a munkáltató határozza meg, nem úgy veszi ki, ahogy ő akarja..
Persze ez a magánszektorban is úgy van, hogy nem akkor mész szabira, amikor akarsz. A munkamenetet fenn kell tartani.
A másik:
Posztíró arra azért gondolhatott volna, hogy a szülés utáni bizonyos TB-ellátások feltétele a terhesség alatti bizonyos vizsgálatok megléte..És ezzel nem ártana már a terhesség első szakaszában is tisztába lenni..nem utolsó pillanatban gondolkodni, hogy akkor mi is a helyzet.. egy szülés azért nem egyik pillanatról a másikra lesújtó villámcsapás, mint bármilyen sokezer betegség.. fel lehetne rá készülni időben..
Despota 2010.08.13. 22:05:07
Szerintem ezt a kommentet holnap másold majd be , hogy minél többen tudjanak hozzászólni. A magam részéről mindkét verziót szimpatikusnak tartom,az lesz a legjobb, ha a Többiek döntik el. Minden segítséget megadok, amit csak tudok.
huncut 2010.08.13. 22:30:52
Én örülnék, ha egy új blogban menne a vita és az ötletelés.
huncut 2010.08.13. 22:32:02
sunwind 2010.08.14. 01:36:42
sunwind 2010.08.14. 01:37:42
sunwind 2010.08.14. 01:44:39
Az egészségügy finanszírozása nagy részben önkormányzati forrásból folyik (kb. 70%).
A maradék forrás nagy részét a központi kormányzat adja.
Az állampolgárok jövedelemadó formájában fizetik a vonatkozó közterhüket.
Mindenki jogosult egészségügyi ellátásra.
Vizitdíjat kell fizetni, melynek mértéke általános orvosnál kb. 160-250 ft, szakorvosnál 330-500 ft.
A vényköteles gyógyszerek közül az évente egy paciens által igénybevett első kb. 1500 forintnyi részt a paciens fizeti, a következő kb. 1300 forintnyi résznek fele már állami-önkormányzati forrásból megy, majd így tovább egyre csökken a beteg által fizetendő rész - végül 8000ft felett teljes egészében az állam biztosítja a gyógyszert számára.
19 éves korig ingyenes a fogorvosi ellátás, később bizonyos részt a paciens fizet, a beavatkozás valós ára és a paciens által fizetett összeg közti gap-et az állam állja. Itt is van plafon - ha valaki kb 33000ft fölött vesz igénybe egy évben fogorvosi ellátást, akkor az afölötti részt már az állam állja.
És akkor jön az érdekesebb rész:
A 90-es évek elejére olyannyira finanszírozhatatlanná vált a rendszer (lakosság átlagéletkora megnőtt, a diagnosztikai-gyógyító technológiák drágultak), a várólisták olyan hosszúkká váltak, hogy kénytelenek voltak bizonyos reformokat bevezetni.
A reformok 3 fő eleme:
1. Idáig az egészségügyi intézmények csaknem száz százaléka állami-önkormányzati tulajdonban volt. Ezen intézmények esetében áttértek a beteg/beavatkozás alapú finanszírozásról a globális finanszírozásra (tehát a magyarországihoz hasonló rendszerről, amelyben a beavatkozásokat finanszírozták, áttértek arra, hogy a kórház kapott évi x korona büdzsét és abból gazdálkodott). Az intézkedés növelte a hatékonytalanságot, a várólisták ezen intézményekben még hosszabbak lettek.
2. Privatizáltak bizonyos szolgáltatókat. Eleinte csak orvosi rendelőket, majd kórházakat is. Ezekben az intézményekben óriási volt a hatékonyságnövekedés. Csökkentek a költségek és a várólisták egyaránt. Az önkormányzat ezeknek a szolgáltatóknak is finanszírozta a beavatkozásait, ám már beavatkozások szintjén (tehát nagyjából a magyar modell).
3. Bevezették a szabad orvos és intézményválasztás lehetőségét - nagyons sokat lendített a hatékonyságon és jelentősen csökkentek is a várólisták az intézkedés hatására.
No, hát ennyit sikerült összegyűjtenem.
Források:
www.nationalcenter.org/NPA555_Sweden_Health_Care.html
www.swedishhealthcare.se/swedenshealthcaresystem.html
Dr.laikus PhD 2010.08.14. 07:36:49
www.eski.hu/hol/cikkh.cgi?id=555
Élnek Svédországban praktizáló magyarok.
Egy-egy konkrét témához ha lesz külön helyünk hozzá szólhatnának.
Más országokat itt lehet áttekinteni.
www.eski.hu/hol/cikkekh.cgi?temakor=25&osz=1&archivum=1
cenzorilla 2010.08.14. 07:56:10
"amíg a dolgozók helyzete nem oldódik meg addig a betegek helyzete sem fog javulni"
A többit törlöm.
Kérlek tartsd be a blogszabályzatot.
Ha van javaslatod hogyan lehet bármit tenni - végletek nélkül, minősítés nélkül tegyed.
huncut 2010.08.14. 08:10:20
Dr.laikus PhD 2010.08.14. 08:50:20
Angliában se.
Meg kéne tartani amit lehet a jóból.
El nem tudom képzelni, hogy a várandóság alatti vizsgálatok nélkül is lehet szülni.
Az én időmben havonta kellett járni, jóval kevesebb vizsgálatot lehetett elvégezni, UH kórházban fekvőnél nagyon indokolt esetben.
A mai technikák mellett sem lehet mindent kiszűrni sajnos.
2010.08.14. 09:46:18
Sajnos a poszt írás ezzel jár. Nem szabad annyira komolyan venni a reagálásokat, mert legalább a fele mindig sértegetés.
Gest anyó férje 2010.08.14. 10:23:09
Gest anyó férje 2010.08.14. 10:45:52
sunwind 2010.08.14. 11:17:58
Nem nagyon tudok bízni az olyan infokban, hogy hallottam a szomszédtól, hogy mesélték neki a sarki boltban, hogy Angliában késsel-villával fogyasztják a betegeket a kórházban. :-)
Jó volna forrásokkal ellátott, hiteles információkról vitatkozni, nem pedig mendemondákról.
sunwind 2010.08.14. 11:51:08
Nem nagyon szeretem, mikor arról az alapinformációról folyik a beszélgetés, hogy "a szomszéd mesélte, hogy azt hallotta a sarki boltban, hogy Angliában még rosszabb a helyzet, mert ott késsel-villával eszik az orvosok a betegeket". :-)
Forrásra való hivatkozás, vagy olyan beszámoló, amely úgy indul, hogy ÉN ott voltam és az történt, hogy... Az az igazi. :-)
sunwind 2010.08.14. 11:52:11
huncut 2010.08.14. 12:11:20
Gest anyó férje 2010.08.14. 13:18:03
Ahogy látom mostanában kapcsolódtál be legalábbis nem emlékszem hogy korábban hozzászóltál volna de erről persze nem tudok becsatolni referenciát. Ha viszont nem csak a nicked angol hanem éltél/élsz odakinn akkor tudnod kell hogyan működnek a dolgok. Angliában megfordultam egypárszor, kórházban és poliklinikán is jártam, persze nem terhességgel mert az nálam genderileg kizárt, hát azt tudom mondani nagyon elcsodálkozna a legtöbb hazai posztoló mennyire nem olyan mint amilyennek elképzeli. Elképzelni persze lehet, de ezen a szájton többnyire elvárásként fogalmazódik meg. Az előjegyzési rendszer odakint például természetes, legfeljebb azon búslakodnak hogy hónapokat kell egy sima vizsgálatra várni, de ezért amennyire tudom senki sem az orvosokat szidja. Idehaza meg egymást hülyítik az emberek ahelyett hogy körülnéznének, ez a poszt is nagyjából ilyen
2010.08.14. 14:27:01
Nagyon rendi vagy, hogy népszerűsítesz :) Még nem túl régen vagyok on-lány, időnként olyan, mintha a nagy semmibe írnék. Légyszi' kommentelj is néha nálam :-D
huncut 2010.08.14. 15:09:29
sunwind 2010.08.14. 15:56:09
Nem tudom, a témához mi köze annak, hogy én mióta írok ide. Nem tudom, mi az a "nemrégen". Ha ez érdekel Téged, nyilván utána tudsz nézni, hogy mióta írok ide.
Nem éltem Angliában, viszont sok helyen kaptam már egészségügyi ellátást külföldön. Azokon a helyeken, amelyeken én jártam, normálisabb viszonyokat tapasztaltam az itthoniaknál.
Nem azt mondtam, hogy az angol helyzet jobb, mint a magyar (egyébként az angol eü-i ellátási helyzet köztudottan az egyik legrosszabb Európában - tehát ők nem nagyon használhatók referenciaként), csupán azt mondtam, hogy ilyen jellegű forrásokra alapozva nem lehet értelmes vitát folytatni. Sztem. :-)
sunwind 2010.08.14. 16:01:12
Milyen intézményekben járt, mikor megoldásokat keresett, milyen jellegű vizsgálatokat, beavatkozásokat végeztek volna rajta? Maga választotta meg, hogy hova megy, vagy beutalták? Ha utóbbi, ki utalta be, ha előbbi, minek alapján választott orvost, vizsgáló intézményt?
Irise 2010.08.14. 16:13:14
Tegnapi betegem: koraterhes,hirtelen kialakult alhasi, jobb alsó kvadránsi szúró fájdalommal, elájult a fájdalomtól. Nem volt még hasi UH-ja. Szarul van.
Hemodinamikailag stabil.
Vért veszek, vénát biztosítok, hívom az ügyeletes nőgyógyászt,hogy hahó,van neked egy lehetséges méhenkívüli terhességem! Ő(abszolút sürgősség, Magyarországon mentővel a nőgyógyászatra, azonnal UH, vérrendelés, igazolt méhenkívüli (nem igazolt méhbeli) terhesség esetén műtét).
Nőgyógyász: jó, először zárd ki,hogy nem vakbél,aztán majd jövök.
Megugrottam a dupla lutzot az idegtől.
A vége az lett,hogy a nőgyógyász UH nélkül(!!!) hazaengedte a beteget,mondván,hogy hemodinamikailag stabil, ha baj van, jöjjön vissza azonnal, egyébként előjegyezte UH-ra holnapra.
Ezzel az a baj,hogyha méhenkívüli a terhessége, és elkezd vérezni, mondjuk éjszaka, akkor mire magához tér, eldönti,hogy be kéne menni a kórházba, felhívja a mentőket, azok kiérnek hozzá - rövidre fogva adott esetben elvérezhet.
Ja és,hogy a nőgyógyász.. errefelé a nőgyógyász ügyeletet olyanok látják el,akik adott esetben egy teljes hete dolgoznak nőgyógyászaton. Egyedül és teljes felelősséggel hazaküldhetnek bárkit.
Na,pl ez a különbség a két eü. rendszer között.
Irise 2010.08.14. 16:14:42
sunwind 2010.08.14. 16:23:21
sunwind 2010.08.14. 16:27:35
De jó, hogy itt vagy!! :-)
Nézd már meg lsz azt a kisregényt, amelyben még a késős poszhoz kapcsolódó kommentek vége felé neked válaszoltam! Ha már ennyit dolgoztam vele... :-DD
sunwind 2010.08.14. 16:30:17
Mert mindig itt ragadunk le: hogy szerintetek örüljünk, hogy ennyi, így még megy, mert másutt még rosszabb.
Én meg azt gondolom, hogy lehetne ennél sokkal jobb is, ha értelmesen nekiállnánk vele foglalkozni.
Talán alakul valami..Nem csatlakozol?
Irise 2010.08.14. 16:30:49
azbest 2010.08.14. 20:00:41
Rossz olvasni némelyik kommentet. Nem igaz, hogy nem lehetséges jobban megszervezni a beosztást és becsülettel végezni a feladatokat. Sosem tudom megérteni, hogy miért áll meg az élet az országban ha beköszönt a nyár, az ősz, a tavasz vagy éppen leesik két pehely hó. Mindig van valami kifogás arra, hogy miért nem tudnak emberhez méltón bánni azokkal, akik segítségre szorulnak. Sok minden nem pénz hanem gerinc kérdése. Még a körzeti orvosnál is azt látom, hogy minnél modernebb felszerelést kap, annál kevésbé igyekszik ellátni a feladatát.
Tiszteletem azoknak az orvosoknak, akik a nehéz körülmények közt is becsülettel helytállnak. Nem róluk van szó.
huncut 2010.08.14. 20:33:48
Ott telefonos rendszer működik, ha bármi problémája van, telefonál, elmondják, mi a teendő. Mivel Magyarországon szült már 3 gyereket, és tisztában vele, itthon milyen vizsgálatok a szokásosak, telefonált, és rákérdezett az ottaniakra, akkor közölték vele, hogy igen, persze, ott is meg lehet csináltatni ezeket (állami intézményben is), csak fizetni kell érte ennyit meg ennyit. Osztott-szorzott, aztán telefonált nekem, hogy akkor inkább itthon. Egyszerű gyári munkás, nincs semmi külön biztosítása, de itt "úr" lehet a kinti keresetéből.
A babáról kiderült, hogy beteg (az itthoni klinika angol nyelvű leletét elfogadták, de ott is kontrollálták), el kellett vetetnie. Abban a kórházban csinálta végig az egész procedúrát, ahová területileg tartoznak, és maximálisan együttérzőek és segítőkészek voltak vele, de a baba betegsége valszeg csak a szülésnél derült volna ki egyébként. Azt már nem tudom, ezért a szülésindításért kellett-e valamit fizetnie, de erre nem is akartam már rákérdezni.
huncut 2010.08.14. 20:40:29
Irise 2010.08.14. 21:02:56
tizenhárom 2010.08.16. 10:51:05
Ennyit arról, hogy nem volt szabad időpont...
Ami furcsa, hogy miért "ijedt meg" az asszisztens a maszek rendelés említésére, illetve, ha volt időpont korábbra, akkor miért nem akarta azt nekem adni?
IrishOak 2010.08.18. 12:50:29
Beszámolni ám, ha megszületett a picur:-))
... lassan itt az idő:-D
Tessék felkészülni: a gyermek az első évben "átlagban" 940 órát sír.:-)) Az enyém hozta az átlagot,úgyhogy nem is panaszkodom. No ahhoz sokkal több türelem kell majd, mint egy Uh.t kivárni...és visszagondolva minden olyan furán viccesnek tűnik majd:-)
Tavaly ilyenkor még hol volt és most meg már egyedül feláll , meg kotor mint a gép:-DD
A legjobbakat kívánom:-)!
IrishOak 2010.08.18. 12:51:20
Beszámolni ám, ha megszületett a picur:-))
... lassan itt az idő:-D
Tessék felkészülni: a gyermek az első évben "átlagban" 940 órát sír.:-)) Az enyém hozta az átlagot,úgyhogy nem is panaszkodom. No ahhoz sokkal több türelem kell majd, mint egy Uh.t kivárni...és visszagondolva minden olyan furán viccesnek tűnik majd:-)
Tavaly ilyenkor még hol volt és most meg már egyedül feláll , meg kotor mint a gép:-DD
A legjobbakat kívánom:-)!