Ultrahang csak a szülés után

2010.08.13. 06:00

Durva sztori volt az elmúlt kettő, ami számomra azért is ijesztő, mert 1 hónap muálva születik az első gyerekünk, de itt egy apró nüansz a jelenlegi magyar egészségügy bugyraiból... Be kell valljam, én már csak röhögni tudtam a dolgon, mert annyira tragikomikus.


Végre a terhesség 35. hetében (aug. 3) sikerült a választott orvosunkkal találkozni. Nagyon rendesnek tűnik, hajlandó elmagyarázni a dolgokat közérthetően, és akár még kérdésekre is válaszol :)


A doktor úr mondta, hogy bizonyos komplikációk miatt nem lesz túlhordva a gyerek, hanem a 39. hét környékén mindenképpen megszületik, vagy természetes úton, de ha úgy nem megy, akkor akár császárral is. Közben mondta, hogy szeretne egy 37. heti ultrahangot is a gyerkőcről, és mikor nála végzünk, menjünk ki a pulthoz, és kérjünk előjegyzést.


Megvolt minden, kivonolunk a pulthoz, ahol az UH előjegyzés kérdésra az ott ülő hölgy azt mondja, hogy sajnos csak szeptember 8-ra tud minek ultrahangra előjegyezni. Be kell valljam, ott és akkor kitört belőlem a röhögés. Majd mondtuk, hogy ez egy kicsit késő lesz, tekintve, hogy addig mindenképpen megszületik, márpedig akkor a terhességi UH-nak nem biztos, hogy van jelentősége, bár nem vagyok orvos :)


Majd firtatásunkra, hogy esetleg két hét múlva valamikorra be lehetne-e minket suvasztani, mentegetőzve mondta, hogy sajnos a szabadságolások miatt minden időpont foglalt. DE... menjünk át a kórházzal közelében levő 4D UH rendelőbe, mert ők is készítenek terhességi szűrő UH-ot, és a kórházban az ő leletüket is elfogadják. Csak én érzem azt, hogy "fizess te paraszt"?


A fikázások egy részét megelőzendő. A doktor úr szabadságon volt júliusban, nem tudtunk volna találkozni vele. Nem rohangáltunk hetente a kórházba, ezelőtt egy hónappal, előtte meg másféllel korábban voltunk a kötelező vizsgálatokon. Az UH nem nekünk kell, az orvos szeretné látni (gondolom) hogyan fejlődik, fekszik a gyerek. Tehát ha ezt nem támogatja a TB, akkor nem tudom mit kellene...


Tényleg nem sírás, hanem inkább vicces :)


P.S.1.: Azért nem kérdeztük meg az orvosunkat, hogy mit kellene tenni, mert mire visszanéztünk a rendelőbe, már nem volt ott, gondolom dolga volt, nem akartuk egyelőre ezzel zavarni, próbáltuk megoldani a helyzetet.


P.S.2.: Elmentünk a körzetünkhöz tartozó rendelőintézetbe, ott szeptember végére tudtak volna időpontot adni.


P.S.3.: Most majd mikor egyéb ügyben keressük az orvosunkat, majd megbeszéljük ezt is vele, természetesen.

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Roboduck 2010.08.13. 13:37:30

A cikkben leírt eset igazából nem is olyan durva, ismerve a magyar valóságot. Valószínűleg tényleg nem volt időpont, azt meg igazán nem kell feltételezni, hogy az intézményben bárkinek is anyagi érdeke fűződne a magánrendelő ajánlásához.

Ha durvát akartok hallani, itt a pár évvel ezelőtti esetem:

Az egyik örlőfogamon akkora lyuk keletkezett, hogy biztos beleesek, ha történetesen nem a felső álkapcsomban van...
Nem probléma, vonuljunk el szépen a körzetileg illetékes fogorvosi rendelőbe. Gyakorlatilag várnom sem kellett, szinte rögtön bemehettem. Egy nagyszakállú, joviális 60-as úriember fogadott, aki smink nélkül játszhatta volna a Mikulást (már amennyiben eltekintünk a körülötte felhalmozott kínzóeszközök által lerontott összképtől).

A jó doktor beletúr az etetőmbe, hümmög, fejetcsóvál, beletúr, meginthümmög... majd közli, hogy ezt a fogat ki kell húzni, nem tömhető. Az ajánlott verzió ellen hevesen tiltakoztam, mire azt a választ kaptam, hogy a normál rendelési időben nem tudja betömni, viszont este a magánpraxisában igen. Érdeklődöm: és hová menjek?
Áááá, nem kell sehová, a magánpraxist is ugyanitt, ugyanezekkel az eszközökkel folytatja.

Nnna ekkor jött az, hogy igencsak fennhangon küldtem el a doktor "urat" a k annyába és sürgősen kerestem egy kizárólag magánpraxist folytató szakembert aki megoldotta a problémámat.

Az említett fog még most is megvan természetesen... :)

phoenix102 2010.08.13. 13:37:33

@porcsinrózsa: Ismétlem magamat, több nálunk fejlettebb országban, ahol kb 3x ennyi tb-t fizetnek a betegek, ott is probléma ez (angliában 1,5-2 éves várólisták vannak). Túl sok a mozgásszervi beteg, és a kapacitás nincs hozzá igazítva mondhatnánk. Én pedig azt mondom, hogy túl sok beutalót írnak egyes háziorvosok az ortopédiára, szakorvost nem igénylő feladatokhoz. Így a tényleg szakorvost igénylő betegek várnak az idők végezetéig, mire időpontot kapnak.

A sarokcsont kinövés nem akut diagnózis, minden 5. embernek van, nem akarlak elkeseríteni, de a műtétre is még 6 hónapot fog várni. Viszont tüneti kezelés van, és az a háziorvos dolga lenne addig is. Ha ténylegesen gyulladás áll fenn, arra is van gyógyszer.
Tehát a háziorvosnál verje az asztalt megfelelő gyógyszerért.

phoenix102 2010.08.13. 13:38:49

@Ringlósztár: ezt nem értem, hogy mire válaszoltad

Dr.laikus PhD 2010.08.13. 13:49:51

@phoenix102:

Nem fizetnek ennél többet.
Sokat fizetünk.
Csak a nem fizetőket is ellátjuk.
Abból a pénzből amit a sokat fizetők fizetnek.

iDaniel 2010.08.13. 13:52:47

@porcsinrózsa:Ez kronikus problema. Nagyon keves orthoped betegseg van ami akut lehet. Egyebkent van haziorvos aki segit eldonteni h mi a baj mennyire surgos es addig mi a teendo. Boldog orszag meg Mo mert egyszintu az eu ellatas. Gondolj bele h van olyan igen fejlett orszag ahol a befizetesed mertrkrtol fugg h mit vehetsz igenybe. Pl alapszintu befizetesnel van 3-4 antibiotikum es pont. A drags vernyomas Meg vercukorszint csokkentokrol ne is beszeljunk . Hallottam mar a mediaban olyan Meg nyilvanulasokat- ha jol emlekszem a korhazszovetsegtol- h itt is gondolkoznak ilyenen. Kicsi a keret keves a befizetes nem lesz minden ingyenes es elerheto. Na erre tartogasd az erveidet.

Dr.laikus PhD 2010.08.13. 13:54:06

@phoenix102:

Jövedelmünk 9%, 6% munkavállaló, 3% munkáltató.

Minimál bér esetén sem kevés...

porcsinrózsa (törölt) 2010.08.13. 14:03:58

@phoenix102:

Háziorvosnál szerencsére nem kell vernie az asztalt. A háziorvostól kapott gyulladásgátlót és fájdalomcsillapítót (már két, vagy három hete szedi), azt mondja annyit ért eddig, "mint halottnak a csók".
Valami "A" betűvel kezdődő gyógyszert kapott, mutatta nekem ismerős mikor nála voltam, csak elfelejtettem a gyógyszer nevét, viszont azt megjegyeztem, aceklofenák hatóanyagú. Mellette jegelte a talpát, sarkát.

Hetekkel ezelőtt még szépen el tudott menni háziorvoshoz, fájt neki, de ennyire még nem. Most már majdhogynem menni se tud, nagy fájdalmai lettek már azóta.De állami ortopédiára bejutása lehetetlennek tűnik mostanában szegénynek.

Elgondolkodtató, hogy ilyen kínok mellett állami ortopédiára még lehet több mint egy-másfél hónap jutna be, vagy még akkor sem.
Szerencsére jövő héten fogadják magánortopédián és valami új kezelést is említettek neki, ami segíthet, -ha ez a baja és nem más okozza panaszait. Persze első a röntgen lesz.

Engem elkeserít, mi lehet azokkal az emberekkel, akiknek nincs magánorvosra pénzük. Ismerősöm tényleg szenved, de legalább ki tudja perkálni a magándoki díját. Sázadunkban pedig az emberhez méltó ellátásnak, hatékony fájdalomcsillapításnak szerintem evidensnek kellene lennie minden rászoruló számára.

Meg talán nem ártana állami rendeléseken néhány üres helyet hagyni, ha sürgősebb eset jön, és nem a recepciós kisasszonyok döntenének "élet-halál" felett időpont adásnál, mert őket aztán nem érdekli, hogy valaki majd beleőrűl fájdalmába.

porcsinrózsa (törölt) 2010.08.13. 14:20:19

Igen, abban igazatok van, hogy sarokcsontkinövés sok embernek van, csak azokon belül arányaiban kevesebb, akinek panaszt is okoz, nem mindenkinek durran be így, ennyire a csonthártya. Persze ismerősömnél még kiderülhet, nem is ez, hanem más okozza a panaszait. Nem egy nyámnyila típus alapból, de alig tud már menni és nem csak akkor fáj neki, ha rálép (rálépne), hanem már pihenés közben is, éjjel is...stb. Gyakorlatilag járásképtelenné válik.

Ha ilyen panasz nem érdemel belátható időn belüli szakorvosi ellátást, nem minősül sürgősnek, akkor semmi rosszabbat nem kívánok az egészégügyis személyzetnek, mint ezt éljék meg, tapasztalják meg magukon.

Általában távol szokott tőlem állni a másoknak rossz kívánás, de azt tudom, látom, ismerősöm tényleg nagyon szenved...

De őt már legalább feldobja a tudat, hogy jövő héten szakorvoshoz jut végre :) De mi van a többiekkel, akiknek ez nem adatik meg?

Már számomra is kezd értelmet nyerni, a "csak beteg ne legyen az ember" mondás.

Elnézést, ha túlzottan kirohantam volna, nem szeretnék sértegetni másokat.

2010.08.13. 14:20:53

@porcsinrózsa:Ha elovasod az osszes kommentet lathatod h nem a recepcios kisasszonyok do tenek az idopontokrol. A fajdalom szornyu de ha nincs szakember nincs aki segitsen. Ennyi. A maganorvosi szamla eseten majd melatod h mire eleg a minimalberes befizetes. Ne legy beteg kulfoldiaban nem kivanom h legyen osszehasonlitasi alapod a koltsegektekinteteben. Az itthon ingyenes vesepotlo kezeles vagy transzplantacio nincs benne a legfelsobb befizetesu csomagban sem mas orszagban. Szornyu ugye? Orulj h vannak szerencsesebb anyagihrlyzetben levok akik megunjak a varakozast megfizetik a maganorvost es rovidebb lesz slotted a varolista. Azert nem akarsz panaszkodni h mert jut vkinek Mercedes vkinek Meg Suzuki.

ondol 2010.08.13. 14:21:44

@iDaniel: "Egyebkent van haziorvos aki segit eldonteni h mi a baj mennyire surgos es addig mi a teendo."

Azt a háziorvost aki nem ismerte fel az infarktusomat, nem küldött EKG-ra, rendelés alatt rám sem néz, csak böki a számítógépet....azt minek neveznétek?
Magam vánszorogtam be a kórházba ahol marha fiatal DOKI felismerte, most is csókolom a kezét..

Vidéken van egy darab kórház, olyan amilyen, nincs kecmec oda mész oszt annyi...befekszel ha a húgyszagtól még az orvokok is visszatántorognak...

A körzetesítés miatt bizonyos szívgyógyszerek engedélyét 200 km messzelévő másik kórház adja...aztán várhatod a levelüket.

Írhatnám még, hogy 6 órát bolyongott velem a betegszállító autó, az egy órás út helyett, mert 5 beteget a szélrózsa minden irányába kellett neki vinni.

Mindenki vigyázzon magára, ne legyetek betegek, mint én....

meronem 2010.08.13. 14:27:38

"A doktor úr mondta, hogy bizonyos komplikációk miatt nem lesz túlhordva a gyerek, hanem a 39. hét környékén mindenképpen megszületik"
Megkérdezhetem, hogy mi volt az a komplikáció? Az is lehet, hogy utána már szabadságon lesz, és ő szeretne ott lenni a szülésnél.
Az előjegyzésről meg nem kell tudnia, gondolom 10 másik orvos rendelését is kiszolgálja az ultrahang.

Dr.laikus PhD 2010.08.13. 14:29:27

@porcsinrózsa:

Embertelen szinte csillapíthatatlan fájdalom egy csonthártya gyulladás.

Nem irigylem.

lyesmith 2010.08.13. 14:33:29

A Magyarországnál jóval gazdagabb Norvégiában a terhesség alatt egy, azaz egy ultrahagot fizet a TB. Minden más saját kasszára megy.

porcsinrózsa (törölt) 2010.08.13. 14:35:48

@iDaniel:

"ha jol emlekszem a korhazszovetsegtol- h itt is gondolkoznak ilyenen. Kicsi a keret keves a befizetes nem lesz minden ingyenes es elerheto. Na erre tartogasd az erveidet."

Nem akarok érvelni, csak szomorúnak tartom, ha a valóban kis pénzű emberek, akiknek azért kevés a levont TB-jük arányaiban, mert valóban is pl. minimálbért keresnek, vagy valóban nincs munkájuk, nem zsebbe kapnak bér mellé feketén, ezért nincs nagy járulékbefizetésük, ők ennek a rendszernek nagy vesztesei lesznek. A többinek mindegy.

Tőlem tisztes összeget vonnak le, és mégsem számíthatnék én sem x helyen normális állami ellátásra, elég csak ismerősöm példáját alapul vennem. Szerencsére én is el tudnék menni magándokihoz, ha úgy adódna, de csak bizonyos határig. Pl. ortopédushoz diagnózisra, kezelésre, de pl. ne kelljen soha, de egy szívműtét költségeit magán úton nem tudnám zsebből állni.

Úgy látom, eddig is így volt, most is így van, feltehetően eztán is így lesz, tisztes ellátást a pénzes ember valahol mindig meg tud vásárolni magának, a valóban szegény meg vagy kap, vagy nem emberhez méltó ellátást. Mert vannak állami rendelések, ahol normálisak, de számos ellenkező példa is van.

Karma17 2010.08.13. 14:38:25

@meronem: Meg. Nem lesz szabadságon, most jött vissza.

Karma17 2010.08.13. 14:39:23

@porcsinrózsa: Megtörtént, nemsokár lesz UH...

Dr.laikus PhD 2010.08.13. 14:42:47

@ondol:

Ha nem látod megjelenni, küldjél el egy .-ot, megjelenik. Blogmotor monnyon le!

stukov1 2010.08.13. 14:43:45

35. héten, a várható szülés előtt bő egy hónappal a kismama vette a fáradtságot, hogy orvost "választ" és találkozik vele.
És még pattog, hogy miért nincs UH időpont.
Tehát: haegy terhes kezelőorvost választ, lehetőleg minél hamarabb tegye, kb a 12. hét körül, de legjobb ha még a fogantatás előtt!
A doktor úr a szabadsága alatt is nagy valószínűséggel rendel a magánrendelő(jé)ben, fel lehet keresni ott is...
A választott kezelőorvosnak fizetni kell... azért választott.

Karma17 2010.08.13. 14:43:46

@Italo Balbo: Igen, most találkoztam vele először. Szvsz nem szándékosan tereltek oda, csak volt egy kis, hogyismondjam... tragikomikus beütése a dolognak :) De inkább nevetek rajta, és nem élem meg teljes letargiával az esetet, még akkor se, ha a kommentelők szerint hisztis, idióta, stb. vagyok :)

kvadrillio 2010.08.13. 14:48:53

Mondjátok meg az orvosnak, hogy ne legyen kíváncsi ! mert hamar megöregszik ! :O)

Ezen túlmenően, anyáink, dédanyáink is meg voltak UH nélkül, occt mégis megszülettünk !!! :DDD

...mit gondúsz, mér vontak ki annyi milliárdot az eü-ből ???!

Azér ! Hogy ne legyen elérhető az UH !

SE !!!

Dr.laikus PhD 2010.08.13. 14:53:24

@Karma17:

Nem is! :)))

Kevesebbet írtál, mint ami a valós helyzet.
Kombinatorikából mindnyájan Nobel díjasok vagyunk.

kvadrillio 2010.08.13. 14:53:49

Nekem felírt az orvos koleszterincsökkentőt, mondja, vérkép köll, azután 4 hónap múlva megint, hogy változott-e a vérkép, növekedtek-e a májenzimek !

Mondok háziorv-nak, vérkép kellene, asszongya, majd év vége fele, mert most nincs keret a vérvételre ?!!!

Há, azóta se szedem a koleszterincsökkentőt !!!

Anyám is nélküle halt meg 83 évesen, talán elélek még 1-2 évig én is.....:))) 6,2-vel.......próba-szerencse ! :D

Karma17 2010.08.13. 15:06:39

@Dr.laikus PhD: Igazatok van, kimaradt egy fránya "megint"

szaGértő 2010.08.13. 15:11:30

Még jó, hogy a szülésre nincs előjegyzés. Úgy 3-4 éves. :D

szabidoki 2010.08.13. 15:17:37

Hát, a poszt értelmetlen és erősen koncepciózus. Tessék megérteni, nyáron kevesebben dolgoznak a szabadságok miatt. Persze tudom, felháborító, hogy az orvosok szabadságra is mehetnek, micsoda világ ez... Hát nem tettek ezek esküt? Hallatlan! Ma csak szabadság, holnap meg már rendes fizetés, hova lesz a szép komenista egészségügyünk!
És micsoda szemetek, hogy megmondták, hol lehet másutt elintézni az ultrahangot, ha épp nincs időpont.
F E L H Á B O R Í T Ó!!!
@schlkat: hogy az elmúlt negyven évben hogy volt, azt nem tudom, csak pár éve dolgozom. Amióta én az eü-ben vagyok, azóta állandóan csökken a finanszírozás, korlátozzák az elvégezhető beavatkozások számát, a nővérek és orvosok folyamatosan hagyják el a pályát/országot, szóval a kapacitás nemhogy bővülne, még szűkül, és ott van az is, hogy a tudomány közben fejlődik, egyre újabb diagnosztikai és terápiás lehetőségek adódnak, és ami tíz éve még korrekt ellátás volt, az ma már esetleg csak az alap - ez pedig többletmunka.
@Humperdickk: nem tudom pontosan, hogy miért nem vállalnak éjszakai rendelést az ultrahangban - gondolom az lehet a magyarázat, hogy egy vizsgálatért az OEP ugyanannyit fizet, akármikor történik is a vizsgálat, és abból a pénzből nem tudják kigazdálkodni a nővér meg az orvos éjszakai pótlékát.
@porcsinrózsa: az a nagy harci helyzet, hogy a sarokcsont-kinövés, a csipőízület kopása, meg egy csomó egyéb probléma megkeseríti ugyan az ember életét, de nem jelent orvosi értelemben vett sürgősséget, mivel nem okoz életveszélyt vagy tartós egészségkárosodást. Sajnos ki kell várni a sort, vagy ahogy az ismerősöd is teszi, elmenni magánrendelésre. Hápogni meg nem érdemes, mert az ortopédiai rendelésen a többiek is betegek, nemcsak a te ismerősöd.
@Dr.laikus PhD: nem fizetünk sokat. Nagyon keveset fizetünk. A magyar eü költségvetés a GDP 4.4%-a, az EU-s átlag 6% felett van, a kívánatos arány nagyjából 8%. Látható, hogy arányaiban is jóval kevesebbet költünk az egészségügyre, összegszerűen meg irdatlan a különbség, mert ugye a magyar GDP 4%-a jócskán kevesebb, mint mondjuk a német GDP 8%-a...
A sok potyautas is valóban probléma, de az a kisebbik gond.

pakesz (törölt) 2010.08.13. 15:19:58

@cenzorilla: elnezest akkor szedd ki azt a hozzaszolasomat, van mas blog ahol boldogak az olyenert :)))

erdemben: kitartast a nogyogyasz megfegyelmezesehez :) en veluk szemben semmilyen megoldast nem tartok drasztikusnak

amugy mikor lesz mar minosegbiztositas bevezetve?
hogyha bizonyithato hogy valaki szakmai hibat vetett es pl. a miatt szuletik hamarabb a baba(ismerosnel volt) akkor az akvarium miatt raloknek +300e (???) a TB fele, mig ha eszreveszik a 4D ultrahangon hogy jonni fog a baba akkor johetett volna a tudoerlelo es nem kellett volna koraszulottkent a legbelso terben lenni csak a poszt koraszulott osztalyon

pakesz (törölt) 2010.08.13. 15:22:30

@pakesz: ja en nem az emberi reszre ertem, mert az megfizethetelen :)
hanem hogy +300e kiadas jott a TBnek ami megelozheto lett volna ha a 4D -n a radiologus minosegi munkat vegzett volna, es hat szoval nem felelos egyaltan azert a penzert ?

kvadrillio 2010.08.13. 15:26:08

@szaGértő:

Ne ötletelj itt, mert még bevezetik !

Meg a volumenkorlátot is ! :O)))

Dr.laikus PhD 2010.08.13. 15:28:29

@szabidoki:

A német munkavállaló egyéb terhe mennyi? A megoszlás más.
A magánember 6%-ot fizet. Munkáltatója 3%-ot.

A GDP is más.

A potyautast mikor kell ellátni? Nem csak
sürgősségi ellátásra jogosult?

pakesz (törölt) 2010.08.13. 15:36:24

@szabidoki: a 100Mrd paraszoli is benne van ebben? az 0.4% evente, hmmm es ha jol szamolom az adozas nelkul jut el, nominalisan ha adozni is kellene utana lenne 1%

a potyautas miert ne lenne problema? idezgetni mar nem merek mert ki fogjak moderalni :)))
ha 300 nettod van akkor az EÜ fele 50e / ho, mig minimalbernel 8.5e /ho

vagy csak rosszul emlekeznek nem az volt egyszer hogy az ugyvedek atlagfizetese kevesebbre jott ki mint az apolonoke?
ki lenne a potyautas ha nem ez

pakesz (törölt) 2010.08.13. 15:37:56

@Dr.laikus PhD: te tenyleg laikus vagy :)))

hat ott a sarga csekk a kredencen, ha jon a rak fel evre visszamenoleg befizeti oszt jo napot

Ringlósztár 2010.08.13. 15:38:47

@phoenix102:
erre: Ezt a történetet egy mondatban össze lehet foglalni: "A következő hónap elejéig minden UH időpont foglalt, elmentünk magánba megcsináltatni". Ott fent ez hány mondat? És hogy jön ide a "fizess paraszt?". Ha ki tudom várni az időpontot kivárom, ha nem fizetek. Legalábbis Mo. így megy. Más nyugati országokban meg meghalsz mire sorra kerülnél (pl. Svédország, Anglia), úgyhogy mindenképpen fizetsz a magánért. (Haverom fatterja stockholmban 1,5 évet várt egy tisztességes ortopédiai vizsgálatra :)))

Nem életszerű, hogy ki tudná várni. Feltételezve, hogy eddigi élete során, amikor kellett, fizetett TB-t, nem tartom jogosnak, hogy további összegeket fizessen a magán ultrahangvizsgálatért. Viszont úgy tűnik, hogy az általa már előre kifizetett szolgáltatáshoz úgy tudna hozzájutni, ha minden közepesnél jobb, a peteérés megfelelő fázisában végrehajtott akció után kérne időpontot UH-ra, hogy kapjon a terhesség 37-ik hetére.

iDaniel 2010.08.13. 15:59:45

@porcsinrózsa: talan valami ujat tudtal meg? akinek van penze mindent megkap: no kocsi haz nzaralas jo orvsi ellatas, akinek meg nincs az mindebbol a maga szinjen. Az elozo rendszerben is volt kutvolgyi korhaz es be lehetett oda kerulni bizonyos korokbol, most is van. Ja es van Telki magankorhaz is. Tan nem baj? Tengerparti nyaralok is vannak. Vissza jovobe! van aki meg nalad is kevesebbet fizet es megis uazt kapja mint te. Limit nelkul. Lefele es felfele is hasonlitgathatod magad. Egeszsegugyben dolgozom es hidd el nagyon egyszeru a keplet: a kozellatas az infrastrukturaja az orvosok maganrednelesenek. Minden szinten. Megtehetik. Az egeszseg mindenkinek draga, sok az eszkimo keves a foka. Jo lenne ezen valtoztatni. De se politikai akarat nincs hozza se penz. Ugyhogy ne idegeskedj mert hamarabb kapsz szivinfarktust. keresd a kiskapukat azzal toltsd az idodet. Egyszer ha lesz idom osszeszedem a tapasztalataimat. Volatm mindket oldalon az egeszsegugyben es nagyon sok orszagban dolgoztam es voltam beteg mas orszagban.

porcsinrózsa (törölt) 2010.08.13. 16:03:34

@szabidoki:

ha te nem tudnál lábra állni, a csonthártyád "bedurranna", csillagokat látnál és éjjel se tudnál kínjaid közt aludni, akkor is ezen a véleményen lennél, hogy nem sürgős? Ugye nem? :)

Azért legalább te ne vedd egybe a mezei csontkinövést, vagy mezei talpi bőnye gyulladást azzal a helyzettel, amikor emellé saroknál csonthártyagyulladás valószínűsíthető és lényegében járásképtelen lesz a páciens. Nem mindegy a kettő... A sima talpi bőnye és csontkinövés is fáj, kellemetlen, főleg reggel, de az "bejáratódik" legalább, igaz, idővel rosszabbodik, de kibírható hetekig is, megkeseríti az életet, de elviselhető.
Ismerősömnél nem ez van, csonthártyagyulladást is valószínűsítenek hozzá (az majd kiderül, ez-e a valós ok, vagy más), de mára már állandósult és elviselhetetlen fájdalommal jár panasza (aceklofenákot hiába írt neki háziorvos).
Oké, hogy szerinted nem életveszélyes , végül is "csak" menni nem tud mert "szétnyílik a sarka kínjában", és "csak" szinte mindig fáj neki, akkor is mikor nem lép rá, - de tényleg muszáj kínok közt tartani így hónapokig embereket?
Én nem vagyok orvos, de amit látok ismerősöm állapotán, szó szoros értelemben kínzásnak tartom, hogy ilyen esetekben sem jut valaki belátható időn belül állami rendelésre. De mint mondtam, ő magánúton meg tudja oldani.

A poszthoz visszatérve, arra reagálva amit ahhoz írtál. Nem, egyáltalán nem az a felháborító, hogy végre az orvosok is pihenhetnek, szabadságon vannak, hanem az, hogy a helyettesítésük nem megoldott, a normális betegálletás erre az időre -sem- valósul meg.

Sok más cégnél is ezt csak úgy tudják megoldani, hogy a maradék ember végzi el a hiányzó munkáját (akkor is, ha addig is túlóráztak rendszeresen, -ami uyganúgy nem jó, mint a leterhelt egészségügyi dolgozók élete).

Tegyük fel, neked otthon hirtelen nem lesz interneted, akkor hogy esne, ha egy autómata azt szajkózná a szolgáltatónál, hogy "sajnáljuk, munkatársunk szabadságon van", még várjál hetekig, hónapokig. Vagy a pék elmegy szabira és a közértbe azt mondanák, sajnáljuk, ezért most nem kapsz kenyeret, csak a két hónap múlva.
Vajon felháborítónak tartanád-e?

Elmehetsz más boltba, köthetsz más net szolgáltatóval szerződést, de mit csinálsz, ha nem tudsz máshova menni, vagy másutt sem oldják meg problémád?

Én úgy vélem, sokan inkább hónapokra is lemondanának az internetről, kenyérről, mint nem banális, hanem tényleg kínzó panaszukkal hónapokig várjanak orvosra...

Mert sajnos ismerősöm beutaló papírjára is hiába írta rá háziorvosa, hogy sürgős, a recepciós kisasszony azt mondta neki, ha szabadságon nem lenne az orvos,lenne egyáltalán rendelés, ő akkor sem tudná előre venni.

(Ezt annak írom, aki kifogásolta, hogy azt írtam korábban, hogy a recepciós dönt élet és halál felett.)
Ha egy intézményben a recepciósnak valóban nincs lehetősége a sürgős és nem sürgős eseteket külön kezelni az időpontok adásánál, nincs módja sehogy jelezni xy szakorvosnak, hogy valakit sürgős lenne megnézni a beutalója alapján, akkor sokkal nagyobb a probléma az egészségügyben mint gondoltam. (Ahol a beutaló orvos és akihez beutalják ismerik egymást, egy helyen dolgoznak, gondolom ott könyebben megy egy telefonnal. De ha a háziorvos utal be valakit és nem ismeri személyesen xy szakorvost, akkor az ő betege akár meg is halhatna, ha közben annyira rosszabbodik az állapota? Én csak a gondolataimmal játszok most, és nagyon örülök, hogy nincs éppen semmi fizikai panaszom).

Elnézést, ha nagyon elragadtattam volna magam.

szabidoki 2010.08.13. 16:04:45

@Dr.laikus PhD: hogy a németek hogyan adóznak, nem tudom, nézz utána, ha érdekel. A potyautast is ugyanúgy el kell látni, mint akárki mást.
@pakesz: ha vennéd a fáradtságot, és elolvasnád, amire válaszolsz, akkor látnád, hogy azt írtam, hogy a potyautas is probléma, csak nem ők jelentik a nagyobb problémát.
Azt nem tudom, hogy a hálapénz benne van-e a 4.4%-ban. Az adatot a miniszter mondta, bár erős a gyanúm, hogy nincs benne, tekintve hogy a pontos összeget senki sem tudja, a becslések 30 és 70 milliárd közé teszik. Az adózás meg épp csökkentené a kézhez kapott összeget. De még ha bele is számoljuk, akkor is max. 4.8% áll szemben az uniós 6 felettivel, szóval még mindig erősen el vagyunk maradva.

Suen 2010.08.13. 16:05:36

@pakesz: Ha az ügyvédeknek kb. 560 Ft/óra alatt jön ki a fizu, akkor tényleg több. :)

iDaniel 2010.08.13. 16:05:37

@pakesz: a biztosito meg repesve varja h fizethesse a kezelesek koltsegeit. Visszaveszik: ugy fel ev az ugyintezes. Addig zsebbol minden.

iDaniel 2010.08.13. 16:09:19

csak egy note: ki olvasta el a partok egeszsegugyre vonatkozo terveit a szavazas elott? Ha barki azt mondja h EN, festi magat uis nem volt semmi konkretum, de meg kodos nagyvonalak sem. Nem ott kellene kezdeni a panaszaradatot? Aki fizet, reklamaljon nyugodtan ott, ahol ennek helye van.

roxxtar 2010.08.13. 16:17:15

győrben juli elején kaptam augusztus közepére időpontot amikor kérhetek hasi uhra időpontot :DDDD

a magyar gyógyítás

NE VET SÉ GES

szabidoki 2010.08.13. 16:19:03

@porcsinrózsa: látom neked is problémát jelent az értő olvasás. Csak ismételni tudom magam: az orvosi értelemben vett sürgősség azt jelenti, hogy a betegség vagy életveszélyes, vagy kezelés nélkül tartós egészségkárosodást okozhat. Minden más várhat. Az, hogy valakinek fáj valamije, nem orvosi sürgősség, bármennyire kellemetlen. Ez nem fog változni, akármennyit siránkozol. Megintcsak ismétlés: az ortopédián mindenkinek fáj valami.
Amúgy meg így is orvoshiány van, szerinted a szabadságolások idejére honnan kellene helyettest keríteni?

NemesekErnyo 2010.08.13. 16:25:11

@porcsinrózsa: A nyári szabadságolás véleményét annyiban egészítem ki, hogy az eü-ben szabadságra menőket a maradók helyettesítik. Akiknek egyrészt ebből fakadóan van több munkájuk, másrészt az általában szabadságra menő emberek jobbára ilyenkor oldják meg az éves kivizsgálást, szűrést, alkalmasságit. Teljesen érthető, nincs vele semmi baj, csak tudomásul kell venni, hogy ilyenkor hosszabbodhat a várakozási idő.

s.e.c 2010.08.13. 16:25:45

Nem tudom ebben az esetben hogy van, de édesanyám pl egy 4D-s ultrahangot és mammográfiát végző rendelőben dolgozik, és oda is mehetnek a nők szűrésre ingyen, de nekik is megvan egy keretszám hogy havonta ennyit és ennyit tud finanszírozni a tb. Persze ha fizetnek soron kívül bemehet bárki, de a lényeg hogy tb finanszírozott vizsgálatot is végeznek. Ők is hónapokra előre be vannak táblázva, tényleg elég szar a helyzet. De ha ehhez még a nyári szabadságok is hozzájönnek, még ennyit sem tudnak elvállalni.

Szóval csak azt nem értem hogy a "fizess te paraszt" kinek szól?

NemesekErnyo 2010.08.13. 16:37:59

@s.e.c: Győzikének, és Mónikának!

deretke 2010.08.13. 16:43:08

Ami az előjegyzéseket illeti a betegeket sem kell félteni!A kórházat meg nem nevezve, ahol azt látom folyamatosan, hogy a különböző szakrendeléseken szólítják/szólítanák a betegeket és kb. 1óra alatt 7-10 beteg nem jött el. Vajon egy adott rendelési időben még hány "potya" előjegyzés lehet? Így felmerül bennem a kérdés, hogy hány embernek fontos tényleg az adott időpont az orvoshoz, illetve hány ember kerülhetett volna előbb orvoshoz akik komolyan is gondolták volna.

Karma17 2010.08.13. 16:44:09

@s.e.c: Nekem...

Nem akartam ekkora vihart kavarni ezzel a poszttal...

Csak annyit akartam mondani, hogy valakik hibztak, bár nem teljesen egyértelmű, hogy ki.

1. Én mert nem néztem utána, hogy kell-e kérnem erre az időpontra UH.
2. Az orvosunk, vagy a felettese, mert nem tudta/vette figyelembe, hogy a következő találkozó időpontjában szabadságon lesz.
3. Az ügyeletes ambuláns orvos, mert nem figyelt arra, hogy a szabadságolások miatt nem lesz UH-ra hely.

Nem tudom ki volt hibás, én biztosan. Fizetek is érte, bár nem repesve. Bár a legnagyobb hibát (úgy érzem) akkor követtem el, mikor a levelet elküldtem Despotának, de bevallom, nem gondoltam, hogy ekkora flame-tengert indítok el vele. Csak a helyzet abszurditását óhajtottam bemutatni, de mindenki véresen komolyan vesz egy meglehetősen komolytalan helyzetet. :)

porcsinrózsa (törölt) 2010.08.13. 16:44:34

@szabidoki:

Értem amit írsz, eddig is értettem, de inkább jó lenne, ha csak vicc lenne amit írsz, de sajnos nem az. Azért ortopédiában is vannak különbségek, hacsak nem balestes valaki,azt tényleg előrébb veszik, de nem ez a többség. Szerintem az esetek zömében tényleg nem sürgős.

A te logikáddal élve ortopédiára ráhúzható lenne, alig van sürgős eset.

De az ortopédiai problémák között is igen is vannak különbségek. Nekem térd műtétem volt régebben (több éve már), mielőtt ortopédiára első vizsgálatra bejutottam én is hosszú várólistán voltam. Fájt, de tudomásul vettem, nem volt elviselhetetlen, ki tudtam várni a sorom, addig nekem legalább hatott tünetileg az a gyógyszer is, amit házidoki felírt. De az én akkori panaszom (lépcsőn lefelé nem tudtam közlekedni, de amúgy elvoltam jól) messze elmaradt ismerősömétől, aki tényleg ellátást és azonnali érdemi fájdalomcsillapítást igényelne! Egy zokszó nélkül engedném magam elé, ha ortopédián időpontos lennék és elém kerülne, nagy dolog csúszna fél órát a rendelés. (Az más, hogy a rendelés sajnos órákig csúszik sok helyen és nem ilyenek miatt, hanem egyéb szervezési hiányosságok miatt, vagy mert xy orvos ismerőse, bratyi társa mégis bemehet még nem sürgős panasszal is) Mellesleg az én egykori beutalómon nem szerepelt a sürgős ellátást igányel, ismerősömén igen, ráírta a háziorvosa ezt is! Egy recepciósnak van joga ezt figyelmem kívül hagyni? Megteheti, hogy ha a rendszer nem is engedi (nekem az lenne a logikus, ha a rendszer engedné a megkülönböztetést), ilyenkor nem emeli fel a telefont és nem szól a szakorvosnak, hogy az döntse el? Kié lesz a felelősség, ha az ellátatlansága miatt kicsit később nagy baja lenne a péciensnek és ez nem alakulna ki, ha figyelembe vennék a beutalón a sürgős jelzőt? Egy orvosi végzettséggel nem rendelkező recepciós-irnoknak van ekkora hatalma, hogy vállat von a beutalón lévő jelzés felett?

"Amúgy meg így is orvoshiány van, szerinted a szabadságolások idejére honnan kellene helyettest keríteni?"

Orvoshiány van, tény. Szabadság nélkül sincs sok helyen rendes betegellátás, és ebben sokszor személyzeti hibák is vannak.Tisztelet a rendes egészségügyi személyzetnek. De nehogy már ha valaki papírján ott díszeleg a sürgős jelzés, akkor legálisan vállat vonjanak felette, ne legyen normális ellátási kötelezettségük ... Nonszensz.

Én most már tényleg azt kívánom, aki szerint ismerősöm panasza nem igényelne srgős ellátást, az élje át csak néhány órára kínjait...

Dr.laikus PhD 2010.08.13. 16:47:49

@deretke:

Tudod ez úgy is lehet, ahogy nálunk.
Rheumatológiára 3! hónap az előjegyzés.

Kaptam beutalót a boszorkánylövésemre, akkor eppen járni sem tudtam.
elő-elő jön, de jártam már úgy, hogy nem volt baj, előjegyzésre megjelentem.
Főorvosasszony két kezét kitárva mondta, hogy pech.

Ezért komolyabb vizsgálat nincs, röntgen túl sokat nem mutat, mert talán a mi rendelőnkben van még matuzsálem korú készülék. Hát ez van.

pakesz (törölt) 2010.08.13. 17:17:05

@porcsinrózsa: "Egy zokszó nélkül engedném magam elé, ha ortopédián időpontos lennék és elém kerülne, nagy dolog csúszna fél órát a rendelés"

nem!!! ezt rosszul irtad le...
ugy lehet magad ele engedni ha te meg visszamesz a sor vegere...
vagy ez nem evidens?
mint az sem ha kialakul 3 ablaknal egy kozos sor akkor nem megyek az elejere az egyiknek?

vagy ez lenne a generacios szakadek? meg en vagyok a pimasz fiatal aki nem erti a vilag folyasat :)))

porcsinrózsa (törölt) 2010.08.13. 17:26:44

@szabidoki:

Kérlek ne vedd magadra, nem veled van a bajom, hanem a rendszerrel általánosságban :) Veled semmi problémám.

@NemesekErnyo:

még ha helyettesítenék a többi orvosok a szabadságolót. De ismerősöm ahol lakik, azon a szakrendelésen a szabadság idejére egyáltalán nincs ortopédiai szakorvosi ellátás! A kerületen belül, de messzebb lévő ortopédiára mehetnek elvileg a betegek (gyakorlatilag ha egyáltalán elérhető lenne egyáltalán az előjegyzés, hogy egyáltalán a várólistára kerülhessenek szerencsétlen páciensek, ahol értelemszerű, hogy az eleve odajárók mellett a plusz fők a másik helyről nem rövidítik a várólistát, hanem még a szokásoshoz képest is távolabbi időre kapnak időt....Vagy a saját helyén kivárják a páciensek amíg a doki visszaér szabiról, de addig még az előjegyzés is szünetel). Azt sem értem, ha számítógépes rednszer van, akkor miért szükséges a recepciósoknak megvárni míg visszaér az ortopéd doki a szabiról, mert a recepciósnak látnia kell az orvos füzetét, ami nincs most náluk. Miért? Nem, tudok másra gondolni, esetleg az orvos beírja ismerőseit és recepciósoknak azt kell bevinni a gépbe elsőnek és a maradék helyekre adhatnak időt. Bár ne lenne igazam, csak nagyon furcsa, hogy az orvos szabadsága alatt még időpontot sem adnak későbbre sem, mivel az orvos füzete nincs náluk hivatkozási alapon. Én laikusként úgy gondolnám, hogy minden gépesítve van, és egy kockás füzet hiánya nem lehetne indok arra, hogy pl. még azt se tudják megmondani a recepción, hogy szeptemberre egyáltalán lenne-e idő...Szerintem nagyon is meg tudnák mondani, ha akarnák, csak gondolom egyéb utasításuk van. A recepciósok ugyanabban a rendszerben dolgoznak akkor is, mikor valaki urológiára, vagy bőrgyógyászatra kér időt, nem? Ez egy állami szakrendelés, nem hinném, hirtelen az ortopédia időppontok nem láthatók a recepciósoknak...

A magam részéről felháborítónak tartom. Nekem nincs ugyan semmi bajom, de érik bennem, hogy kiderítem ki ott az igazgató, és gyönyörű levelet írok neki. Legalább kiderülne, az igazgató falaz, vagy nem is tud ezekről... Én ezeket a dolgokat nem tartom normálisnak.

Az meg megint más ügy, hogy beutalón sürgős jelzéssel sem törődnek általánosságban, akkor sem, még ha nincs szabadságolás.

porcsinrózsa (törölt) 2010.08.13. 18:06:13

@pakesz:

Ideális esetben a valóban sürgős eseteket előre veszik/jó lenne ha előre vennék/ az egyéb időpontos páciensek belegyezésének kérése nélkül is, - tehát nekem nem is kéne előreengedni senkit :) Nem számít az én jó, vagy rossz indulatom.

De régen rossz, ha bárkinek a sürgős ellátást igényel rajta van a beutalón,és a recepciós nem értesít ilyenkor valahol egy szakorvost, nem emeli fel a telefont. Ideális esetben egy szakorvos képes lenne eldönteni, hogy sürgős-e valóban, vagy sem. De ne egy szakmailag ehhez nem értő maximum érettségizett "irnok" bírálja felül a beutalót kiállító orvost és tegyen bárkit hosszú várólistára!
Ilyennek nem szabadna megtörténnie! (szerintem).

ciprike 2010.08.13. 18:08:11

A terhesség 38. hetében UH-t kell végezni előírás szerint, ez a 4 kötelező UH egyike. Tehát kell. Ha nincs baj, akkor is. Ha utólag vmi probléma derül ki, (pl gond volt az áramlással, és emiatt sorvadt a baba), nem elfogadható magyarázat, hogy nem volt időpont. Ilyenkor egy normális doki elintézi, hogy rendelés végén 5 perc alatt megcsinálják (igen, minden rendelés végén akad 1-2 ilyen kivétel, mi is jártunk már így időpont híján), vagy felküldi ambulanciáról az osztályra, ahol bent fekszenek a kismamák, ott nincs időpontozás, onnan leküldik, meglesz, mégha vár is pár órát.
Ne hagyjátok már könnyen magatokat!!Aki beteg, erőtlen, nem tud harcolni, de egy kismama igen, pláne a férje.
És hogy miért írja, hogy "fizess..."? Mert tényleg le vannak fizetve eü. dolgozók, hogy odaküldjék a pácienseket. Ilyenkor tessék főorvoshoz menni, reklamálni, általában sikerül!Utólag, ha pl. oxigénhiány miatt sérült lesz a gyerek, már késő bánat!! De egy ilyen vizsgálaat megelőzheti a bajt, ha látják, hogy gond van az áramlással, megindítják rögtön a szülést, minden menthető, 35. héten már nem is vészesen korán...

ciprike 2010.08.13. 18:15:09

Gyakran előfordul, hogy nem orvosi végzettségű dolgozók okvetetlenkedése okozza a beteg halálát, v. egyéb problémát. Apámnak annak idején egy portással kellett "szembeszállnia" szinte fizikai erőszak árán, mert majdnem hagyta anyámat elvérezni egy méhenkívüli terhességnél, nem engedte be a mentőt... Aztán mikor mi vártuk a gyerekünket, és éjszaka közepén probléma lett, azt mondta a portás, ne zavarjuk a dokit, most feküdt le... persze mi azért zavartuk, speciel ugrott is, nagyon készségesen...

NemesekErnyo 2010.08.13. 18:18:40

@porcsinrózsa: Ha jól értem, egyetlen ortopédus van a kerületben? Akkor urológus, szemész nem helyettesítheti, még akkor sem, ha sürgős jelzésű. A recepciós ha adna időpontot, nyilván az orvos szabadsága utánra tenné. Az említett példádban ennek hiánya miatti időcsúszásra célzol.
Szerintem a recepciósnak nem szabadna közölnie a szabadság tényét, csak szimplán megadni egy X dátumot. Ha így történne, megelőzne sok felesleges asszociációt.

porcsinrózsa (törölt) 2010.08.13. 18:43:54

@NemesekErnyo:

Nem tudom szám szerint hány ortopéd orvos van, de esélyesnek tartom, hogy tényleg összesen csak egy, ha többen lennének csak nem egyszerre mennének szabira. A kerületen belül úgy tudom van két szakendelőintézet (mind két helyen több egyéb szakrendelés), mind két helyen van ortopédia, egyikben jelenleg egyáltalán nincs ellátás, pont ott amihez ismerősöm közel lakna. Nem tudom ide szabad-e írni a rendelőt, így csak annyit írok, az adott városrész főleg panelos övezet, sűrű lakosságszámmal, ahol éppen nincs ortopédia rendelés. (Tévedhetek, de szerintem csak ezon a városrészen és környékén lakik vagy 50 ezer ember, ahol nincs éppen ortopédia)

Más szakrendelésnél (más városnál),hallottam olyat, hogy nem a betegeket küldik át fizikálisan más helyen lévő szakrendelésre (persze kivétel a háziorvos, de az más ügy), hanem máshonnan szalajtanak szakorvost az adott rendelőintézetbe átmenetileg. Itt sajnos nem így működik. Mozgásszervi panaszosoknál meg nem mindegy eleve az sem, mennyit utaztatják őket jobbra-balra.

Igen, igazad van, az lenne a legjob, ha adnának egy időpontot, nem szólnának szabadságról és kész. De akkor is mi lenne a valós sürgős esetekkel?

Egyébként azért is háborgok, mert jó ismerősöm érintették ezek a dolgok, másrészről ha nekem lenne valami bajom, már én is ebbe a rendelőintézetbe tartozom... (amikor korábban a térdem műtötték, akkor még máshol laktam).

Nincs kedvem a jövőben ortopédiai panaszt begyűjteni... :D

porcsinrózsa (törölt) 2010.08.13. 18:51:13

@NemesekErnyo:

Idei adatot most megnéztem, nem mondom meg a rendelőt, hátha nem lehet, de a kerület összlakosságszáma több mint 120 ezer fő. Tehát esélyes, az 50 ezer fő nem túlzás amit írtam, hány ember tartozhat egyik rendelőhöz területi ellátás ügyileg.
Természetesen a kerületben a két szakrendelő mellett van egy kórház is (amiről sok rosszat nem is hallottam, inkább jót, főleg a szülészetről, ez nagy szó!), de tudomásom szerint a kórházba ortopédiai beutalóval nem lehet csak úgy besétálni...

2010.08.13. 19:53:10

Én nemrég jöttem haza Berlinből, ahol ösztöndíjasként kutattam a helyi orvosegyetemen (Charité) meg dolgoztam a DRK-ban (Német Vöröskereszt). Amikor a német-argentin meccset néztük a Fanmeilén a haverokkal, az egyikünknek kiment a bokája, mikor átugrotta a kerítést és rosszul ért földet. Szépen elkezdett bedagadni, iszonyatosan fájt neki, és bár volt nála eü kártya, odajött két - mit ad isten - DRK-s mentős, hogy segítsen, de mikor mutatta a haver a kártyáját, kb. abban a pillanatban átsétáltak egy részeg teutonhoz, akit szemmel láthatólag detoxba kellett vinni. Az indoklás annyi volt, hogy a magyar után csak nagyon sokára kapják meg a térítést.

Mondom, ez egy hat hetes sztori, még képeim is vannak róla (bedagadt láb, mentősök, stb.). Ez Németország és az ottani Vöröskereszt. Ott ez természetes, nem is volt ezzel semi probléma. Minálunk kíváncsi lennék, hogy ki mit szólt volna az esethez, mondjuk ha az édesanyja, gyereke vagy párja fekszik ott dagadó lábbal.

2010.08.13. 19:54:25

@ReignOfdark: ja bocs, és az nem kifogás, hogy "fáj". Általában azért megyünk az orvoshoz. Általában már későn.

ppppalika 2010.08.13. 21:14:24

@Karma17: Szerintem az orvos hibázott. Amikor műteni kellett, akkor mindenre adott beutalót, ott szerepelt az ok. Ennek figyelembe vételével adtak időpontot több helyre soron kívül.

sunwind 2010.08.13. 21:22:45

Akkor a nagyszámú jelentkezések okán két ötletem lenne.

(D E S P I, figyelj, kérlek!!)

A) verzió: mindenki, aki érdemben tenni akarna az ügyben (bármit), írjon nekem egy mailt. Megírhatná benne, hogy konkrétan milyen ötlete van, mit kellene tennünk szerinte, illetve azt is, hogy Ő maga miben tudna hozzájárulni a munkánkhoz (mihez ért, mihez van kedve, stb.). Ezt követően én csinálnék egy levlistát, amin már csak azok lennének, akik visszajeleztek.
B) verzió: Despi, kérlek jelezd, ha a szerveződést inkább Te fognád össze, a blogon keresztül. Ezesetben szerintem nyitni kellene egy önálló posztot, ami kizárólag ezzel a témával foglalkozna - és a végtelenségig (no, most optimista voltam :-)) nyitva maradna. Sztem a levlistát akkor sem úsznánk meg.

Despi, többiek, melyik verzió legyen?

Más: mindjárt előkotrom a régebben, egy másik blogra írt összefoglalómat a Svédo-i egészségügyi rendszer átalakításáról.

NemesekErnyo 2010.08.13. 21:49:40

@porcsinrózsa: A probléma gyűrűzik tovább azzal, ha tényleg egyetlen ortopédus van, hogy valószínűleg már a szabadsága ELŐTTI időszakban sem adhattak időpontot, hiszen így tudott tervezni egy távozási lehetőséget, üres előjegyzési időszakkal. Legalábbis így illik... annál durvább nincs, amikor előjegyzett beteg érkezik, az orvos pedig szabadságon. Hozzátartozóm ment már szakrendelésre úgy, hogy mindenki kolléga temetésén volt. Megpróbálták kiértesíteni, de nem ismerték a telefonszámát, levél pedig nem jöhetett szóba a rövid idő miatt.

rozsomák 2010.08.13. 21:53:22

Azért érdekes ez a szabadságolás kérdés..

Barátnőm - aki 26 éve dolgozik az egészségügyben - megkapja ukázban a főnővértől, hogy április környékén és novemberben veheti ki a szabiját, és még nyáron egykét napot. Pedig gyerekei vannak.. És ezt el kell fogadnia, mert a szabit a munkáltató határozza meg, nem úgy veszi ki, ahogy ő akarja..
Persze ez a magánszektorban is úgy van, hogy nem akkor mész szabira, amikor akarsz. A munkamenetet fenn kell tartani.

A másik:
Posztíró arra azért gondolhatott volna, hogy a szülés utáni bizonyos TB-ellátások feltétele a terhesség alatti bizonyos vizsgálatok megléte..És ezzel nem ártana már a terhesség első szakaszában is tisztába lenni..nem utolsó pillanatban gondolkodni, hogy akkor mi is a helyzet.. egy szülés azért nem egyik pillanatról a másikra lesújtó villámcsapás, mint bármilyen sokezer betegség.. fel lehetne rá készülni időben..

Despota 2010.08.13. 22:05:07

@sunwind: Bocsánat, csak most érkeztem gép közelbe.

Szerintem ezt a kommentet holnap másold majd be , hogy minél többen tudjanak hozzászólni. A magam részéről mindkét verziót szimpatikusnak tartom,az lesz a legjobb, ha a Többiek döntik el. Minden segítséget megadok, amit csak tudok.

huncut 2010.08.13. 22:30:52

@sunwind: Írtam neked.
Én örülnék, ha egy új blogban menne a vita és az ötletelés.

huncut 2010.08.13. 22:32:02

@huncut: Bocsánat, természetesen a praxison belül egy új témában. :-)

sunwind 2010.08.14. 01:37:42

@Despota: OK. Igyekszem a legközelebb jövő :-) poszt után bemásolni.

sunwind 2010.08.14. 01:44:39

No, akkor ezt sikerült találnom Svédországról:

Az egészségügy finanszírozása nagy részben önkormányzati forrásból folyik (kb. 70%).
A maradék forrás nagy részét a központi kormányzat adja.
Az állampolgárok jövedelemadó formájában fizetik a vonatkozó közterhüket.

Mindenki jogosult egészségügyi ellátásra.

Vizitdíjat kell fizetni, melynek mértéke általános orvosnál kb. 160-250 ft, szakorvosnál 330-500 ft.

A vényköteles gyógyszerek közül az évente egy paciens által igénybevett első kb. 1500 forintnyi részt a paciens fizeti, a következő kb. 1300 forintnyi résznek fele már állami-önkormányzati forrásból megy, majd így tovább egyre csökken a beteg által fizetendő rész - végül 8000ft felett teljes egészében az állam biztosítja a gyógyszert számára.

19 éves korig ingyenes a fogorvosi ellátás, később bizonyos részt a paciens fizet, a beavatkozás valós ára és a paciens által fizetett összeg közti gap-et az állam állja. Itt is van plafon - ha valaki kb 33000ft fölött vesz igénybe egy évben fogorvosi ellátást, akkor az afölötti részt már az állam állja.

És akkor jön az érdekesebb rész:
A 90-es évek elejére olyannyira finanszírozhatatlanná vált a rendszer (lakosság átlagéletkora megnőtt, a diagnosztikai-gyógyító technológiák drágultak), a várólisták olyan hosszúkká váltak, hogy kénytelenek voltak bizonyos reformokat bevezetni.
A reformok 3 fő eleme:

1. Idáig az egészségügyi intézmények csaknem száz százaléka állami-önkormányzati tulajdonban volt. Ezen intézmények esetében áttértek a beteg/beavatkozás alapú finanszírozásról a globális finanszírozásra (tehát a magyarországihoz hasonló rendszerről, amelyben a beavatkozásokat finanszírozták, áttértek arra, hogy a kórház kapott évi x korona büdzsét és abból gazdálkodott). Az intézkedés növelte a hatékonytalanságot, a várólisták ezen intézményekben még hosszabbak lettek.
2. Privatizáltak bizonyos szolgáltatókat. Eleinte csak orvosi rendelőket, majd kórházakat is. Ezekben az intézményekben óriási volt a hatékonyságnövekedés. Csökkentek a költségek és a várólisták egyaránt. Az önkormányzat ezeknek a szolgáltatóknak is finanszírozta a beavatkozásait, ám már beavatkozások szintjén (tehát nagyjából a magyar modell).
3. Bevezették a szabad orvos és intézményválasztás lehetőségét - nagyons sokat lendített a hatékonyságon és jelentősen csökkentek is a várólisták az intézkedés hatására.

No, hát ennyit sikerült összegyűjtenem.

Források:
www.nationalcenter.org/NPA555_Sweden_Health_Care.html
www.swedishhealthcare.se/swedenshealthcaresystem.html

Dr.laikus PhD 2010.08.14. 07:36:49

@sunwind:
www.eski.hu/hol/cikkh.cgi?id=555

Élnek Svédországban praktizáló magyarok.
Egy-egy konkrét témához ha lesz külön helyünk hozzá szólhatnának.

Más országokat itt lehet áttekinteni.

www.eski.hu/hol/cikkekh.cgi?temakor=25&osz=1&archivum=1

cenzorilla 2010.08.14. 07:56:10

@bakela:

"amíg a dolgozók helyzete nem oldódik meg addig a betegek helyzete sem fog javulni"

A többit törlöm.
Kérlek tartsd be a blogszabályzatot.
Ha van javaslatod hogyan lehet bármit tenni - végletek nélkül, minősítés nélkül tegyed.

huncut 2010.08.14. 08:10:20

@Dr.laikus PhD: Egy barátnőm ott él és dolgozik évek óta. Amikor terhes lett, egy magyar magánklinikán végeztette el a nálunk ilyenkor szokásos vizsgálatokat, mert azt mondta, a teljes térítési díjjal, a repülőjegggyel és a szállodai költséggel együtt is így járt jobban anyagilag. Ott egy várandós kismama nemigen kerül orvos elé a szülés közeledtéig, szó sincs olyan törődésről, mint nálunk szokásos, ha valaki igényt tart rá, borsos árat fizet érte.

Dr.laikus PhD 2010.08.14. 08:50:20

@huncut:

Angliában se.
Meg kéne tartani amit lehet a jóból.
El nem tudom képzelni, hogy a várandóság alatti vizsgálatok nélkül is lehet szülni.

Az én időmben havonta kellett járni, jóval kevesebb vizsgálatot lehetett elvégezni, UH kórházban fekvőnél nagyon indokolt esetben.

A mai technikák mellett sem lehet mindent kiszűrni sajnos.

2010.08.14. 09:46:18

@Karma17: "Nem akartam ekkora vihart kavarni ezzel a poszttal"
Sajnos a poszt írás ezzel jár. Nem szabad annyira komolyan venni a reagálásokat, mert legalább a fele mindig sértegetés.

Gest anyó férje 2010.08.14. 10:23:09

Jut eszembe egy korábbi posztbejegyzés (linkelni nem tudom) egy Ángliába került hölgytől aki hiányolta a terhesség alatti UH vizsgálatot, persze elhajtották mondván mire fel, náluk az nem szokás

Gest anyó férje 2010.08.14. 10:45:52

Sztem a magyar betegnek is fel kell rá készülni hogy az ellátást nem az igények határozzák meg hanem a rendelkezésre álló kapacitások

sunwind 2010.08.14. 11:17:58

Nem akarnám megszakítani a beszélgetést - de azért jó volna sztem, ha a külföldi példák esetén hiteles tanulmányokra, vagy legalább olyan emberek tapasztalatára alapoznánk, akik személyesen osszák meg velünk a tapasztalataikat, olyan módon, hogy ha visszakérdezünk, arra válaszolni tudnak.

Nem nagyon tudok bízni az olyan infokban, hogy hallottam a szomszédtól, hogy mesélték neki a sarki boltban, hogy Angliában késsel-villával fogyasztják a betegeket a kórházban. :-)

Jó volna forrásokkal ellátott, hiteles információkról vitatkozni, nem pedig mendemondákról.

sunwind 2010.08.14. 11:51:08

Jó volna, sztem, ha véleményalkotás előtt kizárólag hiteles forrásokra, tanulmányokra, illetve első kézből jövő információkra, beszámolókra hagyatkoznánk. Olyan beszámolókra, amelyek közlője rendelkezésünkre áll, vissza tudunk kérdezni nála.

Nem nagyon szeretem, mikor arról az alapinformációról folyik a beszélgetés, hogy "a szomszéd mesélte, hogy azt hallotta a sarki boltban, hogy Angliában még rosszabb a helyzet, mert ott késsel-villával eszik az orvosok a betegeket". :-)

Forrásra való hivatkozás, vagy olyan beszámoló, amely úgy indul, hogy ÉN ott voltam és az történt, hogy... Az az igazi. :-)

sunwind 2010.08.14. 11:52:11

@sunwind: jó lett ez a blogmotor, szerencse, hogy fél éjjelen át tartották karban...

huncut 2010.08.14. 12:11:20

@sunwind: A barátnőmmel esett meg a dolog, akivel napi kapcsolatban állok, én intéztem neki az időpontokat és elkísértem a vizsgálatokra. :-)

Gest anyó férje 2010.08.14. 13:18:03

@sunwind:
Ahogy látom mostanában kapcsolódtál be legalábbis nem emlékszem hogy korábban hozzászóltál volna de erről persze nem tudok becsatolni referenciát. Ha viszont nem csak a nicked angol hanem éltél/élsz odakinn akkor tudnod kell hogyan működnek a dolgok. Angliában megfordultam egypárszor, kórházban és poliklinikán is jártam, persze nem terhességgel mert az nálam genderileg kizárt, hát azt tudom mondani nagyon elcsodálkozna a legtöbb hazai posztoló mennyire nem olyan mint amilyennek elképzeli. Elképzelni persze lehet, de ezen a szájton többnyire elvárásként fogalmazódik meg. Az előjegyzési rendszer odakint például természetes, legfeljebb azon búslakodnak hogy hónapokat kell egy sima vizsgálatra várni, de ezért amennyire tudom senki sem az orvosokat szidja. Idehaza meg egymást hülyítik az emberek ahelyett hogy körülnéznének, ez a poszt is nagyjából ilyen

2010.08.14. 14:27:01

@Dr.laikus PhD:
Nagyon rendi vagy, hogy népszerűsítesz :) Még nem túl régen vagyok on-lány, időnként olyan, mintha a nagy semmibe írnék. Légyszi' kommentelj is néha nálam :-D

huncut 2010.08.14. 15:09:29

@doktrina: Hajrá, ne add fel! :-)))

sunwind 2010.08.14. 15:56:09

@Gest anyó férje:
Nem tudom, a témához mi köze annak, hogy én mióta írok ide. Nem tudom, mi az a "nemrégen". Ha ez érdekel Téged, nyilván utána tudsz nézni, hogy mióta írok ide.

Nem éltem Angliában, viszont sok helyen kaptam már egészségügyi ellátást külföldön. Azokon a helyeken, amelyeken én jártam, normálisabb viszonyokat tapasztaltam az itthoniaknál.

Nem azt mondtam, hogy az angol helyzet jobb, mint a magyar (egyébként az angol eü-i ellátási helyzet köztudottan az egyik legrosszabb Európában - tehát ők nem nagyon használhatók referenciaként), csupán azt mondtam, hogy ilyen jellegű forrásokra alapozva nem lehet értelmes vitát folytatni. Sztem. :-)

sunwind 2010.08.14. 16:01:12

@huncut: Oké, akkor kérdeznék. Barátnőd milyen módon fizetett volna odakint az ellátásért (kint dolgozik és biztosított, éppen ott tartózkodott, volt magánbiztosítása, Ő maga fizetett volna az ellátásért, stb.)?

Milyen intézményekben járt, mikor megoldásokat keresett, milyen jellegű vizsgálatokat, beavatkozásokat végeztek volna rajta? Maga választotta meg, hogy hova megy, vagy beutalták? Ha utóbbi, ki utalta be, ha előbbi, minek alapján választott orvost, vizsgáló intézményt?

Irise 2010.08.14. 16:13:14

@sunwind: Lovely. Én Angliában dolgozom orvosként.
Tegnapi betegem: koraterhes,hirtelen kialakult alhasi, jobb alsó kvadránsi szúró fájdalommal, elájult a fájdalomtól. Nem volt még hasi UH-ja. Szarul van.
Hemodinamikailag stabil.
Vért veszek, vénát biztosítok, hívom az ügyeletes nőgyógyászt,hogy hahó,van neked egy lehetséges méhenkívüli terhességem! Ő(abszolút sürgősség, Magyarországon mentővel a nőgyógyászatra, azonnal UH, vérrendelés, igazolt méhenkívüli (nem igazolt méhbeli) terhesség esetén műtét).
Nőgyógyász: jó, először zárd ki,hogy nem vakbél,aztán majd jövök.
Megugrottam a dupla lutzot az idegtől.
A vége az lett,hogy a nőgyógyász UH nélkül(!!!) hazaengedte a beteget,mondván,hogy hemodinamikailag stabil, ha baj van, jöjjön vissza azonnal, egyébként előjegyezte UH-ra holnapra.

Ezzel az a baj,hogyha méhenkívüli a terhessége, és elkezd vérezni, mondjuk éjszaka, akkor mire magához tér, eldönti,hogy be kéne menni a kórházba, felhívja a mentőket, azok kiérnek hozzá - rövidre fogva adott esetben elvérezhet.

Ja és,hogy a nőgyógyász.. errefelé a nőgyógyász ügyeletet olyanok látják el,akik adott esetben egy teljes hete dolgoznak nőgyógyászaton. Egyedül és teljes felelősséggel hazaküldhetnek bárkit.

Na,pl ez a különbség a két eü. rendszer között.

Irise 2010.08.14. 16:14:42

@Irise: És most nem arrogáns vagyok,hanem kib. ideges,hogy mi van a betegemmel.

sunwind 2010.08.14. 16:23:21

@sunwind: Ezt csak azért kérdezem, mert sokadszorra jelzem már - többek között én is - hogy az egészségügyi szolgáltatás is pont olyan (kéne, hogy legyen), mint bármely másik. Abból a szempontból, legalábbis, hogy fizetünk érte. Tehát, ha a barátnőd, Angliában mondjuk semmiféle járulékot, magánbiztosítást, stb. nem fizetett, akkor Ő ott nem biztosított. Értelemszerűen ez esetben eü-i probléma, vagy szülés esetén magának kell kifizetnie a teljes ellátást. És ebben semmi meglepő, vagy igazságtalan nincs. Természetesen ekkor olcsóbb számára a mo-i ellátás. Ezen nincs mit csodálkozni.

sunwind 2010.08.14. 16:27:35

@Irise: Közben már írtam, hogy az angol helyzet idecitálása nem túl szerencsés, mert talán náluk a legdurvább a helyzet egész Európában.

De jó, hogy itt vagy!! :-)
Nézd már meg lsz azt a kisregényt, amelyben még a késős poszhoz kapcsolódó kommentek vége felé neked válaszoltam! Ha már ennyit dolgoztam vele... :-DD

sunwind 2010.08.14. 16:30:17

@Irise: Én tenni szeretnék, nem panaszkodni.

Mert mindig itt ragadunk le: hogy szerintetek örüljünk, hogy ennyi, így még megy, mert másutt még rosszabb.

Én meg azt gondolom, hogy lehetne ennél sokkal jobb is, ha értelmesen nekiállnánk vele foglalkozni.
Talán alakul valami..Nem csatlakozol?

Irise 2010.08.14. 16:30:49

@sunwind: Elolvastam már, csak nagyon kevés volt az agyi kapacitásom munka után. Most még van egy kis tanulnivalóm, aztán átrágom rajta magam mégegyszer,bocsánat!

azbest 2010.08.14. 20:00:41

@rozsomák: tévedésben vagy a szabadság kivételével kapcsolatban. Az alapszabadság negyedét (5 nap) akkor köteles kiadni, amikorra kérik csak 15 nappal előtte jelezni kell. Sőt, megfelelő indokkal 3x1 nap előzetes bejelentés nélkül is kivehető.

Rossz olvasni némelyik kommentet. Nem igaz, hogy nem lehetséges jobban megszervezni a beosztást és becsülettel végezni a feladatokat. Sosem tudom megérteni, hogy miért áll meg az élet az országban ha beköszönt a nyár, az ősz, a tavasz vagy éppen leesik két pehely hó. Mindig van valami kifogás arra, hogy miért nem tudnak emberhez méltón bánni azokkal, akik segítségre szorulnak. Sok minden nem pénz hanem gerinc kérdése. Még a körzeti orvosnál is azt látom, hogy minnél modernebb felszerelést kap, annál kevésbé igyekszik ellátni a feladatát.

Tiszteletem azoknak az orvosoknak, akik a nehéz körülmények közt is becsülettel helytállnak. Nem róluk van szó.

huncut 2010.08.14. 20:33:48

@sunwind: Oda ment férjhez, évek óta teljesen legálisan, alkalmazottként dolgozik, és olyan biztosítása van, mint a svédeknek (ott nem szokás feketén dolgoztatni). Nincs magánbiztosítása, mert a területileg illetékes kórház is általában véve jó színvonalú, és csak annyit szorul orvosi kezelésre, amennyit egy általánosságban makkegészséges ember, tehát nem jár magánorvoshoz, nem is tudom, ott létezik-e ilyesmi.
Ott telefonos rendszer működik, ha bármi problémája van, telefonál, elmondják, mi a teendő. Mivel Magyarországon szült már 3 gyereket, és tisztában vele, itthon milyen vizsgálatok a szokásosak, telefonált, és rákérdezett az ottaniakra, akkor közölték vele, hogy igen, persze, ott is meg lehet csináltatni ezeket (állami intézményben is), csak fizetni kell érte ennyit meg ennyit. Osztott-szorzott, aztán telefonált nekem, hogy akkor inkább itthon. Egyszerű gyári munkás, nincs semmi külön biztosítása, de itt "úr" lehet a kinti keresetéből.
A babáról kiderült, hogy beteg (az itthoni klinika angol nyelvű leletét elfogadták, de ott is kontrollálták), el kellett vetetnie. Abban a kórházban csinálta végig az egész procedúrát, ahová területileg tartoznak, és maximálisan együttérzőek és segítőkészek voltak vele, de a baba betegsége valszeg csak a szülésnél derült volna ki egyébként. Azt már nem tudom, ezért a szülésindításért kellett-e valamit fizetnie, de erre nem is akartam már rákérdezni.

huncut 2010.08.14. 20:40:29

Egyébként tényleg nem tudok szinte semmit a svéd egészségügyi rendszerről, csak erről az apró szeletéről, de a többiről nem is mondok semmit.

Irise 2010.08.14. 21:02:56

@sunwind: Igen,persze,jó lenne tenni valamit :) Csak nem tudom,mit tudnék én hozzátenni,tekintve,hogy nem értek se a közgazdasághoz, se a politikához.

tizenhárom 2010.08.16. 10:51:05

Ez az ultrahang kérdés érdekes: Nekem endokrinológus kért hasi ultrahangot. Amikor időpontot kértem, már csak az endokrin kontroll időpontja utánit tudtak volna adni, hiába mondtam, hogy fontos lenne, mert az endokrinológusnak kell a lelet. Kissé bosszúsan mondtam: úgylátszik kénytelen leszek maszek rendelésre menni. Erre elkezdetek lapozgatni a füzetben, és lett időpont 3 héttel korábbra is. Amikor mentem a vizsgálatra kicsit korábban értem oda: nem volt előttem senki (a váró is üres volt), ezért behívtak hamarabb.
Ennyit arról, hogy nem volt szabad időpont...
Ami furcsa, hogy miért "ijedt meg" az asszisztens a maszek rendelés említésére, illetve, ha volt időpont korábbra, akkor miért nem akarta azt nekem adni?

IrishOak 2010.08.18. 12:50:29

@Karma17:
Beszámolni ám, ha megszületett a picur:-))

... lassan itt az idő:-D

Tessék felkészülni: a gyermek az első évben "átlagban" 940 órát sír.:-)) Az enyém hozta az átlagot,úgyhogy nem is panaszkodom. No ahhoz sokkal több türelem kell majd, mint egy Uh.t kivárni...és visszagondolva minden olyan furán viccesnek tűnik majd:-)
Tavaly ilyenkor még hol volt és most meg már egyedül feláll , meg kotor mint a gép:-DD
A legjobbakat kívánom:-)!

IrishOak 2010.08.18. 12:51:20

@Karma17:
Beszámolni ám, ha megszületett a picur:-))

... lassan itt az idő:-D

Tessék felkészülni: a gyermek az első évben "átlagban" 940 órát sír.:-)) Az enyém hozta az átlagot,úgyhogy nem is panaszkodom. No ahhoz sokkal több türelem kell majd, mint egy Uh.t kivárni...és visszagondolva minden olyan furán viccesnek tűnik majd:-)
Tavaly ilyenkor még hol volt és most meg már egyedül feláll , meg kotor mint a gép:-DD
A legjobbakat kívánom:-)!
© 2009-2015 praxis
blogszabályzat
süti beállítások módosítása