A betegnek kötelezettsége is van

2010.07.31. 06:00

Diplomás ápolóként annó megfogadtam, hogy addig fogom csinálni, amíg a kiégés első jeleit észre nem veszem magamon. Sajnos lehet, hogy néhány év múlva pályaelhagyó leszek, mert ezt nem lehet hosszútávon így csinálni. Ha az ember teljes egészét a betegnek akarja szentelni, akkor ahhoz kipihentnek, frusztráció mentesnek kell lennie, és a betegtől, illetve annak hozzátartozóitól is a legjobb hozzáállást kell hogy kapja.


A kipihentség kérdése ott megbukott, hogy számos egészségügyi dolgozó másodállást vállal valahol, mert valóban olyan fizetéseket viszünk haza hónapról-hónapra, amiből, ha az ember kifizeti a rezsijét, akkor már mondhatni elvétve marad. Szó szerint, hónapról-hónapra él túlnyomó részünk.


Mi 6-an vagyunk nővérek az osztályon, és ebből 4-en vállalunk másodállást. . . . (persze erre lehet vagdalózni, hogy mi választottuk ezt a szakmát, meg nem kell sajnálni őket, stb. Csak azt nem tudom, hogy az, aki eleve így áll hozzánk, miért várja el tőlünk, hogy mi úgy álljunk emberileg- és hangsúlyozom emberileg, és nem mint beteghez!!!- hozzá, mint ahogy ő azt maximálisan elvárja?)


Frusztrációmentesség: hát ez is bibis, akkor, amikor sok esetben sem a személyi, sem a tárgyi feltételek nem adottak 100%-osan ahhoz, hogy maximálisan el tudjunk látni valakit é s persze kin csattan mindig az ostor? A nővéren/ ápolón! Mert ugye a nap 24 órájában mi vagyunk kéznél a betegnek is és a hozzátartozónak is. Kaptam én már azért is, mert a szülőnek nem tetszett a zárójelentés tartalma! Nem mintha én írnám azt, vagy bármelyik kollega. Na nem baj, ezt is lenyeltem. .


Mellette fennáll az a probléma is, hogy némely orvos, cselédnek tekinti nővérkét. Én személyesen kaptam már a főorvosnőnktől megalázást azért, mert ő vendégül látta a másik részleg dolgozóit, és én nem tudtam róla, hogy nekem akkor épp pincérnőt is kellett volna játszanom, azaz felszolgálni a vendégeinek a kávét, stb.


Frusztráció vol. 3. : Ti mit tennétek, ha folyamatosan olyasmibe ütköznétek, hogy a szülő a szaros pelenkát az ebédes tálcára biggyeszti, és berakja a konyhába?


Vagy. Nagymama bejön az unokájához. Megyek a kórterembe, unoka szépen gyógytornázik a tornateremben, és mit látok a kórteremben? A nagyi szépen befeküdt az egyik ágyba, és durmol.


Azért könyörgöm! Kórházban vagyunk! És ez ne csak a dolgozókra vonatkozzon már! Tehát ennyit a frusztrációról!


Betegek és hozzátartozók hozzáállása: velem annó, pont ők szerettették meg ezt a szakmát! Pedig nagyon sokáig azt mondtam, hogy ágy mellett soha! Azonban államvizsga előtt, ösztöndíj kiegészítés képpen elmentem havi 80 órában osztályra dolgozni. Imádtam azokat a betegeket! És a hozzátartozóik is nagyon korrektek voltak! Miattuk maradtam a pályán államvizsga után is.
Azon az osztályon sajnos nem maradhattam, mert mire véglegesítettek volna, létszámstop, reformok, ágyszámleépítés, stb.

.
Továbbálltam. Gyerekvonalon helyezkedtem el, de sajnos itt folyamatosan olyanokba ütközök, mint a fent leírtak, és kissé kezdem már unni, hogy egyesek az alapvető tiszteletet nem tudják megadni, még annyit se, mint embertársának amennyit ad az ember, mert olyan hozzáállással jönnek már eleve be, hogy az eü személyzet csak szar lehet, és csak a parára utazik! (a para kérdésre szoktam én azt mondani, hogy ki is szoktatta rá őket a hálapénzre? El kéne ezen gondolkozni!)


Amúgy, ha már beszélünk a beteg jogokról, akkor vajon bárki is, aki vagdalkozik ránk, vajon fel tudná-e sorolni a beteg kötelezettségeit is? Kétlem! Mert nem csak joga van, hanem kötelezettségei is, csak ezt már elfelejtik emlegetni!


Ja, és nekem, mint ápolónak, milyen jogaim vannak, amiket érvényesíthetek anélkül, hogy beleszántanék néhány ember lelkébe?


Csak azt tudom ajánlani mindenkinek, hogy az eü személyzettől csak olyan hozzáállást várjon, amilyet nyújt ő maga is! Ha már eleve megbélyegzőn, általánosítón áll a személyzethez, akkor ne várjon 24 órás vigyort! Max. vicsort!


Nekem nincs miért mentegetőznöm, én tudom, és azok a szülők is tudják, akik gyerekeit elláttam, hogy próbálom maximálisan ellátni a rám bízott gyerkőcöket, és mindenféle ellenszolgáltatás nélkül!


Én tudom, mert én élem át, hogy a párom leb. . . sz, mert még azt a kevés pénzemet is képes vagyok visszaforgatni, ha arról van szó, hogy 1 gyereknek az anyukája nem tud megvenni 1 rohadt fogkrémet, megveszem én neki, hogy tudjon mivel fogat mosni, vagy banánt, vagy. . .


És ezt tudom mondani a kolléganőimről is! Ezért sértőnek érzem az általánosítást, és a negatív jelzőket ránk nézve!

Van egy sztorid a magyar egészségügy helyzetéről? Megvárattak, félrekezeltek, megaláztak? Küldd a praxisblog@yahoo.com címre!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2010.07.31. 06:17:32

A beteg kötelezettségei

26. § (1) A beteg az egészségügyi szolgáltatás igénybevételekor köteles tiszteletben tartani az erre vonatkozó
jogszabályokat és az egészségügyi szolgáltató működési rendjét.
(2) A beteg - amennyiben ezt egészségi állapota lehetővé teszi - köteles az ellátásában közreműködő egészségügyi
dolgozókkal képességei és ismeretei szerint az alábbiak szerint együttműködni:
a) tájékoztatni őket mindarról, amely szükséges a kórisme megállapításához, a megfelelő kezelési terv
elkészítéséhez és a beavatkozások elvégzéséhez, így különösen minden korábbi betegségéről, gyógykezeléséről,
gyógyszer vagy gyógyhatású készítmény szedéséről, egészségkárosító kockázati tényezőiről,
b) tájékoztatni őket - saját betegségével összefüggésben - mindarról, amely mások életét vagy testi épségét
veszélyeztetheti, így különösen a fertőző betegségekről és a foglalkozás végzését kizáró megbetegedésekről és
állapotokról,
c) az egészségügyi miniszter rendeletében foglalt fertőző betegségek esetén megnevezni azon személyeket, akiktől
a fertőző betegséget megkaphatta, illetve akiket megfertőzhetett,
d) tájékoztatni őket minden, az egészségügyi ellátást érintő, általa korábban tett jognyilatkozatáról,
e) a gyógykezelésével kapcsolatban tőlük kapott rendelkezéseket betartani,
f) a gyógyintézet házirendjét betartani,
g) a jogszabály által előírt térítési díjat megfizetni,
h) jogszabályban előírt személyes adatait hitelt érdemlően igazolni.
27. § (1) A beteg és hozzátartozói jogaik gyakorlása során kötelesek tiszteletben tartani más betegek jogait.
(2) A beteg és hozzátartozói jogainak gyakorlása nem sértheti az egészségügyi dolgozóknak törvényben foglalt
jogait.
(3) A betegjogok gyakorlásának módját - e törvény keretei között - a szolgáltató működési rendje (gyógyintézet
házirendje) szabályozza.

P75 2010.07.31. 08:47:12

Korrekt poszt. Amikor a sotera akartam jelentkezni, akkor mondta egy orvos baratom: ha betegekkel akarsz foglalkozni, menj el apolonak, mert orvoskent erre nem lesz alkalmad.

Dubito 2010.07.31. 09:45:39

Az emberek nem becsülik azt, ami ingyen van. Fizetős egészségügy kell, vizitdíjjal, önrésszel, hálapénz nélkül. Akkor majd lehet elvárásokat megfogalmazni és betartatni, mindkét részről. Tisztességes bért fizetni a dolgozóknak és tisztességes szolgáltatást nyújtani az ügyfélnek.

Látott már valaki olyat, hogy egy bankfiókban az ügyfél végigdől a heverőn durmolni?

josef_k 2010.07.31. 09:51:46

Nekem is tetszik a poszt. Nekem vegyes a képem az ápolónőkről, de pont ezért nem általánosítanék. Voltak, akik az idős szüleim/nagyszüleim mellett is nagyon odaadó munkát végeztek, és voltak, akik a páréves gyerekem mellett sem. És fordítva is. A posztolónak őszinte elismerésem.

2010.07.31. 10:20:51

Maxi respekt a postírónak! Édesanyám ápolónőként ment nyugdíjba, talán ezért is nállunk természetes a korházi személyzet maximális tisztelete!

2010.07.31. 10:23:14

@Dubito: Igen helyes!!!

Anyám mesélte hogy a 400 forintos vizitdíj miatt mennyire megcsappant a panaszkodók, lézengők hada a rendelőben (akkor már nem osztályon dolgozott). Aztán mindez visszajött az eltörlésével :(

iovianus 2010.07.31. 10:33:15

Sajnos a hozzátartozókra nem vonatkozik kötelezettség, ahogy tudom, de a jómodor mindenképp.

Az orángután anyuka egyik fő jellemzője, hogy minden élethelyzetben megvédi kicsinyét, mindig másnak ront neki saját -nevelési- hiányosságai miatt. Ez van, ők ilyenek...

Vmn 2010.07.31. 11:17:21

@Dubito: Most is fizetos ez az ingyenes egeszsegugy. TB.

Öreg Sam 2010.07.31. 12:04:29

Bazz!
Megnépszavaztuk a kizsákmányoló,vérszivó 300 ft-os vizitdij,meg az 1000 ft-os kórházi napidij eltörlését,helyének sóval való behintését.Visszaállt a régi rend,öreg mamik némi szendviccsel felszerelkezve az egész napot végigülik-sétálgatják a rendelőkben,mert ugye ott fűtenek-világitanak...
Nem volt ez eget verő összeg,strukturális átalakitásokhoz meg egyenesen nevetséges,de mégis...
Elindult volna valami a maga útján.
A népszavazást kezdeményezőknek meg főhet a gatyájuk most,ki kellene találni,hogyan lehet visszalapátolni a szart a lóba.

2010.07.31. 12:10:17

Kötelességem fizetni minden hónapban. Sokat.

Sir Galahad 2010.07.31. 12:25:48

El tudnám mondjuk képzelni, hogy aki orángutánként viselkedik a személyzettel, annak (vagy a gyerekének) a kezelési költségét ne állja a tb. Egyből visszavennének a magas c-ből...

lüke 2010.07.31. 12:31:58

na ja,
föleg ,ha kirúgják a korteremböl, meg a vizsgálóból

strohmann 2010.07.31. 12:43:34

@vuvuzela importőr: az a baj, hogy közös kasszán vagy 10 millió emberrel. Hivatalosan az ország csak 39%-a aktív, közülük is pár százezer ember lehet ténylegesen, aki a valós jövedelme után méltányosan fizet közterheket. Plusz a közszférások. Így kb. egymillió ember fizeti 10 millió emberre a közszolgáltatásokat.

Ja, és ha nem kérsz számlát/nyugtát a szerelőtől, fodrásztól stb., akkor az ő TB-jét, a gyerekei iskoláztatását, a lakóhelyén a közvilágítást, stb. is Te fizeted az "okos" szaki helyett.

Persze ha az orvos fogad el hálapénzt, hörög, prüszköl mindenki, de hogy az ország 90%-a kivonja magát a méltányos közteherviselés alól, az rendben van. Kettős mérce.

BKV reszelő 2010.07.31. 13:03:55

Teljesen meghatódtam, de:

"...Csak azt tudom ajánlani mindenkinek, hogy az eü személyzettől csak olyan hozzáállást várjon, amilyet nyújt ő maga is! Ha már eleve megbélyegzőn, általánosítón áll a személyzethez, akkor ne várjon 24 órás vigyort! Max. vicsort!..."

Ki a franc várja, hogy vigyorogjál 24 órában?! Az az elvárás, hogy elláss, mint beteget és ne alázz meg, mert akkor kiégetlek 5 perc alatt és hagyhatod el a pályát. Otthon vigyorogj.

BKV reszelő 2010.07.31. 13:06:37

@strohmann: Csúsztatsz!

"...Persze ha az orvos fogad el hálapénzt, hörög, prüszköl mindenki, de hogy az ország 90%-a kivonja magát a méltányos közteherviselés alól, az rendben van. Kettős mérce. "

Nem, nem hörög senki, ha elfogad hálapénzt egy orvos. Azért hörögnek, hogy előre szól, hogy ez a feltétele az ellátásnak. Nem tudom, érzékeled-e a pici eltérést a két mondat között.

Az elsőben ha mindent megkaptam és elégedett vagyok, akkor ha a lelkemnek ez még kell, csúsztatok.

A második esetben szól az orvos, hogy hiába fizetem a TB-t hónapról hónapra, évről évre, meg is dögölhetek, amíg a szerinte neki jár súlyos tízezreket le nem perkálom.

Utóbbi zsarolás. Nem is kicsit.

BKV reszelő 2010.07.31. 13:12:17

@strohmann: Csúsztatsz !

"...Persze ha az orvos fogad el hálapénzt, hörög, prüszköl mindenki, de hogy az ország 90%-a kivonja magát a méltányos közteherviselés alól, az rendben van. Kettős mérce."

Nem, ezen nem hörög senki. A hörgés akkor kezdődik, amikor a TB-t fizető polgárral előre közlik, hogy mennyi az annyi és azt le kell tenni, mert nem lesz ellátás. Érted?

Ha elégedett voltam az ellátással és a lelkemnek kell, adok, nem hörgök.

Az viszont, ha bemegyek, a TB kártyám alapján jogosult vagyok, de paraszolvencia hiányában nem kapok ellátást vagy rosszabbat, mert nem adok...az zsarolás...ezért hörög mindenki.

BKV reszelő 2010.07.31. 13:12:56

Na, azt hittem lenyelte a postomat és beírtam újra...másodikat kitörölhetné a bloggazda! Köszönöm!

leone007 2010.07.31. 13:51:01

@BKV reszelő: ezek szerint még nem halottad az egészségügyet kritizálók egyik fő érvét mely szerint: "a mosoly nem kerül pénzbe"

Az persze egy másik dolog, hogy valóban sokkal jobban érzik magukat a betegek, ha mosolyognak rájuk.

leone007 2010.07.31. 13:57:50

@BKV reszelő: Orvos lettél. Kollégáid közül többen előre kérik a pénzt, de te nem, azért sem. Utólag meg nem nagyon adják, ígérték, de nem adják, mert rájöttek, hogy annak az 5-10 ezer forintnak máshol is jó helye van, főleg, ha már meggyógyult a beteg. Minden hó végén kapod a számlákat, és nőnek a gyerekeid. Próbálod tervezni a jövődet, de nem tudod, mert kiszámíthatatlan a paraszolvencia, ezért másod/harmadállást vállalsz, és egyre fáradtabb vagy.

Mi a teendő? Lemondasz a céljaidról, és élsz tovább így, fáradtan, de büszkén, megtörve ugyan, de tisztességesen, holott tudod, abból nem lesz lakása a gyerekednek amikor felnő, és neked sem minden évben nyaralás a szeretteiddel.

Vagy esetleg alkalmazkodsz a rendszerhez, és előre kéred a pénzt, hogy tervezhető(bb) legyen a havi bevételed, és a családod jövője?

Vagy fogod magad és lelépsz külföldre, ahol minden lehetőség adott, csak épp nem a hazádban élsz?

Szerinted ezek jó megoldások?

strohmann 2010.07.31. 14:23:44

@BKV reszelő: Még egyszer, az ország töredéke fizet méltányos közterhet, TB-kártyája mégis gyakorlatilag mindenkinek van, érvényes TAJ-jal. Abban igazad van, hogy az orvosnak ott a helyszínen nincs joga eldönteni, hogy Te akkor most minimálbéres adóelkerülő, kamu rokkant, stb. lennél, vagy esetleg a jövedelmed 100%-a után közterheket fizető állampolgár. Na de "történelmileg" kialakult egy rendszer, a nem hivatalos fizetési csatornával (hálapénz) együtt. És mint ahogy pl. a taxisok között is vannak hiénák, meg vannak egy hétvégi duguláselhárításért 15 E Ft-t számla nélkül elkérő vízszerelők, vannak orvos hiénák is, erről hasonlóan gondolkodunk. Csak én (nem orvosként, nem egészségügyisként) úgy közelítek ehhez, hogy az egészségügyön kívüli körülmények miatt nem minden esetben az orvosokat (eü.-i dolgozókat) kell szidni.

Ezen a blogon is lekommentelik minden nap, hogy „az ÉN TB-mből” hogyhogy nem futja az ÉN ellátásomra. Ezt abban a kontextusban kell nézni, hogy pl. valaki nem ad és kér minden megfelelő szituációban számlát (de mondhatnánk a feketefoglalkoztatást, a kamu rokkantak 800 ezres tömegét, hogy a korrupcióról már ne is beszéljünk, stb.), akkor más emberek helyett is fizeti a közterheket, mert az ő legális jövedelméből befolyó adók, járulékok eloszlanak 10 millió ember között. Akiknek 61%-a gazdaságilag inaktív, de TB-kártyája van többnyire. És az aktív 39% zöme is kibújik az adózás alól, ahol csak tud.

Ne érts félre, nem értek egyet az orvoskorrupcióval, de bizonyos eü.-i rendszeren _kívüli_ körülmények rendbetétele nélkül (igazságosabb, egyenletesebben szétterített közteherviselés, inaktívak bevonása a közteherviselésbe) + vizitdíj, önrész nélkül, csak annyit érünk az „orvos hiénák” (főleg sebészek, nőgyógyászok) szidalmazásával, mintha a bürokráciáért kizárólag a hivatalban ülő Jucikát szapulnánk habzó szájjal, és nem a szövevényes törvényeket, felesleges szabályokat. Másképpen: mi fog változni, ha csak Jucikát szidjuk évekig, de máson nem változtatunk?

Végül: én sem értek egyet az előre kizsarolt „hálapénzzel”, de „úgy jártunk”, hogy egy szabályozatlan fekete/szürke piac van jelen az eü.-ben, és az orvosok egy része teszteli ennek a határait. Sokuknak nincs más értelmes alternatívája (lásd @leone007 hozzászólását fent); persze vannak hiénák is, mint írtam. A megoldás kulcsa részben az eü.-i rendszeren kívül van.

ZöldszemM2 2010.07.31. 15:00:04

@strohmann: A számlát nem kérni kell azt adni kell kérés nélkül is !!

leone007 2010.07.31. 15:25:36

@ZöldszemM2: hah, ez aztán érv a javából. Kifejtenéd bővebben, vagy az már nem megy?

Öreg Sam 2010.07.31. 15:25:49

@ZöldszemM2:
Neked el kell hinnem,hiszen a világ legokosabb embere mondta,Te.

szabidoki 2010.07.31. 15:52:47

@vuvuzela importőr: attól még viselkedni is kell. Ha színházba mész, onnan is kihajítanak, ha balhézol, hiába vettél jegyet.
@ZöldszemM2: na ja, csak nem adják. Ha netán kéred, akkor azonnal kétszer annyiba kerül a móka.

Cuncimokus 2010.07.31. 17:26:35

> Mi a teendő? Lemondasz a céljaidról, és élsz tovább így, fáradtan, de büszkén, megtörve ugyan, de tisztességesen, holott tudod, abból nem lesz lakása a gyerekednek amikor felnő, és neked sem minden évben nyaralás a szeretteiddel.

Hát ez kivágta nálam a biztit... Bár ha belegondolok, jó ötlet. Én vegyészmérnök vagyok, az orvosokhoz hasonlóan fix fizetéssel, amiből a gyerekeimnek nem tudok házat venni (magamnak sem), és nyaralni sem tudunk minden évben elmenni. De majd szólok a főnökömnek minden nap előre, hogy ma ennyit meg ennyit fizessen a zsebembe, és akkor elvégzem a munkát. És akkor majd lesz házam, meg a gyerekeimnek is, és évente járunk majd nyaralni. Kösz a tippet.

Irise 2010.07.31. 17:33:47

@Cuncimokus: Hány órát dolgozol hetente ugyanannyi fizetésért? Ügyeletes vagy éjszaka és hétvégén? Behívható vagy a karácsonyi asztal mellől? Sugárzásban,vagy fertőző betegekkel dolgozol?

Cuncimokus 2010.07.31. 17:44:53

@Irise: Ez a pályaválasztáskor nem volt világos?

Ja, még a biztosítékot kivágó eszmefuttatáshoz: Írja a doktorúr, hogy hát bizony az a beteg utólag már nem mindig akar fizetni, mert meggondolja magát, van annak a pár ezer forintnak jobb helye is...
Ja, gondolom, a betegek egy jelentős részénél nem a gyerek kistaffírozására vagy nyaralásra megy el az összeg, hanem például úgy gondolja az a számító dög, hogy inkább mégis a villanyszámlát fogja kifizetni. Hallatlan. No persze ha a doktorúr előre megmondja a tarifát, akkor nincs mese, a villanyszámlával meg majd csak lesz valami...

Hogy a kérdéseidre is válaszoljak:

Nem, nem dolgozom sugárzással meg fertőző betegekkel, adott esetben randán rákkeltő vegyületekkel, párolgó oldószerekkel viszont igen.

Nem, nem vagyok a karácsonyi asztal mellől behívható. Cserébe a fizetésem annyi, mint egy laboránsé, holott doktorim van. És NINCS lehetőségem senkitől kihúzni még pár bankjegyet. És még én örülök, hogy VAN MUNKÁM!

Irise 2010.07.31. 18:24:48

@Cuncimokus: Örüljél,hogy van munkád. De gondolom ez a pályaválasztáskor is világos volt. Úgyhogy kár a fröcsögésért.

Cuncimokus 2010.07.31. 18:44:36

Nem, a pályaválasztáskor egyáltalán nem volt világos.

És köszönöm az engedélyt, akkor hát továbbra is fröcsögök, mint mindig, amikor azt látom, hogy egyesek
1. nagyobb szeletet hasítanak maguknak az amúgy sem túlságosan nagy tortából, pusztán azért, mert ők megtehetik (lásd még: sztrájkok egyes ágazatokban), és
2. pénzt fogadnak el (sőt! ELŐRE KÉRNEK) náluk lényegesen szegényebb emberektől olyasmiért, amiért azok egyszer már súlyos százalékokat fizettek.

Ez sajnos nekem nem tetszik, lehet fröcsögésnek nevezni, de attól még nem fogom gusztusosabbnak érezni.

P75 2010.07.31. 19:02:39

@strohmann: ha az orvos az előre elkért pénzről vagy a magánrendelés díjáról nem ad számlát, akkor nem fizet utána járulékot, tehát az ő TB-jét is én fizetem. Nem kettős mérce. Ugyanolyan undorító fekete jövedelem ez is.
Hangsúlyozom, itt az előre kiszabott díjakról van szó, nem a szívből adott hálapénzről!!!
Éppen hogy Te nézed a dolgokat kettős mércével. Az az orvos, aki nem ad számlát az elkért pénzről, semmivel se tartsa magát többre mint egy zugvillanyszerelő vagy egy taxis hiéna!

P75 2010.07.31. 19:05:19

@Öreg Sam: hát igen, komoly változások voltak akkor és a legrosszabb dolog volt az a népszavazás :-( (a kórházi napidíj is 300,- Ft volt, az indokolatlan ügyeleti ellátás került 1000,- Ft-ba)

Irise 2010.07.31. 19:25:57

@Cuncimokus: Ha a saját életedben a pályaválasztáskor nem volt világos,hogy mekkora fekáliába kerülsz 2 év múlva, akkor miért tételezed fel,hogy másnál a pályaválasztáskor világos volt,hogy hogyan is néz ki az a pálya - belülről..?

Irise 2010.07.31. 19:27:14

nem 2,hanem 20 akart lenni :)

Cuncimokus 2010.07.31. 19:31:52

@Irise: Az orvosi hálapénzt nem tegnapelőtt találták ki.

És ÉN nem kerültem fekáliába. Mindössze megállapítottam, hogy a szakmám anyagi megbecsülése nem megfelelő, ez még nem fekália. NEM EZ A FEKÁLIA, ez csak pech.

Irise 2010.07.31. 20:03:25

@Cuncimokus: Még mindig nem válaszoltál arra,hogyha neked nem volt világos pályaválasztáskor,hogy mire számíts,akkor miért várod el mástól,hogy neki(k) az legyen?

Cuncimokus 2010.07.31. 20:29:00

Vegyük át még egyszer :-D

Arra számítottam, hogy szeretni fogom, amit csinálok, és rendesen meg fognak érte fizetni.
Ebből a második nem jött be. Ez ellen nem tudok mit tenni, nem állhatok oda az összlakosság betegebbik feléhez, hogy mindegyiktől nyúljak, ÉRTED! NYÚLJAK! egy kis fizukiegészítést (ha érted a célzást).
Az első igénypont ellenben bejött.
Én se láttam a jövőt. Oh well.

Tehát: 1. Szeretem a szakmámat, 2. Vacak az ellentételezés.

_Mások_ (ha érted!) hasonló helyzetben vannak (szeretik a szakmájukat, szar a fizetésük), ám ők megtehetik, és meg is teszik, hogy beteg, szegény stb. embertársaikat kis külön sarccal megsarcolják.

Összefoglalás: Nem azt várnám el, hogy lássátok a jövőt, tudod, mit?, még csak azt sem, hogy ne fogadjatok el hálapénzt,
pusztán annyit várnék el, hogy hadd döntse már el a beteg, hogy ad-e hálapénzt (érted! HÁLA! =Szabadon választott), ne pedig ti közöljétek vele a magánsarc mértékét kezelés előtt.
Mi ezen olyan nehéz, de most komolyan?!

Irise 2010.07.31. 20:36:13

@Cuncimokus: Mi történik abban az esetben,ha nem fizetik a "magánsarcot" ahogy te hívod? Valamint miért gondolod,hogy nincsa a betegnek döntési joga arról,hogy ad-e hálapénzt,vagy sem?

Cuncimokus 2010.07.31. 20:47:47

Szerintem olyankor a beteg q. rosszul érzi magát, és retteg, hogy nem fognak vele megfelelően foglalkozni.
Mintha nem lenne elég a betegsége.

Irise 2010.07.31. 20:53:01

@Cuncimokus: Úgy értettem a kérdést,hogy mit fog csinálni az orvos,ha a beteg nem fizeti a "magánsarcot"?

2010.07.31. 20:54:30

@Irise: Ne nézd le ennyire a betegeket. Ha nem származna előnyük abból, hogy fizetnek, a többség nem fizetne. És ha most egy listát írnék, mi a különbség pénzért és nélküle, bizonyára mindent megcáfolnál. Értelmetlen vita meg van éppen elég ezekben a blogokban.

Cuncimokus 2010.07.31. 20:57:38

@Irise: Az orvosok egy része feltehetően nem úgy fogja kezelni a beteget, mint a jól fizetősöket.
Hogy mekkora ez az "egy rész", azt nem tudom. De hogy nullánál több százalék, az nagyjából biztos.

Irise 2010.07.31. 21:32:59

@Turchi: Te honnét veszed,hogy én lenézem a betegeket? Egyáltalán nem nézem le őket.
@Cuncimokus: Nagyon általánosítasz. Vannak pénzre hajtó orvosok,ahogy vannak pénzre hajtó vegyészmérnökök is. Mégis úgy érzem,hogy túlpörgeted ezt a dolgot. A beteg élete,kezelésének minősége nem múlik, nem múlhat azon,hogy ad-e hálapénzt, vagy sem. Ha valaki előre megnevez egy összeget,a betegnek joga van azt mondani,hogy ő másik orvost,vagy másik kórházat akar. Felesleges ezen rettegni. Felesleges fröcsögni, olyan szavakat használni,mint "magánsarc" , ordítva írni (nagy betűkkel).
Nagyon rossz tendencia úgy élni egy életet,hogy "ha nekem rossz,legyen másnak is az". (Én se megyek nyaralni, ő se ugráljon.) Én inkább úgy gondolkodnék,hogy azon kellene munkálkodni,hogy mindenkinek joga legyen a normális fizetéshez, stb. Mégiscsak előremutatóbb, nem?

szabidoki 2010.07.31. 22:26:15

@Cuncimokus: hát, akkor én rengeteg ilyen rettegőt kezeltem már, mert a betegeim túlnyomó többsége nem ad egy árva vasat sem... :)

BKV reszelő 2010.08.01. 05:58:46

@strohmann: A bibi mindössze annyi, hogy más hiénáknál nem az életed, a jövőbeni életminőséged múlik a hiénán. Ergo lemondasz a "szolgáltatásairól" simán, ha zsarol. Az orvos azonban nem fuvaros vagy duguláselhárító vizes ember, hanem adott esetben beléd fog vágni, amííg szedálva vagy és sokszor nem tudsz lemondani a szolgáltatásáról, mert sürgős a dolog...van egy kis difi a hasonlatod és a téma között.

Cuncimokus 2010.08.01. 09:13:37

Ugyan, Irise, remélem, te sem gondolod komolyan, hogy ha a beteg végre-valahára bekerül az orvoshoz (előjegyzés, várakozás), majd meghallja a tarifát, akkor "ó, ez nekem túl drága!" felkiáltással megköszöni az árajánlatot, és előlről kezdi máshol. Nem, olyankor nyel egyet, és fizet.
Igen, előremutatóbb lenne, ha mindenkit a tudásának megfelelően megfizetnének. Csakhogy amíg az orvosok hálapénzt kapnak, addig ezirányban semmi elmozdulás nem lesz, ugyanis az többletkiadással járna, és a fejesek így gondolkoznak: "Kikaparják ők maguknak a gesztenyét, minek fizessünk a nagy közös kasszából?" Sajnos ez a nyomorult hálapénz eleve olyan rákos burjánzása a magyar társadalomnak, aminek a kiirtására nem biztos, hogy létezik megfelelő módszer.
Ez egy dolog.
De előre közölni tarifát, az pofátlanság.

Szabidoki: lehet, hogy te nem azzal fogadod a betegeidet, hogy ennyi meg ennyi lesz zsebbe.

Olvassátok el a következő postot, ha még mindig nem világos :-(

Cuncimokus 2010.08.01. 09:18:14

@Irise: Aztán mondd már meg nekem, mit tehet egy "pénzre hajtó vegyészmérnök", légyszi.
A "nekem rossz, másnak se legyen jó" témakörhöz: Próbáld meg, kérlek, beleképzelni magad a fordított helyzetbe. Kicsit vonatkoztass el attól, hogy mint orvos, éppen közel vagy a mézesbödönhöz. Végezd el a gondolatkísérlete, amiben te vagy a beteg, aki például éppen azon filózik, hogy júliusban vagy augusztusban vegye meg a gyerekének az iskolai tankönyveit, melyik hónapban megengedhetőbb. És ebben a szép, fennkölt pillanatban közli az orvos, hogy "ötvenezret kérnék szépen, és utána megbeszéljük a részleteket".

adamantium 2010.08.01. 09:47:38

@Cuncimokus: a vegyész, attól függően, hogy hol dolgozik, igencsak sok mindent tud befolyásolni. természetesen ha egy gyárban nyomod az ipart 30 éve akkor hacsak fel nem fedezel valamit jellemzően nem gazdagszol meg. de ha mondjuk egy engedélyeket kiadó hivatalban dolgozol és megállapítod, hogy a visegrádi ásványvíznek túl magas a fluorid tartalma ezért gyermekeknek nem ajánlott fogyasztásra, de egy kis ajándék fejében megcsinálod az egész vizsgálatot újra úgy, hogy ez ne ötlödjön annyira szembe és nyugodtan lehessen forgalmazni az árut, abból már lehet egy kis tőkére szert tenni. ha meg később (mint jelen esetben is) bebizonyosodott az ellenkezője, nem mondhat senki semmit, mert nem bizonyítható, hogy ez mindig így volt és minden palack esetében így van. nekem van ismerősöm ilyen laboratóriumban, van némi rálátásom arra, hogy mit is próbálnak megetetni velünk

Dr.laikus PhD 2010.08.01. 10:03:52

@adamantium:

Eszembe jut a gyerekem 10 éves korában.

Abban a reményben, hogy a brancshoz fog tartozni és egyszer ő is hangadó lesz, hülyeséget csinált.

Szülőnek első mondata büdös kölkéhez - hisze nem ezt tanítottam neki - ha azt mondják ugorj a kútba akkor bele ugrasz?

Hónapok óta mentség mindenre, hogy de a másik is.

adamantium 2010.08.01. 10:10:29

@Dr.laikus PhD: látom nem jött le a lényeg mint sokszor máskor.
"Aztán mondd már meg nekem, mit tehet egy "pénzre hajtó vegyészmérnök", légyszi. " erre a kérdésre válaszoltam egy példával, látom nehéz volt felfogni

Dr.laikus PhD 2010.08.01. 10:18:38

@adamantium:

Nyilván, mint mindig most is leragadsz és még véletlenül nem általánosítasz, még véletlenül sem gondolod végig, hogy ezidáig miről szólt a beszély.

Nem baj. Fáradt vagy, ügyeltél, véded a saját etikád - ami remélem nem azonos avval amit elutasítunk. (mint sokszor máskor)

Az egészről beszélünk, beszélnénk.
A lényegi vita igazi akadálya, amikor valaki egy, azaz egy érvbe, vagy szituációba ragad bele..., de tudod te ezt nagyon jól.

Ugyandehogy (törölt) 2010.08.01. 10:22:14

Neked nem kéne ápolónőnek lenned.
Pont.

adamantium 2010.08.01. 10:25:27

@Dr.laikus PhD: a mellébeszélés meg a te taktikád, feltettek egy kérdést és válaszoltam. ha tőled megkérdik, hogy mennyi az idő, vagy mondjál egy focistát a real madridtól, akkor bizonyára fél órás monológban kifejted mi a véleményed az egészségügy jelenlegi helyzetéről. ezt tudathasadásnak hívják

Irise 2010.08.01. 11:39:33

@Cuncimokus: "Kicsit vonatkoztass el attól, hogy mint orvos, éppen közel vagy a mézesbödönhöz. "
Csak tájékoztatásul. 50 ezer alatti volt az egy főre esőnk (orvos apa, anya gyed-en az 1 éves gyerekkel). Mind a férjemnek,mind nekem olyan szakterületünk volt,hogy évente összesen nem kaptunk 10 ezer ft hálapénzt ketten. Ilyen nagyon közel voltunk a mézesbödönhöz. Az pedig,hogy tarifát előre közölni a beteggel, ez out of question.
Mindenesetre örülök,hogy elhagytam azt a világot,amiben te élsz. Mert annyiszor hallottam,hogy milyen jó nekem,mennyi hálapénzt kaphatok és milyen szemét vagyok,mert nem mosolygok eléggé,hogy tele lett vele a tutyim.
Itt nincs hálapénz. Heti 36 órát dolgozok, plusz fizetnek heti 4 óra pihenőidőt , és 4 óra tanulási időt. Havi egymillió ft-ot kapok, kedves,kipihent kollégákkal,mosolygós betegekkel dolgozom.

Én ahogy írtad,nem azon filóztam,mielőtt kijöttünk ide,hogy júliusban vagy augusztusban vegyem-e meg a gyerek könyveit. Én azon filóztam,hogy melyikünk szüleitől kérjek kölcsön,hogy legyen mit enni.

Nyisd ki szép szemeid, nem minden van úgy,mint elképzelted.

Cuncimokus 2010.08.01. 15:10:44

@Irise: Akkor meg végképp nem értem, miért véded annyira a mundért. Annyit voltam bátor mondani, hogy előre közölni a hálapénzes tarifát gusztustalan és etikátlan.

@adamantium: Ezzel csak az a baj, hogy én színes festékanyagokat szeretek polimerekre akasztgatni, meg fluoreszcens lézermikroszkóppal molyolni, nem pedig egy irodában ülni a vízlabor mellett, és kenőpénzeket elfogadni :-) Sajnos a példád jól illusztrálja azt fertőt, ami miatt Magyarországnak nincs esélye kilábalni a... fekáliából, ha már előkerült ez a kifejezés...

Cuncimokus 2010.08.01. 15:13:07

@Irise:
> Mindenesetre örülök,hogy elhagytam azt a világot,amiben te élsz.

Már én sem abban a világban élek.

Irise 2010.08.01. 15:26:24

@Cuncimokus: Nem a mundért védem,hanem azért küzdök,hogy a Magyarországon maradt egészségügyeseknek jobb legyen.

Cuncimokus 2010.08.01. 17:27:34

@Irise: No de ezen nem a hálapénzrendszer foggal-körömmel való védése fog segíteni... Milyen eszközökkel próbálod a helyzetet javítani?

szabidoki 2010.08.01. 17:55:02

@Cuncimokus: valóban nem mondtam senkinek olyat, hogy akkor most X forint lesz, ha nincs magánál pénz, be se jöjjön - ugyanakkor mások sem szoktak. Én konkrétan egyetlen olyan kollégát ismerek, aki előre kéri a műtét árát, a többiek reménykednek, hogy utólag majd kapnak.
A hálapénzt meg nem lenne bonyolult megszüntetni, csak nincs rá kormányzati akarat. Ugyanis vagy reális fizetéssel kellene alkalmazni a személyzetet, amire ugye nincs pénz, vagy erősen ellenőrizni és szankcionálni, de akkor meg pánikszerűen menekülne mindenki külföldre dolgozni.
Ezek helyett megy a szájkarate már évtizedek óta - ugyan nem oldja meg a problémát, de legalább ingyen van.

Cuncimokus 2010.08.01. 18:54:53

@szabidoki: Igen, erre mondtam, hogy sajnos ez egy rákfene. Nem látom rá én sem a megoldást.
Mindenesetre ha elgondolkozom azon, hogy mi is hajtott engem külföldre, az okok között előkelő helyen szerepelnek olyasmik, mint korrupció, hálapénz, ügyeskedések :-(

mothe 2010.08.01. 21:58:43

@Irise: a te pályád nem néz ki rosszul, Irise, te jól kereső orvos vagy Angliában. abból a helyzetből fekáliának nevezni az ittenit demagógia.

mothe 2010.08.01. 22:04:24

@adamantium: nem látsz te semmit, szívem, csak képzelődsz. és ezt már többször igazoltad is.

mothe 2010.08.01. 22:05:39

@adamantium: tudathasadásnak valami egészen más dolgot hívnak. ezt neked illene tudni, vagy nem?

mothe 2010.08.01. 22:07:37

@Irise: blogkommenteléssel küzdesz érte? és milyenek az eredmények? :)
© 2009-2015 praxis
blogszabályzat
süti beállítások módosítása