A brit egészségügy rosszabb, mint a magyar

2010.05.31. 06:00

Pár hónapja voltam influenzás, a h1n1 hisztéria közepén. Próbáltam bejelentkezni dokihoz, de a h1n1 gyanúja miatt nem adtak időpontot. Kérdeztem, hogy akkor dögöljek-e meg-e? Aztán átirányítottak egy telefonszámra, ahol képzett (=19 éves elsőéves könyvelőszakos! egyetemista) egy előre leírt kérdéssor alapján diagnosztizálta nálam a h1n1-et. Értitek, telefonon!


Aztán elküldtem messzebbre, mondta, hogy akkor próbálkozzam a weboldalon található h1n1 központokkal. Oké, weboldalon ismét diagnosztizáltam magam, hogy h1n1-es vagyok. Mivel orvost ezen oldalon keresztül sem találni, ezért kiváltottam a tamiflut, csak hogy valami 'lószérumot' kapjak a béna paracetamol helyett (mindig mindenre az a gyógyír! Legyen az lábfájás, seb, torokgyulladás, nekem mindig csak ennyit 'írtak fel').
Szóval átcsámpáztam a városon keresztül 40 fokos lázzal, a rendszer túlterhelése miatt azonban majdnem 1 órát vártam a patikában, mire be tudták pötyögni a nevem.


Aztán a tamiflu semmit se segített, de végül kihevertem az egészet olyan 2-3 hét alatt. Ekkor bejelentkeztem (volna) dokihoz, de megint elutasítottak, mondván nemrég volt influenzám, és ezért nem fogadhatnak.


Ekkor már morcos voltam, de szerencsére hazajöttünk Magyarországra, ahol mindössze 2 óra várakozás után megnézett egy doki normálisan, és mindenre kaptam utólag egy kis bogyópakkot. Mint mondta, szerinte nem is volt h1n1-em, nem érti, hogy diagnosztizálhatták egyáltalán. Hát igen, a brit egészségügy egy ratyi a magyarhoz képest. Én már nem is próbálkozom elmenni orvoshoz itt, egyszerűen képtelenség 3-4 hétnél hamarabb időpontot kapni, bármi is legyen a bajom.


Néha, ha már tényleg nagyon fáj valami, akkor a sürgősségire megyek éjfél körül, akkor már ellátnak. Igaz, várni ott is kell néhány órát, mert mindig tele van a váró. Tök 'vicces' nézni, ahogy tucatnyi kifordult vállú, vérző, ájulás határán lévő embereket várakoztatnak órákig, mert annyira béna az ellátás mindenhol.

 

Ezt a bejegyzést - ami komment volt egy korábbi bejegyzéshez - többen javasoltuk önálló posztnak. Azért érdemes elolvasni, mert akár orvosokat, akár betegeket olvasunk, sokszor előjön a "szomszéd sírján mindig zöldebb a fű" effektus.

A brit eü. rendszer annyiban hasonlít a magyarhoz, hogy megvan benne a mindenki számára elérhető ellátás (ennek egy szeletét mutatja be a poszt) és a drága, de betegbarátabb privát ellátás.

Az tartozik még hozzá, hogy persze az igen drága dolgokat (pl. daganatos betegség kezelése) ott sem szereti ellátni a privát eü. intézmény, annak dacára, hogy - szemben hazánkkal - ott nem ritka a privát kórház sem, aminek nevéből adódóan elvben mindent vállalnia kéne.

Dr.Morcz

Van egy sztorid a magyar egészségügy helyzetéről? Megvárattak, félrekezeltek, megaláztak? Küldd a praxisblog@yahoo.com címre!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dr. Morcz · http://drmorcz.blog.hu 2010.05.31. 08:23:08

Ezt a bejegyzést - ami komment volt egy korábbi bejegyzéshez - többen javasoltuk önálló posztnak. Azért érdemes elolvasni, mert akár orvosokat, akár betegeket olvasunk, sokszor előjön a "szomszéd sírján mindig zöldebb a fű" effektus. A brit eü. rendszer annyiban hasonlít a magyarhoz, hogy megvan benne a mindenki számára elérhető ellátás (ennek egy szeletét mutatja be a poszt) és a drága, de betegbarátabb privát ellátás. Az tartozik még hozzá, hogy persze az igen drága dolgokat (pl. daganatos betegség kezelése) ott sem szereti ellátni a privát eü. intézmény, annak dacára, hogy - szemben hazánkkal - ott nem ritka a privát kórház sem, aminek nevéből adódóan elvben mindent vállalnia kéne.

Despota 2010.05.31. 08:33:17

@Dr. Morcz: Kedves Dr.Morcz! Neked is mondom, átmenetileg én szerkesztem blogot és moderálom a minősíthetetlen komenteket, volt belőle elég tegnap (sajnos).

Káin 2010.05.31. 08:58:56

@Dr. Morcz: A különbség pedig annyi, hogy jóval többen tehetik meg, hogy a drága privát rendeléseket látogatják, mert futja rá.

Despota 2010.05.31. 09:12:57

@Káin: Már itt is "rontod a levegőt" :)?

CyberPunK 2010.05.31. 09:16:29

Az igaz, hogy x összegig a biztosítás fedezi a privát rendelés költségeit is odakint?

Milkykee 2010.05.31. 09:26:15

Velem hasonlóan történt a dolog, annyi a különbség, hogy a kedves beteg nem figyelt oda rendesen, mert a telefonon vagy interneten történt diagnózis az unconfirmed h1n1-t jelent, kiadták mindenkinek ingyen a tamiflu-t, akit neten, vagy telefonon gyanúsnak találtak, és azt javasolták, ne hagyjam el a házat, nekem mondjuk volt, aki be tudta gyűjteni a gyógyszerem, 2. napon már jobban is lettem tőle, összesen 5 napot voltam otthon. Ezután kellett volna elmennem egy h1n1 központba kivizsgálásra, hogy eldöntsék, tényleg az volt-e, de nem mentem el. Egyébként tényleg nagyon rossz az ellátás, és TB gyanánt nem kis összeget kell befizetni, viszont sok dolog, amiért otthon nem keveset kellene fizetni, ingyen is elérhető. Legutóbb karácsony után másfél hónapig hurutos köhögés kínzott, nem tudta az orvos megállapítani, mi bajom, sima influenzával kezdődött, aztán ez a fojtogató köhögés maradt meg belőle. Kaptam antibiotikumot, 3 hét után, majd utána sem lettem jobban, egyszercsak elmúlt magától.

talajmentiagy 2010.05.31. 09:28:28

Tisztelt Blog!

Bár olvasni elég gyakran szoktam ezeket a blogokat, -mint sok mást is az Indexen-, de kommentelni nem, de ez annyira kicsapta a biztosítékot nálam, hogy nem tudom megállni.....

Kb 8 évet húztam le Angliában, mint orvos, végig jártam az elejétől a végéig az egészet, egészen a szakorvosi szintig.

Természetesen óriási különbség van a magyar és az angol egészségügy között, ami attól függ, hogy honnan nézzük.

A magyar sokkal jobb akkor, ha az embernek abszolut trivialis betegsége van, vagy még jobb, ha a betegsége ki van írva a homlokára, lehetőleg nyomtatott nagybetűkkel. Tehát itt kétségtelenül jobb (és gyorsabb) ellátást kap az ember, ha megvágta az ujját, influenzás, köhög, epe-vagy sérvműtétre van szüksége. A gyorsaságot természetesen a megfelelőhelyen letett zseton tovább olajozza.

A Jóisten mentsen meg azonban mindenkit, ha Magyarországon komolyan beteg, mert akkor nagyon nagy baj van, és itt elsősorban gondolok a daganatos betegségre. Évek óta ismét itthon vagyok, nagyon hosszan tudnám sorolni az elképesztő eseteket, kezdve az inept radiologustól, akinek, ha a szemét nem veri ki a daganat, nem diagnosztizálja, a sebészről, akinek abszolut nem az a szakterülete, (még nem is az a testtáj), de a sok pénzért belebarmol, semmint elküldje szaksebészhez; folytatva a pathologussal, aki a döbbenetesen hianyos leletet gyártva eleve lehetetlenné teszi azt, hogy az onkologus érdemben tudjon vmit kezdeni a beteggel.
Nem az a baj, hogy hibák vannak, mert mindenhol és mindenkinél vannak, de ez a velejéig korrupt rendszer eleve magában hordozza a hibahegyeket.

Azt javaslom a posztolonak, ha egyszer tényleg ilyen baja lesz (és erre kb egyharmad esélye van), azonnal eladni a házat, irány az angolszász egsészségügy, ott egy vidéki kórházban egy átlag onkoteamtől fényévekkel különb ellátást kap, mint itt egy egyetemi klinikán.

Truemankak 2010.05.31. 09:31:19

...hehe...azon a bizonyos telefonszamon dolgoztam par honapot tavaly...az elso heten volt bent egy (termeszetesen noverke) NHS munkatars, aztan mar az sem, igy ha valaki yes/no-val valaszolt a kb 10perces kerdessora mindig adtunk neki masik telefonszamokat...egy ilyen betegsegrol nem lehet biztosat megallapitani telefonon mivel a tunetei javareszt megegyeznek az eredeti influenzaval...az volt kiadva napiinfoban ha valaki nem lazas akkor az nem swine-flu, s kerjuk meg telefonaljon vissza ha lazas lesz es akkor megkapja a gyogyszer...

Truemankak 2010.05.31. 09:32:11

...bocs, valaki NEM yes es no-val valaszolt...

Tündér a varázspálcával · http://szulunkosztcsok.blog.hu/ 2010.05.31. 09:37:27

@talajmentiagy: Akkor tehát a brit rendszer ügyesen spórol azokon, akik maguktól is meggyógyulnak, és költ azokra, akiknek krónikus betegségük van?

Káin 2010.05.31. 09:38:36

@Despota: Igen, itt is megfordulok :).

anyamadár · http://atmenetiallapot.freeblog.hu/ 2010.05.31. 09:41:55

Megjegyzés: mindenhol reklámozták, hogy legyen egy "flu-friend"-ed, hogy ne a beteg ember menjen el a gyógyszerért meg menjen boltba stb... Tehát neki kellett volna elmennie a Tamifluért miután kiírták neked (be kell diktálni az ő adatait is és ellenőrzik a kiadásnál). ;)

Sok sebből vérzik az NHS az igaz, szinte hozzávágták az emberhez a Tamiflut tavaly ha csak tüsszentett egyet, én sem tehettem be a lábam a rendelőbe a lázas és köhögő gyerekkel, hanem éjjel kellett mentőt hívnom mikor nem ment le a láza sehogy, mereven feküdt a plafont bámulva és nem reagált.

Cicmaláj 2010.05.31. 09:42:54

Azért azt állítani, h a brit eü szarabb, mint a magyar, az demagógia.

Cicmaláj 2010.05.31. 09:43:47

Azért azt állítani, h a brit eü szarabb, mint a magyar, az demagógia.

Cicmaláj 2010.05.31. 09:44:20

Azért azt állítani, h a brit eü szarabb, mint a magyar, az demagógia.

Despota 2010.05.31. 09:45:18

@Dr. Morcz: Kiteszem a posztba a véleményedet, ha ez nem gond.

anyamadár · http://atmenetiallapot.freeblog.hu/ 2010.05.31. 09:45:23

@Tündér a varázspálcával:
Ez egy jó megfogalmazása a dolgoknak. :)

Ráadásul első körben nővérke lát, nem az orvosokat terhelik halálra a háziorvosi rendelőben.
Becsattogok a gyerekkel, hogy na megint napallergiája van elfogyott a kenőcsünk, kapom a tubus kenőcsöt, a kanalas gyógyszert és mehetek. Az orvos meg foglalkozik azokkal akiknek komplexebb a bajuk.

Despota 2010.05.31. 09:45:55

A blogmotort meg meggyilkolom...

leone007 2010.05.31. 09:48:33

@Káin: persze, mert kötnek rá kiegészítő biztosítást, nagyon kevés az olyan beteg a magánkórházakban aki zsebből fizeti az ellátást.

Káin 2010.05.31. 09:49:04

@Truemankak: Nem semmi...Volt erről szó a híradásokban is, szerintem felesleges pénzkidobás volt. Amúgy most mi van a h1n1-el?Lesz még járvány?

Káin 2010.05.31. 09:50:06

@leone007: Ez világos, de kíváncsi volnék, MO-on mennyien engedhetik ezt meg maguknak...

miss poppy 2010.05.31. 09:51:03

Influenzaszezonban orvoshoz menni a legnagyobb hülyeség, itthon is mindenkinek felhívták a figyelmét arra, hogy influenzás tünetekkel ne menjen a rendelőbe, mert mindenki mást megfertőzhet, hanem első körben telefonáljon.

leone007 2010.05.31. 09:54:58

@Káin: jó kérdés, nem tudom ki tudna erre választ adni. Be kellene vezetni a rendszert és máris tudnánk mennyien engedhetik meg maguknak.

Despota 2010.05.31. 09:55:19

@miss poppy: Orvosi rendelőben várakozni mindig kockázatos sajnos.

Káin 2010.05.31. 09:56:45

Részemről támogatnám.

anyamadár · http://atmenetiallapot.freeblog.hu/ 2010.05.31. 09:56:52

A cimmel egyébként én sem értek egyet. Inkább azt mondanám: másabb.

Mert mikor mondjuk felhívod az éjszakai NHS számot, ők kapcsolnak orvoshoz akinek elmondod a tüneteket. Az megkérdezi, hogy van-e valaki akit el tudsz szalajtani éjszakai gyógyszertárba.
És ha igen, oda elküldi a receptet te (vagy aki tud) mehetsz is érte. Majd másnap fel kell hívnod a háziorvost és beszámolni erről neki.
Szerintem ez pl. kifejezetten jó.

A sürgősségin ugyanannyit kell várnod mint otthon, viszont míg orvos nem lát azért a nővérke odajön, foglalkozik veled (vérnyomásmérés, fájdalomcsillaptíót ad, lázat mér stb...)

Viszont vissza a telefonközponthoz: engem retinaleválás-gyanúval küldtek el egy távolabbi városba, mert hogy ott van szemészet, onnan meg visszaküldtek a mi városunkba, merthogy ugye ott van a központi szemklinika náluk még sima szemészet sincs...

Despota 2010.05.31. 09:58:10

@anyamadár: A címadásnak külön metodikája van, a figyelemfelkeltés a lényege, innentől a kedves olvasó döntheti el, hogy mennyire helytálló, vagy sem.

anyamadár · http://atmenetiallapot.freeblog.hu/ 2010.05.31. 09:58:59

@Despota: Persze, persze ismerem ezt. Nem kritika volt! :)

Truemankak 2010.05.31. 09:59:44

@Káin: Jo kerdes..hal@Isten mar nem dolgozom ott, a 6.5£-os oraberrel eleg alulfizetettnek ereztem magam, bar amig nem "indult" be a jarvany volt hogy egy 8 oras shift alatt kemeny 2 hivasom volt, orszagszerte 2500-an dolgoztunk, es ez csak Anglianak szolt, a wales-iek es a skotok nem kaphattak rajtunk keresztul tamiflu-t...

Despota 2010.05.31. 09:59:51

@anyamadár: Nem is kioktató szándékkal írtam, csak megjegyeztem :).

Truemankak 2010.05.31. 10:02:43

es persze amikor a nagyszeru kerdesfelelek kidobta a vegen a valaszokra hogy igen, itt a gyogyszer, szigoruan tilos volt kimondani hogy sertesinfluenza, a kerdesekre is csak azt lehetett valaszolni hogy "flu symptoms"...

II.Briandrew 2010.05.31. 10:02:46

Érdekes, én Londonban élek és már másnap fogadtak, pedig még csak ájulás határán sem voltam. Nem mondanám, hogy szar a brit egészségügyi rendszer. Teljesen más a felfogás itt, mint otthon. Az pedig, hogy a H1N1-őrület közepén történt mindez, több, mint beszédes és nem hiszem, hogy messze menő következtetést kellene levonni belőle. Biztos előfordul ilyen is, de ez bizony megtörténik otthon is...

lüke 2010.05.31. 10:05:17

-mindenütt emberek csinálják
- háborúban- járvány - hadi orvoslás van
-hogy szerinte?
csak a szerologia
h1n1 PCR teszt igazol, vagy zár ki.............

Káin 2010.05.31. 10:09:47

@Truemankak: Azt az órabért itthon sokan elfogadnánk azt hiszem :).

másikpista 2010.05.31. 10:11:02

Pár éve amikor Anglia döntési helyzetbe került a kelet-európai munkavállalók beengedésével kapcsolatban az volt a legfőbb érv ellene hogy tömegestül megyünk majd mert ki akarjuk használni a párját ritkító angol egészségügyi ellátás szolgáltatásait

Pedig számos esetben akár fordítva is működhetne a rendszer, ha nem lennének meggyőződve odakint hogy az övék a világon a legjobb, vagy legalábbis azok közül való. Aki viszont ilyet állítana Magyarországról azt idehaza ketrecben tennék ki közszemlére a Kossuth téren. A hit tartja életben a rendszert, és tegyük hozzá sokszor ebből merít erőt a beteg a gyógyuláshoz

Én nem vagyok ellene a magyar rendszer bírálatának, de a rituálisan ismételgetett indulatos pocskondiázással végül magának árt aki túlságosan belelovalja magát

Tomivagyok · http://www.genital-herpes-relief.org 2010.05.31. 10:13:21

El kell fogadni, hogy mas orszagban mashogy mukodik. En is itt elek Londonban, es 90%ban teljesen okes volt az ellatas.. ahogy otthon is..
mindenhol, es mindenrol lehet negativ cikket irni....
bar comment gyujtesre biztos tokeletes, hisz enis hozzaszoltam! :))

Káin 2010.05.31. 10:16:12

@Tomivagyok: El kell fogadni, de beszélni lehet róla nem?

Truemankak 2010.05.31. 10:26:14

@másikpista: Nem veletlenul van szinte minden nap Budapest nevezetessegeivel valo megismerkedessel osszekotott parnapos magyarorszagi fogaszati-tura hirdetes a legolvasottabb napilapokban Londonban...

Aggie 2010.05.31. 10:28:17

@talajmentiagy:
en betegkent egeszen maskent latom, 10 eve allok onkologiai kezeles alatt. Ha megint gaz lenne eszembe nem jutna Angliaban orvoshoz menni. Eleve honapokig tart mire meg tud nezni egy orvos, ha nem a normal kontroll idejen vagyok. Masreszt itt nem kezdik el azonal kezelni az embert ha megvan a diagozis (meg a gyerekeket sem!) hanem varsz, amig lesz uresedes! Ha addig ugrik egyet, kettot a stageing-ed, hat az mar a te bajod.
Mo-on csak az Onkologiai Intezettel van tapasztalatom, ott 1 het alatt atestem muteten, vizsgalatokon es elkezdtek a kezelest. Mire tuljutottam a kezelesem felen, kb. akkor jutottam volna Angliaban orvoshoz, aki mutetre, vizsgalatokra elkuldott volna.

másikpista 2010.05.31. 10:31:14

@Truemankak:
Előbb valaki olyan jó ingyenreklámot csinált az angol onkoterápiának hogy szinte kedvem támadt daganatos betegséget kapni

Aggie 2010.05.31. 10:36:08

A privat egeszsegugy kicsit maskent mukodik, mint ahogy itt elojott. A mi privat biztositonknal, ha az NHS ellatas alapjan nem kapnal meg valamit vagy tul sokat kell varni, akkor kapsz privat ellatast. Ehhez is kell a korzeti orvos (aka GP) javaslata, beutaloja. Ha ez megvan, akkor telefonon segit a diszpecser idopontot talalni a lakohelyedhez kozeli privat orvosnal. Ne legyenek illuzioink a privat ellatasrol, prifit orientalt, ugyhogy nagyon-nagyon megnezik, hogy mennyibe is kerul 1-1 vizsgalat es mennyit koltottek rad az elmult idoszakban.

Gest anyó férje 2010.05.31. 10:46:32

@talajmentiagy: "Azt javaslom a posztolonak, ha egyszer tényleg ilyen baja lesz (és erre kb egyharmad esélye van), azonnal eladni a házat, irány az angolszász egsészségügy, ott egy vidéki kórházban egy átlag onkoteamtől fényévekkel különb ellátást kap, mint itt egy egyetemi klinikán."

Te ingatlanügynök lehetsz vagy eü biztosításban utazol?

radiris 2010.05.31. 10:51:40

Nyolc hónapot éltem Manchesterben 2008-ban és kétszer voltam orvosnál (belgyógászat). Semmi különösebb probléma nem volt, de tényleg többet ültem a váróban, mint idehaza.

Kirszta 2010.05.31. 11:14:49

En is Londonban elek. GP-hez idopontot kapni nehezen lehet. Majd 2-3 het mulva. Szakorvosi ellatast ha kertem (nogyogyasz) a doki ramformedt minek az! Igy a gyermek varasom alat ugy dontottem Magyarorszagon szulom meg a gyermekem. Jol dontottem! Nem bantam meg es legkozelebb is hazamegyek. Van privat biztositasunk, ami szinte semmire nem jo. Erre sem. Privat dokinak fizettem is volna vizsgalatert de a GP nem volt hajlando beutalot adni. Pedig nem az o zsebebol fizettem volna. Otthon nem volt meg ellatasbeli problemam soha.
Fogaszatrol meg ne is beszeljunk. Inkabb hazautazok! Pirvatba.

Csalamádé 2010.05.31. 11:21:32

Azért, mert máshol sem működik megfelelően a gépezet, még nem szabadna, hogy a magyar viszonyok ilyen mostohák legyenek beteg és eü dolgozó számára egyaránt. Vagy tévedek?

Dr. Morcz · http://drmorcz.blog.hu 2010.05.31. 12:05:22

@Despota: OK, Kacorkával is így csináltuk, ha nem tudtam időben "elővéleményezni".

Despota 2010.05.31. 12:14:19

@Dr. Morcz: Rendben, köszönöm :).

Mentolosmájkrém 2010.05.31. 15:08:13

En azt hittem, hogy a hianyzo kapcsolati halo az oka, hogy nem vagyok megelegedve a helyi (sved) ellatassal, de a szomszedasszonyom esete, aki 4. eve var egy mutere a labaval es full sved azert elgondolkodtatott. Sajat anamnezisben 6 hetes varakozas egy sima röntgenre, beszelgetes egy portugal importorvossal utana ( en beszelek svedul ö csak azt hiszi), 1 ev varakozas nyaki daganattal mutetre, szinten nem arrol gyözött meg, hogy a vikingek uberfaszak lennenek.
A prosztatarakkal vizelni 3. napja nem tudo korombeli srac a farkabol kilogo kateterrel, siman spec. taxival bekuldve az akutre szinten növeli az elvezeti hatast, de az is kiverne otthon a biztit, hogy szules utan 6 oraval a sajat laban megy a kismama a kismamahotelbe, amiert kulön fizet, orvost, csak komplikacio eseten lat, vedönöt meg , ha jol emlekszem 3x a 9 honap alatt.
Vagy a mai eset a radiobol: a doktor ur hatfajassal, alacsony vernyomassal es elözöleg daganattal kezelt pacienst utalt be gyogytorira, a beteg egy honap mulva visszament , kert egy masik dokit, aki egy haz nagysagu rakos daganatot talalt a vesejen. Stb. stb

másikpista 2010.05.31. 17:22:31

@Mentolosmájkrém:
Addig is amíg az orvosfikázók szokásos értékes kommentjei beérkeznek, hadd kérdjem már meg mennyire népszokás svédéknél (most nem az ott állomásozó magyarokra és hasonlókra gondolok) a nyelvkarate a brutálisan hentesképű pénzéhes szakmailag és erkölcsileg egyaránt megbuktatni való svéd orvostársadalomról? Amibe tudjuk az import portugál, lengyel és magyar orvos is beletartozik

Olyan típusú reakciókra gondolok mint az ezen a szájton naponta tömegével fellelhető agymenések

másikpista 2010.05.31. 17:29:22

@Cicmaláj:
"Azért azt állítani, h a brit eü szarabb, mint a magyar, az demagógia."

Hadd kérdjem már meg ismered mindkettőt? Mert ha nem akkor a hozzászólásod demagógia, míg a blog írója a saját tapasztalatait összegezte

adamantium 2010.05.31. 19:40:49

@talajmentiagy: hát te nem tudom, hol dolgozol, de valami tanyasi rendelőben mert legalábbis azon az egyetemi klinikán ahol én dolgozom ott garantáltan nem fordul ez elő, meg kell védjem a radiológusokat is, a pathológusokat is és igen nálunk még a professzor is elküldte fel budapestre szendrői profhoz azt a beteget akit úgy ítélt meg, hogy jobb lenne ha ott kezelnék

másikpista 2010.05.31. 19:41:12

Látva az érdeklődés hiányát veszem a bátorságot hogy ismét csak én álljak ki a placcra egy-két gondolattal

Amikor volt a népszavazás az elképesztően magas, már alapban 300 forintos vizitdíjról, törni kezdtem a fejem miért nem lehet normális kérdést feltenni normális embereknek olyan mindenkit érintő kérdésben, mint példul hogy milyen egészségügy is legyen nálunk. Gyütt helyette ostoba kérdés hülyegyerekeknek hogy akarsz-e fizetni vagy jó lesz-e az orvosi ellátás ingyért? Mit lehet egy ilyen kérdésre válaszolni?

Sajna egyre inkább belátom ez az a színvonal amire még bekattan valami és nem tovább. Kit érdekel hogyan működik más országokban az eü mik az előnyök és mik a problémák az inkább piaci, az inkább állami gondoskodáson alapuló és a különféle kevert modellekben? Ez biza mifelénk nem nyerő topic. Jöjjön valaki és oldja meg, de úgy ám hogy ne kerüljön sokba vagy inkább semmibe se, de legyen olyan mint Ámerikában, minden orvos meg nővér kedvesen mosolyogjon amikor leokádom és jól elküldöm az anyucikájába meg hasonló elvárások

Én továbbra is szívesen látom világot jártak tapasztalatait akár a beteg akár az orvos oldaláról a kocsmai anyázás helyett ami hamar csúcsra járatódik hazai szokás szerint

szabidoki 2010.05.31. 19:42:46

@másikpista: attól tartok, hogy itt most nem lesz a tegnapihoz hasonló anyázáshullám, mivel ebből a posztból kiindulva nemigen lehet szidni a magyar orvosokat :)

másikpista 2010.05.31. 20:54:04

@szabidoki:
Nézd én ezeket a kommenteket is megértem valamennyire. Itt van egy csomó lúzer aki alig várja hogy másnak a képébe köphessen egy loccsanóst még ha csak szimbolikusan is. De nem ám akárkinek! Ettől átmenetileg valakinek érezheti magát pláne ha alkesszel is rásegít. Nyolc óra munka nyolc óra pihenés fél óra gondolkozás

Mentolosmájkrém 2010.05.31. 20:57:41

@másikpista: a helyzet adott es igazabol senkinek sem jo.Az idei valasztasokat kimondva, a munkanelkuliseghez es az eu-höz valo jobb hozzaallas es igeretek fogjak eldönteni.
A valodi sved, nem a sok bevandorlo nem szajkaratezik, inkabb siman feljelent, szemtöl-szembe nem igazan kedvelik a konfliktusokat, kiveve pentek-szombat ejjel a kocsma elött. Ott utnek, mint a gepkalapacs es birjak is, na nem a piat, hanem a pofonokat.
Az orvosokat elegge jol megfizetik, bar szakterulete valogatja mennyire jol. Az itt vegzettek keveslik a let es mennek tovabb az USA-ba, vagy Norvegiaba, ahogyan az apoloszemlyzet is teszi.
A legutobbi botranyok egyike volt, hogy egy Norvegiaban 42 bizonyitott sebeszi muhibat összegyujtö dán dokit siman felvettek ide egy korhazba, csak a paciensek hathatos tiltakozasa utan helyeztek tavolabb a mutöasztaltol.
Ne puffognak, kivarjak a 6-13 orat az akut-ön, mondjuk nagyon megkerulni a rendszert az atlag Svensson nem tudja , igaz nem is nagyon akarja, mert beleneveltek az allam iranti lojalitast es azt hiszik minden jar.
A kulföldiek altalaban hazamennek kezeltetni magukat, marmint az a reteg aki nem csak fejni akarja a sved tehenet.

másikpista 2010.05.31. 21:33:01

@Mentolosmájkrém:
Én is hallottam a svédeket illetően egy-két hasonlót az iváshoz való viszonyukról meg egyebekről.

De ez a "minden jár" mentalitás több évtizednyi szocdem korszak után nekem úgy tűnik kutyafasza a több évtizednyi szovjetizálást követő magyar elvárásokhoz képest. Mert ebben az is benne van hogy minden jár ingyen azonnal és az általam meghatározott mennyiségben (ezt mondják kommunizmusnak, ami tehát nemcsak megvalósult hanem máig él az egészségügyben). Miközben a lakosság 2/3-a alig vagy egyáltalán nem fizet be és ezt veszi természetesnek.

Svédországban adót elkerülni szinte lehetelen és egzisztenciális öngyilkossággal ér fel, de lehet hogy csak én vagyik naív? Namármost ha annyit befizet mint ott szokás azért el is várhat valamit

kód 2010.06.01. 00:51:20

@másikpista: "Svédországban adót elkerülni szinte lehetelen és egzisztenciális öngyilkossággal ér fel, de lehet hogy csak én vagyik naív? Namármost ha annyit befizet mint ott szokás azért el is várhat valamit"

Legjobb tudomásom szerint az átlagjövedelmet terhelő tényleges magyar adóterhelés magasabb mint a svéd. Sőt bármilyen más fejlett országénál magasabb. (Lásd kb. két héttel ezelőtti HVG.) Igaz, idén és jövőre csökken a teher, feltéve hogy nem változtatják a törvényt meg közben.
Az egy másik kérdés, hogy egészségre mennyit költünk ebből. Hivatalosan más országokhoz képest keveset. De a hálapénzek miatt ezt nem így élik meg az emberek. Kíváncsi lennék, hálapénzestül mennyi a költés, lehet a végén pont annyi, mint máshol.

szil5 · http://psycho.blog.hu/ 2010.06.01. 06:42:45

@kód:
Igy van, jelenleg én a 38%-os adokategóriába esem az orvosi fizetésemmel Svédországban. Más levonás nincs.

másikpista 2010.06.01. 09:37:01

@kód: A különbség amire utaltni akartam hogy mennyi a tényleges befizetés, nem peig az adókulcs, aminek a növelése csak a feketegazdaságot erősíti nyilván

Úgy tudom ha Skandináviában megbírságol a közlekedési rendőr a büntetést a jövedelemhez arányítja, amit rögtön kiköp a nála levő komputer. Elképzelem amint Magyarországon megállítja a zsernyák a 30 millás mercit vagy luxusterepjárót, beüti a vezető adatait és kiköpi a gép hogy a havi jövedelme a minimálbér egy fillérrel se több. Fizethet tehát mondjuk 3 ezer büntetést ha 5%-ra vesszük

Irise 2010.06.01. 09:51:24

A brit egészségügyben dolgozóként elmondhatom, hogy kegyetlen. Kisgyerek mandulagyulladással 4 hónapja nem kap időpontot a fül-orr-gégészhez,ronda,elgennyedt hasi sebek, stb.
Itt,ha elvetélsz az első trimeszterben,nem vesznek ám fel. Hazaküldik simán a beteget,merthogy otthon is lehet szenvedni.

Jellemző,hogy nagyon sok angol betegem járt már Magyarországon - legfőképpen az egészségügyi turizmus keretében. Magyarországon csináltatják meg a nem sürgős műtéteiket és a fogászati beavatkozásokat. És nem csak a pénz miatt,maximálisan elégedettek a minőséggel és azzal is ,hogy nem kell,hogy 4-5 orvos lássa őket,mire eljutnak a szakorvosig (hiszen Magyarországon a mentő is a végleges ellátóhelyre viheti őket), itt pedig nem.

másikpista 2010.06.01. 10:05:46

@Irise: Jó olvasni hogy elégedettek a magyar egészségüggyel azok akik tényleg tapasztalatból tudják milyen a reális alternatíva. Gyanítom nem sok ember van Magyarországon aki tisztában van ezzel

másikpista 2010.06.02. 14:06:52

Miután csak sikerült a végére jutnom tényleg nem tom miért ezt a címet kapta az írás. Úgy látszik olyan hosszúra nyúlt hogy a végére a szerző is elfelejtette mit akart mondani valójában

Iridium 2010.06.04. 16:29:40

@másikpista: eredetileg kommentnek szántam, ezért nem olyan mízes-mázos, mint egy derék poszt. A címet se én adtam, de mindegy is.

Amikre reagálnék hirtelenjében (bár nem tudom mennyien fogják még olvasni):
@Káin: valóban alternatív megoldás lehet a privát doki, de őszintén szólva csak egy ilyen embert ismerek - akinek privát nőgyógysza van- a többség számára nem megfizethető a magánrendelés. Részben ezért is 'fekszik ki' sokan a betegségüket, mert NHS-hez menni sokszor felesleges, magánorvosra meg nem futja. Nem magyar privátárakat számítanak fel sajnos.

@talajmentiagy: azt hiszem egyetértünk. A komolyabb beavatkozások, operációk stb. tekintetében szerintem is jobb a brit. Egyetlen hátulütője a dolognak, hogy a várakozási idő többszöröse az otthoninak, így hiába vár az ember a szuperre, ha időközben elpatkol, vagy rosszabbodik az állapota. (lásd Aggie hozzászólását)

A legnagyobb bajom az itteni rendszerrel a várakozás és a felületes vizsgálat, kezelés. Hetekbe, hónapokba telik sokszor, mire megfelelő szakember látja el az embert, ha egyáltalán eljutunk abba a stádiumba. És a gubanc akkor jön elő, ha ez idő alatt az addigi piti betegségből, amit mondjuk egy megfelelő gyógyszeres kezelés (nem paracetamol!) napok alatt rendbehozott volna, sokkal komolyabb komplikációk adódnak. Akár végzetesek is.
Ez nemcsak a beteg szemszögéből nézve rossz, de hosszabb távon az egész rendszernek is, hiszen megelőzés vagy korai kezelés helyett csak a méregdrága, kétesélyes beavatkozások maradnak, ami szerintem nem járható út.

Szintén sokat lehetne beszélgetni az import orvosok hadáról. Azt kell mondani, hogy igen, ők is ugyanolyan jó orvosok, hiába származnak szegény, harmadik világbeli országokból. Igaz is, a tehetségük lehet ugyanakkora, vagy akár magasabb is bármelyik európai vagy észak-amerikai dokiénál, de szerintem nem elhanyagolható tényező, hogy sokan csak könyvekből tájékozódnak a legújabb orvosi eredményekről, eszközökről stb. És hiába tud elméletben mindent a lázmérőről, ha igazit egyet se látott még. Én nem engedném őket praktizálni, amíg nem végeztek el egy 'itteni' iskolát ától cettig.
Egy idevágó nemrégi cikk:
news.bbc.co.uk/1/hi/england/cambridgeshire/10217699.stm

Nem tudom mit lehet még az eredetihez hozzáfűzni, ha még valaki kérdez, akkor megpróbálok válaszolni.
Üdv

Irise 2010.06.08. 21:50:22

@Iridium: "Én nem engedném őket praktizálni, amíg nem végeztek el egy 'itteni' iskolát ától cettig."
Te ottani iskolát végeztél el?

A Tyne folyó déli partja 2010.06.09. 20:36:37

@Truemankak: nem lehet megállapítani telefonon, viszont folyamatosan azt mondták mindenhol, h. ne menj az orvoshoz, nehogy megfertőzd a többit, hanem telefonálj...ezért szerintem mindenkit, aki megfázott swine flusnak mondtak..

A Tyne folyó déli partja 2010.06.09. 20:37:57

@Cicmaláj: pedig én is elég sok rosszat hallottam róla.

Irise 2010.06.11. 15:06:03

@Iridium: Egyébként szerintem az import orvosok legtöbbjének a baja nem a tudásával van,hanem azzal,hogy nem ismeri a rendszert. A brit betegirányítási rendszer irtó bonyolult. Nekem hónapokba telt,mire csak a szociális rendszert értelmezni tudtam, annyira eltér a magyartól. Viszont a brit szociális hálót átvehetnénk, nagyon tetszik.
És a bonyolult beavatkozásokról csak annyit,hogy a britek oktatási rendszere a "ne gondolkodj, csináld" elven működik, protokollokat tanulnak, és tökéletesen végrehajtanak. De amint egy beteg kinn van a protokollból, nem tudnak és nem mernek vele mit kezdeni,mert nem gondolkodnak. Pl. dextrocardiás beteg mellkasi fájdalommal .. pfff...

A Tyne folyó déli partja 2010.06.11. 16:26:25

@Irise: na, ezt majd terjesztem (mint nemcsak saját, szubjektív véleményt), amikor hangoztatják, h. bezzeg külföldön kreatív gondolkodásra oktatnak.
amikor én helyettes tanár voltam, általában az volt a normál tanár által otthagyott feladat, h. másold ki a könyvből a dolgokat...vagy oldd meg a feladatot (spanyol melléknévragozás) úgy, h. a megoldás fent van a táblán...jó, nem teljesen de úgy, h. ha nnemű, akkor ez a végződés, ha hímnemű, akkor az. marhára gondolkodásra szoktat, mondhatom. egyes diákok helyett még lélegezni is kell...

Iridium 2010.07.19. 17:05:28

@Irise: "Te ottani iskolát végeztél el?"
Igen.
Amúgy az 'itteni' alatt európai vagy amerikai sulit értettem, ahol a tanulók nem csak könyvben látnak röntgengépet, hanem ki is próbálhatják, megnézhetik, tapogathatják (sarkított példa). Így a későbbi munkáltatóik biztosak lehetnének benne, hogy már legalább van fogalmuk arról, hogy mi hogyan működik a világnak ezen a felén. Sok olyan (harmadik világbeli) emberrel találkoztam, akinek megvolt a tudása, szorgalma, de a való életben messze alulteljesített európai társaival szemben, mivel nem szokott hozzá olyan alapvető dolgokhoz, amik számunkra már természetesek.
Injekcióstűt adni olyan kezébe, aki még narancson se próbálta (mert nem adatott meg a lehetősége), hát, szerintem nem egy életbiztosítás.
© 2009-2015 praxis
blogszabályzat
süti beállítások módosítása