Mélyvénás trombózis 16 évesen

2015.02.23. 08:38

teen-pain-130701.jpgA Belgyógyászaton egy osztályon töltött éjjel után az intenzívre kerültem, "megfigyelésből", később elmondták, hogy életveszélyben voltam, ezért volt szükséges az intenzív.


Január 15-én fájlalni kezdtem a derekam. Mindenki azt mondta: "biztos rosszul mozdultál". Egyre erősödött a fájdalom és 18-án már lábra sem bírtam állni. Hétfőn elmentünk a háziorvoshoz, mikor beléptünk a rendelőbe elájultam, így azonnal sorra kerültem. Vizeletvizsgálatra küldtek, ami alapján vesegyulladást diagnosztizáltak.


Estére viszont a bal lábam megdagadt es bíbor lila lett, ezért kihívtuk az ügyeletet. A doktornő rögtön megmérte a lábam és az I. Sz. Sebészeti Klinikára küldött. Este 11 órakor értünk oda. Az orvosok megvizsgáltak, vért vettek, nevetgéltek, úgy tűnt semmi komoly. Majd megjelent az osztályvezető és ultrahangra küldött és CT vizsgálatra. A trombózis egy dolog, na meg a tüdőembóliám is, ami egy időzített bomba volt, és napokig mászkáltam életveszéllyel mit sem sejtve. Mondták, hogy a trombózis nem friss, 1-2 hetes. Az embóliának ugyan volt tünete: 3 hete köhögtem akkor, de mivel asztmás is vagyok a köhögés nem tűnt furcsának. Ezek után komolyság áradt mindenkiből. Hajnali 4-kor jött a mentő, az első kérdésük volt, hogy szedek e hormonális fogamzásgátlót, mert nem az első ilyen esettel találkoznak. Azt nem értem, akkor miért nincs erre egy kicsit jobban felhívva a figyelem. A nőgyógyász kért vérvételt, de sajnos nem vizsgálta meg, pedig akkor kiderül, hogy nem is szabad szednem.

teen-pain-130701.jpg
A Városmajori Érgyógyászatra vittek. Ott a kezelés nem volt indokolt, ezért délelőtt 11-kor mentőt hívtak és a II. Sz. Belgyógyászatra irányítottak. A mentő délután 5 óra körül érkezett meg. Kivettek, betoltak a portára, majd elirányított az ügyeletes orvos az I. Sz. Gyermekgyógyászati Klinikára. Arra hivatkozva, hogy túl fiatal vagyok, sok az idős, rossz a helyzet. A gyerekklinikán a pulmonológiára kerültem. A fűtéssel valami gond volt, de csak abban a kórteremben, hárman voltunk a szobában és szörnyen meleg volt. Január 19. estétől január 23-ig feküdtem egy olyan ágyban, amitől már mindenem fájt, a közepe teljesen be volt süppedve. 23-án ultrahangoztak, kiderült, hogy rosszabbodott az állapotom, mondta a doktornő, hogy visszaküld a II. Sz. Belgyógyászatra, mert itt nem tudnak ellátni, irreális az ottlét. Hívták a mentőt délben, azt mondták maximum három óra és kiérnek. Nem olyan jó tüdőembóliával várakozni, mert akkor már négy napja várakoztam kórházban. A mentő persze nem ért ki háromra, négyre, ötre se. Ekkor édesanyám elvesztette türelmét, ő maga telefonált a mentőknek, hogy azonnal küldjenek egy autót, mert ha meghal a gyereke, akkor rossz vége lesz a dolognak. Tíz perc se kellett, jöttek értem.

A Belgyógyászaton egy osztályon töltött éjjel után az intenzívre kerültem, "megfigyelésből", később elmondták, hogy életveszélyben voltam, ezért volt szükséges az intenzív. Itt első nap nyolc vérvételem volt. Figyeltek rám. Vizsgáltak. Aztán minden reggel vért vettek. Ultrahangoztak. Kiderült, hogy rettentő vashiányom van. Két hetet töltöttem itt, várva, hogy végre a saját ágyamban alhatok. Február 5-én haza engedtek.


Alapvetően mindenhol kedvesek voltak, az orvosok és a nővérek is, és koromra tekintettel láttak el, ami nem volt könnyű, mert 41 kiló vagyok, és tanácstalanok voltak, hogy mekkora adagokat is kell kapnom.


A felháborító a várakozás volt, és amikor a Belgyógyászatról máshova irányítottak, úgy éreztem nem vesznek komolyan, pedig előttem van az egész életem. A lábaimat fáslizni kell, de a klinikának nem volt fáslija, miért lenne, de ameddig bent fekszem, addig nem is írhatják fel receptre, úgyhogy elég sokba került, hogy fásli legyen a lábamon, ami ér és tart is valamit.

A Belgyógyászaton már éreztem a biztonságot. Az intenzíves nővérek előtt le a kalappal. Hihetetlen az odaadásuk, amilyen elkötelezetten csinálják a dolgukat. Az intenzív egy külön élmény volt. Megéltem itt sok dolgot ennyi idősen, amit talán nem is kellett volna. Alig várom, hogy vihessek nekik valami apró ajándékot, és mindent megköszönjek.

Már itthon vagyok, végre felállhatok, járkálhatok. Szedem a vasat és a vérhígítót. Holnap mehetek kontrollra, szerencsére van érsebész ismerősünk, nem tudom, merre indulnék nélküle. Kicsit átalakulnak a dolgok az életemben, de bármit csak ezt mégegyszer ne.

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

qbr 2015.02.23. 09:14:21

A vashiány (tudtommal tipikus kamszlány probléma) fokozza, csökkenti vagy nem befolyásolja a MVT rizikóját?

csak néha benézek ha marhaságot látok 2015.02.23. 09:18:35

ilyen fiatal korban, adekvát trauma vagy immobilizáció nélkül inkább valamilyen genetikai hátteret lenne érdemes keresni (persze komoly faktor lehet a fogalmazásgátló meg az esetleges túlsúly -erről mondjuk nem ír a levélíró)

csak néha benézek ha marhaságot látok 2015.02.23. 09:29:29

@Károgó Kritikus: Tényleg :). de a cachexia meg a kiszáradás is kockázati tényező :)

Tempus.Anh 2015.02.23. 12:10:39

@csak néha benézek ha marhaságot látok: Így van, kedves kollegám, egy genetikai vizsgálat az V. kromoszóma Leiden-mutációja irányában, thrombophylia kivizsgálása.

ÉS:

Felülvizsgálni az esetlegesen szedett orális anticoncipiens szereit.

ÉS:

Hathatós exploratiok partydrogok irányában.

Bocs, én már csak ilyen óvatos vagyok.

Irkutszk 2015.02.23. 12:53:15

Szeretném jelezni, hogy a hormonális fogamzásgátlók betegtájékoztatójában részletes leírás található arról, hogy hogyan ismerhető fel a trombózis vagy a tüdőembólia. Ez a téma átvilágításra került az EU-ban, és többek között szigorították-egységesítették a betegtájékoztatók és alkalmazási előíratok szövegét, ezért minden ilyen készítményben szerepelnie kell ennek a leírásnak.

reepach 2015.02.23. 13:12:24

@Tempus.Anh: 16 éves korban kialakuló trombózis hátterében majdnem biztos, hogy trombofilia áll. Nemcsak Leiden mutáció, hanem egyéb genetikai rendellenesség is okozhat trombofiliát (Antitrombin defektus, protein-S defektus, protein-C defektus, FII-G20210A mutáció, hiperhomociszteinémia, diszfibrinogenémia, sticky platelet sy), ezért mindenképpen szükséges genetikai vizsgálat, és pozitiv esetben élethosszan tartó alvadásgátlás.

123456789ba 2015.02.23. 13:22:37

Persze, hogy részletes leírás van róla a betegtájékoztatóban. Nem véletlenül kellene kivizsgálni, ebben mi is hibásak vagyunk, annyiban, hogy nem tudtuk, hogy komolyabb kivizsgálás szükséges a szedése előtt. A nőgyógyász azt mondta, ha bármi gond van a laborral, értesít. A tabletta szerei pedig felülvizsgálatra kerültek, azt tudjuk, melyiknek van véralvadást kiváltó hatása.
Igen, a fogamzásgátló tabletta valóban kiváltó ok lehet, de az biztos, hogy elősegítette a kialakaulást. A Leiden-mutáció ilyen korán fars eredményeket hozna, de persze, idő kérdése és arra is sor kerül. Nem vagyunk buták, és az orvosok sem voltak, akik kezeltek. A családban senkinek nem volt hajlama trombózisra, és előfordulni sem fordult elő.
Egyébként, ha party drogok miatt alakult volna ki, nem lennék ostoba, hogy kiírjam. Fő az óvatosság, ez igaz.
Az egészet nem arra szántam, hogy engem kelljen felülvizsgálni, ezeket mind mi is tudjuk, a cél igazából az volt, hogy a magyar egészségüggyel kapcsolatos tapasztalatom osszam meg. Minden jót :)

Tempus.Anh 2015.02.23. 13:27:58

@reepach: Kedves kollegám, lásd fennebb: a beteg mindent tud, tehát tanácsra semmi szüksége. :)

Erről kb. ennyit.

123456789ba 2015.02.23. 14:07:37

Minden vélemény jól jön, szóval elnézést, ha elutasító voltam. :)

reepach 2015.02.23. 14:11:50

@Tempus.Anh: Tényleg mindent tud. Elfelejtettem, hogy más időket élünk. Amikor én voltam tizenéves, a 16 éves lányok még nem tudtak - és nem tapasztaltak meg - mindent, és nem oktatták ki a náluk évtizedekkel idősebb és iskolázottabb őskövületeket. Akkor a 16 éves lányok, legalábbis azokban a körökben, ahol én is előfordultam, kedves, aranyos, jól nevelt iskolaköpenyes "csitrik" voltak, még anticoncipienst sem szedtek.

Tempus.Anh 2015.02.23. 14:36:59

@reepach: O, tempora, o mores...
Vagy ahogy egy szigorú anyukának tennie kellene: "Ó, tompora, ó, móres..."

Tempus.Anh 2015.02.23. 14:39:36

@123456789ba: A lényeg az, hogy mindenre vigyázni, ami a kimutatott betegséggel kapcsolatos kockázati körbe beletartozik, öntudatosan és felelősen élni, mindezek mellett pedig bízni az orvostudományban.
Boldog, kiegyensúlyozott életet és (figyelemmel kísért) jó egészséget kívánok!

csak néha benézek ha marhaságot látok 2015.02.23. 14:47:08

"A Leiden-mutáció ilyen korán fars eredményeket hozna" ezt kifejthetné nekem valaki miért is lenne így

Tempus.Anh 2015.02.23. 14:49:41

@csak néha benézek ha marhaságot látok: Beütjük a gépbe az adatokat és fárszi nyelven adja ki az eredményt, feltételezem.:)

she_wolf 2015.02.23. 15:41:44

@123456789ba:
"Egyébként, ha party drogok miatt alakult volna ki, nem lennék ostoba, hogy kiírjam."

Háááát...bocs, hogy beleszólok, de bírónak, papnak, és orvosnak csak az igazat, a színtiszta igazat:)
A bírónak azért mert különben a törvény büntet, a papnak azért mert az ő főnöke büntet, az orvosnak pedig azért, hogy ne kelljen sokáig vakaróznia míg rájön hogy megvezetted, közben meg rossz esetben félrekezel.

Ha pedig csak ide nem írod ki, akkor mivégre a poszt?
Örülök, hogy aránylag jól jöttél ki a dologból, hosszú, és szép élményekben gazdag életet kívánok neked, vigyázz magadra!:)

she_wolf 2015.02.23. 15:45:55

@reepach:
Viszont írtak levelet Dr. Veres Pálnak, hogyaszongya: "Előjáték során ondót nyeltem. Lehetek-e terhes?":)))

she_wolf 2015.02.23. 15:56:06

@Tempus.Anh:
Magyarul írni mindenképpen!:) Tartalomtól függetlenül jó volt látni ezt egy 16 évestől;)

reepach 2015.02.23. 16:57:57

@csak néha benézek ha marhaságot látok:
""A Leiden-mutáció ilyen korán fars eredményeket hozna" ezt kifejthetné nekem valaki miért is lenne így"
Hát, ezt nem könnyű megfejteni, de én sejtem, hogy mire gondolt a fogamzásgátlót szedő és trombózison átesett, mindent tudó 16 éves lány. " ezeket mind mi is tudjuk", írta, és nem is tanácsot vár, nem is azért írt, hanem hogy " a magyar egészségüggyel kapcsolatos tapasztalatom osszam meg. Minden jót". Neki is minden jót.
Szóval, "A Leiden-mutáció ilyen korán fars eredményeket hozna". Ez mit is jelent? A Leiden mutáció, ha egyáltalán hoz "eredményt", az, sajnos a trombózis. Fars eredményt sem korán, sem későn nem hoz, de ha netán fars helyett "fals"-ra gondolt, olyant sem. A confuziót a kis(nagy?)lány fejében valószínűleg az okozhatta (többek közt), hogy a kezelőorvosa mondhatta neki, hogy a genetikai vizsgálattal várni kell, mert a trombózois, és a trombózis miatti alvadásgátló kezelés után legalább 3 hónapot várni kell a genetikai vizsgálattal, mert addig az eredmény nem értékelhető. Tehát: nem a"Leiden-mutáció hoz ilyen korán fars eredményeket", hanem a Leiden mutáció irányában végzett vizsgálat értékelhetetlen korai időszakban. Legalább 3 hónapot kell várni, a tablettás alvadásgátlót elhagyni, átállni LMWH-ra, és ezek után elvégezni a genetikai vizsgálatot.
Bizony, magyar nyelvtant, stilisztikát, szabatos fogalmazást (is) kellene tanulni 16 évesen, és akkor azt írná/mondaná, amit akar, amire gondol. De hát erre nyilván nem maradt idő...

she_wolf 2015.02.23. 17:17:13

@reepach:
16 éves, bőven van -és remélhetőleg lesz is még- ideje stilisztikát, szabatos fogalmazást és helyesírást tanulni. 16 évesen még így is kimagaslik néhány "túltanult" és koránál fogva önmagát tapasztaltabbnak vélő kommentelő és poszter közül. (Tudnék párhuzamokat állítani.)
Bocs, nem vitázni akarok, csak egy véleményt formáltam meg, peace!:)

Tempus.Anh 2015.02.23. 17:41:32

@mig54: A másik pasitól, aki épp a másik végén ügyködik, igen...:D

she_wolf 2015.02.23. 17:48:26

@Tempus.Anh:
Te mán mögen hucutkodol?:)
Annak idején képes magazinokban (Ifjúsági Mazagin..) voltak ilyen "az orvos válaszol" rovatok, ott lehetett hasonlókat olvasni:)

she_wolf 2015.02.23. 17:49:14

@mig54:
Mazagin....neszenekem:DD Értsétek jól!:)

Tempus.Anh 2015.02.23. 17:49:44

@mig54: Igen, Veres Pálnak megvannak az IM-ben írt kérdésekre adott válaszai két kötetben.

Tempus.Anh 2015.02.23. 17:51:56

Az orvosnak alá kell írnia, hogy nem vesz el többet hálapénzt és nem megy külföldre, így megkaphatja a fizetésemelést.
Skót bakteres vicc, mármint az utóbbi vonatkozásában...

she_wolf 2015.02.23. 17:59:14

@Tempus.Anh:
Ó, igen! Olvastam:(
A röghöz kötés 1.0 verzsön nem jött be, itt van a továbbfejlesztett változat:
Röghöz kötés 2.0

EZAZ 2015.02.23. 18:21:57

Nem kéne ítélkezni, mert van elég baja a kislánynak. De nem tudom nem kimondani, hogy nálam 16 évesen még az volt a legdurvább, hogy kilakkoztam a körmömet, apám már ettől is őrjöngött (leginkább ezért is csináltam). És annyira régen azért nem volt...
De ha valaki ennyi idősen már olyan rettenetesen nem bír magával, miért nem felel meg az óvszer? Attól biztos nem lesz semmi baja.

she_wolf 2015.02.23. 18:22:05

@Tempus.Anh:
Arra még homályosan emlékszem, hogy ki volt, mi volt, de tudod, hogy a történelemmel hadilábon állok:(
A középkor eljövetelekor én is "elsötétültem", inkább az előtte volt 4 és félmilliárd év izgalmas a számomra:) Vagyis inkább: :(

Tempus.Anh 2015.02.23. 18:26:32

@mig54: Én is valami jobbágyrendeletre emlékszem csak, és arra, hogy Mária Terézia fia volt. Egyik.

@EZAZ: Legalább két tucat olyan technikát ismer egy átlag pasi, amitől a nő nem esik teherbe, ennek ellenére feljut a Nirvánába. Csak ügyesség és lelemény kérdése.

she_wolf 2015.02.23. 18:31:23

@EZAZ:
Az óvszer valami rettenetesen illúzióromboló:D
No persze, az nem csak egy nem kívánt tehességől véd meg, de a másik funkciója meg kiküszöbölhető, ha nem vagyunk a promiszkuitás feltétlen hívei:)
Inkább egy kíméletes pirula, ha már ilyen rohamos gyorsasággal akarunk felnőni. Arról nem is beszélve, hogy ez még mindig jobb, mint tudatlanul egy művi abortusz elé nézni, vagy ami még rosszabb: egy balul sikerült abortusz miatt elveszíteni reprodukciós képességünket:(

she_wolf 2015.02.23. 18:34:44

@Tempus.Anh:
Khm....az ÁTLAG! pasi? Bocs a kiabálásért, de nem gondolod, hogy egy kicsit szebbnek tünteted fel a dolgot, mint amilyen a valóságban?:)

Tempus.Anh 2015.02.23. 18:37:44

@mig54: Én átlagos vagyok, magamból indulok ki :)

she_wolf 2015.02.23. 18:48:37

@EZAZ:
Ehhez még annyit tennék hozzá, hogy egy nagyon kedves lány nagyjából ugyanennyi idős korában az anyjával (a barátnőmmel) együtt ment orvoshoz az első fogamzásgátló felírása okán.
Nem azért, mert a lány már nagyon feküdt volna, hanem azért, hogy ha mégis adott minden, ne akkor kelljen zoknizni, esemény utániért futkosni...
A vizsgálat és a leletek alapján megkapta és szedte a gyógyszert. Mégsem az volt az első, hogy kiderítsék, jó-e a bogyó. Majd csak hosszú idő múlva....
Normálisan gondolkodó szülők normálisan gondolkodó gyereke:)

she_wolf 2015.02.23. 18:50:38

@Tempus.Anh:
Ha most erre megírnám azt a választ, amit nagyon nehéz magamban tartanom, akkor annak beláthatatlan következményei lennének:D

reepach 2015.02.23. 19:00:24

@mig54: Azt tudtam, hogy ő volt a kalapos király, de elsőre a pragmatica sanctiót társítottam a nevéhez. Nos, utánanéztem, az nem az övé volt, ellenben a türelmi rendelet igen.
Akkor most Tempus a kalapra célzott, vagy a türelemre??

she_wolf 2015.02.23. 19:13:05

@reepach:
Mondom, hogy töriből setét vagyok mint ama bizonyos rasszhoz tartozó senekén a májfolt:O

Irkutszk 2015.02.23. 19:18:00

@EZAZ: latexre is lehet allergiás valaki...

@123456789ba: Nos, ha ennyire okosak vagyunk, akkor nem kellene ezt írni: "Azt nem értem, akkor miért nincs erre egy kicsit jobban felhívva a figyelem." Illetve arról aztán végképp nem tehet egy gyógyszer sem, ha az orvos nem végzi el azt a vizsgálatot, amit beígért...

reepach 2015.02.23. 19:26:02

Claire Apple:

Protein C defectus a kevésbé súlyos trombofiliák közé tartozik, csak a homozygota forma jelent érdemi rizikó fokozódást, kb 5-7x-est. Ez az a határ, ahol mérlegelni kell, és mindig egyedileg dönteni, hogy valóban szükséges-e az életfogytig tartó alvadásgátlás.ATIII (20x-os rizikó) vagy homozygota Leiden (80X) esetén ez nem kérdés, sőt, protein S defectusnál (10x rizikó) is már az alvadásgátló javaslatra hajlunk.

123456789ba 2015.02.23. 19:35:30

Kedves Mindenki :)

Én a kislány Édesanyja vagyok és szeretném Önökkel tudatni, hogy a lányom nyilván nem tud mindent...sőt. Egyszerűen szeretné megérteni mi történt vele és gondolta, megosztja a korabeli társaival, hátha segít nekik abban, hogy fogamzásgátlás szedése előtt legyenek óvatosak és végeztessék el a szükséges vizsgálatokat. Sajnos mi ne vagyunk orvosok és bízva a nőgyógyászunkban - akinél a gyerekeim is születtek - , nem gondoltuk, hogy nem végez alapos munkát.
Az óvszer kétszeri "balesete" után döntöttünk úgy,hogy megpróbáljuk a védekezés ezen módját.
Mivel én és a környezetemben élők is sok-sok évig szedtünk fogamzásgátlót, fel sem merült bennünk egy ilyen szörnyű betegség lehetősége.
Mi mindent megbeszélünk őszintén. Szerintem ez így helyes. Régen is szedtek a lányok gyógyszert, lehet nem volt a köztudatban, hiszen más volt a rendszer. Ma már azt gondolom, egy fejlett civilizált társadalomban az a normális, ha egy szülő is tud az ilyesmiről és megpróbál segíteni a gyermekének (persze, ehhez kellene az orvosi segítség is, de ebbe nem mennék bele, mindenki tuja milyen a helyzet). :(

Drogokról szó sem volt, sem most, sem máskor (hogy mindenféle téveszmét eloszlassak).

Köszönjük a hozzászólásokat, természetesen minden segítő szó jól jön most a 3 hét "élet-halál között" után.

Talán mindenre kaptak választ, ha maradt még valami, írjanak :)
Üdvözlettel,

she_wolf 2015.02.23. 19:36:31

@reepach:
Hogy enyhítsek a kínzó szégyenemen amit a magyar történelem ismeretének hiánya okoz (és ez most a tőlem telhető legnagyobb komolysággal írtam így!), utánaolvastam.
Köszönöm:) Tényleg nem tudom miért, de a történelem és én soha nem voltunk jóban egymással.(
Most pedig elkullogok a konyha irányába.....

EZAZ 2015.02.23. 19:53:21

@mig54: Valóban nem a legkellemesebb az óvszer, de azért vannak már jó cuccok, ha belefeledkezik az ember, nem számít. És egyebektől is megvéd, mint a nem kívánt terhesség. 16 évesen még nagyon korainak tartom a legenyhébb gyógyszert is, ami hat egy még bizonytalan hormonrendszerre. Tudom, hogy ez nem a legjobb kifejezés, nem értek hozzá, de így gondolom.

reepach 2015.02.23. 19:55:51

@123456789ba:
Nem vagyok sem túlzottan konzervatív, sem prűd, mégis az a kérdés motoszkál bennem, hogy muszáj egy 16 éves lánynak mindenképpen rendszeres nemi életet élni? A "kétszeri óvszerbaleset" kapcsán már úgy tűnik, hosszabb ideje.
Ilyen korú lányok még minden bizonnyal iskolába járnak, nekik a tanulásra, művelődésre, egyéniségük fejlesztésére és kiteljesítésére, szocializációra, társaskapcsolatok építésére nagyobb szükségük van (szerintem), mint ( bocsánat a kifejezésért) a kamatyolásra.
Én is voltam fiatal, és húszéves egyetemista lányom is van (nem szed fogamzásgátlót).

Egyébként nem hibás az orvos, ha kérésükre felírta a tablettát. Trombofilia-szűrés csak akkor javasolt a fogamzásgátló felírása előtt, ha a családban előfordult fiatalkori trombózis, infarktus, stroke. Írják a posztban, hogy ilyen nem volt, ezért, ha nőgyógyászati ellenjavallata nincs a tablettának, akkor a nőgyógyász felírhatja.

Gyógyulást kívánok a lányának, és kicsit több felelősséget, felnőttséget az élethez.

EZAZ 2015.02.23. 19:58:06

@Tempus.Anh: Milyen technika az, ami a betegségektől is megvédi a nőt?
Nem azt mondom, hogy egész életében óvszert használjon, de a nagyobb védelemtől még semmi baja nem lett senkinek.

123456789ba 2015.02.23. 20:16:20

@reepach:
A kérdés jó :)
Nem vagyunk egyformák...és az Életünk sem az, nem lehet általánosítani...szerintem.
Neki így alakult, találkozott egy sráccal, akivel úgy gondolták itt az ideje. Régóta ismerik egymást, nem "futókaland".
Mindenki máskor, máshogyan éli meg a dolgait.
De hibás az orvos, mert nem végezte el a megfelelő vizsgálatot és nem is hívta fel a figyelmet arra, hogy van egy olyan vizsgálati lehetőség, amellyel ezt a betegségre való hajlamot ki lehet szűrni. Kérdésként pedig semmi nem merült fel a trombofiliával kapcsolatban az orvos részéről.
Én is és gondolom sok más anyuka is elvégeztette volna, akár több tízezer Ft-ért is.
DE. Nem az a cél, hogy bárkit is hibáztassunk, és mutogassunk rá, mert már megtörtént a baj, inkább az, hogy kommunikáljuk a hasonló korosztálynak, milyen lehetőségek vannak a megelőzésre, hogy ne kerüljenek ilyen helyzetbe.
Egyébként iskolába jár, kitűnő tanuló, művelődik, fejleszti az egyéniségét szocializálódik...és igen (én is bocs) kamatyol.
Jobb lenne, ha nem tudnék rőla?

kleo1114 2015.02.23. 20:31:40

Épp ezt akartam mondani, nem csináltatnak rutinból ilyen trombofilia vizsgálatot, még több 10.000 ft-ért sem. Nem tudom a nőgyógyászok milyen labort vesznek le, mielőtt fogamzásgátlót felírnak, talán vérkép, vese, májfunkció. Nem védeni akarom a nőgyógyászokat, mert sok szempontból aztán nincs rajtuk mit védeni, de azt gondolom, hogy a köztudatban már jócskán benne van a fokozott trombóziskészség, amit a fogamzásgátlók előidéznek. Én se vagyok öreg, óvodáskorú gyerekeim vannak, de rettenet, hogy 15-16 éves lányokat hormonnal kell tömni, komolyan félek a kamaszkoruktól.

mnika88 2015.02.23. 20:34:17

@reepach:
Hát tudod,már az én korosztályom is ennyi idősen kezdett el nemi életet élni,inkább pozitív dolog,hogy ez a lányzó várt 16 éves koráig...ugyanis manapság már 13-14 éves korban átesnek az első orálon,pettingen,vagy magán az aktuson.Minden nap elmegyek egy ált.iskola előtt,ahol a kis 7.-es és 8.-as kislányok egyik ölből mennek a másikba,smárolnak,fekszenek rajtuk a padon a fiúk stb.Más világ van,ömlik a szex a tv-ből,netből,mesékből.Ti anno nem voltatok így körülvéve a szexualitással,nem volt ennyi meztelenség.Nem voltak félmeztelen nők,férfiak kiplakátolva,a meséitekben nem maszturbáltak,szexeltek a mesehősök.Túlszexualizált ez a világ,én szerintem legalábbis nem normális dolog,hogy a csapból is ez folyik.Ki is lehet könnyen használni az ilyen kis "felajzott" fiatalokat,aztán jönnek a pedofilok,abortuszok stb.A szex tényleg felnőtt dolog,nem kislányoknak,kisfiúknak való,egy bizonyos szellemi érettségig várni kellene vele,nem pedig addig,míg megjelenik az első pihe rajtuk...
Nekem ha lesz lányom,arra fogom nevelni,hogy várjon vele legalább 18 éves koráig.

123456789ba 2015.02.23. 20:40:43

@kleo1114:
Sajnos semmilyen vizsgálatot nem csinálnak.
Na jó, 3 sor volt a vérvétel. Amikor a kórházban meglátták az orvosok, visszaküldtek, hogy kérjem ki a rendes eredményt, mert ez biztosan nem az...hát az volt :(
Van ilyen vizsgálat, ajánlott tablettaszedés elkezdése előtt, 17.000 Ft.
Ha már Neked segített az info, már megérte :)

123456789ba 2015.02.23. 20:49:49

@mnika88:
Igen, igazad van ebben, hogy felgyorsult a világ és megváltozott, sajnos nem pozitív irányba.
Mindenki általánosít.
A lány nem az általad említett kategóriába tartozik, mint látod én is benne vagyok a képben, pontosan azért, mert normál értékrend szerint nevelem.
Soha nem volt "felajzott fiatal", nem feküdtek rajta a padon...
Érett gondolkodású lehet egy 16 éves is és lehet infantilis egy 20 éves is.
Hidd el tudom, nem ő az egyetlen gyermekem.
Ez teljesen személyiségfüggő.

mnika88 2015.02.23. 20:50:58

@123456789ba:
Az orvos ott hibázott,hogy nem hívta fel a figyelmeteket a hormonális fogamzásgátlás veszélyeire, nem kérdezte meg,hogy a családotokban volt-e thrombózis,embólia.
A thrombophilia szűrés manapság már bizonyítottan felesleges,csak azoknál lehet fontosabb,akik a veszélyeztetett csoportba tartoznak.(Ezért kellett volna kérdeznie az orvosnak,aztán eldöntenie.)Ugyanis a trombózison átesett betegeknek is csak 50%-ban pozitív a thrombophilia tesztje.Tehát attól,hogy esetleg az negatív a teszt,még a beteg kaphat trombózist.(Ezt a 2009-es nőfolyóirat v.nőkfolyóiratból vettem)

mnika88 2015.02.23. 20:52:39

@123456789ba:
Jaaj,nem a te lányodról beszéltem,félre ne érts.:) Általánosságban beszéltem a mai gyerekekről.

mnika88 2015.02.23. 20:55:19

@123456789ba:
Egyébként üdv.a klubban,én is embólián átesett thrombophiliás vagyok.:))

123456789ba 2015.02.23. 21:01:38

@mnika88:
Köszönöm, hogy megírtad.
Akkor Te mindent tudhatsz róla, milyen szörnyű is ez :(

Tempus.Anh 2015.02.23. 21:03:25

@reepach: A jobbágyokkal kapcsolatban említettem meg a nevét, de írhattam volna a kalapjáról is. A fények századában élt, egyik legkevésbé felvilágosult császári ház első tagjaként.

csakmotyogok 2015.02.23. 21:03:56

@mnika88: Én arra neveltem és várt vele 19 éves koráig. Azt mondja nem bánta meg 25 éves.Fogamzás gátlót pedig nem szedhet, és nem is szed.

mnika88 2015.02.23. 21:07:29

@123456789ba:
Mindent biztos nem tudok róla.:) De nem nagy tragédia ám.Egy olyan dolog,ami alapjában nem befolyásolja a mindennapi életet,de vannak bizonyos helyzetek,amikor bizony gondolni kell rá,figyelembe kell venni és az alapján dönteni.Ennyi az egész.Járhatnánk sokkal rosszabbul is.:)

mnika88 2015.02.23. 21:09:20

@Tempus.Anh:
Bocs az offért:
Ha írok 5 perc múlva egy mail-t elolvasod még,vagy fellőtték nálatok már a pizsit?;)

she_wolf 2015.02.23. 21:52:58

@123456789ba:
"Érett gondolkodású lehet egy 16 éves is és lehet infantilis egy 20 éves is.
.........
Ez teljesen személyiségfüggő."

Baráti körünkben látott példák alapján teljesen igazat adok neked!:)
És -mint arra te is tettél utalást- a nevelés. A környezetében látott példa, ill. a szülő és gyermeke közötti bizalmi kapcsolat megléte, vagy meg nem léte.

she_wolf 2015.02.23. 22:03:22

@EZAZ:
Az egyebek kivédésére ajánlanám a hűséget. Ha mégis történik valami gríz, akkor a hűtlen partner farának szitává rugdosását a lányos apukától, sok szeretettel:)
Ahányan vagyunk, annyiféle a szervezetünk, az orvos pedig azért tanult, hogy megmondja, mit lehet és mit nem. Ha azt mondja, hogy nem ajánlja a gyógyszert, akkor zokni, matiné meg állatkert, vagy önmegtartóztatás.

123456789ba 2015.02.23. 22:03:24

@mig54:
Köszönöm, végre valaki valamiben egyetért velem és nem csak támad, anélkül, hogy ismerné a hátteret.
...és nem arról ír, hogy ő milyen ügyes, mert az ő gyereke x évesen még nem él szexuális életet és ezáltal baromira megfelel a társadalmi elvárásoknak, pláne a szüleinek (legalábbis ők ezt hiszik). Lehet ugyan, hogy belül tombolnak, de ezt a szülő sosem tudja meg.
Köszi még egyszer :)

csakmotyogok 2015.02.23. 22:13:22

@mig54: Picit vitatkoznék. A gondolkodás 1 dolog és a test 1 másik dolog. Ilyen fiatalnak felelősségteljes szülő, azért nem írat fogigátlót.Másrészt, azért érdemes utána olvasni annak, hogy ez mennyit is árthat. Most utalok arra amit már mondtam, "beteg" rendel, mint 1 cukrászdában, ha baj van akkor meg próbálja szutyit legalább részben áthárítani. Pedig ha ez a kislány érett gondolkodású vár még, és tájékozódik. utána olvas. Azért jó, hogy nem lett komolyabb baj.

she_wolf 2015.02.23. 22:16:54

@123456789ba:
Nincs mit köszönni. Bár már jócskán túl vagyok a zsenge koron, sok barátomnak van gyermeke. Nem egy a te lányod iskolatársa is lehetne. Látom, hogyan nevelik őket, és látom az ebből adódó különbségeket is.
A legközelebbi barátnőm lánya (akiről fentebb is írtam) most 26 éves, tavaly ment férjhez. Őt pár hónapos korától ismerem, a szemem előtt nőtt fel. Láttam vívódni minden fontosabb korszakában, és azt is, hogy az anyjával együtt hogyan vették az akadályokat. Három szóban összefoglalható: tisztelet, őszinteség, partnerség. De ezt mind a két irányban!
Szerintem ha ez működik akkor minden működik:)

123456789ba 2015.02.23. 22:28:31

@mig54: @csakmotyogok:
"tisztelet, őszinteség, partnerség" - ez a lényeg :)

Van, aki 6 hónapra születik, egészséges felnőtté válik.
Van, aki 9 hónapra születik, mégis beteg lesz megszületésétől fogva.
Van, aki 10 hónaposan szalad, van aki 16 hónaposan sem indul el.
Van, aki 9 évesen élsportoló lesz, van, aki 16 évesen sem tud lefutni 2 kört a suliban.
...
Mit kellene korhoz kötni???

she_wolf 2015.02.23. 22:31:16

@csakmotyogok:
A vita jó dolog, az visz előre:)

"A gondolkodás 1 dolog és a test 1 másik dolog."
Hülye lennék ha vitatkoznék veled, mert ez így igaz, ahogy írtad. De ott van a szakember, aki remélhetőleg tudja, hogy mikor mit szabad, és mit nem.
Lásd előző hozzászólásomat, ami erre vonatkozott @EZAZ-nak.
És -bár magam nem vagyok szülő, így nem is lehet mérvadó a véleményem-, pontosan azt a szülőt tartom felelősségteljesnek, aki elmegy a lányával egy ilyen orvosi vizsgálatra. Inkább így tegyen, segítsen a gyerekének megnyugtató megoldást találni, mint tűzzel-vassal tiltsa, aztán majdcsak lesz ebből egy abortusz ki tudja, milyen következményekkel.
Ne érts félre, nem kardoskodom amellett, hogy a 16 éves lányok rendszeres szexuális életet éljenek, de inkább előre gondolkodva tegyék, mint utólag történjen valami, ami végleg megváltoztathatja az egész életüket.

she_wolf 2015.02.23. 22:32:49

@123456789ba:
És van, akinek az apja mondja el, hogy mi az a menstruáció......

123456789ba 2015.02.23. 22:39:51

@mig54:
Na de hány évesen, :):)

csakmotyogok 2015.02.23. 22:58:24

@mig54: Ezért kell az jó viszony, és az őszinteség. Tudom, hogy a lányom osztálytársaik közül is sok 15 évesen már nemi életet élt és képzeld van amelyik prostituáltként keresi a betévőt'. Az orvos azt teszi amit diktálnak neki sokszor, és 1 nem kívánt terhességnél még a fogamzásgátló szedés is jobb.De kb. ennyi a haszna.A még jobb ha vár és nem kapkodja el, ez a nevelés, őszinteség és bizalom.Az én gyermekeim rengeteg edzésre jártak és sportoltak,tanultak ez azért levezeti az energiákat , örültek ha jutott idejük aludni, és utána ha már kicsit érettebb lesz rájön nem érdemes az első gerjedelmnek bedőlni. A gyerekeimnek azt mondtam/mondom hogy a szex baromi jó dolog, de felelősség is, sok fiatal nem gondolja végi ebből gyermek is lehet. Felelősség a testünkért és a másikért is. Így álmosan hosszú:)). Fellőtték a pizsim:))

she_wolf 2015.02.23. 23:08:56

@csakmotyogok:
Megértjük egymást:) Arról az orvosról inkább nem írnék semmit, aki azt teszi, amit diktálnak neki, mert hadd főjön az ő feje miatta (de lehetőleg csak az övé). Minden szempontból!
Az energia és a szerelem...most mosolygok:) Pajzán emlékek, tudod..:)
Jó éjszakát, pihentető, szép álmokat!:)

EZAZ 2015.02.24. 06:54:43

@mig54: Remek ötlet. De sajnos a bajon a seggberúgás nem segít.

Tempus.Anh 2015.02.24. 09:39:30

@mnika88: Ne haragudj, elkerültem a géptől...Nyugodtan írj, ha időd van, délután tudok válaszolni majd.

reepach 2015.02.24. 10:41:19

@mnika88: "manapság már 13-14 éves korban átesnek az első orálon,pettingen,vagy magán az aktuson.Minden nap elmegyek egy ált.iskola előtt,ahol a kis 7.-es és 8.-as kislányok egyik ölből mennek a másikba,smárolnak,fekszenek rajtuk a padon a fiúk stb"

Elég szomorú jelenség, de semmiképpen sem követendő példa, és szerintem nem is általános. Legalábbis én a gyermekeim iskolájában (igaz, egy belvárosi "elit" gimnáziumba jártak) nem tapasztaltam hasonlót. Bőven van ellenpélda is, komoly, értelmes, intelligens fiatal lányok és fiúk, akik 16-18 évesen fel tudják mérni/fogni, hogy pszichésen, emocionálisan korai még a sex, bár somaticusan kétségkívül készen állnának rá.

"Az orvos ott hibázott,hogy nem hívta fel a figyelmeteket a hormonális fogamzásgátlás veszélyeire, nem kérdezte meg,hogy a családotokban volt-e thrombózis,embólia."
Nem hibázott sehol.
A poszter (vagy anyukája?) írta, hogy " A családban senkinek nem volt hajlama trombózisra, és előfordulni sem fordult elő. "
Ilyen esetben nem szükséges trombofilia szűrés, a hormonális fogamzásgátlás veszélyei pedig köztudottak - nyilván azért választották mégis, mert a koton olyan "illuzióromboló", meg 2x baleset is volt vele...

Látom, hogy nagyjából egyedül maradok vélleményemmel, de Magyarországon, hála Istennek, sajtó- vélemény - és gondolatszabadság van, így talán nekem is megengedett a mainstraemtől eltérő (nem támogató) véleményemet kifejezésre juttatni.

reepach 2015.02.24. 10:44:40

@csakmotyogok: " Ilyen fiatalnak felelősségteljes szülő, azért nem írat fogigátlót." Most látom, hogy azért vannak még rajtam kivül is hasonló gondolkodásúak, ennek örülök.

123456789ba 2015.02.24. 11:20:21

@reepach:
Szerintem nem maradsz egyedül a véleményeddel, és ez jó, hiszen ebből is meríthetek :).
Az én lányom is egy belvárosi "elit" gimnáziumba jár, ahol ma már drog, ivászat, dohányzás megy :(. Az lányom, soha egyiket sem próbálta, mindent mindig megbeszéltünk.
Ezért azt gondolom, nem lehet általánosítani, és ebből a szempontból semmit nem jelent az "elit" iskola.
Én is és a fiú szülei is több diplomával rendelkezünk, de nem gondolom, hogy ezek lennének a mérvadók.
Ha elolvasod előző hozzászólásomat, amiben a korhoz kötött dolgokról írok, talán picit megértesz.

Egyébként igenis kötelessége az orvosnak egy olyan vizsgálatot végeznie, amiből kiderül, hogy nem jó a vérkép és ezáltal javasolhatja a különböző vizsgálatok elvégzését, mielőtt felírja a gyógyszert.
"A női hormonok trombóziskészséget fokozó hatása miatt a fogamzásgátló tablettát szedő nők minden egyéb hajlamosító tényezőtől függetlenül is mintegy 4-szer gyakrabban kapnak vénás trombózist, mint a fogamzásgátlót nem szedők.
Szerencsére ma már mód van ennek a genetikai elváltozásnak a gyors kimutatására egyszerű laboratóriumi vizsgálattal. Még csak nem is kell hozzá feltétlenül vért venni; a nőgyógyászati vizsgálat során másodpercek alatt levett minta is megfelel a vizsgálathoz."
A kotont nem az "illúzióromboló" hatása miatt nem akarták használni, hanem a tovább i"balesetek" elkerülése végett.
Mint írtam korábban, én is és sok más ismerősöm, évekig szedtük a gyógyszert és mégis egészségesek maradtunk, szültem gyerekeket...
Ismétlem, nem az a cél, hogy ujjal mutogassunk bárkire, sajnos az idő kerekét már nem tudjuk visszaforgatni.
A cél az, hogy tudjanak róla a szülők és a gyerekek, és legyenek körültekintőbbek.

A kórházakban ismerik a helyzetet, szinte minden orvos első kérdése az volt, hogy szed -e a gyerek fogamzásgátlót. Sok hasonló esettel találkoznak, akár 18-20 éveseknél.
Az mennyivel jobb?

she_wolf 2015.02.24. 11:27:46

@reepach:
Nem maradtál egyedül a véleményeddel, hidd el!:)
És ha lenne hasonló korú lányom, én is azon lennék, hogy meggyőzzem: várjon. Várjon, mert a teste még alakulóban van, bármennyire is érettnek gondolja ő, és igazolja ezt az orvos a leletek, és egyéb vizsgálatok alapján. Nem hiányzik még a lájtos pirula sem.
Annak a kapcsolatnak, amelyiknek a megőrzése attól függ hogy fekszem-e vagy sem, már rég vége:(
És a kamasz srácok hajlamosak hebehurgyábbnak lenni (általános vélemény), a lánynak illik észnél lenni. Biztosan példamutatóan neveled a gyermekeidet, de nem minden szülő Te vagy, és nem minden gyerek a Te gyereked:)

Ugyanakkor nem tudom nem elfelejteni, hogy hányszor hallani/látni hírekben, neten, bárhol, hogy nemi erőszak áldozata lett valaki, és ehhez nem kell rave partykra járni marissal a zsebben, elég csak zárás előtt leszaladni a boltba valamiért a vacsorához:(
Nem mondom hogy azzal, hogy fogamzásgátlót szed valaki ez nem történhet meg (hülyén jönne ki), és azt sem mondom, hogy a fogamzásgátlót ezentúl nevezzük önvédelmi fegyvernek (mert ez meg még hülyébben jönne ki), de túl azon, hogy milyen azonnali kárt okoz a nőben egy ilyen esemény, "legalább" a következményétől (nagyon nem kívánt terhesség) megóv valamelyest. Igaz, a nemi betegségtől nem, de az meg jó eséllyel gyógyítható.

Eddig sok dologot érintettünk ezzel kapcsolatban, de kimaradt szerintem két nagyon fontos tényező, amelyek szintén nem elhanyagolandók: a hit és erkölcs szerinti élet, illetve a pszichés vetület.
Nem tudom, a különböző egyházak hogyan vélekednek, ill. van-e állásfoglalásuk a fogamzásgátlással kapcsolatban, de a művi abortusz -úgy gondolom- minden egyház tanítása szerint bűn.
Ne érts félre, nem akarok hitvitát gerjeszteni (köztudott: én, meg az egyházak...), csak jelzem: ezt sem szabad figyelmen kívül hagyni.
A pszichés teher pedig....szerintem ezt nem kell bővebben kifejteni:(

Ha belegondolok, hogy az én gyerekkorom óta mennyit változott a világ, akkor a mai helyzetben egyáltalán nem lehet megütközni azon, amikkel nap mint nap szembesülünk.
HA lenne egy kamasz lányom, biztos, hogy türelemre inteném, de ez már nem az a világ, ahol 18 évesen és szűzen mennek férjhez. Nem az a világ, ahol a nő a gyerekeket neveli, meleg étellel és forró öllel várja haza a hites urát, míg az a dolgozóban keres annyit, hogy eltartja belőle a családot.
Ez az a világ, ahol mindig topon kell lenni ha meg akarsz maradni, szemfülesnek, okosnak, és néha bizony önzőnek kell lenni:(
A korral pedig haladni kell, különben vár a dombtető, a remetelak:)
Nagyon szerencsés az, aki meghatározott, erős értékrendek közt tud élni, és gyerekeket nevelni.
Bocsánat, nagyon messzire mentem, és felhatalmazlak arra hogy lehülyézz, ha nagyon nagy blődséget írtam:)

she_wolf 2015.02.24. 11:32:17

@mig54:
És igen, a gumi egy "illúzióromboló" brrr....
(Saját tapasztalat a sokszor cafatokban előkerült kis "jószág", megtörtént, hogy másnap is úszkált egy-egy pici darab a wc csészében. Nesze neked fogamzásgátlás, nesze neked nemi betegség elkerülése, pedig nem gagyi cucc vót!:D)

mnika88 2015.02.24. 11:38:02

@reepach:
Persze,nem azt mondtam,hogy helyes és követendő,hanem hogy sajnos ilyen is van és egyre több.Azt meg végképp nem mondtam,hogy mindenki ilyen.:)
Én úgy értelmeztem a leírást,hogy a fog.gátló felírása előtt nem kérdezték meg a lányt,hogy volt-e a családban trombózis,embólia.Ha ez elmaradt,akkor az hiba,nem?
Szerintem annyira nem köztudott.Az én anyukám az embóliája után tudta meg ezt több évtizedes szedés után.Barátnőim közül is akik szednek fog.gátlót csak az tudja,aki belepillantott a betegtájékoztatóba.Amit tudnak a nők,hogy hízhatnak tőle.Ez a legszörnyűbb mellékhatás.:)

Egyébként nem vagyok szülő,de én sem iratnék fel neki hormonális fogamzásgátlót.Szerintem egy még kialakulatlan,fejlődő szervezetnek nincs szüksége a hormonális elnyomásra.

mnika88 2015.02.24. 11:44:00

@mig54:
Cafatok??5 évig ugyanazt használtad?Vagy TECSO Gazdaságos óvszar?
:D

she_wolf 2015.02.24. 12:49:18

@mnika88:
Igen, cafatok!:) Cifet-Cafat hajrá!!:) Vót, hogy csak a perem maradt belőle a helyén:o
Mondom: jó minőség, tecsó akkor még nem is vót:P
Persze, azóta már biztos hogy ebben is történt előrelépés, ne feledjük, hová jutottunk az állati béltől!
De láttam én már karón varnyút, tabi és ruci mellett is bekövetkezett terhességet, spirálra "gyógyult" abortumot:(

Tempus.Anh 2015.02.24. 14:34:50

@mig54: Legújabb sztori, hogy orálszextől hogyan esett teherbe egyik leleményes nőci: a mouthfull of sperm az orál-aktus végén, azzal szájöblítés címszóval ki a mosdóba, ott egy alkalmas dildót elő, a szájüreg tartalmát a végére rá és azt a helyére fel.
Ilyen kacskaringós módon is megoldható :)
Nyilván a pasi kissé nagyot nézett a végén.

Liesz 2015.02.24. 14:40:07

Sajnálom a lányt, hogy ezen keresztül kellett mennie, az anyja hibája, a hajam is égnek áll, hogy jut eszébe valakinek egy 16 éves lánynak hormont adni. Számos káros hatása van, nekem a közeli ismeretségemben is volt, aki trombózist kapott tőle, tehát aki szedi, az számoljon azzal, hogy így járhat. De ha erre nem is gondoltak, akkor is, hogy jut eszében valakinek egy fiatal, kamasz szervezetet ilyen gyógyszerrel bombázni?! Ráadásul lenne más lehetőség is, egészségre ártalmatlan... fene a finnyás mindenit. Az óvszer kábé pont annyiszor lukadhat ki, mint ahányszor fogamzásgátló mellett is röhögve teherbe lehet esni.

she_wolf 2015.02.24. 14:45:38

@Tempus.Anh:
Nyilván a pasi megtudhatta végre, hogy szuperspermája van:)
De hiszen udod, hogy a nő két dologért bármire képes: hogy legyen, és hogy ne legyen:)
A nőciben biztos nagyon sok motíváció tombolt, hogy pont azt a hapsit szívatta meg.

she_wolf 2015.02.24. 14:48:31

@Liesz:
Vannak szervezetbarát készítmények is a tabletták között, alapos kivizsgálás után fel lehet írni. Igaz, a tabletta a luesztől nem védi meg, de a szakadt gumi sem.

Tempus.Anh 2015.02.24. 14:48:39

@Liesz: Szerintem nem az anyja adta neki.
A mai tizenévesek annyira jólképzettek és tapasztaltak, hogy mehetünk hozzájuk jegyzetelni, ötleteik kifogyhatatlanok. Az OAC-marketing nyilván meglovagolja a tizenéves-szexet és nyakra-főre ajánlja a "jobbnál jobb" fogamzásgátlókat a kalandoskedvű, szabados tiniknek.
Mi annak idején hátulgombolós, matchbox-szal játszadozó kispöcsök voltunk, a lányok masnis kisbabák a maiakhoz képest.
Azt szokták viszont mondani, hogy aki korán érik, az korán is hervad.

Tempus.Anh 2015.02.24. 14:49:42

@mig54: És bizonyítsa be, hogy nem a déli fronton támadott, hanem északon :) Soha nem fogja tudni.

she_wolf 2015.02.24. 14:56:18

@Tempus.Anh:
Naugyehogyugye!?
Tehettek Ti bármit, mi, a nők irányítunk:P Jobb ha ezt elfogadod:D
De leginkább az lenne a pöpec, ha együtt tudnánk működni és nem azon versengenénk, hogy ki a legtökösebb. Nekem legalábbis ez a felállás a szimpatikus.
Az én véleményem az, hogy nem lenne szabad áldozattá válnia egyik nemnek, egyetlen embernek sem. Tudom, tudom: utópia:(

123456789ba 2015.02.24. 14:58:07

A kómában fekvő lány 22 éves volt, mert éppen az agyi erekben állt meg a vérrög.
Neki ezt okozta a kivizsgálás nélkül felírt gyógyszer.
Pedig ő már biztos tapasztalt, érett, meggondolt volt...

she_wolf 2015.02.24. 16:22:48

@Tempus.Anh:
"A mai tizenévesek annyira jólképzettek és tapasztaltak, hogy mehetünk hozzájuk jegyzetelni, ötleteik kifogyhatatlanok."

Gondolom, ez vaskos irónia akar lenni:)
Ha nincs itthon a szomszéd srác, PC témában be szoktam kukkantani a "gyakori kérdések" oldalra. Volt már, hogy hasznomra vált.
Amíg szikkad a hajam, beleolvasgattam szex témában. Ha valaki kínjában röhögni akar, akkor tudom ajánlani, én spec. megdöbbentem rajta:(
Nagyon gáz kérdések vannak ott, a válaszok pedig olyanok, amilyenek. Ezek után csak azt mondhatom, hogy a posztban szereplő lány és az édesanyja szerencsések, hogy vannak egymásnak.

she_wolf 2015.02.24. 16:24:27

@mnika88:
A tiém levélt megkaptad?:)

Braincelle 2015.02.24. 16:26:28

@mig54:
Én sem vagyok felháborodva. 16 éves kor reális arra, hogy valaki elkezdjen ismerkedni az élet más oldalaival is. Persze nem mindegy, hogy hogyan: minden nap mást szed fel a buliban vagy van egy stabil kapcsolata. Arról kevésbé vagyok meggyőződve, hogy a fogamzásgátló jót tesz egy kamaszlány szervezetének, a felnőtteket is meg tudja borítani, véralvadási zavar nélkül is (de hát melyik ujját harapja meg az ember...).
Ha a rutin laborban nem volt eltérés, és a beteg vagy a család történetében nincs trombophyliára utaló momentum, fel lehet írni, nem követett el hibát a nőgyógyász.

II.sz. Belklinika <3

she_wolf 2015.02.24. 16:27:03

"Az öreg indián törzsfőnök a tábortűznél ül három fiával.
Egy idő után megszólal a legidősebb fiú:
- Mondd, apám, miért hívnak engem Puha Medvebőrnek?
- Azért fiam, mert anyádat egy puha medvebőrön ismertem meg közelebbről.
Hamarosan a középső fiú kérdez:
- Mondd apám, miért hívnak engem Mohos Sziklának?
- Azért fiam, mert anyádat egy mohos szikla tövében ismertem meg közelebbről.
A harmadik fiú csak mogorván ül, szótlanul.
Odafordul a legidősebb testvér:
- Nem kérdez Szakadt Gumi testvérünk?"

Bocs...

Braincelle 2015.02.24. 16:28:06

@Liesz:
Így van, ha biztosra akar menni az ember, akkor sajnos a kettő együtt kell.

mnika88 2015.02.24. 16:37:17

@mig54:
Igeeeen,1 óra múlva írom a választ! :*

she_wolf 2015.02.24. 16:45:49

@Braincelle:
16 évesen már én is kukkoltam a srácokat, feszengtem a jelenlétükben, szerelmes is voltam. Hajjaj, már többedszerre:) AZ a dolog még váratott magára. Valamivel később egyedül mentem nőgyógyászhoz. Mikor anyám megtalálta a zsebemben a májfunkciós leletemet (és hosszú idő után fel is fogta, hogy mit tart a kezében) beígért egy hatalmas verést. Valamivel még később betöltöttem a 18-at, és pár hónap múlva meg sem álltam Pestig, magam után hagyva életem addigi egyetlen szexuális "élményét".
Nem volt se királyfi, se hófehér paripa, de még egy nyüves Jaguár sem:) Csak vállrándítás. Dacára annak, hogy szerelmes is voltam, meg jártunk is, meg minden izé.
Cigizni hamarabb kezdem el, mint nemi életet élni, a mai napig a fülemben csengenek annak a drága jó édesanyámnak szavai: "aki bagózik, már b...ik is". Köszöntem, oszt kalap!:)
Ezért emeltem ki a szülő és a gyerek közti kapcsolat minőségét.
És ezért vagyok ennek a posztnak a kapcsán ennyire a poszter oldalán.

she_wolf 2015.02.24. 16:47:37

@Braincelle:
Ja! Meg erényöv, és egy jó lakatos a szomszédból:)
(Robin Hood a fuszeklik fejedelme:D)

she_wolf 2015.02.24. 16:49:23

@mnika88:
Okés, aztán húzok elfele csekkeket fizetni, vásárolni, miazmás...:(

csak néha benézek ha marhaságot látok 2015.02.24. 16:52:59

@123456789ba: azért, hogy ez bekövetkezzen, kell lennie egy súlyosabb szívrendellenességnek is (septumdefektus) én csak egyszer láttam életemben és az is cementembolus volt nem sima vérrög.

egyébként meg ez nem egy erkölcsrendészeti blog, le lehetne szállni az életkor meg a szexuális élet kapcsolatának mélyreható elemzéséről, nem ezért írt a poszter. ha ez így alakul senki nem fog ide írni, pedig ez még egy értelmes írás volt.

Braincelle 2015.02.24. 16:55:16

@mig54:
nem tudom, nálunk sosem voltak ilyen szigorúságok. mindig azt csináltam, amit akartam, emiatt sosem csináltam semmit titokban, sőt, aszerint próbáltam viselkedni, hogy szerintem az anyám mit várna el, és néha neki kellett pontosítani, hogy nem is várja el ezeket a dolgokat.
(én már nem leszek ilyen jófej szerintem, ugyanúgy csak az ötöst fogom elfogadni a gyerekeimtől, mint magamtól, 7 és 25 évesen is :D )

Braincelle 2015.02.24. 16:58:31

A másik meg, hogy szerintem az a fontos, hogy pozitív élményeket szerezzen az ember a párkapcsolatok testi részéről, mert az sem jobb, ha 30 évesen érintetlenül férjhez megy és kiderül, hogy egyáltalán nem jó együtt a férjével. Ráadásul ha az embernek van egy pici tapasztalata (nem kell sok), akkor tudja, hogy hogyan lehet befolyásolni, javítani a dolgokat, és akkor esetleg nem megy tönkre egy olyan kapcsolat, ami amúgy tönkremenni.
Nyilván az sem jó, ha mindig mindenkivel, mint a nyulak, de azért túlmisztifikálni sem kell sztem.

she_wolf 2015.02.24. 17:23:01

@csak néha benézek ha marhaságot látok:
Khm...ez a poszt a hozzászólásokkal együtt magasan kiemelkedik az utóbbi jó néhány közül. Pláne úgy, hogy a poszter is aktívan részt vesz benne, ami elég ritka dolog itt.
Bocs, hogy off voltam.

csakmotyogok 2015.02.24. 17:23:49

@123456789ba: Jajj nem kell ezt. Eskü 1 árva kukkot sem írok, ha nem olvasom, hogy a dokinak ajánlania kellett volna a vizsgálatot. Az meg hogy ebben másképp gondolkozunk mindenkinek a szíve joga (no jó most vállon veregettem magam,de jó hogy nem engedtem a hormonális fogigátlót, mert...).
Mióta a blogot olvasom: ha a doki szóvá tette, hogy van más lehetőség és/vagy + vizsgálatot ajánlott akkor mit képzel tudja ő (a poszter), hogy mit szeretne, vagy tuti tömni akarja vki zsebét a "fölösleges" vizsgálattal. Szóval ha szól az is baj, ha meg nem mondja hogy sokezerét' van ez a vizsgálat az is baj. Szóval ha ez az előélete a blognak nem lenne nem írok semmit.

123456789ba 2015.02.24. 17:23:51

@csak néha benézek ha marhaságot látok:
Lehet, hogy volt valami a háttérben, ezt nem tudom,mint ahogyan kiderült, hogy a lányom súlyosan vérszegény (a hetedik napon meg is kapta a vért SOS, mert ugye már azonnal kellett volna - no comment)
Sajnos ennek az esetnek a kapcsán, szépen sorban dőlnek a csontvázak a szekrényből, egyre több ismerős és ismeretlen jön az életünkbe, akiknek volt/van valami hasonló esete.

Gondolom - mint ahogyan mi is - mielőbb szeretnék elfelejteni a rossz élményeket, most mégis napvilágot lát sok-sok olyan történet, amiből tanulhatnának a gyerekek és a szülők is, hogy ne kerüljenek ilyen helyzetbe.
A lányom is ezért írta le, ami vele történt.
Sok hasonló esetet mondtak el a kórházban is. Szándékosan nem írok ide "rémtörténeteket", mert nem az én dolgom mások betegségét kommunikálni.
Az előbbit csak az életkor miatt említettem...

Köszönök mindent :)

beszélő majom · http://beszelomajom.blog.hu 2015.02.24. 17:43:06

@Tempus.Anh:

"Legalább két tucat olyan technikát ismer egy átlag pasi, amitől a nő nem esik teherbe, ennek ellenére feljut a Nirvánába. Csak ügyesség és lelemény kérdése."

És ez azokat a pattanásos valagú gyorstüzelő kamaszokat, akik ezeket a 16 éves lánykákat hágják, szerinted mennyire érdekli?

Huhhh...

csakmotyogok 2015.02.24. 17:43:19

@123456789ba: Ez olyan dolog mint mikor állapotos az ember,valahogy sokkal több állapotos nővel találkozunk, vagy új kocsi vásárlásnál, hú de sok ember vett még ilyet. Sajnos nem jut eszembe ennek a neve( jó régen tanultam pszichológiából).

123456789ba 2015.02.24. 17:49:19

@csakmotyogok:
Lehet, hogy Te így gondolkozol, látod, ebben sem vagyunk egyformák.
Ha egy orvos azt mondja nekem, hogy csináltassak meg 1-2-3-5-10 vizsgálatot a gyerekemnek, megteszem a biztonsága érdekében...és ez most független a fogamzásgátlótó, mert lehetnek ám más esetek is!
Nem gondolom, hogy bárki zsebét tömni akarná, kvázi nem érdekel ha a gyerekemnek ez szükséges.

Tényleg felesleges ezen gyötrődni, nem ezért írt a gyerek...de ezt már százszor leírtam.

beszélő majom · http://beszelomajom.blog.hu 2015.02.24. 17:55:42

@123456789ba:

"egy fejlett civilizált társadalomban az a normális, ha egy szülő is tud az ilyesmiről és megpróbál segíteni a gyermekének "

Szerintem egy fejlett civilizált társadalomban nem tömnek a nemi érés természetes folyamatát megzavaró, a saját hormonrendszer működését blokkoló, a csitri szervezetét MESTERSÉGESEN ELŐIDÉZETT TERHESSÉG-SZERŰ állapottal terhelő hormonokat ivari szempontból félig kifejlett gyereklányokba.

Továbbá egy fejlett civilizált társadalomban hagyják a kislányokat LELKILEG is megérni a női szerepre, és nem lökik őket idő előtt pattanásos valagú kamaszfiúk ágyába.

Ahol ezt teszik, azt nem nevezném se fejlett, se civilizált társadalomnak.

csakmotyogok 2015.02.24. 18:00:20

@123456789ba: jajj :))nem én az ideírogatók. Én ellene vagyok a hormonális fogigátlónak (saját bőr).A gyerekemnek soha nem adtam volna, és ha az orvos ajánlott vmi + vizsgálatot még ha fizetős is nem kerestem mögöttes szándékot. Arról írtam ezen a blogon ezt feltételezik sokan.

123456789ba 2015.02.24. 18:06:02

@beszélő majom:
Nem ismered a lányomat,fogalmad sincs róla, hogy milyen...
Te hol élsz?
Nem löktem kamaszfiúk ágyába...olvasd el az előzményeket, mielőtt ítélkezel valakiről.

beszélő majom · http://beszelomajom.blog.hu 2015.02.24. 18:09:12

@mig54:

"Nem tudom, a különböző egyházak hogyan vélekednek, ill. van-e állásfoglalásuk a fogamzásgátlással kapcsolatban, de a művi abortusz -úgy gondolom- minden egyház tanítása szerint bűn."

A házasságon kívüli nemi élet alapból bűnnek számít náluk. A művi abortusz gyilkosság (ez főbűn, nincs rá bocsánat), a fogamzásgátlásnak pedig jellemzően azok a formái tiltottak, amelyek úgy változtatnak a női test működésén, hogy kémiai, vegyi vagy hormonális úton gátolják a petesejt megtermékenyülését és/vagy a beágyazódást.

123456789ba 2015.02.24. 18:18:22

@csakmotyogok:
Bocsi, akkor félreértettelek.
Köszi

beszélő majom · http://beszelomajom.blog.hu 2015.02.24. 18:19:40

@mig54:

"A korral pedig haladni kell, különben vár a dombtető, a remetelak:)"

A Tarot szimbolikájában a Remete a bölcsesség szimbóluma. Ellentét-lapja pedig a bölcsesség szikrája nélkül vidáman ugrabugráló Bolond.

she_wolf 2015.02.24. 18:36:49

@beszélő majom:
Nem értem a Tarot jelentéseit, én ennél sokkal egyszerűbb, és hétközanpibb dologra gondoltam, mikor az átalad idézett mondatot írtam.

Az egyházakról írottakat köszönöm.

guruló nokedli 2015.02.24. 19:15:29

Sziasztok, nem szoktam ide kommentelni, csak olvasom a posztokat. A lányom szintén 16 évesen kapott mélyvénás trombózist, szintén fogamzásgátlótól. Nem nemi élet miatt szedte, hanem súlyos acnéjára kapta. 5 évig jártunk mindenféle bőrgyógyászhoz, kozmetikai kezelésekre, acneközpontokba, súlyos 100 000 forintokat fizettem ki azért, hogy a lányomat végre boldognak lássam. Gondolom, senkinek nem kell mondanom, milyen érzés egy anyának, ha azt látja, hogy a gyermeke (lánya) lesütött szemmel járkál az utcán (már ha kimegy), nem néz senki szemébe, úgy kommunikál, és gyakorlatilag depressziós. Azt hiszem, nyugodtan mondhatom, hogy mindent kipróbáltunk öt éve alatt, amire lehetőségünk volt. Mindenféle vizsgálaton átestünk, voltunk endokrinológusnál, PCO-szűrésen, gasztroenterológusnál, allergológusnál, minden negatív lett. Az út végén két választásunk maradt: Diane 35 vagy Sotret. Mivel a Sotret hatóanyagáról horror mellékhatásokat olvastam és hallottam, én döntöttem a Diane mellett. Gyermeknőgyógyász írta fel. Egy szót sem kérdezett családi trombózishajlamról meg úgy általában semmiről sem. Fél évig szedte a lányom, majd jött a trombózis. Kiderült, hogy leidenes, heterozigóta. És azóta is magamat okolom, és nem tudok nem arra gondolni, hogy jesszusom, majdnem megöltem a gyerekemet. Baromi nehéz ám felelősen gondolkodni meg dönteni, hogy ha a mérleg egyik oldalán egy depressziós, visszahúzódó, a közösség perifériájára sodródó gyereket látsz, a másik lehetőség viszont egy felszabadult, boldog, felhőtlen élet a lányod számára.

Tempus.Anh 2015.02.24. 19:20:28

@guruló nokedli: A serdülőkori acnenak egyetlen hatékony gyógyszere van, ha békénhagyjuk. Ahogy jött, úgy el is múlik, nyomtalanul. Nyomot akkor hagy, ha elkezdjük kinyomkodni illetve ha beleszólunk a bőr normál működésébe a kozmetikumok garmadájának felvitelével.
Nyilván egy nagyon hiú tizenévesnek ugyan magyarázhatjuk, hogy az korosztályának velejárója és ne törődjön a kiütésekkel az arcán, nem fog ránk hallgatni.
Az elrontott, lyukas, csúnyán érdes arcú nők/férfiak zöme közülük kerül ki.

csakmotyogok 2015.02.24. 19:20:41

@guruló nokedli: Ez borzasztó. Sajnálom. A Diane legalább segített?

csakmotyogok 2015.02.24. 19:21:14

@csakmotyogok: Kimaradt: a bőrproblémán segített?

guruló nokedli 2015.02.24. 19:35:34

@Tempus.Anh: Sajnos a mi esetünkben nem tipikus "tini pattik" voltak, hanem borsószem nagyságú, mélyen ülő göbök, amik lüktettek, fájdalmasak voltak, és hosszú hónapok múltán lila heggel "gyógyultak". Néha olyan volt a gyerek feje, mint egy karfiol. Volt olyan, hogy reggel kijelentette, hogy én ma nem megyek iskolába, "így" nem. Szóval tenni kellett valamit, mert ez ugyan el nem múlt volna magától, vagy mire elmúlik, már nincs egy ép hely a gyerek arcán, csak heg. Nem nyomkodta, hiába is nyomkodta volna, mert nem volt kijáratuk.

she_wolf 2015.02.24. 19:38:16

@Tempus.Anh:
Igazából a zenére akartam Neked válaszolni, hogy köszönöm, finom volt és nosztalgikus, de inkább más után turkáltam (hogy halvány sejtésem legyen) és ezt találtam (legalább én is megértem):

"Az egészséges magyar népesség 10%-a heterozigóta* a Leiden-mutációra, a homozigóták* részaránya néhány ezrelék. A mutációt heterozigóta formában hordozó személyeknek kb. 8-szor, a homozigótáknak pedig kb. 80-szor akkora a kockázata mélyvénás trombózisra, mint az átlag népességnek. Ha egy heterozigóta nő (ismétlem: minden tizedik nő heterozigóta!) fogamzásgátlót is szed, akkor az említett 8-szoros kockázat 40-szeresre emelkedik –az emellett történő dohányzásról meg ne is beszéljünk!"

"Ha a családodban többször előfordult trombózis, (több embernek volt, vagy egy személynek többször is volt) akkor feltétlenül ki kell vizsgálni, van-e ilyen betegséged. Egyrészt ha hormonális fogamzásgátlót szeretnél szedni, jobb, ha nem teszed, másrészt jobban oda kell rád figyelni terhesség és gyermekágyas időszak alatt, balesetek után stb. (Teljesen őszintén megmondom, hogy ha engem egyszer rávinne a lélek, hogy fogamzásgátlót szedjek, akkor is megvizsgáltatnám magam, ha a családban nem fordult elő trombózis.)
Háziorvos ilyen vizsgálatot nem kérhet. Két helyen néztem utána, 15 ezer forintért nemcsak a V. (Leiden) faktort nézik meg, hanem még két másik trombózisra hajlamosító génhibát is."

Mivel nem vagyok biztos benne, hogy szakmailag mennyire lehet helytálló, megjelölöm a forrást:
haziorvosblog.hu/vizsgalatok/trombozishajlam-van-nekem-olyanom

guruló nokedli 2015.02.24. 19:41:24

@csakmotyogok: Persze, amíg szedte, gyönyörű volt a bőre, a lányom szinte kivirágzott, önbizalommal telt, szívesen járt el társasággal, öröm volt ránézni. Aztán ahogy abbahagyta, pár hónap múlva visszarendeződött minden. Ismét jöttek a borsónyi lila mélyen ülő, gyulladt göbök, fájdalmasan, lüktetve. Nem tudott lehajolni, mert azt érezte, szétszakad a feje. És hát a svédcsavar a dologban, hogy végül rászántam magam, hogy szedjük a Sotretet. Nagyon szigorú, folyamatos orvosi felügyelet mellett (hiszen szedi a Xareltót is), de végigcsináltunk a kúrát. Mondhatom, hogy öt hónapig nem aludtam, minden apró dologra figyeltem, minden apró fiziológiai jelre magyarázatot kerestem... de hála a gondos bőrgyógyásznak és körzeti orvosunknak, rendbejött a bőre, és 20 évesen végre élheti a korosztályának megfelelő életet. (Na jó, azért a gumiharisnyát hordja még.)

she_wolf 2015.02.24. 19:41:45

@mig54:
Jobban megnéztem a lapot, egy doktornő munkája a blog.

karcsibácsi 2015.02.24. 21:05:49

@123456789ba: "hetedik napon meg is kapta a vért SOS, mert ugye már azonnal kellett volna"

Ez így biztosan nem igaz. Azonnali transzfuzió indikációja a keringésmegingást (hypovolaemiás shock) okozó heveny vérzés, a krónikus anaemia nem az.

Liesz 2015.02.24. 21:22:46

@Tempus.Anh: arra gondoltam, 18 évesen korlátozott még a gyerek felelőssége.

Liesz 2015.02.24. 21:24:29

@guruló nokedli: és kell még szednie, vagy már nem is kell?

csak néha benézek ha marhaságot látok 2015.02.24. 21:58:38

@123456789ba: mekkora hemoglobinra adtak vért? illetve azonkívül, hogy a labor azt mutatta, milyen tüneteket produkált (légszomj, szédülés, tachycardia)?

csak néha benézek ha marhaságot látok 2015.02.24. 22:04:28

@karcsibácsi: 16 évesnél lehet kifizettem volna az EPO-Ferinject kúrát. itt a transfúzióról már úgy kell felvilágosítani a beteget, hogy fertőzés minden ismert és ismeretlen kórokozóval. 16 évesen szerintem 6-ig leengednénk a HB-t.

guruló nokedli 2015.02.24. 22:16:00

@Liesz: Még szedi a Xareltót, a Sotret csak egy 5 hónapos kúra volt. Az az érdekes, az angiológusunk nem nagyon szeretné leállítani a Xareltót, a hematológus pedig már leállítaná. Azt mondják, hogy a heterozigótaság egy szürke zóna... a lábában három véna rekanalizálódott, a negyedik pedig nem, az angiológus szerint már nem is fog.

123456789ba 2015.02.24. 23:19:53

69 volt a hemoglobin. A hajhulláson kívül semmi komolyabb tünet nem volt.

csak néha benézek ha marhaságot látok 2015.02.24. 23:42:56

hát az nem sok, de ha nincs tünet akkor először gyógyszeresen kezelném.
mostanában azért elég nyugtalanító tanulmányok jelennek meg a vérátömlesztés közép és hosszútávú mellékhatásairól

hoviraeg 2015.02.25. 06:53:12

tüdőembólia 27 évesen, első szülés után, a negyedik lett lány... címszavakban az életem....

van amin jót nevettem, van amin elszörnyedtem, és elkezdtem félni... mi lesz a lányommal. mondjuk neki annyi "szerencséje" van, hogy a hülye anyja miatt kivizsgálják. na de mikor?

karcsibácsi 2015.02.25. 09:41:19

@csak néha benézek ha marhaságot látok:
Az egyértelmű, hogy sürgős indikáció nem állt fenn, itt a kérdés szerintem is úgy merül fel, hogy szükség volt-e egyáltalán transzfúzióra. Egy jól tolerált, krónikus anaemia esetén a válasz nem, függetlenül az aktuális Hb értéktől. Sokszor előfordul, hogy a mindent (jobban) tudó beteg és hozzátartozói követelik a transzfuziót, mert a referencia tartományból lefelé kilóg a Hb értéke, de hibát követ el az orvos, ha a kisebb ellenállás irányába mozdul és enged az ilyen igénynek.
Egy vashiányos krónikus anaemia esetén sem kell ajtóstúl rontani a házba (megfontolás nélkül transzfundálni), hanem először is vizsgálatokat kell végezni a vashiány okának megaállapítására (okkult vérzés, felszívódési zavar, stb.), majd eredménytől függően oki kezelésre ill. vaspótlásra törekedni, és vért csak hypoxiás tünetek, keringésmegingás (tachycardia, collapsus hajlam, stb.) esetén adni. A hajhullás nem indikációja a transzfúziónak.

123456789ba 2015.02.25. 10:02:52

@karcsibácsi:
Ilyenkor sajnálom igazán, hogy ezekkel a szakemberekkel nem találkozom/tam, sem akkor, amikor baj van, sem akkor, amikor csak egy egyszerű segítséget kénék.
Hol vannak?????
Köszönöm

Braincelle 2015.02.25. 23:24:47

@karcsibácsi:
Szerintem a belklinikán ismerik a transzfúzió indikációit. Ha adták: kellett.

csak néha benézek ha marhaságot látok 2015.02.26. 07:42:31

@Braincelle: volt már erről vita a blogon, nagyon eltérő véleményekkel (eltérő a szakmai indokoktól)

karcsibácsi 2015.02.26. 10:29:09

@Braincelle:
" Ha adták: kellett. "

Ez nagyon leegyszerűsített megközelítés, nem méltó egy orvoshoz.
Ha a klinikán(kórházban) az orvosok valamit csináltak, akkor az azt jelenti, hogy minden esetben azt - és úgy kellett tenni??? Soha semmilyen hiba, szakmai tévedés nem történt, nem történik, hiszen ha valamit (úgy)csináltak: (úgy)kellett?!
Amit írtam a krónikus vashiányos anaemiáról, az szakmai evidencia. Ha nem így jártak el, hibát követtek el, függetlenül attól, hogy a kislánynak (nagylánynak) remélhetően nem származott belőle semmilyen egészségkárosodása.
Tisztázni kell a vashiány okát, lehetőség szerint oki kezelést és/vagy vaspótlást végezni, és csak akkor transzfundálni, ha ezek eredménytelenek illetve ha az anaemia következményei (hypoxia, hypotonia, tachycardia, collapsus hajlam, stb.) azt tényleg szükségessé teszik.
Az alacsony Hb érték és a hajhullás önmagában nem indikációja a transzfúziónak.
© 2009-2015 praxis
blogszabályzat
süti beállítások módosítása