Kipróbáltam a német egészségügyet

2014.12.15. 06:41

rechbergklinik.jpgKellett várni cirka két órát, mire előkerült, az orvos, aki egyedül volt az ambulancián.

 


A tegnapi nap folyamán, munka közben bemutattam egy dupla leszúrt Alexet, magyarul elterültem, mint Hortobágyon a furulyaszó. Jegyzőkönyv, ittam, nem ittam, szonda, nem ittam, irány az alkalmazom, előttük le a kalappal.

 


Elvittek kórházba.
Bretteni kórház, egy tömb, ambulancia, egy álmos nővér, betegfelvétel, simán megy a dolog, üljek le várjak. Párnázott székek, Telki magánkórház hangulat, asztalokon ásványvíz, poharak, újságok, gyerek játszósarok, amit nem próbáltam ki. Szóval kellemes hangulat, rajtam kívül még 3 ember, szóval nincs tömeg.
Háááát kellett várni cirka két órát, mire előkerült, az orvos, aki egyedül volt az ambulancián. Doki fiatal, vigyorog, nyomkodna, nem hagyom, irány a röntgen.

 


Le sem ülünk, máris szólítanak, vetkőzök, bemegyek, kedves asszisztens, beállít, három képet készít a bordáimról, kijövök, irány vissza a doki.

rechbergklinik.jpg


Újabb másfélóra várakozás, doki jön, irány a vizsgáló, most egy másik, vizsgáló asztalra fektet, megnyugtat nem tört bordám, megnyugszom. Vizsgál, gondolom német protokoll szerint, hasi ultrahang, viccelődök vele, kérdezem fiú vagy lány, veszi a poént, még egy kis gél, nézi a „méhemet” vigyorogva és közli fiú lesz, mutatja is monitoron. Eszébe jut még egy két dolog, reflex vizsgálat, kövessem szemmel az ujját, nézzek fel, le, szorítsam meg a kezét, oké mondom neki a fejemet nem vertem be, vigyorog.
Vizsgálat után írja a kórlapomat, közlöm vele, allergiás vagyok egy gyógyszeradalékra, mondom a nevét, nem ismerős neki, de valahogy kitaláljuk, hogy miről beszélek. Igazolás munkahelyre, pár napig nem kell dolgoznom, recept, és az asszisztensnő feltankol gyógyszerekkel. Röpke 5 óra alatt sikerült végezni.
A végén szót ejtek, a munkáltatómról is, aki adott mellém embert, hogy elvigyen a kórházba, ott segítsen, majd a végén haza vigyen.

 

 

Utóélete a dolognak, hogy még kettő kontrollra rendeltek vissza, az már gyorsabban ment, és maximálisan figyelembe vette a kezelőorvosom a kéréseimet.

 


Lang Alex

 

HIRDESSEN SZINTE INGYEN A PRAXIS BLOGON!

 

index_2.jpg

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zolika78 2014.12.15. 09:48:11

Én is kipróbáltam a német egészségügyet, sajnos 2 műtétet is el kellett végezniük rajtam. Azt tudom mondani, hogy a magyarhoz hasonlítva és és föld.
Mindenről pontosan és többször is tájékoztatnak, mindig megkérdik, hogy megértettem-e miről van szó. Az orvosok, nővérek, ápolók kedvesek, segítőkészek.
Nekem nem kellett sehol nagyon sokat várakoznom, a megbeszélt időben ott voltam mindig és ők is szinte rögtön foglalkoztak velem.
Egy sztori a magyar egészségügyről, aminek csak külső szemlélője voltam:
Szombathely. 20 év körüli kiscsaj szült, aztán visszament az orvoshoz, hogy nagyon fáj a hasa. Hazaküldték azzal, hogy elrontotta a gyomrát.
Kiderült, vakbélgyulladása van - de csak akkor, mikor már perforálódott. Megműtötték, hazaküldték hogy már semmi baja.
Pár nap múlva megint rosszul lett, a mentő vitte be a sürgősségire reggel 7-kor. Este 7 óra volt (!!!) mire valaki ránézett. Kiderült, a műtétnél benne felejtettek némi kakit a hasába (a kilyukadt vakbél miatt), ez elfertőződött, pár órára volt attól hogy belehaljon. Infúzión keresztül kapta az antibiotikumot és tolták a műtőbe.
Vagyis: hiába visz be a mentő a sürgősségire, attól még bele is halhatsz mire sorra kerülsz...

joska61 2014.12.15. 09:51:24

A németet sokkal jobbnak mondják a magyarnál, de a brit egészségügy állítólag (a jobb körülményektől eltekintve) sokkal rosszabb. Ismerősnek pl a könyökét műtötték ott, aztán itthon újra, mert a briteknél meg tudták oldani, hogy az az ízület többet ne mozduljon.

Tempus.Anh 2014.12.15. 10:13:36

Megint egy Alex-remekmű.

Tempus.Anh 2014.12.15. 10:14:28

"kérdezem fiú vagy lány, veszi a poént, még egy kis gél, nézi a „méhemet” vigyorogva és közli fiú lesz, mutatja is monitoron..."

Az OPNI látott már?

aleb19 2014.12.15. 10:42:39

az angol NHS is szar varolista van szinte minden teruleten

drontal 2014.12.15. 10:53:49

No varjunk már egy kicsit. Az Alex nem fiú nev?

she_wolf 2014.12.15. 10:58:43

@drontal: de igen, magyarul Sándor.

she_wolf 2014.12.15. 11:01:16

@mig54: a kettőspontot kéretik odaképzelni:)

lüke 2014.12.15. 13:11:14

szar mind, emberek csinálják,
harcolnod kell
de az 1. bejegyzés sz. ég és föld

micsoda? 2014.12.15. 13:57:16

Itthon mese lehetne, de Németországban megtörtént, nem is oly régen.
A barátomnak fogkoronáját leszedve, mondja a német doktornő. Ebben a koronában arany van, és átadta. - Fogkoronát vagy 20 éve itthon tették fel. Elvitte a koronát ékszerészhez, és ahol a legtöbbet kapta /120 €/, annak eladta. Azt mondta a doktornő, hogy valamikor olcsó volt az arany, ezért történhetett meg.
Bizonyára sokunknak van/volt ilyen koronája, de ilyen esetről senki nem hallott. Na, ez is egy különbség:)

Tempus.Anh 2014.12.15. 14:04:59

@micsoda?: Ugyanezt el lehetne képzelni orosz változatban. :)
A különbség az, hogy az orosz doktornő az ellenoldali koronát is leszedte volna és végül óra nélkül ment volna haza a beteg...

SusanneF 2014.12.15. 17:30:17

Ami számomra érthetetlen,és nem pénz kérdése:
Miért lehetséges,hogy tőlünk Nyugatabbra emberszámba veszik a beteget?
Megkérdezik,tájékoztatják,és NEM kezelik le...pedig a fehér köpeny ott is az!

asztalosani 2014.12.15. 17:58:19

@SusanneF:
Ezt most ugye nem komolyan kérdezed?!

Mentalitás.

Meg azért mert tőlünk Nyugatabbra az orvosok nem hordják fent az orrukat, nem úgy állnak a beteghez, hogy: " b@zd meg: vagy tisztelsz és tolod a hálapénzt, vagy nem látlak el, különben is mi élet és halá urai vagyunk, és húzz a francba a pics@ tébéddel"

De majd jönnek a trollok és elkezdenek nyavajogni, hogy az ő bérük így és úgy...

Tempus.Anh 2014.12.15. 18:02:02

@asztalosani: Ha NEM ÉRDEKELNEK a lelki gondjaink, se a problémák, amelyekkel mindennap küszködünk, akkor mi úgy összességünkben mért érdeklünk annyira, hogy itt kolbászolsz már napok óta egy új nicknéven?

Mert fordítva ez az érdeklődés a negatív régióban mozog, ez gondolom megvan.

asztalosani 2014.12.15. 18:14:37

@Tempus.Anh:
Milyen új nick néven?
Mig barátnőddel üldözési mániában szenvedtek?

Számomra te hiteltelen vagy.
Számomra a véleményed nem jelent semmit.
Még írni sem tudsz rendesen. Alkoholos befolyásoltság lenne?
Egyéb kérdés? :D

SaulTigh 2014.12.15. 18:40:49

@SusanneF: Ez nem teljesen igaz. Van pár ismerősöm, akik Angliából, Svédországból "hazamenekülnek" egészségügyi ellátásért (stílus és várakozási idő). Mondjuk Angliáról ne is beszéljünk, tüdőembólia gyanúra 2 hét után bejutás GPhez, majd paracetamol.

mnika88 2014.12.15. 18:55:51

@SusanneF:
Itthon is a többség emberszámba vesz,azért ezt ne felejtsd el.Nyilván az orvosok közt is vannak pökhendi,arrogáns emberek,ahogy bármely más szakmában.De ilyeneket találsz külföldön is.Ott sem angyalok dolgoznak,hanem sima emberek.

Tempus.Anh 2014.12.15. 19:30:25

@asztalosani: Te itt nagyon hiteles van, ezért öntenek ki a bili folyékony tartalmával együtt, ha nem vennéd észre.
Az alkoholról pedig jobb, ha nem épp te beszélsz.
Nőben undor a piás.

she_wolf 2014.12.15. 20:40:22

@Irkutszk:
Az is lehet, de őket inkább Szandrának, Szandinak becézik:)

she_wolf 2014.12.15. 20:45:29

@Tempus.Anh:
Eddig csak figyelmesen olvasott, aztán öszerakta magában a (torz) képet Rólad, rólam, és a jelen nem lévő moderátorról. Ami eléggé ocsmány húzás meg egy olyan féregtől is, mint ő, és én ezen akadtam ki ennyire.

she_wolf 2014.12.15. 20:54:37

@Tempus.Anh:
Ja, nem napok óta, csak 2014.12.14.-e óta tag ez a nick. Ahhoz képest gyorsan tanul, vagy képtelen átlépni a korábbi, jogosan begyűjtött taslijain. Harmadik lehetőséget nem nagyon ismerek...

Tempus.Anh 2014.12.15. 21:07:11

@mig54: Semmibe sem kerül neki újraregelni. 100 az 1-hez, hogy ő carrie2014...A stílusa ugyanaz, érdekes módon ugyanazokkal veszekszik, ugyanúgy. Olcsó régi trükk a rereg. Egy wolff nevű nick is gyakorolta valaha valahol, de legtöbbször lebukott.

she_wolf 2014.12.15. 21:42:51

@Tempus.Anh:
Nekem tökmindegy, hogy ki ez a sunyi, alattomos, szarházi (van még jelzőm) féreg.
Előbb-utóbb vagy lebuknak, vagy kiderül, hogy a hülyeség fertőző betegség. De ez sem érdekel különösebben.

she_wolf 2014.12.15. 21:43:33

@Tempus.Anh:
wolff a múlt, felejtsd el:)

SusanneF 2014.12.15. 22:50:08

@mnika88: Sima emberek,persze.
De nem adnak kis öregasszonynak úgy védőoltást,hogy el se mondják,meg se kérdezik,
Nem utasitgatják a vajúdó nőket,
A gyermekeket is emberszámba veszik!

SusanneF 2014.12.15. 22:51:08

@SaulTigh: Igen,Angliáról nem hallani jót valahogy,ami az eü. ellátást illeti.

mnika88 2014.12.16. 06:26:49

@SusanneF: gondolom személyes rossz tapasztalatok.
Mondjuk a vajúdó nőknek szükségük van az utasításokra...:)

SusanneF 2014.12.16. 07:41:37

@mnika88: Na,ebben nem értünk egyet....max. úgy gondolom,hogy a szülés aktiv szakában normál esetben kisérésre és nem vezetésre van szükség.De infókra,tájékoztatásra,lehetőség szerint megbeszélt döntésekre lenne szükség.
Meg arra,hogy a szülőnő ne kiszolgáltatva,hanem biztonságban érezhesse magát,akár kisérőkkel,akár egyedül...!

Ha egy vajúdó nő klinikára kerül,akkor csak ha szerencséje van,kerülheti el,több orvos "turkálását",vagy feje felett való döntését,mint ahogy azt is ritkán kérdezik meg,hogy hozzájárul-e,hogy szülésénél többen bent legyenek...?
Nincs sok rossz tapasztalatom,csak néhány.
Általánosan a körülöttem való történésekből érzem,tapasztalom,hogy még messze vagyunk a páciens általános tiszteletétől,emberi mivoltának jogosultságától.
Ha Mari néninek műtét után fájdalomcsillapitó kell,vagy segitség a tisztálkodásban,mozgásban,vagy megkapja,vagy nem.

she_wolf 2014.12.16. 08:12:22

A németek messze földön híresek a fegyelmezettségükről, precízitásukról. Vagy így születnek, vagy idejekorán beléjük nevelik, nem tudom:) Kivételek biztosan ott is vannak, de ők csak a szabályt erősítik. Ezt most csak általánosságban gondolom így, mert eddig akivel eddig beszéltem (kint élő, és dolgozó magyarok különböző szakterületeken) mind ezt mondta. És az a vicc, hogy ezt a kinti magyarok nagyon szeretik. Tudják, hogy jó munkát végeznek, hasonlóan jó munkát várhatnak el másoktól, és - hogy ez se maradjon ki -, mindezt jól meg is fizetik.
Ez nagyon hiányzik sok magyarból itthon:(
Kint a munkáltató megteszi amit kell azért, hogy a melósa ki ne bújhasson mondvacsinált okokkal a munkavégzés alól. Ez itthon szintén nem jellemző. Hajtják őket, kivénhedt, szinte munkára képtelen eszközökkel kénytelenek dolgozni, és probléma esetén megy az egymásra mutogatás. Rengeteg idő és energia vész el így a semmibe, persze hogy a hatékonyság kárára.
Az egészségügyben pedig ez fokozott probléma, mert nem téglákkal, esztergapadokkal, meg hasonlóval dolgoznak, hanem emberekkel, azok életével.
Nem lehet különbséget tenni, és dönteni két olyan dolog között, amelyek eleve egyenlőtlen esélyekkel indulnak.
Olyan elkeseredett harc ez, amelyet nem azoknak kellene megvívniuk akiket ebbe a háborúba kényszerítenek.

Viszont ami az angolokat illeti: én imádom azt a népet, dolgoztam velük, igazán jó munkakapcsolatban lehet velük lenni. Melóhelyen munka rogyásig, semmi smúzolás, csacsogás, lógás, viszont meló után évszázados cimborákként mehetett az "ereszdelahajamat" rogyásig, munkáról természetesen szó sem eshetett:)
De ha úgy hozná a sorsom, hogy ezentúl Angliában kellene élnem, az lenne az első dolgom, hogy kint élő és dolgozó MAGYAR orvost keresnék.

mnika88 2014.12.16. 11:19:33

@SusanneF:
Persze,ez teljesen így van,hogy joga van a korrekt tájékoztatásra,meg talán most van a legnagyobb szüksége arra,hogy biztonságban érezze magát.
De szerintem pont a szülés utolsó szakasza az,amikor szükség van az utasításokra.Nyilván ezt nem kiabálva,vagy gorombán kell megtenni.Én magam még nem szültem,de jó pár szülésen ott voltam,ezek jelentős hányadában az anyák "elvesztették a fejüket",ami nyilván érthető volt.De akkor muszáj volt az orvosnak és szülésznőnek határozott hangnemben utasítgatnia a szülő nőt,mert pl.volt olyan,aki annyira túl akart lenni,hogy nyomott mint az őrült,miközben nem szabadott volna,vagy úgy kapkodta a levegőt,hogy már teljesen rosszul volt,de volt olyan nő is,aki a legnagyobb fájdalmak közepette is mászott le az ágyról,hogy ő ezt nem akarja,nem csinálja tovább,pedig a gyerek csak 2-3 nyomásra volt...
Az viszont tényleg gáz,hogy öten is turkálnak az ember hüvelyében.:/
Nálunk mindig megkérdezik a nőt,hogy beleegyezik-e abba,hogy a szülésnél pl. orvostanhallgatók jelen lehessenek.Pedig mi oktató kórház vagyunk.
Én biztos nem mennék bele...

csakmotyogok 2014.12.16. 17:13:41

@SusanneF: Nézd ott ahpl 10 perc jut 1 betegre adminisztrációval együtt ott hol jut annyi idő a tájékoztatásra, amit a beteg igényel. Más : ott ahol az eü dolgozókat ember számba veszik, ezért kipihentek anyagi gondoktól mentesek könnyű kedvesnek lenni ha még idő is van bőven.

csakmotyogok 2014.12.16. 17:17:31

@mnika88: Igen, mikor tolni kell jobb ha nem udvarolnak, hanem kiáltják mit kell tenni, addig míg udvariasan megkérnek elmúlik a fájás, a kölök meg bennmarad.:))

csakmotyogok 2014.12.16. 17:19:02

@SusanneF: Ha vki klinikára megy szülni vállalja azt is hogy többen vannak jelen vizsgálatnál , szülésnél.Ez az ára a jobb ellátásnak.

csakmotyogok 2014.12.16. 17:30:39

@mig54: Én kedvelem a németeket, de azért nem annyira precízek stb. Mikor kint vagyok mindig felüdülök, mert az emberek tisztelettel fordulnak egymás felé. Az orvosaik jó része, külföldi. Magyar, kirgiz, kevés fekete és sok egyéb náció. Mikor olvastam a posztot eszembe jutott, ha itthon kapja ue vki akkor nem így kezdődne hanem valahogy így :Álmos nővér fogadott, mit gondolnak ezek alszanak munkaidőben? Látszott hogy nem szívesen dolgozott. Az orvos csak 2!!!!! óra múlva jött. Mit csinálhatott eddig? Csak nem aludt?? !!!!!!!!!!!Ez ezeknek sürgősségi ellátás??? Csak tudnám miért fizetem a TB-t!!!!!Volt pofája vigyorogni. 5 óra alatt végeztem csak. Gondolom ha az orvos anyjáról lenne szó nem tartanak fel eddig. Kétszer is visszarendelt kontrollra, gondolom a hálapénzt várta. Most őszintén ezért????????????????????????????????????????????????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Nos,itthon is bőven végez ennyi idő alatt az ember ha csak 3 beteg van és az orvost nem hívják el még 3 másik helyre, de nálunk sokaknak semmi nem elég.

mnika88 2014.12.16. 18:07:55

@csakmotyogok:
Különben ez nekem is feltűnt:álmos nővér,orvos 2 óra múlva jön,5 óra alatt végzett...úgy látszik Németországban ez boldoggá teszi a betegeket,csak nálunk lesz lincshangulat egy ilyen után.:)

SusanneF 2014.12.16. 19:25:15

@csakmotyogok: Nem értünk egyet-attól,mert valaki klinikára kerül,bármiért is,van,amikor nem is választja azt az ember lánya-nem jelentheti azt,hogy jobban ki legyen szolgáltatva a szakszemélyzetnek,takaritónőnek,beteghordónak,bárkinek.

Az mindig utólag derül ki,hogy hol.milyen az ellátás.

SusanneF 2014.12.16. 19:27:16

@csakmotyogok: Vajon arra mi lehet a magyarázat,hogy itthon több a más nációból ide szakadt pokróc doki,mint akihez jó lenne menni?
kapásból 3-at tudok,akikkel nem szivesen találkoznék újra!

csakmotyogok 2014.12.16. 19:59:50

@SusanneF: Az hogy az orvostanhallgatók ott vannak 1 egyetemi klinikán, a betegek vizsgálatakor nem egyenlő a kiszolgáltatottsággal.Hogyan tanulnak? Mindenki azt várná el, hogy az anyjuk hasából is tökéletes diagnosztaként bújjanak elő.
A másik: nem ismerek sok más nációjú dokit.1 arab fül-orrgégészt ő udvarias és úgy beszél magyarul, hogy ha nem tudnám a nevét nem gondolnám nem magyar anyanyelvű. A másik traumatológus, ha túlteszem azon magam,hogy nem tud magázódni akkor vele sincs semmi baj. A harmadik akit ismerek, az nem itt él, nála tökéletesebb gentlemant nem ismertem.Itthon nem jellemző a más nációjú orvos, persze akad. Németországban vagy Angliában, ott van mindenféle.

hofgartekesnoemi 2014.12.21. 09:26:05

"Mentalitás"???
Erre azt mondanám, hogy a Bad Frankenhausenben a belgyógyászat 8 orvosából 3 magyar, történetesen volt csoporttáraim. További 2-3 szintén kelet európai. Gondolom máshol is hasonló a helyzet. Szóval, hol itt a német mentalitás, mikor külföldi orvosok dolgoznak?

Talán a munkakörülmények?
Itt pedig a hazai ellátás egy aspektusát emelném ki. Németországban 20-30 ezres városokban is vannak kis kórházak, belgyógyászattal, sebészettel, SBO-val. Ellátják a kompetenciájujnak megfelelő betegeket. Alattuk persze ott vannak a háziorvosok, felettük a nagyobb centrumok. Mindenki végzi a dolgát. A betegek elfogadják, ha nem minden problémával a legmagasabb fokozatú helyen foglalkoznak, hanem a legmegfelelőbb helyen. Így jut idő a betegre, felvilágosításra.
Ezzel szemben itthon (Debrecenben dolgozok a Neurológia Klinikán), a legkisebb problémával, ho. kompetenciájába tartozó problémával is irány az egyetemi Klinika. Pl.: gyógyszer felírás, "10 éve fáj a derekam/fejem, orvosnál még nem voltam, gyógyszert nem szedtem, nem akarok szedni, de csak vasárnap este érek ügyeletbe jönni", "csak tanácsot kérek".
1-1 ügyeletben van 10-14 beteg. Csak a papírmunka egy beteggel a legalapabb esetben, ha nem 3 oldalas az anamnézis és nincs egy szatyor gyógyszer, akkor is 20 perc. A vizsgálat 10 perc legalább, de ez is kevés. Vannak betegek (pl.: stroke beteg, akivel simán 2-3 órát kell foglalkozni. Szóval nincs idő "bájcsevegni".
Aki jobban csinálná, többet beszélgetne, többet foglalkozna a lélekkel várjuk szeretettel.

A váróban akkor lesz ásványvíz, ha budiból nem lopják el a WC papìrt és a WC csészét.

Tempus.Anh 2014.12.21. 09:32:44

@hofgartekesnoemi: De jó, egy hasonló nevű férfikollegával nemrég beszéltem telefonon, egyik híres, naptárkészítő pápáról kapta a nevét...Kicsi a világ.

hofgartekesnoemi 2014.12.21. 09:42:36

Én vagyok a naptárkészítő, csak a feleségem nicknevén tudtam írni. :)

Tempus.Anh 2014.12.21. 09:49:03

@hofgartekesnoemi: Értettem, akkor nemrég láttuk egymást a "TV-ben" is, élő adásban :)
© 2009-2015 praxis
blogszabályzat
süti beállítások módosítása