Ha nincs villany, nincs ellátás sem

2013.06.25. 08:36

a.jpgÉn megértem hogy vihar volt, és ez problémákkal jár. Azt viszont nem, hogy ha valaki problémával fordul egy orvosi ügyeletre,  akkor még ha villany nélkül is, de valamit kezdenek vele. Itt nem.

Tisztelt Cím,  Szeretnék megosztani egy történetet a mai  magyar egészségüggyel kapcsolatban…névvel vállalom, nem ferdítettem el a történetben semmit…sajnos ez a magyar valóság, de hiszem hogy ez csak egyedi eset volt…..talán….  A történet vel(ünk)em esett meg…elgondolkodtató, és szeretném, leszögezni senkibe sem szeretnék belerúgni, így egy nap távlatában már dolgokat másképpen látok és gondolok. Tisztelem becsülöm azokat akik emberi életeket, értékeket védenek és életüket erre tették fel…  …DE…. 

 

Kellemes hétvégének indult, de sajnos kellemetlen vége lett. Születésnapomat kezdtük ünnepelni, június 22.-én Sárosdon.  A vihar lecsapott, a buli kezdett véget érni, és az estébe már elég mélyen benne voltunk..….egyik unokatestvérem belázasodott, 40 fokos láz, se gyógyszer sem pedig a vizes borogatás nem segített….Mit tesz ilyenkor az ember??? Természetesen ügyeletet hív. A kálváriánk itt kezdődött. Területileg illetékes ügyelet az abai. Telefont nem veszik fel, többszöri próbálkozás….”a hívott szám nem kapcsolható”…mindez 2013-ban. Nem maradt más, hívtuk a mentőket, mit is lehet ilyenkor tenni. Ők javasolták próbáljuk hívni az abai ügyeletet újra, de ha nem is veszik fel, ügyelet van, tehát ha máshogy nem akkor menni kell. 

 

Elindultunk….Sárosd – Sárkeresztúr között, majdnem végzetes balesetet szenvedtünk, vihar megtette a magáét, úton keresztbe kidőlt fa, szerencsére az akkor helyszínre érkező tűzoltókat meglátva lassítottunk, nem mintha őrült sebességgel rohantunk volna, de így is szemből beszaladtunk az ágak közé. Miután az autón kár nem keletkezett és az úttorlaszt a sárbogárdi tűzoltók megszüntették, haladtunk tovább.  Sárkeresztúrra beérve, összeszedtünk egy defektet csak hogy kerekedjen a történet….laza 10 percen belüli kerékcsere után folytattuk utunkat…Itt jegyezném meg, két kersztúri polgárőr önzetlenül segített a kerékcserekor, sőt felajánlották hogy ha kell ők eljuttatják a beteget az ügyeletre. Vannak még jóérzésű emberek!!! Ezúton is köszönjük nekik!!! 

 

Az abai ügyeletre érve érdekes kép fogadott bennünket, az épület előtt két úriember és egy hölgy üldögélt, az hogy ki milyen munkát is látott volna el nem derült ki, vihar miatt persze villany sehol. Elmondtuk problémánkat, ezek után kaptunk egy nagyszerű felvilágosítást a „hogyan csökkentsük a lázat 2013-ban” cimű témában….természetesen, mindezt sötétben, anélkül hogy érdemben bárki feltett volna bármilyen kérdést azzal kapcsolatban milyen panaszai is vannak a betegnek. A probléma megoldása kimerült azzal a válasszal, hogy NINCS VILLANY, anélkül pedig nem igazán tudnak mit kezdeni.

 

Kérdésünkre, hogy ha semmilyen kapcsolatuk nincs a külvilággal, akkor esetleg nem kellene e szólni a fehérvári ügyeletnek akik hozzájuk irányítottak, hogy ugyan már ne menjen senki az abai ügyeletre, mert nem tudnak vele semmit sem kezdeni,  max mentőt hívni….és itt álljunk meg….hívni nem lehet őket, de ők azért ezek szerint talán tudnak mentőt hívni ha kell, ez is érdekes, tehát amennyiben eljutok az ügyeletre én magam eldönthetem akarok e mentőt, mert hát ezt egy beteg pontosan „eltudja dönteni”…tehát a lényeg hogy ha nincs villany, nincs ellátás sem.

 

Én megértem hogy vihar volt, és ez problémákkal jár. Azt viszont nem, hogy ha valaki problémával fordul egy orvosi ügyeletre,  akkor még ha villany nélkül is, de valamit kezdenek vele. Itt nem. Itt üldögélés az ügyelet előtt és ennyi. Na meg észosztás a sötétben mindez 2013-ban.  Ami ebben a történetben a legelszomorítóbb, az az ott lévő dolgozók teljes érdektelensége volt.   

 

Kónya   Tibor

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

VaTi 2013.06.25. 13:51:03

A beteget a dolgozóknak igenis be kellett volna vinniük a vaksötét rendelőbe. Fény hiányában a vizsgálatot taperolással elvégezni. Majd benyúlni a szekrénybe, és a sötétben véletlenszerűen kimarkolt gyógyszert beletömni. Így vizsgálat és kezelés letudva, beteg elégedetten távozik, dolgozók ülnek tovább a sötétben merengve az emberi elme tökéletlenségén.
Uppppsz, de lehetett volna lábbalhajtós aggregátort is beállítani: asszisztens teker, a pislogó fénynél orvos vizsgál. Majd utána doki teker, adminisztrátor adminisztrál. A lábbalhajtós aggregátorral üzemeltetett számítógépén.
Megoldottam.
Az meg hogy:
"és itt álljunk meg….hívni nem lehet őket, de ők azért ezek szerint talán tudnak mentőt hívni ha kell, ez is érdekes"
Igen tényleg érdekes. Hogy a vonalas telefon függ az áramtól meg a vihartól, így azért nem tudtatok betelefonálni. A mentőhívást meg végszükségben megoldják mobilról (mondjuk akár sajátról, ha szolgálati nincs), a mobilhálózat pedig _nem_ függ az áramtól. Tényleg végtelenül érdekes ez.

karamellcukorka (törölt) 2013.06.25. 14:17:37

@VaTi: Nevettem 1 jó ízűt a hszeden:)). Egyetértek:)).

kisgalád 2013.06.25. 14:29:22

@VaTi: :))))Azt kifelejtetted, hogy mennyivel jobb lett volna, ha az ügyeletes orvos magán mobilszámát megkaphatta volna, mert akkor neki lett volna kutya kötelessége viharban, nulla látási viszonyok között, ledőlő fák alatt, defekttel, polgárőri segítséggel eljutni hozzájuk.
Meg ugye áram sok mindenhez nem kell 2013-ban. Nagyanyám lámpázott tojást gyertyafénynél, szóval a röntgen is megoldható ennek mintájára.

Terencius 2013.06.25. 14:33:07

Mi lett volna, ha a doki a sötétben "mellényúl"? Feljelentik szekszuális zaklatásért???

IrishOak 2013.06.25. 14:40:21

:-) Erről a sztoriról egy másik -21-én az előttünk lévő parkban játszódó jutott eszembe:
Éppen az éves idősek baráti körének -dalos,táncos,mulatozós -párválasztója volt a kertben.Ahol a kerület mentőállomása is van. Itt fészkelnek a motoros mentős fiúk amúgy;-)nagyon jó fejek, szeretjük őket.
No a nagy mulatozásban -amikor épp Surdilovics híres dalát énekelték, megjött egy épp visszaérkező mentő.Azonnal csönd lett,és némaság.Pár perc bizonytalankodás után azonban boldogan felhangzott a '220 feltett" c örökbecsű.:-DD és még tombola is volt. Mi meg családilag ordítva énekeltünk a szép korúakkal.

Felnőtt ember 40 fokos lázzal elüzemel 3-4 napig,nem életveszély.Viharban kidőlő fák között autózni...na az életveszély.

Irkutszk 2013.06.25. 15:36:25

@VaTi: A mobilhálózat is függ az áramellátástól ;) Hiszen a mobiltelefon is csak a legközelebbi oszlopig vezeték-nélküli. Csak esetleg van valamilyen, áramszolgáltatás hiányában is az oszlop működőképességét ellátó áramforrása (pl. vész-akkumulátora). Illetve a vonalas telefon elviekben nem függ az áramszolgáltatástól (esetleg a központé már igen), ámde sok modern készüléknek mégis szüksége van áramforrásra (pl. fax-szal egybeépített készülék).

Szerintem az ügyeleten megpróbáltak a lehetőségekhez képes segíteni, hiszen a poszt írója ezt írja: "ezek után kaptunk egy nagyszerű felvilágosítást a „hogyan csökkentsük a lázat 2013-ban” cimű témában". Tehát a felvehető anamnézis alapján lehetőségeikhez képest ellátták reggelig a beteget, amikor is több lehetőségük nyílik mind orvosoknak mind a betegnek, hogy a megfelelő helyen a megfelelő kezelést kapja. Az ügyelet ugyanis tudtommal ezzel kell(ene) foglalkozzon, nem hosszútávú kezelés beállításával.

VaTi 2013.06.25. 16:48:14

@Irkutszk: persze, hogy kaptak tájékoztatást a lehetőségekhez mérten, dehát az mégsem ugyanaz volt, mint anno a vészhelyzetben, mikor bevágódik az ajtó és 10 orvos rohanva tolja a hordágyat (1 a mellkasán ül, vadul reanimál), és mindenki rengeteg latin szót ordibál eksztatikus állapotban

CPR 2013.06.25. 16:53:44

@IrishOak: "Felnőtt ember 40 fokos lázzal elüzemel 3-4 napig,nem életveszély.Viharban kidőlő fák között autózni...na az életveszély" Ott a pont. Nagyon tetszett :)

Rotoxis 2013.06.25. 17:07:07

@VaTi: Látszik, hogy régen láttad és szakmailag is gyenge lábakon állsz! Kihagytad a három egység NULLA NEGATÍV VÉRT! Pedig az a minimum!!!

@CPR: Autózni normál esetben is veszélyes, pláne egy kiadós vihar és egy még kiadósabb buli után. Az egész társaság helyzetfelismerő képességét jelzi, hogy az autóval normál látási viszonyok között, nyílegyenes úton még úgy sem tudtak az úton lévő akadály előtt megállni, hogy a tűzoltóautó miatt lassítaniuk kellett.

Miből kellene arra következtetnem, hogy a sztori többi részét reálisan ítélték meg?

IMHO · http://imho.blog.hu 2013.06.25. 18:35:40

Ha nem volt otthon lázcsillapító, miért nem az ügyeletes gyógyszertárba mentek?

csak néha benézek ha marhaságot látok 2013.06.25. 19:06:41

@Rotoxis: egyébként mindig azon csodálkoztam honnan van ott annyi 0 negatívos vér? amikor meglehetősen ritka vércsoport. ráadásul manapság pár perc meghatározni a vércsoportot, addig ha már annyi pénzem van, életben tartom hyperHAES-el

DarthVader 2013.06.25. 19:12:35

@IMHO: mert Kurvaországban a láz=akut vészhelyzet. A lázcsillapítás pedig egyértelműen orvosi - lehetőleg szakorvosi team - feladat. A másik ilyen akut vészhelyzet a kullancs.
Na az kemény. Akár éjjel, akár nappal, de azonnal szedje ki valamely egészségügyi személyzet. Hihetetlen.

DarthVader 2013.06.25. 19:13:40

@csak néha benézek ha marhaságot látok: nincs ott annyi 0 Rh negativ vér, csak a filmekben. Elhangzik a "vér" szó és a nézetség + tetszési index az egekbe csap.

csak néha benézek ha marhaságot látok 2013.06.25. 20:09:05

@DarthVader: á nem, a subduralis hematóma, na az adja a nézettséget (bár a nézők 99%-a azt sem tudja eszik vagy isszák)

DarthVader 2013.06.25. 21:07:23

@csak néha benézek ha marhaságot látok: ja. És már akkor megvan a diagnózis, amikor tolják befelé a beteget. Arrafelé a ROKO-ban is van CT, úgy látszik.

Giedi 2013.06.25. 21:43:30

40 fokos lázra nem lázcsillapító kell, hanem priznic vagy hűtőfürdő ... és egyikhez sem kell áram ...

Rotoxis 2013.06.25. 21:51:07

@DarthVader: igen, az ajtókeretben. Még a hordágyat is átüti. A tuti
nézettséghez azért kell még néhány névvel jelölt szindróma is.

kisQtya 2013.06.25. 22:50:57

@VaTi: Mobiltelefon kijelzőjének fényénél doki kiválasztja a megfelelő gyógyszert? Hüm...?
Gondolom, ehhez a bonyolult művelethez azért az orvosin kívül már egy másik diploma kis szükségeltetne.....
:D

Szánalom. Problémamegoldó képesség nulla.

kisQtya 2013.06.25. 23:02:28

@Giedi: Hát igen. A betegek hülyesége határtalan. A múltkor is meghalt egy tejérzékeny gyerek, mert a gondozói nem tudták, hogy a sajt, a túró, stb. is árt neki, hiszen tejből van. Az egészségügyi személyzet meg csak azért se mondta meg nekik, hogy mit kell enni adni a gyereknek, mert akinek ilyen hülye rokonai vannak, az dögöljön meg. :)

BKV reszelő 2013.06.26. 06:19:43

@VaTi: Manapság már nem kihívás venni egy aggregátort...nálatok nem ismerik, rendben, de hidd el, hogy ennek ellenére közismert eszközről beszélünk. Kb. 100-200k HUF beruházás. Egyébként egy lázas beteg kikérdezéséhez nem kell villany, csak lelkiismeretes orvos, a hang a sötétben is terjed.

MolnarErik · http://heraldika.blog.hu/ 2013.06.26. 06:36:56

@VaTi: Tényleg, mit is lehet ilyenkor tenni? Hát hivatalos ügyeletet tartani semmiképpen. Az, h működésképtelen helyekre irányítják az embert a mentők, h menjen oda nyugodtan, mert van ott ügyelet, az nem annyira vicces, és nem is érdekes, hanem felháborító, a betegirányítás teljes csődje.
Ja és gondolom a beteg hívhatja a mobiljával a mentőt, mert ha nekik lett volna mobiljuk, amit hajlandóak használni, akkor már felhívhatták volna ők is a mentőket, h ne küldjenek oda senkit, mert üzemképtelenek.

karcsibácsi 2013.06.26. 09:04:15

Hát igen... Egy beteg vizsgálata és ellátása kicsit komplexebb feladat, mint BKV-t reszelni. Sötétben nem lehet elvégezni.
Beszélgetni, persze, lehet sötétben ("lázas beteg kikérdezéséhez nem kell villany"), de ehhez tényleg fölösleges ügyeletre menni, otthon is meg tudják csinálni.

2013.06.26. 09:19:26

Az érvényes jogszabályok sem könnyítik meg az orvosok helyzetét áramszünet idején.
Lássuk csak.
1. Ha egy polgár beesik egy rendelő ajtón, akkor jogszabály szerint az ellátás megkezdése előtt ellenőrizni kell a TAJ szám érvényességét az OEP online adatbázisában.
Ehhez nem csak áram, de internet kapcsolat is kell. A rendelőt pénzvisszavonással sújtják minden egyes elmulasztott ellenőrzés miatt, ez betegenként X forint, ami egy nap alatt is szépen összejön, vagy pedig hivatalos igazolás után kell szaladgálni az áram és internet szolgáltatókhoz, a bünti megúszása érdekében.
Természetesen az alapellátás és a sürgősségi ellátás jár, akármi van a TAJ számmal, de ugye veszteséget nem termelnek szívesen sehol. Pláne, ha online ellenőrzéskor kiderül, hogy a TAJ nincs rendben vagy külföldi, vagy nem EU állampolgár, megannyi bürokratikus teendő az orvosi ellátáson kívül, mindhez áram kell.
2. A beteget olyan recepttel kell ellátni, ami ott helyben rányomtatott vonalkódot tartalmaz. Kivételt nem említ a jogszabály, ezzel a kézzel írt receptek kora lejárt, hacsak áramszünet idején az orvos vonalzóval, tussal, kézzel nem rajzolja fel a receptre.

Tudom, a gyakorlatban az orvosok pont a betegek érdekében átlépik ezeket a szabályokat, éppen ezért várnának több megértést, mert csak annyit kellene tenni, hogy betartani minden eü jogszabályt, lenne meglepetés, ahhoz mit szólna a társadalom!

marand22 2013.06.26. 09:31:56

@DarthVader:
Az a magyar mentőautóban van beépítve.
Megtörtént: Jól ismert mentőorvos csinálta meg Budapesten. Külföldi balesetet szenved. ROKO kiérkezik a helyszínre. A betegnek csak felületi sérülései vannak, de mindenáron kórházba akarja magát vitetni. Kolléga lefekteti az illetőt a hordágyra, majd lekapcsolja a villanyt (éjszaka volt). Visszakapcsolás után előhúzta az addig a hodágy alatt levő röntgenfilmet (korábban szállított betegé volt), és konstatálta, hogy nincs törés. A "beteg" hüledezve ("magyar rohamkocsiban már röntgengép is van, Németországban még nincs ilyen") ment haza és vitte megával az OMSz hírét.

bajkal 2013.06.26. 10:54:46

@pizzaszeletvágó: De jó, hogy ezeket írod 1. 2. pont. Légyszí, ha tudod a vinatkozó passzus számát, de nekem elég a ha csak a jogszabály nevét számát ide beidézed.
Javasolni fogom a módosítást.
Ez utóbbiban bárki részt vehet (társadalmi egyeztetésben részt lehet venni, nekem ezt még Szócskás aláírással is megvan), szóval akkor javasolnék nekik. Hatha a folyamatos modositgatasok kozott epp megint sorra kerulnek ezek a rendeletek egyebek is. (Ezert segithetnel a pontos nevvel.)

Az utolso bekezdesedre: nekem ne hagjon at szabalyt csak olyan, aki azokat ismeri is. Eddig akarhany orvost kerdeztem meg tisztaban van-e a munkajara akarcsak kozvetlenul vonatkozo jogszabalyokra, a valaszuk az volt, hogy hat ize nem igazan, inkabb nem.
persze kivetel van, de elobb, ha tudja mit lehet athagni a beteg erdekeben es nem a sajat kenyelme erdekeben es szerinte azert mert rosszul irtak egy jogszabalyt (pl. gyakorlatban soha nem probaltak stb.), akkor meg jelezni kell. Jelezni a vezetes fele a vezetes jelezze meg foljebb a vezetes fele vagy olyan erdekkepviseleti szerv fele, aki jelzi a miniszterium fele es nem egyszer es nem ugy, hogy hasznalhatatlan, hanem hogy hogyan lenne szerintuk jo.
Igy talan haladnank is valahova...
Ha az eü szemelyzet meg nem tudja a ravonatkozo szabalyokat, akkor meg nehogy mar elvarjak, hogy aki csak idonkent beesik a rendszerukbe/munkajukba, az tisztaban legyen még ezzel is.

Poszthoz: igen, aramszunet eseten talan nem kene az aramszunetes helyre foloslegesen iranyitani senkit, vagy ha ez nem volt tudott (vegul is lehet miutan a mentos mondta menjenek az ugyeletre utana kovetkezett be az aramszunet), akkor az oda beerkezoket ellatas lehetetlensege miatt legalabb suru bocsanatkeresek kozepette kellene fogadni. Ha mar mast nem tud tenni. Az erdektelenseg es a problemamegoldas akaratanak a hianya az tipice, de nemcsak az eüben.
Aramszunet se kell hozza: sajat eset: szombat hajnali egykor vesegorcsre ebredtem azt se tudtam mi van, fetregtem a fajdalkmtol, belazasodtam eüs rokont hivtam, hogy most mi van javasolt gorcsoldot, lazcsillapitot, vegul jobban lettem, jartam surun pisilni, de reggel irany az ugyelet, hogy veres a vizelet es 10 percenkent megyek...vedeltem, hogy tisztuljon a holyag a vese. Nyilvan felfazas volt csak epp egy par ora alatt lobbant be az egesz. Ugyeletig ugy jutottam el, hogy szegyenszemre az utcan, koztereken bokrokban ketszer kenytelen voltam pisilni (mert ohne kozteri wc-k). Majd az ugyeleten ket (ugyeletes) mentoorvos fogadott, hogy sajnaljak velem nem tudnak mihez kezdeni, mert "de hát még laborunk sincs ilyenkor". kerdezem, hogy de gyogyszer sincs erre? Vegul is van es felirtak egyet, ami mint kiderult mar nincs forgalomban. A gyigyszertarban csodalkoztak is, hogy evek ota nincs ki irta ezt fol? De legalabb javasolt zsurloteat, hogy igyak jo sokat (mintha ezt magamtol nem tudtam volna). Az egeszben a vicc, hogy az ugyeletes azt hianyolja nincs labor es meg tenyesztest se tud elvegezni
ezert antibiotikumot se folirni, mig ha ugyanezzel a haziorvost zaklatja valaki vagy az urulogust, akkor kap mindenfele labor nelkul elsore egy antibiotikumot (amit ilyenkor "szokas").
Egyebkent engem is az epulet elott fogadtak es kerdeztek ki. (vilagosban, vihar mentes elozmenyekkel). Csodalkoztam en is.

Peetee 2013.06.26. 10:54:53

Nem napokig-hetekig nem volt áram, hanem várhatóan még 10-50percig.
Az esetek 95%ában elhárítják a hibát ennyi idő alatt. Erre az időre kiültek az utcára.

Jöttetek Ti, a félrészeg banda, akik teljesen fel voltatok háborodva, hiszen:

- fel kellett függeszteni a bulit, nem jött oda az ügyelet
- vihar volt és nem állt tűzoltó minden fa mellett, arra az esetre ha kidőlne és ti éppen arra jártok akkor fékezés nélkül tovább haladhassatok
- az a rohadt gumiabroncs tönkrement, miféle dolog ez buli közben 2013ban, hát erről is a tűzoltóság az orvosi ügyelet és Sárkeresztúr tehet, hogy rohadjanak meg...
- nem csökkentették a lázat csettintésre, így hogy fog folytatódni a duhajkodás?

Kíváncsi lennék a stílusra, amivel odatámolyogtatok és felvázoltátok a problémátokat!

McRae 2013.06.26. 11:09:50

Peetee:

Csendben jegyezném meg....az autóban egy félrészeg volt, az meg én voltam. A feleségem vezetett, nem ivott, a beteg és kedves párja sem. Nem hívtunk mentőt, sem ügyeletet, mert pontosan tisztában voltunk azzal hogy a kialakult helyzetben biztos hogy lesz olyan hely ahol nagyobb szükség lesz ezen eü dolgozók segítségére.

Mindenki másnak:
Nem vártuk el hogy kijöjjön az ügyelet, magunk indultunk oda, az alapján amit a telefonba mondtak nekünk. Csak úgy zárójelben jegyzem meg a kedves okoskodonak tudjuk hogy mi a hűtőfürdő és a priznic sőt a gyógyszert is ismerjük. Kiváncsi lennék hogy vajon ő mit tenne ha ezek után is felfele menne a láz és nem lefele.Soha ne legyen szüksége orvosra , egyiknek se az itt kommentelők közül.

IrishOak 2013.06.26. 11:47:43

nem szándékoztam volna már írni de olvasva a reakciókat:

Kedves Tibor, meg hüledezők.

Ez egy vicces történet volt;az alap panaszt illetően: ami nem volt vicces, hogy a viharban buli közben(ami egy szülinapi ereszd el a hajam -de isten éltesse az ünnepeltet)autóba szállni és a tűzoltótól a defektig elmesélni a vidéki kalandot; az még mindig csak inkább vicces, meg érdekes.Szerencsére nem az autóban ülőkre dőltek a fák,így aztán nem is lett baj.
Mert miből is lett volna? A felnőtt ember 40 fokos lázából?
Orvos nem mondta soha az életben még? hogy a lázas állapot 3 napig megfigyelést igényel -nem az orvos részéről, és csak 38-ig! csillapítjuk? úgyhogy szerintem mehetett volna még feljebb,abba sem rokkan bele az illető. (mondjuk a buli egy pasinál a 37.5 -nél már el van rontva.A családanyák meg 40 fokkal főznek, mosnak takarítanak, és buliban kiszolgálnak.)

Lehet, hogy az érintett egy vírussal, vagy bacival érkezett, ivott rá -húzóra- pár páleszt, aztán az pont jól kiütötte. Ha három napig lázas,(38 fölött-ugye) akkor lehet megkeresni a dokit... de szerintem a másnaposság elmúltával a láz is csökken. Aki iszik alkoholt tudja, hogy : emelkedik a vérnyomás,tágulnak az erek, bujkáló bacik előtörnek, és okoznak lázat, fejfájást stb. főként nagy hőségben.(a másnap, pedig egy egészen más nap.)

Most akkor nem mindegy, hogy van-e villany vagy nincs? tök mindegy! Örülök, hogy nem a közlekedési tragédiák híreiben lehet olvasni, hogy rádőlt a viharban a fa az úton közlekedőkre. / csak személyes vélemény: ilyen 'viharos buliban, nem ülök be, de mást sem engedek elindulni, az biztos. Ha csak nem infarktusa van vagy eszmélet vesztett az illető. Mondjuk akkor a kórházba indulok, és nem ügyeletre./ én kérek elnézést!

IrishOak 2013.06.26. 12:08:11

@McRae:
Jaj, már.Nem kell ennyire haragudni.
Gondolom azóta már javában lement a láz, és érdekes emlékként marad meg a viharos kaland.

Hogy mit szoktam tenni, ha felmegy a láz? a gyereknél ott ülök, a férjemnek meg mondom: na tűrjél kicsit, gondolj arra,hogy a szervezeted védekező funkciója kapcsol be.(A felnőtt gyereket 3 napra beparancsolom az ágyba,és betelefonáltatok a melóhelyre.)Férjemet vigasztalom: minél magasabb a lázad annál jobban működik az immunrendszered. Adok neki c vitamint, és 3 nap után elzavarom a dokihoz.(ez csak egyszer volt -akkor épp kialakult egy tüdőgyulladása, mert már addigra a családon átment a vírusos influenza, de ő még nem betegedett meg.)Ha én vagyok 40 fokos lázas akkor semmit, vonaglog, de el kell látni a dolgokat.Még dolgozni is jártam simán 40 fokos lázzal; mert muszáj volt.De vizsga-időszakoztam is magas lázzal -nem oly rég.
De ezt egy anya, anyós,vagy 40 fölötti szomszédasszony csípőből-sötétben- megmondja.Nem kell orvosnak sem lenni hozzá:-)
Azért a legjobbakat kívánom a szülinaposnak is meg a láztalan kalandornak is:-)

Irkutszk 2013.06.26. 12:24:41

@marand22: Ugyanakkor természetesen létezik már hordozható röntgengép is, mobil előhívóval; ahogy mobil műtőasztal is, akár nagyállatokhoz is.

Irkutszk 2013.06.26. 12:32:07

@McRae: Nincs láza annak, aki nem méri.

karcsibácsi 2013.06.26. 12:44:00

@IrishOak: 3 ok miatt olvasgatom a praxist.
1. Jól felhúzzam magam sok posztoló és okoskodó kommentelő miatt. No, nem elsősorban a tudatlanságukon (ez legfeljebb egy kis elnéző mosolyt fakasztana bennem), hanem a rosszindulatukon.
Nekem is kell egy kis adrenalin, ha már nem bangidzsampingozom.
2. Néha egy kis szeletkével próbálok hozzájárulni a betegedukációhoz.
3. Igazi felüdülésként, hála Istennek nem is ritkán, kedves, bölcs, humoros, egyértelműen kritikus, de mégsem bántó hozzászólásokat is találok. Mint a Te legutóbbi sziporkáid.

VaTi 2013.06.26. 13:14:52

Na, miután megjelent a posztoló is, tényleg megkérdezem: a vaksötét rendelőben ténylegesen milyen vizsgálatra gondoltatok? Érdekelne, hogyan képzelitek a kivitelezést. Ezt most egészen komolyan kérdezem.
@kisQtya: "Mobiltelefon kijelzőjének fényénél doki kiválasztja a megfelelő gyógyszert?"
Oh, jeee, miután a mobil kijelzőjének a fényénél átvizsgálta a beteget, ugye? Vagy a vizsgálat elmaradhat, csak úgy randomszerűen kapjon valami gyógyszert? Abból nem lenne poszt? "meg sem vizsgált a doki, csak úgy a mobilkijelző fényénél odaadott valami gyógyszert! Fúúúj, micsoda felelőtlenség!"
@BKV reszelő: "Manapság már nem kihívás venni egy aggregátort...nálatok nem ismerik, rendben, de hidd el, hogy ennek ellenére közismert eszközről beszélünk. Kb. 100-200k HUF beruházás." Egy rendelőre 100-200k. Mennyi rendelőintézet van az országban? Bakker, gyógyszerre, meg a varráshoz cérnára nincs pénz, de aggregátorra van.

VaTi 2013.06.26. 13:17:09

@BKV reszelő: "Egyébként egy lázas beteg kikérdezéséhez nem kell villany, csak lelkiismeretes orvos, a hang a sötétben is terjed."
Vö poszt: " Elmondtuk problémánkat, ezek után kaptunk egy nagyszerű felvilágosítást a „hogyan csökkentsük a lázat 2013-ban” cimű témában"
Hmmmm...

IrishOak 2013.06.26. 13:35:32

@karcsibácsi:

Hasonlóképpen vagyok az olvasgatással én is:-D
Van olyan hogy inkább nem is írom le, hogy valóban mit gondolok, de ez pl annyira aranyos sztori volt, hogy kijött belőlem a csevegő "énem:-D

lázas témában tudnám a saját történetemet ajánlani: megnyugtatásképpen Tiboréknak:

Pár éve a nepáli őserdőben arra ébredtem, hogy piszokul fáj minden mozgó alkatrészem, meg szédülök. Csomagból lázmérő elő 40.7.(nappali hőmérséklet 47 fok -víz korlátozottan,hisz monszun előtt voltunk) Na mondom, ha lefordulok is megyek elefántháton orrszarvút bámulni.Meg az elefántfürdetésnél, hátha megijeszti az uramat egy kroki:-D(amúgy meg is ijesztette:-D) 3 napig voltam magamon kívül, olyan fotókat csináltam, mintha be lettem volna drogozva.Volt felcser a táborban, de egy eukaliptusz olajon kívül semmi.Nálunk egy levél lázcsillapító, abból faltam fel párat, de nem használt semmit. Aztán elmúlt a láz. így jár az ember a repcsin összeszedett vírus kitörésénél.

Még előtte volt, hogy 3 hétig volt 39.6 -40,6 közötti lázam.Az első héten nem is nagyon tűnt fel.Aztán fogyni kezdtem, meg ramatyul voltam. Kaptam beutalót a lázambulanciára, de vettek vért is azonnal.(3 hét után) kiderült, hogy epehólyag gyulladásom volt, úgyhogy a gyógyszerekkel még egy hét láz, aztán minden oké.
Egy pár órás felszaladó láz, az pont azt jelenti, hogy valami vírus van a szervezetben... és nagyon ritkán lesz az ember 42 fokos lázas...40-ig felszalad, aztán stagnál, aztán elmúlik.
ilyen ez a popszakma:-D

IrishOak 2013.06.26. 13:38:15

@VaTi: :-D VaTi tegnap óta nem tudom, hogy a sötétben áramtekerés melyik Csehszlovák filmben volt, de nagyon is jó ötletet adtál amúgy, a lepukkant és orvos nélküli vidéki ügyeleteknek.
Igaz gyógyszer nincs, autóba benzin sincs,de mókuskerék az lehetne:-DD

Farkasokkal táncoló 2013.06.26. 13:50:33

Csak szólok, hogy a hideg ellentéte a meleg, a meleg ellentéte meg a hideg. nagyon hideg ellentéte a nagyon meleg, a nagyon meleg ellentéte a nagyon hideg. Ha valakinek 40 fokos láza van és nem viszi le semmi, hűtőfürdő sem, akkor ki kell nyitni a hútőszekrény mélyhűtő részét, elővenni a sok mirelit spenótot, kukoricát, gyalult tököt, zöldborsót, avagy csirkecombot szilvás gombócot, akármit konyharuhába tekerni, oszt körberakni vele a lázas beteget. Kórházban is nyakonöntik jéggel az egész testét...

Rotoxis 2013.06.26. 14:36:27

@McRae: "Nem hívtunk mentőt, sem ügyeletet"... Akkor ez mi? "Mit tesz ilyenkor az ember??? Természetesen ügyeletet hív." Kit tetszik hülyének nézni?

"Csak úgy zárójelben jegyzem meg a kedves okoskodonak tudjuk hogy mi a hűtőfürdő és a priznic sőt a gyógyszert is ismerjük." Ez pedig szimpla tévedés. A szokásos fájdalom- lázcsillapítók és a hűtőfürdő csillapítja a lázat, ha megfelelően alkalmazzák. Ha nem hat, akkor rosszul csinálták. A csillapíthatatlan lázat intenzív osztályon kell kezelni, mert olyan gyógyszerekkel történik, amelyek veszélyeztetik többek között a beteg légzését. Ki az okoskodó?

@Farkasokkal táncoló: Azért a jéggel vigyázzunk. Ami az egyik ember kezében segítség, a másiktól könnyű fagyási sérülést szenvedni. Szóval hűtőfürdő és nem jegelés.

Rotoxis 2013.06.26. 14:47:50

@McRae: Csak csendben kérdezném meg, hogyan sikerült tiszta látási viszonyok között, nyílegyenes úton nekimenni az úton lévő fának, ha a tűzoltóautó láttán még lassított is a gépkocsi vezetője?

telkoe 2013.06.26. 16:04:40

@BKV reszelő: Korhazakban van aggregator mar jopar eve (mar apam is javitotta oket), felajanlottak hogy hivnak mentot ami korhazba viszi ha a betegnek komoly problemaja van. A legnagyobb veszely a beteg eletere az volt hogy Tibike neje nem tud vezetni es belerongyol egy uton fekvo faba amin a tuzoltok dolgoznak. Aggregator vasarlas helyett tobbet erne megtanitani az asszonypajtast vezetni vagy leszoktatni az autozasrol.

2013.06.26. 16:11:38

@VaTi: meggyújtasz egy fülgyertyát, máris látsz! :)))

Kónya Tibornak itt alul a fbookon: hideg víz. Hozzáértőként mondom, tényleg semmi más nem használ, ha más nem használ! Ne írjon ilyet, hogy semmi nem használt! Régi anyáink tudták ezt és nem volt lázgörcs, nem volt gyógyszer, ügyelet, de nem is kellett. Ha ezt mondta egy orvos, akkor tartsák be!
Volt egy figura, 3 házzal mellettem lakott, a kisfia lázgörcsöt kapott a melegvizes fürdőkádban, mire szóltak, azazhogy ölébe kapta az ájult gyereket és szaladt hozzám, keresztül az utcán, nem kellett volna, hanem azonnal hideg víz, nincs más, nem kellett volna ügyeletre sem menniük, hanem másnap saját orvosukhoz.
Van olyan boldog ország, ahol az ügyelet éppen az ön adójának kímélése érdekében visszautasíthatja ezt a dolgot.

2013.06.26. 16:30:51

@bajkal: OK.

"ha csak a jogszabály nevét számát ide beidézed."

megkeresem, ha időm lesz, a pontos számokat, de éppen most jön egy lázas beteg szülinapi buliról, meg áramszünet is van.... :)
Egyébként kétséged ne legyen, ez van.
Sőt még egy cifrázás: Ha ügyeleten receptet írnak fel, akkor is kötelességük az azonos hatóanyag csoportba tartozó szerek közül a legolcsóbbat felírni vagy felkínálni, ha a beteg visszautasítja, vagy szakmailag mégsem jó az olcsóbb, akkor dokumentálni ennek tényét. Ez is jogszabály, ezt gyorsan megtalálod, gyógyszergazdaságossági törvény és kapcsolódó végrehajtási utasításai még 2006-ból. DE EMBEREK, ezt a dokik csak működő számítógép mellől tudják megtenni, áramszünet esetén baj van ezzel is. Ennyit arról amit fentebb írtak gyógyszerválasztásról mobiltelefon kijelző fényénél!!!

Nem. Tényleg nem akarom elviccelni, az ügyeleten talán lehettek volna empatikusabbak, de nem ezért vannak ők sem, ezt a másik oldalról kellene megérteni. Előfordul, hogy aki nagyon jól varr sebet vagy kiválóan diagnosztizál betegségeket az ügyeleten, talán nem olyan jól kommunikál, mint egy bölcsész, de nem is azért fizetjük őket. Sorry.

2013.06.26. 16:43:23

igen, és
Krisztina Kónyáné Komlósi a fbookról
Önnek azt szeretném mondani, hogy a fizika, azon belül a hőterjedés törvényeit több száz éve ismeri az ember és még nem sikerült az ellenkezőjét bizonyítani.
Ezek szerint: a hőmérséklet kiegyenlítődik. Lázas beteg+hűtőfürdő=langyos beteg, ameddig csak szükséges.
Csak önnek: külsérelmi nyomok nélkül a hirtelen felszökő láz vírusfertőzésre utal. Nem stroke, nem infarktus, nem májrák. A vírusfertőzést pedig az orvostudomány mai ismeretei szerint csak a beteg saját immunrendszere győzi le, más aligha. Kár rohangálni vele, mint pók a falon. Az orvos (jó orvos) csak akkor fog rá gyógyszert írni, ha bakteriális fertőzés veszélye IS fennáll. Egyszóval: nem ügyeleti eset.

karcsibácsi 2013.06.26. 16:47:23

Az okoskodó(& kekeckedő) az Ön, kedves Krisztina, meg a Tibi!
Nagy butaság volt beírni ide, hogy mennyire hülyén viselkedtek egy olyan helyzetben, ami egy pici józan ésszel egyszerűen megoldható lett volna...
"Si tacuisse philosophus mansisses"... Ennél nagyobb butaság már csak az utólagos reakcióik voltak. A legbutább ember az, aki nem ismeri fel, hogy miben hibázott:
" tudjuk hogy mi a hűtőfürdő és a priznic sőt a gyógyszert is ismerjük"
Sajnos, ahogy azt egyértelműen bizonyították, nem tudják, hogy hogyan kell alkalmazni a hűtőfürdőt és a lázcsillapító gyógyszereket. És ahhelyett, hogy megköszönnék, hogy az ügyeleten ezt végül elmondták Önöknek, itt verik a nyálukat...
Nagyon rossz véleménnyel vagyok az egészségügyi ismereteikről éppúgy, mint a kivagyi, öntelt, de nagyon tudatlan viselkedésükről. És ezzel a lesújtó véleménnyel, ahogyan azt a kommentekből tetszenek látni, nem vagyok egyedül.
Tanulság, és ezt teljesen ingyen, jószándékkal közlöm: legközelebb, ha hibát követnek el, ne kötözködjenek, ne hárítsák másokra a felelősséget, hanem próbáljanak tanulni a történtekből, hogy máskor ne lépjenek bele ugyanabba a kátyúba!

VaTi 2013.06.26. 17:15:26

azért én kíváncsi lennék, hogy miután eljutottak máshová orvoshoz (gondolom nem hagyták annyiban, csak mentek tovább) mi lett a vizsgálat vége. Egy másik város villanyfényes rendelőjében egy másik orvostól elhitték, hogy a lázbetegnek főként ágynyugalomra van szüksége (nem viharban hurcolkodásra) és klasszik lázcsillapítási módokra. Mert azt most nagy eséllyel lefogadom, hogy ezt mondták el a sötét rendelőben is, ezt mondták el máshol a villanyfényben is... és használt végül, gondolom. Biztosan a fény miatt...

magam adom 2013.06.26. 18:04:45

@pizzaszeletvágó:

A tűzoltók között van egy mondás: Tűzoltó vagyok. A munkám az, hogy mentsem a segged. Nem az, hogy nyaljam.

Ez érvényes az eü. dolgozók munkájára is. Csak hát etikátlan kimondani, vagy leírni. :-)

jágör68 2013.06.26. 18:48:09

index.hu/belfold/2013/06/26/bezar_a_telki_korhaz/

Érdemes elolvasni....
Jogászisztánban nem lehet egy bisz-b@szektómiákat végző magánkórházat sem nyereségesen működtetni.
Innentől kezdve nincs miről beszélni, sajnos.
Az extrém időjárásra pedig jobb lesz felkészülni, büntetlenül nem művelhetjük ezt tovább a Földünkkel:

www.guardian.co.uk/environment/2013/may/14/record-400ppm-co2-carbon-emissions
www.subsidence.io/wp-content/uploads/2013/05/co2history.png

Az lesz a legkisebb baj, hogy nincs villany az ügyeleten...
Ahogy Dan Miller mondá:
2 Celsius fokos átlaghőmérséklet- emelkedés= biztonsági öv nélkül kb 50 km/h- val frontálisan ütközni egy téglafallal
4 Celsius fokos: 70 km/h- val a téglafalba
6 Celsius fok: 120 km/h- val a téglafalnak.
Ja és:
-se légzsák,
-se fékrendszer, hogy felfogja az ütközés erejét
és most jön az igazi csattanó:
-minden egyes gyermekünk és unokáink ott ülnek a hátsó ülésen.

2013.06.26. 19:25:36

@jágör68:
a rohadt életbe
a remény halt meg ebben a tetű országban ezzel is

karcsibácsi 2013.06.27. 09:17:08

@pizzaszeletvágó:
Az ország, ahol én élek, nem "tetű",akkor sem, ha egyes benne lakók azok.

IrishOak 2013.06.27. 09:37:43

@karcsibácsi:

önnek privát üzenete érkezett; nézzen rá:-)

karcsibácsi 2013.06.27. 10:36:45

@IrishOak: kérem ismételten elküldeni, mert inaktivitás miatt csak most éledt fel a postafiókom... bocs.

IrishOak 2013.06.27. 11:11:10

@karcsibácsi:
elektromos galamb... eleresztve:-)

Farkasokkal táncoló 2013.06.27. 16:45:35

@Rotoxis:
Nekem ezt orvos magyarázta hogy a tüzet is vízzel oltják, a meleget hideggel csillapítják, és ha a beteg lázát képtelenség levinni, és emiatt már az élete is veszélybe kerül, akkor a kórházban is letakarják lepedővel, és rázúdítanak egy vödör jeget vagy két vödör jeget. Feltételezem, hogy a magyar háztartásokban nincsen jég, az Amerikában van, de mélyhűtött kaja általában van, ha náluk nem, akkor a szomszédban, még a műtött fogat is is mirelite zöldborsóval hűtik....

Hűtőfürdőkét azt szokták javasolni, hogy a víz 10 fokkal legyen alacsonyabb hőfokon mint a testhőmérséklet, de szerintem ez az adott esetben nem volt elég. Egy felnőtt férfi nem kisbaba...

2013.06.27. 17:08:29

@karcsibácsi:

Ne szívd mellre a "tetű ország" kifejezést légyszi. Tőlem aztán nem kell megvédened sem Magyarországot, sem a esetleges idealista elképzeléseidet róla.
Nem ez a lényeg.

Rotoxis 2013.06.27. 17:14:06

@Farkasokkal táncoló: Nem azt mondtam, hogy jég ne jó, csak gyakorlat kell hozzá, mert fagyási sérüléseket lehet vele okozni. Otthoni használatra nem javasolnám.

A hűtőfürdő lényege, hogy a beteget a testhőjével megegyező hőmérsékletű vízbe fektetjük. Nem hidegebbe! Ez általában jól esik az embernek. Ezt a vizet lassan, nagyon állasan hideg víz hozzáadásával elkezdjük hűteni, egészen addig, amíg a beteg testhője 38 fok alá nem csökken. Tetszőleges számban ismételhető. A Lényege a lassú hűtés és az időtartam legalább 20 perc legyen.

2013.06.27. 17:20:31

@Farkasokkal táncoló:
A hűtőfürdő elég. Csak az a hatékony, nem a mirelit.
Nem tudom, fizikával hogy állsz? Elég a középiskolai.
A víz fajhője (hőkapacitása) a legnagyobb, ezért 1 fokos hőmérséklet emelkedésével egyidőben több fokkal hűti a környezetét, mint bármi, még akkor is, ha egyenlő tömegek cserélnek hőt.
A jég fajhője majdnem pontosan fele a vízének, ezért alkalmatlanabb. Még akkor is, ha közben olvad, mert az olvadáshője is sokkal kevesebb.
Tehát legalkalmasabb a teljes testet körülvevő víz. Sőt minél nagyobb a kád, annál jobb, de ha kicsi, akkor folyatni kell lassan a vizet. Ez tetszőleges ideig működik, nincs láz, ami ennek ellenáll.
Nyilván ügyelni kell a túlzott lehűlésre is, főleg gyereknél.

(a hideg vízbe eső ember is azért hűl le gyorsan, amiről itt értekeztem, jégbe zárva majdnem pontosan kétszer annyi idő alatt hűlne ki...)

qbr 2013.06.27. 17:35:14

a legfontosabbról még nem beszéltünk: nevettek-e az orvosok!

Irkutszk 2013.06.28. 09:05:16

@Farkasokkal táncoló: Nekem a fogorvos ismerőseim a zacskós tejet részesítik előnyben, mert a túl hideg sem jó az idegvégződéseknek. Csak már elfelejtettem, mit is mondtak hozzá, miért :( Lényeg a lényeg, hogy a +4°C-os zacskós tej (vagy víz, vagy akármi) inkább érzéstelenít.

bajkal 2013.06.28. 18:01:27

@pizzaszeletvágó: szia! Pont nincs ketsegem, hogy ilyen hulyeseg lehet johszabalyi alapon. :-) (Sajnos). Lehet már ezzel is elboldogulok, majd megkeresem.

telkoe 2013.07.02. 18:57:08

@pizzaszeletvágó: A kozepiskolai de meg az egyetemi fizika szerint is a jeggel valo hutes hatekonyabb.

Irkutszk 2013.07.03. 07:58:45

@telkoe: Sajnálom, hogy ellent kell mondjak, de a jég az érintkezési felület miatt kevésbé hatékony hűtésnek. A víz halmazállapotánál fogva nagyobb felületen képes érintkezni a benne elhelyezett testtel (vagy akár emberrel), és ezért hatékonyabban hűt. Igaz, hogy a jég lehet alacsonyabb hőfokú, mint a víz, mégis lassabban hűti le a jégbe (akár jégkásába) mártott testet. Ha jéghidegre kell valamit hűteni, épp ezért jeges vízbe szokták helyezni, kihasználva mindkét halmazállapot előnyét. Ilyenkor ugyanis a víz körbefogja a lehűteni kívánt tárgyat, a jég pedig nem engedi, hogy a víz 0°C fok fölé melegedjen.

telkoe 2013.07.03. 11:26:40

@Irkutszk: Mar csak azt kellene eldonteni, hogy a vizes jeggel valo hutesnel a jeg vagy a viz hut. Ha esetleg alkohollal keverned a jeget akkor meg meg az is kiderulne hogy az alkohol jobban hut mint a viz?

Irkutszk 2013.07.03. 13:03:08

@telkoe: A hűtést a 0°C-os víz végzi. Ellenben véleményem szerint erősen eltértünk jelenlegi témánktól, ezért a témát nem kívánom továbbtárgyalni. Kellemes délutánt.

kód 2013.07.04. 07:43:41

@telkoe: "A kozepiskolai de meg az egyetemi fizika szerint is a jeggel valo hutes hatekonyabb."

Olvasd csak tovább azt a középiskolai fizikát. Egészen a hőellenállás fejezetig. Meg fogsz lepődni. Ahogy Irkutszk is leírta, pedig nem fizikus.

Amúgy hihetetlen marharságokkal oktatják ki itt a posztolót (akik valóban túlérzékenynek tűnnek, és a szállítással valóban csak kárt okoztak). Két réteg lepedő meg mélyhűtött zöldség, hihetetlen. Menj már le azt próbáld ki, nem kell az egész testeden, elég a karodon is. Még jó hogy volt egy orvos hozzászólás, aki rendesen elmagyarázta, mit kell valójában csinálni. Kár hogy a hülyeség fog megmaradni az emberekben.

kód 2013.07.04. 07:57:46

@VaTi: "Hogy a vonalas telefon függ az áramtól meg a vihartól, így azért nem tudtatok betelefonálni. A mentőhívást meg végszükségben megoldják mobilról (mondjuk akár sajátról, ha szolgálati nincs), a mobilhálózat pedig _nem_ függ az áramtól. Tényleg végtelenül érdekes ez."

Gúnyolódni sajnos tudsz, de a telefonokról halvány lövésed nincs, pont fordítva van, mint ahogy írod. Ez így elég kínosan jön ám ki. Ahogy emlékeim szerint az összes hozzászólásod is, kicsit visszavehetnél az arcodból. A telefonnál a megfejtés az, hogy a béna vezetékes telefonok valóban nem működnek 230V nélkül, de ez a készülék hibája, nem a telefonközponté, akik bőven küldenek annyi áramot, hogy telefonálni lehessen áramszünet idején is. Nekem még faxom is van olyan, ami faxolni persze nem, de telefonálni tud 230V nélkül. 1 hónapja élesben volt tesztelve.
© 2009-2015 praxis
blogszabályzat
süti beállítások módosítása