Szúnyogcsípés, el fog múlni

2011.10.12. 00:00

2010 nyarán, pontosabban július 1-én azzal a fura érzéssel keltem fel, mintha elaludtam volna az oldalamat és "beragadt" volna a levegő. Teltek a napok, a helyzet nem javult, sőt már feküdni sem tudtam, hatalmas párnáknak dőltem az ágyban, félig ülve félig aludva vészeltem át az éjszakát. Ha ez nem lenne elég, ehhez még teljes kimerültség, láz és köhögés is társult.


Majd még ezen a héten szombaton, miután 3* álltam meg egy hegyre felívelő sétálás során, úgy döntöttem hétfőn orvos. Aztán másnap ez az érzés csak erősödöt, amikor a lábfájdalommal ébredtem. Estére egy picike piros folt is megjelent a combomon, gondoltam megcsípett valami.


Hétfőn mikor már a lábamban levő ér is besötétedett egy csíkban, telefonáltam a háziorvosnak, és kiegyeztünk egy rendelési idő előtti 10 perccel a személyes randira. Szuper! Belépek az ajtón, mutatom a lábam: "ez csak egy szúnyogcsípés, vérmérgezés, tetanusz" Hát jó...És a tüdőmre nem hallgatunk rá?" Nagynehezen azon is túlvagyunk, megállapítás: "ilyen tüdőkkel 80 évig fogok élni, semmi bajuk, de a köhögésre ír fel antibotikumot." Na tetanusz beadva, antibiotikum kiváltva, hazasántikálva. A helyzet nem javult, az állapotom romlott, már vért is köhögtem fel. Pénteken újabb telefon (már nem tudtam menni), hogy a lábam helyzete változatlan és már vért köhögök. Válasz: a lábfájásom majd elmúlik, a köhögésnél megerőltetem a nyálkahártyám ezért jön fel vér. Hát jó, hiszek én az orvosoknak... 2 hét telt el teljes önkívületben, mert az én szeretett orvosom elment szabadságra, nyáron vidéken orvost találni amúgy is nehézkes, megaztán miért vonjam kétségbe egy tanult ember diagnózisát?! Ha elmúlik, hát elmúlik...


De nem múlt el, sőt. Egyik este (nevezetesen egy péntek estén) a combom bedagadt, majd márványos színt öltött. Menni már nem tudtam, mert kimondhatatlanul fájt. Hétfőn szerencsémre a saját háziorvosom helyén ücsörgött a helyettese, akihez sikerült az utolsó 10 percben beesnem. Még az ajtóban álltam amikor mondta: "magának mélyvénás trombózisa van"


Köpni-nyelni nem tudtam. Hogy mi van??? Leültetett, méregetett, tapizott, de a diganózis nem változik. Ráhallgat a tüdőmre. 10 perc után már kezdett gyanússá válni a dolog, amikor még az asszisztenst is a hátamhhoz hívta, hogy hallgasson rá. És jött az újabb csapás. Tüdőembólia. Sürgősséggel be a kórházba, most azonnal. Szerencsére édesanyám velem volt, bementünk a legközelebbi kórházba, melynek rettegett nevét félem. Na a déltepsiben a sürgősségi osztályon az embereknek se híre se hamva. Mondjuk ez nem meglepő este fél 9kor. Dehogy orvos se legyen!!! Végül 1 óra várazkozás után kerültem egy igen ideges és láthatóan rosszkedvű figura kezébe. Miután mondtam, hogy fáj a combhajlatomba ha nyomogatja, már figyelni kezdett. Aztán föl UH-ra, ahol megerősítést nyert a trombózis. Aztán vissza a "kedves" dokihoz. Diagnózis: mélyvénás trombózis, de már be van tokosodva, maradjak bent. Mondom és a tüdőm??? Ááá annak semmi baja...De a lábam! Abból leszakadhat egy darabka és akkor tüdőembólit kapok. Már gondolkodni se volt erőm, csak szimplán mondtam, hogy ha nincs már veszély akkor inkább hazamennék, a vérhigítót be tudom adni magamnak. Végül pár emeltebb hangvételű mondat és kioktatás után megkaptam a zárójelentést és a másnapi heparin adagom. Mit ne mondjak az éjszaka minden volt, csak jó nem.


Másnap telefon a bajt észerevevő dokinak, hogy minden oké tényleg trombózis, de már pihentetem a lábam és kérek tőle heparin receptet. Kérdés: és a tüdőm? Na azzal nem foglalkoztak mondom én. Na akkor ír beutalót, a portán hagyja valaki menjen be érte, és azonnal menjek a területi tüdőgondozóba. Szuper! A tüdőgondozóba tekintve, hogy milyen állapotban voltam, egész előrevettek (csak 1 órát várakoztam). Majd a felvétel elkészülte után közölték, hogy igen, valószínűleg embólia, de az ő gépük nem csinál elég nagy felbontású képet, hívnak rohammentőt és írnak beutalót a SOTE Pulmonológia klinikájára. Miután sikerült megnyugtatnom őket, hogy magam is oda találok és akkor előbb hazamennék összepakolni a cucccom, mert fix, hogy ma még nem engednek haza, lévén, hogy lassan délután van és akkor sehol se dolgozik senki, tehát valószínű holnapra tolják a vizsgálatokat.


Bevittek a P.klinikára, kaptam szobát, tolókocsiban hoztak-vittek, és másnapra elrendeltek egy CT-t. Addig röntgen (nem látják rendesen) és szigorú ágynyugalom. Kikészítetettek egy csomó antibiotikumot és hagytak aludni. Addigra a mellkasom már olyan szinten fájt, hogy mindegy volt már nekem hol vagyok. Másnap reggel CT, az eredmény majd csak délután várható. Még egész vidám is voltam, hogy na ennyiben megúszom az egészet. Épp a családom volt nálam látogatóban, amikor beviharzott a kezelő orvosom, hogy kapok 10 percet arra, hogy összepakoljak, jön értem a mentő, átvisznek az intenzív osztályra. Elmondása szerint akkor kiterjedésű embóliám van, ami érintette az egyik lebeny durván 80%-át, és ők ezt itt nem merik vállalni, hogy megfelelő gépek nélkül túlélem. Akkor borultam ki igazán. Jött a mentő, át egy közeli kórház intenzív osztályára, ott becsöveztek és nyomatták belém az oxigént. Az ottani kezelőorvos szavaival élve: elrohadt a tüdőm, csoda, hogy élek. Nagy szerencsémre, valószínűleg a fiatal és erős szervezetemnek köszönhetően, könnyen alkalmazkodtam a megváltozott légzéshez és nem alakult ki nálam jobb-szívfél terhelés (ez 1000 emberből 1nél történik meg). Véleménye szerint 2 hónap, max 3 amit az ITO-n fogok tölteni.


Végül a kitartásnak, a megfelelő és figyelmes orvosi kezelésnek köszönhetően 1 hónap múlva szabadultam. Aztán újabb 1 hónapig maszkot kellett hordanom, mert olyan szinten legyengült az immunrendszerem.


Az események azóta is tartanak, mostanában lesz esedékes egy újabb kontroll, ahogy megállapításra kerül, hogy a roncsolódott tüdőlebenyből mennyit kell eltávolítani.


Minden megelőzhető lett volna, ha a kedves házirovosom, nem egy "szúnyogcsípéssel" intézi az ügyet, hanem megvizsgál. És miután ez az egész kálvária a fülébe jutott a válasza csak ennyi volt: "nem kellett erre gondolnom, hisz még olyan fiatal".
Tény, tényleg fiatal vagyok. Alig 23 éves. És már sose leszk olyan, mint régen.

 

 

 

Van egy sztorija a magyar egészségügy helyzetéről? Megváratták, félrekezelték, megalázták, vagy ellenkezőleg, csupa jót tapasztalt? Küldje el történetét a praxisblog@yahoo.com címre, vagy használja megújult kórházértékelőnket!

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Flórika_79 2011.10.12. 00:53:58

Őszinte együttérzésem! :(( Remélem, fel fogsz épülni és megint szép lesz az életed!
Sajnos sok háziorvos ilyen... pedig amúgy imádom a dokikat, de nem ez az első ilyen történet. :|

batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2011.10.12. 07:18:13

Kedves posztoló. Remélem meg gyógyulsz. Sajnos az orvosok sem egyforma tudásúak. SZerencse, hogy végül is olyan orvosok kezébe kerültél, akik felismerték a betegségedet, és gyógyítanak. Azért valamit szeretnék mondani neked, tapizásnak hívni a vizsgálatot, eléggé ocsmány dolog.

Ugyandehogy (törölt) 2011.10.12. 07:21:40

hát most teljesen együttérzek. ez borzalmas lehetett.

VaTi 2011.10.12. 07:28:16

Annyi esettel kapcsolatban leírták már, hogy kezdetben egy tünet, amíg nem válik erősebbé, "kifejezettebbé", jelenthet moindjuk 3-4-5 féle dolgot. Aztán a tünetek súlyosbodásával egyértelműbb lesz, h mi is a helyzet. Valszeg erre utalhat a háziorvos utolsó mondata is, "nem kellett erre gondolnom, hisz még olyan fiatal". Ennél rosszabb az, hogy mikor a második háziorvosnak már volt diagnózisa, akkor annak a felét, a tüdőembóliát nem vizsgálták a kórházban.
Ugyanakkor nekem az is fura, hogy a posztoló, miután agonizál hosszan, kétszer is elutasítja a segítő szándékot, egyszer a bentmaradást (gondolom további megfigyelésre, kivizsgálásra), másodszor a rohammentőt, mert ő csomagolni akar. Itt mondjuk néztem furán, mert ha a hozzám rohammentőt akarnak hívni, akkor feltételezem, hogy na most van okom kicsit beparázni, és megyek. Kicsit fura nekem ez az összkép, h néha majd belehalsz a fájdalomba, néha meg nagyon ellazulod a dolgoka.
Szal szerintem volt itt jobbról is, balról is...
+ kérdés majd a dokikhoz: mitől alakul ki egy trombózis (ok, vérrög elzárja az eret, de az mitől alakul ki?). Tényleg nem jellemző ez ilyen fiatal korban? Az tüdőembólia ennek folyománya, vagy ugyanazon ok miatt alakul ki vérrög egyzerre a tüdőben és a lábban? De akkor van valami kiváltó betegség, ami a vérrög kialakulásához vezet, nem? Csak kell, h okozza valami, nem magától lesz itt-ott egy vérrög az emberben? Ha igen, akkor itt is kellene valami alapbetegségnek lenni, ami a vérrögöket okozza?

Dr.laikus PhD 2011.10.12. 07:35:46

@VaTi:

Minden együttérzésemmel együtt is egyet értek veled.

Már nem először. :))

marand22 2011.10.12. 09:54:05

@VaTi:
Az alsó végtag ún. mélyvénáiban alakul ki leggyakrabban vérrög. Ezek végéről, ami a mellkas felé néz (itt a leglazább, ill. gyakran a véráramlás megszűnése miatt ún. appozícióval is növekszik), leszakad a vérrög egy része, ami aztán a tüdő artériáiban akad el (a vérrög méretétől függően kisebb vagy nagyobb érben).
Vérrögképződés okai:
Viechow triász: érfal sérülése (pl. infarktusban megreped egy érfali felrakódás, plakk), vér folyékonyságának csökkenése (pl. ún. polyglobuliában: dohányosok oxigénhiánya, COPD, vérképzés betegségei, pl. policitémia vera), véráramlás lelassulása (pl. visszértágulatokban).
Ezeken kívül gyakran állnak reverzibilis okok a háttérben (lábtörés, hasi műtétek, ágyhoz kötöttség, tumoros betegség, szívelégtelenség), ilyenkor átmenetileg szükséges véralvadásgátló.
Emellett vérrögképződésre a véralvadási rendszer öröklött és szerzett betegségei hajlamosítanak (ezek nem reverzibilis okok).
Öröklött pl. Leiden mutáció, véralvadási faktorhiányok, stb. Szerzett pl. antifoszfolipid szindróma, de fogamzásgátló hormongyógyszerek is (főleg, ha dohányzik is).
Ilyen esetekben thrombophylia irányában történő kivizsgálás javasolt, de nem azért, mert kétséges, hogy meddig kell véralvadásgátlót szedni (élete végéig !!!). Hanem a vérrokonok rizikóját tudhatjuk meg.
Tüdőembólia kivizsgálása:
Amennyiben a gyanú felmerül, ún. pulmonalis CT angiographia elvégzése szükséges azonnal (emellett MR angio, hagyományos angiographia, transoesophagealis echo, ill. ún. ventillációs ÉS perfúziós scintigraphia alkalmas még kimutatására). Ágy mellett a szív UH segít az ún. masszív (életet veszélyeztető) esetekben (tág jobb kamra, jobb kamrai falmozgászavar, D-jel, emelkedett kisvérköri nyomás). A vérgáz jellegzetesen változik (alacsony CO2 és O2 a vérben), EKG-n sinus-tachycardia (gyors szívverés), ún. McGinn-White syndroma. D-dimer félrevezető lehet, csak kizárásra alkalmas, ráadásul csak az ún. alacsony és közepes valószínűségű esetekben. Többször láttunk masszív tüdőembóliát negativ D-dimerrel.

hokuszpok26 2011.10.12. 10:11:33

@marand22:
A terhességet mint szerzett esetet se felejtsük ki.

kutykuruty 2011.10.12. 10:46:27

Hááát...némiképpen szkeptikus vagyok.

a tüdőembólia tudtommal nem attól élhető túl, mert fiatal és erős a szervezet.

Egy kicsit sokszor nem tudott már járni sem a posztoló.

Bocsánatot kérek tőle, ha tévedek.

Akárhogy is van, ha beteg még, akkor mielőbbi gyógyulást kívánok.

marand22 2011.10.12. 11:14:43

@hokuszpok26:
???
Önmagában a terhesség nem hajlamosít rá.
Ha visszeres probléma társul, akkor igen, ill. a szülés okoz(hat) olyan élettani változásokat, amikor gyakoribbak (gyermekágy) a thromboemboliás események, de egy szövődménymentes terhesség nem tartozik ide, ilyet ne állítsunk. Eddig (16 év alatt) 1 tüdőembóliát láttam terhesnél.

kutykuruty 2011.10.12. 11:15:55

Elolvastam mégegyszer.

Azt hiszem ez az embólia sajnos valós volt.

Minél teljesebb és gyorsabb felépülést kívánok.

marand22 2011.10.12. 11:16:34

@hokuszpok26:
Akkor a terheseket is rutinszerűen antikoagulálnád ?

kutykuruty 2011.10.12. 11:18:05

@marand22:
A fogamzásgátló viszont tudtommal igen.
Gondolom nem is lesz már olyan nőgyógyász aki a posztolónak valaha is felírná.

marand22 2011.10.12. 11:19:00

@kutykuruty:
El nem tudod képzelni, milyen elhanyagolt eseteket látunk néha (elhanyagolva akár a beteg, elnézve akár orvos által). Számomra teljesen hihető a történet. Ez egy nagyon alattomos baj, és sajnos sok az összevisszaság a fejekben.

marand22 2011.10.12. 11:22:01

@kutykuruty:
A fogamzásgátlót írtam is, ezt sem szokták tudni (ráadásul a korszerűnek mondott antikoncipiensek rosszabbak ebből a szempontból, mint a régebbiek). Fogamzásgátlók szedéséhez nem csak mélyvénás trombózis vagy tüdőembólia, hanem szívinfarktus vagy stroke is tud társulni, infarktust többet láttam már.

kutykuruty 2011.10.12. 11:26:30

@marand22:
Igen, újraolvasva észrevettem.
Szerintem addigra elfáradtam, mert nagyon sok orvosi kifejezést kellett értelmeznem mire odajutottam. :-)

hokuszpok26 2011.10.12. 12:03:22

@marand22:
Nem, de nem csak rutin vérképet kellene kérni.
Nem vagyok orvos csak egy két gyerekes 20-on éves anyuka 1 problémamentes terhesség, szülés. Nincs visszér problémám, második terhesség, problémamentes terhesség a 35 hétig majd mélyvénás trombózis, nincs genetikai ok.
Csupán csökkent Protein S szint, de tartományon belül. A várandós osztályon nem én voltam egyedül hasonló problémával.

adren 2011.10.12. 13:25:19

@hokuszpok26: Konkrétan milyen vérvételre gondolsz? Érdekelne mert terhességi szituban járok :-), talán megcsináltatom privát laborban.

A fogamzásgátló egyébként nálam is kijött, visszerek formájában. Azonnal abba is hagytam. De ugye a férfiak kényelme érdekében az ember sokmindenbe belemegy. Leiden és más trombózis genetikai negatív vagyok.

hokuszpok26 2011.10.12. 13:39:20

@adren: Én is szedtem fogamzásgátlót az első terhességem előtt 10 éven át. Sem a Leiden mutációt, sem mást nem ellenőriztek ezalatt, csak felírták a gyógyszert. Hemosztázis ellenőrzésre gondoltam, hogy kiszűrjék előre a genetikai eseteket, és észrevegyék az alacsony protein S szintet.
Beszélj a visszerességedről a nőgyógyászoddal, ha javasolja hordj kompressziós combfixet (harisnya terheseknek nem túl célszerű, és elég drága is). Mozogj minél többet.
Ha dagad a lábad és érzed, hogy fáj bármennyire is szólj a lehető leghamarabb az orvosodnak.

Rivero 2011.10.12. 17:48:08

Szia!
Kívánok neked mielőbbi gyógyulást.
Remélem körzeti orvost váltottál.

2011.10.12. 19:16:04

@hokuszpok26: @adren: A háziorvosoknak meg van határozva, hogy milyen laborvizsgálatokat kérhetnek (egyre szűkül a kör).

Különben meg a vértesztek közül egyik sem prediktív a trombózisra nézve, @marand22: (természetesen) jól írta, a vérgázok elég jellegzetesen változnak, de szűrésre nem alkalmasak.

A posztolót rendkívül sajnálom :-(

agnesito 2011.10.12. 19:29:07

Sziasztok!

Én vagyok a posztoló. A kérdésre válaszolva: azért utasítottam vissza a bent maradást első körben, mert az UH a dokin azt mondta ez a trombus már "betokosodott", leszakadásra esély sincs, több vizsgálat nem szükséges, a heparin kezelést otthon is folytathatom. Én hittem neki, így cselekedtem (mégiscsak orvos)
Másodjára fel sem fogtam, hogy mit akarnak tőlem, csak annyi jutott el, hogy irány a kórház, mert nagy baj van. Akkor abban a helyzetben nem éreztem a baj súlyosságát és ezért kértem, hogy saját magam mehessek be a kórházba, ne mentővel.

A tüdőembólia halálos sok esetben. Együtt jár vele 100ból 99 esetben a jobb/bal szívfél terhelés, attól függ, melyik tüdőlebeny érintett. Nálam ez elmaradt, ezért mondta a doki, hogy az erős és fiatal szervezetem miatt, mert egy idősebb ember szervezete valószínűleg nem alkalmazkodott volna a megváltozott légzéshez.

Jól írtátok, a terhesség és a fogamzásgátló szedés is trombózis veszélyes, ha valakinek hajlama van rá. Én se terhes nem voltam, se antibébit nem szedtem. Mint kiderült (januárban) hiányzik egy alvadási faktorom, mely időzített bombaként ketyegett a szervezetemben. A házi orvosom már ott hibázott, amikor nem vizsgáltatta ki az egész családot édesanyám trombózisa után (hematológia vizsgálat). Életem végéig véralavadás gátlót kell szednem, ha gyermeket szeretnék, akkor tervezve és szigorúan kórházban töltve a 9 hónapot megfigyelés alatt.

És köszönöm a kedves szavakat, nagyon jól esett. :) Az ilyen mondatok miatt érzem úgy, hogy nem szabad feladnom.

jágör68 2011.10.12. 19:30:24

Kommentpróba 1...22...7865,42

agnesito 2011.10.12. 19:35:27

@Rivero: Igen, orvost váltottam.

jágör68 2011.10.12. 19:36:51

Sziasztok, de rég jártam itten!
Na aszongya:
1) Már az elején tüdőembolia volt a diagnózis
2) Ezután jelentkezett csak a jelentős lábdagadás
3 És valszeg utána újabb tüdőembolia.
Könnyű lecs*szeni a háziorvost, hogy "de hülyevót szúnyokcsípéshámmégmitnem", amikor még nem volt bedagadva a combja.
A második orvosnak azért már könnyebb dolga volt, elefántlábbal még a sarki fűszeres is kitalálta volna- zárójel.
Szóval nem olyan eccerű ez, Protein S, meg C, meg Leiden-t ventillációs- perfúziós szcintigráfiát meg mellkas CT ha TB- finanszírozással szeretnénk, akkor bizony a jelenlegi TB- kb 3x- osát kéne befizetni.
Az meg ugye nem akaródzik.
Másrészt tüdőembolia diagnózist, mint a sztoriból is kiderül, nem háziorvosi rendelőkben szoktak fellállítni, hanem ahol a fentebb említett képalkotók megvannak.

tódór piroska 2011.10.12. 19:43:02

@agnesito:

Mindenekelőtt jó egészséget!
Gratulálok a betegség legyőzéséhez, és ahhoz is, hogy igyekszel ezzel kapcsolatban minél több ismeretet szerezni. Ebben szeretnék segíteni is: Tüdőemboliához mindig jobb szívfél terhelés társul, függetlenül attól, hogy a bal-, jobb-, vagy mindkét tüdőfél érintett. Könnyű belátni ennek az okát, hiszen az artéria pulmonális, amely a vénás vért viszi oxygenizációra a tüdőbe, a jobb kamrából ered. Vagyis, ha a tüdő keringése nehezített, pl. embolia miatt, akkor a jobb kamrára hárul fokozott terhelés.

agnesito 2011.10.12. 19:44:03

@jágör68: Igazad van, azzal kapcsolatban, hogy nem az ő dolga megállapítani, viszont azért megyek a házi orvoshoz, hogy beutalót kapjak, ha ő úgy gondolja, hogy valami nem stimmel. Ha én saját szakállamra beállítok akárcsak egy szemészetre rám förmednek, hogy hol a beutaló.
A hematológia vizsgálatra is elég volt egy orvosi beutaló és sok sok türelem. A januárban levett vérből március végére lett eredmény. Abban is igazad van, ha sok pénzed van és magánúton inzéted hamarabb jutsz be. Jövőre ismételni kell, amihez a időpontot június elején kértem. Február elejére kaptam.

agnesito 2011.10.12. 19:45:19

@tódór piroska:Bocsánat, bár sok időt töltöttem dokik között nem mindig tudom mit is mondanak. Köszönöm, hogy kijavítottál, legalább mostmár biztosan tudok mindent :)

jágör68 2011.10.12. 19:53:56

@agnesito:
Nem azt írtam, hogy gyanakodni nem lehet rá, meg nálam aztán nem sokan utálják jobban a hülye- ismétlem- a hülye háziorvosokat.
Magánba pedig egy baj van:
NINCS SÜRGŐSSÉGI ellátás!!!
A tüdőembolia pedig bizony süri.
Úgyhogy a TB-t mindenképpen feljebb kell tornászni (az hogy hogyan az más kérdés, és messzire is vezetne a járulékcsalóktól egészen az agyonadóztatott állami alkalmazottakig).
Szóval: a sürgősségi ellátás sosem lesz magánkézben a világon nincs, mert annyira sokba kerül és annyira "hálátlan" dolog. Szóval nem szabad azzal elintéznie a rózsadombiaknak se az ilyen történeteket, hogy "de nekem van pénzem majd elmegyek magánba".
Ja próbálj meg az éjszaka közepén hajnali 3- kor mondjuk a fent említett mellkas CT-t csináltatni vagy akár vérvételt...
Úgyhogy innen üzenem nekik is:
tessék a TB- ért meg a zállami egésségügyért nagyon keményen harcolni!!!

agnesito 2011.10.12. 19:56:54

@jágör68: Egyetértek Veled. Nekem semmi bajom nem volt a dokival, sose adtam a pletykákra amikor valakivel nem úgy beszélt vagy nem úgy cselekedett ahogy kellett volna.
ÉS teljes mértékben egyetértek Veled abban is, hogy állami szinten is hatalmas baj van.

Ugyandehogy (törölt) 2011.10.12. 20:57:33

@agnesito: milyen vérvizsgálat tart 2 HÓNAPig?

agnesito 2011.10.12. 21:23:41

@Babette_: A hematológia vizsgálat, mely keretében a Leider-mutációt vizsgálták. Ennyi időt vártam az eredményre. Január 27-én vették le a vért, melyről először március elején érdeklődhettem. Akkor a válasz: az eredmény még nem készült el. Végül március végén közölték telefonon, hogy az eredmény elkészült, menjek be személyesen, hogy a doktor úrral meg tudjam beszélni a további teendőket.
Nem állítom, hogy mindenkinek ennyi, de én is és édesanyám is ennyit vártunk rá.

csak néha benézek ha marhaságot látok 2011.10.12. 21:42:39

@agnesito: "100ból 99 esetben a jobb/bal szívfél terhelés, attól függ, melyik tüdőlebeny érintett" tüdőembólia esetén a jobb szívfél terhelődik, mert neki kell megnövekedett ellenállással szemben a tüdőbe pumpálnia a vért.
továbbá "hiányzik egy alvadási faktorom" akkor nem vérzékenységben szenvednél?

agnesito 2011.10.12. 21:56:35

@csak néha benézek ha marhaságot látok: Igen, kijavítottak, bocsánatot kértem feljebb. Írtam, hogy nem vagyok orvos, tévedtem, sajnálom.
Második kérdésedre a válaszom: nem nincs vérzékenységem. A hematológián kapott ambuláns lapra az van írva, hogy : alvadási faktor hiány, vizsgálat évente ismétlendő. (nem azért ismétlendő mert közben kialakul)

2011.10.12. 22:06:13

@agnesito: Alig van hematológus az országban. Én pl. március végén adtam le egy írást átnézni 3 teljesen máshol dolgozó orvosnak, kettő a mai napig nem nézte meg. A harmadik is csak éppen belenézett, és még hibáztatni sem tudom őket, pl. Veszprém Megyei Kórházban egy hematológus van...

agnesito 2011.10.12. 22:37:15

Ez nagyon szomorú. Én a budapesti László kórház hematologiajan voltam illetve oda kell újra mennem. Ott 2 orvos is van, viszont rövid a rendelési ido es sok a beteg ezzel indokolták a jövőre szóló időpontot.

csak néha benézek ha marhaságot látok 2011.10.13. 07:01:19

@agnesito: itt valami nem tiszta, bár én nem vagyok hematológus, de ha a 13 alvadási faktor közül valamelyik nem, vagy nem kellő mennyiségben termelődik a szervezetben, hemofília alakul ki és nem fokozott alvadékonyság (hu.wikipedia.org/wiki/Hemof%C3%ADlia). neked valamelyik faktorod vagy annak aktiválója hibás pl Leiden mutáció

Ugyandehogy (törölt) 2011.10.13. 07:08:19

@agnesito: ez komoly. még egy szövettani is elkészül 1 hónap alatt....@ReignOfdark: szombathelyre jött most egy fiatal orvos. hihetetlen lelkiismeretes. (jött? mindenesetre nem a főorvosnak kellett legutóbb ambuláns rendelni)

Dr.laikus PhD 2011.10.13. 07:42:41

Az én specko antitestjeimet is 2 hónap alatt, - van amikor ennél is több - értékelik.
Muszáj megvárni, hogy legyen még más is akinek mérni kell. Ha életveszélyben lennék az biztosan más, de a már megszokott tünetek miatt bizony várni kell.
Ismételni is csak 2 évente egyszer lehet.
Legutóbb már a mértékét sem mérték, csak, hogy van. (amiben én kételkedem, de ha tudok rohangálni és nem telefonálni, utána járok)

serfecs (törölt) 2011.10.13. 08:02:00

@Babette_: minden olyan vizsgálat, amit nem tudnak helyben elvégezni. Tavaly november elején voltam a Honvéd Kórház hematológiáján és többek között thalassaemia-t is néztek, na az 7 hétig tartott, december 23-án mehettem az eredményért.

marand22 2011.10.13. 08:07:33

@csak néha benézek ha marhaságot látok:
Tévedsz, véralvadási faktor nemcsak procoaguláns, hanem antikoaguláns hatással is rendelkezhet (pl. protein S). Ezért hiánya spontán vérrögképződést okozhat. Ez a mechanizmusa az ún. Syncumar necrosisnak is (előbb csökken az antikoaguláns hatású protein C, S szintje, a procoaguláns faktoroké később), ezért vérrög érelzáródást és bőrnecrosist okoz.

2011.10.13. 08:16:39

@Dr.laikus PhD: Ja igen, ez a másik, a ritka és költséges vizsgálatokat központosították, ezért a megfelelő mennyiségű mintát összevárják, különben anyagilag nem érdemes elkezdeni a mérést. :(

@marand22: Köszönöm az infót!

Ugyandehogy (törölt) 2011.10.13. 09:15:33

@Panni75: az aekben (igaz, tavaly) nem emlékszem pontosan, de 4 vagy 4 hét volt a thalassemia (mármint a vérvizsgálat). gondolom a genetikai hosszabb, azt debrecenben csinálják csak. állítólag. van egy köztes vizsgálat, az meg pécsen (ezt nem tudom, milyen jellegű).

serfecs (törölt) 2011.10.13. 09:20:05

@Babette_: A thalassaemiahoz nekem elküldték a vért Debrecenbe.

2011.10.13. 09:57:47

@Panni75: A thalassemia diagnózisa szabályszerűen hemoglobin elektroforézissel történik, de azért ha látunk egy microcytás hypochrom anaemiát, ahol a ferritin normál vagy magas, az MCV aránytalanul csökkent a hemoglobin koncentrációhoz képest + céltáblasejtek, polychromasia és poikilocytosis látható, esetleg normoblastokkal (súlyosabb eset), akkor többnyire beigazolódik a thalassaemia gyanúja.

Ez amúgy nagyon ritka nálunk, egyes relatíve zárt genetikai csoportokban lehet, meg enyhe formákban, ami tüneteiben nem sokban különbözik a szimpla vashiányos anaemiától.

Ugyandehogy (törölt) 2011.10.13. 10:07:30

@ReignOfdark: de gyakorlatilag nem is kezelhető, csak az anemia...(vagyis tüneti)

2011.10.13. 10:18:04

@Babette_: Szerencsére tömegek élnek kissejtes, vashiányos anaemiával minden gond nélkül. :)

tódór piroska 2011.10.13. 10:40:53

@ReignOfdark:
Azért ez nem ennyire egyszerű. A vashiányos anaemiát (alacsony MCV, alacsony MCH, a Hb szinthez képest is kevés vvt szám, stb. ) mindig ki kell vizsgálni occult vérzés (emésztőszervi tumor) felszívódási zavar irányában is. Ha ezek megtörténtek és negatív eredményt adtak, akkor élhet minden gond nélkül.

Kevés rosszabb dolgot tehet orvos a betegével, mint vashiányos vérszegénységben elkezdeni a vaspótlást, részletes kivizsgálás nélkül. Sajnos, több betegnél diagnosztizáltam már előrehaladott daganatot (rendszerint colonban), akik évek óta szedték a vasat háziorvosuk javaslatára, ahhelyett, hogy kivizsgálásra irányították volna őket...

serfecs (törölt) 2011.10.13. 11:03:36

@ReignOfdark: köszi! Elég súlyos anémia miatt kerültem a hematológiára, sok egyéb közt végezték el ezt a vizsgálatot is, bár szóltam, h sajnos nincsenek mediterrán rokonaim :-)
Azóta megoldódott a dolog, a hemoglobinom megduplázta, a vasam megötszörözte magát, így már közelítenek a normálértékhez.

2011.10.13. 11:33:16

@tódór piroska: Igazad van a fölösleges vasszedésben. Tömegek értékelik félre a "vashiányt" (meg a "vércukrot"). Nyilván én a diagnosztizált, tehát rendesen körbejárt esetekre gondoltam.

Vashiányos anaemiát egy sor dolog okozhat, de ez az egyik kedvenc hemat szakterületem, szóval visszafogom magam inkább :)

Ugyandehogy (törölt) 2011.10.13. 12:23:52

@ReignOfdark: ne fogd vissza magad, látod mennyi microcyter anaemias van itt:))

DitavonTeese 2011.10.13. 14:38:49

Muszáj ehhez is hozzászólnom, azért mert velem is megtörtént ugyanez- mondjuk 11 éve. A szúnyogcsípéses tüneteket nélkül. A tüdőembólia az egyik legnehezebben diagnosztizálható kórkép, sima "ráhallgatással" nem lehet megállapítani, de pl. szintigráfos vizsgálattal igen. Ez viszont nagyon kevés helyen van. Nálam is csak a 2. kórházban volt ilyen, ott kerültem én is intenzívre - nekem sajnos mindkét lebenyt nagy kiterjedésben érintette. Én is vétettem: amikor megkérdezték még az elején, milyen gyógyszert szedek, azt mondtam semmit. Pedig szedtem fogamzásgátlót. Dohányoztam. Utóbb kiderült, ez egy majdnem halálos kombó Leiden+prothrombin II mutáció mellett. A levélírónak annyit bíztatásul: azóta már vannak gyermekeim is és fél tüdővel is képes vagyok hosszabb távokat futni.

DitavonTeese 2011.10.13. 14:45:35

Türelmetleneknek: Véralvadási genetikai vizsgálatot (Leiden, Prothrombin II, MTFHR) magánúton 15 000 Ft-ért lehet csináltatni. Akár nyálból.

serfecs (törölt) 2011.10.13. 15:03:12

@ReignOfdark: ne fogd vissza magad, mondd!!!!
Pl mennyi idő kell a vas normalizálódásához? Márciusban volt a legalacsonyabb, 1,5, akkor kezelték az okot. Most valahol 6 körül van (akkor nem is ötszöröződött, csak négyszereződött, hoppá), lesz ez még 10 fölött valaha? Azt hittem, mostanra rég jó lesz minden.

csak néha benézek ha marhaságot látok 2011.10.13. 17:48:43

@marand22: messze álljon tőlem, hogy kötözködjek, mert valószínűleg tőlem jobban értesz a témához, de:
a protein S az egy plazma glicoprotein amit a máj szintetizál, a protein C kofaktora, tehát nem alvadási faktor
a protein C vagy autoprotrombin IIa vagy a XIV alvadási faktor (tehát nem a klasszikus 13 egyike) szintén a máj által gyártott protein (szintetikus formája is van: Beriplex
ha a protein C aktiválódik akkor lesz belőle az APC ami az Va és VIIIa faktorok inaktiválásáért felelős.
tehát ezek hiánya közvetve trombózishoz vezet, de ezek nem klasszikus értelemben vett véralvadási faktorok, tehát hiányuk sem "alvadási faktor hiány" de lehet tévedek

agnesito 2011.10.13. 22:00:37

@DitavonTeese: Köszönöm :) Nem adtam és nem is fogom feladni.Hatalmas lehetőséget kaptam az élettől, nem fogom elherdálni.
A cigi és fogamzásgátló tényleg halálos kombó. Először nálam is végig zongoráztuk a sztereotípiákat: dohányzik (soha), fogamzásgátló (abbahagytam) kövér (nem, ez a dokiknak is feltűnt). Na akkor mi? :) De a léyeg, hogy kiderült.

2011.10.14. 10:11:04

@Babette_: @Panni75: A nagy érdeklődésre való tekintettel... :)

Mi az, hogy anaemia?
Vérszegénység. Na de igazából? Vörösvértest-szegénység. De pontosan? Anaemia. Mint amikor a csillagászok azt hitték a Földről, hogy lapos, aztán, hogy gömbölyű, aztán hogy forgási elliptoid, aztán most azt mondjuk, hogy geoid.

Mije lehet szegény a vérnek?
A vörösvértestek mikroszkóp alatt nagyon hasonlóak színben, alakban és méretben. Ezért is van, hogy csaknem minden mást hozzájuk hasonlítunk, és hogy nagyon jól ismerjük az eltéréseket. Ugyanakkor anaemiáról beszélünk akkor is, ha a számuk csökkent. Tehát: szín, alak, méret és szám.

Színben - a festék (ebből is több van, de ezt most hagyjuk) a vörösvértestek vastartalmát festi meg - megkülönböztetünk hypochrom (halvány, általában vashiányos anaemiáknál), normochrom (normális, általában a vérképzőszervi daganatoknál és autoimmun betegségeknél) és hyperchrom (élénk színű, általában macrocytás anaemiáknál, pl. toxikus hatások) anaemiákat. Ezeket az orvos a vas-anyagcsere paramétereinek vizsgálatával tudja elkülöníteni. Ilyen értékek: szérum vas, totál vaskötő kapacitás, transzferrin(+transzferrin szaturáció), szérum ferritin, hemoglobin, hemoglobin koncentráció. Erről később.

Alakban megkülönböztetünk rengeteg típust. A sarlósejtekről mindenki hallott, de vannak még céltábla-sejtek, könnycsepp-sejtek, elliptoid sejtek, sündisznóvá alakult sejtek (acanthocyták), STOP-tábla sejtek (stomatocyták), sideroblastok, középen is erősen festődő sejtek (spherocyták) és sérült, fragmentálódott sejtek (schistocyták vagy fragmentocyták).

Kész őrület. Ezeket az orvos mikroszkóp segítségével különbözteti meg, de sok ismeret segíti közben: a különböző alakú sejtek ugyanis többnyire betegségcsoporthoz vagy betegséghez kapcsolódnak. Vannak genetikaiak, mint pl. a sarlósejt vagy az acanthocyták a ritka abetalipoproteinemia betegségben; vaszkulárisak, melyek segítségével differenciálható az extravaszkuláris és intravaszkuláris hemolysis (vagyis, hogy a vörösvértestek leépülése a vérkeringésben vagy azon kívül történik-e), ilyenek a spherocyták (extravaszkuláris, konkrétan lép) és a schistocyták (intravaszkuláris, microangiopáthiás hemolytikus anaemiákban: TTP, DIC, HUS); vannak neopláziások, pl. a könnycsepp sejtek (myelofibrosis); valamint vannak a májat és lépet érintők (céltábla-sejtek, acanthocyták, spherocyták).

Méretet az MCV laborérték segítségével állapítjuk meg, létezik microcytás (kis sejtek, pl. vashiány), normocytás (normál sejtek, pl. vérképzőszervi daganatoknál) és macrocytás (nagy sejtek, pl. alkoholistáknál) anaemia.

***

Egy magyar ember átlagosan napi 10-15 mg vasat eszik, ennek kb. 10%-a szívódik fel (1mg), ami pont fedezi a szükségletet. A menstruáció (15-40mg/menzesz), szülés (kb. 500-1000mg/szülés) és egyéb vérzések viszont rossz irányba vihetik a dolgot. A szervezetben kb. 3-4000 mg vas van, ebből 2-2500 mg hemoglobinhoz kötve a vérben, 1000 mg a vasraktározó vegyületekben (ferritin: vízoldható, hemosiderin: vízoldhatatlan), 150 mg a csontvelőben, 500 mg az enzimekben (pl. cytochrom P450), és mindössze 3 mg a transzport vas! Tehát ebből következik, hogy a hemoglobin a vérben hasznosuló vas, a ferritin a vasraktárak vasa, a szérum vas pedig a vérben keringő, „szabad” vas.

A szérum vas mértéke egyaránt alacsony vashiányos anaemiáknál és krónikus rendellenességek anaemiájánál (ACD), de a totál vaskötő kapacitás az előbbinél emelkedett, az utóbbinál csökkent, a szérum ferritin pedig a vashiánynál csökkent, ACD-nél normál vagy megemelkedett. (Vannak is nehézségek néha, hogy D50-be vagy D63-ba soroljunk-e egy anaemiát.)

Ezt azért volt fontos elmondani, mert a két anaemia kezelése eltérő. A vashiányos anaemiánál a vashiány okát, ACD-nél a krónikus betegséget kezeljük, és annak javulásától várjuk a vasanyagcsere stabilizálódását. A vashiányos anaemiánál először is meg kell állapítani annak súlyosságát, ha pl. a páciens körmein rendellenességet találunk (tipikus vashiányos nőknél, hogy festett körömmel vagy műkörömmel megy orvoshoz, súlyos hiba), perléche (emiatt ajakrúzs, alapozó, stb. sem ajánlatos), glossitis (nyelvgyulladás) vagy Plummer-Vinson-szindróma (nyelési nehezítettség, ált. menopausa után) lép fel, az állapota súlyosnak mondható.

Ha a probléma táplálkozási hiány miatt áll fenn (D50* és D53) vagy B12-vitamin és folsav miatt (D51 és D52) akkor pótolni kell a hiányzó tápanyagot, pl. C-vitamint (D53.2), vasat, stb. Panni75-nek mondom, hogy ez kb. 6 hónap alatt áll helyre, és mint látszik, nagyon fontos megállapítani a betegség okát. Bizonyos esetekben soha nem áll be normálértékre, mivel a vörösvértestek nem megfelelő méretűek, ekkor lehet tünetmentes életet élni. Akut vérzéseknél (D62) vaspótlás, csontvelő-stimulálás vagy transzfúzió jöhet szóba, akár kombinációban. A vasanyagcsere ilyenkor relatíve gyorsan helyreáll. D50.0 esetén (*vashiányos anaemia vérzés miatt) és krónikus vérzéseknél (D63) – ilyen pl. a piroska által említett gasztro tumor – a kezelés viszont a vérzés okának megszüntetése (polipektómia, vérző fekély kezelése, stb.)

Köszönöm, aki végigolvasta! :)

Dr.laikus PhD 2011.10.14. 10:40:32

@ReignOfdark:

Én köszönöm, hogy leírtad! :)

serfecs (törölt) 2011.10.14. 13:58:58

@ReignOfdark: köszi szépen a kimerítő tájékoztatást :-) Ha jól értem, rám a D63 (krónikus vérzés) vonatkozik, az okot megtalálták, megszüntették, akkor mostmár csak várnom kell és szopogatnom a százas szöget :-)

sárga nyúl 2011.10.14. 14:56:35

@ReignOfdark: Ez nagyon érdekes volt, köszönjük!
@Panni75: Örülök, hogy Neked már egész jó! Nekem sose volt még 6. Most már nyilván nem is lesz.

Rivero 2011.10.14. 20:06:46

@ReignOfdark:
Szia! érdekes volt, örülök hogy le írtad
© 2009-2015 praxis
blogszabályzat
süti beállítások módosítása