Majdnem belehalt a rutinműtétbe

2011.06.02. 06:00

Tiszteletem!

 

Édesapám nemrég majdnem életét veszítette a figyelmetlenségnek és a nem kellő körültekintésnek köszönhetően. Csak az Isteni gondviselésnek köszönhető, hogy még ma is közöttünk lehet. Elég sokáig küzdött hasfájással, többször előfordult az is, hogy hányt evés után, végre sikerült rábeszélnünk, hogy látogassa meg a háziorvosunkat és vizsgáltassa ki magát. Sajnos édesapám olyan ember, aki már csak akkor szokott orvoshoz fordulni, amikor tényleg nagyon szenved. A háziorvosunk elküldte különféle vizsgálatokra, amelyek kiderítették, hogy epeköve van. A gyógyszeres kezelés nem segített rajta, ezért műtét mellett döntöttek az orvosok, édesapám pedig megkapta az időpontot, amikor a kórházban majd elvégzik a műtétet rajta.

 

 

Hétfő reggel bement a kórházba, a műtéte másnap délelőttre volt kiírva. Hétfőn is bementünk hozzá, nyugtatgattuk, mert bizony eléggé meg volt illetődve, tényleg nagyon ritkán szorult korábban orvosi ellátásra. Az epekőműtétről azt mondta nekünk az operációt végző orvos, hogy rutinműtétről van szó, mi se aggódjunk. Megígértük édesapámnak, hogy a műtét után mindenképpen bemegyünk hozzá. Az altatástól fél t a legjobban, de azt mondták, hogy semmi gond nem lesz, nagyon nagyon ritka, hogy valami komplikáció történik.

 

 

Másnap délelőtt azért elég nyugtalanok voltunk, de gondolom mindenki így van ezzel, akinek a hozzátartozóját éppen műtik, legyen szó akár a legcsekélyebb beavatkozásról. Miután a kórházba megérkeztünk kiderült, hogy nem is volt alaptalan a félelmünk. Megtudtuk ugyanis, hogy a műtét során problémák jelentkeztek, édesapám szíve megállt a műtét alatt, újra kellett őt éleszteni. Az ok egy allergiás reakció volt, amely az altatókoktéltól alakult ki nála, valószínűleg az aneszteziológus nem járt el kellő körültekintéssel és ez okozhatta a reakciót. Az epekőműtét természetesen elmaradt, az édesapám életéért kellett küzdeniük az orvosoknak. Nem mondanám, hogy higgadtak és teljesen nyugodtak maradtunk, de végül édesapám életét sikerült megmenteniük az orvosknak.

 

Úgy gondolom, hogy ha az altatóorvos jobban végzi a dolgát, számol az esetleges allergiás reakcióval, akkor édesapám nem lebegett volna élet és halál között egy rutinműtét miatt. Ha még szívműtét lett volna, akkor az ember számít akár a legrosszabb kimenetelre, de egy ilyen beavatkozásnál (vagy mandulaműtétnél, halt már bele abba is beteg) nem. Hálás vagyok azoknak, aki megmentették, de az aneszteziológust nem igazán zártam a szívembe. A epekőműtétet egyébként egy másik helyen később elvégezték édesapámon és happy end lett a történet vége, de nem sokon múlt, hogy nem temetéssel zárult.

 

Docsa Bálint

Nyereményjáték! Töltsd fel egy fotót az autódról és nyerj egy iPad 2-t!

 

Van egy sztorija a magyar egészségügy helyzetéről? Megváratták, félrekezelték, megalázták, vagy ellenkezőleg, csupa jót tapasztalt? Küldje el történetét a praxisblog@yahoo.com címre, vagy használja megújult kórházértékelőnket!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hkd90 2011.06.01. 15:05:21

Ez most komoly? Lehet hogy én vagyok hülye, de miért az aneszteziológus hibája, ha apuka allergiás az altató valamelyik összetevőjére, amiről ő nem tudott?

Rotoxis 2011.06.01. 15:13:30

Érdekes poszt. A műtét előtt minimum háromszor megkérdezik a beteget, nem allergiás-e valamire. Ebből legalább két esetben a beteg írásban is nyilatkozik. Ha nem ismert az allergiája, vagy a beteg nemlegesen nyilatkozik, a posztoló vádaskodása alaptalan. Kb. mintha azt várná el a tűzoltótól, lássa előre mikor és hol lesz tűz és legalább fél órával korábban álljon oda a fecskendővel.

Káin 2011.06.01. 15:21:35

Életemben egyszer altattak, 5 éves koromban mandulaműtét kapcsán, nem sokra emlékszem. Ez az allergia dolog viszont érdekes. Én pl. elég sok mindenre allergiás vagyok, de a gyógyszerekre speciel nem, vagyis nem tudom. Ha mondjuk tőlem kérdeznék meg, nem tudnám, mit mondjak. "Tudtommal nem". Nincs erre valami vizsgálat altatás előtt?

Hkd90 2011.06.01. 15:30:30

@Káin:
A 3,5 éves lányom mandulaműtétje előtt csak kérdőíves kérdés szintjén merült fel a gyógyszerallergia kérdés, mivel nincs tudomásom allergiáról, ennyivel le is zárult a dolog.

Káin 2011.06.01. 15:35:27

@Hkd90: Igen, ez érthető, nem is volt probléma gondolom, ahogy annó velem sem. Egész biztosan rettenetesen kicsi az esélye, hogy egy tudomáson kívüli allergiás reakció alakuljon ki az altatástól, de ezek szerint nem is kizárt. Ezért érdekel, hogy nem szoktak-e valamilyen tesztet csinálni az altatás előtt.

Káin 2011.06.01. 15:36:40

@Káin: Vagy ha nem szoktak, akkor nem kellene-e. én ezt tényleg úgy kérdezem, hogy baromira nem értek hozzá.

Borcsika 2011.06.01. 15:58:28

Kérdezem én... Ha az apuka nem tudott az allergiáról, akkor az orvosnak honnan a fenéből kellett volna tudnia róla? Nem látnok, orvos...
Nyilván minden rizikofaktort ellenőriztek, de az altatókoktél, a nevében is benne van, tönn vegyületből tevődik össze, ha annak egyikét nem bírja az ember, kész a baj. Itt is ez történt, de nem gondolom, hogy az alató orvosnak tesztet kellett volna csinálni. Akkor meg az lett volna a baj, ha azalatt baj történik.
@Hkd90: na az volt az, amit mondtam a férjemnek, hogy én nem írom alá, mert kb. 20 oldalon keresztül taglalták az esetleges komplikációkat, amik természetesen egyáltalán nem lehetséges, hogy emberi múlasztából eredhetnek, és akkor ezt ekllett volna szignózni. Végül persze tudomásul vettem, és aláírtam.

Fisztula 2011.06.01. 22:55:56

Orvosként ez a fajta ostobaság tud a legjobban kikészíteni, és sajnos napi szinten lehet hasonlóval találkozni. Nyugodtan a szívedbe zárhatod az aneszteziológust, aki megmentette édesapádat, mert ő irányította az újraélesztést, ami ráadásul sikeres volt, így nyilván maximálisan fel voltak készülve (ahogy kell) egy ilyen szituációra, amit senki nem láthatott előre. Attól, hogy egy műtét sebészileg "rutinbeavatkozásnak" számít az altatásnak ugyanolyan kockázatai vannak, mint egyébként.

fizetekmegegysort 2011.06.01. 23:15:09

Nem értem a posztolót. Ha papa sem tudja, hogy allergiás, akkor az orvosnak honnan kéne tudnia? Ha apuka tudta, akkor miért nem nyilatkozott róla? Minden műtét előtt kikérdezik a beteget, és írásban is szoktak ezekről nyilatkozatot kérni. Mint ahogy a műtéti beleegyezőt is alá kell írni, amiben benne van, minden műtéti kockázat. Azt meg azért laikusként is szokás tudni, hogy maga az altatás eleve egy komoly kockázatot jelent.
Szóval nem értem, honnan veszi, hogy nem jártak el kellő körültekintéssel? Vagy csak kimaradt valami a posztból? Nem kérdezték ki apukát, vagy nem írt alá beleegyezőt?

ifjonc 2011.06.01. 23:29:25

Ez a legrosszabb, amikor a kotnyeles hozzátartozó eszméletlen hülye. Az egy dolog, hogy az anesztes semmit sem hibázott, mivel az ilyen eseményeket nem lehet előre látni. Rutinszerű szűrésről sem hallottam még sosem, ami nem is lenne érdemes, mert szerencsére ritka az ilyen komplikáció. Az egyetlen mérvadó információ a beteg beszámolója (ti. korábban volt már probléma ezzel vagy azzal az altatószerrel). De ez az ami mindent visz: "Hálás vagyok azoknak, aki megmentették, de az aneszteziológust nem igazán zártam a szívembe." Mégis mit gondol ki küzdött, mentette meg az apja életét? Talán a sebész? Vagy a műtősnő? Esetleg a műtőssegéd vagy a takarító? Hát nem! Ez az aneszteziológus (és egyben intenzív terápiás szakember) feladata és felelőssége, aki végigkíséri a beteget a műtét során és felügyeli, befolyásolja életműködéseit, s ha kell beavatkozik, újraéleszt. Ehhez ő ért leginkább az orvosi szakterületek közül. Legalább azzal tisztában kellene lenni, hogy melyik orvosnak mi a feladata, ha az már nem megy, hogy elfogadjuk: senki sem látnok, varázsló, Isten stb.

adamantium 2011.06.01. 23:31:13

ha nem végezte volna jól a dolgát az altatóorvos akkor a kedves apuka meghalt volna. pláne, hogy idősebb korban újraélesztésből károsodás nélkül kijönni nem is olyan könnyű. amikor én legutóbb újraélesztettem csak úgy ropogtak a beteg bordái a kezem alatt, de mit tehettem volna.
persze érdekes dolog, hogy "Hálás vagyok azoknak, aki megmentették, de az aneszteziológust nem igazán zártam a szívembe" elárulom a kedves levélírónak, hogy valószínűleg egy és ugyanazon személyről van szó.
egyébként meg ne vonjunk párhuzamot a műtét komplikáltsága és a narkózis szövődményi rátája közé, természetesen van összefüggés egy idő után, mert ugye nem mindegy, hogy mekkora a vérveszteség meg milyen hosszú a műtét, de az altatásnak van egy alapkockázata ami akkor is jelen van ha éppen csak 10 másodpercre altatjuk a beteget míg helyrerakjuk a vállát

veron3 2011.06.01. 23:35:49

Itt szerintem nagyon nem hibás az anasztes doki. Ugyan nagyon kicsi ezrelékkel, de előfordul. Sajnos van ismeretségi körömben olyan, akit már megmenteni sem tudtak :(

veron3 2011.06.01. 23:39:39

Ez nem az altatóorvos hibája. Nagyon kicsi ezrelékkel, de előfordul. Sajnos van olyan ismerősöm is, aki nem volt olyan szerencsés, mint a posztoló édesapja :(

nyuginyugi 2011.06.02. 00:00:27

Csak egy dolgot mondok: az altatóorvos MEGMENTETTE Édesapádat az allergiás reakció halálos kimenetelétől. Ismétlem: életben tartotta!

Az a dolga, hogy felismerje és kezelje az ilyen helyzeteket, nem pedig a jövőbelátás, hogy kinek lesz vagy sem súlyos szövődménye.

Nem tudom, mire alapozod, hogy nem végezte az altatóorvos elég jól a dolgát. Az allergiás reakciókba (gyógyszer, élelmiszer, stb) még manapság is sokan belehalnak. Nincs minden szerencsétlen mellett egy altatóorvos, édesapádnak nagy szerencséje volt.

(az azért tedd rendben, hogy milyen műtét ALATT történt mindez, ha az elmaradt?)

ccke 2011.06.02. 07:18:22

Tetszik a kép:)

A poszthoz csak annyit, hogy dokumentációban mindig az szerepel, hogy gyógyszerérzékenység nem ismert (nem pedig az hogy nincs). Ugyanis senkin se látszik kívülről, hanem egyszer fellép valamilyen reakció. Általában szerencsére enyhe: kiütés, bőrpír, ödéma, de nagyon ritkán az első tünet az anafilaxiás shock, és hirtelen halál.
A műtőben pedig fel voltak rá készülve, voltak az újraélesztésre képzett emberek, és szükséges gyógyszerek, defibrillátor stb.

El Visco Stello (törölt) 2011.06.02. 07:38:15

A "majdnem meghalt" kezdtű posztokat nem szoktam olvasni, de mivel ma nincs új, csak ráfanyalodtam. Nem kellett volna. Doxa Úr nem hallott még a műtéti kockázatról? Az ugyanolyan(csak ritkább) mint az élettel járó bármilyen más kockázat. Gondolok villámcsapásra, gázolásra, tetőcserépre stb. Nem lehet tudni előre. Ehhez képest elég jól megoldották, nem gondolja?

ccke 2011.06.02. 07:50:30

@El Visco Stello: pedig írhatta volna, hogy meghalt, hiszen ÚJRAéleszteni halottakat lehet.
Bár lehet, újra kéne gondolni az (agy)halál kritériumait, mert agyfunkció nélkül is elég jól lehet posztolni, kommentelni...

El Visco Stello (törölt) 2011.06.02. 07:52:05

@ccke: ...és számos példa van rá, hogy lábon is kihordható.

Nem én vagyok, hanem én 2011.06.02. 08:09:24

Ez a poszt hosszú ideje az első, igazán, őszinte írás. Ez az igazi, mélyről feltörő, elementáris erejű, letaglózó őszinteség. Ez csodálatos. Tiszta szívből mondom, örülök, hogy boldog a posztoló. Maximálisan egyetértek vele. Vesszen minden orvos!... :)

Nem én vagyok, hanem én 2011.06.02. 08:18:05

Nánananánananá...
Ki nyer ma? Játék és orvostudomány 10 percben...
Aki kérdez: ccke
A téma: malignus hypertermia
Aki válaszol: ti mind.
... :)

mariablog · http://maria.blog.hu 2011.06.02. 08:18:12

@nyuginyugi:

Megmentette, mi? Az altatóorvos, mi?

Világosan benne van a posztban:

*
"Csak az Isteni gondviselésnek köszönhető, hogy még ma is közöttünk lehet."
*

Második mondat. Szó sincs benne semmiféle altatóorvosról. A második mondatig csak eljutottál? Vagy a szövegértéssel van probléma? Vagy azt állítod, hogy a posztoló HAZUDIK?

;)

Celtic 2011.06.02. 08:25:20

Mutesse magat Eszek-Koreaban. Ott nincs erzestelenites vagy altatas - nincs kockazat.

mariablog · http://maria.blog.hu 2011.06.02. 08:27:45

@miklos.rabai:

"Nánananánananá..."

Ez meg mi? Én ezt így ismerem:

When I pushed the door, I saw Eleanor
And Mary-Lou swinging on the floor, going

Ney, Nah Neh Nah

Sue came in, in a silk sarong
She walzed across as they played that song, going

Ney, Nah Neh Nah
Ney, Nah Neh Nah
Ney, Nah Neh Nah
Nah Neh Nah

mariablog · http://maria.blog.hu 2011.06.02. 08:31:30

@ccke:

Buxus, a képen egy GORILLÁT műtenek :)))

Nem én vagyok, hanem én 2011.06.02. 08:33:49

@mariablog:
Van egy humora Despotának, mi?
Amúgy hétvégén nem írtál, pedig írtam, hogy szabad.

Ugyandehogy (törölt) 2011.06.02. 08:35:23

@mariablog: ezek szerint másodszorra isten műtötte.

El Visco Stello (törölt) 2011.06.02. 08:36:07

@miklos.rabai: A hiper malignus azt jelenti, hogy nagyon rosszindulatúak vagytok a posztolóval. ...de hogy mi lehet az a tónia, fogalmam sincs.

Benzoylmethylecgonine 2011.06.02. 08:36:35

Ha jól látom ez Lizi nőgyógyászati műtéte, kifejezetten illik a poszt témájához :-)

infrablue 2011.06.02. 08:41:04

A papa "megmenekülése" nem isteni csoda, de az tipikus hogy a nagy megkönnyebbülés után a rokon hány epét.
És dilettánsként utólag szakért.

Mivanaminemfoglalt 2011.06.02. 08:52:41

Rendkívül fájdalmas és veszélyes az emberi hülyeség rosszindulattal és öntudatossággal keverve..

Nem én vagyok, hanem én 2011.06.02. 08:56:51

Amúgy, ha valakit érdekel még, hogy a szívinfarktus kontra stroke párharcát az embóliák terén, miért az utóbbi nyeri (vagyis miért jóval gyakoribb a stroke-ot okozó embólia, a szívinfarktust okozónál), akkor annak elmondhatom, hogy a tegnap is belinkelt képen látszik a magyarázat. Remélem megnéztétek:
termtud.akg.hu/firstaid/keri09b.jpg

Látszik a képen, hogy a kampósbot alakú aorta falán, közvetlenül az ér kezdeténél DERÉKSZÖGET bezárva erednek a koszorúerek. A képen az is látszik, hogy a koszorúerek kicsik, vékonyak, ezért nagy embólus nem is fér beléjük. Harmadrészt ezek a nyílások a bal kamrát az aortától elválasztó billentyű tasakjainak védelmében bújnak meg (ez nem látszik a képen... :P). Szóval, a szívből nagy sebességgel kivágódó embólusnak minimális esélye van a koszorúerekbe bejutnia. Ellenben, ahogy a rög halad tovább az aortában, eléri az ívet, ahol úgy viselkedik, mint a szánkó a bobpályán; kivágódik az ív belülről homorú felszínére. Na, és mi van azon a felszínen? Hát 3 nagyobbacska lyukacska, amik örömmel beengedik a kopogás nélkül érkező rögöcskét. Onnan pedig már csak egy gondolat az agy...

Amúgy ezen a képen meg úgy néz ki az aorta, mint egy éppen visszakanyarodó 4 hajú, bajszos féreg, nem?
www.healthbase.com/hb/images/cm/aorta.jpg
Na, mindegy, megyek is aludni, mert még a végén rosszat álmodok... :)

Káin 2011.06.02. 08:57:11

@miklos.rabai: Azért a posztoló tévedése ellenére(mert ugyebár itt sokan leírták, hogy ilyesmire nem lehet felkészülni és a helyzethez mérten jól megoldották a dolgot) azt nem érzem az írásban, hogy minden orvos vesszen...

Nem én vagyok, hanem én 2011.06.02. 09:01:21

@El Visco Stello:
Azaz, jó helyen kutakodsz... :)
De majd ccke elmondja... :)

ondol 2011.06.02. 09:15:18

"Ha még szívműtét lett volna, akkor az ember számít akár a legrosszabb kimenetelre, de egy ilyen beavatkozásnál (vagy mandulaműtétnél, halt már bele abba is beteg) nem."

Külön kellene választani a műtétet az altatástól. Ebből a mondatból látszik mennyire nincs tisztában a posztoló ezzel.

szepi79 2011.06.02. 09:17:31

na, ilyen se volt még, hogy ennyire egyöntetűen volt a posztíró lehülyézve (persze jogosan)

SusanneF 2011.06.02. 09:33:12

@mariablog: Nahát!
Hogy kerestem a beteget....
Igaz én EMBERT kerestem...:)
Hogy jöhet ide egy ilyen kép??
Milyen hátsó üzenettel-hátha hasonlít arra,akiről a történet szól?
/Bocsi,posztoló/

SusanneF 2011.06.02. 09:35:53

@miklos.rabai: Milyen érdekes!
Nagyon köszönjük,Miklós!
Nem elég,hogy okosakat írsz,de még illusztrálod is?Egy szavunk se lehet!:)
Szép álmokat,jó pihit!:)

2011.06.02. 09:52:56

Ha meghal a posztoló édesapja, akkor az persze a szemét anesztes hibája, de ha életben marad, az isteni gondviselés. Lejjebb engedtem a széket 10 centivel.

Nanemáááá...

2011.06.02. 10:03:34

A Jóisten cserbenhagyta a papát, amikor vak bizalmat adva neki el sem olvasta a műtéti beleegyezőt, aztán cserbenhagyta, amikor a nem látott allergiás reakció kialakult, és végül akkor is, amikor a józan ítélőképességet vette el tőle a műtét után. Én vallásosként tuti azon kezdenék el gondolkodni, hogy mi rosszat tettem?!

A sztoriban a megváltás, hogy azért voltak, akik nem hagyták cserben: az orvosok... (Bizonyára ebből az összemosott szereposztásból szűrik le néhányan ezt az istenkomplexusos hülyeséget. Egész eddig nem találtam erre adekvát magyarázatot.)

tódór piroska 2011.06.02. 11:00:16

@SusanneF:
"... hasonlít arra,akiről a történet szól?"

Nem. A posztolóra hasonlít.

Leroi 2011.06.02. 11:26:23

Az anaesthesiologius ugyan mért hibás az "allergiás" reakcióért?
És a szívleállás mióta "allergia" következménye?
/az utóbbi ismét FELTÉTELEZÉS következménye, hátborzongató/.
Képzelje el a kedves posztoló, ha a szomszédjának felgyúl és leég a háza és a törvény szigora azonnal lecsap rá, mert hát FELTÉTELEZHETŐEN ő volt a közelben, lévén, hogy szonmszédja a károsultnak.
Imádom ezeket a megmondóembereket, nem tudom, ki nevelte ennyire vadbarommá ezt a népet, aki mindent tud, mindenkinél okosabb, mindenről van véleménye, mindenkit hibáztat, mindenki felett pálcát tör.
Erre írta valaki valaha, és helyesen, hogy "nekünk Mohács kell"..

Leroi 2011.06.02. 11:28:47

@miklos.rabai:
Kissé stilizált a második képen az aorta, ugyanis elég kurtára sikeredett, de fogjuk rá, hogy egy obes törpe aortája...:)))

adamantium 2011.06.02. 11:31:11

egyébként a kedvenc szövegem a "rutinműtét". mi az? a sebésznek rutin mert már csinált százat, ezret, tízezret, de a betegnek az első, esetleg a második, ritkábban a tizedik. tehát a kedves betegnek ez nem egy rutinműtét, de nem ám, pláne, hogy csak egy epéje van :D

acidx 2011.06.02. 11:37:37

úgy tűnik, sajna a posztolónak nincs igaza. ha tőlem megkérdeznék mire vagyok allergiás,azt mondanám semmire. ez nem az én hibám, de az orvosé meg főleg nem. néha el kellene gondolkodni, hogy az orvosok is emberek, nem lehet mindig mindenért őket hibáztatni! az a szerencse, hogy meg tudták menteni a beteget, szerintem nem kellene háborogni!

Irkutszk 2011.06.02. 12:08:35

Azt szeretném kérdezni, hogy aki a ballont fogja, neki miért nincs hajhálója (a képen)?

Irkutszk 2011.06.02. 12:10:16

@ReignOfdark: Kéretik a Jóisten nevét ilyen módon nem szánkra (tollunkra) venni, mert a Jóisten volt az is, aki az orvosokat a beteg köré tette, hogy azok megmentsék a beteget. :P

adamantium 2011.06.02. 12:10:45

@Irkutszk: líra sincs
egyébként tudjátok mi a líra neve az aneszteseknél?

Leroi 2011.06.02. 12:29:10

@Irkutszk:
Az a haja, ami szépen platinázott...:)

@adamantium:
Inkább prózai egy-egy ilyen csapat...:)

Irkutszk 2011.06.02. 12:29:48

@Leroi: Igen, azt kérdezem, hogy miért nincs letakarva a haja.

Leroi 2011.06.02. 12:30:31

Várjunk csak, b@szod, ezek egy gorillát műtenek?:)))

Leroi 2011.06.02. 12:32:50

@Irkutszk:
Szerintem a gorilla kérte meg rá...
Elaltatása előtt még odadörmögte neki, hogy:
"Ilyen szőkén és felborzoltan bukok rád, baby..."

adamantium 2011.06.02. 12:35:54

@Leroi: a lírát szokták az anesztesek "vér-agy gát" nak nevezni. mert mi vagyunk a véresek, ők az agyasok és köztünk a líra ami megakadályozza, hogy ők is véresek legyenek :D

Irkutszk 2011.06.02. 12:37:33

@Leroi: Nekem egyébként úgy tűnik, hogy a képen a természet platinázta azt a hajat, de persze ki tudhassa.

bakela 2011.06.02. 12:53:45

A sasom se tuggya, nekem ifjú koromban inkább légzéselakadásom xokott lenni az anaesthesiologusoktól /mega zasszisztensektől/:

us.123rf.com/400wm/400/400/Duey/Duey0706/Duey070600078/1104525-female-doctor-with-oxygen-mask-holding-it-to-the-camera.jpg

Hasszú halotánpusztító pályafutásom alatt, igazi allergiás- anafilaxiás mekkhalást csak Sombrevinnel sikerült összehoznom. Ezek az ún. „rózsaszín exit-ek” /még rózsaszín, de má’ halott/.
Persze, lehet, hogy a proszter papáját 10%-os KCl-al „altatták”. /Mint itt a zállatorvos kolléga a beteg kutyákat./

Kéváncsi lennék a Zafricát mekkgyógyító, két ügyelet közt ide benézegető kollégám véleményére is: Szte is ennyire hüjje a proszter, vagy esetleg mekkfelelően premedikálva lett-e a seborvos által-e? A nagy parahunting közepette, anno decibel, elég rémeseket tapasztaltam e zügyben.

Izett 2011.06.02. 13:34:51

Élvezet volt olvasni a kommenteket :-) Tényleg... :-)
Engem kb. 1 éve altattak úgy, egy egészségügyi küret kapcsán (nem magán), hogy senki nem kérdezte meg, sőt még kérdőívet sem kellett kitöltenem, hogy mire vagyok allergiás. Még azt sem kérdezték meg, hogy van-e protézisem :-))) Reggel bementem, délre megtörtént és ennyi. Már pedig gyógyszer allergiám van. Igyekszem odafigyelni erre (most valahogyan kimaradt), mert igen is ezt olykor-olykor nem kérdezik meg, én kérdezek rá, hogy ezt vagy azt szedhetem-e, mert bizonyos gyógyszerek allergiát váltanak ki.
Hát... igen... a posztoló mindig hülye... :-(

adamantium 2011.06.02. 13:40:07

@Izett: az allergiáról beszámolni az orvosnak elsősorban a te érdeked. ha ő valamilyen okból nem kérdez rá, vagy a nővér nem kérdez rá, vagy a dokumentációban amit aláírsz nem szerepel (ennek azért nagyon kicsi az esélye) akkor is főleg a saját érdekedben érdemes hangoztatni, hogy te allergiás vagy erre meg arra. mert ugye a sírban már nem fog boldogítani az, hogy neked volt igazad.
egyébként meg altatószert ritkán kap az ember tehát nem biztos, hogy tudott tény volt az allergiája.
allergia bármikor kialakulhat akkor is ha azelőtt semmi baja nem volt az adott anyaggal. én is kaptam gyerekkoromban penicillint, semmi bajom nem volt vele, majd 20 évesen váratlanul majdnem elpatkoltam egy penicillin injekciótól.

Leroi 2011.06.02. 13:54:37

@adamantium:
Köszönöm, ez nagyon szellemes!:DD

SusanneF 2011.06.02. 17:14:42

Igazságtalan-hogy az aneszteseknek mikor lesz kellő megbecsülése?
Még csoda,ha vannak elegen...!!
Kedves anesztes dokik és dokinénik!
Köszönjük,hogy mindent megtesztek értük,altatott/érzéstelenített betegekért!
Bárcsak minden téren éreznétek,hogy igenis szükség van rátok,és meg vagytok becsülve!

SusanneF 2011.06.02. 17:18:09

Vajon a posztoló szerint mit "kellett" volna tennie az anesztes orvosnak????
Azon kívűl persze,amit becsülettel meg is tett...?

Azóta-ha jól látom!-nem dugja erre az orrát a "kedves"posztoló...
Pedig nem lenne baj,ha után jelezné a kommentekben,mit gondol,vagy éppen kérdésekre válaszolna...
Vagy lehet,hogy jobb,hogy ez esetben távolról lesi a reakciókat?

Ugyandehogy (törölt) 2011.06.02. 17:37:25

@Irkutszk: ismerjük a sztorit az árvizes csókáról:))

Ugyandehogy (törölt) 2011.06.02. 17:39:42

@adamantium: nagyanyám szokta mondani (igen okos asszony volt), a temetőben a fél csapatnak az van a sírjára írva, hogy neme volt igazam.

Szabo T 2011.06.02. 20:12:31

Aneszteziologuskent nagy erdeklodessel olvastam Docsa Balint edesapjanak a tortenetet.
A mutet alatti ujraeleszteseket az aneszteziologus vegzi, a sebesz legfeljebb a mellkaskompresszioban segit. Azaz, az aneszteziologus biztositja a legutat, a periferias/centralis venat, adja a gyogyszereket es ertekeli az EKG-t, stb. Mas lapra tarozik az, hogy a sebesz ebbol mit mond el a hozzatartozonak.
A gyogyszerallergiarol annyit, hogy az altatando betegnek olyan szereket adunk (izomrelaxansok, altatogazok, opioid fajdalomcsillapitok) amit valoszinuleg meg soha eleteben nem kapott, tehat nem is tudja, hogy allergias ra. Az allergias reakciok 40%-a egyebkent az izomrelaxansoknak koszonheto. Nem tudom, hogy melyik sebesz operalna epekovet izomrelaxans nelkul.
Utoirat: Altatoorvos nincs! A radiologust sem rontgenorvosnak hivjuk.

sárga nyúl 2011.06.02. 20:41:05

@Szabo T: Nem lehet ezeket az izomrelaxánsokat megelőzően tesztelni a betegen kis mennyiségben? Mikor szültem, valamit a karomba szúrtak, hogy megnézzék, allergiás vagyok-e rá. (Mivel nem bírom a tonogént. De fogalmam sincs, mi lehetett, amit a karomba kaptam, mindenesetre 5 perc múlva rávágták, hogy nem vagyok allergiás, pedig később az egész felkarom vörös lett tőle.)

Szabo T 2011.06.03. 00:02:50

@sárga nyúl: Az izomrelaxansokat csak peldanak hoztam fel. Nem tudom, hogy lehetne-e borprobat csinalni, en meg nem halottam rola es 12 eve dolgozom mutoben. Valaki irta a malignus hyperthermiat az elobb, azt lehet tesztelni, csak eleg draga. Barki barmire lehet allergias, keresztreakciok is elofordulhatnak (Penicillin-Cefalosporin). A kombinaciok szama vegtelen. Tonogen (adrenalin) allergiarol meg nem hallottam, nem arrol volt szo, hogy szivdobogast valtott ki a szer (ami egyebkent normalis)?

sárga nyúl 2011.06.03. 08:50:06

@Szabo T: Igen, ez nem allergia, hanem érzékenység. Nem csak a nagyon gyors szívverés volt, hanem reszketés (elsősorban a végtagokban) és kettős látás. Kizárólag fogorvosnál sikerült eddig ezt tapasztalni.
Értem, tehát ha lehetne is tesztelni, felesleges, mert mindenre úgysem lehet.

Szabo T 2011.06.03. 13:06:58

@sárga nyúl: Az osszes emlitett tunet az adrenalin hatasa (nem mellekhatasa). Valoszinuleg arrol volt szo, hogy a fogorvos veletlenul eltalalt egy kis venat lokalozas kozben es az adrenalin egy resze bekerult a keringesbe. Gyakran elofordul. Az egyik baratom fogorvos es multkor egy ideget szurt meg veletlenul az inyemben, ugy ereztem, hogy kettevagtak a fogam...
Ergo, On se nem allergias, se nem erzekeny az adrenalinra :)

radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2011.06.03. 17:26:56

@Szabo T:

Dehogynem, ide nézz: "rögönyös".

Te meg az "altatós" vagy, punktum. :-)

Szabo T 2011.06.03. 17:49:24

@radiologus.hu: "Doktor Ur, ugye felebredek a mutet utan?" "Nem tudom asszonyom, en altatoorvos vagyok, nem ebresztoorvos". Mindig ezt mondtam a betegeimnek mutet elott, jot nevettunk es ok pedig aludtak egy jot.

FakezuVakeger 2011.06.03. 18:20:10

A jó édes anyját annak, aki azt hiszi, hogy meghalni csak orvosi hibából lehet.
NEM.
Allergia lehet újonnan felismert, altatás közben jelentkező, és ADJ HÁLÁT AZ ALTATÓORVOSNAK, HOGY APÁD TÚLÉLTE! mert annak ellenére, hogy jelezni sem tud, panaszkodni sem tud, mégis időben észlelték a bajt.

mákonya 2011.06.03. 18:35:26

@Szabo T:
Na látod és még háborogsz, hogy altatóorvosnak hívnak. :-D

Szabo T 2011.06.03. 19:39:27

Erdekes lenne egyebkent megkerdezni Docsa urat, hogy hajlando lenne-e atertekelni velemenyet az eredeti aneszteziologus szereperol. Remelem, hogy a hozzaszolasok radobbentettek arra, hogy mi is tortenhetett valojaban a mutoben.

Desiderata 2011.06.03. 21:26:41

@Szabo T: Dreamer.

@adamantium: Én tegnap hallottam egy anesztes "viccet" az egyik nővérkémtől.

Mi az anesztes fogamzásgátló?
A személyiségük.

Bocs Szabo T., amúgy nincs bajom az anesztesekkel.

tbjárulékfizető 2011.06.03. 22:40:27

Három különböző kórházban volt komolyabbnak nevezhető műtétem, altatással. Mindhárom előtt bejött az aneszteziológus és részletesen elmondta, hogy mit fog tenni a műtét alatt. Mindenről kikérdeztek, amit laikus betegtől megtudhattak. Türelmesen válaszoltak a kérdéseimre is, mert részben tényleg tudni akartam, mi fog történni, részben tényleg féltem attól, hogy nem ébredek fel.
Volt a műtétek között tervezett, itt nagyon részletes előzetes vizsgálatok is voltak és volt baleset miatt "előkészítetlen" műtét.
De műtét előtt mindent megkérdeztek, ami csak lényeges lehetett.
Ezért nem értem a problémát. Kinek az érdeke, hogy az orvos mindent tudjon? Miért nem tájékoztatták mindenről az orvost, valamilyen allergiás előzmény biztosan lehetett.
Amúgy fantasztikus munkát végeznek ezek az orvosok, én csodálom őket. Képesek különböző szerekkel teljesen öntudatlan állapotba hozni, életfunkciókat leállítani és visszahozni. és az életünk az ő kezükben van.
Én elnézést kérnék a posztoló helyében az altató orvostól. Ébresztett is.

Szabo T 2011.06.04. 01:46:53

@tbjárulékfizető: Az ember ilyesfele hozzaallast varna el egy laikustol :)

gasztronauta47 2014.08.07. 17:32:56

@Hkd90: @tbjárulékfizető: Biztosan nem ez lenne a véleményed,ha veled történik!
Én is azon a véleményen vagyok,hogy előtte ilyen irányú vizsgálatot is kéne végezni.Velem hétfőn esett meg ez a borzalom,de 20 mp.alatt helyreállt a keringés,ezért elvégezték a műtétet,ami valóban egy könnyű lefolyású rutinműtét.
© 2009-2015 praxis
blogszabályzat
süti beállítások módosítása