Csak pénzért jött ki az ügyelet

2011.05.02. 06:00

Sziasztok!


Fél éves kislányom múlt hét szombaton belázasodott.Az otthon felelhető eszközökkel megpróbáltam csillapítani a lázát. Először hűtőfürdővel próbálkoztam, majd ezután kúppal, de egyik sem segített, egyszerűen nem ment a pici láza 39,5 fok alá. Nagyon meg voltam rémülve, ezért az ügyeletet hívtam és felvázoltam nekik a helyzetet. Ők végighallgattak, majd megnyugtattak, hogy nem lesz semmi gond, továbbra is próbálkozzak a hűtőfürdővel és a kúppal, meglátom minden rendben lesz.

 


Sajnos másnapra sem javult a kicsi állapota, pedig tényleg mindent megpróbáltam, sőt, már 40 fok fölé is kúszott a hőmérséklete.Mondanom sem kell, egész éjjel semmit sem aludtam, kezdtem kétségbe esni. Mivel az ügyelet hívása előzőleg nem vezetett eredményre, ezért a közelünkben található gyermekkórházba vittem a picit taxival. Ott ismét elutasítóak voltak velünk, pedig már könyörögtem, hogy csináljanak valamit, mert a gyereknek 40 fokos láza van. Ott azt mondták, hogy nem segíthetnek, hívjam az ügyeletet. Hiába mondtam, hogy őket hívtam először, de ők sem akartak semmit tenni.

 

Miután hazamentünk ismét próbálkoztam a fürdővel és úgy voltam vele, hogy lesz ami lesz, megint felhívom az ügyeletet és ha kell, akkor kitalálok valamit, amire már nem mondhatnak nemet és végre kijönnek. A telefont felvevő hölgy már felismerte a hangomat, "megint maga az" felsóhajtással nyugtázta, hogy ismét őket keresem. Miután újabb könyörgésbe kezdtem, egy új opcióval állt elő a hölgy. Azt mondta, ha kifizetem a kiszállás díját, akkor hajlandóak kijönni. Mondtam, hogy minden pénzt megadok, csak jöjjenek és segítsenek, teljesen ki voltam borulva, fáradt és elkeseredett voltam.


Végre megérkeztek és beadtak a kislányomnak egy injekciót, majd mondták, hogy a hűtőfürdőt is folytatni kell, úgy le fog menni a láza. Bólogattam, hogy úgy lesz. Majd rátértünk az anyagiakra, közölték, hogy 4700 forintot kérnek az ellátásért. Kérdeztem, hogy számlát adnak-e róla, vagy valami papírt, de mondták, hogy nem, ez csak amolyan szívesség volt, hogy kijöttek és ennyi az ára.Csodálkoztam ezen az egészen, de nem vitatkoztam, kisebb gondom is nagyobb volt ennél. 5 ezer forintot adtam, mert vissza nem tudtak adni belőle, majd elmentek.

 

A kicsi körülbelül két, két és fél órával később jobban lett, lejjebb ment a láza 38 fokra én pedig megnyugodtam. Másnap hétfőn elvittem a gyermekorvosunkhoz, aki megvizsgálta és észrevetette, hogy kisebb piros pöttyök jelentek meg rajta, megállapította, hogy rubeólája van. Szerencsére kislányom már teljesen jól van, de az ügyeletre nagyon haragszom és nem a pénz miatt, hanem mert véleményem szerint ki kellett volna jönniük már az első híváskor is és nem csak ilyen körülmények után.


 

Van egy sztorija a magyar egészségügy helyzetéről? Megváratták, félrekezelték, megalázták, vagy ellenkezőleg, csupa jót tapasztalt? Küldje el történetét a praxisblog@yahoo.com címre, vagy használja megújult kórházértékelőnket!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bikli néni 2011.05.02. 19:59:17

@El Visco Stello: Az, hogy szerinted meg szerintem mi volt az indokolt, az irreleváns. Szerinted nem volt indokolt, szerintem meg igen. És mi lett volna akkor, ha kimegy az orvos, megállapítja, hogy életveszély van és rögtön kórház? Azt mondja anyunak, hogy jah bocs, mégiscsak eltekintek a pénz beszedésétől vagy WTF?
Kell egy jogszabály, ami taxatíve felsorolja, hogy ezekért: indokolt, minden más esetben indokolatlan és fizetni kell érte.

Leroi 2011.05.02. 20:00:31

@Bikli néni:
Szia, szia...;****
Tegnap éjfél körül benéztem a postaládámba és elolvastam, nagyon köszi, válasz hamarosan megy!:)

Dr.laikus PhD 2011.05.02. 20:03:43

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél:

Azért ennyire nem kell túlozni.
A láz nem rossz.
Arra vigyázni kell persze, hogy görcsöt ne kapjon a gyerek, de 6 hónaposan az sem nagyon szokott lenni.
Kicsit idősebb gyerekek privilégiuma.
40 fokos láz persze hat hónaposnál sok.
Fiatal kezdő anyukánál meg nagyon sok.

A többi meg kétségbeesett kiáltás, hogy valami nem jó, de mi szívjuk meg betegek.
Ébresztő!!!!!

Pszt! 2011.05.02. 20:09:11

hű de a fizetés mellett van mindenki, pedig én még emlékszem oly korra, mikor 300 Ft-os népszavazással segítettek hatalomra egy komcsi viktátort.

Pszt! 2011.05.02. 20:10:26

Egyébként, mikor azt mondták, hogy nincs számla én szó nélkül becsuktam volna mögöttük az ajtót.

El Visco Stello (törölt) 2011.05.02. 20:17:53

@Bikli néni: Ne haragudj, de a "mi lett volna akkor, ha" érveddel nem tudok vitatkozni, mert mi lett volna akkor, ha valaki elpatkol addig, míg egy "csak" lázas gyerekkel tökölnek?

Adva van egy mozgásképes család. Olyan városban élnek, ahol 10 percen belül talál ellátást. Már miért kellene a mosgósulni a kedvükért?

Ettől én még belátom, hogy nagyon rokonszenves egy fiatal, ügyetlen, aggódó, hullafáradt kismama( a posztból ki is derül, hogy nagyon sajnálta magát) és nagyon szívszorító egy lázrózsás arcú, síró kisbaba.

fantáziapanaszlakat 2011.05.02. 20:26:25

és legalább szirénázva jöttek?

Bikli néni 2011.05.02. 20:33:11

@El Visco Stello: A kérdés költői volt, nyilvánvaló(?), hogy nem vártam rá választ. Vitatkozni pedig ne is akarjál, max vitázni :P
Utolsó mondatommal vitázz, azzal érdemesebb.

"Mozgásképes család"?! Azért mozgásképes, mert Isten tudja, honnan előszedett pénzt taxira végső kétségbeesésében? Bebugyolálta a beteg kölköt, és elment a kórházba, ahonnan szintén lepattintották. Vagyis hiába "mozgásképes", ha tojnak rá a megfelelő helyen, akkor igen, a kedvéért "mozgósulni" kell. Szerinted mire indokolt az ügyelet, ha erre nem?!
Az ügyeletes, de szerintem bármilyen orvos tudja, hogy magas lázra kimennek, adnak egy szurit és mindenki hepi. Szerintem Csutkababa tud erről beszélni.
Nekem is volt ilyenem. Húsvétkor. Többedik lázcsilla és hűtőfürdő után 39,7 lázzal (kb 10 éves lehettem) vitt be apám az ügyeletre. Kaptam egy bökést, és másnapra már csak hőemelkedésem volt. Bent voltam kb. öt percet. Amikor anyu betaxizott, akkor ezt miért nem lehetett megcsinálni?

Továbbra is várom a választ: van kimerítő jellegű felsorolást tartalmazó jogszabály? Ilyen korú, ilyen lázas gyereknél (még ha szemét módon el is tekintünk a rutintalan anyukától) nem és nem fogadom el, hogy indokolatlan a hívás. És ahogy néztem, ezzel kapcsolatban meg is oszlanak a vélemények.

Bikli néni 2011.05.02. 20:34:22

Káint megunta a blogmotor, pár napja engem pécéz ki magának ez a hulladék :@

Dr.laikus PhD 2011.05.02. 20:36:18

Nem másolom be többet!!

Olvassátok el az egészségügyi törvényt és után kell acsarkodni.
Képzeltek a jogok este.

Lehet hívni ügyeletet, lehet tanácsot kérni.
6 hónapos babához ki szokta menni.
Jogos a poszt, de valami gáz van.
Valaki rosszul kommunikált.
Ahhoz, hogy kijöjjenek tudni kell elmondani a tüneteket.
Tanácsot tudjanak adni ahhoz is.

Ügyeleti ellátás

93. § (1) Az ügyeleti rendszer a napi munkarenden kívül bekövetkező sürgősségi esetekben a 88-92. §-ok szerinti egészségügyi ellátás folyamatos igénybevételének lehetőségét biztosítja.

(2) Az ügyeleti ellátás célja az egészségügyi szolgáltatók napi munkarend szerinti munkaidő befejezésének időpontjától a következő napi munkarend szerinti munkaidő kezdetéig a beteg vizsgálata, egészségi állapotának észlelése, alkalomszerű és azonnali SÜRGŐSSÉGI beavatkozások elvégzése, illetőleg fekvőbeteg-gyógyintézetbe történő SÜRGŐSSÉGI beutalása, valamint a külön jogszabályokban meghatározott eljárásokban való részvétel.

Bikli néni 2011.05.02. 20:38:15

OFF: Most Mária komolyan bevágta a durcát? :ON

El Visco Stello (törölt) 2011.05.02. 20:40:02

@Bikli néni: "39,7 lázzal (kb 10 éves lehettem) vitt be apám az ügyeletre."
Nocsak, nocsak! Bevitt? És az ügyeletre? :)))
Én azt nem tudom, van-e ide taxatíva, de ha lenne is az Magyar módra csak olyan tájékoztató jellegű lehet.

KAR-TON-HAL 2011.05.02. 20:42:54

No, ez mindennek a teteje. Engem lecsesztek a kórházban (Heim P.), hogy miért vártam 2 napot a lázas gyerekkel. Aztán jól hazaküldtek, hogy folytassam a lázcsillapítást, mivel influenzás. Majd 2 nap múlva sepsises vesemedence gyulladással vittük vissza, a félig holt gyereket. Elmondanám, hogy 4 napig mi sem tudtuk levinni a lázát, csak időlegesen, és az is felülről súrolta a 38-at.
DE! Az, hogy szemrebbenés nélkül közöljék, hogy szívesség volt, hogy kijöttek, akkor köszönöm a szívességet, és viszlát. Esetleg egy(!) ezres a zsebbe. Ha meg tarifa, akkor SZÁMLA, mert azt én elszámolom az eg-kártyámra.
Ha nincs számla, ja, akkor pénz sincs.

Bikli néni 2011.05.02. 20:47:23

@Dr.laikus PhD: Elsőre is el tudtam olvasni, azonban még mindig nem látom benne leírva, hogy mi minősül sürgősségi beavatkozásnak, beutalásnak, ellátásnak.
Ugyanaz, ami kint van a sürgősségi osztályokon? Életet veszélyeztető állapotok?
Azt hiszem, Jágör írta le fentebb a mentőhívás eseteit felsoroló jelleggel. De az a mentő, nem az ügyeletes orvos.

Tanácsot adnak. Na igen. Nekem is adtak már telefonon tanácsot, be is jött, örök hála érte. De ebben a helyzetben, a "hűtse csak szorgosan anyuka" elég nyilvánvaló, hogy nem a telefonos segítségre van szükség (félre ne érts, nem Téged akarlak meggyőzni, mert ugyanarra gondolunk szerintem). Mégis honnan kellene tudni megítélni egy betegnek, hozzátartozónak, pláne egy kezdő anyukának, hogy az ő 40 fokos lázas hat hónapos gyereke beletartozik-e az "indokolt" körbe vagy sem? Szerinted beletartozik. Szerintem is. El Visco szerint nem. Meg az ügyeleten telefont kezelő, illetve a kiszálló orvos szerint sem. Hol itt az igazság?

Bikli néni 2011.05.02. 20:49:28

@El Visco Stello: Bevitt, igen. Mert volt autónk, és az ügyelet a szomszéd városban volt :) Édesanyám meg addig otthon pesztrálta a töpörtyű tesóimat.
És igen, ügyeletre, mert húsvét vasárnap este volt.
Melyik részével van problémád? :)

Gempacsöki boborján 2011.05.02. 20:58:55

Az állot vizes borogatás a leghatásosabb ilyen magas láznál.Csuklóra,bokára és homlokra,illetve állott vizes lepedőbe kell tekerni.Nem tudni miért,de hatásosabb mint a hűtőfürdő.
Állott vizes borogatás a következőkből áll:
Egy lavór a beteg mellé,melyben langyosnál egy picit hidegebb víz van.Törölköző bele,jól kicsavarni,majd megrázogatni a levegőben és gyorsan a betegre tenni!Ahogy átmelegszik(szinte fél perc alatt többnyire),csere,vagy levenni és megint levegőben lehűteni és a betegre rakni!
Ez a leghatássosabb,sokkal hatásosabb és kíméletesebb mint a hűtőfürdő!

pocokpocok 2011.05.02. 21:00:25

az én tapasztalatom az anyukának: jópár lázat megéltünk már, volt, hogy derültégből hajnal 2kor 39,5re ébredtünk:
a lázcsillapítóknak 2 fajtája van, az egyik, amit használok a melaxem kúp(paracetamol), a másik a nurofen (ibuprofen) bébiszirup.
a kettő kombinálva adható!!!
ergó, ha 24h/3, vagy négy a határ, én úgy szoktam, hogy nappalra hűtőfürdő(bár ált. nappalra lemegy), éjszaka nekem a nurofen jobb, bár mindenki a gyorsnak mondott kúpra esküszik.de ha nem indul lefele, adok még egyóra múlva kúpot is(És itatni a gyereket: ha kell, a szirupfecskendővel, mert volt, hogy fájt neki a nyelés, nade ki mégsem száradhat!)
a lényeg: nappal nem szoktam lázat csillapítani, a láz szükséges rossz, csak 39 fok felett vetek be valamit, tartalékolom a gyógyszert éjszakára.
ha nappal is lázas(39) irány a gyerekorvos.
a két kül. hatóanyagú lázcsillapító dobozos korlátai szigorúan betartandók, mivel a májat, vesét károsítja a túladagolás.
fő a higgadtság, hisz a gyerek is átveszi, ha izgulsz.
az ügyeletnek meg illik adni, de a fenti esetben pofátlanok voltak!

pocokpocok 2011.05.02. 21:01:11

jah, és zuhanyoztatom, nem fürdetem a jobb hőcsere érdekében..

pe32 2011.05.02. 21:06:16

Egy sürgősségi központi orvosi ügyeleten vagyok -másod állásban -gépkocsivezető, vidéken. Kb35 ezer ember tartozik a körzetünkhöz. Az ügyelet MINDEN ESETBEN KÖTELES KIMENNI A BETEGHEZ, ha csak fáj a háta akkor is!
Általában egy 12 órás órás szolgálatban több mint 200km-t megyünk. 40fokos lázas kicsihez nem is kell mondani, már kapcsolom is a megkülönböztető jelzést!
Ezesetben javasolnám az alábbiakat: www.webbeteg.hu/cikkek/egeszseges/365/betegjogi-kepviselok
Legközelebb garantálom, hogy menni fognak. Ja és még egy fontos dolog: azokhoz is mennünk kell, akik egész életükben nem fizettek egy forint TB járulékot sem, sőt ezek az emberek a "legbetegebbek", volt már olyan, hogy ezek miatt nem értünk oda, ahol igazán nagy volt a baj....Gondolom kitaláltátok melyik kisebbségről írtam...

czege 2011.05.02. 21:06:30

Nekem ellentétes - nagyon jó! - tapasztalataim vannak a gyermekorvosi ügyelettel... 2 hetes kislányomhoz szó és gond nélkül kijöttek annak idején, mert üvöltött szegény gyerek 1/2 5től hajnalig és nem tudtam, mi a baja... Nem volt lázas, nem hányt, semmi, csak egyszerűen ordított, hogy már lilult befelé, a kutacsa lüktetett ezerrel. Felhívtam az ügyeletet olyan este 10tájban, elmondtam, mi a gond, egyedül vagyok, első gyerek, fogalmam sincs, mit csináljak, nem tudok bemenni... Kb. 1/2 óra múlva itt volt az orvos, megvizsgálta a kisasszonyt, megállapította, hogy valószínűleg a hasa fáj v. a füle, ha rosszabbodna, akkor fülészeti ügyelet, egyébként ringassam/melegítsem a hasát/tutujgassam tovább, ennyi. Nekem ennyi kellett, kicsit segített megnyugodni, nagy nehezen pedig vége lett az éjszakának - hajnal 2 magasságában beájult a lány és többet nem is volt ilyen rémálmunk.
Ja, egy fillért nem kellett fizetnem, fel sem merült.

El Visco Stello (törölt) 2011.05.02. 21:11:41

@Bikli néni: Egyikkel sem, sőt dicséretes.
Pedig nektek egy másik városba kellett mennetek, meg kistesó, meg ünnep, meg minden. Miért nem hívtak a szüleid ügyeletet?

Dr.laikus PhD 2011.05.02. 21:13:35

@Bikli néni:

El Visco nem azt mondja, hogy nem.
Ellenben Budapesten van mód gyereket megbízható orvosnak megmutatni.

Gyerekkórházban is elküldték. Itt nem jogokról van szó (mert egy 6 hónapos babánál orvos nem cicózik, megy és segít), hanem posztoló valamit nagyon rosszul beszélt.
Egyébkén rubeola az egyik legenyhébb gyerek betegség. Kislánynál célszerű átesni rajta. Ha nem lett volna beteg a kombinált oltást ebben a korban kapja.

Egyébkén meg a józan ész meghatározó.
A kulcsszó a sürgős....

Fuckup_with_marmelade 2011.05.02. 21:15:31

@KAR-TON-HAL: Gáz. Mi meg megfázással vittük be a gyereket néhány napja mert 3 napig 40 fokos láza volt, a gyerekorvos meg azonnal vérvételre küldte (az összes legalább 2 napig 40 fokos gyereket elküldi, feleslegesen senkit sem akar antibiotikumozni), az meg masszív gyulladást mutatott ki. Elküldött a Heimbe ügyeletre.

A Heimben reflexből 1 hétig bent akarták tartani (egyébként lelkiismeretesek voltak, nagyon!), biztos ami biztos alapon, mert ha egy gyereknek ilyen magas láza van és nem félhalott a dáthától az majdnem biztos, hogy hugyúti fertőzés. A gyerekorvos is ezért küldött oda, hogy ezt kizárjuk - na meg megelőzzünk egy vesekárosodást.

Hála a jó égnek továbbtereltek a Bethesdába, ahol egy tüdőröntgen után elengedtek azzal, hogy ha másnapra nem javul akkor azonnal vissza, de most nem látják értelmét a benttartásnak (az időközben kapott lázcsillapító működött, a gyereket le se lehetett lőni, olyan eleven volt, a zacskóban maradt néhány csepp pisi pedig nem adott okot aggodalomra - igaz, tenyésztésre alkalmatlan volt a mennyisége - mi meg kértük, hogy csak akkor tartsák bent ha tényleg necces a helyzet. Nincs lázfóbiánk, ha egyébként jól van a gyerek akkor nem pánikolunk.).

Másnapra teljesen meggyógyult, a lázat mintha elfújták volna.

(Egyébként azért szívtunk ennyit, mert egy 2 évesnél csak zacskóragasztással tudtunk volna steril pisit nyerni, az meg állandóan kifolyt - akkor is amikor a Heimben ráragasztották. Egyébként steril pisit azóta se nyertünk, pedig be kéne vinni egy adagot kontrollra... na de hogyan? Na mindegy, előbb vagy utóbb megoldjuk - a gyerkőc meg azóta is makk egészséges)

Viszont tudjátok mi az ocsmány dolog? A Heimben kezünkbe nyomtak egy befektetős beutalót az ő osztályos kódjukkal, hogy ezzel menjünk a Bethesdába - így a gyerek után járó pénzt a Heim nyúlta volna le, miközben mi a Bethesda erőforrásait használtuk volna.

(de a gyerekünkkel azért még nagyon kedvesek voltak, nem bagatelizálták el a dolgot, velünk is normálisan viselkedtek. Nem éreztem, hogy bármi gond lett volna az ellátással - igaz, a Bethesda a Heimhez képest csillagos ötöst kapott!!!)

Vkat118 2011.05.02. 21:18:10

Nagy roncs az egész egészségügy, de igazából, miért csodálkozunk, ha ezek a szerencsétlenek annyit keresnek, 6+x év tanulás után (amit az átlag ember el sem tudna végezni), mintha hambit árulnának a dönciben 16 évesen? Persze, hogy elvárják néha az 5k huf-ot. Mert kb. 10% lehet az eü. dolgozók közül aki tényleg nem szarja le, hogy meghal valakinek a gyereke, miközben neki a fizetéséből 3 tank benzinre sem futja havonta. Keménykedjetek számlákkal és rinyával, aztán nézzétek meg mi lesz a vége. Mondom ezt úgy, hogy mind két fél részéről megalázónak érzem ezt a helyzetet továbbá morálisan és emberileg teljesen egyetértek a fenti anyukával.

Ugyandehogy (törölt) 2011.05.02. 21:18:11

@Bikli néni: egy anya sok mindenre képes a gyerekért. az enyém azon egy alkalommal, amikor erre szükség volt, gyalog elment éjjel háromkor az ügyeletre és hozta az ügyeletest.
telefon nem volt, taxira pénze nem volt.
én meg otthon feküdtem szívinfarktusszerű tünetekkel (nem az volt).
máig sem tudom, mit érzett akkor, amikor nekiindult az éjszakának, engem tökegyedül hagyva.

Heszi421 2011.05.02. 21:22:35

Értem én az egészet, csak azt nem, hogy akkor mi a büdös lóf@szra fizetjük a TB-t ha már az ügyelet is csak dünnyögve jön ki ja és pénzért.

Bikli néni 2011.05.02. 21:25:56

@El Visco Stello: A kérdésben benne rejlik a válasz is :) Azért nem hívtak ügyeletet, mert volt más lehetőség. Volt autónk. Volt egy apum, aki beültetett az autóba. Tízéves gyerekkel talán könnyebb is mozogni, mint egy hat hónapossal.
A posztban egy szó sincsen az apukáról meg saját autóról. Ha nekem is csak anyukám lett volna, mindjárt más lett volna, mert egy kisbabát meg egy kiscsoportos óvodást nem tudott volna egyedül hagyni, amíg engem vitt volna a szomszéd városba.
Meg azért anyukám akkor már háromgyerekes, tíz éve gyakorló anya volt, nyilván nem rémült _annyira_ halálra, mint a posztoló :)
Bár igaz ami igaz, anyukám szerintem az életben nem hívta házhoz az ügyeletes orvost, mindig kocsival mentünk (amikor pedig nem volt még a szovjet csodából, valamelyik jó szándékú szomszéd vitt el a Trabantjával -egy ilyen esetre emlékszem is :D)

sylblog 2011.05.02. 21:29:03

Gyakoroló 2 kisgyerekes anyukaként (11 hónapos, 2,5 éves gyerekek) megértem a levélírót.Nálunk is volt már nem egyszer hasonló szitu, amikor ügyeletre kellett menni gyerekkel. Nekem az a tapasztalatom, hogy felénk szabad gyereket ügyeletre vinni, mert összevont gyerek-felnőtt ügyelet van régóta és ha nem gyerekorvos épp az ügyeletes, akkor kapásból továbbutalják a helyi kórház gyerekosztályára ambuláns ellátásra. Aztán mire oda kerül gyerekkel az ember, várhat, mert hétvégén a fű se nő, és elég az osztályt és az ambulánsan érkező betegeket ellátniuk....

tilla77 2011.05.02. 21:30:26

@adamantium: Nem volt napszakfüggő, de az első pár napban délután-este le lett húzva, éjszaka jó volt, aztán reggelre fel, aztán már mindegy volt gyakorlatilag lehúzhatatlan volt és mindemellé száraz köhögés és más semmi...de mint tudjuk minden léguti betegség szövődménye a tüdőgyulladás...én csak azt sajnálom, hogy mindenki H1N1ről pofázott, ahelyett, hogy azt mondanák, kezeltesd magad, mert a tüdőgyulladásba tényleg meg lehet halni- sajna fiatalon is...
nekem szerencsém volt...nem kicsi

2011.05.02. 21:30:56

Már régóta értelmetlennek találom a TB fizetést. Fizetem, de nem tudom minek.
Nem sokszor megyek orvoshoz, de mikor kell valami, mindig kiderül, hogy nem jár, nem támogatott, nincs ingyen, és különben is mi a f*szt akarok. Végül még én köszönjem meg, ha nagy kegyesen foglalkoznak velem...

Bikli néni 2011.05.02. 21:32:59

@Dr.laikus PhD: A rubeolához nem nagyon értek (azt se tudom, voltam-e), de ha csak másnap derült ki a dokinál, hogy rubeola, akkor a jövőbelátás képességével nem rendelkező anyuka valószínűleg kicsit jogosan rémülhetett halálra :)
És esküszöm nem kekeckedek - Te lennél az utolsó, akivel ezt direkt megcsinálnám -, de én sehol nem látom ebben a posztban, hogy Budapesten esett meg.
Néha lassan már én magam is hajlamos vagyok elfelejteni (fúúj), de nem csak Budapestből áll az ország :)

Bikli néni 2011.05.02. 21:35:54

@Babette_: Ilyen esetben borzasztó nehéz mérlegelni, talán ez lehet a szülőség igazi lélek- és erőpróbája...

Dr.laikus PhD 2011.05.02. 21:46:35

@Bikli néni:

Ti már nem, de öreg szülék még ismerik a gyermekbetegségek előjelét.
Láz, néha nagyon magas, vagy csak elesett, bágyadt gyerek.
Hol a száj nyálkahártyát kellett nézni, nyelvet, torkot, pocakot, kart, lábat...
Voltak könyveink, megtanultuk, ügyelet megkérdezte.

Mindezek után másnapra kitört a rubeola, skarlát, mumpsz, a többire már volt ojtás...

drinfo.hu/betegsegek/betegseg-abc/gyermekbetegsegek/rubeola-rozsahimlo

Bikli néni 2011.05.02. 21:53:53

@Dr.laikus PhD: Köszi a linket!
Valóban, nekem lövésem sincs ezekről, sőt, olyan szintű tudatlanságban szenvedek, hogy már vagy ötször megkérdeztem anyukámtól, én mit kaptam el és mire vagyok beoltva, mindig elfelejtem (mint ahogy azt is, hány órakor születtem) :s Arra emlékszem, hogy mumpszos voltam kilenc évesen. Qrvára fájt. Volt valami piros kiütéses izé is, amit ha elvakar az ember, ott marad a helye.

Ugyandehogy (törölt) 2011.05.02. 21:57:07

@Bikli néni: én voltam rózsahimlós 8 éves koromban, apám jött értem, és én örültem, hogy hazamehettem, hogy az apám jött értem, és élveztem, hogy ilyen bájos nevű betegségem van. szenvedésre, viszketésre nem emlékszem.

glass 2011.05.02. 21:58:54

Nekem volt már kalandom tüdőgondozóval. Háziorvostól beutaló a tüdőgyógyászatra, de sajnos nincs rendelés mert az egyik orvos beteg a másik szabin van. Elmentünk az ügyeletre ahol mondták,hogy Korányi és 3 hétig oda jártam. Ennyit arról,hogy egy orvos rendel e vagy sem:-(((

adamantium 2011.05.02. 22:11:38

@Jankove: abból a havi 5 ezerből amit befizetsz telik majd egyszer arra az 500 millióra amibe egy jobb kemoterápia kerül. megnézném ha a zsebedből kellene virítsad az összeget. CASCOT sem azért fizetsz mert abban reménykedsz, hogy hátha összetörik az autód

adamantium 2011.05.02. 22:13:02

@Bikli néni: a rózsahimlő az nem igazán fáj, összefolyó piros kis kiütések. az amit el lehet kaparni és nyoma marad az a bárányhimlő

glass 2011.05.02. 22:36:47

sok ember nem fizet CASCOT. Nekem két ismerősőm is van aki kemot kapot gyeremekkorában ők nem biztos,hogy azzal foglalkoztak,hogy mi ujság a TB vel.

jágör68 2011.05.02. 22:40:43

@tildy:):
Nemtom pontosan, asszem 2000- 2002 óta.
Gugli: PCI (primer coronary intervention)
És talán 2004 óta van az egész ország lefedve a 4 egyetemi centrummal + Balatonfüred és talán Szolnok, Fehérvár

jágör68 2011.05.02. 22:57:28

Na látom idecsődült a Blikk olvasótábora is a megfelelő IQ- val.......

Mikrobi 2011.05.02. 23:00:07

@Droidfigyelő: hja, kérem, a hűtővíz csak addig hűt, amíg érintkezik a hűtendő felülettel... Ilyen alapon az autókba se kéne hűtővíz, csak óránként spriccelni egy keveset rá. Autósként bezzeg hogy csodálkoznál, hogy besült a motor! Igen, a hűtőfürdőzést folyamatosan kell csinálni, akkor hatásos!

Bikli néni 2011.05.02. 23:05:24

@adamantium: Akkor bárányhimlős is voltam :D

thbogyó 2011.05.02. 23:06:08

A gyermekügyelettel egyszer mi is megjártuk. Lányomnak bárányhimlője volt. Az immunrendszere már teljesen mínuszban lehetett, mire megkapta ezt az amúgy "ártalmatlannak" mondott betegséget, mert előtte 2 hónapon belül skarlátos is volt, plussz 2x volt tüszős mandulagyuszija és 1x középfülgyuszija. Szóval megkapta a bárányhimlőt - kb 4-500 kiütéssel. Az első napokban nem volt semmi különös, majd hirtelen elesettebbé vált. Kijött a házidokink, aki megállapította, hogy sikerült szövődményként beszednie újabb középfülgyulladást és mandulagyulladást is. Kapott nagyon erős antibiotikumot. Másnap du. 2-re felszökött a láza 41,3 fokra. 2 óránként adtam neki a különböző hatóanyagú lázcsillapítókat felváltva, s hűtőzuhanyt alkalmaztam, mert ugye a kiütések miatt fürdésről nem lehetett szó. Este 8-ra semmi változás nem történt, a láza változatlanul 41 fok volt. Hívtam az ügyeletet, hogy jöjjenek már ki, mert... Végighallgattak, majd közölték, hogy vigyem be a gyereket. Kérdeztem, hogyan, mikor nincs autónk, s tömegközlekedéssel talán mégsem. Erre a válasz: "Hát akkor anyuka, folytassa, amit elkezdett és telefonáljon 1 óra múlva, mert nem tudunk kimenni. Folytattam, s telefonáltam, hogy a helyzet változatlan, s kértem, jöjjenek ki, mert a gyerek már csak néz maga elé meredten. A válasz megint az volt, hogy nem tudnak jönni. Nagyon ijesztő volt ez a helyzet. Persze, már gondoltam rá, hogy mentőt hívok, de erről is lebeszélt az ügyeletes, hogy ez nem a mentő hatásköre...Szerencsére úgy éjfél felé elkezdett csökkenni a láza a lánynak, s egyenesen sírva fakadtam a megkönnyebbüléstől, hogy már csak 38,8... S ez nem az ügyeleten múlt.

adamantium 2011.05.02. 23:17:04

@thbogyó: hát pl újraélesztettek és azért nem jöttek, ne feledd egy autó van 20 ezer vagy még több emberre, nem garantált, hogy állandóan a rendelkezésedre áll.
ha nagy a baj az ember taxit fogad, ha mégnagyobb akkor meg mentőt. de úgy tűnik megoldódott a probléma egyszerű módszerekkel is

adamantium 2011.05.02. 23:20:50

@Bikli néni: lehet az más kiütés is amit el lehet kaparni, pl a rühöt is kapargatja az ember :D

thbogyó 2011.05.02. 23:23:38

@adamantium: Persze, lehetséges, ezt nyilván nem kötötték az orromra. Csak egy ilyen helyzetben nagyon meg tud ijedni a szülő - ez is tény. Szóval értem én a másik oldalt is. S persze nem mondom, hogy nem törődtek velem, mert nyilván azért mondták, hogy telefonáljak vissza, hogy mi a helyzet, mert ha komolyabbra fordult volna a dolog, akkor nyilván léptek volna. De ez tényleg ijesztő volt.

Bár azt elfelejtettem hozzátenni, hogy eme lányom mindenben atípusos. Neki pl lefelé menő láznál volt lázgörcse tudatvesztéssel tavaly decemberben. S hogy ezt hogyan, ne kérdezd, még most is rejtély számomra...

Jim Raynor 2011.05.02. 23:28:46

@Leroi:

lehet, hogy elméletben mindent tudsz. de a gyakorlatban sajnos nem vagy emberek közé való. neked a beteg csak egy szükséges rossz, aki csak azért van, hogy megnehezítse azt a szent életedet. te szegény, tökéletes teremtmény, aki nap mint nap küzd a hülye hazug betegekkel. szinte már sajnállak.

Bikli néni 2011.05.02. 23:29:23

@adamantium: Na, az asszem épp nem voltam, de minden más igen :D
Azt tudom, hogy az oviban egyszer tetűjárvány volt. Az aranyszőke hajamat imádták, de az egész óvodát beutalták a tetűirtó állomásra.
És a non plus ultra, amikor egy külföldi hostelben (diákszállón) olyan ágyba fektettek be, hogy abban a matracban én nem tudom, mi lakott, de reggelre mindig egy rakás új, borzalmas csípéssel ébredtem. Azt mondogattam magamban este lefekvés előtt, hogy nem akarom tudni, mi van benne, nem akarom... Így utólag összerakva, valószínűleg poloska volt... (az állatira fáj, azt nem kívánom senkinek. ha külföldre megy valaki diáknak, inkább a parkban aludjon a padon :D)
Na, szép álmokat! Aki nem akar rosszat álmodni, az ne keressen rá a gugliban a poloskára és a csípésére ;D

thbogyó 2011.05.02. 23:31:12

@Bikli néni: Én sem akarom tudni, de sajnos a vizsgára kell :) :) :)

Jim Raynor 2011.05.02. 23:32:52

@adamantium:

megnézném, ha nektek is a zsebetekből kellene virítani azokat az összegeket, amit a műhibáitok miatt kellene kártérítésként fizetnetek. ja, hogy ilyenkor bezzeg a kórház biztosítása mögé bújtok? lol. csak akkor vegyetek vissza az arcból.

adamantium 2011.05.02. 23:38:20

@Bikli néni: én is poloskára tippelek, engem csak egyszer csípet meg de véresre vakarja magát utána az ember

adamantium 2011.05.02. 23:44:01

@Jim Raynor: az IQ szintedet bizonyítod csak ezzel a marhasággal amit leírtál. ha nem vagy képes párhuzamot vonni a közé, hogy azért fizetsz egészségügyi biztosítást, hogy ne kelljen kifizesd a kórházi költségeket és azért fizet a kórház malpraxis biztosítást, hogy ne kelljen az esetleges hibákért ténylegesen fizetni akkor 4 osztálynál tovább nem jutottál. ez a biztosítási rendszer alapja, részletekben fizetsz kicsi összegeket, azért, hogy szükség esetén a biztosító tartsa a hátát.
egyébként meg a műhiba nem olyan egyszerű mint a magadfajta IQ betyár gondolná, a kórház azért fizet az orvos helyett, mert büdös neki megfelelő számú orvost alkalmazni, büdös neki megfelelő eszközt venni, büdös neki jó labort fentartani, jó diagnosztikát és még sorolhatnám.
ez olyan mintha az autószerelőnek egy szál csillagcsavarhúzóval meg egy kalapáccsal kellene megjavítania az autódat, oszt meg csodálkoznál, hogy nem sikerül. ki a hibás? ő aki megpróbálta, vagy a műhely ami nem adott neki csavarkulcskészletet?

NoOne 2011.05.02. 23:45:02

Kár, hogy sokszor nem jut eszébe az elfoglalt (nem cikizés!) eü. dolgozónak, hogy a szülő megnyugtatása az első, és a legeredményesebb lépes... :)

adamantium 2011.05.02. 23:47:31

@NoOne: próbáltál te már aggódó szülőt megnyugtatni? és napi 200-at vagy többet egy rózsahimlőjárvány esetén? megnézném, hogy sikerülne amikor egyszerre 10-20 ember telefonál? csoportterápiát kell tartani :d kedves anyukák most mindenki egyenletesen mélyeket lélegez és 5 percre berakja a gyereket a hideg vízbe :D

thbogyó 2011.05.02. 23:50:32

@adamantium: :D :D :D :D Ez nagyon tetszett, köszi :)

thbogyó 2011.05.02. 23:54:57

@adamantium: Már kezdem érteni, miért van bizonyos hivataloknál, kórházakban etc. a telefonban amolyan relaxáció-típusú zene, miközben kapcsolásra vársz :) :)

NoOne 2011.05.02. 23:55:37

@jágör68: kíváncsi vagyok, hogy a szívkatéterezésnél mi a "kuglóf" kerül 1 200 000 Ft-ba. A szakértelmetek, OK, de azt nem fizetik meg. Akkor mi? A katéter? A steril környezet? Az asszisztencia? Utóbbit sem fizetik meg, tehát az sem. Arra meg már ne hivatkozzanak, hogy a műszerpark, meg mittomén'mi, mert kihasználtsági statisztika alapján minden, az utolsó szögig többszörösen térül meg, legalábbis, ha az itteni szívcentrumot nézem. Vagyis? Hol a "zsé"?

NoOne 2011.05.03. 00:02:18

@adamantium: Ok-ok, megadom magam! Igazából nem "fullrajáratott" időszakra gondoltam, hanem az átlagos időszakra, úgy egyáltalán, és arra, hogy nem mindenkinek kell szájbarágósan 10 percig ecsetelni a teendőket. Pl. amikor gyakorlatlan szülőként nem tudtam valamit, először olvastam, aztán adandó alkalommal a szakembertől is kérdeztem, de akkor már célzatosan, hogy nem raboljuk egymás idejét, de tudjam, hogy jól gondolok-e a valamit stb.
De a csoportterápia nem is rossz ötlet... :)

NoOne 2011.05.03. 00:13:50

Ami kimaradt: ha telefonálok, akkor számomra nem egyértelmű a helyzet, tehát arra vagyok kíváncsi, hogy
- nem vagyok orvos, mindent észrevettem-e, amit kell(ene)?
- amit tenni akarok, az jó-e, nem csinálok-e vele bajt?
- milyen más tennivalóm van, ami esetleg nem is jut eszembe.
De nem muszáj sokat magyarázni, ha lenne/van egy olyan eü. honlap, ahol az alapvető tennivalók számotokra is viszonylag frissen/megnyugatóan vannak leírva, akkor hivatkozhattok rá. Pl a hűtőfürdő leírására, akár azzal együtt, hogy mit tegyen a szülő, ha T idő múlva sincs megnyugtató eredménye.

szgy 2011.05.03. 01:05:30

nekem egy hasonló élményem volt. BP-en egyszer megbotlottam és csúnyán elvágódtam, a fejemet rendesen beütöttem. szerencsére éppen szemben az utca túloldalán volt az sztk rendelő, be is mentem egyből mert ömlött a vér a fejemből. a betegirányító a bejáratnál először a papírjaimat kérte, mondtam hogy csurom véres kezemmel nem tudom kivenni a kabátzsebből. akkor adott valami papírtörlőt, aztán mikor meglátta hogy nem ott van az állandó lakhelyem el akart küldeni. akkorra már kezdtem kicsit sokkot kapni, a vérzés mellett erősen reszkettem, csak lestem hogy akkor ugyan hova a halálba menjek? gondoltam talán kimegyek az ajtó elé és mentőt hívok. talán a betegirányító érzékelte a helyzet abszurditását, végül adott egy sorszámot. az már más kérdés hogy miért kellett ilyen állapotban majdnem egy órát sorbanállva várnom.

nem érzem úgy hogy nekem mindenhez jogom van és minden jár nekem, de (miután sok milliót levontak tőlem TB címén) ezt az eljárást kicsit felháborítónak tartom.

szgy 2011.05.03. 01:12:20

a cikkhez: a 4700 ft-ot kb. annyira tartom felháborítónak mint a szülész-maffiózó-orvosokat akik közlik hogy a (mellékesen ingyenes) szülésnek ennyi az ára és még számlát sem adnak róla. persze az ár az több tízezres nagyságrend, gondolom ismeri mindenki a jelenséget.

ha velem történne ilyen nem haboznék azonnal feljelenteni. az ilyeneknek akik a rászorulókat/szerencsétleneket használják ki nincs helye egészségügyben-betegellátásban. vagyis nem volna helye.

szabidoki 2011.05.03. 03:33:34

@szgy: egészen nyugodtan lehet ingyen is szülni, csak akkor a rezidens lesz ott, senki más. Persze tudom, mindenki a profnál szeretne szülni, de ingyen, nos az nem megyen. Az mondjuk egy reális elvárás lehetne, hogy erről kaphasson számlát a páciens, csak ugye mint minden más magyar szolgáltatásnál a számlás verzió jóval drágább (lenne), úgyhogy a túlnyomó többség maradna a borítéknál. Csak meg kell nézni, hogy mennyien szülnek a magánklinikákon számlával, mindennel, és mennyien az állami kórházban zsebbe adott pénzért.
A poszt pedig két ponton bukik meg: egyrészt azt nem hiszem el, hogy gyerekkórházból elzavarták, másrészt a 4700 Ft sem stimmel. Ha maszekol az ember, akkor azt mondja, ide egy ötezrest és kész, ha meg szabott céges árak vannak, akkor tud adni nyugtát/számlát/akármit.

Nem én vagyok, hanem én 2011.05.03. 06:19:40

@Jim Raynor:
Kár, hogy mindig csak azt emlegeted, hogy te fizeted a tb-t, és kár, hogy nem érted, hogy sokan meg nem fizetik.
Na, ez a baj.

Ugyandehogy (törölt) 2011.05.03. 06:58:49

@szabidoki: pont hogy stimmel.
ha 5ezret mondott volna, kilóg a lóláb. de 4700 esetén azt gondolhatják, hogy hivatalos a lóvé. puszta pszichológia.

Nem én vagyok, hanem én 2011.05.03. 07:35:36

@Dr.laikus PhD:
Írtam. Csak kitöröltem. Véletlenül. Most nem írom újra. Majd holnap. Mérges vagyok. Meg éhes... :)

Dr.laikus PhD 2011.05.03. 07:38:56

@miklos.rabai:

Mégis?
És még a poci sincs tele?
Linkelek egy nagyon vidámat.

Dr.laikus PhD 2011.05.03. 07:44:46

Így gyógyulunk, így gyógyítunk
2011. április 25.

Kedves Barátaim, mikor ezt levelet kézhez kapjátok én már... (nem, nem nem onnan.... ott ugyanis nincsen mail) hanem, otthonról írom nektek (még nem szociális otthonból). Stílszerűen levelek Tomi-ból (Ovidius oda volt száműzve Augustus által, és írta keserveit...) de inkább levél Tomi-tól.

Először is mindenkinek köszönöm akinek küldöm, és aki lemaradt (mert nincs mail cím vagy egyéb miatt) azt a sok érdeklődést, sms-t, telefont amit kaptam és ami segített, hogy átvészeljem a dolgokat. Mivel igazából tudjátok, hogy sok mindent lehet rám mondani, de érzelgős stb. típus nem vagyok, de ezekben a nehéz napokban a családom és az always betét mellett ti jelentettétek az igét.

Ezért is büntetlek titeket az alábbi néhány sorral! Majdnem Last (minute) túra (kalandozás az intenzív osztályon, avagy az út vérrögökkel van kikövezve).

Első nap: indulás otthonról (hirtelen elfogyott a levegő körülöttem...), taxival érkezés a SOTE intenzívre (rövid leszúrás miért nem rohammentővel, utána tartós szúrások).

Fogadtatás: minden férfi álma. hirtelen 5 csinos csaj kezd vetkőztetni, eszembe jutott a klasszikus vicc mikor a Parkinsonos bácsi bemegy a kupiba, és 5 nőt kér 4-et ráültet a két kezére és két lábára, hogy fixalja az 5. pedig oda... majd elkiabálja magát akció indul a 4 végtagról leszállni.)

Olyan erősen zihálok hogy az ügyeletes orvos először Kovács Kovi pornóproducerért küld mert ilyen szinkronhangot még nem hallott és Oszt (helyben) kár díjra jelölnek. (Németül is felveszik az Ich komme gleich változattal.) Megnézik a véroxigénem (olyan alacsony, hogy az odahívott két vámpír, miután megszívott, mindekettő elájult az oxigénhinytól) mentő mellkas CT re.

Végre jó hír, gazdag vagyok sok sok kis tüdő embólia tüdőinfarctus van, és kétoldali tüdőgyulladás. Egy kérdésem volt (melyet arany barátom Géher is feltett, tumor nincs? A kis telhetetlenje, ez az alak még feltűnik a későbbiekben...)

Állandó visszatérő kérdés, hol lehet ilyet beszerezni. Az Ecserin nem az tuti, 2 hete előtte repültem, pár napja lázas köhögésem volt, mivel Lacoste trikó volt rajtam a nílusi láz merült fel, de valójában azóta sem derült ki (még...) honnan jött a fránya embólia (lehet, hogy egy UFO tett magáévá). Ma felkértek, hogy a következő dr. House-ban én legyek a megoldandó eset, de jött szerepajánlat a Vészhelyzetből (pl. afroamerikai női beteg eljátszása,) de leginkább vámpír és hororrfilmek szerepeit ajánlották. (Pl. A nagy zihálásban főszerepet vagy a lilaszájú pókhasú robot visszatérben is egy kiváló női mellékszerepet ajánlottak fel.) Sőt még a TV2 Jóban rosszban (amiből még egyet sem láttam, felajánlotta hogy eljátszhatom az ügyeletes betegszállító anyósát).

Vissza az intenzívre összevissza szúrnak, mindent rám-tesznek tappancsok, kábelek, zsinórok (szerintem a terminátornak sem volt több, lassan a fenekemből is coaxialis kábel lóg).

Leginkább az oxigén kell, kérem is, hogy Jean Micheal Jarre: Oxigén kompozíciója szóljon. Kapok csodás kórházi inget (Ralph Laureen másnap, Paul and Shark, Tommy Hilfigger, Louis Vutton). Miután 3 hét után nethez jutottam Ruszinkó barátom megjegyezte, nem is értem, hogy nem méleztél eddig hiszen végig gépközelben voltál...

Vacsorára szalontüdőt rendelek zsemlegombóccal, de tüdődöttnek néztek, és 15 napra rámkötik a kinfúziókat.

Egy nagyszerű ügyeletes kollégának és a fönököknek köszönhetően nem tesznek lélelegeztetőgépre (amire jogosult voltam és naponta rettegtem tőle) hanem régi átalakított respirátort fújok egész nap (hogy fokozzam a tüdőkapacitásom), csinálom és egész éjjel inkább nem alszom - napokon át éjjel nappal fújok (megfújtam 3 oxigénpalackot is...). Már le kell állítani, szerintem a Trombitás Frédi hozzám képest kezdő szipus. Szuper gyógytornászok hada élükön Edittel vesz kezelésbe. Fekszem hason, fújom a respirátort, és a hátamon ül a gyógytornász aki időnként egy vibrátorral rezegteti a rekeszizmomat... Ez a póz még a Káma Szutrában sincs benne!!

Első találkozás a kacsával.

A kacsa eddig egy szimapitkus állat volt, ropogósra sütve, párolt kápival, roséval (kákabelűek és vegetáriánusok ezt a részt átugorhatják) eddig, most egy rohadt dög lett.

De Murphy törvényének bender változata ide is érvényes vagyis: ha lenyúlsz érte nem találod, ha megtalálod fel is döntöd, ha az ágyba veszed megint feldöntöd.

Mikor elöször néztünk farkaszemet, arra gondoltam ebbe a kis lyukba, hogy tudom majd belelerőszakolni..., másodszor már a klasszikus 1998-ban készült amerikai sci fi film a Lost in space (elveszve az űrben) jutott eszembe...

Már a második, harmadik nap odáig jutsz, hogy esetleg magad is megtudsz az ágyban mosakodni (pancsoló kisfiú igaz nem gyógyvízben) magadra öntesz egy liter boss aftershavet, befújod magad domesztosszal, majd mélyen a délelőttös nővérke szemébe nézel, ő rád, érzed hogy megvan a kontaktus a legférfiasabb mosolyoddal megszólalsz búgó hangon: ágytál as soon as possible (igaz ezt nem érti). Sajnos itt a románc véget is ér.

Az Evolució:

Pár nap után kiülsz, és nagyfiú lettél, nem kell ágytál hanem jöhet a szoba wc.

Chippendale korabeli értékes darab, betolják, meggusztálod és csak később veszed észre, hogy a nővér elfelejtette az alját is hozzácsatlakoztatni... Még időben szólsz vagy nem.

Az 5. nap fájó, ma indultam volna előadni a súlyfürdőről a Holt tengerhez. Végül is a Holt majdnem bejött, időm az intenzíven meg tengernyi, jó a klíma, és még sékelt sem kell váltani, kell ennél több?

Alkohol

A szomszéd lélegeztető gépen (szinte mindenki), és le akarják már venni, de a bácsi kicsit delirál (ilyenkor szoktak gyomorszondán át egy kis alkoholt adni - szóval a család hozott be bort a tatának (a paravánt éjjel elhúzva láttam, jó fajta rosé Varga pincészet, szólok a nővérnek, nincs-e véletlenül egy nagyon hosszú szívószála, de sajna tudta miről van szó, így pia nyenyte.

A tüdőhallgatózásom elég ronda, hogy szinte mindenki jön és meghallgat, mintha a tüdőmben a new yorki Filharmonikusok és a deep purple játszaná a pulmobluest, és elhatároztam kiírom magamra, egy hallgatózás, egy euró, úgyis anyagi romlásba vitt a betegség.

Komplex fizioterápia: Úgy döntöttem összevonom a kellemest a hasznossal, mivel annyi mozgásszervi nyavalya jutott eszembe), komplex reuma- és fizio-kezelést igényeltem, ennek keretén belül kaptam nagy adag szteroidot (hogy ne legyen fibrózisom, átmenetileg inzulinra is szorultam), majd vénásan kaptam 10 napig voltarent, a mellhártya fájdalomra (ami nem is volt), de jött naponta a RTG sugár. Itt ugyanis csak fekvő beteg van és napi helyszíni RTG tömkelege készül. Viszont a RTG asszisztens elordítja magát, hogy sugár, a nővérek, orvosok kirohannak a fekvők maradnak. Mellettem egyszer egy öreg operált bácsinál, épp konzíliumban levő, nagyon jónevű és szimpatikus sebészkolléga volt, akit Sugárnak hívnak. Ő így egyszerre 2x rohant ki, szóval a többi beteg ottmaradt, én néha kértem egy ólomkötényt, de aztán úgy döntöttem itt még RTG terápiában részesítem magam, és amim fáj azt kidugom. Az egyik RTG asszisztens hölgytől megkérdeztem, hogy amúgy is már félig életképtelen spermáimra milyen hatásssal lesz ez a sok RTG, mert ha ennyit kapok már a garatba való bemenetel is csak erős noszogatásra fog menni szegénykéknek. Érdekes a hölgy többet nem jött oda.

15 nap után kitesznek a kardiológiai őrzőbe, majd átkerülök a Korányiba, ahol leginkább Géher frusztrált, aki esténként sms-ben tudósított, hogy épp milyen módra elkészített libamájat eszik, melyik cég fogadásán, és mit iszik hozzá, és mit tesz isten, egyszer tudtam neki válaszolni, mert aznap épp májkrémkonzerv volt a vacsora... és míg ő rosézott én syncu(lak)mároztam.

Innen a sztory jelentőségét veszti még nekrológ sincs (ne is legyen).

Bender Tamás „élet" tapasztalatai

Forrás: Medicus Universalis

mildi 2011.05.03. 07:45:34

@Gempacsöki boborján: csuklóra, bokára, homlokra szart sem ér...kánikulában kellemes :)
bele az egész testet a vizes lepedőbe. az okés. csak kurvára fáj...nem viccelek, a forró, érzékeny bőrhöz ahogy hozzáér a vizes cucc, mintha pofon vágnának.
még így harmincon túl is élénken emlékszem rá :(

Nem én vagyok, hanem én 2011.05.03. 07:59:10

@Dr.laikus PhD:
A pocin már dolgozom, de a beduin hastáncos megint késik... :)

jágör68 2011.05.03. 08:45:54

@NoOne:

Hol a ZSÉ?
A stent kerül annyiba, meg a katéter (ez olyan kifinomult eszköz, gondolj bele, hogy pár mm-es erekben lehet vele jobbra- balra minden irányba manőverezni, fecskendezni véralvadék- oldót, kontrsztanyagot- ezek is marha drágák- és nem utolsó sorban stentet betenni. Abból is van a gyógyszerkibocsájtó (deS), ami többszázezres tétel) és ahogy írtad a steril környezet.Valóban azt is jól írod, hogy ebből a munkaerő díja az valóban minimális.
Amúgy, hogy HOL A ZSÉ:
1. Az egészségügy is olyan, mint a BKV, MÁV:
az használja a legtöbbször, akinek ingyér van- nyugdíjasok, bodzások, feketén dolgozók
2. aki meg fizet érte - 3millió járulékfizető 10 millióra- az meg ritkán veszi igénybe- és abszolútértékban keveset is fizet- már ha csak a környező visegrádi országokat nézzük.

Dr.laikus PhD 2011.05.03. 09:06:34

@jágör68:

"az használja a legtöbbször, akinek ingyér van- nyugdíjasok, bodzások, feketén dolgozók..."

Ellenben egy életen át fizet és nem használja. Ez a biztosítás sajátja.
Az élet már csak ilyen, hogy idős korban betegszünk meg általában súlyosan.

Akiket meg járulék fizetés nélkül nem életveszély miatt látnak el, az baj.
Nem kéne, mert nem kell már.

vernarancs 2011.05.03. 09:28:46

@Leroi: Ha nincs erv marad a szemelyeskedes. Ennyit tudsz, elnezem neked hiszen kotelesseged vedeni a korrupt ugyeletest, magad is hasonlo egyed lehetsz. Az, hogy mi alapjan ker penzt az ugyelet es miert nem ad szamlat tovabbra is megvalaszolatlan. Persze, nyilvan a beteg hazudik...

ondol 2011.05.03. 09:31:54

Az, hogy az országban 16 szívkatéteres labor van, az nem jelenti azt, hogy a beteg be is kerül 6 órán belül.

Vidékieket a háziorvos látja először, ő a legközelebbi városba viteti a beteget, nem a katéteres laborba. Aki az utcán fekszik ki, azt nem tudom viszi-e a mentő szívcentrumba. Gyanítom nem, hanem a legközelebbi kórházba.

Én sem kerültem be katéterezésre azonnal, mert nem voltam szállítható állapotban, örültem hogy békén feküdtem az örzőben....azt sem bántam volna ha soha senki sem szól hozzám..az elesettség miatt.

3 hét múlva újabb roham után 100 km-re lévő laborba vittek, és nem kértem...adták a lehetőséget.

Nem nézték, feketén dolgozok-e, bodzás vagyok-e, nyugdijas vagyok-e, vagy milyen kombinációjú vagyok, csak segítettek rajtam.

jágör68 2011.05.03. 09:35:30

@ondol:
HO- nak az Esetkocsit/ Rohamkocsit kellett volna hívnia.
Persze ún. kardiogén sokk állapotában- amikor olyan kiterjedt az infarktus, hogy a keringés bármikor öszeomolhat valóban nem mindig lehet bevállalni egy 1- 1,5 órás zötykölődést. Bár a Rohamkocsin lévő mentőorvosok közül nem egy képes beteget elaltatni és keringéstámogatással szállítani. Bár valóban, az már nem olyan egyszerű.
@vernarancs:
Itt a hazugság ONNANTÓL kezdve merül fel, hogy egy 6 hónapos 40 fokos lázas kisbabát nincs sztem olyan kórház az országban ahonnan elhajtanák, mondom, mi még a 6 hónaposokra is ugrunk!
Romániában esetleg...

jágör68 2011.05.03. 09:36:33

@jágör68:
Mármint mi még a 6 ÉVESEKRE is ugrunk..

jágör68 2011.05.03. 09:38:35

@ondol:
Attól függ. Aki mellkasi fájdalom miatt hív mentőt, annál azért számítanak erre és lehetőség szerint Esetkocsit küldenek.
Ha a kiérkezéskor készített EKG is egyértelmű infarktust mutat, akkor irány a szívkatéteres labor.
Mondom, SAJÁT tapasztalatból mondom, ez elég jól működik, nem egy beteget küldtem már be én is esetkocsival- mondjuk tény, hogy nem voltak kardiogén sokkban...

punka 2011.05.03. 10:21:04

"egyszerűen nem ment a pici láza 39,5 fok alá"

Ezt miért kell így?

firpo88 2011.05.03. 11:13:41

@Dr.laikus PhD: lehet hogy tévedek, természetesen, bár az általad belinkelt jogszabály nem rendelkezik a szolgáltatás helyszínéről.

Éppenséggel tudom, hogyan működik a pici babáknál, csillapítottam lázat eleget, hűtőfürdővel, kúppal és lázcsillapítóval egyaránt, bár kétségtelen, a rózsahimlőt megúsztuk.

Éppenséggel arra céloztam, hogy az ügyelet hívogatása helyett mehetett volna egyből oda, és nem a kórházba, ez a poszt sem született volna meg.

Jim Raynor 2011.05.03. 11:13:51

@miklos.rabai:

nem, a baj az, hogy ti állandóan azzal foglalkoztok, hogy ki fizeti és ki nem, holott ez nem a ti dolgotok. A ti dolgotok az, hogy a legjobb tudásotok szerint ellásátok a beteget. ehelyett állandóan azzal jöttök, hogy "hja kérem ennyi pénzér ennyi jár".

jágör68 2011.05.03. 11:30:02

@Jim Raynor:
Mert szted az egészségügyi miniszter áll ott a beteggel, üres kézzel, fejét vakargatva vagy a kórház gazdasági igazgatója vagy az orvos? A két kezemmel meg nehezen tudok lázat, fájdalmat csillapítani- és sajnos a kórházakban sem jobbak a viszonyok.
Vissza a konkrét esethez:
Jelen poszt pedig- HA tényleg igaz- akkor az erősen elítélendő.
Bár mondom, ott sántít, hogy féléves gyereket, 40 fokos lázzal Kórházból nem hajtanak el.
Ügyelet valszeg igen, mert a 60- 70 éves háziorvos valszeg nem GYERMEKorvos- és nem ért hozzá- hanem jó esetben belgyógyász, ami azért teljesen más, a gyermek nem kis felnőtt..

firpo88 2011.05.03. 12:40:48

@jágör68: szerintem amikor ügyeletről beszélt a posztoló, akkor a gyerekügyeletre gondolt, mert nagyobb helyeken van külön felnőtt, illetve gyerek-ügyelet

firpo88 2011.05.03. 12:43:29

@Jim Raynor: én úgy tudom, hogy az informatika manapság már online kapcsolatban van az OEP adatbázisával, és ott le kell ellenőrizni, hogy van-e a "jelöltnek" biztosítási jogviszonya. Ha nincs, nem jogosult az ellátásra, és csak azoktól veszi el az erőforrásokat, akik egyébként fizetnek. Bár ez a poszt nem erről szól, inkább arról, hogy az ügyeletnek ki kellett volna-e mennie, illetve hogy szemérmetlenül lenyúlták az 5 rugót.

Dr.laikus PhD 2011.05.03. 13:12:07

@firpo88:
Ezt most én nem értem mire gondolsz.
Az orvosi ügyeletről van szó a jogszabályban.
Ami a háziorvos munkaidején túl van.
20h után.
Hívni sürgős szükség esetén, ami nem várhat.
Lehet tanácsot kérni, de ha a beteg vagy a hozzátartozó képes elmondani túlzás és izgalom nélkül a tüneteket és a célzott kérdésre válaszol, az esetek egy részében el lehet dönteni, hogy kell-e orvos a helyszínen vagy nem.

6 hónaposnál nincs kérdés, de ez evidens szerintem is.

Dr.laikus PhD 2011.05.03. 13:15:11

@firpo88:

Ügyelet, ha kimegy az már sürgősségi ellátás.
Az jár jogviszony nélkül is.
Helyszínen nem is tudja ellenőrizni.

Elvben az életveszély elhárítására való.

firpo88 2011.05.03. 16:58:46

@Dr.laikus PhD:
93. § (1) Az ügyeleti rendszer a napi munkarenden kívül bekövetkező sürgősségi esetekben a 88-92. §-ok szerinti egészségügyi ellátás folyamatos igénybevételének lehetőségét biztosítja

A 88.§ az alapellátásról szól, a beteg otthonában történő ellátást a c) pont szabályozza, hivatkozik a bb és bd pontokra.

A 89. § a járóbeteg szakellátásról szól. SZó sincs róla, hogy azt a beteg otthonában kellene biztosítani. Az első bekezdés szerint "Az általános járóbeteg-szakellátást a beteg egészségi állapotának veszélyeztetése nélkül, rendszeres tömegközlekedés igénybevételével megközelíthetően (a továbbiakban: lakóhelyének közelében) kell biztosítani."
91-92 § itt nem releváns.

Az én megértésem szerint tehát magyarra lefordítva az ügyelet azért van, hogy tudjon hova menni a beteg, ha az orvosok munkaidején túl igényel sürgősségi (=azonnali) ellátást. Vagyis, a lázas újszülöttet, vagy csecsemőt rendelési időben a háziorvoshoz viszi (alapellátás), ügyeleti időben pedig az ügyeletre.

Persze az is lehet, hogy én vagyok láma, és inkább viszem a gyerekemet az ügyeletre, mint könyörgök nekik, hogy jöjjenek ki. És ez konkrét példa.

Félreértés ne essék: ha a kórházból elhajtották őket ellátás nélkül, az szenyóság. Az, hogy lehúzták 5 rugóra számla nélkül szintén az, és csak az előítélteket erősíti.
Viszont ha a kórházba el tudott menni, akkor az ügyeletre is elmehetett volna egyből, és ez az egész meg sem történik.

Már persze ha van ügyelet, ahova el lehet menni. Ui. ezzel kezdtem itt a hozzászólásaimat.

firpo88 2011.05.03. 17:01:14

@Dr.laikus PhD: igazad van, és nem is erre a konkrét esetre gondoltam (bár nem fejtettem ki hosszabban), hanem csak arra a kiszólásra reagáltam általánosságban, hogy minek is rugóznak az itt előforduló orvosok a jogosultságon.

Dr.laikus PhD 2011.05.03. 17:23:12

@firpo88:

Nem jelentkezik a mama, így csak találgatunk.
Kórházba azért vihette, mert közel volt, az ügyelet meg messze.
Azért egy 6 hónapos babáról van szó, bár a taxinak mindegy....

A többiben egyet értek.
Illetve. Ügyelet mindig van. Gyermekorvosi ügyelet volt, felvették a telefont is.

Nem én vagyok, hanem én 2011.05.03. 20:50:37

@Jim Raynor:
Igen, te meg azt felejted el, hogy orvosok vagyunk, es nem pedig igaslovak. De gondolom, az is bosszanto lehet, hogy a szemunk is nyitva tartjuk, raadasul meg is szolalunk, meg hulyek sem vagyunk.

Desiderata 2011.05.04. 00:34:58

@miklos.rabai: Na, már te is bemorczosodsz. Ő is világmegváltóként kezdte (vagy legalábbis betegfelvilágosítóként), majd néhány csörte a trollokkal és .... bumm.
Never give up, never surrender. (Plusz pont ha valaki rájön,hogy honnét van az idézet.)

2011.05.04. 10:36:38

@Leroi: Jaj, nem voltam gépnél, nem láttam hogy válaszoltál, köszönöm. Az első magas, makacs láz mindig rémisztő. Főleg a H1N1 hisztéria alatt. Én is vittem a gyerekemet 8 éves korában ügyeletre láz miatt taxival. Amit összehányt.(zacskóba persze) Hmm. Ügyeletes orvos udvarias, megértő, lerí róla, megint egy fölösleges látogató. Én is így éreztem, de a félelem erősebb volt. Mikor kiderült, hogy a gyerekemnek még életében nem volt magas, makacs láza, sőt, hányós, fosós betegsége sem, a végén azt mondta, jól tettem, hogy behoztam megmutatni a gyereket. Felírt más összetételű lázcsillapítót is, amit felváltva kellett beadni. Heim Pál kórház

Nem én vagyok, hanem én 2011.05.05. 08:50:51

@mildi: @Dr.laikus PhD: @panni75: @Mikrobi:

Na, akkor először is pár szó a hypertemiás kezelésről, ami nem volt része a fenti kérdésnek, de ti szóba hoztátok.

Szóval, ez egy intervenciós radiológiai eljárás, amivel daganatos betegeket kezelnek. Leginkább áttétek esetén alkalmazzák, akkor, amikor a primer tumort már eltávolították, de az áttétek egy adott jól körülhatárolt helyen bent maradnak (pl: máj). Ekkor egy képerősítő segítségével megcélozzák az áttétet, belevezetnek egy elektródát, aminek segítségével felmelegítik az elektróda körüli sejteket, amik így károsodnak, és elpusztulnak. Ezt természetesen ki kell egészíteni kemoterápiával, mert a sejtek elpusztulása sosem 100%-os, meg figyelni kell arra is, hogy az ép szövet minél kevésbé károsodjon.
Emellett áttétek ilyetén való kezelésére használható még elektromos áram is, vagy különböző vegyszerek is (pl: etanol), amik hasonló módon fejtik hatásukat. Ráadásul kemoterapeutikumok is bejuttathatók az áttétekbe, így nem kell azok szisztémás mellékhatásaival számolni... Ötletes dolog, nem?

Na, de akkor a kérdés érdemi része.

A szervezet szabályozott dolgok egy adott tartományon belül tekinthetőek normálisnak. Ilyenek az ion szintek, a testfolyadékok ozmotikus viszonyai, a légzési gázok parciális nyomásai, a hormonszintek, a vércukor, a testhő, a vér pH-ja... stb... Rengeteg minden.
Ha ebből a tartományból kimozdulnak az értékek, akkor arra a szervezet reagál. Attól függ, hogy mi tér el a normálistól, a központi idegrendszer specifikus sejtjeinek működése növekszik, más sejteké csökken. Ennek hatására olyan folyamatok (un. drive) indulnak be, amik az eltérést korrigálják. A drive-nak lehet magatartásbeli vonzata is.

Nézzük a testhő változását, mint az egyik legegyszerűbb folyamatot. A belső testhő, a maghőmérséklet. Egy adott értékre (setpoint) van beállítva. Ezt mindenki ismeri olyan 37 C körüli érték.

Ha csökken a külső hőmérséklet, akkor a testfelületünk hőmérséklete (ez a köpenyhőmérséklet) is lecsökken. Ennek hatására csökken a vér hőmérséklete, amit az agy hypothalamusának néhány speciális sejtje érzékel. A fűtőközpont aktivitása nő, emberünk melegebb ruhákba öltözik, elkezd tornászni (izommunka hőt termel), illetve elkezd vacogni (szintén izommunka). A keringés centralizálódik, vagyis kevesebb vér áramlik a bőrbe (így csökken a hőleadás), illetve a nagy testfelületű testrészekbe (végtagok, fül, orr - fagyási sérülés mindig itt jelentkezik először). Ha a maghőmérséklet nem képes szinten marad, és elkezd csökken, akkor hypotermiás állapotról beszélünk.

Ugyanez fordítva a hypertermia. A külső hőmérséklet magas, vagy túlzott izommunkát végez az ember, de állhat a háttérben drog (amphetamin, kokain) hatása is. Az áramló vér hőmérséklete nő, szintén begerjed pár sejt a hypothalamusban, bekapcsol a hűtőközpont, emberünk levetkőzik, árnyékos helyet keres, hűvös folyadékot nagy mennyiségben iszik, korlátozza a mozgást, erei kitágulnak (hogy a bőr nagy felszínén keresztül létrejöhessen a párologtatás), légzés és szívműködés gyorsul, és elkezd izzadni. Ha a maghőmérséklet elmozdul felfele, akkor hypertermiáról beszélünk (41,5 fok fölött már hyperpyrexiáról beszélünk).

Tehát ezekben az esetekben egy rugó kerül felhúzásra, a maghőmérséklet változik, de a setpoint a helyén marad, a szabályozó mechanizmusok működnek, de ineffektívek. A setpointra bármikor visszatérhet a maghőmérséklet, ha lehűtjük a hypertermiás beteget, vagy felmelegítjük a hypotermiás beteget. Ha későn jön a segítség, akkor 28 C és 43 C körül szívelégtelenség és ritmuszavarok alakulnak ki. Beáll a halál.

A hypotermia jobb esetnek számít, mert a sejtfolyamatok teljesen leállnak, a szervezet nem indul bomlásnak, így akár hosszabb ideje halottak is életre kelthetőek lehetnek. Vagyis az újraélesztést szinte mindig meg kell próbálni. A wikipedia szerint 13 C volt a legkisebb érték ahonnan valaki még élve visszajött, persze gyerek volt az illető...

Az alkohol szerepe is lényeges itt. Mivel átmenetileg felmelegíti az embert, meg energiát ad, ezért szeretik a hajléktalanok is használni téli időben. Ugyanakkor kiüti az agyat, becsapja a fűtőközpontot, amely a nem reagál a maghőmérséklet csökkenésére, így ha hideg helyen alszik el az illető, könnyen lehet, hogy reggel sajnos már nem ébred fel...

De akkor jöjjön a láz.
Hőemelkedés és láz nem csak fertőző betegségek esetén alakulhat ki, hanem tumoros betegségek esetén is, illetve autoimmun betegségek esetén is.
Ugyanis itt a különböző gyulladásos anyagok (bakteriális toxinok és a máj által termelt un. endogén pyrogének) hatására a setpoint átállítódik (valamelyikőtök ezt hívta fenn termosztát átállítódásnak) egy magasabb értékre. Így azt az értéket tekinti irányadónak a szervezet. Vagyis a lázas állapot kezdő szakaszában a normális testhőt alacsony testhőmérsékletként értékeli a szervezet, ezért a fűtőközpont bekapcsol és pl: a beteg elkezd vacogni, hőt termelni. Miután a testhő beállt a magas hőmérsékletre, akkor a szervezet azt igyekszik tartani. Ezért ugrik vissza mindig a testhő hűtőfürdő után, vagy akkor ha már elmúlt a lázcsillapító hatása. Itt fontos a kiváltó ok eliminálása. Ha ez megtörténik, akkor a setpoint visszaáll az eredeti helyére, a hűtőközpont bekapcsol, a beteg elkezd izzadni, a maghőmérséklet meg lecsökken az eredeti, normális tartományba.
Tehát a láz egy jel. Fontos, alarmírozó tünet. A lázcsillapítók ezt a jelet nyomják el (gátolják az endogén pyrogének megtermelődését). Erre nem mindig van szükség. Persze az sem jó, ha túl magasra szökik a maghőmérséklet, azt azért meg kell előzni.

Na, akkor most már remélem érthető a hypertermia és a láz kialakulása közti különbség... :)

Mikrobi 2011.05.05. 09:20:01

@miklos.rabai: ha figyelmesen olvastad a hozzászólásomat, láthattad, hogy pont azt mondtam, mint te.

bauchi 2013.03.02. 23:42:33

Területi ügyeletben dolgozom mint már nyugdíjas.Hívás csak ufóktól van.Ők tartják el az ügyeletet,mert,ha nem volnának,nem kéne ügyelet.Viszont van követelés,arrogancia,pofátlanság " ezért vannak,nem ".

bauchi 2013.03.02. 23:48:36

@Dr.laikus PhD: mi a túró történt?Sajnos kihagytam.
© 2009-2015 praxis
blogszabályzat
süti beállítások módosítása