Nem lehet, hogy csak menstruál?

2011.02.28. 06:00

Balatonnál nyaraltunk, előtte pár nappal tudtam meg, hogy terhes vagyok. Orvos még ezt nem állapította meg, ezt nyaralás utánra terveztem. Sajnos elkezdtem vérezni, éreztem, hogy baj van.

 

Párommal gondoltuk, hogy bemegyünk a keszthelyi kórház ügyeletére, talán nincs mégsem komoly baj, nyugtassanak meg. Nem volt egyszerű megtalálni az ügyeletet, mert a kiírások szerint az elmúlt időszakban ide-oda költöztek az osztályok. Mikor meg is lett, csak sokadik csengetésre jött valaki. Felvázoltam a helyzetemet, mire a válasz unott képpel:

 


"És orvos látta már? Megállapították a terhességet?"
Mondtam, hogy nem, jövő hétre terveztem ezt (ekkor egyébként a 6.hétben voltam még csak). Erre az ügyeletes:
"Ja, akkor honnan tudja, hogy terhes? Nem lehet, hogy csak menstruál?Hát, esetleg fel kellene menni a nőgyógyászatra...."

 

Jó, elindultunk felfelé, nagy nehezen meg is lett az osztály (hozzáteszem, nekem sem volt olyan egyszerű felmásznom a harmadikra és kavarogni a folyosókon, de ha valaki tényleg nagyon rosszul van, nem tudom, hogy ér el az orvosig...).


Ismét egy unott arc, mondom neki, hogy a sürgősségiről küldtek fel, mert nőgyógyászati problémám van. A nővér elkérte a kártyámat és már el is tűnt, gondoltam, lentről már felszóltak és ment az orvosért. Hát nem... Jött vissza egymaga, és a kezembe nyomott egy receptet. Kérdőn néztem rá, mire közölte, hogy hát ez az esemény utáni tabletta. Miért, nem ezért jöttem? És akkor miért nem mondom, hogy mi van? Mondom, mert szóhoz sem hagyott jutni, meg különben is gondoltam, hogy orvosért megy, láthatóan nem voltam jól és aggódtam. De ez volt az a pont, amikor otthagytam őket, összepakoltunk, felhívtam a soproni dokimat és jó másfél óra alatt már otthon, a soproni kórházban voltunk, ahol szakszerűen és kedvesen viselkedett mindenki.


A történet vége egyébként annyi még, hogy sajnos elvetéltem. Remélem, ha ezt az a keszthelyi orvos és nővér is olvassa, legalább egy kicsit rossz a lelkiismerete a bánásmód miatt.

 

Van egy sztorija a magyar egészségügy helyzetéről? Megváratták, félrekezelték, megalázták, vagy ellenkezőleg, csupa jót tapasztalt? Küldje el történetét a praxisblog@yahoo.com címre, vagy használja

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hatodéves 2011.02.28. 15:19:03

@Cartman (ex Cartman):
Hát igen, a felütés nem volt szerencsés. Egy provokatív megjegyzésre több ember (köztük sajnos én) indulatosan az ellenkező oldalt kezdtük el képviselni. Ez a része jobb lett volna, ha kimarad.

Viszont az, hogy beszélünk a témáról, szerintem hasznos. Nem akarom én ebbe a konkrét emberbe bebeszélni, hogy márpedig mekkora baj történt vele, mert nem, pont azért, amit Apolka és mások leírtak.

Cartman (ex Cartman) 2011.02.28. 15:49:36

@Rézvirág:
@Hatodéves:
De hát szerintem is pont erről van szó! A posztoló nem állt neki nyafogni, valószínűleg azóta fel is dolgozta a dolgot... Viszont a lényeg (hogy milyen rosszul látták el) szépen elsikkadt, (elsősorban) Máriának köszönhetően.

gorillka 2011.02.28. 15:55:31

@Cartman (ex Cartman): miért mi a lényeg?
nem a kattintásszám? :-)
egy markáns vélemény, amire többen ugranak?

a gyászmunkáról már előttem is többen leírták a lényeget, akit mélyebben érdekel, annak ajánlom E.Kübler-Ross műveit.

El Visco Stello (törölt) 2011.02.28. 16:58:49

Amiről még nem került szó, hogy miért nem hívott orvost a nővér? Hajlamosak vagyunk elintézni annyival, hogy bunkó volt. Pedig biztos vagyok benne, hogy recept nem születik orvos nélkül.
Mindenki ismeri az egészségügyben uralkodó hierarchikus viszonyokat. A nővér egyszerűen nem meri zavarni az orvost. Irányába az az elvárás, hogy ha lehet hajtson el minden beteget. Na jó, talán közvetlen és nyilvánvaló életveszélynél nem így van. Még az a vén róka nővér is, aki esetleg nem retteg az "isteni magaslatokban létező" orvostól, az is próbál megfelelni az elvárásoknak egy dícséret, vagy egy kis kegy érdekében.

flea 2011.02.28. 17:00:55

Szakértők javítsanak ki, de tudtommal egy kezdeti vérzés erősségtől függően még simán lehet olyan probléma jele, ami kezelhető és problémamentes terhességgé alakítható, melyből végül makkegészséges baba születik.

Ezek után azzal jönni, hogy van, akinek a születését a természet sem kívánja, nemcsak érzéketlenség, hanem hülyeség is.

Ha olyan eset történik, ahol nem nagyon lehet tenni semmit, és így is, úgy is vetélés a vége, akkor "csak" érzéketlenség. A posztbeli nem ilyen.

(*fület-farkat behúzva várja a banhammert*)

Ugyandehogy (törölt) 2011.02.28. 17:10:52

@El Visco Stello: előre meg vannak írva a 72 órás receptek.
ez nem a protokoll, ez a gyakorlat.

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2011.02.28. 17:14:08

@Eleven Ezüst: Vetélés után érdemes orvoshoz menni. Legfeljebb nem csinálnak semmit (nem mindig azért megyünk orvoshoz, hogy csináljanak valamit, hanem hogy _hozzáértő_ embertől halljuk, hogy itt és most valóban nem kell vagy nem lehet csinálni semmit). Úgyhogy, jól tetted, hogy orvoshoz küldted az ismerősödet.

Szcenáriók:
1. görcsöl, vérzik. Megállíthatatlan vetélés, elhalt magzat - de ezt nem árt UH-val is megnézni - , ki is ürül a méh magától, pihenjen a kismama, sok folyadék, vitamin, esetleg fájdalomcsillapító, sírja ki magát, alvás amennyit csak tud, 4-6 hét alatt fel fog épülni teljesen. Szedjen folsavat.
2. görcsöl, vérzik. Megállíthatatlan vetélés, elhalt magzat, de pár nap vagy esetleg 1-2 hét várakozás ellenére se ürül ki a méh magától (a magyar közhiedelemmel ellentétben nem kell "azonnal" eü kaparásra menni; lelkileg durvább dolog megvárni a spontán tisztulást, ez igaz, de fizikailag kevésbé kockázatos, és ha egy orvos ezt rendesen elmagyarázza és képes az anyát megnyugtatni, akkor megőrülés és kiborulás nélkül meg lehet várni amíg a test rendbe teszi önmagát... kommunikáció, már megint). Szóval, ha mégse zajlik le a vetélés spontán, akkor eü kaparás. Kb. 6 hét mire az ember magához tér utána.
3. görcsöl, vérzik. Megint csak orvos, ahol látják az élő magzatot, meg azt is, hogy mi a vérzés oka.
3a. semmi probléma, ciklusra emlékező vérzés, 7-8. hét körül gyakori - nem szeretjük, ha van, de gyakori. Egy-két napra kiírjuk az anyukát, pihenjen, heverésszen, ne izguljon, a vérzés el fog múlni.
3b. fenyegető vetélés, valami olyan ok miatt, amibe nem lehet belenyúlni, de spontán rendeződni fog ha mázlink van - menjen az anyuka haza, és FEKVÉS, pisilni felkelhet.
3c. lásd vargam 15:05 fenyegető vetélés, valami olyan ok miatt, amibe vagy bele kell avatkozni majd, vagy nem. Anyuka kórházba, szigorú ágynyugalom, reméljük a legjobbakat. Kezeléssel vagy anélkül egy idő után hazamehet a fickándozó magzattal együtt.
3d. fenyegető vetélés, látják az élő magzatot, azt is, hogy azonnal mit kéne csinálni, kórház, mindent megtesznek, de kezelés dacára elmegy a baba. Ilyenkor általában ellenőrzés és szükség esetén eü kaparás után engedik már csak haza az anyát.
3e. fenyegető vetélés, látják az élő magzatot, de azt is, hogy nincs esélye. Általában kórházban tartják az anyát vetélésig, de szakmailag indokolható az is, ha hazaküldik. Orvosi szempontból sajnos nincs teendő, és ahhoz nem kell kórházi ágyat foglalni napokig, hogy valaki fél órát rászánva megbeszélje az anyával, hogy ilyen sajnos történik, nem tudunk segíteni, és most az anya egészsége az egyetlen igazán fontos kérdés, meg hogy a vetélés rendben megtörténjen. Ezt meg azt kell vagy tilos csinálni, ekkor meg akkor jöjjön be a kórházba azonnal, egyébként pedig várja meg a spontán vetélést és utána ennyi meg annyi időn belül feltétlenül jöjjön be ellenőrzésre, és addig esetleg szedje ezt meg azt (fájdalomcsillapítót, esetleg a lezajlott vetélés estéjére vonatkozó utasítással enyhe nyugtatót is felírhat ilyenkor egy extra normális orvos),
van ahol megadják a nőgyógyászati osztállyal szakmai együttműködésben dolgozó mentálhigiénés munkatárs telefonszámát aki azért van, hogy efféle hívásokat fogadjon és elmondja öt percben azokat a dolgokat amiket a legjobb barátnőd is elmondana, csak egészségügyi dolgozótól egész másképp érkezik meg...
ah, kicsit elragadtattam magam, elnézést.

KAR-TON-HAL 2011.02.28. 17:14:25

De. Egy terhesség megszakítása a "természet" által, az természetes szelektáció. Az más kérdés, hogy nekünk, embereknek ez fájdalommal (lelki) jár.
Sajnálatom a posztolónak. Átéltük mi is. Az, hogy egy nővér receptet hoz ahelyett, hogy behívta volna az orvoshoz, hát, nem minősítem. Az orvost sem persze, akinek meg be kellett volna hívnia a beteget.

A fenti vitában meg az a legjobb, hogy többeknek van igazuk, a kitiltás ellenére.

KAR-TON-HAL 2011.02.28. 17:25:14

Arról nem is beszélve, hogy mennyi mindent teszünk azért, hogy a vetélés magától is bekövetkezzen.

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2011.02.28. 17:26:57

@Rézvirág: enyhe vérzéssel ne, enyhének induló de egyre erősödő vérzéssel igen, vérzéssel és görccsel szintén igen (és addig is ágynyugalom, csak orvoshoz menés céljából kelj fel).

(A nővérke az esemény utáni tablettával kritikán aluli, de ezt az egészet besorolom a kommunikációs témakörbe; megkérdezzük azt a szerencsétlent, hogy hogy van, mi történt; meghallgatjuk a választ; kétséges esetben feltesszük a kérdést, hogy "miben tudunk segíteni?" - ezt olyankor érdemes, amikor a páciens előadásából nem derült ki, hogy a feltételezett terhessége meg a vérzés miatti pánikja mire vezethető vissza, örül hogy terhes és és azért pánikol a vérzés miatt, vagy nem örült hogy terhes, de most pánikba esett, hogy valami komoly baja lehet a vetélés kapcsán vagy miatt. A páciensnek ez nincs a homlokára írva, tehát először is végig kéne hallgatni, másodszoris fel kéne tenni egy-két kérdést, és lehetőleg nem azt, hogy "meg akarja tartani?". Vannak országok, ahol protokoll tanítja az orvosi kommunikációt. Különféle helyzetekre megvan a sablonkérdés, ami nem offenzív, sértő, rasszista, akármi. Ilyesmi pl. hogy "és mit érzett, amikor meglátta a pozitív tesztet?" vagy hogy pl. "és mit érez most, amikor azt mondja, hogy terhes?"
A válaszból ki fog derülni, hogy "meg akarja-e tartani" :-S)

Mára elég volt belőlem.

Bikli néni 2011.02.28. 17:31:29

@Felicitasz: Köszönjük szépen a részletes felvilágosítást! Kívánom, hogy minél kevesebbeknek kelljen ezeket átélnie...

Bikli néni 2011.02.28. 17:33:06

Benyelte a disznó blogmotor, de megköszöntem a tájékoztatást Felicitasznak.

KAR-TON-HAL 2011.02.28. 17:39:19

A helyzet az, hogy feleségem is járt hasonló cipőben. Élete első nőgyógyászati vizsgálatán esett volna át, és nővér meg az orvos úgy beszéltek vele, mint a kutyával. Csoda, ha másodikra félve ment el, pedig az már egy másik doki volt. Illetve azóta is ő az orvosa.

KAR-TON-HAL 2011.02.28. 17:45:32

Az, hogy látta-e orvos, és hogy megállapították-e a terhességet, meg azért sem fontos, mert egy nő érezheti, - főleg, ha már volt - hogy terhes-e vagy sem.

flea 2011.02.28. 17:47:24

@Felicitasz: hálás köszönet, sok ilyen komment kéne.

tbjárulékfizető 2011.02.28. 17:50:40

@Leroi: Kérdezhetek magánban valamit, amitől most kicsit meg vagyok rémülve?

gorillka 2011.02.28. 17:53:35

@KAR-TON-HAL: nem véletlenül hívják másállapotnak is.
Két hetes terhesen (nem orvosi értelemben vett 2 hetesen) éreztem hogy terhes vagyok, vettem egy tesztet, pozitív lett, már kamasz. :-)

KAR-TON-HAL 2011.02.28. 17:58:11

@gorillka:
Na most képzeld el, hogy a megjelenésedet követően a nővér szó nélkül hoz egy esemény utáni pirulát. Én is belepirulnék a méregbe.

Optika 2011.02.28. 17:58:19

Lehet, hogy ha Keszthelyen emberségesen bánnak a posztíróval menthetô lett volna a magzat. Lehet hogy nem. Nem tudhatjuk mi lett volna, ha.... És ez joggal fáj a posztolónak.
De feltételezem, hogy egészséges fiatal hölgy és kívánom, hogy szép kisbabája legyen rövidesen, aki ezt a mostani lelki sebet gyógyitani fogja.

Amúgy az egészségügyben rengeteg dolog van, ami pénz nélkül is megoldható lenne. Elsö: hallgassuk meg a pácienst!

KAR-TON-HAL 2011.02.28. 17:59:44

Amúgy az nekem is feltűnt, hogyha nem a saját körzetedben lévő vagy általad választott orvoshoz mész, akkor az idegen doki sík hülyének néz. És leráz,amit tud. Aztán meg jön a baj.

tódór piroska 2011.02.28. 18:03:35

Nincs időm meg türelmem végigolvasni a sok hozzászólást, ezért csak saját gondolataimat írom le a témával kapcsolatban.

1. Az emberi élet a fogamzással kezdődik.
2.Egy spontán vetélés, legyen bármilyen korú, fájdalmas mindkét szülő számára.
3. azért az nem mindegy, hogy 4-5-6 hetes, vagy 38.hetes korban következik be! Az utóbbi már tényleg olyan, mint amikor az újszülött gyermek hal meg.
4. Nagyon gyakori a néhány hetes vetélés, amiről igazából az érintett nem is szerez tudomást, legfeljebb azt gondolja, hogy kicsit rendszertelen a ciklusa. Nőgyógyász ismerősöm mesélte, hogy meddőnek tartott házaspár vizsgálatával kiderült, hogy igazából létrejött a megtermékenyülés, csak nagyon korai vetéléssel végződött. A nő, aki "meddősége" miatt már lelkibeteg volt, teljesen felszabadult és megkönnyebbült, amikor ezt megtudta. Ezután már nem meddőnek tekintette magát, hanem gyermekét elvesztett anyának. Végén aztán sikerült kihordani is a gyermekét.
5. Az élet sokkal bonyolultabbb annál,
mint azt első látásra gondolnánk. Szóval, hátrább az agarakkal!

jágör68 2011.02.28. 18:05:06

@Optika:
"Amúgy az egészségügyben rengeteg dolog van, ami pénz nélkül is megoldható lenne. Elsö: hallgassuk meg a pácienst!"
Légyszíves menj be egy 8 órás- akármilyen- rendelésre. Üld ott végig, aztán majd meglátod mekkora marhaság, hogy "pénz nélkül is" meg "csak meg kell hallgatni".
40- 50- 60 beteg/ nap azért nem olyan egyszerű ez- mit gondolsz, miért van ebből baj néha?

KAR-TON-HAL 2011.02.28. 18:11:59

@jágör68:

Az ügyeletes gyerekorvos meghallgatott. Elmondtam, hogy mi a baja, mire panaszkodik. Hazaküldött, hogy influenzás. 2 nap múlva a vesemedence-gyulladással feküdt a kórházban. Tényleg meghallgatott a doki. A váróban szinte csak mi voltunk. Este 8 után. Nem hiszem, hogy 12 órája rendelt volna.

Optika 2011.02.28. 18:12:44

Én is úgy gondolom, hogy a statisztikailag a posztoló a spontán vetélôk közé tartozik. De nem tudhatja mi lett volna, HA EGY LELKIISMERETES ORVOS MEGVOZSGÁLJA esetleg bent tartja és úgy általában foglalkozik Vele. a veszteséget is talán könnyebben megemészti.
Amugy az hihetô, hogy a Balaton parton sok fiatal nyaraló hölgy az esemény utáni tablettáért keresi a nôgyógyászt. De ez nem mentség a dokinak.
Valaki sokszor irta: kommunikáció! igaz! ez lenne az alap!

KAR-TON-HAL 2011.02.28. 18:19:01

@Optika:

Valóban. A vizsgálattal legalább a véleménye pozitívabb lett volna a posztolónak.

Optika 2011.02.28. 18:24:20

@jágör68:
Már bocs. Megértem az orvosokat, ápolókat egy hosszú nap után.
pl orrsövény mütétem után mentem az elsô kontrollra. a dokinô egész napos rendelés, sürgôsségi mütét, ügyelet után láthatólag fáradtan, de maximálisan oda figyelve látott el és nem csupán engemet, hanem az utánam vérzô orral érkezôt. De a pénzt amugy nem igénylô türelemre van sok más példám.

de elhajthatnám a kollégát aki az elszámolásat rosszul töltötte ki, mennyivel egyszerübb lenne. De inkább segítek neki kitölteni, hogy a pénzéhez jusson.

másképp: ha én türelmet empátiát várok el másoktól, akkor én is viselkedjek úgy. Gondolom az a doki, növér meg máskor máshol várna segítséget egy hivatalnoktól vagy bárki mástól. ezek után milyen alapon??????

KAR-TON-HAL 2011.02.28. 18:27:30

Nem lenne ezzel ennyi probléma, ha minden dolgozó megkapná a bérét rendesen, nem kéne kupeckodni érte, és persze a pihenőidejét is. Röviden: humánusabb lenne a magyar munkáltatás...
de ettől még messze vagyunk.
vagy még messzebb...?

mérien 2011.02.28. 18:28:10

Sajnos a Felicitasz által említett kommunikációra bizony nagy szükség lenne:
Amikor nagyon nehezen teherbe estem (késett menstruáció után pozitív teszt), bejelentkeztem az orvosomhoz, aki a következő hét szerdájára adott időpontot. Hétfő este rosszul lettem, leizzadtam, iszonyú görcseim voltak, azt hittem, méhen kívüli terhes vagyok, ezért a férjemnek szóltam, hogy menjünk az ügyeletes kórházba. Az adott kórház ügyeletén megállapították ultrahanggal a terhességet, s eme megállapító mondat után szó szerint a következő hangzott el: "Meg akarja tartani?" Borzasztóan felháborodtam, s megharagudtam az orvosra. Bosszantó, de legfőképp megalázó volt. Így utólag persze, lehet, hogy a társadalomra kellene haragudni... Hál 'Istennek, a csemete ma két és fél évesen egészséges.

loislane21 2011.02.28. 18:29:13

Sziaaztok!

Szeretem olvasni a Praxist, és szoktam is...De azt mondom, most betelt a pohár. Az utóbbi időben a kommentek között Mária hozzászólásai nagyon ellenségesek és...hát, hogy is írjam..nem túl szimpatikusak.
Csak annyit akartam ideírni, hogy köszi az eddigit, de többet nem kívánom olvasni a cikkeiteket, Mária és minősíthetetlen hozzászólásai miatt.

Sziasztok

Optika 2011.02.28. 18:30:20

@jágör68:
A doki és a nôvér emlékeztet a seregben szolgált katonaorvosra. aki feltört lábra panaszkodott volna ahhoz odavágott egy kis ragtapaszt, oszt joccakát. bár az is igaz, hogy a talpam két hét után olyan vastag volt, hogy akár mezitláb is mehettem volna a gyakorlótérre.

De más egy terhes nô, és mas egy lógni szándékozó katona.

Irkutszk 2011.02.28. 18:33:17

@tódór piroska: Egyetértek abban, hogy az új élet kezdete a megtermékenyítésnél kezdődik. De ettől függetlenül azért nagyon óvatosnak kell lennie a leendő anyának az első három hónapban a tervezéssel. Ahogy Felicitasz írta, minden ötödik baba elmegy az első három hónapban. A második menzesz elmaradása (jelen esetben megjövetele) idejében még inkább úgy fogalmaznék (én személyesen), hogy a baba nem akart jönni, és kész.

A poszt írója is szerintem csak sejteni merészelte a nyaralás alatt, hogy esetleg, és nem tudta, hogy most terhes-e vagy sem.

KAR-TON-HAL 2011.02.28. 18:34:30

@mérien:
Társadalom ide, társadalom oda, meg kell kérdeznie. Ha tetszik, ha nem. Nálunk, mikor babát várt a feleségem, az időpont egyeztetésnél(!) megkérdezte az asszisztens, hogy megtartjuk-e. Jogos, mert sajnos fontosabb a vetélés az időpont szempontjából, mint a megtartásra váró baba. Ezen kár felháborodni.

Optika 2011.02.28. 18:38:22

Empátia odafigyelés:
már irtam posztot arról hogy felszúrták az arcüregem. kurva szar volt!
akkor nem tudtam, hogy endoszkóppal mindez fájdalommentesen elvégezhetô.
még azt megértem, hogy nem volt erre lehetôség.
de a doki mondhatta volna, hogy itt csak felszurni tudjuk, ha nem akar beszarni, akkor pénzért menjen maszekhoz.
és ez sem került volna semmibe. igaz az a korház utánam nem kap hbcs-t.
erre a dokira a mai napig haragszom!

Optika 2011.02.28. 18:39:07

Empátia odafigyelés:
már irtam posztot arról hogy felszúrták az arcüregem. kurva szar volt!
akkor nem tudtam, hogy endoszkóppal mindez fájdalommentesen elvégezhetô.
még azt megértem, hogy nem volt erre lehetôség.
de a doki mondhatta volna, hogy itt csak felszurni tudjuk, ha nem akar beszarni, akkor pénzért menjen maszekhoz.
és ez sem került volna semmibe. igaz az a korház utánam nem kap hbcs-t.
erre a dokira a mai napig haragszom!

gorillka 2011.02.28. 18:39:33

@loislane21: ezzel nem csak te vagy így, de valamiért az említett személy elengedhetetlen kelléke a blognak :-(

@Irkutszk: "Balatonnál nyaraltunk, előtte pár nappal tudtam meg, hogy terhes vagyok."
???

igazatok van az első harmaddal, sokan úgy fogalmazzák ezt meg, hogy babonából addig nem is mondják el másoknak (csak a legszűkebb körnek), amíg nem töltik be a 14. hetet.
De ettől függetlenül egy tervezett babának az első pillanattól örülnek, aggódnak érte és ezen nem változtat semmilyen statisztika.
Mindenki abban bízik, hogy nem ő az ötödik...

jágör68 2011.02.28. 18:39:47

@KAR-TON-HAL:
Nem hiszed...
Nyilván meglepő lesz számodra de nem ritka, hogy egyik ügyeletből a másikba vonulunk-
1)"mer' nektek ez jár".
2)nNekünk meg 1 munkahelyből nem lehet megélni
Na látod, ezér' nem lesz itt soha bérrendezés.
Mert "nem pénzkérdés", igaz....

TamásD 2011.02.28. 18:41:39

@mérien: Azért sem az orvosra kell haragudni, mert ilyen esetekben saccra 2-ből 1 ember (főleg 25 év alatt) el akarja vetetni a gyereket, tehát nem olyan kirívó kérdés ez. Legalábbis a napi curette-számot látva ez lehet az arány.

mérien 2011.02.28. 18:42:46

@KAR-TON-HAL: Valószínűleg igazad van, de pontosan a megfelelő kommunikáció segítene abban, hogy egy kicsit emberibb módon menjen végig egy ilyen beszélgetés.
Ismétlem magam, lásd Felicitasz kommentje.

Irkutszk 2011.02.28. 18:43:46

@gorillka: Hivatalosan akkor terhes valaki, ha az orvos megállapította. Előtte sejtheti, gondolhatja úgy, de nem megállapított a várandóssága. Ezért is kérdezte első körben a nővér, hogy orvosnál volt-e a terhesség gyanújával.

mérien 2011.02.28. 18:44:23

@TamásD: Hát, ezért írtam, hogy valószínűleg ez főként a társadalom hibája:(

Bikli néni 2011.02.28. 18:45:01

@loislane21: Ne hagyd abba az olvasást! Főleg ne egy ember miatt. Ha Mária stílusa vállalhatatlan, akkor az a legegyszerűbb szerintem, ha átugrod a hozzászólásait.

rugesz 2011.02.28. 18:45:48

@Mária:

"Lehet persze nyígni a szentimentális megközelítés miatt, de tessék belekalkulálni azt is, hogy ha minden rendellenesen fejlődő embrió megmaradna, akkor hány embernek és mennyi tébét kellene fizetnie, hogy ezeket az élőlényeket mind életben tartsuk."

teljesen igazad van! te is megmaradtal es tb-d is van...
egyebkent valszeg ennek a rendellenes fejlodesednek tudhato be, h egy erzeketlen taho vagy. kopni kell.

Irkutszk 2011.02.28. 18:46:49

@mérien: Felicitasz nyugati protokollt említett (Mit gondolt/érzett akkor, amikor meglátta, hogy pozitív a terhességi teszt?). Gondolom, nálunk más az előírás. Mondjuk ezzel együtt nem gondolom, hogy nem lenne jó megváltoztatni a mienket...

KAR-TON-HAL 2011.02.28. 18:50:24

@jágör68:
De hiszem...
Láttam én is, mentős koromban. Sosem értettem, hogy miért nem lázadnak fel az orvosok, ápolók, stb. Ha hibáznak, őket veszik elő. Ha nem dolgoznak, őket veszik elő. És ne mondd azt, hogy a hitvallás miatt van az egész. Ők is emberek. Nekik is vannak igényeik, és nem hiszem, hogy 20 évnyi praktizálás után van joga ezt kivívni. Persze. Az orvos nem sztrájkolhat. Dehogynem.

gorillka 2011.02.28. 18:52:34

@Irkutszk: hivatalosan, igen
hivatalosan egy 2 hetes terhesség 4 hetes,
a huszonvalahanyadik hétig vetélés utána szülés stb.

attól még tudhatja, hogy terhes

Irkutszk 2011.02.28. 18:53:51

@rugesz: Hidd el, hogy nagy volumenben mindent pénzben mérnek. Lsd. közgazdaságtan. Ez nem érzéketlenség. El lehet dönteni, hogy melyik irányt segítjük inkább (hiszen a tejfeles vödör sajnos még mindig nem feneketlen). Nem véletlen, hogy a szakmai protokoll az (tudtommal, tessék kijavítani gyorsan, ha nem tévednék), hogy ha választani kell anya és embrió között, akkor az anyát mentik meg. Társadalmi érdek ugyanis, hogy a már felnőtt egyedet mentsük meg, lehet másik gyereke, és a társadalom belefeccölt egy csomó időt, energiát, pénzt a felnevelésébe. A természet rendjét (jelen esetben a korai elvetélést) el kell tudni fogadni, nem akart jönni, valami hibádzott az úton, nem volt életszerű, hogy ő most jöjjön és legyen.

mérien 2011.02.28. 18:53:57

@Irkutszk:
"Sajnos a Felicitasz által említett kommunikációra bizony nagy szükség lenne:"Ahogy láthatod, feltételes módban írtam, s valóban, ahogy Te is leírtad, miért is ne működhetne ez itt is hasonló módon.

gorillka 2011.02.28. 18:54:06

@KAR-TON-HAL: én már egyszer rákérdeztem erre, hogy miért nem tesz ellene az orvostársadalom semmit, de nem kaptam választ

egy mozdonyvezető jobb feltételekkel dolgozik

Irkutszk 2011.02.28. 18:55:04

@KAR-TON-HAL: Emlékezhetsz, mennyi eredménye volt, mikor sztrájkoltak az orvosok. Az én emlékeim szerint 0, áthúzva :(

flea 2011.02.28. 18:55:47

@Irkutszk: mondjuk ez annyira szánalmasan nevetséges. Azt még értem, hogy Mari néni ne mondja, hogy gyomorfekélye van, amíg csak a jellegzetes fájdalomból gondolja, de nem tolták még le neki az endoszkópot. Viszont egy hCG-tesztet bárki el tud végezni, még a hülye is. Miért kell ez a felsőbbrendűsködő "amíg SZAKEMBER nem mondja, addig nem hiszem" hozzáállás...

(Félreértés ne essék: tudom, hogy ez megy, tehát nem beléd akarok kötni, hanem a rendszerbe.)

Irkutszk 2011.02.28. 18:56:02

@gorillka: Tudom, egyetértettem veled :)

Irkutszk 2011.02.28. 18:56:47

@Irkutszk: Elnézést, mériennek akartam címezni, ide: @mérien:

Dr.laikus PhD 2011.02.28. 18:59:40

@Irkutszk:

A nyugati protokoll kommunikációs sémáit említette Felicitász.

Még az elején Dr,Morcz rettentő mérges lett miatta, mikor ezt említettem, hogy nem kútfőből kell kitalálni hogy véletlenül se legyen akár orvos, akár nővér offenzív.

Nálunk nincs előírás. Tisztázni kell megtartja, vagy elveteti. Bele a pacekba.
Csak őszintén, keményen. :((

TamásD 2011.02.28. 18:59:53

@flea: Azért, mert HCG emelkedést sok más is okozhat, főként daganatok. Amikor UH-val látják a petezsákot, igazából onnan biztos a terhesség.

KAR-TON-HAL 2011.02.28. 19:00:08

Így van. Az egyetlen halott a fejetlen halott. Minden más esetben orvos kell a megállapításhoz. Még akkor is, ha kék, meg zöld, és büdös, mint egy döglött hal.
A terhesség miért lenne más? Gömbölyödik, nem jön meg, pozitív teszt. De csak akkor terhes, ha az orvos is ezt mondja.

Irkutszk 2011.02.28. 19:00:24

@gorillka: @flea: Én inkább egy lehetséges önvédelmi lépcsőnek tekinteném. Persze, elvégezheti otthon a tesztet, és gondolhatja, hogy terhes. De ha ő az ötödik? Sirassa el a 4-6 hetes zigótáját-magzatát? Rendezzen temetést? Menjen el az orvoshoz, derüljön ki, hogy minden rendben is van a kezdődő élettel, utána kezdjen el reménykedni, szerintem. (Mondom ezt gyermektelen nőként.)

Dr.laikus PhD 2011.02.28. 19:00:29

@Irkutszk:
Mert nem volt igazi sztrájk.
Elláttak minden beteget.

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2011.02.28. 19:00:48

@Irkutszk: Szerintem Mo-n nincs kommunikációs protokoll. Szakmai van - nyilván - azaz minden orvos megtanulja, hogy "kérdezzen rá, hogy a terhesség kívánt terhesség-e". Eddig a tankönyv.

Aztán hogy erre HOGYAN kéne rákérdezni, az Mo-n az orvosra van bízva. Egy kommunikációs tankönyvbe - tudom, hogy tanítanak a SOTE-n orvosi kommunikációt, csak azt nem tudom, van-e gyakorlati óra - ezerszer le lehet írva mint ELMÉLETI ismeret, hogy legyünk kedvesek. De hogy ez hogy néz ki tényleg, azt praxisban kell megtanulni, orvostanhallgatóként, rezidensként. Hogy mi az a húsz dolog, amit egy nőgyógyászati rendelésen sose mondunk, hogy bizonyos kérdéseket hogyan teszünk fel - ezek ugyanolyan mintamondatok, mint a nyelvviszgára begyakorolt rutin párbeszédformulák. Álmunkból fölkeltve is tudni kell őket. Nem hiszem, hogy a magyar orvosok kapnak ilyen képzést. (Vagy ha igen, akkor le kell cserélni a tanári kart ;-)). Szóval, nem tudom a kommunikciós problémát egy az egyben ráverni az orvosokra (bár szeretném), mert teljesen biztos vagyok abban, hogy nem kapják meg a megfelelő muníciót, és az emberi kvalitásaikra meg az idegrendszerük teherbíró képességére van bízva a kommunikációs módszertanjuk. Kvázi, a magyar orvos azt kérdezi, ami eszébe jut, amit a kollégájától hallott, amit tőle is kérdeztek; és ha mint ember kiemelkedőek a kommunikációs készségei, akkor orvosként is észrevesz majd ezt-azt, és menni fog neki a dolog, nade ha nem?

Itt lépne be a probléma megoldásába az, hogy gyakorlati kommunikációt tanítunk. Már ha tanítunk, ugye.

Irkutszk 2011.02.28. 19:03:41

@Felicitasz: Én is csak arról tudok beszámolni, hogy én gyógyszerészként (SOTE) végeztem olyan _választható_ tantárgyat, hogy orvosi kommunikáció. Nem láttunk benne beteget, volt benne elmélet is (persze), de volt benne kérdezési technika is. Remélem, hogy idővel fejlődni fog ez a tantárgy.

KAR-TON-HAL 2011.02.28. 19:04:51

@Felicitasz:
Nekem az a véleményem, hogy a megfelelő kommunikáció nem csak tanulás. Készség is.
Ha valaki nem képes "zsigerből" normálisan közeledni embertársaihoz, ott már gond van. Ha meg valaki elfelejti azt a fene nagy diplomáival, akkor meg ne menjen emberek közé.

Irkutszk 2011.02.28. 19:05:37

@Dr.laikus PhD: Mondjuk én magamat egy ilyen szituációban (Megtartja?) leginkább a büszkeségem fellángolását tudom elképzelni: Felemelt fejjel, villogó szemmel hozzávágom a kérdezőhöz, hogy Persze. Merjen akár arra gondolni, hogy elveszi, kikaparom a szemét :D

mérien 2011.02.28. 19:05:46

Sziasztok, mindenkinek kellemes estét kívánok.

TamásD 2011.02.28. 19:06:44

@Dr.laikus PhD: Így van sajnos. De igazából nem is úgy kellene sztrájkolni, hogy közlöm a beteggel, hogy nem látom el, azt nem tehetjük. Azt viszont nyugodtan megtehetnénk, hogy szigorúan és betű szerint betartanánk a szabályokat. Fél négykor az ember hazamenne, ügyelet után hazamenne, ügyeletet csak a kötelezően előírt minimum számig vállalnánk, a szakrendelőkben/ambulanciákon kínosan betartanánk az OEP/ANTSZ szabta minimum vizsgálati időket, több beteget nem látnánk el. Rövid időn belül lenne olyan káosz, hogy öröm lenne nézni.

gorillka 2011.02.28. 19:09:46

@Irkutszk: nem tudom, lehet előtte én is így gondoltam
de, amikor eldöntöttünk, hogy babát szeretnénk és pozitív lett a teszt, rögtön boldog voltam.
Az önvédelem részemről az volt, hogy "nem én leszek az ötödik", boldog voltam minden UH után, és nagyon vártam a napot, amikor a kezemben tarthatom.
Egy dolog, hogy mit kívánna az értelem és egy másik, hogy én személy szerint hogy éltem meg a terhességet.
Mondom ezt úgy, hogy egyszer sem vetéltem el, így nem tudok annak lelki vonatkozásáról nyilatkozni.
Arról nem beszélve, hogy orvos által megállapított, rendben lévő terhesség is végződhet vetéléssel.

gorillka 2011.02.28. 19:10:28

@Dr.laikus PhD: nem is biztos, hogy a sztrájk a megfelelő eszköz

Irkutszk 2011.02.28. 19:10:42

@TamásD: Félve gondolok rá, hogy akár meg is tehetnétek. Bárcsak...

KAR-TON-HAL 2011.02.28. 19:10:43

@TamásD:

Erre gondoltam én is. Nálunk ez bevált. Minden játékszabályt el kezdtünk betartani a cégnél. Rövid időn belül fejetlenség uralkodott. A jó magyar mentalitásnak köszönhetően persze ez sem ment simán. Valaki mindig megakadályozta a csendes sztrájkot.

Dr.laikus PhD 2011.02.28. 19:12:10

@KAR-TON-HAL:

A kommunikáció tanulható, könnyen elsajátítható.
Egyszerű call centeres munkatársak minden magasabb végzettség nélkül képesek elsajátítani.

Ráadásul a fülükre kell hagyatkozni.

Irkutszk 2011.02.28. 19:12:19

@gorillka: Én szeretem nyugtával dícsérni a napot. :)

Dr.laikus PhD 2011.02.28. 19:15:34

@TamásD:

Igen.
Aztán ma olvasom giuliot, hogy svédül álmodik.
Az első és utolsó szélmalomharcos is feladja. :((

gorillka 2011.02.28. 19:16:32

@TamásD: lehet cél a káosz, de lehet cél a a megnyugtató megoldás is

KAR-TON-HAL 2011.02.28. 19:17:38

@Dr.laikus PhD:
Tanulható, nem vitás. A szörnyű számomra az, hogy miért kell ezt tanulni, mikor oly' szép az anyanyelvünk, hogy csak(!) figyelni kéne az ált.isk-ben és minden rendben lenne. Amit tanulni kéne, az inkább a szakmai kommunikáció, nem pedig az emberi. A többi meg empátia kérdése.

Dr.laikus PhD 2011.02.28. 19:19:14

@KAR-TON-HAL:

Szakmai kommunikációról beszéltem.

TamásD 2011.02.28. 19:19:19

@gorillka: A káosz nem cél, csak eszköz. MIvel más eszközünk nem nagyon van.

Sajnos az egészben nem lesz semmi egyhamar. Az orvostársadalom mind közül talán a legmegosztottabb. A felső réteg azért nem akar sztrájkolni, mert nagyon jól megél a mostani helyzetből, az alsó réteg azért nem mer sztrájkolni, mert félti az állását, a középső réteg meg nem ér rá sztrájkolni, mert rénszarvasul tanul:)

KAR-TON-HAL 2011.02.28. 19:19:36

És igen is... egy átfogó, mindent elsöprő sztrájkkal célt lehet érni. Van egy olyan sanda gyanúm, hogy emellé még az emberek is odaállnának. Én is.

KAR-TON-HAL 2011.02.28. 19:20:17

@Dr.laikus PhD:
Akkor van valami, amiben egyetértünk.

TamásD 2011.02.28. 19:22:59

@KAR-TON-HAL: Nem, nem állnának oda, mert mindenki arra gondolna, hogy ha neki lenne baja, és azok a k.rva orvosok éppen sztrájkolnak, na nehogy már! A vasutas mellé évente odaállnak az emberek, az egészségüket viszont féltik.

Dr.laikus PhD 2011.02.28. 19:24:31

@KAR-TON-HAL:

Beteg ember orvos sztrájk mellé?

Hááát?

gorillka 2011.02.28. 19:26:26

@KAR-TON-HAL: ezt úgy hívják, hogy buzgósági sztrájk :-)

KAR-TON-HAL 2011.02.28. 19:29:51

Mindenkinek: itt az első kommunkikációs feladat: értessétek meg az emberekkel, hogy a sztrájk értük van. Ha tényleg mindent szabályok betartása mellett csináltok, akkor az emberek is rájönnének egy idő után, hogy a hiba nem bennetek van. Én megérteném. És igen, a beteg ember beállna az orvos mellé, ha elmondanád neki, hogy a betegsége holnap is gyógyítható, de ha nem mész pihenni, akkor félrekezeled és meghal. Én elküldenélek pihenni.

gorillka 2011.02.28. 19:33:00

@TamásD: igen, a válasz a második részben van
amíg a felső harmadnak nem érdeke a változás, addig nem is lesz változás

hiába lesz káosz, a rendszer marad a régi

a vasutas mellé sem állt oda az utazóközönség, olvasgass tavalyi blogokat

a cél ott is a káosz volt

amíg a döntéshozó réteg megkapja a kitüntetett figyelmet az orvosoktól, addig nem érdeke a változtatás

KAR-TON-HAL 2011.02.28. 19:35:50

@gorillka:
Az előző kormányoknak is ez volt a bajuk. Szándékosan írtam többesszámot. Azokat a figurákat kell érdekelté tenni a változtatásban, akiknek ez fontos. Ha csak az emberek futnak neki, az "forradalmi". Nem mindig szerencsés.

gorillka 2011.02.28. 19:36:45

@KAR-TON-HAL: a zemberek azt értik meg, amit a bőrükön tapasztalnak
emlékezz vissza a vizitdíjra

ultramega o.k. 2011.02.28. 19:39:57

@Mária: amúgy is bicskanyitogató a stílusod, de a mai nyitó hozzászólásod (és az, hogy utána még védeni is próbálod a védhetetlent), viszi a pálmát.

Bullshit:

"Ebből adódóan ezen a blogon szigorúan magánemberként vagyok jelen. Ez így logikus, bár az se lepne meg, ha az itt következetesen logikátlanul gondolkodók ezt is másként gondolnák."

Talán szedd le a neved mögül a blogodat, te 'magánember'.

(Bocs mindenkitől az offért, jöhet a kiérdemelt egy hét...)

KAR-TON-HAL 2011.02.28. 19:43:02

Emlékszem. És most is érzem a bőrömön, hogy gyenge lábakon áll az eü. Gondoljon ki, mit akar, de én egyetértek az eü. privatizálásával. A módját azért megnézném persze. Már rég túl lennénk egy sor problémán. Nyilván az eleje nagyon kellemetlen lenne, de most tartanánk ott, hogy működik. pl. minden ember rá lenne kényszerítve, hogy tb-t fizessen. Vagy így, vagy úgy. És az TB lenne, nem pedig valami maszlag, amit költségvetésben elkótyavetyélnek.

epres négercsók 2011.02.28. 20:35:01

@ultramega o.k.: Az egy hét tiltás a délutáni csörte résztvevőire vonatkozott.

rikitiki 2011.02.28. 21:07:17

Nem tudom egy sztrájkról beszélünk-e, én egy nagyobbról tudok, amiben tevékenyen részt is vettem, tettem a semmit. A sztrájkot eleve a véleményem szerint legkevésbé hálapénzes, ámde nem megbecsült, alulfizetett és rengeteget dolgozó szakmák indították, tehát gondoltam akiknek nincs vesztenivalója.
Ezen szakmák körében sem lett országos a sztrájk, a többi szakma még kevésbé csatlakozott. Előzetesen sokezer orvos jelezte a csatlakozását, legalább egy nap erejéig (mert egyébként bért nem fizettek a sztrájkolóknak). Aztán hogy hogy nem, miután a kórházakban osztályértekezletek, és orvosigazgatói megbeszélések zajlottak, a sokezer orvos nagy része meggondolta magát, és visszalépett.

Sürgősségi ellátás volt, tehát akinek szüksége volt ellátásra az megkapta.

Egy idős pszichiáter prof mondta, hogy így soha nem is lesz eredménye.
"Amíg beengedik a beteget, addig nem :)
Kalasnyikovval kell az ablakba ülni, és bárki aki be akar lépni a kórházba, arra lőni."

2011.02.28. 21:19:47

@vargam: Egyetértünk, ezt írtam én is.

rikitiki 2011.02.28. 21:34:48

A kommunikációhoz van sztorim. Orvosi kommunikáció oktatása egyetemen (eleve forradalmi újítás, de ráadásul úgy, hogy színész adja a beteget, és videófelvétel készül, amit lehet utána elemezni).
Sok munkanélküli színésznek adott munkát, és rendkívül élvezték, komoly kutatómunkát végeztek előtte, igazán jó móka volt.

Egy eset - a vizsgázó orvos háziorvosként helyettesít valahol vidéken (egyébként a valóságban más a szakterülete), és egy idős beteg fia megy hozzá vizsgálatra. A vizsgálat meg van rendben, ámde a fiú 92 éves tompalátó, szürkehályogos Parkinsonos édesapjának lejárt a jogosítványa 2 éve, és hát csak szükség lenne egészségügyi alkalmasságra. A bácsi nehezen tud bejönni, mert nehezen jár, de hátha meg lehet oldani most, ha már itt van úgyis a doktor úr.
-És parkinson betegségben szenved?
-Bizony, nem is kicsit, de az nem gond, mert a kormánynak pont akkora a holtjátéka, hogy kiegyenlíti a remegést, és egyébként sem veszi be az autó a 4-est, szóval nem okoz problémát.
-Mégis milyen autót vezet a bácsi?
-Egy 20 éves, kifogástalan Trabantot.
-Jaj, az nagyszerű, abban a gyertyát is könnyű kicserélni, volt nagyfaternak is. De hát azért ez így nem is tudom...nehéz ügy.
-Igazán?
-Bizony, nagyon nehéz ügy ez, meg hát szomjas is vagyok már a nap végére.
-Hát, a hétvégén disznóvágás lesz nálunk, tudnék hozni egy finom üveg pálinkát.
-Nem akarok fárasztani senkit, egyszerűbb ha én megyek oda. Majoránna is megy a hurkába?
-Hát hogy a fenébe ne menne, a Juliska olyan finom rizsát kavar, hogy csak na, olyat nem evett még doktor úr.
-Hát a kolbász piros lesz-e, mer úgy az igazi?
-Az unokák nem szeretik a csípőset, de majd teszünk külön egy adaggal.
-Rendben, tud-e aláírni a bácsi helyett, mert hát ő csak nincs itt...
-Persze, mindig én írok alá helyette, mert jobb-bal iránytévesztő!

Az előadó arcát nehéz leírni, amikor elkezdte visszanézni a csoporttal a videót...végül annyit mondott, hogy hát nem egészen ez lett volna a feladat :)

Dr. Panasz Muki 2011.03.01. 12:13:35

" bemegyünk a keszthelyi kórház ügyeletére, talán nincs mégsem komoly baj, nyugtassanak meg"

ööööö, bemennek az ügyeletre, hogy megnyugtassák? Was?
Nekem ez sokkal inkább egyfajta kihasználásnak tűnik, amire az ügyeletes nem volt vevő.

A kedves posztolónak szerintem pszichológusra lenne szüksége, hogy ezt a gyászt fel tudja dolgozni.

Szerintem az ügyelet az ER esetek ELLÁTÁSára van.
Tehát ha erősen vérzik (nem vérzett erősen, mert be tudott menni a saját lábán és még keresgélnie is kellett, továbbá összepakolt és elment a soproni orvosához), akkor ellátják.
De azt várni az ügyelettől, hogy megnyugtassák???

És miért kellene lelkiismeretfurdalása legyen az ügyeletesnek? A kedves posztoló érzett valaha lelkiismeretfurdalást az ügyeletes túlterheltsége miatt?

Tényleg nem értem!

Vaadviráág 2011.03.02. 11:08:44

és akkor még a soproni kórházat szidják a soproniak. nagyon sajnálom a posztolót nem tudom h én egyáltalán felbírtam-e volna dolgozni vagy kibírtam-e volna annélkül h pofán vágjam azokat akikkel ott beszéltem. csodálom a posztoló türelmét...

teaivó 2011.03.02. 18:18:04

@jágör68:
Ha kevés a pénz és túl sok a munka azt a betegen kell leverni?
Inkább tessék a Minisztérium/Parlament elé menni és tüntetni!(Vagy pl. odaborítani a koszos ágytálakat...)
© 2009-2015 praxis
blogszabályzat
süti beállítások módosítása