Haldokló betegek, síró hozzátartozók

2010.12.04. 06:00

Levélírónk, "Sárga nyúl" két történetet is küldött nekünk. Az első, amelyet most olvashattok szomorú, lehangoló állapotokról számol be az Uzsokival kapcsolatban.

Délután ismét jelentkezik pozitív rovatunk, amikor a másik, pozitív hangvételű levelet is közzétesszük.

 

Kedves Despota,

 

A terhességem közepétől refluxos tüneteim voltak, amik a szülés után jelentősen csökkentek, viszont később új, érdekesnél érdekesebb rosszullétek és görcsök kaptak el. Ezt több orvosnak is jeleztem ambulánsan, pl háziorvos, gasztroenterológus, pulmonológus (mivel a tüdő fele görcsöltem), ötletük nem volt (a gasztroenterológus szintén Uzsoki...). Egyszer igencsak rosszul lettem, és elmentem a kerületi ügyeletre.

 

 

Az ügyelet utalt be a bent fekvőkéhez képest pitiáner problémával (gondolom azért a kardiológiára, mert túl magas volt a pulzusom, és a vérnyomásom is). Viszonylag gyorsan rájöttek az osztályon, hogy a gyomrommal van gond (reflux, nyelőcsőgyulladás), de a bent létem alatt semmi gyógyszert nem kaptam, mivel nem voltam hajlandó gyomortükrözésre menni. Ezen kívül nagyon alacsony a vasszintem (szinte nincs, de már apró gyerekkorom óta), és erőltették az intravénás vasat. Mondtam, hogy nem kérem, mert már egyszer rosszul lettem tőle egy másik kórházban, szívritmus zavarom lett és nem csináltak vele semmit, órákig rosszul voltam, mellőzzük. Addig erőszakoskodott a doktornő, míg már kiborultam, hogy hagyjon már ezekkel (az összes többi vizsgálatot megcsináltattam). Erre pszichológust akart hívni, hogy nekem biztos valami problémám van a férjemmel! :DDDD

 

Mivel gyógyszert nem kaptam, jobban nem lettem, ezért saját felelősségre elhagytam a kórházat, elmentem egy magánbelgyógyászhoz a fizetős rendelésére, aki hirtelen csinált egy szív UH-t, kizárta a szívproblémát, ő is rájött, hogy nyelőcsőgyulladás lehet, felírt egy PP gátlót, és megjegyezte, hogy ő megérti, hogy nem szeretnék tükrözést, ő sem bírja. (Már tudom azóta, hogy a protokoll „kötelezővé teszi” a tükrözést vashiány esetén, csak azt kellene ilyenkor figyelembe venni, hogy az mióta stagnál jelen állapotában: kb. 25 éve, és a reflux tünetei mikor kezdődtek: 3 éve, na meg hogy fennáll-e akut vérzés:vizsgálták, és nem állt fenn.) Azóta szedem lelkesen a PP gátlót és kutya bajom.

 

Mindeközben bepillantást „nyerhettem” az osztály életébe. Haldokló betegek, síró hozzátartozók, eközben a nővér azt üvölti a folyosón (neki ez a legfontosabb problémája): „Kinek van egy …. mobil töltője?” 2 ágyas szobában voltam, a másik ágyon fekvő 90 éves néninek nem segítettek enni, nem cserélték a pelenkáját mikor kérte (csak órákkal később), nem ültették a szoba wc-re, aki foglalkozott vele, az a családja volt, akik naponta 2x jöttek be hozzá, és minden ápolási feladatot ők végeztek el. A néninek azt mondta a főorvos úr, hogy „Már jól tetszik lenni, nem kell az oxigén”, és elvitette a gépet, majd kint a hozzátartozóknak „A néni meg fog halni”. Erre haza is vitte őt a családja, nagyon rendesek voltak.

 

A folyosón egy nő zokogott, hogy az apja fuldoklik, de nem ültetik fel, mert túl nehéz. Mikor bementem, hogy segítsek felültetni a kb. 120 kilós férfit, akkor láttam, hogy az ágy „leesésgátló” oldala (rács) rögzítetlen, rádőlt a betegre, le se tudjuk szedni. Közben a betegtologató időnként megjelent, hogy engem ilyen-olyan vizsgálatokra kísérjen, de nem segített a bácsit felültetni, mert nem bízták meg vele…

 

Pénzt szerintem nem vártak el sem tőlem, sem mástól.

 

Azért lássuk a pozitívumokat is (az én esetemre nézve): nagyon gyorsan ment a betegfelvétel, a hétvégén elérhető vizsgálatokat gyorsan megcsinálták, és rájöttek mi a baj: nyelőcsőgyulladás.

 

Negatív: a felismert problémára (nyelőcsőgyulladás) gyógyszert nem kaptam. A korábban fennálló, engem a legkevésbé sem zavaró problémára kaptam volna...

 

Ahogy már valaki egyszer írta, a belgyógyászati osztályokon az ápolás sajnos mindenhol katasztrófa, itt ezt láthattam is.


Az Uzsokival kapcsolatban pozitív tapasztalataim is vannak, azt is megírom majd.

 


Üdv.,

Sárga nyúl
 

 

 

 

Van egy sztorija a magyar egészségügy helyzetéről? Megváratták, félrekezelték, megalázták, vagy ellenkezőleg, csupa jót tapasztalt? Küldje el történetét a praxisblog@yahoo.com címre, vagy használja Kórházértékelőnket!

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tbjárulékfizető 2010.12.04. 18:33:30

@sárga nyúl:
Nagyon alapos tüdőgyógyászati kivizsgálást ajánlok. Ha kell, magán alapon.
Sajnos, én már kiokosodtam. Ha megnő a pulmonáris nyomás, akkor a szív dolgozik, amíg bír, ettől a szapora pulzus.
A refluxos köhögés és pl. az asztmás köhögés hasonlít. Ha hörgőtágítót szívsz, vagy tablettában beveszed, akkor az a simaizmokra hat, így a gyomor záróizmára is.
Ha szédülsz és rosszul vagy, az lehet vashiány, de lehet tartós oxigénhiány, amit nagyon jól megszokik a szervezet.
Minden gyógyszernek van egy hatóanyaga és valamilyen vivőanyaga. Ebben sok olyan van, amire allergiás lehetsz. az allergiát egyébként legalább három módon ki kell vizsgáltatni ( karon karcolás, vér, a hátadon ragasztás) Meg fogsz lepődni.
A gyomor tükrözés kellemetlen, de nem fáj és gyors, nem adnak érzéstelenítőt, de minek is( gyors) és ideje önfegyelmet tanulni.
A tüdővizsgálat sem lesz jobb, de fontos. ( légzésfunkció, KCO, és bronhoszkópia)
A vizsgálatok nélkül miért vagy abban biztos, hogy a gyerekedet te fogod felnevelni? Én ebben nem lennék olyan bátor, bár a vizsgálatoknak bátran nekimegyek.

tbjárulékfizető 2010.12.04. 18:39:46

@sárga nyúl:
ég valami
jó kísérletezést az orrcseppekkel és egyebekkel, de azért utána is olvashatnál. Pl. az ephedrines orrcsepp, vagy ivólé ( Neocitrán pl) igen magas pulzus számot okoz.
Amitől jobban köhögsz, benyomod az asztma elleni szert és akkor tényleg jön a reflux. Aztán gondolom egy tabletta görcsoldó és kezdődik az egész elölről.
Érdemes lenne megpróbálkozni tartósítószer mentes diétával is. Inkább ezzel kísérletezz, mint az orrcseppekkel.

tbjárulékfizető 2010.12.04. 18:48:49

@ondol: Egy laborvizsgálat gyorsan eldöntheti, meg kell nézni a K szintet. Ami valószínűleg meg is történt, ha nem esik róla szó, akkor nincs probléma.

sárga nyúl 2010.12.04. 18:54:28

@tbjárulékfizető: 3 éves korom óta van asztmám, hörgőtágítót egyáltalán nem használok, mivel szívom a szteroidot. Nagyon régóta teljesen tünetmentes vagyok. Egyáltalán nem köhögök, csak ha elkapom a gyerekemtől az aktuális náthát.
Se a hörgőtágítót, se az ephedrint nem bírja a szívem, úgyhogy ezeket mellőzöm. Az orrcsepp vény nélküli, amit használok.
Azt hiszem, nagyon nem lepődnék meg az allergiavizsgálat eredményén, de mindegy is, mivel allergiás vagyok a macskára, de azért van egy... Légzésfunkciót mindig csinálnak, ha megyek gyógyszerért. Mindig nagyon jó az eredmény. A KCO nem tudom micsoda.? Bronchoszkóóóópiaaaa???? Az talán túlzás...
Nem vagyok benne biztos. De biztosítom a jövőjét.
Tartósítószermentes diéta? Annak ehhez mi köze? Lehet egyáltalán tartósítószer mentes dolgokat kapni?

serfecs (törölt) 2010.12.04. 18:56:27

Leírnám ide a poszthoz kapcsolódóan a saját kis kálváriámat akkor.
Az első gyomortükrözésem 23 évesen volt. Rettenetesen szar volt, de fájt a gyomrom, muszáj volt. A következő 6 hónappal később. Aztán volt még egy 2 évvel később, majd 1-2 évig csend. Ezek a tükrözések mind negatívak voltak, rekeszsérvet mutattak, de akkor még ez nem okozott látható problémát. Szülés után kezdett a helyzet igen rossz lenni, iszonyat gyomorégés, eljutottam egy nagyon jó sebészhez, de 2006-ig távol tartottam magam csőtől, szikétől. Akkor aztán nem bírtam tovább, beadtam a derekam, megtükröztek, GERD II-III, műtét. Nem szaporítom a szót, a műtét után 2 évvel (nem múló fájdalom miatti) újabb tükrözésnél gyomorfekélyt találtak, ezzel megvettem a belépőjegyet a 6, majd 12 hét múlva esedékes (aztán féléves, később éves) kontroll tükrözésre. Idén a romló vérszegénység miatt újra csővégre kaptak (ezzel egyben jubiláltam is, megvolt a 10), minden negatív, de nézzük meg, nincs-e lejjebb okkult vérzés. De igen, van, hurrá. Tegnapelőtt volt a kolonoszkópiám, colitis erosiva, összenövések, hegesedések. A vasam 1.5, a hemoglobinom 70 alatti, jártam hematológián, de fel sem merült bennük, hogy rákérdezzenek a nőgyógyászati és a gasztroenterológiai vonalra. Szóval az nem jelent semmit, hogy a hematológus felírja a vasat (főleg, ha - ahogy írod - nem javul tőle a helyzet). El kell menni és kivizsgáltatni magad rendesen. Szarok ezek a vizsgálatok, utálom én is mindet, és nem igaz, hogy könnyebb annak, akinek már volt 10, egyre jobban parázom a tükrözések előtt, de menni kell és csinálni, mert nemcsak magamért vagyok felelős, hanem a gyerekemért is és nem, nem lehet normálisan gyereket ellátni ennyire vérszegényen. Tükrözés nélkül normális orvos nem fog Neked PPI-t felírni, mert nem teheti. Vénás vas akkor okoz ilyen tüneteket, ha nekifutásból nyomják be. Lassan kell azt beadni, akár infúzióban, és akkor nem lesz semmi kellemetlenség. Én már csak tudom, június óta 4 doboz vénás vasat kaptam (ezért csak enyhén romlott a vérképem azóta). Légyszíves vizsgáltasd ki magad!!!

serfecs (törölt) 2010.12.04. 19:06:37

@Leroi: ezzel csak egyetérteni tudok, annyi kiegészítéssel, hogy nekem egyszer próbálták ébren csinálni a vastagbéltükrözést és rosszabb volt mint a szülés. Valószínűleg a most kiderült összenövések és hegek miatt, de akkor bizony jajgattam. Tegnapelőtt azt mondta a dokim, hogy ébren nem tudta volna felvezetni a csövet, így is alig.

Leroi 2010.12.04. 19:07:57

@tbjárulékfizető:
Mivelhogy kissé az én szakmámba is átkacsint a kérdés, ezért énnekem az lenne a véleményem, hogy a vérnyomás és a pulzus ilyetén alakulásában a paraszimpatikus idegrendszer (n.vagus)
tehető felelőssé.
Amelynek kiterjedt hálózata szövi be a gyomorfalat.
Nos, reflexesen kialakulhat gyomorpanaszok esetén is szívfrecventia ill. vérnyomásváltozás...
Ami pedig refluxot illeti, az oesophagus (nyelőcső) falát érő ingerek okozta fájdalom annyira diffúz, hogy anginával, légúti panasszal, hátfájdalommal is összetéveszthető.
A zsigeri eredetű fájdalmaknak ez a diffúz jellege teszi nehézkessé az okok pontos lokalizációját.
És ez érvényes a tápcsatorna egészére, a nyelőcsőtől a rectumig.

Leroi 2010.12.04. 19:08:41

@panni75:
Igazán sajnálom és javulást Neked...:(

sárga nyúl 2010.12.04. 19:19:21

@panni75: Atyaég....Hajszálpontosan így néz ki a vérképem. Székletben nálad találtak vért? Ráadásul a hasam is gyerekkorom óta elég gyakran fájdolgál.
Elkeserítő. Na most már nem vagyok magabiztos. :((( Te lettél már rosszul az iv vastól? És infúzióban fix, hogy nem csinál ilyet? Milyen a műtét? És mi lesz ezzel a colitis erosiva-val? Altatásban csinálták a colonoszkopiát?

adamantium 2010.12.04. 19:20:58

szal szerintem ott tevődik fel a probléma, hogy kezelni akarunk egy betegséget vagy elfedni a tüneteit? mert a PP gátló az elfedi. olyan mint van egy csukló törésed, jegeled, meg szeded a fájdalomcsillapítót: nem fáj, esetleg dolgozni is tudsz, esetleg meg is gyógyul, esetleg életed végéig szedheted a fájdalomcsillapítót, vagy egyszerűen megröntgenezik és begipszelik vagy megműtik. millió egy oka lehet a refluxnak is, lehet manapság mérni, hogy mennyire jól zár a nyelőcső és a gyomor közti átmenet, ha kell lehet azt laparoszkóposan is plasztikázni, hogy szűkebb legyen. elébb utóbb a reflux nyelőcső nyálkahártya berepedéseket és vérzést fog okozni. egyébként nem lehet, hogy a szívproblémák pont egy vérzés utáni anémiához társultak? mert ugye a szív a kevés vörösvértesttel csak dupla munkával tud ugyanannyi oxigént szállítani?
következtetés: amikor az ember bekerül a kórházba aláír egy beleegyezési nyilatkozatot, nem kötelező, de ha aláírtad akkor aláveted magad a vizsgálatoknak és nem csak azoknak amik tetszenek

tbjárulékfizető 2010.12.04. 19:24:03

@Leroi: A fiatal asszony lassan elkotyogja, hogy mi is a baja:
Szteroidot szív, amiben egyrészt van hörgőtágító, másrészt refluxot okozhat.
Másrészt bizonyos tüdőbetegségek ( pl az enyém) hasonló tünetűek eleinte, mint amit leírt magáról allergiás asztma címén.
A légzésfunkció eredménye jó, ha fiatal, akkor szinte biztosan, csak a KCO pl. lehet rossz, és akkor tovább kéne vizsgálódni. Szóval lehet a reflux alap betegség, de lehet következmény is, aminek az alapja asztmából kiinduló egyéb, pl. szarkoidózis, fibrózis.

tbjárulékfizető 2010.12.04. 19:30:42

@sárga nyúl:
Bármilyen kórházi dietetikus rá tud állítani tartósítószer mentes diétára.
Az egyszer kivizsgált allergia semmit sem mond, mert eszkalálódik, mindig többre lehetsz allergiás. És a keresztallergia miatt nem ehetsz akármit.
A tartósító szer mentes diéta- ha betartod- arra jó, hogy a szervezeted egy kicsit fellélegzik és megpróbál gyógyulni. Hogy aztán a kórházat elhagyva ismét megpróbáljon a külső hatásoknak ellenállni. És tényleg meg fogsz lepődni. Nekem van egy listám, ami arról szól, hogy az egyik vivőanyagra való allergiám miatt milyen gyógyszert nem szedhetek, A legtöbb allergia ellenes szer beletartozik.

sárga nyúl 2010.12.04. 19:33:19

@adamantium: Ó jaj. Ha tudtam volna, hogy este még ilyen kommentek jönnek, nem ittam volna meg 2 kávét. :(
Nem, nem vérzés után volt a rosszullét.
Gondosan nem írtam alá... Húúú ezek után, amiket írtok, már látom, hogy én vagyok a hülye. Ezúton is elnézést, bocsánat, mea culpa, és hasonlók.

Leroi 2010.12.04. 19:34:02

@tbjárulékfizető:
A steroid kőkeményen megbokszolja a gyomrot is...
Azon túlmenően, hogy az endokrin rendszert is felborítja.
Azr sarcoidosisig nem jut el a dolog szerintem, vagy ha igen, ritkán.

sárga nyúl 2010.12.04. 19:37:57

@tbjárulékfizető: Hát írom én, amit kérdeztek... De a szteroidban nincs hörgőtágító, ahogy írtam már. Tényleg allergiás asztma, hidd el. Szuperjó pulmonológusom van.
Fiatal? Ez relatív. :)
A többit nem értem. :(
Az allergiaellenes szerekre vagy allergiás????? Nem semmi.

sárga nyúl 2010.12.04. 19:40:02

@Leroi: A beszívott szteroidnak nincs semmi mellékhatása, azt mondta a pulmonológus meg az orr-fül-gégész is. Ez nem igaz????

adamantium 2010.12.04. 19:45:17

@sárga nyúl: a nyelőcsőből kiinduló vérzésből származó hemoglobin teljesen megemésztődik, de a székletből kimutatható. ha nagy mennyiségű akkor akár szemmel látható színelváltozást okoz, bár a vastabletta is elszínezi a székletet, tehát ez nem egyértelmű. azonban napi 50 ml vér 24 órára leosztva nem nagy mennyiség könnyen lehet, hogy csak a labor mutatja ki a székletből, azonban a szervezet regenerálódó képességét már meghaladja így könnyen dekompenzálódik a beteg egy idő után. nem vagy hülye, csak a betegségérzeted nem elég erős, ez gyakori dolog, egyáltalán nem meglepő fiatal korban: "nekem nem lehet ilyen bajom, hisz makkegészséges vagyok" hányszor de hányszor halljuk. ha van egy gyanú ki kell vizsgálni, jobb azt kezdeti fázisban kezelni mint utána a mellékhatások mellékhatására is gyógyszert szedni

sárga nyúl 2010.12.04. 19:45:39

Az orvosokat kérdezem: létezhet az, hogy 25 évig valaki úgy vérezzen folyamatosan, hogy azt székletből egyszer se lehessen kimutatni? És hogyan lehetséges, hogy nem véreztem el a szülésnél? Ha valóban véreznék valahonnan?

serfecs (törölt) 2010.12.04. 19:45:57

@Leroi: Köszönöm!

@sárga nyúl: Igen, találtak, ezért volt szükség a vastagbéltükrözésre. Én IV vastól még soha nem lettem rosszul (más dolog, hogy jól se :-) ). Nézd, az infúzióban az a jó, hogy eleve egy híg lötty, lehet állítani a cseppszámot, és ad abszurdum le is lehet állítani. Egy prompt benyomott injekcióval utólag már nem sokmindent lehet csinálni.
A reflux műtét nehéz volt, hosszú volt a felépülési idő, de a legrosszabb az volt, hogy nem igazán voltam rá felkészülve, hogy mire kell számítani (gyomorszájnál elakadó falatok, ilyesmi). Mostmár azt mondom, hogy mindenképpen megérte, azóta nincs gyomorégés, nincs nyelőcső felmaródás, és főleg nem kell gyógyszereket szednem.
A colitisnél az van, hogy várunk a szövettanra, addigis el kell kezdenem szedni egy Salofalk 500 mg névre hallgató gyógyszert szájon át és a túloldalon is, aztán majd meglátjuk.

adamantium 2010.12.04. 19:46:42

@sárga nyúl: attól, hogy valami helyileg hat még felszívódhat belőle egy rész, főleg ha hosszú távon alkalmazzuk

sárga nyúl 2010.12.04. 19:49:23

@adamantium: Na de pont ez az, csináltak többször is 3x-os ismétléssel székletvizsgálatot, és nem volt benne vér.
A makkegészségestől távol állok, sajnos, de abszolút nincs időm ilyen dolgokat intézni, ha egyszer Despota felteszi a másik posztomat, kiderül, hogy miért. (Bár... azt hiszem akkor se intéztem volna ezt el, ha semmi más dolgom nem lenne... de most rám hoztátok a frászt.)

tbjárulékfizető 2010.12.04. 19:50:45

@sárga nyúl:
3 éves korod óta használod. Szerinted?
A szteroidban nincs hörgőtágító, csak a keverékben van benne. Amúgy asztma= hörgőszűkület= gyulladás. Hörgőszűkületre hörgőtágító, gyulladásra szteroid. Már miért nem kapnál hörgőtágítót is a keverékben, ha csak egy slukkot is?

sárga nyúl 2010.12.04. 19:53:16

@panni75: Laparoszkóppal csinálták? Altatásban? A mindenit, nem egyszerű Neked sem. Remélem nem kell újabb műtétre menned.

adamantium 2010.12.04. 19:53:26

@sárga nyúl: egy fekélyből vagy erózióból származó vérzés nem egyenlő a vérzékenységgel. egy vágott seb ha békén hagyják és nem fertőződik be akkor meggyógyul, de egy seb ami állandóan gyomorsavban ázik már lényegesen nehezebben. általában a labor kimutatja a székletmintából a megemésztett vért, de garancia nincs rá, mert lehet, hogy nem állandóan vérzik és nem egy hónapig gyűjtöd a székletet és azt vizsgálják meg. a gyomortükrözés az pontosabb talán mert amit szemmel látsz az a biztos (bár van ma már kapszulás módszer is de minőségben nem ér fel a gyomortükrözéssel - szerintem)

sárga nyúl 2010.12.04. 19:55:40

@tbjárulékfizető: Nem, az enyém hörgőtágítómentes, pont azért, mivel sem szükségem nincs rá, meg nem is bírom. Nem 3 éves korom óta szívom, mert akkor még ilyen nem volt itt, de borzasztó rég, az már biztos.

sárga nyúl 2010.12.04. 19:57:32

@adamantium: Egyáltalán van bármi értelme a kapszulásnak? Hiszen azt nem lehet forgatni. Lát, amit lát.

serfecs (törölt) 2010.12.04. 20:11:31

@adamantium: még nagy előnye a tükrözésnek, hogy bármi van, ott helyben tudnak belőle mintát venni.

adamantium 2010.12.04. 20:25:10

@sárga nyúl: fejlődik a tudomány, muszáj valami újjal előjönni ha betegeket akarsz odacsalogatni. a kapszulás módszer jobb a semminél, de véleményem szerint nagyon pontos diagnózist nem lehet vele felállítani, arra forog amerre ő akar meg aztán a fényviszonyok sem ideálisak ott lent, ha valami gyanús akkor nem lehet vele mégegyszer megnézni, de asszem találomra tud mintát venni
@panni75: sőt, lehet vele sütögetni, meg gyűrűzni a visszereket, kisebb bemetszéseket ejteni meg hasonlók, szal aki ért hozzá az sok mindent meg tud csinálni vele

bakela 2010.12.04. 21:32:27

1-2-3-mikrofonpróba-1-2-3

Hatodéves 2010.12.04. 22:11:58

A kapszula-endoszkópia nem inkább a vékonybelekre jó? A nyelőcsövön olyan gyorsan túl van, hogy talán még véleményezni sem lehet semmilyen betegséget a képei alapján.

Irkutszk 2010.12.04. 22:15:27

@Bikli néni: A Protonexa lanzoprazolt tartalmazó proton-pumpa gátló. Ha nem akar hatni, szólni kell a háziorvosnak, esetleg gasztroenterológiára kell beutalót kérni.
Ahogy előttem már írták, a gyomorsav termelődését gátolja. Nem azonnal ható szer, hanem egy folyamatosan kevesebb gyomorsavat eredményez. A hirtelen gyomorégésre az antacidokat (gyomorsavlekötők) tudnám inkább javasolni (Rennie, Talcid, Nilacid, Tisacid, Optacid, mondjak még?). Ezek a gyomorba leérve megkötik a savat (magas vegyértékű kationokat és bázikus anionokat tartalmaznak), és így csökkentik az égető érzést.

tódór piroska 2010.12.04. 22:32:13

@miklos.rabai:
Gratulálok a kiváló monográfiához, kicsit irígyellek is, mert nekem nincs már türelmem (és nyilván kellő ismeretanyagom sem) ilyen alapos összefoglalót (irhatnék tanulmányt is) írni és közkinccsé tenni.
Egy dologban mégsem értek egyet az általad írtakkal, nevezetesen:
" a gyomortartalom ... feljuthat a gégéig (rekedtség), károsíthatja a fogak belső felszínét, de bejuthat a tüdőbe (aspiráció) is (asztmát okoz)."

A nyelőcsőbe refluctálódott savas gyomorbennék vaso-vagalis reflex révén okoz krónikus laringitist (rekedtséget) és asztmát. Aspiráció reflux szövődményeként nagyon ritkán fordul elő (inkább csak alvásközben), és soha nem okoz asztmát, kisebb mennyiséget a beteg ki tud köhögni, nagyobb mennyiségű, ismétlődő aspiráció pedig tüdőgyulladást okoz.

A gyomortükrözés tekintetében is alapos és korrekt tájékoztatást adtál. Gyakorló gasztroenterológusként csak annyit tennék hozzá,hogy ún. alarm tünetek (felsőhasi fájdalom, fogyás, hányinger-hányás, véres széklet, vashiány) mindig kötelező, ezek hiányában, tipusos refluxos panaszoknál van helye az ún. PPI terápiás tesztnek, amit szintén ismertettél, de a szakma álláspontja az, hogy ebben az esetben is egyszer az életben ("once in a lifetime")ajánlott a gasztroszkópia.

Nem én vagyok, hanem én 2010.12.04. 22:47:47

@tbjárulékfizető:
Na, akkor igyekszem válaszolni!
Ez a fenti leírás azért is nehéz, mert úgy néz ki, hogy Sárga nyúlnak sok különálló betegsége van. Asztma, vashiányos anémia, és rekeszsérv következményes reflux betegséggel, amiket a terhesség biztos, hogy súlyosbított! És akkor ott volt a magas vérnyomás is, ami lehet sajnos, hogy a terhesség miatt alakult ki (a terhesség egyik lehetséges szövődménye az életet veszélyeztető preeclampsia, eclapmsia, de ez hála Istennek, most nem tartozik ide!), de a magas vérnyomás lehet attól teljesen különálló betegség is, kialakulhat anyagcsere betegségek (cukorberegség, magas koleszterin...), stressz talaján is. Ilyet nem említ Sárga nyúl.

Ellenben azt tudjuk, hogy kis gyermek kora óta asztmás. Amire szteroidot szippant, aminek igenis vannak mellékhatásai. Pl: csak a helyi hatásokat nézve a száj, torok, gége immunvédekezése károsodik, ami akár gombás fertőzésekhez is vezethet. De a szervezetbe ilyen úton bejutó szteroid kis része mindenképpen felszívódik! Aminek eredményeképpen sok-sok év múlva osteoporozis, izületi kopás, gyomorfekély, cukorbetegség... is kialakulhat.

Ugyanakkor az abban teljesen igazad van, hogy a tüdő betegségei hatással vannak a szívre és fordítva. Vagyis az asztma (mert a tüdő keringése sérül) önmagában megvastagíthatja a szív falakat, amik magas vérnyomáshoz vezethetnek. Amit tudunk, hogy volt szívultrahangja, de annak nem tudjuk az eredményét. Szóval elképzelhető, hogy a magas vérnyomást a szív strukturális átalakulása okozza, ugyanakkor, ha magas vérnyomás van, amit rosszul vagy nem kezelnek, az előbb-utóbb szív strukturális eltérést (vastagodnak a szív falai) fog okozni, ami rossz esetben szívelégtelenségig progrediálhat, ami visszahat a tüdőre, és a pangás miatt jön a fulladás, majd ha ez hosszú távon fenn áll akkor a tüdő strukturális átépülése... Szóval minden mindennel összefügg és minden mindenhez vezethet... :)

A magas pulzus viszont ebben esetben szinte biztosan a vashiányos anémia tünete! De ha van magasvérnyomás, strukturális szív eltérés, akkor hozzájárul a szív keringésének romlásához, infarktushoz, szívelégtelenséghez vezethet...

A vashiány okai között itt leginkább a vegetarianizmust (kevés vasbevitelt) tudtam elképzelni, de ezt Sárga nyúl visszautasította. Akkor marad a fokozott vesztés, ami vérzéssel történik: menstruáció (hisz nőről van szó), illetve okkult leginkább gasztrointesztinális vérzés. Illetve egy dolog még felmerülne bennem, mégpedig a genetikai háttér, mert hosszú ideje tartó vas szedése sem enyhíti a vashiányt. Elképzelhető, hogy a vas felszívása, szállítása vagy tárolása genetikailag sérült... Ami viszont itt tényleg probléma, hogy a vashiányt a terhesség biztosan súlyosbította...

Az írtam, hogy a magas pulzust szinte biztos az anémia okozta, de te azt kérdezted, hogy okozhatta-e a reflux. Egy esetben igen! Mert fájdalommal jár, ahogy a sav marja a nyelőcsövet! És a fájdalom a vegetatív idegrendszerre hatva növeli a pulzust!

A reflux viszont nem csak mellkasi fájdalmat, gyomorégést, savas felböfögést okozhat, hanem mivel a nyelőcső közvetlen a gerinc előtt van, ezért háti fájdalmat is (erre nem kérdeztél, de ezt Sárga nyúl említette), illetve mivel a nyelőcső a 2 tüdő közt halad lefele ezért tüdő irányába hata fájdalomként, görcsként is jelentkezhet!
És igen a reflux okozhat okozhat asztmát, mert a feljutó gyomortartalom, gyomorsav visszafele a tüdőbe is juthat!

Na most, ha egy kórképként akarom látni az egészet, akkor tennék egy meredek gondolatot:
Kezdetben volt az asztma! Amire gyógyszereket kapott, szteroidot is, ami meggyengítette a gyomor nyálkahártyáját, amiből lassan vérezget a beteg, így lett vashiányos és anémiás. Az asztma és az anémia hatással van a szívre így jöhet a magasvérnyomás. Majd a szteroid (gyengíti a nyelőcső záróizmát) és a terhesség kialakította a rekeszsérvet és a refluxot... :)

És a legszebb az egészben, hogy ez a folyamat szépen halad előre, újabb és újabb szervrendszereket érint, de a szervezet továbbra is egyensúlyban marad, a terápia továbbra is egyensúlyban tarja... Magasvérnyomás? Akkor azt csökkentjük! Vashiány? Szedünk vasat! Jön majd a diabetesz? Akkor kezeljük azt is!... Sárga nyúl meg még sokáig köztünk marad... :)

Na, mit szólsz ehhez?
Bár lehet ebből egy szó sem igaz, és minden betegség totálisan különálló... :)

tódór piroska 2010.12.04. 22:53:51

@Hatodéves:
Ahogy mondod. A kapszulás endoszkópia elsősorban az egyéb módszerrel nem vizsgálható vékonybél vizsgálatára alkalmas (bár a kettős ballon endoszkóppal elég jelentős -kb 1 -1,5 méter - jejunum vizsgálható felülről, a terminális ileum pedig kolonoszkóppal alulról. Maga a kapszula egy műszaki csoda: van benne egy akkumulátor, egy digitális fényképezőgép, egy vaku és egy rádióadó, ami a képeket továbbítja a vevőegységhez. Átlagos passzázsidőt tekintve 30.000. kimondottan jó minőségű, éles képet készít (másodpercenként kettőt, gyakorlatilag az egész béltraktus minden négyzetcentiméterét lefényképezi, nem marad holttér. A kiértékelő szoftver kiemeli a gyanús képeket, az orvosnak csak ezeket kell megnézni. A nyelőcső vizsgálatára kifejlesztett kapszula annyiban különbözik a hagyományostól, hogy mindkét végén van optika, így a gyors áthaladás és a random kapszulamozgás ellenére is ad használható információt, bár messze nem annyit, mint a tükrözés. Viszont mintavételre egyáltalán nem alkalmas. Sajnos, Mo-n a TB nem finanszirozza, így rendszerint a betegnek kell kifizetni az árát (tipustól függően 150-250.000. - Ft)

Több betegemnél sikerült az egyéb módszerrel ( gasztroszkópia + kolonoszkópia + CT + izotop + angiográfia) nem kiderithető okkult,esetenként massziv vérzést kapszula endoszkóppal identifikálni és a beteget ezáltal meggyógyítani

IrishOak 2010.12.04. 22:54:06

@Leroi:

Aki szenvedni akar az tud is...nincsen orvos aki ebből kigyógyítja. Isten kevés hozzá, hogy kicsiny nagyságát felébe rendelje:-)

Nem én vagyok, hanem én 2010.12.04. 22:55:07

@tódór piroska:
Köszönöm a kiegészítést!
Te vagy a gyakorló gasztroenterológus, ezért tökéletesen elfogadom, amit mondasz! Még egyszer köszönöm, ma is tanultam valamit! És ez így jól is van! De veled ellentétben én még csak nem is foglalkozom betegekkel... :)

IrishOak 2010.12.04. 22:59:31

Sárga nyúl:
Ez nagyon "gáz" volt. Aki nem akarja, hogy megtalálják a baját az ne csodálkozzon, hogy nem lelik.

Tényleg a férjeddel lehet a baj...de inkább veled:-) vagy nem nem kellett volna szülni(bár az mindig gyomorégéssel, vagy reflux-al jelentkezik.
Nem kell annyira szívre venni egy gyereket, mégha egy életen keresztül is terhet jelent majd:-)
bocsánat!

Dr.laikus PhD 2010.12.04. 23:26:09

@sárga nyúl:

De igaz! Hagyd már, mert meg fogsz hülyülni.
Orvosra hallgass, a többi amatőr szomszéd néni tanácsa és tudálékossága.

sárga nyúl 2010.12.04. 23:26:58

@miklos.rabai: Aztaaa...
A szív uh azt mutatta, hogy szuperjó kis szívem van. (Legalább valami...) A többihez hozzászólni sem tudok... De boldogan élek, míg meg nem halok. :)

sárga nyúl 2010.12.04. 23:29:31

@IrishOak: Nah, ha a köv. posztomat elolvasod ezt lehet, hogy meggondolod... Mármint a második felét... :D Az elsőben meg biztos leszel. :DD

sárga nyúl 2010.12.04. 23:30:56

@Dr.laikus PhD: Már meg is hülyültem. :) Kedves Szomszédnéni, hallgatok Rád. :) Vagy ne????

sárga nyúl 2010.12.04. 23:31:48

@tódór piroska: Köszönöm a hasznos információt!

Dr.laikus PhD 2010.12.04. 23:40:22

@sárga nyúl:

Rám ugyan ne!

Orvosra.
Kaptál tanácsot orvostól most bőven. Olvasás közben írtam, mondanám, hogy törlendő.

Én is szomszéd néni vagyok. :))
A saját tüneteimmel, a saját refluxommal és egyéb kórságommal vagyok többé-kevésbé tisztában, ami meg jön azt megtanulom. :DDD

IrishOak 2010.12.04. 23:46:50

@sárga nyúl:
Már többször olvastalak:-)mindig, mert akkor is olvasok ha nem írok;-)
A szív ami meg akar szakadni, meg is fog... még ha jókat hazudik is magának.
Van olyan akinek nem való a kötöttség, de nem dráma, csak önhazugság... lehet így is élni , bár rövidül az élet mint azt az orvosaink statisztikából mérik is.

A baj addig baj, míg meg nem magyarázza vagy az ember magának, vagy ha elég buta -akkor az orvosa:-) Aki nem megy gyomorbajjal gyomorvizsgálatra az minden csak nem okos...mindenki azt kapja amit választ - azért mert azt érdemli!hisz maga akarta a nyeretlen szelvényt.Nincs más , csak magunkban vagyunk - így mindig mi döntünk!Magunkban! Nincs ott senki - még ha azt is hazudjuk.
A külvilág sirámát felhozni(erősítendő a magunk fájdalmát) meg lélekrablás, és árulás - a segítség, és önzetlenség helyett.Az együttérzés teljes hiánya - a nővérek borzalmas emberfeletti teljesítményét leértékelően! Nem emberi! ... tessék dolgozni egy napot!!! helyettük!((( Az együttérzés nem részvét!!! ezt a monoteisták nagyon nem értik!))

sárga nyúl 2010.12.04. 23:48:58

@Dr.laikus PhD: Teljesen igazad van, már lehiggadtam. :) Miklos.rabai megnyugtatott. :D
De az a legjobb, hogy elsősorban nem is a saját problémám miatt írtam a posztot, hanem mert teljesen depressziós voltam a kórházi tartózkodás után a látottaktól. Mármint, hogy szerencsétlen öregeken, akiknek tényleg komoly bajuk volt, mennyire nem tudtak segíteni. :(
De úgy látszik ez a reflux téma nagyon érdekes. Vagy legalábbis gyakori.

bakela 2010.12.04. 23:50:53

-„később új, érdekesnél érdekesebb rosszullétek és görcsök kaptak el”
Nem 1x találni /ha keresni/ bizarr, krónikus tünetek mögött társbérlőket. Nemtom mé’ de eléggé, méltatlanul elhanyagolt a diagnosztikájuk, pedig a madzsarihoz hasonló sz@revő népeknél kéne reá meneh gondolmuk. Ha nem is ollan egzotikus /lasztminit?/ nyavallákra gondolmuk, mint a Chagas, /a Csavesz Hugó is ottan lakozik, de az más, bár eü. állomtitkárnak csereszabatos lenne/v. bilharzia, de az ascaris, neaggyáIsten az ancylostoma /ez a kedvencem- magyar nevéből láccik, hogy moderálási alapelvei vannak/ elég érdekes köröket ír le a zemberi szervezetben -gugli. /lásd: pedagógus, és egésségügyi életpálla modell/
Persze a mintavétel elég mekterhelő, kb. mint a gyomortükrözés: Vagy bele kell tojni magasról egy picike dobozba, esetleg – irgalom attya ne haggyá el- pici kanállal ugyanoda kakit merni /tudjuk, merjük, teszük/ Esetleg!!! nehézlovassági celluxot ragasztani a seggünk partjára, majd lehúzni. BRRR….a szőrös seggüek….
Szóval: féregpete; protozoon
-„gondolom azért a kardiológiára, mert túl magas volt a pulzusom, és a vérnyomásom is”
Akinek „vérszegénysége” van, annak teker a szíve rendesen.
Esztet szokták benézni a sztárkardiológiákon. Gyakran ők is okozzák a Zaspirinnel-> sumák gyomor- bélrendszeri vérezgetés-> zanémia-> tahókardia, lábszárvizenyő, collapsushajlam-> kész is a dignózis-> terápiarezisztens szívelégtelenség-> asztán előőbbutóbb tényleg igazi DCM, ISZB, CHF, mittudomén alakul ki. De akkor meg az a gond, hogy ménem lila a feje?- hát persze, hogy nem, mer ahhoz 3 g% feletti hemoglobin kellene a sötétebb fajtábul, de a zösszes sincs nekik annyi.
Annak az anaemiásnak is lehet kalandos a sorsa, akit először a szerteágazó panaszaival agyfurkászhoz visz a jó/rosszsorsa.
-nagyon alacsony a vasszintem (szinte nincs, de már apró gyerekkorom óta”
Ha tényleg így lőn, akkor a posztolóban kb. mindenhol /mindencsont, mindenmáj, mindenlép/ vörös csontvelő tenyészik- mindenfájhatgörcsölhetesetlegvérezhetstb/ Mega zagyába is –így már sok minden érthetőbb nekem is.
-A kapszulás gyomortükrözés pedig igenis kiválóan műxik: Bővebben: Be kell kapni előtte 1 kapszula alprazolam-ot

sárga nyúl 2010.12.04. 23:55:11

@IrishOak: Ugyanugyan. A nővérek ezt választották. Van amelyiknek van modora és segít: ezt értékeljük, és van amelyiknek nincs és nem segít. Azt meg nem szeretjük. Ennyi. Filozofálásba nem megyek bele, értelmesebb dolgokra tartogatom az energiámat. Pl. segítek a rászorulóknak. Bocs. :)

IrishOak 2010.12.04. 23:59:16

@sárga nyúl:
Nem; a nővérek Nem! ezt választották! -kérdezd csak meg- ha a nagy ökumenikus melód megengedi:-)
Ne kell lenézni a szart takarító, és most is óbégató, hisztiző betegek baját ellátó EMBEREKET!

sárga nyúl 2010.12.05. 00:00:26

@bakela: Kár, hogy a felét sem értem, mert tök érdekes. Főleg a csontvelő tenyészése.
Asszem a kapszulát meg azért bekapom. Az nem árthat.

Nem én vagyok, hanem én 2010.12.05. 00:00:33

@sárga nyúl:
Félre ne értsd, de amit írtam feltételezés, nem láttam egy leleted sem, nem én csináltam a vizsgálataid, de leírod a panaszaid, akkor nekem beindul az agyam... Olyan vagyok mint egy robot... Input be, megrág, kiköp... :)
Amit írtam, egyébként a legkevésbé sem azért tettem, hogy megnyugodj (tudom, hogy viccből írtad)! De (és ez most komoly) ezeknek a dolgoknak tényleg utána kellene járni!
Üdv.

sárga nyúl 2010.12.05. 00:03:48

@IrishOak: Nekem van ismerősöm aki nővérnek tanult, ámde inkább éhen hal, csak azt ne kelljen csinálnia. Ez is egy választás. Én nem nézek le senkit. Aki viszont nem megfelelően végzi a munkát, amire szerződött, annak fel kellene mondani. Elvileg. Csak nincs helyette másik. Ennyiért.

sárga nyúl 2010.12.05. 00:04:54

@miklos.rabai: Persze, tudom! És köszönöm!!!!

Nem én vagyok, hanem én 2010.12.05. 00:05:08

@sárga nyúl:
Aszongya bakela, hogy beleidben férgek fetrengenek, zabálnak, és jól laknak! Okozhatja a vashiányt tény és való!... :)

sárga nyúl 2010.12.05. 00:07:05

@miklos.rabai: :D Ez eléggé valószínűtlen a sok komplikált, celluxos vizsgálat után. :D

Nem én vagyok, hanem én 2010.12.05. 00:11:32

@sárga nyúl:
Hidd el, nem elképzelhetetlen!
Ha vannak, akkor leginkább a beleidben laknak, oda meg még senki sem kukkantott be, nem?... :)

health 2010.12.05. 07:54:25

@miklos.rabai: Azt honnan tudod, hogy az inhalatív szteroidnak törvényszerűen megjelennek a mellékhatásai? Milyen dózis mennyi ideig való alkalmazásánál? (Nem mindegy!) Az kétségtelen, hogy a lokálisan használt szteroid egy része felszívódik. De mekkora része? Az átlagos napi adag (2x200-250 ug)használata mellett - nagy beteganyagon végzett vizsgálatok alapján - még hosszú ideig való alkalmazás mellett sem jelennek meg a mellékhatások. A szájnyálkahártya gombás fertőzése pedig megfelelő használat (fogmosás előtt) sosem jelentkezik.

health 2010.12.05. 08:02:11

@Leroi: A szteroid igen, főleg, ha annyit szed, mely tud mellékhatást okozni. (Ez az esetek döntő többségében - ha az átlagos adagnak nem a többszörösét szedi - nem az inhalatív szteroidoktól van.)

health 2010.12.05. 08:06:17

@sárga nyúl: De igaz. Hidd el a pulmonológusdnak!

Leroi 2010.12.05. 08:42:15

@health:
Serdülőkoromban volt egy makacs kis ekcémám, amire hydrocortisonos kenőcsöt ajánlottak.
Egy idő után kezdett az arcom kigömbölyödni és a derekam megvastagodni, persze, hogy szóltunk a háziorvosomnak, aki azt monda, hogy stop, befejezni.
Nyilván, hogy visítva hagytam abba a kenceficét...

serfecs (törölt) 2010.12.05. 08:54:09

@tódór piroska: Az újabb kapszulák másodpercenként 30!!! képet készítenek, ami már video minőség. Ezzel azért elég jól átnézhető minden. Amennyire én tudom, inkább az a nagy hátránya, hogy mire a vastagbélbe ér, már eléggé le van merülve.

health 2010.12.05. 09:00:16

@Leroi: A szteroidmellékhatás mindig hatóanyag-, dózis- és időfüggő. Az inhalatív szteroidokat mostmár évtizedek óta használjuk. Elvégezték az ide vonatkozó vizsgálatokat. Kiderült, amit korábban írtam: ha a szokásos adagban, megfelelően alkalmazzák, nem alakul ki mellékhatás.
Az arcbőrre használt higítatlan szteroid más kérdés.

Dr.laikus PhD 2010.12.05. 09:01:14

@Leroi:

Különlegesen érzékeny voltál rá, vagy fene tudja mennyi szteroid volt benne.

7 évig szedtem, ebből nagy dózist 5 évig, a többi levezetés és fenntartó kezelés.

Kipofásodni a nagy dózistól 60 mg Medrol 3 hónap után kezdtem.
Laborom a lehetőségekhez képest volt jó, kicsit emelkedettebb májenzim csak.

Biztosan szerencsés vagyok, de a tiéd is extra. :))

(Gyerekem is a pubertásban ijedt meg, hogy szteroidos puffot kapott az asztmájára. Úgy döntött, hogy nem asztmás többet - és lőn, nem az)

Ugyandehogy (törölt) 2010.12.05. 09:06:33

@miklos.rabai: :)

ha viszont terhes, akkor a genetikai gyanút(th?) nem kéne komolyabban megvizsgálni, úgy tudom, öröklődik és kisgyermekekben komoly lehet....

Nem én vagyok, hanem én 2010.12.05. 09:29:56

@health:
Na, ezek azok a kérdések, amikre nem tudok válaszolni. Nincs tapasztalatom ilyen betegekkel, nem is foglalkozom asztmásokkal és tüdőbetegekkel. A szakirodalom legújabb kutatásait ebben a témában nem ismerem.
De ha a szteroid egy része felszívódik (mindenkinél más mennyiség), akkor lesz mellékhatása, tényleg csak idő kérdése (hogy mennyi az is személyfüggő).
Én csak azt mondom, ami az iskolapadban elhangzott (attól még a tényleges valóság lehet más). De legyen neked igazad, és tényleg legyen veszélytelen az inhalatív szteroid...

@Babette_:
A genetikai gyanú nem egyértelmű, mert a vas esetében a genetikailag meghatározott túlzott vas felhalmozódása a jóval gyakoribb probléma, és nem pedig a genetikai háttérrel rendelkező vashiány! Szóval, ha van genetikai háttere is a dolognak, akkor az nagyon ritka probléma kellene hogy legyen. Ne aggódj az utódokat illetően!... :)
A terápia vashiány esetén amúgy is csak a vaspótlás lehet!
Én egyébként csak próbálkozom. Bakela szerint férgei vannak. Ha hiszed, ha nem, ez a gondolat egész jó!
Úgyhogy én ezt most föl is adom... :)

Leroi 2010.12.05. 09:50:46

@Dr.laikus PhD:
Serdülőkorban persze, hogy az éledező...öntudatukat féltik a fiúk.

Ugyandehogy (törölt) 2010.12.05. 09:54:27

@miklos.rabai: férgek esetén nem fogyna...?
írhatok neked priviben egy kérdést?

Nem én vagyok, hanem én 2010.12.05. 10:24:05

@Babette_:
Sőt, akár más hiánybetegség is kialakulhat férgesség esetén! De akkor sem rossz a gondolat!
Kérdezz nyugodtan!

tódór piroska 2010.12.05. 11:10:12

@IrishOak:

Hogy jön ide a monoteistáknak címzett kritika??!!

tódór piroska 2010.12.05. 11:20:35

@panni75:

Magyarországon biztosan nincs ilyen, de tudomásom szerint (pedig figyelem a szakirodalmat), külföldön sem. A kapszulák másodpercenként 2, illetve a nyelőcső vizsgálatára kifejlesztettek, mivel annak mindkét végén van kamera, 4 képet készítenek. A jelenleg használatos, másodpercenként 2 (vagy nyelőcső esetében 4 ) képet készitő kapszulák képminősége kiváló, és, ahogy előzőleg is írtam,lefedi az egész gyomor- bél traktust, nem marad holttér.

A képminőség egyébként nem a képek készítésének gyakoriságán, hanem az optikán és az elektronikus képfeldolgozás fejlettségén (Mpixel) múlik.
A kapszulával az egyetlen baj, hogy a TB nem finanszírozza!

tbjárulékfizető 2010.12.05. 11:43:29

@miklos.rabai:
Itt most én tudok némi infóval szolgálni.
Az inhalatív szteroid szinte biztosan okoz gombásodást a szájban, mert: Nem tudok akkorát szippantani, ami igazán mélyre kerüljön és bár nem szabad, nagyobb adagot használok, hogy valami hatása is legyen. Hiába öblítek és mosok fogat utána, ez bekövetkezik. Az alábbiak használata után már nem.
A Medrol kinek mit okoz, azt, amire hajlamos. Nekem pl.( 3 éve szedek közepes mennyiséget 24-12 mg között) a cukor értékem jó, de a szemem romlik, a férjemnek 1 db szemtől megugrott a cukor 20 fölé.
Ami mindenképpen jó mellé: Legalon, kaukázusi kefír, pecsétviasz gomba és fogalmam sincs miért: cholagon csepp.
Nincs gombásodás, a reflux minimális.

sárga nyúl 2010.12.05. 12:06:54

@tbjárulékfizető: Gomba ellen gomba? Talán inkább joghurt, kefír helyett, nem?
A Cholagolt nekem letiltották, mikor kiderült a reflux.
Nekem még sosem gombásodott a szám az inhalatív szteroidtól. Pedig csak annyi, hogy fogmosás előtt használom.

serfecs (törölt) 2010.12.05. 12:20:38

@tódór piroska: menj a www.endomedix.hu oldalra es kattints a kapszulas endoszkopia linkre.
Tudom, hogy mitol fugg a KEP minosege, de en arrol a kem/masodperc mennyisegrol beszelek, ami ahhoz kell, hogy folyamatos mozgaskent lasd a felvetelt. 30 kep/mp eleg ehhez, 2 kep/mp sajnos nem.

sárga nyúl 2010.12.05. 12:43:58

@panni75: De ezt mintha csak a vastagbél vizsgálatára javasolnák, nem? Nincs ingyen...

tbjárulékfizető 2010.12.05. 13:02:15

@sárga nyúl:
Én próbálkoztam, nekem ez jött be.
A gombáról: nagyon sok gyógynövény van, amit nem használunk,,mert nem ismerjük, pedig fontos lenne. Én sokat ismerek, az egyik déd-dédanyám "füves asszony" volt, ami akkoriban gyógyítót is jelentett. Valami tovább adódott nemzedékeken keresztül, sajnos az ismeretek nagy része eltűnt.
A Legalon pl. a mária tövis nevű növény kivonata, a szteroid által okozott kért a májban csökkenti, vagy megszünteti.
A pecsétviasz gomba ( csak a kínai a jó) Magyarországon is terem, sokan a dísztök mellé beteszik dísznek egy tálba, mert szép, az állapota kemény, fás jellegű.
Még a kemoterápia mellékhatásait is segíti csökkenteni.
És tényleg jó a gombásodás ellen, amit a Medrol okozna ( Te ezt nem használod)
A cholagol részben simaizom görcsre jó, ami nekem fontos egy köhögési roham oldására, és a benne lévő gyógynövények egy részével a tüdőgyógyászat kísérletezik. Másra, pl epegörcsre soha nem használtam, mert az még soha sem volt.
Nekem bevált, főleg étkezés után, ha nem tartottam be a tartósítószer mentes diétát.
Reflux csak ritkán jön elő, de akkor nagyon és ilyenkor csak a diéta használ és két étkezés között a búza és egyéb gabona puffancs. Gyógyszert is próbáltam, a fentiekben valaki felsorolt egy csomót, nem jó és drága is.

Dr.laikus PhD 2010.12.05. 13:17:54

@tbjárulékfizető:

A diagnosztizált reflux esetében a támogatás maximális lehet, így pár száz forint csak.

tbjárulékfizető 2010.12.05. 15:05:32

@Dr.laikus PhD:
A Lansoptol 1000 Ft felett van, vagy félévente megyek szakorvoshoz, hogy olcsóbb legyen, de akkor sem nagyon olcsó.
Ami ez mellé kéne, és recept nélküli, az a drága ( Renie, almagél, dr Stomil)
ezeket és még mást, ami nem jut eszembe, ajánlják.
Helyette nekem bevált a kefír, mérsékelt étkezés, egyéb kiegészítők és a mozgás. A tartós szteroid ellenére fogytam, 10-15 kg között van a mínusz, attól függően, hogy úszok is, vagy csak szobakerékpár.

Irkutszk 2010.12.05. 16:01:24

@Dr.laikus PhD: Elnézést, hogy belekotyogok, de levették az Eü emelt listáról ezeket a gyógyszereket, tehát ebből a szempontból mindegy, hogy háziorvos vagy szakorvos írja, nincs rajta nagyobb támogatás.
Mivel támogatás van rajtuk, pontos árakat is tudok mondani, melyikért mennyi térítést kell fizetni.

Irkutszk 2010.12.05. 16:14:25

@miklos.rabai: Miért gyengíti a záróizmot a csoki és a kávé?

ondol 2010.12.05. 16:17:32

Miért erősíti a záróizmot 1 gram só szájban nyállal feloldva, és lenyelve?

Dr.laikus PhD 2010.12.05. 16:26:27

@ondol:

Tornáztat:D
Azonnal vissza akar jönni és Te meg vissza akarod tartani....

Vicc csak, de tényleg hánytat.

Dr.laikus PhD 2010.12.05. 16:27:41

@Irkutszk:

Köszönöm. Nem tudtam. Én sem járok ezért szakorvoshoz fél évente, kissé kényelmetlen. Van más gyógyszerem ami miatt muszáj.

ondol 2010.12.05. 16:33:07

@Dr.laikus PhD: ennyi nem hánytat.

Ez egy csipet só, és tényleg zárja a gyomor záróizmát, csak nem tudom hogyan.

Dr.laikus PhD 2010.12.05. 16:45:15

@ondol:

Nekem nem zárta. Neked igen?

tbjárulékfizető 2010.12.05. 16:54:58

@Irkutszk:
még én is várom a választ, de addig is egy adalék:"A teofillin (INN: theophylline) vagy dimetil-xantin egy metilxantin szerkezetű gyógyszeranyag, melyet légúti betegségek, úgymint krónikus obstruktív tüdőbetegség és asztma kezelésére használnak. Szerkezete hasonlít a koffeinéhez."
Azaz simaizom lazítók.

bakela 2010.12.05. 19:21:57

2010.12.05. 00:00:26 @sárga nyúl:
Igazából a zötletelés csak a kommentem
"ghillie suit"-ja. Valójában csak a kedvenc cenzoromat sztem vóna intellektualice alfélen billenteni: Nem jött be, merakkó má 30 nap lagziluiilszilencijót fújna a 3-,és 7 nap utánna.

serfecs (törölt) 2010.12.05. 20:13:04

@sárga nyúl: nekem az jött le, hogy ez ugyanúgy mindent "átnéz", hiszen ugyanúgy le kell nyelni. Egyik kapszula sincs ingyen, 250ezer és 350ezer között mozog az ára. És akkor ha talált valamit, még ugyanúgy be kell menni mintát venni... Tehát nem jó megoldás, szerintem.

adamantium 2010.12.05. 20:51:39

a kapszulával szerintem a gond az, hogy én nem látok rá garanciát, hogy 100%-ban mindent lefényképez (főleg ha elékerül valami amit nem bír átvilágítani), mondjuk erre a manuális módszerrel sincs semmi garancia, de azért valamivel jobb esélyeket látok. a lényeges különbség meg, ha valami gyanús akkor manuálisan körbejárom 10 percig ha kell, mintát veszek, kapargatom, bökködöm miegymás. erre a kapszula ugye nem képes

adamantium 2010.12.05. 20:53:18

@tbjárulékfizető: azért a teofiline nem egy gyors hatású készítmény, vannak mellékhatásai is, inkább retard készítményként fenntartó kezelésre jó mint hirtelen a tünetek enyhítésére,

Irkutszk 2010.12.06. 01:59:10

@Leroi: Na, most már nem is kapnál ilyet, ugyanis kivonták a forgalomból a hidrokortizonos kenőcsöt :) Már csak a Tetran-Hydrocortisone van, meg a hidrocortisone ampulla.

tbjárulékfizető 2010.12.06. 12:52:10

@adamantium:
Köszönöm, tudom. Tüdőügyben -sajnos- nagyon sokat tudok. A kérdés úgy merült fel, hogy a kávé miért okozhat refluxot. Én erre a válaszra tippeltem.

adamantium 2010.12.06. 17:05:17

@Irkutszk: kivonták? nekem van itthon egy, bár lehet, hogy rég lejárt. ha meg nincs forgalomban felírom magisztrálisra úgy csak megcsinálja a patikus ha már pont az kell valakinek

Irkutszk 2010.12.07. 14:05:01

@adamantium: Jep, a Hydrocortisone kenőcsöt kivonták. Magiban az ampullás injekcióból lehet elkészíteni, de az meg szuszpenziós (a kenőcs nem tudom, milyen volt, de gondolom, nem szuszpenziós, abból nehezen oldódik ki). Elocom, Laticort, Pimafucin/Pimafucort, Locoid vannak.

Ugyandehogy (törölt) 2010.12.07. 14:07:45

@Irkutszk: és ezekben is annyi szteroid van, mint abban? és lehet őket recept nélkül kapni?

Irkutszk 2010.12.07. 14:19:26

@Babette_: A Hydrocortisone-t sem lehetett soha recept nélkül kiváltani, mint ahogy semmilyen más szteroidos hatóanyagú gyógyszert sem. ... Miért lehetne??

Más hatóanyag van bennük.
© 2009-2015 praxis
blogszabályzat
süti beállítások módosítása