Köptetőt írt fel tüdőrákra

Petra levelében édesapjának elvesztéséről mesél. Háziorvosa későn vette észre, hogy nem megfázást kellene kezelni mindenféle köptetőkkel és nem küldte időben röntgenre, fül-orr gégészetre.
Tisztelt Praxis blog
Legtöbbször kórházakról esik szó itt a blogon, én a háziorvosomról írok nektek, aki véleményem szerint részben felelős édesapám haláláért.
Fél évvel ezelőtt apukám úgy tűnt megfázott, folyamatosan köhögött és be volt rekedve. Elment pár nap után a háziorvosunkhoz, aki ránézett és torokgyulladást diagnosztizált, felírt köptetőt és slussz, passz, hazaküldte. Másfél hét után sem akart javulni az állapota, ezért visszament az orvoshoz, aki megint csak köptetőt írt fel neki, de most egy másik fajtát.Nem küldte se röntgenre, se fül-orr-gégére. Közben apukám dolgozott, próbált nem figyelni a folyamatos rekedtségre, köhögésre.
Egyszer csak észrevettük, hogy egyre soványabb, ekkor már gondoltuk, hogy nagy lehet a baj. Két hónap alatt több, mint 10 kilót fogyott. Végül én vittem be fül-orr-gégére apukámat, amikor láttam, hogy már nagyon rosszul van, onnan küldték röntgenre. Kiderült, hogy tüdőrákja van... Alig tudtuk felfogni, hogy csak 2 hónappal későbbre kapott időpontot CT vizsgálatra, de addigra már meghalt.
Rengeteg vizsgálatra utalták be, de a vizsgálatok között hosszú hetek teltek el. Mire beutalták kórházba, már szinte járni sem tudott,gyakorlatilag úgy halt meg, hogy a kezelésekből egyet sem kapott meg. 49 éves volt...
Borzasztó, hogy tetek, hónapok telnek el ilyen sürgős beavatkozást kívánó esetekben is az egyes vizsgálatok között és az is borzasztó, hogy valaki, aki minimum 30 éve van a pályán nem hajlandó alaposan megvizsgálni a beteget, inkább a könnyű utat választja és felír valamit.
Hegedűs Petra
Van egy sztorija a magyar egészségügy helyzetéről? Megváratták, félrekezelték, megalázták, vagy ellenkezőleg, csupa jót tapasztalt? Küldje el történetét a praxisblog@yahoo.com címre, vagy használja Kórházértékelőnket!
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
El Visco Stello (törölt) 2010.11.28. 11:04:17
health 2010.11.28. 11:08:26
Sajnos Petra édesapjánál már semmiféle vizsgálatot nem lehet kezdeményezni.
health 2010.11.28. 11:10:39
El Visco Stello (törölt) 2010.11.28. 11:37:46
health 2010.11.28. 11:44:32
Hans Lopkowitz 2010.11.28. 12:08:16
Összefoglalva: rosszak, hasznavehetetlenek.
health 2010.11.28. 12:13:58
Dr.laikus PhD 2010.11.28. 12:20:00
Élek még én is! :DD
Röhej tudom, de bízom benne, hogy fogok is!
Biztos én vagyok a hiba a gépezetben....
Sokszor a butaság mulatságos. Nem kéne viccelned egy ennyire szomorú poston. :((
LBL 2010.11.28. 12:20:07
Azt ugyebár csak sejtjük, hogy Petra édesapjának is kissejtes volt, mert ennyiből ez nem derül ki.
Azt viszont tudjuk, hogy miután a röntgen tüdőrák-gyanút jelzett, még két hónapig nem történt se CT, se tüdő-bronchoszkópia, ami lehetővé teszi a szövetmintavételt.
Azt is tudjuk, hogy a háziorvos nem küldte további kivizsgálásra, legalább egy tüdőröntgenre.
Ha nem szarakodnak ennyit: élhetne még. És ez nem lenne rossz neki.
Tudom magamról.
El Visco Stello (törölt) 2010.11.28. 12:41:03
Lehet, hogy itt nem is egy orvos hibázott, hanem több. Nem vagyunk gyerekek, tudjuk, hogy vannak végzetes kórok, de hogy valami úgy vigyen el egy embert 3-4 hónap alatt, hogy egy köptetővel próbálták megakadályozni, ez több, mint hiba.
Örülök, hogy jól vagy és bámulom a higgadtságod.
johevi 2010.11.28. 12:46:49
pakesz (törölt) 2010.11.28. 12:49:28
amugy meg lehet az is, hogy annyira sulyos volt hogyha hozzanyulnak akkor meg ennyit se el, mert elofordulhat ez is
vagni kellett volna nem CTzni de ezt jobban tudjak a sebeszek
johevi 2010.11.28. 12:52:09
Természetesen ez csak mellékgondolat, az adott esetben nyilvánvaló a leírtak alapján az orvos(ok) felelőssége. Csak mindig értetlenül állok az előtt, amikor ismerősökkel beszélgetésben közben felmerül a téma, és azt mondják: "5 éve voltam utoljára tüdőszűrésen. Azóta nem küldtek behívót"
health 2010.11.28. 12:52:56
dr.pupak30 2010.11.28. 12:54:21
habár minden tiszteletem a tisztességes orvosoké, akik ilyen feltételek mellett hajlandóak még dolgozni, de sose bízz meg egy orvosban. ha nem vagy elégedett a diagnózissal keress más orvost, akár 2-3 orvost és olyat akinek több éves tapasztalata van az adott területen
health 2010.11.28. 12:54:39
magyarul 2010.11.28. 13:02:37
LBL 2010.11.28. 13:05:30
kvadrillio 2010.11.28. 13:05:35
A mai orvostudomány nagyon keveset tud ellene tenni CT-vel vagy CT nélkül is. :(
El Visco Stello (törölt) 2010.11.28. 13:05:40
"lehet az is, hogy annyira sulyos volt hogyha hozzanyulnak akkor meg ennyit se el"
Ez bizony lehetséges. Csak ezt senki nem tudta és erős a gyanum, hogy mostmár vizsgálat nélkül ki sem derülne.
LBL 2010.11.28. 13:10:48
Káin 2010.11.28. 13:31:15
Despota 2010.11.28. 13:32:12
pcmci 2010.11.28. 13:32:14
persze ettől még részvétem a hozzátartozóknak.
huncut 2010.11.28. 13:33:51
magyarul 2010.11.28. 13:38:43
Igazam van, de ha teneked olyan óriási szerencséd volt, hogy egy tüdőszűrésen, vagy valamilyen más vizsgálaton elcsípték azt a két-három hetes kaput, amikor azt lehet mondani, hogy időben észrevették a primer tüdőrákod (nyilván ha valamilyen áttét volt a tüdődben az gyógyítható lehet akár hónapokkal a diagnózis után is), akkor további hosszú életet kívánok egészségben.
LBL 2010.11.28. 13:39:04
10-15 évet mondanak, hogy ha addig nem dohányzik valaki, akkor már nagyjából azonos a kockázata a nemdohányzókéval.
Ebből szerintem két dolog következik. Az egyik, hogy ennyit a passzív dohányzás és a tüdőrák kapcsolatáról.
A másik, hogy a háziorvosnak rá kellett volna kérdeznie, hogy dohányzik-e a páciens, és ha igen, akkor nyomás sürgősen további kivizsgálásra.
Polifémosz 2010.11.28. 13:41:42
magyarul 2010.11.28. 13:42:10
jaj csak most olvastam, hogy mi az ábra. Kitartást Neked, és ha érdekel, tudok 6 éves túlélésről is úgy, hogy akkor nem meghalt a hölgy, hanem mivel tünetmentes volt, nem jelentkezett többet ;) Nem mondom, hogy ez a gyakoribb, de egyszer már láttam közelről.
huncut 2010.11.28. 13:42:24
Ha dohányzott, "megbűnhődött", ha nem, akkor is.
Fővárosunk levegője pl. olyan szennyezett, hogy már februárban elértük az uniós országokban megengedhetőnek tartott évi 35 szmogos napot...
yanchi345 2010.11.28. 13:46:32
A háziorvosom mondta, hogy végre jut ideje a valódi betegeire, mert a bepróbálkozók nagy részének nem ért 300 Ft-ot a dolog. De mint tudjuk, a vizitdíj valami akkora fene nagy érvágás volt, hogy kitört miatta a gyalogok lázadása.
Polifémosz 2010.11.28. 13:51:15
Én speciel túlsúlyos vagyok- akkor 20 év múlva, ha cukros leszek akkor nem mutogatok senkire, hogy miért lettem cukros, miért nem küldött a háziorvos belgyógyászhoz, dietetikushoz, meg miért nem ajánlotta fel a gyomorgyűrűzést.
Az életünkért vállalni kell a felelősséget.
Persze mindez azon a feltételezésen alapul, hogy dohányos volt.
health 2010.11.28. 13:55:17
health 2010.11.28. 13:58:25
health 2010.11.28. 14:01:08
Leroi 2010.11.28. 14:31:48
Isten nyugtassa Őket...:(
szgyula 2010.11.28. 14:46:19
A tüdőszűrés (hagyományos) nem jó tüdőrákra...
Daihelyon 2010.11.28. 15:09:39
Minden tiszteletem a Tied, de ilyet ne írj, hogy tudod a saját példádból, mert nem, nem tudod. Nem tudjuk mi baja volt Petra édesapjának, milyen korábbi esetei, szővődmények stb-stb. Minden eset más, nincs 100% hasonlóság.
Egyik rokonom minden évbán járt tűdőszűrőre, mégis kialakult nála, 4 hónap alatt elvitte. Másik rokon 27 évesen, nulla dohányzás, alkohol is alkalmanként, mondhatjuk egészséges élet mintaképe (és nem csak annak tűnt, de úgy is élt), erős ember, 4,5 hónap alatt vitte el a tűdőrák.
Úgy, hogy a kérhetem hanyagoljuk a saját példát, mert rögtön hozok rá 10 másikat.
draft22 2010.11.28. 15:11:16
Én fiatalabb vagyok, nem dohányzom 2 hónapja hasonló tűnetekkel mentem a háziorvoshoz, ugyanazt kaptam viszont azzal, hogy ha pár nap múlva nem enyhül kapásból menjek a gégészetre (oda nem kell beutaló), valamint megkérdezte mikor voltam tüdőszűrésen. Szerencsére elmúlt, a gégészet nem kellett, a tüdőszűrésre pedig elmegyek (ez az én felelősségem).
Leroi 2010.11.28. 15:13:46
Úgy tudom, hogy a tüdődaganat a pulmonológia (és persze, onkológia) szakterülete...
Richard Brinsley 2010.11.28. 15:30:26
LBL 2010.11.28. 15:31:09
Köszönöm. Azt hiszem, nagyjából tisztában vagyok az esélyekkel: 5 évvel a diagnózis után a betegek 95%-a már nem él.
De az ember már csak ilyen: szeretnék én lenni az a húszból egy.
szgyula 2010.11.28. 15:31:28
LBL 2010.11.28. 15:32:21
LBL 2010.11.28. 15:36:03
Legalábbis szerintem. Persze én nem vagyok orvos, nem tudom, mit ír elő az orvosi protokoll, ha létezik egyáltalán erre az esetre.
Richard Brinsley 2010.11.28. 15:37:23
huncut 2010.11.28. 15:51:53
tbjárulékfizető 2010.11.28. 16:17:22
Ha szakorvoshoz küldte, a szakorvos is tud azonnali ( max1-2 napos ) határidőre CT-t kérni.
Más: Orvos és laikus egyaránt megtalálja tüdőbetegségél a felelőst: biztos dohányzik.
Egyéb ok is lehetne, de nem tudok arról, hogy ezeket nyilvánosan vizsgálnák. Pedig az eszközök optimális felhasználása érdekében lehetne az előfordulások gyakorisága szerint is a beszerzéseket koordinálni. Pl. Nagy a gyakorisága a tüdőráknak Ajka környékén, mert a vörösiszap por alakban évtizedek óta jelen van. Ez most derült ki a TV-ből. Vagy tudják-e, és igaz-e, hogy a gyerekkori leukémia előfordulása Mezőkövesd térségében az országos átlag felett van? (A gyógyvíz rádióaktív, az elfolyó víz évtizedek óta öntözi a földeket)Vagy a Várpalota környéki szenek ( minden szén lehet kicsit rádióaktív) hamujában nincs sugárzó anyag, minden kimegy a füstgázzal. És itt is magas a tüdőrák aránya.
Vagy Ózdon van olyan lakótelep, ahol 100%-ban minden lakásban van rákos, vagy szí-érrendszeri beteg.Ez a 60-a években indult, ma már kevesebb az előfordulás. A házak a Martin kemence használt béléstégláját is felhasználták, ami szintén rádió aktív volt.
Szóval, foglalkozik az egészségügy ilyenfajta statisztikai vizsgálatokkal, összefüggést keresve egyéb környezeti hatásokkal? És akkor lehetne e szerint is súlyozni az erőforrásokat.
vuvuvu2 2010.11.28. 16:24:15
Irkutszk 2010.11.28. 16:25:31
Leroi 2010.11.28. 16:36:40
A többi a radiológus szemén múlik.
Persze, ha pulmonológushoz kerülsz, ott könyörtelenül meg is bronchoscopizálnak...
Bikli néni 2010.11.28. 16:41:21
Petrának pedig őszinte részvétem!
Olvasom most itt a tüdőszűrésről a véleményeket - nekem ez tök újdonság, hogy azzal nem lehet látni a rákbetegséget. Mennyibe kerül egy CT-vizsgálat? Mármint, ha lehet kérni egyáltalán magánrendelésen?
A vérvizsgálat meg egy olyan dolog, hogy ha én odamegyek a HO-hoz, hogy szeretnék kérni egy olyan vérvételt, amiből látszik minden, mert én dohányzom, és ki szeretném zárni, hogy tüdőrákom van - na akkor nem felírja a papírt egy vállveregetés kíséretében, hogy de előrelátó vagyok, hanem jól letol, hogy 1. én ne akarjak neki megszabni semmit 2. ha dohányzok és rákos leszek tőle, az az én bajom. Szerintem tuti ezt mondaná.
Egyébként, ahogy fentebb is írta valaki, a főváros levegője undorítóan mocskos. Én folyamatosan érzékelem, mert egy csendes, hegyilevegőjű kisvárosban éltem, mielőtt ebbe a bűzbe felköltöztem volna. Amikor volt a BKV-sztrájk év elején, akkor a sok gyaloglásban volt a legszörnyűbb. Aki akkor gyalogolt Pesten, és mondjuk kifújta közben az orrát, az pontosan tudja, látta a saját szemével, milyen borzasztó a légszennyezettség.
Nem csak cigitől lehet tüdőrákot kapni, mint ahogy májrákot sem csak az alkoholisták sem kapnak. Egy kedves barátom nagymamája úgy halt meg májrákban, hogy életében egy korty alkoholt nem ivott.
Leroi 2010.11.28. 16:44:17
Errefelé a háziorvosok meglehetősen sok vérmintát küldenek be körjárattal a kórház laborjába.
Valószínűleg rugalmasabbak...
huncut 2010.11.28. 16:44:44
LBL 2010.11.28. 17:05:32
Te viszont hagyd abba a dohányzást. Most!
Mindenki beszél összevissza, én pedig rendszeresen fekszem a tüdőrákos betegekkel együtt. Nincs egy se, aki ne dohányzott volna.
Persze nem találkozok mindegyikkel, szóval tuti hogy van, de elenyésző, abban egészen biztos vagyok.
Olyanról is tud mindenki, aki bagózott hetven évig, aztán kitörte a nyakát, amikor kiugrott a barátnője ablakán, mert hazajött a férj. :)
De akikkel én együtt fekszem, azok nem ilyenek. Azok tüdőrákosok, velem együtt, és mind dohányzik (vagy dohányzott sokáig), velem együtt.
Hogy nem lehet kimutatni sima mellkasröntgennel a kicsi, kezdeti daganatot, az eléggé valószínű. Senki nem látja meg, esélytelen.
Amennyit én értek hozzá: PET CT kellene, az a ma ismert legjobb módszer. Pillanatnyilag 250 ezer forint, holnapi vizsgálattal, vagy kell rá várni TB-re fél évet.
Ez van.
-gal nem lehet tojást festeni 2010.11.28. 17:34:33
de szeretném azt mondani, hogy az első háziorvos-beteg találkozáskor, azért feltehetően, a röviden leírtaknál valószínűleg több is történt.
Az "úgy tűnt megfázott" pontosabban mit takart? Pl.láza is lehetett, ez valódi megfázás mellett is szólhatott első lépésben , pláne ha a tüdeje felett sípolások ún. szörtyzörejek is hallhatók voltak esetleg.
Vagyis valóban lehetett egy megfázás autamatikusan, és sajnos mögötte, akár véletlenül is ezzel időben egybeesve a mélyben zajlott ( kezdődött ? ) a daganatos betegség...
Visszament az édesapja másfél hét múlva azzal, hogy még mindíg köhög.
Ilyenkor a "megfázás" helyzet megitélésétől , súlyossági fokától, tüdejének hallgatózási leletétől, láztól, aktuális elesettségétől, , stb. függ a következő lépés.
Még mindíg automatikusan nem feltétlenül kerül ilyenkor sem rtg. vizsgálatra a beteg.
Lehet próbálkozni legtöbbször még egy gyógyszeres kúrával, viszont felhívni a beteg figyelmét arra, hogy ha egy újabb 7-10 nap alatt nem javul akkor feltétlenül menjen vissza kontroll vizsgálatra, és ilyenkor már a nem javulás, vagy a talált eltérés esetén valóban ildomos egy rtg készítése.
"Végül én vittem be fül-orr-gégére"---
Mennyi idő múlva történt ez az utolsó háziorvosi vzgálattól ?
Tehát van néhány kérdés, amelynek ismeretében az esetet talán jobban meg lehetne itélni, és nem biztos, hogy a háziorvos elfűrészelhető.
Mindenesetre gyors lefolyású eset volt.
Arra már nem lehet válaszolni , hogy mi lett volna ha a CT 6-8 héttel hamarabb történt volna. /ugye ha jól értettem a panasz kezdetétől 2 hónap múlva történt egy rtg, és rá 2 hónap múlva a CT? /
vuvuvu2 2010.11.28. 20:47:29
Egyéb hitek és tévhitek:
A PET CT egy speciális CT, ezt csak egy mellkas CT kiváltására teljesen felesleges alkalmazni. Mellkas CT-t maszek alapon pl. Budapesten végeznek, a céget nem reklámozom, a neten simán rá lehet keresni, aki megtalálta a 250 ezres PET CT-t, ezt is meg fogja találni.
Vérvizsgálat: óriási tévedés azt gondolni, hogy egy sima, vagy akár egy komplex vérvizsgálatból ki lehet mutatni a rákot. Ami valóban mutat valamit az a tumormarker vizsgálat, azonban nem minden rákbetegségre van tumormarker, van olyan is, ami nem megbízható, azaz kb. 50%-ban mutatja ki a betegséget, és van olyan is, ami azért nem megbízható, mert eredményt mutat akkor is, ha nincs rák. Szóval ha valaki azt hiszi, hogy kér egy komplex vérképet a háziorvostól, az majd kimutatja a rákot, nagy tévedésben van. Egyébként a tumormarker vizsgálat sem olcsó mulatság, csak indokolt esetben alkalmazzák. Az a cég ahol a mellkas CT-t maszek alapon megcsinálják, ott csinálnak tumormarkereket is, de nem vagyok benne biztos, hogy mindent csinálnak amit pl. az Onkológiai Intézetben tudnak.
Sajnos senki nem érdekelt abban, hogy bizonyos infók akkora nyilvánosságot kapjanak, mint mondjuk az hogy Stohl balesetet okozott. Egyszerűen azért, mert akkor kiderülne, hogy a magyar eü szűrőrendszer egy nagy kalap kakaó, semmit nem ér, és pl. emiatt is hal a magyar olyan korán.
Még egy példa: sok orvos nem megfelelően végzi a méhnyakrákvizsgálatot sem, így az eredmény nem megbízható. Tavaly találkoztam egy 35 éves nővel akinek a méhnyakrákját 8 évig nem vették észre, pedig évente járt szűrésre és a végén elég nehéz helyzetbe került. Az ország egyik legjobb orvosa műtötte, de azt nem tudtuk, hogy ez elég volt-e ahhoz, hogy 2 éves kisfiát fel tudja nevelni...
bela 2010.11.28. 20:57:17
Az embernek felelősséget kell vállalnia a saját kreténségéért. Aki bagózik, az x év múlva tüdőrákos lesz. Nem tudok mit sajnálni azon, aki a világos figyelmeztetés (olvasd a doboz szövegét) ellenére is tovább bagózik. Ha pedig még azelőtt meghal, akkor tartsa magát mázlistának. Tudom, kemény szavak, de ideje szembenézni a tényekkel, hogy az ember nem saját szerencséjének a kovácsa, hanem a saját sírjának ásója...
bela 2010.11.28. 21:10:01
health 2010.11.28. 21:18:04
vuvuvu2 2010.11.28. 21:22:42
bela 2010.11.28. 21:28:15
Na de amikor valaki tudván tudva árt önmagának, és nem egy ballépésről van szó, hanem hosszú évek öngyilkolásáról, az ilyen embert mivel lehet biztatni, azt mivel lehet menteni? Nekem semmi nem jut eszembe, és tudom, hogy durva, de ez egyszerű ok-okozati összefüggés. Pl. leugrasz a 10. emeletről = kipurcansz, evidens. Bagózol = elvisz a tüdőrák vagy az infarktus, dettó evidens.
El Visco Stello (törölt) 2010.11.28. 21:38:15
Azt nem hiszem, akkor ismernélek.
tbjárulékfizető 2010.11.28. 21:42:38
Hagyjuk már ezt a 300 ft-os témát!
Abban az időben , ha szakorvoshoz kellett mennem, kellett háziorvosi beutaló, majd megkaptam a hatóanyag leírását a szakorvostól és mentem a háziorvoshoz a receptért.
Aztán , ha nem volt jó a gyógyszer, mert néhány betegségnél ennek többször nekifutottunk, akkor a kör előlről kezdődött. És itt nem a 300 Ft számított, hanem a háziorvos felesleges leterhelése, meg az én időm.
@vuvuvu2:
tudhatnám a statisztika forrását?
vagy csak úgy jött?
Egyébként azzal egyetértenék, hogy pl. a dohányzó tüdőbetegek magasabb térítési díjat fizessenek a gyógyszerekért. Csak akkor hol lenne a határ? És mit tehet egy passzív dohányos?
Aki iszik (és mennyit), az fizessen többet a belgyógyászaton?
De ha valaki nem elég fitt, keveset mozog, rosszat és roszul eszik, az is vét az egészsége ellen. Őt is büntessük?
bela 2010.11.28. 22:02:22
Ahol van még halálbüntetés, ott egyszerűen kiolvasható az ottani BTK-ból, ki miért erdemli meg a legsúlyosabb büntetést.
Nálunk nincs már ilyen, de itt is van bagódoboz, amire rá van írva, hogy halált okozhat.
Amint azt fentebb is írtam, egyszerű ok-okozati viszonyról van szó. Aki mértéktelenül zabál, az elhízik, aki meg van olyan marha, hogy bagózik, azt elviszi a tüdőrák. A kettőben az a közös, hogy mindkettő az elkövető hosszú ideig tartó önrontásának az eredménye.
Feltéve, hogy felnőttekről van szó (ha egyáltalán ez alkalmazható-e rájuk), akik felelősségük teljes tudatában teszik, amit tesznek, nem látok okot a szánalomra.
És ha már Isten nevét a szádra vetted, akkor talán ismered a vetés és aratás kérlelhetetlen törvényét, miszerint amit az ember vet, azt fogja (ha tetszik, ha nem) aratni. Aki bagózik, annak szomorú lesz a vége. Ilyen egyszerű a dolog.
rikavagyok 2010.11.29. 00:53:20
A legutolsó ügyeletemben volt egy betegem, akinek 16éve operálták a tüdőrákját, majd a fejéből is kivettek egy áttétet. (szövettant nem tudom mi volt)
Kalappal!
szgyula 2010.11.29. 03:30:59
wendytesztaburger 2010.11.29. 07:17:47
bela 2010.11.29. 11:39:18
Ez magyarra lefordítva azt jelenti, hogy mindenki bagózhat, ha úgy dönt. Más szavakkal: mindenki olyan fagyit nyal, amilyet választott.
Viszont (és próbálj egy kicsit elmélkedni a vetés-aratás törvényszerűségén) a számlát a végén ki kell fizetni. A bagónál ez pl. a tüdőrák vagy az infarktus.
Szóval lehet hőzöngeni, meg tiltakozni, sírni, dühöngeni, wendycica, csak egyet nem: megúszni a fizetést.
Ami pedig a TB-t illeti, nem szorulok a _te_ befizetésedre. És ha esetleg azért hisztizel, mert te magad is bagózol, akkor valójában én teszek neked szivességet, hogy az én TB-met a te oxigénpalackodra / kemoterápiádra költik, amihez őszintén sok sikert kívánok, ha eljön az idő. Csak egyet ne feledj: fizetni fogsz te is, pont úgy, mint a többiek...
2010.11.29. 13:29:40
@LBL: Kitartást és gyógyulást kívánok Neked!
@vuvuvu2: Ki mondta, hogy a tüdőszűrés tüdőrák szűrésére lett kitalálva? Ennek ellenére hazánkban a tüdőrákos betegségek egyharmadát így fedezik fel. www.oncology.hu/upload/onkologia/document/kezikonyv.pdf?web_id= 7.4 fejezet. (Nem azért linkelem már másodszor, mert csak ezt ismerem.)
@bela: Egy picit elhamarkodottan osztasz igazságot. (Soha egy szál cigarettát nem szívtam és utálom a füstjét.)
@Bikli néni: te sem tudod kizárni vérvizsgálattal a rákot, maximum a leukémiát.
@Leroi: rugalmasak? Talán nem ez a jó szó. Ui. ez a laborban egy határ teljesen felesleges vizsgálat formájában jelenik meg. Mint amikor Hgba1c vizsgálatot kéthetente kér a beteg, hogy megérte-e neki a diéta. A másik kedvencem a koleszterinek vizsgálata, amikor a betegek próbálgatják, hogy ha egy hétig nem eszik szalonnát, akkor változik-e, "csillagos" marad-e, és telefonon bejelentkezik 2-3 vérvételi időpontra, előre. Persze a háziorvost is meg lehet érteni, mert ő még kap egy karton tojást a nénitől ilyenkor, de a laboros csak a kezét kapja az arca elé.
vuvuvu2 2010.11.29. 19:44:52
"A tüdőtumorok 85-87%-a az aktív, 3-5%-a pedig a passzív dohányzással hozható összefüggésbe. Minél többet dohányzik valaki, annál nagyobb a tüdőrák kialakulásának kockázata."
A többi infó tüdőgyógyász barátnőmtől származik (áttét, veszélyes anyag stb.).
www.bhc.hu/gerinc/diagnosztikai-vizsgalatok/ct/
vuvuvu2 2010.11.29. 19:54:47
Senki sem állította, hogy a tüdőszűrés nem mutatja ki a tüdőrákot, viszont az általad belinkelt dokumentum is homályosan fogalmaz azzal kapcsolatban, hogy azok a tüdőrákos esetek, amelyeket a tüdőröntgen kimutat, milyen mértékben "gyógyíthatók". Azaz hány éves a túlélési arány? És pl. a mammográfiával felismert mellrákhoz képest milyen a tüdőszűrésen felismert tüdőrák túlélési aránya. Egyébként óriási naivitás azt feltételezni, hogy egy internetre feltett anyagba le fognak írni olyat ami megerősíti, hogy a MO-i szűrőrendszer az egyik oka annak, hogy a magyar korán hal. (Mert ahogy ezt fentebb írtam, igaz.) Sok orvos ismerősöm van, onkológusok is, és sok olyan infó van amiről nem beszélnek nyilvánosan. Rengeteg a hibás diagnózis, a hiányos műszerezettség és szakértelem hiánya miatt. A ráknál pedig az időben történő felismerés életet, éevket jelenthet!
vuvuvu2 2010.11.29. 19:59:54
Ez a rendszer pl. működik Hollandiában: bonus-malus rendszer van az egészségügyben, mindent figyelnek, az életmódodat és azt is, hogy milyen gyakran jársz szűrésekre. Pl. ha nem mész fogorvoshoz fél évente, emelik a díjadat (ez csak egy példa, de az egész rendszer így épül fel, az életmódod és a szűrővizsgálatok alapján fizeted a díjat).
Nagyon tudnám díjazni, ha nálunk is ez lenne, pl. a dohányosok többet fizetnének, és akkor abból futná a mellkas CT-jükre is, amivel egy esetleges tüdőráknál hosszabb életesélyük lehetne.
Azt pedig hogy ki dohányzik és ki iszik, néhány egyszerű vizsgálattal ki lehet deríteni.
Leroi 2010.11.29. 20:24:41
Hochachtungsvoll!
Ez tényleg így van, vannak mániákus önvizsgálók, akik, ha lehetne, órára lebontott statisztikát készíttetnének a különféle laborparamétereikről...:)
A háziorvos pedig a Le-Chatelier elvnek engedelmeskedve enged a nyomásnak...:)
Főleg, ha a hypochonder mami még tojással is nyomul...
/a doki persze nem tudja, hogy a néni a saját koleszterinszintjét csökkentendő inkább az övét növeli ezáltal:)/
2010.11.29. 20:30:21
1.) Az általam belinkelt dokumentum világosan fogalmaz, hogy a tüdőszűrés nem javasolt a tüdőrák szűrésére.
2.) A dolgok tisztázása miatt kaptad a linket: "Ne áltassa magát senki sem, és ha van itt orvos, ne kamuzzon az sem: az sztk rendelőkben elvégzett tüdőszűrés (5x5 cm-es fotó) alkalmatlan a tüdőrák időben történő kimutatására." => Egyetlen ide író orvos/hallgató sem mondott ilyet, senki sem buzdított senkit - a tüdőrákot megelőzendő - tüdőszűrésre.
tódór piroska 2010.11.29. 20:51:02
Egyébként a tüdőrák és a dohányzás között fennálló ok - okozati összefüggés évtizedek óta ismert, mint ahogy a dohányzás egyéb veszélyei is (szív-érrendszeri betegségek, egyéb szervi rákok, stb.) Mo-n évente 50.000. ember halála hozható közvetlen összefüggésbe a dohányzással, ez több, mint az alkohol okozta májbetegségben és balesetekben együttesen meghaltak száma. Sajnos, ennek ellenére inkább emelkedik a dohányosok aránya, főleg a fiatalok között.
A tüdőszűrés pedig tényleg nem alkalmas a rák kiszűrésére, nem is arra lett kitalálva, hanem a TBC-re.
És a legfontosabb: LBL-nek teljes gyógyulást kívánok, függetlenül attól, hogy dohányzott-e,vagy sem.
wendytesztaburger 2010.11.29. 21:02:30
Te egy olyan jellem vagy, aki vágyja mások halálát, sőt kínhalálát, és azt hiszed, ha dohányzásellenes álszent dumával álcázod magad , akkor ezt nem veszik majd észre. mert hát ugye a dohányzás rossz. Te rosszabb vagy. Sokkal.
wendytesztaburger 2010.11.29. 21:09:58
Egyrészt már eleve horribilis adó van a dohányárukon, másrészt, sem egy gyorsan ölő infarktus, sem egy gyors lefolyású tüdőrák nem okoz akkora terheket a TB kasszának, mint azok az amúgy szerencsés egyének, akik megérik 80-90. évüket, de már járni is alig tudnak és maguk alá csinálnak. Egyéb terhekenm való spórolásról ne is beszéjünk, pl min 15-20 évvel kevesebb időt töltenek el nyugdíjasan, mert nem is élnek addig. Ezzel kiba sok pénzt megspórlnak a társadalomnak.
scopolamin 2010.11.29. 21:34:54
Irkutszk 2010.11.30. 17:09:34
Sokkal inkább buzidítanék mindenkit arra, hogy az időseket tapasztalataikért becsüljük meg, és tisztelettel forduljunk feléjük.
wendytesztaburger 2010.11.30. 19:03:23
Kérlek, hogy ennek fényében olvasd újra a hsz-omat. Mi azt hiszem alapvetően egyetértünk. Amit az idősekről írtál, azzal is pl messzemenőkig egyetértek! Akik a dohányosokat üldözik, és megtagadnák tőlük a kemoterápiát, azok gondolkoznak ezzel a fajta logikával. velük csak így lehet kommunikálni, és rámutatni az alapvető ellentmondásokra a logikájukban.
sajnálom, ha nem jött át!
Leroi 2010.11.30. 19:13:10
ne feledjük, hogy amíg drasztikus szigorral nem szabályozták a dohányzás helyét, idejét,addig a dohányosok nemcsak megbetegedtek,hanem meg is betegítették a környezetüketl, ld. a passzív dohányosok tüdőrákját.
Ha volt egy bunkó főnököd, aki reggel megbeszélésen rágyújtott és a képedbe fújta a füstöt, te beosztottként tűrted, hogy ő, a cicája, a macája és még vagy két stréber bagózzon az irodában, szólni nem lehetett, hát nyakaltad a füstöt.
A dohány élvezeti cikk, tehát nem esik abba a kategóriába, amelybe a nélkülözhetetle, élet fenntartásához szükséges termékek (alapélelmiszerek, víz) tartoznak, lehet létezni nélküle. Ezek szerint szabad döntés kérdése, hogy rászokik valaki vagy sem, innentől kezdve a felelősség az övé.
Ha a pulmonológusa szavát betartja és tesz az egészségéért, túléli, ha nem, akkor sajnos rövid lesz a film.
Azt azonban, hogy mást is megbetegítsen a dohányos, igenis kőkeményen meg kell(ett) akadályozni.
Nincs ebben semmi nácizmus.
Irkutszk 2010.11.30. 19:16:07
adamantium 2010.11.30. 20:29:42
szóval a véleményem szerint lehet ezt szépíteni, de sajna amikor a háziorvoshoz került már meg volt pecsételve a sorsa
wendytesztaburger 2010.11.30. 20:41:58
Leroi 2010.11.30. 21:25:15
Egy bizonyos stádiumon túl igen fulmináns egynémely tumornak a progressziója...
Szerintem dohányos volt a szegény papa, bár ez a posztból egyértelműen nem derült ki.
adamantium 2010.11.30. 22:29:07
Irkutszk 2010.11.30. 22:57:49
Egyébként meg át kell szokni a real-time PCR-re, ha lehet. Gyorsabb-egyszerűbb-kisebb volumennel dolgozik.
Az utolsó 100 komment: