Ki volt az a barom, aki magukat ideküldte?

2010.11.16. 06:00

Kedves "praxis"!

 

Háromgyermekes édesanya vagyok, (9, 16, 18), az alább leírt történet a legnagyobb lányommal történt, aki nagyon szereti a kutyákat, jól is bánik velük, de hát a kutyáját egy másiktól meg akarta menteni. Van ilyen.

 

A történtek után mérgemben muszáj volt írnom valamit, és az aktuális esethez és a lelkivilágomhoz az abszurd novella tűnt a legmegfelelőbb formának. Ha valami a történetben nem világos, szívesen pontosítok, vagy leírom a történetet tényszerűbben is.

 

Az már csak egy szubjektív adalék, hogy az eset a 44. születésnapomon történt. A harapás délután 3-kor történt, az oltást végül is éjfél előtt kapta meg.

 

Üdvözlettel:

Kiss Ágnes

 

 

Kaland a Megvalósult Abszurd Országában

 

-Menj innen, te büdös dög! Hagyod békén a kutyámat !?! Menj már innen! Csobi, te is hagyd abba! Hagyjátok már abba! Eridj innen!... Au!


-Halló? Anya, figyelj, csak azért hívlak, mert megharapott egy kóbor kutya. Nem, ne aggódj, semmi komoly baj, csak kicsi a seb. De most mit csináljak?


-Nincs gazdája?


-Úgy tűnik, nincs. Páran látták már ezelőtt itt a parkban, de senki nem tudja, hová tartozik. Az emberekhez barátságos volt, csak a Csobánnal nem bírták egymást.
-Szerintem menj el a rendelőbe, ott van a III. utcában, nincs messze. Hátha éppen a te háziorvosod rendel. Úgy tudom, az ilyesmit sürgősen el kell intézni.

 

-Jó napot kívánok. Kutyaharapás? Nincs gazdája? Mutassa a sebet! Igen, hát ez tényleg nem nagy, de mindenképpen kell tetanusz elleni injekció. A seb most már rendben van, a receptet váltsa ki itt a szomszédban, aztán rögtön jöjjön vissza, és beadom.


-Tartsa a karját! Rendben, meg is vagyunk. Holnap délután rendel a háziorvosa, menjen el hozzá a veszettség elleni oltást megbeszélni. Viszontlátásra.

 

-Jó napot. Veszettség elleni oltást kér? Tetanuszt kapott? Rendben. Nos, nálam nincsen oltóanyag. Tulajdonképpen a Tisztorvosi Szolgálattól kellene kérni, de így, péntek délután? ... Hát, nem is tudom, talán menjen el a kerületi rendelőintézetbe.


-Veszettség elleni oltás? Nálunk nincs, menjen el a Fejér Lipót utcába, az ÁNTSZ-től kapja majd meg. Ott van ügyelet.

 

-Halló, Drágám, meg tudod nézni az interneten hogy van-e a Fejér Lipót utcában ügyelet? Nincs odaírva? Mindegy, csak pár percre vagyunk tőle, odamegyünk. Addig menj el az iskola elé Ágicáért, ott vár rám, azt hiszi, én megyek érte. Köszi, puszi!

 

-Ez úgy tűnik, zárva. Igen, itt áll: pénteken 12-ig. Keressünk rajta valami csengőt. Semmi. Nincsen ügyelet, vagy csak valami titkos bejáraton lehet bejutni? Most mit csináljunk?

-Elnézést, nem tudja, van itt valami ügyelet?
-Aranyoskám, én nem tudok itt ügyeletről, mindig zárva szokott lenni ilyenkor, de én nem szoktam ide járni, én csak itt sétáltatom a kutyusomat… Próbálja meg itt a szomszédban a Szent Imre kórházban.

 


-Hát én nem is tudom, van-e itt oltóanyag, próbálja meg a Traumatológián. A tükör mögött balra, aztán a folyosó jobbra.

 

-Sajnos nálunk nincs oltóanyag. A sebet ellátták? Tetanuszt kapott? Akkor mi itt nem tudunk semmit tenni, látja, milyen bolondokháza van itt, ez itt a Traumatológia. De hol is laknak? Budatétényben? Akkor Önök a Merényibe tartoznak. Mindjárt felhívom. Sajnos foglalt. Nem, nem tudjuk megadni a telefonszámukat.

 

-A Traumatológián nem tudtak segíteni? Na, mindjárt kikeresem a Merényi számát. Sajnos, nekünk nem szabad innen a portáról felhívni őket, de tessék, itt egy szám. … Ez meg nem létező szám lenne? Furcsa. Várjon, hívok valakit. A János kórházat kell keresni. … Halló? Nálatok sincs? Nem tudod hova kell akkor menni? Itt egy hölgy, és ide-oda küldözgetik. Hát, igen, tudom, de az ilyesmit sürgősen kell intézni. Azt mondod ÁNTSZ? Jó. … Tessék, itt van egy telefonszám, ezt próbálják meg.

 

-Halló? ÁNTSZ Biztonsági szolgálata. Nincs már félfogadás, már csak mi vagyunk itt. Már három órája próbálják? Hát rögtön ide kellett volna jönniük. Persze, itt van. Adok egy telefonszámot. Ez az ÁNTSZ száma, a Markó utcai mentőállomásnál van, az állatharapásos esetekkel ott foglalkoznak.

 


-Hát ezt nem veszik fel. Most mit csináljunk? Jó, gyere, akkor menjünk el a Markó utcába. Hát, igen, már ránk esteledett. De hát ez fontos, nem?

 

A mentőállomás mellett áll két férfi, mentősruhában.


-Jó estét! A lányomat megharapta egy kóbor kutya, ide küldtek veszettség elleni oltásért, nem tudják, hova kell menni?


- A Baleseti sebészetre menjen, a Fiumei útra!

 

-Halló? Szia, Apu, nem tudok veletek menni a Kutatók éjszakájára, mert veszettség elleni oltás után kutatunk…

 

-Jó estét! Veszettség elleni oltásra lenne szükségünk. Van Önöknél oltóanyag?


-Én azt nem tudom megmondani, majd a doktor úr megmondja. Ezt a jegyzőkönyvet töltse ki, amíg várnak. Hát igen sokan vannak, de én nem tehetek róla. Majd a doktor úr megmondja.

 

-Ki volt az a barom, aki magukat ideküldte? Látják, azt hiszik, mi vagyunk az adu ász, mindenkit ide küldenek. És ezért vártak itt két órát? Hát ezt nem hiszem el! Ajjaj, szépen lassan összeomlik a magyar egészségügy! … Nos, felhívtam a Markó utcai ÁNTSZ-t, ott voltak az ajtó előtt, csak nem látták. Igen, már várják magukat. Egyébként meg tessék, itt van a Központi Ágynyilvántartó száma, ha legközelebb bárkinek a családból baja van, beütötte a fejét, hasa fáj, bármi, ezt hívják fel, nekik tudniuk kell minden kórházról, mikor ki hol mit lát el, hol van szabad ágy, mindent. Ne kelljen ezt a tortúrát végigjárniuk. És adják tovább!

 

Jó estét! Ennyit küldözgették magukat? De hát csak az ÁNTSZ adhatja ki a vakcinát, ezt minden orvosnak tudnia kéne. Tessék, itt az oltóanyag, minél hamarabb adassák be. Hát, igen, a nulladik napon kellett volna megkapnia. Nos, éjjel 11 órakor a lakóhely szerinti ügyeletre lehet menni, ott adassák be.

 

Tartsa a karját, nem fog fájni…


Kiss Ágnes

 

 

 

 

Van egy sztorid a magyar egészségügy helyzetéről? Megvárattak, félrekezeltek, megaláztak? Küldd a praxisblog@yahoo.com címre, vagy használd Kórházértékelőnket!

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Irkutszk 2010.11.16. 14:19:49

Az oltásról: Tetanusz elleni oltás kötelezően van néhány gyógyszertárban raktáron. Egy. Mivel nagyon-nagyon ritkán kell, általában ez is a kukában végzi, és félévente költség. Szerintem megoldhatatlan, hogy mindig mindenhol kéznél legyen a veszettség elleni oltás is.

Én sem nyúltam volna a kutyák közé, mert megzavarom csak vele mindkét felet, a sajátom is simán belémkaphat.

A veszettség 100%-1 halálos, egy ember (Wikipedia szerint már hat) ugyanis túlélte már, viszont ne örvendezzünk nagyon, neki(k) is visszamaradtak súlyos idegi problémái(k). Öröm az ürömben, hogy a kórokozó elég lassan terjed a szervezetben (kb 3 mm/h), úgyhogy nem _olyan_ sürgős az oltás beadása, mint a tetanusz ellenié.

P75 2010.11.16. 14:22:09

@pakesz: én amikor a saját kutyám volt a hunyó és nem engedte el a másikat, két dolgot alkalmaztam sikerrel:
1. hasán a bőrt erősen megcsíptem
2. ha az első nem használt, elkezdtem a torkát nyomni (nem fojtogatni!)
De amíg mindkét kutya vicsorgott, én sem nyúltam közéjük soha.
@Leroi: én szeretem a kutyákat, de ha valaki az enyémet bántaná, simán lebüdösdögözném. Sőt! Imádom a gyerekeket, de ha valaki az enyémet bántaná, nyugodt szívvel szólítanám kisköcsögnek.

Leroi 2010.11.16. 14:26:34

@P75:
Akkor lesüllyedsz az ő szintjére...

Nevem Earl 2010.11.16. 14:29:40

Jó a stílus, megfogja a magyar egészségügy lényegét. Káosz, átláthatatlanság, fejvakarás, leszaromság...

jackjunior 2010.11.16. 14:34:02

Leírnád a Központi Ágynyilvántartó számát, hogy ennyivel is előrébb legyünk?
Köszönöm: JJ

fullfruit 2010.11.16. 15:03:19

@jackjunior: ha valami baj van, és hívod a mentőket, és megkérdezed, hogy hova tartozol ügyeletben, akkor átkapcsolnak a KÁNY-hoz, és nagyon kedvesen válaszolnak, sőt, rákérdeznek, hogy tényleg elég jól vagy ahhoz, hogy magadtól felkeresd az ügyeletes kórházat, vagy visszakapcsoljon a mentőkhöz.. amúgy a telszám: 3542461 (azt hiszem)

bélabú 2010.11.16. 15:04:23

Oké, tegyük fel, hogy anyám telefonszámát elmentem ICE név alatt is. (Jó esteben a készülék engedi, hogy egy számot két néven mentsek el). És akkor az milyen jó lesz már, hogy amikor ő hív, akkor nem azt írja ki a készülék hogy "Anyu hív", hanem hogy "ICE hív".

Ha több embert is így adok meg, akkor híváslista úgy néz majd ki Anyu, Apu, Apu, Anyu helyett, hogy ICE1, ICE2, ICE2, ICE1.

Hát klassz...

fullfruit 2010.11.16. 15:08:43

@jackjunior: KÖZPONTI ÁGYNYILVÁNTARTÓ,
ÁNTSz Budapest Fõvárosi Intézete Központi Ágygazdálkodási Osztály (KÁNY)
1055 Budapest, V. Bajcsy Zs. út 76. (Bejárat: Markó u. 26.)
1393Bp. pf. 412
Telefon: 311-6000, fax: 331-7327

gpetersz 2010.11.16. 15:27:04

Klassz, hogy itt most megkapjuk a számot ezen a blogon. De az adómból fenntartott egészségügyben nem lehetne ott mindenhol a "tudás"?

A legutolsó háziorvosnál is. Vagy mindenki belexarik?

gnme 2010.11.16. 15:27:29

Ez egy ilyen mi. Helységnév katalógus.

Kapcsolatok nélkül egészségügyben nem lehet. (anyós negyven év, unokatesó húsz év .. és még így is KÚRVA nehéz, mindenki tartja a markát)

csak_egy_comment 2010.11.16. 15:33:44

A tetanusz oltás jogos volt, de a veszetség elleni szerintem felesleges volt uis , Budapesten évek óta nem volt veszett állat, köszönhetően a kutyák kötelező oltásának.

mostmar_kicsit_unom 2010.11.16. 15:35:19

a veszettség elleni oltást nem csak legvégső esetben adják, alapos gyanú esetén, hasfalba? úgy tudom, hogy az vmi nagyon durva cucc, és nagyon fájdalmas.

mildi 2010.11.16. 15:35:56

ice tárgykörhöz kapcsolódva: az irattárcámban van egy kis határidőnapló. annak elején ott szerepelnek a nevek és telszámok, akiket értesítsenek, ha baj történne velem. + ott szerepel a vércsoportom, taj számom (és ha lenne ilyen, állandó betegség, szedett gyógyszerek)
irattárcám meg mindig nálam van.
vhol egyébként azt olvastam, hogy a mentősök, rendőrök inkább kikapcsolják a telefonokat, nehogy utólag azzal lehessen gyanúsítani őket, hogy horribilis számlát csináltak a szerencsétlenül jártnak. inkább telefonálnak a kórházból pl. vagy ez se igaz?

P75 2010.11.16. 15:37:12

@csak_egy_comment: ez hülyeség. A kóbor kutyákat nem oltják. Ha ismeretlen kutya harap meg, az a protokoll, hogy megkapsz 5 db veszettség elleni oltást. Ez van. Sőt, ha rókával találkozol, és csak megsimogatod, már oltanak is, szó nélkül.

mostmar_kicsit_unom 2010.11.16. 15:38:44

@Irkutszk: egész pontosan amerikában, egy fiatal lányon alkalmazták a mesterséges kómát, aminek a segítségével a világon első regisztrált esetként valaki nem halt bele a veszettségbe.extrém módon lelassították az idegrendszerét, így vírus sem tudott olyan tempóban bejutni az idegrendszerbe, mint általános esetben.
viszont azt egész biztosan tudom, hogy ha valakit megharap egy veszett állat, akkor nagyon gyorsan meg kell kapnia az ellenszert, gyakorlatilag azonnal. minden elvesztegetett perc hatványozza a halálos kimenetet valószínűségét.
akinél megjelentek a tünetek, az már menthetetlen.

mostmar_kicsit_unom 2010.11.16. 15:43:23

@csak_egy_comment: magyarországon a hetvenes évek óta úgy anblok nagyon ritka a veszettség. akkor csináltak egy nagy irtást, sikeresen. ettől függetlenül nem szabad hozzányúlni, vagy akár közeledni is gyanús állathoz.
egyébként ilyen szempontból a denevérek a legveszélyesebbek, ugyanis (amennyiben jól emlékszem az arányra) 60-70 %-uk túléli a veszettséget, viszont terjesztik.
a fentebb írt amerikai lány is egy denevértől (karmolás, harapás, mittomén) kapta a vírust.

P75 2010.11.16. 15:50:54

@mostmar_kicsit_unom: nem, régen hasfalba adták, mostmár vállba, de igen, nagyon-nagyon fáj. És minden esetben adják, amikor az állat kiléte nem ismert.

DonnaQ · http://vojazs.blog.hu/ 2010.11.16. 15:56:13

pöpec a történet. Azt tudják, hogy a veszettségbe bele is lehet halni?

mostmar_kicsit_unom 2010.11.16. 15:57:40

@DonnaQ: rosszul fogalmazol. a veszettségbe nem bele _lehet_ halni, hanem a veszettség vírusának a mortalitása (a nagyon korai ellenanyaggal való beoltás hiányában) 100 %-os.

mostmar_kicsit_unom 2010.11.16. 15:59:05

@P75: nemmondod. ez nagyon durva. mi fáj benne amúgy? mikor beadják, vagy a mellékhatások? homályos emlékeim szerint elég brutális mellékhatásai vannak ennek az oltóanyagnak.
mikor használni kezdték, csak reménykedni tudtak benne, hogy a beteg nem pont a beoltásba fog belehalni. persze azóta már gondolom korszerűsödött.

DonnaQ · http://vojazs.blog.hu/ 2010.11.16. 15:59:24

@mostmar_kicsit_unom: ironikusnak szántam a kommented, remélem a válasz is az :-)

Irkutszk 2010.11.16. 16:00:41

@mostmar_kicsit_unom: Szerintem a 0. nap 24 órájában benne volt a délután 3 után az éjfél, elég rendesen.

Minden esetben adnak veszettség elleni oltást, ha nem bizonyított, hogy a harapás kivitelezője oltott.

Irkutszk 2010.11.16. 16:02:31

@mostmar_kicsit_unom: Köszi az infókat, nem tudtam róluk. A macskák is veszélyesek abból a szempontból, hogy fejre támadnak, ha veszettek, viszont tudtommal nehezen kapják el a betegséget, ne kérdezd, miért.

mostmar_kicsit_unom 2010.11.16. 16:05:04

@Irkutszk: én nem vagyok ugyan szakértő, de azt sejtem, hogy nem mindegy, hol harap meg az állt.
ha a kislábujjadon megharap a veszett állat, sokkal több időd van a beoltásig, mint ha a nyakadon, vagy fejbőröd megkarmol/harap egy denevér. ugyanis a veszettség vírusa az idegpályákon vándorol fel az agyba (namost hogy a gerincvelőt is megfelel-e neki, azt nem tudom, de valszeg nem).
szóval a végtagsérülés valszeg sokkal több időt ad, mint egy fej/nyaki.
de egyiknél sem tudom pontsan, hogy mennyi idő van, és hogy honnantól számít a folyamat visszafordíthatatlannak. miután elérte a vírus a központi idegrendszert, vagy mikor megjelentek a tünetek.

Kavics 2010.11.16. 16:05:07

A számot azért ki lehetne posztolni!!!!!!!!!!!!

mostmar_kicsit_unom 2010.11.16. 16:06:26

@Irkutszk: ez egy nagyon érdekes felvetés. valószínűleg azért támadnak fejre, mert a vírus úgy hamarabb bejut a központi idegrendszerbe, tehát nagyobb esélye van a szaporodásra. és ez egy nagyon érdekes összefüggés, de semmi tudatos, vagy misztikus nincs benne. úgy hívják, hogy adaptáció, egy evolúciós hozadék.

Leroi 2010.11.16. 16:06:30

Besz@rok, megint itt van a lelkes adófizetők
népes serege, akiknek a kegyelemkenyerén élünk.
Jó lenne végre az eszetekbe vésni, hogy a LEGJOBB egészségügyi ellátást kapjátok a leginkább lesz@rt orvosoktól...
Azonkívül az orvos is fizet, nem is kevés adót...
Nem beszélve a minimálbéren bejelentett adócsaló/táppénzcsaló/világcsaló magyar vállalkozók népes seregéről.
Kérnénk tisztelettel őket b@sztatni a kakás pénzügyi helyzet miatt, OK?!

mostmar_kicsit_unom 2010.11.16. 16:07:27

@DonnaQ: bocccsss :D néha nem veszem észre magam.

Irkutszk 2010.11.16. 16:07:30

@mostmar_kicsit_unom: Ezért írtam meg, hogy kb 3 mm/óra sebességgel terjed a vírus az idegpályákon. És ezért írtam azt is, hogy veszélyesek a veszett macskák (ahogy a denevérek is ezért veszélyesek).

Irkutszk 2010.11.16. 16:10:11

@mostmar_kicsit_unom: Ebben erősen kételkedem :D nem hiszem, hogy egy vírus olyan komplex szervet, mint a macskaagy ennyire tudatosan át tudna programozni. Illetve akkor a többi állatfajnál miért nem teszi ugyanezt? Egy vírus nagyon kicsiny, amikor nincs gazdaszervezetben, még szinte élőnek sem definiálható. Egy darabka RNS vagy DNS, meg az ezt körbevevő burok, esetleg néhány kész fehérje, semmi több.

Leroi 2010.11.16. 16:11:45

@Irkutszk:
Ami aztán irtózatos gyorsasággal replikálja önmagát és percek alatt megfertőzi a központi idegrendszer egészét.
A rhabies okozta halál pedig az egyik legrondább és legborzalmasabb, ami elképzelhető...

Öreg Sam 2010.11.16. 16:13:15

A posztoló a hibás,jó fajta kutyát kell tartani!
Kiváncsi lennék arra a kóbor állatra,amelyik az én 80 kg-os fekete dogommal kikezd...
Bocs' :)
A tetanusz jogos,de a veszettség elleni ráér napok mulva is.Évtizedekig vadásztam,nekünk beadták társulati költségen,hasba,piszok fájdalmas,de úgy emlékszem,évekig hatásos.

Irkutszk 2010.11.16. 16:13:30

@Leroi: Ez már erősen eltér a témától, de én ebből a szempontból inkább a tetanuszra szavazok...

mostmar_kicsit_unom 2010.11.16. 16:14:29

@Irkutszk: márpedig valahogy ráveszi az idegrendszert, amin élősködik, hogy segítsen neki tovább terjeszkedni. szerintem ez egyáltalán nem furcsa. számtalan ilyen tudományos tény van, ami hihetetlen, és mégis működik. sokan nem tudják az ilyesmit elfogadni, és magasabb erők tudatos munkáját látják benne.
ennek a vírusnak ez a fajta agresszív élősködése egyáltalán nem olyan hihetetlen szerintem.
gondolj arra, hogy az élet kialakulása mennyire hihetetlen egybeesés, ennél jóval furcsább. mégis megtörtént.

Leroi 2010.11.16. 16:15:23

@Öreg Sam:
Kaukázusi véreb...
Előtte a dobermann és rottweiler is
hason csúszva apportírozik, amikor rájuk pillant...

mostmar_kicsit_unom 2010.11.16. 16:15:45

@Leroi: igen, ez a betegség borzalmas. nem csoda, hogy annyi hiedelem épült köré. én mindig maximálisan óvatos vagyok minden állattal, és ha furcsán viselkedik, azonnal bekapcsol a fejemben a vészriadó.

Leroi 2010.11.16. 16:17:23

@Irkutszk:
Úgy van, a harapott seb mindig fertőzött
is. ATPA-t (+/- TETIG) mindig adnak harapott sebnél, Lyssa elleni oltást szelektíven, ha nem bizonyított a kutya beoltottsága...

Irkutszk 2010.11.16. 16:19:35

@mostmar_kicsit_unom: Én a tudományban és Istenben hiszek. Szerintem ennyi elég egy embernek.
A viselkedésbeli változást inkább a szétroncsolt idegsejteknek tulajdonítom (mindenféle vizsgálat nélkül), mint a vírus programjának. Ha végignézed a fajok között, milyenek a tünetek, egy növényevő nem válik vérengzővé. Tehát nem ültet bele az állatba egy viselkedési mintát a vírus.

the as · http://thelongestlistofthelongeststuffatthelongestdomainnameatlonglast.com/ 2010.11.16. 16:26:06

A lof@szt faj. Kaptam en is belole 5ot, eszre sem lehetett venni, SEMMI mellekhatasa nincs. Volt ez a regi hasfalas remtortenet, es szerintem ebbol van ez a nagyon faj legenda. Ha fajt, akkor melleszurtak, vagy valaki megsozta az oltoanyagot :) En ugy tudom, hogy a vegtagokon tortent harapasok utan 1-2 nap meg siman belefer. Van (kulfoldiaban) ahol adnak immunoglobulint is, ami gyakorlatilag ellenanyag, ami arra az 1-2 hetre jo, amig kialakul a vedettseg az oltastol, de nagyon draga, es itthon nincs (megkerdeztem:D)

mostmar_kicsit_unom 2010.11.16. 16:30:57

@Irkutszk: a sérült idegrendszer sokféle zavart eredményez. én azt próbáltam elmagyarázni, hogy a veszettség vírusa úgy adaptálódott, hogy a gazdaszervezetet olyan viselkedésre készteti, amivel segít neki a fajfentartásban. ez sima evolúció. természetesen nem tudatos, hiszen tudata csak az embernek van. de nem kell hozzá tudat vagy akarat, nem azon múlik.

Irkutszk 2010.11.16. 16:51:18

@mostmar_kicsit_unom: A veszettség vírus főként az Ammon-szarv és a hippocampus (magyarul is ez a neve) sejtjeiben okoz elváltozást, úgynevezett Negri-testek képződnek. Ez a két terület a tanulásban, és a memória kialakulásában vesz részt. Eddig a tudomány. Az én következtetésem szerint a fertőzött állat így egy még ösztönösebb, ősibb viselkedési formát vesz fel, ezért a ragadozók aggressziója és a növényevők más jellegű tünetei. (Más tünetek is vannak, amiket az egyéb területek érintettsége okoz, természetesen.) Ezeket a tüneteket tehát nem a vírus adaptációja hozza létre, hanem a gazdaállatok különböző szervezetei különféleképpen reagálnak. Természetesen az ember szempontjából sokkal lényegesebb, hogy a ragadozók támadólag lépnek fel, és ezért veszélyesebbek a terjesztést illetően, ezért sokkal jobban hangsúlyozzuk ezeket a fajokat/tüneteket, mint a veszettség tünetei. Ha a róka bebújna a barlangjába és olyan hangos szűkölés mellett, hogy a szomszéd megyében is hallják, elpusztulna, hidd el, csak akkor foglalkoznánk a rókák veszettségével, amikor veszélybe kerülne a teljes faj.

mostmar_kicsit_unom 2010.11.16. 16:59:06

@Irkutszk: nézd, ha a veszettség vírusa úgy pusztít, hogy a nagyon mélyen rejtőző ösztönöket motiválja, ami feltevésed szerint a fejre támadás, akkor tehát a veszettség vírusa ráveszi a macskát arra, hogy az ősi ösztönöket használva közelebb juttassa a következő céljához.
végeredmény szempontjából ez csak részletkérdés.
de szerintem ezen felesleges vitázni.

egyébként növényevők is dührohamoznak, és támadólag is viselkedhetnek, pl. a lovak.

mostmar_kicsit_unom 2010.11.16. 17:04:05

klassz volt a mai beszélgetés, nekem most mennem kell, pá mindenkinek:)

Leroi 2010.11.16. 17:16:34

@mostmar_kicsit_unom:

Ez a hozzászólásod így, a nickneveddel együtt teljes...:)

Leroi 2010.11.16. 17:21:06

@Irkutszk:
Gyönyörű magyar neve is volt anno, a klasszikus neurológia korában a hippocampusnak, úm. "csikóhaltekervény"...
Maga a görög (görög-latin?) kifejezés is csikóhalat jelent, ugyanis a nagyon plasztikus fantáziájú, élénk képzelőerejű agyboncnokok akkoriban ilyen alakúnak látták a kipreparált halántéklebenyrészletet...
Az Ammon-szarv pedig már egyenesen
a mitológia világába való (bár találó) elnevezés...:)

Irkutszk 2010.11.16. 17:44:59

@Leroi: Csak kiütközik, hogy én fél évig tanultam anatómiát! :D
Sohasem jutna eszembe csikóhaltekervénynek nevezni a hippocampust...

Öregnővér 2010.11.16. 17:50:16

@Nevem Earl: Hm. Lehet, hogy csak kistérségi specialitás, de: harapott bejön az ügyeletre, sebellátás, Tetanusz, ingyen, a kórház készletéből, nincs patikába bóklászás, dobozdíj, és jön a java, a jegyzőkönyv. Ha nem jön sürgősebb ellátásra szoruló, az akkor is 30 perc, ambuláns lap, jegyzőkönyv, háziorvos és állatorvos elérhetőségével, e-mailek az ÁNTSZ-hez, s másnap a háziorvosnál van az oltóanyag. Természetesen az állatorvos intézkedik az állat megfigyeléséről, amennyiben ismert a gazdája és valamiért nem volt beoltva.
Természetesem, ha hozzák az állat oltási könyvét és érvényes, akkor csak az AT-ig jutunk.

apolka11 2010.11.16. 18:10:49

Szép napot!

A veszettség tényleg szörnyű betegség lehet (még jó, hogy van ellenszer), a férjem annak idején Romániában tizenvalahány hasbaszurit kapott, mert egy kiskutya megharapta az erdőben..

Egyébként, akit érdekel, a veszettség (is) a témája Garcia Marquez A szerelemről és más démonokról c. regényének. Gondolom orvosi alapja nem sok, de vannak benne erős leírások...

apolka11 2010.11.16. 18:12:55

Bocsánat, 20+ 6 oltást...brrr

NemesekErnyo 2010.11.16. 18:36:20

@Öregnővér: Korrekt. Kifelejtetted, hogy amennyiben az "áldozat" nem egyezik bele az oltássorozatba - van ilyen is!- két darab tanú előpurgálása, aláírása, iratok iktatása, későbbi cirkusz megelőzése érdekében évekig tudatos megőrzése, egy példány ÁNTSZ-be küldése. Területileg illetékes állatorvos felvadászása, részére írásban is értesítés.

Leroi 2010.11.16. 18:37:29

@Irkutszk:
Én pedig csak egy évig gyógyszertant, de álmomban most is felsírok időnként, ha azok a vizsgaidőszakok előtörnek éjjel...a hippocampusból...:)))

Leroi 2010.11.16. 18:40:59

Merthogy "az alvás, a memória és a hippocampus összefüggését akut hatásnak tekintik, ami az alvás alatti hippocampális aktivitásnak az emlékek
konszolidációjára gyakorolt kedvező befolyását jelenti"...írják a nálam sokkal nagyobb neurológus elmék tanulmányaikban...
:)

Bikli néni 2010.11.16. 18:47:34

"itt van a Központi Ágynyilvántartó száma, ha legközelebb bárkinek a családból baja van, beütötte a fejét, hasa fáj, bármi, ezt hívják fel, nekik tudniuk kell minden kórházról, mikor ki hol mit lát el, hol van szabad ágy, mindent. Ne kelljen ezt a tortúrát végigjárniuk. És adják tovább!"

Nem tudom, ez volt-e már, de végülis mi a Központi Ágynyilvántartó száma? :)

Bikli néni 2010.11.16. 18:53:28

@El Visco Stello: Ez terjed, és valóban jó ötlet, de én továbbra is azt hangsúlyoznám, hogy egy életveszélyes állapotban lévő embernél nem sokat segít, ha ICE van a telefonjában. Inkább tartson mindenki egy cédulát a pénztárcájában, azon szerepeljenek az esetleges betegségek, allergiák és a szedett gyógyszerek. Erre rá lehet írni az értesítendők számát is. Annak nagyobb hasznát veszik a kórházban. Egyébként sem túl életszerű, hogy az életveszélyes állapotú beteget ellátó mentős pont a telefonjában fog pötyögni. De majd Szabidoki kiigazít, ha tévedek. (Ettől persze az ICE még lehet, nem akarok lebeszélni róla senkit.)

NemesekErnyo 2010.11.16. 18:53:49

@Bikli néni: Azért nem egészen világos, hogy az ÁGY!!!nyilvántartó hogyan oldotta meg a polémiát olyan injekció ügyében, ahol még ágy sem szükséges... a 'hol van szabad ágy' pedig kifejezetten azt sugallja, hogy hol húzhatja meg magát éjszakára, akinek nincs hol lefeküdnie, cöööcccö... majd felhívom a reptérről, ha későn jövök haza.

Bikli néni 2010.11.16. 18:55:04

@Babette_: Ezért vettem ki én is. Teljesen meghülyül tőle a telefon. Maradtam az elég egyértelmű anyu/apu stb. beírásoknál.

NemesekErnyo 2010.11.16. 18:55:39

@Bikli néni: A bukszában kotorászás másféle indíttatásra nyit gondolatsort a bámészkodóknál... :)

Bikli néni 2010.11.16. 18:58:59

@Babette_: A véradásról is külön posztot lehetne írni! Engem komolyan érdekelne, hogy egyes emberek miért nem adnak vért. Többektől hallottam már, hogy "elvből", meg "csak mert nem", de ezt egyszerűen nem tudok megérteni. Én háromszor próbáltam sompolyogni, hogy adnék, de amikor meghallották, milyen gyógyszert szedek, rögtön elhajtottak :(

Dr.laikus PhD 2010.11.16. 19:00:14

@NemesekErnyo:

Itt semmi nem világos, hiszen senki nem tudta hová kell menni.

Mentősöknek nincs fogalma arról hogy az ügyeletes ANTSZ közvetlenül mellettük van, hogy nem a Baleseti Sebészet látja el ebben az esetben a megharapottat.
Marad az Ágynyilvántartó, mint mindenek tudója.

Nem világos, de ettől még lehet hogy így működik?

Ez tényleg Abszurdisztán...

Öreg Sam 2010.11.16. 19:01:40

@Leroi:
Igen,a kaukázusi se egy vicckutya,nekem is volt,még a feelségemre is rámordult,ha nem tetszett valami.Igazi falkavezért igényel,senki másnak nem hajlandó :)
Szivem szerint mégiscsak a dog,fegyelmezett,intelligens,és nem tudja magáról,hogy oylan naaaagy,mikor az ölembe ugrik :))

Bikli néni 2010.11.16. 19:02:02

@NemesekErnyo: Hát nem is az utcán kell a buxában kotorászni :) Az már a mentőben, úton a kórház felé, vagy a kórházi személyzet. Szerintem egy mentésnél amúgy se gondolná senki, hogy a mentős épp kizsebeli az illetőt. De tudod mit? Ha engem visznek be élet-halál között a kórházba, és megkeresi az orvos vagy nővér a pénztárcámból a papírt, és ezzel megmenti az életemet, akkor egye fene, vigye azt a hatalmas összeget, amit a pénztárcámban hordok (--> ebédpénz).

NemesekErnyo 2010.11.16. 19:05:57

@Dr.laikus PhD: A főváros majdnem mindenben másképpen működik :) Vidéken kevesebb felesleges körrel elkapják az illetékes grabancát.

NemesekErnyo 2010.11.16. 19:11:14

Nem tudom, hogy miért jött most email a válaszról, korábban sosem kaptam.

Bikli néni 2010.11.16. 19:16:13

Na, azt regélje el valaki tudatlan személyemnek, hogy ha a betegség 100%-os halálozási arányú, akkor a veszett állatok hogy nem döglenek meg a Cujo-szindrómától?

Irkutszk 2010.11.16. 19:16:40

@Leroi: Más tanszék, nekünk külön van Gyógyszerhatástani. Be-be-be!

Dr.laikus PhD 2010.11.16. 19:19:39

@NemesekErnyo:

Állatorvosunknál találkozta evvel a hatalmas jószággal.
Szegény nagyon beteg volt.
A pad alá bújt félelmében és reszketett mint a nyárfalevél.
Négy embernek kellett behúzni a rendelőbe...:)))

Leroi 2010.11.16. 19:23:46

@Öreg Sam:
Igen, a dog nemes kutya. Van egy méltatlanul mellőzött, majdhogynem harcikutya-sorsra juttatott fajtája, az argentin dog, albínó-egyedekkel...

Ami a kaukázusit illeti, egyik ismerősömnek, egy háziorvos-dr.-nőnek volt egy hatalmas példánya, hát annak volt egy érdekes tulajdonsága, bárkit beengedett az udvarra, de senkit sem engedett kimenni. Bárhogyan is próbálkoztak, semmi esélyük nem volt. Lett légyen az barát vagy besurranó tolvaj, mindnyájan benntrekedtek, amíg a gazdi szabad utat nem adott...:)))

Leroi 2010.11.16. 19:24:55

@Irkutszk:
Kemény szak a gyógyszerészeti...
Kis méregkeverők...(főleg a gyógyszerészhallgató-kolleganők) :P

Irkutszk 2010.11.16. 19:27:06

@Leroi: Igen, papírom van róla, hogy méregkeverő vagyok. ;)
Egyébiránt, egy jótanács (még Édesanyámtól): Gyógyszerész háziasszonynál érdemes megvárni, amíg ő kóstolja meg a levest először. :D

P75 2010.11.16. 19:29:04

@mostmar_kicsit_unom: a beadas napjanak estejen fajt a szurt karom, de ugy, mintha le akarna esni.

@the as: Az jo, h neked nem fajt, de attol meg ugye lehet fajdalmas? Es nem legenda, en is megkaptam mind az otot.

Leroi 2010.11.16. 19:33:42

@Irkutszk:
Vagy a klasszikus karikatúra:
Királyi fogadáson terített asztalnál ül a két király és a házigazda uralkodó rászól a kelyhet a vendégnek felszolgáló apródra:
"-Nem ismered az udvari szabályzatot?! Méregpoharat mindig balról szolgálunk fel!"
:)

Bikli néni 2010.11.16. 19:45:16

@Irkutszk: Köszi szépen, elolvastam.

Annyit még meg tudna valaki mondani, hogy a tetanusz oltás hogy működik? Azt elég egyszer egy életben megkapni, vagy minden "baleset" után újat kell adni?

Egyszer külföldön voltam, és egy konyhakéssel elég rondán elvágtam a kezem, össze is kellett varrni. (A háziorvos bácsi, akivel egymás szavát nem értettük, úgy megijedt, hogy nem adott a varráshoz érzéstelenítőt, brr.) Aztán a kínszenvedés végén - a tolmácsunk segítségével - mondta, hogy tetanusz, persze nekem már minden bajom volt, húztam a számat. Akkor megkérdezte, hogy megkaptam-e a kötelező gyerekkori oltásaimat (igen), erre azt mondta, hogy akkor nincs is szükség tetanusz-oltásra. Azóta se értem, mi volt itt az összefüggés?

Irkutszk 2010.11.16. 19:51:51

@Bikli néni: Kútfőből annyit tudok a tetanuszról, hogy nem akarja senki megkapni (merevgörcs a magyar neve, a betegség lényege, hogy amilyen idegi folyamat elindul, azt nem képes leállítani a szervezet, tehát ha meg akarsz fogni egy poharat mondjuk, akkor görcsösen megszorítod és nem tudod elengedni, és ez igaz minden mozdulatra). A kórokozó egy anaerob baktérium, ami azt jelenti, hogy csak oxigén-mentes környezetben életképes. Ezért vakcináznak mély sebeknél, főleg olyanoknál, amelyek földdel érintkeztek (legjobb példa a szögbe lépett a gyerek...). A földben rengeteg ilyen baktérium van, és a mély seb legmélyére már nem jut oxigén a levegőből.

Leroi 2010.11.16. 19:53:00

@Bikli néni:
Vaúúú...s ez hol történt, Ghánában?:(((

Leroi 2010.11.16. 19:55:57

"A sebellátással egyidejűleg haladéktalanul meg kell kezdeni a sérült immunprofilaxisát is. Erre két módszer áll rendelkezésre: az aktív immunizálás, valamint a passzív mmunizálás. Az aktív immunizálás 0,5 ml adszorbeált tetanus anatoxin (TAT) beadásából áll, passzív védelem létrehozására humán eredetű, tetanus immunglobulin alkalmazandó (TETIG 500). Ez utóbbi adagja legalább 4 NE testsúly kilogrammonként.

Az immunológiai védelem módját a sérült kora, valamint a sérülés jellege szabja meg. Más az eljárás az 1940 december 31 után, illetve az ez előtt születettek esetében. A sérülést illetően az egyszerűbb eseteke mellett meg kell különböztetni bizonyos fokozottan veszélyes körülményeket: fejsérülés, súlyosan roncsolt seb, kiterjedt égés, szennyezett seb, idegentest bekerülés, vérzés, radioaktív sugárhatás.

Az 1940 december 31 után születettek tetanus elleni védelme 0,5 ml adszorbeált TAT adásával biztosítható. Ha 1 éven belül történt emlékeztető oltás, újabb beavatkozás nem szükséges. Amennyiben azonban a sérülés a különlegesen veszélyes kategóriába tartozik (l. fent) a TAT adása mellett a passzív immunizálást is el kell végezni.

Az 1940 december 31. előtt született, nem oltottak, illetve oltottságukat igazolni nem tudók tetanus gyanús sérülése esetében TAT + TETIG, aktív/passzív védelem végzendő egyidejűleg. A, teljes védettség komplettálása érdekében a TAT adását 1 hónap, majd 1 év táján, meg kell ismételni. Meg kell említeni, hogy e korosztályokban, 1986-ban, hazánkban kiterjedt oltási kampány zajlott, amely nagy szerepet játszott a betegség gyakoriságának jelentős csökkenésében.

Fontos tudni, hogy a tetaus betegség kiállása után nem marad vissza védettség, A fertőzött szervezetben termelődő és súlyos károsodást okozó toxin mennyisége oly minimális, hogy az immunrendszert nem stimulálja. Ezért a gyógyult beteget 2 + 1 séma szerint TAT oltással immunizálni kell..."

Hát ez van...:(

Ugyandehogy (törölt) 2010.11.16. 20:01:34

@Bikli néni: Talán lusták.
Én is szívesen adnék, de sajnos most nem lehet, épp azomat vizsgálják.

Bikli néni 2010.11.16. 20:03:27

@Leroi: Nem, fejlett uniós országban, aminek nem beszélem a nyelvét. Mindent én sem tudhatok :) De szerencsére kéznél volt a rokon, akinél nyaraltam, ő tolmácsolt. Hogy a doktor bácsi miért nem adott előtte szurit, azt nem tudom, de szemmel láthatóan meg volt ijedve (háziorvos), mert eléggé vérzett. A társalgásunk nagyjából ennyiből állt:
Bikli néni: "ÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁ!"
Doktor bácsi: Silencio!
:)

Ugyandehogy (törölt) 2010.11.16. 20:04:01

@Bikli néni: Tőlem a múlt héten úgy kérdezték, hogy az elmúlt 5 évben kaptam-e. Azt feltételez(t)em, hogy akkor 5 évig véd.

Bikli néni 2010.11.16. 20:05:05

@Irkutszk: Köszi az infót! A vége ismerős, a tesóm mikor pici volt, jól belelépett egy rozsdás szögbe. Kapta is a szurit rögtön.

Irkutszk 2010.11.16. 20:13:41

@Babette_: Interneten kutakodva találtam olyan definíciót, hogy 10 évig ad védelmet egy aktív immunizálás, illetve olyat is, hogy passzív immunizálás után hat hétig nem kell újraoltani (ez utóbbi mint a Magyarországon érvényben lévő rendelkezés volt leírva). A veszélyeztett szakmákban szerintem oltatják a dolgozót/magukat bizonyos időszakonként, nem tudom, ez mennyi időt jelent, lehetnek egyéni eltérések.

Én egyszer (már Üllőn) nagyon csendben megleshettem egy tetanuszos lovat, nagyon bánatosan álldogált. Csak remélem, hogy felépült.

Ugyandehogy (törölt) 2010.11.16. 20:16:47

@Irkutszk: Én abszolút nem értek hozzá, még laikusként sem, most kaptam életemben először.
Csodálkoztam is, hogy másodfokú égésre miért adják.
A fenti leírás alapján még inkább csodálkozom, hiszen ez nem olyan mély seb, mint egy szög.

Irkutszk 2010.11.16. 20:24:36

@Babette_: Az égési sebek a legfertőzöttebbek. Tele vannak tápanyaggal a baktériumok-gombák számára. Az égett felületen olyan baktériumok-gombák képesek elszaporodni és kárt okozni, amelyek egyébiránt normálisan a bőrfelszínen élnek, ezek úgynevezett opportunista patogének. A hólyagok közepe nem kap oxigénellátást. Ha kidurrant hólyagokról van szó (ezt én két és feledik fokú égésnek hívom), azok pedig tökéletes tápanyagforrásul szolgálnak ezeknek az opportunistáknak.

Még mindig nem vagyok orvos, tehát arra nem tudok válaszolni, hogy mekkora területű, helyű és milyen fokú égésnél kötelező a védőoltás, de nagyon is elhiszem, hogy adtak.

Ugyandehogy (törölt) 2010.11.16. 20:47:27

@Irkutszk: Nem nagyon foglalkoztak vele, hogy kidurrant-e, úgy lehúzták, hogy visítottam, mint a vett malac.

Ugyandehogy (törölt) 2010.11.16. 20:59:25

@Bikli néni: Köszönöm. De még az orvos is nézett, milyen gyorsan gyógyult. Egy hét, és van új bőröm, már csak a varnak kell leesnie.
Addig sem én mosogatok:))))

Bikli néni 2010.11.16. 21:09:11

@Babette_: Mindennek megvan az előnye :D

Leroi 2010.11.16. 21:36:02

@Bikli néni:
Így leírva spanyolhoni sztorinak tűnik, silenZio-val pedig olasz lenne.
Nem csodálkozom, a mediterrániak hanyag nemtörődömsége (és tudatlansága) közmondásos.

Bikli néni 2010.11.16. 21:44:17

@Leroi: Akkor Z betűs ;) Mondom én, hogy nem beszélem azt a nyelvet :D
Egyébként én is le voltam döbbenve, egy kb 70 éves doktor bácsi volt, persze soron kívül berohantunk a rendelőbe, mert a százas csomag szalvéta, amit rászorítottak, kb két perc alatt teljesen átvérzett. Lehet, ettől rémült meg szegény... Hogy *****-ra fájt, az egy dolog, de utána izélt, hogy jólvan, kész vagyunk, csak még egyszer széthúzza kicsit, hogy tart-e a varrat... Hát nem tartott, el kellett kezdeni elölről. Nem haragszom a bácsira, mert egyébként nagyon szépen összefércelte, de ott, akkor majdnem összepisiltem magam...

Leroi 2010.11.16. 22:04:06

@Bikli néni:
Valszeg Badoglio hadseregében volt anno szanitéc...:)
De hál'Istennek, nem volt túl szennyezett az a kés, úgy tűnik.

Bikli néni 2010.11.16. 22:32:47

@Leroi: Sima konyhakés volt, csak egy zsömit vágtam vele, aztán elhagyva azt, nem ott állt meg a kés, ahol terveztem :) Nem baj, túl vagyok rajta. (Mondjuk, amikor kötéscsere volt pár nappal később, és egy kb 2 deci űrtartalmú fecskendővel közelített, égnek állt a hajam, hogy mi jön már megint :D)

Leroi 2010.11.16. 22:37:23

@Bikli néni:
Az is lehet, hogy túl sok Pasolini-filmet nézett korábban a doktor bácsi...:)

Nem én vagyok, hanem én 2010.11.16. 22:46:55

@Babette_:
Malac... ehe...
De a tetanus elleni vedettseg az oltastol szamitva tenyleg 5 ev, ebben nyugodt lehetsz... :)

Bikli néni 2010.11.16. 22:53:25

@Leroi: ÁÁÁÁ basszus, most mentem el aludni :) (eszembe jutott a Saló...) Jóccakát!

Lángharcos 2010.11.19. 00:04:51

@Irkutszk: A vírus egy sallang nélküli szaporodószerv, amelyik ráveszi az egész sejtet, hogy a saját anyagai helyett további vírusokat állítson elő.

A veszettség specialitása, hogy agressziót vált ki a fertőzött állatból (kivéve a rókák, ők általában megszelídülnek tőle, és a veszélyérzetük is nullára csökken - ezért lehet őket olyankor megsimogatni).
Még a növényevők is megvadulnak tőle. Vadászok között sem volt szégyen fára menekülni egy veszett őz elől.

A macskák alapértelmezetten is fejre támadnak: rávetik magukat az áldozatukra. Ha vírus turbózta fel az agressziót, akkor ez a támadás lehet még vehemensebb. A vírus nem azt programozza, hogy "ugorj a fejére" - az a macska alapprogramjában is benne van. A vírus csak azt programozza, hogy indulatos, és agresszív legyen.

Lángharcos 2010.11.19. 00:06:31

@Bikli néni: Amikor elér az agyba, azzal kb. egy időben megjelenik a nyálban is. Az állat innentől fertőz, haláláig.

A szelekció hosszú távon a kisebb mortalitású betegségeknek kedvez (vagy hosszabb fertőző szakasznak). Ennek példája a rókaveszettség is. Ha túl gyorsan megöli a gazdatestet, nem jut elég ideje szaporodni. Így szelídülnek meg lassan a betegségek.
© 2009-2015 praxis
blogszabályzat
süti beállítások módosítása