17 év pereskedés egy mellimplantátum miatt

2010.08.31. 06:00


Tisztelt blog,

 

Most jutottam arra az elhatározásra, hogy én is elküldöm családom „kedves” ki történetét, mások okulására.

 

1992-ben történt, hogy édesanyám elhatározta, kozmetikai jellegű beavatkozást (mellimplantátum) végeztet magán. Akkoriban nem voltak még magánkórházak, ezt a tevékenységet állami kórházakban, a plasztikai sebészek saját zsebre, hozott anyagokból (értsd: beteg által megvásárolt implantátum) végezték.

Januárban be is feküdt a műtétre a Kun utcai kórházba, ahol elvégezték a beavatkozást. Azonban a nem megfelelő higiénés körülmények miatt (az orvosi előírások szerint égési sérülteket nem lehetne egy emeleten/egy műtőben kezelni a plasztikai beavatkozás alá esőkkel) a műtéti terület elfertőződött (streptococcus).

 

A műtét után 2-3 nappal a gyulladás kialakulása miatt egyre fokozódó fájdalmai voltak, de a nővérek leintették, hogy „túlérzékeny” a beteg, az okakat ki nem vizsgálták, megfelelő kezelést nem kapott. Végeredmény: szeptikus sokk, eszméletvesztés. Édesanyám 2 hetet volt kómában élet és halál között az intenzív osztályon, majd még összesen kb. 2 hónapot kórházban. A nevezett intézményben már lemondtak róla, állapotát a János kórházban sikerült stabilizálni.

 

Természetesen az implantátumokat ki kellett szedni, illetve a bal oldalát teljesen fel kellett nyitni, hogy a felgyülemlett genny kiürülhessen belőle, illetve az elhalt szöveteket morfium beadása közben nyesegette a szakorvos. Mintegy „járulékos kárként” a sokszoros helyreállító műtétek és a kómában töltött idő alatt óvatlan intubálással rengetek fogát megsértették, letörték.

 

A saját pénzen vett implantátum hogy, hogy nem eltűnt, mint ahogy rengeteg zárójelentéssel kapcsolatos (vizsgálati) adat és lelet is. A sorozatos műtétek miatt testén mind a mai napig hosszú hegek (50cm) láthatóak, felfekvések, illetve kivarrott vénák nyomaival kombinálva.

 

Akkoriban nem volt még előírás a vérkészítmények tisztességes szűrése (1992 júniusában változott meg a helyzet) és a vérveszteség pótlására adott vérkészítmény „megajándékozta” a hepatitis C típusú vírussal, melynek a kezelése 1996-ban történt, interferonnal, kísérleti jelleggel. Az a történet is megér egy misét, a vírust nem lehet végleg kiirtani, csak tünetmentes állapotot lehet elérni. Utólag derült ki az is, hogy 1992-ben a műtőasztalra kezdődő tüdőgyulladással fektették fel…

 

Természetesen beperelte a kórházat, természetesen a műtétet végző orvos elnézést nem kért, felelősségét nem ismerte el… A pert édesanyám megnyerte, az ügy 17(!) évig tartott a magyar bíróságokon (az alperes is mesterien húzta az időt és a T. Bíróság sem állt a helyzet magaslatán)…

 

Azt hiszem, ez a történet magáért beszél, szép mementója az emberi hanyagságnak, a dilettantizumsnak, az empátia teljes hiányának és a pénzéhségnek és gyönyörű keresztmetszetét adja az "ésszerű időn belül" elérhető "jogorvoslatnak" is.

 

Üdvözlettel,

c.
 

 

Van egy sztorid a magyar egészségügy helyzetéről? Megvárattak, félrekezeltek, megaláztak? Küldd a praxisblog@yahoo.com címre!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

cometneni 2010.08.31. 07:10:15

Kende Péter a Mik vagytok ti, istenek? című könyvében is írt hasonlót, a kun utcával kapcsolatban. lehet, h pont ezt a történetet.

adamantium 2010.08.31. 07:10:27

szerintem nem a sérülés jellege határozza meg azt, hogy mit lehet műteni egy műtőben, hanem az, hogy a sebész fertőzöttnek tekinti-e a sebet vagy nem, az égési sérülés nem feltétlenül fertőzött, főleg nem a korai fázisban és a későiben. a mellimplantáció egyébként szeptikus szempontból az alacsony kockázatú műtétek egyik, nem nyílik meg testüreg vagy ízület. mindazonáltal ugye fertőzés lehetséges. az intubálás során főleg ha az sürgős gyakran sérülnek a fogak, elvégre egy fém tárgyat tuszakolsz be köztük. a lényeg, hogy felmérték, az elszenvedett károsodások meghaladták a műtéti kockázatot tehát akkor jár a kártérítés. a kivett mellimplantátum mire kellett volna? mert egy szeptikus környezetből kivett idegen testet elégetnek nem tartják meg a vitrinben

huncut 2010.08.31. 07:18:01

Minden van ebben az írásban, amitől csak tart az ember. Nem kellő gondossággal ápolt beteg (nem vették komolyan a panaszait), balszerencse, 17 évnyi felelősségelkenés és bírói töketlenkedés.
Egy esztétikai műtét miatt egy félresiklott élet. Sajnálom. :-(

Scala 2010.08.31. 07:53:39

Három szó:
1. teátrális
2. szabatosság hiánya
3. korrekciós műtét (rövid és korlátozott tapasztalattal)

Dr.laikus PhD 2010.08.31. 08:12:48

@Scala:

Mindegy.
Ítélet a beteg javára.
Teátrálisan 17 év után.

El Visco Stello (törölt) 2010.08.31. 08:47:21

Ez egy nagyon szerencsétlen pechsorozat, fogadd őszinte együttérzésem.
De mindenkit óvnék attól, hogy a történetből álalános, mindenre kiterjedő következtetést vonjon le! Itt lényegében emberi mulasztások sorozata történt, kivétel a hepa. Az a rendszer hibája, bár kérdés, hogy mennyire fér bele a korabeli szabványba.
Amiről érdemes és kell vitatkozni, az az orvosok és a törvény hozzáálása a műhibákhoz.

Bikli néni 2010.08.31. 08:53:36

@cometneni: Szó szerint ugyanezt akartam írni :)
Egyébként, mivel Kende több ilyen implantátumos- Kun utcás sztorit is leírt a könyvében, néha teljes névvel, néha csak keresztnévvel, engem érdekelne, hogy ez melyik pernek a végkifejlete volt (amikor Kende a '90-es évek végén, illetve asszem 2003 körül megírta ezeket a könyveit, a perek végkimenetele "még messze volt a végtelen időben").

Rotoxis 2010.08.31. 10:15:07

A poszthoz nem nagyon van mit hozzátenni. A bíróság döntött, a betegnak igaza van, elrontották a műtétjét. Vállaja a felelősséget az orvos (ha még él) és vállalja a kórház (jogutódja, ha már megszűnt).

Mindössze egyetlen megválaszolatlan kérdés marad bennem:
Hogy a búbánatos ördög keserves haragjában tarthat egy pör 17 évig?!

epres négercsók 2010.08.31. 10:24:25

@P75: Kérlek, ismételd meg, amit leírtál, de ezúttal az orvos neve nélkül.

Bikli néni 2010.08.31. 10:33:14

@Rotoxis: Ennyi ideig tart. Ezért is nem vágnak bele sokan, mert rendkívül idő- és energiaigényes. Persze a költségeket (ami nem kevés, szakértői díjak, illetékek, ügyvéd, stb) is előre kell fizetni. Sőt, pervesztesség esetén a pernyertes fél költségeit is állni kell, és ezek bizony milliókra is rúghatnak. Idő és pénz, ez rengeteg embert eltántorít, legyintenek, és hagyják a fenébe, hogy nem ér ennyit az egész...
És ki tudja, talán igazuk is van. Ha itt megítélték a kártérítést a betegnek, akkor nyilván elég egyértelműen az orvos/kórház hibázott, és még így is 17 évbe tellett, mire valaki megkapta, ami járt neki. Szomorú.

Dr.laikus PhD 2010.08.31. 10:37:16

@Rotoxis:
A búbánatos ördög keserves haragja miatt.

A világon nincs ilyen csak itt.
5 évenként előveszi a bíró és azt sem tudja miről beszél.

Egy válásnál láttam ezt, kétségbe ejtő volt és felháborító.

belagezabela 2010.08.31. 10:44:17

legalább él még a hölgy?

Rotoxis 2010.08.31. 10:51:51

@Bikli néni: Hát nem tudom. Szerintem az illetéket előre kell fizetni, de az egyáb költségeket nem nagyon, csak a végén a vesztes fizet. Az ügyvédet nem tudom. Nekem csak az a döbbenetes, hogy tizen év viszonylatában a tanuk már arra sem emlékeznek, férfi, vagy nő volt a beteg (itt legalább ez egyértelmű). A franc az ilyen jogrendszerbe.

Bikli néni 2010.08.31. 10:56:54

@Rotoxis: A költségek megelőlegezésére és megfizetésére a Pp.-ben vannak szabályok, de sajnos elég komoly költségvonzattal jár a dolog.
Igen, a jogrendszer sajnos ilyen, Justitia malmai lassan őrölnek :(

luxusmoszkvicsslusszkulcs 2010.08.31. 10:59:40

@Scala

igyekeztem kevesbe teatralis lenni, a tortenteket tenyszeruen bemutatni, nem vagyok sem iro, sem orvos. es nincs magyar bilentyuzetem sem.

szerencsere nem foglalkozom nap mint nap hasonlo tortenetek leirasaval, eppen eleg volt ezt szemlelokent is vegigasszisztalni.

@Rotoxis
alapesetben "csak" 10 evig tartana, de ha perujitas is van a LB miatt...

@belagezabela
igen, meg el

alte trottel 2010.08.31. 11:07:04

Még egyet tehet a hölgy. www.europatanacs.hu/pdf/Questions_and_answers_Hungarian_version.pdf
Már több esetben ítéltek meg komoly kártérítést az elhúzódó bírósági eljárás miatt. Az így kapott összegből nem fog kastélyt venni, viszont minél több ilyen ügyet kap a nyakába a magyar "Igazságszolgáltatás", annál kevesebb hasonló időhúzás várható a jövőben.

Nekem hét éve ölték meg egy kedves rokonomat egy magánklinikán (nem írok nevet, nehogy a blog támadható legyen, elég annyi, hogy a "Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation" szerepel a nevében és a belvárosban működik) és még évekig nem várható ítélet. Pedig az ügy _TELJESEN_ egyértelmű és tiszta, de jelenleg az időhúzásnak fölmérhetetlen számú lehetőségével élnek (vissza) az ügyvédek - igen gyakran a bírák "érthetetlen" asszisztálása mellett.

hehe64 (törölt) 2010.08.31. 11:07:33

A Hepatitis C-vírustól igenis meg lehet szabadulni.
Nekem sikerült(én is kórházban kaptam).
A betegek kb. 20-30 százaléka spontán gyógyul.
Csak ki kell várni azt a 20-25 évet, mire a gyógyulás bizonyossá válik, ugyanis még májbiopsziával sem állapítható meg száz százalékig, hogy a vírus jelen van e, vagy sem.

luxusmoszkvicsslusszkulcs 2010.08.31. 11:10:58

@Peetee:

igen, empatia az van ezen a reszen is.

fogalmad sincs rola, mi kesztet egy embert egy ilyen mutetre. ami mellesleg egy rutinbeavatkozas kellene, h legyen...

es kivaloan ertesz a "hatalmas" karteritesekhez is. (nem az USA-ban vagyunk)

csak eld at sajat magadon, vagy a hozzatartozodon negyedet es ne tobbet, szivbol kivanom. utana majd beszelgetunk.

a tudogyulladasrol pedig annyit, hogy nem erzodik meg kezdetben, pusztan a rutinbol elvegzett mellkasrontgennek kellene kimutatnia es az orvosnak ellenoriznie...

Rotoxis 2010.08.31. 11:21:27

@alte trottel: Kissé "talán" sommásak a megállapításaid. Egy ilyen hozzászólással nem a blog támadható, hanem Te magad.

Liquid_Night 2010.08.31. 11:36:30

Azért aki a szép 90es évek elején egy ilyen műtétet Magyarországon végeztetett el magán, ahelyett hogy felkeresett volna egy erre specializált osztrák magánklinikát, az a maga felelősségét se hagyja ki...

Dr.laikus PhD 2010.08.31. 11:38:48

@Liquid_Night:

Bocs. Te valamit rosszul tudsz.
Bécsből jártak ide műtétre.
Az eredmények miatt és az árak miatt.

nullnick 2010.08.31. 12:01:36

@adamantium:

a törvényi szabályozást nem ismerem, nem vagyok ÁNTSZes, sem kórházigazgató, de

ahol van műtőblokk, ott van külön szeptikus műtő

ha esetleg ez mégsem megoldható, a napi műtéti programot állítják úgy össze, hogy a szeptikus beteg kerüljön be utoljára

pl. egy súlyos égési sérültet alapból szeptikusnak tekintünk, tehát a sérülés jellege bizonyos esetekben alapból meghatrozó

mothe 2010.08.31. 12:04:07

@Scala: ez hat szó (ha a zárójeles részt nem számolom).

radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2010.08.31. 12:11:30

@luxusmoszkvicsslusszkulcs:

Csak tájékoztatásul: a tüdőgyulladás csak 1-2 nap után látszik a röntgenen.

Bikli néni 2010.08.31. 12:54:33

@Liquid_Night: Már vártam, mikor jelenik meg valaki, aki a beteget kezdni vegzálni. (Igaz, azt vártam, hogy azt mondják, magára vessen, minek csináltatott műmelleket - de amennyi jóindulatú ember van az interneten, ez is csak idő kérdése...)

alte trottel 2010.08.31. 12:55:14

@Rotoxis:
Állok elébe!
(ügyeletes kórház bejelentése alapján rendőrségi vizsgálat majd feljelentés, a tényeket a felkért szagértők se tudták elkenni, maradt a sunnyogás, időhúzás. Még az ügyvédünket is megvették, de szerencsére időben rájöttünk és "mint a macskát" effektus, az új ügyvéd biztat, hogy már csak 4-5 évig tudják húzni. Nóta, móka, kacagány)

Ha netán magára ismerne a fő"orvos"úr és akar még egy vesztes pört, csak írjatok az ímélemre és már adom is az IRL adataimat!

cenzorilla 2010.08.31. 12:57:18

@alte trottel:

Szeretném ha így nem folytatnád.
Megértem a bánatod, de akkor írd meg amikor már befejeződött.
Ha előbb akarod, akkor a jelzőidet hagyd ki.

Bikli néni 2010.08.31. 13:04:23

@alte trottel: Szerintem sokkal jobban jársz, ha nem adsz ki részleteket. Lehet, hogy az ellen is olvassa. A pereskedés haditaktika, nem célszerű kipakolni sem a bizalmas információkat, sem a személyes érzelmeket.
Reméljük, hogy a blog még működni fog, amikor a pereskedésnek (pozitív) vége lesz, és le tudod írni a tapasztalataidat.

alte trottel 2010.08.31. 13:29:52

@cenzorilla:
A bánaton már túl vagyunk, ez a tiszta, elemi düh.
És nem "az orvosok" ellen. Természettudományilag képzett emberként tudom, hogy az orvosempíria a mai szintjén sem mindenható, a doki nem isten, de még csak varázsló sem -bár akad nem kevés aki úgy tesz mintha elhinné magáról- egy sima tyúkszemkivágásba is bele lehet halni. Nem vagyok mai kokas, sok szerettemet , barátomat veszítettem már el, ez az élet rendje. A dühítő mindössze az, _AHOGYAN_ nálunk a hasonló eseteket kezelik.

alte trottel 2010.08.31. 13:32:56

@Bikli néni:
Hidd el, ez a konkrét eset annyira egyértelmű, hogy nem lesz itt semmi rugdalózás. Az illető nem hülye (még a szakmájában sem rossz, csak trehány volt egy alkalommal és megpróbálta elsunnyogni) ezért nem fog egy tonnányi vajjal a fején kirohanni a tűző, trópusi napra.

hawkeye 2010.08.31. 13:41:43

00 beteg hal éhen évente a kórházakban
[Egészségügy] 2010.08.31 13:30

Több idős beteget hagynak éhen halni a kórházakban, tárta fel egy megdöbbentő jelentés. Több mint kétszázan halnak meg alultápláltságban évente és 180.000 vannak ilyen szempontból rossz állapotban.

Közel 50 százaléka a nővéreknek nem biztos abban, hogy az alultápláltsági szűrés megfelelő-e saját kórházukban, derült ki egy brit kampány során. A legtöbben azt mondják, hogy ebben az idő rövidsége és a képzés a hibás.

Michelle Mitchell egy brit alapítványtól azt mondta: 'Rendkívül aggasztó, hogy az ápolók nem érzik azt, hogy egy alapvető probléma, mint az alultápláltság, mennyire fontos.'

Az elhanyagolt betegek kezelésének ára a rendszerben körülbelül 7.3 milliárd font évente, írja a Mirror.

Forrás: OrientPress Hírügynökség

Dr.laikus PhD 2010.08.31. 13:49:40

@hawkeye:

Nnnna!

Oda se megyek betegnek. :)

Bikli néni 2010.08.31. 14:13:55

@alte trottel: Te tudod... Csak sajnos láttam én már rengeteg olyat, hogy az emberek meg voltak győződve az igazukról, aztán koppantak egy nagyot. De kívánom, hogy minden a legjobban alakuljon.

Szanakka 2010.08.31. 14:28:15

A leírtakból gondolom, hogy az alperes a kórház volt, és az is fizetett (a mi befizetett pénzünkből), és ebből már kikövetkeztetem, hogy továbbra is az állásában maradt a "doktor úr".
Na ezt magyarázza meg nekem valaki. Mert olyanról már hallottam, hogy "hazaküldtek" orvost műhiba miatt, de olyat, hogy nem műthetett többet Dr. X.Y. kis hazánkban, olyat még nem. Miért?

az igazi medwe · http://medwe.blog.hu 2010.08.31. 15:09:19

"Egyszer kerüljön orvos kezébe az ember, soha többet nem lesz egészséges!"

a kijelentés édesapámtól származik, aki orvos.

mothe 2010.08.31. 15:11:21

@cenzorilla: felhívnám a figyelmedet arra meglepően egyszerű tényre, hogy alte trottel hozzászólásában a következő jelzők fordultak elő:

ügyeletes, rendőrségi, felkért, új, vesztes, IRL

elmesélnéd, hogy melyikkel van bajod? csak azért, hogy mindenki értse a moderáció alapelveit.

köszi.

adamantium 2010.08.31. 15:47:36

@hehe64: sajnos tévesek az információid. a HCV-vel krónikusan fertőződött betegek 0,5%-a gyógyul meg spontán mindenféle kezelés nélkül. a legmodernebb kezeléssel meg 50%-a. a felén semmi sem segít. annak az esélye, hogy fertőzött vagy és nem lehet kimutatni májbiopsziával az 10-15%

adamantium 2010.08.31. 15:52:15

@nullnick: a friss égés miért is szeptikus? illetve a késői rekonstrukciós fázisban miért szeptikus? közte amikor a szövetelhalás fázisa van természetesen szeptikusnak tekinthető, bár ez kezelésfüggő (az agresszív korai teljes necrectomiával járó kezelési sémában ez sem feltétlenül következik be). egyébként a szakma neve plasztikai és helyreállító sebészet (persze ez utóbbit a 90% -a a plasztikai sebészeknek elfelejti mert nem hoz pénzt a házhoz) ezért ők kezelik az égetteket is (eltekintve azoktól a helyektől ahol traumatológusok :))

Irise 2010.08.31. 16:12:56

@radiologus.hu: Ezen én is gondolkodtam,hogy hogy fektették fel kezdődő tüdőgyulával , mikor kezdődőben a rtg negativ, amit meg az anesztes tüdőgyulának meghall, azt nem vállalja be nem sürgős műtét esetén. Én azt gondolnám,hogy inkább a műtét után kezdődött a tüdőgyula az intubálás miatt. Posztíró,ha itt van még, tudná esetleg tisztázni ezt?
Amúgy nagyon sajnálom és remélem, az anyukája mostmár jobban van.

@hawkeye: Ez az,amit nem tudok elhinni. Angliai kórházban sok mindenben meg lehet halni, de alultápláltságban?!

nullnick 2010.08.31. 17:26:05

@adamantium:

nem is az otthon forró platnira tenyerelőre gondoltam
ezért írtam súlyosat

"egyébként a szakma ..."
NA NE MOND :)))
hacsak nem plasztikán dolgozol, több közöm volt a szakterülethez, mint neked

gld 2010.08.31. 18:01:56

Durva... Nagyon sajnálom a Hölgyet :(

Nem olvastam a kommenteket, de egy kérdésem lenne orvos olvtársakhoz :) Én a tüdőgyulladásról azt hallottam, hogy később kezd el mutatkozni a röntgen felvételen az eltérés, mint ahogy a betegség jelentkezik, és sokszor viszont még akkor is csúnya képet fest, amikor már gyakorlatilag gyógyult a beteg. Tényleg így van?

Gest anyó férje 2010.08.31. 19:54:59

A "műtétet végző dr Mengele" kicsit durva ebben a posztban. Ha meg azt írja valaki a másik oldalról, hogy "nem is Mengele volt" akkor kimoderálják, mert kétségbe vonta a posztoló elfogulatlan, tényszerű és korrekt megállapításait

A kórházi fertőzések legnagyobb része nem orvosi hiba vagy annak következménye, hanem a higiénés viszonyokkal függ össze, mint felszereltség (pl. levegőcsere megoldása), takarítás, fertőtlenítés meg egy csomó más dolog ami abszolúte technikai kérdés, nem pedig orvosi. Úgyhogy ez is csak a szokásos vádaskodás

Jobban felszerelt, profi mód menedzselt, magasabb szinten képzett szakszemélyzetet alkalmazó kórházak kellenének az ilyen esetek megelőzésére, a Kun utca nálam nem keltett valami nagy benyomást

Gest anyó férje 2010.08.31. 20:03:29

@alte trottel: "a doki nem isten"

Kétfajta visszatérő megközelítés fordul itt elő:

1. az orvos is csak ugyanolyan mint bármelyik szaki, mondjuk pincér vagy a TV szerelő, a tűzoltóhoz képest meg nincs sehol, ergo semmivel se többet neki, sőt még annyit sem érdemel, örüljön ha egyáltalán szóbaállunk vele

2. mindenért az orvos a felelős, ha rossz a kórházi kaja (naná, ellopta a disznó) piszkos a WC (miért nem pucolta jobban) vagy ha elesik a kórházban a 130 éves nagyanyó (mert elgáncsolta) a többiről nem is beszélve

Akkor most melyik, mert egyszerre nem megy

adamantium 2010.08.31. 20:45:51

@nullnick: nem úgy nézem, hogy bármennyire is értenél hozzá, de hát vannak itt rejtett tehetségek

szabidoki 2010.08.31. 22:53:30

Hát, ebben az esetben is jó lenne megismerni a másik oldal véleményét, netán az ítéletet, mert így nem világos a történet.
Nem szorosan a mai témához kapcsolódik, de elég sokszor volt már szó a finanszírozásról meg várólistákról, íme egy érdekes cikk:
hetivalasz.hu/uzlet/idoeltolodas-31470

Scala 2010.08.31. 23:02:25

@mothe: igen. annyi. tévedtem. leülhetek?

Scala 2010.08.31. 23:05:15

@Liquid_Night: én ott csináltattam volna, de ha ezt leírod te vagy a cinikus, pénzzel kitömött, internet szemétje.

IrishOak 2010.08.31. 23:59:50

@szabidoki:
OFF:
Jó cikk, kár hogy beleszövődik mindenbe a politika.
A várólisták a "nem sürgős" beavatkozásokat tartalmazzák? Mert nem emlékszem, hogy mostanság kellett volna bármire várni.Akinek tényleg kell a műtét, azt azonnal meg is operálják.
A listában szereplő Kiskunhalast meg be is akarták zárni...hisz ott van Szeged, vagy Kecskemét mindenhol halomra kórházak..minden bokor alján.
On.
17 év alatt felnő egy ember, de már csak úgy van: aki dudás akar lenni,pokolra kell annak menni.

alte trottel 2010.09.01. 13:27:27

@Gest anyó férje:
Gestapo nickkel kifogásolni a "Mengelézést" igencsak édibédi.
© 2009-2015 praxis
blogszabályzat
süti beállítások módosítása