Miért hívott mentőt?
1,5 éves kislányom leesett a kismotorról, nekiesett egy ház sarkának, 1 centi hosszan felnyílt a homloka, dőlt belőle a vér, a seb nagyon mélynek tűnt (utólag már tudom, hogy megdagadt a feje az ütéstől és attól még mélyebbnek tűnik a seb a valóságosnál) és persze üvöltött a gyerek folyamatosan a fájdalomtól.
Egyik nagyszülő épp nálunk volt, másik 2 gyereket ráhagytam és hívtam a mentőket (férjem munkában volt a kocsinkkal). Mentő 20 perc múlva ért ki, bevitt minket a Heim Pálba, én persze kész voltam az idegességtől, ambulancián orvos kérdi: Melyik kerületből jöttek? Megmondtam, (egyébként 20 percre a a kórháztól, nem a város másik végén), erre kérdés tőle: Miért hívott mentőt, miért nem jöttek villamossal?
Nem viccelt, nem poén volt, tök komolyan, nagyon érzéketlen és rideg módon kommunikált velem. Én persze kezemben a még mindig zokogó gyerekkel, a könnyeimen át nem bírtam semmi frappáns választ kinyögni, utólag persze már zseniális riposztokat vágtam volna a fejéhez.
Mindig rendesen fizettem a tb-t, eddig sosem hívtam mentőt és egyáltalán nem vagyunk betegesek, nem terheljük a tb pénztárcáját. Nagyon megalázó volt az egész, szerencsére a gyereknek nem lett nagyobb baja, összeragasztották a sebet.
Lehet, hogy az orvos meglátása szerint nem volt olyan mértékű a baj, ami mentőt indokolt volna, de mégis mit tehettem volna?
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Gest anyó férje 2010.07.05. 13:34:22
Lehet matyó hímzést tenni rá az anyuci által megrendelt színben főleg ha kislányról van szó
A kommunikációról: nem voltam ott, ezért én nem ítélkeznék. De egy felajzott mamának akármilyen hangnemben mondják meg hogy felesleges volt mentőt hívni biztosan megsértődik. Ha én volnék döntési pozícióban nem is vitatkoznék vele mert felesleges. Kiszámláznám viszont a tényleges költséget ha indokolatlan volt a hívás
Rotoxis 2010.07.05. 13:35:28
Rotoxis 2010.07.05. 13:36:03
Dr.laikus PhD 2010.07.05. 13:40:09
Hát én ellátom a gyerekem, el is láttam, mert ő is elesett felrepedt a szemöldöke, pont úgy nézett ki mint akinek a szeme folyt ki.
Egyáltalán nem volt a felételezés túlzó, mert egy kiálló gyökérdarabban botlott el.
Gyerek visít, vonaglik, istentelenül vérzik, az utcán mindenki tanácsot ad.
Én higgadt anya elláttam, megnyugtattam,
sőt hülye beszari anyánál még elsősegély cucc is volt - első gyerek -
de aztán én ájultam el, konstatálva, hogy nagyobb baj nem történt.
Írtam, hogy nem vagyunk egyformák.
Más gyerekénél ez persze nem így van.
Rotoxis 2010.07.05. 13:46:50
De látod, Te is csak akkor ájultál el, amikor már konstatáltad, hogy nincs nagy baj, addig tartottad magad! Ez így kerek történet.
De gondoljunk csak bele, mi van akkor, ha tényleg nagy a baj. A történek ugyanez, de a gyerek a hátán fekszik, eszméletlen és hány. Akkor hogyan számol el az anyuka azzal, hogy esetleg meghal a gíerek, pedig csak oldalra kellett volna fordítania, hogy nem fulladjon meg? Vajon a túl későn érkező mentő lenne a hibás? Ha a saját gyerekemről van szó, előbb cselekszem (mint akkor Te is) és csak utána kezdek el kétségbe esni. Még ha nem vagyunk egyformák, akkor is.
Dr.laikus PhD 2010.07.05. 13:55:50
Nézd én hívtam már mentőt a fiamhoz, mert mumpsza volt és istentelenül fájt a feje egész éjjel. Reggelre már hányt. Valahol emlékeimben olvastam szövődményként agyhártyagyulladásról.
Nem jöttek ki, de az ügyeleti váltás idején megkérték az ügyeletes orvost, hogy nézzen már be hozzánk.... Nagyon alaposan kérdeztek ki, még a nyaki merevséget is elmagyarázta akivel beszéltem hogyan vizsgáljam.
Megmondták mit tegyek és nem jöttek ki. Igaz, hogy rendkívül alaposan és jól kérdezett, számomra ismeretlen területről tudtam jó válaszokat adni.
Turboanyu 2010.07.05. 13:56:36
Egyszer egy rendezvényen a pici játszótéren voltam a lányaimmal, amikor egy tíz év körüli kislányt fejbe vert a hinta. Azonnal elővettem a vizet, tiszta textilpelenkákat, amíg lemostam megnyugtattam a gyereket, utasítottam a rémülten álló barátnőjét hogy szaladjon a szülőkért. Mire letöröltem a vért, ott volt mindenki. Én akkor nem láttam tragikusnak a helyzetet, de a résztvevők között volt orvos is, aki miután megvizsgálta a kislányt, azonnal - holott voltak ott páran autóval - mentőt hívott. Később láttam ahogy a kislányt a mentősök bekötött fejjel rakták az autóba. Ezek után legyek okos és mondjam meg én, hogy komoly-e a sérülés vagy sem. Hát köszi.
P75 2010.07.05. 14:00:57
Amikor magamat böködtem cukormérés okán, mégcsak meg sem éreztem. A gyerekemet egyszer kellett megböknöm (na akkor muszáj volt nekem, nem lehetett várni, mint kiderült, 1,2 volt a cukra), háromszor vétettem el. Ilyen dolgok ezek.
Rotoxis 2010.07.05. 14:04:39
@Turboanyu: Te is engem erősítesz! Elmentél elsősegély tanfolyamra. Végre ilyet is olvasni!
Szerinted nem ért semmit. Ehhez képest a sérült gyereket a leírak alapján teljesen szakszerűen elláttad. Hogy az orvos miért hívott mentőt, így nem megítélhető, ő ugyanis lehetett szakember és olyasmit fedezett fel ami indokolta a dolgot, vagy félig laikus ( sértő szándék nélkül pl.szülész), aki nem ért a traumához.
Mindketten megfelelően jártatok el az adott szituációkban. A posztoló azonban nem így tett. Ahelyett, hogy elment volna egy tanfolyamra mint Turboanyu, az egyszerűbb utat választotta és megsértődött a nyilvánvalóan jogos kritikán.
Dr.laikus PhD 2010.07.05. 14:11:48
Szerintem meg csak érzékeny volt.
Rotoxis 2010.07.05. 14:17:41
Dr.laikus PhD 2010.07.05. 14:20:58
Külföldön van szűrő, aki kikérdez és tanácsol.
Van sürgősségi ellátás, ahol ugyan sokat kell várni, de előtte van osztályozás.
Szülő mindenképpen nyugodt. Itt ez nem műxik.
Doktor az államháztartási hiányt a szülőn veri le, mert most már értenie kell hozzá.
Nem jól van ám így.
Állítsuk meg a ......... 2010.07.05. 14:22:37
Mondjuk a sógoromnál a rohamkocsi 45 perc múlva ért ki, akkor nekik kellett volna fizetni a család részére kártérítést.
Turboanyu 2010.07.05. 14:35:06
Nekem csak az a bajom, hogy mindenért a beteget és a hozzátartozókat hibáztatjátok, néha persze jogosan is, de van hogy csak azért, mert elvárjátok hogy pontosan megállapítsuk, szükséges-e mentő/orvos, stb. Ha az orvos vagy az ápolónő ideges, nem úgy válaszol, akkor is jogosnak ítélitek, szegény fáradt, alul van fizetve. Szóval túl elfogultnak érzem a hozzászólásokat az orvosok irányában.
A tanfolyammal kapcsolatosan: elsősegély nyújtási ismereteket kötelezően kellene oktatni már általánosban és középiskolában is, de onnantól kezdve hiába az alapszintű tanfolyam, a "tudást" - már ha ezt lehet annak nevezni - időnként frissíteni kell. Ha az én munkahelyem nem lenne ilyen, akkor bizony nem jutottam volna el a második tanfolyamra.
A jogosítványt még akkor szereztem, amikor még csak tesztből állt az egészségügyi vizsga. Az egy nulla ugyebár.
Az első tanfolyamot én fizettem a GYED-ből, több ezer Ft volt, és csak azért tudtam elmenni az 5x4 órás tanfolyamra, mert anyukám elvállalta a lányomat.
A második 2 teljes nap volt, a munkahelyem szervezte.
Egyik sem volt rossz, de azért komoly tudást nem igazán adott, ráadásul ezt tényleg legalább 3-5 évente frissíteni kéne.
Vajon hány munkavállaló, GYES-es anyuka tudja megengedni magának, hogy több ezet Ft-ot és a szabadságát áldozza fel egy pár napos tanfolyamért? Én könnyen beszélek, én ha egyet telefonálok akkor anyukám szalad a gyerekekért, ha azt mondanám hogy hó vége van és elfogyott a pénzem, csak annyit kérdezne, hogy mennyi kell. Könnyű azt mondani, hogy tessék tanfolyamra menni. Mikor? Miből? Egy átlagos munkahelyen nemhogy nem szerveznek ilyet, de lehet hogy el sem engedik a munkavállalókat.
Rotoxis 2010.07.05. 14:35:41
@pcr: Minden esetre kicsit drágább, mint a taxi. Sok mindentől függ, pl. attól hogy milyen felszereltségű és személyzető kocsi vonul ki. Rohamkocsiból pl. kevés van. Megyénkét egy-egy (Somogyban van egy Siófokon is), Budapesten 5-6 fut. Az "eu koform" 15 perces kiérkezés csak álom és ebben nem kis szerepe van az indokolatlan hívásoknak is.
Állítsuk meg a ......... 2010.07.05. 14:40:39
Nade, egy infarktusos beteghez 45 perc alatt kiérni, az azért túlzás, addig ha nincs rohamkocsi, egy sima mentőt is megteszi, míg lélegeztetni, vagy intubálni kell, azért még nem kellene meghalnia egy 46 éves férfinak.
Rotoxis 2010.07.05. 14:41:31
Mint írtam senki nem várja el, hogy a beteg kész diagnózissal és kezelési tervvel érkezzen a kórházba. A józan ész határain belül igenis eldönthető, hogy mennyire sürgős a dolog. Egy, a leírt fejsebbel horribile dictu még a villamosra is fel lehet ülni, ha már a taxi anyagi okokból nem játszik. Mellesleg van olyan európai állam, ahol a mentőellátás fizetős. Kihívod, elvisz, fizetsz. Mindegy miért hívtad. Aztán ha kötöttél olyan biztosítást, majd rendezed a biztosítóddal.
Az indokolt mentőellátás Európában áltaálban ingyenes. Hangsúlyozottan az indokolt. Ha nem az volt, kiszámlázzák és fizeted. Ott magyarázhatod, hogy megilyedtem, meg nem vagyunk egyformák.
Rotoxis 2010.07.05. 14:44:54
Dr.laikus PhD 2010.07.05. 14:48:18
Ezekkel a szabályokkal amikről nem tudjuk, hogy mi.
Nálad ez a van rajta kalap nincs rajta kalap. (Tudod biztos szülész volt az orvos és hülye volt hozzá - ki tudja)
Egymásnak is betesztek, akkor mi mihez igazodjunk?
Állítsuk meg a ......... 2010.07.05. 14:48:40
Azért injekciózni, lélegeztetni addig is tudták volna, nem kellett volna 45 percet elpazarolni, a nővérem hamarabb száguldott haza a kocsijával, mint a mentők.
Állítsuk meg a ......... 2010.07.05. 14:50:46
Turboanyu 2010.07.05. 14:55:11
Azért megnézném az utasok fejét, amikor egy könnyes szemű anyuka felszáll a villamosra egy vérző fejű bömbölő gyerekkel.... amikor már egy normálisan viselkedő, nem hisztiző 1,5 évessel vagy egy babakocsival is a halálba kíván a segítőkész utazóközönség.
Akkor kapna csak igazán az anyuka, hogy milyen felelőtlen, miért nem hív mentőt a gyerekhez, mit villamosoztatja ilyen állapotban.
"Az indokolt mentőellátás Európában áltaálban ingyenes. Hangsúlyozottan az indokolt. Ha nem az volt, kiszámlázzák és fizeted"
Ebben csak azt a veszélyt látom, hogy a kiszámlázástól való félelmében a hozzátartozó nem hív mentőt, a beteg meg útközben meghal. A betegirányító vagy nem tudom hogy hívják, annak kellene alaposan kikérdezni a telefonálót.
Dr.laikus PhD 2010.07.05. 14:57:56
Nem tudom hol élsz?
Ha nem én vagyok a tanúja annak amit a háziorvosom átélt akkor nem hiszem el.
Nem kell rá órákat várni, de most igen.
Rohammentő jön, orvos emelt hangon kb fél óra múlva ahogy kijön vitázik háziorvossal, hogy ez nem infarktus, nem oda viszi ahová a háziorvos kéri.
Közben beteg fekszik a kocsin, infúzió bekötve. Kitolja, egy beteg be, majd óriási rohanás, háziorvos telefonál másik kocsiért, beteg be a vizsgálóba, újraélesztés.
Ilyen is van. És baj, hogy van.
NemesekErnyo 2010.07.05. 14:58:39
Egyelőre a média azt harsogja, hogy az állampolgárnak joga van a legmagasabb szintű ellátáshoz, anyagi fedezet, és felelősség említése nélkül.
batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2010.07.05. 15:01:37
Igaz, hogy ennek harminc éve. Régen így működött.
Turboanyu 2010.07.05. 15:02:46
Már fél napos Margitszigetes séta esetén is van nálam szunyog és kullancsriasztó, fásli, Calcimusc, gyógyszer hasmenésre, fejfájásra, allergiára, fertőtlenítőkendő, Fenistil krém, sebtapasz több méretben (Szezám utcás és hercegnős is), kötszer, kullancskiszedő kanál, stb.
Egy csapatépítő tréningen is röhögtek rajtam a kollégák, hogy bármi kellett, az én hátizsákomban biztos volt.
A 3 gyerekes barátnőm még rajtam is túltesz, ő még egy atomtámadásra is fel van készülve. :-)
Rotoxis 2010.07.05. 15:03:31
A példákkal csak azt szerettem volna érzékeltetni, hogy nálunk még mindig könnyebb mentőt hívni mint máshol.
@pcr: A sérülés otthon történt. Otthon pedig igenis legyen minimális kötszer és fertőtlenítő szer, legalábbis ha gyerek van a háznál. Sajnos ennek még nem nagyon van kultúrája kis hazánkban.
@Dr.laikus PhD: Felesleges belemagyarázni bármifajta "alátesztek"-et. Csak azt írtam, nem eldonthető, miért hívott mentőt az ott lévő orvos.
Egy kicsit megint elkezd a dolog személyeskedésbe menni, pedig eddig olyan szépen ment...
batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2010.07.05. 15:06:15
Turboanyu 2010.07.05. 15:06:51
Az tényleg jó lenne....
Állítsuk meg a ......... 2010.07.05. 15:06:52
Elképzeltem a nagyfiaimon a hercegnős meg Szezám utcás sebtapaszt.
batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2010.07.05. 15:08:00
" az állam fizeti" nos, én is fizetem, és még vagyunk sok millióan. Igaz, lehetnénk többen is.
Állítsuk meg a ......... 2010.07.05. 15:09:02
Otthon van szerintem mindenkinél, de itt szerintem, nem is a kötszer hiányról, meg betadinról van szó, hanem arról, hogy anyuka miért merte kihívni a mentőket.
Dr.laikus PhD 2010.07.05. 15:09:32
De elhiszed, hogy nem veszitek észre a személyeskedés nem a betegtől indul?
Hát ha egyszer a szülő nem képes, vagy nem tudja eldönteni a homlokán sérült gyerekről, hogy mit kell tegyen, akkor a mentőnek kell eldöntenie. Ellátni és kész. Nincs mód, hogy most kifizesd a fuvardíjat. Legyen, ez még annál is jobb lenne, mint hogy kötelezettségeket írtok elő, vagy vágyakat, de szervezve meg nincs semmi.
Egyébként homlokseb sokáig vérzik, ha nincs összehúzva, szinte végig.
Miért kell nem tanítani szülőt, aki egy ilyen pici gyereknél egyébként is oroszlánanya, hanem okítani?
Állítsuk meg a ......... 2010.07.05. 15:12:23
Dr.laikus PhD 2010.07.05. 15:14:41
Tényleg van egy csomó fölösleges betegút.
De mégis mit kell tegyek? Semmi nem jó, mert ki vannak zsigerelve az orvosok.
Igaz. Ki vannak. És én mit tehetek?
adamantium 2010.07.05. 15:17:44
Turboanyu 2010.07.05. 15:22:01
Nekem muszáj, mert van két hisztérika gyerekem egy pánikolós apukával, meg rémüldözős nagyszülőkkel. Volt hogy anyukámnál nyaraltak a lányok, hívott hogy baj van, a nagy térdre esett, nem tud járni, kéne a TB kártya mert be kell vinni a kórházba. Mondtam tegyen ki egy nyalókát az asztalra, ha tud járni, érte megy. Na mit kaptam érte!
Aztán 20 perc múlva jött a telefon, a gyerek ugrál és táncol, csak megbeszélték vele hogy milyen kár hogy nem tud elmenni velük fagyizni, mert nem tud járni. Nálunk a fagyi, nyalóka vagy egy seggbebillentés ígérete fantasztikus gyógyulásokat szokott eredményezni.
Állítsuk meg a ......... 2010.07.05. 15:25:39
Egyszer mikor a fiam begörcsölt az utcán 3 heti félrekezelt vesekő után, látta háziorvos, kétszer ügyelet, harmadjára egy "nagyokos" urológus(UH-n nem látott semmit), aztán csakúgy hányt az utcán meg begörcsölt, és a kerítésnek támaszkodva hívta a mentőket, addig is hasonló görcsök gyötörték, de hiába volt véres a vizelete, felfázásnak minősítették, sürgősségin sem ismerték fel az rtg és UH után a calc. uréterkövet .
Másodjára vesekőzúzás után meggypiros vért pisilt és szintén begörcsölt(pedig utána kapott görcsoldó injekciót).Hazamentünk.
A mentőknek nem is tetszett, hogy vesekőzúzás után őket hívtam, ja csak senki sem közölte, hogy a 45 percig tartó vesekőzúzást a finanszírozás egynapos sebészeti ellátásként ítéli meg.
Na akkor feketették be VÉGRE és nyomták belé a sok infúziót, injekciót.
Dr.laikus PhD 2010.07.05. 15:25:46
Pánikolós apuka az nálunk is volt... :-)))
adamantium 2010.07.05. 15:29:27
Állítsuk meg a ......... 2010.07.05. 15:32:19
:)))))))
Nekem is pánikolós a férjem.
Csakogy a utolsó nagy pánikolós rohamának alig hittem, mert előző évben karácsony előtt meghalt a sógorom, következő évben az édesapám ment el ugyanúgy infarktusban, három napra rá, nagyobbik fiamat műtötték vakbéllel, aztán temetés, majd mikor már azt hittük vége a fiam szülinapján december idusán elkezdte mondogatni, hogy rosszul van és ő a harmadik férfi a családban, aki elmegy, először nem hittem el(vérnyomást mértem,diganosztizáltam), aztán gyorsan ügyeletet hívtam, az meg kiküldte a rohamkocsit.
Dr.laikus PhD 2010.07.05. 15:37:00
Turboanyu 2010.07.05. 15:39:07
Mások vagyunk, otthon én vagyok a felelőtlen anya. :-)
Amikor kigyulladt a kapcsolószekrényünk (füstölt, de semmi komoly) akkor is kétségbeesetten üvöltötte: MENEKÜÜÜÜÜLJ, én meg a lépcsőn lefelé menet azon gondolkodtam, hogy vajon olyan helyes tűzoltók jönnek-e, mint amilyeneket félpucéran a naptárokon látni.
Állítsuk meg a ......... 2010.07.05. 15:40:48
Fehér folt a lepránál is jelentkezik:)))
Turboanyu 2010.07.05. 15:47:03
Állítsuk meg a ......... 2010.07.05. 15:59:39
Jaj értem.
Calc. uréterkő
Ennek a kőnek 3 hete volt rá, hogy elakadjon, alighogy kibújt a veséből.
Ez egy meteorithoz hasonló színű kő volt, láttam, a darabjait.
A baj ott volt, hogy 3 hete volt fennakadva és a doki azon csodálkozott, hogy miért nem gennyesedett be és miért nincs láza, hát azért nem volt, mert két adag antibiotikummal etették meg addigra szegényt.
Egyet nem értek, hogy egy szakorvosjelölt miért lát jobban, mint egy rtg orvos és egy urológus adjunktus?
Dr.laikus PhD 2010.07.05. 16:06:16
Ez régen volt, de urát kőben otthon vagyok.
Röntgen a calcium tartalma miatt szerencsés esetben árnyékot mutat, de nem szokott. Persze attól függ mekkora.
Az én férjem megszült egy borsszem nagyságú követ, jó tüskés volt a felszíne.
Nagyon régen volt, CT még nem létezett.
Ennyit tudok róla, valószínű a tudás elavult.
Majd adamantium helyre rak. :-)
Dr.laikus PhD 2010.07.05. 16:09:57
Értelek, de másra írtam.
Talán azért, mert nem ott kereste ahol volt.
Szerencsétek volt.
Apámat elzáródott uréterrel operálták - még a múlt században... (de fura, hogy vén vagyok...), a sebésze kirajzolta a hasára, melyik ponton akadt meg.
Állítsuk meg a ......... 2010.07.05. 16:10:59
Ez az a fajta kő volt, amelyet látnia kellett volna a hozzáértőknek.
Dr.laikus PhD 2010.07.05. 16:13:47
Ne mérgelődj rajta.
Van orvos aki tehetséges, ez már "kiskorában" megmutatkozik.
Főnökség sokszor az eltöltött idő függvénye és nem annyira tehetséges.
Jól végződött és ez a lényeg.
a nyugalom megzavarására alkalmas · http://www.youtube.com/watch?v=NBszQFz6buA 2010.07.05. 16:22:54
HOGY VAN AZ,
HOGY MINDEN POSZTNAL BENNE VAGY AZ ELSO 10 KOMMENTBEN
ES MINDIG A PANASZNAK ADSZ IGAZAT?
MUNKAKORI LEIRASODNAK A RESZE?
Turboanyu 2010.07.05. 16:23:55
Közben legalább 4 éve mantrázom, hogy az allergiájával menjen orvoshoz. Tavasztól nyár végéig taknya nyála egybefolyik, tőlem, a könyvelőtől kérdezgeti, hogy mit vegyen be. Mondom menj orvoshoz, nekem is 2 év és többféle gyógyszer kellett mire kiderült, melyik a jó nekem. Megkérdezi TŐLEM, hogy szerintem az én gyógyszerem jó lenne-e neki. Mondom a halál tudja, menj orvoshoz. De mi lenne ha adnék neki az enyémből. Mondom nem, azt nekem írta fel az én bajomra, menj orvoshoz. De hátha. Addig baszogat, amíg azt nem mondom, hogy oké, tőlem akár ciánt is. Erre megkérdezi, hogy ha bevenné a gyógyszeremet, akkor nem lenne-e baja tőle, vagy elmúlik tőle az allergiája. Honnan a büdös francból tudjam?!? (különben sem adok neki az enyémből, ez nem egy szimpla fejfájáscsillapító)
Hétvégén elhangzott ugyanaz a mondat, ami az elmúlt években szinte szóról-szóra: - Miért nem mész már orvoshoz?
-Mert már kijött rajtam az allergia, most nem tudnak megvizsgálni, majd ha vége az allergiás szezonnak.
... amikor ugyebár újra jól lesz, ezért nem megy, mert nem beteg.
És csodálkozik amikor nem kap levegőt én meg megkérem hogy csendesebben haldokoljon.
Állítsuk meg a ......... 2010.07.05. 18:47:10
Jesszusom.
Ezzel azért rendesen betegségtudatot kelt a kicsikben.
Célszerű lenne komolyan elbeszélgetni vele.
Mondjuk én nem ismerem a pszichológiát, de eddig csak olyan hipochonderről hallottam, aki általában csak magának képzeli be a betegséget és állandóan orvoshoz rohangál, de ilyet, hogy a gyerkőcöket vitetné állandóan veled orvoshoz, az nem normális dolog.
Nem irigyellek.
Az én férjem csak annyiban volt elviselhetetlen, hogy amikor köhintett egyet, vagy fájt a torka, már ágynak esett, persze azért a munkáját ellátta,de itthon kiszolgáltatta magát, gondold el, amikor egyszerre 3 kisfiút ápolsz, mert a két gyerkőcnek is magas láza volt, ő is beteg volt, nem győztem a patikát járni, teát főzni, gyógyszerelni, etetni őket. Bezzeg amikor én kerültem sorra, ők már vígan elvoltak, én meg szenvedhettem egyedül:))
Amikor nagyobb baja volt olyan lett mint egy galdiátor, mikor szívkathéterezték éppen indultam volna elé, ő meg úgy gondolta hazajön egyedül, reggel leszedette magáról a szorítókötést(hajnalban már kilógott a wc-re is a nővér tudta nélkül) és a hóban, -10 fokban hazajött busszal.
Állítsuk meg a ......... 2010.07.05. 18:55:45
Szerencsére jól végződött, köszönhetően a szakorvosjelölt kisdokinak.
adamantium 2010.07.05. 19:05:01
nem minden kő (epe, vese emg miegymás) látszik a röntgenen, csak ha nagy a calcium tartalma. a másik dolog ami tovább zavarhatja a képet és ez az ultrahangot is zavarja, hogy egy böcsületes epe, vagy vesekő krízis közepén általában puffadtak a belek (ez amiatt van, hogy ilyenkor a belek mozgása lelassul és kezd rohadni bennük az anyag). szóval ilyenkor már nem olyan könnyű megtalálni, főleg, hogy néha aránytalanul kicsi kő óriási gondot okoz, egész nagyok meg elvannak. Annak, hogy megmutatta előre, hogy hol van elakadva a kő annak az a magyarázata, hogy a húgyvezetéken van asszem 3 természetes szűkület, ezekben szokott jellemzően elakadni a kő, tehát nem olyan nagy őrdöngősség a tünetek alapján valamelyikre rábökni, hogy ott van, ha van némi tapasztalatod akkor szerintem erre nagy esélyed van
Állítsuk meg a ......... 2010.07.05. 19:22:31
Azért egy urológus adjunktustól és egy sürgőssségi osztályhoz tartozó UH-tól elvárható lett volna, hogy kimutassák a követ.Én már legelőször sem hittem a felfázásban teóriában.
Végülis 3 UH ÉS 2 RTG készült "csak".
Engem az érdekelne, hogy miért kellett eltelni hozzá 3 hétnek, hogy diagnosztizálják?
Bár erre asszem nem kapnék értelmes választ.
Az urológus adjunktus azt írta a papírra a mentős beszállításelőtti napokban: Sine Morbo= semmi baja, mondjuk akkor is görcsölt.
Úgy az ötödik orvossal volt szerencsénk.
adamantium 2010.07.05. 19:31:03
epres négercsók 2010.07.05. 19:32:32
Nem csak a mentőre, hanem a háziorvosi ügyeletre is vonatkozik, hogy indokolatlanul hívják ki őket sokszor, aki meg becsülettel végigüli a sorát a rendelőben, vagy netán nem jut ki hozzá a mentő, pedig tényleg kellene, az meg pukkadjon meg.
Nálunk itthon mindig van mini gyógyszertár, fájdalomcsillapítók, görcsoldók, kötszerek, stb. Ha pedig valamit nem tudok, akkor először telefonálok az ügyeletre, esetleg a mentőknek, és tanácsot kérek. Mindenkinek így kellene csinálni.
Állítsuk meg a ......... 2010.07.05. 19:33:06
adamantium 2010.07.05. 19:35:55
Állítsuk meg a ......... 2010.07.05. 19:37:11
Állítsuk meg a ......... 2010.07.05. 19:40:04
Nem haragszom, de ha az urológiai kilnikán egy kis szakorvosjelölt egyből beazonosítja a jól látható 7mmx5mm-es követ, akkor annak ott kellet lennie már reggel a sürgősségi osztályon és hamarabb is, nem pár óra alatt alakult ki.
A vizsgálatot a kisdoki kontrasztanyag beadása nélkül végezte.
adamantium 2010.07.05. 19:46:14
Dr.laikus PhD 2010.07.05. 19:46:17
Köszönöm, mint mindig.
Egész kicsi gyerek voltam. valamikor az 50-es évek elején volt.
Nyilván így van ahogy mondod, hiszen apám gyerekkori barátja, akkor már neves professzor volt.
Nyilván kis színház volt ez mamának.
Abban az időben nem nagyon volt gyógyszer, sokat szenvedett apám, anyám meg minden követ megmozgatott gyógyszerért. Jutott belőle másnak is.
Belefért és belefér ez ma is. :-)
Állítsuk meg a ......... 2010.07.05. 19:51:16
Leírtam már, hogy ez a kő éppenhogy kicsúszott a veséből, egészen fent helyezkedett el, ott akadt el fent a vesénél.
A kisdoki megtudva a történteket visszaküldte rtg-re, ott is látszott a kő.
A sürgősségi vizsgálat és az urológiai között eltelt úgy 2-3 óra.
adamantium 2010.07.05. 19:54:13
Állítsuk meg a ......... 2010.07.05. 19:58:34
Ők is ultrahangozták, ott sem láttak semmit?
Egyedül az utolsó rtg felvétel van meg és az UH amit direkt lefényképezett nekünk a doki és még mérgelődött is.
adamantium 2010.07.05. 20:05:17
Állítsuk meg a ......... 2010.07.05. 20:11:10
Tudod ez a cég milyen?
Egyébként örülünk, hogy ezt a 3 hét szenvedést megúszta műtét nélkül, mert ha begennyedt volna és belázasodik, akkor visszatolták volna valamilyen uk csővel a vesébe, meg kathétert is tettek volna be neki.
adamantium 2010.07.05. 20:14:55
Állítsuk meg a ......... 2010.07.05. 20:18:40
Még jó, hogy az urológusoknak külön ultrahangkészülékük van és kardiológiára sem tehette be a lábát ez a cég.
adamantium 2010.07.05. 20:40:28
radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2010.07.05. 20:55:17
Létezik a köznyelvben "vesehomoknak" hívott dolog, ami magyarul az az apró vesekő, ami nem látszik sem az ultrahangon, sem a röntgenen, mert túl pici. A 4-5 mm-nél kisebb kövek az esetek túlnyomó részében nem láthatók az ultrahanggal, és a röntgenfelvételen is alig találhatók meg.
A vese üregrendszerében elhelyezkedő apró kő ultrahangvizsgálattal csak akkor látható, ha valamelyik kehelyben helyezkedik el, és ott elfolyási akadályt okozva kis tágulatot okoz, illetve ha a helyből (veleszületetten) tágabbra kifejlődött üregrendszerben úszkál.
A legtöbb apró, 1-3 mm-es vesekövet nem lehet megkülönböztetni ultrahanggal a vese saját szerkezete által keltett hangárnyékoktól.
A vese és a hólyag között a húgyvezetékben található kövek az esetek legkisebb részében mutathatók ki ténylegesen (én kb. 12000-15000 embert ultrahangoztam életemben, és egyszer sem látszott maga az ureterben levő kő), pusztán csak indirekt jelek alapján, a fájdalmas oldalon látható vese üregrendszeri tágulata alapján tudunk következtetni. A húgyvezeték legvégén, a húgyhólyag közvetlen közelében levő köveket ugyanakkor meg lehet találni.
Visszatérve az urológusok (és más klinikus kollégák) által végzett ultrahang-vizsgálatokra. Kb. annyit érnek, mintha én kezdenék el vesetumort operálni, netán combnyakat szegezni, avagy hipertóniát beállítani. Tisztelet az igen kevés kivételnek.
radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2010.07.05. 20:57:47
Valójában az kell, hogy csak az végezzen vizsgálatot, aki ért hozzá. Ez annyit tesz, hogy az ultrahangozzon, aki hetente legalább 50-60 vizsgálatot végez. Aki nem, az meg lássa be, hogy nincs meg a szükséges gyakorlata.
És amikor a klinikusok kezdik el egymást tanítani, az a "vak vezet világtalant" tipikus esete.
adamantium 2010.07.05. 21:37:12
Állítsuk meg a ......... 2010.07.05. 22:18:53
Azért, mert az eü vezetői eladták a képalkotó diagnosztikai egységeket ennek a rohadék cégnek, attól még nem ők irányítják a egészségügyet.
Talán a New York-i tőzsdén könnyebb lesz megtámadni őket, mint pereskedni velük:)))
@radiologus.hu:
Ha vesekőről van szó inkább egy urológus, mint egy radiológus, már bocsi.
Pontosan a fiam példája bizonyítja, hogy kevés egy radiológus a diagnosztizáláshoz.
Nem véletlen, hogy a szakorvosok újravizsgálják az rtg felvételeket.
A szülészek is saját maguk csinálják az UH-kat.
Legfeljebb letesznek majd két szakvizsgát is.
Állítsuk meg a ......... 2010.07.05. 22:27:25
Mégegy ha neked nem sikerült ureterkövet kimutatni , akkor hogyan lehet, hogy naponta ureterköveket is zúznak ESWL készülékkel az urológiákon?
Sőt többet mondok a nővéremnek is ureterköve volt, amit szintén ezen a klinikán diagnosztizáltak, csak neki vissza kellett tolni a veséjébe uk csővel.
Állítsuk meg a ......... 2010.07.05. 22:38:57
radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2010.07.05. 23:51:49
A sima csontröntgeneket azok a traumatológus kollégák általában nagy biztonsággal meg tudják ítélni, akik napi 50-100-200 beteget látnak.
De ha kétségeik vannak, akkor bizony megkérnek, hogy én adjak róla véleményt.
Egy-egy bonyolultabb eset áttekintéséhez meg hasznos, ha a klinikus és a radiológus egyszerre van jelen, mert mindketten más aspektusokból nézik ugyanazt a betegség által képviselt problémát
radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2010.07.06. 00:04:31
Tisztelettel: hülyeséget írsz. A fiad példája pusztán azt bizonyítja, hogy a vesekő képes rövid idő alatt is elmozdulni és látótérbe kerülni.
Ha annyi millióm lenne, ahány urológus által ultrahangozott, majd sikeresen félrediagnoszizált pácienssel találkoztam, (általában vesedaganatokat képzelnek a képernyőre, és kérnek miatta CT-t, persze nem ők kapják a megadózisú ionizáló sugárzást), akkor már megvettem volna az MR-emet. Azaz néhány száz(!) efféle betegem volt már, CT-s napokon átlag 3-4 naponta 1. Az egyik budapesti orvoskarhoz tartozó urológiai klinika eredményei. :-)
Az ureterkövek pontos helyét meg nem ultrahanggal keresik, hanem vagy CT-vel, vagy urográfiával, azaz kontrasztanyagos kiválasztásos röntgennel.
"A szülészek is saját maguk csinálják az UH-kat."
No igen. Nagyon kevés nőgyógyász képes tényleg ultrahangozni, a heti 1-2-10 vizsgálatot meg inkább jobb lenne, ha nem csinálnák.
Ismétlem: az ultrahangozás szakmai szempontból ugyanolyan szinten van, mint egy combnyakszegezés.
És te ezek szerint azt is nagy örömmel vennéd, ha én operálnálak meg. :-)))))
adamantium 2010.07.06. 06:57:45
batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2010.07.06. 07:45:45
Magyarországi kórházakban ők működtetik a gépeket, amikért súlyos pénzeket szednek be az államtól. Tudom. Ott dolgoztam valamikor.
batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2010.07.06. 07:47:50
Állítsuk meg a ......... 2010.07.06. 08:10:22
Hülyeségeket nem tudom ki beszél, de egy vesekő miatt, ami nem vesehomok, nem fogják CT-re küldeni a beteget, mert a CT beosztást az Euromedic nevű cég végzi, a várakozási idő pedig 5-6 hónapra tolódott ki az legutóbbi évben.
Persze valahonnan vissza kell nyerni a Euromedicnek a befeketett pénzt, a műmárvány csili-vili padló, a hatalmas információs pultok, a gépek, a falakon lógó festmények árát, úgyhogy itt simán a betegek kárára megy a dolog.
Addigra mire CT-re kerülnek a betegek nagyon súlyos szövődmények léphetnek fel.
Ez olyan mint a tüdőszűrés,sok esetben nem jó semmire sem, tüdődaganattal diagnosztizált beteg visszakérte a pár hónappal azelőtt készített tüdőszűrés felvételét, veszekednie kellett érte, érdekes a daganat már akkor is ott volt, mégsem diagnosztizálták.
Ha hiszed, ha nem nekem UH felvételem van az ureterkőről és kihansúlyoznám, hogy egy 7x5mm-es kő nem vesehomok!
Tévedés nem venném örömmel ha egy radiológus matatna bennem, mert nincs szakmai felkészültsége.
Sőt ha lehet senki ne matasson bennem:DDD
radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2010.07.06. 09:54:46
A nőgyógyászoknak van egy évente ismétlendő továbbképzésük, ha azt megcsinálták, akkor elvileg legalább ahhoz értenek, hogy a negatív és pozitív eseteket elkülönítsék. Erről a tanfolyamról pecsétes papírjuk is van, amit per esetén a bíróság figyelembe vesz.
Hogy az urológusokkal mi a helyzet, nem tudom.
radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2010.07.06. 10:01:25
A CT-re a beosztást az Euromedic az OEP által a rendelkezésére bocsátott pénzből teszi. Ha több pénzt kapnak, akkor akár 24 órában is működnének.
Tavaly november 27-én vagy 28-án valamennyi OEP-finanszírozott járóbetegellátó intézmény kapott egy körlevelet, melyben tájékoztatták őket, hogy december 1-től az addigi OEP-pénz 55 %-át utalják.
Emiatt az én OEP-es szakrendelésemre is potom 3-4 hónap lett az előjegyzés. :-(
A vesekő képalkotóval történő diagnosztizálása egyébként ma a korszerű elvek szerint alacsony dózisú natív CT-vel történik. Minden más radiológiai eljárásnak rosszabb a hatékonysága.
Jelzem mellékesen, hogy a tüdőszűrés leletezését sem radiológusok, hanem "nagy tapasztalatú" tüdőgyógyászok végzik.
Állítsuk meg a ......... 2010.07.06. 10:11:37
Ha ennyire képben vagy, akkor arra is tudnál válaszolni, hogy a tbc szűrésről miért nem adják ki a felvételt?
radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2010.07.06. 19:14:09
Valószínűleg azért, mert az átlag magyar állampolgár mintegy 2-10 nap alatt veszti el a képet, aminek ugyanakkor jelentősége van évek múltán is.
Állítsuk meg a ......... 2010.07.06. 22:10:27
Nem értem miért kell velük veszekedni a leletért, amiért esetenként akár 2 ezer ft-ot is elkérnek.
P75 2010.07.07. 10:07:54
Sics68 2010.07.12. 01:36:59
Ami elgondolkoztatott: az a ki fizesse a révészt bocsánat a mentőst probléma. És rá kellett jöjjek: gőzöm sincs ...
Nem tudom, mikor "lehet" mentőt hívni és mikor nem indokolt. Nem tudom, mikor "jár" a TB szerint a mentő és mikor nem. ( OK, vélhetőleg aki épp mentőt hív az se mindíg van teljes józan esze birtokában..)
Most némi fejvakarás után a következő ötletem támadt: több kategóriát felállítani, döntsön az orvos/mentőorvos hogy melyik volt a hívás.
1.
A hívás indokolt volt, mindent a TB fizet
2.
A hívás nem volt indokolt, de valamennyire érthető ( komolynak nézhető probléma plusz bepánikoló hozzátartozó): részben a mentőt hívő fizet ( Fix tarifa kell, mert a biharnagybajomi és a kútvölgyi úti kiszállás költsége nem azonos... akkor se ha ugyanakkora mellényúlás volt kihívni a mentőt.)
3.
A hívás felesleges volt, ehhez nem kell mentő: na itt is fix tarifa, de jó vastagon. ( Lehet, hogy rögtön olcsóbbnak fog tűnni az a pár napos tanfolyam.... )
bye
Sics
3.
kbi 2010.07.12. 10:04:35
Tőlem ezt így kérdezték: "Miért ezt a szolgáltatást választotta?" - miközben vizsgálták, hogy mi okozza a tűrhetetlenné vált gyomorfájdalmat.
Annyit tudtam kinyögni, hogy nem bírtam tovább a fájdalmat és nem tudtam volna elmenni az autónkig.
Sajnos nálam nagyon hamar beigazolódott, hogy jogos volt a "szolgáltatás igénybevétele", mert néhány óra múlva már stoppolták be a kilyukadt gyomromat.
Bár a elég homályosak az emlékeim erről az éjszakáról, de erre a kérdésre nagyon tisztán emlékszem.
Amúgy nem panaszkodhatok, mert rendben megkaptam minden szükséges ellátást utána.
Az utolsó 100 komment: