Ettől lehet vérmérgezést kapni

2010.05.19. 07:00

Az újpesti SZTK-ban voltam ma délben a laboratóriumban a leletemért.A kis kutricában több asszisztensnő tobzódott.Arra lettem figyelmes,hogy a földön egy nagy zacskóból nagy vatta csomókat tépnek ki.Először a régi "szép idők "jutottak eszembe/nem nosztalgiáztam!/,amikor még ilyent használtunk mi nők.


Utána /míg vártam a leletemre/érdeklődéssel néztem mit csinálnak.Azt hittem elájulok.A nagy földön lévő zacsiból,nagy vatta csomókat téptek,abból kis vatta csomócskákat készítettek,amiket egy földön elhelyezett drótkosárba hajigáltak.


Ekkor ismertem fel,ezek azok a vatta csomók,amiket vérvétel után jól szorítsa oda felkiáltással nyomnak a vénánkra.Olvastam már egy pár esetet arról,hogy lehet vérmérgezést kapni egy vérvétel után.Hát így!Ez azt hiszem nem pénz kérdés!


Nem volt máshol hely a kutricában csak a földön,viszont ,ha nem itt csinálják nem tudnak kaszinózni,azért a kevés fizetésért.

Kedves Levélíró!

 

Elsőre az jutott eszembe, hogy vattatyúkok, de nem akarok igazságtalan lenni. Ez, amit a posztoló leírt, több szempontból is jellemzi a magyar Eü-t. Benne van a dolgozók fásult nemtörődömsége, ami sajnos egyre többekre igaz, és benne van az a számomra égbekiáltó marhaságnak tűnő dolog, hogy mennyire rosszul van nálunk súlyozva az ellátás finanszírozása.


Épeszű országban sokkal költséghatékonyabb lenne megvenni valami többé-kevésbé steril vackot, és a nővért arra "használni", amire való: ápolásra.


Amúgy nem hiszem, hogy ha direkt bele nem tunkolnak a sebbe egy darab laborpadlót, akkor túl sok bajt okozna ez a vatta. Egyes országokban (pl. Nagy-Britannia) komoly viták után tudomásom szerint megszüntették a vérvétel előtti rutin bőrfertőtlenítést, mert költséghatékonysági vizsgálatok nem igazolták vissza, hogy érdemes lenne.


Ettől függetlenül gyomorforgató tapasztalat lehetett...

 

Dr. Morcz

Van egy sztorid a magyar egészségügy helyzetéről? Megvárattak, félrekezeltek, megaláztak? Küldd a praxisblog@yahoo.com címre!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

trimalchio 2010.05.19. 07:29:21

Hát nem tudom. Szerintem vérvételnél a tű sterilitása lehet az igazán fontos. Az meg nyilván steril. Nem hiszem, hogy annyira sterilnek kell lennie a vattának, mint mondjuk műtét közben. Arra gondolok, hogy amikor a konyhakéssel elvágom a kezem (sokszor előfordult már nyilván mindenkivel), sem szoktam steril vattát használni. Pláne, hogy a kés is milyen messze lehet a sterilitástól. Mégsem szokott ebből baj lenni.
Egyébként valóban előfordul, hogy valaki vérvétel közben vérmérgezést kap?

Káin 2010.05.19. 09:03:28

@trimalchio: Nem tudom, lehet-e ettől vérmérgezést kapni, de azért ne legyen már elfogadható a dolog. Az egy más kérdés, hogy Te, vagy én mennyire steril cuccot teszünk magunkra, de az EÜ-ben ne legyenek ilyen undorító dolgok. Ez pl. nem pénz kérdés szerintem.

NemesekErnyo 2010.05.19. 09:57:40

Durva dolog ezt nyilvánosan csinálni.
Sógornőm szokott mesélni bolti akcióikról: büdös hús, romlott tej, lejárt szavatosság átcímkézése, sajna ezek is reális, fenyegető veszélyek. Mindenki emlékszik a cukrászüzem diós kockájára.

trimalchio 2010.05.19. 10:03:28

@Káin: Egyetértünk, hogy ez nem pénzkérdés és az EÜ-ben valóban nem lenne szabad engedni a higiéniából. Nem akartam én a posztban leírt eljárást helyeselni. Csak egy kicsit túlzásnak éreztem az "Azt hittem elájulok." és a "Nem volt máshol hely a kutricában csak a földön,viszont ,ha nem itt csinálják nem tudnak kaszinózni,azért a kevés fizetésért." mondatokat. Még egyszer: teljesen egyetértek veled abban, hogy a higiéniás követelményekből nem lenne szabad engedni!

NemesekErnyo 2010.05.19. 10:15:58

@trimalchio: Számomra is itt az ellentmondás: szakmába nem való bucigyártás egy wc nagyságú helyiségben = kaszinózás?

adamantium 2010.05.19. 10:40:02

természetesen nem helyes a dolog, de ne haragudjon meg a cikk szerzője de ez pánikkeltés és merőben rosszindulat. először is mi a vérmérgezés? vitatható. nálunk ezt egy nagyon kiterjedt egészségügyi állapotra használják, kezdve a kimutatható baktériumok jelenlététől a vérben a súlyos szepszisig. nyilvánvalóan azt a vattát valamilyen fertőtlenítőbe mártjuk, ezt azért tesszük, hogy kiírtsa a vattán jelen lévő baktériumokat illetve megtisztítsa a bőrödet injekció előtt, nem fogja vajon kiírtanai a földről felszedett baktériumokat is? meg aztán hacsak nem szervátültetés után vagy egy steril szobában csak van valami immunitásod. max egy helyi fertőzést okozhat, onnan még a szepszisig hosszú az út. tényleg lehet súlyos szepszist kapni injekcióktól de az drogosoknál fordul elő akik ugyanazt a tűt és fecskendőt (nem bucit) használják 100 szor és anaerob baktériumok jutnak be a szervezetükbe vele, mert ugye az aerobot az ha bejuttatjuk a véredbe ott mennyi oxigénhez is jut? anaerob meg ugye jellemzően nem egy rendelő padlóján terem, de nem is lehetetlen. szóval a cikk helyesen felhívja a figyelmet valamire de túlzó, pánikkeltő és rosszindulatú módon. a következő kérdés meg: fénykép, ÁNTSZ?

Káin 2010.05.19. 10:54:25

@trimalchio: Persze, vannak benne túlzások, de a legtöbben szerintem tudunk olvasni a sorok között. Nyilván én sem "ájulnék el", ha ilyet tapasztalnék, de idegbaj kerülgetne, az tuti.

szabidoki 2010.05.19. 11:30:17

@Káin: ne ess pánikba, ha megfigyeled, a vérvételi/injekciós vatták és törlők 99%-a nem steril, és még ha az lenne, sem segítene sokat, ugyanis mindet puszta kézzel adja oda az asszisztens, és ha megfogta kézzel, akkor semmilyen sterilizáló eljárás nem ér semmit, mivel a kezéről a bucira kerülnek a bacik. Ugyanakkor septicus szövődmény vérvétel után extrém ritka, szóval nem kell aggódni.
Az meg, hogy a dolgozók beszélgetnek munka közben, ne fájjon már annyira!

másikpista 2010.05.19. 11:32:34

A poszt írója láthatóan nem szimpatizált a tobzódva kaszinózó asszisztensnőkkel. Okés, vannak ilyen női dolgok. Megkérdeném azért, hogy ő maga steril vattát helyezett egykor a szintén vérző, fertőzések iránt szintén fogékony testszervébe? Mert ez nem volt szokásban a legtöbben mégis túlélték a havivérzést. Éppen a steril, ám az elfolyást blokkoló tamponok megjelenése után vetődött fel a fertőzéses szindróma előfordulásának lehetősége

2010.05.19. 11:46:41

Egyetértek azzal, hogy ne essünk túlzásokba, de én a vérvételnél soha nem értettem, hogy amikor vattával lefertőtlenítik a szúrandó helyet, utána miért nyúl hozzá puszta kézzel megtapogatni, hogy hová fog szúrni, amit a fertőtlenítés előtt is már megtapogatott ?

epres négercsók 2010.05.19. 12:18:30

Önmagában ez az eset szerintem sem annyira gáz, bár, ha előttem csinálják, engem is nagyon felháborított volna. Ennél sokkal nagyobb baj, hogy ha ezt így csinálják, akkor vajon mit csinálnak azokkal az eszközökkel, amiket komolyabb körülmények között, pl. egy műtétnél használnak? Itt most lehet azzal jönni, hogy az dehogynem, húdesteril, csak ezek után ezt bajosan hiszi el az ember. Megrendül a bizalom az orvosban és az eü. szakszemélyzetben, és ez már konfliktusok forrása.
De ha belegondolunk, minden oldalról ilyenek vesznek körül minket, nem csak a gyógyászatban, hanem akár a mindennapi kenyerünkkel kapcsolatban is. Aki olvasta pl. a Tesco titok c. könyvet, az most tudja, miről beszélek.

És azzal én is egyet értek, nehogymár az gáz legyen, hogy szóba állnak egymással az egy helyen dolgozók... Mindaddig, amíg ez nem az odafigyelés rovására megy, egész nyugodtan. Én pl. minden áldott nap elgondolkodom azon, hogy a fenébe bírják idegileg a BKV vezetői, sofőrjei, hogy ülnek egyedül abban a nyamvadt fülkében, és a kutya nem szól hozzájuk (bár a legtöbbnek már látom a headsetet a fülében, és, főleg a vilivezetők, beszélnek is rajta rendesen).

trimalchio 2010.05.19. 15:13:42

@epres négercsók:
"Itt most lehet azzal jönni, hogy az dehogynem, húdesteril, csak ezek után ezt bajosan hiszi el az ember. Megrendül a bizalom az orvosban és az eü. szakszemélyzetben, és ez már konfliktusok forrása."
Ez nagy baj lenne, már ha ennyitől megrendülne a bizalom. Az enyém nem rendült meg. Én még "csak" betegként voltam műtőben, legutóbb néhány hete. Nem tudom ott mi volt, mert aludtam :-) Utána 4 napig voltam intenzíven. Ott például szemmel látható volt, hogy orvosoknak, ápolónőknek szinte a "vérükben van" a kéz fertőtlenítése. Láttam amikor hozzámértek, utána teljesen automatikusan mentek fertőtleníteni a kezüket. Azaz ebből az esetből sem kéne általános következtetéseket levonni.
Egyszerűen nem értem, hogy a posztoló történetéből, hogyan lehet odáig eljutni, hogy elkezdjünk kételkedni a műtéti szabályok betartásában? Szerintem itt most lassan szemtanúi leszünk annak, hogyan nő a bolha elefánttá.

Motorpenis 2010.05.19. 16:40:30

@szabidoki:
Ezt akartam én is írni. Létezik ugyan steril vatta, de túl drága az ilyesmihez, másrészt a steril vatta is kb. a kibontás pillanatától számítva még egy percig steril...

Persze ettől függetlenül nem tudom, miért kell a földre dobálni, de ha már "vérmérgezést" említünk, a levegőben is van egy rakás mikroorganizmus, szóval azoktól is tessék akkor rettegni.

trimalchio 2010.05.19. 16:59:59

@Motorpenis: Nem tudom mennyit számít, de nem a földre dobták, hanem a földre rakott drótkosárba.

szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2010.05.19. 18:20:20

Dr.Morcz bejegyzésben megjegyez, adamantium kommentben megjegyez.

Ilyen körülmények között már érdemes praxisblogot olvasgatni no.

Hogy a témához is hozzászóljak, szerintem ez túlbuzgás. Aki egy akkora likon keresztül elfertôzôdik egy kívülrôl rászorított pamacstól, az már nem jutott volna el addig a korig sem, amikor emailt tud küldeni.
Ha esetleg azt látja a kedves posztíró, hogy méterre veszik a Méhtelepen a kapilláris csövet, és pöcegödörben áztatott kombináltfogóval nyesegetik belôle az injekcióstût, no az már hírértékû.

Mellesleg kedves orvoshozzászólók, miért jobb az eldobható fecskendô és tû, mint a tiszta fém eszközök, amiket ki lehetne sütni abban a bonyolult nevû gôzölôs grillben, amit sterilizálásra használnak?
Harmadik világban kaptam oltást olyanból, és szöget ütött a fejembe, hogy vajon nálunk miért az eldobható megoldás honosodott meg. Egyértelmû, hogy helyszínre kiszálláskor, meg orvosi táskákban nem alternatíva, de kórházi körülmények között nem lenne gazdaságosabb?

Motorpenis 2010.05.19. 18:45:14

@szomorutojas: Egyrészt nem lenne gazdaságos, másrészt talán inkompatibilis is lehet az injekció valamelyik alkotójával (attól függ, milyen fém), meg drága is beszerezni, gondolom.

szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2010.05.19. 19:02:32

@Motorpenis: Valamiért azt gondolom, hogy a rozsdamentes acélok egy részét azért nevezik orvosi fémnek, mert nem lép reakcióba szinte semmilyen anyaggal, ami az emberi testben fellelhetô.
Gondolom, hogy a befecskendezett mindenfélék valamilyen fémmel érintkeznek a gyártás során.

Feltételezem, hogy a fröccsöntés energiaigénye (saccra minimum 200ºC-ra hevítik a mûanyagot) nem többszöröse a 150-160ºC-os gôz kialakításának, tehát a sterilizálás elméletileg olcsóbb kellene hogy legyen. Az egyszeri beruházási költség pedig ezen megtérülhetne.

Motorpenis 2010.05.19. 20:43:46

@szomorutojas: Tudom, hogy mi az ábra az orvosi fémekkel.
Az mondjuk nem biztos, hogy gyártás során érintkeznek fémmel az anyagok.

Visszatérve az általad említett lehetőséghez:lassú és költséges. És akkor ugye még az aszeptikus csomagolást is meg kellene oldani, mert mégsem lehet a kórház udvarán átcipelni a fecskendőket zsebben, vagy reklámszatyorban, mert akkor megint csak nem steril.

Jóval olcsóbb és egyszerűbb az eldobható.

adamantium 2010.05.19. 21:15:21

a gond a többször felhasználható fecskendővel az volt, hogy egy ennyire éles eszköz hamar kopik, pár szúrás után már tompult az éle, nem lehet kiélezni, ki kell dobni a tűt ami ugye költség. nagyobb eleve a bizalom az egyszer használatossal szemben, kevésbe balesetveszélyes. mielőtt elküldték a fertőtlenítőbe ki kellett mosni a véres eszközöket ez nagyon balesetveszélyes volt. a simán csak nyomokban levő baktériumokat kinyírta a gőz, de ha egy szövetdarab maradt, pl egy gombostűfejnyi húscafat, annak a belsejében a hepatitis C vírus túl tudott élni 160 fokot egy óráig és még sorolhatnánk. persze az se megoldás, hogy mindent egyszer használatossá tegyünk mint amerikában ahol műanyag kötszeres csipesz meg olló van, és rendeget eszközt kidobnak egy használat után, mert ezek a környezetbe jutva szintén fertőznek ha nem égetik el őket

szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2010.05.19. 21:28:27

@Motorpenis: az egyszerûség egyértelmû, az olcsóságában kételkedtem csak.

@adamantium: köszönöm, ez teljesen logikus.
Egyszer egy expedíciós orvosi készlet összeállításakor a kezembe került egy mûanyag szike, aminek a csomagolása szerint 200ºC-ig hôálló. Azt lehetett volna fertôtleníteni autoklávban, vagy az élvesztés ott hatványozottan igaz?

bakela 2010.05.19. 22:58:18

Hát, ez a blog kifújt.

A sok „ikkú” bajnoknak elfogyott a municiója?

Összefoglalom:
-Mé' há' esküt tettek rá. / valami Hypós Krapek/
-Mi a f@sz, még enni, meg aludni is akar.
-Én vagont rakodok szívlapáttal, mégis alig keresek többet, mint a pénzéhes g...i.
-Minek fizetem a tébét /havi legalább 300 HuFt-ot/, ha még a petcétét is csak 1-2 tökönrúgás kilátásba helyezése után hozták hozzám a putriba
-Rohadna meg az ő gyereke, méghogy 37,1 lázra nem fut azonnal
-Kiperelem belőle a szart is
-Jól pofán kell vágni
-Fizesse vissza a kípzíse kőccségeit, amit az én adómból. /akarom mondani, a tezsvírem eccer má' majdnem fizetett adót/
-Nekem minden jár mindig, de azonnal
-Csak átbukdácsolták az eggyetemet, semmit nem tudnak
-Á, én csak a blog írója vagyok, nem egy flusztrált semmitérő zsébérenc
-qrva annyát neki tisztességes bér- legyen fényevő, nehogy má' nyugdíjba menjen 70 évesen, majd ha annyit dógozik, mint én 20 év alatt a rendőrirodában
-improduktív, élősködő ágazat
-Azt, a képibe, nem eu-s munkaidő jogszabályok
-szemét pénzéhes gyilkosok
-80 milliárdot tesznek a nagy zsebükbe évente monta a kálmánolga hittárs a zátévében
-Anyámat is megölték a mocskok, pedig én már tavaly is majdnem meglátogattam karácsonykor, de hát fel kellett használni az üdülési csekket, ezt mindenki beláthassa.
-Bezzeg a nyóc tojást elfogadta
-Megyek a magánrendelésklinikára, mert kilóra megveszem a tetűket. Elvégre ötdiplomás markszistaleninista osztályfőnök-erőszakon végzett műszakipedagógus szineskémsütő vállalkozó vagyok
-van pofájuk Škoda fábiával járni
-börtönbe velük

Kihagytam valamit?

Persze, ha magamat kell szórakoztatni, nem sokat ér az egész.
Scooby Doo where are you? Vagy legalább szürkefarok, öregf@sz, spenót, píszíár, alsóipartelep, csabika, díí, stb.
Hiányoztok, na!

szabidoki 2010.05.19. 23:07:37

@adamantium: pár éve kiszámolták az egyik egyetemi klinikai tömbben, hogy ha a műtéti textileket is egyszer használatosra cserélnék, egy picivel ugyan drágább, mint a mosatás, meg a steriliziálás, de összességében kevesebb macera, meg azonnal rendelkezésre áll, meg biztosan steril a cucc, ha meg elszakad, hát kit érdekel. Szóval efelé halad a világ, angol kórházakban a suturás tálcán a szike-csipesz-olló is eldobós - bár legalább fém.

Dr. Morcz · http://drmorcz.blog.hu 2010.05.20. 08:47:14

@szomorutojas: Rutin sterilizálás nem mindentől véd meg, l. pl prionbetegségek.

2010.05.20. 12:17:29

@bakela: Igazad van, ez a blog kifújt. Még 2-3 ilyen hozzászólás, és már nem érdemes olvasni sem :-)
© 2009-2015 praxis
blogszabályzat
süti beállítások módosítása