Egy csodás apa halt meg, mert félrediagnosztizálták
2007.
Apám egy életerős ember volt, 1939-ben született, de 20 évet letagadhatott volna.
Kertészkedett, dolgozott napi 8-10 órában, segített a helyi közösségnek, majd egyszer elkezdett fáradékony lenni.Prosztata gondok. Sugárkezelés, gyógyszer. Tökéletesen gyógyultnak minősítették, mert hogy rendszeresen járt szűrésre és időben elkapták a gondot.Nyugdíjazás a térdprotézise ellenére a 40 év munkaviszony alapján, nem rokkantnyugdíjasként.Élvezte, heti 2-4 napot töltött a telkén, kertészkedett, termelte nekünk a háztájit.
2010.
Aztán elvették az év novemberében tőle a bértelket, amin kertészkedtünk úgy 25 éve, kerestünk újat.Találtunk, csak újra mindent kezdeni 70 évesen... Optimisták voltunk, készültünk. Sok évvel korábban mondta, ha nincs telek, 1 éven belül meghal, mert ez az élete. Felesége sajnos utálta a hobbiját, ami az élete volt, egész télen ezzel zrikálta: nem kell ez neki az ő korában. Rákövetkező év februárjában összeesett, lebénult a fél oldala, s stroke gyanújával bevitték az ÁEK-ba, a Róbert Károly krt.-ra.
Elhittük a diagnózist, tudtuk, nincs rendben a házassága (stressz, veszekedés, telek, stb.), mégse fiatal...Kényszeresen rángógörcsei voltak, hallucinált, a CT nem sikerült, megpróbálták még egyszer, az sem sikerült, majd azt mondták, fölösleges újra próbálkozni, ez stroke tutira. Mi nem vagyunk orvosok, elhittük, a tünetek is stimmeltek.
3 hét múlva olyan állapotba került, hogy hazaengedték, de rá 2 hétre, újra összeesett.
Ekkor az Árpád Kórházba szállították, ahol rendbe hozták annyira 4 hét alatt, hogy otthon lehetett ellátni.De 2 hét múlva újra mozgásképtelen/beszédképtelen lett, így ezúttal az Árpád Kórház rehabilitációs osztályára szállították: orvos, gyógytornász... minden, ami kellett, bár nekem minden nap be kellett menjek, fürdetni, borotválni, etetni, mert a személyzet ezt csak 2-3 naponta garantálta, ő meg kényes volt mindig a tisztaságra.Majd hazaküldték, hogy némi segítséggel, gyógytornásszal fél éven belül helyrejön.2 hét múlva kommunikáció és mozgásképtelen lett.Árpád Kórház újra.
10 nap múlva, egy doktornő azt mondta, neki gyanús, hogy ez nem stroke, beutalja az Amerikai úti agysebészetre, szövettanra. Átvitték, megcsinálták, és akkor jött a sokk:NEM stroke-ja volt, hanem tüdőrákdaganat ment fel az agyába, és már olyan szinten van, hogy nem műthető! Életében 1 szál cigarettát nem szívott el!Az Amerikai úti agysebészeten azt mondták, ha ezt 2 hónappal korábban felfedezik, műthető lett volna talán, de ezt nem adják írásba, mert ehhez látni kéne az első CT-ket, amit az ÁEK-ben nem forszíroztak, tehát nincs miből kiindulni. .
Visszavitték az Árpád Kórházba, ezúttal már az elfekvőbe, pedig ún. protekciónk is volt oda.
2 hét, és elment.Az vigasztal, hogy utoljára én láttam, és kérhettem, ha már feladja, csak a szépre gondoljon, én szeretem.Februártól júliusig tartott, mondhatjuk nem szenvedett sokat, de ez nem igaz, én láttam a szemében, hogy fél a rá várótól, élni szeretne, de senki nem segít neki. Ha infót kértem az osztályos főorvostól, mindig megkaptam, hogy én CSAK a gyereke vagyok, nekem nem ad ki semmit, csak a feleségnek! Én nem hittem, hogy ennyire nem számít egy ember...
Kértük a kórházi zárójelentéseket, de azzal utasították vissza, hogy ezt kizárólag a legközelebbi hozzátartozónak adják ki, ez pedig jelen esetben a feleség. Ő nem adta oda nekem. Így máig nem tudom, imádott édesapám miben halt meg, és vajon menthető lett volna?Tényleg így van? A gyerek miért nem az egyik legközelebbi?Egy csodás apa halt meg a hetvenes éveiben, akinek annyi terve volt még.Fiamnak ez volt az utolsó csepp, ő már készül itt hagyni ezt az országot, én készülök utána, apám feleségének a nyugdíját pedig fizesse aki akarja.
Tragédia.Pedig ha akarnák vezetőink, Svájc elbújhatna mellettünk.Andrea
Van egy sztorija a magyar egészségügy helyzetéről? Megváratták, félrekezelték, megalázták, vagy ellenkezőleg, csupa jót tapasztalt? Küldje el történetét a praxisblog@yahoo.com címre, vagy használja megújult kórházértékelőnket!
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
csak néha benézek ha marhaságot látok 2012.06.18. 11:08:28
a dohányzók talán 10%-a kap tüdőrákot, de a tüdőrákosok 90%-a dohányzott.
tüdőrákot egyébként sok vegyszer is okoz amit annakidején az ember belélegez mert nem tud a káros hatásairól, a főnökei meg akik tudnak, spórolnak a védőfelszerelésen
Flector67 2012.06.18. 11:19:22
Sajnos tényleg így van. Csak a feleségnek adják oda a zárót. Édesapád tudta volna írásba adni, hogy Te is beletekinthetsz a papírokba. Csak öröklődő betegség esetén engednék Neked a beletekintést és csak akkor, ha Téged is életveszélyes állapotba sodorhat az a bizonyos betegség.
Hogy megmenthető lett volna-e? Ez már sosem fog kiderülni. Ahogy az sem, ha meg is mentik, milyen életminőségben élt volna tovább.
Mondjuk nem szép dolog elnézni egy agydaganatot, úgy, hogy a betegnek voltak prosztatagondjai.
Farkasokkal táncoló 2012.06.18. 11:51:35
A posztoló azt írja, hogy tüdőáttét volt az agydaganat.
És én is őszinte részvétemet továbbítom... :-(
(De én is tüdőrákos vagyok, áttételes stb, és higgye el, olyan nincsen, hogy az áttéteket operálják, a primer rák meg marad... legalábbis el nem tudom képzelni.)
2012.06.18. 12:19:49
A posztot meg elég nehéz követni, sok mellékes dologról ír, volt feleség, harag, telek, másik telek, külföldre megy a fia, meg ő is, meg a volt feleség nyugdíj témája, tényleg nagyon szerteágazó történet. Mint laikus kérdezem, mi az, hogy nem sikerült a CT több alkalommal sem? Én is úgy tudom, a beteg nyilatkozik arról, hogy ki kaphat felvilágosítást az állapotáról. A volt feleségnek mi érdeke, hogy a zárójelentést ne mutassa meg? Nagyon haragban kell lenni ahhoz, hogy ezt tegye, főleg, hogy teljesen értelmetlen.
karcsibácsi 2012.06.18. 12:43:02
A csodás apa azért halt meg, mert halálos betegsége (tüdőrák agyi áttéttel) volt.
Amúgy tényleg kusza poszt.
Azt meg végképp nem értem, hogy Svájc hova fog elbújni, ha a vezetőink úgy döntenek.
Flector67 2012.06.18. 13:14:28
Flector67 2012.06.18. 13:15:15
Flector67 2012.06.18. 13:17:14
Flector67 2012.06.18. 13:18:26
kutykuruty 2012.06.18. 13:21:39
Részvétnyilvánításom mellett azt is kívánom, hogy béküljön meg a lelke máris nem lesz az egész világ ellenéges.
Más: (nem a poszt író felelősségre vonása, csak a tanulság miatt) Hogy-hogy nem derült ki korábban a tüdődaganat? főleg, hogy volt már egy rákos megbetegedése? Nem volt semmiféle jele a nagy bajnak? Nem járt utóvizsgálatokra?
Flector67 2012.06.18. 13:22:06
csak néha benézek ha marhaságot látok 2012.06.18. 13:22:07
Flector67 2012.06.18. 13:23:58
Irkutszk 2012.06.18. 13:32:42
Flector67 2012.06.18. 13:40:34
karcsibácsi 2012.06.18. 14:04:15
Időablakot közelmultban 3-ról 4,5 órára emelték (ez a tünetek kezdetétől számít, nem a kórházba érkezéstől!), de nagyon szigorúak a bevételi kritériumok. Van egy csomó ellenjavallat, és kötelező a vérzéses stroke-ot CT-vel ki zárni. Ha ez nem lehetséges, pl. a beteg nyugtalansága miatt, akkor fibrinolizist nem szabad végezni. A leírás szerint "...Kényszeresen rángógörcsei voltak, hallucinált, a CT nem sikerült, megpróbálták még egyszer, az sem sikerült, " Nyilván azért forszirozták, próbálták meg 2x is a CT-t, hogy hátha lehet lizálni. Utána meg már kifutottak az időből, azért
mondták, hogy "fölösleges újra próbálkozni". Ezzel együtt a primer tüdődaganatot fel lehetett (kellett) volna ismerni, mint ahogy az agynyomás fokozódás tüneteit is, csak kérdés, hogy mire mentek volna vele.
Nota bene, az élet sokszor furcsa dolgokat produkál, ezek sajnos a tankönyvekben nem szerepelnek. Ezért érvényes a mondás az orvosra is, hogy a jó holtig tanul.
Flector67 2012.06.18. 14:07:08
karcsibácsi 2012.06.18. 14:09:45
Néhány ellenjavallat:
- jelentős vérzészavar aktuálisan vagy az elmúlt 6 hónapban,
- ismert haemorrhagiás diathesis,
- orális antikoagulánst, pl. warfarin nátriumot kapó betegek,
- manifeszt vagy nemrégiben jelentkező súlyos, veszélyes vérzés,
- ismert vagy feltételezhető intracraniális vérzés az anamnézisben,
- subarachnoidealis vérzés gyanúja vagy aneurizma miatt fellépő subarachnoidealis vérzést követő állapot,
- bármilyen központi idegrendszeri károsodás az anamnézisben (pl. neoplasma, aneurysma, intracranialis vagy spinális műtét),
- traumával járó külső szívmasszázs, szülés, nem komprimálható erek punkciója (pl. vena subclavia vagy jugularis punkció), az elmúlt 10 napban
- súlyos, nem kezelt hypertonia,
- bacterialis endocarditis,
pericarditis,
- akut pancreatitis,
- dokumentált ulcerativ gasztrointesztinális betegség az elmúlt 3 hónapban, oesophagialis varixok,
arteria aneurysmák, arterio-venosus malformatiok,
- fokozott vérzésveszéllyel járó neoplasmák,
- súlyos májbetegség (májelégtelenség, cirrhosis, portalis hypertonia - (oesophagus varixok) -, aktív hepatitis),
- nagy műtét vagy jelentős trauma az elmúlt 3 hónapban
Flector67 2012.06.18. 14:13:31
szabidoki 2012.06.18. 14:28:53
kutykuruty 2012.06.18. 14:35:47
> Ezzel együtt a primer tüdődaganatot fel lehetett (kellett) volna ismerni, mint ahogy az agynyomás fokozódás tüneteit is, csak kérdés, hogy mire mentek volna vele.
ezért kérdeztem én is azt korűbban, hogy vajpn hogy nem vették észre a vészjosló tüneteket? Persze lehet, hogy észrevette az elhunyt, de nem tulajdonított neki jelentőséget.
És azt sem értem, hogy egy agydaganat tud úgy nőni,hogy hányinger, hányás, fejfájásnélkül egyszer csak ilyen súlyos tüneteket produkál?
Flector67 2012.06.18. 14:49:45
apanna 2012.06.18. 15:09:10
A hozzátartozók pedig, a reményért cserében, még pár hónapot igényelnek, az sem számít milyen életminőségben éli meg a szerettük.
Részvétem...
Dr.laikus PhD 2012.06.18. 15:16:27
Drága gyerekem egyszer már lebuktál!
Még egyszer akarod?
Legyen...
"Flector67 2012.04.08 17:27:46
@a_tom: Akiket ismerek, hitelt vettek a házukra, beletették a teljes vagyonukat a cégeikbe. Persze most elég jól élnek, de azért kockáztattak is eleget. Erre írtam, hogy lehet utánuk csinálni. Persze könnyebb várni havonta a bankszámlára a pénzt, mint kitermelni.
Mondom ezt úgy, hogy én is a közigazgatásban dolgozom."
....................
"Flector67 2012.04.16 13:31:11
@jozicsenko: Az önkormányzatoknak. Ahogy írod. Cégeknél nem nagyon volt.
Tudom, mert ezzel foglalkozom."
...............
"Flector67 2012.06.17 13:31:37
@medvetoka: Félre ne érts, engem nem zavar a kereseted.
Szerencsére jóval többet keresek ennél, anélkül, hogy dolgoznék.:)
Csak én nem szoktam leírogatni, mert nem tartozik, csak rám. De egyben igazad van. El kell menni ebből az országból. Én is el fogok."
Ez az igazi identitásválság.
Csacsi gyerek... :DD
Vén szamár vagyok, jó memóriával és csalhatatlan stílusfelismeréssel.
Rágós husit ne kóstolgass!
Milliomos vagy? (azt is munka nélkül persze)
Közigazgatásban dolgozol?
Estin vagy 6. éves medikus?
Dr.laikus PhD 2012.06.18. 15:28:51
?????
Ezt mire írtad?
2007-ben átesett a prosztatarák kezelésén az akkor létező protokoll szerint.
A kérdés inkább az, hogy miért nem volt kontroll, vagy miért nem járt kontrollra? Talán hamarabb észlelik a tűdődaganatot.
Itt senki nem akart műteni, az életminőségén már csak a fájdalomcsillapítás javított.
Dr.laikus PhD 2012.06.18. 15:30:09
kissejtes bronchuskarcinóma
Csak a fenti képez áttétet?
Vagy csak gyors áttétet.
Flector67 2012.06.18. 15:35:25
Nevetni fogsz, de amit ide belinkeltél az mind igaz.
Az orvosok, medikusok a közigazgatásban dolgoznak.
Szívesen leírom Neked az élettörténetem privátban, bár semmi közöd hozzá:)
Flector67 2012.06.18. 15:36:07
Dr.laikus PhD 2012.06.18. 15:49:43
Az orvos közalkalmazotti státusban dolgozik, de csak kivételesek dolgoznak a közigazgatásban.
A közigazgatás azon szervezetek összessége, amelyek _közhatalmat_ gyakorolva, az állam vagy az önkormányzat nevében közfeladatokat látnak el és jogszabályokat hajtanak, hajtatnak végre. A helyi közügyekben az önkormányzati igazgatás, az országos jelentőségű ügyekben a központi közigazgatás jár el.
Flector67 2012.06.18. 15:50:50
Bécsi_Nikol · http://unserwien.blogspot.com/ 2012.06.18. 15:55:37
kutykuruty 2012.06.18. 15:57:01
ha valaki egyetemista, akkor meg nem közalkalmazott, hanem tanuló.
Tudtommal orvosi képzés csak nappalin van.
De persze lehetnek kivételes és általam nemismert életpályák.
Dr.laikus PhD 2012.06.18. 16:04:00
Nem találkoztam még részmunkaidős közalkalmazottal sajnos.
Ha van esze, energiája akkor dolgozhat, de neki munka nélkül van magas jövedelme.
Általában kevés óraszámban igazán csak kiegészítés a jövedelmük, nincs energia és idő másra egyszerűen a nagyon-nagyon könnyen tanulóknak is.
Rivero 2012.06.18. 16:08:45
Hát igen 3 és fél évet húztam le kémia laborban napi 8 órában szívtam szerves oldószereket ( ciklohexán, cloroform, tömény ammónia... stb.)3 emberre jutott egy vegyifülke védőkesztyű 1 héten 2 pár...
Sajni nem volt más választásom kellett a meló örültem akkor hogy ez van. :(
Jó egy orvostól hallani aki végre elismeri a labor helyzetet.( amit leírtam az 6 évvel ezelőtti helyzet volt.) Remélem azóta javultak a körülmények
Flector67 2012.06.18. 16:08:49
@Dr.laikus PhD: Igen. Szerencsére munka nélkül. Én ezt azért csinálom, mert szeretek segíteni.
Flector67 2012.06.18. 16:13:30
Egy valaki, aki azt hiszi, ha megnézi a kommentjeimet, rögtön tudni fogja ki vagyok. Nem, nem tudod. Írtam már Laikus. Ne ítélj ismeretlenül. Szerintem itt fejezzük be. Privátba zaklass nyugodtan, ha van még kérdésed.
Mellesleg, ha tényleg ilyen idős és tapasztalt vagy, lehetne annyi eszed és empátiád, hogy egy ilyen tragikus posztot nem kommentelsz tele az én dolgaimmal. Megtehetnéd privátba. Legalább ennyivel tisztelt meg a posztolót.
Farkantoán Chatpartner 2012.06.18. 16:17:23
A félrediagnosztizálásból eredő haláleset a magyar egészségügyben sajnos mindennaposnak mondható, de ez Önt nyilván nem vigasztalja :(
Bizonyára tájékozódott arról, hogy többféle, lényegesen eltérő tüdőrák létezik, közülük az egyik rendkívül heveny és gyorsan áttevődik, különösen az agyra. Úgyhogy még az is megeshet, hogy a másik orvos is tévedett, mert az ilyen tüdőrák legfeljebb hat hónapig tartja életben áldozatát. :(
Farkantoán Chatpartner 2012.06.18. 16:19:32
Farkantoán Chatpartner 2012.06.18. 16:21:28
kutykuruty 2012.06.18. 16:23:07
Na igen, az élő szervezet nem robot, szerintem semmi sem jelenthető ki kerek-perec.
Remélem neked is még sok boldog pillanatot hoz az élet!
Farkantoán Chatpartner 2012.06.18. 16:25:52
Farkantoán Chatpartner 2012.06.18. 16:27:33
Rendkívüli eset, ha valaki két évig szenved kissejtes tüdőrákkal. Nyilván ez sem kizárt.
Farkantoán Chatpartner 2012.06.18. 16:31:10
2012.06.18. 16:31:26
Farkantoán Chatpartner 2012.06.18. 16:34:11
kutykuruty 2012.06.18. 16:34:54
De azért akor is kívánok neked sok boldog pillanatot.:-)
És persze mindenkinek.
Irkutszk 2012.06.18. 16:36:57
Dr.laikus PhD 2012.06.18. 16:38:11
Teljesen megzavarodom....
Arról volt itt szó, hogy a kissejtes tüdőrákot mire a röntgen észleli, már régen rossz.
2012.06.18. 16:39:20
A másik témában ne csak @Dr.laikus PhD: laikust hibáztasd, én is megkevertem a sz...t veled kapcsolatban. Én mindent elhiszek, csak hirtelen nem értettem, mi a háttere a szóváltásnak. Pont azért, mert a poszt tragikus, mint általában mindegyik, fontosnak tartom, hogy a megszólalók hitelesek legyenek, s bár ez nem ellenőrizhető, de nem utolsó szempont.
2012.06.18. 16:41:07
Gondoltam :-)
csak néha benézek ha marhaságot látok 2012.06.18. 16:45:29
2012.06.18. 16:46:26
Igaz, csak kicsit sokallottam a volt feleség nyugdíját, mármint nem az összeget, hanem mint témát, meg Svájc elbújását mögöttünk, ( ami persze sosem fog megtörténni :-)), meg külföld, meg...blabla, több volt a sallang, mint maga a betegség története, az viszont hiányos volt. A cím alapján elvártam volna, hogy kicsinyes, lényegtelen részeket nem említ. No mindegy, van mit olvasnunk.
kutykuruty 2012.06.18. 16:47:55
Igazábólnekem csak a megnyilatkozásai számítanak. És az teszi a másikat szememben hitelessé vagy hiteltelenné.
De ez is mindegy,hiszen itt is csak a szócséplés folyik.
azt azonban még mindig szeretném tudni,hogy egy agydaganat jelentkezhet-e ilyen hirtelen és tragikus formában úgy, hogy előtte semmilyen szemmel látható és tapasztalható tünet nincs. Illetve pl. egyensúly probléma lehet-e ennek a tünete? (nem, nekem nincs ilyen gondom:-) )
Flector67 2012.06.18. 16:50:00
Mondjuk az igaz, sokat még nem tudok. Nem vagyok nagy tapasztalattal rendelkező klinikus, csak egy kis szeletét tudom a dolgoknak.
Más kérdés, mennyivel hitelesebb az az ember, akinek egyetlen fegyvere a google...
Tempus-Anh 2012.06.18. 16:51:18
"Bezzeg hogyha az én műtőkésem alá került volna IDEJEKORÁN, ismételten bebizonyosodott volna, mekkora fényespáncélú kereszteslovag VAGYOK ÉN..."
"Ha nem késlekedett volna a többi kis aluldozírozott orvos, a szakmailag messze alattam sínylődők, a páriák, a plebs, mekkora hőstettet hajtottam VOLNA végre ÉN..."
Na így adnak nyerget a sok elégedetlenkedő hozzátartozó alá.
Ezt a magatartást egyik, a nemzésben részvevő hím testnedvünkkel szoktuk illetni. Becenév, névnapja március 12.
kutykuruty 2012.06.18. 16:51:50
persze nem tudhatjuk, hgy a feleség -aki valóban a legközelebbi hozzátartozó - hogy viszonyult az édesapjához és hát megint csak az egyik felet olvashattuk.
Flector67 2012.06.18. 16:54:20
Szóval: a tünet nagyon szerteágazó lehet: végtagokban fájdalom, zsibbadás, hányás, hányinger, szédülés, a gondolkodás zavart lehet, frontális érintettségnél személyiségzavar-személyiségváltozás léphet fel. Amit sokan fenyegető jelnek gondolnak a fejfájás, de ez csak nagyon ritkán egyedüli és első tünet. Általában az előbbiek megelőzik.
És igen, kialakulhat ilyen hirtelenséggel sajnos...
kutykuruty 2012.06.18. 16:57:00
meg sem merem írni kinek a kapcsán merüélt fel a kérdés, mert tisztelennek tünne itt. Lényeg az, hogy minket komolyan megrendített az eset.
2012.06.18. 16:59:37
Flector67 2012.06.18. 17:00:28
kutykuruty 2012.06.18. 17:03:30
Flector67 2012.06.18. 17:05:20
2012.06.18. 17:07:56
karcsibácsi 2012.06.18. 17:18:25
"lehetne annyi eszed és empátiád, hogy egy ilyen tragikus posztot nem kommentelsz tele az én dolgaimmal. "
Ez nem orvosi rendelő, nem kórház. Helye van a témától eltérő felvetéseknek is, amíg ez nem parttalan, és a moderátor (bloggazda) eltűri.
Ez a poszt nem elsősorban "tragikus" (persze, egy hozzátartozó, továbbmegyek, számunkra egy beteg elvesztése mindig az),hanem rosszhiszemű rágalmazás, l.a cím. A beteg halálát a halálos betegség okozta, nem a "félrediagnosztizálás". Az ellátása korrekt volt, a CT-t azért forszirozták, hogy szóba jöhet-e lísis.
Laikust pedig ne bántsd! Tényleg nagy tudású, tapasztalt. Ha valakit füllentésen kap, szóváteszi. Orvosit nem lehet estin, levelezőn, közalkalmazotti státus mellett, pláne köztisztviselőként végezni!. A közalkalmazott soha nem mondja magáról, tévedésből sem, hogy közigazgatásban dolgozik. Ez olyan, mintha az amatőr sárkányrepülő azt mondaná, hogy hivatásos Jumbo Jet pilóta. Laikus humánus és empatikus, mint ahogy az vagyok én is, aki több, mint 30 éve dolgozok orvosként, a Jó Isten segítségével betegek ezreinek adtam vissza az egészségét és mentettem meg az életét, de itt nem könnyek csorgatásáról van szó, hanem tárgyi tévedések kiigazításáról és rosszindulatú rágalmak visszautasításáról.
Szóval, ha elfogadsz egy tanácsot, kicsit hátrább az agyarakkal!
Olvasd vissza, miket és (milyen stílusban) írt ide sokszor @hatodéves, akitől sokan, nemcsak hatodévesek, példát vehetnek, vehetünk!
karcsibácsi 2012.06.18. 17:25:41
"a CT sem kolbászkerítés. Mélyre lát, de mágneses rezonanciával nem lehet olyan finom következtetésekre jutni, mint röntgensugarakkal."
Ennek így nincs értelme.
A CT röntgen, az MR spin szinkronizáción alapuló képalkotó vizsgálat,és igenis, az MR-rel "mélyebbre lehet látni és finomabb következtetést lehet levonni" ,mint a CT-vel, általában is, de különösen az agy vonatkozásában.
Yatumux 2012.06.18. 17:27:21
Flector67 2012.06.18. 17:32:45
Laikussal való vitám nem új keletű.:)
Már az első kommentemnél belém kötött. De ez lényegtelen. Persze a stílusom hagy kívánnivalót maga után, de ezt csak Laikussal éreztetem:)
Majd az idő műlásával megítéled mennyire hiteles, amit írok. Van-e mögötte tárgyi tudás, vagy csak képzelgés. Ezt Neked kell eldöntened.
Én itt lezárnám a vitát. Mostantól csak a szakmai, illetve érdemben a poszthoz kapcsolódó hozzászólásokkal gazdagítanám ezt a blogot, illetve csak ilyenekre reagálnék. Talán ennek több értelme lenne. Köszönöm.
Yatumux 2012.06.18. 17:35:42
Flector67 2012.06.18. 17:38:57
stevejobsandbillgates 2012.06.18. 17:45:04
Annak ellenére , hogy elképesztő zagyvalékot hordott össze, amiben csak annyi biztos, hogy meghalt az édesapa.Az egészségügyi része is tökéletesen zavaros és ezt még tetézi ezzel a svájcos beszólással, ami ráadásul nem is illeszkedik a poszthoz semmilyen vonatkozásban.
s.e.c 2012.06.18. 17:55:41
szgyula 2012.06.18. 17:59:22
Konkrétan stroke gyanú esetén azért a CT-nek megvan az az előnye, hogy maga a CT vizsgálat kevesebb mint egy perc. Az is szempont, hogy kényszeres rángógörcsei vannak. Egy CT szelethez elég 0.3s, hogy legyen jó képe. Ezt nem tudja az MRI.
Azaz traumán nincs igazán alternatívája a CT-nek. Aztán ha stabil a beteg, akkor lehet és érdemes MRI-t csinálni.
A sikertelen CT-nek sok oka lehet, a hibás géptől kezdve a mozgó betegig bármi lehetett. Előfordul. Ha kétszer nem sikerült, akkor meggondolandó, érdemes-e eröltetni. Brutális a sugárterhelés, amit a beteg kap, akkor is, ha nincs kép...
Ja, és fizikus vagyok, aki CT-ket tervezett és épített évekig...
karcsibácsi 2012.06.18. 18:14:10
Biztosan Neked van igazad, én csak felhasználóként találkozom a CT-vel.
A vizsgálat időtartama nyilván függ a gép paramétereitől. A mienk - pedig elég jó spirál CT - 1 percnél jóval több időt igényel egy agyi vizsgálathoz, és friss esetben az ischaemias laesiot nem mutatja ki (nincs még denzitás különbség a környezetéhez képest).
" Egy CT szelethez elég 0.3s, hogy legyen jó képe." Ez igaz, de több száz szelet kell.
NemesekErnyo 2012.06.18. 19:38:35
Megnyugvásul a posztoló részére: mi egy évvel ezelőtt ugyanilyen eseményen mentünk keresztül. Annyi különbséggel, hogy a betegnek irtózatos fájdalmai voltak, olyannyira, hogy komolyan felmerült bennünk, hogy a fájdalmas szervet (gyomrot) kivetetjük. Nyilván ez értelmetlen lett volna, hiszen mi lett volna az áttétekkel teleszórt tüdővel, daganatos gerinccel? Még örülni lehet, ha szegény édesapa nem szenvedett sokat. Részvétem, és kívánom, hogy az idő hozzon megnyugvást.
@Flector67: Nyitott kérdés, hogy a prosztata-ügy után történt-e követéses gondozás, ellenőrzés 2007-től 2010-ig.@kutykuruty: D.zni?
NemesekErnyo 2012.06.18. 19:40:16
Aliem 2012.06.18. 19:41:07
Ebben nincs igazad. A Ct és az MR klinikai szempontból adott esetben lehet egymás alternatívája, pl hasi aneurizma stb.
Időablakon túli stroke esetén tőlünk nyugatabra MR-t csinálnak, nem CT. Megnézik azt hogy mennyi életképes agyterület maradt illetve hogy az életképesnek ítélt terület vérellátása megfelelő-e. Amennyiben nem úgy szelektín lízist végeznek.
Azzal meg kár érvelni hogy fizikus vagy.
Flector, szégyeld magad. Egy leendő orvos ne hazudozzon. Azt meg főleg nem értem hogy lehetsz jún 18-án 6od éves. Államvizsgák már voltak, az új tanév meg még nem kezdődött el....
A sikertelen Ct-vel kapcsolatban csak azt nem értem hogy ha görcsölt a beteg akkor miért nem adtak neki egy kis seduxent, legrosszab esetben szukcinil kolint? Szerintem az hogy a beteg görcsöl nem lehet indok a CT elhalsztására, ahogy az sem hogy rossz a gép (lásd rezidens HI vércukor).
Flector67 2012.06.18. 19:52:14
Mikor ide regisztráltam, még javában nyomtam a 6. évet. Elnézést, hogy az elmúlt 1 hétben nem kürtöltem szét az állapotváltozást.
Igazság, hol vagy? 2012.06.18. 19:52:51
Miért nem gátak épültek stadionok helyett? 2012.06.18. 19:58:25
Vannak disznóságok, amiket már nem hagyhatunk annyiban. Nemcsak hogy hagyja az igen nehéz helyzetben lévő embertársainkat szenvedni, de még beléjük is rúg az intézkedéseikkel. Ezt nem hagyhatjuk, erről mindenkinek tudnia kell és követelni kell tőlük, hogy kezdjenek el valóban segíteni az embertársainkat. Minél többen tudnak erről, annál jobb.
1. Rokkantak, fogyatékossággal élők
Sokuktól elvették vagy lefaragták a támogatásukat, a nyugdíjat és a túlélésért harcolnak. A rokkant nyugdíj helyett 27 ezer Ft szociális segélyt kapnak. Ebből hogy lehet megélni?
A beteg/rokkant/ fogyatékkal élőket otthonukban ápoló családtagok megalázóan kevés , 26 550 ft-os ápolási díját most készül megvonni a kormány, arra kényszerítve ezen családokat, hogy a rokkant-járadékból / családi pótlékból éljenek meg, immáron ketten.
Sokukra az orvos csakúgy azt mondta, hogy szerintük semmi bajuk és munkába küldte. Ezek az emberek nem tudnak munkát végezni és bármikor utcára kerülhetnek. Több cukorbeteg azért nem kaphat már inzulint, mert nemhogy a drágább diétás ételt nem tudják megvenni, de még az alapvető élelmiszerekre is alig telik.
Az ,,amúgy egészségesnek tűnő! ám gyengén látás, avagy hallássérültség, siketség, esetleg epilepsia, sclerosi.muktiplex. miatt fogyatékkal élők pontosan az állapotuk miatt évek óta sehol sem kívánatos személyek a munkaerőpiacán…azaz, a jelenlegi kormány ennek tudtával, eleve,,Persona non grata”-nak és ,,nyűgnek, koloncnak” minősíti, valamint teljesen ellehetetleníti őket a felülvizsgálat során bevezetett ,jelenlegi pontrendszerrel.
Az állapot romlással is kidobják őket, hiába is fellebbeznek, miközben nincsen számukra megfelelő munkahely. Eladósodnak, kilátástalanságba lökik őket, és nem tudjuk merre hová.
Ilyen az álszent, embertelen, sunyi, simlis fideszes politika, tegyünk ellene!
www.facebook.com/events/194941207296061/
Pók · http://poooOOoook.blog.hu 2012.06.18. 20:05:20
Lővenbrau 2012.06.18. 20:16:09
:-)))
Nem csodálom, hogy Dr. Rabai eltűnt...
Kedveltem:-(((
kutykuruty 2012.06.18. 20:17:26
A két hatalmas küzdő, elég gyorsan követték egymást.:-(
csak néha benézek ha marhaságot látok 2012.06.18. 20:20:27
mást akarok CT-vel és mást akarok MR-rel látni. a kettő ki tudja egészíteni egymást de vagy-vagy alapon nem megy, na persze a kényszer nagy úr (itt most a készülék árára és fenntartási költségeire akarok utalni)
Flector67 2012.06.18. 20:24:04
Bár maximálisan megértem.
Aliem 2012.06.18. 20:37:10
Ha elolvastad a fentebbi kommenteket akkor látod hogy valaki azt írta azért nem végeztek CT-t mert rossz volt a gép. Jogi megítélés szempontjából, és itt kapcsolódik a HI-hoz a dolog (rezidens kolléga ugyanis azt hitem hogy a hi hibát jelent) hasoonló a két eset. Ha egy orvos egy vizsgálatot szükségesnek tart akkor nem tekinthet attól el tőle, mert éppen nem áll rendelkezésre megfelelő gép.
Aliem 2012.06.18. 20:39:24
Már megint hazudsz:
Turchi · dolgozz-otthon.hu 2012.06.18. 12:19:49
Valamiről lemaradtam. Nem orvostanhallgató Flector?
Flector67 2012.06.18. 13:17:14
@Turchi: Az vagyok.
Ezt pár órája montad.
Flector67 2012.06.18. 20:46:06
Flector67 2012.06.18. 20:49:16
NemesekErnyo 2012.06.18. 21:00:12
Mennyire reménykedett... :(
kutykuruty 2012.06.18. 21:12:15
Talán lett volna még egy kis ideje...
qbr 2012.06.18. 21:25:58
Tudok olyan osztályról Magyarországon, ahol a citosztatikus infúziókat keverő helyiség egy szoba, és ahol a nővérnek az a munkavédelem, hogy nyitott ablaknál dolgozhat meg maszkban-kesztűben.
Meg tudok olyan helyről, ahol a terhes nővért zavarták be citosztatikus infúziót keverni, nem sokkal jobb körülmények közé.
Aliem 2012.06.18. 21:33:59
Ez így van. Csupán karcsibácsit szerettem volna megvédeni, amit őr írt az ugyanis szó szerint igaz, mégis meg akarták cáfolni.
Flector67 2012.06.18. 21:39:53
Azért köszönöm, hogy leszállsz rólam. Megtisztelő, miután hazugnak neveztél. Jó éjszakát.
Aliem 2012.06.18. 22:18:19
Látom nem vetted az adást.
Biztos tudod hogy az orvosok megítélése, ezen a blogon különös képpen, finoman szólva sem a legjobb. Az hogy te bizonyítottan többször hazudsz (füllentesz, nagyot mondasz), majd össze-vissza magyarázkodsz ami újabb hazugságoat eredményez, illetve bunkó módon leugatsz egy beteget-kommentelőt aki erre rávilágít, az orvosok megítélését egyáltalán nem segíti elő. Amíg Flector67 vagy azt csinálsz amit akarsz. Abban a pillanatban hogy te orvosként, medikusként nyílvánulsz meg mellőzd a jövőben a füllentéseket, nagyott mondásokat. Egy orvosnak tudni kell befogni a száját és fel kell ismerni azt hogy mikor kell ezt megtenni.
szgyula 2012.06.18. 22:22:06
@Aliem: Ha már a nyugattal példálózunk. Ott a beeső betegnél CT-t csinálnak de azonnal, mert az az egy, amit gyorsan meg lehet csinálni és lehet, hogy be kell avatkozni. Erre teljesen alkalmatlan az MRI. De persze nem kell elhinned egy fizikusnak. Majd visszahívják MRI-re, megnézni, hogy mi sérült, stb.
Flector67 2012.06.18. 22:24:43
Flector67 2012.06.18. 22:50:04
csak néha benézek ha marhaságot látok 2012.06.18. 23:00:34
egyébként mi gyerekeknél ha nem életveszélyről van szó szoktunk MR-t készíteni sürgősségben fejsérülésekre is. vannak komoly tanulmányok a gyermekkori sugárterhelés és a leukémia kapcsolatáról.
de ha baj van akkor a 6 éves gyerek is traumaspirált kap 1500-2000 felvétellel mert sokkal gyorsabb
Aliem 2012.06.18. 23:49:20
Nyugati kórházban dolgozom. Nálunk a fent leírt protokolt használják. Ha lízis ablakon kívül de 12h belüliek a tünetek akkor egyből MR és ha van életképes terület aminek nem kielégítő a vérrelátása akkor szelektív lízist csinálnak.
Braincelle 2012.06.19. 12:08:43
És ha vérzése van? Klinikum alapján nem különíthető el a vérzéses és az ischaemiás stroke.
Néha a tumor is tud stroke-nak tűnni. Főleg ha nem akutan kerül be a beteg, és a jó ég sem tudja, hogyan alakultak ki a panaszok.
Már pedig el kell különíteni, mert másképp kell kivizsgálni, kezelni a kettőt. Például ischaemia első egy-két napján 200-220 Hgmm-ig kontraindikált a vérnyomáscsökkentés. Vérzett beteg vérnyomása nem mehet 160Hgmm fölé.
Vérzés betörhet a kamrába, műtétre lehet szükség.
Ischaemia hátterében embóliaforrást kell keresni, carotist, szívet ultrahangozni, vérzsírokat ellenőrizni, antiaggregánst beállítani.
Vérzésnél véleményt kell arról alkotni, hogy mi okozta, állományi-e, nem lehet-e SAV vagy tumor eredetű (pont volt egy ilyen betegünk, akiről az MR főorvosa sem mondta meg, hogy mitől van a vérzés a fejében, mert ugye friss vér rontja az MR-képek minőségét, LP-vel masszívan sötétvörös vér jött. Megműtötték, kiderült, hogy tüdő carcinoma áttét, rávérzett, a vér meg betört a subarachnoidalis térbe).
Neki kiderült a diagnózis, de sajnos meg is halt a primer tumora miatt hamar.
Elvileg különálló áttétet ki szoktak venni agyból, májból stb, de egy agresszív kissejtes tüdőráknál nem hiszem, hogy sok múlott a metastasis kivételén vagy nem kivételén. Persze elhelyezkedéstől függően múlhatott, és nyilván jobb lett volna korábban szembesülni a valósággal; de ha az én szerettemről kiderülne, hogy előrehaladott tüdőrákja van agyátéttel, én nem biztos, hogy a koponyafúrást, a műtétet kívánnám neki.
Ugyandehogy (törölt) 2012.06.19. 15:03:30
hogyan tudok megtalálni egy orvost név alapján?
(előfordulhat, hogy nem praktizál...)
van ötletetek?
(az internetet már felkutattam, de lehet, nem jól keresek)
csak néha benézek ha marhaságot látok 2012.06.19. 15:50:10
2012.06.19. 16:38:07
Ugyandehogy (törölt) 2012.06.19. 20:36:22
@Dr.laikus PhD: köszönöm. sajnos, itt nincs telefonszám:(
Dr.laikus PhD 2012.06.19. 20:41:58
A név alapján azt látod, hogy aktuálisan hol dolgozik. Ebből el lehet indulni.
Ha csak cégnév van, azt a magyarország.hu-n megtalálod, a cégadatok között szokott tel.szám lenni.
Ha már valamit találtál, az orvoskeresőben rá lehet keresni.
Név szerint, szakma szerint is külön-külön.
2012.06.19. 22:10:08
lacix86 2012.06.20. 11:45:37
Egyáltalán nem védelemből, sajnos a tünetek egy idő után tényleg a daganat felé visznek el. Viszont az agyi áttétet adó tüdődaganatok (főleg, ha nem kissejtes) átlagos túlélése még műtéttel is kb. 8-9 hónap. Persze nem kell mindig a statisztikának hinni, de szegény papa életét már az agyműtét sem hosszabbította volna meg nagy mértékben. Egyébként pedig a legrosszabb daganatfajta az agyi áttéteknél fura módon nem a kissejtes, hanem az adenocarcinoma. És az adenocc sokkal gyakrabban ad áttétet az agyba. A kissejtes inkább más helyekre szór elsőként. De ez már egy komplett PhD témát felölel :)
Ugyandehogy (törölt) 2012.06.22. 06:33:02
radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2012.06.29. 23:46:28
Tévedsz, mégpedig jó nagyot. :-)
Az, hogy CT- vagy MR-vizsgálat a szükséges, sok összetevőjű kérdés.
Gyors, azonnali a leggyakoribb, fejben levő betegségeket megtaláló vizsgálatra a CT alkalmasabb, mint az MR.
Pont.
radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2012.06.29. 23:50:31
"
azt azonban még mindig szeretném tudni,hogy egy agydaganat jelentkezhet-e ilyen hirtelen és tragikus formában úgy, hogy előtte semmilyen szemmel látható és tapasztalható tünet nincs. Illetve pl. egyensúly probléma lehet-e ennek a tünete?"
A válasz: igen, és igen. :-(
Nem csináltam rendes statisztikát, hetente átlag 100 CT-t leletezek, a 60-70 %-a koponya CT, 2-3 hetente jön egy olyan "stroke"-beteg, akinek az agyi áttéte, vagy egyéb agyi daganat okozza a panaszokat.
Szóval a kívülről keringészavarnak tűnő eseteket kb. 1:200 arányban agydaganat okozza az én praxisomban.
radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2012.06.29. 23:56:01
Már egy 4 szeletes géppel is kb. 40 másodperc egy spirál-CT vizsgálat, az elzáródás esetén szerencsés esetben a natív képeken már 2-3 óra után is kimutathatók a korai jelek (jól beszűkített ablakkal kell iszonyat ronda képet csinálni, amin semmi nem látszik, csak az oedema miatti aszimmetria), de ha az a. cerebri media záródik el, akkor a hyperdens media jel gyakorlatilag azonnal (a stroke jelentkezése után 20-30 perccel is) meglátható.
Persze az ideális diagnosztika stroke-ban a natív után egy perfúziós CT végzése, de ahhoz kell a megfelelő program-modul is a géphez, amit általában nem szoktak megvenni a bölcs kórházak.
13 éve dolgozom, ez az én személyes tapasztalatom.