Az iskolaorvost nem érdekli a felmentés


Van egy sztorija a magyar egészségügy helyzetéről? Megváratták, félrekezelték, megalázták, vagy ellenkezőleg, csupa jót tapasztalt? Küldje el történetét a praxisblog@yahoo.com címre, vagy használja megújult kórházértékelőnket!
Tisztelt Praxis blog!
Egy elég összetett problémával fordulok önökhöz, engedjék meg, hogy egy kérdéssel kezdjem a történetet: Megteheti egy iskolaorvos, hogy felülbírálja egy kollégájának a döntését? Az a helyzet, hogy van egy 13 éves kamasz fiam, akinél Scheuermann-kórt diagnosztizáltak május közepén. Fiam elég hamar igen sokat nőtt, korábban teljesen jó tartású fiú volt, a hirtelen megnyúlás után szinte görbén kezdte el tartani magát, hiába mondtuk neki, hogy húzza ki magát, ráadásul még akut fájdalmai is lettek szegénynek.
Elvittük a gyerekorvoshoz, aki tovább küldött bennünket az ortopédiára. Ott megnézték a gyereket, majd megállapították a betegséget és amellett, hogy rendszeres úszást, illetve hátizom edzést javasoltak fiam számára, amit mai napig el is végez napi rendszerességgel, gyógy-, illetve könnyített tornára tett javaslatot a gyermekorvos. Bár ez már a tanév vége felé történt, mégis probléma lett az egészből. Miután a gyerek bevitte a papírokat, illetve a felmentést, az osztályfőnöke, aki egyben testneveléstanár is, elküldte őt az iskolaorvoshoz, hogy ő mondja ki a végső szót. Szeretném hozzátenni, hogy az iskolában egyébként van gyógytorna, szóval még ez sem lehetett volna kifogás.
Tehát a fiam felkereste őt, odaadta a papírokat és el is mondta, hogy mit mondtak neki az ortopédián, illetve a háziorvosnál. Az iskolaorvos megnézte a papírokat, felhúzatta a fiam pólóját, megnézte a gerincét, végighúzta rajta az ujját, majd felülbírálta a szakorvost, a háziorvost és úgy határozott, hogy a gyereknek nem szükséges a gyógytorna, és minden gyakorlatot elvégezhet, amit a többi egészséges társa.A fiam próbálta védeni az ő igazát, de nem jött neki össze, az iskolaorvos kiküldte, azzal lezártnak tekintette a helyzetet.
Sajnos az osztályfőnöke, aki egyébként az utolsó tanévben érkezett és még sem a gyerekeket, sem minket szülőket nem ismer igazán az iskolaorvos döntését vette alapul és 4 tornaórát kényszerített rá a fiamra, többek között szekrényugrással tarkítva, ami egész biztosan nem használt a gerincéének. Természetesen már az első alkalomnál felhívtuk telefonon és számon kértük rajta a történteket, de azt mondta nekünk, hogy az iskolaorvos határoz ebben az ügyben, bármilyen papírt is hoz a gyerek. Azt is megjegyezte teljesen megsértődve, hogy egyébként is átlát a szitán, mert mindenki lusta és ki akar bújni a testnevelésóra alól.
Miután nem sikerült megoldanunk a helyzetet, arra gondoltunk, hogy az igazgatóval beszéljük meg a dolgokat, de őt a mai napig sem sikerült elérnünk, sem személyesen, sem telefonon. Az igazgatóhelyettes pedig csak vonogatta a vállát. Nemsokára kezdődik az újabb tanév és a helyzet továbbra sem megoldott. A háziorvosunk azt mondja, hogy az iskolaorvos nem bírálhat felül egy szakorvost és egy tanár sem és hogy be kell tartaniuk az előírtakat. Ők mást állítanak. Mi ilyenkor a teendő? Fogadjunk ügyvédet és úgy érvényesítsük igazunkat? Azt is csak a gyerek sínylené meg, pláne a továbbtanulás előtti utolsó évben. Vegyük ki és irassuk be máshova? Tényleg nonszensz az egész szituáció, ha valaki tudna hasznos tanácsot adni, kérem tegye meg.
Köszönettel:
Egy édesanya
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
VaTi 2011.08.18. 06:16:34
Mondjuk nálam a Scheuermannak az a szép (és sajna sokáig hanyagolt "ó, csak hirtelen nőtt a gyerek, azért ilyen görbe") verziójáig jutottunk, mikor már az volt a szakorvosin, hogy megrepedeztek a csigolyák zárólemezei (v ilyesmi) a doki közölte, hogy sokéves tornával tudunk javítani, szépíteni, de egészséges gerincem már sosem lesz. (15 voltam ekkor). Illetve felvillantotta esélyét, hogy ha nem kezdek el szépen gyógytornázni, helyrejönni, esélyem lehet egy terheség alatt elnyert tolószékre is :( Szóval: hajrá a kölkök gerincére figyelni mindenkinek!
Remélem a posztolónak sikerül elintéznie a könnyítést arra a néhány nem ajánlott gyakorlatra.
Dr.laikus PhD 2011.08.18. 06:36:31
A Scheuermann betegség
/ osteochondrosis juvenilis dorsi, osteochondrosis deformans /
Érdemes elidőzni egy olyan kórképnél, mely mind besorolását mind a kezelési elveit tekintve mind a mai napig bizonyos megosztottságot okoz a mozgásszervi szakorvosok között.
Azért is fontos kiemelten foglalkozni a betegséggel (sok esetben, főként kezdeti stadiumban, csak állapotról helyes inkább beszélni), mert az ortopéd szakrendelések mindennapi gyakorlatában nagyon sok olyan gyermek, serdülőkorú, vagy éppenséggel felnőtt fordul meg, akit a probléma érint.
Örökletes tényezők is szerepet játszanak, egyes statisztikák szerint a Scheuermann betegségben szenvedők közvetlen leszármazottai között 50%!-os gyakorisággal jelenik meg a kórkép.
Talán a legtalálóbb leírás a betegséggel korábban kiterjedten foglalkozók közül Schanz nevéhez fűződik, aki bevezette a "csigolya elégtelenség" (insufficientia vertebrae) fogalmát.
Tekintve, hogy a betegség kialakulása mindmáig tisztázatlan, Schanz a csigolyák ( következményesen a gerincoszlop) ill. az annak támaszt biztosító izomzat közötti megbomló egyensúlyi állapotból vezeti le a kórképet, de nem ad választ arra, hogy pontosan mi okozza a később látható morfológiai elváltozásokat.
Tény, hogy az esetek döntő többségében a hátizomzat gyengesége kimutatható, vitatható azonban, hogy a RTG felvételeken a későbbi stádiumokban látható oly jellemző elváltozások következményei a relatív izomgyengeségnek, vagy csontosodási-porcfejlődési okokra vezethetők vissza.
Azok, akik a betegséget a juvenilis osteochondrosisok közé sorolják, a csigolya zárólemezek anyagcsere zavarát (vérellátási zavarát) tételezik fel.
Kezdetben a zárólemezek egyenetlenné válnak, feltöredeznek, majd létrejön a csigolyatestek alakváltozása, előrefelé mutató ék alakú elkeskenyedése.
Mindeközben az érintett csigolyákat elválasztó csigolyaközti porckorongok is alakváltozást szenvednek, repedések támadnak rajtuk, ill. a csigolyatest szivacsos állományába is sérvszerűen betüremkedik a porcszövet.
Ez utóbbi jelenség okozza a Schmorl csomó képződését, mely szintén jellegzetes RTG tünetet eredményez és hozzásegít a diagnózis felállításához.
Többnyire több mint 3-4 csigolya vesz részt a folyamatban, valamint jellemzően a háti gerincszakasz érintett.
Vannak ritkább formák is, melyek az ágyéki (lumbalis) gerincszakaszt érintik, ezekben az esetekben főként egy csigolya érintettsége a jellemző.
----------------
Valahogy érdemes lenne elérni az igazgatót - van hivatalos fogadóórája ahol fogadni köteles - és megbeszélni vele a problémád. Az orthopédus nyilván nem csak manuális vizsgálat alapján állította fel a diagnózist és javasolta a csökkentett, vagy speciális tornát.
Jó kockás hasizom biztosan használni fog és hozzá a hátizmok megerősítése.
Ezt elég hamar képesek a fiúk elérni.
Fiam jól kajakozott amihez erős erőnléti edzések tartoztak. A hirtelen növés mégis okozott gerincproblémát.
A sportorvos az erős alapozó edzéseket kihagyatta vele egy téli idényben.
VaTi 2011.08.18. 06:42:59
Dr.laikus PhD 2011.08.18. 06:45:00
Nálunk kimutathatóan van, de gyerek fiú így nem szül majd. az érintett csigolyái ha nem növeszt sörpocakot akkor sokáig nem okoz majd bajságot.
Bár ahogy nézem nem homorítanak ezek a nagyhasú hájbajnokok, mint mi. ;)
El Visco Stello (törölt) 2011.08.18. 07:22:39
Hozzáteszem, élhet panasszal - még az is lehet, hogy a papírforma szerint győz is - de ez nem biztos, hogy a legfontosabb dolgot szolgálja: ti a gyermek egészséges fejlődését.
VaTi 2011.08.18. 07:37:48
El Visco Stello (törölt) 2011.08.18. 07:49:50
El Visco Stello (törölt) 2011.08.18. 07:52:08
Miért végeztetne olyat? Képzett szakember, feltételezem, hogy titkos szadista hajlamai sincsenek.
Borcsika 2011.08.18. 07:53:14
A testnevelőkről meg csak annyit -tisztelet a kivételnek- hogy azt gondolják, a legfontosabb dolog a mozgás. Ez így is van, csak kinek-kinek a lehetőségeihez mérten. Nem gondolom, hogy egy testnevelő felülbírálhatja a szakorvost.
Anyuka látogassa meg az iskola igazgatóját, még a tanév kezdete előtt (jövő héten mér az iskolában kell lennie), és ha nála nem ér el célt, akkor fordulhat a település, vagy kerület oktatási osztályához. Nem szabad hagyni, hogy egy gyerek egy felnőtt ostobasága, és rosszindulata miatt egész életében szenvedjen.
EmpatiaTolerancia 2011.08.18. 07:53:57
Igaz, rossz a padon ülni a tornateremben és nézni a többiek játékát, még rosszabb összeveszni az osztályfőnökkel, ennél pedig nagyságrendekkel rosszabb megnyomorodni egy életre.
Stádiumtól függetlenül úgy vélem a gyógytorna - de legalább könnyített torna szükséges, hiszen vannak gyakorlatok, amik nem megengedettek (régen ilyen volt minden "ugrálós" gyakorlat, játék, ahol a talajra érkezéskor ütés éri a gerincoszlopot, meg pl. a medicinlabdázás az extra súly miatt).
A saját gyerekemet nem engedtem volna el egyedül az iskolaorvoshoz. Még most sem késő. Kedves Anyuka! Tessék összeszedni az összes leletet, röntgent, MRI-t, stb. és bemenni az iskolaorvoshoz - esetleg egy újabb szakorvosi (felül)vizsgálat és javaslat után.
Tornázni, úszni viszont kötelező egy életen át napi rendszerességgel.
Borcsika 2011.08.18. 07:54:55
VaTi 2011.08.18. 07:56:27
Ugyandehogy (törölt) 2011.08.18. 08:01:10
de nekem csak kettő van.
El Visco Stello (törölt) 2011.08.18. 08:17:05
Ugyandehogy (törölt) 2011.08.18. 08:24:38
Dr.laikus PhD 2011.08.18. 08:32:00
Amiről a posztoló ír egy konkrét diagnózis.
Itt nem dönthet a tornatanár, sem az iskolaorvos.
Itt speciális korrigáló és erősítő mozgásra van szükség.
Mária 2011.08.18. 08:37:49
EmpatiaTolerancia 2011.08.18. 09:06:17
Attól sem tartanál, hogy az utolsó évben ezek után kényszerbő választott új helyen - attól függetlenül, hogy egy gyerek csemete is megérzi az átültetést - nem negatívan állnak egy "mószerolós" családhoz?
Az édesanya is jobban tette volna, ha nem "telefonon számonkér", hanem személyesen, higgadtan, az ofőnek is bemutatva a leleteket beszél aggodalmairól - egyúttal meg is ismerkedve egymással.
El Visco Stello (törölt) 2011.08.18. 09:13:01
Az izomerő növelése minden stádiumban szükséges. Az iskolai testnevelésóra alóli felmentés nem indokolt, csak fokozza a betegségtudatot.
A kezelés gyakran egyénre szabott. Függ a súlyosságtól, a panaszoktól, az életkortól. Növekedés befejeződése előtt elegendő a rendszeres ellenőrzés, gerinctorna, úszás. Fájdalom esetén pihenés és nem szteroid gyulladáscsökkentők alkalmazása segíthet. Izomrelaxánsok (lazítók) hatására a fájdalom gyorsan csökken.
/Dr. Juhász Csaba/
Mária 2011.08.18. 09:17:58
Egy tornatanár vagy egy iskolaorvos ne játsszon hatóságot.
Az, ha valaki megvédi a saját, vagy a gyereke VALÓS jogait, az nem mószerolás.
Ilyen erővel ne jelentsd fel a betörőt, aki hazavitte a tévédet, mert mi lesz, ha visszamegy hozzád és pofánvág.
Vagy ne jelentsd fel a munkáltatódat, ha nem utal fizetést, mert mi lesz, ha kirúg.
Milyen dolog már az, hogy neked van igazad, de nem érvényesíted a jogaidat, mert attól félsz, hogy mi lesz, ha a másik bosszút áll?
Az anyuka meg ne féljen a tornatanártól, bízzon a gyereke szakorvosában és rakjon rendet abban a kuplerájban!
VaTi 2011.08.18. 09:47:05
Nyilván a szélsőségeket, mint tejes felmentés kerülni kell. Az izomzatot erősíteni kell. De az, hogy egy szakorvos véleményét teljes egészében elveti az iskolaorvos, nem normális dolog.
EmpatiaTolerancia 2011.08.18. 09:53:36
@El Visco Stello: Senki nem kételkedett abban, hogy mindenképpen edzeni kell a hát izmait. A vitatott, hogy a mikéntet egy testnevelő vagy egy feltehetőleg nem ortopédus iskolaorvos döntse el "lógós" jelszóval. (Bár erre a jelzőre esetleg a fiú rászolgált, de akkor sem ez a megoldás. Hátha azért volt lógós, mert bizonyos gyakorlatok fájdalmat okoztak.)
Ha a tanár vevő arra, hogy a gyerek bizonyos elemeket nem végezhet, akkor esetleg a poszt sem születik meg.
El Visco Stello (törölt) 2011.08.18. 09:55:19
Elmondom mi van: Van egy sunyi, lusta kiskölyök, aki megvezeti a szüleit, a tanárait. Addig-addig hurcolták, míg szereztek egy papírt, hogy halálos beteg. A suliorvos, meg a tesitanár ezt nem kajálja és nem engedik, hogy kivonja magát a tesióra alól.
Sajnálom, hogy kihoztátok belőlem.
Mária 2011.08.18. 09:59:56
Sem a tornatanár, sem az iskolaorvos nincs jogi szempontból abban a helyzetben, hogy felülbírálja az ortopéd szakorvos véleményét. Szakmai szempontból sincs abban a helyzetben, hiszen nincs meg az ahhoz szükséges szakmai tudása.
Önkényeskedő, hatalommániás emberek mindenhol vannak, nekik, ha a szép szóból nem értenek, meg kell mutatni, hol a helyük.
El Visco Stello (törölt) 2011.08.18. 10:11:42
...és akkor majd kiderül, hogy ennek a rossz hangzású rendellenességnek orvosi szempontból is legalább kétféle megítélése van. Mindkét iskolának van létjogosultsága. Egy biztos hogy a kór lefolyásába beavatkozni sem így, sem úgy nem lehet. (ameddig olyan enyhe, hogy műtétet nem igényel) A tünetek kezelhetők, abban meg az iskolaorvos és a tesitanár a nyerő: lehetőleg minél erősebb supportot kialakítani a beteg gerincnek izomból. Itt meg nem engedhető meg az a luxus, hogy mellőzzék a tornaórát.
Mária 2011.08.18. 10:19:41
Sem a tornatanárnak, sem az iskolaorvosnak nincs joga DÖNTENI arról, az ortopéd szakorvos szakvéleményével ellentétesen, hogy a gyerek hogyan alakítsa ki a "beteg gerincnek a supportot".
Jogi szempontból ez NEM lehetséges.
Gondolom, az életjáradékot se ők kívánják fizetni a gyerek élete hosszáig, ha rossz volt a döntésük, és maradandó, nagy fokú károsodást okoz a gyereknél az ortopéd szakorvos szerint kerülendő típusú terhelés.
Nagyon "szeretem" amikor fontoskodó okostojások úgy akarnak dönteni arról, hogy másoknak mit KELL tenniük, hogy nem teszik oda mellé a teljes körű jogi és anyagi felelősségvállalást.
El Visco Stello (törölt) 2011.08.18. 10:25:45
Tehát ennek a járadék dolognak az esélye nulla.
Mária 2011.08.18. 10:37:42
Ezeknek a gyerekeknek a gyógytornász által egyénre szabott, jól begyakoroltatott, naponta ismételt mozgássorokra van szükségük, nem egy pattogó tesitanárra, meg az ostoba, semmire se jó, se eleje, se vége gyakorlatokból álló iskolai tornaórákra.
A gyereknek JOGA van a gyógytornászhoz, joga van a speciális fejlesztéshez és joga van ahhoz, hogy a tornatanár ne nevezze őt a mozgásproblémái miatt lustának és ne kényszerítsen rá olyan gyakorlatokat, amik ronthatnak az állapotán.
VaTi 2011.08.18. 10:42:41
El Visco Stello (törölt) 2011.08.18. 10:47:14
Mária 2011.08.18. 10:52:14
Dehogy nem lett megfosztva.
Attól lett megfosztva, hogy az állapotának megfelelő gyógytornász által irányított fejlesztést kapja.
Nem küldte őt az iskola gyógytornára, pedig ez a gyereknek a szakorvosi vélemény alapján járt volna, ehelyett arra kényszerítették, hogy a hagyományos gyakorlatokat csinálja.
El Visco Stello (törölt) 2011.08.18. 10:59:15
formed 2011.08.18. 11:57:03
Üdv.
Braincelle 2011.08.18. 12:22:21
Egyetértek. Ha az iskolaorvos nem ért teljesen egyet az ortopéd véleményével, megkereshette volna a kollegáját, vagy beszélhetett volna az osztályfőnökkel, hogy neki kétsége van, hívja be a szülőt, és közösen beszéljék meg, hogy a szakorvosi javaslatot figyelembe véve pontosan milyen gyakorlatot nem csinálhat a gyerek.
Visco-nak annyiban igaza van, hogy még ha a betegség miatt 100%-ban indokolt is a könnyített testnevelés, a gyerekek hajlamosak ebbe beletunyulni. Ez a szülő felelőssége is, megértetni vele, hogy fiam, Te nem ugorhatsz szekrényt nem medicinlabdázhatsz stb, de a bemelegítő gimnasztikát, izomerősítő gyakorlatokat kutya kötelességed rendesen megcsinálni, mert a könnyített nem azt jelenti, hogy Te döntesz.
Ehhez persze a szülőnek be is kellett volna menni az iskolaorvoshoz, ez a lépés valóban nagyon hiányzik, a per és a feljelentés előtt még meg kellene tenni.
Ugyanakkor az orvosi része az, hogy az iskolaorvosnak nem kellene legyinteni a szakorvosi javaslatra. De minimum nem így, kategorikusan, csak a gyerek előtt.
Mária 2011.08.18. 12:29:13
Az a bajom a történettel, hogy a gyereket a tornatanár-osztályfőnök KIZÁRTA az iskolai gyógytestnevelésből, pedig arra szüksége lenne, egyúttal KÖTELEZTE a nem neki való gyakorlatok elvégzésére is a hagyományos testnevelés órán.
A szükséges fejlesztésből való kizáráshoz, és a káros gyakorlatok végzésére kötelezéshez pedig NEM volt joga.
(II. Torgyán Виктор) THY Rokk *n* Troller 2011.08.18. 13:25:59
Peetee 2011.08.18. 13:56:32
ennek ellenére az iskolaorvos/ofő/tanár nem bírálhatja felül a szakorvosi szakvéleményt.
cenzorilla 2011.08.18. 13:57:09
Dr.laikus PhD 2011.08.18. 14:01:17
Scheuermann-kór. Így hívják.
Attól, hogy nem hallottál róla még van.
Olyan is, hogy középtermetű gyerek egy nyár alatt magas termetűvé válik, azonos súllyal.
Bizony ilyenkor szüksége van izomerősítésre nem a kondi teremben...
Caprica99 2011.08.18. 14:03:04
Bírom ezt a sok nagyokos dr. mekkmestert, aki mindent jobban tud!
Caprica99 2011.08.18. 14:03:49
Peetee 2011.08.18. 14:15:27
Aha, csak 30éve még senkit nem kezeltek ezzel a problémával, nem is votl ilyen betegség!!!
Mindenesetre azóta volt egy amérikai orvos, aki kitalálta, könyvet írt róla, megszedte magát és Miami-ban röhög koktélozás közben...rajtatok!
Dr.laikus PhD 2011.08.18. 14:18:44
Volt. Hogyne lett volna. Szerinted kikkel volt tele a felmentettek tornaterme?
Sőt a szegényebbek között ilyenkor lett tüdőbajos a gyerek.
Sőt egy csomó betegség is volt és valaki könyvet írt róla nevet adott neki és azóta te is tudod mi bajod.
Benyeszke · http://besbe.blog.hu/ 2011.08.18. 14:22:05
Mindenképpen meg kell értetni a tanárral és az iskolaorvossal hogy ez a kórkép gyógytornát igényel.
ier6w7i 2011.08.18. 14:24:37
Ja, és ha tényleg valami baja lesz a gyereknek, akkor meg mindenki mossa a kezét, jönnek majd a kommentek, hogy a szegény iskolaorvost és atamárt rosszul fizetik stb stb - ezen a blogon ezek a leggyakoribb kifogások ahelyett, hogy normális kommunikációra tanítanák a feleket. Pl egy korrekt iskolaorvos (na meg az okos pedagógus osztályfőnök!) felvette volna a kapcsolatot a szakorvossal és/vagy a szülővel, elmodnta volna, hogy más a véleményük és javaslatot tett volna, meghallgatta volna a szülőt is stb.
Az iskola (ahol egyébként ezek szerint van lehetőség gyógytornára!) a szokásos magyar arrogáns módon intézte el a dolgot az osztályfőnökről nem is beszélve, aki még rosszabb, mert közölte a szülővel, hogy a gyerek lógni akar.
Én mit tennék? Dokumentálnám a folyamatot, írásban közölném az igazgatóval hogy sajnos nem sikerült vele azóta sem személyesen egyeztetni, kérném a tornatanárt és az iskolaorvost, hogy akkor indokolják a lépésüket és nyilatkozzanak a teljes felelősség átvállalásáról - ja és addig nem engedném a gyereket tornázni (egyetértek a többi posztolóval abban, hogy testnevelés viszont kell és a gyereket az iskolába lévő gyógytornára viszont mindenképpen küldeném).
consul 2011.08.18. 14:29:23
KovA 2011.08.18. 14:31:32
A teljes felmentés szerintem sem indokolt - viszont a tornatarártól elvárom, hogy tartozzon a képzettségéhez melyik gyakorlatokatat nem végezteti el adott orvosi szakvélemény alapján illetve végeztessen azalatt tök mást helyette.
szekertabor · provo.blog.hu 2011.08.18. 14:37:18
G1 2011.08.18. 14:42:02
És hát ugye ez az a kór, amely alapvetően semmilyen fokozatában nem látható kívülről ránézésre, mert egy rossz tartás lehet önmagában rossz tartás is, vagy lehet ennek a kórnak egy tünete is.
Csatlakozom azokhoz, akik szerint egy iskolaorvos ne írja felül szakorvos diagnózisát, ha egy mód van rá.
amit még megtehetsz 2011.08.18. 14:48:56
Annak csak el kell fogadnia az iskolaorvos döntését. Tehát itt nem a szadista tanárt kéne szidni, hanem az iskolaorvost.
Kiegészítés: gyógytorna a kórházban van az iskolában gyógytestnevelésnek hívják, a kettő nem ugyanaz csak hasonlít.
Szülő beszéljen az ortopéd orvossal, aztán az iskolagazgatóval. Ennyi.
türelmesebb 2011.08.18. 14:48:59
halbikvera 2011.08.18. 14:50:48
Ott volt világosan, hogy szekrényugrást csináltatott vele a tornatanár, magyarán nagy ívben leszarta, hogy mit szabad neki és mit nem.
Amúgy meg teljesen mindegy, h a gyerek egy lusta disznó meg kamu-e az igazolás, az iskolaorvos nem ortopéd szakorvos, semmi joga felülbírálnia. A tanárnak meg pláne.
pmedia · http://www.flickr.com/photos/pmediafoto/ 2011.08.18. 14:50:53
Nem kívánok általánosítani, de nem találkoztam még felelősségteljes iskolaorvossal, mind magasról tett arra, amit csinál, 10perc alatt végzett 33 gyerekkel (holott 1,5 órát adtak rá). Ezek után nem is nagyon kell csodálkozni az ilyen történeteken...
TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2011.08.18. 14:54:19
Az első szekrényugrás, stb. kapcsán viszont már más helyzetről beszélünk. Itt a tanár szakorvosi ellenjavaslat ellenére döntött úgy, hogy egy olyan gyakorlatot végeztet el, ami a szakvélemény szerint a gyermek egészségét veszélyezteti, amivel potenciálisan maradandó testi fogyatékosságot okozhat.
Ebben az esetben nem vitatkozni kell vele. Amit tesz bűncselekmény, fel kell jelenteni. A felfüggesztett, a tanári hivatástól való eltiltás, némi államkasszába fizetendő összeg... Utána sok sikert az álláskereséshez, a hitelek törlesztéséhez.
M. Péter 2011.08.18. 14:54:52
gld 2011.08.18. 14:55:53
A másik oldala a dolognak az, hogy a mozgásszervi betegségek legjobb gyógymódja maga a mozgás. De azt azért hadd mondja meg egy szakember (szakorvos + gyógytornász), hogy ennek milyen formái ajánlottak egy érintettnek.
Szép napot :)
emefel 2011.08.18. 14:59:05
persze ugyanezeket szépen előírták mit szabad csinálni de leginkább mit nem.
a doki eltiltott minden további komolyabb sportolástól, szerinte csak úsznom szabadott volna azt is óvatosan.
mindig is örökmozgó voltam, így ezt egyszerűen makacsságból nem voltam hajlandó elfogadni.
gyógytornával és tudatos munkával szépen rácáfoltam a dokira, elvégeztem a TFet kitűnő eredménnyel, állami ösztöndíjakkal, és komoly sportsikereket értem el, amíg vissza nem vonultam.
tanítani azóta is tanítok és bemutatok mindent a kölköknek, hogy ne mondhassák hogy én nem tudnám megcsinálni és csak őket ugráltatom.
szóval nem eszik olyan forrón a kását simán lehet még egészséges felnőtt a srácból.
AMI AZ IGAZOLÁST ILLETI: a tesitanár elvileg nem bírálhatja felül az igazolást de akkor a srácnak meg gyógytornát írnak elő ugyanannyit, és ugyanúgy kötelező jelleggel. ami nem olyan vidám, piszok nehéz és unalmas.
szefós 2011.08.18. 14:59:38
Most mondom, hogy volt. Sőt, még a neve is ugyanez volt.
fakof 2011.08.18. 15:01:46
Dr.laikus PhD 2011.08.18. 15:02:46
Végre egy szakember! :)
Nem mertem leírni, hogy mennyivel nehezebb és főleg unalmasabb a gyógytestnevelés...
A saját kölköm alig várta, hogy mehessen vissza kajakozni és csinálhassa az erőnléti edzéseket.
Gratulálok a bemutatáshoz! ;-)
TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2011.08.18. 15:06:18
Ezen felül a tesitanár ismerve a szakorvos véleményét *kifejezetten tiltott* mozgásformát végeztet vele, az általa elviselhető arányon felül, *tudatosan* rombolva a diák egészségét.
Ebben a történetben bizony a tanár és az iskolaorvos jó eséllyel bűncselekményt követ el.
shaw_nyomaiban 2011.08.18. 15:07:05
Ha egy gyerek lusta mozogni, akkor előbb-utóbb gondolkodni is lusta lesz... A tornaórák száma és intenzitása amúgy is kabaréba illő - ha valakit erre a minimális mozgásra sem kényszerítünk (ha már igénye nincs rá!), akkor nagy valószínűséggel egy fizikai/szellemi toprongyot nevelünk belőle.
Ozicsaj · http://www.youtube.com/watch?v=cryMVK1PwuQ 2011.08.18. 15:08:03
Ha elfogadsz egy tanácsot, akkor nem teszed meg a fiaddal, hogy évekig birkózzon a háta okozta fájdalommal és a meglehetősen vacak és elégtelen gyógytorna miatt a legjobb esetben is csak stagnáljon az állapota, ne pedig javuljon. Nekem a jóga segített, meg az azóta is a rendszeres mozgás.
TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2011.08.18. 15:08:20
Benyeszke · http://besbe.blog.hu/ 2011.08.18. 15:11:39
De ha a gyerek nem sportos és csak a testnevelésóra van akkor gyógytorna nélkül eljuthat odáig, hogy fixált lesz a háta és akkor sem tudja majd kihúzni magát ha akarja.
Ezek szerint te vagy a jó példa én vagyok a rossz ha Scheuermannról van szó
amit még megtehetsz 2011.08.18. 15:12:46
A tesitanárnak pedig az iskolaorvos határozza meg a besorolást, neki az iskolaorvost kell elfogadni.
TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2011.08.18. 15:15:09
Tornaórából így is feleslegesen sok van, és azok sem a megfelelő szellemiségben működnek.
Uram bocsáss: Egy tisztességes tornaóra célja elsősorban a sport megszerettetése a gyerekkel, az egyénnek megfelelő, számára is kedves sportágak megtalálása, az ehhez kapcsolatos tehetségkutatás. Ha ez sikeres, akkor a diák utána jár majd edzésre is.
Jelenleg ott tartunk, hogy a tornaórák erre képtelenek. A diákok nincsenek tisztában azzal, nekik milyen sportág lenne jó, mi az amiben tehetségesek is, és amit csinálni is szórakoztató.
Ellenben van egy csomó olyan gyakorlat ami a jelenlegi iskolaorvosi vizsgálatok hiányosságaival párban a diákok jelentős részének az egészségét veszélyezteti. Ebből többet, keményebbet bevezetni, még több tanórát beiktatni egy héten (de kevesebb hasznos tudásanyagot átadva) butaság lenne.
amit még megtehetsz 2011.08.18. 15:18:43
Most komolyan. Szerinted egy átlagos (felszereltségű) iskola hány sportágat tud "bemutatni" a gyermeknek???
dr. Erika Zangolna 2011.08.18. 15:28:01
- ha szakorvosi utasítás ellenére csináltatnak valamit a gyerekeddel, jelentsd fel az iskolát a fenntartónál és a rendőrségen, és vidd egy olyan iskolába, ahol nem egy degenerált, frusztrált szerencsétlen, gyerekek szadizásával kompenzáló állat az osztályfőnöke.
- állj a gyereked mögé, és védd meg az ilyen idiótáktól, meg az iskolától, aki hagyja őket ámokfutni. Az iskola van a gyerekedért, és nem a gyereked az iskoláért.
Ártatlan leányka 2011.08.18. 15:28:53
Ekkor már ott tartottam, hogy tesi órákon rendszeresen befulladtam a hosszú futások idején, a kézenálláskor úgy éreztem mintha átrendeznék a bordáimat. Az ortopédiáról továbbrendeltek a rehabra, ott írtak fel heti 2 gyógytornát, mert elkezdtem heti 4szer úszni járni (átúsztam a balatont, szóval a mennyiséggel nem voltak gondok) és mivel a testnevelés tanárom nem volt képes megérteni a könnyített testnevelés fogalmát (értsd ne hajtsd ki a gyerekből a lelket, sajna atléta szintű osztálytársaim voltak és ők voltak az etalon) ezért kiírattak tesiről.
Ezek után utolsó évben közölte velem az iskolaorvos, hogy továbbra se látja, hogy tölcsér mellkasom lenne de csúnya a gerincferdülésem. 1. középsúlyos kategóriává vált a tölcsérmellkasom 5 centis bemélyedés 2. sose volt gerincferdülésem. És simán visszarakott volna teljes tesiórásba ha az ortopédiáról nem kaptam volna papírt, hogy semmiképpen sem szabad. Egyébiránt a középsúlyos kategóriával a lustábbakat már műtötték volna, de mivel fiatal voltam így a csontjaim még alakíthatóak és mozogtam, csak ezért nem műtöttek meg. Nem sikerült teljesen kimozognom ezt a deformitásomat, de már nem olyan szinten zavaró látványban és már nem akadályozz a mozgásban, futni is tudok fulladás nélkül. :)
De nem a testnevelés tanáron és az iskolaorvoson múlt... Előbbi szerint az úszás marhaság, mert az csak pancsolás, nem mozgás.
orövoár 2011.08.18. 15:30:17
1. Tájékoztató levél az ofőnek /szakorvosi papír, felmentés mellékelve/
2. Tájékoztató levél az igazgatónak /szakorvosi papír, felmentés mellékelve/
Nem kell senkitől semmilyen engedélyt kérni, a szakorvos kimondta a döntő szót, adott felmentést.
3. Gyermek többet tornaórára nem megy be, pihen, tornászik, gyógyul.
Egyszerű vagyok, mint a faék?
dr. Erika Zangolna 2011.08.18. 15:30:58
Rive 2011.08.18. 15:34:51
Ott van a (fizikai) fejlődéshez szükséges (minimális) testmozgás biztositása, a 'mozgástani alapműveltség' (biztos van ennek valami szakneve is) átadása, a testséma & mozgáskoordináció fejlesztése, effélék...
Ehhez mindhez biz' tán még a napi egy tesióra is kevés, pláne, ha a gyerek máshol nem jut (rendes) mozgáshoz. A szellemiség az lehet olyan, amilyen (kiégett, izomagyú testneveléstanárnál rosszabb tán nincs is), de a mozgás ettől függetlenül fontos.
A történetben szereplő példány pedig (az iskolaorvossal egyetemben) monnyon le.
roby5 · http://indafoto.hu/sleeper3 2011.08.18. 15:40:12
tbjárulékfizető 2011.08.18. 15:51:40
Masíroztatta, fel-alá járkáltatta, mondván, ez bizonyára nem megerőltető. Lehet, hogy így volt, de egész biztosan megalázó volt az egész "játék A többiek jól szórakoztak. Anyám-hasonlóan sokakhoz- nem akart cirkuszt a 8-ik végén, én akartam. Bementem a tanáriba, ahol sokan voltak és igen emelet hangon-szándékosan így, hiszen ismertem, engem is tanított, a nagyhangú gyáva fajtához tartozott-számon kértem az eljárását. Kikérdeztem az epilepszia tüneteiről, az elsősegélynyújtás technikáiról, a menetelés hasznáról a mentális és erőnléti fejlődés területén és végül komoly pofán vágást ígértem, ha így folytatja.
Köpni-nyelni nem tudott, a tanártársai is ellene fordultak és akkor még rátettem egy lapáttal: megkérdeztem, a húgomon akar bosszút állni, mert nem hagytam magam fogdosni anno a tornaórán? Mert ez olyan fogdosós pasi volt.
Ennyit általában a tornatanárok tudásáról és jóindulatáról, meg a 7-8-ik osztályos lányokhoz való viszonyulásukról, ha azok már cicisednek.
A húgomat nem érte semmi retorzió és a tornaóra alól felmentetté vált.
Benbe · http://www.benbe.hu 2011.08.18. 15:55:57
cherrymaja 2011.08.18. 15:58:22
Dr.laikus PhD 2011.08.18. 16:00:57
Húúú, háááááááá....
Régen láttalak!
Kardos egy leányka voltál... :))
Szerencsére nekem csak a gimnáziumban volt egy idióta torna tanárom, de ő csak diszkoszvető volt, s mert valami érmet nyert valaha ezért lehetett tanar.
Fiúkat tanított, lányokat nem, nem tapizott, de ha helyettesített akkor a csípőemelésnél elmagyarázta miért is van erre szükség a fogantatásért és a szülés megkönnyítésére. Ilyenkor összevont óra volt, a fiúk nyerítve röhögtek, mi meg megsemmisültünk.
Micsoda sebek a 60-as évekből...
Egy életre nyomot hagy az emberben egy rossz tanár. :((
Dr.laikus PhD 2011.08.18. 16:04:12
13 éves!!! Kamasz és fiú....
Ebben a korban nem az ő dolga és míg iskolába jár és van felelős szülője addig soha.
A szülő dolga eldönteni mikor van igaza a gyereknek mikor nincs. Ha az egészségét nem veszélyezteti kis igazságtalanság elviselését is meg kell tanulni és az eszét használni.
tbjárulékfizető 2011.08.18. 16:05:53
Hol voltam? Eleinte kórházban, de minek, otthon újra kezdődött: Herpes zoszter és utána ideggyulladás- még most is tart, csak enyhül-iszonyúan fájdalmas rohamokkal. Komoly kábítószer mennyiséget halmoztam fel, de nem szedem, mert úgysem használ, a szünetekben meg minek. Azért végigpróbáltam őket. 8-ik hete tart.
neoteny · http://word.blog.hu 2011.08.18. 16:05:56
"Elmondom mi van: Van egy sunyi, lusta kiskölyök, aki megvezeti a szüleit, a tanárait. Addig-addig hurcolták, míg szereztek egy papírt, hogy halálos beteg. A suliorvos, meg a tesitanár ezt nem kajálja és nem engedik, hogy kivonja magát a tesióra alól."
Vagy pedig van egy frusztrált, közepesen megalomán apa aki úgy érzi hogy minden (fiú)gyerek aki nem úgy ugrik ahogy azt az apa jónak látja az sunyi, lusta, megvezető.
"Sajnálom, hogy kihoztátok belőlem."
Úgy érted hogy amikor te elveszíted az önuralmadat és leveted a tisztes polgár maszkodat majd rosszindulatúan vádaskodsz, akkor azt a másik hozta ki belőled.
Dr.laikus PhD 2011.08.18. 16:12:17
Sajnálom!
Nagyon tud fájni, de azért a csillapítás kéne, megpihensz kicsit.
Subokban jövő fájdalom is nagyon kimerítő.
Ha 8. hete akkor lassan kilábalsz belőle.
Jobbulást!
Nem találkoztál bárányhimlős gyerekkel?
Más már nem is hiányzott neked...
dr. Erika Zangolna 2011.08.18. 16:12:39
Az ortopéd szakorvost nem lehet megvezetni, könyörgöm. A lázmérőt még oda-odanyomom a negyvenes tungsram izzóhoz, de a gerincemet hogy az istenbe ferdítem el a vizsgálat idejére?
neoteny · http://word.blog.hu 2011.08.18. 16:19:51
"A szülő dolga eldönteni mikor van igaza a gyereknek mikor nincs. Ha az egészségét nem veszélyezteti kis igazságtalanság elviselését is meg kell tanulni és az eszét használni. "
Például amikor "kis" testi fenyítésben részesül -- ami nem okoz _látható_ egészségkárosodást, csak PTSD-t.
Utána meg ott a nagy meglepődés hogy a gyerek bandázik, drogozik meg mindenféle ostobaságokba belemegy. Akkor már meg is van az (ön)igazolás arra, miért volt állandóan "fegyelmezve".
Azt már nem is említem hogy jelen esetben nem a gyerek 'igazságáról' van szó, hanem arról, hogy a szakorvos véleménye és előírása 'igaz'-e vagy az osztályfőnöké ill. testnevelő tanáré.
Dr.laikus PhD 2011.08.18. 16:24:38
Maradjunk abban, hogy nem a gyerek dolga intézkedni.
Abból van a tanárokkal szembeni agresszió, mert a szülő nem áll a gyerek mögé, vagy éppen a pedagógus mellé.
Gondolkodó lények vagyunk. Feltételezhetően felelős szülőként fogunk cselekedni.
Nálam bevált.
cenzorilla 2011.08.18. 16:26:27
Mások nevelési elveivel lehet nem egyet érteni, de nem ez a blog témája....:-)
kacsa. 2011.08.18. 16:29:16
Gyógytesi nekem is volt, részleges felmentéssel. A gyógytesis tanár leírta, hogy mit nem szabad és azt nem csináltam rendes tesin. A heti 3 részleges tesi mellé jött 3 gyógytesi (ebből 1 úszás, ingyen ;)) + bicikli, kirándulás stb, úgyhogy nem tunyultam.
A gyógytesit szerettem: a lehetőségekhez mérten igyekezett a tanár változatossá tenni, a végén lehetett játszani és senki nem hordott le, hogy milyen béna vagyok. Ez utóbbi bármily' hihetetlen, egy kiskamasznak sokat számít.
neoteny · http://word.blog.hu 2011.08.18. 16:34:13
Nos akkor a poszt sem a blog témájába illik, hiszen nem-egészségügyisek (osztályfőnök/testnevelőtanár) "nevelési elveiről" (ti. pedagógus hozzáállásáról az szakorvosi véleményhez/kezelési javaslathoz) van szó.
neoteny · http://word.blog.hu 2011.08.18. 16:36:08
"Maradjunk abban, hogy nem a gyerek dolga intézkedni."
Hol is 'intézkedett' a gyerek jelen esetben?
reunalla 2011.08.18. 16:42:08
gerincbetegségem van, ami nem akadályozza az életvitelemet, de bizonyos testnevelés órai gyakorlatok elvégzése nem volt ajánlott
3-4-ben, ezért részleges felmentésem volt testnevelésből (gyógytorna és úszás előírva és rendszeresen jártam), ami a felsőbb évfolyamokon is folytatódott volna - 5-ben az akkori tesitanárunk gyógytornász is volt, ezért külön foglalkozást tartott nekem már az első egy-két testnevelés órán is...majd elérkezett az a pont, ahol egyszerűen csak üvöltöttem a fájdalomtól, szó szerint...de szerinte csak hisztiztem és csináljam tovább a gyakorlatokat, mert ő gyógytornász ... az ortopéd orvosom szerint annyira nem voltam hisztis, bár a véleményét erősen befolyásolta, hogy kb 2 hétig ágyhoz voltam kötve és kb az ujjaimon és a szemhéjamon kívül semmimet nem tudtam mozgatni...na ettől kezdve voltam teljesen felmentve tesiből...és áshattam a gipszelt kezű és lábú osztálytársakkal a távolugró gödröt...ez mondjuk 25 éve volt, nem ma
mindenesetre a posztból nem látom, hogy az anyuka bement volna személyesen megbeszélni a problémát a tanárral és az iskolaorvossal
tbjárulékfizető 2011.08.18. 16:57:54
Hogy visszatérjün az alapkérdéshez: találkoztál feleősen dolgozó tornatanárral? Én másodjára is összeakadtam ilyen fogdosós pasival, akkor a fiam osztálytársai és a szülők panaszkodtak. Hatástalanul!
Menstruáló lányokat felzavart a kötélre és a bordásfal tetejére, mert panaszkodtak. De legalább iskolaigazgató nem lett, beleszólhattunk a pályázatok elbírálásába és ennek volt hatása.
A posztolót nem értem, nagyon hatásosan és egyszerűen elintézhető a dolog, lehet az iskolaorvos munkáltatójánál panaszt tenni, ha az iskola elzárkózik. De személyesen mindent, nem telefonon. Hihetetlen, hogy a szülő elől egy iskolaigazgató inkognitóba tud vonulni. Szóval kételkedek némiképp a dolgokban.
Pendely-tengely 2011.08.18. 16:59:13
Nem hinném, hogy ez a pálya csúcsa lenne, inkább amolyan orvosi elfekvő...semmi felelősség de jó kis hatalmi pozíció.
Hát az az orvos, aki az orvoshiány ellenére is csak itt tud elhelyezkedni, az NE BÍRÁLJA MÁR FELÜL egy SZAKORVOS orvosi véleményét!
Hope Farhadi 2011.08.18. 17:02:15
pancel 2011.08.18. 17:11:09
A tanárral is meg lehet beszélni, hogy a gerincizmokat mozgató, de gerincet nem terhelő feladatokat erőltesse a gyereknél, akkor az izomzata és a fizikuma is utoléri a hirtelen növést, és rövid időn belül visszaállhat a normál életmódja.
Ha serdülőkorban nem mozog rendszeresen a gyerek, később már aszhatja...
tbjárulékfizető 2011.08.18. 17:13:09
Mivel más a főnöke, mint a szakorvosnak, kicsit arcoskodhat, felülbírálhat.
A szakorvos-ha kellően önérzetes lenne- azért már felemelte volna a telefont.
Láttam én már olyan zárójelentést, ahol az edelényi tüdőkórház orvosa pontról-pontra leírta a háziorvosnak, hogy a laboreredményeket hogy kell érteni, az adott betegséget hogyan kell kezelni és miért nem volt jó az általa alkalmazott kúra, illetve miért is kell a beteget továbbküldeni magasabb ellátású helyre.( itt is én erősködtem, hogy a lányt vigyék tovább, mert megfullad)
tbjárulékfizető 2011.08.18. 17:16:51
'Ott megnézték a gyereket, majd megállapították a betegséget és amellett, hogy rendszeres úszást, illetve hátizom edzést javasoltak fiam számára, amit mai napig el is végez napi rendszerességgel. "
neoteny · http://word.blog.hu 2011.08.18. 17:27:14
"Attól persze még léteznek sunyi, lusta kisgyerekek."
Nyilvánvalóan; az érdekes kérdés az, hogy mennyi van belőlük és kik azok.
főboszorka45 2011.08.18. 17:42:05
Írásban kérni a válszt!!!!
Ha nem válszol, vagy jóváhagyja az iskolaorvos döntését,akkor jegyző, ha az sem megy, akkor ügyvéd és per!! Csak legyen mindennek írásos nyoma!!!
főboszorka45 2011.08.18. 17:47:14
Közben hoztak be a mentők egy középiskolás lányt... Utolsó éves volt, érettségi előtt!!!
Isten állatja tesitanár azt adta feladtank, hogy vigyék a társukat a hátukon végig a termen, úgy, hogy fogják a combjánál. Na ez eddig okés is, mikor a kb hetvenkilós csaj vitte a 45 kilós társát... fordítva már nem ment.... A szerencsétlen 45 kilós csaj elejtette társát, aki comcsont törést szenvedett...
Aztán jöttek a rendőrök, mert a tanárt feljelentették.
A lánynak meg annyi lett, mert 50 napon tól hiányzott a suliból, így osztályt kellett miatta ismételnie!!! Állatok!!!!
azóta utálom a pedagógsuokat, mint állatfajtát....
munci66 2011.08.18. 17:53:14
Csak, hogy pozitív példa is legyen e tesitanárokra: Gimiben szétment a térdem (részleges szalag szakadás + porcleválás)
A tesiórákra először teljes felmentést kaptam fél évig, majd könnyített órákat írtak elő. A tanárunk felajánlotta, hogy teljesen ki is hagyhatom az órákat eleinte, vagy kidolgoz pár feladatot, ami nem terheli a térdem (mondjuk nem titkolta, hogy neki az utóbbi a szimpatikus :-))
Végig figyelt rám, néhány gyakorlatból még két év múlva is kimaradtam, állandóan kérdezte a térdem. Egyébiránt Ő volt az, aki az abszolút röhelyes coopert futó, túlsúlyos, de magát hajtó társunkat megdícsérte, a kimagasló eredményt felmutató, de magát meg sem erőltető élsportolót meg jól leb.-ta.
Szóval ilyen is van. Sajnos a másik véglettel is találkoztam :-(((
Tisztelettel, Münci
füles1098 2011.08.18. 18:16:48
"Elmondom mi van: Van egy sunyi, lusta kiskölyök, aki megvezeti a szüleit, a tanárait. Addig-addig hurcolták, míg szereztek egy papírt, hogy halálos beteg. A suliorvos, meg a tesitanár ezt nem kajálja és nem engedik, hogy kivonja magát a tesióra alól."
Itt a válsz, benne van a blogban:
"gyógy-, illetve könnyített tornára tett javaslatot a gyermekorvos."
"Az iskolaorvos megnézte a papírokat, felhúzatta a fiam pólóját, megnézte a gerincét, végighúzta rajta az ujját, majd felülbírálta a szakorvost, a háziorvost és úgy határozott, hogy a gyereknek nem szükséges a gyógytorna, és minden gyakorlatot elvégezhet, amit a többi egészséges társa"
Szégyeld magad, nem ismered a gyereket, és már elítéled!!
Kiemelem neked még egyszer, talán megérted: Gyógytorna, és könnyített tornaóra, ez a szakorvos ajánlott terápiája.
Az iskolaorvos döntése ezzel szemben, nem szükséges a gyógytorna, minden,ismétlem,(figyelj kérlek) minden gyakorlatot elvégezhet a gyerek.
Nos itt szó sincs teljes felmentésről, és biztos vagyok benne, nem is ezt kérte a gyerek, egy sima orvosnak nincs joga felülvizsgálni egy szakorvos terápiás javaslatát.
Ezen én is kiakadtam volna, és személyesen keresek meg minden nagyokos felülbírálót, mert senkinek nincs joga játszani a gyerekem egészségével!
Javaslom a szülőnek tegye ezt, de még az iskolakezdés előtt.
Egy kérdésem lenne még hozzád @El Visco Stello, egyáltalán az életben közeledtél te valamihez,valakihez, legyen az gyerek, felnőtt vagy öreg, jó szándékkal? Fordultál valaki felé bizalommal?
Milyen ember vagy te?
SAM2 2011.08.18. 18:16:51
Én is gyorsan és hirtelen nőttem nagyot,és rossz lett a testtartásom,a hátam,a derekam sokat fájt,de sehova se küldtek,8.-as koromba én jártam ki hogy megnézessük röngenen keresztül is,mert a mi orvosunk nem igazán törödött vele.Meg lehet nézni milyen rossz a testtartásom ma is.Sehova nem küldött,ami javított volna a testtartásomon,igaz gernicferdülést nem állapítottak meg,de szépen nézek ki.
A tesitanárunk meg nem foglalkozott vele,jó voltam tornából csak ez számított.Bár az ájuldozásaimmal sem törödtek,még vért sem vettek,mert volt ájulos korszakom is.
Jó a testmozgás,de ha nem vagyunk tisztában mindennel még árthat is.
SAM2 2011.08.18. 18:18:20
VaTi 2011.08.18. 19:48:25
emefel 2011.08.18. 20:02:16
örülök hogy valaki azért ilyeneket is tapasztalt. mindig szomorúsággal tölt el amikor ömlik a negatív tapasztalat és senki nem írja le az ellenpéldákat.
nekem pl volt olyan srácom aki teljes és végleges felmentéssel érkezett hozzánk a suliba (abszolút hivatalos papír volt csak éppen a doki kamuzott rajta), de fél év után mikor látta az órákat, odajött hozzám négyszemközt és megkérdezte, hogy nem tesizhetne-e mégis?
nem firtattam a hivatalos papírt, hagytam had tesizzen, azóta már a legaktívabbak egyike és 15 kiló feleslegtől szabadult meg.
nekem is főleg jó tanáraim voltak talán ezért lettem én is tanár.
füles1098 2011.08.18. 20:12:01
Rendszeresen olvasom ezt a blogot,hát nekem más a tapasztalatom erről a "jó szándékról"!
De tudod, ha az én fiamról mond ilyet akkor nem azt kérdezem tőle, " te milyen ember vagy?" hanem a szó szoros értelemben kikaparom a szemét.
Nekem is van 2 fiam és egy fiú unokám, hidd el ismerem a fiúkat, az ő fiai pedig olyanok, amivé nevelte őket. ehhez nekem semmi közöm.
De akkor sincs joga rosszat mondni egy gyerekről, főleg úgy, hogy ott az ellenkezője: " szorgalmasan jár a gyógytornára"
Ennyit a nevezetes "jó szándékról"! Vagy idézzek még neked hasonló "jó szándékú" megjegyzést a régebbi blogokból?
VaTi 2011.08.18. 20:34:22
Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2011.08.18. 20:43:44
füles1098 2011.08.18. 22:14:49
Részemről befejeztem, a szememben a te prókátorságod ellenére sem lett jobb szándékú ember, sőt......
Mint már említettem neked, ismerem a gyerekeket, még a trükkjeiket is, és nem csak a fiaim által.
Arról nem is beszélve, nekem is van véleményem, mert lehet nekem is.
veron3 2011.08.18. 23:04:44
Én nem tudom, hogy mások itt nem olvasnak, de nem az első, hogy az írjátok, ha a gyerek nem mozog, meg lusta. Basszus, ott van a posztban, hogy a felírt gyakorlatokat naponta elvégzi, és hogy a könnyített, vagy gyógytorna javasolt. Akkor hol itt a lusta gyerek?
TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2011.08.18. 23:05:13
És uram bocsáss aki így közelíti meg a gyerekek biztonságát, egészségét, és szándékosan veszélyeztetne egy gyereket dacból, meggyőződésből, az gyereknevelésre alkalmatlan.
Sajnálatos, hogy a hazai hatóságok ezt nem állapították meg idejében és nem vették el tőle azokat a fiúkat. A gyerekek szándékos veszélyeztetését helyesnek beállító értékrend ugyanis olyan helyzet ahol ez már szükséges lenne.
A gyereknevelésben ugyanis a gyermek biztonsága az első. Aki súlyos, maradandó fogyatékosság okozását kockáztatná bármely gyereknél mert "lehet akár lusta is" az pont ezt nem érti, és innen a véleménye jelen kérdésben érdektelen.
Uram bocsáss, aki egy gyereket látatlanban sérteget, gyanúsítgat ilyen stílusban, azt ezért lehet minősíteni. Ha nem az itteni megnyilvánulásait, az itt követett értékrendjét, hanem *ettől függetlenül* a személyét érné támadás, akkor valóban személyeskedés lenne. Így viszont vélemények ütköznek.
Visco pedig elgondolkodhat rajta, hogy sokan akár kimondva, akár nem, miért gondolkodnak így róla, és a megnyilvánulásairól.
Annyiban mondjuk azért igazad van, hogy higgadtan elmondva a dolog Visco-ról szól. Ha az olvasó "személyeskedésnek" látja a kommentet, akkor hajlamos a kommentelőt minősíteni, és így nem megy át a vélemény.
csodalámpa 2011.08.18. 23:07:32
pancel 2011.08.18. 23:11:03
Ezért írtam, hogy gerincizom erősítő torna SOSEM ELÉG, a kis úszással és némi gyógytornával nem érsz semmit ha azon kívül nem tornázik a gyerek.
Attól nem gyógyul meg ha a kispadon ül testnevelés órán!
veron3 2011.08.18. 23:22:24
"Ha most nem tornáztatod a gyereked, akkor felnőtt korára könnyen megeshet, hogy egy nyomorék roncsot csinálsz belőle.
A tanárral is meg lehet beszélni, hogy a gerincizmokat mozgató, de gerincet nem terhelő feladatokat erőltesse a gyereknél, akkor az izomzata és a fizikuma is utoléri a hirtelen növést, és rövid időn belül visszaállhat a normál életmódja.
Ha serdülőkorban nem mozog rendszeresen a gyerek, később már aszhatja..."
Ezt írtad, holott a posztban pont egy szó sincs arról, hogy anyuka nem akarja mozgatni a gyereket, sőt.
pancel 2011.08.18. 23:30:14
Irtam, hogy beszélni kell a testnevelés tanárral, az tudja a dolgát, tudja mi a jó a gerincbántalmakra (anatómia órán beléjük sulykolták).
Nézz csak körül, pont az ilyen agyon,- és túlvigyázott gyerekből lesz a rakás hycomat, akik egyik orvosi rendelésről a másikra jár.
amit még megtehetsz 2011.08.19. 04:13:19
Egyébként anyuka igazán utánanézhetett volna pontosan, h mit is írt a szakorvos a gyermek leletére, mert baromira nem mindegy, h gyógytornát írt (ami kórházi tornát jelent, tesi kizárva), vagy könnyített tesit ami a rendes órákon való résztvételt jelenti, bizonyos gyakorlatok kihagyásával. A kettő együtt (gyógytorna, könnyített tesi) így nem lehet leírva, vagy az egyk vagy a másik mondjuk a tanárnak meg be kellett volna tartani a könnyítésre való javaslatot.
VaTi 2011.08.19. 05:59:25
El Visco Stello (törölt) 2011.08.19. 08:38:59
Amit szomorúnak látok, a tendencia: Alig van nő, aki nem veszélyeztetett terhes, alig van férfi, aki könnyedén felmegy a harmadikra és szinte nincs, aki belátja, hogy ez mind annak a következménye, hogy élve demokratikus jogaival, sikerült kiharcolni az igazát akkor, amikor teljesítményt vártak tőle.
Ami pedig a konkrét posztot illeti, tessék utánajárni ennek a betegségnek és nem felületesen a gúglin szemezgetni minket igazoló lózungokat!
El Visco Stello (törölt) 2011.08.19. 09:00:38
TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2011.08.19. 09:48:58
Az egyik szempont az, hogy ez után ma ülőmunkát végez, így ennek köszönhetően nem tart fenn semmilyen izomtömeget. Ha megnézed, akkor az irodából az autóba ül át, az autóból pedig a fotelba a TV elé. A szervezet ehhez az életmódhoz alkalmazkodik.
A másik fő szempont, hogy sokkal tovább élünk. Ha valakinek "csak" alacsony a vérnyomása, terhelésre lejjebb megy, elájulhat, sok sport a szíve miatt ellenjavalt, stb. Azt mondjuk 50-60 éve nem diagnosztizálták. Ha túlerőltette magát, korán halt meg, működött a természetes szelekció. Focizott, hogy ne maradjon ki, legfeljebb meghalt a pályán. Ma túlél, lehet sikeres üzletember, és nem érted, hogy a kardiológia diagnózisa alapján (sokat mászkálnia sem egészséges) miért kap rokkant kártyát.
Uram bocsáss: A melós ugyanerre nem fog rokkant kártyát kapni, nem azért mert nem adnának neki. Hanem mert nem akarja felvállalni a betegséget. Ha ugyanis rokkant, hogy lesz neki állása. A vállalkozót a kérdés nem zavarja.
A betegségek azért szaporodnak mert többet tudunk felismerni és több állapottal tudunk együtt élni. Több betegsége merhetünk felvállalni, mert a felvállalásuk kisebb rossz mint az esetleges következményeik.
Pár évtizede aki nem tudott a haverokkal focizni, annak maradt otthon max a legó, kiesett a társaságból, ezt pedig senki sem akarta. Ártott a pszichés fejlődésének, stb.
Ellenben egy idő után megjelent pl. a számítógép, a LAN partyk, stb. egyre kevésbé ciki a diagnózis, egyre kevésbé ciki felvállalni a betegséget. És ma már inkább cél nem megrokkanni, sokáig élni, mintsem minden áron a többiekkel a grundon focizni.
Sok olyan helyzet van ami az ember "természetes élettartamát" 40 évre redukálja, amikor az ember általában 35 évig élt, ez senkit sem zavar... Ha átlag 80at élnél, de ez megfelezi neked, akkor már ciki. Igen a rák kialakulásához idő kell, stb.
Ez előtt természetes volt, hogy nők belehalnak a szülésbe, nem is kevesen. Ma már ez jóval ritkább, így arra is vigyázunk, hogy nehogy a gerincük okán belerokkanjanak.
Változik a világ, de itt nem kellene a múltat visszasírni.
Ugyandehogy (törölt) 2011.08.19. 10:08:16
és akkor mi van?
az én apukámnak meg csébje van.
Dr.laikus PhD 2011.08.19. 10:18:08
Hú de nagyon összelapátoltál mindent.
Alacsony vérnyomásra kifejezetten ajánlott a mozgás.
Ülő munka mellett is ajánlott és kifejezetten jót tesz a mozgás.
Grund? Hol látsz grundot? Fizetős focipálya lehetőséget talán.
Vállalkozó a sok melóba rokkan bele, nem azért mert semmit nem csinál.
Rák sem a mozgás hiánya miatt létezik.
Nem vesézlek tovább. Van mód a mozgásra aki akar. Akinek speciális kell gyermek korban azt végzi és ha szerencséje van, mint a tornatanárunknak és a fiamnak tovább tud sportolni eredményesen.
Igen is igaza van Visconak.
A legújabb nevelési elv, hogy nem kell a gyermeket megterhelni, sőt hagyni kell nőni, mint a fű, nem kell követelményeket támasztani és azt számon kérni. Lassan bebizonyosodik, hogy a lehető legártalmasabb módszer a korlátozás és terhelés nélküli nevelés.
A szülő dolga lehetőségéhez képes megteremteni a feltételeket és a bides kölkön számon kérni. Visco az én anyai ízlésemnek is NAGYON következetes, de nála működik. Van miből merítenie tapasztalatot, a statja 50%-al többet mutat és jó irányba. :)))
El Visco Stello (törölt) 2011.08.19. 10:41:56
TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2011.08.19. 11:32:09
Ha az alacsony vérnyomás terhelésre lejjebb megy, és ez akár ájulást, stb is okozhat sok kórképnél nem ajánlott. (Sajnos tapasztalat)
Ülő munka mellett nem mondtam, hogy nem ajánlott. De azt mondtam, hogy nem mozog az átlag => ezért nem is bírja a lépcsőzést. Olyannal vitatkozol amit nem állítottam. Ez nem illendő.
Grund: Régen volt, ma már nincs, ezért szocializálódik a gyerek máshogy. Ilyen egyszerű. A grund eltűnése persze külön is számít, de ami fontosabb az, hogy régen "csak az volt". Ma már választani lehet, és "minden pénzbe kerül" így nem automatikusan a sport az első.
A BMWs vállalkozó akin nem látod, hogy rokkant, de huszonévesen az, sokszor olyan kórkép miatt rokkant amivel a sok mozgás rosszullétet okozna, de kívülről nem látszik. Nem a semmittevés miatt. Ilyet nem állítottam. Ezek veleszületett rendellenességek.
Azt viszont állítom, ha *állást kell keresni* akkor nem leszel rokkant, mert félsz, hogy nem vesznek fel. Ha a magad ura vagy, ettől nem kell félni. Amit tudsz megcsinálod, és keresel pénzt.
Ergo nem engem veséztél, hanem a saját belemagyarázásodat.
A "darabra mért" stathoz: Keletmagyarországon is sokan vannak akiknek a statja jó irányba mutat, mert pl. a sérült gyerek miatt jár a segély. Ők is szeretik az orvos által tiltott dolgokat erőltetni. Igaz ők nem dacból, hanem anyagi érdekből. Ezek szerint nálad az is a jó irány?
Mária 2011.08.19. 12:55:51
Hagyd TheElf-et, minden sora igaz, amit írt.
Kár lenne beleesned abba a hibába, hogy ekézni kezded csak azért, mert Viscot régóta ismered és emberileg is közel áll hozzád.
Attól még Elf-nek igaza van, sokat veszítesz, ha elzárkózol attól, amit leírt.
füles1098 2011.08.19. 13:00:52
Mert ez egy csodálatos érzés.
füles1098 2011.08.19. 13:24:46
Ami pedig a konkrét posztot illeti, tessék utánajárni ennek a betegségnek és nem felületesen a gúglin szemezgetni minket igazoló lózungokat!
Azt mondtam ugyan, hogy a részemről befejeztem, de néhány gondolatot még.
A fentiekben teljesen igazad van, bár annak is nagyon sok összetevője van, pl. fejlődik az orvostudomány, a természetes szelekció már nem nagyon működik.
Abban is igazad van, nagyon mozgásszegény korban élünk, de ezt nekünk, szülőknek, testnevelőknek, edzőknek együtt kell megoldani, változtatni, és úgy, hogy a gyerek ne szenvedjen maradandó egészségkárosodást.
Magamról csak annyit, sok éven keresztül intenzíven sportoltam, a mai napig igényem van a mozgásra, a 3.-ra még mindig felmászom, igaz már csak napjában max. 4x, de lefelé sosem veszem igénybe a liftet. A fiaimnak minden tőlem telhetőt elkövettem, hogy biztosítsam számukra a mozgásteret, számomra nagyon fontos volt, hogy sportoljanak. Mert a sportot nagyon jó nevelési "eszköznek" tartom. De sosem kényszerítettem rájuk olyat ami ártott volna a fizikai és mentális fejlődésüknek.
Büszkén mondhatom, hogy sok hiba ellenére amit a nevelésükkor elkövettem (mert mondja nekem valaki azt, hogy ő sosem hibázott) egészséges, becsületes, és a maguk szintjén sikeresnek mondhatók a srácaim. Nos az unokámról nem is beszélve, jelenleg ő a "happy baby", kiegyensúlyozott, boldog, örökmozgó kisfiú.
Ja, igen, a gerincproblémáról pontos képem van, magam is azzal küzdök.
TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.08.19. 13:30:06
Bambano 2011.08.19. 16:13:29
viszont mindenképpen keresnék neki egy profi masszőrt.
Caprica99 2011.08.22. 11:00:09
Legalább néztél volna utána, mielőtt ilyen hülyeségeket írkálsz, hogy 30 éve még nem is létezett ez a betegség.
1921-ben(!) egy Scheuermann nevű kutató írta le először részletesen a betegség tüneteit.
berényimiki 2011.08.23. 09:17:49
Tornaóra rendszeresen, középiskolában plusz szertorna órák. 8 éves munkaviszony nehéz fizikai munkával tarkítva, nyáron a földeken zöldséget szedni.
És akkor megtudtam, hogy nekem is van ilyen finomságom.
Azóta gyermekem van, amíg a hasamban volt költöztettem, festettem, tapétáztam, ugyanúgy dolgoztam, mint teherbeesés előtt.
Nem hiszem, hogy felmentés kell, csak könnyített módban történjen az óra. Erről pedig meg lehet egyezni a tanárral, szerintem. Az igazgatóhoz pedig fogadóórán kell menni és addig ott ülni amíg meg nem jelenik. Enni kell egyszer.