Vért hányt a férjem
Van egy sztorija a magyar egészségügy helyzetéről? Megváratták, félrekezelték, megalázták, vagy ellenkezőleg, csupa jót tapasztalt? Küldje el történetét a praxisblog@yahoo.com címre, vagy használja megújult kórházértékelőnket!
Tisztelt Praxis blog!
Két héttel ezelőtti történetről számolok be önöknek, szóval elég friss az eset, ami lejátszódott velünk. A férjem, aki 27 éves múlt július 10-én vasárnapi napon rosszul lett otthon. Iszonyatos gyomorfájás kezdte kínozni. Felhívott engem telefonon, hogy rosszul van, ha tudok siessek haza.Mivel vidéken élő szüleimnél voltam, csak este 8 óra környékén sikerült haza érnem, a férjemet ekkor nagyon rossz állapotban találtam. Nyöszörgött, izzadt, magzat pózban feküdt az ágyon, mondhatom nagyon meg voltam ijedve.
Azt sem tudtam, mihez kezdjek, hogyan segítsek rajta. Kértem, hogy hívjuk ki az orvost, de a férjem tiltakozott, abban bízott, hogy jobban lesz. Vett be fájdalomcsillapítót, de az nem enyhített a fájdalmán, ráadásul hányinger is fellépett nála. 9 óra körül aztán a helyzet még ijesztőbbre fordult, a párom ugyanis vért hányt, méghozzá elég sokat.Ekkor már ő is azon az állásponton volt, hogy hívjuk a mentőket.
Ő nem volt olyan állapotban, hogy beszélhessen, ezért én telefonáltam. Nagyon ijedt és felkavart állapotban voltam, szinte sírás határán meséltem el a helyzetet a telefonban a mentőknek. Ők azonban nem akartak kijönni, mondván biztos nem olyan súlyos a helyzet, hogy kocsit küldjenek. Próbáltak nyugtatgatni, hogy minden a lehető legnagyobb rendben lesz, a párom biztos lenyelte a vért és azt hányta ki (?), de sajnos nem tudtam megnyugodni. Sírni kezdtem és csak azt mondogattam, hogy kérem jöjjenek, kérem jöjjenek, de elutasítóak voltak.
A félresikerült beszélgetés után a párom ismét hányt, én meg azon gondolkodtam, mitévő legyek. Végül az ügyelet számát kerestem meg és felhívtam őket. Nekik is elmondtam mi a gond és bár fel voltam készülve rá, hogy ők is cserben hagynak bennünket, pozitív csalódás ért, azt mondták jönnek, megnézik. Nem telt bele fél óra és már csengettek is, mert megérkeztek. Egy fiatal, nálam 2-3 évvel idősebb doktornő volt aki megvizsgálta a férjemet, majd kijelentette, hogy valószínűleg gyomorfekély okozhatja a fájdalmat és a kihányt vért is, a férjemet kórházba kell vinni. Tehát ugyanoda jutottunk, mint amit az elején gondoltunk, azaz a mentők felhívásához.
Mondtam a doktornőnek, hogy már próbálkoztunk velük, de nem látták szükségesnek, hogy kijöjjenek, nagyon értetlenül nézett rám, majd azt mondta, hogy ki kell jönniük. Ő maga hívta fel őket ezt követően és úgy látszik nem mindegy, hogy ki hívja őket, mert a doktornőnek nem mondtak ellen. Sajnos nem tudta megvárni velünk a mentőket, de biztosított minket afelől, hogy nem lesz baj, már érkezik a segítség.
Még egy jó 40 perc várakozás után meg is érkeztek. Addigra összepakoltam a férjemnek ruhát, tisztálkodó szereket, meg ami kell, így készen vártuk őket. Azonnal be is vitték a kórházba, ln is vele mehettem. Bent gyomortükrözést csináltak rajta és megállapították, hogy valóban gyomorfekélyről van szó. Gyógyszereket kapott, bent feküdt a kórházban 3 és fél napot, majd kiengedték. Előtte természetesen elmondták, hogy szüksége lesz teljes életmódváltásra, kevesebb idegeskedésre és a cigaretta elhagyására. Nem mondhatok rosszat a kórházról és a benti orvosokról, mert nagyon emberségesek voltak végig.
Az egész történetben az bánt, hogy egy ijesztő helyzetben, amikor valaki konkrétan vért hány és közben úgy szenved, mint a kutya, alig bír megmaradni, férfiként majdhogynem sír, egyszerűen úgy döntenek hogy ez nem indokolja a segítségnyújtást, hagy szenvedjen a beteg, csináljon, amit akar, vagy tud. Miért kell ahhoz egy másik orvos és két óra plusz idő, hogy elhiggyék, tényleg baj van?Nem vagyok járatos nagyon az egészségügyben, de ha jól tudom akár bele is lehet halni a gyomorfekélybe, ha átlyukad a gyomorfal, szóval nem egy köhögéshez, vagy fejfájáshoz kértünk segítséget, hanem igen komoly gondhoz. Vagy nem indokolt mentőt hívni, ha vért hányt valaki?
Rebeka
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Dr.laikus PhD 2011.07.27. 07:10:34
De igen, azonban pontosan el kell tudni mondani a tüneteket.
Szerencsére nagyobb baj nem történt.
hu.wikipedia.org/wiki/Gyomorfek%C3%A9ly
gld 2011.07.27. 08:13:52
Viszont a fiatalember lehetett volna kicsit talpraesettebb és bátrabb :) Egy felnőtt férfi ne fetrengje már végig fájdalmakkal a napját, hanem menjen orvoshoz, vagy hívjon orvost, bármilyen "ijesztő" is :) Lehet, hogy megspórolt volna magának pár óra szenvedést.
Remélem, azóta már jobban van.
gld 2011.07.27. 08:16:41
Mármint úgy értem, hogy ennek azért elég indoknak kéne lenni ahhoz, hogy kimenjen a mentő. Szerintem...
Kávé nélkül nem vagyok valami egyértelmű :)
Káin 2011.07.27. 08:28:14
Lehet, hogy a posztoló kétségbeesése miatt nem tudott objektívebben beszélni a diszpécserrel,de amondó vagyok, hogy a vérhányásnak akkor is elég indoknak kell lennie ahhoz, hogy kijöjjön a mentő, ha mást nem is mond mellé a telefonáló. Persze, a többi tünetről is be kellett volna számolnia (bár lehet, hogy be is számolt) és a higgadtság , nyugalom sokkal célravezetőbb tud lenni, mint az indulatok, ennek ellenére meggyőződésem, hogy hiba volt, hogy csak az ügyeletes doktornő hívására indult el a segítség.
Káin 2011.07.27. 08:31:54
Nem is tudom... Még nem vagyok 27 éves, "komoly felnőtt", de ismerve magamat én is kétségbe tudnék esni hasonló körülmények között és én is csak végszükség esetén szoktam orvoshoz fordulni. Megjegyzem néha nem is egyértelmű, mikor indokolt a dolog és mikor nem. Sokszor itt is vita van arról, hogy most akkor rohanjunk mindenféle panasszal orvoshoz, vagy várjunk. Persze a véres hányás már abszolút nem játék.
A gyomorfekély meg állítólag baromi fájdalmas tud lenni, ismerősöm mesélte, hogy bizony ő is nyögött, szűkölt, szenvedett vele eleget.
gld 2011.07.27. 08:38:24
"Nyöszörgött, izzadt, magzat pózban feküdt az ágyon, mondhatom nagyon meg voltam ijedve."
Ez nekem eléggé rosszul fest. És ehhez nem két perc kell, hogy ilyen állapotba jusson valaki. persze mindenki maga ítéli meg, hogy mennyit tud elviselni, és azt is, hogy mennyit ésszerű. Én azt gondolom, hogy egy felnőtt ember ismeri a testét annyira, hogy el tudja dönteni, mikor van baj, és van egy határ, amin túl kár abban reménykedni, hogy jobban lesz, mert nem lesz, és csak árt magának a késlekedéssel. Ehhez az állapothoz is bizonyos fokozatokon keresztül jut el az ember általában. Ha azt látom, hogy a következő fokozat rosszabb, mint az előző volt, akkor asszem nem reménykedem a spontán javulásban :)
Dr.laikus PhD 2011.07.27. 08:41:53
Kaptál üzit:
tódór piroska 2011.07.27. 06:10:35
@Káin: Kedves Káin! -(Bár inkább Ábelre emlékeztetsz)
Igazad van. Nagyon jó ez a blog, a résztvevők teszik azzá. Sokszínű, elgondolkodtató, szórakoztató. Még az esetenkénti verbalis agresszió is belefért az összképbe. És természetesen nemcsak a laikusok tanultak az orvosoktól, hanem mi is a Laikusoktól, kúltúrát, szerénységet, vitastílust, de természetesen tárgyi tudást is, és naponta szembesültünk azzal, hogy az éremnek (legalább) két oldala van. Tehát igazából mi tartozunk köszönettel azért, hogy ebbe az elit társaságba tartozhattunk. Egy szó mint száz: jó volt itt, hiányoztok, és persze, hogy visszajövünk, legalábbis remélem, hogy a többiek is így látják, csak egy kis pihire van szükségem.
"Föl, föl, fiúk, csak semmi félelem. Bár zord a harc, ..."
Azért nekünk is remény. Most jó lenne egy orvos....
Káin 2011.07.27. 08:42:39
Nem vagyunk egyformák. Sok olyan a posztoló férjéhez hasonló ember él itt, aki nem megy orvoshoz, viszik. Ez egyébként szerintem pont nem a fiatalokra jellemző amúgy, hanem az idősebbekre. Nagymamám, édesapám is ilyen típus volt,csak akkor kérték a segítséget, amikor már nagy volt a baj. Persze sokkal jobb helyzet, ha az ember még időben ráeszmél arra, hogy neki lesz könnyebb, ha orvoshoz fordul és megkíméli magát a felesleges fájdalomtól, felesleges szenvedéstől, de aki másként szocializálódik, az erre egyszerűen képtelen.Azt gondolom, hogy az egészségnevelés volna a megoldás, méghozzá iskolai szinten.
Káin 2011.07.27. 08:44:34
gld 2011.07.27. 08:47:14
De ha már itt tartunk... A fájdalom egy jelzés, egy vészcsengő a szervezet részéről. Arra figyelmeztet, hogy valami valahol nincs rendben. Sokan büszkék a fájdalomtűrő képességükre (többek között én is). De ettől nem biztos, hogy kafa csávók leszünk :) Ha az ember nem figyel oda a jelzésekre, elbagatellizálja őket, abból hamar baj lesz. Tényleg azt kell tudni, hogy mi az a szint, ami felett már butaság tolerálni... Bár szerintem azért a fájdalomra akkor is oda kell figyelni, ha kicsi, csak tényleg személy függő a viselés mikéntje :)
Káin 2011.07.27. 08:54:14
Dr.laikus PhD 2011.07.27. 08:58:45
Írja a posztoló mennyire be volt rezelve.
Ilyen esetben nem kell lehúzni a hányadékot, hogy a kérdésekre viszonylag pontos választ lehessen adni.
A kérdések között szerepelni kell, hogy mit evett és egy sor más kérdés (orvost!!!!), ha nem tudott rá válaszolni akkor jön majd este szabidoki és fogja mondani, hogy a mentő mire is való....
Káin 2011.07.27. 08:59:29
gld 2011.07.27. 08:59:37
Amúgy elég fura dolog, hogy emlegetjük az emberek felelősségének kérdését a saját egészségükkel kapcsolatban. De a legtöbb ember alapszinten sincs tisztában a teste működésével, azzal, hogy mitől kell megijedni, vagy hogy hogyan lehet elkerülni bizonyos kórságokat. nyilván akit érdekel komolyabban, az utánanéz. De nem volna hülyeség az Egészségtan, vagy valami hasonló oktatása az iskolában. Akkor még fogékony az ember arra, hogy ezeket a dolgokat komolyan vegye, és esetleg később kamatoztassa, akár magán, akár másokon segítve ezzel.
Káin 2011.07.27. 09:03:37
gld 2011.07.27. 09:05:18
Tudom, hogy nem ezt akarod mondani azzal, amit írsz, és elméleti síkon egyet is értek Veled.
gld 2011.07.27. 09:18:07
Ez is egy elgondolkodtató mondat, legalábbis nekem :)
Ha még így is lett volna, a lenyelt vér is származik valahonnan. Azt simán figyelmen kívül lehet hagyni?
Jöjjön már egy hozzáértő!!! :)))
Dr.laikus PhD 2011.07.27. 09:23:29
A pontos, nyugodt, célirányos kérdés meg tudja nyugtatni a telefonálót.
batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2011.07.27. 09:24:33
gld 2011.07.27. 09:25:38
Dr.laikus PhD 2011.07.27. 09:29:42
Vad a mondat, biztos ilyent nem mond szakértő diszpécser, ha mégis a véleményem megtartom magamnak.
gld 2011.07.27. 09:33:36
Úgyhogy csatlakozom a megtartott véleményedhez, asszem :)
gld 2011.07.27. 09:42:55
A kommunikációra visszatérve: szerintem kellett érdemi kommunikációnak lenni a posztoló és a diszpécser között. Azért gondolom, mert számos dolog okozhat vérhányást, amik között akár életveszélyt okozó állapotok is lehetnek. Pl. bizonyos májbetegségeknél a nyelőcsőben a kitágult vénák valamelyikének a megrepedése. Szóval ahhoz, hogy valaki felelősen ki tudja jelenteni, hogy nem kell mentő, ezeket az eseteket ki kell zárnia. Ez pedig csak úgy lehetséges, ha rákérdez a telefonálónál.
Az előbb idézet mondat alapján pedig számomra az derül ki, hogy a vérhányás elhangzott a beszélgetés során...
Természetesen elfogadom, ha valaki megcáfolja, csak gondolkodtam :)
gld 2011.07.27. 09:44:05
Én sem tényeket állítok, hanem gondolkodom, ötletelek :) Nem állítom, hogy úgy volt, ahogy én gondolom. De szerintem érdemes ezeket az eshetőségeket megbeszélni, mindenből tanul valamit az ember.
2011.07.27. 09:44:13
"Egy fiatal, nálam 2-3 évvel idősebb doktornő" -> ez tetszett :-)
A lenyelt vértől lehet hányni, de a helyzet - nem csak utólagos bölcsességgel - megért volna egy mentőt. Mondjuk azt azért tudni kell, hogy a legtöbben alkohol miatt hánynak véreset.
A gyomorfekély nem olyan rég még kvázi gyógyíthatatlan volt, és komoly életmódváltás mellett is csak elviselhető lehetett, de most már létezik teljes gyógyulás :-)
A feleség pedig legyen kedves, odaadó, megértő, szerető, hűséges, és kövesse mindenben Ura és Parancsolója megfellebbezhetetlen akaratát. Ámen!
gld 2011.07.27. 09:47:57
Tudod, ez olyan, hogy a doktorok öregek és szakállasok, pont, mint az egyetemi tanárok ;)
P75 2011.07.27. 09:48:46
Dr.laikus PhD 2011.07.27. 09:54:23
"A fekélybetegség szövődményei lehetnek a vérzés, átfúródás, és a gyomorkapu-szűkület. Az ulkuszos vérzés rendszerint szédüléssel és ájulással kezdődhet és a gyomorba került vér nagy részét a beteg kihányja. A bélrendszerbe jutó vér viszont megemésztődik, ettől lesz a széklet szurokfekete. kisebb mennyiségű vérzés a székletben szabad szemmel nem látható, de laboratóriumi vizsgálattal kimutatható. Az átfúródás (perforáció), hirtelen keletkező erős fájdalommal jár együtt. A gyomorkapu-szűkületnél több napon át, nagy mennyiségű hányadékot ürít a beteg, amely tartalmazhat napokkal előbb elfogyasztott ételt is."
Nem feltétlen perforálódik, ha vérzik.
gld 2011.07.27. 09:55:11
KAR-TON-HAL 2011.07.27. 10:24:03
Én ismertem olyan embert, aki a lakás előszobájában esett össze, légzés problémák miatt. Lakótársai mentőt akartak hívni, ő meg váltig állítgatta, hogy nincs rá szükség. A lakótársak mégis mentőt hívtak, kiérkezés után már csak a halál beálltát tudták megállapítani. (20 percig tartó sikertelen újraélesztés után)
KAR-TON-HAL 2011.07.27. 10:26:37
én a legtöbb esetben belső sérülésekre gondolnék, persze a gyomorfekélyre is.
KAR-TON-HAL 2011.07.27. 10:31:37
Sajnos tényleg előfordul, hogy a diszpécser nem érzi át a helyzet súlyosságát, de még több az az eset, amikor a telefonáló nem tud rendes tájékoztatást adni.
Dr.laikus PhD 2011.07.27. 10:54:18
Hát persze, de itt azért egy vérhányásra azt mondani, hogy lenyelte, mintha vámpír lenne kicsi fura.
Az a vér akárhunnan gyün okot ad a mentésre, akkor is ha netán (nem ennél az esetnél) részeg akiről szó van, mert akár a máját is éppen most hányhatja ki.
Annyiféle vérzés lehet. A többség életet veszélyeztet.
Kivéve a nem perforált gyomorfekély. :)))
KAR-TON-HAL 2011.07.27. 11:02:46
Mária 2011.07.27. 11:09:23
Vérzett az orra, sokáig, erősen. Hátrahajtotta a fejét, és a vért lenyelte.
Majd kihányta.
Nem akarok az ördög ügyvédje lenni, de nemrég volt poszt a sokáig vérző orrú emberről, aki hátrahajtotta a fejét és lenyelte a saját vérét.
Ugyandehogy (törölt) 2011.07.27. 11:18:23
P75 2011.07.27. 11:22:20
fülesboci 2011.07.27. 11:43:04
Szputya 2011.07.27. 11:55:29
A poszthoz: sokszor olvasok itt olyat, hogy a mentő így meg úgy nem "hisz" a telefonálónak, vagy elhajtja melegebb égtájak felé... Vajon miért?
rikitiki 2011.07.27. 12:05:30
A vérhányás esetén sokkal kevesebb betegség van, ami nem igényel mentőt, mint ami igen, és ezt a diszpécsernek nehéz telefonon diagnosztizálnia, tehát furcsa ha nem küld mentőt - mindkét fél részéről rossz kommunikáció.
A vége szerencsére jó lett, de a folyamat valahol félresiklott, gratula az írónak, hogy felhívta az ügyeletet.
@Szputya:
Mert kevés a mentő, és sok a felesleges hívás (amit nem a telefonáló dolga eldönteni, nem az ő hibája). Minél kevesebb a mentő, annál több hívást kell elhajtani. Vannak olyan hívások, ahol a határon táncolnak, hogy kell mentő vagy nem.
Egyébként a diszpécser is javasolhatja az ügyeletet (akár ebben az esetben is megtörténhetett)
Kevés az információ a továbbgondoláshoz.
okostojáska 2011.07.27. 12:09:30
Barátnőm asztmás, 2 éve inkább kihívtam a mentőt délután, mint úgy menni bele az éjszakába, hogy nehezen kap levegőt. Mentős meg is jegyezte, ilyenkor az ügyeletet hívjam. Hát én továbbra is a mentőt fogom, nem vagyok orvos, hogy eldöntsem milyen súlyos a baj, majd kijön és ő eldönti. Amúgy meg elképesztő mennyiségű tb-t fizetek (havonta kb egy orvos bruttó bére), azt hiszem ha 2-3 évenként egyszer kihívom ilyen esetben az bőven belefér és fedezi a befizetésem. Igazából ez a megjegyzése volt, amit kicsit zokon vettem, de ilyen csak 1x volt, amúgy nekem negatív tapasztalataim az sztk-t és a háziorvost leszámítva nincsenek, amit eddig orvosi ellátást kaptam az magas színvonalú volt, remélem ezt a jövőben is így lesz. Az még hozzáteszem, hogy nagyon odafigyelek az egészségemre és lehet ők is látják és értékelik.
KAR-TON-HAL 2011.07.27. 12:12:22
zsoci 2011.07.27. 12:19:00
Nem is értem , hogy mióta vált az opcióvá, hogy azt mondja diszpécser: nem küldök kocsit !
KAR-TON-HAL 2011.07.27. 12:25:02
csutkababa 2011.07.27. 12:26:49
Azt hiszem, ott a baj, hogy MÉG MINDIG nincs kikérdezési protokoll, saját tapasztalat, saját szókincs van csak kéznél, és ülnek a telefon mellett kevéssé rátermett emberek is.
Ez a megoldás nem volt jó megoldás. Mit tehetett volna a diszpécser?
1., Miután ügyeleti időben volt, az orvosi ügyeletre odaszólhatott volna, nézzen rá az orvos a betegre, és erősítse meg, tényleg kell mentő, illetve kórházi ellátás. A visszajelzés alapján indít vagy nem indít egységet.
2.,Indít egységet, de a panaszok alapján gyanakszik nagyobb bajra, és ha nincs esetkocsi elérhető közelségben, ún. párhuzamos riasztással közben megkéri az ügyeletes orvost IS, menjen oda, és pl. az infúziót kösse be, stabilizálja a beteget, tegye meg mindazt, amire a mentőszakápolónak nincs képesítése vagy engedélye.
3.,Bármilyen, kézre eső egységet elindítja, ha segítség kell a kollégáknak, segélykocsit vagy az ügyeletes orvost riasztja. Utóbbit mentőgépkocsi ( aka szállító) helyszíni jelenléte esetén.
Amit nem értett a hölgy: ha orvos kér mentőt, azt nem lehet megtagadni, ki kell szállni, ez lehet azonnal, 2 órán belül (ez a kettő a mentés kategória), 6 órán belül és ha éppen erre jártok, 12 órán belül, kerüljön be kategória.
Amit viszont én nem értek: azonnali mentőhívás esetén a helyszínen lévő orvosnak kutya kötelessége megvárni a mentőt. Mert ha olyan súlyos a kázus, hogy azonnali beszállítás, mentőellátás kell, akkor az idő alatt is romolhat, amíg kiér a mentő. És addig a hívó orvos dolga a beteg stabilizálása, ellátása.
csutkababa 2011.07.27. 12:39:16
Elvben igazad van. De így a világ összes mentője sem lenne elég.
A telefonosnak nemcsak joga, kötelessége is mérlegelni. És még mindig inkább felülbiztosítanak. Erre jó a kikérdezés, amit nagyon jó lenne már végre protokollizálni, azaz a kérdéseket egységesíteni, így nincs fölösleges tökölés, de nincs elmaradt kérdés sem.
Egyébként Magyarországon kedvenc sport a "nincs pénz a kártyámon, a mnetőhívás ingyenes, gyöjjenek" mentalitás. Ezen kívül sokan a hívószavakat nagyon jól ismerik: fullad, szívbeteg, mellkasi fájdalom, aztán talál a rohamkocsi egy láncdohányos krónikus hörgőgyulladásos embert, aki már szépen össze is van csomagolva, hogy akkor megyünk a kórházba...háziorvos? Ja, ott nem volt évek óta.
Arról nem is beszélve, hogy mentőkörökben szállóige, hogy mindig a legbutábbat küldik telefonálni. Bocs :)
Nemtommibaj, a szomszéd Józsi rosszul van, gyöjjenek! Na, akkor mérlegelj, és dönts.
gld 2011.07.27. 12:41:57
Hm, eddig efelett mindannyian elsiklottunk, pedig ez is igaz.
CyberPunK 2011.07.27. 12:45:35
Tehát lényegében van egy olyan szűrőrendszer, aki pont azt nem szűri ki, akit kikéne, de cserében szerencsejátékot játszik azokkal, akik tényleg bepánikolnak, és nem tudják mi lehet a gond, így akár emberek is halhatnak meg. Nice.
csutkababa 2011.07.27. 12:49:03
Nem vagy igazságos. A szűrőrendszer mindenkire kéne vonatkozzon. Feljebb leírtam, ez nem volt jó megoldás. De erről nem a rendszer tehet.
Van, aki visszaél vele, és esetleg PONT ezért nem tud menni a rohamkocsi újraélesztéshez. Ez nem szerencsejáték? Ne csak az egyik oldalt ítéld el ennyire.
zsoci 2011.07.27. 12:49:58
Arra nyilván nem küldünk kocsit, hogyvigyen be a korházba, mert ez ingyen van, nem erre gondoltam. Mintahogy gondolom megtaláják a mentőket is olynnal, hogy " kérek egy kocsit a reptérra, ja nem taxi , ne baj akkor is". Bunkó mindig van. De ez nem lehet ok egy valódi eset el-nem-látására.
De ha csak felmerül a gyauja, hogy veszélyhelzet áll fenn szerintem menni kell és kész.
A protokizálásban teljesen igazad van, sokat segít ilyenkor.
gld 2011.07.27. 12:50:47
csutkababa 2011.07.27. 12:53:20
Pont azt mondtam, hogy a mérlegelés mindig kell. A vérzik szó elhangzása után is. Muszáj megtudni, milyen egységet indítson, mit tegyen. és a vérzés jöhet egy fogból, orrból, lenyelt orrvérzés kihányásából, és fekélyből egyaránt.
Erre kéne végre protokoll, hogy a vérzik hívószó után mit kell még kérdezni, és a fent részletezett megoldások közül választani tudjon.
Vérzik a 2 cm-es krumplihámozás közben ejtett seb is...
batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2011.07.27. 12:57:55
gld 2011.07.27. 12:58:42
CyberPunK 2011.07.27. 12:58:45
@gld: Nem, nekem azt mutatja, hogy indokolatlan hívás mindig is lesz, és a mentő "rossz" helyen lesz, de a pakliban benne van, hogy meghal valaki, csak mert nem tudja rendesen elmondani a baját. Nekem ez valahogy nem tetszik. Mint írtam, akit kikéne szűrni azt nem fogja, mert azok pontosan ismerik a megfelelő varázsszavakat.
CyberPunK 2011.07.27. 13:03:14
zsoci 2011.07.27. 13:04:11
Továbbra is tartom, hogy egy olyan diszpécser aki nincs a helyszínen, nem rendelkezik pontso informáciokkal, a nyilvánvaló helyzetektől eltekintve , ne mérlegeljen, küldjön segítséget. Lehet, hogy pont az ő mérlegelésre szánt ideje miatt hal meg valaki.
Nagyon furcsa nekem , hogy itt magyarországon mindeki csak azt taglalja, hogy miért NEM kell elvégeznie a munkáját. Ez nem működik így. Ez így emberek életébe kerül.
gld 2011.07.27. 13:08:13
De mondom, egyetértek... És ebben a konkrét esetben szerintem sem volt okos lépés "elhajtani" a telefonálót.
gld 2011.07.27. 13:09:22
Anno engem is úgy engedtek haza, hogy ha -ne adja a jó Isten- vérzést tapasztalok, hezitálás nélkül mentő. Szerencsére, én elkerültem ezt.
ondol 2011.07.27. 13:12:43
(Egyszer kaptam belőle sokat, nyeltem a vért, majd hánytam is sőt hasmenést is okozott egyszerre. Kórházban feküdtem segítettek. Kivéreztem rendesen.)
csutkababa 2011.07.27. 13:13:01
Konkrét helyzetben nem mentegettem az illetőt.
Általánosságban viszont igenis kell mérlegelni, és arányos segítséget küldeni.SZMSZ-ben szabályozott kautélák szerint.
A protokoll kidolgozása az erre hivatott szakmai vezetés dolga lenne, de nincs értelme már bevezetni olyan szgépes háttér nélkül, mint ami pl az usákokban van, hogy képernyőn a hívó címe azonnal előjön, rögzített (írásban) a szöveg, ha beírja a gépbe h fulladás, kiugrik elé, mit kell kérdezni.
Jelen pillanatban erre sincs szoftver. Max. itinereket lapozgathatna. Bár még az is nagy segítség lenne, a mostani állapotokhoz képest.
Angliában viszont, ha jól tudom, még a mentő oldalára is fel van írva, mikor kell hívni. És ott sem fog mindenhez kimenni. És kíváncsi vagyok, indokolatlan hívás esetén mit tesznek. Mert nálunk még csak meg sem téríttetik a költségeket.
CyberPunK 2011.07.27. 13:16:01
Minden tiszteletem a dokié, műtét előtt is és után is nagyon rendes volt velem, neki tényleg hálapénzt fizettem.
De ez már picit off lett, bocsánat.
gld 2011.07.27. 13:19:06
csutkababa 2011.07.27. 13:20:28
Hogyne, sőt, meg is kérdezik, ma is, a tapasztaltabb telefonosok. De sajnos sok fiatal, tapasztalatlan ül ott, akik nem kérdeznek jól, nem mérik fel a telefonálót gyorsan, és pl. nem azt kérdezik tőle, hogy ha megrázza, mozog, motyog-e, hanem azt, uram, eszméletlen az illető? Ilyen apróságok...
Higgyétek el 20 éve még a legtapasztaltabban ültek a telefonban, mentőtisztek is, de mindenképpen kocsizó tapasztalattal rendelkezők. Most sok mentőszakápoló hölgy van, aki a magyar szabályzat szerint nem kocsizhat, hát beteszik a telefonba...nincs sok tartaléka emlékből, kocsizó bevésődésből.Sajnos.
És kevés a kocsi. Konkrétan pl. egyik állomás 8 kocsis volt,ma 5 kocsival megy.
Személyzet hiányában el sem indul, vagy hiába esetkocsi, ha nincs rá a műszakba mentőtiszt, orvos.
Tudjátok, hány kocsizó mentőszakorvos van ma? Országosan? 30 alatt. Fél Békés megyében nincs is.
De ez más tészta.
A poszt tolónak igaza volt, kellett volna intézkedni rögtön. Már nem tudom, hányszor kell leírnom.
T-5 2011.07.27. 13:24:40
És az nem is 40 perc és nem is kérdez semmit.
A mentőszolgálat nem taxi, ezt mindig újra és újra elmondják. Hát ez van... ha nekik a vérhányás nem elég jó indok - márpedig nem az - abból tanulnia kell mindenkinek.
Amúgy még a mentőkben jobban bízom, mint a zsarukban, mentők már voltak jó fejek, a zsaruk még soha :o
macska69 2011.07.27. 13:32:38
ondol 2011.07.27. 13:32:57
20 éve minden magára adó orvos ismerősöm mentőzött, még a fogorvosok is.
Azt mondták a legjobb élő gyakorlat volt számukra, olyan ami kórházban nincs. Úgy emlékszem volt hogy fizetséget sem kaptak, mégis tülekedtek mentőzésért.
Eza mnetőszakorvos szám példátlanul kicsi:-(
ondol 2011.07.27. 13:36:46
Van_mikrohullámú_sütőtök? 2011.07.27. 14:14:53
Lenne egy offtopic kérdésem, hátha valaki tudja a választ:
Édesanyám több stroke-ot kapott tavaly amik miatt lebénult, beszélni sem tud (mozogni is lassan: kb. 10perc egy szobán keresztül menni járókerettel). Mivel a rehabilitáció nem vezetett eredményre próbáltunk legalább a háziorvossal beszélni, hogy mondjuk havonta csináltassunk egy labort (a nővérke kijön az sztk-ból levenni a vért) hogy használ-e a gyógyszer vagy kell infúzió stb. ne legyen súlyosabb az állapot.
Sajnos mereven elzárkózott ez elől, azt mondta hívjuk ha rosszabbodás áll be, akkor kijön. Természetesen udvarias formában felajánlottam, hogy megtérítem a kijárás költségeit (aka: paraszolvencia) mondjuk 15ezer/alkalom hogy megvizsgálja és labor beutalót ír. Így is azt mondta, hogy nem jön ki így sem, nem indokolt a beutaló sem.
Nincs valami szabály, hogy mozgásképtelen vagy ilyen súlyos beteget időnként meg kell vizsgálni, illetve mekkora az a pénz amiért ki szokott jönni a háziorvos (lehet keveset mondtam? Nem tudom mennyi most a tarifa, nem akartam megbántani, hogy megkérdezem, egyébként nem gond, anyukám egészségéről van szó) Vagy cseréljünk inkább háziorvost? Sajnos kisvárosban él, magánrendelő nincs a közelben.
Van_mikrohullámú_sütőtök? 2011.07.27. 14:19:03
Az is kisváros.
(ő csak ezer forintot ad / alkalom)
bes3 2011.07.27. 14:20:23
Persze nem állítom hogy nem fogtok olyan orvost találni aki kijár vizitelni 15 ezerért havonta.
qbr 2011.07.27. 14:30:18
Ez igaz, vagy csak urban legend?
pefki 2011.07.27. 14:34:44
csutkababa 2011.07.27. 14:36:37
Nem tudok tiltásról, a taxitársaságokat kéne erről kérdezni. Inkább azt hiszem, senki ne vállalja fel annak ódiumát, hogy állapotromlás áll be a taxiba gyömöszölés és száguldozás miatt. Ugyanis létezik a szállítási trauma fogalma is.
A véroszlop fej és láb közötti ingázása a gyorsítás-lassítás miatt olyan folyamatokat indíthat el, ami súlyosbíthatja a beteg állapotát. Ezért van, hogy pl. a Cerny koraszülött mentő szirénázva.kék fénnyel, esettel halad, a körúton, 40-nel, egyenletesen, lehetőleg kerülve a hirtelen fékezést-gyorsítást, mert a kis koraszülött akár agyvérzést is kaphat, ha a vérmennyisége hirtelen változtatja a helyét.
Dr.laikus PhD 2011.07.27. 14:39:50
"A protokoll kidolgozása az erre hivatott szakmai vezetés dolga lenne, de nincs értelme már bevezetni olyan szgépes háttér nélkül, mint ami pl az usákokban van, hogy képernyőn a hívó címe azonnal előjön, rögzített (írásban) a szöveg, ha beírja a gépbe h fulladás, kiugrik elé, mit kell kérdezni. "
Tele van az ország kommunikáció szakos call center munkatárssal. Egy részük nem kamuból végzett, érti is a dolgát.
Ugyanezen munkahelyekjenn működik softver ami a helymeghatározáson kívül mindent tud, azt is amit Te számon kérsz.
A helymeghatározás meg az amcsiknál sem létezik, mert a mobil telefon lehallgatása a világon mindenütt a titkosszolgálatok számára is bírói engedéllyel lehetséges. Az, hogy megjelenjen a telefonszám az tényleg csak szerkezet kérdése. Az itthon sem tilos.
Egyszer írtam, hogy úgy kell az eszközök számát meghatározni, hogy standard kamu hívás van. Egy egy konstans szám, nálunk is annyi, mint máshol. Amerikában nem törődnek vele, vállat rántanak, megy tovább az autó és rója az utcát, nincs pihenő, hencser, van az utca. Igaz, nem kell rövid perceken belül a helyszínen lenni.
Angliára Desiderata egyszer azt írta, hogy inkább taxi, mint szakmai személyzet.
A beszély protokoll a mai generációnak lenne nagy segítség.
Valaha minden orvos ugyanolyan tekintélyt parancsolóan viselkedett és UGYANAZT kérdezte és a vizsgálat menetét sem hanyagolták. Ha még nem voltam nála, akkor amit most is előír a protokoll, ruha nélkül, alaposan, megtapogatva, megkopogtatva, tüzetesen megszemlélve történt a vizsgálat. Akkor is nagyon kevés orvos volt. :((
Ezt a kérdezés technikát a külföldre vándoroltak elsajátítják a saját védelmük érdekében, hogy véletlenül se félhessenek emiatt egy műhiba pertől.
csutkababa 2011.07.27. 14:43:46
ha édesanyád szed véralvadásgátlót, akkor indokolt a véralvadási paraméterek havonkénti ellenőrzése. Más laborvizsgálatot hirtelen nem tudok, amit egy stroke-on átesett betegnél el kéne havonta végezni.
Évente esetleg érdemes vérképet csináltatni, hajlamosak az idős betegek a vérszegénységre.
Vérnyomásellenőrzés otthon is megy, vércukor dettó.
Miért kéne havonta gyógypill a dokitól? Többet ér egy gyógytornász jelen pillanatban. Korrekt volt az orvosotok, a semmiért még pénzt sem fogadott el, respect.
A rehabilitációt pedig véleményem szerint nem szabad abbahagyni, keresni kéne otthonápolási szolgálatot, gyógytornászt, nagyon ritka az, ha semmit nem javul az állapot. Persze, van, hogy hónapok-évek kellenek ehhez.
Sok helyen van már az, hogy házhoz megy a nővérke levenni a vért, nagyon helyesen, és nem a beteget utaztatják a laborokba.
fapad 2011.07.27. 14:46:42
A legjobb, hogy a csapból is a prevenció folyik, de ha az ember bármi nem súlyossal elmegy egy egy orvoshoz, a képébe röhögnek.
kovácspéterke 2011.07.27. 14:47:10
csutkababa 2011.07.27. 14:51:23
Ööööö...értem, de most akkor velem van bajod? Hidd el, én lennék a legboldogabb, ha a telekommunikáció olyan szinten lenne itt is, mint Amerikában vagy Angliában...
Mert azt most is látják, hogy megállt a kocsi venni két zsömlét, és van, hogy rájuk is reccsennek, mit képzelnek ezek, de ugyanúgy kézzel írott esetlap van, nem tudunk előre szólni a kórházba, saját mobilon hívjuk az intervenciós osztály ügyeletesét, a rádióvétel sok heylen nem megfelelő, és a betelefonálók fejlevágással fenyegetik a kollégákat, ha rögtön tüstént nem küld autót, és nekérdezzenbazmeg, kűggyön!
Ismétlem magam: mindez nem menti fel a posztban szereplő diszpécsert.
batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2011.07.27. 14:52:02
-Ön a mentőket hívta. Ha ezt is akarta 1-es gomb, ha a tűzoltókat akarta 2-es gomb.
-1.
-Mi a baj? Ha ön van rosszul 1 es gomb, ha más 2-es gomb,
-2.
Ha a szomszédja 1-es gomb, ha ismeretlen 2-es gomb. Ha hajléktalan, tegye le a telefont.
-1.
Mi baja Józsi bácsinak?
Ha infarktus, akkor 1-es gomb, ha agyvérzés 2-es gomb, ha már meghalt, tegye le a telefont. Ha nem tudja megállapítani, akkor 4-es gomb.
-4.
gratulálok, ön nyert egy 1 éves gyorstalpaló orvos tanfolyamot.
Dr.laikus PhD 2011.07.27. 14:53:57
"Sok helyen van már az, hogy házhoz megy a nővérke levenni a vért, nagyon helyesen, és nem a beteget utaztatják a laborokba."
Háziorvos nem megy házhoz. Már nem kötelező, így a nővér sem. A saját döntése, hogy megteszi-e, vagy nem.
Nálunk a nővér a járóképes, de hosszútávon menetelni nem képes öregektől, gipszes, fiataloktól leveszi a vért és ha nagyon-nagyon kell házhoz megy.
Tudtommal ez nem kötelező, így nagyon sok a betege, mert a többi ugyanabban a hodályban nem végzi el.
csutkababa 2011.07.27. 14:58:58
Jól érzékelem, hogy valamiért nem bírsz, és belém kötsz? ha félreértettem, bocs. Több nővérkével dolgozom ügyeletben, mind házhoz megy a saját körzetében a valamiért nehezen mozgó, fekvő, magatehetetlen betegek laborját levenni, injekciókúrát beadni, ilyesmi.
HO pedig ahol én dolgozom és lakom, megy házhoz. Nálatok miért nem?
A munkaideje ugyanúgy 8 óra, mint mindenkinek, ebből minimum 4 óra rendelés, a többi adminisztráció és otthoni beteglátogatás, ellátás.
csutkababa 2011.07.27. 15:02:06
Semmi gond, már itt sem vagyok.
Dr.laikus PhD 2011.07.27. 15:06:42
Veled semmi az égegyadta világon!
Sőt!
Csak baromi dühös vagyok, hogy akiknek tudnia kéne nem tudják, ergo (gondolom nem ez a dolgod) Te is rosszul tudod. :)))
A többi is tanulható és a kommunikáció része.
Zsömlét venni nem a mentőből kiszállva kell, akkor sem ha máskor nincs idő. Ezt úgy hívják, hogy munkahelyi fegyelem.
Ha a goromba betelefonálónak simán meg lehet mondani, (így kellene) hogy beszéljen rendesen akkor ha indokolt megyünk, akkor lenne védelem (és nem a Blikk ír tájékozatlan marhaságot).
De valamit valamiért.
A kollégáknak (bajtársaknak?) nem kéne mérlegelni hová megy és kit talál, koszos, tetves, büdös, vagy piás, esetleg hugyos, hanem megy, mert segíteni akar.
Nem verekszik össze majdnem egy kórház hátsó bejáratában az osztályon leadott beteg után, hogy ugyan már én is ezt a szakmát csinálom, ne rizsázzámáááá.
(tegnapi élmény)
Nem rád haragszom.
Nem csak a mentősökre jellemző, hogy munkaidőben megy orvoshoz (vagy akar), vásárolni, ügyet intézni, közben meg rinya van, hogy semmire nem jut pénz, mert adott egységnyi idő alatt a munka mennyisége az elvárhatónak csak a fele.
Hosszú időre kifüstöltem magam!
Maradj itt. Én már régen láttalak és örülök neked.
Dr.laikus PhD 2011.07.27. 15:16:24
Látod éreztem én, hogy feléd száll a nem neked szóló mérgem. :)
Még nem is olvastam, csak írtam...
Írta itt háziorvos nagy garral, hogy nem kell napi 8 órát dolgoznia a háziorvosnak.
Ha jól emlékszem utoljára heti 15 órát írt.
bes3 2011.07.27. 15:24:55
Te milyen ORVOSI indokát látod a havonkénti orvosi látogatásnak, hogy valami konkrétum is legyen tőled?
Mária 2011.07.27. 15:35:04
"Tele van az ország kommunikáció szakos call center munkatárssal."
Nem a kommunikációs része a kihívás, hanem az, hogy orvosi, szakmai tudás nélkül egy lelkes kis kommunikáció szakot végzett emberke nem tudja jól megírni a lehetséges változatokat.
Irkutszk 2011.07.27. 15:36:54
@fapad: A mentőket életveszélyben kell hívni. Nyugi, ki fognak jönni.
@Van_mikrohullámú_sütőtök?: Nem indokolt havonta a vérvétel - labor. A háziorvosnak annyiban mindenképp igazat adok, hogy a vérvétel is beavatkozással jár, a véna megsértésével, vér veszteséggel, és nem indokolt ennyiszer ellenőrizgetni, mert semmi plussz infót nem fog adni. Hogy havonta lássa a beteget, ez eldöntendő kérdés. A gyógyszerek felírása mindenképp szükséges. A vérnyomás-mérést valóban meg kellene esetleg ejteni (viszont ezt a betegnek naponta is kellene mérnie igazság szerint), a vércukor-mérés leginkább cukorbetegeknél fontos. Elbeszélgetni olyan állapotú beteggel lehet a problémáiról, aki kommunikáció-képes (ez gondolom, egyértelmű).
A másik, 91 éves nagymama az elmondottak szerint több egészségügyi problémával is küzd, és jó orvosa van. Remélem, jól van a néni, további sok szép születésnapot neki!
macska69 2011.07.27. 15:45:32
Dr.laikus PhD 2011.07.27. 15:47:52
Laikust kérdez, nem szakembert.
Azt érzékelem (de én még nem jártam így), mintha a diszpécser viselkedne laikusként.
Ettől lesz aztán később a poszt, hogy hatalmi pozícióból majdnem meghalt akárki (szükség szerint kitöltendő).
Dr.laikus PhD 2011.07.27. 15:53:29
Láttam jól megírt scriptet szakembereknek szóló előhívásokhoz.
A szakmai részben segítettek az ott dolgozó orvostanhallgatók.
Dr.laikus PhD 2011.07.27. 16:03:52
Mária 2011.07.27. 16:12:55
Én meg már írtam is. Nem vicc. Nem hideghíváshoz, hanem eü. projektben supporthoz.
Azt meg, hogy "segítettek", azt sürgősen el kell felejteni. Valaki vagy dolgozik valamilyen munkán, pénzért, felelőséggel, vagy nem dolgozik.
Harmadik lehetőség nincs.
Gondolj Yoda mesterre, mit mondott a próbálkozásról, vagy ha a filmet nem láttad, akkor Krisztus koporsójára :)
Van_mikrohullámú_sütőtök? 2011.07.27. 16:20:27
"ha édesanyád szed véralvadásgátlót, akkor indokolt a véralvadási paraméterek havonkénti ellenőrzése"
Igen, szed és vérnyomáscsökkentőt is. Igazából az egy hónap csak egy légből kapott dolog volt, bármilyen kontrollt szívesen látnék.
Rehabilitáció volt, de kiábrándultunk: 20 kezelést írt ki a háziorvos amit hetente kétszer 15percben végzett el az ápoló gyakorlatilag december/január hónap kihagyásával. Amikor őt is megkörnyékeztem, hogy legyen szíves jöjjön többször/gyakrabban esetleg hétvégén is, magánba, megfizetem, akkor azt mondta, hogy nem szükséges illetve az sokba kerülne nekem (?!). Az orvos nem ír fel több tornát, de 1 hónapra sikerült helyet kapnunk egy rehabilitációs intézetben, de az is lejárt (persze meg lehetne ismételni)
Így azokat a gyakorlatokat naponta 4x ismételjük amiket az ápolónő mutatott azóta is. Valamint szedtem le a netről gyakorlatokat és képes útmutatókat, de ez nyilván nem pótolja a szakértelmet...
Rotoxis 2011.07.27. 16:25:41
Aki véreset, annak orvos (esetleg ügyelet), aztán gasztroenterológia (belgyógyászat), gyalog-busszal-taxival.
A beteg hosszú évek óta panaszos, de nem ment orvoshoz, nem tett semmit annak érdekében, hogy ne alakuljon ki benne a kórság. Aztán hányt egyet, kicsikét véreset. Na akkor aztán azonnal hama-hama mentő, rendőr, tűzoltó, katasztrófavédelem, NATO, ENSZ, mindenki.
Bocsánat, de semmi olyat nem tudok kiolvasni a posztból, hogy a betegnek szüksége lett volna a mentőre. Egy kicsit megerősít, hogy a kiérkező ügyeletes orvos sem hívott mentőt a beteghez.
Dr.laikus PhD 2011.07.27. 16:27:53
Akkor nyilván tudod, hogy röviden zárt kérdéseket feltéve képtelen másról beszélni, mint amit én kérdeznek.
Te is csináltál már mindent, pedig hol vagy még attól a kortól mint én. :)))
Akkor megy a dolgát végezni minden minősítés nélkül.
Ez egy segítő szakma. Ezt definícióként értettem, attól még felelősséggel kell végezni, ill. annál inkább. Havi fizetésért.
Mária 2011.07.27. 16:32:32
Nem csináltam "mindent". Ehhez a feladathoz több szempontból is alkalmas voltam, a legkevésbé volt releváns az, amivel kapcsolatban ismersz, és orvossal dolgoztam együtt.
A segítő szakmát meg nehogy összekeverd az önkéntes munkával :)
Rotoxis 2011.07.27. 16:32:53
Irkutszk 2011.07.27. 16:35:00
Dr.laikus PhD 2011.07.27. 16:35:48
Egy pillanatig nem mondtam, hogy nem.
Sőt.:)
Igyekszem alapos lenni és olvasni.
Nem keverem össze.
Dr.laikus PhD 2011.07.27. 16:39:27
Értem.
Ki kéne emelni az írásod.
Volt itt kérdés arról, hogy miért nem várta meg az orvos a mentőt. :)
Van_mikrohullámú_sütőtök? 2011.07.27. 16:48:10
Köszönöm a választ, az egy hónapot csak úgy mondtam, hogy lenne valami rendszeresség. Jelenleg én szaladok el a rendelőjébe (nincs is ezzel semmi gond) gyógyszert íratni, a vérnyomást naponta 4 alkalommal mérjük a cukrot házi készülékkel 2 hetente (az normális)
Legutóbb (nem tb számlára) magán úton csináltattunk egy kistesztet (csomagban van olyanokkal mint fehérvértest vizeletből, cukor, koleszterinek ) itt csak a cukor volt normális, a fehérvértest nem számottevően magasabb de a koleszterin aggaszt.
Mindazonáltal kevésnek érzem amit teszünk, sajnos számottevő változás nincs.
Ami érdekes, hogy pl. énekelni egész jól sikerül és káromkodni tökéletesen... Csak mindkettőt cikinek érzi, nagyon gondolkodom valami fülhallgatós zenelejátszón...
pefki 2011.07.27. 16:57:05
ccke 2011.07.27. 17:06:16
Azt hiszem ez egy nagyon jó cél, @csutkababa: által említett segítő programokkal, megfelelően képzett diszpécserekkel elkerülhetőek lennének az ilyen esetek.
Ilyen esetben csomó kérdést fel kell(ene) tenni: hányszor hányt, friss pirosat, vagy kávézacc-szerű alvadt vért, "rendes" hányás volt, vagy sugárban jött, volt-e fekete széklet, ami már pár napos folyamatra utal...
Ezek alapján lehet korrekt döntést hozni, hogy kell-e ellátás, és milyen.
Irkutszk 2011.07.27. 17:27:12
A beszéddel kapcsolatban: Nem először, és nem utoljára mondom el, amit Édesanyámtól tanultam: Az agy egy csodálatos szervünk, az egyetlen olyan, amelyet minél többet használunk, annál jobban működik. Ezt üzenem a betegnek. Gondoljon arra, mikor a gyerekét-gyerekeit tanította beszélni. Neki most újra meg kell tanulnia ezt a képességet. Ha éneklésen keresztül jobban megy, akkor énekeljen, mint a pap a katolikus templomban. A lényeg, hogy csinálja, gyakorolja. A hozzátartozói oldalról pedig apró kihívásokat lehet elétenni, nem pedig mindig elémenni a megoldásokkal. És bíztatni, vele lenni, foglalkoztatni. Képes regenerálódásra az agyunk is. Ha másképp nem, akkor a megszokott ingerületi utak helyett kialakít 'új szokásokat', új útvonalon, lassabban és nehezebben jut el az információ és utasítás az egyik helyről a másikra, újra össze kell szoknia a tudatos és tudattalan utasításoknak, de idővel ez javulni fog. Tudom, mert láttam már ilyet. (Igaz, fél évbe telt, mire nem akart meghalni, de két év múlva láttam saját apámat könnyezni azon, hogy valamit képes volt megcsinálni a bal kezét is használva.) Érdemes gyógytornászt megkérdezni, izom-stimuláns után érdeklődni (ezzel csökkenthető a nem kellőképp használt izmok sorvadása).
Irkutszk 2011.07.27. 17:29:46
H3rold 2011.07.27. 17:40:45
Irkutszk 2011.07.27. 17:43:30
H3rold 2011.07.27. 17:43:35
Mivel már látta orvos, nem volt szükség mentőre. Ezért volt elegendő a betegszállító.
ondol 2011.07.27. 17:44:01
H3rold 2011.07.27. 17:44:42
ondol 2011.07.27. 17:46:23
Rotoxis 2011.07.27. 17:55:01
Ugyandehogy (törölt) 2011.07.27. 18:11:17
Ginibeka MD 2011.07.27. 18:12:45
Ginibeka MD 2011.07.27. 18:14:31
Ginibeka MD 2011.07.27. 18:15:27
Rotoxis 2011.07.27. 18:39:07
rikitiki 2011.07.27. 18:51:50
Dr. Chandy Verghese részt vett a legelső laryngealis maszk kidolgozásában, a kezdeti teszteket ő végezte az osztályán.
Fastrach-LMA, ez már egy "modern" változat, szintén önbemutató.
(Én inkább a fiberoszkóposat vállalnám, a kis tubussal)
on-
2011.07.27. 18:52:22
Stroke után labornak akkor van értelme, ha:
1. tudjuk mi váltotta ki a sztrókot, és ez kontrollálható laborral
1./A. Ha zsíranyagcsere-zavar, akkor fölösleges havonta.
1./B. Ha cukoranyagcsere-zavar, akkor is fölösleges havonta.
1./C. Ha véralvadás-probléma, a gyógyszer beállítása után szintén felesleges havonta.
Ezeket ellenőrizni protokollszerűen max. 3 havonta kell.
2. a sztrók mellett más problémája is van, ami kellemetlen, esetleg később rosszabbodó/életveszélyes tüneteket okozhat, és ez a szekunder probléma laborosan mérhető
2./A. Mezei vashiányos, microcytás anaemia nem igényel havi laborozást.
2./B. Mezei májfunkció-probléma szintén nem igényel havi laborozást.
2./C. Mezei vesefunkció-csökkenés sem.
2./D. Bizonyos "időskori leukemiák" sem.
A fentiekből látszik, hogy a havi laborba járásnak közel semmi értelme. A stroke rehabilitációjában a labornak vajmi kevés szerepe van.
2011.07.27. 18:54:10
macska69 2011.07.27. 19:03:46
ondol 2011.07.27. 19:04:00
A régi próbareggeli gumicsövet egyszer én is lenyeltem bemutatóképpen a betegeknek:-)
ccke 2011.07.27. 19:23:06
Nem tudom mik a tapasztalatok, gondolom még át kell állni az új rendszerre. Az orvosi ügyeleteket is jó lenne bevonni, hiszen sokszor az is elég, sőt jobb, hiszen mentőtiszt nem tud pl. receptet íratni. Ráadásul sokan (pl. én se) tudom az ügyelet számát, ha épp vidéken vagyunk, akkor sem első dolgunk a helyi ügyelet számának kikeresése, szóval jobb lenne az egységes hívószám.
ccke 2011.07.27. 19:24:56
Irkutszk 2011.07.27. 21:15:23
De jó ez így :)
@ccke: @Dr.laikus PhD: Köszönöm szépen az infókat :)
Irkutszk 2011.07.27. 21:20:27
A gyerekgyógyászatban gyakoribbak a magisztrális készítmények. Általában ezek a komplikált eseteknél fordulnak elő természetesen, de olyankor egy jó gyógyszerész aranyat érő ötlettel és találékonysággal oldhat meg ilyesfajta problémákat.
Viszont a kedvenc receptem még mindig a málna-szirup mostani FoNo-s (galenikumi) receptje. Így kezdődik: végy egy kiló málnát (ezer gramm), és készíts belőle málnabort. (Utána forrald fel a cukorral, hogy szirup készüljön belőle.) Egyszerűen képtelen vagyok betelni vele (nem a készítménnyel, bár az is nagyon finom, hanem magával a recepttel). :)))
Ugyandehogy (törölt) 2011.07.27. 21:26:33
csutkababa 2011.07.27. 22:10:21
Köszönöm a helyesbítést, én még a havi INR ellenőrzést tudtam, a több meg evidens.
csutkababa 2011.07.27. 22:14:32
Valóban nem derül ki, hogy magáncéges betegszállítót vagy mentőgépjárművet hívott. Az OMSZnál ugyanis már nincs szállítókocsi, mentőgépjármű van, ONE egység, eset- roham, KIM, és a speciális kocsik.
A 40 percen belüli kiérkezés miatt lehet bármelyik, de az a tapasztalatom, hogy a magánszállítók a legkisebb rizikót sem vállalják, és elutasítanák a vérhányós beteget.
Szóval érzésem szerint OMSZ egység érkezett, és ahogy fentebb is írtam, az azonnali és 2 órán belül megkezdett szállítás mentésnek számít.
Duygu 2011.07.28. 12:38:31
Duygu 2011.07.28. 12:43:47
macska69 2011.07.28. 22:03:09
Rivero 2011.07.29. 17:50:24
A legnagyobb ellenségemnek sem kívánom amit akkor átéltem.
Igaz nekem szerencsém volt nem vérzett be a műtét helye.
Rivero 2011.07.29. 17:59:56
Családomban van stroke -s
( elnézést ha nem jól írtam). Szed véralvadás gátlókat,vérnyomás csökkentőt...
Ő évente megy vérvételre. Néznek neki véralvadás faktorokat, máj és vese funkciós értékeket.( a gyógyszer nem e károsítja a vesét vagy a májat).
A körzeti adja a beutalót neki.