Hagynak megdögleni a földön fekve

2011.07.11. 12:59

 

Van egy sztorija a magyar egészségügy helyzetéről? Megváratták, félrekezelték, megalázták, vagy ellenkezőleg, csupa jót tapasztalt? Küldje el történetét a praxisblog@yahoo.com címre, vagy használja megújult kórházértékelőnket!

 

 

Tisztelt Praxis blog és olvasók!

 

Pénteki napon játszódott le velem az alábbi történet, most vasárnap már végre jobban vagyok és gondoltam leírom önöknek, hogy mit kellett átélnem. Ugyebár már pénteken is tombolt a kánikula, én pedig elég nehezen viselem a meleget. Eddig komolyabb rosszullétem nem volt, csak szimplán nem kapok az ilyen hőségben levegőt, nehezen lélegzek, olykor meg is szédülök. Ennél nagyobb gondom azonban eddig nem volt. 40 éves vagyok, vékony testalkatú, szikrának is szoktak mondani és a közhiedelem szerint a hozzám hasonló emberek jobban bírják a hideget, meleget. Biztos bennem van a hiba.

 

 

Szóval pénteken szabadságon voltam, mert rengeteg fontos és halaszthatatlan dolgot kellett elintéznem Budapesten. Bár sokszor elmondták a különféle televíziókban és egyéb médiumokban, hogy lehetőleg ilyenkor tartózkodjunk hűvös helyen, ne mennyünk az utcára, főleg ne 11 órától délután 4-5-ig, sajnos nem volt lehetőségem, hogy ezt a javaslatot betartsam.Igyekeztem könnyű, jól szellőző, sportos ruhát felvenni és egy baseball sapkát is a fejemre nyomtam. Sajnos nem volt elegendő.

 

Az történt, hogy miután már órák óta egyik helyről a másikra rohantam és klíma nélküli helyeken várakoztam elég nagy tömegben, egyre rosszabbul lettem. Igyekeztem kellő mennyiségű hideg ásványvizet inni, de ez sem segített. Egyszer csak elkezdtem szédülni, majd bevallom borzasztóan szégyelltem magamat, elkezdtem az utcán hányni.Nagyon hirtelen jött a dolog, sajnos már nem jutottam el egy köztéri mellékhelyiségbe, ráadásul mindenki megvetően méregetett, egyértelműen részegnek néztek. Ezek után leültem egy árnyékban található padra, hogy összeszedjem magam.

 

Szörnyen éreztem magam, minden vágyam az volt, hogy haza jussak, pedig még lett volna teendőm. Miután üldögéltem ott vagy jó háromnegyed órát és nem lettem jobban, megpróbálkoztam a hazajutással. Sajnos amikor felkeltem a padról és megindultam volna a busz felé egyszerűen össze estem és elveszítettem az eszméletemet. Nem tudom hányan ájultak el az olvasók közül már az életükben, nekem ez volt az első alkalom és hát azt az érzést senkinek sem kívánom. Valószínűleg csak másodpercekre lehettem magamon kívül, mindenesetre amikor újra képben lettem láttam, hogy az emberek elmennek mellettem, mintha mi sem történt volna.

 

Megpróbálkoztam felkelni, de nem nagyon sikerült. A mobilomat előhalásztam valahogy és hívtam a 104-et, majd elmondtam, hogy mi történt velem és hogy segítségre szorulnék. Lehet, hogy naiv voltam? Nem tudom, mindenesetre korábban azt hangoztatták mindenhol, hogy a hőségben mennyi riasztást kapnak a mentők, ezért is gondoltam, hogy talán ők a leginkább mozgósíthatóak, hozzájuk kell fordulni, ha az ember hasonló bajba kerül. Lehet, hogy másokon valóban segítenek, de engem hagytak ott tovább fetrengeni, mint eb a...Nagy nehezen elkrákogtam a telefonba a helyzetemet és azt a reakciót kaptam, hogy nem kell mindenféle aprósággal őket cseszegetni, nem tudnak és nem is akarnak kijönni., körülbelül az volt a lényege a mondandójuknak, hogy oldjam meg a magam baját, ahogy akarom és tudom, ők nem erre vannak.

 

Akkor kérdem én, mégis mire? Persze, lehet hogy nem volt szabad kocsi, lehet, hogy voltak sürgősebb" esetek is, amihez ki kellett vonulniuk, de tényleg elfogadható és természetese, hogy egy hőségben rosszul lett embert hagyjanak ugyanúgy fetrengeni a földön egy ájulást követően és mindezt goromba stílusban? Nem elég az ember adott helyzeti kétségbeesése és félelme, még le is szúrják, amiért segítséget kér.Akkor mi az igazság? Nem mennek ki bárkihez? Egy ájulás nem elég ok rá, hogy segítséget nyújtsanak?

 

Végül egy kedves barátomat sikerült elérnem telefonon, aki értem jött és kocsival hazaszállított. Otthon újra hánytam, be is lázasodtam, szóval kutyául éreztem magam, ma már kicsit jobban vagyok, remélem holnap ismét tudok majd dolgozni is menni, nem volna jó, ha ezért esnék el a fizetésem egy részétől.Eldöntöttem, hogy mindenképpen megteszem a kellő lépéseket, hogy legalább kivizsgálják ezt az egész lehetetlenséget, mert ha jól tudom, a beszélgetéseket rögzítik. Mindenesetre köszönöm, hogy a bajban nem számíthattam rájuk. Mi történt volna ha komolyabb a bajom? Hagynak megdögleni a földön fekve...

 

Szász Péter
 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Desiderata 2011.07.11. 13:29:39

Szívből örülök,hogy jobban lett a poszt írója. És annak is,hogy ezek szerint tényleg nem igényelt kórházbeli ellátást, hiszen a barát általi hazaszállítás után még egyszer hányt,majd jobban lett, de ma már megy dolgozni.
Mindazonáltal ahogy írja, kevés a mentő, milyen jó is,ha mikor az ember csak haza akar jutni,mert rosszul van, számíthat a barátaira, és nem kell taxit hívnia, sem más, rosszabbul levő elől elfoglalni a mentőt. Ez igen nemes cselekedet volt a részéről!

Káin 2011.07.11. 13:37:58

Én megértem, hogy sok-sok teendője van a mentőknek, főleg ilyenkor, amikor két percenként lesz rosszul valaki a meleg miatt. Azt nem tudom, hogy egy ájulás mennyire vehető komoly dolognak, még sosem ájultam el. Ami nem tetszik, az a stílus, ahogy a mentők a posztolót lerázták.

Irkutszk 2011.07.11. 14:09:51

Kedves Szász Péter, nagyon sajnálom, de nekem ez egy jól megszerkesztett kamu történetnek tűnik.

Desiderata 2011.07.11. 14:09:57

@Káin: Ez igaz. Ezért lenne jó ilyenkor pontosan tudni,hogy mi hangzott el. Most itt valaki megvádolta valamivel a mentőket, ők nem védekezhetnek,mert az viszont személyiségi jogot sért. Az is lehet,hogyha lehetőségünk lenne meghallgatni azt a beszélgetést, kiderülne,hogy a poszt írója valójában anyázott, és a mentősök udvariasak voltak. Ki tudja? Bármelyik verzió lehetséges.
Mi lenne,ha naponta lenne fenn pár mentős, vagy orvos által írt poszt,hogy hogyan beszélt velük a beteg?
Szóval azért,mert Kis Mariska azt írja,hogy Pitykom Palkó bunkó volt vele a telefonban, még nem állok le öklöt rázni , ha se Kis Mariskát, se Pitykom Palkót nem ismerem.
Azt viszont mondhatom,hogy "ha napszúráshoz akartál mentőt hívni, ahhoz biza elég,ha egy haverod hazavisz, nem kell mentő ".
Igen, az okosak kedvéért: a napszúrásba is bele lehet halni, de,mint a fent említett példa is mutatja: ez nem az az eset volt.

VaTi 2011.07.11. 14:13:35

@Káin: kérdés, hogy tényleg úgy rázták-e le. Lehet, elmondták neki, hogy próbáljon hazajutni, pihenni, hűsölni, vizet inni (mert tényleg 100 más riasztás is volt) és a posztolóban ez úgy csapódott le, hogy elküldték a francba megdögleni. Mert abban szinte biztos vagyok, hogy ezeket a szavakat nem használták: "nem kell mindenféle aprósággal őket cseszegetni, nem tudnak és nem is akarnak kijönni"
Egyébként uaz a sztori, mint a múltkori, fagyban hagyták ott az út szélén fetrengeni, csak pepitában. Ha gonosz vagyok, azt mondom, hogy átlagolják a hőmérsékletet, 'szt mindeni jól érzi magát :)
Egyébként meg tényleg halál kínos ám az ilyen utcán rosszullét a melegtől (vagy bármitől), én rendszeresen járok így, nagyon nem bírom a meleget. Egy megoldás van: ha érzed, hogy közeleg a rosszullét, azonnal menni a hűvösre, tolni a folyadékot és leülni. Akár a járda szélén a szegélykőre, ha pad nincs, de leülni, árnyék, ivás.

Lady Ann 2011.07.11. 14:14:01

A poszt felvet egy másik problémát: miért mentek el mellette annyian segítség nélkül? Mert szerintem ez a nagyobb baj.

VaTi 2011.07.11. 14:26:32

először látszott a kommentem, aztán eltűnt. Moderáltatok? Nem tudom, írtam-e arra méltót, vagy csak a blogmotor beleszeretett a kommentembe és meg akarja tartani magának? :)

adamantium 2011.07.11. 14:34:19

most higgyem el a történetet? nem teszem

Rotoxis 2011.07.11. 14:42:16

Mostanában ritkán járok itt és még ritkábban kommentelek. Most is inkább az lenne a kérdésem, miért kerül ki az oldalra olyan poszt, amely

ad 1. nyilvánvalóan olyan személytől származik, aki hamis képet igyekszik kelteni magáról

ad 2. olyan vádaskodást ír le, amellyel mást bűncselekmény elkövetésével vádol, mindenféle konkrétum említése nélkül.

Rotoxis 2011.07.11. 14:42:50

Én csak ecce' írtam

ujjujjuj 2011.07.11. 14:57:35

..."ne mennyünk az utcára"

Én itt feladtam. Érdemes lett volna tovább olvasnom?

serfecs (törölt) 2011.07.11. 15:16:13

Szép mese, kár, hogy nem igaz.
Érdemes rákeresni, hány posztban írják """különböző""" beküldők a menj szót menny-nek. Mégha a muszáj szót rontanák el, de ez azért... Javaslom a tisztelt mesélőnek, hogy a jövőbeni mesék szerkesztésekor jobban figyeljen erre.

migren 2011.07.11. 15:54:17

Szerintem egy "átlag"kinézetü embert ha rosszul van az utcán nagyon kevesen hagynának a földön feküdni!
Egyébként ezt napszurásnak hívják,fekvés sok folyadék fogyasztás esetleg fájdalom csillapitás,ehhez nem kell kórházi ágyat foglalni.

tódór piroska 2011.07.11. 16:30:04

@Irkutszk:
Nem értek egyet, ez a poszt egyáltalán nincs jól szerkesztve.
Logikai buktatókkal van tele, csak egy kiragadott példa:

"... minden vágyam az volt, hogy haza jussak, pedig még lett volna teendőm....
A mobilomat előhalásztam valahogy és hívtam a 104-et..."
Hogyis van ez? Hívja a mentőt, hogy "hazamennyen"? Ilyen esetben taxit kell hívni!

És ha azért hal meg valaki a sürgős mentés (segítségnyújtás) késlekedése miatt, mert a melegben elgyengült posztolóval furikázik éppen a mentő? Na ugye, hogy nincsen ez átgondolva!

Takács Bálint 2011.07.11. 16:57:54

A posztoló nem végzett Orvosi Egyetemet és nem is feladata a diagnózis felállítása. Ha rosszul van és mentőt hív, akkor szabad kapacitás esetén ki kellene menni, max. utána lehülyézni.

Mivel a post írója megadta a nevét (és gondolom az elérhetőségét is) a blog gazdájának, így gondolom megkereshető, hogy hozzájárulna-e a hangfelvétel nyilvánosságra hozásához, ha az OMSZ a saját védelmében ezt esetleg publikálni szeretné.

Borcsika 2011.07.11. 17:02:02

Engem az zavar a legjobban, hogy tudja, hogy nem bírja a meleget, szédül, nem kap rendesen levegőt, de azért elmegy város róni. Bocsánat, de a saját hülyeségéért ne másokat okoljon.
Ha tudom, hogy nem bírom a melegt, akkor másik napot választok ezen dologok elintézésére, vagy megkérek valakit, hogy jöjjön el velem, ha tényleg halaszthatatlan.
Egyetértek azzal, hogy ez egy szimpla napszúrás lehetett, és azellen konkrétan semmit nem ér a baseball sapka, amir a fejére biggyesztett az illető. Az csak melegít, de naptól nem nagyon óvja a tarkót...

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.07.11. 17:10:57

a Ti/ tobbseg/ hozzaallasa az emberekhez, az emberi elethez, a rosszulletekhez valami kegyetlenul antihumanus szar
itt ha valaki fekszik 2 perc mulva mento van
annak kell eldonteni, hogy napszuras , rosszul let vagy infarktus
otthon az emberi elet, ha nem a tied, avgy a rokonode szazad annyit er mint itt
es ez a hozzaszolasokbol is kiderul
embertelen egy nep a magyar, le merem irni
megdoglik, megdoglik, mi a fasznak megy a napra

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.07.11. 17:12:53

@Borcsika:
na errol beszeltem
ha hulye es kimegy a napra
akkor dogoljon meg
szimpla napszuras..........????
/ennek nezzel utana/

kekecke · http://szepkiselet.blog.hu 2011.07.11. 17:13:43

mennyek...
ossze estem...

eroszak az anyanyelvemen.
Mirol szol a poszt?

Inno 2011.07.11. 17:16:00

@migren: Szerintem átlagos kinézetű vagyok. Nemrég velem is megesett, hogy összerogytam az utcán. Kb. 20-an mentek el mellettem méregetve, mire egy idősebb néni odajött segíteni. Mérhetetlenül hálás voltam érte, mert mint a posztolóval is, velem is először fordult elő ilyen, és nem értettem mi történik velem. Természetesen azt nem állítom, hogy a mentősök elküldték melegebb éghajlatra, de amikor bepánikol valaki, akkor a kisebb sérelmek is nagyon fel tudnak nagyítódni. Ő valóban így érezhette, ahogy leírta, ha így volt, ha nem.

elkoltozott. 2011.07.11. 17:18:04

Nekem két esetem volt a mentökkel. Az első hasonló mint a leirtak csak én jól voltam és én hívtama mentőt egy emberhez aki rosszul lett.
Nem jöttek ki... Majd miután bepanaszoltam őket jött egy levél hogy a megadott telefonszámról a megadott időben nem jött hívás. No comment. Lehet magamban beszéltem..

Második eset durvább, édesanyámhoz hívtam mentőt Pest megyében. Alig volt pulzusa és vérnyomása. Szintén nem jöttek ki, kérésemre a disszpécser nem mondta meg a számát holott köteles.
Én vittem be az ügyeletre édesanyámat ahol az ügyeletes orvos elmondta hogy egész 4 5 településre ( ez kb 100- 120000 ember) két mentő jut.
Itt a panaszomra azt sikerült elérnem hogy a disszpécsert megróttták...legalábbis nekem ezt írták, aztán mellé költötték azt hogy édesanyám műtéti sebe kiszakadt és emiatt lett rosszul és hogy én ezt nem mondtam. A gond az volt hogy édesanyámat az eset előtt 2 héttel műtötték endoszkoppal. Tehát seb már nem is nagyon volt, valamint nem nagyon szakadhat ki egy 2 3 öltéssel összevarrt bevágás.
Erre már nem reagáltam, szánalmas és felesleges dolognak tartottam.

egy maréknyi dollár 2011.07.11. 17:20:19

@Borcsika: Hát most nem nagyon tud más napot választani ebben a hosszan tartó kánikulában,ha tényleg sürgős dolga van.Azt javasolom a posztolónak, hogy ilyen időben vigyen magával egy üveg vizet, és ahogy megfájdul a tarkója vagy más, kezdődő rosszullétre utaló jelet észlel,azonnal öntse nyakon magát.A fejére is nyugodtan csurgathat vizet;nem hiszem, hogy megszólnák érte.

kawitsch 2011.07.11. 17:28:23

Kedves Péter,

Sajnálom, hogy az eset után még a rosszindulatú kommentelőkkel is szembesülnöd kellett.
Nem kívánom senkinek, hogy így járjon, furcsa, hogy egészségesen a kényelmes székből mindenki milyen okos tud lenni. Együttérzés emberek, ezt azt hiszem még a társadalmunknak tanulnia kell.
Külön köszönöm a poszt írójának és néhány kommentelőnek, hogy nem pocskondiáz és ítélkezik.

negyven 2011.07.11. 17:29:21

Nálunk akkor is elvisz a mentő ha nem akarod!:) Egyik nap egy nagyon részeg kukáshoz hívott valaki mentőt aki két lépésenként elborult a bicójával. Nem akart velük menni, erre hívtak rendőrt azok bepakolták és már vitték is.

Ugyandehogy (törölt) 2011.07.11. 17:35:38

@hagyma: tudod, nem a mentők védelmében, vagy ilyesmi, de ha én nem bírom a meleget (amúgy bírom, csak a tűző napsütést és fülledtséget nem), akkor nem érdekel, mi hol és mennyire fontos, nem megyek.
leszarom.
ennyi életösztönnek mindenkiben kéne lenni.

VaTi 2011.07.11. 17:36:44

@kawitsch: szerinted a poszt írója nem ítélkezik? Ugyan...
@hagyma: igen, a magyarok antihumánus szarok. Te meg léptél innen, és gyorsan köttettél netet a nagyamerikában, hogy ezt jól elmondhasd minden blogon. Sehol semmi mást nem olvastam még tőled, mint hogy szarmagyarok, bezzegamerika. Konstruktív vagy, köszönjük (oh, a két perces mentőkiérkezés -amit nem hiszek- után mekkora számlát csesznek hozzá az emberhez nálatok?)

Ugyandehogy (törölt) 2011.07.11. 17:37:37

@adamantium: simán lehet igaz. nyilván tudod, az emberek mennyire félre tudnak érteni mondatokat, hangsúlyokat.
lehet, hogy mondták neki, hogy próbáljon meg haza vagy hűvösre menni.
ő meg úgy értelmezte, hogy elküldték a halálfa szára.

Mária 2011.07.11. 17:37:47

@hagyma:

"itt ha valaki fekszik 2 perc mulva mento van"

OTT, ahonnan te kommentezel, ott először azt nézik meg, van-e az embernek biztosítása.

Akkor törne ám ki itt a Praxison az igazi palotaforradalom, ha nálunk is elkezdenének úgy menni a dolgok az eü ellátással kapcsolatban, mint "ott" nálatok :)

tódór piroska 2011.07.11. 17:38:35

@hagyma:
"embertelen egy nep a magyar"

Te nem vagy az (mármint magyar)?

VaTi 2011.07.11. 17:41:31

@tódór piroska: volt egy ismerős, kiment dolgozni Németországba. Találkozott egy sráccal, aki nagyon törtmázsdárul beszélve örvendezett neki, hogy jajj de jó, hogy magyart lát. Haver megkérdezte tőle, mióta él kint, a beszéde alapján feltételezve legalább 10 évet. A srác közölte, óh, ván mááár fágy 2 honaphja...
Ez jut eszembe erről a hagyma gyerekről, akárhányszor csak a kommentjeit olvasom valahol.

FuBu 2011.07.11. 17:44:07

1. Más is leírta, de annyi felelősségérzete kellett volna, hogy legyen a posztolónak, hogy nem megy sehova, ha nem bírja a meleget.
2. Én elhiszem, hogy lerázták, engem is leráztak, amikor 3 hete itthon feküdtem porckorongsérv ideggyulladás kombótól vonyítva. De! Elmondták, hogy hívjam az ügyeletet, és ha ők nem jönnek ki, akkor szóljak. Nekem sem esett jól, de tudtam, hogy a fájdalmon túl nem vagyok életveszélyben. Mindemellett az ügyeletnek már nem hagytam lerázni magam. :)
3. Szégyen és gyalázat, hogy az utca tisztes emberei nem reagáltak semmit. Ha tettek volna valamit, talán nem alakult volna így ez az eset se.

tódór piroska 2011.07.11. 17:47:10

Bármelyik amerikai nagyvárosban utcán és parkokban heverő drogosokat kell kerülgetni.
Egyiket sem viszi el a mentő.

Undorító, hogy ha valaki néhány éve az USA-ban él, és az ottani lenézettségét, "néger" voltát azzal próbálja kompenzálni, hogy pocskondiázza szülőhazáját és annak lakóit. Az ilyenek általában még törik az angolt, reszketnek a bevándorlási hivatal embereitől, feketén dolgoznak és álmodoznak az amerikai állampolgárságról.

Mária 2011.07.11. 17:47:15

@Lady Ann:

Én inkább úgy kérdezném, hogy ha a posztoló érezte, hogy nem jól van, miért nem kért segítséget?

Miért nem ment be egy boltba, és kért egy pohár vizet? Miért nem ült le még idejében egy parkban valaki mellé, és kérte meg, hogy hívjon segítséget? Miért nem telefonált ismerősnek, családtagnak?

Miért akarta egyedül, önerőből megoldani a rosszulléte legyőzését?

Az lehet, hogy ha az utca embere lát valakit, aki sápadtan ül egy padon, vagy éppen hány, akkor nem megy oda és nem ajánlkozik, hogy segít.

De azt ne mondja senki, hogy ha valaki segítséget KÉR, akkor nem segítenek.

Irkutszk 2011.07.11. 17:50:27

@tódór piroska: Pedig olyan szép kerek mondatokat használt.

Pesti Kornél 2011.07.11. 17:53:26

@ujjujjuj: maximálisan egyetértek, emiatt kéne szégyellnie magát, nem az utcán hányás miatt.

Irkutszk 2011.07.11. 17:54:01

@Mária: Mert néma gyereknek anyja se látja a fától az erdőt.

Irkutszk 2011.07.11. 17:55:21

@hagyma: A többségbe véleményem szerint te is beletartozol.

ritmikus csimpifon 2011.07.11. 17:59:19

Szerintem a blogmotort ki lehetne egészíteni egy olyan "fícsörrel", hogy random időpontokban ilyen kommenteket szúrjon be:

- kamu a poszt

- elírta az xyz betűt/szót

- minek ment az utcára/minek kelt fel/csak magára vethet/úgy kellett neki

- a magyar egészségügy az élvonalban van, a posztoló síkhülye

- bezzeg Amerikában mindenki fizet, itt meg full ingyenes az ellátás

- miért nem tudja diagnosztizálni magát a posztoló, mivel alapvető, hogy egy átlagember 6 év orvosi nélkül is kitalálja, hogy mi baja van

- stb.

Ekkor nem kéne egyeseknek folyton begépelni ezeket.

Irkutszk 2011.07.11. 18:08:48

@ritmikus csimpifon: Én pl. a menj - menny keverését mindig inkább viccesnek találom. Mert bizonyára a mennyről, meg a menyéről akart beszélni eredetileg, csak aztán valahol félresiklott a gondolatmenet. Mert ugye a mennyországról és a családról sokkal érdekesebb, örömtelibb dolgokat lehet mesélni, mint szimplán arról, hogy egyik helyről a másikra megyünk. :/

Mária 2011.07.11. 18:16:23

@ritmikus csimpifon:

Az nem feature lenne, hanem plugin szerintem.

Egyébként már van ilyen. Egyes blogokon a bejegyzéseket is posztgenerátorral írják, amit egy másik alkalmazás kiértékel aszerint, hogy mennyire népszerűek a kulcsszavak a neten abban az időpontban és akkor jelenteti meg a posztot, amikor sokan keresnek a témára.

Egy harmadik beállítással meg lehet oldani, hogy ha már régen nem volt címlap, akkor a poszt címében automatikusan legyen benne például a meztelenül, a melltartó és/vagy a megdöglesz kulcsszó.

Azt is automatizálni lehet, amiről te írtál, csak az a gond vele, hogy ha a bloggazda hetekig nem néz a blogjára, akkor tele lesz ilyenekkel a kommentlista.

De a legjobb szerintem a moderátor modul. Be lehet állítani, hogy melyik nicket milyen sűrűn akarod bloggazdaként letiltatni.

Van rá egy algoritmus is, hogy mi az a határ, amíg lehet szívatni az egyszeri kommentezőket a letiltásokkal és az automatizált moderációval anélkül, hogy hagynák a fenébe a kommentezést és elmennének oda, ahol a bloggazda nem használ a beállításoknál semmilyen extra funkciót.

Easyke (törölt) 2011.07.11. 18:26:56

@ritmikus csimpifon: ott a pont.

@Pesti Kornél: @ujjujjuj: tényleg ez a legnagyobb bajotok? @kekecke: nekem meg az, hogy olvasnom kell az idióta ékezetek nélküli billentyűzeted/géped produktumát. Nehezedre esik beállítani a magyar karakterkészletet?
@Desiderata: majd amikor te is rosszul vagy, összeesel, iszonyatosan bepánikolsz és "lemondasz" az ellátásról, mi is ugyanilyen cinikusan meg fogjuk neked köszönni...
@Borcsika: @FuBu: @Babette_: "ha tudja, hogy... akkor minek megy". Hm, mert esetleg úgy tudta, hogy bírja? Ti tudjátok, hogy mi mindenre vagytok allergiásak? És ha egy "éles" helyzetben jöttök rá, akkor türelmesen bólogattok a "ha tudod, hogy allergiás vagy a méhcsípésre, miért nem kerülöd a méheket"-típusú reakciókra?
Mellesleg ha nem bír felállni, akkor nem bír hazamenni sem. Sőt, boltba/légkondicionált helyre bemenni sem. Csak gondoltam, szólok.
De biztos én vagyok az elvetemült, hogy azt gondolom, hogy egy eszméletét vesztett, szédelgő, összeomlott keringésű embernek mentő kell, és nem taxi...

Öreg Sam 2011.07.11. 18:29:04

@FuBu:
Nagyjából egyetértek.
Baromi morcos lettem volna,ha a mult hét kedden egy hőség-sérülthöz megy ki a mentő helyettem (infarktusgyanu)
Ma szabdultam a klinikáról,istennek hála "csak" egy mellhártyagyula-tüdőgyuszi kombó volt rémisztő tünetekkel.Mindenkinek meg kell érteni,hogy a mentő nem házhozszállitásra való,arra ott a taxi.

IrishOak 2011.07.11. 18:30:58

Szép Fullasztó napot:-) ..ez meg is van mindenkinek.:-D

Simán el tudom képzelni, hogy a történet valós.
Ha ez most pénteken történt akkor csak annyit tudnék mondani:
index.hu/belfold/hirek/2011/07/11/kilencezerszer_riasztottak_a_mentoket/

Máskor éhgyomorra evés;-)cukros folyadék ivás, víz hátizsákba, és gyors gombra a barátot. Ha reggel bemondja a rádió, hogy hőségriadó,akkor az ember tudja magát moderálni, ha tudja magáról, hogy nem tűri jól a meleget.
Jobbulást mindenképp.

Rui Blaaz 2011.07.11. 18:36:16

@hagyma:
hát igen... ennek a törzsközönségnek a nagy része olyan orvos (wannabe-orvos / rezidens / szakápoló), aki valamiért nem tud külföldre rohanni a Nagy Zséért, és frusztrált, mert azok, akik mennek, családi házat venni térnek csak vissza.
Tényleg dől belőlük a gonoszság - ráadásul pont az a fajta, amitől egy orvosnak mentesnek kellene lennie - de nem hiszem, hogy születésük óta bennük lenne. Ilyenné váltak. Keserűek, mint az epe. Dühöngenek.

Laciii 2011.07.11. 18:40:01

@Easyke:
"Hm, mert esetleg úgy tudta, hogy bírja?"
konkrétan leírta, hogy nem bírja, vagy szerinted ezek: "csak szimplán nem kapok az ilyen hőségben levegőt, nehezen lélegzek, olykor meg is szédülök" után úgy érzi bírja?

Ettől függetlenül tényleg szomorú, hogy senki nem törődik egy emberrel aki rosszul van, a piásokat én is kerülöm (szagról, nem ránézésre).

A mentő nem tudom mivel rázta le, ahogy írták neki ez a helyzet sokk volt, a mentősöknek meg napi 1000 ilyen van ilyenkor, nyilván más az alaphang.

Valaki írta, hogy letagadták a hívást, a mobil szolgáltató köteles megőrizni ki mikor kit hívott (terrorelhárítás nézegetheti), gondolom a tulajnak is tudnak igazolást adni.

ujjujjuj 2011.07.11. 18:42:48

@Easyke: Őszintén? Igen, elég nagy bajnak találom. Hogy miért? Azért, mert szeretem az anyanyelvem, és bánt, ha ennyire hanyagul használják. Félreértés ne essék: nem az elírásokkal van problémám (az akárkivel megesik), de ez nem az volt... Ennyi igényesség azért lehetne, no...

Easyke (törölt) 2011.07.11. 18:46:03

@Laciii: az első részben igazad van, fáradt vagyok és felhúztam az agyam a részvéttelen kommentelőkön.

Én is arra gondoltam, hogy ha letagadnák a hívást, én kérnék a mobilszolgáltatómtól egy részletes híváslistát. Abban benne van, hogy hány percen keresztül "nem érkezett hívás" a mobilról...
Na. Odakint meleg van,én éhes vagyok és el kéne jutnom haza. Nincs rá lehetőségem, hogy itt egyek valamit, nincs nálam kaja.
Kérem, ha összeesek az utcán, akkor valaki álljon fölém mondja nekem azt, hogy ha éhes vagyok, akkor mijafaszér indulok el haza, miért nem ettem előtte valamit... Köszönöm.

FuBu 2011.07.11. 18:47:33

@Öreg Sam: Igen, csakhát, amikor az ember szarul van eléggé nehéz megértőnek lenni. :)
Én ott ültem délután 5-től hajnali 2-ig a Honvéd sürgősségin, addigra végeztek velem, ami azt jelentette, hogy 1/2 12-kor kezdtek el vizsgálni és 1-től vártam a zárót. Nem volt jó buli, mert fájdalom csillapítót hiába kaptam, nem lett jobb. De azt láttam, hogy tették a dolgukat, mindenki korrekt volt és tényleg tisztességesen megvizsgáltak, megtették, amit lehetett. Asszem nincs a világon olyan ország, ahol elegendő mentő, orvos, nővér, eszküz lenne. Márpedig akkor valakinek kegyetlennek kell lennie és súlyozni az eseteket.

Megjegyzem, tényleg nem értem a posztolót, de most talán megtanulta, hogy vigyáznia kell magára. A fekve vonyítás előtti napon még én is emelgettem, meg salgópolcról ugráltam, mert gondoltam megtehetem, csak egy picit fáj a derekam, majd elmúlik...

Easyke (törölt) 2011.07.11. 18:48:16

@ujjujjuj: végül is... addig jó, amíg egyéb kifogást nem tudsz felhozni a poszt ellen :))

FuBu 2011.07.11. 18:51:30

@Easyke: Nem vádaskodás, de nem is kajáért ugrott le 5 percre. Minden együttértzésem mellett, az embernek vigyáznia kell magára, ha tudja a gyengéit. Ez nem változtat azon, hogy senki sem segített rajta. De tanulnia kell a tapasztalatból. :(

Már bocs, de, ha a posztoló azt írta volna, hogy allergiás a mogyoróra, de nagyon éhes volt ezért bezabált belőle és majdnem megfulladt, akkor sem merülne fel, hogy esetleg nem kellett volna tömnie? :(

jágör68 2011.07.11. 18:54:08

Az "ingyen" egészségügy kapacitásai végesek.
Mert jöhet mindenki a sok TB- vel- ami NEM EGYENLÓ egészségügyi járulék
ha minden "TB-t fizetőre" 2,5 nem fizető jut.
Azok meg unos- untalan orvoshoz rohangálnak mindennel- mer'
1) "inygyé van"
2) minek gondoolkozni meg tanulni, ha "inygyé tuggya zorvos helyettem"
Nyugaton mindenütt kb 3- 400 EUR járulékot fizetnek átlagban- mégse nagyon szeretnek orvos/ egészségügy közelébe menni...
Nem a poszttal szoros összefüggésben:
A tanulatlanság, gondolkozásra képtelenség, hülyeség, lustaság nagyságrendekkel nagyobb, mint a sok "fizessevissza azér' tanút 6 évig orvosit" kapacitása.
Nemcsak Kamu Világot meg Józsibarátot lehet a TV- ben nézni, vannak
"Így működik a tested" típusúak is.
Nagy vonalakban:
1) hőség- fokozott víz/ ásvány-vesztés- fokozott vízigény- ha nem pótolod leesik a vérnyomásod azt' összeesel
2) hőség folyamatosan fűti a fejeset- agyvíznek nevezett valami felmelegszik emiatt jó kis fejfásás, agytörzs nyomás alá kerül- keringésközpont leblokkol- összeesés
3) hőség- csak folyadékpótlás- csapvíz- asványokat nem pótolod, csak a folyadékot- felborult elektrolitok miatt szintén összeesés a vége
És ezek kombinálódnak.
Tessék művelődni, elővenni a középiskolás biológia könyvet, nem kvantummechanika az egész.
És a megfelelő TV- csatornára, internet oldalra klikkelni- no meg az agynak nevezett valamit használni.

FuBu 2011.07.11. 18:57:35

@Easyke: Egyrészt ő tudta, hogy nem bírja. Másrészt ő hívta a mentőt, azaz akkor nem volt eszméletlen. Nem arról van szó, hogy jól történt ami történt, de akkor is fenntartom, hogy felelőtlen volt. Itt nem arról volt szó, hogy ártatlnul sétálgatott egész nap és soha még ilyen problémája nem volt és minden szépés jó volt, aztán hopp összeeset.

meronem 2011.07.11. 18:59:35

Alap, hogy a dögmelegben nem hideg vizet iszunk, hanem langyosat, neaggyisten forró teát, mint pl. a kamionosok meg a kínaiak.

Laciii 2011.07.11. 19:07:18

Még annyit, hogy ilyen melegben nyugodtan locsoljuk már magunkat nyakon, egy csurom vizes sapka nem olyan ciki, mint hányni a napszúrástól.

Desiderata 2011.07.11. 19:09:45

@Easyke: Semmi gond Easyke. Majd mikor a mellkasod markolod infarktussal, és nem jön a mentő időben, emlékezz,hogy lehet valaki másnak napszúrása volt és kellett neki a mentő. Akkor mondd, hogy milyen cinikus volt ez a Desi. :D

Laciii 2011.07.11. 19:13:10

@Desiderata:
Az ilyet még viccből se, senkinek, köszönöm.

szigusievich 2011.07.11. 19:14:33

Hihetetlen ami itt folyik... Hagyma úrnak tökéletesen igaza van. Imádnám ezt a helyet ha emberséges viszonyok lennének, de azthiszem erre nincs túl sok esély...

Seggfejek, legyetek rosszul az utcán, ne menjen ki a mentő, aztán beszélgessünk hogy ki a hülye; aki utcára megy melegben ha muszáj neki, vagy ti kedves kommentelők akikben annyi emberség sincs mint egy vödör döglött lepkében. GRATULÁLOK!

Irkutszk 2011.07.11. 19:16:14

@jágör68: A kedvenc szólásom az agyról, hogy az egyetlen szervünk, amelyet minél többször használnak, annál jobban működik.

Laciii 2011.07.11. 19:17:33

@szigusievich:
Előző hsz neked is szól. Az emberséges viszonyokért meg csak tenni lehet, példát mutatni, kényszeríteni nem.

Irkutszk 2011.07.11. 19:17:44

@IrishOak: A cikkből kiemelném: "A mentőszolgálatok folyamatosan, teljes kapacitással dolgoznak, a katasztrófavédelem közzétette a klimatizált épületek listáját, országos tűzgyújtási tilalmat rendeltek el, több helyen vizet osztottak, a hétvégére felfüggesztették a kamionstopot is."

Ebből is: nyilvános a klimatizált épületek listája. Mindenféle rosszindulat nélkül, mindenki figyelmébe szeretném ajánlani, hogy ha nekiindul a melegnek (mert muszáj), legalább erre a listára ha vetne egy pillantást a hányás előtt.

szigusievich 2011.07.11. 19:18:29

@Laciii: Akiknek elsősorban címeztem a hozzászólásom azok nem értenek a szép szóból...(nem veszik észre a jó szándékot és nem is érdekli őket más önmagukon kívül)

Sajnálom ha kicsit erős volt.

Öreg Sam 2011.07.11. 19:19:51

@jágör68:
Nabazz!
Ez telitalálat!
Alapszinten kellene tanitani az általad emlitett "igy müködik a tested" c tárgyat,mellé az "alapvető háztartástant" általános eladósodás ellen!Ha ezeket fogta a gyermek,a többi már 80-a IQ-val is elmegy (valóvilág,sztárdömping,vagy mi a tököm)

Irkutszk 2011.07.11. 19:23:28

@Öreg Sam: Egy háztartástant én is elviseltem volna az órarendemben.

vlgymir 2011.07.11. 19:33:11

@szigusievich: Nem kéne egymást általánosságban minősíteni. Csak egy statisztikát kéne csinálni, hogy a kommentezők hány százaléka 30 alatti, és mennyi 45 feletti. Ebből nagyjából kiderül, hogy eddig mennyien nem voltak rosszul még soha, és, hogy mennyien voltak már annyira rosszul, hogy közben azt hitték, hogy eljött a kaszás. A nem együttérzők valószínűleg az első csoportba tartoznak. Tudomásul kell venni, hogy mindannyian sablonok alapján döntünk. Ezért van az, hogy egy részeg hajléktalannak látszó ember mellett sokan elmennek segítség nélkül.
Szerintem a történet hihető, kivéve a lerázós részt, de ha tényleg így történt, akkor azt be lehet bizonyítani.

IrishOak 2011.07.11. 19:34:50

@Irkutszk:
Ugye,hogy ugye, hogy 'naugye!:-D

Desiderata 2011.07.11. 19:43:06

@Laciii: Bocsánat :) Ne légy babonás, kérlek. Mindenkinek reális esélye van a halálra, és mindegyikünknél esélyesebb az infarktus,mint a HUS. Ilyen ez a filmes szakma.
Szerintem mindenkinek gondolnia kellene másokra is. Nem elhívni egy napszúrással a mentőt más elől.
Tegye föl a kezét, aki szintén mentőt hívott volna a napszúrásához! :)

Laciii 2011.07.11. 19:46:00

@vlgymir:
30 vagyok, de 6 évesen agyhártyagyulladás miatt majdnem jött a kaszás, az minek számít?
Ha már nem akarunk általánosítani ;)

vlgymir 2011.07.11. 19:49:14

@Desiderata: Minden OK, dee most képzeld el, hogy fekszem az utcán, baromi rosszul vagy, és nem tudsz felkelni, nincs nálad az orvos a családban, valamint a Nagy Egészségkönyv. Mi re gondolsz? Pont arra, hogy biztos na szúrást kaptál? Tényleg ezt diagnosztizálod magadon? Vagy azt, hogy nem is kell segítség, még fekszem itt egy kicsit a forró aszfalton a járókelők között, aztán majd csak jobban leszek? Vagy valami más jut eszedbe?

Ugyandehogy (törölt) 2011.07.11. 19:51:55

@Irkutszk:

- Halló - mondta Malacka -, mit csinálsz?
- Vadászom - mondta Micimackó.
- Mire vadászol?
- Lábnyomokra - mondta Micimackó rejtélyesen.
- Miféle lábnyomokra? - mondta Malacka, és lemászott hozzá.
- Én is ezt kérdezem magamtól.
- No és mit gondolsz, mit fogsz felelni a kérdésedre?
- Kitérő választ fogok adni egyelőre - mondta Micimackó. - No most ide nézz! - Egyenesen lemutatott a földre, lába elé. - Mit látsz itt?
- Lábnyomokat - mondta Malacka -, sőt azt hiszem, karmok nyomát. - Füttyentett. - Tyű, Mackó! Lehetségesnek tartod, hogy ez egy... egy... egy menyét?
- Lehetséges - mondta Mackó. - Néha menyét, néha nem menyét. Az ember sohase tudhassa ezeknél a lábnyomoknál.
E szavak után folytatta a nyomozást, és Malacka egy-két percnyi tűnődés után utánalódult.
Micimackó hirtelen megállt; a nyomok fölé hajolt és megrezzent.
- No mi az? - kérdezte Malacka.
- Csodálatos dolog - mondta Mackó. - De most már két élőlény nyomait látom. A másik - akárki legyen az illető - csatlakozott az elsőhöz - akárki legyen az illető -, és most mind a ketten együtt folytatják útjukat. Malacka, tedd a kezed a szívedre, és mondd meg őszintén, kitartasz-e mellettem abban az esetben is, ha kiderül, hogy Ellenséges Fenevadakról van szó.
Malacka nagyon kedvesen lebegtette a fülét, és azt mondta, hogy péntekig nincs különösebb elfoglaltsága, és hogy szívesen áll Mackó rendelkezésére, ha kiderül, hogy az illető csakugyan menyét.
- Úgy érted, ha kiderül, hogy két menyét. Lehet, hogy a menyét magával hozta a menyét is - jelentette ki ünnepélyesen Micimackó, de Malacka ragaszkodott hozzá, hogy semmi hiba, őneki péntekig nincs fontos dolga.
Így hát együtt mentek tovább.

vlgymir 2011.07.11. 19:52:51

@Laciii: Visszaolvastam amit írtam. Azt mondtam, hogy nagyjából derül ki, meg azt is, hogy a statisztikából. Igen vigyáztak, hogy ne vonatkozzon az állításom mindenkire, mert kivételek pedig vannak.

Ugyandehogy (törölt) 2011.07.11. 19:53:54

@Easyke: az összeesés előtt már jó ideje rosszul van az ember, és ez éppen elég idő arra, hogy tegyen valamit. bármit.

én pl az atyaúristen is otthagynám ebben az esetben.

Ugyandehogy (törölt) 2011.07.11. 19:56:40

@meronem: nem. az alap az, hogy minden alkalommal jön valaki és beírja ezt az egetverő baromságot.

ha igaz lenne, akkor télen jegesteát kellene innod, hogy felmelegedj.

csodalámpa 2011.07.11. 19:58:50

@Laciii: " a piásokat én is kerülöm (szagról, nem ránézésre)." - hát, nem vagyok benne biztos, hogy "szagról" megmondod, hogy részeg vagy cukorbeteg-e az illető.....

Ugyandehogy (törölt) 2011.07.11. 19:59:31

@Irkutszk:
így van.
2. vigyen magával vizet, akármilyen rövid útra megy, sose tudni, mikor miért akad el
3. legyen rajta sapka, kalap, bármi
4. ha mégsem bírja, locsoljon a fejére a vízből

és menjen be valami árnyékos, hűvös helyre!

én ilyenkor még legyezőt is viszek magammal. egyik hasonló nyáron az aktuális idióta főnökön folyton a legyezőmet cukkolta.
szerintetek érdekelt?

Irkutszk 2011.07.11. 20:00:43

@Desiderata: Én láttam mentőt kijönni napszúráshoz, strandon. Gyerek voltam, másra nem emlékszem :)

Ugyandehogy (törölt) 2011.07.11. 20:01:46

@Irkutszk: én meg láttam az apámat a balatoni megnapszúrva, és anyámat infarktus-közeli állapotban, amikor bemondták, hogy menjen az elsősegélyhelyre.

ElPadre 2011.07.11. 20:06:47

vittél magaddal egy palack ásványvizet? (és ha kifogyott, vettél újat?) a baseball-sapkád sötét vagy világos színű volt? a ruházatod?

nem véletlenül mondják ám be a hőségriadókat. sötét színű sapkában pedig ilyen időben rettentő gyorsan napszúrást lehet kapni. ha pedig nem iszol elég vizet, beüt a dehidratálódás is.

ilyen időben a mentők rohadt sok hívást kapnak, mivel nagyon sok, keringési problémával élő ember ilyenkor szinte elviselhetetlen állapotba kerül. és egy napszúrásgyanús esetre nem várhatod el, hogy kijönnek érted, ennyi.

Irkutszk 2011.07.11. 20:08:41

@Babette_: :)

Ez az idézet azért arra is céloz (azt hiszem), hogy kitértem erősen a vád/válasz alól :) De igazad is van ;))

@vlgymir: Hát, azért 36 fok felett, napsütésben lehet, hogy a napszúrás lenne az első gondolatom :)) És igazság szerint... iszonyatosan éget a nap, fáj tőle a fejem, rosszul vagyok, hányok. Szerinted mennyire ésszerű a fejemet hűteni a kezemben lévő palack vízzel, mint gyorssegély a bajomon? Csak úgy a józan paraszti észt elővéve... mert nekem valahogy simán eszembe jutna a tarkómat bevizezni, és/vagy a homlokomat.

Ez meg csak és kizárólag a poén kedvéért: "fekszem az utcán, baromi rosszul vagy" Ha mindketten rosszul vagyunk, akkor aztán végképp gáz van, mert ki fog mentőt hívni? :(

vlgymir 2011.07.11. 20:16:40

@Irkutszk: Egyetértünk abban, hogy a drága posztoló használhatta volna a józan eszét mielőtt kidől a napszúrástól. Igen ez a teendő a megelőzés érdekében. Most innen ezt biztosan jól megjegyzi és legközelebb alkalmazni fogja.
Kösz, hogy felhívtad a figyelmemet a sajtóhibámra. Sajnos ez a szövegkiegészítő "fícsör" néha megviccel...

Almandin 2011.07.11. 20:17:05

@Irkutszk: Válaszoltam neked a több 100 éves élettartamot taglaló bejegyzés kapcsán. Amúgy ezt a posztot olvasva, ha az ilyen hozzáállás nagyon elterjed nálunk, akkor nemhogy több 100 évet nem fogunk élni, hanem az átlagéletkor is évtizedekkel fog csökkenni (sajnos).

Desiderata 2011.07.11. 20:20:24

@Irkutszk: Ki is köll menni,mikor indokolt.Jó emberek a mentősök. Én mindig tiszteltem őket.

@vlgymir: Hát, őszintén szólva, a poszt írója azzal kezdte,hogy ő tudja,hogy nem bírja a napot, a meleget, és kifejtette,hogy attól van rosszul. Ergó, a helyében először arra gondoltam volna,hogy a naptól vagyok rosszul.
Ne érts félre, nem az ellen vagyok,hogy a mentő kimenjen a betegekhez, csak indokolatlan lett volna a mentő ehhez az esethez.
Én úgy gondolom,hogy mindenkinek kellene,hogy legyen józan paraszti esze.
Aki nem bírja a meleget, az ne mászkáljon olyankor a városban. Akinek megy a hasa, az maradjon otthon,hogy ne fertőzze meg a többit. Ha a gyerek lázas, adjunk neki lázcsillapítót és folyadékot, ne vigyük be lázcsillapítás nélkül az orvoshoz. Érdekes, nagymamáink még tudták ezt, de valahol az elmúlt évtizedekben valaki nyugdíjba küldte a józan eszet.

Mercel 2011.07.11. 20:21:41

Hello!

Bírom, hogy szokás szerint megjelentek a "Ez a poszt kamu", "Tuti nem így történt", "Ez nem történhetett így" stb szövegek.
Meg a szokásos EÜ-s idióták.

Nyilván az összes kételkedő, és vádaskodó hülye ott volt azzal az emberrel aki leírta a saját kis horrorját.

A Posztoló elkövetett két elemi hibát;
Az egyik az volt, hogy emberi stílusban felindulás nélküli sztorit küldött be.
A másik pedig, hogy egyáltalán beküldte.
Minek?
Mindig van itt pár okos, pár egészségügyben "dolgozó" akik azonnal megmondják a frankót. A lényeg mindig ugyanaz: Az úgy nem történhetett, azért mert..
Ha mégis támadhatatlan a dolog akkor meg jön a "kolléga" mentegetése.
Komolyan kezdem azt hinni, hogy az egészségügyi dolgozók mikor egymás kis popsijának mentegetéséről van szó, még a rendőröknél is profibban tudják ezt előadni. Az pedig nem kis "szó".

Végül pedig én nem voltam ott, tehát nem mondhatom automatice, hogy ez igenis így történt vagy áá kamu, DE én már vívtam iszonyat paraszt mentősökkel, hogy márpedig elviszik az utcán rosszul lett idős bácsit, vagy rohadt rosszul járnak.
Végül elvitték, de nem kis ráhatásra.
Láttam pár egészen szürreális dolgot az egészségügyben, a napi szinten megtörténő drámák legnagyobb része nem is kap nyilvánosságot..

"Frigyes"

vlgymir 2011.07.11. 20:28:04

@Desiderata: Egyetértünk a józan ész kérdésében, de én azt is el tudom képzelni, hogy mivel a sugárzás extra erős volt, a posztoló meg lehet, hogy extra érzékeny, az összeesés tényleg váratlanul érhette. Amikor meg már annyira gyenge volt, hogy nem tudott felállni, akkor már nem várható el tőle, hogy diagnózisban gondolkodjon. Vagy Neked ez simán menne ájulásközeli állapotban, amikor már az agy ízes nyomja az agyadat

vlgymir 2011.07.11. 20:32:18

Jókat írok. Helyesen: "az agyvized nyomja az agyadat".

Irkutszk 2011.07.11. 20:37:34

@vlgymir: Egyedül azért kommentelek, hátha valakinek kell még az infó.

Tényleg csak a vicc kedvéért reagáltam rá, mert olyan jól jött ki :)

@Desiderata: Én is. Jómúltkorjában "sajnos" találkoztam velük, akkor mondták, hogy igen, a 104-et és ne a 112-őt (sajnos = tökjó, hogy vannak, de sajnos, hogy jönniük kellett; egy balesethez hívtam őket, és a rendőrök is kellettek, úgyhogy telefonálhattam újra, és addig senki nem mozdulhatott ugye, amíg...)

@Mercel: Tisztelt "Frigyes"!

Mint egyike azoknak, akik szerint nem igaz a történet, szeretném megkérdezni, hogy miért az idézőjel a 'dolgozó' , 'kolléga', 'szón' és 'Frigyes' szavakon? Egyedüli célja szerintem az itteni kommentelésnek, hogy a megjelenő eseményekkel kapcsolatosan tájékoztatást kapjanak azok, akik esetleg nincsenek teljesen képben (legyen az a posztoló maga, vagy bárki más).

vlgymir 2011.07.11. 20:42:57

@Irkutszk: Nem kell szabadkoznod, tényleg jól jött ki :)

strelicia 2011.07.11. 20:54:30

Mi is kihívtuk őket, akkor amikor gyerekkel balesetet szenvedtünk a Római parton biciklivel. Duna part, nem otthon, a gyerek nem tud a lábára állni.
Válasz mivel nem folyik a vér, nincs nyílt törés, -ez szemmel is megállapítható volt- kb. 3-6 óra múlva tud kocsit küldeni, ami elszállít egy kórházba az orvoshoz. Tehát jobban járunk, ha valahogy megoldjuk magunk a kórházba jutást.
Természetesen azt megtudta mondani, hogy melyik kórház az ügyeletes.
Az utána történteket már nem ecsetelném.
A másik szép eset, amikor nem is akartam a szolgáltatásukat igénybe venni, csak annyit szerettem volna megtudni, hogy péntek este -kb. 3/4 8-kor- melyik kórházban van vagy lesz gyerek sebészeti ügyelet.
Hát nem sikerült megmondaniuk. Elindultam a legközelebbibe a gyerekkel, mázlim volt, 8 órától az a kórház ügyelt.
Beszélgettem egy-két anyukával és most már tudom, hogy Pesten melyik este, melyik kórházban van sebészeti ügyelet.
Hála istennek azóta erre a tudásra nem volt szükségem.

Irkutszk 2011.07.11. 20:59:25

@strelicia: Hát, én is családi kocsival jutottam az ügyeletes kórházba a törött karommal. Bocsi. Tényleg nem mentőt igénylő ügy. Ők az életmentésre vannak.

tódór piroska 2011.07.11. 21:05:32

jöhetne már leroi vagy bakela egy kicsit eligazítani a sok iq bajnokot. Én túl jólnevelt vagyok ahhoz, hogy leírjam, amit gonbdolok...
Finoman csak annyit mondok, hogy hülyeség ellen a mentő nem használ.

kód 2011.07.11. 21:23:48

@Desiderata: "Hát, őszintén szólva, a poszt írója azzal kezdte,hogy ő tudja,hogy nem bírja a napot, a meleget, és kifejtette,hogy attól van rosszul."

Őszintén szólva?? Azt miért hagytad ki, hogy a posztoló most ájult el életében először? Nem passzolt volna a mondanivalódba?

Hogy itt mennyi hihetetlen okos ember van, akik (utólag) pontosan diagnosztiálnak mindent, és azt aztán számon is kérik attól, aki valóban végigélt valamit.

Csak azt nem értem, hogy lehet az, hogy hozzám munka közben mégis rengeteg primitív kérdéssel fordulnak az emberek. Hol van olyankor ez a sok okos ember? Mert én az életben nem szoktam velük találkozni. Talán csak papíron olyan okosak?

szabidoki 2011.07.11. 21:24:23

Én már ott padlót fogtam, hogy "szikrának" szokták mondani...
Jóhogy nem ő Optimusz fővezér :)
Amúgy meg a sok okosnak üzenném, hogy bizonyára nem a posztoló állította fel a napszúrás diagnózisát (ő vélhetőleg szellemi kapacitásának teljes birtokában sem lenne erre képes), hanem a mentők, akik a panaszok alapján nyilván elmondták, hogy ez a betegség nem kórházba szállítós, hanem otthon kipihenős. Ennek ellenére ő nem volt elégedett, pedig egyrészt megfelelő tanácsokat kapott, másrészt a mentőkapacitás a hőségriadó idején eléggé le van kötve a ténylegesen ellátásra szoruló betegek miatt.
Még valami: ha valaki tudja magáról, hogy gondot okoz neki a meleg, nagy felelőtlenség készületlenül nekivágni egy ilyen napnak, függetlenül attól, hogy mindenki más mennyire empatikus/hogyan végzi a dolgát.
@hagyma: itt is eldöntötték a mentők, a telefonon keresztül nyert információ elég volt a helyes diagnózishoz. Amúgy meg nem hinném, hogy nálatok hőségriadó idején mentőt szalajtanak minden napszúráshoz.
@tódór piroska: szerintem te olvasod hagyma blogját :)
@Laciii: letagadni egy mentőhívást nem annyira egyszerű, ugyanis minden mentésirányító központban minden beszélgetést automatikusan számítógépre mentenek (nyilván a hívás adataival együtt), amihez csak kevesen férnek hozzá, ráadásul az is naplózva van. Az mondjuk más kérdés, hogy egy panaszos levélre mit ír a főnök válaszul, de a bíróság előtt kiderül a turpisság.

szabidoki 2011.07.11. 21:35:22

@kód: Ez azért van így, mert tőled csak olyasmit kérdeznek, amit (némi erőlködéssel) meg tudsz válaszolni...

Desiderata 2011.07.11. 22:09:28

@szabidoki: Oszt én vok a cinikus... :D

Desiderata 2011.07.11. 22:14:40

@kód: "Csak azt nem értem, hogy lehet az, hogy hozzám munka közben mégis rengeteg primitív kérdéssel fordulnak az emberek. Hol van olyankor ez a sok okos ember? Mert én az életben nem szoktam velük találkozni."
:DDDD Hogy te mekkorát behúztál ezzel magadnak.

kód 2011.07.11. 22:16:56

@szabidoki: Ha én olyan buta vagyok, ahogy azt érzékeltetted, és mégis sokan kérdeznek tőlem mindenféle egyszerű dolgot, akkor - szándékod ellenére - megerősítetted amit írtam. Nevezetesen hogy az életben bizony nagyon egyszerű dolgokat sem tudunk, ha nem éppen az a szakmánk. És ez így van azokkal is, akik itt most olyan bátran leugatják a posztolót. Vagy engem. Ti is rendszeresen felteszitek a hülye kérdéseiteket valakinek.

Ahogy szabidoki most te is, bár nem kérdeztél, hanem állítottál. Egy jókora logikai bukfencet. Lám te is tudsz hülyeséget csinálni. De nevedből ítélve sem matematikus, sem filozófus nem vagy, úgyhogy annyi baj legyen, biztos vagyok benne, hogy orvosnak ügyesebb vagy. És igen, ez a szegény posztoló is kísértette a sorsot. De ettől még emberi hangon is elmagyarázhatták volna, hogy valószínűleg nincs nagy baja, nem tudnak érte menni, és telefonálnia kell egy taxinak.

nomad · http://szkaresz.blog.hu/ 2011.07.11. 22:20:29

A politikusokat szállító luxus klimatizált autók száma tenger magasan meghaladja a mentőautók számát.
A rosszullét a halál felé vezető út utolsó lépcsője is lehet, de ez sokszor csak túl későn derül ki.

Hatodéves 2011.07.11. 22:26:09

Kissé felhúztam magam. Ez a helyesírás-dolog tényleg annyira fontos? Múlik ezen bármi? Nem mindegy, hogy "menny vagy menj"?! Legalábbis múlik ezen bármilyen orvosi teendő.

És az nem mindegy, hogy az önhibájából lett-e rosszul? Van, aki nem bírja a meleget, és van, aki nem választhatja meg, hogy mikor megy az utcára, például meló előtt a lakáshitelt intézni a családjának, vagy bármi. És van, hogy a kettő egybeesik. Én a 25 éves fejemmel éveken át naponta olyan fáradtan és szédülve mentem haza, hogy egyáltalán nem voltam benne biztos, hogy a száz métert a buszmegállótól a lakásig meg tudom tenni, bármilyen hőmérsékletben.

Szerintem a mentőnek földön fekvő emberhez ki kell menni, maximum a helyszínen megbeszélik vele, hogy hazáig inkább a taxit válassza. Honnan tudják, hogy nem valami komolyabb baja van?

De persze lehet, hogy nincs szabad kocsi, mert épp infarktusos meg gutaütött és balesetes betegeknél vannak, akkor sem szép dolog rácsapni a telefont arra, aki segítséget kér.

Azt, hogy a posztoló nem ír igazat, mindig fel lehet tenni. Ha bármi is másképpen volt, mint állítja, akkor vissza az egész, de hát csak ebből tudunk kiindulni.

Ha például bármelyikőtök apjával-anyjával történne hasonló, gondolom nem magyaráznátok ki ilyen lazán.

tódór piroska 2011.07.11. 22:44:31

@Hatodéves:
Kedves Kolléganő!

Tudod, hogy Téged (is) nagyon szeretlek, de a világ, benne az orvosi szakma sokkal bonyolultabb annál, mint ahogy azt frissen végzett orvosként, 25 évesen gondolod. Melegben kollabált emberhez nem kell, pontosabban nem szabad kimennie a mentőnek, egy jól képzett diszpécser néhány kérdésből a bizonyossággal határos valószínűséggel meg tudja állapítani, hogy banális rosszullétről van szó, ami legfeljebb taxit igényel.
Hibát követett volna el az irányítás, ha mentőt küld, ezzel potenciálisan valódi akut ellátást igénylő beteg életét veszélyezti.
Szüleim már nem élnek, de ha bármelyikük hasonló ok miatt mentőt hívott volna (nem tették volna), elmagyaráztam volna nekik, hogy hibáztak, és helyesen járt el a mentő, hogy nem ment ki.
És nem mindegy, hogy menny vagy menj, ez nemcsak tudatlanságra, hanem nagyfokú igénytelenségre és az olvasókkal szembeni tiszteletlenségre is vall. Gondolod, hogy aki ilyen durva hibát vét (ez nem elütés vagy figyelmetlenség), az képes elfogulatlan, korrekt helyzet értékelésre, miközben fortyog a sértettségtől és a dühtől sebeit nyalogatva?

szabidoki 2011.07.11. 22:45:39

@kód: nemár, megfájdul a fejem ettől a sok bölcsességtől...
De itt egy kérdés, csak neked: tudod-e, mi a különbség aközött, hogy az okos hülyéskedik, meg aközött, hogy a hülye okoskodik?

Hatodéves 2011.07.11. 22:53:44

@tódór piroska:
Mért kellene bárkinek is tudni, hogyan írnak egy szót? Mi van ha négy általánost végzett és azóta mondjuk betanított munkás (persze akkor nem ájulna el a napon).

Ha a diszpécser kikérdezte, tanácsokkal ellátta, nem kell, hogy kimenjen a kocsi. De a posztból nem ez jön le. Ha én diszpécser lennék, nem szívesen tenném le így a telefont, hogy azt sem tudom, mi lett vele. Nem aludnék nyugodtan. Nem tudom, mit csinálnék, megkérném, hogy ha nincs jobban az árnyékban levéstől pár perc után, akkor szóljon vissza.

Tudod, nekem volt olyan, valaki felhívott, hogy fáj a feje, és benne volt a pakliban, hogy SAV (reggel, ütésszerűen kezdődött, élete legerősebb fejfájása, és a hangja nagyon szar volt, nem rájátszós, hanem olyan, hogy hallatszott, hogy szarul van), és kihívta a mentőt; és a mentő kiadta az ügyeletnek, aki három óra múlva ment ki a valóban SAV-as beteghez...

Picit szkeptikus vagyok. Minden szarhoz kimennek, komolyan, szerencsétlenek. Úgy gondolom, hogy valakihez, aki elájult, ha van kapacitás, akkor ki kellene menni.

Ha nincs, az más, ilyen van, de akkor sem az a sztori, hogy mért kell ilyen hülyeséggel felhívni.

De még azt is elfogadom, ha bárki azt mondja, hogy ez az a határ, amihez nem kell mentő, én tényleg idealista és tapasztalatlan vagyok. De a helyesírás nem értem, hogy jön ide. Én is simán vétek ilyen hibát, nem vagyok nyelvész. De tudom, ez ízlés kérdése, nekem is van olyan ismerősöm, aki kényes az ilyesmire, tőlem aztán akárhogy írhatják.

tódór piroska 2011.07.11. 23:10:29

@Hatodéves:
A SAV-ot kár volt idekeverni. 35 éve vagyok orvos, sok subarachnoidealis vérzést diagnosztizáltam nemcsak a közelmultban, hanem a CT és MR korszakot megelőző évtizedekben is, jóval a Te születésedet megelőzően (persze, a kor nem érdem). A medicinában 100%-os biztonság nincs, soha nem is lesz, ezért írtam a bizonyossággal határos valószínűséget. Ez bőven elég. A durva helyesírási hiba megitélése pedig nem ízlés, hanem igényesség kérdése. Persze, ízlések és pofonok... Így kerek a világ.
Na jó éjt, kikapcsolok

Hatodéves 2011.07.11. 23:20:56

@tódór piroska:
Tényleg elfogadom, amit írsz, és ne haragudj rám, kérlek. Tudom, hogy nagyon tapasztalt vagy, és jobban és gyorsabban megítélsz egy helyzetet, mint én. Nem állítom, nem is tettem, hogy ha alaposan kikérdezték, tanácsokkal ellátták, akkor hozzá kellett volna kimennie a mentőnek, nem pedig mondjuk a mellkasfájóshoz. A leírásból nem ez az alaposság látszott, persze, annak is van esélye, hogy a posztoló eltorzította az eseményeket, ez esetben persze "nem ér a nevem".

A helyesírás fontos, de számomra ebben a helyzetben nem volt jelentősége, sőt, észre sem vettem, amikor olvastam. Ez tényleg szubjektív.

Jó éjt Mindenkinek.

lpt1 2011.07.12. 08:28:59

52/2006. (XII. 28.) EüM rendelet
Melléklet az 52/2006. (XII. 28.) EüM rendelethez
Sürgős szükség körébe tartozó, életet veszélyeztető állapotok és betegségek
27. Hő- és hidegártalom, kihűlés, hypothermia, hyperthermia, napszúrás, hőguta

A fenti esetre vonatkoztatva ez mit jelent?

Dr.laikus PhD 2011.07.12. 09:27:42

@lpt1:
Azt, hogy ki kellett volna menni, mert a földön feküdt, eszméletvesztés után....

A szerencse, hogy meg tudta írni "csak" ennyire rosszindulatúan. :((((

Desiderata 2011.07.12. 10:25:00

@lpt1: azt,hogy értelmezni kellene a szöveget, nemcsak elolvasni:
"életet veszélyeztető állapotok és betegségek"
ugye többször volt szó már itt a blogon arról,hogy a betegségeknek elég széles a spektruma.
a fent említett mondjuk hidegártalomba beletartozik az is, mikor a kisiskolás hazagyalogol télen és "megcsípi az orrát a cinke" vagyis kipirosodik a hidegtől, meg az is, mikor Józsi bácsinak az orosz fronton elfagytak a lábfejei és az is,mikor valaki jég alá merül, és kihúzzák, de 33 fokos a testhőmérséklete.
Értelemszerűen a jég alá merülthöz mentő kell, mert hypothermiás, a kisiskolás piros nózijához nem kell mentő.
Hát ezt jelenti a fenti esetre vonatkoztatva, de persze lehet bürökrata módon lobogtatni egy rendeletet.

kekecke · http://szepkiselet.blog.hu 2011.07.12. 10:47:15

@Easyke: nincs olyan. Nem magyar cegnel dolgozom. De ugyes vagy, ulj elore.

strelicia 2011.07.12. 11:20:07

@Irkutszk:
Azt kívántam ecsetelni, hogy amikor otthonról kocsival a fenekem alatt, én kívántam a kórház vinni a beteget, akkor sem tudta megmondani, hogy hová vigyem a gyereket.
Csak a szitú, Római part, összetört biciklik, gyerek nem tud lábra állni, másik gyerek természetesen rendben, apa vinné haza a másikat és a bicikliket.
Lehet, hogy rosszul gondolom naivan, hogy a mentőket hívtam ebben az esetben.
Csak egy "sima" lábszár csont törése volt egy hatalmas vérömlennyel 3 évesen.
Mikor hívsz mentőt?
Rötgen szeme van és orvosi diplomája minden anyának nem?
Nem az a fajta vagyok, aki az ügyeletre hordja a gyerekét szórakozni. Ha lehet messzire elkerülöm az orvosokat és a kórházat.
De vannak bizonyos esetek, amikor lehet, hogy egy szakszerűtlen ellátás, csak ront a helyzeten.

Sallalíz · http://globalicum.blog.hu/ 2011.07.12. 11:26:12

csak gratulalni tudok, mindazoknak akik elmentek a posztolo melett, azoknak akik a helyesirasat nezik a posztolonak, akik szerint rendben van, hogy egy rosszullevo ember nem kap segitseget.

Minden altalatok logikusnak velt erveles eltorpul amelett, hogy egy ember segitsegre szorult!

@Mária: Draga Maria, vagy olvasd el a Hagyma idevonatkozo posztjat, vagy menj ki oda elni es akkor rajossz a tutira:) egyaltalan nem ugy mkodik, ahogyan te latod a korhazas sorozatokban...

Easyke (törölt) 2011.07.12. 12:05:06

@kekecke: hmmm... én német cégtől kaptam a laptopomat, de még a német(!) kollégák beállították a magyar karakterkészletet. Mert én sem magyar cégnél dolgozom.

Easyke (törölt) 2011.07.12. 12:07:49

@kekecke: szóval csak arra akartam rávilágítani, hogy mindenkibe bele lehet kötni, ha akarunk. De nincs bajom veled, úgyhogy: písz.

Irkutszk 2011.07.12. 12:15:38

@Hatodéves: "Mért kellene bárkinek is tudni, hogyan írnak egy szót?"

Szerintem azért kellene mindenkinek tudnia a nyelvtant, mert ez a kultúránk része. Nem véletlen, hogy 16 éves korunkig iskolakötelesek vagyunk. Nehezen tudom elképzelni, hogy 10 év alatt valaki csak négy általánost végzett volna el, ha ugyanis nem megfelelő az iskolai előmenetele, kisegítő iskolába javasolják, ahol különleges módon tudnak foglalkozni vele. Ne mondd már, hogy szerinted normális a nyelvtant ennyire semmibe venni.

Duygu 2011.07.12. 12:21:38

@strelicia:
Ha legközelebb kell: Központi ágynyilvántartó Tel: 311-6000
Ott meg tudják mondani, hogy melyik az ügyeletes kórház.

Irkutszk 2011.07.12. 12:22:39

@strelicia: Édes jó Istenem. Nem, nem kell, hogy röntgenszeme legyen bárkinek (kivétel a röntgenorvos, aki erre tart egy naaagy gépet a sarokban). Az első hozzászólásodban még az volt az elsődleges gond, hogy mert nem ment ki a mentő a törött lábú fiókához (értsd: fiadhoz). Erre reagáltam. A téma lezárva.

Duygu 2011.07.12. 12:26:59

A beteg felhívta a 104-et, a 104-en a felíró úgy döntött, hogy nem kell mentő, a beteg hazament, és köszöni jól van. Vagyis jól döntött a felíró. Akkor hol a hiba? Tényleg szükség lett volna a mentőre?

Dr.laikus PhD 2011.07.12. 13:16:28

@Duygu:

Igazában tényleg nem halt bele, akkor már a diszpécsernek igaza van?
Sőt. Minden jól is van?

A blikk cikkét azért másoltam be, mert van benne egy hangfelvétel. Érdemes meghallgatni.
Pancser a diszpécser ott is aki udvarias, egy szó nem érheti a ház elejét, de a szakmaiság tökéletes hiánya ordít.
Pedig csak az utolsó pár percet rögzítette a mentőt hívó fél.

Ha így kérdeznek laikus segíteni szándékozó a biológia minimális szintű ismeretével sem rendelkező, de jó szándékú telefonálót, akkor csak imádkozni lehet, hogy valaki a pancserságuk miatt ne haljon meg.

Csak példa: nem azt kérdezi, hogy részeg? Azt kérdezi érez alkohol szagot?
Akkor már a polémia kizárt. Zárt a kérdés, tulképp nem is tud csak igennel, vagy nemmel válaszolni.

Kérem szépen telefonon tájékoztatni, kérdezni meg KELL tanulni, de nem kell hozzá egyetem. Annyi elég a készségből amennyi egy diszpécsernek is van.

A többi fölösleges duma! Nagyon fölösleges!

Duygu 2011.07.12. 13:39:29

@Dr.laikus PhD:
Nem hogy nem halt bele, hanem semmi baja nem lett, olyannyira, hogy egyáltalán nem volt szüksége egészségügyi ellátásra, amint az az írásából kiderül. Tehát nem történt hiba. A mentőhívások jelentős része indokolatlan.
Az meg, hogy ki mennyire empatikus, elég szubjektív. Én addig kedves és aranyos szoktam lenni a kórházban, ameddig nem közlöm a kedves beteggel (meg a hozzátartozókkal) az elsődleges vizsgálatok és ellátás után, hogy átküldöm a területileg illetékes kórházba. Onnantól kezdve szívtelen dög vagyok, akitől meg is halhat a beteg. És nem én változom meg néhány óra leforgása alatt.
Ha mentőt akarok, és nem kapom meg, az rosszul esik, a történtekről a továbbiakban nem tudok objektívan beszélni. Ezért a történetből kiszűrtem, ami lényeges: a posztoló sikeresen hazajutott, a hétvégét orvos/mentő nélkül átvészelte, hétfőn már dolgozni akart menni. Konklúzió: a 104-en a felíró szakmailag jó döntést hozott.

Ugyandehogy (törölt) 2011.07.12. 13:57:20

@Irkutszk: áh, csak egy menyét asszociáció volt.
vagy kettő, mert magával hozta a menyét.

lpt1 2011.07.12. 13:59:24

@Duygu: Dr. Info szerint nincs napszúrás orvosi ellátás nélkül: goo.gl/5U8oD Dr. Infót nálunk a Háziorvosok Közössége reklámozza.

Ugyandehogy (törölt) 2011.07.12. 14:01:20

@vlgymir: ebben az esetben, hogyan hívta a mentőket?

2011.07.12. 14:02:33

Ismerve a történet végét, könnyű elintézni azzal, hogy a mentő hívása indokolatlan volt, és a telefonos dolgozó jól döntött. Mi van akkor, ha a történet vége az, hogy a beteg fél óra múlva meghalt valamilyen betegségben? Akkor is indokolatlan a hívás? A hőség a napszúráson kívül sok egyéb rosszullétet elindíthat, de lehet akár véletlen egybeesés is a rosszullét és a meleg között.

Ugyandehogy (törölt) 2011.07.12. 14:02:38

@strelicia: tisztázzunk valamit:
a Mentő MENT
a Taxi SZÁLLÍT

pont.

Ugyandehogy (törölt) 2011.07.12. 14:04:57

@kód:

Öreg bölcs üldögélt a Korinthusba vezető út szélén. A városba igyekvő idegen rövid pihenőt tartva beszédbe elegyedett vele:
- Milyenek itt az emberek? – tudakolta.
- Hová való vagy? – kérdezett vissza az öreg bölcs.
- Athéni vagyok.
- És felétek milyen nép lakik? – kérdezett tovább az öreg.
- Hát tudod, rettenetes társaság! Mind csaló, lézengő, lusta és önző. Ezért is jöttem el onnan.
- Nincs szerencséd! Korinthusban sem jobb a helyzet. Itt is csupa csalóval és lézengővel, lusta és önző emberrel fogsz találkozni. – mondta az öreg.

A vándor búsan folytatta útját.

Nem sokkal később újabb idegen állt meg az öreg bölcs előtt. Őt is az érdekelte, hogy milyen emberek laknak Korinthusban. A véletlen úgy hozta, hogy ő is Athénből jött. Neki is feltette az öreg bölcs a kérdést, hogy ott milyenek az emberek.
- Nagyszerű emberek élnek ott! Barátságosak, segítőkészek és nagyon becsületesek! – válaszolta nem kis büszkeséggel az utas.
- Nagy szerencséd van! Korinthusban is ugyanilyen nagyszerű emberekre találsz majd! – mondta az öreg bölcs.

A vándor vidáman fütyörészve folytatta útját a város felé.

A két beszélgetést végighallgatta egy fiatalember, aki gyakran időzött az öreg bölcs társaságában. Felháborodottan jegyezte meg:
- Nagyot csalódtam benned! Sose hittem volna, hogy te is ennyire kétszínű vagy!

Az öreg bölcs mosolyogva csillapította:
- Tévedsz, fiatal barátom. Tudod, a világ a szívünkben tükröződik. Akinek a szíve gyanúval van tele, az mindenhol csalókkal fog találkozni. De akinek a szívét jóindulat tölti el, az a világon mindenhol barátságos emberekre talál.

Duygu 2011.07.12. 14:06:33

@lpt1:
"A felhevült beteg lehetőség szerint sós vizet igyon (egy liter vízhez egy teáskanál só szükséges). Ivás után vigyük árnyékos helyre, hűvösbe, a lábait pedig legalább 30 cm magasan támasszuk fel, az agy vérellátásának javítása érdekében. Orvosi ellátásra akkor is szükség van, ha a beteg állapota javul.
Amennyiben romlik az állapota, helyezzük stabil oldalfekvésbe és hívjuk a mentőket."

Az idézet utolsó mondata remélem nem kerülte el a figyelmedet.

Ugyandehogy (törölt) 2011.07.12. 14:09:00

@strelicia: röntgenszem?
nos, két kölyköm van, a balesetin már előre köszöntek, de mentőt egész életemben kétszer hívtam, utcán fekvő beteghez.
ha minden olyan esetben hívtam volna őket, mint amiket ide posztolnak, már rajta lennék a negative listen...

Duygu 2011.07.12. 14:09:00

@Turchi: Szerintem minden ember mellé állítsunk egy rohamkocsit, mert bármi történhet, pl. hirtelen szívmegállás.

Duygu 2011.07.12. 14:14:44

@Babette_: Tanulságos a történet. :-)

Dr.laikus PhD 2011.07.12. 14:16:33

@Duygu:

Utólag még a rossz orvos is jól diagnosztizál a végeredmény ismeretében.

Nem csak erről van szó. Látatlanban egy diszpécsernek kell eldöntenie, hogy van-e szükség ellátásra vagy nincs.
Egy aszfalton fekvő, ájulás után lévő betegnek, vagy, mint utólag már tudjuk "felesleges" telefonálónak látatlanban nem érvényteleníheti a félelmét, nem kicsinyelheti le a problémáját.

Valahogy fordítva ültök a lovon. Nem nektek kell jól érezni magatokat, hanem a betegnek.
Az elismerés hiánya, hogy ne hivatkozz erre jogos, nagyon jogos. Ha orvos vagy esetleg.

Írták már, osztom a véleményt. Próbáljon felkelni és ha még mindig úgy érzi, hogy szüksége van azonnali ellátásra hívjon vissza. Mindezt telefonon KELL tudnia intézni egy jó diszpécsernek.

kód 2011.07.12. 14:18:47

"egyáltalán nem volt szüksége egészségügyi ellátásra, amint az az írásából kiderül. Tehát nem történt hiba."

Attól, hogy jól végződött, nem következik, hogy jó döntés volt.

Például azért halnak meg olyan kevesen repülőbalesetben, mert már azt is alaposan kivizsgálják, ha egy repülőgép nem az előírt 200 méter távolságot tartja, hanem 150 méterre megközelít egy másikat. Mi lenne vajon, ha a pilóták megveregetnék egymás vállát leszállás után, hogy hú de ügyesek voltunk, éppen csak súroltam a szárnyadat, a festék is alig jött le. Biztos meg kell várni, hogy arról olvassunk, hogy a posztoló a barátja hívása helyett ismét elájult, és ott feküdt még 5 órán keresztül? Ahhoz például nem kellett volna három mentőautó és hat tanszékvezető egyetemi tanár, hogy a diszpécser visszahívja pár perccel később, hogy sikerült-e segítséget kérnie.

Duygu 2011.07.12. 14:31:37

@Dr.laikus PhD: "Nem nektek kell jól érezni magatokat, hanem a betegnek."

Ezt nem tudom értelmezni. Lehet, hogy meglepő, de nem az dob fel, ha egész nap ölbe tett kézzel ülök a munkahelyemen (ez esetben tuti portásnak mentem volna), hanem az, ha tudok segíteni egy beteg emberen. Ehhez kell egy beteg ember is. Ha ez nincs meg, az valóban diszkomfort érzést okoz. :-))

Irkutszk 2011.07.12. 14:35:08

@Duygu: Én már többször elképzeltem, hogy egy ideális világban én igazából munkanélküli lennék, mert ugye egészséges embernek nem kell gyógyszer. És igazság szerint az lenne a legnagyobb boldogság számomra is, ha munkanélküli lennék, ugyanezen okból. Tehát akkor lennék boldog, amikor már pont nem :P Sajnos azonban ez egyre inkább a lehetetlen távlatokba vesző álomkép.

Dr.laikus PhD 2011.07.12. 14:35:55

@Duygu:

"Én addig kedves és aranyos szoktam lenni a kórházban, ameddig nem közlöm a kedves beteggel (meg a hozzátartozókkal) az elsődleges vizsgálatok és ellátás után, hogy átküldöm a területileg illetékes kórházba. Onnantól kezdve szívtelen dög vagyok, akitől meg is halhat a beteg."

Erre a Freudi beszúrásra volt a válasz. :)

Mária 2011.07.12. 14:36:22

@Hatodéves:

"Mért kellene bárkinek is tudni, hogyan írnak egy szót?"

Ugye csak viccelsz?

Ma már nem csak a diplomások körében (akiknek kötelező), de a diplomát nem igénylő szakképzettséggel rendelkezők körében is egyre inkább elvárás az, hogy a saját anyanyelvén kívül még legalább egy másik nyelven is boldoguljon.

Szerinted hogyan tanul meg egy második nyelvet egy olyan igénytelen ember, aki a saját anyanyelvét se beszéli általános iskolai színvonalon?

Duygu 2011.07.12. 14:38:25

Érdekességképp: mutassatok nekem olyan budapesti romát, aki nem tud mentőt hívni. :-)
Amint tudjuk, ők általában szociálisan hátrányos, aluliskolázott személyek. Ha nekik megy, egy átlagos nem roma származású embernek miért nem?

Duygu 2011.07.12. 14:53:53

@Dr.laikus PhD: Továbbra sem értem, de mindegy. Én nem azért vagyok, hogy szeressenek a betegek, innentől kezdve, ha megtettem, amit meg kellett tenni, nem érdekel, hogy mit gondol a beteg és a hozzátartozója, nem állok le velük vitázni, és a közérzetemet nem befolyásolja.

lpt1 2011.07.12. 15:00:42

@Duygu: Remélem, a tiédet sem kerülte el az utolsó előtti mondat kontrasztja az első mondatodéval.

Duygu 2011.07.12. 15:00:50

@Dr.laikus PhD: Ha a miértre vagy kíváncsi: a romák kulturális sajátosságaik miatt hajlamosak az agravációra. :-)

kód 2011.07.12. 15:02:05

@kekecke: "@Easyke: nincs olyan. Nem magyar cegnel dolgozom. De ugyes vagy, ulj elore."

Azért ismerd be, van valami pikáns abban, hogy hogy a posztolót ekézed a helyesírása miatt miközben a leveledből az összes ékezet hiányzik :) Hogy lehet, hogy egy ilyen anyanyelvére rendkívül igényes, intelligens embernek nem sikerül azt az öt egérkattintást megcsinálni, és beállítani a magyar billentyűzetkiosztást, mielőtt megírna egy ilyen informatív hozzászólást? Miközben ezt még az analfabéta, buta paraszt posztolónak is sikerült.

Dr.laikus PhD 2011.07.12. 15:03:53

@Duygu:

Jó kérdésekkel azt is ki lehet szűrni. Tényleg erre voltam kíváncsi.

Duygu 2011.07.12. 15:08:54

@lpt1: Nem, én feltételezem, hogy Péter, aki írta posztot, van annyira intelligens, hogy ha szüksége van orvosi segítségre, akkor elmegy orvoshoz. Ennek nem látta szükségét, nem ment el orvoshoz, tehát nem volt szüksége orvosi ellátásra. Minden bizonnyal, ha otthon az állapota nem javult volna, netalán rosszabbodott volna, kért volna orvosi segítséget. Csak úgy józan paraszti ésszel.

Duygu 2011.07.12. 15:17:50

@Dr.laikus PhD: Nem lehet kiszűrni. Ha azt mondja valaki, hogy fáj a mellkasa, fullad, vagy eszméletlen a hozzátartozója (ebbe minden az előbbibe be nem sorolható panasz beletartozik), nincs az a mentésirányító, aki ne küldene kocsit azonnal. Még meg lehet fűszerezni azzal, hogy volt már infarktusa, de ugyanígy jó a "pacemakeres, rosszul van" bejelentés is.
Jó kérdésekkel a bejelentők egy részét jól ki lehet kérdezni, a másik részét meg nem. Vannak, akik idegesek lesznek, ha kérdeznek tőlük, másoktól pedig annál több információt nem lehet nyerni, hogy rosszul van, jöjjenek már.

Dr.laikus PhD 2011.07.12. 15:27:04

@Duygu:
A kérdezéstechnika is szakma.
Ki lehet szűrni.
Aki telefonál egész nap annak a füle jól működik, pontosan tudja ki van a vonal másik oldalán.

Ugyanakkor meg, ha nem tudja tisztázni akkor ki kell menni. Ez nem jelenti azt, hogy aszfalton fekvő ájulásból rémüldöző embernek érvényteleníti a panaszait.

Irkutszk 2011.07.12. 15:37:14

@Dr.laikus PhD: Én nem vagyok egy telefonvégén kérdezgető mester. De én ebben a ki lehet szűrni dologban mindig attól félek, hogy ez ugye általánosítást jelent. És mint minden ilyen, a végletekkel nem számol (nagyon kiabál de semmi baja // épphogy csak betelefonált, és halálán van).

De persze, nagy gyakorlattal, meg blabla, sok minden kiszűrhető, illetve sok esetben elég pontos információt kap a diszpécser a telefonálótól. Ugyanez megy egyébként patikában-orvosnál is, csak itt távdiagnózisról van szó, illetve iránydiagnózist állít fel a diszpécser, ugye (aztán majd aki odamegy, meg a műszerek megmondják a tutit, ha tudják).

kekecke · http://szepkiselet.blog.hu 2011.07.12. 15:44:35

@Easyke: halozatban dolgozunk, nincs jogosultsagunk semmit sem allitani a gepen, csak a rendszergizda teheti meg. Ezert meg nem fogom megkerni.

kekecke · http://szepkiselet.blog.hu 2011.07.12. 15:45:40

@kód: igy: @Easyke: halozatban dolgozunk, nincs jogosultsagunk semmit sem allitani a gepen, csak a rendszergizda teheti meg. Ezert meg nem fogom megkerni.

Dr.laikus PhD 2011.07.12. 15:51:29

@Irkutszk:

Nem általánosít természetesen.
Ha ez a dolgod egy idő után nagyon pontosan meg tudod állapítani kivel, hogyan kell beszélni, röviden, szakszerűen.
Információt lehet átadni és kapni.
Nem ártana némely diszpécsernek ezt megtanulni.

kód 2011.07.12. 16:30:46

@kekecke: Vagyis te felrovod a posztolónak, hogy három helyesírási hibát vétett, de amikor arról van szó, hogy te is helyesen írj, akkor nem mered megkérni a rendszergazdádat, hogy állítson be magyar billentyűzetet. Mondjuk ha munkahelyedről munkaidőben írsz ide, akkor nem csodálom, hogy nem mered.

Irkutszk 2011.07.12. 16:49:56

@kekecke: Tudom ajánlani a szövegszerkesztő program szimbólumainak böngészését, egész szép ékezetes betűket rejt.

vlgymir 2011.07.12. 16:57:38

@Babette_: Hogyan hívta? Gondolhatod milyen állapotban lehetet. Te mit tettél volna a földön fekve?

Leroi 2011.07.12. 17:06:24

Ha van teszem azt ötven mentő és van ezer hívás, akkor az ötven mentő mit tesz?
Darabonként húszfelé osztódik, mint a papucsállatka (ekkora bravúrra még az sem képes egyszerre) vagy pedig szelektál, sürgősségi sorrendben.
Azt pedig, hogy ilyen időszakban mit KELL tenni az egészségünk megőrzése érdekében, nem potyára hirdetik, hanem mert be KELL tartani.
Aki nem teszi és izomkodik, az alkalomadtán szív.
Ez van.
Ha én a háborúban a közlegényemnek megparancsolom, hogy golyózáporban ne dugja ki a fejét a lövészárokból, mert ellövik, akkor ha mégis megteszi, és elveszti a tökfejét, messze nem én leszek a hibás.

tódór piroska 2011.07.12. 19:22:30

@szabidoki: Én ugyan nem. Tegnapig azt sem tudtam, hogy létezik, csak ismerem a fajtáját.

2011.07.12. 21:43:47

@Duygu: Nem éppen erre gondoltam, és nem is ezt kérdeztem.

kekecke · http://szepkiselet.blog.hu 2011.07.13. 08:23:01

@kód: ettől ez egy kicsit bonyolultabb.
És az ékezetmentes billentyűn való ékezetmentes írás nem számít helyesírási hibának.
És ha valaki úgy rinyál, hogy közben még megerőszakolja az anyanyelvét, azt nem tudom komolyan venni, ellenben bosszant.
Akinek meg annyi ideje van, hogy az ilyet védi, csak irigyelni tudom...

kekecke · http://szepkiselet.blog.hu 2011.07.13. 08:23:37

@Irkutszk: annyi időm nincs, és nem is érdekel.

kekecke · http://szepkiselet.blog.hu 2011.07.13. 08:24:32

@kekecke: az ostobáknak és a kötekedőknek: másik gépről, másik helyszínről és más időben írom, ezért láttok most ékezeteket. Gondolom, most ez a legfontosabb nektek...

scopolamin 2011.07.13. 10:57:26

@kekecke: Bár nekem nem tűnt fel, és nem is tettem volna szóvá, azért most mégis kikívánkozik: régi szép chates, ismerkedős időben az ilyen levelek írói simán mentek a levesbe. Idegtépő kibogarászni, és összerakni a mondatot, ahol a szavak ékezet nélkül többértelműek lehetnek. Aki nem tudott rajta változtatni, annak pááá :)

Irkutszk 2011.07.13. 13:07:27

@kekecke: Köszönöm, ez itt az igazi válasz: nem érdekel. Csak akkor tudnám, hogy a posztoló helyesírása miért izgat.

arod75 2011.07.15. 23:20:14

@tódór piroska:
csendesen megkérdezném:
taxis helyében "bekanalazna a kocsiba olyan embert, aki szemmel láthatóan olyan gyengén van, nem tud lábra állni, félig ájult, majd a kapuja előtt (miután a pénztárcájából kivette a fuvardíjat) szépen az aszfaltra gurítja?
a taxi nem betegszállító, a taxis nem tud betegre vigyázni, állapotát mérlegelni, és felelősen nem is hagyhatja magára.
taxival számomra csak az orvoshoz szállítás elfogadható - bár teljesen kívülálló vagyok az egészségügyben.

arod75 2011.07.15. 23:26:53

@Babette_:
nem, taxis EGYEDÜL nem vehet a nyakába bármilyen beteget, mert neki a vezetés a feladata, nem az ájuló vagy hányó utas pofozgatása.
bocs az ismétlésért.

maim 2011.07.20. 21:48:22

@Hatodéves: Látom,Hála a Magasságosnak,
hogy nem minden doktorból fogyott ki
az emberiesség.Remélem te nem válsz
olyan cinikus,kiégett gyógyítógéppé,
mint tapasztalt kollegáid.Az Isten kegyelmezzen nekünk pacienseknek,hogy
bennünk a legtöbb eü-s csak egy darab
húst lát,csontokat,ereket,lágy részt és
nem látja,hogy valakinek az anyja,apja,
testvére,gyermeke vagyunk.Vagy az élet
gondjai már annyira leterhelték őket,hogy nem tudnak érezni,empátiát
gyakorolni.Pedig vagy az életben,vagy a
halálban az értelmes-ostobáknak is meg
kell tanulni a saját leckéjüket.És az
keményebb,mint egy egyetemi vizsga.
© 2009-2015 praxis
blogszabályzat
süti beállítások módosítása