Lejárt gyógyszert kellett volna beadnom a kislányomnak?

2011.05.30. 15:45

Kedves Praxis blog!


Egy ismerősöm ajánlotta az oldalt, miután elmeséltem neki a velem történteket. Azt mondta küldjem el önöknek, én pedig így is teszem. A nevemet is nyugodtan közzétehetik. Sajnos nem volt időm a blogban eddig megjelent összes esetet végigolvasni, ha volt már hasonló, akkor elnézést érte. Szóval onnan kezdődik a mi kis sztorink, hogy van egy 3 és fél éves kislányom, aki a mindenem. Első gyerek, remélhetőleg lesz majd testvérkéje is a jövőben, de egyelőre nincs rá lehetőség, hogy még egy gyereket vállaljunk. Az apjuk, vagyis a férjem Budapest és London között ingázik, kint dolgozik egy étteremben szakácsként, havonta egyszer jöhet haza. Úgy tervezzük, hogy még körülbelül két évig fog kint dolgozni, és ha minden jól megy, a végén egyenesbe jövünk. Sajnos a lakáshitelt fizetnünk kell. Jelenleg én is dolgozok, a kislányom pedig oviban kiscsoportos. Elég sokszor beteg szegényke,de általában csak megfázás és hasonló nyavalyák jönnek ki rajta, amiket elég jól visel, nagyon hamar jobban szokott lenni. Orvoshoz csak ritkán kell vinni, mert legtöbbször az otthoni kezelés, a tea és a borogatás csodákra képes, amúgy sem vagyok híve a feltétlen gyógyszeres kezeléseknek.

 


Sajnos Húsvétkor ismét belázasodott a kislányom, már a pénteki napon elég kutyául volt, az óvó néni hívott telefonon, hogy jó lenne, ha érte mennék, mert egész nap csak ücsörgött csendben, megy a hasa és megmérték a lázát, ami elég magas, 39 fok körül volt. Természetesen azonnal elkértem magamat a munkahelyemről, nagyon rugalmasak ilyen dolgokban, minden zokszó nélkül el is engedtek. Haza vittem a lányomat, de orvoshoz már nem jutottunk el, mert az orvosunk délelőtt rendelt. Úgy gondoltam, hogy hűtőfürdővel csillapítani tudom a lázát és nem lesz baj. Sajnos hiába próbálkoztam, nem jártam sikerrel, pedig az egész éjszakát átvirrasztottam a gyerekkel. Reggel még mindig 39 fok felett volt a testhőmérséklete, ráadásul félrebeszélt álmában, többször hányt is és a hasmenése sem csillapodott. Nagyon aggódtam érte. Akartam neki adni lázcsillapítót is végül, de sajnos csak egy lejárt levél algopyrinem volt otthon, azt pedig nem mertem beadni neki. Gyógyszertárba sem tudtam elmenni, mert a lányom nem volt olyan állapotban, hogy velem tudjon jönni, egyedül pedig nem hagyhattam. Szomszédaink nem voltak itthon, hozzájuk sem tudtam fordulni, szóval szombat reggel úgy gondoltam nem várok tovább a gyerek érdekében és elhívom az ügyeletet. Ekkor már több mint 36 órája nem aludtam, csak aggódtam.


A telefonba egy dühös női hang szólt bele, szinte láttam magam előtt a hang tulajdonosát. Elpanaszoltam neki a helyzetet és szépen kértem, hogy jöjjenek ki és valamit csináljanak, hogy jobban legyen a kislányom. A vonal másik végén ülő hölgy megkérdezte, hogy próbáltam-e már csillapítani a gyerek lázát, adtam-e neki lázcsillapítót. Mondtam, hogy hűtőfürdővel próbálkoztam, de semmi hatása nem volt és hogy sajnos csak egy lejárt, régi algopyrin van otthon és azt is mondtam, hogy a gyerek már vagy háromszor hányt reggel óta és hasmenése is van. Adja be azt a gyógyszert, ami otthon van, mondta a hölgy a telefonba. A régi, lejárt gyógyszert? Igen azt, válaszolta. Mondtam, hogy ezt nem gondolja komolyan, jöjjenek ki és segítsenek. Ja, ha nem hajlandó a gyereknek beadni a gyógyszert, akkor mi minek mennénk ki? Ez nem gyógyszerfutár. Csináljon, amit jónak lát. Hívjam a mentőket maguk helyett? Ők sem fognak kimenni, adja be a gyógyszert, viszonthallásra és itt letette a telefont. Nagyon dühös lettem, vissza akartam hívni a nőt, hogy megmondjam neki, mit gondolok, de a kislányom ekkor tűzpiros fejjel sírni is kezdett, így jobb ötletem nem lévén taxit hívtam, betettem a gyereket és meg sem álltunk a Heim Pál Kórházig.


A kórházban igazán nagyon rendesek voltak, szinte azonnal foglalkoztak velünk. amikor elmondtam, hogy az ügyelet hogyan viszonyult hozzánk hüledezni kezdtek és mondták, hogy nagyon jól tettem, hogy odavittem a kislányomat. Megvizsgálták és kiderült, hogy rotavírus fertőzéssel van dolgunk, a lányom az intenzívre került, nagyon ki volt száradva szegényke. A doktornő, aki megvizsgálta azt mondta, hogy akár bele is halhatott volna a lányom, ha nem hozom be időben, na, ekkor ijedtem meg csak igazán. Hála a jó Istennek a gondos kórházi kezelésnek köszönhetően a kislányom meggyógyult és ma már csak egy rossz emlék az egész. De ha az ügyeleten múlt volna, akár sokkal rosszabbul is végződhetett volna a történet. Azt meg végképp nem értem, hogy miért akarták beadatni egy 3 és fél éves kisgyereknek a lejárt algopyrint.


Köszönöm, hogy elolvastak:


Hajdú Judit
 

 

Nyereményjáték! Töltsd fel egy fotót az autódról és nyerj egy iPad 2-t!

 

Van egy sztorija a magyar egészségügy helyzetéről? Megváratták, félrekezelték, megalázták, vagy ellenkezőleg, csupa jót tapasztalt? Küldje el történetét a praxisblog@yahoo.com címre, vagy használja megújult kórházértékelőnket!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ccke 2011.05.30. 17:12:13

Amint már többször leírták, a hűtőfürdő csak lázcsillapítóval együtt működik (ha télen meleg van a lakásban kiszellőztetsz ÉS lejjebb veszed a termosztátot). Úgyhogy lázcsillapítót érdemes otthon tartani, nem járnak le olyan gyorsan.

Az ügyelet tényleg nem gyógyszerfutár, vannak erre szakosodott cégek, vagy a taxival a kórház helyett ügyeletes patikát is meg lehet célozni.

Rotavírus fertőzés azért veszélyes, mert gyorsan kiszáradnak a csecsemők. Egy 3,5 éves kisgyermek már nem olyan érzékeny, és könnyebb is itatni. Persze ha folyamatosan hány, akkor kórházi ellátás kell, hogy infúzióban pótolják az elvesztett folyadékot.

tódór piroska 2011.05.30. 17:22:37

1. Lényeg az, hogy meggyógyult a kicsi!
2. Rotavírusba nem szoknak meghalni..
3. Láz esetén valóban elsőként a lázat
kell csillapajtani.
4. A néhány napja/hete/hónapja lejárt algopirix ugyanojan jó, mint a nem lejárt, csak nagyon szigorúak a gyógyszerbiztonsági és minőségbiztosítási előírások. Az algopitkin nem bomlik, vákumcsomagolásba nem fertőződik, stb. Igazat mondot az ügyelet, nyugottan be lehetett vóna adni.

5." bele is halhatott volna a lányom, ha nem hozom be időben "

egyrészt, ijjet nem illik mondani. Másrészt, ha van otthon nem lejárt lázcsillapitó, beaggya, ezé nem viszi időbe kórházba, akkó meg is hallhatott vóna!
Mi következik mindebből?? nem szabad othol orvosságot tartani (legfejjebb lejártatt), mer akkó késve viszem kórházba a gyereket oszt meghal.

Bikli néni 2011.05.30. 17:39:50

A lényeg, hogy a kicsi jól van. Azért azt elmondhatta volna a telefon másik oldalán a hölgyemény, hogy pár hete lejárt algopyrint beadni nem veszélyes, ahelyett, hogy lehurrogja anyut. Bár ahohy elnézem, itt a lázcsillapitás volt a kisebb
gond. Azért máskor tarts otthon friss gyógyszert vész esetére :-)

adamantium 2011.05.30. 17:52:49

hosszú érdektelen bevezető után az anyuka hosszasan részletezi, hogy milyen nehezen jutott el az agyáig, hogy a gyerekkel kórházba kellene menni, nem pedig otthon kényelmesen ülve várni a szájba repülő sült galambot.
egyébként én meg egy csomószor nem aludtam 36 órát mégse írtam blogot belőle

phoboss 2011.05.30. 18:01:21

Valóban érdektelen a bevezető, semmi köze a konkrét esethez, na de a posztoló nem járatos ezen a blogon.
Nem vagyok járatos a lejárt gyógyszerek minőségében, de ha a nemrég lejártat még nyugodtan be lehet venni, akkor erre rákérdezhetett volna az ügyelet.
Gyakran betegeskedő gyerek esetében pedig kell otthon tartani lázcsillapítót (bár ha lett volna, tényleg később került volna kórházba a gyerek? a rotavíruson ugyebár nem segít a lázcsillapító)

El Visco Stello (törölt) 2011.05.30. 18:22:51

Csodálkozik? Nagyon? Két nap alatt az óceán is kiszárad, ha lázas, meg hasmenése van. Nagyon sajnálom a kicsit.
Ezt a határozatlan, önsajnálkozó bénáskodást! 36 órája nem aludt, csak aggódott? Tenni kellett volna valamit. Taxi jár éjjel-nappal. Nem csak a kórházba, de a gyógyszertárba is el lehet vele menni gyerekestől is. Nem használ a hűtőfürdő? Mert nem jól alkalmazza. Valaki javítson ki, ha tévedek, de lejárt szavatosságú gyógyszer nem lesz mérgező, legeljebb hatását veszti (erre a kísérletek folyamán nagyon figyelnek). De ahhoz is nagyon le kell járnia. Egyébként meg miért nincs otthon rendes lázcsillapító? Biztos vagyok benne, hogy illatos habfürdő van.
Magának az a nagy szerencséje, hogy nem az én feleségem. Persze ez az én szerencsém is.
Semmi nem bosszant fel jobban, mint amikor valaki egy gyerek bőrére bénáskodik.

tódór piroska 2011.05.30. 18:32:26

@El Visco Stello:
Én Téged egyre jobban szeretlek. Hát még ha Máriát nem üldözted volna el!

Leroi 2011.05.30. 18:45:45

"Az apjuk, vagyis a férjem"... hű, ezt nagyon fontos volt gyorsan pontosítani...
Csak az nem tiszta, hogy egy gyerek esetén hogyan "apjuk", netán népiesen nevezi a gyermek apját apjuk-nak...

Összességében a hasonló "okos" anyukát székelyesen balfasznak szokták nevezni, de itt hadd legyek eufemisztikus: csak egy (túl) szőke nő volt.

sárga nyúl 2011.05.30. 18:52:21

Igen, volt már ilyen poszt. Akkor is leírták, hogy kell tartani otthon lázcsillapítót. Rota vírusra lehet kapni úgynevezett "oltást", kedves "AGGÓDÓ" Anyuka.
(Hogy mennyi értelmi fogyatékkal élő vállal gyereket, az elképesztő. Ezeknek a gyerekeknek mind nagyon jó bizonyára, igaz????????)

Hatodéves 2011.05.30. 19:14:15

Részben igazatok van, de azért azon nem kell meglepődni, hogy egy, az egészségügy területén képzetlen ember nem szívesen ad be lejárt gyógyszert a gyerekének. Főleg egy élőben nem látott, telefonhang alapján, aki valószínűleg a nővér volt.

Annyi szabály és nem logikus dolog van külső szemlélő szempontjából az emberi szervezet és a gyógyszerelés működésében, hogy nem várható el, hogy magától levezesse, hogy a gyógyszer lejárati dátuma (pontosítok: pont ezé a gyógyszeré) nem fontos.

Persze valóban elég sok a tehetetlenség az anya részéről, de nem csodálom, nem könnyű egy nőnek, ha magára van hagyva, segítség és védelem nélkül, mert a férje egy másik országban dolgozik.

Dr.laikus PhD 2011.05.30. 19:28:50

Láz, hányás, hasmenés....

A nővér helyében nem a láz kellett volna a központi kérdés legyen.
Hányszor hányt, széklet hányszor, színe, szaga, állaga....

Engem még így tanítottak, meg arra, hogy a láz nem mumus, a többi annál inkább. :((

Bikli néni 2011.05.30. 19:31:09

@adamantium: A bevezetőt én is átugrottam :)
Azt egyébként én sem tudtam, hogy lejárt gyógyszert is be szabad szedni, és szerintem a legtöbben nem is tudják. Mikor még a csapból is az folyik, hogy a lejárt szavatosságú gyógyszer veszélyes hulladék és még a szemétbe is tilos kidobni, nem csoda, ha az ember nem meri beadni a porontyának (meg saját magának sem).
Ha az én gyerekemnek lett volna magas láz-hányás-hasmenés kombója, én nem tököltem volna az ügyeletes orvos kihívásával, hanem bementem volna vele az ügyeletre vagy a kórházba. Akár taxival is. A kiszáradás veszélyéhez amúgy nem kell orvos, ha valaki folyamatosan fosik-hány, ott borítékolható előbb vagy utóbb, arra meg ugye a lázcsillapító akkor sem jó, ha még nem járt le a szavatossága.

Bikli néni 2011.05.30. 19:35:05

@sárga nyúl: A tévében a rotavírus elleni felhívásban az van, hogy a gyerek fél éves koráig oltani kell. A posztban szereplő gyerek három és fél éves. Lehet mondani, hogy az anyuka tudatlan, de pl. én is csak a reklámból tudom, hogy ilyen létezik (mondjuk nincs is gyerekem). Szerintem egyébként "kezdő" anyukánál az orvos vagy a védőnő felhívhatná erre fél mondatban a kedves szülő figyelmét. (Ha felhívta, csak a szülő nem ért magyarul, akkor visszaszívom.)

Leroi 2011.05.30. 19:40:06

A munkahelyről történő hazameneteltől a taxiba ülésig eltelt idő kitűnő adatokat szolgáltat a spinkó agyában lévő axonok vezetési sebességéről.
Egy Stegosaurus nyugodtan reinkarnálódhatna benne...

adamantium 2011.05.30. 19:56:15

@Bikli néni: ha egy gyógyszer mondjuk 5 évig jó akkor nem romlik meg egyik napról a másikra, hanem túl van biztosítva 10-20-30%-kal. persze az is igaz, hogy ez csak a megfelelő körülmények közt tartott gyógyszerekre igaz, ha a napon áll 5 évig az nem biztos, hogy jót tesz neki

Dr.laikus PhD 2011.05.30. 19:57:40

@Leroi:

Péntek van, akkor kezdődött....
Marad az ügyelet felhívása ahol a szakember nem tartja indokoltnak, hogy orvos lássa a gyereket.
Lázcsillapítás minden áron, magas lóról, kioktatva, nem indokolva...

Ki itt a spinkó?
Az anya aki szakembert hívott?
A nővér nem akinek ez a szakmája?
Az anya ugyan miért? Mert nem meri hívni az ügyeletet, próbálja megvárni a hétfői megszokott gyermekorvost aki megvizsgál, gyógyít és magyaráz?
Azért spinkó, mert kínjában taxiba vágta magát és a gyereket és kikötöttek az intenzíven?

Ezért miért az anya a spinkó és a hülye?

Bikli néni 2011.05.30. 19:59:34

@adamantium: Az egyik napról a másikra megromlást még tejben sem hiszem el, de mondjuk a bő fél éve - éve lejárt gyógyszereimet már én se szoktam bevenni. Köszönöm a felhomályosítást!

Bikli néni 2011.05.30. 20:00:11

@Bikli néni: Lemaradt egy szmájli. Mielőtt félreérthető lenne: nem cinikus megjegyzés volt, hanem egy őszinte köszönöm :)

2011.05.30. 20:07:00

Azért azt gondoljuk végig, hogy ami nekünk teljesen alap, az másnak, képzetlennek esetleg nem annyira. Gondoljunk arra, hogy hány ember érettségizik, diplomázik le úgy, hogy gyakorlatilag funkcionális analfabéta, és ezt is össze lehet vetni azzal, hogy hányan képesek értelmesen kérdéseket feltenni, illetve az ügyeleti forródrót végén (nővér) - megválaszolni. Talán máskor mást mondtam volna, de ma egy idén diplomázó, 27 éves bölcsészlányt nem voltam képes fél óra alatt sem meggyőzni, hogy az antibiotikum nem hat a vírusokra. Innentől kezdve nyugodtan mondhatjuk, hogy a gyakran mégoly nehezen beismert tudatlanság olykor mentesít a felelősség alól.

Szerintem a nő teljesen korrekt volt, csak bepánikolt. Van ilyen. Örülök a pozitív végkifejletnek!

sárga nyúl 2011.05.30. 20:09:35

@Bikli néni: Velünk közölte annó a védőnő, hogy mik a választható oltások. A gyerekorvos külön felhívta a figyelmet a Rotára, mert arra rövid idő áll rendelkezésre. De egyébként ezeket az oltásokat a gyártók hirdetik is mindenhol, ahol kismamák előfordulhatnak, tehát pl. a gyerekorvosi rendelőnkben kint van a plakátja, és a pneumococcusé is.
Ha valaki még egy adag fájdalomcsillapítót se tart otthon az ovis korú gyerekének, az szerinted felelős szülő? És képes lenne ráverni a balhét az ügyeletre. Hozzáteszem, a Rota elleni oltás alapvető kellene, hogy legyen, mert az ilyen korú gyerekek tutira kórházba kerülnek, ha elkapják. Ami viszont szintén a szülő alkalmatlanságára utal az az, hogy nem veszi észre, hogy kiszáradt a gyerek????

health 2011.05.30. 20:12:02

Nem lehet megmondani, hogy mi lett volna, ha az anyuka a mérhetetlen aggódás helyett laikustól elvárható módon gondoskodik gyermekéről. Ha azonban csökkenti a gyerek lázát, kisebb a folyadékveszteség, kisebb az esélye a kiszáradásnak. A magas lázas gyerek közérzete sokszor rossz, nehezebben itatható. Szóval az anyuka kicsit lehetne tájékozottabb egy mindennapi probléma elhárításában.

health 2011.05.30. 20:14:42

A hűtőfürdő lázcsillapító nélkül is leviszi a lázat, egyszerűen a fizika törvényei szerint. Csak az a baj, hogy az aggódó szülők nem merik használni, "nehogy tüdőgyulladást kapjon a gyerek". Aztán nem kap tüdőgyulladást, de jól kiszárad.

adamantium 2011.05.30. 20:17:51

@Bikli néni: a veszélyes hulladékként való kezelés azonban igaz. annyi fogalmazásgátló fogy európában, hogy a folyók vizében kimutatható az ösztrogén

Hatodéves 2011.05.30. 20:19:01

@health:
Ez nem igaz, a biológia törvényei szerint. A hirtelen alkalmazott hideg egyrészt összehúzza az ereket és a hőleadás így csökken. Ez egy dolog, de a másik, amit a legelején és már korábban is írtak: a láz a szervezet aktív tevékenysége: bizonyos anyagok hatására a szervezet úgy dönt, hogy magasabb hőt csinál. Ha hűtőfürdővel lehűtjük a bőrt, még jobban rákapcsol.

Olyan, mint amikor a termosztátra rányitod az ablakot: azonnal bekapcsol a fűtés. Előbb lejjebb kell állítani (lázcsillapítóval), utána jöhet a szellőztetés (hűtőfürdő).

Bikli néni 2011.05.30. 20:24:52

@sárga nyúl: Ezeket én nem is vitattam. De azt továbbra is fenntartom, hogy a telefonbeszélgetés alatt elég lett volna annyit mondani, amit fentebb nekem Adamantium elmagyarázott, a lázcsillapítás tekintetében.
A rotavírustól függetlenül pedig mindenképp intézkedni kell a kiszáradás ellen. Mert ha be is oltják rotavírus ellen (arra mér' nem kötelező az oltás?), akkor is jöhet ezer más fosós-hányós kiszáradással fenyegető csúfság. Én pl. szalmonellás voltam gyerekkoromban (innen csókoltatom az osztálykiránduláson utunkba került fagylaltárust), de anyukám annyira profi volt, hogy nem kellett kórházba mennem. Pedig két hétig én is a wc-n ülve és fejemet a lavórba hajtva :) aludtam magas lázzal.

Bikli néni 2011.05.30. 20:26:29

@adamantium: Én úgy hallottam, hogy ez a fogamzásgátlós szöveg csak urban legend... De az meg szemeteléstől függetlenül kerül oda, nem?
Viszont neked megszavazom a nap kommentje díjat a gyógyszeres felvilágosító előadásodért :)

health 2011.05.30. 20:27:23

@Hatodéves: Ez tévedés. Először is ki beszél itt hirtelen hidegről? A hűtőfürdő lényege a fokozatosság. Másodszor: megfelelő ideig alkalmazva nem csak a bőr hűl le.
Úgy tűnik, még szükséged van egy kis gyakorlatra.

adamantium 2011.05.30. 20:31:03

@Bikli néni: én úgy tudom, hogy a vizelettel ürül és úgy kerül a szennyvízen keresztül a folyókba, ezzel magyarázzák a modern civilizációkban élő férfiak alacsonyabb spermiumszámát, és alacsonyabb tesztoszteron szintjét

Desiderata 2011.05.30. 20:31:13

Sokan , sok mindent észrevételeztek
(@adamantium: annyira jól mondtad!!!)
én csak azt szeretném elmondani,hogy az a szülő,aki nem tart otthon kisgyerek mellett legalább egyféle lázcsillapítót, és ráadásul egyedül él, az *** felelőtlen ****.
(Nálunk kétféle kanalas, kúp és végszükség esetére injekció is van.)
Ki az a hülye, aki majd 24 órán keresztül nézi,hogy a kisgyereke 39 fokos lázzal ég, miközben effektíve nem tesz semmit?!
Már megint elgurul a gyógyszerem.

adamantium 2011.05.30. 20:33:09

hát most biztos számot nem tudok, de a vízben a hőleadás 100 szor gyorsabb mint a levegőn, így aztán a hűtőfürdő nem kell hideg legyen csak az elérni kívánt hőmérséklet alá kell becélozni pár fokkal, mondjuk 34-35 fokra, majd várni

mariablog · http://maria.blog.hu 2011.05.30. 20:33:15

@tódór piroska:

Bocs, hogy közbeszólok, de most megvédeném a Viszkót, pedig nem érdemli meg.

A cenzorok miatt mentem el. És nem jövök vissza, mert nem fogadható el a számomra, hogy otthonkás-hajcsavarós unatkozó háziasszonyok olyan stílusban beszéljenek velem, amilyen az tőlük ezen a blogon megszokott.

Hatodéves 2011.05.30. 20:34:03

@health:
1. Tudom, mi a hűtőfürdő.
2. Biztos hülyék oktatnak a gyerekklinikán :S Lehet, hogy lehűl, de utána gyorsan újra fel fog menni a láza.

sárga nyúl 2011.05.30. 20:34:53

@Bikli néni: Hogy a Rota oltás miért nem kötelező, azt csak a magasságos eü miniszter tudhassa. :)
Ez így van, de ebben az életkorban azért ki kell küszöbölni, amit ki lehet. Amikor Te szalmonellás voltál, már nem voltál annyira kicsi, ezért is nem lett belőle kórház. Egyébként gratula Anyukádnak érte. Isteni lehet ilyen betegséggel kórházban lenni.

epres négercsók 2011.05.30. 20:37:48

@mariablog: Én pontosan emlékszem arra a posztra, ahol te fogtad magad, és elmentél (én már csak utólag láttam, nem voltam itt). Szerintem ott félreértés történt, amit orvosoltak is.
Amúgy az unatkozós otthonkás-hajcsavaros részt mind a magam, mind Cenzorilla részéről visszautasítok.
És csak egy költői kérdés (nem kell rá válaszolni): igazából kivel szúrtál ki azzal, hogy elmentél innen?

ccke 2011.05.30. 20:40:22

@health: jól használva a hűtőfürdőt lemegy a testhő, ez igaz.
A hőszabályozó központ egy normálisnál magasabb hőt szeretne fenntartani(ez a láz lényege). Ezért elkezd a test hőt termelni didergéssel, tápanyagok égetésével, bőr ereinek kitágulásával stb. hogy mielőbb újra elérje a beállított hőt. Ha nincs lázcsillapító, akkor gyorsan visszamegy a hűtőfürdő előtti hőmérsékletre.

mariablog · http://maria.blog.hu 2011.05.30. 20:41:11

@epres négercsók:

Senkivel nem szúrtam ki, miért, ki kellett volna, hogy szúrjak valakivel? Szóljon, és megoldjuk valahogy utólag.

Tudom, melyik posztban mondtam, hogy elmegyek. Nem hirtelen felindulás volt, hanem egy folyamat vége.

Bikli néni 2011.05.30. 20:43:23

@sárga nyúl: 9 éves voltam. És nekem valóban szerencsém volt, sok osztálytársam bekerült a kórházba kiszáradással, volt olyan is, akit két hétig ki se engedtek. Még a KÖJÁL is jött nyomozni, akkora botrány volt... :)
De Édesanyám tényleg nagyon körültekintő volt. Én karanténban otthon, anyum meg mászkált utánam, és még a kilincset is letörölte napjában hússzor hypós ronggyal :)

health 2011.05.30. 20:44:53

@Hatodéves: Én nem sértegetni akartalak. Igen, tanítják, mi a hűtőfürdő, meg még egy csomó mást is. Aztán ha beteg (sok-sok beteg) közelébe kerülsz, akkor szerezheted meg a tapasztalatot. Többek között azt is, hogy nem mindig a Gyerekklinikán mondják meg a frankót.

epres négercsók 2011.05.30. 20:46:35

@mariablog: Ha viszont egy folyamat vége volt - és nyilván az itt jelenlévők igen nagy hányadának van fogalma erről a folyamatról -, akkor kissé inkorrekt dolog mindent Cenzorillára és rám verni, nem gondolod? Mária, én nem haragszom rád, vissza is jöhetsz, egy napot sem tartott az egyetlen kitiltásod. Csak nem felejtek én sem, ennyi az egész.
Részemről a vitát lezártnak tekintem, ha még szeretnél valamit, tudod, hol érhetsz el.

health 2011.05.30. 20:47:50

@ccke: Ez igaz. Ezért kell otthon tartani lázcsillapítót, s nem az eü. dolgozókat szidni, ha nem küldenek azonnal mentőhelikoptert a lázas gyerekhez.

adamantium 2011.05.30. 20:48:05

@Hatodéves: gyerekeknél a termoreguláció nem olyan jól működik, ezért érdemes elejét venni a hirtelen magas lázkiugrásoknak egy kis hűtőfürdővel, a gyerek szervezete is idővel észrevenné, hogy hoppá, sok az a 42 fok, csak addigra lázgörcsöt kap. gyereknél ebben érdemes akár parasztos módszerekkel is beavatkozni. felnőttnél ahol (kivétel bizonyos agyvérzések, és agyhártya-agyvelő gyulladások) a termoreguláció sokkal hatékonyabb már tényleg kevés a hűtőfürdő vagy csak ideiglenes megoldást ad

Leroi 2011.05.30. 20:48:47

@Dr.laikus PhD:
Mondjuk amiatt, hogy kivárta amíg dehidratálódik a gyereke ( a "mindene"!!) és összeég a láztól, aztán eszébe jutott, hogy be is lehet vinni egy kórházba de maradjon ez az én véleményem.

Vegyük úgy, hogy nem egy átlagos magyar anya.
Átlagon felüli.
Az esze.

Desiderata 2011.05.30. 20:49:54

@mariablog: Hogyhogy nem jössz vissza? Hiszen itt vagy.. Már vagy 8x elmentél úgy,hogy mostmár sose jössz vissza..

mariablog · http://maria.blog.hu 2011.05.30. 20:55:06

@epres négercsók:

Részemről nem volt köztünk vita, te kérdeztél, én pedig válaszoltam.

epres négercsók 2011.05.30. 20:57:26

@mariablog: Tudod, az úgy kezdődött, hogy egy Piroskának címzett kommentedben minden előzmény és ok nélkül elkezdtél rugdosni minket.
Több eszed van neked ennél Mária, használd is! Na, tényleg befejeztük.

nick066 2011.05.30. 20:58:41

Minden tablettában van egy óraszerkezet, ha mondjuk 2011.május 31-én jár le a szavatossága, akkor 2011.05.31. 23:59:59 -kor még gyógyít, de 2011.06.01. 00:00:01-kor már mérgező.

SusanneF 2011.05.30. 21:00:31

@Desiderata: :):)
Ki fogja marijját siratni?brü-hü-hü-hü....mondta a kissárkány,és jót kuncogott:)

mariablog · http://maria.blog.hu 2011.05.30. 21:01:33

@Desiderata:

Nem. Egyszer mentem el, utána Visco beszólogatott, arra válaszoltam.

Olvasni nyilván visszajárok, érdekes látni, mit írnak az emberről, ha úgy gondolják, hogy nem olvassa. Vagy ha úgy gondolják, hogy olvassa, csak nem fog reagálni rá.

Néhány kommentlistát ki is elemeztem szociometriai szempontból, nagyon érdekes volt látni az erőviszonyokat.

Szakmai ártalom :)

SusanneF 2011.05.30. 21:02:03

@mariablog: Ha eldöntöntötted,menj,és ne magyarázkodj!
villogtasd ott a stílusod,
ahol erre vevők......

mariablog · http://maria.blog.hu 2011.05.30. 21:03:30

@epres négercsók:

Látod, pontosan ez a stílus az, amiről beszélek.

Hatodéves 2011.05.30. 21:06:16

@health:
Ez a vita messzire vezetne. Oké, nem állítom, hogy lehetetlen lejjebb vinni hűtőfürdővel egy gyermek lázát, de a lázcsillapító+hűtőfürdő nekem megalapozottabb módszernek tűnik, és bocsnat, de miből induljak ki, ha nem abból, amit tanítanak.

A "nem láttam még beteget" témát már másokkal kimerítettem. Sok beteg közelében voltam, például nővérként. Tudom, az más, ráadásul felnőttek voltak, és való igaz, hogy az egyetem gondoskodhatna arról, hogy ne küzdeni kelljen a betegek közelébe kerülésért...

Amúgy pedig szerintem nem járt el helyesen a telefon végén a nővér. Semmilyen szabályzatba nincs benne, hogy csak az okos anyák gyerekeinek van joguk a gyógyításhoz...

Ez az anyuka, ha kedvesen megbeszélik vele, bevitte volna taxival az ügyeletre a gyereket, egy orvosi vizsgálat igenis ráfért volna, mint ez utólag is igazolódott.

Ne függjön már attól egy gyerek sorsa, hogy a nővér (vagy az orvos, na az még nagyobb szégyen, ha ez az orvos volt) a telefon végén épp mennyire van durva kedvében.

És én nem vennék be lejárt gyógyszert, akárki is állítja, hogy az nem árt. Tegnap lejártat talán, de hónapokkal ezelőttit tuti nem.

SusanneF 2011.05.30. 21:06:57

@mariablog: Ha esetleg rám gondolsz-
nincs se hajcsavaróm,se otthonkám...
Viszont még 1x sem tiltottak ki sehonnét,és remélem,nem is leszek...

SusanneF 2011.05.30. 21:10:18

@Hatodéves: A fejlődő országokban lehet,hogy nem lenne más választásod....
Vagy beveszed,vagy nincs miről beszélni...
Háziorvostól is hallottam,elsőkézből,hogy ha életben akart maradni,be kellett vennie az 1-2 éve lejárt gyógyszert-egyszerűen nem volt más....

Leroi 2011.05.30. 21:14:16

Hú, gyerekek, ez már nekem is sok.
Valószínűleg nem érem fel ezzel a buta eszemmel ezt a nagy impaktfaktorú posztot, úgyhogy nem erőlködöm tovább.
Esti mese és szundi.
'ccakát!

SusanneF 2011.05.30. 21:14:22

@mariablog: Ja,nem vagyok unatkozó háziasszony sem...!
Nemrég még 5 műszakban dolgoztam....
Most már "csak" 2 nap alatt dolgozok le hármat,olyan helyen,ahová te talán be se tennéd a lábad...

Csak beugrottam 2011.05.30. 21:15:21

@tódór piroska: Legalább a google-t használd már

"A gyerekek a rota vírussal szemben különösen fogékonyak, évente kb. 800 000 gyermek halálát okozza a fertőzés a világon. "

Mondjuk az meg nem világos ,hogy az ügyeletet csak a láz miatt hívta ,vagy elmondta a többi tünetet is.A láz miatt nálunk sem jött ki az a ....."dr" pedig a gyerekben benne volt a maximálisan adható lázcsillapító meg kup,hűtőfürdő után is 39 feletti lázra az volt a telefonos tanács ,hogy nyugodtan adjak még a lázcsillapítókból !!!!! Többszörösét a megengedettnek !!!

Legszivesebben fejberugdostam volna a gyökeret.Végül is mi is a Heim-ben kötöttün ki.

Viszont amikor a hányás-fosás miatt hivtam fel őket akkor nem cicóztak "Pakolja össze a gyereket, útközben ugorjon be a beutalóért és irány a Szent László." mindez valamikor éjfél körül.

Benbe · http://www.benbe.hu 2011.05.30. 21:39:45

3,5 éves, tehát viszonylag kis gyereke van, aki elég beteges, és nincs otthon egy fél gyógyszertár? Felelős, nagyon felelős...

2011.05.30. 21:39:50

@Csak beugrottam: Esetleg te is megtanulhatnád használni a google-t, mielőtt Piroskát oktatod. www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17357047 60.000 hospitalizációra jut 37 haláleset évente az USÁ-ban.

A 800.000 halott/év jó lesz 500.000-nek is ( www.who.int/wer/2007/wer8232.pdf ) másrészt ez finoman szólva csúsztatás, mivel Piroska a magyar viszonyokról beszél, és nem az elmaradott területekről.

Devil 2011.05.30. 21:51:40

Nekem sokkal jobb tapasztalataim vannak; a telefonos ügyeleten eddig mindig segítőkészek, kedvesek szakszerűek voltak. Igaz csak telefonban mert eddig egyszer sem kellett kijönniük, elmondtam mik a tünetek, mondták hogy mit kell csinálni és ezzel mindig kihúztuk az éjszakát. Mostanában már rögzítik is a hívásokat, én ezt egy korrekt dolognak tartom.
Lejárt szavatosságú gyógyszert - különösen ha az orvos azt monda - nyugodtan be lehet adni. A patikusom azt mondta neki 10 éves gyógyszerei is vannak és azokat szedi :) ő már csak tudja!
Viszont mindig ügyelek rá hogy legyen otthon lázkúp és Nurofen ha neadjisten az éjszaka közepén kell, ne akkor kelljen patikába rohangálni. Jobb felkészülni az ilyesmire. És infrás homloklázmérőt is vettem hogy 10 másodperc alatt megtudjam van-e láza a gyereknek, akár fel sem kell kelteni hozzá ha éppen alszik.
Nagyon jól tetted hogy bevitted a gyereket a kórházba; hányás-hasmenés esetén nagyon oda kell figyelni hogy mennyit iszik és ebből mennyi marad benne! Ha érezhetően több folyadék jön ki mint ami bemegy akkor irány a kórház/orvos és infúziót kell kapnia mert kiszáradhat, függetlenül attól hogy van-e láza vagy éppen milyen vírusa/bacija van.

Devil 2011.05.30. 21:56:09

@El Visco Stello: Nem minden szülő olyan tapasztalt mint te. De mindnyájan a tévedéseinkből okolunk, feltéve ha beismerjük hogy tévedtünk és le tudjuk vonni a következtetéseket.
Legközelebb lesz otthon lázkúp, és nem fog 36 órát várni mire elviszi kórházba a kiszáradófélben lévő gyereket.
A fő hogy senkinek sem lett komoly baja, és mindenki okosabb lett egy kicsivel...

adamantium 2011.05.30. 21:58:58

@Csak beugrottam: most nem azért említem, hogy ha eljutott az agyadig, hogy minden otthon adható gyógyszerből beadtad a maximumot, akkor miért vártad el, hogy kijöjjön az ügyelet és adjon még otthon adható gyógyszert? vagy azt gondolod, hogy az ügyelet az egy kórház gyógyszerkészletével sasszézik a buzuki ignisben?

SusanneF 2011.05.30. 22:05:42

Ilyen helyzetekben fel van adva a lecke az anyukának,hogy nyogodt maradjon,ne kapkodjon,gondolja csak át,mit tegyen?
Én sosem komáltam azokat a "szakértőket",akiknek nincs saját gyerek,de mindig megmondják a tutit.
....:(
Azért el van ez dramatizálva,ennél sokkal súlyosabb dolgok is történnek egy kisgyerekkel,mire végre felnő...
Majd ha megszületik 1x a testvér,anyuka is lazul kicsit-talán...
Taxival a patikába is mehetett volna...
Azt sem tudja minden anyuka,hogy milyen is a jó hűtőfürdő?
Hogy előbb adjuk a lázcsillapítót,és után dugjuk a kádba a gyereket,hogy bőven itatjuk...

Sallalíz · http://globalicum.blog.hu/ 2011.05.30. 22:11:05

A csajszi azert erezte lenyegesnek elmondani az elozmenyeket, hogy a ferje nem volt otthon, nem is varhatta haza, mert ilyenkor ugy total egyedul van az ember. Nem tul jo erzes:( van egy biztos csaladi hatter, ahol egyutt vallaljak a gyereket, szamithatnak egymasra lelekben is. Es ott az eros ferfi szerepe, ami per pillanat nem volt meg:(
Egy ido utan beletanul az ember, de ahoz ido kell.
(nekunk egy evig volt tavol, a parom, kemeny ev volt:(
Anyuka viszont:
1, legyen hatarozottabb, nojon fel az anyasaghoz:) Az ugyeletes noverrel is! Tanulja meg, hogy o is csak ember, kezelje is akkent! Nincs felsobbrendu, es alsobb, ha egy orvosrol is van szo!
2, MINDIG legyen otthon lazcsillapito szirup es kup! Es elrakva ruhacsikok borgatasnak:)
3, ne felejtsen el a tortentekbol tanulni:)

fizetekmegegysort 2011.05.30. 22:11:35

@sárga nyúl: A rota elleni vakcinát szájon át adják, és ha jól emlékszem kettő vagy három kell belőle. Mivel darabja 17 ezer jó magyar forintba kerül(t két évvel ezelőtt,ma nemtom mennyi...), gondolom azért nem minden család engedheti meg magának, lehet, hogy ők sem.
Azzal azonban maximálisan egyetértek, hogy egy kisgyerekes család esetén legyen otthon mindig "alap gyógyszertár", rendszeresen ellenőrizve, és egy kisgyerekes szülő legyen tisztában alapvető dolgokkal (lázcsillapítás, hányás-hasmenés esetén mi a teendő...stb). Vagy legalább egy elsősegély könyv legyen otthon, amit azonnal fellapozhat ha baj van.

axaic 2011.05.30. 22:15:29

Judit, nem gondoltatok rá, hogy a férjed után költözzetek angliába? Te is keresnél, a gyerek megtanulna angolul, és a pénz is előbb összejönne. És együtt is lennétek.

cottonmouth 2011.05.30. 22:23:08

@Hatodéves: Az én lányom pontosan így működik: egy óra hűtőfürdő után lemegy 1 fokot a láza, utána fél óra alatt visszamegy. Visco nem is hiszi. A bajom csak az, hogy nem tarthatom órákig a hűvös vízben, akkor sem, ha még sokat kell várni a következő adag lázcsillapítóig.

Szerintem is gáz, ha nincs otthon lázcsillapító. Ha végképp nem megoldható, hogy elmenjen, egy taxis egy fuvar áráért tuti hoz.

Sallalíz · http://globalicum.blog.hu/ 2011.05.30. 22:25:00

segitsetek!!!

az olyan gyogyszert, mint pl a gyermek lazcsillapito szirup, 30 nappal a bontasa utan lehet meg hasznalni vagy sem?

Triplets 2011.05.30. 22:30:15

Ami gyerekorvosunk 4 éve azt mondta, hogy 1 gyereknél nem adna Rota elleni oltást, de mivel nálunk hárman vannak, ezért annyi gyereknél már nehezebb kiküszöbölni a kiszáradást és a kórházat, így kiköhögtük a nem olcsó oltásokat. Nagyon rendes volt és intézett nekünk kedvezményt hozzá. Amúgy szerintem alap, hogy kisgyerekes családban legyen mindig otthon lázcsillapító kúp és szirup, Calcium Sandoz, betadin, Fenistil zselé és orrcsepp.

dr. pretender 2011.05.30. 22:31:09

@ReignOfdark: azért a "27 éves" + "idén diplomázó" kombó eleve nem sok jót sejtet :D

Bikli néni 2011.05.30. 22:37:29

@Aliz jelentkezik Csodaorszagbol: Én ilyen kérdéseket a szemcseppnél szoktam feltenni mindig magamnak. Azok bontás után max egy hónapig használhatók, de az jellemzően nem olyan, amit az ember elhasznál egy hónap alatt. Van olyan szemcseppünk, ami másfél éve áll itthon. Kidobni sajnálom, használni nem merem :s

szabidoki 2011.05.30. 22:38:36

@Aliz jelentkezik Csodaorszagbol: elvileg rá kell legyen írva a palackra, vagy az útmutatóban benne van, hogy felbontás után meddig lehet felhasználni, illetve esetleg kell-e hűteni. Nincs általános szabály, a gyártó határozza meg mindegyik gyógyszernél.

dr. pretender 2011.05.30. 22:42:13

@Bikli néni: kérj a patikában olyan szemcseppet, ami tovább jó, pl. a Systane hat hónapig használható! Nekem is egy jófej gyógyszerész hívta fel rá a figyelmemet.

El Visco Stello (törölt) 2011.05.30. 22:44:06

@Aliz jelentkezik Csodaorszagbol: A megmaradt szirup azonnal kuka! Az bomlik, nem szabad sokáig tárolni.

El Visco Stello (törölt) 2011.05.30. 22:46:11

Az emberben(bennem is) él az a reflex, hogy a k.rvadrága gyógyszer felét nem dobom ki. Aztán mégis, de jó időnek el kell telni.

szabidoki 2011.05.30. 22:50:43

Hogy a poszthoz is hozzászóljak: én a magam részéről nagyon ellene vagyok a lejárt gyógyszerek használatának, mivel rengeteg a dologban a bizonytalanság (milyen körülmények között tárolták, mennyivel vagyunk túl a szavatosság lejártán, hogyan bomlik az adott gyógyszermolekula, stb), ezért szerintem orvosként felelősen nem lehet azt ajánlani, hogy vegyen be valaki lejárt gyógyszert, ez hiba volt az ügyeletes (gondolom nővér) részéről.
Ugyanakkor abban viszont neki volt igaza, hogy az nem indok az ügyeleti szolgálat igénybevételére, hogy valakinek nincs otthon lázcsillapítója. Budapest nagyváros, sok patikával, tessék venni lázcsillapítót a gyereknek. Ha más nincs, át lehet csöngetni a szomszédhoz, illetve ahogy taxival elmentek a kórházba, úgy egy patikát is útba lehetett volna ejteni. Esetleg már az óviból hazafelé. Netán a kedves posztoló felhívhatta volna a saját anyját, netán valami tapasztaltabb ismerőst, hogy ilyenkor mi a teendő.
@Hatodéves: a lázcsillapító+hűtőfürdő valóban hatékonyabb, ugyanakkor egy megfelelően kivitelezett hűtőfürdő is meglepően jól tud lázat csillapítani főleg gyerekben.

caixa 2011.05.30. 22:54:09

tényleg hogy nem volt egy doboz Nurofen otthon nála? én még egy repülőútra sem merek elmenni úgy, hogy nincs nálam egy üveggel vagy mondjuk bárhová, ahol nem tudom, hol van patika.
mivel nem vényköteles, akár egy taxis is meghozza, ha nagyon nincs más megoldás. a kibontott Nurofen is eláll 6 hónapig, így ha kibontok egy üveggel, már veszem is a teli újat.

a Rota vírus oltást meg kiperkáltam, mert nekem megéri, hogy ne kerüljön be a kórházba...ha már meg tudom kímélni a nagy bajoktól a lányaimat, akkor akár takarítani is elmennék, csak tudjak ebből venni

kiszáradás: 1x volt vmi hányós baja a gyereknek, akkor 5 percenként diktáltam-szuszakoltam bele kiskanállal a vizet

Sallalíz · http://globalicum.blog.hu/ 2011.05.30. 22:54:48

@Bikli néni: :) en mondjuk nem tarolom, mert a bevasarlaskor mindig viszem a lejartakat es visszaadom a patikusnak. van 3 gyerek, a gyerkocok pedig tudnak meglepeteseket okozni:)

@szabidoki: viszont pont igy van meghatarozva a "szemes" gyogyszer is. azert kerdezem:)
@El Visco Stello: ertem:) koszonom:)

DarthVader 2011.05.30. 22:58:23

Azért én az ügyeletes nővérkét is vastagon elküldeném a vasporos csipába.
(Néhány itt kommentelő kollégával egyetemben.)

1, A gyerek 3x hányt, hasmenése van, és adjon be neki akármilyen lázcsillapítót per os? Minek? 4. hányással úgyis kijön.

2, 3 éves gyerek hány és hasmenése van. Az idióta 1 gyermekes anyukának tudni kéne, hogy a gyerek kiszáradhat - vagy már ki is száradt - az ügyeletes nővérkének nem kell tudni. Kurva jó.

Az a gyógyszer, ami 5 évig jó, az gyakorlatilag még 2-3 évig használható. Nem bomlik. Azért 5 év. Az újat is el kell adni belőle. 5 évnél tovább nem adnak gyógyszerre szavatosságot. Nyilván ha az állaga szemmel láthatóan megváltozik, az más tészta. Ami 5 évnél rövidebb ideig használható, az bomlik, annak csökken a hatása az idővel. Az még néhány hónapig használható.

preston 2011.05.30. 22:59:31

@adamantium: felteszem, hogy nem a tablettákat dobják ki, hanem a tartalmukat pisilik ki, csak nem bomlik....

vkaresz6 2011.05.30. 23:03:39

@Bikli néni: "Kidobni sajnálom használni nem merem " :) Akkor tedd a vitrinbe.
Amúgy a szemcsepp kényes cucc. Ne használd ha lejárt. És ez vonatkozik minden más gyógyszerre is. A gyógyszerfejlesztés végén a kész cuccot beleteszik egy ketyerébe ami rázza fújja nedvesíti fűti hűti sokszor egymás után, ez van hivatva szimulálni a hülye usert aki mondjuk nyáron 1 hónapra a kocsiban felejti az algopirint. Megvan határozva hogy x idő mennyi idő valós használatot jelent.(nyilván nem fogják 30 évig tesztelni hogy meddig lesz jó.) Közben rendszeresen mintákat vesznek és ahogy a tabletta nem felel meg a sok kritérium közül az egyiknek az lessz a lejárati idő. Attól még lehet hogy a tabletták 99%a lejárat után 5 évvel is jó de ennyi idő után már komoly változások állhatnak be. Lejárt gyógyszert nem szabad használni.
Lázcsillapítók: Ezek az agy hőszabályozó központját állítják lentebb. Kb olyan mint ha lecsavarod a termosztátot. De attól hogy most már a szervezet set pointja jobb értéken van mint eddig az eddig megtermelt hő még bent marad amit onnan el kell tüntetni erre jó a hűtőfürdő. Amúgy a gyerekek nagyon jól bírják a lázat. Az a láz aminél egy felnőtt már csak nyűglődve fetreng az ágyában egy gyereket nem feltétlenül vág földhöz. Ez persze nem jelenti azt hogy nem kell ügyeletre vinni egy gyereket akinek egész nap nem ment lentebb a láza 39-40 nél. Nem úgy mint a hasmenés hányás kombó. A szülőnek kevésbé ilyesztő hogy megy a gyerek hasa mint hogy "jaj istenem de lázas" viszont a gyerekek szeretnek kiszáradni ami nem túl előnyös és elég gyorsan képesek is ezt kivitelezni. Lényeg az hogy az anyuka megfelelően járt el, mondjuk én nem virrasztottam volna 36 órát hanem amikor első este nem lehet a lázzal/hasmenéssel/hányással mit kezdeni irány az ügyelet. Gyereknek is jobb anyukának is jobb.

upsalla 2011.05.30. 23:07:10

@cottonmouth: Hüvös vízben?
Én a hűtőfürdős lázcsillapítást úgy tanultam, hogy annyi fokos vízbe tesszük a gyermeket, amennyi a testhője, és fokozatosan normál hőig hűtjük, mondjuk 10 perc alatt. Ha esetleg gyermek libabőrös lesz nem folytatjuk.
Én mindig így csináltam, és a visszahűtés ideje alatt teleraktam a kádat játékokkal, miközben pedig nagyon lassan csorgott a hideg víz, én azt kevergettem, és közben játszottunk.

Bikli néni 2011.05.30. 23:09:29

@El Visco Stello: Én épp ma szembesültem az Ügyfélkapun azzal, hogy az elmúlt 10 évben mennyi pénzt hagytam ott a patikában. Így pláne...
@vkaresz6: Köszi a felvilágosítást! A vitrines mondatra meg lásd El Visco fentebbi mondatát...

preston 2011.05.30. 23:10:28

@Hatodéves: először is, képzeld el, hogy a lejárat gyakran országonként különbözik. ennek a legegyszerübb magyarázata, hogy az egyik országbban a törzskönyvezéskor még nem állnak bizonyos adatok a rendelkezésre és csak rövidebb időre engedélyezik a gyógyszert, egy másik országban, később stb...
a gyógyszerek töbségével nem történik semmi, különösen, ha porról-tablettáról van szó, főleg ha normál körülmények között tartották. a meleg gyorsitja az öregedést.megfelelő hőfokon tartással imitálni lehet egy-két hét alatt néhány évnyi öregedést.

Droidfigyelő (törölt) 2011.05.30. 23:12:37

@Hatodéves:

"Ez az anyuka, ha kedvesen megbeszélik vele, bevitte volna taxival az ügyeletre a gyereket, egy orvosi vizsgálat igenis ráfért volna, mint ez utólag is igazolódott."

Itt a lényeg.

Kurva anyját az ilyennek - bocs, ez egyenes idézet a L'art pour L'art egy Boborjános jelenetéből! És még mielőtt kitilt a moderátor, megismétlem, hogy idéztem, és a forrást is megjelöltem. Ennyire ostoba anyukát, annyit nem tud, hogy a lejárt gyógyszert is be lehet adni. Guillotine-t neki, hadd koppanjon a földön az üres koponya, osztjónapot.

HONNAN TUDNÁ????? Én se tudom, és még sokan mások se, mert mindig azt halljuk, hogy lejárt gyógyszer = kuka.

Szóval, ha esetleg vki mond neki két konzekutív mondatot, talán hamarabb látja orvos a gyerkőcöt. Aztán ha már megnyugodott az anyuka, levonhatja a tanulságot, és vesz többféle lázcsillapítót is. Megjegyzem, nem tudom, azok mennyiben oldották volna meg a rotavírus-kérdést, de mindegy.

A lényeg, hogy jó, hogy a Heim Pálban ismét jót tettek, és a kislány már el is felejtette.

Bikli néni 2011.05.30. 23:13:30

@Bikli néni: Ja, csak a vényköteles gyógyszerekre ott hagyott pénzt rögzíti a rendszer, és jellemzően abból van a kevesebb... gyász.

Hatodéves 2011.05.30. 23:22:20

@preston:
Ezt nem vonom kétségbe.

De összességében ez a nővér nem járt el helyesen. Lecsapta úgy a telefont, hogy a gyerek ellátása nem volt biztosítva. Utólag is bebizonyosodott, hogy orvosi vizsgálatra volt szüksége - a kikérdezésből ez mért nem derült ki? Mért nem beszélték rá, hogy vigye be a gyereket? Ez a nő betaxizott volna, ha meggyőzik.

Ez így nem elegáns eljárás, még lejárt Algo nélkül sem. (Amit én személyes hisztériából nem vennék be, ennek megemlítéséért elnézést kérek, nem szakmai vélemény volt.)

Sallalíz · http://globalicum.blog.hu/ 2011.05.31. 00:34:16

@Hatodéves: nem akarsz veletlenul kikoltozni hozzank?:)))

dr. pretender 2011.05.31. 07:34:59

@Bikli néni: hát még ha látnád, hogy ahhoz mennyit tett még hozzá a tb :D

2011.05.31. 07:35:13

@Droidfigyelő: 1. A lejárt gyógyszert szigorúan tilos a kukába dobni, akárcsak a használt elemet. 2. A rotavírust kezelni tökéletes a lázcsillapítással és hidratálással.

Droidfigyelő (törölt) 2011.05.31. 07:41:35

@ReignOfdark:

Köszi az infót, nem tudtam. A kukát átvitt értelemben mondtam.

El Visco Stello (törölt) 2011.05.31. 08:07:48

@ReignOfdark: Kikérem magamnak! A kukát én mondtam először és ragaszkodok a hülyeségemhez. Már a hülyeséget is nyúljátok? :)

vkaresz6 2011.05.31. 08:46:55

@Bikli néni: Persze hogy vényköteles gyógyszerekért fogsz kevesebbet fizetni.
Azoknak az árát az állam határozza meg és csak jelképes árrést rak rájuk ami egy multipatikának nem feltétlen elégíti ki az igényeit. Míg az otc cuccoknak az árát a patika határozza meg. Városi gyógyszertárakból nem igazán vagyok képbe de sok receptmentes termékkel egy falusi kis patikában könnyen előfordulhat hogy kevesebbet fogsz fizetni mint mondjuk egy pingvin patikában. Nem tudom miből származnak az otc kiadásaid de ha spórolni akarsz hagyd ki belőle a homeopátiás cuccokat. Azoknak semmi értelmük. Ha mindenképpen szeretnél ilyeneket akkor jó nevű gyártók étrendkiegészítőit szedd.

(a homeopátiás cuccokban egyszerűen nincs hatóanyag, míg az étrendkiegészítőknél a gyártónak nem kötelessége bizonyítani hogy a terméke hatásos és azt sem hogy mit tartalmaz. Bemondásos alapon megy. Egy kis gyártó itt trükközhet egy teva-nak viszont nyilván nem érdeke kockáztatni egy botrányt azzal hogy valótlant állít a betegtájékoztatón.)

A receptköteleseknél pedig kérheted a gyógyszerészt hogy helyettesítse ki az olcsóbbal, legtöbbször nincs igazi különbség a kettő közt ha pedig mégis arra felhívják a figyelmedet.

2011.05.31. 09:51:06

@El Visco Stello: "A megmaradt szirup azonnal kuka! Az bomlik, nem szabad sokáig tárolni."
Rosszul tudod, nem azonnal kuka, már írta valaki, de hogy más is tudja, a Nurofen pl. felbontás után 6 hónapig használható. Rá van írva a dobozára.

petbecks 2011.05.31. 10:00:22

@Aliz jelentkezik Csodaorszagbol:
"
segitsetek!!!

az olyan gyogyszert, mint pl a gyermek lazcsillapito szirup, 30 nappal a bontasa utan lehet meg hasznalni vagy sem? "

a legtöbb lázcsillapító szirup (pl. Panadol, Nurofen..) felbontás után 6 hónapig tárolható, elvileg hűtőbe sem kell tenni.. a tablettával ellentétben a szirupot viszont én nem használnám a lejáraton túl..

2011.05.31. 10:05:35

Általában a poszthoz: A betegség péntek kora délután kezdődhetett, szombat reggel már ügyeletre telefonált, majd miután ott nem kapott megfelelő útmutatót, bevitte a kórházba. Hogy mikor, az nem derül ki a posztból, de azt írja, a telefon után, ami reggel volt. Innentől kezdve az a számolás, amit néhány válasz tartalmaz, miszerint 2 napig hagyta a gyereket kiszáradni, nem lehet igaz, mert két nap az 48 óra. Péntek délutántól szombat reggelig kb.12 óra , nyilván lehet pár órával több. Nincs a posztban, hányszor hányt, milyen gyakran volt hasmenése, ezért nem gondolom, hogy tudhatjuk , milyen mértékben volt kiszáradva, vagy nem. Természetesen mindenkinek igaza van, hogy lázcsillapítót tartani kell otthon. De ha nincs, akkor nem kell segíteni az ügyeletnek? Még tanácsokkal sem? Vittetek már hányós, fosós gyereket taxival? Ha fölvesz a taxis, már az is valami. Ha netán a gyerek telehányja a kocsit, akkor baj van. Persze lehet zacskót is vinni, de a beteg gyerek még véletlenül sem talál bele. 3,5 éves gyerek még nem olyan nehéz, de egy 5-6 éves súlyától már be lehet csinálni egy nem túl erős anyának, ha egyedül van, és nincs kocsija. A nagyon lázas gyerek meg olyan, hogy nem bír felállni, nem tud önállóan közlekedni, és ha nemcsak hány, hanem be is kakkant, az még jobb. 3,5 éves gyereknek már nem biztos, hogy van otthon pelenkája, a nagyobbaknak meg nincs.
Összefoglalva: Az anya tény hogy bénázott, de azért segíthettek volna neki.

ccke 2011.05.31. 10:13:56

@petbecks: szirup, oldat, csepp, kúp, kenőcs, krém stb.-> be kell tartani a tárolási előírásokat, ha az van ráírva, hogy hűteni, akkor hűteni, és annyi napig, ameddig. Nyilván 1-2 nap még belefér, de nem sok. Ha valamilyen látható elváltozás van: kicsapódott, zavaros, színe változik, akkor kuka(értsd: vidd vissza a gyógyszertárba, mert veszélyes hulladék)

Tabletta: ezek stabil vegyületek, ha szárazan, fénytől védve, szobahőn tárolják, nem igazán romlik meg, illetve a lejárati időben nagyobb biztonsági tartalék van. Persze ezeknél se illik ajánlani a szedést lejárati időn túl, de jó eséllyel ugyanolyan hatásosak, nem mérgezők.

vkaresz6 2011.05.31. 10:37:18

@Turchi:
Postból idézek: "Ekkor már több mint 36 órája nem aludtam, csak aggódtam." Ekkor hívta az ügyeletet majd másnap reggel vitte kórházba. Ez nagyon sok. És azt hogy mennyire volt kiszáradva jól illusztrálja az utolsó bekezdés miszerint a csemete intenzívre került.

El Visco Stello (törölt) 2011.05.31. 10:47:17

@Turchi: Igaz, igaz. De nem csak a szavatossága miatt kell kidobni. számtalan betegségnek vannak azonos alaptünetei. A szülő hajlamos nem elvinni orvoshoz, ha úgyis van egy fél üveg gyógyszer a hüttőbe.

2011.05.31. 10:47:20

@vkaresz6:Igen, azt írta, 36 őra, de nekem ez a szám nem jön ki, akárhogy számolok. Vagy ő írta rosszul, vagy a történet leírása pontatlan. Elolvastam mégegyszer. pénteken hazavitte a gyereket az óvodából, a délelőtti rendelésre már nem értek oda. Másnap reggel telefonált az ügyeletre, majd bevitte a gyereket a kórházba. A leírás szerint a telefon után vitte be. Vagy ez nem igaz, vagy a 36 óra. Ha pedig súlyos volt a gyerek állapota, az ügyeletnek annál inkább kellett volna intézkednie. Nem mentegetem, hibát követett el a szülő, de az ügyelet is.

2011.05.31. 10:53:23

@El Visco Stello: Bocs, de ezt most nem értem. Ha 6 hónap, akkor 6 hónap. Ha használja a gyógyszert, az még nem zárja ki azt, hogy orvoshoz menjen. Ezek a szirupok fájdalomcsillapítók is, nemcsak lázra jók. Hűtőben sem kell tartani a Nurofent, amit példának írtam. A korábbi posztban meg az volt a baj, minek rögtön orvoshoz vinni, ha csak lázas. Ott nem hányás, fosás volt, csak nátha. Ki tud itt eligazodni, ha minden baj!

tódór piroska 2011.05.31. 11:00:36

@Csak beugrottam:

A neten nagyon sok információ elérhető, ezt ki keresni nem kell ész. Amihez ész (szakirányú ismeretek, képzettség, tapasztalat, stb.) kell, az az információk értékelése. Kettőnk között az egyik lényeges különbség az, hogy én nem a gugliból szereztem a tudásom, a másik pedig, hogy értékelni tudom a neten fellelhető infomációkat (is).
Maláriában több millióan halnak meg évente, mégis bátran kijelenthetjük, hogy (Magyarországon, átlagos szocio-higiénés viszonyok között) szúnyogcsípésbe egy kisgyermek nem hal bele. Ha csak kötözködni meg okoskodni jársz ide, a jövőben ne szólj hozzám, olyan dologgal kapcsolatban meg végképp ne, amihez nem értesz! irgum-burgum!

csutkababa 2011.05.31. 11:03:57

Lejárt gyógyszert, ha a telefonba beolvastatom a lejárati időt, akkor tanácsként lehet javasolni, hogy beadhatja, de necces is lehet.
Egyébként, ahogy fentebb is írták, hányó-hasmenéses gyerekbe szájon át gyógyszert?
A hűtőfürdőről: áthidaló a két álláspont között: Lázhőmérsékletű vízbe ültetni, mellét is lepje el, lábtól hűteni, 34-35 fokig, 10 percig.Utána kivenni, és alaposan ledörzsölni, gondosan, hogy kitáguljanak a bőrerek, ezáltal fokozva a hőleadást. Utána VISSZA a fürdőbe, újabb 10 perc, kivenni, ledörzsölni, ezt összesen 3x ismételve lejjebb fog menni kisgyerekben a láz.
Kúpot lehetett volna megpróbálni még, tudom, nem volt otthon (miért? kéne)persze tudni kell beadni, rengetegen nem tudják, nem tolják fel eléggé, a belső izomgyűrűn túl, így a gyerek azonnal ki is nyomhatja. Ha 10 percig benne marad a kúp, és nincs közben hasmenés, már felszívódott a hatóanyag.
Hívások: a betegek rengetegszer gondolják, hogy az magában hívási indok, hogy pl. nincs autó, és egyedül van otthon. Szerintem ritka kivételektől eltekintve, ez nem indok.

El Visco Stello (törölt) 2011.05.31. 11:34:22

@Turchi: Érted TE! Van két egymástól nagyon különböző betegség. - nevet nem írok, nem akarok okostojáskodni - A két betegségnek azonos alaptünetei vannak: Hányás, hasmenés. " A multkor is hányt, meg fosott a gyerek jó volt neki ez a gyóccer, akkor most is jó lesz. Még le sem járt." Ezt mondja a szülő. Közben a gyermeknek az a másik betegsége van, amire nem használ ez a gyógyszer, esetleg még árthat is.
Persze ez az alapvető gyógyszerekre (láz- és fájdalomcsillapítókra) nem vonatkozik.

Hatodéves 2011.05.31. 11:35:46

Az mondjuk érdekelne, hogy ha azt ajánlom, hogy vegye be valaki a lejárt gyógyszert, és mitadisten, meghal tőle (valójában mellékhatás és nem a lejártság miatt), mondjuk az Algo esetében agranulocytosis lép fel (tudtommal emiatt a mellékhatás miatt tették vénykötelessé, de ez nem biztos), akkor a bíróság elfogadja az orvos-szakértők véleményét arról, hogy a lejárt gyógyszer márpedig biztonságos, vagy azt fogják mondani, hogy "kérem ez a gyógyszer január 1-ig volt fogyasztható, maga szabályt szegett azzal, hogy május 31-én ezt ajánlotta/adta".

És kérdés, hogy ez mit jelent, jogi következmények szempontjából-

Meg lehet kövezni a defenzív érvelés miatt, de ez is egy ok arra, hogy ne ajánljak lejárt gyógyszert akkor, ha bármilyen más megoldás is elképzelhető (= nem Afrikában, vagy egy tömegkatasztrófa helyszínén, életveszélyben vagyunk)

El Visco Stello (törölt) 2011.05.31. 11:47:11

@Hatodéves: Az algo vénykötelessége a gyógyszerpiac újraosztásának az eredménye politikai beütéssel. Soha nem lehetett volna a piacra bevezetni a vény nékül kapható fájdalomcsillapítókat. Ettől még van érzékenység. Ha a beteg nem tud róla, az orvos is felírja, mert ő is a betegtől kérdez rá.

Hatodéves 2011.05.31. 11:50:54

@El Visco Stello:
Ez nem gyógyszerérzékenység a klasszikus értelemben, hanem dózisfüggetlen, előre nem látható, potenciálisan halálos mellékhatás. Nagyon ritka.

De nem ez volt a lényeg, hanem, hogy attól tartok, hogy a lejárt gyógyszer ajánlása egy nagy céltábla lenne a mellkasomra, "ide lőhettek" felirattal, mert ha valami baj történik, akkor nagyon könnyű erre fogni, és nem tudom, megvéd-e, ha a orvosszakértői vélemény elmagyarázza, hogy ennek nem volt köze a lejártsághoz, mert a lejárt Algo nem veszélyes.

ccke 2011.05.31. 11:52:14

@Hatodéves: az biztos, hogy hivatalosan(ügyelet) nem szabadna ajánlani, akkor se, ha a saját hozzátartozódnak, vagy az átcsöngető szomszédnéninek ajánlod.
A szegény, és gyógyszerhiányos kórházakban, is ki kell(ene) dobni a lejárt gyógyszert, "lejárt sterilitású" eszközöket, akkor is ha csak a múlt hónapban járt le, és akkor is ha nincs másik.
Ha mellékhatás van, vagy csak ellenőrzés, akkor gond van, ha lejárt cuccokat találnak.

2011.05.31. 11:53:49

@El Visco Stello: Hát értem én TE :-))
de itt most alapvető láz-és fájdalomcsillapítóról volt szó, én is arról írtam.

El Visco Stello (törölt) 2011.05.31. 12:01:31

@Hatodéves: Igazad van, ajánlani nem szabad. Pláne nem orvosnak. Ennek számtalan üzenete van: egyik a terápiás fegyelem betartása. Ha az orvos nem fegyelmezett, hogyan várhatja el a betegtől? És akkor még szavatosságból származó effektív kockázatról nem beszéltünk (ami persze az alapvető láz-és fájdalomcsillapítóknál elhanyagolható)

Irkutszk 2011.05.31. 13:04:49

@Bikli néni: A gyógyszertárban készülő Oculogutta viscosa (FoNo VI)-nál én a lefagyasztást szoktam javasolni, és felolvasztás után egy hétig használható.

A legtöbb nem-patikában készülő műkönny valóban egy hónapig használható, ez a lejárat a sterilitás miatt létezik, mivel a szembe csak steril dolgokat teszünk (kivéve pl. a fémforgácsot ;), de ott meg ugye azért kell a szemüveg). Ha új műkönnyet szeretnél kipróbálni, akkor először kipróbálás legyen, bírja-e a szemed.

A poszthoz: Gratulálok. Igen, egy aggódó szülőnél van legalább két-három féle lázcsillapító otthon. Ha egyszerre vásárolja össze, még tanácsot is kap, hogy ne mindegyik ugyanolyan hatóanyagú legyen. Ja, és mivel sokszor hánynak a gyerekek, ezért kúpot is tartunk otthon, nem csak tablettát. Sőt, a piaci igényeknek megfelelően ma már szirupok is elérhetőek. És a kedves anyukának szerény véleményem szerint lehetett volna annyi gyakorlati érzéke, hogy mielőtt a gyerekért megy az oviba, beugrik egy patikába. Ha már egyedül nevelem a gyerekemet (mert a havonta egyszer látott apuka nekem kevéssé jelent gyereknevelésben aktívan szereplő apukát), akkor fel kell vértezzem magam legalább gyakorlati érzékkel. És ha elfogy otthon a kaja miközben beteg a gyerek, akkor mi lesz? Éheztek, mert nem lehet elvinni, és nem lehet egyedül hagyni? Sőt, mondok még jobbat. Ha a gyerekemről azt telefoníjja az óvónéni, hogy hányik meg megy a hasa, akkor én nem csak a patikába ugornék egy nagyot, hanem a közértbe is háztartási kekszért, sós perecért, meg kamillateáért. Na vajon miért?

Az is egyértelmű, hogy a hányás-hasmenést nem tartotta fontosnak megemlíteni az ügyeletnek, csak a lázat. Pedig köllött vón' tán fontosnak ítélni. Ni, még a kórházban is a kiszáradást említették.

Dr.laikus PhD 2011.05.31. 13:41:55

@Irkutszk:

3 és fél éves gyerek csillapíthatatlan láza esetén azt szokták mondani, hogy vigye be a mama, ha úgy ítélik, hogy nem fog kimenni az orvos. Pláne, ha lejárt szavatosságú a lázcsillapító.

Gyerek hányásánál ha arra hajlamos láz esetén nem szokás hányáscsillapítót adni.
Lemegy a láz, abbamarad a hányás, kijött aminek ki kellett jönnie... :))

Nem gondolom, hogy nem mondta a tüneteket, de ha nem mondta, az első kérdések között van, láz, hányás, hasmenés. Kéne lennie...
Inkább arra szokás panaszkodni, hogy nem hallgatták meg a nyígást, olyat kérdeztek ami nincs is, hányás és hasmenés, láz az van 38,5, de nem lehet csillapítani.

Itt mindenképpen kórházi kezelés kellett.
Ha volt otthon, keksz, ropi, vagy lejárt lázcsillapító, vagy nem.

Jó sokáig tudta a mama kezelni a gyerek apróbb bajait. Most nagy baj volt és segítségre várt.
Nem kapott sajnos. :(((

lüke 2011.05.31. 13:45:36

tessék mondani mi lesz a lejárt algopyrinböl?
szerencse > nincs benne hatóanyag
(vagy még igen)
s hogy miért
a novamidazophen-AP- be van vona a világ majdnem minden részen

www.online-medical-dictionary.org/Novamidazophen.asp?q=Novamidazophen

Irkutszk 2011.05.31. 13:55:19

@Dr.laikus PhD: Én ezért nem vittem volna kórházba a gyerekemet. Ha kiszárad, és nem tudom pótolni, akkor igen, de könyörgöm, egy három éves mellett tényleg csak egy szem lejárt Algopyrin? Ne már! Amikor a nagymamák sorozatban veszik a lázcsillapítót, mielőtt jön az unoka nyaralni! Két hétre, nem egy életre, két hétre.

ujjujjuj 2011.05.31. 13:56:06

google - gyógyszer házhoz szállítás - 69200 találat

ha nincs net: különleges tudakozó - 197

Dr.laikus PhD 2011.05.31. 14:04:02

@Irkutszk:

A diagnózisa kórházi kezelést igényelt.

Hidd el az ügyeletes nővér hibázott nagyon nagyot.
Hányó gyerekből kijön a lázcsillapító, hasmenés esetén a kúp még jobban izgató.

Ugyan riogatnak, hogy könnyen szárad ki egy gyerek, de azért annyira könnyen nem. Ha már kiszárad ott a baj miatt szárad ki, nem azért mert mama ügyetlen, vagy éppen most véletlenül nem volt otthon gyógyszer.

A leggondosabb anya esetén is előfordulhat. Ha meg előfordul nem büntetem azzal, hogy ha, meg hú.
Helyzet van, azon kell segíteni.
A többi neki tanulság szegénynek egy életre.

Irkutszk 2011.05.31. 14:08:19

@Dr.laikus PhD: Nem tudom, nekem volt- valaha rotafertőzésem, de hogy egy enterális vírus fertőzéssel nem jártam kórházban, az tuti.

A másik, hogy nem lehet olyan felelőtlennek lenni, hogy nincs otthon a gyerek számára lázcsillapító. És én ezt igenis sérelmezem, mert az egész poszt amiatt készült, mert az ügyelet nem volt hajlandó lázcsillapító futárt játszani. Természetesen, ha kijön a gyerekből elöl is, hátul is a lázcsillapító, akkor elviszem az orvoshoz, vagy orvost hívok, de akkor is tartok otthon lázcsillapítót, ha kint rohangál az udvaron egész gyerekkorában, és még csak a körme sem törik le soha.

ccke 2011.05.31. 14:22:19

@lüke: mi a baj az algopyrinnel? Hatékony, gyors, iv is adható, másoknál kevésbé ulcerogén. Extrém ritka mellékhatás az agranulocytosis. (MO-n nem jelentettek ilyet, pedig elég gyakran használt szer)
UK-ban, meg másutt paracetamol a kedvenc, az akut májelégtelenség leggyakoribb oka pedig paracetamol-mérgezés, ami itthon alig fordul elő.

Dr.laikus PhD 2011.05.31. 14:26:22

@Irkutszk:

Nem tudom hány éves voltál, ez a kisgyerek még nagyon kicsi és rájuk veszélyesebb.

Lehet sérelmezni, hogy elfogyott, lejárt a lázcsillapító.
Néha ilyen is van, előfordul.
Nem akarta, (nem is tudom miből gondolod) hogy vigyenek gyógyszert. Orvost akart. Ha azt mondják neki menjen be, taxival nyilván bemegy, ahogy a kórházba is bement.

A 36 óra is a nővér bagatellizálása miatt lett.
Ennyire kicsi gyereknél minden gyermekorvos gondos és inkább túlbiztosít.

Az első komolyabb gyerekbetegségnél (nem vagyok egy para mama, helyén szokott lenni az eszem) én sem tudtam mit kell mondani. Kérdeztek és válaszoltam. Forró drót volt a nővér és köztem. Végül jött orvos, mert indokolt volt, de nem oktattak ki, nem vágták rám a telefont. Segítettek, nagyon sokat segítettek. Ez kéne, hogy természetes legyen.

www.rotavirus.hu/secure/

Ha segítséget kérnek, nem a kioktatás a módszer még akkor sem, ha netán az anya hanyag, felelőtlen.

Tower13 2011.05.31. 14:37:09

@Hatodéves: @Dr.laikus PhD:
Na igen. a láz alapvetően visszajelzés. Okát kéne megkeresni megtalálni, és semlegesíteni. Persze azért lehet csökkenteni lázat. De ha a gyerek nagyon hány, megy a hasa, akkor én két dolgon gondolkodom el. Napszúrás (adott időpontban nem tűnne logikusnak), szalmonella (szerintem az lett volna annyira durva, hogy nem vár egy napot a mama), harmadik meg, hogy segítség, mert ami folyadékot beadok az kijön azonnal. Lázas is melette, azaz orvost hívok föl, pl háziorvos, gyerekorvos, aki azonnal tud tanácsot adni, adott esetben annyit, hogy azonnal irány a kórház. Mondanám a posztolónak, hogy kár pánikolni, de meg tudom érteni a rémületét. Az ügyeletes meg lehetett volna nem csak empatikusabb, de alaposabb is. Pl a kórházat javasolhatta volna ő is. (gondolom már fáradt volt és elege is volt, de akkor is.)

Irkutszk 2011.05.31. 15:35:40

@Dr.laikus PhD: "Az első komolyabb gyerekbetegségnél" <- Itt nem erről volt szó, a Jókai-féle bevezetőben leírja az anyuka, hogy többször volt már beteg a gyerek.

Szó nem volt arról, hogy ne segített volna a telefon végén lévő nővér az anyukának. A posztban az anyuka nem fogadta el a tanácsot, és itt kezdődtek a gondok. A másik pedig, hogy nem várok másnap reggelig a lázcsillapítással, hogy a gyerek is, az anyja is holtfáradtan idegesen kerüljön az orvoshoz. Mert 36 órája ébren volt. Azalatt a 36 óra alatt nem jutott eszébe, hogy leszaladjon a patikába, amikor a beteg épp elaludt? Elhiszem, hogy a hároméves még nagyon pici, de akkor viszem magammal, taxival, repülővel, akármivel. A poszt egyik legnagyobb problémája az egyedüllét, hogy nincs aki segítse a beteget ápoló szülőt. De, igenis vannak megoldási lehetőségek, ahogy azt néhány kommentelő írta. Van gyógyszer házhozszállítás, van taxi, aminek a végállomása nem csak a kórház lehet, 36 vagy 40 óra gyötrődés után. Ezért írtam, hogy praktikusan, gyakorlati szemlélettel kellene hozzáállni a dolgokhoz, ha már szerencsétlennek egyedül kell nevelje a gyerekét. Az, aki özvegyként neveli a gyereket, vagy gyerekeket (legyen nő vagy férfi), az kitől fog segítséget kérni hasonló helyzetben?

Leroi 2011.05.31. 16:08:06

@Irkutszk:
Anyu azt a következtetést vonta le az esetből, hogy posztot kell írni arról, hogy lejárt lázcsillapítót javasoltak a gyerekének.
Nem azt, hogy ilyenkor nem tökölünk 36 órán keresztül, nem azt, hogy egy kib@szott lázcsillapító kúp vagy köptető, de adj'Isten tea nincs odahaza
és máskor gondunk lesz rá és beszerezzük.
Nem.
Posztot írunk a saját rossz lelkiismeretünk megnyugtatása végett.
Szaros a gatyám?
Nem mosom ki, hanem bekenek inkább mást is, hadd legyen ugyanolyan, mint én.
A semmit nem tanuló erkölcsi törpék jellemzője.

Leroi 2011.05.31. 16:17:24

Az az "anya" pedig, aki EGYMAGA nem képes EGY gyerekét jól ellátni, ássa el magát és ne vállaljon gyereket, mert nem erre való.

Dr.laikus PhD 2011.05.31. 16:20:47

@Irkutszk:

Feladom. Úgy olvasod ahogy akarod....

A gyerek az első nap után is kórházba kerül, ha megvizsgálja orvos.
A nővér miatt erre esélye sem volt.
Mindaz amire hivatkozol lényegtelen, mellékes, ahogy a posztolónál is érzelmi töltet. Nála indokolt, mert kórház lett a vége, és az elején is az lett volna.

Jól tette, hogy nem fogadta meg a nővér tanácsát. Lehet, hogy itt a szakember (névtelenül) azt meri mondani, hogy nyugodtan vegye be a lejárt gyógyszert, de én sem adnék kicsi gyereknek ilyet.
Egy jó tanácsot megfogadott.
Nem ad lejárt gyógyszert be. Kalapáccsal verték a fejünkbe.

Nem problémája az egyedüllét, max. magyarázat arra, hogy miért nem hagy egyedül ennyire kicsi gyereket.
Annak probléma egyedül nevelni gyereket aki ezt látja, aki csinálja annak nem.
Teszi a dolgát, szervez, megold, néha légy kerül a levesbe akkor kicsit átszervez, pánikol (ezt teszi apával is anyuka) és megy tovább. Azért a legtöbb családban anyáé a megoldás, nem apáé.
Egy, csak egy legény van El Visco Stello :DD, akit valszeg néha orrba nyomtam volna, de szeretem őt az élet őt igazolja. :))

Itt a blogon is a probléma az, hogy miért hét végén lett beteg a gyerek, pénteken miért nem látta házi orvos.
Megoldotta máskor is. Most egy súlyos (gyerekre súlyos) kórkép volt.
Erre nem kapott tanácsot, csak elutasítást és hülye, nagyon hülye tanácsot.

Kérlek ne mondd, hogy segítség az, ha azt mondja egy dühös valaki, hogy hányás esetén is vegyen be lejárt gyógyszert, hasmenésre meg nem reagál.
Húsvét, sátoros ünnep. A 36 óra pedig csak másfél nap. A mama időben tett mindent.
A diagnózis őt igazolta!

Droidfigyelő (törölt) 2011.05.31. 16:29:39

@Dr.laikus PhD:

"Ha segítséget kérnek, nem a kioktatás a módszer még akkor sem, ha netán az anya hanyag, felelőtlen."

Abszolút igazad van. Az anyuka esetleg nem racionális, nem jól szervezett, kapkodó, neggyaisten pánikolós viselkedése nem ok arra, hogy elhajtják a fenébe. Volt már olyan is a történelemben, amikor a jól kérdező, empatikus és odafigyelő mentős diszpécser megmentett embereket, szülést vezetett le stb.

Az örök témáról szól ez a poszt is: kommunikáció.

Droidfigyelő (törölt) 2011.05.31. 16:32:37

@Leroi:

Nem helyes, hogy ítéletet mondasz egy anya felett, aki havonta egyszer látja a férjét, és valószínűleg nem azért, mert csak így bírják ki egymást. Gyakorlatilag egyedül neveli a gyereket, és ez egy gyerek esetében is kőkemény élethelyzeteket jelent.

Irkutszk 2011.05.31. 16:41:07

@Dr.laikus PhD:

Szerinted az normális, hogy egy gyerek mellett nincs lázcsillapító, széntabletta meg ragtapasz?

Egyáltalán nem magyarázat az egyedüllét arra, hogy nem készült fel előre. Én ezt sérelmezem. Meg azt, amit Leroi is: nem tökölünk másfél napot lázcsillapítás nélkül egy hároméves gyereknél.

Tudod, ha van otthon lázcsillapító, meg ne adj isten, feltalálták már a széntablettát (hú, és milyen régen, azta!), hasfogó, szerinted ha rosszabbul van a gyerek, mit mond az ügyeletes nővér, ha ezekkel az információkkal hívja fel az anyuka: A beteg pénteken beteg lett, lázas, hányik, hasmenése van. Este nem hatott se a lázcsillapító (váltogatva az ibuprofent és a paracetamolt), se a hasfogó. Ha kihányta, újat adtam neki, de nem marad meg benne elég ideig, hogy hatni tudjon?

Igenis, nem értünk egyet abban, hogy anyuka mindent jól csinált. Nem, nem csinálta jól. Felkészületlen volt, és ezért felelőtlenül viselkedett. Felnőtt ember, gondolhatna annyira előre, hogy ha a gyerekem lázas, akkor veszek lázcsillapítót, ha meg megy a hasa, akkor hasfogót.

Irkutszk 2011.05.31. 16:44:38

@Droidfigyelő: Nyugodj meg, ismerek olyat, aki egyedül neveli mindkét gyerekét, és örül mindkettőnek, a szeme fényei. Ismerek olyat is, aki 7 gyerekes családanyaként lett özvegy, és valahogy ő is elterelgeti a gyerekeket. Bizonyára kőkemény élethelyzeteket teremt az egyedüli szülőként való nevelés, de épp azért szülő, hogy felnőjön ezekhez a helyzetekhez. Ő vállalta, senki nem kényszerítette rá, hogy gyereket vállaljon.

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2011.05.31. 16:59:48

Kedves Doktorok, 2011 februárig szavatos Ibuprofent még meddig tarthatok meg a gyógyszerszekrényben, ill. használhatok fel? (Rendeltetésszerű tárolás, nem napon, 15 és 30 fok közti hőfokú nem párás konyha egyik felső beépített szekrényének polca, kartondoboz, minden gyógyszer ott van.)

Dr.laikus PhD 2011.05.31. 17:00:17

@Irkutszk:

Olvasd el a linket amit küldtem.
Én befejeztem most ez a polémiát veled.

Azt képzelsz amit akarsz.
Anya leírta mi történt. Te valami mást képzelsz.
Jelen esetben ha van is otthon nem használ, sőt csak ront a helyzeten, de mindegy is a lényeg, hogy nem volt otthon feltöltve a házipatika.
Nem anyának kell jól beszélni, nővérnek kell jól kérdezni.
Anya eddig jól kezelt minden gyermekkel kapcsolatos bajt, problémát. Első rázós helyzet, megfejelve lejárt gyógyszerrel.

A többi nem érdekes. Azt írtam, hogy nem probléma ha egyedül van. Te azt olvasod, hogy a probléma gyökere (szerintem) ez.

3 és fél éves gyereknél a gyermekorvos nem cicózik, hanem behív, vagy kimegy.
Jelen esetben kimegy, mert a gyerek súlyosan fertőző, korra, nemre, fajra tekintet nélkül!
A nővér nem cselekedett helyesen.
Sőt!

De mindegy is, hiányos volt a házipatika.
Értsd meg jelen esetben ennek nincs jelentősége! :)))

A gyermektelenek fölényével írod, hogy senki nem kényszerítette, hogy szüljön.
Igaz. És mire magyarázat ez?
A vita lezárására, mert nem vagy képes elismerni, hogy meddő dolgon vitázol?

Irkutszk 2011.05.31. 17:03:33

@Felicitasz: Légy felelős, és vegyél másikat, még mielőtt megbetegedne valaki a családban.

Dr.laikus PhD 2011.05.31. 17:05:53

@Felicitasz:

www.citymed.hu/cikkreszletes.php?actmenu=5&actsubmenu=1&id=34

"Meg kell nézni, hogy a szavatossága meddig tart. A lejárt szavatosságú gyógyszerek hatásukat vesztik, elbomlanak. Rosszabb esetben felhasználásuk során toxikus tüneteket okozhatnak."

Irkutszk 2011.05.31. 17:13:20

@Dr.laikus PhD: Elolvastam, de nem lettem tőle okosabb. Bocs.

Semmire nem magyarázat az, amit írtam.

Az egyedüllétet az anyuka maga panaszolta, különben meg sem említem. "Gyógyszertárba sem tudtam elmenni, mert a lányom nem volt olyan állapotban, hogy velem tudjon jönni, egyedül pedig nem hagyhattam." Mi ez, ha nem az egyedülnevelés panasza?

Igen, az elejétől kezdve azt panaszolom, hogy nem volt feltöltve a házipatika. Mert az orvosi gondolkodás még mindig az általánostól a kevésbé általános felé fog működni. Ha lázas, csillapítsa a lázát, és akkor hívjon tán segítséget, ha a lázcsillapítás nem működik. De ha ki se próbálta, akkor ez nem lesz tünet!

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2011.05.31. 17:13:53

@Irkutszk: Már van másik, de azért még megvan az egyik is, úgyhogy tényleg maradjunk meg annál, amit kérdeztem volt.
@Dr.laikus PhD: Persze-persze, de valaki fentebb már írta, hogy nincs benne óraszerkezet, amely beállítja, hogy 2011 februárban a gyógyszer még tökletes mint újkorában, március 1-től pedig hatástalan. Minden hatóanyag másképp bomlik, egy csomóról tudom is, hogy hogyan, ibuprofenről konkrétan nem, erre fel faggatóztam.

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2011.05.31. 17:21:05

@Irkutszk: (Egészségtanórát az iskolákba!!!!!!! Papucsállatka helyett ezt. Hogy miből áll egy házipatika, hogyan csillapítunk lázat, mit csinálunk a hasmenéssel, üvegszilánk vágta sebbel, kullanccsal, ilyen vagy olyan fejfájással, ájulással, orrvérzéssel, hányással, napszúrással. Miért kell végigszedni az antibiotikumot, miért nem lehet csinálni semmit egy vírusos torokgyulával, miért nem kell orvosi diploma ahhoz, hogy pihenjen sokat és igyon elég folyadékot, mikor kell vírusfertőzésben mégiscsak antibiotikum, nem azért mert a vírus attól döglik hanem kezdődő bakteriális társfertőzés korai kivégzésére... meddig normális egy menstruációs görcs/fájdalom és honnantól kezdve kéne korai vetélésre, endometriózisra, toxikus sokk szindrómára, miómára gondolni és orvoshoz menni a harmadik nospa helyett vagy után. Miért kéne pisilés előtt is kezet mosni. EZT kéne tanulni középiskolás biológiaórán, nem a poriférák testrészeit és táplálkozását, és akkor a szülőnek lenne valami fogalma, hogy mit csináljon a gyerekkel ha baj van.

Basszus, belelovaltam magam már megint.)

El Visco Stello (törölt) 2011.05.31. 17:21:08

@Dr.laikus PhD: Azért ezt még árnyald kicsit:)) Azt lásd be, hogy anyuka nem úgy járt el, ahogy te eljártál volna. Vagy ahogy én, vagy ahogy a feleségemtől elvártam volna. Anyuka péntek délelőtt hazavitte a beteg gyereket, nem orvoshoz, nem vásárolt gyógyszert, hímestojáskodott a hűtőfürdővel, hibát hibára halmozott. Utána meg várt, hátha csoda történik.
Majd ír egy posztot, hogy mennyire elbántak vele. Lehet empatikusnak, meg megértőnek lenni, de nem a gyerek bőrére.

Irkutszk 2011.05.31. 17:23:39

@Felicitasz: Egyetértek. (Nem a jaj, belelovalltam magam dologgal.) Bár én külön tantárgy keretében oktatnám, a biológiát meghagynám a papucsállatkának, meg a macinak.

Dr.laikus PhD 2011.05.31. 17:24:55

@Irkutszk:

Nem panasz az egyedül létre. Egy helyzet, inkább már a valós diagnózis ismeretének a birtokában, egy védekezés aminek semmi haszna nincs. A szokásos lelki ismeretfurdalás, ha kórházba kerül a gyerek hogyan kerülhette volna el...
Ha apa dolgozik, akkor is egyedül lenne, akkor is meg kéne oldani.

Szóval gyermekes szülők ezt tudják (nem bántásként mondom), de ha baj van az ügyelet ugyan megkérdezi adtál-e lázcsillapítót, de ha tünetek közt szerepel a hányás és hasmenés, akkor vagy be kell vinni a gyereket, vagy kijön az orvos. Főleg, hogy az óvodából küldték haza.
Attól, hogy anyának calici vírus nem jut eszébe, szakembernek kell, hogy beugorjon.
Területen ráadásul megkapják a fertőzött intézményeket, hogy legyen
mire gondolni. Ezt a vírust nem egy gyerek kapja el.
A hiba bizony a nővér készülékében van.
Hányós, fosós gyereknek nem adunk lázcsillapítót.

Anya ha olvas most minket és még nem töltötte fel a házipatikát, most biztosan megteszi és havonta le is ellenőrzi. :))

Dr.laikus PhD 2011.05.31. 17:35:53

@El Visco Stello:

Délután volt, saját orvos nem rendelt már.
Volt gyakorlata sikeresen, lázas gyerek kezelésében.
Nem tart gyógyszert (helytelenül), mert nem híve a gyógyszeres kezelésnek.
Normál esetben a hűtőfürdő elegendő volt.

Nem használt a megszokott, addig sikeres módszer, ügyeletet hívott.
Ettől kezdve a véleményem ismered, több árnyalatát már nem tudom variálni... :DD

Másfél nap nem nagy idő még akkor sem, ha magas láza van. Calici vírusnál igen.
Ezt viszont nem neki kell felismerni.
A legközelebbinél biztos nem telefonál, hanem viszi a sürgősségire.

El Visco Stello (törölt) 2011.05.31. 17:42:40

A szombati műsor nem jöhetett volna létre a pénteki teszetoszaság nélkül. Ahová végül szombaton vitte, vihette volna pénteken is. Egy nappal kevesebbet szív a kislány. Lehet, hogy megússza az infúziót is. Megkérdezted a kislányt is, hogy nagy idő-e másfél napnyi szívás? ...mert ő is játszott ám ebben a partiban.
Na jó, nem bántani akarlak, csak engem kihoz a sodromból az ilyesmi:)))

Dr.laikus PhD 2011.05.31. 17:49:43

@El Visco Stello:

Hát a legjobb okosság, ha valaki lépcsőházi okos.

Így a diagnózis ismeretében ki a fene lenne már a hunyó ha nem az anya.
Mindig ő az, hát persze.
Akkor is ha aggályos, akkor is ha nem.
Szakembert hívott, mit kellett volna tenni még?
Igen a diagnózis mai ismeretében azonnal Heim Pál.
Calici esetében azonnal infúzió.

Egészségügyi középkáder aki eldönti a kezelést telefonon és nem konzultál a szakemberrel az nem hunyó.
Ő csak fáradt, goromba bunkó. :((

Irkutszk 2011.05.31. 17:54:22

@Dr.laikus PhD: Hm, én azon a linken, amire felhívtad a figyelmemet, nem olvastam, hogy azonnali infúzióra meg hospitalizációra lett volna feltétlen szükség. Inkább, hogy ha csecsemő (azért három és fél évesen már nem az), illetve ha nagyon súlyos (a többször hányt-ról nem lehet eldönteni). Lehet, hogy infúzió, ha nem sikerül levinni a lázát, és nem sikerül eleget itatni (meg sóval etetni, ugye nem feledjük, hogy mindkettőre szükség van).

ccke 2011.05.31. 18:03:25

@Dr.laikus PhD: Jól elbeszéltek egymás mellett, pedig mindenkinek igaza van szerintem:
El visco, Irkutszk, meg mások azt mondják, hogy ÁLTALÁBAN ha lázas egy gyerek, akkor annak lázcsillapítót kell adni, ha a szülő erre nincs felkészülve, illetve nem tud gyógyszert szerezni, az hiba, felelőtlenség.

Te azt mondod, hogy ebben a konkrét esetben, mivel utólag kiderült, hogy mi a baj, a nővér a telefon végén hibázott, mert leragadt a láznál, és nem kérdezett tovább.

Irkutszk 2011.05.31. 18:05:21

@ccke: Mi Dr. Laikussal mindig így vitázunk. A végén megegyezünk, hogy mindkettőnknek igaza volt valamiben, és jól megvitattuk a dolgot :)

Dr.laikus PhD 2011.05.31. 18:06:16

@Irkutszk:

Számmisztika. 4 éves kor alatti a populáció akire veszélyt jelent.

A gyakorlat az, hogy kórházban kezelnek fertőzött gyereket ebben a korban.
A többi a többszöri hányás, hasmenés esetén se sós vizet, se elektrolitos folyadékot nem tudsz a gyerekben tartani.

De. Az egyik gyerekem magas lázzal folyton hányt. sokat és sokszor. Reggelre a priznic után lement a láza és vasszöget akart enni.
A másik egész másként reagált.
Első alkalommal egy ismeretlen tünettel egy éjszakát a normális nem parázó anya kivár.

A segítség ha szakszerű akkor ebben az esetben is hasonlóan, de nem goromba és sokat hányó gyereknek nem adat tablettát. Ne beszéljünk lejárt gyógyszerről akkor. Ilyenkor lázcsillapításért (injekcióért) könyörög az ember lánya.

Dr.laikus PhD 2011.05.31. 18:09:54

@ccke:

A rég feledett gyógyszer érzékenység ami miatt verem a tamtamot. :))

Még nem volt paracetamol, minden másra én voltam érzékeny, meg sem foghattam.
A lázcsillapítás 40 foknál is működik (nálunk a priznic vált be) gyógyszer nélkül is. Ha nem ügyelet.

A többi etc.... :)))

Dr.laikus PhD 2011.05.31. 18:14:00

@Dr.laikus PhD:

Sőt az én majd 42 fokos lázamat is a csontvelő gyulladás alatt prizniccel vitték lejjebb.

Életemben talán egyszer láttam lázgörcsös gyereket, de avval is langyos víz alá álltunk míg az orvos megérkezett. Addigra a görcs is oldódott és a láz is lejjebb ment.

ccke 2011.05.31. 18:15:38

@Felicitasz: Van ilyen, csak sajnos nagyon kevés helyen.
Voltam régebben középiskolákba prevenciós órát tartani (főleg drog, alkohol, dohányzás, de más témák is szóba kerültek), és egyikbe volt ilyen egészségtan rendszeresen. Az ottani osztályok sokkal érdeklődőbbek, nyitottabbak voltak, és sokkal több alaptudásuk volt, jobban lehetett velük beszélgetni ilyen témákról

Leroi 2011.05.31. 18:26:20

@Droidfigyelő:
Senki nem küldte az apukát fontsterlingért szakácskodni külföldre. Amikor ezt az életformát választották, akkor tudhatták, hogy ez a gyermekvállalás szempontjából is körülményesebb, mint ha mindig együtt van a család. Addig nyújtózkodjunk, ameddig a takarónk ér. Erre mondják, hogy szeretkezni is és szűzen is maradni nem lehet.
Marhára nem vagyok együttérző az ilyen "amerikás" családokkal, legfeljebb a gyermeket sajnálom, aki viszont nem tehet róla, hogy a szülei ilyen soklakiak...

Droidfigyelő (törölt) 2011.05.31. 19:05:40

@Leroi:

Az ország lakosságának drámai többsége a napi túlélésért küzd, és az ember úgy él túl, ahogy épp tud. Ki tudja, hogy a posztoló és a férje milyen okok miatt választotta ezt az utat? Sanszos, hogy nem jókedvükben döntöttek így. És az is sanszos, hogy az apának könnyebb - maradni majdnem mindenben sokkal nehezebb, mint menni.

Leroi 2011.05.31. 19:09:10

@Droidfigyelő:
Értem, de akkor mindketten nőjenek már fel a feladatukhoz és hatványozottan vértezzék fel magukat a gyermeknevelés eszközeivel, amelyben a gyerek egészségének a megőrzése is jelentős szerepet kap. Az ő kényszerű különélésüknek ne legyen szenvedő alanya a gyerek.

Droidfigyelő (törölt) 2011.05.31. 19:21:10

@Leroi:

Ebből az esetből biztosan tanult az anyuka. A házipatikában tuttira megjelent a többféle lázcsillapító. Bár az adott ügyben, amennyire tudtam követni az orvosi kommenteket, a szájon át adott cucc nem volt megoldás, mivel hányt a kislány.

Leroi 2011.05.31. 19:23:33

@Droidfigyelő:
A lényeg, hogy a kicsi jól van, szerencsésen túl van a bajon, ha pedig tanult az esetből anyu is, akkor máris nyert ezáltal.

Bikli néni 2011.05.31. 20:02:55

@pretender: Az is látszik az ügyfélkapun, hogy mennyit fizetett érte a beteg, és mennyi volt még ehhez az állami támogatás.

@vkaresz6: Nem élek homeopátiás kamubogyókkal. Van olyan gyógyszerem, amit állandó jelleggel kell szednem, és ami ölég drága is, az dobja meg nagyon a végösszeget.

@Irkutszk: Köszi Irkutszk :)

Irkutszk 2011.05.31. 20:21:14

@Droidfigyelő: Ha kihányja a gyógyszert a gyerek, újra kell adni neki. Figyelni kell, hogy gyógyszerbeadás után mennyi idő telik el, illetve hogy van-e tabletta-szerűség a végtermékben.

Illetve mikor szoktunk le a hasfogókról? A szén-tablettáról meg a fehér agyagról? Nem csak a bacikat, a vírust is megköti, akkora a fajlagos felülete.

@Bikli néni: Igazán nincs mit.

2011.06.01. 10:32:29

@Leroi: @Droidfigyelő: Körülöttem is mindenki most vonul külföldre (én is), de szerintem sem lehet gyereket vállalni az Európa-turné közben, akinek meg mégis ez a vágya, utólag ne sírjon a szája, hogy milyen komplikált. Pl. egyszerű példa az enyém, nálunk a legkomolyabb akadálya a gyerekvállalásnak az, hogy 1, 2 és 5 év múlva is máshol fogok lakni és tanulni/dolgozni. Ergo ha most döntenénk úgy, hogy jöjjön a gyerek, akkor az azt jelentené, hogy Katalóniában születne, az oltásait a sváb hegyek közt kapná és oviba meg Berlinben járna.

Ismertem olyan srácot, egy nagyon rendes gyerek volt, aki elég fiatalon szakmunkásként szedte össze a pénzt a házukra, amit még én is segítettem építeni, aztán egy építkezési baleset érte külföldön, amibe a helyszínen bele is halt. Természetesen mint fekete munka még azt sem mondhatta, hogy fapapucs...

Desiderata 2011.06.01. 11:25:25

@Leroi: Külföldön élő gyerek szülőjeként elmondhatom: sok előnye is van. A srácunk már 2 nyelvet ért, két kultúrában mozog otthonosan, sokkal magabiztosabb lesz a világban. Neki már 3 évesen természetes a repülőút, és nem problémázik azon,hogy az új gyerek az oviban milyen bőrszínű.
@ReignOfdark: Én úgy érzem, teljesen mindegy,hogy hol vállalsz gyereket, hiszen a lényeg a család és nem a környezet.
Egyébként külföldön is és Magyarországon is kapott már védőoltást, és semmi probléma nem volt a két oltási rendszer együttes alkalmazásával.

2011.06.01. 12:06:35

@Desiderata: Ez hozzáállás kérdése. Én speciel rosszul vagyok a multikultitól, és nagyon elborult ötletnek tartom egymással szögesen ellentétes kultúrák egymás mellé kényszerítését. A tavalyi nyaramat Berlinben két kolumbiaival egy szobában töltöttem.

2011.06.01. 13:54:23

@Desiderata: Nagyon, nagyon egyetértek. Minden mondatoddal.
@ReignOfdark: Hát ha 2 kolumbiaival kellene egy szobában laknom, nekem is más lenne a véleményem.:-), de a kinti élet nem erről szól. Szerencsére nem kell együtt laknunk senkivel, valamint nagyon tisztelik a mások szokásait. Az ellentétes kultúrákat nem kényszeríti össze senki. A gyerek pedig jön, amikor jön. Otthon is legalább olyan komplikált az élet, ott is dolgozhat a férj másik városban, nem kell még külföldre sem menni. A gond mindenhol gond.

Leroi 2011.06.01. 18:56:12

@ReignOfdark:
Így van, meggondolandó, hogy még meg nem telepedett családba érdemes-e a korai gyermekáldás. A felelősség igen komoly, sok későbbi következménye lehet. Ezt viszont minden pár önállóan dönti el, mennyire meri vállalni. Nyilvánvaló, hogy ezt követően az előnytelen helyzetek miatti (főleg publikus) siránkozásnak nincs helye.
@Desiderata:
Szerencsés vagy és kívánom, hogy továbbra is ilyen zökkenőmentes legyen az életútja.

Leroi 2011.06.01. 18:58:07

@ReignOfdark:
Elég, ha idehaza egy fél guajiro törzs megjelenik, törzsfőnököstől a szakrendelő ajtaja előtt olykor. Máris ízelítőt kapunk az Orinoco vidékéről...

2011.06.01. 19:15:19

@Leroi: Und was wäre, wenn eines Tages... az első élmény az volt, hogy nem köszönnek. Én egy korombeli ivarérett férfitól elvárom, hogy a szemembe nézzen, és mutatkozzon be. Németül (és angolul) igazából egy tiroli tahó olasz tehénpásztor szintjén tudtak, én mindent megpróbáltam, és az ő anyanyelvükön is bemutatkoztam, de ez sem hatott. Minden áldott éjjel felkeltettek a dajdajozással, büdösek voltak a napi 2-3 óra fürdőhasználat ellenére, rendszeresen próbáltak lopni (főleg élelmiszert), asszem ekkor borult el az agyam, és Guttalaxot raktam a hűtőben lévő tejembe, kapszaicint pedig a WC-papírra. Mondjuk ez eset után az utolsó hétre feltűnően tisztelettudóvá váltak.

Komolyan, előbb egy lengyel, mint bárki Európán kívülről.

Leroi 2011.06.01. 21:03:01

@ReignOfdark:
:DDD
Az kemény lehetett, a kapszaicin.:))) Képzeld, ha használta is egyik a papírt, a másik pedig őt boldogította volna anuson...Tzzzzz...
Közös hűtőn éltem én is, igaz szimplán csak magyarokkal, a megvásárolt 500 g-os dobozos margarinból reggelre már csak 1/4 doboznyi volt, mígnem egyik dobozba behelyeztem egy papírost "Ne lopj, a k...tolvaj anyádat!" filctoll-felirattal...
Az illető felbontotta, megnézte, visszazárta és azután többet sohasem hiányzott belőle.

dioda 2013.10.25. 15:14:08

@tódór piroska: Rota-vírus: évente kb. 500 000 halálesetet okoz világszerte, persze elsősorban a fejlődő országokban. Amióta van oltás, az USA-ban "csak" 20-60 halálesetet okoz évente

dioda 2013.10.25. 16:21:31

@Hatodéves: 5 év alatti lázas gyerek ellátása (és a lázcsillapításról) Brit protokoll 2013. Csak 310 oldal.
guidance.nice.org.uk/CG160/Guidance/pdf/English

Érdemes az összefoglaló részeket (az sokkal kevesebb) átnézni. Ott így csinálják. Meg még néhány európai országban. Ez sem szentírás...
A lázcsillapítók profilaktikus adása nem védi ki a lázgörcsöt, ilyen indikációval nem szabad adni. Az ibuprofent vagy paracetamolt kapott betegek között szignifikánsan magasabb a súlyos pneumonia, A csop. Streptococcus fertőzés aránya, azonban az összefüggés jellege nem meghatározható, emiatt ezzel a ténnyel kapcsolatos ajánlás nem jelent meg. A vizesruházásnak a gyógyszeres lázcsillapításhoz képest nincs jobb hatása, azzal kombinációban sincs plusz eredményessége + az általatok említett "rebound" jelenséget, azaz a vizesruházás további hőtermelést vált ki, ezért hatása átmeneti, felnőtt önkénteseken mutatták ki klinikai vizsgálatok során. Ezért a brit ajánlás semmiféle fizikális lázcsillapító eljárást nem javasolt. És még két dolog: Consider using either paracetamol or ibuprofen in children with fever who appear
distressed. [new 2013]
Do not use antipyretic agents with the sole aim of reducing body temperature in
children with fever. [new 2013
© 2009-2015 praxis
blogszabályzat
süti beállítások módosítása