Összeszurkálták a kislány kezét

2011.04.14. 16:00

Kedves Praxis blog!

 

A kislányomat vérvételre kellett vinnem a múlt héten, mert a háziorvosunk elküldte, korábban sajnos a leletei erős vashiányt mutattak. Odamentünk reggel hétre, mert nem akartunk utolsónak érkezni. A kicsi elég stresszben volt, nagyon fél minden szúrástól, de mire odaértünk, sikerült lenyugtatnom és elfogadtatnom vele, hogy nem lesz gond, csak egy picit fog fájni.

 

 

Elég hosszú várakozást követően sorra kerültünk. Egy hölgy vette a vért, már az elején bizonyította, hogy semmi empátia nem szorult belé. Mint a pokróccal, úgy beszélt velünk. Én csak azt igyekeztem elérni, illetve arra igyekeztem megkérni, hogy legyen olyan kedves, engedje meg, hogy ott legyek a kicsi mellett. Emelt hangon közölte, hogy nem kér a hisztiből, kibírja a gyerek akkor is, ha nem leszek ott. Végül mégis belement.

 

Itt kezdődött csak azt igazi probléma. A gyerek elkezdett sírni. Ilyenkor szerintem a kedvesség volna a célravezető, a nyugtatgatás. Tudom, hogy feszített a tempó, meg kevés a pénz, de talán nem az a megoldás, ami történt, hogy megragadjuk a gyerek kezét és odarántjuk a székhez. Gyerek bömböl, én kezdek kétségbe esni, kérleltem, hogy óvatosan csinálja. A válasz, ő ért hozzá.

 

Elő kerül a szúróeszköz, gyerek még jobban megijed, próbálja magát kiszabadítani. A hölgy kiabálni kezd a gyerekkel, majd szól nekem, hogy csináljak valamit ezzel a hisztis kis "hülyével". Nyeltem egyet és mondtam, hogy adjon két percet, lenyugtatom. Ebbe belement.
 

Beszéltem a kicsivel, minden praktikát bevetettem, végre ismét megnyugodott. Leültették ismét a székbe és megkezdődött a vérvétel. Sajnos a helyzet nem hogy jobb lett volna, épp ellenkezőleg. Nem értem miért, de a hölgy egyszerűen képtelen volt vért venni, valahogyan mindig mellé szúrt.Az elsőnél a gyereknek még csak a könnyei potyogtak, de higgadt maradt, a második szúrásnál már hangosan sírt, harmadiknál már bömbölt, de egy csepp vért nem sikerült venni tőle.

 

Ekkor a vérvételt végző hölgy közölte, hogy akkor a másik karjából veszik le a vért. Na itt mondtam azt, hogy állj, elég. Erre el lettem küldve a fenébe, hogy hisztis p..csa vagyok és húzzak el a gyerekemmel együtt a fenébe. Mivel a lányom még mindig sokkos állapotban volt, nem álltam le vitatkozni, hazavittem. A gyerek keze nemsokára teljesen belilult, alig bírta mozgatni.

 

Felhívtam az orvosunkat és elmeséltem neki, mit éltünk át és hogy össze lett szúrkálva a gyerek keze, de vért nem vettek tőle. Annyit tudott mondani, hogy sajnos az ilyen előfordul, ad másik beutalót és reménykedjünk, hogy nem az illető hölgy lesz éppen. Szerencsére a következő alkalommal tényleg nem ő volt és minden baj nélkül zajlott le, egy szúrás is elég volt, nem volt kiabálás, flegma viselkedés, kedvesen bántak a kicsivel is és én is ott lehettem mellette mindenféle megjegyzés nélkül.

 

Ahogy már írtam, én mindent megértek. Azt is, hogy fáradtak az egészségügyben dolgozók, hogy nincsenek megfizetve, hogy nincsenek megbecsülve, de talán az ilyen és ehhez hasonló esetek is közrejátszanak ebben. Egy 6 éves gyerekkel nem így kell bánni, akkor sem, ha türelmetlenek vagyunk és fáradtak.

 

 

 

 

Van egy sztorija a magyar egészségügy helyzetéről? Megváratták, félrekezelték, megalázták, vagy ellenkezőleg, csupa jót tapasztalt? Küldje el történetét a praxisblog@yahoo.com címre, vagy használja megújult kórházértékelőnket!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Laliath 2011.04.14. 16:50:06

A vérvételt sajnos a hosszú várakozás és a félelem is erősen tudja hátráltatni, valószínűleg ezért nem (sem) sikerült.
Ez természetesen nem menti a hölgy viselkedését. Pláne gyerekkel szemben nem.

Még annyit tehetsz, hogy ha vérvételre kell vinni, akkor viszel innivalót és sokat itatod indulás előtt és várakozás közben is.

Káin 2011.04.14. 16:53:21

Alig várom, hogy valaki majd azzal jöjjön, hogy meg kéne nevelni a gyereket, meg nem kell hisztizni, stb.. Emlékeimben élnek nagyon aranyos, tündéri nénik, akik kis koromban vért vettek tőlem és egy a posztban szereplő hölgyhöz hasonló is. Valahogy a Tortúra c. könyv ápolónője villant be.

Káin 2011.04.14. 16:54:51

Egy gyerek, pláne ilyen pici szerintem azért tényleg több türelmet igényel.

Káin 2011.04.14. 16:57:15

@Laliath: "Még annyit tehetsz, hogy ha vérvételre kell vinni, akkor viszel innivalót és sokat itatod indulás előtt és várakozás közben is."

Megkérdezhetem, ez mennyiben segít?Én sosem ittam vérvétel előtt/alatt és soha nem volt gond.

Frankeistein 2011.04.14. 16:59:02

egyértelmű, tiszta poszt. az "doktornő" meg egy a sok fáradt és ideges orvos közül. örülök, hogy másodjára már sikerült minden.

Laliath 2011.04.14. 17:07:27

@Káin: én a laikus verziót tudom megosztani veled, de a valóban hozzáértők szerintem majd jobban elmondják. Elegendő folyadék híján a vér besűrűsödik, és nehezebb levenni. Ha valakinek "rosszak" a vénái, mint nekem is, akkor kifejezetten ajánlott "hígitani" a vért.
Általában a vérvétel előtt fél órával ajánlják egy nagy pohár víz elfogyasztását.

Káin 2011.04.14. 17:10:00

@Turchi: @Laliath: Köszönöm, köszönöm! Ezentúl, ha oda kerül a sor, biztos, ami biztos alapon inni fogok előtte. Én 23 évesen is félek a vérvételtől :D.

phoboss 2011.04.14. 17:15:19

Én is féltem gyerekként minden vacak kis szúrástól és huszonévesen sem szeretem a tűket. Gondolom, az orvosok is tisztában vannak a kisgyerekek erősebb félelmeivel, de azzal látom nem mindegyikük, hogy ha ha a fentihez hasonló helyzetben ők is idegesen, minden empátia nélkül reagálnak, azzal nemcsak a gyerek (és a szülő) helyzetét nehezítik, hanem a sajátjukat is.

Figyel Castro 2011.04.14. 17:17:00

@Káin: nagyon is sokat. Ha nincs benned elég folyadék, lehet, nem is folyik belőled a vér, már láttam ilyet. Persze nem egyszerű, mert ugyanakkor közvetlenül előtte nem ihatsz.

phoboss 2011.04.14. 17:18:29

ja és ha az én gyerekemet hülyézné le egy türelmetlen hisztis orvos, én tuti jól odamondanék neki.

alekab 2011.04.14. 17:30:45

EMLA krém /AstraZeneca/

minusz 2500 HUF
plusz 45 perc

noirA 2011.04.14. 17:33:38

Nekem is volt már rossz tapasztalatom vérvétel során. Elég nehéz tőlem vért venni, valahogy nem találják a vénámat. Egy bizonyos vérvételnél sem találták, erre lecseszett a nővér, hogy miért nem ittam előtte vizet, ha tudom, hogy hajlamos a vénám összeesésre. (nem biztos, hogy ezt a szót használta, már nem emlékszem pontosan).
Elég rosszul esett, mert ad 1. soha senki nem mondta előtte, hogy sok vizet igyak vérvétel előtt, ad 2. sajnos nem is voltam jó lelki állapotban ugyanis egy vetélés utáni vérvizsgálaton voltam. Egy értékre volt kíváncsi az orvosom, amiből meg tudta állapítani, hogy teljesen kiürült-e az abortum. Ugyanis nem szívesen mentem volna befejező küretre.
Megittam 2 pohár vizet, vártam 10 percet, majd újra próbálkozott. De végül a kézfejemből vette le a vért. Szerencsére előtte nem szurkálta össze a karomat.
Na mindebből azt akartam kihozni, hogy ha nekem felnőtt létemre rosszul esett a lecseszés, el tudom képzelni szegény kislány mit élhetett át.

P75 2011.04.14. 17:50:08

@Káin: feltölti a vénákat, sokkal könnyebb lesz megszúrni.

El Visco Stello (törölt) 2011.04.14. 17:50:49

Én megmondtam a gyereknek, hogy "nézd meg, mekkora benga, ez így is úgy is leveszi a vért, ha nem vigyázunk, még tőlem is." Jobb, ha kussban marad, akkor 10 másodperc és menekülés. Úgy is lett.

Bikli néni 2011.04.14. 18:14:26

Szegény gyerek :( Bunkó vérszomjas nőszemély! Pedig ma már a felnőttekkel is normálisan viselkednek sokszor, feküdjön le, el ne ájuljon... aztán nekem sosem akarják elhinni, hogy se lefekvésre, se fejem elfordítására nincs szükségem. De azért egy ilyen kis gyerek... Látott már egyáltalán valaki olyan kisgyereket, aki nem fél a tűtől?
És az a legnagyobb baj, hogy pont az ilyen élmények miatt a gyerek felnőtt korában is be lesz tojva a vérvételtől.

Hkd90 2011.04.14. 18:14:46

Az én lányom 3 éves, mikor tüdőgyullaádssal kórházban kötöttünk ki, szintén csak hatalmas ordítás mellett tudtak vért venni tőle, hiába próbálkoztam bármivel, hogy lenyugtassam, csak szabadulni akart, emiatt ugye le kellett fogni, ami miatt csak még jobban ordított... Előre félek, hogy ha hamarosan ki kell venni az orrmanduláját, előtte megint menni kell... Valakinek valami tanács? Bár nem hiszem, hogy a legutóbbi ilyen helyzet után bármivel is meg tudnám győzni hogy ne ugyanígy reagáljon... de hátha...:)

El Visco Stello (törölt) 2011.04.14. 18:18:36

@Hkd90: Ha Bp-i vagy, vidd a BGyK-ba. Nagyon profi és szuper banyák, hatalmas rutinnal. Minden kölyök ajándékot kap. Megnyugtató környezet stb. Előfordulok arra gyakran, de nem hallani sírást.

adamantium 2011.04.14. 18:20:21

a gond azzal van, hogy sok gyermeket a doktor bácsival, a szurival ijesztgetnek. én ezt nem tartom etikusnak sem meg persze kifizetődőnek sem. így a gyermek orvos/nővér viszony az tényleg a neveltetés kérdése. ne mondja nekem senki, hogy valaki aki nem volt soha orvosnál, és nincs az orvos negatívan lefestve előtte, félne attól. miért félne, hisz direkt negatív élménye nincs vele kapcsolatban, ezért nem is félhet tőle, ugyanis a gyereknek nincs félelemérzete, nem fél a mély víztől, nem fél a kamionoktól, a magasságtól meg hasonlók, mi neveljük beléjük a félelmet.
a gyermekkel türelemmel kell lenni, de ha napi 200 vért kell levegyen a nővér akkor nincs ideje fél órát foglalkozni egy beteggel.
akinek rossz vénái vannak annak sajna, saját érdekében kell tenni valamit ez ellen. ennek egyik jó módszere a víz ivás, csak ne legyen hányás belőle. lehet lógatni előtte a kezet, meg értágítóval befújni, bekenni.
és akkor térjünk vissza a pénzhez, mert ebben is jelentős minőségi javulást okoz a sok pénz :D
pl: www.veinlite.com/
www.venoscope.com/store/storefront.php
nekünk van egy ettől kicsit komolyabb gép az intenzíven, fantasztikus :D

Desiderata 2011.04.14. 18:23:39

Az EMLA krém parasztvakítás, Bakela.

@Hkd90: 3 évesnél nagyon nehéz. Seb varrásánál csináljuk azt,hogy kis midazolam cseppet kap, amitől bekábul, és lidocainos gézzel helyileg érzéstelenítjük. De egy vénázáshoz midazolam cseppet adni? Azért ahhoz túl kockázatosnak találnám.

El Visco Stello (törölt) 2011.04.14. 18:35:26

@adamantium: Sosem fogod elhitetni a gyermekkel, hogy a vérvétel jó. A legnagyobbat benned fog csalódni.
A vérvétel - meg még számtalan orvosi beavatkozás - szar. De az érdekünkben történik és mielőbb túl kell esi rajta. A továbbiakban pedig igyekezni kell egészségesnek maradni, hogy ne legyen rá szükség. Mi így álltunk hozzá és bevált. Mondjuk bátor kisfiúk voltak.

El Visco Stello (törölt) 2011.04.14. 18:38:53

Az is igaz, hogy mindig nekem kellett ezeket a kellemetlen dolgokat intézni, mert az édesanyjuk ijedelme rájuk is ráragadt.

sárga nyúl 2011.04.14. 18:47:18

@Desiderata: Ez a midazolam az az orrcsepp, amit altatás előtt adnak a gyerekeknek? Az valami egész súlyos, a gyerekem olyan volt utána, mint aki valami komolyabb drogot kapott volna. Ilyesmit sebvarráshoz??? Nem fordul le tőle a székről/ágyról a gyerek?

Hkd90 2011.04.14. 18:50:08

@El Visco Stello: Igen, bp-iek vagyunk, utánanézek, és köszönöm!

Desiderata 2011.04.14. 19:18:02

@sárga nyúl: nem tudom,hogy orron át adható -e, mi szájon át adjuk. És igen, olyan,mintha bedrogoznánk. De nem fordul le, mert nem adunk annyit. Az ilyen gyógyszerekből különböző mennyiségűt lehet adni, és azzal különböző hatást érünk el. Ettől csak kellemesen lebeg a gyerkőc és simán hagyja,hogy megvarrjam. És mivel ez a gyógyszer megakadályozza,hogy emlékezzen arra,hogy mi történt vele, ezért nem fog félni legközelebb se az orvostól.

frutella 2011.04.14. 20:28:13

@Hkd90: El Visco Stellonak igaza van. A Budai Gyermekkórházban (bár néha sokat kell várni), de valóban nagyon tündéri nővérek veszik a vért. :-)

SusanneF 2011.04.14. 20:43:32

Az én leányom 3 és fél éves korától komoly asztmás volt,sokszor kapott vénás injekciókat,persze,vérvétel is volt többször...
Az én tapasztalatom szerint a legfontosabbak:
-Őszintén elmondani,fájni,szúrni fog,mintha egy nagy szúnyog csípné meg.
-Fontos,hogy ne mozduljon el!
-Ha anyuka alkalmas rá,akkor vegye komolyan,hogy határozottan fogja meg a karját,vagy fogja le addig a gyereket!
-Ha anyuka nem igazán partner,akkor tényleg jobb,ha a szakszemélyzet végzi!
-SOHA nem ijesztgetjük dr.bácsival,fehér köpennyel,tűvel a gyereket!
Be lehet ígérni kis ajándékot,ha ügyes,és hős lesz!
-A legtöbb laborban ki is van írva:Gyermekeket és kismamákat soron kívűl fogadnak-éljünk a lehetőséggel!

Különben van kivétel:az én másik lányom épp ennyi idősen harcolt azért,hogy NE teblettát vagy szirupot kapjon,HANEM injekciót,ha már muszáj antibio.
És láss csodát:egyszer sem sírt!

Ha van rá mód,vigyük magunkkal vérvételre,véradásra,lássa a példát,amit ismer és látott már,hogy lesz,attól kevésbé fél!

2011.04.14. 21:55:32

A posztban a legérdekesebb kérdés, hogy az anyuka mit tett azért, hogy az erős vashiány csökkenjen, illetve az csökkent-e. Egy szimpla microcytás hypochrom anaemiával egyéb tünet hiányában lényegében fölösleges szurkálni a gyereket, a nők jelentős részének is ilyen vérszegénysége van. Brokkoli, husi, máj, és nem is kell más. Ha gyógyszerekre esküszünk, én a Feroglobin B-12 -t ajánlom (www.kertvarosipatika.hu/kvpt01012942.html).

bakela 2011.04.14. 22:37:39

@Desiderata:
Tulajképp, ahogy visszaemléxem egy öreg koraszülöttes nővérre:
Nem is értem, miért nem használjuk ki ilyen esetben a centrifugális erőt, ill. a gravitációt.
Fejjel lefele meglóbálva, még a vágott kacsának is be lehetne surrantani a szürke branüle-t.
Csak egy hypomochlion kellene a plafonba.
;-)

bakela 2011.04.14. 22:44:39

@bakela:
Jó, hogy szóltál, má' kesz'tem mexokni az új identitásomat.
Bár nincs motiváció szegény bakelának: Mikor jön má' uj'jra egy oj'jan igazi köcsögtapír proszt/ó/?

bakela 2011.04.14. 22:45:53

@bakela:
Egy próbát megér:
FOJTAT

Irkutszk 2011.04.15. 03:24:26

Szerintem anyuka is hibás a történet kimenetelében. Semmit nem tett azért, hogy a gyerek azt lássa: ennek így kell történnie. Persze, hogy úgy látta, hogy lehetősége van elkerülni a szituációt, és mindent meg is tett ezért: sírt, hisztizett, nem adta a karját. Elhiszem, hogy elsősorban a gyerek érdekeit védi, de mivel teszi ezt jobban? Azzal, hogy folyamatosan szembehelyezkedik a neki unszimpatikus nővérnek, vagy azzal, ha a lehető legrövidebb idő alatt, a lehető legkevesebb sérüléssel végigélik a vérvételt?

Elfogadom, hogy anyuka is a lehető leggyorsabban-legegyszerűbben szerette volna legtudni a nem szeretett, de kötelező köröket, de ezt az elején nagyon elrontotta, mikor nem állt a nővér mellé, hanem a gyereket pártolta saját bizonytalanságában. Az én véleményem szerint nagyon sok ellenállást épített fel a gyerekben abban a pár pillanatban.

Dusan (törölt) 2011.04.15. 06:31:53

Ez nem a fáradtságról, meg a pénzről szól, hanem arról, hogy ha valaki egy tetves szemétláda, akkor az és kész, nincs mit tenni, esetünkben a nővér persze, de Kedves Anyuka, Ön peig igenis hibás abban, hogy első momentumnál, amikor már elkezdett "nem empatikus módon", hanem állat tahó módra viselkedni, abba a pillanatban fordultam volna sarkon egy szó nélkül.
Rángatja meg lehülyézi a gyereket!!!??? Az a minimum, hogy úgy kentem volna a falhoz a tetűt meg törtem volna szilánkosra a kezét, hogy egy életre megjegyezze, és ugyanazzal a lendülettel szétepereltem volna, hogy min. az állását veszítse el és a hűvösön csücsüljön utána pár hónapot. Ennyi.
Hogy merészel hozzányúlni a gyerekhez, meg rángatni!!!???

Anyuka, at Ön további felelőssége ott van, hogy nem jelentette fel hivatalosan a "dolgozót", ezáltal pedig Ön szándékosan veszélyezteti a többi gyereket, akiket ez a pszichopata féreg kezel. Azonnal jelentse fel!

különvélemény 2011.04.15. 07:11:58

Bakker, minek nevel gyereket az olyan, aki összefossa magát ha meglát egy fehér köpenyt?

Vésse már a sok lúzer az eszébe:

Magyar Orvosi Kamara

Általános ügyfélszolgálat, etikai ügyek
Telefon: + 36 (1) 269 4390
Fax: + 36 (1) 428 0734
E-mail: etika@mok.hu

soymilk (törölt) 2011.04.15. 07:14:40

A következő sorokat abszolút segítő szándékkal írom a szülőknek, hiszen őket is fel kellene felkészíteni arra, hogy mi várható, amikor a gyereküket vérvételre viszik. Sokszor a szülők totál stresszben vannak ettől, megjegyzem teljesen érthető. Borzasztó érzés, hogy a gyerekednek fájdalmat okoznak és nem tudod enyhíteni, átvenni.

Az első kérdés, amit tisztázni kell magában a szülőnek: feltétlenül kell-e a vérvétel, ezt az orvos el tudja magyarázni. Ha igen, akkor muszáj erőt venni magukon és bármennyire is szörnyű érzés, azon kell lenni, hogy minél előbb sikerüljön.

Ezt több módon lehet elősegíteni.

Egyrészt, ahogy fent mondták, itatgatni kell a gyermeket. Vérrel teli vénákból sokkal könnyebb vért venni.

Amennyiben a gyermek életkora lehetővé teszi, el kell neki magyarázni, hogy mi fog történni. Annyit, hogy kicsit fájni fog, de ha ügyesen tartod a kezedet, akkor hamar túl leszünk rajta, utána elmegyünk a játszótérre, kapsz egy csokit, stb.

Van olyan életkor illetve van olyan típusú kisgyermek, akinél semmilyen magyarázat nem használ és sajnos mindenképpen sírásba és tiltakozásba torkollik a dolog és az idő húzás a magyarázatokkal, könyörgéssel, alkudozással csak ront a helyzeten. Sajnos ilyenkor le kell fogni a gyermeket és gyorsan túlesni rajta.

Ilyenkor a szülő nagy segítség lehet, ha határozottan tud ebben segíteni, de ha ezt nehezen viseli, jobb, ha addig kimegy és a szakképzett nővérek segítenek.

És nem utolsósorban nagyon fontos a szülő részéről a partnerség. Sajnos az asszisztens, nővér, orvos is ember és a szülő szorongását bizony átvesszük. Frusztráló, ha minket hibáztatnak, kiabálnak, elégedetlenkednek velünk, ez jelentősen csökkenti a teljesítményünket. Egy amúgy jól szúró embert is zavarhat ez annyira, hogy nem fog sikerülni a vérvétel. Ilyenkor egy kis szünet és lehiggadás jót tud tenni.

Nem utolsó sorban: vannak olyan gyerekek és felnőttek, akiknek nagyon el vannak dugva a vénáik és nehéz megtalálni. Ha már történt sikeres vérvétel, érdemes megjegyeznie a szülőnek, hogy melyik véna működött és együttműködően figyelmébe ajánlani a következő vérvételt végző személynek, nagy segítség tud lenni és a legtöbben megköszönjük.

Kitartást minden szülőnek a gyermekeik vérvételeihez.

Mágia 2011.04.15. 07:24:52

@Irkutszk:

Na igen... ezt írja:

"Gyerek bömböl, én kezdek kétségbe esni, kérleltem, hogy óvatosan csinálja"

Gyerek bömböl, anyuka, bömböl, ettől gyerek még jobban bömböl...

különvélemény 2011.04.15. 07:28:56

@El Visco Stello: "Sosem fogod elhitetni a gyermekkel, hogy a vérvétel jó."

Az én első vérvételemen, amire még vissza tudok emlékezni, nem volt semmi gond.
A nővérke kedves volt, a szúrást alig éreztem, nem szúrta át még 8x vérvétel közben a vénámat, stb.

pocokpocok 2011.04.15. 07:40:32

sziasztok!
ugyanez a problémám volt fél évig az egy-másfél éves picúrral, mégsem mentem senkihez sírdogálni: meg kell csinálni, és kész.
utálom a túlérzékeny anyukákat, sír a gyerek, oké, sír, rossz neki, neked: de kell: ha vashiányos marad -ha jól tudom- a vörösvérsejtek túl aprók lesznek, baj lesz az O2 szállítással, ergo a gyerek nem fejlődik kellő ütemben: és ez még csak egy dolog.
nálunk egyszer volt olyan, hogy 3-an fogtuk, egy a lábát, egy a karját, én a felsőtestét.
amúgy ha halkan mondókázol neki lassan ilyenkor-suttogó-, az bejön, ált. nem dobálja magát.
ne dramatizáljuk már túl, ez csak egy vérvétel könyörgöm: lehet ennél még százszor rosszabb is(ne legyen)
(most lehet köpködni, hogy érzéketlen anyuka vagyok, de szerintem inkább realista:)

pocokpocok 2011.04.15. 07:46:03

@El Visco Stello: "Sosem fogod elhitetni a gyermekkel, hogy a vérvétel jó."

én pl. szeretem:)-tudom, mazoista-
az eredményt is szeretem várni, böngészgetni, mint kis laikus(pl: sok fehérvérsejt, gyulladás)
anno azt hiszem a biológia szeretete segített, mert érdekelt, ami történik.
egy ekkora gyereknek én beszerezném, az Egyszer volt az élet sorozatot, hogy érdekelje, mi folyik.
a mai napig nyugodt szívvel nézem a vérvételem, de ismerek olyat, aki már ha tűt lát a tévében pánikol, élőben meg a fertőtlenítő szagára elájul, és szívritmuszavarral vizsgálják, fektetik egy héten keresztül..

batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2011.04.15. 07:50:05

Amikor a lányom párhónapos volt, és laborba kellett vinnem, vérvétel. Utána már akkor is bömbölt, ha fehér ruhába közeledett feléje valaki.

pocokpocok 2011.04.15. 07:51:15

@ReignOfdark: szimpla vashiány: az én gyerekem gyakorlatilag fél évig nem volt hajlandó semmilyen formában húst, májkrémet enni, a zöld zöldséget utálja.
a sokadik kísérletezés után fél éve alatt jutottunk el a bundáskenyérhez, vmint a "szegedi" párizsihoz-gyártót nem írok, nem reklám-.a doktornőnk javasolta még az igazi málnaszörpöt-drágább, nem az édesítős-, mi maltofert szedtünk, fél évig.

amit még megtehetsz 2011.04.15. 08:02:23

Azért azt nem hiszem el hogy valakit csak úgy "lehülyepicsáznak" egy vérvételen. Ez nem túlzás kicsit?
Az olajos magvakban pl. dió, mák (igen igen!) is van vas, mivel teljesértékű ételek.
Ja és a növényi táplálékból származó vas jobban hasznosul mint a tablettás, mivel a vas hasznosításához sajnos elengedhetetlen a réz is.

Simet 2011.04.15. 08:12:07

Szerintetek ez a nővér, ha kétszer ennyit keresne, kedvesebb lenne?
Nem hinném...

thbogyó 2011.04.15. 08:19:49

Mindhárom lányom átesett már vérvételen, de szerencsére ilyen helyzetbe nem kerültünk. Lehet, hogy mázli volt, vagy nem tudom, de mindig nagyon kedvesek voltak velünk vérvételen. Sőt, nálunk az SZTK-ban az a szokás, hogy a gyermekekkel nem kell órákat várakozni, mert előreveszik Őket. Kedvesen beszélnek a gyerekekkel is, szüleikkel is, igyekeznek elterelni a gyerkőcök figyelmét. Nem szúrnak feleslegesen, előtte feltérképezik a lehetséges vénákat. Egyik gyermekem sem büszkélkedhet azzal, hogy szuper vénái lennének, rendszerint rá kell szánni 5-10 percet, hogy megtalálják, de eddig még mindig 1 szúrásból megúsztuk. Nem volt sírás sem. Utána mindig választhattak valami apróságot a játékos kosárkából.
Az más kérdés volt, mikor szegényeket kiszáradva vittük kórházba, akkor sajnos többször is meg kellett szúrni őket, mire találtak használható vénát, amibe a branült be tudták helyezni, de akkor is végtelenül kedvesen és türelmesen bántak velük.
Nekem az az alapelvem, hogy mindig elmondom a gyerekeknek, hogy mi fog velük történni, hogy egy-egy beavatkozás igenis fájni fog, de ott leszek mellettük, szoríthatják a kezem...stb. S közben folyamatosan dicsérem őket, hogy milyen ügyesek, bátrak. Persze, félnek ők is, de mégis együttműködőek.

zsoci 2011.04.15. 08:20:44

Tisztel erre járó orvosok!

Mesélje már el valaki, hogy magyarországon miért ekkora cirkusz ez a vérvétel ? Miért kell hajnalban menni, sorban állni stb.

Külföldön ez nem így megy. Ott a saját orvosod leveszi helyben és küldi a laborba. Az étgyomorra kitételt sem értem. Tőlem is vettek már vért és az orvos simán közölte, hogy nugyodtan ehettem ihattam volna, csak cukrosat ne, mert az valamelyest befolyásolja a vércukrot ( nem ezért vettek vért, csak rutinból ). Ha valaki a sürgőségin köt ki ott is vesznek tőle vért és abból is korrekt eredmény van mindegy mit evett ivott . Akkor mire ez a cirkusz?

Miért van az , hogy nálunk mindnere tudnak valami felselges agyonszabályzott hülyeséget kitalálni ?
A gyerekhez csak egyet szeretnék hozzátenni, azért a post szereplője már 6 éves volt, vele már lehet értelmesen beszélni. Persze ez semmit sem változtat a laboros hozzáállásán, az kriminális.

thbogyó 2011.04.15. 08:24:45

A kedvencem a középső lányom 6 éves kötelező oltásán történt meg. Megyünk be a rendelőbe - persze a lánykám kellően kiokosítva, hogy oltást kap, mert vannak csúnya betegségek, amik nagyon sok bajt okozhatnak, amiket jobb megelőzni. Verka így köszönt a doktornéninknek: "Szia Doktornéni, a jobb kezembe szúrhatsz, a másikba nem, mert azt a tesóm megharapta. Csak gyorsan szúrj, mert menni akarok játszani. Köszi" Nagy vigyorgások közepette fél perc alatt túl voltunk az oltáson :)

kerdöjel 2011.04.15. 08:29:18

@ReignOfdark: Az én gyerekem meg koraszülött volt, 29 hétre született. Hiába adtam neki májat, spenótot, sóskát rendszeresen. Megvolt a bevitel, és mégis. Hidd el, a legtöbb szülő mindent megtesz a gyerekéért.
A hosszú ideig szedett Maltofer állította be normál szintre a vasat.

batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2011.04.15. 08:44:31

@különvélemény: Azt azért ne feledjük el, hogy azzal hogy valakinek gyereke születik, attól még nem válik azonnal olyan szülővé, aki mindig mindent tud, és mindig tökéletes reagál. Tanulni kell a szülőséget is, és az nem hónapok alatt alakul ki. Visszagondolva, én is rengeteg balgaságot követtem el az első gyerekemnél. Sőt még a többinél is előfordult. Szegény kislányom volt a tanuló pénz:)

batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2011.04.15. 08:46:42

@batgirl: És abban az időben nem volt internet, megpróbáltam különböző könyvekből felkészülni az anyaságra, és emlékszem olyanra, amikor őrülten lapozgattam egy könyvet, hogy mit is kell csinálnom.

Minerva12 2011.04.15. 08:49:40

Különvélemény kösz az infót.
Igen, azt hiszem ez a nőszemély, a vért vevő is max akkor fog megváltozni, ha nem itt irogatunk az ilyen bunkókról, nem szájkaratézunk, hanem hivatalos panaszt teszünk. Pl. mert lehülyézett valakit.
Egy hatévest..
A másik: köszi a hasznos infót, hogy az éhomi vérvétel egy felesleges hülyeség ha nem a vércukor szintet vizsgálják...

ultramega o.k. 2011.04.15. 08:58:54

@zsoci:

"Miért kell hajnalban menni, sorban állni stb."

Nem kell. Még senkit sem zavartak el, mert 9-re ment és nem ül ott 6 óra óta, egy amúgy fél 8-kor kezdődő procedúrára várva...

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2011.04.15. 09:00:31

Az ilyen surmó, gyerekkel kegyetlenkedő egészségügyist először is addig verném, amíg mozog, utána a tőlem egszokott hangnemben, hogy szokja, megmagyaráznám neki, hogy kevés keresnivalója van az ápolás iparágban, végül lerugdosnám egy uránbánya tárnájába. És akkor még finom voltam. Sajnos igen sok dolgom akadna.

zsoci 2011.04.15. 09:03:33

@ultramega o.k.:
Na pont ez az. miért nincs egész nap labor ? Mert nincs. Ahol én láttam ki volt írva hogy (kb) 8 ig vérvétel, 12-14 leletkiadás. ?

firpo88 2011.04.15. 09:07:07

@különvélemény: szerintem a 'jó' meg a 'nem volt semmi gond' között azért nagy a különbség.
Ráadásul a gyerekek között is nagy a különbség, az egyik ducibb, nehezebb a vénát megtalálni, bár a poszt szerint a másik nővérnek jobban ment.
@Máгia: -nak is teljesen igaza van, a szülő pánikja hatványozottan hat a gyerekre.
Szerintem (is), ha a szép szó nem használ, nem érdemes vég nélkül könyörögni, hanem le kell fogni a gyereket és mielőbb túlesni rajta, nem az agóniát nyújtani.

Azért szerintem a rend kedvéért hozzá kell tenni, hogy a "hülye", illetve a "a hisztis picsa" használata túllép minden tolerálható határt.

amd 2011.04.15. 09:10:13

@zsoci:
A mi gyerekorvosunk leveszi a vért a gyerektől a rendelőben. A gyerek nem parázik, kap sok dícséretet meg kekszet... Az én feladatom csak hogy gyorsan elvigyem a laborba a vért a rendelőből. Ez így nagyon jó a gyereknek. S ez is Magyarország....

ultramega o.k. 2011.04.15. 09:13:58

@zsoci: laborban általában fél 8-kor kezdenek, úgyhogy az valami speciális hely lehet, ahol maximum 20 páciens fordul meg egy nap, vagy harmincan veszik a vért egyszerre, hogy végezzenek azzal a 150-200 emberrel, aki mondjuk egy átlagos vidéki kórházban naponta vérvételre jön. Itt nálunk (ha jól emlékszem) fél 11-ig szúrnak.

zsoci 2011.04.15. 09:15:12

@amd: Ez a normális. Miért nem így van mindenhol ?

Csak nagyn csendben, nagyon zárójelben jegyzem meg hogy azért a a nagyobb rendelőknek lehetne saját laborjuk is . Tudom pénzkérdés...)

amd 2011.04.15. 09:23:06

@zsoci: Talán azért nem így van mindenhol, mert kényelmesebb a háziorvosnak aláírni egy beutalót mint levenni a vért. Az annyi macera...

Desiderata 2011.04.15. 09:23:06

@bakela: basszus:DDDDDDDDDD
De amit Adamantium írt az a venobizbasz kereső, az tetszik, egy olyant be kell szereznem.

Tower13 2011.04.15. 09:25:49

@Káin: Nekem nem sok gondom volt a vámpírokkal (így hívtuk őket, ami nem szép, de ők is vért vettek el, és szúrtak :D) Igaz akadt amelyik nem volt igazán profi. Egy volt amelyiknek nem ment a vérvevés/véna eltalálás (asszem jól mondtam, hogy véna). Ez egészen 2 hónappal ezelőttig volt így. Akkor máshova kaptam beutalót, nem a szent jancsiba. Érdekes volt látni, hogy amint kihalatszik egyik vérvételes nő hangja, többen elsápadnak azok közül akik odajárnak és indul a sutymorgás. Majd többen elmentek inkább. Én hozzá kerültem.. Háát .. végül is nem nagyon zavart engem, 3 szúrással végeztünk is. Ebből egy nem az ő hibája volt, mert inkább visszahúzta a tűt, miután az egyik fiola leesett. elment egy másikért. Legurúlt az asztalról. Velem nem volt bunkó. Igaz a nők féltek tőle. (talán csak fóbia.)
Mindenesetre régen úgy vettek a kisgyerektől vért hogy a szülő ölében ült. Ez kicsit megnyugtatta a gyereket. (kisgyereket) Az meg hogy ki a hisztis picsa a szereplők közül? Szerintem nem az író.

pushpang (gyilkos ukrán harcidelfin) 2011.04.15. 09:26:01

@adamantium: "a gond azzal van, hogy sok gyermeket a doktor bácsival, a szurival ijesztgetnek. én ezt nem tartom etikusnak sem meg persze kifizetődőnek sem. így a gyermek orvos/nővér viszony az tényleg a neveltetés kérdése. ne mondja nekem senki, hogy valaki aki nem volt soha orvosnál, és nincs az orvos negatívan lefestve előtte, félne attól. miért félne, hisz direkt negatív élménye nincs vele kapcsolatban, ezért nem is félhet tőle, ugyanis a gyereknek nincs félelemérzete, nem fél a mély víztől, nem fél a kamionoktól, a magasságtól meg hasonlók, mi neveljük beléjük a félelmet"
Tökéletesen igazad van. Mindig összerándul a gyomrom és a szemöldököm, amikor azt hallom a felnőttektől, hogy ha rossz leszel, nem fogadsz szót, stb., akkor jön a doktorbácsi/-néni a szurival. Mint büntetés, retorzió. Miért kell, hogy rettegjen a gyerek az orvostól, a kezelésektől? A 3 éves kislányunkat, ha a rendelő közelében járunk úgy kell "lebeszélnünk" arról, hogy NE menjünk a doktornénihez, annyira nem fél tőle, sőt ha néha mégis muszáj, akkor ajándékot (kis műa.figura, ceruza stb.) visz mindig neki. Pedig még csak nem is az az ütyürüpütyürözős típus az a doktornéni, sőt néha elég morgós, de mindig határozottan és korrektül bánik a kicsikkel. Hálistennek vért csak pici korában kellett venni tőle, remélem, hogy nem is kerül rá sor még sokáig és azt is remélem, hogy azok után is megmarad a bizalma. És továbbra is az orvosi táska, meg az orvosos-gyógyítós játék marad a kedvence. :)

Tower13 2011.04.15. 09:27:00

@Káin: Annyiban segít elméletben hogy nagyobb nyomás alakul ki a vérrendszerben és könnyebben talál vénát.. (persze, hogy ez városi legenda-e vagy sem azt én nem tudom)

amd 2011.04.15. 09:29:03

@pocokpocok:
Én is maltoferrel kezdtem a vaspótlást, de a hajlatokban kisebesedett a gyerek bőre tőle, a gyerekorvos ajánlatára átváltottunk a nyers céklalére.
Ha nincs otthon gyümölcs centrifúga akkor a hagyományos üvegreszelőn is elő lehet állítani, csak kicsit több izommunkát igényel. Viszont minden benne van ami a vas felszívódásához kell...

pocokpocok 2011.04.15. 09:36:07

@amd:
a cékla csak kb 5-6 alkalomig ment.
de köszönöm a segítséged.
mára a mindennapi bundikenyér meghozta a hatását, meg az olajosmagvak: este együtt tökmagolunk:)nálam nem voltak mellékhatásai a maltofernek, bezzeg a víznek!
ekcémás volt tőle a gyerek. ha parasztul hangzik, ha nem, mi csak egy héten 2* zuhanyzunk, és elmúlt az ekcéma!!
az orvos is nagyot nézet, mennyit változott tőle a vérkép!

Tower13 2011.04.15. 09:38:22

@Irkutszk: Ellenvéleményem van...
Az anyukának a gyerek mellett a helye.
Ha megkérdezem a nővérkét, hogy benn maradhatok-e, akkor azért teszem, mert így nugodtabb a gyerek. Erre lehet mondani szépen: "inkább ne, mert csak aggóddóbbá teszi." És akkor anyuka kimegy. De ha durván beszélne egy gyerek szüleivel, akkor a gyerek máris fél. Plusz értsük meg, nagyon sok gyerek fél az idegenektől, ha még valami gyanús is van nála... Főleg egyébként a leánygyermekeknél láttam ezt a problémát. Na az ilyeneket rángatni.. Mondjuk az én gyerekemet próbálja meg rángatni.. Gyórsan vége lenne a látogatásnak, de még hűvösvölgyi végálomáson is hallanák a véleményemet. A nővérkének meg nem kéne dajjer a köv 5 évben.

Vad.Korte (törölt) 2011.04.15. 10:07:12

Kórház neve, osztály neve, nővér neve. Tessék csak megkérdezni, lépéseket tenni! És ide is kiírni! Lehet valaki ügyetlen, én is találkoztam már olyannal. Emberek vagyunk, hibázunk. De így nem lehet egy pácienzssel viselkedni, főleg nem egy gyerekkel.

atiro 2011.04.15. 10:12:19

Életem legjobb és legkedvesebb laborosával a Madarász utcai gyerekkórház laboratóriumában találkoztam, Jutka néninek hívták. Tavaly voltunk nála a kétéves kisfiammal, nála kedvesebb embert lámpással kell keresni.
Higgyétek el, hogy nem vagyok egy érzelgős típusú férfi, de majdnem könny szökött a szemembe, olyan empátiával bánt a kisfiammal, aki persze később még egy jópárszor vissza akart menni "Jutka néni"-hez :) A vérvétel végén megkerestem és megköszöntem neki, elmondtam, hogy az ilyen emberek, mint ő, adják vissza a hitemet/hitünket a magyar egészségügyben. Ennyi a történet, még egyszer köszönöm, Jutka néni!

Tíz:59 2011.04.15. 10:30:41

Te sem lehetsz valami eredményes szülő,ha a gyerekedért nem tudsz kiállni!! Nekem nem tudna olyan indokot mondani egy orvos sem amiért magára hagynám a gyerekemet ilyen helyzetben,amikor nyilvánvalóan fél!!!Nem írtad mennyi idős a gyereked,feltételezhető hogy 10 év alatti
,de van akinek 40 évesen is kicsilánya a gyereke!!
idézet a szövegböl.
"hogy legyen olyan kedves, engedje meg, hogy ott legyek a kicsi mellett."
Egyébként meg kamu ez a sztori,mert nincs olyan hogyx kiskoru gyermek mellett nem lehet ott a szülő ilyen esetben,nem ismerek olyan orvost aki maga ellen dolgozna,azzal,hogy a szülőt kizárja ilyenkor a dologból.

Sokorai_Atala 2011.04.15. 10:39:55

Szeretém megjegyezni, hogy a János Kórházban (amit egyébként sokan bírálnak) nagyon jól szervezetten csinálják a reggeli labort, igaz sokan vannak, sorszám, többen veszik fel az adatokat, többen veszik a vért. Sorra kerülsz, megcsinálják, indulsz. Igaz a szokásos nyugdíjas néni berongyolt mindenki előtt, sorszám nélkül egy testcsellel, majd mikor kb 20 perc múlva távoztam, még ott traccsolt a bejáratnál feledve bokros teendőit, ami miatt nem ért rá kivárni a sorát:)

Betelgeuse-2 2011.04.15. 11:06:55

Nem hiszem, hogy minden úgy történt, ahogy a blogoló leírja. Az alapszituáció meglehet, igaz, de a körítés nem. (Előrebocsátom, hogy én férfi vagyok.) Nem hiszem, hogy a nővér a kislányt "hisztis kis hülyé"-nek nevezte. Ha valaki ilyet mondana a lányomról nekem, akkor feltöröltem volna az illetővel a padlót, de hogy azonnal kivertem volna a balhét a főnökénél, az tuti. Szóval nem életszerű, hogy lehülyézik a lányomat, és én még ott maradok próbálkozni. Aztán: a végén engem nevez "hisztis picsának". Ha az én feleségemet nevezné egy ápolónő a szemébe mondva hisztis picsának, akkor ott vér folyna (és nem a nejemé). Ez a nő meg szó nélkül lenyelte, hogy lehisztispicsázták? Nem hihető, nem életszerű.

2011.04.15. 11:08:55

@pocokpocok: A vashiánynak több vizsgálati paramétere is van. Én microcytás (kissejtes) hypochrom (kevés vastartalmú) anaemiáról (vérszegénységről) írtam. Ez szimpla esetben, egyéb tünetek hiányában kezelhető vas pótlásával. Az, hogy a gyerek mit eszik meg, arról sajnos nem tehetek, de ha nem eszi meg a husit meg a többit, akkor pár éven belül nem a vérszegénység lesz a legnagyobb baja.

@kerdöjel: Igen. Ha krónikus vashiányos vérképzése van valakinek, akkor arra nem hat szimplán a bevitel. B12 és folsav pótlásával lehet valamit elérni.

allegretto23 2011.04.15. 11:10:50

@pushpang: Ritkán járok erre (mert orvoshoz sem sűrűn és eddig mindig elégedett voltam), de erre azért hadd mondjam el a saját tapasztalatomat. Az amúgy mindenkihez barátságos és közvetlen fiam, amikor meglátott egy fehér köpenyt gyakorlatilag születésétől kezdve üvöltésben tört ki és ordított, ameddig látta... egészen kb. 6-7 éves koráig, ameddig észérvekkel hatni lehetett már rá ÉS egy nagyon kedves gyermekorvost sikerült találnunk. Nem mindenki egyforma, és hidd el, hogy az 5-6 hónapos gyereket nem rémísztgettük az injekcióval. Vérvételnél pedig még az én karóvastagságú vénámat is sikerült már egy kevésbé tehetséges hölgynek 4-szer elvéteni- pedig nem rángattam...(igaz, én csak vigyorogtam rajta, mert ennél azért nagyobb fájdalmak is vannak és attól sem esünk kétségbe...)

allegretto23 2011.04.15. 11:14:16

@Máгia: Kedves Mária! Neked hány gyereked van? Jó férfias anya lehetsz...

szepi79 2011.04.15. 11:26:19

@Káin: off: azért nem kicsit vicces bevallani, hogy félsz a vérvételtől, mellé meg vampire-os nickkel és avatárral kommentelsz :D

2011.04.15. 11:28:46

@pocokpocok: Vedd rá a gyereket, hogy egyen meg mindent. Fehérje. Vas. Terhelje a tüdejét és szívét, mozogjon. Az egészséges vese ilyenkor erythropoietint bocsájt ki, ami több vörösvértesthez vezet. Különben is, nincs válogatós gyerek, csak kevésbé éhes, és mozgás után mindenki éhes. Vagy amit velem csináltak: fogd be dolgozni. A munka nemessé ha nem is, de éhessé tesz... :-) Mielőtt a magam kosztját kezdtem enni, én is válogatós voltam.

Ha nagyon nem, vidd pszichológushoz, adj neki multivitaminokat, tápelempótlókat. Persze ez csak félmegoldás, a kulcs a helyes életmód.

Ja és könyörgök ne szaladjatok vérvételre a vasanyagcsere miatt havonta, évente bőven elég, ha más tünete nincs.

Súlyosabb vérszegénységnél hematológushoz kell menni, hogy kiderüljön a vérszegénység oka. Ez hamar kiderül: a mozgást nem tolerálja, fáradékony, sápadt lesz, aktivitása csökken. Ha a vérképzésben vannak zavarai, akkor az már egy nagyobb téma és a következmények is komolyabbak.

pocokpocok 2011.04.15. 11:41:29

@ReignOfdark: gyerekem rengeteget mozog, mostmár jó a vas is, párizsit eszik, levest módjával, tészták, kenyérfélék és rengeteg tejtejmék. anno sápadt volt, karikás volt a szeme, sápadt az ajka, de pörgős volt akkor is. a doktornő azt mondta, aprók a vv-sejtjei anno, de elérte egy félévvel ezelőtt az alsó értéket.
Gyümiből csak a banánra hajlandó, de napi egy lecsúszik, + a joghurtok gyümölcstartalma:)mi anno a rágásal szenvedtünk, semmit nem akart rágni, sajnos szerintem ezért beszél még érthetelenül.mondjuk csak 20 hónapos:)

PR_fact 2011.04.15. 12:10:19

Mi is hasonló szituációba kerültünk pár éve a 2. számú Gyerekklinikán (Baross utca). Ott a személyzet kedves volt, csak éppen képtelenek voltak vért venni a 2 hónapos gyerektől. A két kezén kívül a fején is voltak szúrások, de így se sikerült. Végül hoztak egy nővért a koraszülöttosztályról aki rögtön levette a vért. A kérdés csak az, hogy a személyzet többi tagját miért nem a koraszülöttosztályon működő módszer szerint képzik, illetve ha nem megy nekik a vérvétel akkor azt miért nem ismerik el az első szúrás után???

Zsit (nyau és rémizé) · http://ittanyugatihatarszelen.blog.hu 2011.04.15. 12:19:40

jajj, ettől a vashiány-mizériát kivan ám a faxom :)
Majd a belgyógyász kollégák megerősítenek - remélem -, de a Se Vas értékét figyelni teljesen eltévelyedett dolog. Ugyanis pont nem mutatja meg, hogy a bevitt vasból mi az, ami hasznosul.

A vérvétel nálunk is horror. Utálom, mert a gyerek "hisztizik", hiába beszéljük meg előtt milliomszor a dolgot. És egyértelmű stressz-hiszti, konkrétan nem fáj neki, hisz a nagy orgenyálás közepette észre sem veszi, mikor megszúrják. Sajna, a stressz miatt tényleg összeeshetnek a vénák, ezen 50 liter víz sem nagyon segít :), de a rossz vénájú embereknél a vízivás tényleg hatásos lehet.
Különben ennek az "összeesnek a vénák"-nak tök jó logikája van :)

kerdöjel 2011.04.15. 12:33:01

@ReignOfdark: Köszönöm a javaslatot- most már rendben van. A hirtelen növekedése, fejlődése lelassult normál ütemre.
De azért megdöbbentettél: elég sok helyre jártunk az előzmények következtében, s még senki sem mondta az általad javasoltakat.

Tjuca 2011.04.15. 12:42:24

@Hkd90: öledbe veszed, és elfordítod a fejét, hogy ne a tűt nézze, és kérdezgeted. olyan kérdéseket, amikre válaszolni fog, és dícséred folyamatosan. vihet macit, bármit, amit szeret. előre lebeszélitek. valamint jutalom utána, amit akkor is odaadsz, ha nem éppen jól viseli a helyzetet.

nekem iszonyú vénáim lehetnek, mert vért adtam sokáig, és volt többször (nem is ugyanazon a helyen, egyetemen, gimiben stb.), hogy az amúgy nagyon edzett nő hívott mást, hogy ezt inkább xy szúrja, vagy tényleg elküldtek inni, meg sétálni egy kört, és akkor is két-három néni szúrt. de korrektek voltak, kedvesek, és az már az én problémám, hogy ilyen vénával miért megyek önként.

gyerekkorom kulcsa: lacikkati. aki hatvani tudja miért mondom. nagyon jól szúrt, lehet a stílusa nem volt a legtündibündibb, de a gyerekekkel jól bánt, kaptunk piros pontot, csillagot, sőt néha még dugi nápolyit is. :-D szerintem a rutinos laboráns tudja, hogy egy gyerekkel ha kedves, neki van könnyebb dolga.

Tjuca 2011.04.15. 12:51:27

@ultramega o.k.: de. itt dunakeszin volt idő, hogy nem kaptál számot. 40 volt egy napra slussz, reggel nyitás előtt kiosztották. ha nem voltál kravmaga harcos, úgy jártál, mehettél másnap újra. nem volt ez olyan régen, kb. 2 éve.

pocokpocok 2011.04.15. 12:54:55

keszin borzasztó sor van mindig:(

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2011.04.15. 12:59:53

@pushpang:
A "doktorbácsival riogatás, mint hibás stratégia" klasszikus példája:
napirajz.hu/archives/2007/09/27/MEGAHERTZ/

Egyébként a vízivás mindenképpen hasznos vérvétel előtt, lévén jobbára ilyenkor egy másik edénykét is meg kell tölteni. Egyszer mondjuk elég sajátosan sikerült a vízivás: elkavartam a behívót munkaorvosi ellenőrzésre, aztán volt 10 percem a határidőig, ráraboltam a csapra, majd 3 km tekerés parkettázva. Szóval, miután leelőztem a 83-as buszt és beértem pöccre, adrenalinék már igencsak kívánkoztak volna a külvilágba. Roppant feszült várakozással telt el az a 3 perc, mire megkaptam végre a hőn vágyott szilkét... (Utána meg alig láttam az olvasós táblát, mert belefolyt a sós izzadság a szemembe XD)

Ráadásul is a tű-fóbiás kölök felnőve hogy a manóba fog elmenni vért adni?

pocokpocok 2011.04.15. 13:04:57

@sirdavegd:
kérdés, hallottam, hogy gyakori véradástól nő a cukorbetegség esélye?ez komoly?

Advanced Flight 2011.04.15. 13:08:52

Többen írták, hogy életszerűtlen a sztori. Szerintem meg egyáltalán nem, csak sajnos vannak ilyen "emberek (nemcsak az eü-ben), akik direkt kiprovokálják az ilyen helyzeteket. A banya eleve bunkó volt, valszeg direkt szúrt mellé, hogy bőgjön az a gyerek, aztán leordított mindenkit, majd otthon megállapította, hogy megint mindenki hülye volt, csak ő a helikopter. Hatásos védelem az egónak, és nem kell szembenézni szánalmas, elb*szott életével.

Káin 2011.04.15. 13:10:56

@szepi79 - Harciteknős idomár: Én már csak ilyen vicces vagyok :D.

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2011.04.15. 13:13:09

@pocokpocok:
Nem tudom, én a számok birodalmában hajtok a doktori fokozatra, így hülye vagyok mindenhez ami szerves létforma. De laikusként szvsz a vadludak vonulása is ennyire befolyásolhatja a cukorbetegség kialakulását.

Tjuca 2011.04.15. 13:14:05

@pocokpocok: a sor önmagában nem probléma, de volt időszak, mikor volt egy "kvóta". és van olyan, hogy nem mindegy, hogy mikor veszik le a vért, mert egy-két nap eltérés már más eredményt hoz.

(ugye a pattogós hisztis szülők. :-PPP onnantól van az, hogy sorszámot lent adnak, érkezési sorrendben. egyébként az ott dolgozónak is megalázó volt a szitu, kijött a negyven számmal, odaadta valakinek, és bemenekült. ezzel az erővel fel is dobhatta volna. :-D

egy levél, és ha nem is lett normális, közelített a normális felé a helyzet. :-))

a gyerekkel a néni aranyos volt, gyerek is normálisan viselkedett. a történet ezen részével nem is volt gond. azóta sem voltunk, és remélem nem is kell mennünk.

Sarah Connor 2011.04.15. 13:18:22

Nálunk, Székesfehérváron, ha jól tudom, már csak a gyermekosztályon, a kórházban vesznek le vért a gyerekektől, oda kell menni a beutalóval, nem a laborba. Jó ötletnek tartom, mert szemrebbenés nélkül, rendkívül gyorsan és elsőre leveszik a vért, bár gondolom, nem hiányzik nekik ez a pluszmunka. Mi már jártunk a picikkel a laborban is, kicsit kétségbeesett az asszisztens, amikor meglátott, de aztán összekapta magát, és sikerült.
Szerintem a sztoriban szereplő nővérre volt rossz hatással a stressz, nem a gyerek vénájára. Egyszerűen így kezelte a ránehezedő nyomást, hisz tudjuk, hogy gyerektől nehéz vért venni. Az ilyen esetet nem szabad szó nélkül hagyni, kedves anyuka!!!! Nekem is szólnak rögtön a főnökeim, ha valami rossz fát teszek a tűzre, ő miért dolgozhat ilyen hozzáállással??!!

Borix 2011.04.15. 13:25:23

Tiszteletem!
Én vagyok az a rosszindulatú troll, aki mindezek után fogorvoshoz küldtem volna a kedves ápolónőt. csóközön.

plüss_Teknős 2011.04.15. 13:34:48

A posztban említett nővér egy érzéketlen tahó - akkor is, ha 200 vért vesz le naponta. És egy ekkora gyereknek ezután elég nehezen lehet elmagyarázni, hogy a vérvétel szükséges rossz...
Mikor kicsi voltam, anyuék azzal nyugtattak, hogy a 'szuri' nem fog fájni. Pedig fájt, és rettegek a tűszúrástól a ami napig. 5-6 évesen hárman fogtak le egy injekcióhoz... :-(
Én is sápadok, remegek minden egyes alkalommal - pedig ARANYKEZŰ nővérek icipici tűvel vesznek vért, ahova járok...
A gyereket (még nincs fél éves) a vérvételnél elvitték - talán jobb is. De egyetlen egy szúrás volt rajta, és mosolygott, mire 4-5 perc múlva visszahozták. Lehet így is...
(Pedig a MuGyK-ban is biztos 100+vért kell levenni a kicsiktől)

mérien 2011.04.15. 14:02:50

Amikor a férjem kisgyermek volt, elég sokat betegeskedett.Történt egyszer (4-5éves lehetett), hogy injekciót kellett kapnia, s amikor az orvos a tűt beleszúrta, ő elkezdett sírni. A doki közölte vele, hogy amíg nem hallgat el, addig nem veszi ki a tűt...
A férjem ma 32 éves, s mind a mai napig retteg a vérvételtől.

Desiderata 2011.04.15. 14:17:33

Ami még eszembe jutott: van egy játékunk, egy villogó-csillogó-színes pálcika, amit a gyerkőc elé tartunk, meg egy meséskönyvvel eltakarjuk a kis mancsát. Nem tud ennyifelé figyelni, és kicsit kevésbé lesz traumatikus az élmény.
Nagyobb gyerekeknél én fagyasztósprayvel lefújom a területet.

Irkutszk 2011.04.15. 16:29:58

@Desiderata: Teljes mértékben egyetértek: többet ésszel, mint erővel.

ultramega o.k. 2011.04.15. 19:25:28

@Tjuca: abban az időben itt is le volt korlátozva a dolog. Ha így öntik a pénzt az egészségügybe, gyaníthatóan lesz még ilyen.

bakela 2011.04.16. 00:14:18

@Desiderata:
Néccáz dallároké??
Azért már lehet multifunkcionális vérvételi segéderőt bérelni Enyingről.

Desiderata 2011.04.16. 10:01:27

@bakela: Jó,de én akarok vért venni, "vérprofin", minimális trauma árán. Ha néccá, há néccá.

Mágia 2011.04.16. 10:43:15

@pocokpocok:

"mostmár jó a vas is, párizsit eszik, levest módjával,"

Ha tudnád, mi van a párizsiban, eltiltanád tőle a gyereket.

Ez ugyan egy alsókategóriás sajátmárkás párizsi tesztje, de ne gondold, hogy a népszerű márkáknál a jobb minőséget, és nem a reklámköltségeket kell megfizetni:

maria.blog.hu/2009/07/23/kutyanak_szalonna_embernek_mereg

Egy kg nyers máj, vagy nyers lép 400 Ft körül van, és tudod, hogy ha azt megsütöd, ledarálod, fűszerezed, akkor abban a májkrémben csak az van, amit beleraktál.

Ezzel szemben egy kg párizsi tartalma jórészt víz, szója, stabilizátor, állományjavító, színezőanyag, aroma és a vizet megkötő ballasztanyag.

Dr.laikus PhD 2011.04.16. 10:56:39

@pocokpocok:

tomakonyha.blogspot.com/2007/10/mjkrm-hzilag-elksztve.html

Tomát érdemes olvasni. Látszólag drága, de nem és nem bonyolult, hamar elkészül.
A fűszerek használata miatt hamarabb telítődsz és a gyerkőc is, viszont mindent megkap amire szüksége lehet.

Máriának igaza van.

A kórházban is kaptunk felvágottakat, agyonfűszerezett értéktelen sz....t. Harmadnapos epe műtött is, mert, hogy baromfi. Egész nap a gyomrom erre emlékezett... :((

Irkutszk 2011.04.16. 11:03:01

@Dr.laikus PhD: Szia! Remélem, minden rendben, harcos asszony!

A has-szurijaiddal kapcsolatban van valami fejlemény?

Mágia 2011.04.16. 11:29:00

@Dr.laikus PhD:

Monnyuk a Toma szégyejje magát, hogy képes volt illusztrációnak odatenni egy mű-libazsíros vödröt :)))

Ha én libazsírt vagy kacsazsírt akarok a kamrában tudni, megveszem a piacon 180 Ft-ért a megfelelő állattól származó farhátat, aminek súlyban a 30%-a kiolvasztható zsiradék.

Úgy is mondhatnám, hogy a kacsa/liba farháton kurva sok háj van :)

Így lesz nekem kacsazsírom 200 Ft-ért kilónként, szemben a bolti kikericssárga műzsírral, amit ennek a sokszorosáért adnak, "tanyasi" kockásabroszos dizájnnal.

És még grátisz kacsa/liba húsleves vagy alaplé is lesz belőle :)

keramia53-1 2011.04.16. 12:01:29

Engem 3 éves koromban beadtak Anyámék a kórházba - 14 hónapig ott maradtam. Havonta 1x jöttek meglátogatni, szó sem volt olyan baromságokról, hogy ott aludjanak!!! Nem is lett elkényeztetett hülyegyerek belőlem!!!

pocokpocok 2011.04.16. 13:28:52

@Dr.laikus PhD:
köszönöm a segítséget, a probléma azért genetikai:)
én sem ettem jószívvel 14-16 éves koromig semmiféle húst, anyám öklendezésig hajtotta szegény belém, ami utána lelki problémákat is generált, azóta is gondot okoz, ha vmit muszáj, bármilyen téren.(ergo ezt kikerülném)
Igyekszem egészségesen etetni az apraját, dehát nálunk már a fenti is haladás...

pocokpocok 2011.04.16. 13:30:41

@pocokpocok: amúgy falusi gyerek révén rokonszenvezek a fentiekkel, csináltam is már, dehát a babók ízbimbója.....jaj..:)

SAM2 2011.04.16. 16:37:07

Azért nem minden szülő túlérzékeny és hisztis,ahogy a gyerekek sem!

Engem is 5-8 éves korom körül többször kellett vérvételre,inekciós kurákra vinni és sose ijjesztegettek az orvossal,mintha az valami rossz lenne,nem tudom ezt honnan vette az egyik kommenteleő.

De sok múlik mennyire empatikus,ügyes a vért vevő,vagy inekciót adó hölgy/úr!!!Nekem nagyon jól látható vénáim voltak már kiskoromba is,mégis többszöri szúrással tudott az egyik hölgy vért venni és anyuval is akkoriban bunkózott,mert halkan sírdogáltam,meg nekem se akarták beengedni.És utána oda jött egy másik hölgy aki becsukatta velem a szemem,összeszorítatta a fogam és hip-hop semmit sem érezve levette a vért,közben beszélt hozzám,kérdezgetett és nem volt se sírás,se semmi.Anyu is hálás volt,desszertet vettünk neki,alíg akarta elfogadni és mindenkivel ilyen kedves volt.Ember függő nagyon.

Na nem voltam beteges gyerek,de a mandulás csupa genny volt és a műtét nem volt megodható,mert folyton mire sorra kerültem volna már lázas is voltam,lehet valami védelmi mechanizmus,meg a háziorvos is lebeszélt minnket mert orrvérzős is voltam.Így marad a tetanusz kúra,ami még rosszabb mint amikor simán a fenékbe kapunk szúrit.Na ott is úgy voltam,ekkor meg még kisebb voltam 3,5 éves,hogy a végére mert tudtam mi lesz annyira féltem már,hogy az orvos elől a ágy alá bújtam és könyörögtem ne bántson,fiatal,helyettesítő orvos volt,aki szintén beszélgetett velem,kicsalt és még lidokaint is adott rá.

Szóval nagyon is függ hogyan állnak a beteghez,főleg ha az gyerek!

Ma is félek a tűktől,de hál istennek idáig ügyes kezű doktorokkal találkoztam eddig.

És a szüleim sose beszélek az orvos ellen,inkább elmagyarázták mit miért csinálnak.

Itt is az anyuka mikor másik hölgyhöz vitte egyből letudta venni a vért.

Az orvosok,ápolók erősségei is a szakmában eltérnek,de azért egy kedves szó,nagyon sokat tud segíteni ezt hiddjétek el.

Annak örülök,hogy utána megtapasztalata az anyuka hogy vannak kedves,lelkiismeretes emberek is.

Dr.laikus PhD 2011.04.16. 16:47:41

@pocokpocok:

Megértelek.
Falun éltünk és én sem ettem meg semmi húsfélét.
Anyám sütibe sütötte, mindent megpróbált.
Akkora volt az ellenállás, hogy általános vészes vitaminhiányom volt, mert a nagy akarás nálam sokkal hatékonyabb volt. :)
Minden nap fájdalmas injekciókat kaptam a körorvostól és hát azt injekciók dobozát, ha csak kicsit húztam a belem...

Mikor az enyém született, akkor barátosném azt mondta, ha van mit enni gyerek nem hal éhen, egyen amikor éhes, de ebben legyek következetes. Nagyon féltem, hogy megismétlődik az evésmizéria.

Bevált. Nem izgattam magam, ha egy nap csak csokit evett hát azt, viszont ennek az lett az eredménye, hogy mindennek megismerte a mértékét és nem lett központi kérdés az evés.
Utólag azért jó érzés, ha más is így gondolja.

felicitasz.blog.hu/2011/04/09/nem_lesznek_tobbe_nestle_bebietelek_magyarorszagon#comments

Dr.laikus PhD 2011.04.16. 16:52:52

@Irkutszk:

Igen! Felírta a háziorvos, de így is brutál drága és 30! napig kell bökni.
Csíp nagyon.
Most éppen a kötszerrel vagyok bajban, de ennél nagyobb bajom ne legyen.. :)))
Patikai boszi nénim szerez amitől nem leszek hólyagos. Már nem kell sokáig, inkább szellőztetni kell, de egy helyen még fedni kell.
Mondta, hogy ne szívjak semmit mellre! :DD
Néztem rá és nem mertem röhögni, mert annyira komolyan gondolta... :DDDDD

Dr.laikus PhD 2011.04.16. 16:57:47

@Máгia:

Nem is figyeltem... Na de Toma!

Én is magam sütöm. Kacsát is, meg a libát is.
Kacsazsírral főzni annyi, mintha a legfinomabb hidegen sajtolt olíva olajjal tennénk.

Irkutszk 2011.04.16. 17:08:57

@Dr.laikus PhD: Esetleg tudsz beszélni belgyógyásszal? Mert házidoki nem tudja nagyobb térítésre írni. A nagyobb támogatással 2000 Ft körül lenne 10 darab, ezért piszkállak csak.

Dr.laikus PhD 2011.04.16. 17:24:42

@Irkutszk:

Ezt is drágának tartom még.
Háziorvos belgyógyász.
Csak hirtelen rengeteg költségem lett.
Ideiglenes protézis, majd végleges, nyirok masszőrre hitelt kell felvenni ha nem találunk TB támogatottat amiért azért fizetni kell alkalmanként 800.- Ft-ot, egyébként 10 alkalmas bérlet 56.000.- Ft.
Ha házhoz jön + alkalmanként 1000.- Ft.
Diplomáját néznem kell, mert sok a sarlatán, nekem ugye meg létkérdés, nem a gödröcskés popsim a tét.

Mindehhez még jó bótot is kell találni, mert némelyik helyen semmi választék és ugyan varrni tudok, de nem fehérneműt.

Nem panasz, félre ne értsd, de most még amíg nem folytatódnak a kezelések el kell intézni, mert aztán megint kevesebb erőm lesz fizikailag, de jóval több mászkálni valóm. Ráadásul kb. 2 hónap múlva esedékes, addig a seb gyógyul.

sárga nyúl 2011.04.16. 18:56:52

@ReignOfdark: Írsz erről a folsav+ B12+vas témáról bővebben? Konkrétan én mennyit kéne ezekből bevegyek, hogy ne 1,8 és 3,2 közt ingázzon a vasam? Neo- Ferro- Folgammát szoktam szedni, de leggyakrabban 2 naponta, viszont a folsavnak meg a B12-nek gondolom semmi mellékhatása, azt szedhetném gyakrabban! Van nekem egy olyanom is, hogy Neuromultivit-EP, ez szerinted jó?

2011.04.17. 17:23:39

@sárga nyúl: Persze, szívesen! :-)

Szóval a vashiányos vérszegénységről: fontos tudni, hogy a kórházba kerülő betegek jelentős része így vagy úgy, de vérszegény, és a nőknél az arány lényegesen magasabb. Ezt azért fontos leszögezni, mert tünetmentes, hosszú életet lehet leélni a vashiány enyhébb formáival.

A szélsőségek másik csoportjába tartoznak azok a vérszegény állapotok, amik már súlyos következményekkel járnak, ilyen a sarlósejtes anaemia, thalassaemia major, stb. ezek főleg öröklődnek, és hál' istennek nem a magyar populációban, szóval itthon inkább ritkaságszámba mennek. Súlyos vérszegénység alakulhat még ki másodlagosan tumorok, vese-leállás, stb. kapcsán is, de ezek az emberek már remélhetőleg egyébként is kórházban vannak.

Közepes veszélyt rejtenek magukban a tüneteket (sápadt bőr, fáradékonyság, étvágytalanság, terheléses nehézlégzés, tachycardia, hajhullás, nyelvgyulladás, kirepedezett szájzug, néha nyelési nehézség - Plummer-Vinson szindróma) már valamennyire produkáló, de nem életveszélyes állapotok. Ezek alapvetően a vörösvértestek alakja, mérete és/vagy vas(pontosabban hemoglobin)tartalma miatt alakulnak ki.

A vvt-k alakja mikroszkóp alatt nézve sokféle lehet, a stop-táblától kezdve a könnycseppeken át az elliptoidokig, a lényeg, hogy ezek általában genetikai betegségek (pl. spherocytosis, elliptocytosis). A méretbeli abnormalitások alapján az anaemia lehet kissejtes (microcytás) vagy óriássejtes (macrocytás). Hemoglobinopátiák (pl. thalassaemia, hemoglobin C betegség) nálunk - mint már említettem - nem nagyon fordulnak elő.

És itt lyukadunk ki a B12 és folsav hiány témára nagynehezen :-)))

Ezek ketten a B-vitamin komplexben vannak, nélkülözhetetlenek a VVT-k előállításában. Míg erre rá nem jöttünk, a vészes vérszegénység (anaemia perniciosa) valóban vészes volt. A B12 CSAK állati eredetű ételben van. Hiánya esetén magzati gerincvelő záródási rendellenesség, idegrendszeri tünetek jelentkeznek, és a csontvelői DNS szintézis károsodik, a normálisnál kevesebb, de nagyobb jószágok keletkeznek (és egy sor más tulajdonságuk is megváltozik). A B12 raktárak 3 évig tartanak ki.

Amiket szedsz, ezek jók, de a vashiányos állapot felméréséhez több paraméter is kell. Másrészt, mint látod, vashiányt egy sor betegség okozhat, és a B12 nem mindenre jó.

Ha küldesz laborleletet privátban, segítek kiértékelni. Remélem segítettem.

sárga nyúl 2011.04.17. 18:00:05

@ReignOfdark: Húúúú, hát Te nagyon tudsz. Nekem a "közepes veszélyt rejtenek magukban" típusú microcytásom van. Megpróbálok előszedni egy nem túl régi leletet, és elküldöm. Köszi! :)

Ez a B12 "csak állati eredetű ételben" azt jelenti, hogy a terhes nőknek tilos a vega étrend?

2011.04.17. 18:19:27

@sárga nyúl: Szerintem igen. A raktárak 3 évig biztosítják a B12-t, de én erre azért nem tenném fel a zavartalan magzati fejlődést.

Kíváncsian várom a leleted és kösz a bizalmat! :-)

sárga nyúl 2011.04.17. 18:30:26

@ReignOfdark: Nem semmi, hogy erről egy szót sem lehet hallani! Majd felvilágosítom a védőnőnket, hogy legalább másoknak mondja (én a terhességem elején kizárólag a paradicsomot és a sült krumplit tudtam megenni, ez nem biztos, hogy használt a gyereknek).
Elküldtem, remélem olvasható! :)) Én köszönöm! :)
© 2009-2015 praxis
blogszabályzat
süti beállítások módosítása