Már ki sem hívom az ügyeletet

2010.05.04. 07:00

Sziasztok!

Beteg volt a gyerek, magas lázzal, hányással, hasmenéssel, közben tombolt kint a tél, gondoltuk, házhoz hívjuk az orvost. Azt mondja az asszisztenshölgy, tetszett volna de. 10 előtt hívni, csak addig lehet feliratkozni a napi listára. Viszont a doktor úr két óra múlva rendel, sétáljunk el.

Közben meregettem a szemem, merthogy ekkor volt 9.55, de a hölgy meggyőzhetetlen volt. Hát jól van, hazahívtam a párom a munkából, vigyen be minket . Leányzó pár hétre rá megint lebetegszik, párom a közelben sincs, ellenben megint kutya idő van. 9.15, hívom az ügyeletet. "csókolom tetszett volna 10 előtt hívni" Milyen 10 előtt, fújd meg a sót? Este 10 előtt? Tegnapelőtt 10 előtt? Mikor?

Már nem hívom az ügyeletet. Ha a gyerek nincs észnél a láztól,a lázcsillapító meg hatástalan, akkor sem. Egyszerűen azért, mert nem jönnek ki.

Szóval nekem ne papoljanak arról, hogy mennyi idő megy el a házhoz járással.

Van egy sztorid a magyar egészségügy helyzetéről? Megvárattak, félrekezeltek, megaláztak? Küldd a praxisblog@yahoo.com címre!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Barnamaci 2010.05.03. 07:47:02

Nem tudom kinek a hibája, hogy magát a lázat félelmetes szörnynek állitja be - talán ezért van, hogy minden (tisztelet a kivételnek) szülő egyből rohan az orvoshoz. Hányás, hasmenés, láz még a kevésbé tájékozott szülőnek is be kéne hogy ugorjon, hogy virus a legvalószinűbb ami bizony 3 napig is eltarthat. Fertőző betegség esetén hagyom a lázat, mert már bebizonyosodott számomra, hogy sokkal hamarabb túlesik a gyerek a betegségen, mintha gyógyszerrel beavatkozom. Még ha 39,5, akkor is.

2010.05.03. 08:31:06

Én ezek szerint szerencsés voltam, eddig mindig kijött az ügyelet, felnőtt, gyerek egyaránt. Nagyon magas láznál azért nem árt, ha látja a gyereket orvos, még ha csak a szokásos betegség is van, de ezt laikus nem tudhatja. Az már más kérdés, néha kik vannak ügyeleten, orvos, beteg, mindkettőre értem.

NemesekErnyo 2010.05.03. 08:45:27

@Turchi: Mi kétszer hívtunk ügyeletet: régesrég egy kruppos fuldoklásra (gégehurut), akkoriban ügyelet jött éjjel, és két éve veseköves görcsre, már a mentőszolgálat égisze alatt. Rendben kijöttek éjszaka. Még honoráltam is, hiszen mit csináltam volna velük jogsi, autó nélkül. A kruppos gyerek másnap végül kórházban kötött ki, de állítólag ennek a betegségnek ilyen a természete, bármi lehetséges.

Motorpenis 2010.05.03. 08:55:52

@Barnamaci:
A lázzal kapcsolatban igazad van, annyi megszorítással azért, hogy görcsre hajlamos gyereknél azért nem árt csillapítani, illetve ugyanez igaz az idősekre és a szívbetegekre is.

Egyébként meg nem kell azonnal tolni mindenkibe a lázcsillapítót, a láz teljesen normális dolog, része a védekező reakciónak. A hajam áll égnek, amikor az emberek kombinálgatják a lázcsillapítókat, mert nem vitték le két óra alatt a lázat. Sajnos az orvosok egy része is bólint a kombinációra, pedig semmi értelme.

Mondjuk a laikus inkább forduljon orvoshoz, ne aszalja otthon a beteget. Az igazi az volna, ha lenne valami felvilágosítás mondjuk a Barátok közt két része között, hogy a nyilvánosság is megértse, befogadja ezeket az alapismereteket.

Káin 2010.05.03. 10:23:57

Nem kötözködés, de nálunk is előfordult, hogy nem jöttek ki (édesapám gerincsérve okán, végül a mentőket voltunk kénytelenek hívni.

vrv 2010.05.03. 11:10:46

Hasonló problémával minket még az ügyeletröl is elhajtottak pedig elötte odatelefonáltam menjünk e...

Barnamaci 2010.05.03. 11:13:57

@Motorpenis: ez az amit sokan rosszul tudnak, mert nem az számit a lázgörcsnél sem, hogy milyen magasra szökik a láz, hanem hogy ha túl gyorsan az a baj, akkor lehet görcs. És persze biztos ijesztő a szülőnek, de a lázgörcs sem tart "örökké", pár perc (ha igazat irnak a különböző orvosi könyvek :-) ). De más országban mikor kint éltünk elhajtottak a gyógyszertárból hogy miért akarom pár óra után lenyomni a gyerek lázát mert ott csak 3 nap után szokás. Sajnos a szülőkből igyekeznek "kiirtani" a természetes ösztönöket hogy mikor van szükség valóban orvosi segitségre, de azt szerintem meg lehet állapitani hogy virustól van magas láz, vagy esetleg mérgezés, napszúrás, agyhártyagyull. - na ezeknél KELL orvos.

vrv 2010.05.03. 11:18:04

@Barnamaci: Tartós 39 fok körüli lázat csillapitani kell, föleg ha kicsi a gyerek.

kendike 2010.05.03. 11:32:47

Nekem van jó és rossz tapasztalatom is az ügyelettel, de az ember a rosszra mindig jobban emlékszik.

Csalamádé 2010.05.03. 12:42:16

Az ügyelet úgy látszik másik időzónát használ. Szomorú...

adamantium 2010.05.03. 13:39:37

a szenvedő oldal az mindig szubjektíven túlértékeli a baját (90% ban, 10% meg pont fordítva), a másik oldal egyrészt mert tapasztaltabb, másrészt mert már nagyjából tudja a végkifejletet (mármint, hogy ezt a bajságot a többség túléli kezelés nélkül is) hajlamos a beteg valós panaszszintjét nem elfogadni.
általában egy egészséges szervezetben a láz nem szokott gondot okozni 39 fokig, addig nem is érdemes gyógyszeresen kezelni max hűtőfürdő. a folyadékpótlásról azonban mindenképpen gondoskodni kell. 39 fokos lázzal az ember litereket képes veszteni naponta, ha ezt nem pótolják jön a kiszáradás. persze olyanoknál akiknek gyenge a szervezetük vagy kicsi a tartalékuk, komolyabban kell venni a hőemelkedést is főleg ha huzamosabb ideig tart

Cicmaláj 2010.05.03. 23:03:30

Nekünk hétvégén volt pont elég rossz tapasztalatuk az ügyelettel.

Dionüszosz 2010.05.03. 23:06:44

@Csalamádé: Az a baj, hogy nem csak időben, de térben sem tudnak mindig odaérni, ahova kellene.

IAMX · http://ampelmannchen.tumblr.com 2010.05.03. 23:06:47

Ha az ember mindenképpen szeretné, hogy kijöjjön az ügyelet érdemes a következőt belemondani a telefonba. "Jó napot xy vagyok ez, ez és ez a panaszom kérem jöjjenek ki gyorsan ÉS MINDENKI KAP EGY ÖTEZREST. Címem ..."
Mindig beválik.

Dionüszosz 2010.05.03. 23:07:19

Az a baj, hogy nem csak időben, térben sem tudnak mindig odaérni, ahova kellene.

Dionüszosz 2010.05.03. 23:07:59

Bocs, kétszer ment el, blogmotor szarakszik.

Piszok Alfréd 2010.05.03. 23:12:41

Nekünk kruppra kijöttek, lázra nem, de a láznál én is csak azt kérdeztem tőlük, hogy mostanában milyen vírus a divat.

bes3 2010.05.03. 23:20:28

Nem értem. Most nyugati színvonalú eü-t akarunk vagy nem?

Nyugaton nincs házhoz szaladgáló orvos lázas gyerekhez. Pont.

demizson bobby 2010.05.03. 23:29:51

"a lázcsillapító meg hatástalan"
2 szem algopyrin! (A többi lázcsill. csak vicc.)

Előtte azért illik elolvasni a betegtájékoztatót!

adamantium 2010.05.03. 23:32:35

a házhoz kimenésről nekem az a véleményem, hogy mit is tud kivinni az orvos házhoz? 3 zsák gyógyszert meg 2 zsák infúziót? ugyan már. mit vártok tőle? ha nagy a baj úgy se tudja kezelni, ha meg nem nagy a baj akkor miért nem mentek ti be olyan helyre ahol van is gyógyszer, eszköz meg minden? megértem én az ágyban fekvő 90 éveshez kimegy a háziorvos meghallgatja a szívét, a tüdejét meg felírja neki a gyógyszereit de többet igazán háznál nem tud csinálni, egy táskában csak olyan gyógyszereket tud vinni amiket te magad is be tudsz szerezni: lázcsillapító, fájdalomcsillapító, vérnyomáscsökkentő. ha meg ennél több kell akkor azzal jön a kommentelő, hogy felkészületlen volt az orvos és nem csinált semmit. ez olyan mint ha elromlik az autód és házhoz hívod a szerelőt akkor egy apróságot meg tud szerelni de a váltót nem szedi szét mert arra nem alkalmasak a te általad biztosított körülmények meg nem is hozhatja a hátán magával a szükséges eszközöket, tehát ha komolyabb beavatkozást akarsz akkor te kell elinduljál a megfelelő helyre a saját lábadon, autóddal vagy mentővel.

ne most 2010.05.03. 23:39:15

Az ügyelet még mindig a szocialista rendszerben működik, van de csak egyeseknek, illetve aki megfizeti a felárát zsebbe.

nothing.at.all (törölt) 2010.05.03. 23:44:52

nagyanyámhoz se jött ki a szomszéd utcából, mikor cukorkómába esett, hiába tömte pénzzel évekig. ki kellett hívni a mentőt 20 kilométerrel arrébbról. ennyit az orvosokról.

halbikvera 2010.05.03. 23:48:09

Igen, sajnos én is tapasztalom, hogy az emberek egyből nyúlnak a lázcsillapítóhoz. 39 alatt nem szoktam csillapítani. Nem veszélyes, a szervezet meg csak küzdjön, az a dolga.
Még tavaly decemberben kaptam el valami vírust, lehet ez a H1N1, nem derült ki, annyira nem érdekelt, az sajnos elég pafful kiütött, rég nem voltam annyira szarul. 39.6-ra is felment a lázam, tényleg gáz volt. De azért a hűtőfürdő segített. Többször megismételve, amíg szükséges volt. Másképp dokihoz se tudtam volna elmenni, mert felkelni alig bírtam. No de mind1, pár nap alatt elmúlt. Lázcsillapítót talán 1x vettem be. Algopyrin.

chipanddale74 · http://www.autosvilag.com 2010.05.03. 23:49:39

Sajnos az a baj, hogy a körzeti orvosok már csak arra jók, hogy receptet és beutalót írjanak.

halbikvera 2010.05.03. 23:51:41

Az ügyelet szerintem arra való, hogy kijöjjenek a beteghez, ha annak tényleg valami olyan baja van, ami miatt nem képes eljutni az orvoshoz. Csak kényelmi szempontból luxus.

halbikvera 2010.05.03. 23:56:28

@chipanddale74: Körzeti válogatja. Nagyanyám vidéki háziorvosa egy rakat szar volt. De tényleg. Tipikusan a hálapénzt elváró, érdemben nem gyógyító, hülyeségeket összehordó idióta. (A hálapénz ettől függetlenül nagyanyám hülyesége volt, aláírom. Én nem adtam volna.)
Egy jó fél éve nálunk lakik, kapott új körzetit, aki az én orvosom is (tök véletlen, évekig nem jártam orvoshoz, csak épp elkaptam vmi vírust s így elmentem, a korábbi dokim 240 km-re volt). Rá ugyanakkor semmi rosszat nem tudok mondani. Rendkívül kedves, korrekt, s sikerrel kezeli nagyanyámat is. Amit korábban 10 év alatt nem tudtak nála helyrehozni, most fél év alatt jelentősen javul.
Szóval sztem csak ki kell fogni.

petbecks 2010.05.04. 00:16:42

az ügyelet nem arra való, hogy az orvos házhoz menjen. az ügyeletre a szülők viszik a (sok) beteg gyereket.
ha az orvos házhoz megy egyhez, akkor a többit várakoztatja, köztük azt is, akit tényleg a mentő hoz, és sürgősen ellátandó. nincs annyi orvos a világon, hogy minden lázas gyerek mellé jusson egy. (ha meg nem iszik, és hány, hasmenése van, akkor úgyis be kell feküdni..)

Egyébként meg lázat csillapítani rövid ideig otthon is lehet. (mondjuk fél napig, amíg a nappalosok közt majd jut külön orvos a lázcsillapításra..)

"közben tombolt kint a tél, gondoltuk, házhoz hívjuk az orvost."
mire beért volna az ügyeletre, lement volna a láza..(ha már a hűtőfürdőt nem ismerik..)

Phxmike 2010.05.04. 00:28:36

@Barnamaci: te hulye vagy szerintem...

ha valakinek 39.5 fokos laza van mint ahogy irtad akkor ne merelgeljen meg ne akarjon mar okos szulo lenni hanem HIVJON SZAKEMBERT! amit ugy hivnak hogy orvos

legkozelebb ha okos akarsz lenni akkor a kocsidat szereld meg az ut szelen veszvillogoval de ne a gyerekedet kockaztasd te hulye

ideasz 2010.05.04. 00:44:10

Ha lázas adj lázcsillapítót, ne rögtön az ügyeletet ugraszd. El kellene már végre gondolkodni a sok idióta, tudatlan posztolót olvasva, hol tart ma Mo-n az egészségkultúra.

chico 2010.05.04. 00:55:04

az ügyelet azért nem jön többnyire, mert azzal van elfoglalva, legalábbis vidéken, hogy minden este algoprint/bilagitot vigyen bizonyos ombudsmannal, meg diszkriminációval fenyegetőző kisebbségeknek... Netán próbálja életre kelteni a három napja halott nagypapát 20 baltás rokon körgyűrűjében... Mentős barátom szerint ukázba van adva, hogy bizonyos helyekre mindenképp ki kell menni, függetlenül az eset súlyosságától,mert különben jön a botrány, meg retek klub, és hát az egészségügynek nem hiányzik az. Akinek meg tényleg munkából van tébéje, az meg menjen be, lehetőleg mentő igénybevétele nélkül.

chico 2010.05.04. 00:56:31

Uff. bocsánat, nem cigányozni akartam, de ez a frissen hallott sztori nagyon felnyomta a cukromat, és gyorsabb volt a kezem, mint az eszem.

pingvin01 2010.05.04. 01:22:03

Édesapám közel egy hónapja ágyhoz kötött beteg volt, lehetett tudni, hogy sokáig sajnos már nem él (ápolónő jött hozzá naponta többször mosdatni, forgatni, stb.), mikor egyik délután iszonyú nehezen kezdte venni a levegőt, olyan volt, mintha fuldokolna. Az ügyelet közölte, hogy esetleg majd 4 óra múlva kijönnek. Rettenetesen tehetetlennek éreztük magunkat, és igenis, szerettem volna, hogy jöjjön oda egy orvos és mondjon valamit, enyhítsen a szenvedésén, ha van mód rá, vagy legalább adjon egy diagnózist, hogy mi várható vagy egyáltalán, ne csak mi üljünk ott ketten anyuval az ágya mellett és nézzük végig, ahogy megfullad. Felhívtuk a mentőket, akik közölték, hogy ha kijönnek, akkor be is viszik kórházba, de mi éppen azt akartuk elkerülni, hogy élete utolsó néhány napját kórházban töltse (sokat volt korábban kórházban is, iszonyatosak a tapasztalataink). Felhívtam újra az ügyeletet, közölték, hogy bocs, nem érnek rá, a krónikus (!) betegeket látogatják (akiknek rohadtul mindegy lett volna, hogy 10 perccel később ér-e oda az orvos). Felhívtam újra a mentőket, hogy jöjjenek ki, mondván, hogy a kórház-témát majd megbeszélem velük, ha ott lesznek. A mentősök végül nagyon rendesek, segítőkészek voltak, adtak apunak infúziót, hogy könnyebben vegyen levegőt, megmérték a véroxigén-szintjét, megnyugtattak bennünket, hogy az normális, tehát kap levegőt, még ha nem is úgy tűnik, de sok jót nem ígértek és igazuk lett, hajnalban apu meghalt. Erre aztán kijött az ügyeletes orvos is, hogy kiállítsa a halotti bizonyítványt.

karip10 2010.05.04. 01:54:48

...egy barátom rosszul lett nemrég egy szimpla vasárnapi ebéd után,fulladozott,mellkasi fájdalmai voltak,majd elvesztette az eszméletét.a vele tartózkodó élettársa azonnal hívta a legközelebbi ügyeletet(a kórház kb 8-10perc autóval)érthetően meg volt rémülve,autó nem lévén könyörgött a mentősöknek hogy jöjjenek azonnal,mert nagy a baj,ők meg is ígérték,majd 2és fél óra múlva meg is jelentek,berakták a barátomat a mentőkocsiba,és elhajtottak...ezután az egész család hiába hívta a kórházat,senkinek semmit nem mondtak,többszöri próbálkozás után meg egyszerűen lerakták a telefont... este mikor már mindenki:rokonság,barátok a kórházhnál várakozott és követelte hogy mondjanak már valamit,kijött egy orvos,és közölte hogy meghalt...szívrohama volt,ennyi...nincs mit beszélni erről az egészségügyről...undorító!!!

2010.05.04. 02:10:42

@Barnamaci: Alapvetően egyetértek. Minthogy édesanyám is orvos (én meg orvosi kémikusnak tanulok), egy ideig adta a lázcsillapítót, míg kisgyerekek voltunk, később nem, mert hasonlóra jött rá, mikor egyszer itthon maradtunk kettesben tesómmal két napot 8-9 évesen, és semmit sem vettünk be. Makk egészséges vagyok :-)

2010.05.04. 02:14:31

@pingvin01: ez persze belülről érthető, hogy egy haldoklóhoz orvost hívsz, de valószínű nem neked kell szembenézni az emiatt kezeletlenül hagyott súlyosabb esetek morális traumájával, nem beszélve a rokonokról. Ha pedig azt szerettétek volna, hogy a családdal töltse az utolsó napjait, akkor végül ez teljesült, nem?

2010.05.04. 02:17:39

@karip10: szóval 8-10 perc a kórház autóval, és mentőt hív, ha szorító mellkasi fájdalma van az élettársának egy szimpla vasárnapi ebéd után. Egyetértek, undorító.

Rántott máj (törölt) 2010.05.04. 02:41:54

@pingvin01: "Felhívtam újra az ügyeletet, közölték, hogy bocs, nem érnek rá, a krónikus (!) betegeket látogatják (akiknek rohadtul mindegy lett volna, hogy 10 perccel később ér-e oda az orvos)."
Bocs, most rohadt geci leszek. De ha a te csaladtagod lett volna olyan kronikus beteg, akinek meg van eselye a tulelesre, es megvarakoztatjak egy olyan miatt, akinek mar nincs, most mit irnal?

Rántott máj (törölt) 2010.05.04. 02:45:54

@karip10: De marhara nem ertem, miert az egeszsegugyben dolgozokat baszlatjatok. Egy mento akkor sem tud egyszerre ket helyen lenni, ha szerintetek ez a benne ulok szar hozzaallasanak az eredmenye.
"többszöri próbálkozás után meg egyszerűen lerakták a telefont"
Ez meg valoszinuleg jol hangzik, de biztos vagyok benne, hogy nem igaz, mar csak azert sem, mert valoszinuleg jo alaposan meg lehetne buntetni a korhazat miatta.

2010.05.04. 03:30:11

@piro: egyszer egy ismerősöm konkrétan kijelentette, hogy hozzájuk azért ért ki a mentő 1,5 óra alatt, mert biztos még megebédeltek meg ittak egy kávét, amíg az édesapja rosszul volt (egyébként gyomorrontást kapott). Teljesen meg tudom érteni azok félelmeit, akik a maguk munkamorálját applikálják például a mentősökre vagy az orvosokra (bizonyos százalékban - az orvosok, s jellemzően nem a mentősök esetén - igazuk is van), meg azok felháborodását is, akik a saját jó munkamoráljuk után találkoznak egy rosszabbal az eüben.

Azokat nem tudom megérteni, akik a lesújtó prekoncepciójuk ellenére rendkívül magas elvárásokkal kívánnak igénybe venni egy szolgáltatást. Mintha egy tinidiszkóba minőségi zenéért, finom borokért és kultúrtársaságért menne valaki, aztán felháborodna, hogy nem Pachelbelt játszottak.

(Aki szereti vagy szeretné megismerni Pachelbelt:
www.youtube.com/watch?v=V-30Q_S9l7U)

kututa 2010.05.04. 05:47:01

Hát én úgy jártam, hogy többször hiába próbáltam kihívni a gyerekügyeletet, mert a gyerek nem volt elég rosszul, és telefonos segítséget adtak. Aztán egyszer 40 fokos láznál előadtam a nagy halált, és akkor kijött az ügyeletes doktornő. Mondtuk neki a tüneteket, meg hogy lehet, hogy középfülgyulladás, de fülvizsgáló nem volt nála, és azt mondta, hogy nem, a láz a torka miatt is lehet, írt antibiotikumot, amit hétvége lévén nem tudom hányszáz Ft ráfizetésével kiváltottunk az ügyeletes patikában. Ja, és ráérünk majd kedden orvoshoz vinni. Fene tudja, ahogy elment, összenéztünk a férjemmel, másnap mentünk is orvoshoz, és kiderült, hogy a gyereknek középfülgyulladása van, az antibiotikum, amit az ügyeletes doktornő írt, egyáltalán nem jó.
Azóta úgy gondolom, ha hóemberek potyognak az égből akkor is én megyek az ügyeletes gyerekkórházba, és soha többet nem hívok ügyeletet.

Winston Smith 2010.05.04. 06:27:22

@bes3: ITT A PONT!

Ha minden lázas gyerekhez házhozmenő orvos lenne az alapelvárás, akkor kétszer ennyi orvos sem lenne elég.

Winston Smith 2010.05.04. 06:30:02

"párom a közelben sincs, ellenben megint kutya idő van"

És a taxi sem közlekedett aznap?

miriamele · http://epreskert.blog.hu 2010.05.04. 06:48:50

Akinek gyereke van (volt) tudja, hogy csak akkor lesz nagyon beteg, amikor se közel, se távol senki. Karácsony másnapján délben, vagy szombat éjjel.
Vidéken a taxi sem megoldás, mert nem pár kilométert kell menni, míg ügyeletet találsz.
Ha beviszed az ügyeletre, sem feltétlenül látnak el rendesen. Nincs egy jó ügyeletes történetem sem, csak sebészetről. Ott tényleg mindegy volt, hogy milyen nap és hány óra volt. Viszont ott láttam embert baltával a fejében, miközben vasárnap reggel eltört gyerekbokát gipszeltettünk.
A nagyobbikam kruppos volt, egy idő után már nem ijedtem meg, hanem becsomagoltam, és akármilyen évszak volt akármilyen idővel, kiültem vele a kertbe. Segített, túljutott rajta, fel is nőtt, mi kell még?

peter3374 2010.05.04. 07:09:25

Le kéne szoktatni az embereket az indokolatlan ügyelet kihívásról, akkor talán lenne ideje, türelme az orvosnak kimenni a fontos esetekhez.
Ha valakit ezredszer hívnak pl. szombat este, hogy már két napja lázas, hány stb. a gyerek és az orvos jöjjön ki de MOST azonnal, stb. stb.
Akkor már is kevésbé ugrana a lázas a gyereke most mi lesz problémára.
Az ügyelet kihívása kb. 50%-ban indokolatlan.

" páciensek közel fele indokolatlanul veszi igénybe az orvosi ügyeletet Lentiben - idézi a Zalai Hírlap cikkét az MTI. Az elmúlt évben 5.369 esetben riasztották az orvosi ügyeletet, ebből 2.644 eset bizonyult indokolatlannak."

kutya vacsorája 2010.05.04. 07:19:19

tényleg eldobom az agyam: itt a kommentelők fele azon pattog,h. ezt sem tudják, azt sem tudják a "laikusok".
sztem pedig:
1. nem laikus, hanem adófizető fogyasztó, aki eltartja az egész kupoldát. azért fordul "szakemberhez", mert ő mást tanult, mással foglalkozik, amikor a doki fizetésére és hálapénzére valót keresi. ha a tévéje rossz, tévészerelőt hív.
2. miért nem megy be az ügyeletre? pl.azért, mert szarul van. (kishúgotoknak legyen 40 fokos láza lázcsillapító nélkül, ha az olyan kurva hasznos dolog, már bocsánat) nincs vezetőképes állapotban, tömegközlekedni nem tud (annyira szarul van, esetleg egy faluban esélye sincsen). vagy csak attól tart, hogy még szarabbul lesz, ha kivárja a rendelőben sorjázó nyuggereket.

2010.05.04. 07:35:08

@kutya vacsorája:

1. De igen, laikus - függetlenül attól, hogy adófizető fogyasztó-e. Teljesen rendben van, hogy mást tanult, mással foglalkozik; ha egy orvos hív tévészerelőt, akkor az orvos a laikus és a tévészerelő a szakember. Ezért hívja. Ezért mégy el orvoshoz.

2. Rokon, ismerős, szomszéd, taxi. A rendelőben sorjázó nyuggerekről nem a kezelőorvos tehet. Illetve igen, de azt eutanáziának hívnák, és a törvény bünteti.

yasodhara 2010.05.04. 07:43:13

Tiszteletem'
Csak, hogy tudjatok Hollandia hiresen jo egeszsegugyben,es senki nem jon hazhoz.
Ne a nyuggereket szapuld,te szerencsetlen ok nem az ugyeleten vannak,te fiatal es eroteljes barma..
Ha akkora a baj mento kell,addig nincs mese lazcsillapito,furdo,borogatas.
Es valoban a laz vedekezo reakcio meg dolgozik a szervezet,de le is terheli magat ezert faj a csontod" ha lazas vagy.El vagytok kenyeztetve es csak a nyafogas megy:(.tenyleg sokat fizetek itt havonta az ellatasert,es mikor 3.fokra egettem az arcom akkor is be kellett mennem,meg ha nem is lattam a holyagoktol ..becsuljetek az orvosaitok addig nem lesz valtozas mig csak kovetelozes van:(illetve lehet kovetelozni,csak ne szomorkodj ha tojnak ra

yasodhara 2010.05.04. 07:47:57

jaj viszont azt kihagytam ,itt penzzel ne probalkozz ,mert csak rosszabbul jarsz.

Nincs zsebbe papi

Roy 2010.05.04. 07:48:19

Ez csak rosszabb lesz. Lassan már orvos, és ápolónő sem lesz.
Az egészségügy kb. a második világháború utáni szinten van, de lehet akkor még jobb is volt.
Sikerült az elmúlt tíz évben teljesen leamortizálni.

wattafilling 2010.05.04. 08:19:46

A személyes tapasztalataim ügyeletekkel nekem nem túl rosszak, pedig 4 gyermekem van. A konkrét esettel kapcsolatban:
Persze, lehet azt mondani, hogy "mi a frászért kell beszarni egy kis láztól", ettől még a 10 óra az 10 óra - ha már szabályt hozunk, legyünk hozzá következetesek!
Ha pedig segítséget kérek, minimum az, hogy ne lepattintsanak. Lehetek én hülye, vagy éppen az első gyerekem első komolyabb betegsége, de akkor tessék telefonon elmagyarázni, hogy mi a teendő - ha én hívom, úgyis enyém a telefonköltség. Megengedve persze, hogy valóban áthatolhatatlan a hófal.

piszok alfréd 2010.05.04. 08:27:06

nekünk 3 hónapos múlt a gyerek és a körzeti gyermekdoki előre kijelentette, hogy nem megy házhoz, még pénzért sem. Ezenkívül személyes sértésnek veszi, ha kérdezek valamit és a gyerekkel úgy bánik, hogy rossz nézni. Úgy döntöttünk, inkább fizetünk maszeknak, ezért most éppen gyermekorvost keresünk, akibe valami hivatástudat is szorult

CyberPunK 2010.05.04. 08:48:07

Hehe, nekem egyszer nagyon fájt a hasam, ment is fel a lázam rendesen, és még egyedül is voltam otthon. Mivel a mozgás nem nagyon ment, mert annyira fájt a hasam kihívtam az ügyeletet, akik kijöttek, megnyomogatták a hasamat, aztán szóltak a mentőknek, hogy egy vakbeles kér szállítást és vagdosást. Ezért kell az ügyelet, nekem eszembe se jutott volna a mentőket hívnom. A mázli az, hogy lejegelték és nem perforált, így nem kellett kivenni.

LustaDick 2010.05.04. 08:51:31

Az az igazán szomorú, hogy a "hűtőfürdő" fogalmát ma már alig ismerik. Persze, meg lehet próbálni gyógyszerrel tömni a kölköt, de van olyan láz, ami gyógyszerre sem megy le. Na, ilyenkor kell elővenni a fizikát, ereszteni a kádba egy jó adag 37 fokos vizet, nyakig belerakni gyerököt, oszt lassan, apránként hideg vizet adagolni a kádba. Tuti leviszi a lázát, és nem fog félrebeszélni. Ha szükséges, akár fél óránként is meg lehet ismételni, és garantáltan nem vágja haza a gyerek máját, mint a paracetamol.

Kisharmat 2010.05.04. 08:54:14

@bes3: viszont van 8 óra munka 8 óra pihenés....itt a háziorvos szeretné 4 óra munkával megúszni.....ezért nem megy házhoz!

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2010.05.04. 08:58:42

Boldog lehet a párod, ha ezért hazarángatod. Egyedül nem találsz oda az orvoshoz?

Rézvirág 2010.05.04. 09:00:42

"Beteg volt a gyerek, magas lázzal, hányással, hasmenéssel"

Na, ebből a sok nagyokosnak csak a magas lázat sikerült elolvasni. HÁNYÁSSAL és HASMENÉSSEL. Lehet, hogy csak rég volt kisgyerekük, azért írnak ilyen hasznos tanácsokat, de azért megnéztem volna, ahogy egy hányó, fél óránként "fenekén pisilő" gyerekkel beülnek egy taxiba, vagy elsétálnak a rendelőbe, pláne repkedő mínuszok között, hagy fagyjon rá a seggére, ami kijött, jó lesz hűtőfürdőnek, tulajdonképpen tiszta haszon...

(Ja, mivel én mérnök vagyok, nem orvos, ha lázas a gyerek, megmutatom orvosnak, ugyanis én nem tudom megállapítani, hogy _mitől_ lázas, bakker.)

tekiteki 2010.05.04. 09:00:52

Jót tett volna az írásnak, ha a posztoló leírta volna, hol is történt ez...
De egyébként is arról írni, hogy egy szülőnek fingja sincs, hogy mit kell tenni, ha a gyerek lázas, meg azért házhoz hívni az orvost, mert szar idő van, szánalmas.

LustaDick 2010.05.04. 09:01:13

38 fok körüli lázzal tényleg nem nagyon kell foglalkozni, de a gyerekekre pont az a jellemző, hogy NAGYON lázasak tudnak lenni. És az már nem egészséges. Baromi sok folyadékot veszítenek vele, és a sejteknek sem jó, ha "megfőzik" őket... Szóval a nagyon magas lázat valóban csillapítani kell, de nem mindegy, hogy mivel és hogyan. Egyébként a gyerekeknél a láz nem a betegség fokmérője, azaz lehet viszonylag banális baja is a kölöknek, miközben 40 fokon fűti a szobát. Ügyeletet akkor érdemes hívni (de szerintem súlyos esetben jobban jár a szülő a mentővel!), ha a gyerek fuldoklik, kékül, hörög-zörög, többször hány/hasmenése van (a gyerekek piszok gyorsan ki tudnak száradni!), vagy 3 napnál tovább tart a magas láz. Önmagában a magas láz viszont nem indokolja, hogy szirénázva rohanjanak a gyerekhez, arra ott a már említett hűtőfürdő.

Rézvirág 2010.05.04. 09:03:38

Ja, és itt köszönöm meg a Hatvani gyerekorvosoknak és az ügyeletnek a munkájukat, a normális, emberséges hozzáállásukat, pedig gondolom a keretek itt sem fényesebbek a magyar átlagnál.

Rézvirág 2010.05.04. 09:11:34

@newtehen: Oh, szegény férj. Én is szánom nagyon. Ahol csak tudom, terjesztem ezt az örökbecsűt, asszonytársaim okulására, ahogy nézem a poszt írójára is ráfér:

"Készítse el a vacsorát időben. Már reggel tervezze meg, vagy akár előző este, hogy a férjét finom vacsora fogadja amikor hazaér a munkából. Így adja tudtára, hogy gondolt rá, amíg ő dolgozott és gondját viseli a szükségleteinek. A férfiak többsége éhes amikor megérkezik a munkahelyéről és a kedvenc ételének elkészítésével kielégíti a meleg fogadtatás iránti vágyát.
Készüljön fel a fogadására. Pihenjen 15 percel az érkezése előtt, így Ön friss és üde lesz amikor megérkezik. Igazítsa meg a sminkjét, tegyen szalagot a hajába és nézzen ki frissen. Az ön férje sok időt töltött a munkahelyén fáradt emberek között. Legyen érdekes és vidám.
A munkanapja unalmas volt és szüksége van egy kis szórakozásra, és az ön egyik kötelessége, hogy ezt biztosítsa. Csökkentse a zajt. Amikor a férje hazajön a munkából kapcsolja ki a háztartási berendezéseket és mondja meg a gyerekeknek, hogy ők is csendesedjenek el. Legyen boldog, hogy láthatja őt. Melegen mosolyogjon rá és mutassa ki őszinte vágyát, hogy teljesítse a kívánságait. Hallgassa meg amit mondani akar, és még ha Önnek is sok mondanivalója van számára, ne tegye azt közvetlenül a hazaérkezését követően.
Először ő beszéljen, biztosan fontosabb dolgok kavarognak a fejében Önnél. Ne zavarja. Ne panaszkodjon, ha a férje későn érkezik haza, vagy ha este el akar menni vacsorázni Ön nélkül. Vita helyett, próbálja meg megérteni mekkora nyomás alatt van a munkája miatt. Amikor otthon van, biztos pihenni és ellazulni szeretne. És végezetül ne tegyen fel szükségtelen kérdéseket, és ne gyanakodjon az itélőképességében vagy fedhetetlenségében.
Ne felejtse el, hogy Ő a ház ura, és mint olyan, mindig keresztülviszi a saját akaratát becsületesen és igazságosan.
És jegyezze meg, a jó asszony tudja hol a helye."

syklist · http://hanglepel.wordpress.com/ 2010.05.04. 09:14:26

@Roy: jaja, előtte pedig milyen tutkó volt a színvonal...

ebfül 2010.05.04. 09:19:38

Ja, a felvilágosítás tényleg fontos volna, de az itt kimerül a sok gyógyszergyártó cég lázcsillapító reklámjában. De van, aki még azt sem képes beadni a gyerekének. Aztán 3 nap után meg hívja az ügyeletet. Persze hétvégén és éjszaka. Addig nem zavarta. Tényleg tisztelet a kivételnek.
Egyébként Angliában sem megy ki ügyelet, sőt! Ha lázas a gyerek jobb esetben megvizsgáljék, egyébként meg elküldenek a boltba, hogy vegyél vény nélküli lázcsillapítót. Szóval, embertársak: kölcsönös megbecsülés, addig amíg van kit!

myOhmy 2010.05.04. 09:21:49

Ennyire uborkaszezon van, hogy a kommentekből csináltok posztot?
:/ Ha posztként akartam volna megírni, talán tisztességesen megfogalmazom, minden részlettel együtt.

Amúgy 40 fokos láza volt, hűtőfürdőre csak 1-2 órára ment le, más lázcsillapításra nem reagált.

Gabiiiiii 2010.05.04. 09:22:14

@Phxmike: nem hulye....Nem masokra kell tolni a feleloseget,hanem aki egy gyereket meg tud szulni,annak kellene lennie annyi eszenek,hogy 39,5-tel azonnal berakni hutofurdobe.Vagy borogatni lazcsillapitoval kombinalva..Ugy latom magahoz a gyerekszuleshez nem kell kulonosebben sok esz.

Gabiiiiii 2010.05.04. 09:23:51

egy normalis betegseg altalaben nem produkal 39 feletti lazat,altalaban ezt a virusok muvelik..Azok meg 3 nap alatt lefutnak,csak addig kell kibirni.

syklist · http://hanglepel.wordpress.com/ 2010.05.04. 09:25:00

ismerősöm anyukája gyermekorvos és néha észbontó hülyeségekkel voltak képesek felhívni mondjuk vasárnap ebéd közben: 1.) "Csak szeretnénk jelezni, hogy reggel beadtuk a gyereknek a hasmenés elleni tablettát, épp most kakilt és már kevésbé folyékony a széklete, mint reggel. Doktornő szerint adjunk még tablettát ebéd után is? " 2.) "Kislányom nem akarja lenyelni a tablettát. Nem baj, ha összetöröm és belerakom egy kanál mézbe" Meg hasonló banális dolgokkal hívják hétvégente kb. 1 órás időközönként. Persze ez nem kapcsolódik ügyeletes témához, de tényleg szomorú, hogy mennyire nem tudnak önállóan gondolkodni az emberek...

Csabi. 2010.05.04. 09:26:36

Ennél az esetnél nem a 104-ről és nem ügyeletről beszélünk, hanem a háziorvosról, akinél a váróban azért (is) ülünk órákat, mert még nem jött meg az orvos, mert épp "háznál van", aztán késve beesik a rendelőbe, mert - az indokolt eseteken kívül - pár lusta ember nem volt képes ugyanúgy odamenni a rendelőbe betegen a receptért, mint a többi szerencsétlen.

Gabiiiiii 2010.05.04. 09:26:50

@miriamele: a Janos korhaz sebeszeti ugyeleten a gyerek koteset a ferjem bicskajaval vagtak el,mert nem volt egy ollo..A doki hozzaallasa viszont peldamutato volt.

pepikebaba (törölt) 2010.05.04. 09:38:18

Biztos sok hülyeségért is hívják az orvosokat, ezt nem vitatom. Az én sztorim a következő: Észak-Afrikában voltam munkaügyben körúton. Hazajövetelem után 2 nappal vasárnap kora reggel lettem nagyon rosszul, konkrétan egy idő után nem voltam magamnál a láztól (közel 41 fokos volt), és vízszerű állagú, véres hasmenésem volt, illetve sugárban hánytam. Férjem hívta az ügyeletet. A doki közölte, hogy ő nem tud kijönni (biztos ennél sürgősebb esetei voltak), menjek be a legközelebbi kórházba. Hát mégis hogy? Menjünk kocsival. Az nincs. Akkor hívjunk taxit. Mert aztán egy taxis épp arra hajlandó, hogy egy ismeretlen afrikai vírussal fertőzött, sugárban hányó, félig ájult, vérhas-tünetekkel látszólag haldokló, fertőző beteget beengedjen a kocsijába. Apukám lett riasztva, ő azonnal jött, csak nem a szomszédban lakik, kb. 3 órával később kerültem a Lászlóba, ahol azt állapították meg, hogy kb. még félóra kellett volna, hogy úgy kiszáradjak, hogy már nem tudnak segíteni ők sem. Egyszerű "kis" shigellosis volt, ami nagyon legyengített. A kórházban teljesen ki voltak borulva az ügyeletesre, aki így kis híján kinyírt.
A gyerekeimhez viszont mindig készségesen kijön az orvos, és úgy általában a gyermekgyógyászatról egymilliószor jobb a véleményem, különösen morálisan. Tőlem még a gyerek miatt soha nem fogadtak el pénzt.
Egyébként meg pusztán láz miatt én nem hívok orvost, csak ha 3 nap alatt sem kezd lejjebb menni. Pedig a gyerekeim rendesen produkálják a szinte csillapíthatatlan 40 fokot.

egyszerüen 2010.05.04. 09:40:39

mennyi ügyeletes orvos védi a mundért
Itt nálunk vidéken se jönnek ki. faterhoz se jöttek pedig nagyon rosszul lett ö aki akkor láttot orvost mikor csak a jogsit ment hosszabitani. Azt mondták neki majd 2 óra múlva telefonáljon hogy jobban van e.

Ennyit erről

Ja hogy mehetett volna a helyi kórházba??

Nekem eddig csak rosz tapasztalatom van itt. Valahogy ugy vagyok vele csak ne kelljen itt orvoshoz mennem

Rézvirág 2010.05.04. 09:42:24

@Gabiiiiii: Most azt akarod mondani, hogy egy 2 napja 39 fokos lázas gyereket nem kell megmutatni orvosnak? Persze, hogy az ember belerakja a gyereket a hűtőfürdőbe, és/vagy bead neki lázcsillapító kúpot, és nem pánikol, de azért megmutatja egy orvosnak, hogy ugyan _miért_ van láza annak a gyereknek. Vagy?
Lehet, hogy csak én vagyok béna, de én ugyan nem tudom megállapítani, hogy csak egy mezei vírus, ami 3 nap alatt kimúlik, vagy valami komolyabb, olyan következményekkel ,amiket kezelni kell.
És ha a gyerek már egy napja hány és fosik, hát bocsi, de biztosan orvost hívok. Nem hányatom (+ egyebek) vele végig az utat + a rendelőt, akkor sem, ha ettől egyesek szemében én leszek a gyerekét a világ közepébe képzelő anya. Érdekes módon a mi doktornőnknek tök természetes, hogy ilyenkor kijön, és megvizsgálja a gyereket.

Szocio Pata (kikvogymukblog) 2010.05.04. 09:43:57

Hát nem csak ez a baj. Az már ügyelet Bp-en az scifi kategória. A baj, hogy kerületeket vontak össze, ezért az ügyeleti rendelés kb úgy néz ki, hogy bemész délután 3-ra és 8-9 táján végzel. (és ugye jön az is hogy akinek nincs autója és többezre taxira, az hurcolhatja órákig a gyereket.) A rendelésen ott fekszenek a 40-fokos, kábult, köhögő, sőt fuldokló gyerekek a padon, a szülők meg egymással ordibálnak, kinek sürgősebb. Ez a baj.
És aki itt jön Hollandiával, meg a túlzott igényekkel, az egészen őszintén menjen a retkes bús picsába. Már bocsánat, nem szoktam ilyen durva lenni.

Rézvirág 2010.05.04. 09:45:48

@syklist: Majd a második gyereknél tudni fogják, hogy mit kell csinálni, a harmadiknál meg kisebb sebészeti beavatkozásokat is bevállalnak a konyhában ;o)

Dr Fu Manchu 2010.05.04. 09:50:23

Elsőként azt kéne megjegyezni, hogyha valaki gyereket nevel, akkor tanuljon meg egy két fogást: borogatás, hűtő-fürdő, lázcsillapítás, ugyanis nem várható el, hogy mindenért az ügyeletes háziorvos kimenjen. Tényleg akkora marhaságokért hívják ki az emberek az orvost, hogy aztán az, aki tényleg rászorulna, az meg későn kapja meg az ellátást.
Gyerek vállalás előtt le kellene vizsgáztatni a szülőket alap dolgokból. Például ápolás, tápláslás, nevelés alapjai, higiénia és a "cigi helyett tejet vegyél" tantárgyakból, stb.

ebfül 2010.05.04. 09:56:00

@Dr Fu Manchu: Egyetértek. Ez simán lehetne a szülésfelkészítési tanfolyam része.

pepikebaba (törölt) 2010.05.04. 09:58:57

@Rézvirág: Az én módszerem a következő. Ha a gyerek belázasodik, értesítem az orvost, hogy tudjon róla. Kijön, de lehet, hogy csak másnap, esetleg harmadnap, amikor ráér. Amíg csak láz van, sokat úgysem lehet tenni. A legtöbb tünet egyébként is később jelenik meg. Hasmenéssel is lehet várni egy napot, ha nagyon kiszárad, akkor úgyis a kórház lesz a megoldás.

P75 2010.05.04. 09:59:35

@Barnamaci: A probléma akkor van, ha a láz a hányás/hasmenés okozta kiszáradás következménye. Ezt már látnia kell orvosnak, mert olyankor már muszáj a folyadékot pótolni.

pepikebaba (törölt) 2010.05.04. 10:00:37

@Nödön: Mentő akkor jön ki, ha az orvos megvizsgált és indokoltnak találta, és ő hívja, mert ez így látatlanba sok minden lehet. A férjemnek a 104-en akkor ezt mondták. De az orvos nem jött ki...

pepikebaba (törölt) 2010.05.04. 10:06:51

@Dr Fu Manchu: Egyetértek, azzal kiegészítve, hogy errefelé sokkal többet tömik a gyerekeket gyógyszerekkel a sokszor hatásosabb vegyszermentes megoldások helyett. Ilyen a hűtőfürdő, a priznic stb. Ezt megtanítani egyébként a védőnő dolga lenne/lehetne, ahogy a gyerek fürdetését, etetését is elviekben ő magyarázza el, ha az anyjától nem tudja már eleve az anyuka. Csak hogy nálunk 1 védőnőre annyi gyerek jut, hogy 1 hónap, mire végiglátogatja. Így minden gyerekkel kapcsolatos probléma megoldása a családokban IQ, műveltség és szokás kérdése marad.

P75 2010.05.04. 10:12:58

Egyébként sokkal de sokkal jobb és több ellátásra van lehetőségünk, ha nem kihívjuk az ügyeletet, hanem mi megyünk be oda. 1 hónapja volt egy méretes vesegörcsöm, az autóig alig bírtam elvánszorogni, elmentünk a 3 percnyi autóút távolságra levő ügyeletre, ahol megláttak és már kötötték is be az infúziót, amitől szinte azonnal jobban lettem.
Az ott töltött 1-2 óra alatt (eddig tartott, míg lecsöpögött az infúzió) a doki elmesélte, hogy milyen sokan hívják ki őket házhoz, pedig pl vesegörcs esetén otthon nem köthetnek be infúziót, csak izomba adhatják a görcsoldót, ami nagyon soká és sokkal kevésbé hat.

Amikor a kisfiam egyévesen elkapta a rota vírust és fél nap alatt úgy kiszáradt és legyengült, hogy nem bírta tartani a fejét, akkor is én szaladtam el vele a dokihoz, mert tudtam, hogy akkor látja _biztosan_ időben orvos, ha én időben odaviszem. Odavittem, látta, meggyógyult.

ebfül 2010.05.04. 10:13:44

@pepikebaba: akkor ezt nagyon elhittétek. Már ne haragudj. Azért van az ingyenes szám, hogy bárki, bármikor hívhatja indokolt esetben (baleset, életveszély, stb.) Az más kérdés, hogy sok az indokolatlan riasztás, de sztem a te eseted indokolt volt.

steve85a 2010.05.04. 10:17:57

Hozzánk vidéken - Bp.-től 20 km-re - magas lázra is kijött szombati napon mivel akkor csak ügyelet van.
39,5-ös lenyomhatatlan lázzal nem éppen csecsemő korú -40 fölötti- pácienshez is odaért 1-1,5 órán belül.
Elötte telefonon alapos kikérdezés, így tudhatja, hogy nem közvetlen életveszély, de azért csak rá kell nézni.
Diagózis: valószínűleg papagájkor.
Azonnal antibiotikum és így a szokásos 1-2 hét magas láz helyett csak 2 nap magas láz.
Tanulság: ha gond van nem érdemes szégyenlősen várni és csendben belepusztulni.

P75 2010.05.04. 10:19:22

@pepikebaba: Neeem, a mentőt ha felhívod, elmondod, mi a stájsz és ők vagy kijönnek, vagy azt mondják, hogy ez az ügyeletes orvos hatásköre és hívd őt. És hozzá is teszik, hogy ha az ügyeletes nem akar kijönni, hívd vissza őket és kijönnek ők.

pepikebaba (törölt) 2010.05.04. 10:21:20

@Szocio Pata (kikvogymukblog): Igazad van. Olyan ez, mint az egynapos sebészet, az otthon szülés és társaik. Fényévekre vagyunk a feltételeitől. Az ügyelet is közröhej. A Bethesdában mondták 1:55-kor, hogy többen ne húzzanak sorszámot, kettőtől már ügyelet van és a Heim Pál az ügyeletes. Ahol gondolom, még javában folyt a túlcsúszó sima rendelés. Ahogy a Bethesdában is 3 után kerültünk be, pedig 12 előtt ott voltunk és 12-re volt előjegyzett időpontunk.
Most nekünk 20 km-re van a legközelebbi füles szakügyelet. Az egyik fiamnak meg rendszeresen iszonyúan fáj a füle, rendszerint éjfélkor kezdi a műsort. Nagy kérdés ilyenkor, elvigyem, az kb. fél óra, sorba álljak még 3-4 órát (többnyire olyan sokan vannak egy átlagos téli éjszakán), ha nem többet, hogy nagyjából akkor kerüljön sorra, amikor virrad, és lassan a sima rendelés is megnyílik a közelben. Egyébként meg persze a vény nélküli gyógyszerek az ilyen fájdalomra semmit sem érnek, és a gyerek ordít torkaszakadtából egész éjjel.

pepikebaba (törölt) 2010.05.04. 10:22:59

@P75: Nem ezt mondták. Hanem, hogy látatlanba márpedig ők nem jönnek ki, első az ügyeletes. Persze nem tudom, a férjem mit habogott nekik az állapotomról. Az ügyeletes sem azt mondta, hogy hívjunk mentőt. Pedig mondhatta volna. Hanem hogy hívjunk taxit.

ebfül 2010.05.04. 10:24:05

Megint oda lyukadunk ki, hogy a pénztelenség, egészségügyi személyzet hiány (orvos, nővér, védőnő), leterheltség és műszerhiány miatt is az orvosat b@sztatjuk (már elnézést), holott erről nem ők tehetnek.

terézvarosi 2010.05.04. 10:25:06

Nagyon jól hangzik ez a blog, tökéletesen alkalmas az egészségügy elleni hangulatkeltésre.
1. A nagyanyám már tudta, hogy ha lázas a gyerek, ágyba kell dugni, meleg folyadékot adni neki, aztán ha három napig nem lesz jobban, el kell vinni orvoshoz. A lázcsillapító meg pontosan ezért recep nélkül vásárolható a gyógyszertárban, részletes használati leírással, utasításokkal,ha valaki feltételnül ezt a pótcselekvést szeretné végezni.
2. Az orvos akkor megy házhoz, HA A BETEG ÁLLAPOTA AZT INDOKOLA. Nem azért, mert apuci elment a munkába az autóval, kint rossz az idő, nincs kedvem kimenni stb.
Vidéki házi gyermekorvosként már hívtak azért házhoz, mert csúszik az út, ők nem mernek elindulni gyalog a babakocsival!! Aztán azért is, mert elfogyott a gyógyszer, menjek ki, írjam fel nekik. Vagy mert nem hagyhatja egyedül otthon a kutyákat, vigyázni kell rájuk és nincs más otthon. Meg azért is mert, bejöttek ugyan a rendelésre, de ott túl sokan voltak, hát hazamentek, és telefonon kihívtak házhoz, mert úgy kényelmesebb. Olyan is volt, amikor kihívtak PÉNTEKEN ESTE egy beteghez, megvizsgáltam, felírtam a szükséges gyógyszert ( nem vagyok mozgó patika ) majd mikor HÉTFŐN DÉLELŐTT megérdeztem, hogy használt-e a gyógyszer, amit felírtam, azt a választ kaptam, hogy ja, azt még nem váltották ki, mert a hétvégén nem volt a faluban nyitva a patika. ( A legközelebbi város 20 km, van ügyeletes patika ). Ma már nagyon-nagyon ritka kivétellel minden családban, még a romáknál is van autó.
Négy falut látok el, egyszerre mindenhol nem tudok lenni, ilyenkor ha a másik háromban történik valami, marad nekik a Jóisten. Azok, akik meg rendesen bejönnek a rendelésre, várnak mire visszaérek a negyedik faluból.
A háziorvosnak nem feladata az akut (heveny, sürgősségi) esetek elátása, az a Mentőszolgálat feladata. Pontosan azért, mert én autómon nincs kék lámpa, nincsenek műszerek, gyógyszertár és nem tudom elszállítani a beteget.
Otthonukban azokat a betegeket kell ellátni, akik ÁLLAPOTA nem teszi lehetővé, hogy bejöjjenek a rendelőbe, és a helyszíni ellátással ÁLLAPOTUK RENDEZHETŐ. Nem az időjárási viszonyok, a szülő hangulata, van-e otthon autó stb. dönti el, hogy otthon kell-e ellátni. Néhányan a saját kényelmüket összekeverik a valós szükségletekkel, ráadásul ezt még le is írják.
Persze az ellátásban is van hiba, ez nem kétséges. Nálunk gazdagabb országokban aki a telefonnál ül, az előtt ott van egy kérdőív, amit hozzáértők állítottak össze, kikérdezi ez alapján a beteget, a végén kijön egy pontszám, ami eldönti, hogy mi a teendő: marad a beteg otthon, vagy jön a mentő.
Egyébként olyan, hogy kijáró ügyeletet, ez magyar sajátosság, a világ más részén ilyen nincs. Az is ritka, hogy a háziorvos házhoz megy. Aki beteg, időpontot kér, bemegy a rendelésre ( átlag egy hónapos előjegyzési idő után ), aki pedig akutan rosszul van az vagy bemegy a sürgősségi osztályra, vagy kihívja a mentőt.

VilMarci 2010.05.04. 10:30:21

Szintén Hollandia. Kétszer vittük eddig orvoshoz a gyereket 39 fokos lázzal. Másodszorra a bölcsődéből küldték haza. Másnapra kaptunk időpontot, addigra gyereknek pedig kutya baja sem volt.
A lázra azt mondta a doki, hogy pár napig, 40 fokig ne aggódjunk, amíg a gyerek iszik eleget és nem túl levert. Itt az az elv, hogy hagyják, hogy a gyerek immunrendszere győzze le a betegséget.
Fura volt, hogy mikor volt a h1n1 hisztéria, akkor a gyerekek oltását megszervezték, ingyen, én viszont nem kaphattam védőoltást, pénzért sem.
Egyébként maga a rendelés olyan, hogy időpontra mész, akkor egy orvos, aki éppen ráér, megvizsgál, felállít egy előzetes diagnózist, majd hívja a háziorvost, aki vagy rábólint, vagy tovább vizsgál. Szerintem jó ötlet.

pepikebaba (törölt) 2010.05.04. 10:34:16

@Nödön: Ennek oka többnyire az, hogy nem az egészségügyi miniszterrel, a kórházigazgatóval vagy az OEP vezetőjével találkozunk, hanem a szerencsétlen orvossal, és valakin el akarjuk verni a port. Mert hát alapvetően igazságtalan, hogy embertelen mennyiségű tb-t fizetek, évente 1x ha elmegyek orvoshoz betegséggel, szűrővizsgálatokra járok, vigyázok az egészségemre, mégis úgy kell érezzem, hogy teljesen ki vagyok szolgáltatva ennek a már félig szétesett rendszernek. Én mondjuk ezért megyek ismerős orvoshoz és/vagy magánrendelésre, ha megtehetem. Szerencsére megtehetem, mert van orvos a családban.
Egyébként van jó orvos, és van rossz is. Van olyan, amelyik készséges, és műszerhiány mellett is feltalálja magát, amelyik kedves 24 órás ügyelet után is, és van, amelyik nem. Sőt olyan is van, amelyiknek egyenesen el kéne vennie a diplomáját. Ahogy van korrekt tv-szerelő és van olyan, amelyik csak lehúzni akar. És még sorolhatnám.

cambridge.on 2010.05.04. 10:40:14

@Rézvirág: Így szokott lenni.
Ha az első gyerek lenyel egy pénzérmét, akkor azonnal mentőt hívnak, a kórházban csak a főorvos vizsgálhatja a gyereket.
Ha a második gyerek teszi, akkor az egész család szorongva figyeli, hogy természetes úton távozik-e az érme.
A harmadiknál pedig, ha véletlenül lenyel egy pénzdarabot akkor levonják a heti zsebpénzéből.

sony 2010.05.04. 10:49:39

Én azt tartom félelmetesnek, hogy a gyerekorvos napi 2 órát rendel. Ha mondjuk kedd délelőtt 8-tól 10-ig van rendelés, utána pedig szerda este 6-8 óra között, és a gyereket mondjuk hazaküldik az óvodából kedden 11 órakor hányással, hasmenéssel, magas lázzal, több mint egy napig ellátás nélkül marad. Mi jártunk párszor így, és persze megtanultam megkülönböztetni a veszélyest a kevésbé veszélyesektől, de mégis mindig bennem van, hogy nem vagyok én orvos, mi történik, ha egyszer tévedek.

Ügyeletet mi eddig egyszer hívtunk ki. C-vitamint ajánlott :) Így inkább nem terhelnénk a rendszert :)

sony 2010.05.04. 10:51:25

Én azt tartom félelmetesnek, hogy a gyerekorvos napi 2 órát rendel. Ha mondjuk kedd délelőtt 8-tól 10-ig van rendelés, utána pedig szerda este 6-8 óra között, és a gyereket mondjuk hazaküldik az óvodából kedden 11 órakor hányással, hasmenéssel, magas lázzal, több mint egy napig ellátás nélkül marad. Mi jártunk párszor így, és persze megtanultam megkülönböztetni a veszélyest a kevésbé veszélyesektől, de mégis mindig bennem van, hogy nem vagyok én orvos, mi történik, ha egyszer tévedek.

Ügyeletet mi eddig egyszer hívtunk ki. C-vitamint ajánlott :) Így inkább nem terhelnénk a rendszert :)

jó lujza 2010.05.04. 10:54:07

Én sem hívom őket. Egyszer voltam rosszul, akkor nem jöttek ki, biztos mert nem vagyok elég öreg, gondoltam, valószínűtlen, hogy meghalok, hát jó, mindegy. Tényleg túléltem, valóban.
Amikor a 93 éves öreganyámhoz hívtam az ügyeletet, akkor sem jöttek, viszont fel sem vették a telefont fél órán keresztül. Így mentőt hívtam, akik azt mondták, ők nem jönnek, de küldik az ügyeletet... klassz, gondoltam hátha nekik felveszik. Összességében 1,5 óra múlva jött az ügyelet, na ők hívtak sürgősségi mentőt, aki jött is. (10 perc, csodás) Mama be az autóba, ügyelet el, mentő áll a ház előtt. Én pakoltam össze a cuccait, (én külön mentem utánuk, a holmival)így volt alkalmam megfigyelni, hogy a mentősök, akik találkoztak egy ismerőssel, kollégával? kedélyesen beszélgetnek a ház előtt, még negyed órán keresztül, bár közben az egyik bejött egy pokrócért, mert a mama fázott az autóban.
Valaki azt mondta, hogy ha valaki ilyen öreg, akkor várnak egy ideig hátha meghal, ha rosszul van. Nekem is ez volt a benyomásom. Akkor tehát nem jönnek öreghez, mint fent láttam gyerekhez sem, na és középkorú felnőttekhez sem. Én egy ideje már nagyon vigyázok, hogy ne betegedjek meg. Egészséges életre való nevelés magyar módra...

daito 2010.05.04. 10:59:30

@terézvarosi: de nemcsak erről szól.
Tedd hozzá, hogy ez a magyar sajátos rendszer több tíz éves. Olyan világban kezdődött kifejlődni, amikor nem volt minden háznál autó; amikor még gyakori volt, hogy több generáció élt együtt - így egy lázas gyerek látványa nem okozott szülői sokkot.
Telefonálni sem volt egyszerű, mert nem volt minden házban x telefon, hanem el kellett sétálni a szomszédhoz vagy a fülkéhez.

Valamint egy olyan világ volt, amikor olcsó volt az energiahordozó (áram, benzin), valamint alig volt ára a gyógyszernek, pláne, mivel az állam gyártotta; az orvosnak esélye sem volt külföldre mennie munkát vállalni. (Kvázi, viszonylag olcsó volt az eü rendszer.)

Ja, cserébe, ha az ember otthon maradt, mert a gyerek vagy ő beteg volt, akkor azért nem kockáztatta a munkahelyét.

Namost, ezeknek a megváltozását az egészségügy oldaláról az orvos/mentős/ápoló/asszisztens "kapja meg" nap, mint nap, és old meg te.

Bloodscalp 2010.05.04. 11:03:45

@Barnamaci: olvasgasd tovább az orvosi köyveket, csak hogy tisztában legyél mik a lázgörcs következményei, illetve ha akkor minek az orvos?
minden egyébbel lehet menni kórházba is-rá lehet mondani

bes3 2010.05.04. 18:23:54

@Kisharmat:
mivel mind a magyar mind a nyugati háziorvosok rendelési idejét nagoyn jól ismerem, elmondom hogy ez baromira nincs így.

a magyar háziorvos a rendelése ALATT többszörösét látja el mint pl a svéd, ahol félóránként érkezik egy-egy beteg...
házhoz pedig hülye lenne kimenni.

A magyar meg osztódjon és oldja meg a rendelést a házhozjárással, húgyért szarért....
"rossz az idô..." ôrület.

efi 2010.05.04. 19:25:11

Az időjárás miért érdekes...?
Ha locs-pocs van, jöjjön az ügyelet, ha süt a napocska, elballagunk?

NemesekErnyo 2010.05.04. 21:11:50

Hová lett a mai új poszt a bokarögzítős bőrviszketésről?

NemesekErnyo 2010.05.04. 21:13:55

@bes3: Ezt "odafent" is tudják, indokolatlannak találják az iszonyatos számú orvos-beteg találkozást.
Szerintem unatkoznak összevissza, és biztosan beírnak kamuból, hogy többnek látsszon :)))

bakela 2010.05.05. 00:39:43

Kedves Mindnyájan, + aljanép!

Egyik zárt orvosi portálon találkoztam egy hivatkozással, ami szerint 2 hetes kommentem postként önálló életet kezdett. Ezért a kíváncsiság visszahozott ide, bár eredetileg jó ideig nem akartam erre járni: Az akkumulátoraimat min. 1 hónapra feltöltöttétek sz@rral. Folyt. Köv.:
Ha akartok egy kicsit onanizálni: Tudjátok, a 104 és a köcsögök topik/??/

Barnamaci 2010.05.05. 06:47:48

@Phxmike: nem, nem én vagyok a hülye, ugyanis ORVOSI KONZULTÁCIÓ után jutottam ide, hogy ma már nem parázok a láztól és még a 39.5-et sem csillapitom amig nem tart 1-2 napnál tovább, mindamellett hogy a gyerek amúgy "jól" van mert az enyém még 39.5 mellett is tudott játszani, nehogy már ezzel orvoshoz rohangáljak mikor tudom hogy virus?? És beigazolódott nem egyszer, hogy jól tettem, mert igy nem állitottam meg a természetes folyamatot (bárányhimlő, skarlát) hanem a láz megtette a magáét, és SOKKAL könnyebben átestek rajta a gyerekek mint bárki másé. Szövődmények is a leggyakrabban akkor lépnek fel, amikor az ember "megbénitja" a természetes folyamatot és nem hagyja, hogy a láz tegye a dolgát. Mindezt hangsúlyozom ORVOSSAL VALÓ KONZULTÁCIÓ után!!!!!!!!!!!

Barnamaci 2010.05.05. 06:50:22

@Bloodscalp: kérdezzük már meg a svédországi doktornőt ha ott vkinek lázgörcse van és a legközelebbi orvos 200km-re van és még csak házhoz sem jönnek, akkor ott hullanak majd a lázgörcstől a gyerekek? Nem vagy komplett. Máshol furcsa mód ezt másképp oldják meg, csak itt el van kényeztetve a szülő!

Barnamaci 2010.05.05. 06:52:21

@VilMarci: én is ezt mondom, de ezek már a 38 fokkal rohannak itt orvoshoz. Komolyan nem értem!!!

Barnamaci 2010.05.05. 06:58:28

@terézvarosi: a nagymama még ösztönösen és JÓL cselekedett. :-)

NemesekErnyo 2010.05.05. 08:02:31

@Barnamaci: A higanyoson 37 már pirossal van jelölve. Nem újkeletű a butítás.

NemesekErnyo 2010.05.05. 11:46:02

@Barnamaci: Családunkban csakis ilyen van :)) Még nem sikerült összetörni.

Barnamaci 2010.05.05. 13:23:37

@NemesekErnyo: akkor vigyázz rá, mert a legpontosabb hőmérő :-) és már nem lehet majd pótolni :-(
© 2009-2015 praxis
blogszabályzat
süti beállítások módosítása