Egy órával előbb lelépett a gyermekorvos

2012.02.26. 08:29

Tisztelt Praxis!

 

Egy megmagyarázhatatlan orvosi viselkedésről szeretném önöket tájékoztatni. A kisfiam elkapott valami vírust még a múlt hét folyamán, hasmenése volt és többször hányt is, emellett a láza is felment. Iskolába természetesen nem engedtük, próbáltuk otthon ellátni és vártuk, hogy javuljon az állapota, az igazat megvallva eleinte csak egyszerű gyomorrontásra gondoltunk.

 


Miután a harmadik napon sem lett sokkal jobban, ezért felhívtuk a gyermekorvosunkat, hogy ki tudna-e jönni. Sajnos kiderült, hogy szintén betegség miatt az orvosunk már másfél hete nem rendel, a helyettese pedig annyit mondott, hogy vigyük el a gyereket hozzá, ő márpedig nem jön ki. Nem akartunk vitatkozni, így abban maradtunk, hogy még aznap elvisszük hozzá a fiamat.


A rendelési idő vége előtt jó háromnegyed órával érkeztünk meg és vártunk. Senki sem volt rajtunk ívül a rendelőben. Több, mint húsz percen keresztül nem történt semmi, ekkor úgy döntöttem, ha illik, ha nem , én bekopogok.Így is tettem. Semmi válasz nem érkezett. Kopogtam még egyszer, szintén semmi reakció. Úgy voltam vele, hogy lesz, ami lesz, lenyomom a kilincset. Az ajtó zárva volt...


Eléggé csodálkoztam a dolgon, de abban reménykedtem, hogy a helyettesítő doktornő csak elugrott valahova, valami dolga van és azért még visszajön. Hát nem jött, pedig a rendelési időn túl is ott maradtunk még legalább tíz percet. Ekkor világossá vált, hogy a doktornő majdnem egy órával a munkaideje lejárta előtt fogta magát és haza ment. Eléggé el voltam képedve. Azon túl, hogy ezen dühöngtem magamban, a megoldást kerestem kisfiam problémájára. Ekkorra már hárman voltunk szülők, mert közben az utolsó pillanatokban beestek, de szintén a mi doktornőnkhöz jöttek volna. Megbeszéltük, hogy megkérjük a következő időszakban rendelő doktornőt, nézze meg gyermekeinket.

 

Szerencsére ő nagyon segítőkész volt, elpanaszoltam neki a helyzetet és ő, bár nem hozzá tartozunk megvizsgálta a gyereket és gyógyszert is írt fel neki, így végül jól végződött ez a kis kaland. Amikor pedig kontrollra vittem vissza a fiamat, már a kedves, jól bevált orvos nénink volt szerencsére.

 

Persze, most lehet azt mondani, hogy mire fel itt a nagy panaszáradat, hiszen a gyerek el lett látva, kapott gyógyszert és meggyógyult. Mindez igaz. De ne felejtsük el, ez nem a helyettes orvoson múlt, aki csak úgy, se szó, se beszéd lelépett a munkahelyéről, ezzel kellemetlen helyzetbe hozva bennünket.És mi lett volna, ha aznap másik orvos már nem rendel, mert teszem azt délután van a rendelési ideje? Ellátatlan marad a gyerek és kész?

 

 

Van egy sztorija a magyar egészségügy helyzetéről? Megváratták, félrekezelték, megalázták, vagy ellenkezőleg, csupa jót tapasztalt? Küldje el történetét a praxisblog@yahoo.com címre, vagy használja megújult kórházértékelőnket!

 

 

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vkelly 2012.02.26. 09:03:25

Posztolónak nagy szerencséje volt a másik doktor nénivel. A helyettes orvos felett én viszont így látatlanban nem törnék pálcát.
Lehet, hogy ő is rosszul lett, vagy valami egyéb halaszthatatlan dolga akadt. Ez esetben a korrekt mondjuk az lett volna, ha legalább egy cetlit kitesz erről a rendelő ajtajára.

vkelly 2012.02.26. 09:06:06

Félig-meddig OFF:
Létezik olyan ma Magyarországon, hogy magán háziorvosi rendelés?

2012.02.26. 09:16:26

Ha a szabályokat nagyon be akarjuk tartani, iskolás gyereket aznap kell elvinni az orvoshoz, amikor beteg lesz, és nem megy iskolába, különben nem kap igazolást arra a napra, főleg, ha helyettesítő orvos van. Erről is volt már poszt, miért nem adott az orvos látatlanban igazolást visszamenőleg. Ha senki nincs a rendelőben, én be szoktam kopogni, legfeljebb elküldenek melegebb éghajlatra, de még mindig jobb, mint fölöslegesen ott ülni. Attól, hogy az ajtó zárva volt, nem tudható, hogy az orvos hazament. Mehetett beteghez is ezzel az erővel. Honnan is lehetne tudni? Mondta valaki? Az ajtó?Helyettesítésnél gyakran előfordul, hogy a rendelési idő változik. Nővér sem volt? Egy orvos rendelt csak a rendelőben? Ha nincs rendelés, és nővér sincs bent, a váró is zárva szokott lenni, hacsak nem egy olyan folyosó, ahol más rendelések is vannak. Akkor viszont valakinek ott kell lenni, aki felvilágosítást ad. Ha nincs, az ajtóra illett volna kiírni ebben az esetben, hogy mi a helyzet. Vírusra milyen gyógyszert adott? Amit vény nélkül is lehet venni? Ha délután nincs aki megnézze a gyereket, akkor az ügyeletre kell vinni. Mondjuk a betegség 3. napján annyira nem örültek volna neki. Én igazán nem szoktam ellenséges hangulatú hozzászólásokat írni sem beteg, sem orvos irányában, de most ez valahogy így sikerült.

Sokorai_Atala 2012.02.26. 09:17:32

@vkelly: szerintem is. Lehet beteghez ment, mondjuk egy cetli valóban jó lett volna.

2012.02.26. 09:19:11

@vkelly: Igen, van magán háziorvosi rendelés. Nappal. Én meg magán éjszakai ügyeletest kerestem egyszer, de nem találtam.

Sokorai_Atala 2012.02.26. 09:28:54

Az is lehet, hogy csak x időt helyettesített, nem teljes rendelési időben, mivel senki nem ült ott, ez azért gyanús egy gyerekorvosi rendelőben. Lehet valahová ki volt írva.

jágör68 2012.02.26. 10:04:01

@vkelly:@Turchi:
Miért tartana rendelést iccak is- amikor nappal simán megkeresi azt a pénzt, amit az állami finanszírozással soha...
Na ezért nem lesz Magyarországon- de egyébként a világon SEHOL sem- ÜGYELETI/ SÜRGŐSSÉGI ellátás magánkézben:
1) Nem éri meg a profitnak
2) Minek, ha ott van a "mindenkinek járó" ügyelet?
Az állam maradjon meg a veszteséges, hálátlan feladatoknál- a profitot termelő részek kimazsolázása meg eedig is folyt (radiológia, fogászat)
De mutasson valaki mondjuk magánkézben levő intenzív osztályt- bárhol a világon...

2012.02.26. 10:19:42

@jágör68: Csak én érdeklődtem az éjszakai magán rendelés után, vkelly nem. Azért még érdeklődni szabad? A magánkórházban műtét után intenzív ellátást igénylő beteget elviszik államiba?

jágör68 2012.02.26. 10:35:54

@Turchi:
Nem osztásképp írtam.
Nem tudom, de sztem NEM VÉGEZNEK olyan nagy beavatkozásokat/ olyan rizikós betegeket nem vállalnak.
Visszérműtét, epekő- eltávolítás, max. csípőprotézis- ezek azért nem nagy műtétek- normál esetben..
Másrészt mivel nem végeznek sürgős/ életmentő műtéteket (csak fizetős tervezettet)- ott nyilván nincs utcáról beeső- be nem állított vérnyomású, 3 hete otthon egyedül szikkadó lepukkant beteg.

2012.02.26. 10:39:53

@jágör68: OK. Azért függetlenül az általad felsorolt okoktól, lenne igény fizetős ellátásra éjszaka. De hát ha nem, nem.

csak néha benézek ha marhaságot látok 2012.02.26. 10:58:40

@jágör68: a csípőproti nem olyan kicsi műtét. egyáltalán csinálja valaki magyarországon magánban?

mildi 2012.02.26. 11:04:24

@Sokorai_Atala: sőt, ez a legesélyesebb, nem az hogy lelépett, mint a sezlonról szokás.
a helyettesítés ált csökkentett rendelési idővel jár.

IrishOak 2012.02.26. 11:09:08

Szép napot kívánok:-)

Na most tegye fel a kezét aki még nem nézte be soha a "saját rendelési idejében" kiírást, és nem üldögélt még fél órát a tök üres rendelőben:-)Vagy nem értette félre a telefonban, hogy A.B. doktornéni helyett most C.D.doktornéni ügyel saját idejében.
Aztán, ha beesik X.Y. doktornéni akkor annak mint 'isten; örült, hamár elcibálta gyereket az orvoshoz(aki egyébként is le van törve, és nem is szeret orvoshoz menni).
Naugye.

Előfordul a szülővel, hogy benéz egy két dolgot, de a lényeg megvan, és reméljük semmi szövődménye nem lesz a vírusnak.

SusanneF 2012.02.26. 12:15:39

@kekecke: De ha a gyermeknek hasmenése van,hány,lázas-azt én nem szülői igazolással akarom igazolttá tenni.
Ha nem jön rendbe-ami lehetséges!-akkor 4.nap viszi el?Ne csodálkozzon,ha nem dícsérik meg..

SusanneF 2012.02.26. 12:17:15

Különben ilyenből posztot írni????
Én is leírtam már kommentben,hogy később jön,és előbb megy a háziorvosunk...
De ilyenből posztot írni?
Kekec egy szülő lehet.

El Visco Stello (törölt) 2012.02.26. 12:40:14

@vkelly:"Létezik olyan ma Magyarországon, hogy magán háziorvosi rendelés?"

Létezik. Ott van pl. a Főnix. (sürgősségi háziorvosi gyermekügyelet) Az magánszolgáltató. Jut eszembe, Budán ne keressétek a régi helyén, a Bolyai utcában. Febr. 1-től átköltözött a Jánosba.

Dr.laikus PhD 2012.02.26. 13:11:08

@Turchi:

Ha nincs biztosításod itthon, mehetsz bármelyik SBO-ra, csak megfizeted az ellátás árát.

Dr.laikus PhD 2012.02.26. 13:14:05

@mildi:

Telefonáltak, nem mondták.
Ki is _kell_ írni, ha az ellátás nem a megszokott mederben folyik.
Kihez és hová forduljon a beteg, vagy fordulhat.

Dr.laikus PhD 2012.02.26. 13:27:32

@csak néha benézek ha marhaságot látok:

Öreg vagyok csípőből beszélek marhaságokat.

telkikorhaz.hu/ortopedsebeszet

Van talán más is.

csak néha benézek ha marhaságot látok 2012.02.26. 13:34:53

@Dr.laikus PhD: azért nem tom ha sok embernek van erre pénze
illetve ha ennyi pénzt kiad az ember akkor nem inkább külföldön műtteti meg magát

szabidoki 2012.02.26. 13:34:55

A helyettesítéssel az a bajság, hogy a helyettes kollégát nem a polcról veszik le, hanem neki attól még ugyanúgy megvan a saját körzete és betegei, úgyhogy általában csak csökkentett rendelési időben helyettesít.
Még mielőtt valaki elkezdené, jó eséllyel ki is írták, csak a posztoló felejtett el körülnézni.
@El Visco Stello: az lehet, hogy a Főnix magáncég, de a szolgáltatás OEP-finanszírozott - általában az önkormányzatok felfogadnak cégeket (nemegyszer az OMSZ-ot) háziorvosi ügyeleti tevékenység végzésére adott pénzért. Ez még nem magánrendelés, az nagyon nem lenne nyereséges.
@Turchi: igen. Mondjuk ez elég ritka, mert a maszek kórházak általában csak jól kivizsgált és karbantartott betegekkel állnak szóba.

Dr.laikus PhD 2012.02.26. 13:41:21

@csak néha benézek ha marhaságot látok:

Nem tud csak magyarul.
Ennyit még összerak pl. a szomszéd uborkafára kapaszkodott, de az utazás, a felülvizsgálat és ami ilyenkor a műtéten kívül még szükséges az neki már a bizonytalanság maga és sokkal több járulékos költség, mint a Telki árai.
Hozzátartozó kint léte és még ki tudja mi.

A Telki elérhető és kifizethető neki.

Sokorai_Atala 2012.02.26. 14:27:25

@Dr.laikus PhD: nem derült ki, hogy megkérdezték, mettől-meddig van a helyettesítés. Telefonáltak, helyettes van. Odamentek. Nem volt ott. Nem tudjuk, hogy mennyi ideig kellett ott lennie. Nem mindig van teljes rendelési időben helyettesítés. Vagy kiírták, vagy nem olvasta. 3 nap után a gyerekével.

szabidoki 2012.02.26. 14:50:35

@Dr.laikus PhD: nyilván van ilyen is, bár nem hinném, hogy túl sok ügyfelük van. Árlistát láttál a honlapon?

Tempus-Anh 2012.02.26. 14:52:14

1."próbáltuk otthon ellátni és vártuk, hogy javuljon az állapota..."
Eddig a szülő a hunyó...
2.Helyettesítést ellátó kollega KÉT feladatot lát el, a sajátját és az éppen beteg kollegájáét, innen tovább csak a sürgős esetek tekinthetők sürgőseknek, amit természetesena a sürgősségi osztályo vagy kórházi gyermekgyógyászati ügyeletek látnak el, nem a körzet.
3.Ha meghatározott munkaidőben, kiírt órarenddel helyettesítünk, azért annyi dukál a betegeknek, hogy az ajtóra kiírjuk a korábbi távozásunk okát, ami feltételezem, indokolt volt jelen esetben is.

És mindezeken túlmenően nagyon jó, hogy javult a kisfiú állapota...
The rest is silence...

kekecke · http://szepkiselet.blog.hu 2012.02.26. 14:53:54

@SusanneF: ertem, es igazad is van. En csak arra valaszoltam, hogy az igazolas nem ezen fog mulni...

IrishOak 2012.02.26. 14:55:47

@Dr.laikus PhD:
Tsók:-)

Ki van az mindig írva:-)
De én pl teljes lelki nyugalommal vártam, hogy majd nyílik az ajtó.Aztán az volt a szerencse, hogy jött egy védőnéni, és mondom a helyettesítő doktornénihez jöttünk, mert reggel hívtam, hogy írjon beutalót.
Mondta: akkor már megírta -hisz ő a "saját " idejében rendel és helyettesít, azt mindig mindenhol így csinálják.

Úgyhogy én életemben kétszer is felvettem az IJ.BA. pólót:-DD

ui:
IJ.BA.= így járt bolond anyád kislányom feliratú póló a polcon a lúzer feliratú mellett van itthon:-DD

VaTi 2012.02.26. 14:59:15

Nálunk a gyerekorvosok és a védőnők működtetnek egy blogot, amit folyamatosan frissítenek is: friss infók, rendelési idők, ha valaki beteg/szabin van, ki helyettesíti, milyen rendelési idővel, mi a telefonszáma. Nagyon jó dolog.

Dr.laikus PhD 2012.02.26. 15:09:02

@szabidoki:

Persze hogy nincs, de felhívtam.
20000.- a vizsgálat, 40000.- ha házhoz
megy.
De még így is csak azokból a kerületekből lehet oda menni, ahol a beteg tartózkodik és ők ügyelnek.
Beteghez menni természetesen ugyanez az elv.
Abban a kerületben ahol én lakom, csak a kerületi SBO-ra, vagy háziorvosi ügyeletre lehet menni, ott ez jóval olcsóbb, szabott ára van, de a kisasszony nem tudta persze, de ki van írva az ajtóra, erre emlékszem.

Dr.laikus PhD 2012.02.26. 15:11:16

@kekecke:

Mit nem kérdeztél?
Ha jól látom nem neked válaszoltam. :)

2012.02.26. 15:18:33

@kekecke: "a szulo igazolhat harom napot... "
Tudom. 1 évben összesen három napot, vagy ahogy az iskola egyéni házirendje megszabja. A gyerek meg nem egyszer beteg egy évben. Sajnos. Az enyém biztos többször.
Látom, már többen megírták.

Dr.laikus PhD 2012.02.26. 15:23:32

@Turchi:

Az talán megoldás lehet, ha fizeted magad után az egészségügyi hozzájárulást, most 5200.- Ft azt hiszem, így ha itthon vagytok és beüt a krach, akkor ellátják és téged is.

Nem találtam, csal EU-s országokra vonatkozó szabált, de talán jelentkezik valaki aki gyakorlatban ezt tudja.

Ha itthon vagy és bemész az APEH-hez, mert náluk kell intézni akkor elmondanak mindent.
De miután semmi kapcsolat nincs az országgal és egyezmény sem ahol most éltek, jogod meg van, ha nincs jövedelmed hozzájárulást fizetni, szerintem ez megoldás lehet.
Jobb, mint a méregdrága biztosítás.

2012.02.26. 15:42:50

@Dr.laikus PhD: Köszönöm a válaszokat, miután mindkét helyen lakunk, élünk felváltva, nincs probléma a biztosítással. Nekem csak az volt a gondom, hogy ha történetesen egyedül vagyok a gyerekkel otthon, és vagy mindketten betegek vagyunk, vagy csak ő, de nem tudom megmozdítani, mert lázas, nehéz, én meg könnyű vagyok, mert nincs senki a közelben, aki segítsen, az ügyelet nem veszi fel a telefont, a taxit meg összehányja a gyerek, nekem meg nincs autóm, akkor bizony én "szívesen" fizetnék, csak hogy ne kelljen bemászni az ügyeletre. Nappal kijön az orvos, ha nagy a zűr, de általában erre nincs szükség, megoldjuk. Meg éjszaka is megoldjuk, mert meg kell.

szabidoki 2012.02.26. 15:45:09

@Dr.laikus PhD: hát, nem csodálom, hogy ezeket az árakat nem rakták ki a honlapra...
Mondjuk ebből mindenki képet kaphat, hogy nagyjából mi lenne a reális ár egy háziorvosi vizitért.

Dr.laikus PhD 2012.02.26. 15:46:29

@Turchi:

Írtam neked, mit csinálhatsz ilyenkor.

2012.02.26. 15:47:37

@szabidoki: @El Visco Stello: Mindkettőtöknek igaza van, a Főnix több kerületben lát el ügyeletet, de ez nem magán, hanem a kórházak kötnek velük szerződést bizonyos helyeken, viszont a Főnix lehetőséget ad kiegészítő kártyák vásárlására, amiben különböző plusz szolgáltatások vannak, pl. évente x szűrővizsgálat, y sürgősségi ellátás, ebben benne van a házhoz kihívás is előre meghatározott számban.

Dr.laikus PhD 2012.02.26. 15:50:34

@szabidoki:

Van szerződési lehetőség velük, szóval vannak azért ennél olcsóbb megoldások is.

Ez tényleg csak a marokkói családtag hirtelen lázas állapota. Az meg neki nem pénz. :DDD

Egyébként ennek a fele a szakorvosi vizit ára, ha magánorvoshoz megy az ember.
Szerintem jogos ennek a duplája ügyeletként.
A helyszínié már túlárazott szerintem.

2012.02.26. 15:51:46

@Dr.laikus PhD: Igen, csak már megint megelőztél abban is, és a Főnix témában is. Mire kigondolom, és megírom, elküldöm, már látom, te leírtad. Tegnap ugyanezt csináltad :-)

Dr.laikus PhD 2012.02.26. 15:53:28

@Turchi:

Nem is igaz, te előbb írtál 3 mp-el. :-)

Egy rugóra jár az agyunk.
Nekem ez megtiszteltetés. :-)

Dr.laikus PhD 2012.02.26. 15:56:43

@Turchi:

Még a gyerekünk is hasonló.
Egy dologra koncentráló, a többi nem fontos a kölök szerint. :D

2012.02.26. 15:59:12

@Dr.laikus PhD: Ismerem a Medicover-t is. A másik ok, amiért néha magánrendelőbe megyünk(amikor van pénzünk:-))pl. ha influenza időszak van, és éppen nem az a bajunk, nem szívesen szedetek össze a gyerekkel vagy magammal valami más betegséget is, kevesebben vannak, kevesebb a várakozás, stb.

Dr.laikus PhD 2012.02.26. 16:06:05

@Turchi:

Én megállapodtam a gyerekorvossal.
Meghatározott díjért kijött, ha szükséges volt.
Ebbe beleszámított az is, hogy ne kerüljön fertőző környezetbe.
A felnőttel is egyet értek, ezt találtam, ha van valaki akiben megbízol akkor ki fog menni, ha kell akár munkaidő után is.

www.maganrendeles.com/

2012.02.26. 16:13:24

@Dr.laikus PhD: Hát előbb írtam, lehet, de később olvastam :-). Köszönöm a megtiszteltetést :-). A gyereket inkább hagyjuk, megint elhagyott valamit, pedig még a tegnapi eltűnt dolgokat sem találjuk. :-(
De hogy a lényegnél maradjunk, ritkán járunk magánorvoshoz otthon, mert elégedettek vagyunk általában a szakrendelői ellátással, csak néha jól jönne x összegért éjszaka valaki, aki kijönne, de ez csak 1-1 alkalom, nem érné meg valami éves plusz kombináció. Közben találtam a Főnix lapján térítéses betegszállítást, csak az időpontot előre meg kell adni. Kérdés, hogy mennyivel előre.

2012.02.26. 16:19:42

@Dr.laikus PhD: Megnéztem a linket, nem hiszem el, ott az egyik orvosunk! :-))Már hogyne bíznék meg benne!

Dr.laikus PhD 2012.02.26. 16:26:55

@Turchi:

Ha ügyeletre kell menni a taxi jobb, mint a mentő.

Szállítás esetén a Főnixnél is csak egy kísérő van, nem szakember, a gépkocsivezető szintén nem.
Műtét után a negyedikre magam jöttem fel, a cuccom hozták.
Azért kértem őket, hogy felhozzanak, mert nincs lift.
A feléért a taxis is ennyit megtett volna.

2012.02.26. 16:35:47

@Dr.laikus PhD: Én még sose hívtam mentőt szerencsére, mi is taxizunk, ha muszáj, csak a taxis se örül annyira, ha beteget kell vinni, igaza is van, meg okádni se annyira illő más kocsijában, azt is csak a sajátunkban hangulatos :-)

mildi 2012.02.26. 16:35:59

@Dr.laikus PhD: ebben igazad van :)
de én csak azt említettem meg, h valszeg a helyettesítés miatt volt rövidebb rendelési idő.
egy szót sem ejtettem tájékoztatásról vagy annak hiányáról, nem mentegettem/hibáztattam egyik felet sem.
olvastam a posztot, tudom, h telefonáltak, de ez az én kommentem szempontjából irreleváns. csupán a miértre próbáltam valószínű magyarázatot adni.
többet olvastál ki a kommentemből, mint amennyit beleírtam :)

Dr.laikus PhD 2012.02.26. 16:41:41

@mildi:

Beszélgetünk, találgatunk és a végén kialakul adott esetben mit is kell csinálni.

Én is azt írtam minek kell ott lenni.
Hogy a szülő olvasott-e, vagy nem és ahogy IrishOak írja rajta volt a IJ.BA. póló.
Egyiket sem tudjuk biztosan.

De a szülő, ha beteg a gyerek hajlamos magára rángatni ezt a pólóját. Pofavizitre a legjobb. :DDD

El Visco Stello (törölt) 2012.02.26. 17:30:21

@szabidoki:"hát, nem csodálom, hogy ezeket az árakat nem rakták ki a honlapra..."
Tegyük fel, hogy lemerült az akksid. -csak egy akksi - Az ennyibe fáj neked.
Mondjuk érjen a gyerek kétszer annyit, mint egy akkumulátor. Annyit meg simándi megér.:)))

Ha a kiszállás kevesebb mint 30 km:8.880 Ft + ÁFA

Ha a kiszállás 30 km – 60 km:10.960 Ft + ÁFA

Ha a kiszállás nappal több mint 60 km (07-19h):12.720 Ft + ÁFA

Ha a kiszállás éjjel több mint 60km (19-07h):13.440 Ft + ÁF

karcsibácsi 2012.02.26. 18:42:01

A háziorvos rendszerint "saját rendelőjében, saját rendelési idejében" helyettesít. Vagyis saját rendelési idejében ellátja a helyettesített körzet betegeit is. Ez rendszerint nem egyezik a helyettesített háziorvos rendelési idejével. Szerintem itt is ez történt. Nem járt el kellő körültekintéssel a szülő, és megszívta. Sajátmagán kívül nem okolhat senkit.

Biga néni 2012.02.26. 19:58:25

@Tempus-Anh: "1."próbáltuk otthon ellátni és vártuk, hogy javuljon az állapota..."
Eddig a szülő a hunyó..."

Ezt nem értem. Miért is?
Nálunk rengetegszer van ilyen, és az első, amit teszek vele, hogy NEM viszem be a váróba, csak betelefonálok a doktor néninek, hogy "evvan, mától kérek szépen táppénzt, ha majd javul, beviszem megmutatni".
Na persze, ennyivel nem mindig ússzuk meg, mert ha nagyon belejön, abba se akarja hagyni, már 3x voltunk infúzión a gyerekkórházban.

Amúgy komolyan érdekelne az orvos kommentelők véleménye, hogy ezeknél a nyamvadt enterovírusoknál mit lehet tenni, a hideg, kikevert kóla meg a Normaflore itatáson kívül. 5 percenként 1 korty módszert is ismerjük, mégis annyit szívunk ezekkel...:S

füstölgő 2012.02.26. 20:02:12

Nem értem ezt a felelőtlen szülői hanyagságot! Miért várt több napig egy ilyen beteg gyermek mellett? Azt persze felháborítónak tartja, hogy az első hívásra nem megy ki az orvos, de az eszébe sem jutott, hogy ő maga vigye be minél előbb!! Ha kell, akár ölben is. Fogja be a száját és nem méltatlankodjon, örüljön, hogy nem lett valami komolyabb baj.

füles1098 2012.02.26. 21:21:14

"Nem értem ezt a felelőtlen szülői hanyagságot"
Miért felelőtlen és hanyag a szülő, ha gyomorrontásra gondol, ami általában max. 3 nap alatt rendeb jön, és nem rohan rögtön a doktorhoz, hanem csak akkor mikor látja, hogy nem sok változás van?!
A fiam, ha nagymamázott, általában hasmenéssel, hányással és kis hőemelkedéssel került haza. Egyszerűen csak érzékeny volt a gyomra. Mi is a 4.-nap mentünk mindig a doktornőhöz ha az otthoni diéta nem használt.
Bizony én is beszaladtam a csőbe, mert ugyan a hasmenés mérséklődött, hányás elmaradt, a hőemelkedés megszűnt, csak pöttyös volt a hasa, amit már sebesre kapart, hiába kentem szegénynek már szinte mindennel, csak több lett belőle.
A diagnózis: influenza, álmomban sem gondoltam, hogy így jön ki rajta.

szabidoki 2012.02.26. 23:22:56

@füstölgő: nincs igazad, az ilyek esetek többsége némi diéta hatására pár nap alatt szépen rendbejön. Annyiból esetleg érdemes hamar jelezni az orvosnak, hogy mi a szitu, hogy igazolni tudja a hiányzást az iskola felé, de orvosszakmailag nem indokolt minden hányós-hasmenős gyerekkel orvoshoz rohangálni.
@Biga néni: a hideg kikevert kólát eddig nem ismertem, de nem is tetszik igazán, a Normaflore később segít, amikor már alábbhagy a hasmenés. Lényegében orális rehidráló folyadék, amit itatni kell a gyerekkel, és valóban 5 percenként 5ml. Gugli megmondja a receptet, otthon is ki lehet keverni, érdemes hűtve alkalmazni. Aztán ha nem marad lenn, irány a kórház vagy az ügyelet.
@El Visco Stello: én tisztában vagyok ezzel, de a magyar lélek képtelen elfogadni, hogy az orvos munkája többet ér, mint egy autószerelőé, és otthon fel sem fogják, mennyire szerencsések, hogy adott esetben nem nekik kell árán kifizetni a házhoz hívott ügyeletest, hanem a tébé mindenkinek megfinanszírozza.

arod75 2012.02.26. 23:58:09

@Biga néni: @SusanneF:
Én, mint szintén a betegrendelésen várakozó szülő, végtelenül hálás vagyok, ha az éppen hányó-hasmenő kölyköt nem rángatják le a gyerekorvoshoz, csak ha már jobban van és igazolást szeretne. És magam is így teszek. Ugyan, mit tud mondani az orvos azon kívül, hogy "anyuka, ápolgassa szorgosan, ha nem javul, hozza vissza"?
Bevallom, náthás gyerekkel is csak akkor megyek rendelésre, ha több napja lázas, vagy túlmutat egy egyszerű náthán.

petbecks 2012.02.27. 01:14:20

@Biga néni:
"Amúgy komolyan érdekelne az orvos kommentelők véleménye, hogy ezeknél a nyamvadt enterovírusoknál mit lehet tenni, a hideg, kikevert kóla meg a Normaflore itatáson kívül. 5 percenként 1 korty módszert is ismerjük, mégis annyit szívunk ezekkel...:S "

nem sokat.
a hideg, kikevert cola jó a hányásra, a Normaflore kb. semmire.
ha már probiotikum akkor vannak újabbak, amik érnek is valamit pl pro-kid, protexin.. az orális rehidráló folyadék gyereknél ritkán működik: bár az van benne amire igazán szüksége lenne, egy hányós gyerek nem nagyon issza meg a fura ízű löttyöt..
hogy a cola valójában hat-e a hányás ellen - nem tudjuk, de örülsz ha a gyerek valamit hajlandó inni, van benne víz, cukor(energia) és feldobja a gyereket, aki épp elhagyja magát a folyadékhiány és fáradság miatt egy átrókázott éjszaka után.
úgyhogy a cola jó.

de ez persze csak tüneti kezelés, a vírusos hányás-hasmenéses megbetegedést az immunrendszer győzi le, szülőként neked a lázra meg a kiszáradásra kell figyelned, és várni, hogy elmúljon/mérséklődjön.
mindez így normális, mindannyian átestünk ezen párszor, és nem kell azonnal orvoshoz fordulni, ha egyértelmű, mitől hányik a gyerek, mitől van hasmenése, hasfájása, esetleg láza.
ha túl sokszor fordul elő, akkor esetleg érdemes a higiéniára jobban megtanítani a gyermeket, bár persze ez nem csak az ő hibája, hanem azé is, aki megfertőzte...

Irkutszk 2012.02.27. 03:36:37

@El Visco Stello: A háziorvosok magánvállalkozók, akik szerződést kötnek az OEP-pel.

Környezettudatos 2012.02.27. 03:58:11

@SusanneF: Ha a banki pénztárosod, ahol intézed az ügyeket, később megy és korábban lelécel, nem tájékoztat, te meg ott toporogsz a sorszámoddal hiába, akkor is köpsz a tükör felé, hogy milyen kekec ügyfél?

esef 2012.02.27. 07:07:31

nálunk is sokszor szokott úgy lenni, hogy ha a mi doktorunk nincs és más helyettesíti, akkor változik a rendelési idő. de ki van írva, el lehet olvasni

Tempus-Anh 2012.02.27. 07:17:30

@Biga néni:
"...csak betelefonálok a doktor néninek, hogy "evvan, mától kérek szépen táppénzt, ha majd javul, beviszem megmutatni"..."
Erről azért csak suttogva...:)
A Normaflore bevált és vannak külön gyomor-bélrendszeri zavarokra adandó teák, a B-vitamincsalád se hiányozzon, és minél előbb elkezdeni a szokványos étrendet, kezdetben a reszelt alma, rizs és sárgarépa bevált...
Tanácsolom én, aki nem vagyok gyermekorvos.

esprit 2012.02.27. 07:18:24

Örülj neki, hogy nem külföldre lépett le. Ugyanis a gyermekorvosok egy fillér béremelést sem kapnak, mert a "jövőnk záloga a gyer".....bocs, a nyugdíjas.

Dr.laikus PhD 2012.02.27. 08:00:12

@esprit:

Ölég igazságtalan, hogy az alapellátás nem kap, na meg a fogorvos fizetésemelést, de ugye nem is alkalmazott.
Egyik sem.
Most a közalkalmazás kap, ha kap.

Mit kőne a nyuggerel csinálni?
Szerinted?

karcsibácsi 2012.02.27. 09:03:39

@Dr.laikus PhD:
Mit kőne a nyuggerel csinálni?
Szerinted?

Nem tőlem kérdezted ugyan, de nem bírom ki, hogy ne válaszoljak:
1. Tisztességes nyugdíjat adni neki.
2. Élvezze azt a tiszteletet és megbecsülést, ami egy végig dolgozott élet (és milyen idők voltak!) után méltán jár neki.

Nagyjából ennyi elég is lenne.

karcsibácsi 2012.02.27. 09:04:54

@Környezettudatos:
Szó sincs erről. Olvasd el tegnap esti bejegyzésemet.

kalandfereg 2012.02.27. 09:40:55

Eléggé gyűlöletesnek tartom ezt a "kérjük, kopogással ne zavarja a rendelést" című szokásos dumát.
Jogos, hogy az orvos nem szeretné, ha kopogással zavarnák.
De erre NEM az a megoldás, hogy kiírja, a népek pedig filózzanak odakint, hogy valaki bent van, vagy töküres a rendelő, ők meg balekként engedelmesen bégetnek a váróban, mert az írás ezt mondja.
A megoldás, hogy MAGYARORSZÁG MINDEN ORVOSI RENDELŐJÉNÉL EGYÉRTELMŰVÉ KELL TENNI, HOGY MI A BELÉPÉS MÓDJA ÉS MI A BELÉPÉSI SORREND.
Bocs, hogy kiabáltam, de én ezt egy saját magán jóval túlmutató lépésnek tartom, mert:
1. A beteg embernek nem kell további stressznek kitennie magát amiatt, hogy hiúzként kell figyelnie a rendelő ajtaját, nehogy valaki előtte besurranjon, és nehogy elszalassza a lehetőséget.
2. Ilyen helyzetben az is stressz, hogy az ember nem tudja, hogy hányan vannak előtte, mennyi idő múlva kerül sorra, milyen várakozási időre "rendezkedjen be". Pl. ha elmegy az automatához venni egy kávét, akkor vajon abban a pillanatban nyílik a rendelő ajtaja és ő lett volna a szerencsés bebocsáttatott?
3. Az emberek a rendezetlen helyzetben könnyen egymás ellen fordulnak. Higgye el nekem a sok hülye, aki ezt a kérdést nem szabályozza, hogy az egész társadalomra kihat, ha az ember tudja, hogy az orvosi váróban sem kell visszalépni az ősember szintjére. Meggyőződésem, hogy ha ez a kérdés megoldott lenne, az élet minden területén egy kicsit türelmesebbé válnánk, mi magyarok egymással.

Tudom, hogy egyre több helyen ez már meg van oldva, kisebb-nagyobb sikerrel. Csahogy vannak olyan helyek, ahol nemhogy nincs megoldva, de az embernek az az érzése, hogy a kisfizetésű asszisztensek azzal próbálnak meg némi fényt vinni az életükbe, hogy a váróterem népét szivatják. Tipikus példa a János kórház traumatológiája. Ha az ember odaviszi a papírját, lebasszák, hogy érkezési sorrend van, de nyújtogassa a hülye papírját. Ha az érkezési sorrendre hivatkozik, lebasszák, hogy fontossági sorrend van. Ha a sebesülése súlyosságára hivatkozik, lebasszák, hogy miért nem adta már be a papírját. Hihetetlen.
Saját magam voltam a tanú, amikor a súlyos sebesültek között az asszisztens egyszer csak kibaszta az ajtót és behívta a "következőt", mire az ajtóhoz legközelebb álló, pár perccel előbb érkezett szemfüles besurrant az elvágott, már bekötött ujjával, a sok, korábban mindenféle indokokkal lebaszott lúzer (akik közül az egyiknek pl. egy kerítés vasoszlop állt ki kétoldalra a vádlijából) meg csak pislogott egymásra.

És azt pedig, hogy ez a kérdés megoldható lenne, onnan tudom, hogy éltem Írországban, és ott ez mindenhol tökéletesen, maradéktalanul meg van oldva. Ráadásul úgy, hogy az írek mindenféle szabály nélkül is figyelik, hogy mi a sorrend és szinte soha senki nem pofátlankodik mások elé.
Vagy lehet, hogy pont azért nem pofátlankodnak, mert a kérdés általnos megoldottsága miatt nem erre vannak szocializálva?

Szabó Zoltán fél évet kapott · http://index.hu/belfold/2012/02/24/iteletet_hirdetnek_a_hunvald-perben/ 2012.02.27. 09:41:15

Kedves posztoló, egyébként nem itt kellene megtenni a feljelentést, hanem a magából kivetkezett helyettes főnökeinél. (Akkor éri majd a második meglepetés...)

cenzorilla 2012.02.27. 09:54:15

@Szabó Zoltán fél évet kapott:

Nyughass kérlek!
Ez nem polblog.
Itt nyugodtan szokás megbeszélni a problémát ha van, minden személyeskedés és durvulás nélkül.

Szabó Zoltán fél évet kapott · http://index.hu/belfold/2012/02/24/iteletet_hirdetnek_a_hunvald-perben/ 2012.02.27. 10:06:57

@cenzorilla: aha, ahogy látom, kissé félrehúz a kezed. Mindegy, legalább egy ember elolvasta, amit írtam :)

kalandfereg 2012.02.27. 10:12:19

@cenzorilla:
Mivel SzabóZ nekem válaszolt, megvan emilben a kommentje, úgyhogy még egyszer elolvastam, de továbbra sem látom benne a politikának nyomát se (a nevét kivéve :D).

Anti Anyag (törölt) 2012.02.27. 10:38:02

Ha beteghez ment - cetli.
Ha nem beteghez ment, hanem haza, akkor is cetli, hogy beteghez mentem.

Azt már én is megfigyeltem, hogy az EÜ még mindig a szocializmusban él, a "betegnek van ideje" szellemében.

Holott ez már marhára nem így van, neki csak egy cetli a betegeknek +óra.

Na én ezt kifizettetném vele, legközelebb oda fogja kúrni a cetlit az ajtóra.

Az a gond, hogy semmi bántódása nem lesz és ő továbbra sem fogja fontosnak tartani a kommunikációt pácienseivel.

Majd megmagyarázza, hogy leterhelt, holott egy cetli neki 2 percet rabol el a munkaidejéből, míg pácienseinek órát a szabadidejükből.

Biga néni 2012.02.27. 10:38:59

Sziasztok!

Mindenkinek köszi az infókat!!
Kifelejtettem a "fegyvertárunkból" a Deadalonetta kúpot, bár az se csodaszer, múltkor beadtam, 1 óra szünet után ugyanúgy hányt tovább, akkor is infúzió lett a vége.

Petbecks,
igyekszem nekik hangsúlyozni a kézmosás fontosságát, de hát kicsik még (ovis mindkettő). Annyit már sikerült elérnem, hogy mikor hazaérünk, már mindkettő szó nélkül megy kezet mosni, meg wc után is evidens nekik, már csak a minőséget kell fejlesztenünk. A nagyot időnként "rajtakapom", hogy épp csak az ujjai végét vizezi be...:-S

Szabidoki,
1 l forralt vízbe 1 tk. só és 8 tk. cukor.
Egyszer egy nagyon csúnya fosósnál kipróbáltam, mert nem akartam a Lászlóba kerülni - nem itta meg:-P De akkor szerencsére mégis megúsztuk a kórházat.

Dr.laikus PhD 2012.02.27. 10:45:10

@Anti Anyag:

Azt kéne megérteni, hogy ez _nem_ az orvos dolga.
Van asszisztens, aki a megszokott orvos segítsége.
Ezt neki kell megírni és kiragasztani.

Tényként kezeljük, hogy ez nem történt meg.
Nem tudjuk.
Így a düh nem indokolt.
Általában ki van írva, ha más nem az, hogy kihez lehet menni, ha a saját orvosunk nincs ott.

SusanneF 2012.02.27. 10:45:25

@Környezettudatos: A bankban csak addig van sorszám,míg van előadó kisasszony..
Nem szoktam köpködni.

Anti Anyag (törölt) 2012.02.27. 10:47:05

@kalandfereg: Tahó asszisztens. Na ez az ami valahogy egyszerűen nem képes kihalni.

Bemegyek a szakorvosi rendelőbe. 2 öreglány kávézik a recepción.

Hangosan köszönök. Reakció semmi. 2 perc múlva elkezdenek rám figyelni, de az a tipikus cipőmre köpnek effektus. Felteszek egy kérdést, szerencsére 10 évenként egyszer vet ide a sors. A 2 nő néz rám, "milyen egyszerű lélek, még ezt sem tudja pillantással", majd kioktató modorban elmondja.

A doki gyökeres ellentéte ezeknek, figyelmes, udvarias, mondom is neki, hogy az a 2 zombi a recepción kereshet kb. együtt talán 160.000-t. Ezért a pénzért egy profi, 2 nyelven beszélő recepcióst is találnának és mégis az a kirakatuk.

Dehát nem a doki dönt, hanem valami adminisztrátor, aki úgy van vele, hogy Mari néni és Zsuzsa néni itt van ezer éve bagóért.

SusanneF 2012.02.27. 10:47:50

@arod75: De a gyermekorvos joggal nem ad visszamenőleg igazolást.
Nem muszáj elvinni-DE telefonon beszélni a dokival igen.Jelezni,kell-e táppénz,megbeszélni,mikor vigyem?

kalandfereg 2012.02.27. 10:48:53

@Biga néni:
A teát szerintem módosítsd úgy, hogy ugyanez, de só nélkül. Én is többször hallottam már ezt a sós tea receptet kiszáradásra, sőt, még úgy is, hogy cukor nélkül, csak sóval. De végiggondolva józan paraszti ésszel: te nem hánynál a sós teától, főleg, ha már eleve émelyegsz, mert beteg vagy?

Dr.laikus PhD 2012.02.27. 10:50:03

@Biga néni:

Azért a reszelt alma székletfogó és finom.
A sárgarépa is.
Folyadékot is tartalmaz, ha benne marad, már könnyebb kortyonként jeges vizet itatni.

Nem te vagy a hibás, ha kórház a vége.
Az entero vírus nagyon agresszív.

Anti Anyag (törölt) 2012.02.27. 10:50:30

@Dr.laikus PhD: Na ez kurvára nem lényeges. Akkor írja ki az asszisztens.

A düh a jelenség lényegéből adódik.

Eljössz hozzám nyitvatartási időben és én annyira sem méltatlak, hogy írok (a beosztottam ír) egy cetlit.

Te meg találd ki mikor jövök. És hiába reklamálsz, te már előre mindig kifizeted amit venni akarsz, tehát én ezt máskor is megteszem veled, mert te nem nagyon tudsz más helyre menni.

Most már így talán átérzed a dolgot.

Dr.laikus PhD 2012.02.27. 10:53:05

@kalandfereg:

Hányós, hasmenéses gyereknek a cukor tilos.

A sót sem nagy adagban, de ha nagyon elesett a gyerek, nem fogja meginni, kiköp mindent ami jó lenne neki.

Dr.laikus PhD 2012.02.27. 10:59:13

@Anti Anyag:

Egyáltalán nem mindegy.
Orvos lassan nem lesz, várni kell és megtanulni alapvető gyerekproblémákat kezelni.

Asszisztens nem megy külföldre.
Nem mindegy kire hárítod a felelősséget.
Nagyon nem mindegy.
Akár előre fizetsz, akár nem.
A biztosítás már csak ilyen.
Annyiért kapsz szolgáltatást amennyi a biztosítótól telik.
De kötelező.

karcsibácsi 2012.02.27. 11:00:14

@Biga néni:
Virusos gasztroenteritisz esetén nem kell mindenáron a hányást és a hasmenést csillapítani, főleg az első egy-két napban. Sőt, a legjobb, ha azzal indul az egész, hogy a (kis)beteg hány egy nagyot, ezzel szerencsés esetben ki is ürül a szervezetből a kórokozó, legfeljebb még egy-két hasmenéses széklet társul hozzá.
Elvben el lehet nyomni gyógyszerekkel átmenetileg a hányingert és a bélmozgásokat is le lehet állítani néhány napra, no ebből lesz a legsúlyosabb, tényleg életet veszélyeztető fertőzés. Persze, ha elhúzódik az ügy, és fenyeget a kiszáradás, meg az állandó hányinger, hasmenés egyébként is megviseli a beteget, akkor már tünetileg is be kell avatkozni, de a legfontosabb a folyadékpótlás. Legjobb a patikákban recept nélkül is kapható rehidráló por.
A normaflór és az egyéb probiotikumok fertőzéses hasmenésben nem sokat érnek, ezek inkább az egyéb okból szedett széles spektrumú antibiotikumok okozta dysbakteriosisos hasmenésben jók. Kólát meg senkinek nem javasolnék, se hidegen, se melegen, azt igyák csak az amcsik a hamburger mellé...
Ha hidegrázás, magas láz, elesettség vezeti be a panaszokat, bakteriális eredetre (salmonella) is kell gondolni ilyenkor antibiotikum is kell (ciprofloxacin) és nem mindig úszható meg a kórházi fertőző osztály. De ez a ritkább. 1 szó, mint 100: dieta, bő folyadék, ha nem javul 2-3 napon belül, akkor orvos! Legalábbis én így tudom...

kalandfereg 2012.02.27. 11:10:00

@Dr.laikus PhD:
Ha tilos, akkor az én gyerekeim, én meg a testvéreim (anyám orvos) eléggé rendhagyó esetek lehetünk, mert nálunk jót tesz. A cukros tea az első nálunk hasmenésnél, először kortyonként, aztán, ha már nem hány az illető, növelni lehet a mennyiséget.
Ez a no cukor elmélet milyen tudományos alapokon nyugszik?
Nyilván extrém esetekre más szabályok vonatkoznak, de itt nem több tábla csokiról van szó, hanem fokozatosan elfogyasztott kis mennyiségű cukorról, hogy a tea jobban csússzon és hogy a beteg egy kis energiához jusson.

karcsibácsi 2012.02.27. 11:13:29

@kalandfereg:
Bármilyen cukros folyadék (a tea is) osmotikus laxativumként működik. Csodálom, hogy egy orvos ezt nem tudja-.

Dr.laikus PhD 2012.02.27. 11:16:32

@kalandfereg:

Karcsibácsi nagyon jó betegszállító.
Rengeteget tanult a gasztroenterológusoktól, hallgass rá.
Ő jobban tudja nálunk.

Senki nem fog három nap alatt annyira legyengülni, hogy az első alul fölül folyást azonnal cukros vízzel kelljen pótolni.

Dr.laikus PhD 2012.02.27. 11:21:50

@kalandfereg:

Az én mamám is orvos volt.
Mindig volt otthon orvosi szén.
Mikor kicsik voltunk feloldotta és azon vihorásztunk milyen fekete a fogunk és a nyelvünk, ilyenkor nem kellett azonnal fogat mosni.

Naponta háromszor jól megitatott, ha az orrunkon jött ki akkor is, fogta a fejünk és az esti adag már nem jött ki.
Se alul, se felül.

Anti Anyag (törölt) 2012.02.27. 11:24:02

@Dr.laikus PhD: Bevallom, egy ilyen orvostól én eleve leléptem volna, el lehet képzelni,hiányos empatikus képességeit egy melegebb helyzetben.

Ez egyébként rávilágít arra, hogy mennyire nem érdekli azt az orvost a beteg és mindenkinek jobb az, ha az ilyen doki mihamarabb külföldre megy. (Tartok attól, épp az ilyenek maradnak).

A dolog nem orvoshiány kérdése, nálunk pld. már a szocializmusban is ment a cetlizés, most is megy. Mindig is ment.

Innen is látszik, hogy ez egyszerűen semmin nem múlik, csak némi figyelmességen.

Asszisztens nem felel semmiért, a doki a parancsnok.

Te még mindig nem érted. Cetlit kitenni nem kötelező, ahogy pld. köszönni sem.

Azért megnézném, ha én nem teszek ki neked cetlit, pedig még le is dumálom veled, mit csinálnál. Szvsz, nem lennél ennyire megértő irányomban. Főleg úgy, hogy a gyerekedről van szó.

Dr.laikus PhD 2012.02.27. 11:24:43

@kalandfereg:

Azt még elfelejtettem, hogy megnézte a székletünk állagát és meg is szagolta.

Egy idő után már mi is tudtuk, mikor mitől van bajunk.
Gyomorrontás csak, vagy valami betegség előjele, vagy fertőzés.

Dr.laikus PhD 2012.02.27. 11:29:30

@Anti Anyag:

De ki kell tenni a cetlit, kötelező.
Általában kint is van.
Az izguló szülő hozzá van szokva, hogy az ajtó tace-paoval teli és esetleg nem olvassa el.

Ne húzd ennyire fel magad egy lehetséges variáción amit soha nem tapasztaltál még meg.
Annyit nem ér.

szabidoki 2012.02.27. 11:50:57

@Biga néni: hm, kicsit soknak tűnik benne a cukor. Az biztos, hogy nem fogja szeretni a gyerek, de muszáj. A sürgősségin mi kikeverünk egy adagot, adunk egy 5ml-es fecskendőt a szülőnek, és megkérjük, hogy adagolja szépen a csemetének 5ml/5 perc sebességgel. A túlnyomó többség szépen tűri, általában lenn is tudják tartani. Ritkán kell felvenni őket infúzióra.

petbecks 2012.02.27. 12:13:34

gyerekorvos vagyok.
jó a cola.
természetesen bubi nélkül, hidegen.
klinikán is adtuk magyarországon.
Angliában is adnak ilyesmit, de inkább 7up-ot, mert félnek a coffeintől.

az okokat már leírtam: folyadék, energia, és azt meg is issza nagy eséllyel, az orális rehidráló folyadékot meg általában nem.
igen a cukor hashajtó hatású, de mellesleg abból élünk, az az energiaforrásunk, úgyhogy KELL. egy 2-3 éves gyerek 1 nap alatt 10-15-20 hányás után simán lesz dehydrált, és hypo is lehet.
a klinikán persze egyszerűbb bekötni az infúziót, és kontrolláltan adni a folyadékot, szájon át meg semmit. de mivel NEM KELL minden hányós gyermeknek (és szüleinek) a kórházi bentfekvés élményét biztosítani, ezért szoktuk ajánlani a colat otthonra.

ami a diétát illeti, évtizedekig ment a ropi, krumplipüré, ami jó is, de ma azt ajánljuk, hogy szinte bármit ehet (ésszerűség határán belül..) kis mennyiségekben, fokozatosan.

Magyarországon sem a hányást sem a hasmenést nem csillapítják, Angliában a hányást ritkán, ha nagyon erős, akkor azért azt igen.

karcsibácsi 2012.02.27. 13:04:50

@petbecks: A cola tényleg jó. Mi is van benne?
1. cukor
2.koffein
3. szénsav
4. festékek
5. tartósítószerek
6. iznövelő anyagok
7. és a lényeg, amiről fogalmunk sincs:
az esszencia, ami eredetileg a koka cserje kivonatából készült, rengeteg ismeretlen alkaloidával, köztük nasgy valószínűséggel addikciót okozó szerrel is. Nem véletlenül isszák az egész világon, sajnos nálunk is, a gyerekek is.

@Dr.laikus PhD: Hát még ha józan vagyok!

El Visco Stello (törölt) 2012.02.27. 14:32:29

@karcsibácsi: Egy jelentéktelen komponenst kifelejtettél: Víz, úgy is mint folyadék.

petbecks 2012.02.27. 14:33:02

@karcsibácsi:
kisgyereknél rehidrációra jó a cola, nem azt mondtam, hogy nagy mennyiségben mindennap kell fogyasztani.

sokan isszák a colát világszerte egyéb cukros szarokkal együtt, és azért túl lehet élni, nem egy halálos méreg, mint minden ez is mennyiség kérdése. néha-néha nyugodtan iható. (pl. akár a hamburger mellé - ami szintén nem a sátán eledele, néha nyugodtan be lehet térni a mekibe is, csak nem kell rászokni.)

és persze a hagymában is van "rengeteg ismeretlen alkaloida", mint minden növényben, mégsem félünk tőle.
nem kell minden jól hangzó propagandának bedőlni..

arod75 2012.02.27. 15:58:08

@SusanneF: persze-persze. nyilván az a korrekt, ha odatelefonálsz. De a mienk pont nem igényli. és persze a táppénzt se tudják visszamenőleg.

rikitiki 2012.02.27. 17:07:57

A szakmai vitához: a hideg kóla miért lehet jó hányásra?
A hideg folyadék reflexesen segíti a gyomorürülést (pylorus nyílik).
Üres gyomornál pedig nehezebb a hányás.

Ezzel együtt más cukros folyadék, pl. cukros tea kevesebb hátránnyal bír, de a lényeg a hideg folyadék és a cukor, arra meg jó a kóla is.

karcsibácsi 2012.02.27. 17:50:57

@El Visco Stello: @petbecks:

Természetesen senkinek sem lesz semmi baja, ha - bármilyen megfontolásból -megiszik egy - egy pohár kólát.
Mint ahogy büntetlenül lehet évtizedekig dohányozni, zsíros ételeket fogyasztani, alkoholos italokat inni, finomított cukorral készült édességeket enni,stb.
Ezzel együtt a kóla tényleg egy nagyon egészségtelen ital. Mint ahogy a fanta, sprite, 7Up, de a traubi soda, vagy a néhai bambi, stb.

Ha már mindenképpen édes szart akarunk adni a gyerekeinknek, akkor igyanak valódi málna-, meggy-, eper -, bodza-, stb. szörpöt! Csak mondom.
Na megyek, beb@szok egy felest, az legalább látszik rajtam!

karcsibácsi 2012.02.27. 17:57:09

@karcsibácsi:
Kettő lett belőle. Máma többet nem írok.

Környezettudatos 2012.02.27. 19:18:40

@SusanneF: A rendelő is csak akkor van nyitva - elvileg - amíg rendel benne valaki. Nem melegedő az, ugye?

Aliem 2012.02.27. 20:21:34

@petbecks:
Én ugyan nem vagyok gyerekorvos, csak egy buta sebész de azért arról nem vagyok 100%ig meggyőzödve hogy a cukros folyadék ozmotikus hashajtó lenne. Különös tekintettel arra, hogy a vastagbélig el sem jut, hiszen megemésztődik és felszívódik. Pesze lehet hogy ez gyermekeknél máshogy van, ez esetben elnézést, de nem bírtam megállni.

csak néha benézek ha marhaságot látok 2012.02.27. 21:07:47

@karcsibácsi: a koka cserje kivonat csak nagyon rövid ideig tartozott a kóla összetevői közé, hamar betiltották. ami tényleg van benne az a cola dió kivonata, ami coffeint, theobromint, theophylint, fenolokat tartalmaz és tényleg addikciót okozhat, én csak tudom :D

csak néha benézek ha marhaságot látok 2012.02.27. 21:10:54

@Aliem: az egyik legerősebb hashajtó szer a világon a mannitol ami ugye egy cukorfajta. megiszol belőle 100 milit, aznap nem kelsz fel a WC-ről.
kis adagokban talán a legbiztonságosabb hashajtó gyermekeknek

Aliem 2012.02.27. 21:23:35

@csak néha benézek ha marhaságot látok:
Előbb olvas és aztán írj marhaságokat.
Konkrétan a kristálycukorról van szó amit a teába keversz aminek semmi köze a mannithoz.

karcsibácsi 2012.02.27. 21:46:34

@csak néha benézek ha marhaságot látok:
Na mégis visszanéztem. Szakvizsga előtti továbbképzésen mondta egy psychiáter, hogy addiktív. Már rég be kellett volna tiltani. Természetesen az EU döntéshozói is tudják, csak nem mernek ujjat huzni Uncle Sam-mel, inkább minket csesztetnek mondvacsinált okokkal...
@Aliem: cukor,cukor.

csak néha benézek ha marhaságot látok 2012.02.27. 22:06:57

@Aliem: az is egy cukorfajta mielőtt marhaságokat íírsz. én nem oktattalak ki de látom tőled csak erre tellik. egyébként ha kristálycukorból kellően sűrű oldatot készítünk hasonló hatást érünk el, okoska

csak néha benézek ha marhaságot látok 2012.02.27. 22:08:44

@karcsibácsi: sok helyen pl a red bull is be van tiltva a taurin miatt, vagy az abszint. az az igazság, hogy amíg a két legnagyobb, addikciót okozó anyagot (alkohol és a cigaretta) be nem tiltják addig erről kár vitatkozni

petbecks 2012.02.28. 00:10:20

@Aliem:
igen, alapesetben felszívódik, nem tudom fokozott bélműködés esetén (amikor negyed óra alatt végigrohan minden) mennyire marad belőle a vastagbélben, hogy ozmotikusan aktív legyen.
a colától viszont simán lehet fosni, cukor így, vagy úgy.. ;) ennek ellenére van amikor jó, csak ezt akartam mondani.
(az ízfokozótól, kokacserje kivonattól, vagy bármitől, de azt megissza a 3 éves kölök, könnyebben, mint a teát vagy bármit, és ha otthon vagy és azon imádkozol, hogy ne kelljen kórházba menned, akkor hálás vagy az amcsiknak ezért a fekete löttyért, hogy a gyerek végre folyadékot vesz magához..)

@karcsibácsi: nem kell évtizedekig colát inni, ahogy a sört, meg a whiskyt sem. de ettől még néha lehet, és egyik sem egészségtelen, csak megfelelő mennyiségben kell mindet.

a felesednek is megvan az egészséges mennyisége, a depressziót pl. általában javítja, és nem gyereknél, de a hányoshasmenéses vírusra is jó! ;)

csak néha benézek ha marhaságot látok 2012.02.28. 06:50:39

@petbecks: sajnos megjelent egy nagyon komoly tanulmány, hogy a cola (de általában a szénsavas üdítőitalok) kimutatható osteoporózis okoznak. ezt eddig is sejtettük csak senki nem tudta hitelt érdemlően bebizonyítani

El Visco Stello (törölt) 2012.02.28. 07:10:39

Mellékhatás, ami nem megy ellene az akut problémának. Mi a kérdés?

karcsibácsi 2012.02.28. 08:37:56

@csak néha benézek ha marhaságot látok:
Az abszint tudomásom szerint ma mmár az ún. nyugati világban be van tiltva, talán még a volt francia gyarmatokon elérhető. Én is csak Remarque regényeiből ismerem, pedig italokban profi vagyok.

VaTi 2012.02.28. 09:31:19

@karcsibácsi: van abszint, vehetsz akár itt Mo-n is. Annyi a különbség a korábbi, betiltott verzióhoz képest, hogy ez már nem tartalmaz metilt. Létezik többféle verziója is, pl az abszint negro, ami nem zöld, hanem fekete és erősebb. Egyébként a klasszik abszint pl Adynak nagy kedvence volt. A menyasszonya, Dénes Zsófia írta, hogy egy este rávették őt is egy pohárka megivására. Elájult tőle, talán még kórházba is került. Ebből ivott Ady minden este több vizespohárnyit :)
Azt hiszem, a klasszik metiles abszint talán Szlovákiában elérhető még.

VaTi 2012.02.28. 09:38:29

@VaTi: nem, nem metil, írok hülyeségeket, hanem üröm...honnan szedtem a metilt...?

karcsibácsi 2012.02.28. 10:12:43

@VaTi:
Köszönöm a kiigazítást. Úgy látszik, mégsem vagyok elég jártas a piában.

2012.02.28. 14:28:29

@csak néha benézek ha marhaságot látok: Esetleg emlékszel, melyik volt? Mert szívesen elolvasnám, eddig én a Framingham studysat olvastam ( www.ajcn.org/content/84/4/936.full.pdf+html ) meg ezt az írt ( www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12968664 ), és úgy tudtam, hogy a leányzókra jelent veszélyt.

Biga néni 2012.02.28. 23:09:12

@Tempus-Anh:
""...csak betelefonálok a doktor néninek, hogy "evvan, mától kérek szépen táppénzt, ha majd javul, beviszem megmutatni"..."
Erről azért csak suttogva...:)"
OK, akkor suttogom: ez bizalom kérdése:) és szerencsére ez köztünk a gyerekorvossal megvan. Nem úgy, mint az idő, mert a másik megoldás az lenne, hogy házhoz hívom, ha nem akarom bevinni, hogy összehányja a várót. De erre - beláthatjuk - nincs kapacitása szegény doktor néninek. Meg úgy se lenne értelme.

Karcsibácsi,
"a legjobb, ha azzal indul az egész, hogy a (kis)beteg hány egy nagyot, ezzel szerencsés esetben ki is ürül a szervezetből a kórokozó, legfeljebb még egy-két hasmenéses széklet társul hozzá."
Na ilyet nekünk elenyésző esetben sikerült produkálnunk. Általában úgy kezdődik, hány egy nagyot. Aztán mikor letelik a fél óra és elkezdhetnénk az "5 percenként 1 korty" itatást, akkor hány még egyet. És a következő fél óra múlva még egyet. Meg mégy egyet. 6-7 ilyen után, ha még mindig nem ritkul, már rutinosan pakolom a pizsamát meg a papucsot.

A kólán meg szerintem kár ennyit rugózni. Nem ipari mennyiségben itatom:) Nálunk, amikor olyan volt a helyzet, hogy bevált, ivott összesen vagy fél decit belőle. Amikor már a következő korty bennmaradt egy időre, akkor visszatértünk a megszokott itókánkhoz (víz vagy szörp), aztán jöhetett a sós keksz...

Ja, sós tea...

Kalandféreg,
a sós tea irgalmatlan pocsék, ezt tanúsíthatom. Én 1x voltam úgy (már kamaszként), mint a gyerekeim, egyetlen kortyot bírtam belőle meginni. Utána már nem volt több kör, de hogy emiatt-e, erősen kétlem:)
© 2009-2015 praxis
blogszabályzat
süti beállítások módosítása