Édesapám tragédiája

2011.01.26. 06:00

Tisztelt Blog és Olvasói(orvosok és orvoskodók)!

 

Régóta vagyok olvasója a Praxis blognak, néha hozzá is szólok, most úgy döntöttem, megosztom édesapám tragikus esetét. Augusztusban kezdünk-a kórkép összetett, kérem az orvos olvasók véleményezését, de igyekszem rövidre is fogni-apu karját valami megcsípte.Régi falusi szokás szerint nem nagy orvosjáró az öreg, némileg csalódásból, némileg a régiek „majd elmúlik” beidegződése szerint.A téli tüzelő bedobálása közben a masszív, sosem fáradékony férfit 2 lapát szenenként kiveri a víz, le kell ülnie, de ugyebár a vírtus: majd ő bedobálja.

 


Meg is teszi, izzad, liheg, de megvan.Augusztusban fullad, erős dohányos, köhögött eddig is, nem tulajdonít jelentőséget neki, többször megázott a nyáron horgászás közben, csakhogy ez nem múlik, sőt már éjszaka sem tud aludni tőle, bal karja bedagad, irány a háziorvos, antibiotikum hegyek, vagy 6 fajta 1,5 hónap alatt, hisz a helyzet romlik, a vérnyomás megemelkedett, de nem kóros, irány a tüdőszanatórium, mivel köhög.


Akut tüdőgyulladást állapítanak meg, gyógyszerekkel hazaküldik, nem javul, befektetik. Indul a kálvária: a kéz dagadása a nyakára húzódik, a keze mint Popey-é, a nyaka, mint a bikáé, köhögésre gyógyszert kap, amit hol bead a nővérke, hol elfelejti, vénaszúrás után a 2 napja nem cserélt kanüttől bal kéz trombózis, a jobb is dagad már, hidegvizzel borogassa a beteg, fulladás sem múlik, oxigén-csator az orrba. Lyme kór, vagy vadfertőzésre a lelet Bp.-re beküldve(lényegi!!)


A beteggel nem törődnek, a rokonok szeme előtt majd megfullad egy alkalommal, a vészcsengő a nővérpultnál cseng, ahol órákig nem látni nővért, szobatárs egy tüdőrákos bácsi, sem menni, sem beszélni nem tud igazán. Tüdőröntgen, rosszabbodó állapot, tüdőgyulladás meggyógyult, tüdejileg nincs baja: mégis fullad.Vese-ellenőrzéskor(vizelési panasz) szürkés állomány a vesében, valószínűleg ciszta.


Átküldik hát a járási kórházba, hisz a tüdőkórház nem kompetens már-vérkép értékelés vadfertőzésre negatív, Lyme-kór, nem érkezik meg-.


A járási kórházban hol jobban, hol rosszabbul van, de alapvetően lefele csúszik, addigra a legyengült vénák miatt a kontrasztanyagok nehézkes beadása során újabb trombózisok, a nyaki 2 főér agy alatti szakaszán beágyazódva és a balkarban. Arcon elborotvált szemölcsből rákgyanús kiskörömnyi daganat. A vérnyomás az egekben, továbbra is fullad, nem tud enni, az ágyból kikelni, önmagát ellátni, a kórházban nincs aki etesse-nem kötelesség?-


Már decemberben járunk, az orvosok nem tudják megmondani mi baja, azon kívül, hogy a tüdő vizes, trombózisok, és a rákgyanús pörke az arcon, de a rákmarkerek negatívok, D-Dimer pozitív.Nem tudnak gyógymódott mondani, sótablettát kap itt is, mint a tüdőkórházban, hogy azzal hajtsák a vizet az oxigén már maximumra állítva is kevés néha.


A víz lehúzódik, akkor métereket is gyalogol, aztán visszatér ismeretlen okból. Mivel a helyzet nem halad, apu 35 kilót fogyott, anyám nem bírja a 2naponta 60km-t utazni, a beteg saját kérésre hazatér. Új háziorvost választ, aki kihajtja a vizet, de az állapot nem javul, enni nem képes, csak mint egy csecsemő, végül már inni se, otthon 2 hét után feladja a harcot.


Kérdéseim: A Lyme kór eredményére mindkét kórház vár, mai napig nem lett meg. Lehetett e a Lyme-kór szívre húzódásának következménye a fenti kórisme? Nézőpontom: a szív elégtelen működése miatt vizesedett a tüdő, a szervezet az oxigénhiány miatt hajtotta mégjobban a szívet, még végül az megállt. A trombózisosnak sótabletta? Az nem sűríti egyébként is a vért?(vízhajtó teák a vérből veszik ki a vizet,ezért gondolom)


Végül ráírták szegény zárójelentésére, hogy valószínűleg rákos-holott a rákmarkerek negatívak, a nyirokcsomók megnagyobbodottak, de biopsziára nem alkalmasak(ez lehet egy sima fertőzéstől is-a megnagyobbodás?)


Köszönöm segítségetek.


Okulásként: anyám mindenhova tejelt rendesen, pedig nem vagyunk gazdagok, az orvosok szemrebbenés nélkül elrakták a pénzt, kivéve egyetlen egyet.(meg is köszöntem neki a tisztességét) Amikor anyám megkérdezte, miért nem tudnak segíteni, nekem csak egy válaszom volt: Az orvosok nem istenek.

 

 

Van egy sztorija a magyar egészségügy helyzetéről? Megváratták, félrekezelték, megalázták, vagy ellenkezőleg, csupa jót tapasztalt? Küldje el történetét a praxisblog@yahoo.com címre, vagy használja

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Káin 2011.01.26. 08:27:33

Szörnyű történet, részvétem a posztolónak. Sajnos én nem vagyok sem orvos, sem orvoskodó, a kérdésekre így nem tudok válaszolni, de ijesztő, hogy egy csípés ilyesmit produkálhat.

2011.01.26. 08:51:00

Az, hogy a tumormarkerek negatívak, nem jelenti, hogy a posztoló édesapja nem lehetett rákos, a D-dimer pedig a trombózisgyanú miatt lett elvégezve. Szeretném eloszlatni a tévhiteket ezzel kapcsolatban, ezért lássunk egy kis alapot diagnosztikai biostatisztikából és a tumormarkerekből.

Minden laborvizsgálatnak két paraméter határozza meg az értékét, és ez a specificitás és az érzékenység. A specificitás azt jelenti, hogy mekkora annak a valószínűsége, hogy a teszt negatív lesz egy olyan páciensben, akiben nincs meg a betegség. Az érzékenység azt mutatja meg, hogy mekkora annak a valószínűsége, hogy pozitív lesz egy olyan páciensben, akiben viszont megtalálható a betegség.

Minden diagnosztikus eljárást a vizsgálat céljának megfelelően állítanak be. Pl. HIV szűrővizsgálatokat, ami ugye szerológia, úgy állítják be, hogy a specificitása gyakorlatilag 100% legyen, tehát aki negatív eredményt kapott, az semmiképpen sem lehet beteg.

Ez persze nem mindig sikerül, mi több, a tumormarkerek esetében a specificitás és az érzékenység is relatíve alacsony, a szakirodalom különböző számokkal dobálózik, de amit én láttam, az alapján azt tudom mondani, hogy a PSA kivételével én nem bíznám rájuk az életemet (egyébként senkinek nem is kell, mivel az onkológusok sem _elsősorban_ laborleletek alapján dolgoznak).

De miért nem "látjuk" a vérben a rákos daganatokat? Ennek az az oka, hogy a diagnosztikai eljárások a sejtek olyan építőelemeire alapoznak, amelyek többnyire normál állapotban is megtalálhatóak a vérben. Sőt, "normál" állapotban meg is emelkedhetnek, pl. a CEA vagy TPA a dohányzás esetében; a HCG a várandós nőkben kb. 10.000-szeres is lehet, nem várandós nőkben meg jelezheti a petefészekrákot.

Szóval óvatosan ezekkel, a posztolónak meg részvétem.

bauchi 2011.01.26. 08:51:51

Tanácstalan vagyok.Nem láttam szegény öreget,alapos és részetes anamnesis, fizikális vizsgálat nélkül nem vagyok elég okos ahhoz,hogy átlássam mi történt.Ha nem voltak vénái,minek szúrkálták állandóan?Vénapreparálás?Milyen csípés volt,ha volt?Tavaly állandóan csípett egy kis fekete bogár,nagyon ronda gennyes hólagok maradtak utána.Egy bőrgyógyász mondta,hogy az nem is csíp,harap.

Káin 2011.01.26. 09:00:04

@ReignOfdark: Köszi, ez nagyon érdekes volt, ma is tanultam valami újat :).

Káin 2011.01.26. 09:00:42

@bauchi: És milyen bogár volt? Amúgy én kullancsra tippeltem a posztban.

Mária 2011.01.26. 09:10:37

@Káin:

Biztos, hogy a csípésnek és a későbbi eseményeknek közük van egymáshoz?

Van erre egy jó példa, nem jut az eszembe, de valami olyasmit szoktak mondani, hogy attól, hogy a tetőcserép ráesik a fejedre, miközben a hetes busz beáll, attól még nem biztos, hogy a buszsofőrt kell perelned.

Káin 2011.01.26. 09:12:24

@Mária: Ez de jó mondás, nem ismertem :D. Persze, egyáltalán nem biztos, hogy a két dolog összefügg.

ccke 2011.01.26. 09:45:24

@Mária: Nagyon nehéz az egészre mondani valamit, főleg csak a leírásból. Vannak itt nálam sokkal okosabbak, de az biztos, hogy itt nem egy betegségről van szó. Több különböző betegség van, bizonyos tüneteket az egyik okoz, másokat más.
Valószínű, hogy a beteg COPD-s (dohányos, régóta köhög...), szívelégtelenség is volt korábban is, csak kevés tünetet okozott, a tüdőgyulladás/Lyme-kór/kitudjami kibillentette az egyensúlyt, emiatt lehet a "vizesedés", fulladás. Ha volt daganatos betegség, annak lehet hatása(paraneopláziás tünet) a többszörös trombózis.
Boncolás történt? Ilyen esetekben sok kérdésre választ adhat.

Leroi 2011.01.26. 09:51:17

Részvétem a posztolónak...:(
Kérdésére reflektálva és a leírt kórtörténetet olvasgatva, ha a csípést vesszük kiindulópontként, én előrehaladni hagyott erysipelasra (orbánc) tippelnék és következményes streptococcus-sepsisre, összes szövődményeivel. Kezeletlenül a következmények beláthatatlanok, sokszor tragikusak...

jágör68 2011.01.26. 09:52:07

Túl hosszú ez a történet egy oldalba sürítve.
Nem járt orvoshoz- valszeg eleve is volt szívbetegsége, amire a Lyme- kór? csak rátett egy lapáttal. Szepszis (vérmérgezés), szervezet reakciója- nagyobb nyirokcsomók, brutálisan megemelkedett anyagcsere- kezdetben, majd kimerülés stb.
Nem került intenzív osztályra? Mert elég gyanúsan odavaló eset.
Az meg, hogy a Lyme- kór szerológia a mai napig nem jött meg- világbotrány. De ugyanez van sok mással is- a nagy "reformok" eredményeképpen minden spec szerológiát Pestre kell küldeni- taxival!, busszal (biztos olcsóbb), a vérkészítmény- igényléseket szintén a pesti központba, több 200 km-re lévő megyei kórházból is. ez meg már katasztrófa.
Ezzel kéne, hogy tele legyen a sajtó, nem a média- törvény c. kamuval.
Amíg 3 millió ember fizet- amúgy is kevés- EÜ- járulékot és 10 millió használja "nekem jár" meg "feljelentem" alapon, nincs min csodálkozni, sajnos.
Senki ne mondja, hogy ez nem pénzkérdés. Borítékot meg felesleges adni, abból nem lesz újabb vérellátó központ, se újabb laborközpont, se modern eszközök, gyógyszerek.
Ha a betegek nem harcolják ki a jobb egészséügyet- és nem fizetnek érte LEGÁLISAN, akkor K.O....

Leroi 2011.01.26. 09:54:31

Az antibioticum-hegyek dacára az orbánc kiterjedt, beolvadt, kialakult egy phlegmone, ami felterjedhetett, majd a nyakról lecsúszhatott könnyen a mediastinumra és halálos septicus mediastinitist okozhatott. Az idős szervezeteket ez sajnos könnyen megöli.

Leroi 2011.01.26. 09:55:35

De ez csak az én elméletem, persze, rengeteg más mechanizmus elképzelhető...

Dr.laikus PhD 2011.01.26. 10:04:46

@Leroi:

Orbáncot láttam többet.
Viszonylag könnyen diagnosztizálható.

Tévedek?
Nagyapám bőven 80 felett túlélte a 60-as években. Kétszer is.

Káin 2011.01.26. 10:12:14

Na most olvashatok utána, mi is az az orbánc konkrétan :).

Irise 2011.01.26. 11:04:23

Részvétem a posztolónak.
Szerintem teljesen egyértelmű,hogy az orvosok tették el láb alól,hiszen még hosszú évtizedek voltak előtte, hiszen ,ahogy a poszt írója is leírta, igazi, keménykötésű falusi ember volt.
Szerintem egy részletes feljelentés nem ártana, pláne,hiszen hol beadta neki a gyógyszert a nővérke,hol nem.
A leírtak alapján az orvosok nem tudták mi a betegsége, vaktában tapogatóztak, végül hagyták meghalni.
Itt az ideje,hogy valaki rendet csináljon!

@Leroi: Egy orbáncot pár hét alatt illik kikezelni,mediastinitissel nem élt volna ilyen hosszan és nem vízhajtózták volna hozzá. Ha mégis látnál valaha egy orbáncot,ami mediastinitist okoz,gyorsan publikáld a BMJ-ben. Szal,szerintem tévedsz.

Lyme-kórnak illett volna megérkeznie.

Szóval előre a feljelentéssel!

Káin 2011.01.26. 11:06:37

@Dr.laikus PhD: Köszönöm, már olvasgattam, de ezt most megnézem. Bevallom, 25 évesen nem tudtam mi az orbánc. Persze hallottam róla, na de majd most kiokosodok :D.

Dr.laikus PhD 2011.01.26. 11:17:30

@Káin:

Ritka ma már.
Elég ronda tud lenni.
Képre keress rá.
A higiénia fejlődésével egyre ritkább.

Dr.laikus PhD 2011.01.26. 11:19:41

@Irise:

Tanácsot kér és visszaigazolást mi baja lehetett.
Nem vádol.
Segítséget kér.

Fáradt vagy?

trimalchio 2011.01.26. 11:19:57

@jágör68: "Ha a betegek nem harcolják ki a jobb egészséügyet- és nem fizetnek érte LEGÁLISAN, akkor K.O...."
Hogyan harcoljuk ki a jobb eü-t? Én laikus betegként egy ország egészségügyét nagyon-nagyon bonyolult rendszernek gondolom. Nem értünk hozzá! Ki mellé, mi mellé álljunk? Milyen változtatásért kéne harcolnunk? Vannak ilyen programok?

Káin 2011.01.26. 11:24:24

@Dr.laikus PhD: Ez valami rettenetesen ronda:S:S:S.

Káin 2011.01.26. 11:30:08

@Dr.laikus PhD: Nem lennék bőrgyógyász az tuti fix. Amúgy orvos sem, mert a vértől irtózok...

Dr.laikus PhD 2011.01.26. 11:32:32

@jágör68:

Ötleted van hogyan kell harcolni?

Én benne vagyok, de a média törvény is egy skandalum.
Ugyanis akkor már ennyi sem lesz, hogy leírd, hogy harcolni kell....:(((

Dr.laikus PhD 2011.01.26. 11:34:47

@Káin:

Pedig a bőr állapotából a legtöbb betegség diagnosztizálható.

Az én bőrgyógyászom - pedig fiatal - tenyerem, körmöm, teljes bőrfelületem megnézi, meg is érinti, ha olyat talál aminél fontos a tapintás.

Káin 2011.01.26. 11:36:01

@Dr.laikus PhD: Akkor ezek szerint nem ártana időnként bőrgyógyászhoz is járni. Én bevallom, még sosem voltam...

Dr.laikus PhD 2011.01.26. 11:44:03

@Káin:

Csak akkor, ha szükséges.
Nekem igen, de nagy meglepetésemre ezt tanultam tőle. :))

Leroi 2011.01.26. 11:46:58

@Irise:
Az orbánc okozhat lap szerint terjedő phlegmone-t.
A lassú terjedés oka az antibiotikum-kezelés volt, ami valszeg a megválasztott formában és dózisban nem volt elégséges.
Olvasd el a betegség kórtörténetét, a posztoló nagyon precízen leírta és ebből lehet a kórlefolyásra következtetni.
A Lyme-kór körül semmi keresnivalónk tapogatózni, mert nem az volt.
A British Medical-t hagyom a britekre.
És konkrétumot kérnék, nemcsak az én véleményem (indokolás nélküli) cáfolatát.

Káin 2011.01.26. 11:47:53

@Dr.laikus PhD: Akkor nem gond, hogy még sosem voltam. Valahogy minden orvosi vizsgálattól idegenkedek, amin eddig nem voltam még. Kivéve fogorvos, mert oda rendszeresen járok, mégis félek:D.

Dr.laikus PhD 2011.01.26. 11:48:44

@Káin:

Örülj, hogy egészséges vagy. :)

Káin 2011.01.26. 11:50:16

@Dr.laikus PhD: Örülök tényleg, de azért az lenne a furcsa(illetve rendellenes), ha 25 évesen nem így volna.

Bikli néni 2011.01.26. 11:55:13

@Mária: Ez tényleg találó mondás.

Részvétem a posztolónak.

rikavagyok 2011.01.26. 12:39:39

@Leroi:
(Próbálom úgy leírni, hogy a nemszakik is értsék)
Nekem inkább az jutott eszembe hogy tüdő, vagy valamilyen mediastinalis tumor mondjuk lymphoma a primer folyamat, a többi meg szövődmény. (és a rovarcsípés mellékág, ami félrevitte őket)
-A 2nap után a branültől betrombotizáló vénák, itt trombózis, ott trombózis, úgy, hogy előtte sosem volt, az biza szerzett trombophilia, tipikusan tumorosoknál szokott előfordulni.*
-A bedagadt kar-nyak lehet pl vena cava superior szindróma.
-A röntgenen látható beszürődés meg akár köpenypneumonia, akár a külső kompresszió, athelectasia miatt kialakult tüdőgyulladás lehet.
- Ha tüdőben gond van, az kapásból magyarázza a jobbszívfél elégtelenséget, emiatt a folyadékgyülemek. (a sztori inkább pleuralis folyadéknak hangzik, mint kisvérköri pangásnak).
A só tabletta:
a, Kálium a Furon mellé, ami normális dolog**,
b: SIADH-ja van, hyponatremiás és valóban NaCl van benne, ami megint tüdő tu. melllett szól.
c, túlhajtották, hyponatremiás, úgy gondolják, hogy emiatt nem hat már a vízhajtó, így pótolják.

*Ha a lábadban van trombózisod 1x, akkor a tudomány mai állása szerint valószínűleg peched volt: túl sokat ültél, keveset ittál, így jártál. Félév véralvadásgátlás, utána elfelejt.
Ha nem a lábadban történt ez , hanem valami furi helyen (fejben, karban, stb), vagy ismétlődik, akkor az gyanús, hogy valamitől trombózis hajlamod van. Vagy veled született (te ezt nyerted a genetikai lottón, én a fenekemet), vagy olyan betegséged van ami erre hajlamosít, pl daganatok, autoimmun betegségek. Ekkor valószínűségi alapon elkezd a doktor valamelyik irányába tapogatózni.
Ha fiatal vagy és egyébként egészséges, akkor az öröklött bajok irányába. Ha idősebb, és korábban sose volt ilyen problémád, akkor a szerzett kórságok felé. És valószínűleg élethossziglan eheted a Syncumart, Warfarint vagy ami épp divatos lesz, mert trombózis hajlamú egyénnek minősülsz.

**A vízhatók többségétől kipisilsz, így elvesztesz, egy halom káliumot, és egyéb elektrolitot. Az alacsony káliumszint pedig életveszélyes ritmuszavarokat okozhat (Az egyik legfontosabb ion az ingerképzésben, így nem csoda hogy bármerre romlik el, gikszert csinál). Így ezt megelőzendő pótolják: a vízhajtók TÖBBSÉGE mellé ÁLTALÁBAN adnak káliumot, konyhanyelven "só"-t. Akadnak azonban olyan konstellációk amikor nemcsak ezt veszti a beteg túlzottan, és pl állandó lábszárgörcse van, akkor magnéziumot, és kalciumot is pótlunk. Illetve vannak olyan vízhajtók, amik ú.n. kálium spórolók, amik más úton hatnak, így felfele viszik a vérben a kálium szintjét, így nem kell (szabad) mellé káliumot adni.
És ez csak az egyszerű fele. Mert általában többféle vízhajtót is szed a páciens (együtt jobban hat), illetve vannak olyan betegségek, amik ezt megváltoztatják (típikusan a vesebajok). Így azt hogy az adott konstelláció mit fog csinálni az adott betegben (már azon túl, hogy remélhetőleg megpisilteti), azt max megtippelni lehet. Így érdemes résen lenni, és laborokkal követni. ( Az már csak hab a tormán, hogy ezek az aranyos gyógyszerek, képesek oszt elrontják a vesét,és ezzel a teljes haditervet felborítják.)

rikavagyok 2011.01.26. 12:46:24

@jágör68: nálunk a vonat a divat ^^

Hatodéves 2011.01.26. 12:48:50

Hát... Alapvetően három kategória jön szóba (bár ezzel nem mondok újat): fertőzéses, autoimmun vagy daganatos eredet.

Anamnézisben dohányzás, csípés.

A csak a karokban illetve a felső testfélben megjelentő trombózisok nekem arra utalnak, hogy valamilyen lokális folyamat akadályozza a vér-és nyirokelvezetést (két nap alatt azért egy branülnek nem kellene betrombotizálnia...)

Ehhez van egy bal szívfél-elégtelenség (terhelési dyspnoe, vizesedés, köhögés).

És nem teljesen ideillő módon újonnan megjelenő, vagy legalábbis újonnan uralhatatlanná váló magas vérnyomás.

Gyengeség, fogyás.

Vizelési panasz (erről nem tudunk sokat, milyen panasz volt ez?)

Ha egy dolgot kellene mondanom, akkor kissejtes, centrális tüdőrákra tippelnék, amely maga vagy nyirokcsomóáttétei révén okozta a két végtag nyirokoedemáját és a vénás pangást (A D-dimer egyébként tumorok esetében is pozitív szokott lenni). A hörgők elzárásával tüdőgyulladást is okozhatott, amely azonban nem reagált megfelelően az antibiotikumokra, mert a kiváltó tényező (daganat) nem szűnt meg.

Magas vérnyomásos krízist okozhatta paraneoplasia (ami pont ennél a tumornál gyakori, termelt valami anyagot, ami vérnyomásnövekedést váltott ki). A magas vérnyomás tovább rontotta a szívelégtelenséget (mondjuk utóbbi korábban kezdődött, itt sántít az elméletem, de lehetett a betegnek más okból is szívelégtelensége, vagy akár a tumornak is lehetett hozzá köze).

A vízhajtás, pneumonia gyógyulása ellenére fennálló, egyre rosszabbodó nehézlégzés megint csak magyarázható egy tüdőtumorral. Ahogyan az étvágytalanság, gyengeség, fogyás is.

Nekem ez az ötletem, számomra fertőzés, szisztémás autoimmun betegség ellen az szól, hogy a lábakban nem volt, vagy legalábbis nem írták, hogy lett volna trombus.

Persze ez az elmélet is sántít pár helyen, leginkább ott, hogy csak észre vették volna a tüdőgyógyászok...

Hatodéves 2011.01.26. 12:49:32

@rikavagyok:
Kb egyszerre gondoltuk ugyanazt...

Hatodéves 2011.01.26. 12:52:19

Vizesedés alatt tüdőoedemát értettem, én nem gondoltam arra, hogy a posztoló pleur. folyadékra utalt, de az talán még jobb magyarázat, és akkor nem is kell balszívfél-elégtelenség.

rikavagyok 2011.01.26. 13:08:13

@Hatodéves:
Mondjuk nem is írta, hogy csapolgatták volna, tehát messze nem biztos.
Köznyelvben a "vizesedik" simán szinonima a bokaoedemára, a tüdő pangásra, ascitesre, pleuralis folyadékra, és a verejtékezésre is.
Így néha már akkor dr House-nak érzem magam, ha egy dokumentáció nélkül érkező idős betegből kiszedem a kórtörténetet.
(Az meg, hogy adatvédelmileg pontosan mennyivel aggályosabb, hogy az egész épület mindent tud a nagyothalló beteg székelési szokásairól, mit az, hogy a lázlapot az ágy végében tartsák.... hát nem is gondolom végig;))

huncut 2011.01.26. 13:12:45

Munkahelyi gondok okoztak egészségügyi gondokat nálam pár évvel ezelőtt, és mivel valóban pocsékul voltam, hát kezeltek ezzel is, azzal is. Persze könnyű volt okot találni rájuk: a kor, nyilván a klimaxszal jár (még kicsit korai volt feltételezni), nyilván az idegeskedés, a dohányzás... Véletlenül beszélgettem egy olyan orvossal, aki géndiagnosztikai laborban dolgozott, ahol Lyme-kórosokkal is foglalkoztak. Benne merült fel a gondolat, hogy nem lehetek-e Lyme-kóros. Hiába állítottam, hogy nem volt még kullancsom, azt mondta, baráti alapon megcsinálja nekem a vizsgálatot, annyit mindenképp megér, hogy kizárjuk. A vérvétel egyértelműen igazolta a gyanúját, a későbbi vizsgálatok alapján legalább tíz év telhetett el a fertőzés kezdete és az általam is észlelt tünetek megjelenése között. A körzeti orvosom azt mondta, soha nem jött volna rá a diffúz tüneteim alapján, a specialista szerint tipikusnak mondható az esetem. Szóval egy későn felfedezett Lyme-kor sok csúfságra képes, de arról bizony fogalmam sincs, kinél mennyi idő alatt okozhat komoly problémákat.

rikavagyok 2011.01.26. 13:28:45

@Hatodéves: apropó, mi leszel, ha nagy leszel?

apolka11 2011.01.26. 14:32:51

Először is: részvétem a posztolónak.

Másodszor: ez a poszt kiválóan rávilágít arra, amit itt az orvosok már sokszor elmondtak, de szerintem sokan még mindig nem értenek: ez a tudomány sem fekete és fehér. Sajnos sokszor van bizonytalanság, találgatások, és nem biztos, hogy mindig azonnal megtalálják a probléma okát. Főleg, ha ennyire bonyolult és sokféle tünetből áll a kórkép.
Kicsit olyan ez mint a nyomozás.

(és a posztoló szerintem nagyon higgadt és elfogadó is ebben a dologban, az viszont érthető, hogy mondjuk a mai napig el nem készült eredmények miatt nem annyira megértő)

Leroi 2011.01.26. 14:38:22

@rikavagyok:
Azért tartanék ki az álláspontom mellett, mert egy tumor lassú, kevésbé fulmináns folyamatot eredményez, nála pedig egyértelműen a csípés volt az origó, ahonnan az (egyebekben korához képest erős, jól táplált, tehát a marasmus jeleit korántsem mutató) öregúr elindult a végzetes lejtőn.
Az izzadékonyság igaz, hogy tu.ra is jellemző, de periódiukus jelentkezése inkább fertőzésre valószínűsít.
Azonkívül a megcsípett karja kezdett el a csípés körül dagadni és mindez felfele terjedni a nyak felé, onnan pedig...És belefér abba a felsővégtagi thrombosisba egy septicus thrombus is a phlegmone okozta karkörfogat-növekedésen és oedemán kívül.
Lám, radiológiailag tüdőgyulladása nincs, mégis fullad, tehát a folyamat a mellkasban végződött, de nem a tüdőben, ergo a gátorban keresendő.
Egy bakteriémia pedig tudtommal befolyásolja az alvadási kaszkádot, sőt, DIC elindítója is lehet, ami a halál előszobája...
Dózeroljatok le, ha tévedek, öreg mókus vagyok már, biztosan többet tud az ifjúság nálam.

P75 2011.01.26. 14:54:02

@Dr.laikus PhD: én nem vagyok benne biztos, h Irise gúnyolódik. De én sem tudom eldönteni...

Dr.laikus PhD 2011.01.26. 14:56:25

@P75:

Szerintem csak hulla fáradt, csak átfutotta a posztot és nem olvasta tüzetesen el.

Reménykedem benne...

Hatodéves 2011.01.26. 15:21:42

@Leroi:
Kissejtes tüdőtumor gyorsan progrediál. A szepszis viszont gyorsabban végez valakivel, mint ahogy itt le van írva, szerintem. De nem tudom.

A csípés egybeesése tényleg furcsa, de nem írták, hogy a dagadáson kívül más bőrtünet is lett volna. Plusz a másik karja is elkezdett dagadni, amit már nem lehet nyirokelvezetés szerinti terjedéssel magyarázni. Vagy vérrel szóródott valami, de akkor mért nem jelent meg a teste távolabbi részein?

Amúgy az is lehet, hogy tényleg a csípés okozott valamilyen fertőzést, akár bacteraemiát, és az megingatta a szervezetet, vagy a beteg akkor figyelt oda az egészségére, és onnantól emlékezik rá, hogy rosszabbul van.

Kissejtes cc: "elsősorban centrális lok., ... 80%-ban a diagnózis felállításakor már áttétet képzett. A daganat megkétszereződési ideje kb 50 nap. Ötéves túlélés az összes tüdőrákra 5%, amiben benne vannak a kevésbé rosszindulatú szövettani típusok is.

Mondjuk a tüdőgyógyászoknak csak feltűnt volna... Vagy csak mondták volna a betegnek.

Nem tudom. De végre van valami orvosos téma is. (Csak hát sajnálom, hogy így alakult ezzel a beteggel, a rokonai gyorsan elveszítették, és tulajdonképpen nem is tudják, miért..."

Hatodéves 2011.01.26. 15:23:14

A vesénél lévő dolog pedig lehet mellékvese áttét...

Hatodéves 2011.01.26. 15:27:15

Bár őszintén szólva infektológiából nem vagyok nagyágyú, és a véleményembe az is belejátszik, hogy nem tudok olyan kórokozót, amelyik típusosan ilyen klinikai képet okozna.

Strepto-ra mért nem hatottak az antibiotikumok?

Hatodéves 2011.01.26. 15:28:51

@rikavagyok:
Ez egy elég hosszú történet, a vége a "nem tudom", ellenben rám lehet belőle ismerni, ezért hadd ne meséljem el. A kérdésre a "nem tudom" a válasz. Az onkó régi nagy szerelmem, az biztos.

Irise 2011.01.26. 15:39:13

@Leroi: Pusztán azért mert
"Mediastinitis is an infection involving the mediastinum. It is a surgical emergency with a high mortality rate. Mediastinitis may begin primarily from structures in the mediastinum, or it may be the result of an infection extending downward from the oropharynx, in which case it is called descending necrotizing mediastinitis."
Szóval, csak definició szerint sem a karon levő csípésből terjedő fertőzés. De Sci-fit kéne írnod.
Nem tudom,láttál-e már mediastinitist, én igen. Nem fulladt.

@Dr.laikus PhD: Nem, egyáltalán :) Nem szemétkedtem a poszt írójával, hanem egy az egyben egyetértettem vele! :)

@Hatodéves: Nagy szavak :) Kívánom,hogy szerencsésen válassz!

Irise 2011.01.26. 15:42:06

@Leroi: Más szóval, ha emlékszel, mikor anatómiából boncoltuk a fej-nyak régiót? Ott alaposan tudni kellett a fertőzések terjedési útját. Retropharyngeális/peritonsillaris abscessusok rémlenek? Na, azok összehozhatnának mediastinitist.

tisztító 2011.01.26. 15:50:41

Már elnézést de a posztoló sehol sem írta le hogy az édesapja elhunyt volna
Mégis egyes hozzászólók azt vélelmezik.

Segítséget vár.

rikavagyok 2011.01.26. 15:56:28

@Leroi:
Nekem is eszembe jutott, hogy inkább valamilyen lymphoma lehet, mint centrális tüdő tu. Olyan fertőzés egyszerűen nem jut eszembe ami csípéssel terjed, és félév alatt így kivégez egy egyébként kb egészséges embert.( De az infektológia tudományom erőst véges).
Viszont cserébe sok olyan beteget hallottam, aki a melldaganatát traumától, a subileust okozó béldaganatát pedig a romlott levestől származtatta. (Post hoc ergo propter hoc... vagy mi.) Így rutinból fenntartással kezelem ezeket az infókat.

Ettől még simán lehet, hogy neked van igazad.

P75 2011.01.26. 15:56:39

@tisztító: "végül már inni se, otthon 2 hét után feladja a harcot."

Ez azt jelenti, meghalt.

rikavagyok 2011.01.26. 16:00:12

@tisztító:
Az "otthon 2hét után feladta a harcot" kijelentés nekem úgy hangzott, mintha meghalt volna.
De ha nem, legalább valami hasznos is lehet a találgatásból.

P75 2011.01.26. 16:01:27

A csípésre pedig: anyukám 75 nagynénjét egyszer megcsípte egy pók a hóna alatt. Mivel nem múlt el a duzzanat hetek múltán sem, elment orvoshoz. Az orvos a "csípésből" biopsziát vett és az eredmény ismeretében műtétet javasolt. A műtét sikeres volt, semmi komoly, tessék hazamenni.
A zárójelentésben le volt írva, hogy a "pókcsípés" emlőrák áttétje volt, a műtét alatt kiderült, hogy nincs mit tenni. Nem akartak egy 75 éves - egyebekben életerős és nagyonis fiatalos - nénit kitenni az amputáció és a kemó gyötrelmeinek.
1,5 év múlva meghalt, addigra győzték le az áttétek. Szerintem az orvosok a lehető legjobbat tették vele. Ja és a csípés? Ha nem csípi meg egy pók éppen a hóna alatt, soha nem tapintja ki a megduzzadt nyirokcsomóját.

rikavagyok 2011.01.26. 16:01:29

@Hatodéves: Ha akarod küld el p.m.-be, ígérem nem buktattak le ;P

tisztító 2011.01.26. 16:01:32

@P75: Köszi. Igaz.Figyelmetlenül olvastam.
Részvétem.
Tudomásul kell vennünk hogy az orvosok sem istenek.
Sok még az. un. syndromának elkeresztelt kórkép,melyet csak tüneti kezeléssel lehet valameddig kézben tartani.
Utána exit.

Bigyibogy 2011.01.26. 16:04:29

Posztolónak részvétem.
Sokat olvasom a blogot, bár most kommentelek először. Édesapám is nemrég halt meg, ő konkrétan tüdőrákban, a fenti sztorihoz ez persze így csak lazán kapcsolódik, de azóta az ilyen beszámolókban engem legjobban mindig az ilyen "a gyógyszer, amit a nővérke hol bead, hol elfelejti"-k ütnek szíven. (Apámnak például egyszer a teofilinjétt adagolták túl párszorosan, amitől rohamot kapott,
és ekkor még a kevésbé előrehaladott állapotában volt, szóval cikinek azért ciki, mert akkor még pont nem lehetett legyinteni, hogy neki már úgyis mindegy.)

A személyes példám kapcsán talán csak annyit, hogy megértem, ha az emberek és egészségügyesek részvétlenebbek a tüdőrákosokkal szemben, hiszen ez a legjobban megelőzhető rákfajta és az esetek nagy többségében valóban a beteg, a dohányzás rizikóinak a teljes tudatában okozza magának. Megértem azt is, hogyha valaki nem jár szűrővizsgálatokra és nem figyel az orvos javaslataira, ne csodálkozzon később, tudom, hogy ez az egészségmegőrzésre ösztönzés dolog alapvetően szélmalomharc. Ugyanígy megértem azt is, hogy az orvoslás nem fekete-fehér, és bizonyos betegségeket, meg azoknak a kiváltóit még maga doktor House se tudná megmondani százra, és hogy egyáltalán próbálkozni mennyivel könnyebb lenne, ha valakinek az összes kislábujjtörését és kullancscsípését, ami életében érte le lehetne kérni egy központi adatbázisból..
viszont mégis ami engem az egészben igazán elrettentett, és azt hiszem, posztolót is, hogy ha egy betegről orvosilag lemondtak, akkor emberileg is, mint ahogy a családjáról is, akiktől amíg láthatóan volt még néhány nap és már nem csak néhány óra a végelgyengülésig, mosolyogva pumpolták a lét; aztán mikor már egyértelműen látszott, hogy mivan, akkor jött a leszaromság. Mert apám ugyan akkor a végefelé beszélni már nem tudott, de a nővérkék, orvosok zsebébe dugdosni a tízezrest, ötezrest, - megkülönböztetni már nem nagyon tudta azokat - azt alapnak gondolta. (Én meg ki vagyok, hogy beleugattam volna?) (Egyedül a fürdetős-pelenkázós nővér utasította vissza a lét, amikor már nyilvánvaló volt, hogy lassan ennyi.. Riszpekt.)
Apám haldoklása szörnyű volt, és örülök, hogy ott lehettem vele a végéig, amikor már a kutya se nézett feléje, hogy kicsúszik-e az infúziója meg bevette-e a gyógyszereit, - olyan súlyos májáttétekkel szerintem már úgyis bármi, amit megetetünk vele gyakorlatilag aktív eutanázia - és nem akadt senki, aki mikor nem tudtunk ott lenni, tisztába tette volna.. és miután meghalt, nemigaz, hogy egy szaros paravánt nem találtak, hogy legalább a többi beteg és azok hozzátartozói elől eltakarják, mondjuk neki akkor persze nem mintha nem lett volna mindegy már.. Azt hiszem az ide trollkodni járók kifogásai az egészségüggyel szemben ilyesmik, az ilyen jellegű méltatlanságok, meg az, hogy a betegnek kell guglizni és ilyen blogokrajárogatni (információért és vagy trollkodni?), hogy megtudja, amit a specialistáktól, akik kezelik, nem fog. Nem az a baj, hogyha valaki hibázik, mert csak az nem hibázik, aki nem csinál semmit.. hanem az, ha valaki leszarja. Elnézést a wall of textért, és köszönöm az itt kommentelőktől, hogy ezidáig csomó hasznosat okosodhattam tőlük.

trimalchio 2011.01.26. 16:18:40

@Irise: El lehet laikusnak magyarázni mi az a mediastinitis, vagy nem érdemes belefogni annyira bonyolult?

rikavagyok 2011.01.26. 16:23:10

@trimalchio:
A mediastinum a mellkasnak az a része, ami a két tüdő között van, magyarul gátor. A mediastinitis pedig amikor ez a terület vmi miatt begyullad.
A dolog cifraságát az adja, hogy egy halom fontos alkatrésze fut itt az embernek: szív, nagyerek, nyelőcső, légcső stb.

Irkutszk 2011.01.26. 16:25:07

@Bigyibogy:
Nem igazi válasz, csak a bennem felmerült gondolat a sorai alapján:

Néha újra és újra átérzem, miért mentem én kutatónak. Utálom azt mondani: Nem tudom.

Bigyibogy 2011.01.26. 16:27:24

@Irkutszk: Azt én is utálom mondani.

Bigyibogy 2011.01.26. 16:35:30

@Irkutszk: Viszont én ezért nem mentem mégcsak állatorvosnak sem.

Irkutszk 2011.01.26. 16:40:38

@Bigyibogy: Én azért nem mentem állatorvosnak, mert amikor választhattam, azt mondtam, egészséges állatokkal szeretnék foglalkozni, nem egész nap betegeket látni. :) (Sajnos jelenleg egyre messzebb kerülök még az egészségesektől is :( )

2011.01.26. 16:44:15

@rikavagyok: És akkor hogyan kontrollálják a kálium-szintet? Tényleg csak a kíváncsiság hajt :-)

Irkutszk véleményét kérném, hogy melyik diuretikum nem okoz keresztreakciót a kálium vérvizsgálatában, köszönöm. :-)

Irkutszk 2011.01.26. 16:48:32

@ReignOfdark: Nem tudom, hogyan mérik a kálium-szintet :(

De pl. az amilorid nem okoz kálium-vesztést. (Kedvenc vegyületem egyébként, más okból :D )

rikavagyok 2011.01.26. 16:48:36

@ReignOfdark:
Laborból. És érdemes az ionokat vesefunkcióval együtt nézni, mert különben csak egy levegőben lógó adat marad.

2011.01.26. 16:54:11

@rikavagyok: Oké, hogy laborból :-))) De ugye a kálium mérése keresztreakciót ad diuretikumokkal, erről beszélgettünk korábban Irsie-vel is. Ezért irányult arra a kérdésem, hogy melyik diuretikummal nem?

Eleven Ezüst 2011.01.26. 16:54:42

@Irkutszk: szia.
Úgy tudom, hogy amilorid ACE gátlóval, és ARB-vel együtt nem adható, mert ezek K megtartók.

Mi az igazság?

Murderface 2011.01.26. 16:58:15

"...miért nem tudnak segíteni, nekem csak egy válaszom volt: Az orvosok nem istenek."

Nem ez a baj, hanem az, hogy nagyon sok annak képzeli magát.

Irkutszk 2011.01.26. 17:01:36

@El Even Ezüst: Vizsgálni kell a kálium-szintet, ha együtt kell szednie a betegnek. De nem vagyok intézeti gyógyszerész sajnos, kutatóként dolgozom.

Irkutszk 2011.01.26. 17:08:15

@ReignOfdark: Ha megmondod, milyen reakció alapján, hogyan vizsgálják a kálium-szintet, akkor megpróbálhatok válaszolni a kérdésre (ha nem tesztelő kérdés volt :) ).

rikavagyok 2011.01.26. 17:08:28

@ReignOfdark:
csodálkoztam is;)
Akkor nem tudom, mert még csak nem is hallottam arról, hogy valamelyik meghamisítja a laboreredményt.

@El Even Ezüst:
A spironolakton, azaz Spiron, Verospiron, Aldactone vonulat káliumspóroló. Az ARB meg ACE gátló az vérnyomáscsökkentő. A gubanc ott van hogy ezek néha összevesznek, elrontják a vesefunkciót, és hyperkalemiát csinálnak.

2011.01.26. 17:11:33

@Irkutszk: Ionszelektív elektróddal, legalábbis ahol eddig én láttam.

Rui Blaaz 2011.01.26. 17:15:56

érdekes.

a mostani kommentek alapján ez egy jó blog, és de kár, hogy nem hamarabb kérdezte szerencsétlen hozzátartozó, amit kérdezett.

azért az valamit csak jelenthet, hogy ha valahol egy rejtély rejlik és nem KELL megvédeni a mundér becsületét, akkor a doktor olvtársakból nem az állat, hanem a szakember bújik elő (még Leroiból is).

ezzel együtt paraszolvenciát nem adni, nem elfogadni. magánrendelésen számlát elkérni, átadni.
UGYANAKKOR:
még az idén megduplázott fizetésért (ami még mindig nem sok) itthon maradni.

Benne lennétek? Vagy ez még kevés?

rikavagyok 2011.01.26. 17:24:59

@Rui Blaaz:
Simán.
Csak az épületek szétesés elleni generáljavítását, és a dupla ennyi nővérke, dupla pénzért való felvételét se hagyd ki. Ezenkívül már csak egy rám való kincstári fehér nadrágot szeretnék*, és rendes kávét az automatába ;)

*apropó, ebből másutt is csak XS és XL méret van

jágör68 2011.01.26. 17:30:44

@Rui Blaaz: @rikavagyok:
Jaaa. Nem csak a fizetés kérdése.
Amúgy Matolcsy meg Orbán benne van? Mert ha ők nincsenek benne a dupla fizuban pl, akkor felesleges a Rezidesszövetségnek erőlködnie, csak a kormányzatok szokásos megosztósdijára használják fel őket (is)

Irkutszk 2011.01.26. 17:33:44

@ReignOfdark: Megkérdezem egy igazi gyógyszerész barátomat majd róla, de saját okoskodás alapján szerintem jót írtam, az amiloridnak jónak kéne lennie. A hidroklorotiazidnak vannak szép szulfonamid csoportjai, azokkal az szerintem meg tud kötni kationokat. Az amiloridnak nincsenek ilyenjei. Van egy keton csoportja, meg egy klórja, de ezek mellett van egy csomó amino csoport is, amelyek meg rendesen proton-donálók, szóval inkább taszítják, mint vonzanák a kationokat. De! Ez színtiszta okoskodás, biztos tudás nélkül.

Leroi 2011.01.26. 17:51:05

@Irise:
Mielőtt a köztünk levő hagyományosan jó viszony elromlana alázatosan szólnék felfele oda a magas lóra, ahol csücsülsz és
ahonnan lealázod a társaságot, még a kollegáidat is.
Én az ún. apertura thoracis superiorról beszéltem, ahonnan lefele terjedhet a gátorűrbe a gennyes folyamat.
A phlegmone az izmok közti bőnyék mentén lapszerint terjed így jóformán minden egyes olyan üreget érinthet, amely kapcsolatban van a kiindulási szervvel, ezesetben a karral.
A mediastinitis lehet chronicus is...a jelen esetben is az volt, a többször is váltott antibiotikum visszaszorította, késleltette, de nem szüntette meg a folyamat előrehaladását.
Láz, hidegrázás, időnként izzadás, epigastrialis fájdalom, mellkasfájdalom, hátfájdalom, nehézlégzés, légszomj, fáradékonyság, elesettség, szapora szívverés.
Kérdezd meg a posztolót, voltak -e ilyen tünetei az Édesapjának?
Ugye, hogy voltak?

gaborka78 2011.01.26. 17:52:48

Tudom, hogy nem szorosan ide tartozik, mégis két hozzá szóláshoz szeretnék kapcsolódni:

Bigyibogy 2011.01.26. 16:04:29
ezt írja: "Azt hiszem az ide trollkodni járók kifogásai az egészségüggyel szemben ilyesmik, az ilyen jellegű méltatlanságok, meg az, hogy a betegnek kell guglizni és ilyen blogokrajárogatni (információért és vagy trollkodni?), hogy megtudja, amit a specialistáktól, akik kezelik, nem fog."

Illetve: "trimalchio 2011.01.26. 16:18:40
@Irise: El lehet laikusnak magyarázni mi az a mediastinitis, vagy nem érdemes belefogni annyira bonyolult? "

Én mérnök vagyok (ezt már korábban többször leírtam) és elnézést, hogy mindig ettől indulok de most ismét fontos lesz...

Több ismerősőm kapott már a diagnózishoz ilyen magyarázatot: "nézzen utána a google-val az interneten". A másik meg velem esett meg, amikor egy összetettebb orvosi problémám volt, az orvos megkérdezte: "Uram, ha gondolja részletesen elmagyarázom. Megkérdezhetem mi a végzettsége...?" Majd ezt követően az orvosom közel háromnegyed órán keresztül elmagyarázta nekem, azon a szinten amin meg is értettem, hogy mi és hogyan működik.

Sok esetben éreztem úgy, hogy úgy néznek rám az orvosok mint ahogy én nézek egy I gerendára. Ha olyanom van és elszakad a cérna bele is rúgok. De az nem egy érző lélek hanem egy darab vas...

Egy csomó orvos fel se tételezi, 1./ érdekel mi a bajom, 2./ képes vagyok megérteni. Hiába van leírva, hogy a beteget az Ő szintjének megfelelően tájékoztatni kell. Itt is sok posztban pont ez hiányzik. Megse próbálják elmagyarázni az embernek, hogy miről is van szó. Érdekes volt amikor könnyűbúvár tanfolyamon a meghívott orvos előadó a szükséges mértékben el tudta magyarázni a légzés működését teljesen laikusoknak is (oké volt rá 45 perce). Amikor a gyereket vittük fulladással a korházba a kollégája megse próbált semmilyen magyarázatot adni. Aztán amikor direkt rákérdeztünk akkor hápogott valamit...

Sok esetben nagyon sok nehézségtől megkímélhetik magukat ha elmagyarázzák a betegnek, hozzátartozónak, hogy mi van. Ez segít a betegnek, hozzátartozónak, sokszor az orvosnak is. Esetleg egy ilyen beszélgetés közben kideríthető, hogy jahh igen ilyen tünet is volt, de nem foglalkoztam vele (a fenti példámban velem történt meg, és ez az apróság vezetett ahhoz, hogy meglett a probléma forrása). Én azért mentem gépésznek, mert nem a lélekkel akarok foglalkozni. Viszont szeretek problémát megoldani, és jó érzés látni ahogy a vas azt csinálja amit én akarok, és a végén valami olyan lesz amit elképzeltem. Gondolom az orvos is valami ilyesmit lát amikor meggyógyul a betege... Higyjétek el, mi ebben partnerek szeretnénk lenni, ki-ki a maga szintjén. De ehhez az kell, hogy legalább alapfokon megértsük, hogy nagyjából mi van.

adamantium 2011.01.26. 17:55:56

szerintem a csípés csak véletlen egybeesés. gyakran szeretik a páciensek súlyos krónikus betegségeiket valamilyen traumához kötni, és ahhoz cefettül ragaszkodnak, hiába győzködöd a nőt, hogy attól, hogy egyszer mellbe vágták még nem lesz melldaganata, vagy ha egyszer megkaparta az anyajegyét az nem rákosodik el, vagy még jobb az amikor azt állítják, hogy azért rákosodott el mert az orvos eltávolította. a csonttumorokat is általában valamilyen ütéshez balesethez kötik, a tüdőrákról meg a kedves betegnek az utolsó ami eszébe jut, hogy negyven éve napi 2 doboz filter nélküli cigarettát pusztít el.
szóval véleményem szerint pancoast tobias tumorja volt a kedves bácsinak, a csípés meg csak egy véletlen volt ami egybeesett a betegség tüneteinek a megjelenésével

Hatodéves 2011.01.26. 18:12:16

@gaborka78:
Az biztos, hogy HA a fenti történetben a betegnek tüdőtumora volt, akkor nem kevesen és nem kicsit szarul kommunikáltak, főleg hogy előrehaladott stádiumú tumornál is palliatív sugárzás (= nem a gyógyulást hanem jobb híján a tünetek enyhülését szolgáló) vagy kemo fel szokott merülni.

Nekem mindenképp furcsa. Vagy a diagnosztika (ha nem jöttek rá, mi a baja) vagy a kommunikáció (ha rájöttek) nem volt "tökéletes", vagy marad még egy lehetőség, hogy a beteget tájékoztatták és ő nem adta tovább a diagnózisát a hozzátartozóinak (ami kevéssé valószínű, de nem kizárható).

lüke 2011.01.26. 18:20:58

ez a mi családunkban 2x fordult már elö, irreverzibilis

trimalchio 2011.01.26. 18:23:21

@gaborka78: Az én kicsit pongyolán megfogalmazott kérdésem csak arra vonatkozott volna, hogy a válasz befér-e a blog keretei közé. Nem arra, hogy általában el kell-e magyarázni valamilyen módon a betegnek a diagnózist.
Nekem eddig mindig elmagyarázták az orvosok, amit tudom kellett, többen még rajzoltak is.

Bigyibogy 2011.01.26. 18:29:39

@Hatodéves: Megmondom őszintén, én dolgoztam benzinkúton a suli mellett/helyett, mikor hogy. A kollégáim rendszeresen beszántak és egyenesen fogyatékosnak néztek, ha látták, hogy szerencsétlen papától nem vettem el kétszer a húszezrest, vagy a parasztbéemvésnek, aki márcsak presztízsből úgyse számolja utána, nem számoltam gyorsabban a bankjegyeket, mint ahogy azt a kigyúrt agyával fel tudná fogni, hogy közben elcsaljak pár rongyot..

Az apám állapotával kapcsolatban többször próbáltam meg beszélni az őt kezelő szakorvossal, akit - hiába tejeltünk neki 1+ éve addig, míg nem biztosítottam róla, hogy bilogósuként tanultam én is pár embertani kifejezést latinul, nem tudtam elkapni, hogy két szóban összefoglalja számunkra a helyzetet..
A másik.. harminchoz közeledve továbbra is babaarcom van - lehetséges, hogy azért, mert nem festem a hajam, tetováltatom a szemcsim és a szolit se csípem, tudomisén - valahányszor nőgyógyászhoz megyek, úgy bánnak velem, mint egy felcsinált csitrivel, és az esetek 25%+-ban bekérdezik, hogy eseményutáni kell-e? Ilyen alapon egyetértek azzal, amit gaborka78 írt a "betegnek járó, a szintjének megfelelő tájékoztatással" kapcsolatban.

apolka11 2011.01.26. 18:31:19

@adamantium: pancoast tobias tumorja
És az milyen tumor pontosan? Nem értem.

Hatodéves 2011.01.26. 18:38:45

@apolka11:
Pancoast-tumor a tüdőrák egy fajtája, amely a felső lebenyben fordul elő. Azért van külön neve, mert speicális tünetei vannak. Amikor növekedni kezd, akkor például befogja (körbenövi, nyomja) a felkar ideg-és érfonatait, amik ezen a tájékon jönnek ki az izmok közül, a szimpatikus idegeket stb. Olyan tumor, amit amikor "találkozol vele" nem feltétlenül annak gondolod, ami (ha nincs tapasztalata az embernek, pl. én sosem látttam még).

macscico 2011.01.26. 19:13:31

@Káin: engem egy mondat kapott meg: 2 napja betett vena kanül stb..., utána thrombosis! A kanült pont azért teszik be, hogy ne keljen naponta szúrni a beteget, plánne, ha rossz vénái vannak! A kétnaponta cserélt kanülnek nincs értelme! Innentől nem értem a dolgot!
Üdv

macscico 2011.01.26. 19:17:14

@Hatodéves: Pályakezdő lehetsz! Az élet majd megtanít: sajnos sok betegség nem ismeri a tankönyveket! Igenis van tumor, amit nem lehet felfedezni, s abszolult nem mutatja a tankönyvi tüneteket!
Ez a való világ!
Üdv

szabidoki 2011.01.26. 19:25:02

Rengeteg itt a nyitott kérdés, és nem fogjuk megtalálni az igazságot.
Eleve vagy volt köze a csípésnek a betegséghez, vagy nem; vagy egy betegség volt, vagy több; senki nem tudja megmondani. Egyedül a boncolás lehet arra képes, hogy végleges választ adjon. Erős a gyanúm, hogy a kezelőorvosok sem tudták, hogy mi a gond, azért küldözgették ide-oda, hátha valaki megtalálja a megoldást.

macscico 2011.01.26. 19:28:21

@Hatodéves: Tájékoztatni csak arról lehet, ami biztos diagnózis! Sajnos borsnyi tüdő tumor amit kimutatni alig lehet, állhat a tünetek hátterében! Kollégával történt meg: paraneoplásiás tüünetek, primér tumor keresése, semmi! Majd a boncasztalon derült ki: ugyan életében soha nem dohányzott, de borsnyi centralis tüdő tumora volt! Akkor még PET CT nem volt! Ez van!
Üdv

Hatodéves 2011.01.26. 19:31:11

@macscico:
Még pályakezdő sem vagyok, de nem értem, mire vonatkozott a hozzászólás. Apolka megkérdezte, mi a Pancoast-tumor, én pedig megmondtam. Nem azt mondtam, hogy ismeri a tankönyvet, hanem csak elmondtam, mi is az hivatalosan.

Branülről van szó, nem kanülről. Branült azért 3-4 naponta cserélni kell, de ez esetben többen arra jutottunk, hogy valószínűleg az alapbetegség (bármi is az) miatt ennél hamarabb betrombotizált a véna.

tódór piroska 2011.01.26. 19:32:57

@macscico: Ez sajnos így van, az élet (beleértve a betegségeket) sokkal összetettebb annál, semhogy a tankönyvek le tudnák írni. A példánál maradva, nekem volt olyan betegem, akinek rendkívül gyorsan progrediált az állapota, teljesen jellegtelen tünetei voltak (rohamosan fokozódó gyengeség, fogyás, preterminálisan fulladás),agyon vizsgáltuk, minden képalkotó vizsgálat negatív volt, és csak a sekciónál derült ki a primer tüdő tumor.

Hatodéves 2011.01.26. 19:40:35

@tódór piroska:
Már bocsánat, de egy dohányosnál megjelenő vena cava superior szindróma + fogyás + köhögés és nehézlégzés azért eléggé tankönyvinek tűnik.

Persze, lehet hogy pont ennek az embernek pont más baja volt, ritka fertőzés, vagy mediastinitis, amit Leroi mondott, vagy endocarditis, bármi, erről a betegről nem tudunk semmi biztosat és nem is fogunk.

Csak ez az az eset, ami ha tüdőrák, akkor cseppet sem jellegtelen. Azt gondolom, hogy ilyen panaszokkal jelentkező betegnél tumort kell keresni (bronchoscopia, CT minimum), ha valamiért nem sikerül kimutatni az egy másik dolog.

Hatodéves 2011.01.26. 19:48:20

@macscico:
Tájékoztatni csak arról kell, ami a biztos diagnózis? Ezzel nem értek feltétlenül egyet...

Eleven Ezüst 2011.01.26. 19:54:23

@Irkutszk: azért köszi.

@rikavagyok: nem írnád le hogy az ARB és vízhajtó (furoszemid)közösen hogyan ronthatják a vesefunkciót?
Nem baj ha vájtfülűsebben írod, majd kibogozom:-D kösz

rikavagyok 2011.01.26. 19:54:54

@macscico: Ha nem vezet a branül, akkkor szúrsz másikat. Van aki egyszerűen nem bírja az anyagát és begyullad, betrombotizál pikkpakk. Ha jó vénája van, akkor megpróbálod szúrogatni tűvel, ha nem, akkor előbb-utóbb centrális kanül a vége.
(Felénk hivatalosan 3nap a szavatossági idő: aláírással, dátummal a kiragasztáson. Ettől még a nehezen megszerzett vénát nem biztos, hogy kiveszik ennyi idő után.)

rikavagyok 2011.01.26. 20:04:49

@El Even Ezüst:
A furosemid, ha túldozírozod magában tud vesefunkciót rongálni a hypovolemia miatt.
Viszont én a verospiron + ACE gátlóra értettem, hogy hyperkalemiát csinálhat, illetve ha már eleve kicsit beszűkült vesefunkcióra ereszted rá, akkor tovább tudja rontani. Viszont ezt csak jó iparos módjára tudom, úgyhogy mindjárt okosodom kicsit kórélettanból.

tódór piroska 2011.01.26. 20:06:22

@Hatodéves: ebben igazad van, én csak arra hoztam fel példát, hogy nem mindig lehet élőben diagnosztizálni.
Az általam említett esetben természetesen volt bronchoscopia is, neg. eredménnyel.

Egy másik kazuisztika a közelmultból:
Hirtelen paraplegia alakult ki, amit gerincvelő met. okozott. Idegsebészeti műtét történt, így jutottunk szövettani dg-hoz (adenocc.met.) Minden vizsgálat (bronchoscopia, gastro-colonoscopia, egész test scinti., CT,MR,PET-CT, stb.) negatív volt, a hist. lelet birtokában chemo th-ban részesült viszonylag jó effectussal, azóta sem tudjuk, hol van a primer tu.

Eleven Ezüst 2011.01.26. 20:07:19

@rikavagyok: légy oly szíves, várom..kösz

apolka11 2011.01.26. 20:16:07

@Hatodéves: Köszi a választ! Akkor ezek szerint adamantium is tüdőrákra gondol, csak egy más fajtára.

SusanneF 2011.01.26. 20:17:43

Sziasztok!
El sem hiszem,hogy -eddig!-van olyan poszt,amibe nem kell semmiért beleavatkozni a moderátoroknak...:)
Csak így tovább!

Részvétem a posztolónak!
Sajnálatos,hogy látszólag sokan,sok mindent tettek-de nem eleget....

Hatodéves 2011.01.26. 20:21:15

@tódór piroska:
Pff...
És a szövettan az adenocarciomán belül nem véleményezett valamilyen szervet, ahonnan indulhatott?

Most erről az jutott eszembe, amit bőrgyógy előadáson meséltek, hogy fiatal beteg teli áttétekkel, nem találták a primer tumort, és valahogyan kiderült, hogy a korábban, kozmetikai célból eltávolított anyajegyben volt.

Ezt csak tanácsként írom le a nem szakmabelieknek: optimális esetben minden, emberből eltávolított szövetből kell szövettani vizsgálatnak készülni, főleg anyajegyet ne szedessetek le olyan helyen, ahol nem csinálnak ilyet. Nem nagy a valószínűséggel ugyan, de nagy baj lehet belőle.

bakela 2011.01.26. 20:50:08

Émmáláttameccerillentethamégfentebbwalakynemírtavoltle.
A zigasságügyi szagértő valami olyasmit írt a zelső sorba bele:

Thromb. venae cav. sup. /invet./

adamantium 2011.01.26. 20:54:29

@apolka11: a pancoast tumor azért érdekes itt, mert ha befogja a kar ereit, nyirokereit akkor ezzel magyarázható a kéz dagadása, ráterjed a nyakra, a karfonatra, a szimpatikus idegducokra, ezzel magyarázható a duzzadt nyak. ha befogja a recurrens ideget akkor rekedtség is társul hozzá. és ami a legfontosabb, hogy nem kissejtes tüdődaganat fajta (a kissejtesek nagyon hamar elviszik az embert, ezért mondták itt páran, hogy nem valószínű a tüdőtumor mert sokáig húzta a beteg) tehát el lehet vele éldegélni egy darabig úgy, hogy jelentős panaszt nem okoz mert nem fogja be a nagy ereket, hörgőket, nem növekszik nagyon gyorsan és egy csomó nem specifikus tünetet ad ami félre tudja vezetni a kezelést

Nem én vagyok, hanem én 2011.01.26. 21:26:50

@rikavagyok:
Tudod mi lesz a gatorbol, ha fogak alakulnak ki benne?
Hat, aligator... :)

tódór piroska 2011.01.26. 21:53:01

@Hatodéves: metastasisból a primer tumort rendszerint nem lehet meghatározni, csak a tipusát, mint pl.adenocc, laphám ,stb. Fenti esetben a colon került gyanúba ,tumormarkerek is erre utaltak,de 2x-i colonoscopia + colon-hidro-CT is negatív volt. Külföldön láttam "3rd eye" colonoscopot,azzal állítólag nincs álnegatív vizsgálat, csak kicsit drága (a harmadik szem egyszer használatos).
Amit Te írtál, az nem melanoma volt? Úgy tudom, az áttétből is azonosítható.

fuzzykinkyfunk 2011.01.26. 21:54:39

Ejnye mindenkinek és részvét!
Lyme okozta carditis és ízűleti gyulladások plusz polyneuropathia, valamint ezzel egyidejűleg kibontakozó tüneteket produkáló tüdőrák megannyi paraneoplasias jelenséggel.

Hatodéves 2011.01.26. 21:57:40

@tódór piroska:
Igen, tudom. Lehet, azonosították, de nem találták, melyik anyajegyből eredt. Nem tudom, régen volt már.

De azért adenocc áttétnél is néha szoktak véleményezni, ha van ötletük, hogy honnan ered. Legalábbis láttam már olyan leletet (igaz, végül nem lett igazuk).

rikavagyok 2011.01.26. 21:58:09

@El Even Ezüst:
Kezdem lehetetlennek érezni. Mindenki leírja, hogy milyen értékek felett kell dózist csökkenteni, mikor kell elhagyni, milyen gyakran kell a vesefunkciót ellenőrizni... de hogy miért és hogyan csinálja, azt sehol se találom.
(Pedig esküszöm, még egy belgyógyászat könyvet(jó öreg) is előtúrtam itt az ügyeleten, ami nem kis teljesítmény).

Miklós? Az aligátoros agyrothasztó poénért igazán megérdemlem, hogy kisegíts... :D

Leroi 2011.01.26. 22:01:25

@adamantium:
Kőkemény érv egy Pancoast-Tobias tu. a tüdő felső lebenyében, viszont itt mellkas-Rtg- vizsgálattal a tüdőmezőket tisztának írták le.
Jókora kérdőjelek kunkorodnak az emberben az én magyarázatom után is...

Irise 2011.01.26. 22:03:53

@trimalchio: Bocsánat,hogy nem válaszoltam, elvittem a gyerkőcöm állatkertbe, nem voltam gépnél.

@Leroi: Alázatosan szólnék,hogy nem értek veled egyet.
www.merckmanuals.com/professional/sec05/ch060/ch060c.html
Röviden: a krónikus formája a mediastinitisnek tbc, histoplasmosis, sarcoidosis, gomba stb. által okozott. Szó nincs lapszerint terjedésről.
Másodlagosan okozhat VC syndromát, amire Bakela is utalt.

Én úgy gondolom,hogy a boncolás lesz a válasz és a beteg orvosai vaktában megpróbálták ugyan megmenteni a beteget, de nem sikerült megtalálniuk,hogy mi baja van.

Sajnos egyik hozzátartozónak az a baja,hogy azt hiszi az orvos,hogy Isten, a másiknak az,hogy nem Isten.

Úgy látom, megpróbálták tisztességgel, de nem találták meg a bajság okát.

rikavagyok 2011.01.26. 22:05:37

@miklos.rabai:
ACE gátló, ARB, spironolakton miképp ront bánt vesefunkciót, és az első kettő mért csinál hyperkalemiát (a 3.-at értem).

Nem én vagyok, hanem én 2011.01.26. 22:13:46

@rikavagyok:
Az aldoszteron szintjet csokkentik.
Vagyis nem ervenyesul az aldoszteron Na+ visszaszivo es K+ urito hatasa.

rikavagyok 2011.01.26. 22:17:08

@miklos.rabai: De az mért okoz vesefunkcióromlást?

fuzzykinkyfunk 2011.01.26. 22:19:13

@rikavagyok: egészséges vesénél nem romlik a vesefunkció épeszű dozírozás mellett ACE/ARB-k esetében.

Nem én vagyok, hanem én 2011.01.26. 22:22:09

@rikavagyok:
Ha en jol ertettem anno a dolgokat, akkor a Na+-ot koveti passzivan a viz, vagyis ACE gatlo es ARB hatasra fokozott vizvesztes is, ez is hozzajarul a vernyomas csokkenteshez, a szimptikus tonus es az erek konstrikciojanak csokkentese mellett.
A vesefunkcio ott jon be, ha azotemia van. Vagyis a bomlastermekektol mar csak a higito funkcio reven tud a vese megszabadulni. Ha viszont csokken a vizelet mennyisege, akkor a bomlastermekek egy resze benn marad, nem?
Eppen ezert tilos ACE gatlot es ARB terhessegben szedetni, mert a magzatban is csokkenti a vesefunkciot, ezaltal csokkenti a magzatviz mennyiseget (mert csak nyeli a csoppseg, de nem pisilja vissza), igy oligohydramnion lesz... Meg lapos orr es ful... :)

Hatodéves 2011.01.26. 22:41:56

@fuzzykinkyfunk:
A Lyme-ban kételkedem, mert senki nem látta a kullancsot, ha nem mászik bele az emberbe egyáltalán, akkor nem szokott akkorát csípni, hogy helye maradjon és ráadásul a Lyme-kór elkapásához azért kell egy kis idő, legalább néhány óra, amíg a kullancsból átkerül az ember vérébe a baci.

rikavagyok 2011.01.26. 22:46:10

@miklos.rabai: Tehát megint csak visszajutottunk az aldoszteronhoz ^^

Nem én vagyok, hanem én 2011.01.26. 22:49:22

@rikavagyok:
Egy kicsit azert elbizonytalanodtam. Lehet hulyeseget irtam. Nekem ez sajna kicsit regen volt. Meg azota nem ezen torom a buksim, hanem sarlokon meg sejteken, de majd osszel ujra kell tanulnom. Kerdezzuk meg Hatodevest, o mindjart belgyogybol szigorol... :)

Nem én vagyok, hanem én 2011.01.26. 22:51:22

Na, most hova lett a kommentem?

fuzzykinkyfunk 2011.01.26. 22:52:38

@Hatodéves: Igen ritkán a "harapós" házi legyek, kissé gyakrabban a mérsékelt övi szúnyogok , na meg amire kevesen gondolnak: a bögölyök és amit mindenki tud, hogy leggyakrabban pár fajta kullancs is terjesztheti a Borreliákat sajnos. A Borrelia burgdorferinek is legalább 3 szubtípusa van, különböző kórképeket okozva első megjelenésként, sőt egy adott vektor több szubtípusú kórokozót is hordozhat. Bonyi dolog ez.

Hatodéves 2011.01.26. 22:57:06

@fuzzykinkyfunk:
De ennek a betegnek nem volt sem ízületi gyulladása, sem neuropathiája. Oks, a carditis-t még el is hiszem, de a szívpanaszokat sokkal gyakoribb okokkal is lehet magyarázni. Mért gondolod, h Lyme?

Irise 2011.01.26. 22:58:22

@Hatodéves: Szerintem fuzzykinkyfunk csak szorakozott. Mellesleg: Lyme es kullancs. Sokszor megtortenik,hogy csak utolag diagnosztizaljak, ez a persistent forma, a csuf tunetek kialakulasa utan, hogy je,babam, nekem meg volt egy Lyme-os kullancsod!
Tipikusan a posztban leirt beteg nem sokat torodott volna egy bogarkaval a boren, szetnyomta volna a kullancsot es megy tovabb. Azok a regi vagasu, igazi vadnyugati idosek.

rikavagyok 2011.01.26. 23:09:18

@fuzzykinkyfunk:
Ha én ezt így tudom...
Anno az infektológus lehülyézett: Küldtem neki egy srácot erythema migransnak tűnő dologgal a hátán. Oszt visszaírt, hol a kullancs az anamnesisben (azzal jött hogy majálison járt, és megcsípte VALAMI, és most ezt látja)

fuzzykinkyfunk 2011.01.26. 23:12:32

@Hatodéves: belgyógyász szemmel nézve: " sosem fáradékony férfit 2 lapát szenenként kiveri a víz, le kell ülnie". Lehet egyből szívelégtelenségért kiáltozni, meg COPD, hypoxia et cetera, de lehetett subfebrilis is,és/vagy motoros neuropathia a csökkent terhelhetőség mellett melyet a tüdőbetegsége krónikus okozott -ez előbbi nyáron kevésbé tűnik fel, ugye? Több Lyme kórost kezeltem már és felejtsd el a tankönyvet. Egynél volt csak bőrtünet (!), meg miegymás. A bagó jó alap lehet feltételezni a tüdő malignomáját ezek mellett, akár VCS sy-t okozva, akár paraneopl. thromboembolias eseményeket nézve, akár az esetleges met.-ek szempontjából.

fuzzykinkyfunk 2011.01.26. 23:17:14

@rikavagyok: nem kell mindent elhinni, még ha infektológus is az illető, ahogy fentebb írtam, nem csak kullancs terjesztheti a Borreliákat.

Eleven Ezüst 2011.01.26. 23:20:37

@rikavagyok: Nem lehet az pld. hogy amikor a betegnek az egyik/mindkét veséjén kialakul artéria szűkület valami miatt, akkor az ilyenkor szedett ACE/ARB miatt fokozódhat a vese minipici ereiben a véráramlásra gyakorolt hatása, mégpedig gátlólag? Az angiotenzin érösszehúzó hatása érvényesül, halad a folyamat a vesekárosodás felé? Vizelethajtóra az egész még csak fokozódik? Jól gondolom?

köszi hogy ennyit foglalkoztál a témával, és kösz mindenkinek azért amit hozzátett.

rikavagyok 2011.01.26. 23:21:56

@fuzzykinkyfunk: Gondolom, ha nem lett volna odapecsételve a nevem fölé, hogy mazsola vagyok, nem így viselkedik.

Nem én vagyok, hanem én 2011.01.26. 23:31:25

@El Even Ezüst:
Na, egy biztos (ezt meg nem felejtettem el), 2 oldali vese arteria szukultre vagy 1 vese eseten annak az 1 vese arterianak a szukuletekor ACE gatlo es ARB adasa tilos.

fuzzykinkyfunk 2011.01.26. 23:32:26

Valószínűleg ha 3-mal, vagy 4-el kezdődik a psz-od, akkor máshogy alakul:). A betegekért mindent, én ezt vallom és nem érdekel a hierarhia, az idős nem biztos, hogy bölcs, avagy áptudét, jó éjt!

rikavagyok 2011.01.26. 23:34:02

@El Even Ezüst: Azt írják, hogy az arteria renalis szűkület hajlamosít erre, tehát nem szabad adni, ha ilyenje van.
Viszont annak ellenére, hogy alapesetben vesevédő hatása van, a károsodottat rontja. És ez valahogyan még mindig nem kerek teljesen.
Tulajdonképpen jó sok olyan tudásom van, amit csak úgy "jó iparos" módjára tudok. Részben mert elfogadom, hogy "így szoktuk" (nem is nagyon tűrik, ha kötözködöm). Részben, mert ugye az evidence based medicine a menő: ha tudjuk, hogy műkszik, akkor csináljuk, hiába nem tudjuk mi az alapja.

Eleven Ezüst 2011.01.26. 23:35:41

@miklos.rabai: kösz, mostmár nagyjából kezd összeállni a kép.
Most Téged nyaggatlak, megmondanád, hogy a "gromerulus nevű egyén", hogy viselkedik ilyenkor?

Eleven Ezüst 2011.01.26. 23:38:54

@rikavagyok: ha ilyen szűkület van a beteg hogyan veszi észre? A vízhajtózás eltakarhatja a kezdődő veseelégtelenséget?

Eleven Ezüst 2011.01.26. 23:41:27

Ne haragudjatok késő van, én meg csak kérdezek:D

rikavagyok 2011.01.26. 23:43:06

@El Even Ezüst:
ACE gátlót hypertoniára szoktak adni (meg szívelégtelenségben). Friss hypertoniásnak illik kivizsgálást csináltatni, annak része a hasi ultrahang, ahol többek közt ezt keresik. (vesebajok okozhatnak secunder hypertoniát)

Eleven Ezüst 2011.01.26. 23:48:05

@rikavagyok: köszönöm szépen találtam tudományt, azon elleszek nagyon érdekes.

Jó éjt.

Nem én vagyok, hanem én 2011.01.26. 23:52:09

@El Even Ezüst:
Keso? Nalam meg csak delutan 3 van!... :)
Egyebkent mikor hogy viselkedik a glomerulus? Mert annak csak annyi a dolga, mint egy adott meretu lyukkal rendelkezo szuronek. Vagyis szur, minden ami nem fer at a lyukon marad a keringesben (sejtek, nagy molekulak), ami meg atfer a lyukon (ionok, kis molekulak, meg a hemoglonin eppen atfer), az megy a levesbe, ez naponta 180 liter egy egeszseges egyennel, ezzel aztan a csatornarendszer szorakozik egy kicsit, es jo sok mindent visszasziv, az igenyeknek megfeleloen, igy lesz kb. napi 1,5 liter vizelet, mindennel amire nincs szukseg.
Itt a lenyeg az, hogy ha kevesebb vert kap a glomerulus (hisz be van szukulve az oda vezeto arteria), akkor nem tud effektiven szurni.

Eleven Ezüst 2011.01.26. 23:57:51

@miklos.rabai: :DD
Itt meg éjfél. A Föld másik sarkában vagy gondolom.

A gromerulus az majdnem plazma ezek szerint, és visszaszívás után lesz pisi.

Roooz 2011.01.27. 00:04:16

Két dologra kaptam fel a fejem,, a tumoros értekezésre, és az érthető tájékoztatásra... Sajnos végigjátszottuk mi is, családon belül. Borzasztó volt. Úgy indult, h a hasüreg megtelt vízzel. Daganatot kerestek, azt hiszem csak vérből gondolták a jelenlétet. Vágtak. Volt, pakoltak is. Közben kiderült, hogy C vírusa is van. Tehát kettős ok, mert ezt elmondták, hogy ettől lehet víz. Viszont a C vírusról Őt nem világosították fel, mi ez, h lehet kapni stb. Hetekbe telt, mire összegugliztam annyi anyagot, h megértse, igaz bizonyos játékszabályokat jobban be kell tartanunk, de nagy különbség nem áll fent. A családdal meg úgy beszéltek, mintha alkoholista lenne a beteg, és azért lenne a máj rossz állapotban. Pedig egy korábbi epeműtét óta még családi összejöveteleken is csak üdítővel koccintott... Már a korábbi operációnál is jelen volt a C vírus, csak nem vették észre a sokszoros 3betűs eredményeket! De túléltük. Tudtuk, hogy az időnk véges, és hogy csodát nem tudnak tenni az orvosok sem. 6 évet kaptunk még, szinte napra pontosan, az első diagnózis után. Elvesztettük, mert 2 hónapon belül 2 tüdőgyulladást kapott, és egy 2. hasnyálmirigyet (azt sem tudta senki, h 1. volt), és az interferon miatt amúgy is gyenge volt a szervezet. Igazából mindegy is, azt sem tudjuk, hogy a végén volt e áttét. Nem fogalmaztak egyértelműen. Nem készítették a családot, egyvalaki értette, 1 mondatból: "tudom, mi fog következni". Bár erre nem lehet készülni, de talán könnyebb lett volna.
Üdv.

Nem én vagyok, hanem én 2011.01.27. 00:05:33

@El Even Ezüst:
Nem.
A glomerulus ergomolyagot jelent.
Egy kis arteria szepen kapillarisokra oszlik, majd ujra osszeszedodik egy erre, csak ellentetben a test tobbi pontjaval (es nem szamolva meg egy-ket helyet) az ebben az esetben nem vena, hanem tovabbra is egy arteria.
Mert normalisan arteria -> kapillarisok -> vena az ut.
A veseben meg: arteris -> glomerulus (kapillarisok) -> arteria -> kapillarisok -> vena.
Ez ertheto?

rikavagyok 2011.01.27. 00:07:41

@El Even Ezüst:
Az esetek többségében a kezdődő krónikus veseelégtelenségnek csak "labortünete van".
Ami okozhat tünetet, az az a folyamat, ami majd a veseelégtelenséghez fog vezetni, úgymint: magasvérnyomás, cukorbetegség, ismétlődő vesemedencegyulladás, kövek, fejlődési rendellenességek, glomrulonephritisekstb. Ilyenkor eleinte normális és vagy több vizelete van a páciensnek. (A vese ezzel kompenzál: százalékosan kevesebbet választ ki mint az ép, illetve rosszabbul koncentrál,de több, híg vizelette még eléri az elégséges méregtelenítő hatást.) Ekkor max akkor tűnhet fel, hogy állandóan pisil az illető. Ha már csökken a vizelet mennyisége, akkor már komoly a baj: a bent maradó víz és méreganyagok tüneteket okoznak. Pl:magasvérnyomás, bőreszíneződés, viszketés, oedemák, begyulladhatnak a savós hártyák (szívburok, mellhártya) stb.

Nem én vagyok, hanem én 2011.01.27. 00:15:59

@El Even Ezüst:
Es mielott megkerdezed, hogy mire fel az tulbonyolitas, akkor elmondom, hogy a normalis art. -> kap. -> vena vonalon, a kapillarisoknal mar kicsi a nyomas (vernyomas), az aramlas is lassu. Azert, hogy szepen lassan megtortenhessen a gazcsere es a tapanyagok atlephessen a falon a sejtek koze, a bomlastermekek meg vissza az erbe. Az a kicsi nyomaskulonbseg (~par tized Hgmm), ami meg az arterias es a venas oldal kozott van forditodik arra, hogy nemi folyadek is kilepjen a sejtek koze, na ebbol lesz a nyirok, es az a pici nyomaskulonbseg lesz a hajtoereje.

Viszont egy szuro, mint a glomerulus akkor dolgozik frankon, ha nyomas alatt van, nem? Na ezert van belepitve az arterias szakaszba, mert ott meg nagyobb vernyomas (~40 Hgmm).

rikavagyok 2011.01.27. 00:26:57

@Roooz:
Hepatitis->májcirrhosis->májdaganat... randa betegség. Különösen igazságtalan sors akkor, ha a beteg teljességgel ártatlan benne. (Régebben nem tudták szűrni a vérkészítményeket.)
Bár tudom, hogy nem vigasztal, de ha még 6 évet élt, illetve operálható volt, akkor az átlaghoz képest szerencsés volt...általában ennél később szokott kiderülni, mikor már gyakorlatilag nincs lépés.
Az is baj, hogy emelkedett májenzimek sajnos nagyon gyakoriak a magyar populációban, így ha nem kiugróan azok, nem is szokták nagyon vizsgálgatni őket első körben. Általában egy kis gyógyszer, egy kis tütüke ...semmi nagy titok. A hepatitisek meg relatíve ritkák, és ennek is nagy része sárgasággal kezdődik. (Ami apukádnak gondolom nem volt.) A daganatok pedig sajnos már rég túl vannak a kezelhető stádiumon, mire tüneteket adnak.

rikavagyok 2011.01.27. 00:48:42

@miklos.rabai:
Ügyike vagyok: 2-ig én tartom a frontot. Utána csere és alszom reggelig.

Nem én vagyok, hanem én 2011.01.27. 00:58:15

@rikavagyok:
Akkor meg egy ora... Az mar nem sok. Utana jo alvast!

rikavagyok 2011.01.27. 00:59:55

@miklos.rabai: A propo, te mit kockulsz itt munkaidőben? ;)

Nem én vagyok, hanem én 2011.01.27. 01:07:19

@rikavagyok:
Most gorberek rakok egymas ala, majd merek meg egy kis vorosversejt deformabilitast. Megmutatom a nagyoknak, hogy a fixalt sejtek is deformalodnak... :)

pocokpocok 2011.01.27. 04:15:42

Kedves Reagálók!
Mindenkinek köszönöm, aki elindult az ügyben valamely szálon, vette a fáradságot, és megosztotta itt velünk.
Külön köszönet a kultúrált közegért.

Amit hiányoltok, illetve fejleményként a következőt mondhatom el :
-édesapám 55 éves volt(tehát valóban lehetett volna még sok ideje hátra), 2 éve nyugdíjas korengedménnyel, ami azt vonta maga után, hogy 2 év alatt a nagy "semmittevésbe" a korábbi fizikai munkás teljesen leállt fizikailag.
-szepszis(nem gondoltunk rá, az orvosok sem,talán jó vonal)
-orbánc: nézték, kizárták.
-kissejtes tüdőrák: diagnosztizálni nem tudták, csak sejtették, az oxigén palackot házi használatra ilyen jogcímen viszont kiírhattak, és ezt is tették. A családi kórtörténetben nincs rákos-dédnagyszülőig felvezetve, viszont a szívroham, és az agyvérzés ált. a halál oka
-vizelési zavar tünetei: nem indul meg a folyadék, a mennyiségével nincs baj.
Az I-re a pontot a rosszul felhelyezett katétertől megsérült pénisz tette e-téren.Ettől véres volt a vizelet egy darabig(voltak székletelakadási problémák is, amit a nem evésre, ill. a kiszáradásra tudok visszavezetni.)
-mivel otthon halt meg, nem boncoltattuk fel, minden elismerésem az új háziorvosáért, aki legalább azt elérte szenvedési végére, hogy nem fulladt: a tüdejéből teljesen kihajtotta a vizet, a karján és a nyakán is alig volt már. Az oxigén sem kellett.

Záróakkordként:
nekifogtam 2 napja, a cikkem elküldése után a Lyme-kóros eredmény kikutatásának:
a tüdőkórház a járási kórházba küldi, a járási pedig továbbítja az ANTSZ-bp-i laborjába a vért.
Sajnos a mi vérünk(amit hangsúlyozom a vadfertőzésre kiértkelendő vérrel küldtek együtt tovább) csak a járási kórházig jutott el:)
A tüdőkórház elküldte, a járási elküldte, az ANTSZ nem kapta meg.
Meg szeretném említeni, semmilyen kártérítési perrel nem foglalkozunk: nekünk az az elhunytat vissza nem adja, élete pénzben nem mérhető, valószínűleg a fenti összetett kórképért ő is felelős.
De hangsúlyozni szeretném, ha ne adj Isten, csak egy "lyme-kór" volt, akár a halál oka, vagy a mozgatórugója az eseménysornak EZ MÁSSAL IS MEGTÖRTÉNHET!
Vártak, mindig csak vártak a zárójelentésen is az eredményre, de eszükbe nem jutott utánanézni?
Én halandó földi civil 2órás telefonálással utána mentem.
Miért nem korábban?
Mert nem volt a kezünkben egy "zárójelentés-szintű"- papír, amin összetett amnézis lett volna.

Tanuság: az egészségügy futószallag rendszerében elvész az ember, nincs idő semmire, és gyakran az emberség is.

pocokpocok 2011.01.27. 04:52:44

Kedves Reagálók!
Mindenkinek köszönöm, aki elindult az ügyben valamely szálon, vette a fáradságot, és megosztotta itt velünk.
Külön köszönet a kultúrált közegért.

Amit hiányoltok, illetve fejleményként a következőt mondhatom el :
-édesapám 55 éves volt(tehát valóban lehetett volna még sok ideje hátra), 2 éve nyugdíjas korengedménnyel, ami azt vonta maga után, hogy 2 év alatt a nagy "semmittevésbe" a korábbi fizikai munkás teljesen leállt fizikailag.
-szepszis(nem gondoltunk rá, az orvosok sem,talán jó vonal)
-orbánc: nézték, kizárták.
-kissejtes tüdőrák: diagnosztizálni nem tudták, csak sejtették, az oxigén palackot házi használatra ilyen jogcímen viszont kiírhattak, és ezt is tették. A családi kórtörténetben nincs rákos-dédnagyszülőig felvezetve, viszont a szívroham, és az agyvérzés ált. a halál oka
-vizelési zavar tünetei: nem indul meg a folyadék, a mennyiségével nincs baj.
Az I-re a pontot a rosszul felhelyezett katétertől megsérült pénisz tette e-téren.Ettől véres volt a vizelet egy darabig(voltak székletelakadási problémák is, amit a nem evésre, ill. a kiszáradásra tudok visszavezetni.)
-a csípésről: a csípés helye körül alig volt bőrreakció, viszketett, aztán fájt-magát az elkövetőt elcsípni nem tudták, "megcsípet, o'szt jól van", csakhogy a tünet, mint írtam nem múlt, rá két hétre a mellkason a csípés felöli oldalon a hónajmagasság körül a hónajtól a szegycsontig kékes-lilás elszíneződés, az erek rajzolatával(gondolom már trombózis jel) addigra a nyak feldagag, amit az orvosok a két vérrög érelzáró hatásának tulajdonítanak.(szerintem helyesen)
-mivel otthon halt meg, nem boncoltattuk fel, minden elismerésem az új háziorvosáért, aki legalább azt elérte szenvedési végére, hogy nem fulladt: a tüdejéből teljesen kihajtotta a vizet, a karján és a nyakán is alig volt már. Az oxigén sem kellett.

Záróakkordként:
nekifogtam 2 napja, a cikkem elküldése után a Lyme-kóros eredmény kikutatásának:
a tüdőkórház a járási kórházba küldi, a járási pedig továbbítja az ANTSZ-bp-i laborjába a vért.
Sajnos a mi vérünk(amit hangsúlyozom a vadfertőzésre kiértkelendő vérrel küldtek együtt tovább) csak a járási kórházig jutott el:)
A tüdőkórház elküldte, a járási elküldte, az ANTSZ nem kapta meg.
Meg szeretném említeni, semmilyen kártérítési perrel nem foglalkozunk: nekünk az az elhunytat vissza nem adja, élete pénzben nem mérhető, valószínűleg a fenti összetett kórképért ő is felelős.
De hangsúlyozni szeretném, ha ne adj Isten, csak egy "lyme-kór" volt, akár a halál oka, vagy a mozgatórugója az eseménysornak EZ MÁSSAL IS MEGTÖRTÉNHET!
Vártak, mindig csak vártak a zárójelentésen is az eredményre, de eszükbe nem jutott utánanézni?
Én halandó földi civil 2órás telefonálással utána mentem.
Miért nem korábban?
Mert nem volt a kezünkben egy "zárójelentés-szintű"- papír, amin összetett amnézis lett volna.

Tanuság: az egészségügy futószallag rendszerében elvész az ember, nincs idő semmire, és gyakran az emberség is.

pocokpocok 2011.01.27. 05:46:09

@Hatodéves:
Hatodéves 2011.01.26. 18:38:45
"@apolka11:
Pancoast-tumor a tüdőrák egy fajtája, amely a felső lebenyben fordul elő. Azért van külön neve, mert speicális tünetei vannak. Amikor növekedni kezd, akkor például befogja (körbenövi, nyomja) a felkar ideg-és érfonatait, amik ezen a tájékon jönnek ki az izmok közül, a szimpatikus idegeket stb. Olyan tumor, amit amikor "találkozol vele" nem feltétlenül annak gondolod, ami (ha nincs tapasztalata az embernek, pl. én sosem látttam még).
"
a járási kórházban készült tüdőképről a tüdő felső része lemaradt-írták-, de elváltozás a többin nem látható..
Pont az ominózus felső..

Bigyibogy 2011.01.27. 08:32:51

@pocokpocok: Posztoló különösen szimpatikus.

Roooz 2011.01.27. 10:19:16

@rikavagyok: Köszönöm, egyébként a nagynénémről volt szó, és a "szakértői" vélemény szerint, a legnagyobb valószínűsége annak van, hogy a szüléseinél fertőződhetett meg. Ha így van, akkor lényegében 25 évig nem okozott problémát. De mi van, ha idejében észrevették volna? Talán még várólistára is felkerülhetett volna...? A borzasztó, hogy alig múlt el 50, amikor megpihent. :(

pocokpocok 2011.01.27. 11:20:08

@Bigyibogy:
köszönöm szépen!
További hatékony működést kívánok!
A felfedezés,az újjítás vágya, ami előrehajtja a világot!

Eleven Ezüst 2011.01.27. 12:52:14

@miklos.rabai: @rikavagyok:

Megelégedtem a válaszaitokkal, maximális kösz mindkettőtöknek.

Rókaregeróka 2022.12.27. 21:36:08

Sziasztok!

Pocokpocok vagyok, csak az előző accountomnak lába kellt, így 11év viszonylatában.

Gondoltam, a kedves hozzászólókkal közlöm a "fejleményeket", amikre így 11 év után édesanyámtól fény derült. Bár magam akkor 28 éves voltam, megkímélt a család annak bevallásától, hogy anyám emlékei szerint " a gátor primer daganata tüdő áttéttel" volt a diagnózis és édesapám elutasította a kemoterápiát, amivel kitolták volna a "minőségi" időt.
Írtam ezen sorokat azért, ha valaki még erre jár, és olvassa, okuljon belőle.

Köszönöm, pocokpocok voltam, aki ezzel még tartozott.

Sziasztok!
© 2009-2015 praxis
blogszabályzat
süti beállítások módosítása