Az allergia semmiség, nem kell vele ügyeletre rohanni a doktornő szerint

2012.07.26. 10:18

T.Cím! 

 

Ma olvastam a jánoskórházi rémtörténetet, íme az én problémám, igaz ez "csak"  egy darázs vagy méh csípés!

 

üdv. Klára

 

Ezt a panaszbejelentést én teszem, keresztlányommal történt az eset és mielőbbi kivizsgálását kérem.

 

2012.július 08-án megcsípte a karját egy darázs, vagy méhecske ezért ment az orvosi ügyeletre, mivel tudja, hogy allergiás a csípésre, ezért kérte a kalcium injekciót és az antibiotikum felírását. Ez az orvosnőnek nem tetszett, majd ő eldönti, hogy mire van szüksége, szerinte nincs szüksége ellátásra, holott a jobb felső karja könyöknél már rendesen be volt dagadva. Hiába kérte, nem látta el, majd mondta hogy menjen  ilyen-olyan kórházba a panaszával. Másnap reggel elment a Bőrgyógyászatra, ahol soron kívül ellátták /nagyon csúnyán bedagadt a karja/ majd antibiotikumot is felírtak.

mehecske_es_virag_blogba.jpg

 

Amiért ezt a panaszt teszem, az az, hogy ez az eset tavaly már szintén előfordult ezen az ügyeleten, akkor is ez az orvosnő volt szolgálatban, és szintén nem látta el a keresztlányomat, mert ne ő mondja meg hogy allergiás vagy sem, és ilyen semmiséggel nem kell az ügyeletre rohanni. Akkor még vissza kellett menni az éjszakai ügyeletre, mert olyan súlyos volt a helyzet, akkor már más orvos volt és ellátta. Másnap reggel be kellett menni a Bőrgyógyászatra, ahol felírták az antibiotikumot, és betegállományba is kellett venni.  Úgy gondolom, hogy ha az ügyeletes  doktornő gondosan ellátta volna a beteget, akkor a betegállomány elkerülhető lett volna.

 

Mélységesen felháborít, hogy ez az eset többször is előfordulhat, mégis hova menjen segítségért az akinek szüksége van rá, akkor minek az ügyelet, egyből mentőt kell hívni?

 

Kérem panaszom  mielőbbi kivizsgálását.  

 

 Tisztelettel   Klára

 

Van egy sztorija a magyar egészségügy helyzetéről? Megváratták, félrekezelték, megalázták, vagy ellenkezőleg, csupa jót tapasztalt? Küldje el történetét a praxisblog@yahoo.com címre, vagy használja megújult kórházértékelőnket!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

@Bea 2012.07.26. 10:35:37

Eddig nem szóltam hozzá, de ezt már nem bírom ki komment nélkül.
Szóval ha valaki méh vagy daázscsípésre allergiás és ez ismert, akkor kell, hogy legyen nála epinephrint tartalmazó autoinjektor. Ez az első kezelési mód.
A nagy helyi reakció nem egyenlő az anafilaxiával, súlyos allergiával.
Mióta adunk antibiotikumot méhcsípésre? Lehet, hogy én nem tudok valamit?
A calcium pedig jól ismert hungarikum az allergia kezelésére, a világon sehol máshol nem használják.
Ezt természetesen a hozzátartozónak nem kell tudni, de az a véleményem, hogy valóban az orvos feladata eldönteni, hogy milyen készítményt ad a betegnek.
A kommunikáció már egy másik kérdés, ami leginkább az indulatokat szüli.

Tempus-Anh 2012.07.26. 13:09:55

@@Bea:
Ha a "panasza kivizsgálását" kéri, nyilván ezt arra érti, hogy indokát és valóságtartalmát ellenőrizzük....:)
Mert nem vagyunk a MOK Etikai Bizottsága de még hatóság által kijelölt törvényszéki orvosok sem...
Valóban, ha ilyen jellegű allergiás reakciói vannak, nem a keresztmama praxisblogos posztja a perdöntő, hanem az, hogy ezirányú vizsgálatok történjenek, preventiven pedig az Általad nagyon helyesen említett autoinjektor legyen kéznél.
A Calcimusc tényleg hungarikum, szerintem a szürkemarhával és tokajival egy standon állhatnak :), elég kevés köze van az allergiás reakció neadj'Isten Quincke-ödéma megszüntetéséhez.
A duzzadt kart látva valószínűleg erysipelasra gyanakodtak és ezért kapott AB-t...
A keresztlányka nem kislányka már ahogy a posztból kitűnik (betegállományba vétel), eléggé felnőtt már ahhoz, hogy tudja, melyek a megelőzés
módozatai, lépései és azt is, hogy tenni
kell ezért.
Aki kétszer vagy többször megy fejjel ugyanannak a betonfalnak, arra egy idő után furcsán kezdenek nézni...

g_szakal 2012.07.26. 15:13:24

Remélem, a kedves postoló azzal is tisztában van, hogy a szokásosnál nagyobbra dagadt darázscsípés sürgősségi ellátása súlyos betegektől veszi el az orvos idejét.
Fel kéne már fogni végre, hogy az orvosi ügyelet sürgős esetekre van. Ha másnap reggel az illető hölgy bement a bőrgyógyászatra, akkor nem lehetett nagy baja. Akinek olyan erős az allergiája, az biztosan nem jut be az ügyeletre a saját lábán. :-)

2012.07.26. 15:21:25

Mire adnak antibiotikumot?

Irkutszk 2012.07.26. 15:53:59

@Tempus-Anh: Egy pár szóban le tudnád írni az erysipelast, ill. hogy hogyan lehet megelőzni?

A poszthoz:
Nekem a történethez csak egy következtetésem volna: Ha legközelebb ilyen adódik, az allergológus szakorvosi lelettel szíveskedjen a beteg az ügyeletre elfáradni.

Egyetértek az előttem szólókkal abban, hogy a keresztlány felnőtt embernek tűnik a posztból. Esetleg legközelebb ő írhatná a levelet a kórház felé (természetesen amennyiben nincs gyámság alatt).

health 2012.07.26. 19:59:09

Ha egy rovarcsípés megduzzad, az nem allergia. Akkor kell erre gondolni, ha a bőrön testszerte jelentkeznek csalánkiütések, ajak-, nyelvduzzanat, rekedtség, sípoló, ziháló, nehezített légzés, hasfájás, hasmenés, szédülés, vérnyomásesés, ájulás jelentkezik. Ilyenkor azonnali orvosi ellátás szükséges (ismert allergiában az önbelövős epinephrin). A kalcium - ahogy már mások is írták - a közhiedelemmel ellentétben allergiára nem hat. Antihisztamint lehet adni, de anafilaxia esetén nincs idő a felszívódásra. Ha valakinek már volt súlyos allergiás reakciója rovarcsípéstől, kivizsgálás (allergénspecifikus IgE-meghatározás) szükséges, s ha az igazolja a gyanút, immunterápia javasolt. Ez utóbbi évekig tartó injekciós kezelés.

sárga nyúl 2012.07.26. 20:36:19

@health: Mik a tapasztalatok az immunterápiával mostanában? Még kb. 20 évvel ezelőtt próbálkoztak nálam ezzel és semmilyen hatása nem volt. Most felajánlották ismét, hogy meg lehetne próbálni, de szkeptikus vagyok.

csak néha benézek ha marhaságot látok 2012.07.26. 20:45:00

1 mi az, hogy kéri a kezelést (ráadásul hibásat)?
2 én se adtam volna egyiket sem neki mert nem akarok börtönbe kerülni hibás hatóanyag adása miatt
3 mi lenne ha mondjuk helyileg hűtést alkalmaznak fenistil-lel kombinálva?
4 ha másnapig nem halt bele akkor nem allergiáról van szó
5 az allergiás sokk kezelése nem bőrgyógyászati kérdés. egyáltalán hogyan lehet ilyennek betegállományba menni? milyen szakmai alapon? vagy intenzív osztály vagy semmi

health 2012.07.26. 20:48:49

@sárga nyúl: A darázsméreg-allergiások 90-95 %-a meggyógyul. Méhméreg-allergiában ez az arány alacsonyabb, 75-80 %. Feltétele, hogy megfelelő ideig (általában 3-5 évig) kell végezni.

sárga nyúl 2012.07.26. 21:44:14

@health: Én csak pollenre és állatszőrre vagyok allergiás, arra is jó?

health 2012.07.26. 21:47:32

@sárga nyúl: Igen, ott is jók a statisztikák.

sárga nyúl 2012.07.26. 21:58:01

@csak néha benézek ha marhaságot látok: Ha bedagad a keze akkor nem biztos, hogy tud dolgozni. Pár nap betegállományt el tudok képzelni emiatt.

Amúgy a posztból mindössze annyi derül ki, hogy fogalmuk sincs arról, hogy miképp kellene ezt a helyzetet kezelni, ennek viszont az oka az, hogy eddig nem kerültek olyan orvoshoz, aki felvilágosította volna őket (vagy nem voltak hajlandóak megvilágosodni, hiszen a magyar ember mindenre antibiotikumot írat, náthára, darázscsípésre, szemmelverésre).

Érdekes módon kalciumot a fiamnak is állandóan írnak a gyerekorvosok. Én a magam részéről inkább az allergológusunkra hallgatok, ő nem ajánlotta soha.

SusanneF 2012.07.26. 22:47:29

Kedves Posztíró!
Többször is említi,hogy panaszt tesz-csak nem azt gondolja,hogy ez a módja,hogy ide ír???
Ugye,elküldte panaszlevelét az adott kórház vezetőinek is?
Ha nem,akkor az egész hangvételt nem értem.
Nem gondoltam,hogy a Kálcium adása vagy nem adása orvosfüggő lehet?

Sokorai_Atala 2012.07.27. 08:41:53

Gondolom, aki tudja, hogy komoly, krónikus betegsége van, az mindenhova viszi magával az ellenszert (asztma, cukorbetegség, allergia stb). Ha a keresztleánnyal ez már egy éve is előfordult, akkor elmehetett volna orvoshoz kivizsgáltni és lenne nála ellenszer. Ha meg nem ment el orvoshoz, akkor sajnos vállania kell, hogy ez előfordulhat vele.

health 2012.07.27. 09:15:10

@Sokorai_Atala: A leírás alapján a keresztlánykának nincs allergiája, hisz csak a csípés helyén van reakció. Ezt nem kell kivizsgálni, mert ilyen tünetek esetén az említett önbelövős életmentő injekció beadása és az immunterápia sem indokolt.

Dr.laikus PhD 2012.07.27. 09:32:35

Minek kapott előző évben antibiotikumot?

Darázs és méhcsípés fájdalmas és jó nagyra megduzzad.
Nálam az átlagnál jobban, de nem vagyok allergiás a csípésekre, csak hevesebben reagálok.

Természetesen figyelni kell.
A _bőrgyógyász_ elmondta mi az a tünet amikor antihisztamint kell bevenni és elmenni szakorvoshoz, vagy ügyeletre. :)

marand22 2012.07.27. 11:01:21

@health:
Az epinephrine autoinjector nemhogy nem indokolt, de nagyon nagy bajt is lehet vele csinálni (szívritmuszavar, infarktus, hirtelen halál) !!! A helyi érzéstelenítésre használt Lidocain-Adrenalin 10 microgramm, az Anapen (az emlegett epinephrine önbelövő) 300 microgramm epinephrine-t tartalmaz. Volt olyan betegünk, akinek az előbbi okozott szívinfarktust, amikor fülpasztika kapcsán alkalmazva valószínűleg vénába és ezáltal a keringésbe jutott.
Antibiotikum adása felesleges ilyen csípéseknél, sőt potenciális mellékhatásoknak teszi ki az illetőt (pl. álhártyás vastagbélgyulladás, későbbi antibiotikumrezisztencia, rezisztens törzsek kolonizálódása).
A posztban leírt esetben jó eséllyel elegendő helyi kezelés alkalmazása (hűtés, lokális antihisztamin).

health 2012.07.27. 11:18:40

@marand22: Éppen ezért kell az epinefrint csak indokolt esetben, anafilaxiás tünetek jelentkezésekor alkalmazni. Akkor viszont azonnal.
Antibiotikumra akkor lehet szükség, ha a csípés elfertőződik.

tecsóba sose többé 2012.07.27. 12:01:54

Banyek!

Aki allergiás a rovarcsípésekre, az miért nem tart magánál calcimuscot???????
Háziorvos felírja, az ampullákat meg el lehet rejteni hátizsákban, kesztyűtartóban, iskolába tanárnak stb.....
Posztoló, nem vagy normális!!!
Én is az unokahúgom ajnározom, nem allergiás csípésre,/még nem csípte meg, de lehet...../ de az anyja állandóan felszerel egy doboznyi patikával, hogy mikor mit kell adni ha gebasz van.
És van nálam calcimusc is meg pezsgőtabletta is.
ááááááááááááááá

health 2012.07.27. 12:11:47

@tecsóba sose többé: Korábban már többen is írtuk, hogy a kalcium nem alkalmas az allergia kezelésére. Sajnos a köztudatba valahogy ez beleégett, s az orvosok többsége is ajánlja; nem tudni, milyen megfontolásból.

tecsóba sose többé 2012.07.27. 13:06:57

@health:
Unokahúgom egy szúnyog csípte meg a bokájánál, és elefánt lába lett, annyira feldagadt. Intravénásan kapott kálciumot, és egy óra múlva vittem haza.
Ez a gyerek sose beteg, de ha velem van, akkor minden kijön rajta. Ez mörfi????
Úgy is bocsájtottak el minket, hogy legközelebb is adjam be neki.

health 2012.07.27. 13:55:59

@tecsóba sose többé: A Magyarországon élő szúnyogokra nem alakul ki allergia. Az egyéni érzékenység kérdése, hogy kinek mennyire duzzad meg egy csípés. A duzzanatot fokozhatja az is, ha csípéskor a rovarméreg mellett valami egyéb szennyező anyag is bejut a szervezetbe.
Hogy a kollégák jó része miért ad kalciumot, azt nem tudom.
Így szól a Calcimusc hivatalos javallata:
"MILYEN TÍPUSÚ GYÓGYSZER A CALCIMUSC OLDATOS INJEKCIÓ ÉS MILYEN BETEGSÉGEK ESETÉN ALKALMAZHATÓ?
A Calcimusc oldatos injekció kalciumot tartalmazó gyógyszer, amely helyreállítja a különböző okok miatt létrejövő alacsony vérkalcium-szintet.
Egyes betegségek kórismézésére is alkalmazható a kalciuminfúziós próba."
Valószínűleg annak köszönheti a kalcium a népszerűségét, hogy az allergiás tünetek a beadás után elmúlnak. Igaz, hogy ez beadás nélkül is bekövetkezik.

tecsóba sose többé 2012.07.27. 14:10:49

@health:
Én nem értek a lovakhoz, egy orvost meg pláne nem kérdőjelezek meg.
Kaptam utasítást, követtem, betartottam. Hiszen mindnyájan ezt tesszük nem?
és heppiend lett a vége. De mondott valami olyasmit a doki, hogy a méreganyagok is beleszólhatnak, mert pár nappal előtte volt irtás, és sok szülő vitte orvoshoz a gyerkőcöket, mert dagadtak mindenhol.

csak néha benézek ha marhaságot látok 2012.07.27. 16:24:30

@tecsóba sose többé: nekem csak azt mond meg milyen mechanizmus alapján hat a Ca az allergiás rohamban
egyébként ha már az ellenszereknél tartunk, ha csak úgy simán s.c. beadjuk az epinephrinet (adrenalin) az lokálisan az érösszehúzódás által nekrózist okoz, csak akkor van értelme ha eljut a véráramba. de mivel az adrenalin a szívműködésre hat, az allergia meg az ödéma miatt a légutak elzáródását okozza, ennek következtében megelőzésre nem feltétlenül ajánlanám. ha az illető belehalt az allergiába akkor már igen. én valami antihisztaminikumaot és/vagy solumedrolt adnk i.v súlyos allergiában

Tutanhamon 2012.07.27. 20:16:24

Aza fontos, hogy a beteg erős, drága gyógyszert kapjon. A többit megteszi a placebóhatás és az egészséges szervezet.

csak néha benézek ha marhaságot látok 2012.07.27. 20:31:59

@Tutanhamon: per speciel a calcimuscnak 85 forint ampullája ha jól nézem (teljes áron)

marand22 2012.07.28. 02:53:44

@health:
Hivatalos Calcimusc előirat:
"- allergiás betegségek, gyulladások adjuvans kezelése"

@csak néha benézek ha marhaságot látok:
Hivatalos Calcimusc előirat:
"Csökkenti az allergiás reakció során megnövekedett kapilláris permeabilitást."

www.pharmindex-online.hu/gyogyszerkereso/calcimusc-100-mg-ml-oldatos-injekcio-244.html

health 2012.07.28. 06:58:55

@marand22: A gyógyszercégnek óriási üzlet, ha a termékét hektoliter mennyiségben tudja eladni. Az allergia kezelésére a kalcium egyetlen módszertani levélben, tankönyvben vagy kézikönyvben sem szerepel. Külföldön senkinek nem jut eszébe allergiára kalciumot adni. Én megkérdeztem kollégákat, miért adják. Azt mondták, "mert szoktuk adni".

marand22 2012.07.28. 08:05:57

@health:
OK, valóban nincs benne semelyik ajánlásban (a magyarban sem). Arra bizton emlékszem viszont, hogy az egyetemen tanultuk anno (nem most volt). Óriási üzletnek (Richter termék) viszont nem hiszem.

health 2012.07.28. 08:19:45

@marand22: Úgy gondolom, sok kicsi sokra megy. Azt látom, hogy minden allergiásnak feltételezett tünetre kalciumot adnak, s emellett még minden felsőlégúti hurutos tünetre is. Mindemellett korábban azt gondoltam, nem olyan nagy baj, ha - akár feleslegesen is - kalciumot kap valaki, akinek allergiás tünete van. Aztán ezt olvastam: www.informed.hu/betegsegek/betegsegek_reszletesen/heart/angina_mi/a-kalciumtablettak-fokozzak-a-szivroham-kockazatat-171551.html.
Egyébként pedig azt gondolom, hogy ha van olyan gyógyszer (ti. antihisztamin), mely biztosan hatékony az allergiára, akkor azt kell adni. (Persze az anafilaxia más kérdés.)

szépjuhászné 2012.07.28. 12:07:59

Nem akarnék senkit megbántani (a posztolót a legkevésbé), de értelmes ember a méh- v. darázscsípést először bekeni ecettel v. vöröshagymával, ha az nem használ Fenistillel, és ha ezek nem használnak, akkor kezd el izgulni. Ha volt allergiavizsgálaton, akkor meg tudnia kell, mi a teendő és gyógyszert is kapott.

Dwokfur 2012.07.28. 13:06:39

Csatlakoznék az előttem szólókhoz:
1. Szokásosnál jobb bedagadt rovarcsípés az nem anafilaxia
2. Kalciumot adni allergiában felesleges
3. Antibiotikum adása indokolatlan
4. Nem ügyeleti téma
Ismét egy jó példa arra, hogy mikre mennek az erőforrások.
Egyébként minden rendben van a poszttal.

qbr 2012.07.28. 14:09:01

@szépjuhászné: Én egyszer ecettel bekentem egy darázscsípést valahány éve, anyukám javaslatára. A piros folt mérete, keménysége és a fájdalom kb. megnégyszereződött. Azóta nem kentem be ecettel darázscsípért, de majd a vöröshagymát legközelebb kipróbálom :)

Irkutszk 2012.07.28. 14:35:55

@qbr: Ezzel a kommenttel qbr-t felírtam a kutatóorvos-jelöltek közé :DD

csak néha benézek ha marhaságot látok 2012.07.28. 14:51:12

@marand22: ezt ugye te sem hiszed el? és ha egy beteged anafilaxiás sokkot kap remélem nem calcimusc-kal próbálkozol elsősorban :)

csak néha benézek ha marhaságot látok 2012.07.28. 14:53:50

ecet kontra darázscsípés
jó pár éve kezeltünk hónapokig egy kislányt akinek a nagyanyja ecetes borogatást tett a lábára egy darázscsípés után. a probléma ezzel csak az volt, hogy 20%-os ecetet használt és jó szorosan rá is kötötte a lábára, persze III-ad fokú égés és bőrátültetés lett a vége

szépjuhászné 2012.07.28. 22:13:31

@qbr: Lehet, hogy nem egyformán hat, nekem mindig bevált.

@csak néha benézek ha marhaságot látok: Úgy gondoltam, ésszel alkalmazva használható. Természetesen enyhe ecettel.

Farkasokkal táncoló 2012.07.29. 13:26:39

@qbr:

Sajnos a lényeget mindig összekeverem, hogy melyik melyik, de a dolog úgy néz ki, hogy a darázs csípése lúgos, a méh csípése savas - VAGY FORDÍTVA!!! - ezért az egyikre nagyon jó hatással van az ecet(sav), a másikra viszont inkább szappanhab kéne vagy valami hasonló.

Nálam szinte mindig használ az ecet, illetve a citromszerűen kettévágott vöröshagyma, amivel bedörzsölöm.

Farkasokkal táncoló 2012.07.29. 13:28:09

@csak néha benézek ha marhaságot látok:

Ecetes vizes borogatás kell, nem pedig tömény ecet....

marand22 2012.07.29. 17:13:00

@csak néha benézek ha marhaságot látok:
Azért vannak ebben fokozatok. Urticaria esetén simán elég lehet. Anaphylaxiás shockban eszembe sem jutna.

@health:
Olvasd el az eredeti közleményt (heart.bmj.com/content/98/12/920.full), ennyire azért nem egyszerű a történet, másrészt 1 ampulla 500 mg-ot tartalmaz, az osteoporosis kezelése során 1000 mg/nap az ajánlott mennyiség. A legnagyobb probléma az idézett vizsgálattal a megbeszélés utolsó előtti bekezdésében van (ti. a vitamin/ásványi anyag szedők közel 50 %-a nem jelentette, mit szedett).

qbr 2012.07.29. 18:33:37

@Irkutszk: az empíria mindenek előtt :)

csak néha benézek ha marhaságot látok 2012.07.29. 23:00:22

szerintem a tévhit, hogy az ecet jó ilyesmire onnan ered, hogy évszázadokon át használták a medicinában az ólomacetátot (ólomecet)vagy Goulard folyadékot, fertőtlenítő, hámosító hatása miatt (ma is rendelhető asszem magisztrális receptre "liquor plumbi subacetis dilutus" néven)
kiszorult a forgalomból mérgező hatása miatt. a köztudatban meg megmaradt az ecet belőle - de lehet, hogy tévedek

Irkutszk 2012.07.30. 13:25:09

@csak néha benézek ha marhaságot látok: Nincs ilyesmi a patikában :) Ha egyszer oda jutok, utánanézhetek, hogy melyik FoNo-ban volt még benne, de én már nem is tanultam róla :) A legmérgezőbb anyag a patika laborjában a higany-vegyületek.

qbr 2012.07.30. 14:42:35

@csak néha benézek ha marhaságot látok: Mondjuk ha jól tudom, tényleg eltér a méhméreg és a darázsméreg PH-ja, és ha jól tudom, a darázsméreg tényleg lúgos, míg a méhméreg savas.
És mivel a rovarcsípés legtöbbször lokális reakciót vált ki a bőrben, adja magát a gondolat, hogy ha rákenegetek valamit (pölö ecetet), akkor az ellentétes kémhatású méreg legalább egyik, irritációt kiváltó hatását semlegesíti.
Csak tudni kell, mi csípett meg :) Meg nem szabad túlsavazni... :)

health 2012.07.30. 15:59:01

@marand22: Persze, mindig mindenre vonatkozóan lehet olvasni valamit és persze az ellenkezőjére is. Igazából csak azért hoztam ezt szóba, hogy alátámasszam azt a meggyőződésemet, hogy gyógyszert akkor alkalmazzunk, ha szükség van rá. Másfelől nagyon veszélyes, ha az allergiások (akiknek súlyos reakciói szoktak lenni) azt hiszik, ha van náluk kalcium, akkor baj nem történhet velük. Volt olyan betegem, akit a háziorvosa ezzel a tanáccsal látott el az anafilaxiás shock után.

@Bea 2012.07.30. 21:15:35

még egy megjegyzés a calciumhoz, amitől én is sikítófrász kapok, ez van az alkalmazási iratban:

"4.1. Terápiás javallatok
- hypocalcaemia és kalcium hiányos állapotok;
- akut hypocalcaemiás tetania (vesekárosodás, hypoparathyreoidismus, egyes mérgezések - magnézium, oxálsav, citrát, széntetraklorid, fluorid, foszfát, stroncium, rádium okozta mérgezés - következtében és koraszülöttekben és / vagy diabetes mellitusos anyák újszülötteiben);
- súlyos hyperkalaemia (EKG kontroll mellett)
- kardiopulmonaris resustitatio, ha a hyperkalaemia, a hypocalcaemia vagy a Ca-csatorna blokkoló mérgezés kóroki szerepe valószínűsíthető;
- allergiás betegségek, gyulladások adjuvans kezelése;
- a Zollinger-Ellison szindróma és a medullaris pajzsmirigy karcinóma diagnosztizálására használt kalcium infúziós próbák
Valaki mondjon ehhez egy studyt, csak egyet..., mert ott van!!!

Dr.laikus PhD 2012.07.31. 07:19:43

@health:

:DDDD

Sok félreértés van azért a szakmában is.

Taxolra vagyok allergiás, az első alkalom után felhívták rá a figyelmem ha és amennyiben ezt és ezt tapasztalom, akkor allergia....
Jó kislány lévén felhívva kórház, szóval az égiek rossz konstellációja miatt kerületi ügyelet lett a vége, lábon meglehetősen utálkozó állapotban már. (émelyegve):-)

Várakozás, hogy átadják az ügyeletet, megigyák az esti kávét, rajtam egyre több viszkető pöttyecske. Anafilaxiás shockom (hö-hö) már volt valaha, valahogy hasonlóra emlékeztem, csak az nagyon gyorsan fejlődött, ez nem, hiszen az orvosom felkészült az infúzióban kaptam valamit, de az urticária így is megjelent.

Ügyeletes tényleg calcium injekciót akart adni, kihangsúlyozva (tényleg), hogy ez használ a legjobban.
Veszekedni kellett és fenyegetőzni.

Nem csak a betegek fejében van néha lufi.

health 2012.07.31. 07:42:03

@Dr.laikus PhD: Igen, sajnos az orvosok is javasolják a kalciumot, ráadásul súlyos esetben is ezt adják. Ha mellé adnak szteroidot és antihisztamint,(legsúlyosabb esetben Tonogent), akkor nem olyan nagy a baj, de ha csak kalciumot, akkor csak a természet gyógyító erejében lehet bízni.
Anafilaxia vagy abba az irányba haladó tünetek esetén csak az az orvos nem kapja össze nagyon gyorsan magát, aki még nem látott anafilaxiát. Allergológiai továbbképzéseken mindig el is mondják, mi ilyenkor a teendő, de úgy tűnik, az allergológusok tudják, a többiek meg nem járnak ilyen továbbképzésre.

Dr.laikus PhD 2012.07.31. 07:55:51

@health:

:DDD

Na a lényeg, hogy itt vagyok és megoldottá vált a későbbi csurgás is.
Még szerencsés is vagyok, láttam beteget aki nem kaphatta ezt a mérget és az sem igazán szerencsés.

Elmondhatom magamról, hogy ebben a szép demokráciában rendszeresen megfigyeltek. ;-)

FelixJager 2012.07.31. 16:28:56

Antibiotikum kérdéshez:
engem legutóbb karon csípett egy darázs. Vélhetően a fullánkja nem steril, nem végeztünk mikrobiológiai vizsgálatot, de vagy a mérgétől, vagy az rovaron/rovarban lévő szennyezett anyagoktól, baktériumoktól a tricepsem és a fascia által határolt terület iszonyatosan megdagadt. Laikusnak vélhetően elrettentő látvány, nekem is az volt, hogy a felkaromból kiemelkedik, kb kétszeresére duzzad és szabályosan vérvörös, ég és rettentően fáj.
Nekem ami segíttt, hogy vizes, enyhén jeges pólyákba bugyoláltam, mellé per os fenistil, és augmentin duo. Utána már rosszabb nem lett, de még hetek múlva is más színe volt a felkaromnak.
Az első napom haza kellett mennem a munkából, mert nem bírtam megemelni a karomat, fájt, ha hozzáért a ruha és a fenistiltől többször ülve elaludtam.

csak néha benézek ha marhaságot látok 2012.07.31. 22:20:11

@FelixJager: sajna már egyre több az olyan baktérium amire az augmentin már nem jó. milyen vizsgálat mutatta ki nálad a bakteriális fertőzést?
azon kívül melyik a triceps és a fascia által határolt terület?

FelixJager 2012.08.01. 11:19:01

@csak néha benézek ha marhaságot látok:
Rossz volt a megfogalmazásom. Értsd úgy, mintha a tricepsem körvanalát vörös tussal kihúzták, aztán besatírozták volna.
Semmilyen vizsgálat. Általános tüneteim voltak (levertség, hőemelkedés), az orvosom így látta jónak. Akkor én is megkérdezem: Neked, vagy bármelyik Mo-n élő rokonodnak, antibiotikum felírása előtt volt valaha tenyésztés, rezisztencia vizsgálat, vagy bármi?
Inkongruens a tankönyv és a magyar valóság.
Egyébként pl kórházi kezelésnél is, ha szarul van a beteg, akkor amíg megjön a mikrobiológia eredménye elkezdenek egy széles spektrumút adni, nem?

csak néha benézek ha marhaságot látok 2012.08.01. 19:23:45

@FelixJager: igen, én nem adok úgy antibiotikumot, hogy ne lennék biztos benne, hogy bakteriális eredetű fertőzésről van szó, mert ha történetesen nem baktérium okozta a fertőzést akkor többet ártok vele mint használok.
a kórházban akkor adok vakon antibiotikumot ha valamilyen vizsgálat okota ad arra, hogy adjak, pl magas a CRP, a prokalcitonin, tályogot mutat a CT, MR, van olyan beavatkozást végzünk melynek magas a fertőzési kockázata.
egyébként a duzzanatot, pirosságot, fájdalmat nyirokérgyulladás, nyirokcsomó gyulladás nélkül először tünetileg kezelném
fenistilt max meg lokálisan alkalmazok, az egy első generációs H1 antagonista, van már 2. sőt 3 generáció is (levocetirizine) ami nem okoz álmosságot

Dr.laikus PhD 2012.08.02. 06:42:00

@Irkutszk:

Na ez meg már milyen fullánk volt? ;-)

FelixJager 2012.08.02. 09:18:23

@csak néha benézek ha marhaságot látok:
Teljességgel Neked van igazad, legközelebb Xyzal meg borogatás.
Más. Háziorvos, ha úgy érzi (tünetek, rutin etc...), hogy bakteriális fertőzése van a betegének, akkor mit tegyen? Mire itthon minden laborral végeznek, ami kell, addigra vagy meggyógyul a beteg magától, vagy septikus lesz és jobb esetben kórházban köt ki.

Irkutszk 2012.08.02. 14:32:55

@Dr.laikus PhD: Nem fullánk volt, hanem tény. Az a beteg, aki adamantium kezei közé kerül, nem a "megfáztam" beteg. Őnáluk (főleg a kórházi bentlakás miatt) sokkal fontosabb a specifikusság, és a rezisztencia kiderülése. Láttam beteget MRSA-val, nem szép látvány, és minél több antibiotikumot használunk, annál több lesz. Nem véletlen az a kifejezés, hogy páncélszekrény-antibiotikum, ugyanis a legújabb antibiotikumokat konkrétan páncélszekrényben őrzik, és akkor veszik csak elő, ha multi-rezisztens törzzsel találkoznak (és ugye ennek a kórházban van a legnagyobb valószínűsége, ahol mindent megpróbálnak sterilen tartani). Az antibiotikum-kutatásnak pedig épp ez az egyik nagy hátránya: még hosszabb idő alatt jön csak vissza a beleölt pénz, mert ha valaki újjal áll elő, azt szépen bezárják a páncélszekrénybe, és nem használják, csak végszükség esetén.

Egy háziorvos ezzel szemben körülbelül tudja, milyen vírusok vagy baktériumok keringenek éppen a körzetében, és nem vizsgáltat ki minden beteget, hanem rutinból írja az éppen kerengő kórokozónak az ellenszerét (természetesen a beteg kikérdezése alapján). Azzal a tanáccsal engedi el a beteget, hogy ha három napig nem javul, akkor jöjjön vissza, és jobban megnézik. Egy éppen műtött beteg szerinted várhat három napot, hátha mégse hat az antibaci?

Dr.laikus PhD 2012.08.02. 14:56:56

@Irkutszk:

Háziorvosra asszociáltam.

Minden mással főt hajtva egyet értek.

Irkutszk 2012.08.02. 16:27:35

@Dr.laikus PhD: Magyarázat nélkül olyan frappánsnak tűnt :)

csak néha benézek ha marhaságot látok 2012.08.02. 22:12:20

@Irkutszk: de osztályon is írok gyógyszereket, igaz ilyesmit azért havi egyszer max
@FelixJager: nem könnyű döntés, és nagyon gyakran az ember inkább enged a nyomásnak, pedig az bizonyított tény, hogy túl sok és nem megfelelő antibiotikumot használunk

csak néha benézek ha marhaságot látok 2012.08.02. 22:17:22

@Irkutszk: vannak jó antibiotikumok csak az áruk is annyi amennyi
az MRSA-ra vankomycinnel mi már nem is próbálkozunk, a teicoplanin is már kiszorult szinte.
alapból nagy ágyukkal indítanak mint a linezolid vagy újabban a daptomycin

Éva Raboczky 2013.05.16. 12:38:09

Csak érdeklődni szeretnék.
Pár éve éjszaka a felkaromon 2* is meg csípett valami nagyon fájt de nem tulajdonítottam neki jelentőséget egészen addig míg pár perc múlva iszonyatosan el nem kezdtem viszketni de mindenhol.Felkeltem hogy meg nézzem miért viszketek ennyire, megdöbbentem amikor belenéztem a tükörbe és mindenütt tetőtől talpig be voltam dagadva és égővörös voltam mindenhol bármilyen testrészemet behajlítottam vagy elfordítottam ott kifehéredett.Ki hívtuk az ügyeletet de nem jött ki mondván mért nem tartok otthon kalciumot ha allergiás vagyok és úgy sem tud segíteni mert neki is csak Algopyrin és De dalon van a táskájában.Addigra már nehezen kaptam levegőt és azt hittem kiugrik a szívem a helyéről felhívtuk a mentőket ők ki küldték az ügyeletes orvost aki felírt 2 receptet jobb lett tőle.De akkor ezek szerint a kalcium nem is jó az allergiára ha egyáltalán az vagyok? Ezt nekem ki kellett volna vizsgáltatnom?
Kérem segítsenek hogy máskor ne legyen baj.Köszönöm .
© 2009-2015 praxis
blogszabályzat
süti beállítások módosítása