Aki nem tud emberekkel bánni, menjen nyugdíjba

2011.10.23. 06:00

Van egy sztorija a magyar egészségügy helyzetéről? Megváratták, félrekezelték, megalázták, vagy ellenkezőleg, csupa jót tapasztalt? Küldje el történetét a praxisblog@yahoo.com címre, vagy használja megújult kórházértékelőnket!

 

 

Ez a történet 1976-ban történt velem, majdnem meghaltam gyermekágyi lázban! A szülés után egy teljes hétig hagytak 39-40 fokos lázban feküdni. Jártányi erőm sem volt, más anyuka a gyermekével már rég otthon babázhatott én még mindig az ágyat nyomtam. A szerencsém az volt, hogy a Gellért fürdő neves reuma főorvosa aki jó ismerőse volt a családomnak betelefonált a kórházba és érdeklődött felőlem.

 


Ezek után kezdtek el velem foglalkozni. Kiderült, hogy a placentából hagytak bennem egy darabkát és ez okozta a gyulladást. Ma is azt mondom, hogy a szülés semmi ahhoz képest amit még velem tettek. Meg sem kérdeztek, hogy hozzájárulok-e, hogy orvostanhallgatók szeme láttára végezzék el az egészségügyi küretet. Ott feküdtem kiszolgáltatva, mint egy esettanulmány, fiatal voltam 22 évesen nem tudtam, hogy mit tehetnék Ezek után egy műtőbe kellett mennem, ahol ismét összevarrtak még szerencse, hogy a köpenyem zsebében volt vatta, mert a műtőben még papírvattára sem tellett. A szülészeten, nőgyógyászaton, hogy milyen volt a mosdók állapota, nos arról jobb nem beszélni. Örültem, hogy a gyerekem egészséges és én is túléltem és felnevelhetem. A18. napon sikerült elhagynunk a kórházat, ami egy budai ma is működő kórház.


Négy év elteltével a fent említett kórház előtt elgázolt egy autó. Szerencsémre nem a karnyújtásnyira lévő intézménybe vittek, hanem az éppen ügyeletes kórházba. A betegfelvételnél sorkatonák -szinte velem egykorú- fiúk voltak beosztva. Még ma is feldühít ahogy visszaemlékszem arra amint törött lábbal ülök egy asztalon és a kezembe nyomnak egy kórházi csíkos pizsama felsőt, hogy vegyem fel. Törött lábam lévén egyedül kellett lehámoznom magamról minden ruhát csak a felsőt vehettem fel. Mindezt a fiúk szeme láttára, egy nővér nem volt sehol, ilyen megalázó helyzetben azóta sem voltam.


Tisztelet a kivételnek, de azt hiszem sajnos az egészségügyben nem sokat javult a helyzet azóta sem. A beteg csak egy munkadarab és aki dolgozik az ugye véthet el hibákat is. Csakhogy itt emberéletekről van szó, érző lényekről.


2005-ben elküldtek ultrahangos vizsgálatra a kerület rendelőintézetbe. Az idős doktornő miközben vizsgált, diktálta az asszisztensnek a különböző méretű cisztáimat. Nekem a lábamból egyre ment ki az erő, rám ripakodott, hogy nehogy kiugorjak az ablakon és ne hisztizzek, pedig csak a könnyeim folytak. Nem voltam a legjobb idegállapotban egy hónappal előtte vesztettem el az édesanyámat előtte átestem egy műtéten azt megelőzően pedig a kutyám is elment örökre. Aki nem tud emberekkel bánni az menjen el nyugdíjba és ne akarjon emberekkel foglalkozni, mert nem oda való.


Hát sajnos nekem ilyen rossz tapasztalataim voltak, hátha van akinek van jó is .

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

VaTi 2011.10.23. 08:02:05

Istenem, add, hogy a szerelmetes gyermekem megszülése után 35 évvel már emlékképeim se legyenek a kórházi mosdó állapotáról. Add, hogy szükség esetén tudjk szólni a saját érdekemben (uraim, elfordulnának, amíg öltözök? Nővér, lenne lehetőség külön helyiségben öltözni?)
Nem akarok 35 évig azon rágódni, hogy ovostanhallgatók megláttak és rajtam tanultak. Hogy milyen volt a szülés utáni 18 nap, ha egyzer 35 (remélhetőleg) szép és boldog év követte. Nem akarok megkeseredett és mindenhol rosszat észrevevő lenni!!!!

Dr.laikus PhD 2011.10.23. 08:54:38

A GYERMEKÁGYI LÁZ KÓROKTANA
(Aetiologie des Puerperalfiebers.)
(1858.)
www.freeweb.hu/iratok/tudomany/semmelw/SI_KOROK.HTM

Ugyanez ma (is):

pharmasoft.hu/morbus/disease.jsp?id=42649&page_id=2&letter=G&search=

Nem kell halálra rémülnöd, de szerencsére nem volt gyermekágyi lázad.

Az élet azonban nem tragédiák sorozata.
Ami veled történik, mindenkinek kijár egy élet során. Olyan, mint az egy egységre jutó piszok amit meg kell ennie egy gyermeknek, hogy ne kelljen minden hapcira tüdőgyulladásra reagálnia.

Nem jó, ha egy mellékhelyiség koszos, de ezt a betegek teszik azzá.
Szülészeten egészséges nők fekszenek, mégis retkes minden, mindent mellé dobnak, mellé h******k. :(((

Súlyos betegek között feküdtünk, nagyon nem ideális körülmények között. Szerelékkel jártunk, nem fértünk be, közös helyiségünk volt, még a nemek elkülönítése sem volt megoldható.
És mégis!
Vigyáztunk egymásra, a minimális komfortérzetünkre, ha baleset volt szóltunk, hogy a következő trappoló, szereléket vonszoló ne kerüljön Praxis helyzetbe. :))

@VaTi:

Te soha a büdös életben nem leszel hasonló sem!
Köszönök mindent! :DDD

2011.10.23. 11:15:50

Tényleg, semmi sem változott az orvoslásban 1976 óta.

*Catalina* 2011.10.23. 11:29:19

Mindenkinek az a legfontosabb, ami a saját életében, vele történik meg.

Nekem is vannak olyan dolgok, amik nem éppen tegnap történtek, de nem felejtettem el.

De ha valaki leír egy történetet, 90%-ban ő a hibás a kommentelők szerint és csodálkoznak, hogy egyre kevesebb esetet küldenek be.

Ha valakinek nem tetszik az adott sztori, akkor miért nem néz meg más oldalt is a neten, ahelyett hogy leszólná a beküldőt?!

sárga nyúl 2011.10.23. 11:29:41

Anyukám is mondta, hogy tragikus állapot volt a kórházban, mikor szült, majdnem bele is halt. De értékeljük, hogy azért azóta jelentősen javult a helyzet. Ahhoz képest, hogy mindenki csak siránkozik, én még az utóbbi pár évben is látom a pozitív változásokat. Fejlődik a technika, szuper új vizsgálatok kérhetők, ambulánsan hárítják el a közelgő infarktust. Felújították az Uzsokit, úgyhogy elfelejthetem nyugodtan a szülésemkori régi, piszkos folyosókat és fürdőszobákat.
Viszont 26 éves sorkatonák? Mmmmmmm... Lehet, hogy én se szóltam volna külön öltözőért. :D
Az orvosok modora? Van jó tapasztalatom most épp ebben is. Leváltottuk a gyerekorvosunkat, és az új kifejezetten aranyos. A régiről meg nem beszélünk, úgyis leváltottuk, minek panaszkodni?
Nemrég voltunk vérvételen a gyerekkel, olyan helyesek voltak a nővérek, hogy hihetetlen, és a végén még ajándékot is kapott a fiam, abba is hagyta a sírást nyomban.
A magyaroknak (a többségnek) valami szűrő van a szemében, hogy csak a negatívumokat látják meg?

*Catalina* 2011.10.23. 11:35:02

@ReignOfdark: Az írásában az emberi viselkedésen volt a hangsúly, nem tűnt fel?

Dr.laikus PhD 2011.10.23. 11:35:21

@*Catalina*:

Itt már a diagnózis rossz, úgy ahogy van.

csak néha benézek ha marhaságot látok 2011.10.23. 11:44:04

és akkor 1630 ban amikor tüdőgyuszis lett a szépapám és még a mentő se jött pedig hívták füstjelekkel is meg postagalambbal is, végül csak a borbély jött akinek hálapénzt kellett előre adni, két malacot meg egy zsák búzát, és a lovának is egy fél akó zabot, és penicillin helyett varjúlábfőzetet meg piócát meg köpölyözést írt elő, és még eret is akart vágni a beretvájával amivel egyébként mások arcát szőrteleníti és még nem is akarta fertőtleníteni izopropilalkoholban, felháborító, az is, hogy steril kesztyű se volt rajta, azóta is a családi rémtörténetek egyike lett ez az esemény és mindenkinek 1630 szor elmesélik gyerekkorában, hogy nehogy elfelejtse, szóval borzalmas.
azt meg pláne nem értem, hogy az is baj, hogy ha az embernek nem mondják el mi a baja és az is ha elmondják

Káin 2011.10.23. 11:50:41

Most tényleg nem értem, hogy miért kell kiakadni a történet régi mivolta miatt.Mellesleg az utolsó bekezdés ugye már a 21. százasban történt, 6 évvel ezelőtt. Lehet itt ekézni a posztolót, ha valakit ez boldoggá tesz, csak tényleg nem értem mire jó. Leírta, oszt jó napot kívánok. Szíve joga. Vannak olyan emlékek, amelyek nem törlődnek és ha ettől a beküldő kissé jobban érezte magát, mármint hogy kiírta magából, akkor az nem tudom miért fáj bárkinek is. Mellesleg halkan jegyzem meg, hogy akad pár olyan apróság, ami az egészségügy területén semmit sem változott az elmúlt évtizedek alatt.

csak néha benézek ha marhaságot látok 2011.10.23. 11:56:23

@Káin: azért ne feledjük el, hogy akkor a mindennapi betevő beszerzése sem volt egyszerű, gyógyszer sem nagyon volt, fertőtlenítő sem, ultrahang sem.
nagyanyám testvére szibériából TBC-vel jött haza, meg is halt, mert nem volt gyógyszer, megfertőzte a fél családot, mert kórház se nagyon volt ahova betegyék, meg akkor nem is volt szokás mindennel kórházba szaladni, akkor most én is írjak egy levelet, hogy milyen szemét volt akkor a rendszer?

Káin 2011.10.23. 11:59:17

@csak néha benézek ha marhaságot látok: Ha gondolod írjál nyugodtan, engem speciel érdekel, minthogy az előző rendszer vége felé születtem. Persze, most vannak felszerelések, gyógyszerek, de ennek ellenére van, ami fikarcnyit sem javult az eltelt évtizedek során. Mondjuk az orvosok anyagi és erkölcsi megbecsülése,ennek következményeként a hálapénzrendszer és sokszor az emberséges bánásmód (oda-vissza).

Dr.laikus PhD 2011.10.23. 12:22:52

@csak néha benézek ha marhaságot látok:

1976-ban?
A TBC akkorra már nem volt népbetegség itthon.
Viszonylag jó volt a kórházi ellátás, orvos persze oda mehetett ahová státusa volt. Ha a 6 legjobba bekerült a tanulmányi eredménye miatt, kapott a fővárosban állást.
Elkezdték már a kórházak átépítését, korszerűsítését, legalább a vizesblokkokat megjavították, kevesebb lett a csótány. (tényleg!)
Létrehozták a főorvosi szobákat, lehetett kiemelt betegük engedéllyel.
Az ő engedélyével másnak is.
Elkezdték központosítani az élelmezési egységeket, évente változott, de próbáltak korszerűsíteni.
Megszüntették a kórházak nyers-húsfeldolgozását is.
Megbüntették az első laparoszkópos technikát behozó orvost, aki ezt alkalmazta is. Tele volt a sajtó, hogy kókler, vegyék el a diplomáját...
Azt hiszem rövid időre meg is történt, de nem vagyok biztos már, csak tudom, hogy óriási szakmai vita volt és egységesen ellenállt a szakma.
Jöhetett a család Budapestre, mama kapott állást.

Ezek azért a 70-es évek, a naplóm az aktuális szerelmekről szólt. :DDD

1976.
hu.wikipedia.org/wiki/1976

petya.bacsi 2011.10.23. 12:55:14

A pszichológiai oldaláról kellene megközelíteni a dolgokat. Adva van egy asszony, akit többször is kellemetlen és megalázó helyzetbe hoztak a leírtak szerint.

Nem mindenki tud ezen a kellemetlen dolgokon, emlékeken gyorsan túllépni, és feldolgozni azokat. Szerencsés az, aki a kellemetlen szituációkon gyorsan túlteszi magát.

Remélem ezzel, hogy kiírta magából, sikerül ezt megtennie.

Mária 2011.10.23. 13:50:11

@csak néha benézek ha marhaságot látok:

Az semmi ahhoz képest, amit akkor kellett átélnie mindkettőnk közös ősének, tudod, kire gondolok, amikor a barlangban a doki nem vágta el a köldökzsinórt a pattintott szikével, mert azt hazudta, hogy az még nincsen is feltalálva, pedig csak a hálamamutot várta, hanem rámorgott a mamára, akit Lucy-nek hívtak, hogy rágja el magának azt a köldökzsinórt, anyuka!

qbr 2011.10.23. 14:06:28

"egy hónappal előtte vesztettem el az édesanyámat előtte átestem egy műtéten azt megelőzően pedig a kutyám is elment örökre."

Tudom, hogy a kutyák és a gazdáik nagyon szoros érzelmi köteléket alakítanak ki, de azért az utolsó mondatrész egy kicsit olyan nekem, mint temetésen viccet mesélni. Egyszerűen nem odaillő.
Azt hiszem ez a blog nem 35 és 31 éves történetek felidézéséről kellene, hogy szóljon.

Az utolsó doktornő lehetett volna kedvesebb, de az anamnézist le kellett diktálnia, és biztos nem tartotta olyan súlyosnak a problémát, hogy ezért zokogásban törjön ki a beteg. Azt azért ő nem tudhatta,hogy a levélíró pont egy hónappal előtte műtéten esett át és az édesanyját is akkor veszítette el.

Egyébként meg valaki (háziorvos) be kellett, hogy utalja a szakrendelőbe a beteget. Róla miért nem hallottunk semmit? Valamit biztosan elrontott ő is, hiszen a levélírónak csak rossz tapasztalatai voltak eddig az egészségügyben.

Kevés olyan utálatos kifejezés van, mint a "tisztelet a kivételnek". Ez a kifejezés a velejéig hamis.

Braincelle 2011.10.23. 14:19:38

Az a diktálós dolog tényleg rossz, de sajnos jelenleg másképpen nem oldható meg. Egyrészt nincs idő arra, hogy utólag írja be az orvos, mert jön a következő beteg, másrészt vannak olyan dolgok, aminek pontos, számszerű adatait kell megadni, és ezt nagyon nehéz lenne utólag. Akkor meg vizsgálat közben jegyzetelne az orvos.

Szóval, a betegségek alapból kellemetlen dolgok, és nem lehet annyira rózsaszín egészségügyet létrehozni, ahol a betegség nem betegség lesz, a félelem nem félelem és a halál nem halál. Én is hisztis beteg vagyok, és miközben ultrahangoznak, én is másodpercenként gyártok teóriákat az orvos arckifejezése alapján, hogy milyen halálos betegségem van. De azért azt gondolom, hogy ez az én hülyeségem, és ezt a pár kellemetlen percet el kell viselni is kész.

Ultrahang vizsgálat közben azért mégsem kellene elkezdeni sírni, persze tudom, hogy nem direkt csinálja az ember, és ha ilyen történik, akkor annak van valami oka (itt le is írta, hogy milyen magánéleti dolgok történtek). Más kérdés, hogy ha előttem kezd el sírni valaki, akkor nem szólom le, még ha titokban bosszant is, illetve megkérdezem, hogy tulajdonképpen most mi a baj. Egyébként meg is lehet mondani, hogy bocsánat, de éppen egy nagy családi tragédia történt az életemben. Ha erre is bunkó a másik fél, akkor jogos a szemrehányás.

Orvostanhallgatók: ha klinikán vagy oktatókorházban fekszik az ember, akkor automatikusan hozzájárul ahhoz, hogy hallgatók lássák, megvizsgálják. Ettől függetlenül illik megkérdezni. Az nem világos nekem, hogy hány hallgató volt bent és mit csináltak, például hatodévesen mi asszisztáltunk a műtőben, illetve volt, hogy valamelyiket csak néztük, egyszerre max két ember. Erről a témáról nehezen tudok objektíven nyilatkozni, mert én meg azt az oldalát ismerem, hogy hallgatóként mennyire nehéz bármennyi gyakorlati tapasztalatot összeszedni, és mindenki elvárja, hogy tudjak olyan dolgokat, amiket az életben nem láttam. Ráadásul az ember a kínosabb helyzetekben kb jobban szégyelli magát, mint a beteg. Az orvostanhallgató létnél a felmosóvödörben rohadó rongy életformája időnként kevésbé kellemetlen. De ez nem ide tartozik.

A katonákhoz nem tudok hozzátenni, ez valami egyedi jelenség lehetett, és persze nagyon gáz.

Sajnálom, hogy ilyen rossz tapasztalatai vannak, egy részükben igaza van, másrészt viszont némi tolerancia a betegek részéről is kell, lásd ultrahang-vizsgálat. Elvégre az orvosnak meg koncentrálnia kell, izgő-mozgó embert nem tud vizsgálni, pár perc alatt kell megítélnie és a nevét adnia ahhoz, hogy mi látható a képeken.

Braincelle 2011.10.23. 14:20:54

Mint a tegnapi: "az orvosok mind diplomás gyilkosok, tisztelet a kivételnek" :D

pirimogyoró 2011.10.23. 14:42:43

Valaki írt egy történetet. Sajnos akkoriban csupa rossz dolog történt vele. Megírhatta, mert erre kérték. Vatinak és még néhányatoknak együttérzésből, empátiából egyes!
Ha valaki a megaláztatásairól ír, nem lehet "heppi".
Mi magyarok erre vagyunk szakosodva, hogy a másikat lehúzzuk, harsányan kiröhögjük, kifigurázzuk, szégyenkezésre késztessük, és az új tendencia, hogy a szavahihetőségét is kétségbe vonjuk. Akik itt gyakoroltátok ezt, nektek még jobban megy!
Én együttérzek a történet írójával, akkor is, ha az eset évtizedekkel ezelőtt történt.
Akkor további szép napot!

pirimogyoró 2011.10.23. 14:46:26

@qbr: Kiírták, hogy csak a héten történtekről nyilatkozzon, aki meg akarja osztani a történeteit?
Mert ha nem, akkor írd át utólag a felhívást és töröld a történetet! Ha már ennyire zavar...
Vagy sztorizgass te és majd mi hozzászólunk :)

VaTi 2011.10.23. 14:57:22

@pirimogyoró: rendben tanító néni, akkor hozom a zellenőrzőmet, tessék beírni az egyest. Anyukámmal alá kell íratnom? (fúj, mennyire modoros ez az egyesosztogatás...). És tudod mit? Igenis sajnálom a posztolót. Hogy valaki ennyire negatív legyen, ennyi öröm ne legyen az életében (vagy ne tudja észrevenni), hogy még mindig régesrégi történeteken kell rágódnia. Szerintem 57 éve alatt (ha jól számolom, annyi lehet most) nem csak háromszor volt orvosnál, de mégis azt írja: "hátha van akinek van jó is" Ezek szerint vele mindig mindenki gonosz és rossz volt. Sajnálom őt, valóban: sohase jussak odáig, mikor már mindenki szembejön az autópályán...

qbr 2011.10.23. 15:32:19

@pirimogyoró: Miért, szerinted mégis milyen releváns dolgot lehet hozzászólni egy 35 és egy 31 évvel ezelőtti történethez?

De tudod mit, igazad van. Borzasztó, ami történt! Követelem, hogy az osztályt a szülés idején vezető főorvos menjen nyugdíjba!

VaTi 2011.10.23. 15:40:56

@qbr: az elvárt hozzászólás (ceruzás kisötösért): Hát, igen, az orvosok mind gyilkosok. Tintás ötösért: De még azt a diplomát is az ecserin vették. Csillagos ötösért: Pedig felesküdtek Arisztotelészre vagy arra az izé Hippolitra, hogy ha valaki tébét fizet (és akkor is ha nem), feltámasztják holtából is (persze miután megölték a gyilkosok)

Almandin 2011.10.23. 15:42:36

A posztolónak teljesen igaza van abból a szempontból, hogy többször embertelenül bántak vele, megalázták. Igaza van, hogy sokan emberileg alkalmatlanok arra, hogy egészségügyi pályán dolgozzanak.Én is tapasztaltam már többször hasonló bánásmódot. Miért nem tudják sokan a pácienseiknek megadni az embernek kijáró tiszteletet? Még egyszer sem tapasztaltam, hogy az egészségügyben egy nővér vagy orvos pl. bocsánatot kért volna azért, ha ordibált idegességében a beteggel. Érdekes módon az üzleti életben a vevőkkel-ügyfelekkel szinte soha nem beszélnek így, pedig az ő munkájuk is stresszes.

2011.10.23. 16:08:11

@*Catalina*: Már mindent el tudok hinni, csaknem bárkinek.

irutavé 2011.10.23. 17:02:13

@Almandin: Bocsánat kérés:Ez azt hiszem a betegre és hozzátartozóra is igaz.Sok éves munkám során egyszer kért elnézést egy hozzátartozó az előző napi viselkedése miatt!Hidd el nem ez az egy sértő magatartás volt az évek alatt.

pirimogyoró 2011.10.23. 17:17:22

@VaTi: Bárkibe és bármibe beleköthetsz és azt elnevezheted pozitív gondolkodásnak, ha annak akarod :)
A posztoló bizonyára nem ezen rágódik évtizedek óta, mert ha így lenne, már írni sem tudna. Neki ez a történet jutott eszébe, sajnálatos, hogy ez megtörtént vele. Én így látom, te meg úgy, hogy milyen negatív. Engem is figurázz ki és mindenkit, aki nincs veled egy véleményen.
Az enyém is, a tiéd is csak 1 vélemény. Se több, se kevesebb :)
Várom a remek, vidám történeteidet az egészségügyről :)

pirimogyoró 2011.10.23. 17:23:26

@qbr: A 35 éves történet nem történt meg? Ahhoz nem lehet hozzászólni? De fura vagy...
Nem jó a cím. Valami ilyen kellett volna: A legfrissebb pozitív történetek az egészségügyben.
Akkor én is lehurrognám, minek hozakodik elő valaki sokéves dolgokkal.

SusanneF 2011.10.23. 19:09:14

Örülök,hogy minden jó,ha a vége jó!!
Biztos vagyok benne,hogy a poszt írójának van pozitív tapasztalata is...
Mi lett volna,ha 4 éve az ominózus kórházba kerül?Na?
Nem minden kórházban igaz az,hogy ha nem tetszett,ami veled adott osztályon történt,akkor a többit is le kell írni....
Meg aztán ennyi év után?Én adnék az intézménynek és az ott dolgozóknak még 1 esélyt...!
Lehet,hogy nem szerencsés a cím..
Én biztos vagyok benne,hogy ha nem jelenik meg a jolly joker főorvos,akkor is ellátták volna...
Hiba volt a beleegyezése nélkül másnak is ott lenni..
Én,amikor életemben az első szülést láttam,megkérdezték a kismamát,hogy ott lehetünk-e?Még valaki volt rajtam kívül..
Sok szülészeten ma is kritikán aluli a mosdók-főleg a külső- állapota,nincs szappan sem...
Régen is voltak és ma is vannak,akik a betegben az embert látják,akik elhívatásként vannak betegágy mellett...
Mint minden területen,sajnos,vannak-lesznek olyanok is,akik különböző más okból vannak ott...

SusanneF 2011.10.23. 19:11:13

@Almandin: Én már láttam kisebbséget,akikkel mézes-mázosan beszélt a doki-tsiztán a várható vastag borítékért....:(

csak néha benézek ha marhaságot látok 2011.10.23. 19:11:53

@Dr.laikus PhD: nem azt írtam, hogy 76 ban jött vissza, hanem, hogy a múlt rendszerben történt és írhatnék róla én is egy történetet, hogy milyen volt az akkori ellátás, pont akkora relevanciája lenne az akkori helyzetre

irutavé 2011.10.23. 19:47:35

@SusanneF: Kritikán aluli a mosdók állapota:Csak halkan jegyzem meg:Nem a személyzet használja!Ironikus lesz a következő mondat:Minek a szappan,ha nem tudod a vízcsapot megnyitni,mert a csaptelep úgymond "eltűnt" Ezt sem a személyzet tüntette el.Ha majd eljön az az idő,hogy minden mosdóhoz un.Wc.néniket alkalmazzon az intézmény,akkor megszűnik ez a probléma is!De sajnos addig a takarító személyzet sem állhat ott készenlétben,hogy minden egyes használat után "rendet tegyen!Elhiszem,hogy ez probléma mindenki számára,de a betegnek az legyen a legfontosabb,hogy megfelelően kezelték,javítottak az állapotán,még talán "meg is gyógyították a"bunkó orvosok,ápolók"!

Tempus-Anh 2011.10.23. 20:35:28

@VaTi:
Felesküdtünk...
Talán Ephialtesre Leonidas ellenében...
:S

VaTi 2011.10.23. 20:42:23

@pirimogyoró: Nézd, leírtam a véleményem, tartom továbbra is: ha a posztoló nagy sóhajjal ki tudja jelenteni, h hátha más tapasztalt jót, mert ő 52 év alatt semmit, akkor bizony savanyújóskának tartom (na, ezt cizellálhattam volna, de most csak így röviden). Erre jönnek az olyanok, hogy miért olvasom ezt a blogot és hogy egyes az empátiámra. Naszóval: ha te azt mondod, hogy nincs előírva, mikori történetek kerülhetnek ki, szerintem meg az sem, hogy mi legyen a véleményem és le merjem-e írni, mertkülönben jajmilesz, ha nem tetszik egyeseknek és egyest adnak. Igen, az enyém is egy vélemény, meg a tied is, ahogy írod, csak te nekifutásból minősítgetted az enyémet. Ugyan már...Csak annyi érzékenységet, mikor másról írsz, mint amit itt magadnak elvársz.
Jah, lehet gúnyos megjegyzést tenni a remek, vidám történeteimről, vagy beütheted a nickemet jobb fent a keresőbe, és kiad kettőt. Mert már küldtem be. Mert van. Mármint szemem észrevenni a jót. Remélem így leszek ezzel 52 évesen is.
És innentől általánosságban: azt gondolom, hogy sokan (ezen a blogon és sok másikon is) az emberek valami utálkozást/gyűlölködést/frusztrációt/mittudoménmit szeretnének kiadni magukból. Kapjuk sorra a lebszást, ha ellenkező észrevételt teszünk. Mert annak ugye úgy kellene menni, hogy a posztban leírják, hogy fúj, rohadt egészségügy, fúj, rohadt orvosok, aztán a kommentekben meg erre menjen a mantrázás, hogy fúúúúj, fúúúúj, gyilkosok. Egy tömör gyűlölet van sok emberben és alig várják, hogy okot találjanak kiborítani valahol, valakikre. Itt az orvosokra, máshol az autósokra, megint máshol másokra.
Én meg egyszerűen nem akarok ellenségképeket keresni/gyártani/találni magamnak. Peace.

VaTi 2011.10.23. 20:53:45

Na, erre a nagy pörgésre egy rajz így este:
napirajz.hu/search/legyen+killer/

Almandin 2011.10.23. 22:33:07

@irutavé: Természetesen mindkét félre igaz lehetne ez. De azt látom, manapság Magyarországon nem divat a bocsánatkérés semmilyen élethelyzetben. Az emberek felfuvalkodottak és önzők lettek, azt hiszik, ők nem hibázhatnak, így bocsánatot se kell soha kérni. A másik "kedvencem" az, amikor valaki tévesen megalázkodásnak gondol egy jogos bocsánatkérést.

Almandin 2011.10.23. 22:35:41

@SusanneF: Na z a másik, a korrupció már gyomorforgató. Mintha aki nem fizet, az nem is lenne ember, azt le lehet ordítani, megalázni. Természetesen vannak orvosok, akik nem ilyenek, nem akarom az összes orvost leszólni, én is találkoztam nagyon rendes, kedves "példányaikkal".

tódór piroska 2011.10.23. 23:12:29

@Dr.laikus PhD:
" Megbüntették az első laparoszkópos technikát behozó orvost, aki ezt alkalmazta is. Tele volt a sajtó, hogy kókler, vegyék el a diplomáját..."

Azt gondolom, ebben tévedsz, legalábbis én úgy emlékszem, hogy ez (a szakmai körökben nagy port felverő eset) nem laparoszkópos műtét volt, hanem percutan transhepaticus cholecystostomia, ami teljesen más technika, és azóta "ki is ment a divatból", részben műtéttechnikai nehézségei, részben tényleges veszélyei, magas szövődmény rátája miatt. Ma már csak kivételesen alkalmazzák (ezzel szemben a laparoszkópos epeműtét a panaszokat okozó epekőbetegség gold standardja lett).
A laparoszkópos műtéthez csak annyiban hasonlít, hogy ezt is sebészi vágás nélkül, de a bőrön, majd a májon áthatolva ujjnyi vastag "csővel" végzik, amelyen keresztül az optika és a különböző manipulációt lehetővé tevő eszközök bevezethetők.
A laparoszkópos műtétnél az endoszkópot a hasfalon és a hashártyán keresztül vezetik a hasüregbe.

rikitiki 2011.10.24. 00:30:23

@Braincelle: A poszthoz érdemben nem lehet hozzászólni szerintem. A gyanúm az, hogy a csökkenő posztforgalmat az elmúlt 50 évre kiterjesztett mazsolázással akarják fellendíteni.

Amihez hozzá tudok szólni - az oktatókórházban nem járul hozzá semmihez a beteg automatikusan. Ugyanúgy járul hozzá bármihez, mint máshol.

Az oktatókórház azt jelenti, hogy hallgatókat oktat. Adott esetben betegeken, akik ehhez hozzájárultak. Anélkül nem etikus.

Ez leginkább úgy célszerű, hogy az oktató megkérdezi a beteget,és szóbeli hozzájárulást kér. A másik lehetőség írásos lehetőség, valamiféle formanyomtatvánnyal.

Tisztában vagyok vele, hogy a gyakorlatban ez - különféle 100 ok miatt - nem feltétlenül működik így, nem is a hallgatókat hibáztatom, én is voltam az tegnaphoz egy pár napra.

Elvben, etikus úgy lenne, ha MINDIG lenne a beteg részéről előzetes hozzájárulás. A beteg visszautasíthatja a kezelést is - akkor mások jelenlétét bizonyosan (ha máshogy nem megy, a kezelés visszautasításával).

Vannak intelligens, belátó betegek akik hajlandók a hallgatókat segíteni, de úgy "fair" ha beleegyezhet. Még akkor is, ha amúgy is igent mondana.
Egyébként, mint mindig, minden jobban működik ha kölcsönösen tájékozottak, és beleegyezúek a felek.

Emlékszem az első vérvételemre, hajnalban egyetem előtt bementem egy klinikára, mert akkor adják az infúziókat. A betegnek elmondtuk, hogy ez az első a számomra, megengedi-e. Meg, persze, rettenetesen igyekezett a kedves beteg segíteni, nyugtatott, még ő érezte magát hibásnak ha valami nem tökéletesen sikerült.

Az egyébként 2 perces affér eltartott 15 percig, csurgott rólam a víz.

Szerintem, ha nincs tisztában a beteg a helyzettel, megírja az esetet a Praxisra. Most már úgyis felemelték a posztok korhatárát 35 évre :)

Így meg mindenkinek jól indult a napja.

pirimogyoró 2011.10.24. 00:30:59

@VaTi: Kár, hogy ez az egész itt kettőnk versenyfutásává degradálódik le.
Részemről befejezem veled a vitát, mert nem akarod érteni, miről is van szó. Persze ehhez is jogod van, mint a véleményedhez. De azért megszólni valakit, mert régi történetet ír le, ami neki roppant kellemetlen volt, mikor éppen erre kérték fel, hát, nem igazán sportszerű :) Ja, és a stílus, hát az, mint mondják, maga az ember :)
Mellesleg nekem is van olyan történetem, amikor egy felelőtlen orvos elküldött minket a Heim Pálból, mert lusta volt ügyeletben megvizsgálni a kisebbik fiamat. Még szerencse, hogy elvittük utána másik orvoshoz, mert vérmérgezést kapott volna. Utána 10 napig kezelték. Ez sem ma történt, de gondolod, hogy el lehet felejteni? Mi sem ezen rágódunk, de néha felmerül, mint éppen most is.
Nem kívánom a dolgot részleteiben megosztani veletek, mert együttérzés helyett indokolatlan dühöt vált ki belőled, belőletek a másik kommentje.
Tömör gyűlöletet, mint írod, én pont ott látom, hogy a panaszkodót két jól irányzott horoggal azonnal leütitek.
Attól, hogy az embernek van 1-2 kellemetlen története, nyugodtan lehet pozitív beállítottságú. De azt azonnal elveszitek tőle.
További szép estét és jó fujolást mindenkire, aki más véleményt mer alkotni :)

rikitiki 2011.10.24. 00:34:06

@tódór piroska: Én egyébként úgy tudom, az első laparoszkópos műtétet Szentesen végezte Bugyi István doktor, akiről később a kórházat is elnevezték. Iskolateremtő, igazi régi nagy személyiség volt, számtalan kiváló sebészt nevelt ki.
Az első lap. epe/sérv közül fűződik hozzá valamelyik, nem emlékszem pontosan melyik.

VaTi 2011.10.24. 06:07:39

@pirimogyoró: Igen, tulajdonképpen ezzel a legegyszerűbb lezárni, hogy én befejeztem, mert te úgysem érted (merhülyevagy). Akkor csak annyira válaszolj (magadnak, ne nekem), hogy a te történeted után odatennéd-e, hogy "hátha van akinek van jó is", mert neked nincs? Fél évszázad alatt semmi de semmi?
Én hiszem azt, hogy az orvos-beteg találkozások nagyon kicsi részében van probléma. Sok eetben ki is derült már itt a történetekből és az orvoskommentelők magyarázataiból, hogy orvosilag rendben ment minden. A kommunikációval több probléma van, mint az esetek technikai menetével. És nem tartom jónak, hogy ha állandóan azt a nagyonkicsi százaléknyi rosszat mantrázzuk csak. Főleg, ha valaki nagyot sóhajt, hogy vele bizony jó nem történt.
Én és a családtagjaim is tapasztaltunk már kellemetlen dolgot. Volt, ahol utólag pontosan tudom, hol értettük félre egymást az orvossal, tényleg nem jól fogalmazott meg egy mondatot (és emiatt nem hiszem, h rosszat akart). Volt fiatal, 23 éves családtag, aki kórházban halt meg, nem udtak segíteni rajta. Volt, akire azt mondták, vigyük haza meghalni. Mert nem tudták gyógyítani, fájdalmat csillapítani pedig otthon is lehet (mind tudtuk, h meg fog halni, a beteg is, a család is és a legjobbnak tartottuk, hogy velünk lehet). Írhatnék erről klasszik praxis történetet? De mennyit. Nézhetném onnan is. De én azt látom inkább, hogy az orvosok a legjobb tudásuk szerint küzdöttek, ameddig lehetett, és eljött a pont, amikor már nem lehetett tovább.
És amit írsz, az teljesen természetes, hogy vannak dolgok, amiket nem felejt el az ember. A baj az, ha a jót elfelejti. Ha visszanéz 52 évet és azt hiszi/mondja/írja, hogy vele olyan nem történt. Ez a baj.
Nem akarok sem veled, sem mással harcolni, versenytfutni, akármit. Csak ...Mit írjak, hogy csak? Valakinek azt is el kell mondania, hogy nem csak mindig a kesergés van.
Kedves posztoló! Remélem félreértettelek, és van sok örömöd az életedben. Van egy szép gyereked. Az eltelt évek alapján talán már unokád is. Szenvedtél, talán még többet is, mint amit ide leírtál. Éld át ugyanilyen intenzíven a szép dolgokat is. 35 év múlva kb 85 leszel. Az én nagyim annyi most. Annyi fájdalom érte már életében, hogy más talán élni sem akarna már. Ő sokat mosolyog, virágot tép a dédunokájának és eltipeg a boltba túró rudit venni neki. Meglátogaja a barátnőit és ha sok epre terem, osztogatja a szomszédainak. Légy boldog, legyen sok örömöd még!

Dr.laikus PhD 2011.10.24. 07:02:35

@tódór piroska:

Kezdek utána nézni mi a fenére is emlékszem. :)
Mennyire csal is az emlékezetem...
Mert csal, most már biztos. :)

Bocsánatot kérek.

Ugyandehogy (törölt) 2011.10.24. 07:29:06

szerintem ez a poszt sokkal jobban ideillik, mint a búcsú a méhecskétől...

adren 2011.10.24. 08:19:28

@Babette_: Olyanról hogy irodalmi kifejezés-technika hallottál már? Vagy a normál monológon kívül nem megy semmi más olvasmány?

tódór piroska 2011.10.24. 08:25:38

@Dr.laikus PhD:

Az első LC-t egy német sebész, Mühe végezte 1985-ben, ugyanazzal a technikával, amit ma is alkalmaznak (Veres tű, pneumoperitoneum, 3 szúrás, stb.) eljárását 1986-ban ismertette a Német Sebésztársaság éves kongresszusán, Nem aratott nagy sikert vele ( His presentation was met with skepticism and ridicule. Mühe's procedure was described as "Mickey Mouse surgery" while others remarked "small brain - small incision.")
A sikert sem ő aratta le, hanem egy Lyoni kollégéja, Mouret, aki 1987.ben, 2 évvel később végezte az első LC-t, kvázi hirtelen felindulásból (kismedencei összenövések szétválasztása céljából végzett laparoszkópiát egy 50 éves nőn, majd amikor meglátta a köves epehólyagot, úgy döntött, eltávolitja azt is. A műtét 2 és fél óráig tartott). Az egész világ úgy tudja, hogy Mouret végezte az első LC-t, ennek oka talán a jobb prezentálás mellett az lehetett, hogy Mühe később másfajta technikát alkalmazott és tartott jobbnak.
Az Egyesült Államokban 2 évvel később került sor az első LC-re, és végül is, innen indult világhódító útjára.
Magyarországon az első LC-t tudomásom szerint a közelmultban, viszonylag fiatalon elhunyt Kiss János professzor végezte, talán 1990-ben. Személyesen Tőle hallottam, hogy a technikát barátjától, a neves Los Angelesi sebésztől, a magyar (származású) George Bercitől tanulta, majd alkalmazta az azóta megszüntetett Szabolcs utcai klinikán. Az Ő (Kiss János) tanítványa lett később az Endoszkópos Sebészi Társaság elnöke, aki személyesen ezernél is több ilyen műtétet végzett.
A Veres tűt, amellyel a hasüregbe hatolnak, egyébként egy magyar orvos, Dr. Veres János fejlesztette ki még a múlt század harmincas éveiben.

Ez volt az off. A poszthoz annyit, hogy nevetséges dolog 35 éves sérelmeken rágódni. 20 év alatt a gyilkosság is elévül. Aztán meg ki tudja ennyi idő távlatából pontosan, hogy mi és hogyan történt...

Dr.laikus PhD 2011.10.24. 08:38:54

@adren:

"irodalmi kifejezés-technika"

Az mi? Én nem hallottam még.

DreamerX 2011.10.24. 10:12:48

Nem is tudom. Az, hogy kis híján meghal valaki, és ezzel félárván hagyja a frissen született gyerekét, az elég megrázó ahhoz, hogy egy életen át kísértse. Szerintem legalábbis. És főleg az tette neki megrázóvá, hogy ő úgy érzi, egy telefonhíváson múlt az élete. HA az az idős férfi nem veszi fel a telefont, s nem kérdez rá a hogylétére, akkor talán ma nem tudta volna ezt a posztot beküldeni.
Amúgy a körülmények szinte semmit nem változtak. Nekem 1999-ben és 2001-ben született gyerekem, de szinte teljesen ugyanezt tudnám leírni. Lehet, hogy a műtéti technikák javultak, de a betegellátás egyéb színvonala, a modor, a körülmények az osztályon, az nem.

Valaki itt írta, hogy a betegek koszolják össze a mosdókat. De most mit csináljanak? Menjenek ki a kórházból dolgukat végezni, vagy takarítsanak ők?
A szülés után örülsz, ha eljutsz a mosdóig, rendesen ráülni sok esetben nem tudsz, mert nem bírsz. Nálunk olyan WC volt, ami ovisgyerek méret. Ha egy felnőtt ot akar dolgot végezni, akkor guggolnia kell. Guggoljál varratokkal összetűzdelve, aztán meglátod mennyire könnyű az. A zuhanyzóban felülről folyt a víz, , mossál vele "alvázat" rendesen.
Ha nem rohansz a ruhaosztáshoz, nem jut hálóing. Ettél már sózott tejlevest? Ez abból áll, hogy megmelegítik a tejet és megsózzák, és ez van ebédre. A vacsorához a kenyér úgy kopog, hogy csak verekedni lehet vele.

El Visco Stello (törölt) 2011.10.24. 10:56:27

Ezt má olvastam a gyárba, a Családi lapba.
mindig mekkaptuk ingyé.

DreamerX 2011.10.24. 11:08:16

@Babette_:
Kék, lepedőanyagból varrt kórházi hálóing. Ha kicsit magasabb vagy, akkor a fele combod már kilóg belőle, elöl mélyen lefelé gombolós, gyakran gomb nélkül, amúgy a vonala alapján olyan, mint egy zsák. Ez volt a kötelező viselet.

Ugyandehogy (törölt) 2011.10.24. 11:18:29

@DreamerX: ez valami új dolog? régen könyörögni kellett érte, hogy ne a sajátunkat vérezzük össze.

DreamerX 2011.10.24. 11:20:25

@Babette_:
Egyik sem nézett ki újnak. :) Kopott volt és szakadt a legtöbb, valamelyik már vékonyodott a sok mosástól. És nem volt jó összevérezni, mert hetente jött csak új adag. Addig azt hordtad.

2011.10.24. 11:35:15

@DreamerX: Felülről folyt a víz? Tényleg semmi sem változik ebben az átkozott egészségügyben! :)

rikitiki 2011.10.24. 12:08:37

@tódór piroska:
Én pedig az első magyar endoszkópos prostatectomiát, és később (tanítványa révén) az első PCNL technikát kevertem ide Bugyi István urológus sebész révén. Helyesen ő urológus sebész volt.

(II. Torgyán Виктор) THY Rokk *n* Troller 2011.10.24. 12:30:29

Örüljön a posztoló, hogy csak ennyi egészségügyi eseménye volt.
10 éves koromra előre köszöntek a dokik a traumán, életem nyitott könyv volt előttük, mindent tudtak rólam, annyit jártam oda.

DreamerX 2011.10.24. 12:36:13

@ReignOfdark:

Igazán sajnállak, ha neked otthon is csak felülről folyik a víz a tusolóból, és mozgatható csövest még soha nem láttál.
Bár ha netre telik, akkor telhetne erre is. igény nincs rá?
Mert ha meg van, akkor pontosan tudod, miről beszélek, s mit hiányolok, és ez csak egy rosszindulatú beszólás volt.

adren 2011.10.24. 12:38:59

@ReignOfdark: Lehet röhögni de próbálj úgy pl segget mosni hogy rögzítve van a tusoló feje fent a fejed felett + varratokal próbálsz hajlongani.

Egyébként bírom hogy mindig a szóhasználaton pattogtok mikor valóban siralmas a takarítási helyzet a kórházakban. Például nálunk ki volt rakva (még az intenzíves megfigyelőnél is) felmosó és vödör hogy a kedves beteg maga után takarítson. Kiváncsi vagyok hogyan képzelték el mondjuk drénnel, branüllel és zacsit cipelve.
Persze van fizetett takarító aki azon kívül hogy életveszélyesre vizezte (takarítószer nuku) a padlót és körbetáncikált a ronggyal (és ellopta a wc-papírt, mert alapból kihelyezésre sem került) semmit sem csinált. ÉS még sokan csodálkoznak hogy mindenfélét el lehet kapni odabent. Engem a védőnő figyelmeztetett direkt hogy nagyon vigyázzak majd mert tud olyan esetről hogy így kapott valaki hepatitiszt. Mondjuk. Nekem ne mondja senki hogy már erre se telik.

qbr 2011.10.24. 13:24:06

@DreamerX: Ezt nem annyira értem. Ha kötelező volt, de rohanni kellett, hogy jusson, akkor mi volt azokkal, akik nem siettek, és akiknek nem jutott? Meztelenül kellett lenniük? Vagy nekik így már nem volt kötelező a kórházi hálóing? És akkor honnan lehetett tudni, hogy valakinek nem jutott, vagy csak nem akarta felvenni?

Egyébként most már tényleg érdekelne valakinek a tapasztalata, a 70-es évek közepéhez képest változott-e az egészségügy, és ha igen, akkor milyen irányban, mennyire és hogyan.

Roy 2011.10.24. 13:28:18

@ReignOfdark: Dehogy nem, romlott. lassan se orvos, se nővér. A beteg saját magát műti majd meg.

DreamerX 2011.10.24. 13:35:15

@qbr:
Nem, hordták még egy hétig ugyanazt.

Lajszlo 2011.10.24. 13:40:06

"Meg sem kérdeztek, hogy hozzájárulok-e, hogy orvostanhallgatók szeme láttára végezzék el"

Azt hiszem, ez a rész javult azóta. Mikor a klinikán feküdtem pár éve, a mellettem lévő ágyon egy Crohn-os fiatal srác volt. Jött egy orvos egy csapat medikával, és udvariasan megkérdezte a sráctól, hogy megnézhetnék-e a lányok az ánusz fisztuláját. A srác mondta, hogy ha lehet, ezt kihagyná. És a doktor megértő volt.

qbr 2011.10.24. 13:44:23

@DreamerX: Oké, ez tiszta sor, de az új betegek?
És mi történt azzal, aki saját pizsamát vett fel?

VaTi 2011.10.24. 13:50:17

takarítás: másfél éve voltam a MÁV-ban. Minden nap felmostak, rendesen, ágy alá is benyúlva. Majd szárazzal is áttörölték és szólt a takarító lány, hogy azért még várjunk pár percet, míg tuti jól felszárad, nehogy elcsússzunk. A wc-ben mindig utántöltötték a kifogyott betéteket is. Teljesen rendben volt minden. Annál megdöbbentőbb volt a kiköltözött szobatárs, aki után mikor takarítottak, ágyat húztak, rohadt almát szedtek ki a szekrénykéjéből. Arra nem volt képes, h kidobja, mikor hazament...

batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2011.10.24. 14:00:06

@qbr: Én a 80-as évekről tudok nyilatkozni. Körzeti orvos: bármikor felvett betegállományba, igaz, olyankor mindíg injekciót kaptam mindennap. Gondolom bosszú:)De csak viccelek.
A labor vizsgálatoknál ha jól emlékszem,ha szükséges volt, ment minden. A rtg-n, egy perverz alak volt, aki a fenekemet tapogatta. De ez nem korfüggő. (bár mostanában egyik orvos sem tapogatja a fenekemet, talán mégis korfüggő)
A nőgyógyászat, fellegben járó orvosok, ápolónők. Hízásra kihegyezettek. a szülészet teljesen vegyes emlékek. Szülészet: A wc mocsok, büdös. Saját hálóing tilos, bugyi tilos. Főorvos=atyaisten. Számítógép nem volt, éjszakás nővért átlagosan meglehetett találni. Nővérek pokrócok, de voltak kedvesek is. Nem ugyanazok. Az orvosokat tiszteltük, egy-két orvos kedvenc is volt. Szülészeket, szájhagyomány útján ismertük, tudtuk, hogy melyik kórházban melyik orvoshoz menjünk, kit kerüljünk. A takarító néni, hypos felmosórongyal felsöpörte a kórtermeket. Egyszer sem mosta ki. Azzal söpört, ahol látta.Hálapénz működött, nem mindenki fogadta el. Gyógyszert, kötszert, stb kaptunk. Ennivaló pocsék, és kevés. Viszont nagyon szerettem a kórházi tejeskávét és tejbegrízt. Látogatási idő szigorúan. Szülészetre tilos a bemenet.
Hirtelen ennyi jut eszembe. Ja! Babák csak etetéskor. Babakibontása a pólyából, súlyos leordítást kaphatsz érte. Meg is kaptam mindig:)

DreamerX 2011.10.24. 14:18:04

Akkor még egyszer. Saját hálóing/pizsama tilos volt. Tiszta hálóing osztás hetente egyszer. Ez volt rajtad 7x24 óráig, éjjel-nappal. Ha valaki nem volt elég gyors, vagy éppen akkor volt vizsgálaton, annak még egyszer 7x24 órán át.
Aki újonnan érkezett, annak a nővérek adtak, mert elzárva szekrényben volt. Ha valaki kitartóan könyörgött, akkor hét közben kaphatott esetleg.
A betét, amit adtak hosszú volt, és szinte teljesen merev, ha arra kényszerültél, akkor nem tudtál bugyit húzni. Ágy támla nélküli, lábbal az ajtónak, ajtót nyitva, aki a folyosón mászkált, az mindent látott, ha fel kellett kelni. (Az ajtót nem a betegek hagyták nyitva, hanem a nővérek nyitották ki, ha valaki behajtotta.)

VaTi 2011.10.24. 14:23:11

@DreamerX: basszus, a 7 napig egy cuccban lenni, az nagyon durva... Főleg egy szülés után, ahol szinte elképzelhetetlen, h ne kenődjön el. Azt nem értem, hogy mi kifogás lehetett a saját pizsi ellen? Nem bíztak benne, hogy megfelelő tisztaságút viszel be, vagy micsoda?

DreamerX 2011.10.24. 14:43:39

@VaTi:
Mesélek valami mást.
egyik nap odaérkezett szülni a higéniás főorvos lánya. Aznaptól mielőtt kihozták szoptatásra a babákat, előbb egy nővérke körbejárt egy lavórral, amiben valami fehéres-opálos víz volt, és azzal kellett kezet mosni. Hiába mondtuk, hogy már kezet mostunk, az nem volt elég, és aki húzódozott, az volt az antikrisztus, aki megmérgezi a babáját. Mellesleg egy lavórral vágtatott végig az egész szülészeten, ami cirka 30-40 kézmosó kismamát jelentett.
Aztán a csaj 5 nap múlva hazament, és a lavór eltűnt.
Igazán az a kismama kapott sokat a fejére, aki másnap meg merte jegyezni, hogy "de én még nem mostam kezet, mert nem hozták a lavórt". Szegény ebben az 5 napban érkezett szülni, és így szocializálódott, hogy a lavór az kötelező. "Minek az magának!" förmedt rá a nővér, és a kezébe nyomta a gyereket, majd továbbállt.

Ennyit a tisztasági "elvekről". Ahogy a szél fúj ...

qbr 2011.10.24. 14:48:29

@DreamerX: köszi. zordan hangzik. na de akkor a jó hír: most már lehet saját hálóinget hordani, szóval mégiscsak fejlôdik az egészségügy :))

batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2011.10.24. 14:54:30

@qbr: Azért sok mindent meglehetett volna tartani a régi szép időből. PL. HOGY A SZÜLÉSZETRE TILOS A BEMENET.

VaTi 2011.10.24. 15:00:31

@DreamerX: Basszus. Egyébként ilyen sok napot kellett bent lenni? Vagy csak vmi probléma miatt? Vagy ez volt az alap? Mert ugye most 72 óra a protokoll

DreamerX 2011.10.24. 15:06:35

@VaTi:
Akkor engem benn tartottak, szülés előtt, összesen négy hetet töltöttem benn. Volt időm kiismerni mi megy ott.
A "protokoll" meg akkor is attól függött, hogy mennyire vannak tele. Ha tele voltak, akkor négy nap volt, ha nem voltak tele, akkor öt. :) Császárosoknak hét.
De én a második gyerekkel "normál" szülés után is hét napot voltam benn, mert mire a nővérke megtalálta a dokit, úgy szétszakadtam, hogy előbb nem mertek hazaengedni. A doki beadott egy injekciót, majd lepihent, és beindultak a tolófájások, a nővérke meg ahelyett, hogy valaki mást küldött volna maga helyett, elszaladt ijedtében, és 20 percig totál egyedül voltunk a férjemmel. Ennél még az otthon szülés is jobb, mert akkor van melletted valaki folyamatosan. Velem a cirka 12 óra alatt talán ha egy órát foglalkoztak az egész eü. személyzet összesen, ebben benne volt a (jó hosszú) varrás is.

VaTi 2011.10.24. 15:14:00

@DreamerX: ez már a horror kategória...
Mikor nekem letelt a 3 nap, nagyon mentem volna haza. Azért nem lehetett, mert csak egy orvos volt a normál és a koraszülött csecsemőosztályra, és ő érthető módon azokkal foglalkozott, akik inkább rászorultak, a koraszülöttekkel. Nem volt, aki adminisztrálja a hazaengedésünket. Kicsit nyivákoltam, de a férjem azt mondta, inkább ezért kelljen maradni, mint azért mert probléma van. Igaza volt...

Irkutszk 2011.10.24. 16:17:55

@Káin: Amit én hallottam a régi rendszerről gyógyszerellátásról: Gyógyszertári központok voltak, havonta egyszer volt szállítás a gyógyszertárakba. Tehát havonta kellett rendelni annyi gyógyszert, hogy az egész hónapban elég legyen. Ha nem volt elég, amit küldtek, vagy nem tudtak annyit küldeni, akkor nem volt és pont. A gyógyszertárak is természetesen állami tulajdonban voltak. Sokkal kevesebb patika volt, és persze csak patikában lehetett gyógyszert kiváltani.

irutavé 2011.10.24. 16:33:58

@DreamerX: A betegek koszolják össze a mosdókat.De mit csináljanak? Talán úgy kéne használni mint azt saját otthonába teszi!!

rikitiki 2011.10.24. 16:34:28

A jövőt is lehet már ismerni, akár takarítás tekintetében is:
A 2012-es költségvetésben (további) 30 milliárdos zárolás az orvosegyetemen. Ennek következtében drákói megszorítások lesznek. A jelenlegi elképzelések pl.: takarítás az előadótermekben és a lépcsőházakban hetente egyszer (eddig napi 1x). Takarítás az intenzív osztályokon du. 19.30-ig(!) - ezt követően a takarítás (pl.- vér, hányás, genny, egyebek) az eü. személyzet feladata. (Az eü. személyzet bére nem emelkedett 2008 óta.)

Az évi 5 millió felett keresők adókedvezménye nagyságrendileg évi 250 milliárd.

Azért próbáljuk meg pár lépés távolságból szemlélni majd a jövőt, és nem az eü. személyzeten verni le, amiről nem ők tehetnek.
Ha valakinek nem tetszik a koszos WC után majd a koszos intenzív osztály sem, az inkább a kormány felé fejezze ki nemtetszését, és/vagy megfelelő helyre történő vokssal.

DreamerX 2011.10.24. 17:03:20

@irutavé:
Az otthonában olyan van, ami használható, és kényelmes. Nem romlott el, nem esett le a csempe, nem lotyog a csap, és beállítható a víz hőfoka. Nem olyan mélyen van a WC, mintha guggolós kerti budira járna. És otthon nem kell 20-25 métert megtenni, hogy eljusson a WC-re.

irutavé 2011.10.24. 17:25:07

@DreamerX: Bocs! De egy leesett csempe még nem ok arra,hogy "dolgunkat" a wc.mellé végezzük,a papírt a szemetes mellé dobjuk. ez nem függ a mérettől és a távolságtól sem!!

Ugyandehogy (törölt) 2011.10.24. 17:43:37

@qbr: ez hullámzó lehet, mert a 80-as években nem adtak hálóinget, csak műtéthez hátul nyitottat.

DreamerX 2011.10.24. 17:47:20

@irutavé:
Ha egy leesett csempéről lenen csak szó, akkor nem is pampogna senki. :)

Iszonyúan szórakoztató, ahogy aki ellent akar mondani valamilyen írásnak, az kiragad két szót a szövegkörnyezetből, és azon lovagol, totálisan úgy téve, mintha nem értené a dolgot, és aki neki akar igazat adni, az meg majmolja.

Egy szóval nem mondtam, hogy azért pisil mellé a szerencsétlen kismama, mert közben azon filózik, hogy "jé, leesett a csempe".
A kismama, ha félrepisil, akkor azért teszi, mert mire elballag a folyosó végére, addigra szédül a vérveszteségtől, mert pisilés közben még tartania kell a kis zacskóját, amit ráköttötek, és mert nem tud ráülni a guggolós WC-re, a varratok miatt, csak valahogy felülről becélozni. De még talán utána fel is törölné, ha lenne mivel, ha nem az derülne ki, hogy még saját magának is a zsebében lévő PZS-t kell használnia, mert nincs WC papír. Közben esetleg tocsog a lében, mert és nem azért, mert az előző mellépisilt, hanem mert a WC már napok óta el van dugulva, és senki nem csinálja meg.

Irkutszk 2011.10.24. 18:10:31

@DreamerX: Hát, ebben most nagyon nem értelek meg. Nekem több, mint egy éve csak a 'falból folyik a zuhany', és még nem mentem a falnak. Akkor most túlélő hős vagyok, vagy mi?

irutavé 2011.10.24. 18:17:20

@DreamerX: Ne haragudj,én is szültem ,nekem is volt varratom ezt megértem.De bocs mitől dugul el egy WC? Ezért írtam azt,hogy talán úgy kellene használni,mint a saját tulajdonunkat! Elég sokan elfelejtkeznek egy-két dologról ha kórházba kerülnek! Pl:otthon cipőstől befekszik valaki az ágyába? Sajnos erre is van példa.

Dr.laikus PhD 2011.10.24. 18:20:02

@Babette_:

Én is akkor szültem.
Saját hálóingem volt.
A csomagban kellett vinni steril vattát, ami szúrós gyapotszálakkal volt tele.
A finomított vattát otthon lehetett használni.
Ha elfogyott kaptunk papír vattát.
WC papírt mi vittünk, szappant szintén. Magától értetődött.
Szoptatós melltartó a hatalmas méretet jelentette, de középen lehetett gombolni és nem lehajtani.
Látogatás két naponta, gyerek szigorúan elzárva, három óránként kaptunk szoptatni gyereket.
Az angol pólya hosszú madzagjánál fogták, mint egy csomagot osztották ki, nagy vigyorogva.
Ha nagyon sírtak, akkor hóna alatt egy gyerek, madzagnál fogva másik kettő.
A frissen szült mamához a portás kis pénzért beengedte a papát, de szoptatási időben zárva volt a folyosó.
Közös fürdő, folyosó végén, közös WC szintén.
Attól volt elhanyagolt, mert a mamák voltak trehányak és igénytelenek, de takarítás is egyszer volt egy nap.
Ha a csapot körbe vizeztük, nekünk kellett feltörölni, az volt a kórteremben.
Mi segítettük a császáros mamát.
Keresztlepedőt naponta cseréltek.
Láttam szülőotthont, ahol zöld olajfesték volt, csempe sehol.
1980. XIII. kerület, Váci út közepe, hajógyárral szemben.
Még közös népfürdő is volt.
Kórházban naponta volt takarítás, rongy és hypo+ultra, ha ki kellett menni, szlalomoztunk kicsit.
Szoptatás előtt fertőtlenítő vattával körbe kellett törölni a mellünk, szegény gyerek fintorgott.

A mai kórház ehhez képest palota és hotel szolgáltatás.

Sajnos vissza fogunk ide térni, ha így haladunk és azt képzeljük magunkról, hogy mi ***** a spanyolviaszt. :(

Irkutszk 2011.10.24. 18:25:08

@Dr.laikus PhD:
Nekem Édesanyám mesélte, hogy egyszer más gyereket akartak neki odaadni szoptatni, mint engem. :D De persze szólt megrökönyödve, hogy: Ez nem az én gyerekem! Ő elutasítóan eltolta magától, más anyuka meg - csodák csodája :D - boldogan vitte.

DreamerX 2011.10.24. 18:42:45

@irutavé:
A kórházban eleve nem lehet rajtad cipő, ha beteg vagy.

irutavé 2011.10.24. 19:03:17

@DreamerX: De gyermekeken lehet! Mert ha nem annyira elesett állapotban van,akkor sétálhat,játszhat a kórteremben,a játszó sarokban, kimehet jó idő esetén az udvarra!Szerinted oda cipő nélkül megy?Gondolod,hogy egy felnőtt beteget télvíz idején ha más épületbe megy vizsgálatra,tehát nem betegágyon,tolókocsival szállítják, akkor papucsban megy?!

DreamerX 2011.10.24. 19:11:30

@irutavé:
Most voltam benn a fiammal a kórházban egy fél éve. Gyereken se lehet. És a felnőtt is papucsban kóricál. A nővéreknek is le kell cserélni az utcait papucsra. Saját ruha nem lehet elöl a kórteremben (bár a szekrénybe nem fér be, és amúgy is előtte van egy betegágy). Még jó, hogy köpenyt engedélyeznek, meg a saját papucsodat, és zokni is lehet rajtad.

Dr.laikus PhD 2011.10.24. 19:17:18

@DreamerX:

Hová jársz te szülni meg kórházba?

irutavé 2011.10.24. 20:18:17

@DreamerX: A nővéreknek jogos,hogy nem utcai cipőben dolgoznak! Képzeld el magad egy 12h-ás műszakban tűsarkú cipőben!!Bár intézménye válogatja,a saját ruha használatát,de gondolj bele, ha más épületbe kell vinni gyermekedet miben viszed el!Olyan ruhában ami a sajátod,vagy az úgy nevezett"mindenki" ruhájában,amit a nővérek mosnak ki a saját pénzükön vett mosószerrel-Mi ezt csináljuk-! Ez az egész mostani hozzáállás hasonlít egy nyuszikás viccre:ha van rajtad sapka azért kapsz,ha nincs meg azért... Többeknek!Dolgoztam a 70-es években,amikor a látogatási idő szigorúan meghatározott időben volt. Akkor mindenki tudott,aki akart a kezelőorvossal beszélni.Most lehet este 20h-kor is látogatni,érdeklődni és felháborodni azon,hogy csak ügyeletes orvos van,aki csak azt tudja közölni,hogy ügyeleti időben a beteggel probléma nem volt!Mindenkivel együtt érzünk aki aggódik beteg hozzátartozójáért, de gondolkozunk "józan paraszti"ésszel is!

DreamerX 2011.10.24. 20:28:13

@irutavé:
Én nem mondtam, hogy baj, ha a nővéren papucs van. Csak azt, hogy utcai cipő kórházi osztályon belül gyakorlatilag nem fordul elő.
Énnekem tökéletesen megfelelne, ha az orvosoknak lenne napi egy órájuk, amikor fogadják a hozzátartozókat és tájékoztatnák. Ha abban az egy órában tényleg elérhetők lennének. De a rendelési időket sem tartják be. Ennek is csak az lenne a vége, hogy odamegy a hozzátartozó, időre, aztán nem talál ott senkit.
Számtalanszor volt olyan, hogy a kiírt rendelési idő végén beállított a doki, aki addig képes volt, tudott várni, nem adta fel azzal egy-két óra után, hogy akkor úgyse lesz, azzal foglalkozott.
Még azt is elhiszem, hogy a dokinak lehet olyan halaszthatatlan dolga, amiért nem ér oda a rendelésre. De akkor valahogy tájékoztassák azt, aki ott vár, hogy mikorra várható a doki, vagy hogy várható-e egyáltalán.

DreamerX 2011.10.24. 20:30:58

@Dr.laikus PhD: Veszprémbe.
Azt mondjuk meg kell mondani, hogy a veszprémi nők nagy része megpróbál más városban szülni, Ajkán, Pápán, vagy Kukutyinban, csak itt ne kelljen.

irutavé 2011.10.24. 20:53:50

@irutavé: Gondolkozzunk,így helyes,de mentségemre szolgál,hogy hétvégén is dolgoztam és ma is! Ezt azért írom mert nem szeretném,hogy bármely hozzá szóló a

irutavé 2011.10.24. 21:32:40

@DreamerX: Tudod a rendeléseket ellátó orvosok betegosztályon dolgoznak. Ott bizony történhetnek előre nem látható dolgok,rosszul lesz egy beteg, netán újra kell éleszteni?! Ez nem tudod mennyi ideig tart ,tehát nem tudod megmondani a rendelésre várakozóknak,hogy bocs,de az orvos újra éleszt,majd jön ha tud!

DreamerX 2011.10.24. 22:31:25

De. Azt meg tudod mondani, hogy alapvetően mára nem volt az tervezve, hogy elmaradna a rendelés, vagy azt, hogy ma biztos nem lesz, és ne várjanak hiába.

2011.10.24. 23:25:50

@DreamerX: Gyilkosok kórháza az! Kétszer én is voltam ott, bizony... halomra öltük az embereket! Különösen a védtelen, idős embereket, vagy elég pici dedeket! A kórház mellett templom és temető, és mit ne mondjak, minden délben konganak a harangok! Aki esetleg életerősen érkezett be, hamar megtaláltuk a módját, hogy jogilag kifogástalan úton megnyomorítsuk vagy jobb esetben meg is öljük! :)

2011.10.24. 23:26:32

Tesóm is ott született. Sajnos őt nem sikerült megölni, de 87-ben még nem tartott itt az orvostudomány!

adren 2011.10.25. 14:18:51

@ReignOfdark: Ez a hozzászólás pusztán provokáció. Ilyenkor miért nincs cenzorilla? Ez talán nem személyeskedés?

Egyébként pedig aki nem hiszi, tényleg vannak olyan lepukkant (mind szakmailag mind emberileg mind felszerelésügyileg) olyan kórházak ahonnan menekülnek/elkerülnek a betegek.

adren 2011.10.25. 14:29:51

Az hogy ki teszi koszossá a kórházak wc-it meg teljesen mindegy. Az intézmény alap! kötelessége a tiszta, rendezett, higiénikus környezet fenntartása. Akár hánynak oda a betegek naponta/óránként akár nem. Pont.

Csak éppen úgy valósul meg ahogy, amelyik osztályvezető igényes a környezetére és melyik nem. Mint ahogy az sem mindegy, hogy szakadt, véres, koszos köpenyben lát el az orvos és húz-e egyáltalán gumikesztyűt vagy ahogy a nyugati dicsfilmekben ing, nyakkendő virítóan fehér köpeny... Úgy látszik a többségében az általam látott osztályokon a dolgozók nem igényesek a munkakörülményeikre.

És mielőtt leugatnátok hogy ez nem a dolgozók ügye elmondom hogy versenyhelyzetben lévő termelő vállalatnál igenis képesek voltak kiállni a dolgozók festést és kultúrált illemhelységeket kérve. És meg is valósult. Csak hozzáállás kérdése volt. Igaz sokkal könnyebb szarni rá egyet.

tódór piroska 2011.10.25. 14:32:31

"sokkal könnyebb szarni rá egyet.
Válasz erre Mégsem Kimoderálom ezt a kommentet.

Mégsem Kimoderálom ezt a kommentet. Nem moderálom a kommentet. Kimoderálom a kommentező összes kommentjét.
A kommentezőt nem tiltom ki. A kommentezőt kitiltom egy napra. A kommentezőt kitiltom egy hétre. A kommentezőt kitiltom egy hónapra. A kommentezőt kitiltom örökre.

Megjegyzés:

Mégsem Kimoderálom ezt a trackbacket/pingbacket.

Szólj hozzá!

tódór piroska 2011.10.25. 14:33:53

Cenzi!! Fogalmam sincs, honnan került ide a fenti komment. Én nem írtam semmi ilyesmit, becsszó.

Amúgy a kitiltással egyetértenék...

qbr 2011.10.25. 14:58:13

@adren:
Egyszer írtam már másnak ilyen tartalmú hozzászólást:

Fel sem merül benned, egy pillanatra sem az a gondolat, hogy a saját közvetlen közösségedet, környezetedet kiszolgáló területi kórházon (ahol a barátaid, ismerőseid, szomszédaid gyógyulnak) megpróbálj segíteni; fel sem merül benned, hogy megkeresd az adott kórházi osztály vezetőjét, hogy miben segíthetnél, hogyan fizethetnél bele a fürdőszoba megcsináltatásába, vagy egy új csaptelepbe, vagy bármibe. Fel sem merül benned, hogy beszervezd a kollégáidat egy hétvégére, hogy kifessétek az osztályt (jobbféle, versenyhelyzetben lévő vállalatoknál ezt CSR tevékenységnek hívják).

Látod, hogy rossz, tudod, hogy mit kéne tenni, tudod, hogy a betegtársaidon segíthetnél, mégsem teszed, csak itt a Praxison szidod az egészségügyet.

irutavé 2011.10.25. 18:53:36

Mosdó állapotához:Semmi fajta kifogást,mentséget nem tudok elfogadni arra,ha valaki mellé ...és a földre dobja a használt papírt!!Otthon miért nem?!

tódór piroska 2011.10.26. 13:25:12

@sárga nyúl:
Ezt a törlöm - kitiltom kommentet nem én írtam. Az előző hozzászólásra akartam reagálni, becopy-ztam annak utolsó sorát és ekkor megjelent az egész. Azt gondolom, ez a moderátoroknak lehet valamiféle sablonjuk, amiből kiválasztják a megfelelő szankciót, de hogy hogyan került az én hozzászólásomba, ma sem tudom. Az már csak hab a tortán, hogy harmadszor fogokk neki, hogy mindezt leírjam, és valahogy mindig eltűnt a válaszom, pontosabban, meg sem jelent, hiába kattintottam a "kommemnt küldése" gombra.

sárga nyúl 2011.10.26. 13:33:07

@tódór piroska: Gondoltam, ettől függetlenül rendkívül találó volt. :D
Érdekes dolgokat produkál ez a rendszer.

cenzorilla 2011.10.26. 13:38:57

@tódór piroska:

Nem vettem komolyan, de így furcsa.

Despi biztos a végére jár majd.

Valóban csak a moderál gombra jelenhet meg.
© 2009-2015 praxis
blogszabályzat
süti beállítások módosítása