Törött csuklóval haza küldtek

2011.06.05. 06:00

Tisztelt Szerkesztőség!


Az alábbiakban olvashatják az én kb. 10 éves történetemet.Húszas éveim végén járó sportember voltam.Egy focimeccsen elestem, nagyon fájlaltam a csuklóm.Bementem a városi kórházba röntgenre, azt mondták nincs eltörve erős zúzódás sokáig fog fájni majd elmúlik. Nem vagyok egy nyápic, de igen sokáig csak erős fájdalomcsillapítókkal tudtam létezni, de aztán valóban elmúlt. Annyi maradt utána, hogy előtte mindig én tekertem le a letekerhetetlen uborkás üveg tetejét, ezután már én sem.

 


Eltelt 5 év, újabb foci, újabb esés újabb kórház. Közölték eltörött a sajkacsontom, meg kell műteni.Utánaérdeklődtem ki a legjobb, kit kérjek meg hogy végezze el a műtétet. Akit ajánlottak nem vállalt el, mert nemrég került hozzánk egy másik város kórházából és olyan volt a viszonya a feletteseivel, hogy amennyiben kérte volna az esetemet, akkor biztosan nem Ő kapja. Átirányított az előző munkahelyére egy ottani kollégájához. Röntgen(8felvétel) ez nem törött!!! Mondtam én mindent, de elhajtottak. Hazamentem, felkerestem az ottani orvost, Ő kiadta az otthoni képeimet, hogy vigyem át és mutassam meg.


Átvittem, megmutattam. A főorvos kijelentette, hogy a képeken levő csont el van törve, de az enyém nem! Részéről a téma lezárva.Ekkor gondoltam kellene keresni valakit egy egyetemi klinikán, hátha azok értenek hozzá.


Elmentem, végigültem egy rendelést, bejutottam. Szerencsém volt, mert az egyetemi professzorral volt dolgom. El sem tudtam mondani az előző heti megpróbáltatásaimat, annyit kérdezett mim fáj. Ekkor kézbe vette mindkét csuklómat( az első két kórházban senki!!) fogdosta, nyomkodta, majd kijelentette: szerinte ez egy több éves törés, de 100%-ot csak a röntgen után tud mondani. Az egészben az a fantasztikus, hogy én az 5 évvel korábbi esetet már el is felejtettem, amíg a röntgenre vártam és azon gondolkodtam mikor törhettem el "több éve" a csuklómat, akkor esett le a tantusz és állt össze a kép.


Természetesen a röntgen Őt igazolta, megoperált, a csípőmből kellett csontot kivenni és bepótolni a két törött csontocska közé, a mai napig a kezemben van a csavar.


Ennyit számít, az ember specialistához és jó orvoshoz kerül.
Ezt a fantasztikus embert Vargának hívják (a keresztnevét sajnos elfelejtettem) és a Szegedi Klinikán dolgozik.


Tisztelettel: Sz.R.

p> 

 

Nyereményjáték! Töltsd fel egy fotót az autódról és nyerj egy iPad 2-t!

 

Van egy sztorija a magyar egészségügy helyzetéről? Megváratták, félrekezelték, megalázták, vagy ellenkezőleg, csupa jót tapasztalt? Küldje el történetét a praxisblog@yahoo.com címre, vagy használja megújult kórházértékelőnket!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nem én vagyok, hanem én 2011.06.05. 07:04:53

A héten volt, hogy az USA-ban 600 USD-be kerül egy főorvosi/professzori szakvélemény. Nos, akkor remélem most már érzitek, hogy miért.
Egyebekben meg Adamantium majd elmondja, hogy miért nehéz dolog a sajkacsont törése.

Bikli néni 2011.06.05. 07:46:45

@miklos.rabai: Az melyik az a sajkacsont? Erről még életemben nem hallottam...
Btw eddig jöttek az olyan vélemények, hogy az ilyesmi rezidensi feladat, meg az idősebbnek fizetni kell, kíváncsi vagyok, itt mi lesz.
Rosszul összeforrt csont az nagyon gáz, nem? Azzal mit lehet csinálni, újra eltörik?
(Az uborkás- és egyéb üveg pedig azért letekerhetetlen, mert vákuum van benne. Ha egy vastagabb kés vagy villa nyelével aláfeszítesz egy picit a kupaknak, belemegy a levegő - egy szippanó hang kíséretében hirtelen megemelkedik az addig horpadt kupak - és ez után már simán le lehet csavarni :P)

Dr.laikus PhD 2011.06.05. 07:48:16

@miklos.rabai:

Igaz.
De ott van a rettentő magas összegű kártérítés egy fel nem ismert diagnózis ellentételezésére.

Igazad van. Valamit, valamiért. :-)

Dr.laikus PhD 2011.06.05. 07:50:43

@Bikli néni:

"Az uborkás- és egyéb üveg pedig azért letekerhetetlen, mert vákuum van benne."

Ha a tető oldalát hozzá kocogtatod az asztalhoz a vákum oldódik és azonnal kinyithatod. Még nekem is megy most a gyenge jobb kezemmel. :DD

Nem én vagyok, hanem én 2011.06.05. 08:01:18

@Bikli néni:
8 köbös kéztőcsont van 2 sorban 4-4.
www.daviddarling.info/images/carpals.jpg
A sajkacsont az amelyikre az van írva, hogy scaphoid, latinul os scaphoideum.
Ezen csont törésének felismerése és kezelése szerintem nem rezidensi feladat. De majd Adamantium elmondja.

Nem én vagyok, hanem én 2011.06.05. 08:04:25

@Dr.laikus PhD:
Én egyszerűen csak ráfújok egy kicsit a befőttes üvegre, így juttatok levegőt a fedél alá. Utána simán kinyitom... :)

Dr.laikus PhD 2011.06.05. 08:05:45

@miklos.rabai:

Látom a lufi-pofid... :DDDDDDD

Bikli néni 2011.06.05. 08:08:44

@Dr.laikus PhD: @miklos.rabai: Köszi, elsőre nem volt egyértelmű a kép, de aztán a két linket összepuzzliztam, és most már megvan. Au...

Uborkásüveg: ízlések és pofonok, nekem az evőeszközös művelettel is mindig sikerem volt, de nem vitatom, hogy a Te módszered is hatásos :) (Bár szerintem a kocogtatás jó eséllyel veszélyesebb az üvegre meg az asztalra nézve is, egy vastagabb evőeszköz nyele viszont ekkora feszítéstől nem tud elgörbülni.)

Dr.laikus PhD 2011.06.05. 08:11:26

@miklos.rabai:

A lábfejen is ennyire bonyolajt minden...?
Enyim lábomat is a professzor diagnosztizálta, pedig nagyon apró kis törés volt, de irtó rossz helyen.

Volt aki vitatkozott véle, de azért begipszelték. Posztot nem ér a dolog. :)

Nem én vagyok, hanem én 2011.06.05. 08:27:31

@Dr.laikus PhD:
Ami kicsi az bonyolult. De ez relatív és nézőpont kérdése.

Bikli néni 2011.06.05. 08:34:57

@Dr.laikus PhD: Te nem vagy még adós nekünk véletlenül egy szép és jó történettel? :)

adamantium 2011.06.05. 08:40:44

Varga Endre. egyébként a sajkacsonttörés az egy nagy diagnosztikai kihívás, gyakran csak MRI vizsgálat tudja igazolni. ha gipszeljük akkor 12-16 hét Benette gipsz. 40% siker
ha operáljuk frissiben Herbert csavarral akkor 95% felett a sikerráta. magától meg soha nem gyógyul meg hanem álízületet képez.
egyébként szeged ennek a törésnek a fellegvára magyarországon

Dr.laikus PhD 2011.06.05. 09:33:53

@Bikli néni:

Apránként posztok között már régen megírtam. Mindig az aktuális hozzászólások között.
Több is lett, mintha külön megírtam volna.
Így mindenki olvasta és nem holt hamvába... :))

El Visco Stello (törölt) 2011.06.05. 10:49:58

Én kártérítést követelnék. Kb. 8 millióra saccolom a nem vagyoni kárt, mely szerint az emberiség soha többé nem ehet uborkát.
Idáig csak posztolónk volt képes kinyitni az üveget, de már ő sem.
Egyébként az első törés nem is nagyon igényelt ellátást. Fájt, majd meggyógyult. Ha kezelték volna, akkor sem lett volna másképp. Minimum 6 hét gipsz, aztán ugyanennyi rehab.

ccke 2011.06.05. 10:50:22

@Bikli néni: a kéztő, lábtő csontok törése abszolút nem rezidens feladat. A traumatológus és a radiológus részéről is kihívás, mert sok pici, szabálytalan alakú csont van, spéci felvételeket kell készíteni, és, ha műteni kell, az is sokkal nehezebb, mint a legtöbb más terület. Ilyet jobb helyen csak kézsebészetben járatos műt, általános traumatológus nem is.

Káin 2011.06.05. 10:54:13

@El Visco Stello: Megér az többet is, ha a kovászos uborkát sem felejtjük ki a számításból :).

szabidoki 2011.06.05. 11:22:48

@Bikli néni: a sajkacsonttörés is rezidensi feladat első körben, de normálisabb helyeken ez úgy működik, hogy a rezidens megnézi a beteget, aztán ha bizonytalan, akkor kér segítséget azonnal, ha nem, akkor kezeli és elküldi haza, de másnap referálón az idősebbek átnézik a röntgeneket, és ha valami gond van, akkor visszahívják a pácienst. Engem legalábbis így képeztek :)

Bikli néni 2011.06.05. 11:42:07

@ccke: @szabidoki: Micsoda mázli, hogy nem vagyok rezidens, mert most bajban lennék, hogy mit csináljak azzal a csonttal :D

Desiderata 2011.06.05. 11:44:31

A sajkacsonttores :D
megvizsgalod a kezet, ranyomszs ket spec helyre, ha faj neki,akkor klinikailag tores, begpiszeled below elbow backslab with thumb extensions, holnap megnezi a trauma szakorvos , ennyi.
Csak meg kell vizsgalni a beteget.
Nehez a felismerese?!
Mijafa ezen a khivas?

Desiderata 2011.06.05. 11:48:10

@ccke: Hat nalunk rezidensi feladat.
Igaz, allandoan kerhetsz segitseget a nagyoktol. De elvaras,hogy te nezd meg a beteget es kepes legyel leelemezni egy rtg-t.
Nagyon fontos kulonbseg,hogy itt bedobjak a melyvizbe a kicsiket (en is bedobom oket,nincs mese), mert ugy tanul a gyerek,ha csinalja. Az,hogy ket evig alljon ures tekintettel a foorvos hata mogott a viziten,meg kampozzon ugyanabban a mutetben, az nem vezet sehova. Ismerd fel,donts, vallald a felelosseget. Igy lesz jo orvos.
Es barmikor bizonytalanok, mindenki szivesen segit nekik.

szabidoki 2011.06.05. 12:29:55

@Bikli néni: annyira nem bonyolult, ha a rezidens megfelelően ki van képezve, nem lehet gond :)

Dr.laikus PhD 2011.06.05. 12:33:07

@szabidoki:

Ha adamantiumra hallgatok (és hallgatok, mert nagyon érti a dolgát), akkor annyira nem egyértelmű.

Mindazonáltal tanítani úgy kell ahogy téged. :)

EmpatiaTolerancia 2011.06.05. 18:39:48

@Desiderata: Úgy rémlik, hogy a sajkacsont törés a sérülést követő első röntgenen nem mindig látható. De gyanú esetén egy 8-10 nappal később megismételt felvételen már felismerhető. Mi ennek az oka? Használat miatt jobban kimozdul a két (több) darab? Vérellátási zavar, és nem indul meg a csontosodás?

Desiderata 2011.06.05. 20:56:50

@EmpatiaTolerancia: A törés vonalában az elpusztult sejtek felszívódnak,és megindul a sejtek újraképződése, a törés vonala ezzel jobban láthatóvá válik.
Úgy képzeld el,hogy van egy csontod, amire húznak keresztben ceruzával egy vonalat. Ha ez a vonal elég vékony és finom, akkor nem látod először. Aztán valaki kiradírozza ezt a vonalat (ez a sejtpusztulás) és ez a vonal már egy jóval vastagabb hiányjelet hagy. Ezt már lehet látni.
8-10 nap alatt alakul ki elég "hiányjel"
ahhoz,hogy jól látható legyen.

ccke 2011.06.05. 23:03:05

@Desiderata: Oké-oké, nem tudom, hogy mi a pontos gyakorlat, nem vagyok bejáratos a traumatológián. Csak azt tudom, hogy gyakorlatokon mindig hangsúlyozták, hogy kéztőcsontok kényesek, könnyű elnézni, és csak olyan operálja, aki járatos benne. Hogy a napi gyakorlatban mit, milyen szintű felügyelet alatt, vagy önállóan látnak el a rezidensek nem tudom.

csutkababa 2011.06.05. 23:53:48

A sajkacsonttörés azért annyira rossz gyógyhajlamú, mert egy pici artéria látja el, ami végartériának mondható. A törésvonal legtöbbször úgy vonul, hogy a végág által ellátott "csücsök" törik le, ezáltal kvázi megszűnik a tördarab vérellátása.
Ezért lesz álízület.
Remélem, jól emlékszem, Adamantium így van?

Szabo T 2011.06.06. 03:53:13

Nem ertek a keztocsontokhoz, de az uborkasuveg tetejet regen villaval atszurtam es akkor tavozott belole a vakuum. Mikor lesz mar valami jo "altatoorvosos" poszt?

Desiderata 2011.06.06. 08:12:23

@ccke: nem, operálni tényleg nem a hétköznapi rezidensek fogják. Esetleg az ügyesebbje, de az is csak "szülői felügyelet" alatt :)
De felismerni fel kell tudni.
Arról meg hallani se akarok,hogy valamelyik rezidensemnek ne kelljen tudni megnevezni,hogy melyik csont melyik..

adamantium 2011.06.06. 09:05:26

@csutkababa: ez a klasszikus elmélet, ennek elentmond ugye az, hogy álízület esetén berakunk oda a résbe egy csontdarabot (cortico-spongiosus blokkot) és átcsavarozzuk majd ez így meg is gyógyul. ezért sokan inkább ezt egy mikrosebészeti módszerrel operáljál, konkrétan van az arteria radialisnak egy ága ami a radius distalis részébe fúródik, ezt egy kis csontblokkal ki lehet preparálni és beültetni a sajkacsontba (ez a választandó megoldás a holdacska csont elhalása esetén is - Kiennböck betegség).
- ezzel aztán gondolom megmagyaráztam a vérellátási gondokat :D
újabb elmélet szerint megkülönböztetendő a törés lefutási síkja szerint az, hogy mekkora a forgatónyomaték a törésben, mert a csukló mozgásai során egyes (gyakori) töréstípusokban a törés vonalában forgó mozgás keletkezik, ami a törés gyógyulása szempontjából katasztrofális. ugyanis a törés szereti a kompressziót (összenyomatást), nem nagyon szereti a distractiot (széthuzatás) meg a hajlítgatást. a csavargatást (rotatio) azonban egyáltalán nem szereti mert az a kevés erecske ami a gyógyulás során átnövi a törésvonalat rögtön elszakad egy csavaró mozgás hatására.
- na ez egy biomechanikai elmélet erre a törésre
a valóság meg odaát van mint ahogy az X-aktákban is mondták :D

csutkababa 2011.06.06. 10:05:50

@adamantium:
Köszi:)
kérdezném, érújdonképződés mennyire játszik, és nem ez magyarázhatja az oszteoszintézises módszerek esetén a jó gyógyulást? Azaz pont a rotáció kiiktatása a fix rögzítéssel?
De akkor az a. rad. ágának odaültetése eléggé necces, nem?

adamantium 2011.06.06. 20:15:41

@csutkababa: a gond a gipsszel, hogy az egy nem direkt rögzítési forma, teljes nyugalmat nem ad. a Herbert csavarnak meg az a lényege, hogy a két végén a menetnek különböző a menetemelkedése, így minden csavarásnál 0,5mm-t nyom össze a két darabon. annyira, összenyomja őket, hogy a törésben nem tud mozgás létrejönni, a nyugalom meg alapvető a gyógyulásban.
az az érnyeles csontdarab beültetés az egy nagyon komoly kézsebészeti műtét, nem sokan vállalkoznának rá

csutkababa 2011.06.07. 13:01:22

@adamantium:
Igen. Értem. Ha a csavaros megoldás működik, akkor, gondolom, az érnyeles beültetés nem elsőnek választandó beavatkozás.

sárga nyúl 2011.06.07. 15:41:03

@Szabo T: Na, most gondolkoztam egy pár percet, hogy találjak valamit. :) Egyik barátnőm a szülésénél kért gerincérzéstelenítést. Csak másodjára sikerült eltalálni, és csak a féloldala zsibbadt le. Mitől lehetett ez?

adamantium 2011.06.07. 16:47:47

@csutkababa: magyarországon nem, de van ahol friss törést csavaroznak, álízületet meg alapból érnyeles csontdarab beültetésével és csavarozással gyógyítanak

Szabo T 2011.06.07. 16:48:32

@sárga nyúl: A "gerincerzestelenites" alatt gondolom epiduralt ertett. Feloldali blokk eleg gyakran elofordul es legtobbszor a tul melyre bevezetett epiduralis kateter az oka. Ket dolgot lehet ilyenkor csinalni:
1. Kicsit (1-2 cm) visszahuzni a katetert.
2. Helyi erzestelenito bolust adni a katateren at.
Nehany ember epiduralis tereben kis septumok (sovenyek) leteznek, amik elterithetik a katetert a kozepvonaltol es ilyenkor a legjobb szandek ellenere is feloldalas lesz a blokk. A ketszeri kiserletrol annyit, hogy a katetert legtobbszor vakon vezetjuk be es a fene se tudja, hogy a bor alatt 4-8 cm-rel eppen csont van-e vagy az epiduralis ter. Nagyon boldog lennek, ha minden epiduralt masodszorra meg tudnek szurni :)

sárga nyúl 2011.06.07. 18:06:26

@Szabo T: Akkor anyámnak nagy szerencséje volt, mert a bokatörésénél elsőre sikerült eltalálni, és teljes volt az érzéstelenítés. Pedig nem egy nádszál, és úgy tudom az hátrány ebben az esetben.

Valahol olvastam egy olyat, hogy fájdalom maradt vissza a betegnek a szúrás helyén. Az orvos azt válaszolta, hogy azzal nincs mit tenni. Megsérülhetett a gerince?

Szabo T 2011.06.07. 21:53:47

@sárga nyúl: Minden orvos (a gyomorszukito muteteket vegzo sebesz kivetelevel) szivesebben operal/altat sovanyabb beteget.
A "gerincerzestelenites" eleg szerencsetlen kifejezes ugyanis az erzestelenitot nem a gerincbe adjuk, hanem az azt korulvevo folyadekba (spinal) vagy pedig a folyadekor korulvevo virtualis terbe (epidural). Tehat a gerincet (gerincvelot) nem szurjuk meg. Hatfajas elofordulhat foleg hypochondereknel illetve ha egy kis ideget eltalalnak a bor alatt.

bauchi 2011.06.11. 06:34:54

@Bikli néni: Fiatal koromban én is sokat tekertem,ma már a kupak alá hiába teszek bármit,nem megy a kupak.

bauchi 2011.06.11. 06:49:49

@adamantium: Volt egy kollegám,i.ü.orvosszakértő világhíres orvosi családból származott,szegény már meghalt.Kiugrott a csaj ablakából és fájt a csuklója az esés után.Megnéztem,Benett gipsz 15 hétre.,meggyógyult.Szerencséje volt.Megjelent egy jóakarója,vazze,ezt operálni kellett volna,beijesztett,elment a Rennerhez,aki akkor nagy szakértő és színész volt,rtg,vizsgálat,majd a szententia:bizony ezt a csuklót operálni...(nagy hatásszünet) nem kell.
Egyébként mindig azt mondom,hogy a panaszkodó betegnek mindig igaza van.
Navicularetörésnél kórjelző,ha beteg a kulcslyukban nem tuggya elfordítani a kulcsot.Gratulálok a korábbi vizsgáló orvosoknak.Jól értik a szakmát.Egy rányomás a csontra(persze tudni kell,hogy az hol van és a beteg felordít.,dg.mehet.

mariablog · http://maria.blog.hu 2011.06.11. 08:00:30

@bauchi:

Miért ugrott ki a csaj ablakából? Lehet, hogy nem is csaj volt az, hanem asszon?

mariablog · http://maria.blog.hu 2011.06.11. 08:06:20

@bauchi:

Olyankor meg kell egy kicsit melegíteni, esetleg megnyálazni.

Befőttesüveg nyitót is árulnak, de az szerintem nem ollyan. Nekem is van egy szép darab, legalább negyven éves, örököltem, mert én még csak húsz vagyok, valódi bükkfa nyele van. A mostaniakat műanyagból árulják és elcsúszkál a tetején az övegnek.

bauchi 2011.06.11. 12:32:27

@mariablog: A csaj a felesége volt,aki segített neki hamarabb földet érni az elsőről.A Zápor utcában.

bauchi 2011.06.11. 12:35:37

@mariablog: A nyálazás szimpatikusnak tűnik.Jó bő nyállal,ameddig le van gallyazva.

Leroi 2011.06.11. 13:14:42

@bauchi:
Marcsika nyálazni szokta a nyelet?
Ez biztató...:P

mariablog · http://maria.blog.hu 2011.06.11. 15:24:45

@Leroi:

Irigykedsz, kicsi szívem?

Bauchival közös a sorsunk, egyikünket se csípnek itt az otthonkások :)

Leroi 2011.06.11. 15:44:22

@mariablog:
Mért talán engem igen?:)

Julcsiiiii 2016.04.18. 17:30:33

Kedves Sz. R.!
Ez a műtét vár rám is. Mesélnél róla? Sajnos nem tudom, hogy hogyan kell itt privát üzenetet írni. :(

Terencius 2016.04.19. 10:44:46

Oh boldog idők, amikor az értelem is járt erre a blogra, volt (két) moderátor is, nem úgy mint manapság, mikor többnyire frusztrált trollok dühöngenek itt.
© 2009-2015 praxis
blogszabályzat
süti beállítások módosítása