Így tanítsd bringáznia gyermeked!

2011.03.21. 11:37

2007-ben az Európai Unió országaiban mintegy 18 500 gyermek volt részese közlekedési balesetnek, közülük 1200-an életüket vesztették. Ám azt eddig senki nem foglalta össze, hogy mire figyeljünk mi, felnőttek, akiknek már nagyjából a kisujjunkban van a biztonságos biciklizés összes szabálya, mégsem biztos, hogy tudjuk a gyerek szemével is nézni az ügyet. Az ezergyerek.hu oldalon remek összefoglalót találtunk.

 


1. Kerékpárt csak bukósisakkal, térdvédővel, könyökvédővel együtt vásárolj!


Tízből kilenc gyerek nem visel bukósisakot kerékpározás közben. Tízből nyolc tragikus balesetet szenvedő gyerek életben maradt volna, ha a szülei nem engedik el bukósisak nélkül. A kezdetektől legyen természetes a gyerekek számára, hogy csak védőfelszerelésben ülnek biciklire.


2. Ha átmész piroson, a gyereked egyedül is át fog menni!


Egy gyerek nem tudja, és nem is fogja felmérni, hogy a közlekedő szülő "kreatív szabályértelmezése" miért elfogadható adott szituációban, és miért nem járhat el ő maga ugyanígy, mikor egyedül közlekedik. Legalább a gyerekkel együtt közlekedve ügyelj arra, hogy minden szabályt pontosan betarts.


3. Világítás, fényvisszaverők: adj még néhány métert az autósnak, hogy megálljon!


Az a szülő, aki kivilágított kerékpárral, fényvisszaverő ruhában engedi el biciklizni a gyerekét, 500 métert ad az autósnak, hogy észlelje a kerékpárost. Aki kivilágítatlan kerékpáros gyereket indít útnak, az abban bízhat, hogy 37 méter is elég lesz erre. A gyerek hiába tart be minden vonatkozó közlekedési szabályt, ha láthatatlan, és már csak féktávolságon belül észlelik.


4. Sosem vagy egyedül az úton!


Még a legkisebb forgalomban is vannak váratlan résztvevők: ajtót nyitó autósok, úton átszaladó gyerekek, illetve olyan járművek, amelyek vezetői a holt tér miatt nem láthatják a közeledő kerékpárost. A környező forgalomra legalább annyira kell figyelni, mint a biciklizés technikai részére!


5. Csengess, ha kell!


Nem csak az autósokra, a gyalogosokra is figyelni kell. Egy kerékpározó gyerek akkor tekinthető felkészültnek a gyalogos-bicikli viszonyban, ha időben jelzi közeledtét, meggyőződik arról, hogy észlelték, biztonságos oldaltávolságot tart, és sebességét is ennek megfelelően választja meg. A csengő nem felesleges dísz, hanem a kerékpározás biztonságát szolgáló eszköz.


6. Előbb a KRESZ, aztán a bringa!


Közlekedési lámpák, gyalog- és kerékpárutak, autós forgalommal érintett utak, útburkolati jelek rendszere: ezeket előbb meg kell tanítani, csak utána szabad ténylegesen bekapcsolódni a forgalomba. Bármilyen más közlekedési eszközt használva, autóval vagy tömegközlekedés során, illetve gyalogosan is módot találhatsz arra, hogy átadd a szabályokat és a tudnivalókat - mielőtt az első önállóan használt kerékpárt megvennétek.


7. Életmentő karjelzések


Rutinná kell válnia a kerékpáros gyerek számára, hogy mindig egyértelmű módon jelzi, hogy mi a szándéka. Amíg ezt a képességet nem sajátítja el, addig nagyobb veszélyben van, mint az irányjelző nélkül, autópályán sávot váltó autós.


8. Lámpa és napszemüveg


Van, ahol nem érdemes kompromisszumot kötni: a gyerekeknek csak a szülők által is tesztelt, megfelelően működő lámpával szabad részt venni a közlekedésben. Tűző napsütésben, a kerékpárost elvakító fényben viszont a kerékpáros szemét megfelelően védő, az észlelést semmilyen módon nem akadályozó napszemüvegre van szükség.


9. Kétféle sebesség igazán veszélyes: a túl gyors és a túl lassú


Minden szülő tudja, hogy a száguldás, az indokolatlanul nagy sebesség egyszerre fenyegeti saját gyereke és mások épségét. Ugyanilyen fontos azonban a közlekedés akadályozásának felismerése, elkerülése is. A gyereknek képesnek kell lennie arra, hogy fölismerje a forgalom ritmusát, és be is tudjon kapcsolódni abba.


10. Más úton más lesz a bicikli is


Más tempót igényel, és más veszélyeket rejt egy csúszós aszfalt, máshogy kell kerékpározni esőben, és máshogy macskakövön. Csak az a gyerek van biztonságban, aki már felügyelettel, az önálló közlekedés előtt megtapasztalta és megtanulta, hogy különböző felületeken hogyan viselkedik a járműve, hogyan képes közlekedni.

 

Forrás:babaszoba.hu

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
© 2009-2015 praxis
blogszabályzat