Az intenzív osztályon kötött ki a kislányom

2011.03.03. 06:00

Egy keddi napon elvittem a 13 éves lányomat a háziorvosához/csepeli gyerek rendelő/,mert 39,5 volt a láza,fájt a mellkasa és nehezen vette a levegőt! Közölte a drága doki,hogy no para,csak vírusfertőzés,semmi tennivaló,csak lázcsillapítás+C vitamin. Oké,gondoltam,de délutánra még nehezebben vette a levegőt.Visszavittem hát a rendelőbe,egy másik doki vizsgálta meg,persze megerősítette hogy nincs gond.

 


Nem hiszem hogy ellentmondott volna az előző diagnózisnak! Ekkor keddet írtunk! Eltelt a szerda is,de a lányom már feküdni sem tudott,mert fájt a háta is meg mindene. Gondoltam,hogy baj van,de hát 2 orvos is látta és csak vírusfertőzés,semmi gyógyszer. Csütörtökön este ügyeletet hívtam.


Tüdőgyulladás gyanú,mondta az ügyeletes doktornő,hozzátéve,hogy kérjek a háziorvostól röntgen beutalót! Másnap irány vissza a házidokihoz,hogy adjon röntgen beutalót és derítse ki mitől nem múlnak a kislány tünetei. Válasza:”anyuka semmi értelme a RTG-nek,mondom,hogy csak egy vírusfertőzés,pár nap és rendben lesz”.Kértem,hogy adja már meg azt a beutalót a RTG-re vagy utalja kórházba a gyereket.


Válasz:”a sajátomat sem küldeném kórházba". Félórás győzködés után kezemben a RTG beutaló. A RTG orvos közölte hogy irány a kórház,mert nagy a baj,de előbb vissza a háziorvoshoz a kórházi beutalóért. A kedves háziorvos még mindig ellenkezik,mondván felesleges a kórházba mennünk. Ilyenkor már igazából nem érdekelt,hogy mit mond,csak a beutalóért küzdöttem. Hozzátéve,hogy a kislányomnak még mindig nem csillapodott a láza és a fájdalma sem.


A Heim Pálba érve végül az intenzív osztályon kötöttünk ki.
Azonnali mellkascsapolás,9 dl folyadék ürült ki a mellkasából.
Diagnózis:mellhártya és tüdőgyulladás, ami a nem kezelt megfázás eredménye.


21 nap után kerültünk haza. Nem kívánom senkinek,hogy hasonlókat éljen át! Annyit szenvedett szegénykém...Tanulság:Ha 2 napnál több ideig lázas a gyerek irány a kórház.


Ja és a vírusfertőzés valójában baktériumfertőzés volt. Ugye azt mondta,hogy a saját gyerekét nem küldené kórházba. Kérdem én,otthon lecsapolta volna a mellkasát vagy mi? A kórház előtt négyszer látta az orvos,lehet,hogy azt hitte nincs jobb dolgom,mint a rendelőjében ücsörögni?

 

Van egy sztorija a magyar egészségügy helyzetéről? Megváratták, félrekezelték, megalázták, vagy ellenkezőleg, csupa jót tapasztalt? Küldje el történetét a praxisblog@yahoo.com címre, vagy használja

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

P75 2011.03.03. 12:22:37

@Bikli néni: ez ilyen tünetekkel nem egynapos tüdőgyulladás volt. És abban a posztban volt rtg, itt pedig az orvos eleve megvétózta. 1 liter folyadékot meg kell hallani a tüdőben, ez nem kérdés.

ccke 2011.03.03. 12:23:19

@SusanneF: persze, hogy nem mindegy, ezért is írtam, hogy egyénfüggő, és még hozzájön, hogy van-e más tényező, ami rontja a légzést (pl. milyen súlyos a tüdőgyulladása, asthmás-e, vagy egy súlyosan elhízott betegnek magasan van a rekesze, stb)

epres négercsók 2011.03.03. 12:24:48

@Lajos >: Most már téged se olvas senki :)

P75 2011.03.03. 12:25:33

@Bélus___: a folyadék ilyenkor a mellhártya és a tüdő között van, nem a tüdőben.

marand22 2011.03.03. 12:25:48

@ccke:
Szívburokban, ha pl. vérzés okozza, akár 150 ml keringésmegállást okoz (megakadályozza összenyomatás által a vér beáramlását a szív üregeibe, legelőször a jobb pitvarba), saját tapasztalat (szíven szúrt sérültnél). Ugyanakkor lehet a szívburokban akár 2 liter folyadék is úgy, hogy nem okoz tamponádot (a szív összenyomását), szintén saját tapasztalat tumoros betegnél, ill. autoimmun betegségekben, ahol nagyon lassan gyarapodik, ezért tud tágulni a szívburok fali lemeze.

isssti 2011.03.03. 12:26:05

@SusanneF: Pontosan erre gondoltam: az ilyen hozzáállású dokik a legveszélyesebbek és mindaddig garázdálkodnak -fölényesen a szülők pofájába röhögve-, amig a szülők ilyen birka mód asszisztálnak a dologhoz.

Hogy lehet ezt szó -és panasztétel- nélkül eltűrni?!

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.03.03. 12:28:12

Ekkora beleszarós idiótát!

Remélem átiratkoztatok másik háziorvoshoz!

Cartman (ex Cartman) 2011.03.03. 12:28:52

@Kepan:
"Tisztelet a kivételnek, de egyre több ilyen eset van és nekem ne mondja senki, hogy azért mert kevés a fizu. Volt szerencsém egy nagyon jómódú háziorvoshoz, fiatal volt és bizony rendesen megvizsgálta a beteget, de sosem fogadott el egy fillért sem. Na Őt példaként állítanám a többi elé."
Világos. Szerintem is csak az menjen (házi)orvosnak, aki jó pókerjátékos, vagy zseniálisan tőzsdézik, esetleg szimplán csak örökölt egy zsák pénzt. A gyógyítást meg csinálja hobbiból.

Elküldöm Szócskának, tuti bekerül az egészségügyi koncepcióba.

P75 2011.03.03. 12:30:48

@isssti: és erről a szülő tehet, nem a semmirekellő tapló orvos, igaz?

Leroi 2011.03.03. 12:33:00

A jó öreg egyetemi tanáraink anno elsősorban a klasszikus vizsgálómódszerek alkalmazását tanították meg, hogy Becsuánaföldön is meg tudjunk állapítani egy kórismét, ahol nem biztos, hogy az alsó szinten ott a Rtg-készülék vagy urambocsá' a CT...Az orvos, szeme, fülei de legfőképpen az agya működjön ilyenkor...
A megtekintés (inspectio), hallgatózás (auscultatio), tapintás (palpatio) kopogtatás (percussio), amikhez csak a két kis kezünk, szemünk, fülünk és nem utolsósorban a rutinunk szükséges már megállapít vagy kiszűr bizonyos kórisméket, amiket általános orvosi szinten sem illik elbaltázni.
Érdekes, hogy a pectoralphremitus megállapításánál,a mellkasra helyezett kézzel erősen, mérgesen kimondatott "harminchárom" minden nyelvben azonos, 33... :)

P75 2011.03.03. 12:33:18

@marand22: ha még egyáltalán hagyatkoznának valamire, de nem, ez itt pl megtagadta a rtg-t!

marand22 2011.03.03. 12:37:58

@Leroi:
Tactile Fremitus, known by many other names including pectoral fremitus, tactile vocal fremitus, or just vocal fremitus, is a vibration felt on the patient's chest during low frequency vocalization. Commonly, the patient is asked to repeat a phrase while the examiner feels for vibrations by placing a hand over the patient's chest or back. Phrases commonly used in English include, 'boy oh boy', 'toy boat', and 'blue balloons' (these are all diphthong phrases). 'Ninety-nine' is classically included, however, this is a misinterpretation of the original German report, in which "Neun-und-neunzig" was the low-frequency diphthong of choice. The direct English translation "Ninety-nine" is occasioned by a high-frequency vibration, not useful for the tactile fremitus test.

Pa.macska 2011.03.03. 12:39:40

háziorvosnak az megy, aki nem elég jó, hogy többre vigye pont.

(tisztelet a kivételnek, de nekem se túl sok a jó tapasztalatom)

tódór piroska 2011.03.03. 12:41:36

Sajnos, ezen nincs mit szépíteni: mmindenképpen nagyot hibázott a háziorvos, mert vagy nem vizsgálta meg a kislányt (ami tűrhetetlen), vagy nem ismerte fel a mellkasi folyadékot, ami szakmailag jelent alkalmatlanságot. Fél perces vizsgálattal rtg, CT és UH nélkül ilyen mennyiségű folyadék már biztonsággal kikopogtatható (hasonlóan, mint amikor a borosgazda kopogtatja a hordót, hogy mennyi bor van benne. Máshogy szól az üres, mármint levegővel teli, és máshogy, ha van benne bor). Abban egyetértek Káinnal, hogy a Heim Pálban nyujtott szakszerű ellátás és a kislány gyógyulása viszont örömteli dolog. Intenzívre egyébként "vizes mellhártyával" akkor szoktak kerülni, ha a mellkas csapolás komplikációjaként PTX alakul ki (levegő jut a mellkasba), ilyenkor be kell csövezni és tartósan szívni. Valószínűleg ez történt a fenti esetben is, különben nem lett volna szükség ilyen hosszú kórházi kezelésre.

tódór piroska 2011.03.03. 12:44:06

@marand22: Mo-n a "33" vagy "66" használatos.

SusanneF 2011.03.03. 12:46:00

@marxengelszleninsz: NEM LEHET itt NEVET leírni!!
A Heim Pálban hála Istennek! megkapták a megfelelő ellátást...

Bikli néni 2011.03.03. 12:51:43

@SusanneF: Ezeket a "neveket akarok" hsz-okat eleve nem is értem.
Mi van, ha leírja valaki, hogy X kórházban dr. Gipsz Jakab volt a ludas orvos?
Majd ha a névért követelőző bajban lesz, beviszik oda, ahol épp dr. Gipsz az egyetlen ügyeletes, akkor hozzávágja, hogy "Maga engem nem vizsgál meg, mert a praxisblogon olvastam egy levélben, hogy maga mekkora egy szakbarbár és inkább megyek haza megdögleni"? :)
Most túl azon, hogy nem is szabad kiírni.

orczy tér 1. 2011.03.03. 12:54:12

A fiammal pont ez történt 3 éve:((32 napot voltunk a Heim Pál intenzíven.Szopogatós cukorkát ajánlott a HO.Ha annak lehet nevezni.Hozzá teszem,a Heim Pál vizsgálatot indított ellenne,de még a mai napi itt praktizál.Nagyon kedveli a homeopátiás készítményeket,gyulladás csökkentőt és antibiotikumot nem hajlandó felírni.Egyszerűen hihetetlen ami ebben az országban folyik.

tbjárulékfizető 2011.03.03. 12:56:48

@Leroi: most már elhiszem, hogy tényleg robbanásveszélyes helyzet van az egészségügyben. Eddig is írtátok, de reméltem, hogy túlzás.
Melyik vizsgán kellett volna anno meghúzni azt a HO-t, aki hallgatózással, vagy kopogtatással nem ismer fel egy mellhártya gyulladást?
Mert remélem, az egyetemen ilyesmit tanítanak!
Szülőként és páciensként tudom, hogy a tüdőgyulladás szörcsög erősen, és produktív a köhögés, a színe alapján bakteriális,
a hörghurut sípol, a vizes mellhátya gyulladás kopogtatással kimutatható.

Eleven Ezüst 2011.03.03. 12:58:55

@Bikli néni: Ha ilyen szakbarbár Gipsz Jakabhoz kerülünk, akkor nem mindegy hol döglünk meg? :-D Ne legyen ide kiírva a neve, de a munkahelyi vezetés tudjon róla, hogy pancser.

Cartman (ex Cartman) 2011.03.03. 13:00:46

@orczy tér 1.:
"Nagyon kedveli a homeopátiás készítményeket,gyulladás csökkentőt és antibiotikumot nem hajlandó felírni."
És jósol-e székletből? Ha nem, én simán feljelenteném kuruzslásért...

bauchi 2011.03.03. 13:03:11

@ccke: Diagnosis probléma.Gyenge orvosok.
Nagyon gyenge.
Éjszaka az ügyeletből küldtem a kórházba egy hathónapos terhes kismamát,mert magas láza volt, és semmire sem ment le.Fizikálisan lényegében neg.volt.Ma fogom megkérdezni mi lett vele.Megírom az eredményt.

marxengelszleninsz 2011.03.03. 13:03:17

@Bikli néni:
Szerintem egyszerű a válasz: legalább lehetne tudni, hogy kire kell "vigyázni"..
Név nélkül ugyanis csak azt érik el az ilyen beírások, hogy az embernek ezután az összes ott dolgozó orvossal szemben kétségei támadnak, ami nem jó, mivel a sikeres orvosi kezelés alapja a bizalom.

Bikli néni 2011.03.03. 13:04:17

@Eleven Ezüst: Ha velem történne most valami felháborító eset, és azt szeretném, hogy a munkahelyi vezetés is tudjon róla, akkor ott tennék panaszt, és nem (csak) a blogra írogatnék (névtelen) leveleket.
Amúgy egy háziorvosnak ki a "munkahelyi vezetés"?

Ngelina 2011.03.03. 13:05:16

Az ilyen esetekről nem vezet listát a kamara?
Ha túl sok gyűlik össze, talán "sarlatán" minősítéssel bevonják a működési engedélyét...

Egyébként a posztoló helyében most kérném ki a kartonját az egész családnak. szabad orvosválasztás van, oda adja be az ember, ahová akarja.

Bikli néni 2011.03.03. 13:07:35

@marxengelszleninsz: Szerintem nincs olyan orvos, akiről csak jó vagy csak rossz tapasztalat van. Na jó, egy valaki, akivel szemben számos per indult, egy szülész-nőgyógyász, Kende megírta a könyvében. Na, róla annyi rémtörténet kering, meg a kollégái is utálják, hogy hozzá be se tenném a lábamat.
Ha van egy kórház, aminek a kérdéses osztályán 5 orvos dolgozik, úgy fogom fel, hogy eleve 80% az esély, hogy nem hozzá kerülök, de ha mégis, akkor sem biztos, hogy jó/rossz orvos az illető. Szerintem csak felesleges pánikkeltés lenne.

Bikli néni 2011.03.03. 13:08:38

@Ngelina: Persze, szabad orvosválasztás van. Az más kérdés, hogy az az orvos, akinek nem tartozol az ellátási körzetébe, mondhatja simán, hogy így is túl sok betege van, és nem tud vállalni, sorry.

Eleven Ezüst 2011.03.03. 13:08:58

@Bikli néni: én sem a blogra írnék az biztos.

Nem tudom ki foglalkoztatja, azt sem ki a szakmai irányítója, de kinyomoznám.

marand22 2011.03.03. 13:10:49

@tbjárulékfizető:
Azért minden nem igaz így:
1. "tüdőgyulladás szörcsög erősen"
Nem feltétlenül. Az ún. atípusos tüdőgyulladás esetén gyakorlatilag negativ a fizikális vizsgálat, mellkas rtg-en viszont látható a kiterjedt beszűrődés (pl. Legionella, Mycoplasma, Chlamydia).
2. "produktív a köhögés, a színe alapján bakteriális"
Tüdőgyulladásban jellemzően nem produktiv a köhögés (alsó légutak vannak begyulladva), ez a tünet a felső légutak (hörgők, légcső) gyulladására jellemző.
3. "a hörghurut sípol"
Meg a légúti idegentest is.
4. "a vizes mellhátya gyulladás kopogtatással kimutatható"
Ez stimmel.

El Visco Stello (törölt) 2011.03.03. 13:16:04

@orczy tér 1.: "Nagyon kedveli a homeopátiás készítményeket"

Nincs azokkal semmi gond, ha rendesen szedi az ember a gyógyszert.

Eleven Ezüst 2011.03.03. 13:16:24

@marand22: hasűri folyadékról írnál okosságot? Mikor, hogy stb..ha kérhetlek

Bikli néni 2011.03.03. 13:17:37

@marand22: És ha valaki egy ilyen blogra írt levél kopipészt változatát elküldi az ÁNTSZ-nek (nekik névvel ellátva), akkor ezt mennyire veszik ott komolyan? Hitelt adnak a panaszos szavának? Kivizsgálják az esetet? Vagy ilyen BKV-szintű magyarázatokkal leráznak?

marand22 2011.03.03. 13:18:22

@Bikli néni:
ÁNTSz, csak semmit nem csinálnak.
Apám évekig volt (ÁNTSz) szakfelügyelő az alapellátásban. Amikor bezáratott egy ügyeletet, mert nem voltak meg a minimumfeltételek (az ügyeletes orvosi táskája volt az egyetlen felszerelés konkrétan), utána néhány héttel (az ÁNTSz felsőbb szervei) újból megadták a működési engedélyt, pedig semmi nem változott. Másik példa: Pest megyében 199x évben ő volt az EGYETLEN aki szakmai és etikai okok miatt megbüntetett (pénzbüntetés) háziorvost (minősíthetetlen beszéd a beteg hozzátartozóival, az agyvérzett beteg alkoholistának történő titulálása, sorozatos szakmai hibák a beteg ellátása, irányítása során).

marxengelszleninsz 2011.03.03. 13:18:47

@Bikli néni: hát nem tudom.. ne haragudjatok, de nekem ez így akkor sem tűnik korrektnek. Jön egy beírás, aminek hatására - nagy valószínűség szerint méltatlanul - gyanúba keveredik egy egész orvoscsapat, noha elég lenne egyetlen nevet leírni, hogy tisztázódjon a helyzet.
De neem.. nevet azt nem lehet...

Bikli néni 2011.03.03. 13:21:21

@marand22: Miért nem lepődök meg :(

marand22 2011.03.03. 13:26:54

@Eleven Ezüst:
Legegyszerűbben kopogtatással vizsgálható. A beteg ülő helyzetében a folyadéknívó kikopogtatható, fekve nehezebb, mert elterül. Nagyon nagy mennyiség is elfér a hasban (volt régen betegem, akiből 1 hét alatt ismételt lebocsátások során 20 liter felett jött le, amíg shuntműtétre nem került). Megszúrni és lebocsátani a legegyszerűbb. Probléma abból szokott lenni, hogy jelentős folyadék- és fehérjevesztéssel jár, ha nem kellő óvatossággal végzik, akár keringésösszeomlással is járhat, vagy heveny veseelégtelenséget okozhat.
Okai: májbetegségek (alkohol, vírusos, autoimmun májgyulladás, májrák) okozta portalis nyomásemelkedés (ezek kapuvénák gyüjtik össze a vért a belekből, lépből), hasűri daganatok, hashártyagyulladás, bizonyos mérgezések.

Cartman (ex Cartman) 2011.03.03. 13:27:53

@marxengelszleninsz:
Az az egy meg - ha mégis a posztoló/kommentelő - tévedett*, pereljen. Aztán 2-3 év múlva esetleg kap valami jogorvoslat-félét.

*Ha jóindulatú akarok lenni. Ha rosszindulatú, akkor az exfeleség/exférj/egyéb rosszakaró a Kedves Posztoló/Kommentelő, és csak egyszerűen a bosszú vezérelte.

Reggie 2011.03.03. 13:33:57

Szerintem ezek a haziorvosok sok penzben fogadnak egymas kozott, hogy melyik hany gyereket fog megolni az adott evben....

Leroi 2011.03.03. 13:37:18

@marand22:
Ezt megköszönöm Neked, én a fenti kijelentésemet arra alapoztam, hogy beszélgettem anno egy karlsruhe-i fiatal orvoskollegával, aki elmondta, hogy ők a "dreiunddreißig"-ot szokták kimondatni...:))
Ettől lehet neunundneunzig is...:)))
/Nena: Neunundneunzig Luftballons :)/

Bikli néni 2011.03.03. 13:44:16

@Leroi: Ugye tudod, hogy az 1999-es Rechtschreibungsreform óta a ß nem használatos? :) :P

marxengelszleninsz 2011.03.03. 13:46:29

@Cartman (ex Cartman): Persze, ez is benne van a pakliban, de így viszont egy kicsit súlytalanná válik az egész történet, magyarul: semmi haszna ennek a beírásnak, mivel semmi nem változik, senki nem lett okosabb, nincs tanulság, csak a bizalmatlanság nőtt.
Tulajdonképpen mi értelme van így ezeknek a posztoknak? Komolyan kérdezem.

Leroi 2011.03.03. 13:52:20

@Bikli néni:
Igen, köszi, méltatlanul száműzték a scharfes s-t a helyesírásból...ugye, nem mindig az új a legjobb, tudjuk ezt idehaza is...
Attól én még dreißig-et írok dreissig helyett, daß-t, Paß-t, Straße-t...
Entschuldigung, Genoßin...
:))

Leroi 2011.03.03. 13:57:33

@Bikli néni:
"Diese Reform -- man sollte sie besser als ''Deform'' bezeichnen, kehrt in vielen Punkten zu Schreibweisen zurück, die schon seit hundertfünfzig und mehr Jahren veraltet sind, so z. B. bestimmte Großschreibungen. Auch die vermehrte SS-Schreibung war schon mal -- vor etwa 100 Jahren in Österreich -- verworfen worden, da sie sich nicht bewährt hatte. Sie führt zu Übergeneralisierungen, das heißt zu SS-Schreibungen an Stellen, an der nur ein einzelnes s vorgesehen ist. Das heißt, sie erhöht die Fehlerzahlen, im Gegensatz zur von den Reformern behaupteten Verringerung. Vor der Reform gab es am Wortende nur -s oder -ß, also nur zwei Möglichkeiten, nach der Reform gibt es drei, d. h. die Wahrscheinlichkeit, einen Fehler zu machen, hat sich erhöht. Die SS-Schreibung ist der Silikonbusen der Rechtschreibreform..."
- olvashatjuk egy blogbejegyzésben. Jó velős!:)))

Droidfigyelő (törölt) 2011.03.03. 14:01:55

Örülök, hogy túl vagytok rajta. Soha többé ilyen szenvedést!

@Káin:

Nagyon igaz! Bizony, ki kell emelni a Heim Pál csapatának hozzáállását, törődését és tudását! A kislányom vesemedencegyulladással töltött bent egy hetet egy félrekezelés után, és csak jót tudok mondani az ottani orvosokról és ápolókról.

@Leroi:

Ez olyannyira szó szerint igaz, hogy a saját szememmel láttam nővéreket és takarítókat dohányozni az Uzsokiban, a tüdőbetegek mellett, 1 méterre a kórtermek mellett, a folyosón. Ez akkor volt, amikor drága apámat az infarktusa után oda fektették a tüdőbetegek közé.

Bikli néni 2011.03.03. 14:04:08

@Leroi: Egyébként többnyire én is scharfes s-t szoktam írni :)

R_retard_ 2011.03.03. 14:14:38

@Káin: Ő még jól járt. Engem ugyanott tönkretettek... Úgy látszik, a Heim Pál nem mindenkinek megfelelő :(

womanestomen 2011.03.03. 14:16:22

@Bikli néni: dehonnem:)
A "scharfes es" nem helyettesíthető tetszés szerint két "esszel", hanem csak azokban a szavakban változott "ss"-szé, amelyeket az új helyesírási szabályzat elfogadott.

flea 2011.03.03. 14:17:51

Ha láza van, azzal lehet várni, de ha fáj a háta, az nagyon tüdőgyanús. Akkor addig ki nem mentem volna az ajtón, amíg rtg beutalót nem ad.

mérien 2011.03.03. 14:25:45

@Leroi: Ahogy egy korábbi politikusunk (rendszerváltás ideje) szavait szó szerint idézendő: "Nem elég, hogy nyakig ülünk a xarban, még lötyögtetik is.":(

SusanneF 2011.03.03. 14:27:11

Majd 1x talán....megérjük,hogy az alkalmatlan orvost-a saját becsdületük érdekében!kiközösítik a többiek.
Addig meg....marad a bizakodás,és ők pedig meg is érdemlik,hogy gyanakodjon mindenki,ha annyira védik a mundér becsületét.

Öregnővér 2011.03.03. 14:30:55

@Bikli néni:

tavaly 09.23-ig az EBF feladata volt.
Aztán megszüntették. lehet csemegézni: ebf.hu "határozattal lezárt ügyeink"
Most az ÁNTSZ kapta meg ezt a feladatot.
Nem értenek hozzá. Nem ismerik a jogszabályokat.

mérien 2011.03.03. 14:40:21

@flea: Azért a legtöbben még mindig elfogadjuk az orvos szavát,
A korábbi háziorvosomhoz egy hét tarkófájdalom után elmentem, hogy bizony télen meleg szobában nyitott ablaknál huzatot kapott, s nem jöttem volna, ha javult volna. De most itt vagyok, mondjon valamit. Mindenféle kérdést feltett, válaszolgattam is, hogy nincs lázam, nem szédülök, nem hányok, nincs kettős látásom, egyszerűen csak fáj, nem mozog, csak korlátozottan. Ezt követően közölte, hogy a beutalójával menjek be a legközelebbi kórházba, mert vagy agyhártyagyulladásom van, vagy agyvérzésem. Én persze ugrottam.
Bexartam, férjemnek szóltam, hazajött értem, mentünk. A kórházban megkérdezték: "Nem mondta a doktor úr, hogy miért írta ezt a hülyeséget?" Nagyon kínos volt a megnyugvás ellenére is.
Ez a másik véglet, de ez se túl nyerő. A vérnyomásom addigra az egekig ugrott, mondtam, ne csodálják,
Azonnal háziorvost váltottam, aki ragyogó! Neki tényleg minden szava "szent". Mindenkinek ilyen orvost kívánok, ha már kell.

Leroi 2011.03.03. 15:03:44

@mérien:
Ajaj, ez durva lehetett.
Egy ennyi energiával mondhatott volna
szájpenészt vagy körömágygyulladást is...:(((
Legalább nem rémiszt halálra...

Leroi 2011.03.03. 15:06:33

@mérien:
A meningitis és a subarachnoidealis vérzés okoz ugyan tarkófájdalmat (kötöttséggel), de egy hét után kezeletlenül egészen más a beteg...fekvése, szóval nincs olyan állapotban, hogy ilyen békésen el lehessen vele diskurálgatni.:(

Cartman (ex Cartman) 2011.03.03. 15:09:00

@marxengelszleninsz:
Tulajdonképpen mi értelme van az életnek? Komolyan kérdezem. :)

És tényleg komolyan:
1. Általános képet kaphatsz azért az egészségügyről. A sok eset összeáll egy rendszerré. Kiderül, hogy miért fáradt, rossz kedvű, kiégett az orvos (nem feltétlenül az elmaradt hálapénz miatt), és az is, hogy nem mindig ő a hülye... :)
2. Konkrét egészségügyi ismereteket szerezhetsz.
3. És közben még jól is szórakozol! :)

mérien 2011.03.03. 15:27:48

@Leroi:
:)
Közben utólag azon is elgondolkodtam, hogy ha netán agyvérzésem lett volna, akkor nem mentőnek kellett volna bevinnie?
Bár ezt nem tudom, hiszen lehet, hogy ha egyhetes ártalmatlan agyvérzéses vagyok:), akkor semmi indok erre.

jágör68 2011.03.03. 15:47:32

Ez igazából, bárkivel, bárhol, bármikor megtörténhet.
Ez a H1N1- nek keresztelt influenza- A szubtípus (asszem)- még életerős, fiatal 130 kilós kétajtós szekrényeket is képes volt megölni.
Vírusölő szerek nemigazán vannak és a posztoló is beláthatja, ha minden 39 fokos lázas gyereket intenzívre vennénk, ölég hamar megtelne minden kórház.
Szóval dacára a XXI. századnak még mindig nem tudunk mindenkit megmenteni.

Leroi 2011.03.03. 15:47:53

@mérien:
Komoly tünetekkel jár egy agyvérzés,
ha megtréfálni akart, akkor is felelőtlenség volt, mert annyira rádijesztett, hogy a vérnyomásod bánta, ha pedig komolyan beszélt, akkor tényleg gondoskodnia kellett volna a mielőbbi szállításról. Ha meningitist kórismézett, ha tévesen is, öngólt lőtt, mert azt az ÁNTSZ-nek jelentenie kell és nem is akármilyen szállítás szükséges hozzá.
Az a borzasztó, hogy felelős emberek nem ügyelnek arra, hogy szavuknak súlya van, szóval nem mindegy, mit és hogyan mondunk a bennünk bízó betegnek.

Leroi 2011.03.03. 15:49:29

@bubbii:
Akkor "aztakeservesszűzmáriáját"-ozzunk egyet?:))
Vagy milyen Máriát?:)

mérien 2011.03.03. 16:00:47

@Leroi: Köszi a tájékoztatást, a korrekt gondolatokat.

Leroi 2011.03.03. 16:50:13

@mérien:
Én is köszi a bizalmat!...

Ugyandehogy (törölt) 2011.03.03. 17:17:50

@Cartman (ex Cartman): nyilván, hiszen egy hozzáértő birkaveséből jósol.

tbjárulékfizető 2011.03.03. 18:58:11

@marand22: a nagyját azért eltaláltam.
Tüdőgyulladása volt, bakteriális, nem A típusú.
Fájt a háta és zihált, lázas volt.
Kopogtatásnál valaminek gyanúsnak kellett volna lennie, hátfájás és hol kongó, hol tompa hangok: Mellhártya gyulladás. És én nem vagyok háziorvos.

Leroi 2011.03.03. 19:07:33

A mellhártyagyulladásnak jellegzetes, horzsoló-dörzsölő jellegű hallgatózási lelete van, mintha két szövetdarabot egymáson végighúznának.
Más a kopogtatási hang is, főleg ha fölös folyadékgyülem van a pleuralemezek közt.
Így utólag könnyű okosnak lenni, de azért egy gyerek egészégének sorsa többszörös vörös felkiáltójel egy orvos számára.

TamásD 2011.03.03. 20:17:23

@tbjárulékfizető: Mivel olyan sok helyen olvasom, látom a TV-ben hadd kérdezzem meg tőled, mi az az A típusú tüdőgyulladás?

Mielőtt nagyon gondolkozni kezdenél, elmondom, nincs olyan, se B, se C.

Egyszer valaki nagyokos az angol "atypical" vagy atípusos tüdőgyulladást fordította A típusúnak, és onnantól megragadt a médiában...

P75 2011.03.03. 20:48:28

@TamásD: de milyen sokan használják tévesen az atípusos helyett az A-típusút...

@jágör68: azért egy rtg beutalót adhatott volna, mielőtt úgy dönt, hogy itt az orvostudomány vége...

tbjárulékfizető 2011.03.03. 20:54:51

@TamásD: ha ennyi helyen olvasod a helytelen használatot, miért tőlem kérdezed? De értem a célzást. Tehát igen, atipusos, de az ember felületes és így ragadt meg.

adamantium 2011.03.03. 21:00:48

@El Visco Stello: hol bugyborékol az a liter víz? a folyadék a mellhártyák között volt, nem a tüdőben, hogy levegővel keveredjen. ez a kórkép tompulatot okoz nem bugyborékolást hallgatózás és kopogtatás során

adamantium 2011.03.03. 21:26:38

egyébként nem tudom miért kell beutaló a háziorvostól, sürgősségi ellátásra? az a szakrendelőkbe kell(ene) de jellemzően nincs a betegek legalább 80%-ának. egyébként a bakteriális jellegű légúti fertőzés ritkán primér, általában felülfertőz egy vírusos fertőzést.
egyébként ekkora mennyiségnél megfontolandó inkább a mellkascsövezés, sokkal biztosabb eredményt ad, bár belgyógyászok nem szeretik.
egyébként legyek már én aki a szülőben is találok kivetnivalót:
kedden mondták neki, hogy valószínűleg vírusfertőzés és tüneti kezelés javasolt, ehhez képest csütörtök estig várt, hogy ügyeletet hívjon, majd megvárta a pénteket is, hogy elmenjen a háziorvosához, úgy, hogy a tünetek nem javultak. szal elhiszem én. hogy bízik a háziorvosában de én azért kicsit hamarabb ellátogattam volna egy kórházi ügyeletre a gyerekkel, mert hát elvégre ha két megbízható ember mondja, hogy ugorjak a kútba még saját magam is elgondolkodom rajta, hogy biztos, hogy jó ötlet-e?

rikavagyok 2011.03.03. 22:37:32

@Bikli néni: @Káin: Köszi, megvagyok... csak épp kicsit összeszaladt a meló. (másik osztály, másik világ. Majd kialakul...)

ON: sz.v.sz. majd 1 lityó féloldali! mellkasi folyadékot a harmadéveseim is meg szoknak találni. Nem mindig jönnek rá, hogy mi az, de hogy az egyik oldalt tenyérnyivel följebb kezdődik a légzési hang, azért az feltűnő.

@tbjárulékfizető: Az a mellkasi folyadék. A mezitlábas mellhártyagyuszi zörög meg nyikorog.

Nem én vagyok, hanem én 2011.03.03. 22:52:48

@rikavagyok:
Neked vannak 3-ad eveseid?... Mazlista... :)

Nem én vagyok, hanem én 2011.03.03. 23:10:06

De amugy vegre egy poszt, ami szol is valamirol a sok terhes vagyok, de poszen neztek ram, szultem, de poszen neztek ram, szoptatok, de poszen neztek ram... stb... utan. Kicsit unalmas volt mar...

rikavagyok 2011.03.03. 23:19:51

@miklos.rabai:
Tavaly voltak. Meg szigorlók is. Hihetetlen buzgómócsing egy banda.;)

Nem én vagyok, hanem én 2011.03.03. 23:21:46

@rikavagyok:
Miert nem zavartad el oket a strandra? Vagy szaunaba?... :)

rikavagyok 2011.03.03. 23:30:12

@miklos.rabai: Próbálkoztam én mindennel, épp csak nem vertem őket. Szerintem egyszerűen jobbnak találták a klímát, mint kinn, és bevárták, míg kicsit hűl az idő. ;)
Mondjuk engem se volt egyszerű hazaküldeni anno. Egyedül a sebészet gyaxi volt olyan, hogy minden adandó alkalommal lógtam.

Nem én vagyok, hanem én 2011.03.03. 23:47:06

@rikavagyok:
Hat anno engem is erdekelt sokminden. Mondjuk a nogyogy es a gyerek pont nem... Mindig fejhangon sirnak... Ah... :)
Amugy, csak nem megint ugyelsz?

rikavagyok 2011.03.04. 07:09:07

@miklos.rabai: Kivételesen épp sehol sem.
Kölköket imádom, mint minden éppelméjű huszonéves nőszemély. Cserébe a gyerekgyakon 1 évig, csak ún. "érdekes", a gyakorlatban halálraítélt kölyköket mutogatott, a burn out sy-s gyakvezem... nem kicsit utáltam. Aztán 6.évben a gyerekfertőzőn helyretették a lelkem....

Nem én vagyok, hanem én 2011.03.04. 07:19:20

@rikavagyok:
Áh, nekem egy Down kóros 13 éves kiscsaj volt a mélypont (frankó szívzöreje volt), aki, miközben hallgattam a szívét, felajánlotta, hogy szopjam le, majd bájosan megsimogatta az arcom... 5 percig bőgtem és röhögtem egyszerre utána... Félelmetes volt...

Na, de akkor remélem jól aludtál...
Mit kérsz reggelire, van sonka, meg pirítós, de ha szeretnéd, sütök tojást. Teát kérsz, vagy narancs levet?... :)

Mágia 2011.03.04. 08:27:22

@adamantium:

"egyébként legyek már én aki a szülőben is találok kivetnivalót: kedden mondták neki, hogy valószínűleg vírusfertőzés és tüneti kezelés javasolt, ehhez képest csütörtök estig várt, hogy ügyeletet hívjon, majd megvárta a pénteket is, hogy elmenjen a háziorvosához, úgy, hogy a tünetek nem javultak."

Igen.

Nekem az is hiányzik a történetből, hogy mi volt az előzménye annak a keddi napnak, amikor a gyereknek már 39,5 volt a láza, fájt a mellkasa és nehezen vette a levegőt...

Nehéz bármiről véleményt mondani, ha a posztban nincs benne a teljes történet, csak részletek vannak.

Dr.laikus PhD 2011.03.04. 10:31:01

@adamantium:

Hogy nektek semmi nem jó! :)

Minek ügyeletre menni lázcsillapítás kell csak, mellkasfájdalom nem ügy egy gyereknél az "csak hörghurut"
Feltartjátok a gyógyító munkát és költitek a közös kasszát a felesleges konzíliummal.

Most akkor mit kell csinálni?
Mindenképpen hülyék vagyunk. Ez biztos laikusként.

Én is kb. azt tapasztaltam a gyerekeimnél, hogy jól megtanultam őket, aztán csak egyszer fordult elő, hogy az asztmáját 2 évig antibiotikummal kezelte egy a gyerekorvos. Váltottunk, de....

Néha jobb az ösztönünket használni és a saját tudatlan tapasztalatunkat, mert többe kerültünk így, mint egy esetleges felesleges konzíliummal:))

tbjárulékfizető 2011.03.04. 10:58:53

@rikavagyok: nem tudom, mire válaszoltál.
De mivel sok minden elhangzott eddig, foglaljuk már össze:
Hörghurut: szörtyög,súrlódó hangok is vannak, ahogy a folyadék a hörgőknél mozog, idővel felszakad, produktív köhögés, vírus esetén fehér, baktériumnál színes.
Tüdőgyulladás: gyengeség, nagy láz. légszomj, hallható hangja ( szörtyögés pl.) nincs. Később bő köhögés, antibiotikumra gyógyul, vagy ha elhanyagolt első napokban szteroid is kell.
A száraz mellhártya erősen fáj, súrlódó hangok, légszomj, magas láz.
Vizes mellhártya:kopogtatással észlelhető, láz, légszomj.
PTX: röntgen nélkül nem tudom, hogy ismerhető fel, sürgős ellátást igényel, géppel szívják a tüdő és a mellhártya közötti területet, a beteg szorgalmasan fújja a kesztyűt, hogy a tüdő felfújódjon és a hártya kitapadjon.
Ennyit tudok.Egy szülő ebből mit vehet észre?

Laliath 2011.03.04. 13:06:12

@Máгia:
Sokféle előzménye lehetett annak a keddnek. Anno az én esetemben úgy indult, hogy reggel kutya bajom sem volt, délre enyhe hőemelkedés. Estére lett lázam, meg kicsit nehezebben vettem a levegőt. Még aznap éjjel 10-kor anyám taxival vitt a kórházba, ahol hamarabb kerültem az intenzívre, mint hogy kitöltötték volna a papírokat.
Mindkét oldalt jócskán volt bennem víz, napokig stabilan csövezve voltam, mert a szimpla csapolás nem segített. (Volt még egy kósza tályogom is, mellesleg.)
Másfél hónapig laktam a kórházat, hetekig 24 órás infúzión (aminek egy részét magamnak köszönhetem).
Gyorsan is jöhet sajnos az ilyesmi :(

WAdam 2011.03.04. 13:45:03

Én megvonnám a gyerek HO-któl a PHD-t. Egy OKJ-s vizsga után én is tudnék felírni antibiotikumot, beutalót meg igazolást. Ez nem munka.

Mágia 2011.03.04. 13:54:01

@WAdam:

Ezt azért ne terjeszd széles körben.

Volt már olyan kormányzati elképzelés ebben az országban, hogy nem baj, ha nincs elég szakképzett nővér a kórházakban, ott van az a rengeteg iskolázatlan munkanélküli, csak be kell terelni őket egy közmunka program keretében az üres helyekre, legalább megdolgoznak a segélyért, amit kapnak.

Ráadásul a közmunkások havi huszonvalahányezerért molyolnának a betegekkel, míg a nővérek négyszer akkora bérköltséggel dolgoznak.

WAdam 2011.03.04. 13:56:02

@Máгia:
Azért a kórház nagyon más tészta. :) Én csak arra akartam rávilágítani, hogy hiába az 5 + x év orvosi egyetem, a gyerek HO-k mást sem csinálnak, csak antibiotikumokat írnak fel ész nélkül és igazolásokat gyártanak.

Dr.laikus PhD 2011.03.04. 14:42:43

@WAdam:

Egy csudát!
Némelyik közepes orvos és van közöttük sok-sok jó.
Sőt még azt is megkockáztatom, hogy a gyerekek sem egyformák és ami az egyiknél tisztán diagnosztizálható a másiknál rendhagyó tüneteket mutat.
Attól is függ mennyi gyakorlata van és bármily furcsa is, mennyi különleges diagnózissal találkozott.

Igazolás gyártást nem értem. Az kell a gyereknek, ha nem megy isibe.
A miénk még azt is megtette, ha a gyerek kimerült, velem egyeztetve két napot igazolt, hogy kipihenhesse magát.

isssti 2011.03.04. 16:46:54

@P75: Igen, sajnos egy orvos nem fog önkritikát gyakorolni, mindaddig, amig rá nem kényszeritjük.
Aki egy ilyen esetet panasztétel nélkül hagy, az vastagon felelős, az ilyen orvosok további ténykedéséért -asszem ezt nem nehéz belátni...

rikavagyok 2011.03.04. 17:13:11

@WAdam:
Nem kell PhD. Szakvizsga köll.
Amúgy hajrá, megnézném a mosolyodat a 60. beteg után...

rikavagyok 2011.03.04. 17:16:29

@tbjárulékfizető:
PTX-et hallod, 1, csökkent azon az oldalon a légzési hang, 2, más (dobos) a kopogtatási hang. Meg fáj, meg nem kap levegőt.
Egyébként nem minden esetben kell becsövezni: ha csak egy kicsi légsáv van, várnak vele.

adamantium 2011.03.04. 17:19:22

@WAdam: szerintem magyarországon 10 nél kevesebb gyerek háziorvosnak van PhD-ja, amit nem is lehet megvonni elvégre egy tudományos titulus, max plágium per esetén vonják be. még egy malpraxis per esetén sem veszted el, akkor sem ha mondjuk eltiltanak az orvosi hivatás gyakorlásától örökre.

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2011.03.04. 22:19:35

Végigolvastam, kommentestük, és csak (stílszerűen) kapkodok itt levegő után...

Örülök, hogy a Heim Pálban rendbehozták a gyereket. A többire egyszerűen nem találok szavakat, a tárgyi kifogásokat a többiek összefoglalták, @ccke: kiselőadását én is hálásan köszönöm.

@Dr.laikus PhD: "aztán csak egyszer fordult elő, hogy az asztmáját 2 évig antibiotikummal kezelte egy a gyerekorvos." Nekem szerencsém volt, az én allergiámat csak augusztus végétől október közepéig nyomta antibiotikumokkal két belgyógyász.

Két körülmény miatt fogtunk aztán gyanút: 1. kaptam kontaktlencsét, és egyik napról a másikra kitisztult a gyulladt-eldugult könnycsatornám (kontaktlencse-folyadék nedvesít, fertőtlenít, jobban mint a szemcsepp ;-), a kontaktlencse meg közben fogja a virágport) 2. októberben a hűvös idővel egyszerre én nem még rosszabbul lettem, hanem váratlanul jobban.

Pár év szezonális Zyrtec, és aztán kinőttem a problémát.

Dr.laikus PhD 2011.03.05. 02:15:18

@Felicitasz:

Kamaszkorban kapta volna az első szteroidos puffot. Elolvasta, majd közölte, hogy ő inkább nem lesz többet asztmás, hanem férfi.
És lőn, soha több roham.
Ha megfázik akkor még hallhatóan sípol, zizeg, de kis emlékező koncentrálás, ACC és a náthával együtt múlik.

A parlagfű viszont őt is utolérte, még "csak" rhinitis. Erre viszont semmi elhatározás nem működik csak a határátlépés. ;-)
© 2009-2015 praxis
blogszabályzat
süti beállítások módosítása