Törődjünk bele,szellemi fogyatékos marad.

2011.02.02. 06:00

A mi esetünk még 2007 szeptemberében volt, édesanyámon (56 éves volt akkor) furcsa dolgokat vettünk észre. Elkezdett egy mondatot mondani és nem fejezte be, de értetlenül nézett ránk, hogy miért nem értjük! Tárgyakat ejtett el, meg olyan fura volt.Elmentünk vele a háziorvoshoz aki a sürgősségire küldött bennünket agyi infarktus gyanújával. Megvizsgálta az orvos és azt mondta: nincs itt gond, kap egy kis infúziót és benn marad egy éjszakát. Az egy éjszakából aztán 3 lett, de továbbra is azt mondta nincs baj, majd küldjük CT-re, csak most nem jó a gép, de ne aggódjunk! Mondtuk neki, hogy inkább elvisszük mi Kerepesre vagy bárhova, de csináljanak valamit. Nyugodjunk meg nincs gond, megvizsgálta a főorvosasszony is. Mondtuk neki, hogy mi mit tapasztaltunk erre ő ránk förmedt, hogy nem minket (nővérem+én) kérdezett.

 


Harmadik napja volt benn a kórházba amikor elkészült a CT ott kiderült, hogy valami elváltozás van az agyában, de nem lehet tudni mitől! Előzőleg elmondtuk, hogy anyukámnak magas a vérnyomása gyógyszert szed rá. Majd még küldik MR vizsgálatra, ha találnak megfelelő időt, akkor is mondtuk, hogy saját költségen elvisszük mi bárhová, csak mondják meg hova.Ismételten a válasz nem szükséges.( pedig adtunk neki a semmire 10e forintot).


Negyedik nap reggel megyünk látogatni, szegény édesanyám nem mozdul a jobb oldala teljesen lebénult, a bokáján éktelen kék folt (talán elesett és kibicsaklott). Akkor már volt időpont szirénázva vitte a mentő Pestre MR-re. Mégis csak nagy volt a baj, de szerintem a jelekből az orvosoknak tudni kellett volna, hogy ez STROKE, merthogy én 29évesen nem tudtam...


Akkor se mondtak semmit amikor megjött az eredmény, csak hogy egy nagy terület bevérzett. 1 hét múlva lekerült a rehabra onnan az intenzívre! Az ápolók nagyon készségesek voltak (kivéve az intenzíven) amikor szóltam, hogy nem csöpög az infúzió, majd jönnek jöttek egy óra múlva, és még jó hogy nem csöpögött, karikára volt hajolva a tű.


Sok kellemetlenség ért még bennünket az ott töltött 2 hónap alatt, de nem adtuk fel. Pedig a rehab főorvosa megbízott bennünket, hogy törődjünk bele anyu állapotába, mert fekvő, mozgásképtelen szellemi fogyatékos marad. Nincs miért küzdeni, nem működik együtt velük a beteg. Mi ültettük álltattuk pelenkáztuk etettük fürdettük. Mondtam a kedves főorvos úrnak, hogy küldje föl a rehabilitációs intézetbe legalább csak mondjanak vélemény. Nincs értelme, mert úgyis visszaküldik, de akkor is próbáljuk meg kértem.


Fölkerült az OORI-ba és csodák csodájára 3 nap telt csak el és tőből mozdította a lábát. Másfél hónap után úgy jött anyukám haza, hogy járókerettel tudott menni. Igaz a beszéde azóta se lett jobb, de kis segítséggel ellátja magát, öltözik mosogat sétál. Velünk van.

 

 

Van egy sztorija a magyar egészségügy helyzetéről? Megváratták, félrekezelték, megalázták, vagy ellenkezőleg, csupa jót tapasztalt? Küldje el történetét a praxisblog@yahoo.com címre, vagy használja

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Leroi 2011.02.02. 07:16:47

Itt felmerülnek definícióbeli problémák az eset kapcsán...
A szellemi fogyatékosság (retardatio mentalis) alatt többnyire veleszületett szellemi fejlődésben való elmaradottság értendő.
Ami a jelen posztban szereplő beteget illeti, legfeljebb dementálódásról (elbutulásról) beszélhetünk...
Nem egészen mindegy, sőt egyáltalán nem.
DE...
Itt egészen másról volt szó, nevezetesen a domináns agyfélteke (legtöbb embernél a bal) agyi történéséről, amely az ún. Broca-központot érintve beszédnehezítettséget majd beszédképtelenséget (motoros aphasiat) okozott amellett, hogy a jobb testfél lebénult. A kezdeti, ún. TIA-ra utaló tünetek (Tranziens Ischaemias Attack)
jelentkezését a háziorvosnak fel kellett volna ismerni...:(

Leroi 2011.02.02. 07:30:14

Sőt, ezen esetben ún. sensomotoros (Wernicke-Broca) aphasiáról beszélünk, lévén, hogy a beteg a hozzá intézett kérdéseket nem értette meg, tehát a beszédmegértés központja (operacularis, supramarginalis terület) is sérült.
Innen ered a kooperációs képtelenség.
Szó sincs dementálódásról, a tünetek oka a bal féltekei agylágyulás.
Az más kérdés, hogy a hasonló betegek súlyos, sokszor irreverzibilis rokkantaknak tekinthetők.

Mária 2011.02.02. 08:00:10

Nekem hiányzik a poszt elejéről, hogy az említett "furcsa dolgokat" mennyi idő alatt észlelték a családtagok? Mennyi ideig vártak az ELSŐ furcsa dolog észlelésétől addig, amíg orvoshoz fordultak?

Tehát konkrétan az nem világos, hogy DRÁMAI volt a változás, vagy eltelt valamennyi idő, hetek, vagy több idő is esetleg, amíg a család - senkit nem akarok bántani, de nem találok rá jobb szót - "elhessegette" magától a gyanút, hogy baj van, és bízva a javulásban, nem fordultak orvoshoz?

tbjárulékfizető 2011.02.02. 08:15:43

Kerepesen, a neurológiám kint van a falon egy poszter, ami a laikusoknak ( értsd. hozzátartozók) elmagyarázza, hogy milyen tünetek esetén kell strokra gondolni.
A fenti tünetek is köztük vannak.
A HO-nál nincs ilyen?

tbjárulékfizető 2011.02.02. 08:18:41

A HO küldte be a beteget, felületesen olvastam. Akkor a többit nem értem.
Tudni kéne, hová került, mert a kerepesi SBO szerintem jól működik.

SusanneF 2011.02.02. 08:40:11

Az ég óvjon mindenkit attól,hogy teljesen magatehetetlen,kiszolgáltatott legyen!
Ha mégis,kerüljön olyan helyre,ahol emberként bánnak vele-megetetik,megitatják,megfürdetik,stb.
Kis hazánkban még nem ez az általános!
Sajnos,a hozzátartozókat sem mindig és mindenhol veszik komolyan...!
Az ember pedig tehetetlen,csak azt látja,hogy a szeretett családtagja szenved-és nem tud sokat tenni...!
Nekünk szerencsénk volt,édesanyámat a Máltai szeretet kórházban tényleg szeretettel,és becsülettel látták el...
Sajnos-tisztelet a kivételnek!-nagyon kevés krónikus belo. és hasonló helyeken csak azt teszik amit nagyon muszáj,és azt sem úgy,mintha az ő családtagjuk lenne....!!!
Hogy van most a posztoló anyukája?
Még mindíg nem mondható öregnek...

2011.02.02. 09:13:03

@Leroi: Igen, az utolsó mondatod nekem is feltűnt! A háziorvosról a következő derül ki: "Elmentünk vele a háziorvoshoz aki a sürgősségire küldött bennünket agyi infarktus gyanújával." Jó kérdés, hogy ez az információ eljutott-e a kórháziakhoz, és ha igen, vajon miért kellett egy ilyen tortúrát (eljátszani ezt a "nincs is baj" dolgot) végigszenvednie a páciensnek.

Káin 2011.02.02. 09:46:41

Egy magatehetetlen hozzátartozó mindig sok törődést igényel, nem egyszerű feladat még egy családon belül sem az ellátása. Nem szabad megöregedni, mondotta volt mindig nagymamám és igaza volt.

Nem én vagyok, hanem én 2011.02.02. 10:06:14

Mai kérdés (kicsit nehéz): tudjátok-e ki volt az első diagnosztizált Broca aphasias beteg?... :)

Itt látható az agya:

www.nature.com/nrn/journal/v5/n10/images/nrn1521-f1.jpg

Igen, jól látjátok, az a szifilisz pusztította lyuk a bal homloklebenyben vezetett az aphasiahoz.

Nem én vagyok, hanem én 2011.02.02. 10:07:40

@miklos.rabai:
Persze, ezt nem kell tudni, de azért érdekességnek nem rossz... :)

Nem én vagyok, hanem én 2011.02.02. 10:13:48

@miklos.rabai:
Na, ezt jól elszúrtam... :)
Második kérdés: ki látja, mit írtam rosszul?... :)

Mária 2011.02.02. 10:28:15

@miklos.rabai:

His first patient in the Bicêtre Hospital was Leborgne, nicknamed "Tan" due to his inability to clearly speak any words other than "tan".

Nem én vagyok, hanem én 2011.02.02. 10:33:36

@Mária:
És a nyertes: Mária... :)
Hát igen, a Tan beteg...
Csak annyit tudott mondani, hogy tan, vagy tan-tan, esetleg tantantantan... :)

Mária 2011.02.02. 10:37:35

@miklos.rabai:

Ha belegondolok, Lázár Ervin egyik mesehősének, egy medvének hasonló tünetei voltak...

Leroi 2011.02.02. 10:46:03

@Mária:
Aphasia és perseveratio (szóismétlés)...
Nagyon életízűek a Lázár Ervin meséi...

Leroi 2011.02.02. 10:50:02

@miklos.rabai:
A képen a neurosyphilis a 44 és 45-ös Brodmann-mezőt roncsolta, telibetalálta a Broca-központot...

rikavagyok 2011.02.02. 10:50:08

Az a baj ezekkel a neurológiai tünetekkel, hogy erősen fluktuálnak. A háziorvos/család még látja, a kórházban már nem látják- Aztán esetleg újra jön, újra megy. Ezzel nem is lenne probléma, ha az ellátók megbíznának egymásban, de bizonyos helyeken ez sajnos nincs így. Így a "hiszem, ha látom" policy marad.

Ráadásul, ez nem egy egyszerű, egyenesvonalú sztori:
Ugye stroke-ból 2 alaptípus van: vérzéses, és ischaemiás.Az első egyértelmű,az utóbbi azt jelenti, hogy valami miatt egy ér bedugul, az ellátott terület nem jut oxigénhez. Ez a valami lehet embólia (valami odasodródott), lehet trombózis. A fluktuáló tünetek inkább az ischaemiás stroke-ra jellemzőek.
A történetben bemegy a középkorú nőbeteg bizonytalan neurológiai tünetekkel (beszédzavar/zavartság, motoros ügyetlenség). Meg CT-zik, amni látnak VALAMIT, ami nem volt egyértelmű, így MR-re gondolják továbbküldeni. Számomra ez a kulcsmondat.
Ami biztos, hogy AKKOR MÉG nem volt vérzés a fejében, ugyanis az ordítana a CT-ről... (szószerint világít), de nincs egyértelmű ischaemiás stroke-ra utaló jel se, bár az már nem mindig olyan halálosan egyértelmű ( kicsit úgy fest, mintha lyukas lenne ott a szövet). A magam esze alapján két dolog merül fel: a, valamilyen demyelinisatios kórképet kerestek (valami eszi az idegrostok borítását) b, daganatot. (látszik is a CT-n, meg nem is)
Keresglnek, kapirgálnak (Családot nem tájékoztatják halálra).
A 4. nap történik valami... hogy elesett ezért beverte a fejét, vagy rosszul lett és emiatt elesett, nem tudni, de mindenesetre utána féloldala béna és nem tud beszélni.
Az orvosok megijednek (Úristen, ez ilyen gyorsan progrediál???), gyorsan MRI. Az pedig leír egy nagy vérzést, összhangban a neurológiai tünetekkel, ám a sztori szempontjából némileg meglepően.
Az sem egyértelmű, hogy hogyan került oda: lehet ez agyálllományon kívüli koponyaűri vérzés, de lehet agyállományi vérzés, ami ritkán, de szintén előfordulhat traumától, de lehet egy ér megrepedésétől is (hypertoniás), illetve lehet hogy a korábbi valami a CT-n mégiscsak egy stroke nyoma volt, amire most "rávérzett". Jó lenne tudni hol volt ez a vérzés...
Illetve további egy hét után már a rehabon történik még valami, ami miatt az intenzívre kerül vissza. (újra vérzett?)
Az én belgyógyász agyamban így áll össze ez a sztori. Radiológus meg majd kijavít CT- és MRológiából :)

Amit a beteg további sorsa érdekében nagyon fontos lenne tudni: Honnét vérezgetett, ill nincs-e valami érfejlődési rendellenessége, ami miatt ez ismétlődhet. Így javasolnám a családnak, hogy ha eddig ilyen irányban nem volt vizsgálva, akkor szvsz érdemes lenne.

Irise 2011.02.02. 10:55:29

Szal,ha jol ertem:
Haziorvos bekuldte agyi infarktus gyanuval a hosszabb ido ota szakaszosan TIA-zo beteget. (Mert ha jol ertettem nem egybefuggo tunetei voltak,hanem ujra - es ujra elojottek. Jol ertem? Lehet,hogy nem,javitsatok ki,meg csak egy kavet ittam.)
SBO-n benntartottak, eszkozhiany miatt nem csinaltak neki CT-t (de TIA alatt nem is kell surgosen,csak stroke-alatt),amikor ugy lattak,hogy mostmar stroke,akkor atvittek CT-re,meglattak,hogy je, tenyleg verzik, nyilvan idegsebeszeti beavatkozast nem igenyelt, de nem tartottak rehabilitaciora alkalmasnak a beteget valamilyen okbol.

Bar a "karikara hajolt tu" nagyon tetszett, biztos Urea Geller neninek hivtam volna szegeny beteget,ha tenyleg sikerul karikara hajlitania magaban egy tut.

A masik kerdes,hogy mit lehet tenni ezalatt a beteggel.
Hat,amikor TIAzik,akkor szerintem konkretan semmit,amikor komplettalodik a stroke,akkor lehet trombolizist csinalni,ha nem verzik, de a beteg verzett. Lehet meg K vitamint, FFP-t adni,ha warfarinon van a beteg,egyebkent tul sokat nem lehet tenni.
Leroi lehetett volna meg valamit tenni? (Mert en nyilvan csak azokat a dolgokat tudom,amiket a surgossegin csinalunk, azokat nem,amit hosszu tavon.)

tbjárulékfizető 2011.02.02. 11:02:10

@rikavagyok: meg azt is jó lenne tudni, hogy a beteg nem cukorbeteg-e és kap-e vérhigítót is a gyógyszer mellé, mert bizonyos cukorgyógyszer ( ilyen volt a hugomé pl.és ezt az EU-ban kivonták, nálunk még nem)) elindíthatja a leírt folyamatot.
Először félrebeszélt, ezt vizsgálták a neurológián, CT és egyéb vizsgálatok, de nem találtak semmi érdemlegest, aztán egyszer otthon félrebeszélt és aztán elesett ( mindezt 1 percen belül, addig volt egyedül, míg a lánya mentőt hívott)és végül műteni kellett a bevérzés miatt. Szerencséje volt, felépült néhány hónapon belül, most már ismét dolgozik, nem maradt vissza komoly dolog, jó gyógyszerei vannak, epilepsziás tünetek is múltak, de nem teljesen. Viszont már megérzi, ha kezdődik, korábban nem.

Bikli néni 2011.02.02. 11:08:46

@tbjárulékfizető: A mi háziorvosunknál is kint van, hogy mikor kell mentőt hívni, és milyen tünetek azok, amik jó eséllyel stroke-ra utalnak. Két mondat elolvasása után ez volt az első gondolatom, hogy a néni stroke-os, akkor miért infarktussal küldik kórházba...
(Nem értek hozzá, de szerintem aki infarktusos, annak nem a beszédértési képességeivel van problémája.)

tbjárulékfizető 2011.02.02. 11:10:28

@Bikli néni: infarktus nemcsak a szívben lehet, agyi infarktus is van, ha jól értettem a fenti magyarázatokat.

trimalchio 2011.02.02. 11:16:55

Engem a posztban a rehabilitációra vonatkozó rész fogott meg. Néhány éve közeli barátunknak agyvérzése volt (ez most köznyelvi megfogalmazás természetesen). Kezelték, majd azt mondták a feleségének, hogy nincs értelme a rehabilitációs intézetnek, nem fog javulni, örökké mozgásképtelen, gondozásra szoruló marad. Protekcióval bejutott egy kis vidéki rehabilitációs intézetbe. Eredmény: beszédét nem nagyon érteni, de ő érti, amit mondanak neki, el tudja látni magát, tud tisztálkodni, sétálni.
Én nem értek hozzá. Ilyen könnyű tévedni a rehabilitálás lehetőségében vagy ilyen nehéz eldönteni kinél van remény a rehabilitálásra?

rikavagyok 2011.02.02. 11:17:47

@Bikli néni:
Infarktus bárhol lehet, ugyanis a kifejezés vérellátási hiba miatti szövetelhalást jelent.
Még "lábinfarktus" is van (csak ezt nem így hívjuk), lásd dr. House jobb alsóvégtagját ;)

Bikli néni 2011.02.02. 11:21:41

@tbjárulékfizető: @rikavagyok: Igen, közben nekem is leesett, én automatikusan szívrohamra gondoltam :)

Leroi 2011.02.02. 11:46:13

@ReignOfdark:
Entschuldigung für meiner Verspaetung, mein Herr...:)
Így van, a gyorsabb beavatkozás a tünetek javulását eredményezhette volna.
Alapelv a strokeológiában, hogy "Time = Brain", vagyis több időspórlással több agyszövetet lehet megmenteni.

Leroi 2011.02.02. 11:49:07

@ReignOfdark:
Ja, és persze, nem a háziorvos, hanem a kórháziak voltak az időpazarlók, így van...

2011.02.02. 11:55:23

@Leroi: Keine Sorge, geehrter Herr :-)

Szerintem is, az érzelmi sallangot leszámítva itt a posztoló kritikája jogos.

OFF:
Ha már brain, beindult közben a transzplant képzésed?

Leroi 2011.02.02. 11:56:19

Amúgy vérzéses lágyulás lehetett a végeredmény, egy friss lágyulásra történő rávérzéssel...
A vérzést a CT jobban kimutatja, ehhez MRI nem szükséges, sőt, megfelelő szeletszámú és vastagságú CT-vel a subacut lágyulásos jelek is jól látszanak, a komplettálódott stroke pedig kiválóan (kontrasztanyag nélkül is).
Nyilvánvalóan lágyulással kombinált vérzés esetén az orvosnak nehezebb a dolga, elsőorban a roncsoló vérzést kell megállítania, másrészt pedig a thrombusképződést is meg kell gátolnia, figyelnie kell kismillió élettani paraméterre, folyamatosan kontrollálnia kell a beteg laborjait, stb.

Leroi 2011.02.02. 11:57:22

@ReignOfdark:
Február közepén lesz a Karolina úti Vérellátó Központban...

apolka11 2011.02.02. 12:05:36

@Leroi: Ugyan te vagy a neurológus, úgyhogy ciki, amit most kérdezek, de én úgy tudtam, a Vernike(?) és Broca afázia nem egy, hanem két különböző dolog, más tünetekkel--az egyiknek a szókincse épül le, de a grammatikája nem, a másik tudja ugyan a szavakat, de nem tud ragozni, nem tudja strukturálni, mondatba szervezni őket.

Vagy akkor ez hülyeség, amit nekem tanítottak? (simán lehet, hogy az, nem kekeckedni akarok, csak érdekel)

rikavagyok 2011.02.02. 12:13:42

@ReignOfdark:
Én is így gondolom. De azt is látom benne, hogy valami, valamiért tévútra vitte őket.
Túl fiatal a beteg egy stroke-hoz, így illik más irányba is gondolkodni.
Túl bizonytalan neurológiai tünetek (furán beszél az sok minden lehet: lehet zavart (itt ugye a gondolkodással van baja), lehet phasiás zavara (sérül vagy a szavak mondatok összerakásának/megértésének képessége), de lehet dysarthriás (itt a kimondásuk, mint finom motoros tevékenység sérül)... főleg ha nem látod már a tüneteket, előfordul, hogy nehéz megkülönböztetni. + ügyetlen, ami bármi is lehet.
Ráadásul van egy bizonytalan CT leleted hozzá...

bauchi 2011.02.02. 12:47:09

Végig sem mertem gondolni és olvasni az egészet.Tegnap kiesett a pohár a kezemből.Na mondok,ennek annyi.Mármint nekem.Stroke vagy alchejmere?
Mi lett belőle?
Ellágyultam.
A női nem iránt.

Irkutszk 2011.02.02. 13:33:51

Sok kitartást az újratanuláshoz. A lényeg, hogy sohasem szabad feladni, szép lassan, mint a víz a partot mossa.

P75 2011.02.02. 15:25:46

@Irise: nyilván a branült értették tű alatt, miért kéne egy laikusnak tudni, hogy az valójában egy hajlékony műanyag?

P75 2011.02.02. 15:28:34

@trimalchio: a test hihetetlen módon képes rehabilitálódni, ezt régen nemigen tudták, mert nem voltak célzott fejlesztések, ma már vannak, de néhány orvos még ma sem hisz ebben.
Nem szabad elhinni, hogy nincs értelme küzdeni, a fejlesztést minél előbb el kell kezdeni, és meglesz az eredménye.

jágör68 2011.02.02. 16:05:35

Nem azért, de egyre több- csak ilyen van- az írók szellemi fogyatékosságából adódó fröcsögő, bírósági ítélet nélkül "gyilkosozó, halálgyárazó, nem vették időben észre, miattuk történt" stb c történet.
Elég hézagosak, zavarosak és nagyfokú tudatlanságról árulkodnak.
Dehát nem csoda, a sok Maunika- saúú meg Józsibarát és Kamu Világ nézés mellett nem sok minden esik le ennek a szellemi és erkölcsi nulla népnek.
A másik dolog, meg hogy a fent említett kanálismédiákban sugárzott szenny helyett inkább ezeket kéne nyomatni, naponta 24x:
1. Mellkasi fájdalom, különösen fulladással esetén a mentőt kéne először hívni
2. HIRTELEN kialakult beszédzavar, testfél, arcfélzsibbadás esetén is mentőt, AZONNAL
3. És ha valami fáj, vagy folyik belőlünk a szar/ egyéb testnedvek stb- nem 3 hónapig várni, aztán meg az utolsó utáni pillanatban, intenzív osztályra vágott állapotban halálgyárazni- hanem helyette minél előbb orvoshoz menni!

Irkutszk 2011.02.02. 17:32:49

@trimalchio: Amennyit én tudok erről. Az agyi történések (akár trombózis, akár agyvérzés, a kettő végeredménye ugyanaz lesz, csak pont ellenkezőképp kell kezelni) végén ami marad, az jónéhány szétesett idegsejt-idegsejt kapcsolat, és emiatt esnek ki funkciók.

Ahogy az agy működik: Rengeteg kapcsolat van az idegsejtek között. Mondjuk amikor megtanulunk valamit (most nem a memóriára gondolok, hanem pl. amikor megtanulunk írni a kezünkkel), akkor az egyik ilyen sejt-sejt kapcsolatokon keresztüli útvonalon megtanuljuk koordinálni az agyunkkal az ujjainkat olyan finom mozdulatokra, hogy abból szép kereken formált a betűk és egyenes szárú t betűk keletkezzenek. Lesz egy preferált útvonal arra, hogy hogyan írunk. Hogyan jut el az információ agyon belül a kigondolástól (én most leírom, hogy a) az effektíve kimenő jelig (ujjak, írjátok le: a). Ha ez az útvonal sérül (mert elhalt akár csak az egyik sejt közben), akkor nem tudunk a betűt írni. A regeneráció során az agyban új utat kell találnia az agynak arra, hogy a kigondolástól az effektíve kimenő jelig eljusson az információ egyik sejttől a másikig. Olyan, mint amikor lezárnak egy utat, és kerülőúton kell közlekedni. Hosszabb, idegesebbek vagyunk, mert ismeretlen a kerülőút, lassabban haladunk, stb. De ha véglegesen lezárják a háromsávos utat, akkor egy idő után ki fogják szélesíteni azt a másikat, mert rengetegen közlekednek arrafelé. Ez történik az agyban is. Újratanulja leírni az a betűt. Ez idő, főleg, hogy már nem egy teljesen egészséges agyról van szó. Viszont feladni nem szabad, a beteget mindig bíztatni kell, hogy gyakoroljon, használja az agyát. Ez az egyetlen szervünk, amit (Édesanyám tanítása szerint) minél többet használunk, annál jobban működik.

Leroi 2011.02.02. 18:42:43

@apolka11:
Én úgy tudtam, hogy a tiszta Broca aphasia teljes beszédképtelenséggel jár, a hozzá intézett kérdések megértése mellett a válaszadás képtelenségével, a tiszta sensoros Wernicke aphasia pedig ún. kérgi süketséggel jár, azaz a beszéd megértésének a teljes hiányával. Az angolszász nomenklatúra az agrammatizmust nevezi Broca aphasiának.
Az aphasiak témaköre igen bonyolult, valójában a tankönyvi felsorolt esetek kis hányadával találkozunk a gyakorlatban.
Leírtak olyat, hogy egy háromnyelvű (német) svájci koponyasérülés után a német és francia nyelvet "elfelejtette" és csak olaszul értett és beszélt azontúl, de ezek kuriózumok.
Ennek ellenére, az általad felsoroltak is hitelesek.

tbjárulékfizető 2011.02.02. 19:38:02

@Irkutszk: A húgom verseket mondott, először magában, aztán hangosan a férjének, még a kórházban. Isten áldja ezért is Petőfit és Pilinszkit.
Ha rosszul artikulált, akkor addig forgatta az adott szót, míg sikerült összehoznia ( ének és magyar tanár)
amikor megmozdult a keze, akkor ezeket a verseket le is írta. Addig, míg olvasható lett. Aztán azonnal rehabilitációra került, ott a finom mozgásokat és a járásokat tanulta meg, de mindez a szerencse, vagy a Jóisten-kinek mi- nélkül nem ment volna. Meg a saját akarata és a családja biztatása nélkül nem ment volna.

apolka11 2011.02.02. 22:55:52

@Leroi: Köszi a választ. Én csak egy féléves speckollra jártam afázia-diszfázia, de hát csak olyan bölcsészesen elkentük a dologt, nyilván te tudsz erről többet.

Biztos a laktációs pszichózisom kezdete, hogy megkérdőjelezek egy neurológust afázia ügyben:D:D:D

trimalchio 2011.02.03. 10:29:20

@Irkutszk: Köszönöm a választ, sokat tanultam belőle. De az én fő problémám, hogy az orvosi beutaló nélkül, pontosabban a protekció nélkül a barátunk sem jutott volna rehab. intézetbe. Nem a család adta fel, hanem az orvos. A laikus család hiába nem adja fel biztos nem tud olyan eredményeket elérni, mint a szakemberek.

Krisztina Barna 2015.11.09. 06:44:33

Nekem a bátyám kapott agyi inkfartust.Most egy hete kapta a harmadikat az elsövel nem foglalkozott , a másodiknál és a harmadiknál be vittük a korházba. Sajnos vidéken él én pesten igy lehet későn jutsttam kórházba .A bal oldala le bénult félig , de most sabészeten voolt 3 napig az intenziven mert be vérzet a gyomra gyomorfekély miatt .Tegnap vissza vitték a neurologiára az intenzivre be mentem hozzá és azt vettem észre nem hogy jobban lenne inkább rosszaul van félre beszél butaságokat mond .Félek hogy nem fog javulni olyan mintha nem kapna gyogyszert.A gyomorvédöt azt mondták hogy kapja de azon kivül nem kéne mást is kapjon ?? Kérdésem fel épülhat ebböl az állapotbol??

asztalosani 2015.11.10. 08:05:12

@Krisztina Barna:
"mintha nem kapna gyogyszert."
mi ezt honnan tudjuk?!

bátyádtól kérjél írásos meghatalmazást (2 tanú előtt - szem ig szám + lakcím) azért hogy betekinthess a dokumentációjába 2 példányba 1997 évi eü tv meghatározott § szerint(nézz utána konkrét §-t írd bele). KÜLÖN újabb lapon pedig azt, hogy arról másolatot ÉS VAGY kivonatot készíthess (ez is benne van az eü tv-ben nézd ki melyik az!)

ha ez megvan utána menj oda a nővérpulthoz ( bár én a jogi osztályon kezdenék, nem szaroznék velük) kérd ki az eü.-i dokumnetációját. itt elkezd majd kötekedni és azt mondja hogy neked nem lehet. ekkor előkapod az ELSŐ papírt, és megmondod neki hogy az ELSŐ PAPÍR második példányát aláírásával személyigazolványszámávalés vagy kórház pecsétjével ismerje el hogy átvette tőled, és most azonnal akarsz betekinteni. ha kötegszik és hogy ha ezt nem lehet akkor rávágod: ebből ÁNTSZ lesz, és felmerül az eü. dok meghamisítása, tehát mész a rendőrségre is,és más hatósághoz is azonnal bejelentést fogsz tenni. nagy valószínűséggel ilyenkor már betekinthetsz. ha már a kezedben van, akkor vedd elő a MAKRÓ képes fényképezőgépedet és fotózz le mindent. ha szóvá teszi, akkor nyomd az orra alá a második papírt és azt is ismertesd el vele hogy átvette.
KÜLÖN PAPÍRRA ÍRD!!!

ha nem kapott gyógyszert az rajta lesz a lapon.
akkor már mehetsz a fotóiddal az ántsz-hez SOS.-ben!

a helyedben nem sz@rakodnék, ha a bátyám élete lenne a tét!
sok sikert!

drontal 2015.11.10. 12:03:15

@Krisztina Barna:

Varázsgyógyszerre gondoltál amitől a testvéred pár nap alatt feláll,és magától lemegy a büfébe?
© 2009-2015 praxis
blogszabályzat
süti beállítások módosítása