Ha dolgozni tud, akkor nincs is semmi baja

2010.09.24. 06:00

Pár hónapja édesanyámnál refluxot állapított meg az egyik csepeli
körzeti orvos, felírt gyógyszert, szigorúan napi 1 szem. Használni
használt, azonban olyan tünetei is voltak anyunak, hogy a gyógyszer
szedése mellett rosszul volt, gyengének érezte magát. Visszament a
dokihoz, aki csak úgy reagálta le a dolgot, hogy igyon kamillateát.

 


Anyu végül annyira erősködött (nem szokta hagyni magát), hogy másnap reggelre beutalta a helyi sztk-ba ultrahangra, még fel is hívta őket, hogy anyu megy. Másnap reggel éhgyomorra odament anyu, már várakozott egy ideje, amikor arra sétált a „kedves” doktornő, akinek ultrahangoznia kellett volna. Csak volna.

Mikor anyu szólt neki, hogy miért is jött, elkezdett vele ordibálni, hogy mit képzel magáról, hogy ilyen korán idejön, ő majd legfeljebb csak délben tudja fogadni!


Anyunak elkerekedtek a szemei, csak annyit mondott, hogy ő mostanra kapta a beutalót, ahol reggel 8 volt írva. A doki erre csak azt válaszolta, hogy akkor jöjjön vissza délre, ha gondolja... Anyu mondta neki, hogy nem tud, mert dolgoznia kell menni. Erre ez a piszok azt mondta neki: Ja kérem, ha dolgozni tud, akkor nincs is semmi baja. Anyu ment dolgozni, nagyon éhes volt már, de nem hagyta annyiban a dolgot, felhívta a magándokiját, akinél még tavasszal volt pajzsmirigy vizsgálaton, mert a körzeti arra sem küldte el a TB keretében... Na mindegy is. Ő megadta egy nagyon kedves doktornőnek a számát, aki a Semmelweis klinikán dolgozik és elvégzi az egyéb vizsgálatokat.

 

 

Anyu odament másnap eggel, elsősorban vért vettek! tőle, miután elmesélte a
panaszait, majd megultrahangozták. Kiderült, hogy az epehólyagjában van egy 2 mm-es polip. Ez még nem is olyan vészes, de miután kijött a laboreredmény, kiderült, nagyon rossz a vérképe is. A doktornő csak annyit kérdezett, hogy megbízik-e benne, mert akkor kér időpontot egy nagyon jó hematológushoz a Szt. László kórházba. Ez egy hétfői nap volt ha jól emlékszem, anyu kedden ment a leletekkel, és ott közölte vele a hematológus, hogy ez bizony leukémia, másnap már be kell feküdnie a kórházba. Csütörökön mintát vettek a csontvelőjéből ami kimutatta, hogy akut leukémiáról van szó. Az egyik legrosszabb, de mivel ilyen hamar jelentkezett, jól kezelhető. Az orvos nagyon jó fej, mindig beszélget a betegekkel és őszinte. Anyut felkészítette a legrosszabbra is, de azon lesz, hogy meggyógyuljon. A múlt hét szombaton kapta az első kemoterápiás kezelést.


Az derült ki a vizsgálatokból is, hogy a leukémia okozta anyunál a
refluxot is, meg a sok más bajt. És a körzeti mégsem küldte el laborvizsgálatra... Tegnap mondta el a doki anyunak, hogyha később érkezik ezzel a problémával, akkor csak 8 hete maradt volna, hogy a családjával legyen... Anyu most gyógyulófélben van, fél év múlva már mehet dolgozni is. Mert szeret dolgozni és szereti az életet is. :)

Mi van ebben az országban? Miért vonják le tőlünk a TB-költséget, ha úgy sem kapunk megfelelő ellátást? Miért a betegnek kell feltérképeznie saját magát, hogy a megfelelő orvoshoz kerüljön? Főleg időben...


Ha anyu nem hívja fel a magándokit, akkor novemberben már temetnénk... A magyar egészségügy (tisztelet a kivételnek, mert azok mindig vannak) az ország egyik legnagyobb szégyenfoltja! Tervezem hogy feljelentem a körzetit hanyagság miatt, aztán a másik rendelőt is, ahol nem végezték el az ultrahangot.

 

 

Van egy sztorid a magyar egészségügy helyzetéről? Megvárattak, félrekezeltek, megaláztak? Küldd a praxisblog@yahoo.com címre, vagy használd Kórházértékelőnket!

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2010.09.24. 07:44:14

Végül is szerencsésen jobbra fordultak a dolgok, már "csak" sok erő és kitartás kell az anyukádnak.

Ha nem vagy elégedett a háziorvosoddal, hagyd ott.

Az ultrahanghoz: a kerületi szakrendelőkben megadott rendelési idők vannak, azokat be kell tartani. Ha a páciens odamegy rendelési időn kívül, akkor bizony elküldik.

szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2010.09.24. 07:44:49

Nekem mindennap csak hét-nyolc napom van hátra mielôtt szomjanhalnék, szerencsére iszom vizet.

Természetesen akut nem iszom (abban sav van emberek, ne igyátok!), viszont mindennap megment engem, hogy még kifejlôdése elôtt felismerem az akut szomjhalál jeleit egy hétre elôre (van hogy két hétre is, ha nagyon veszéyes fajtáról van szó).

Dr.laikus PhD 2010.09.24. 07:58:09

@szomorutojas:

"Mert a középszer ma újra értéket teremt, szórakoztat, ítéletet mond."

Amúgy frappáns hozzá szólás. De....?

Jim Raynor 2010.09.24. 08:24:15

@radiologus.hu:

hát te nem semmi egy arc vagy (az eszembe jutott, nem teljesen kulturált jelzőket inkább nem írom le).

1. ha a körzeti orvoson múlik, simán meghal a beteg. erre képes vagy annyit ideböffenteni, hogy ha nem vagy elégedett a háziorvosoddal, hagyd ott. hát mész te a jó büdös.....

2. a beteg nem magától ment az adott időpontban az ultrahangra, ha elolvastad volna rendesen az írást, feltűnt volna, hogy a beutalóján szereplő időpontra ment oda.

szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2010.09.24. 08:27:37

@Dr.laikus PhD: kimoderálás elôtt még gyorsan kifiguráztam a nyolc hete volt hátra kijelentést.
(vö. egy másodpercet mutat a piros számláló, amikor fôhôs elvágja a kék vezetéket)

Az akut és hamarfelismerés közti ellentét valószínûleg csak az én fejemben él, de gondoltam megemlítem, hogy nekem van egy ilyen tévhitem.

Amibôl idéztél, az nagyon gyengére sikerült, de köszönöm, hogy vetted a fáradságot.

Motorpenis 2010.09.24. 08:31:17

"Mi van ebben az országban? Miért vonják le tőlünk a TB-költséget, ha úgy sem kapunk megfelelő ellátást? "

Jaj, már megint! Hányszor kell elmagyarázni? Azért vonják le, hogy benne legyél a rendszerben. Azért, hogy ha nem volt jó az egyik orvos, mehess a másikhoz, ahol megoldódik a gondod. Azért, hogy egyáltalán legyen hova menned.

Leroi 2010.09.24. 08:37:17

1.Első perctől a laborral kellett volna kezdeni, de a körzeti orvos a tünetet gyógyította volna, nem az okot.
2.Az ultrahangnak nincs köze a leukémiához.
3.A radiológus beszólása fölösleges volt. Néha túllőnek a célon.

Leroi 2010.09.24. 08:38:20

És 4.: ha a "vénszivar" nicknevű modortalan barom itt megjelenik, kéretik időben kimoderáltatni...

Dr. Morcz · http://drmorcz.blog.hu 2010.09.24. 08:44:24

Nem hiszem, hogy mentegetni kellene vagy lehetne az ultrahangos doktornő magatartását. Ha a betegnek tényleg délre adtak időpontot, azt kulturáltan is meg lehet mondani. Ha meg nem, akkor meg kell vizsgálni.
A refluxra utaló panaszok kivizsgálásánál amúgy a vérképet tényleg érdemes megcsináltatni, spec. a hasi UH a reflux kimutatására nem alkalmas.
Az azért igen ritka, hogy a refluxos betegnél akut leukémiát mutatnak ki, erre szerintem nem kellett helyből gondolnia a háziorvosnak (sőt nekifutásból sem). Vérképet azért érdemes nézni, hogy nem lett-e vérszegény a beteg, hasonló panaszokat okozó fekély mellett elvben lehet.

Azt, hogy mi lesz az eü-ből, mi, orvosok is szeretnénk tudni (ez itt az eufemizmus helye). A teljesség igénye nélkül gond van a szervezéssel, információáramlással (bár netről csomó dolgot meg lehet tudni arról, hova forduljon a beteg), természetesen az eü-re fordított pénzzel (diagnosztikai lehetőségek, ápolási eszközök, fizetések, kórházfelújítás stb), a hálapénzzel, és szerintem legalább ilyen komoly hátrányt jelent az ország eü. állapotára két olyan dolog, amiért utálni fogtok:
1. Az egészségügyi kultúra és ismeretek hihetetlen alacsony szintje
2. Az a fajta önzés, ami a betegek egyre nagyobb részére jellemző (ha valaki beteg, akkor leszarja a többi beteget, és azonnal, soron kívül akar magának minden ellátást, akár van orvosi indok erre, akár nincs).

Ez utóbbinál nem a mostani posztban szereplő (szerencsére ritka) esetre gondolok. Már csak azért sem, mert az idejében elvégzett vérképvizsgálat ezt kimutatta (az világos, hogy a háziorvos kellett volna elküldje vérvételre). De jusson eszetekbe a tegnapi poszt a 250.000-es hálapénzről (indexes címlap, naná). Ott végül is arról volt szó, hogy egy sajnos menthetetlen beteg asszony ment keresztül sok tortúrán, rengeteg kenőpénzért (én a hálapénz alatt azt érteném, ha valaki utólag fejezi ki a háláját), és közben történtek vele szakmailag jó, rossz ill. felesleges dolgok is (szégyen azokra nézve, akik ezt pénzért bevállalták) - viszont lehet, hogy valaki, akinek jobb sansza lett volna, egy nappal többet várt, mert az európai hírű professzor (akinek piaci körülmények között kb 2x ennyi lenne a műtéti tarifája) a menthetetlen beteget operálta...

Szóval továbbra is érdemes leírni, ha valakit sérelem ért, de azt javaslom, betegként is nézzen mindenki magába, ő megtette-e, ami tőle elvárható (ami azt is jelentheti, hogy egy "ráérős" betegséggel nem tolakszom azok elé, akiknek nagyobb bajuk van). Ha akartok, vegyetek példát azokról az itt kommentelő orvosokról (phoenix, aesculap stb), akikk idáig (hogy saját magukban / csapattársaikban is meglátják a hibát) már eljutottak.

cenzorilla 2010.09.24. 08:52:08

Kérek minden kommentelőt, hogy vegyen egy nagy mély levegőt, mielőtt első felindulásában gorombáskodik, mert azonnal törölni fogom, ha kell pihenni is fog.

Dr. Morcz · http://drmorcz.blog.hu 2010.09.24. 08:56:25

@cenzorilla: Tegnapi este valahogy megengedőbbek voltatok...

cenzorilla 2010.09.24. 08:57:47

@Dr. Morcz:

Most reggel olvastam, nem voltam este :(((

huncut 2010.09.24. 09:01:38

@Dr. Morcz: A laborvizsgálatok és egyáltalán a szűrővizsgálatok mennyire mennek rutinszerűen a háziorvosi gyakorlatban? Arra gondolok, hogy a korábbi háziorvosom amikor ránézett a törzslapomra, simán elküldött mindenféle szűrővizsgálatra csak azért, mert már rég voltam, teljesen függetlenül attól, milyen problémával mentem hozzá. Csak a biztonság kedvéért. Most meg én kérem időnként, ha mondjuk nem voltam már három éve laborban, hogy ugyan hadd kaphassak egy beutalót, de más szűrővizsgálatról szó sincs. Pedig ugye vannak ajánlottak, az életkortól függően.
Szóval nem értem, hogy nem jutott a kezelőorvos eszébe, hogy elküldje a beteget egy laborvizsgálatra legalább.

radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2010.09.24. 09:03:57

@Leroi:

A radiológusnak előjegyzése van.

Az semmiképp nem szabályos eljárás, hogy "odaszólunk, hogy megy a beteg". Nagy eséllyel a drága háziorvos a portással "beszélte meg" a vizsgálatot.

Az ultrahangvizsgálat (és az egyéb képalkotó dolgok) orvosi konzílium, nem pedig a sarki kisbolt.

Ugyandehogy (törölt) 2010.09.24. 09:04:52

orvosok! kérdés: leukémia okozta reflux? ilyen van?

radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2010.09.24. 09:05:43

@huncut:

Háziorvostól függ.

Mondjuk az rémlik, hogy néhány évente leng az inga - vagy bátorítják a kollégákat, hogy szűrjék a körzetüket, vagy épp ellenkezőleg, büntetik őket ugyanazért.

Dr.laikus PhD 2010.09.24. 09:09:11

@huncut:

A volumen korlát miatt a háziorvos súlyoz, hogy kit mikor hogyan tud küldeni laborba NÁLUNK.

huncut 2010.09.24. 09:09:24

@radiologus.hu: Nálunk előfordul, hogy ráírják egyes beutalókra, ha sürgős ellátást kérnek, és olyankor nincs előjegyzés, és olyankor a laborvizsgálatok eredményére sem kell esetleg három napot várni, mert soron kívül megcsinálják. Azt meg azért végképp nem feltételezem, hogy a portással egyeztett időpontot a háziorvos.

Állítsuk meg a ......... 2010.09.24. 09:13:07

Jó kis körzeti orvos lehet.
A refluxot felénk úgy szokás kivizsgálni, hogy gastroenterológiára küldik el a beteget, ahol átesik minimum egy tükrözésen is, meg egy vérvizsgálaton is, legalábbis a férjemnél elvégezték ezeket a vizsgálatokat.
Körzeti orvos mióta diagnosztizál refluxot, rtg szeme van?

Gyógyulást kívánok anyukádnak!

huncut 2010.09.24. 09:14:37

@radiologus.hu: és @Dr.laikus PhD: Hmm. szerintem a szűrővizsgálatokra külön kellene lennie egy keretnek.

Állítsuk meg a ......... 2010.09.24. 09:22:49

Egyébként a sógorom is hasonlóképpen járt, neki időnként vérezgetett a orra, aztán egyszerre elöntötte őt a vér, na akkor kellett gyorsan egy Fül-Orr-Gégész szakorvos, aki értetlenül állt az eset előtt, mert hiába próbálta elsütni az ereket az nem sikerült, ezért további vizsgálatot jalasolt, másnap már egy másik város belgyógyászatán folytatódott a dolog, ahol pár óra alatt diagnosztizálták a leukémiát, és még aznap elvégezték a biopsziát. Már haza sem engedték, az orvos azt mondta, hogy ez egy agresszív fajtája a leukémiának, de gyógyítható, ha pár nappal később ment volna 2 hete lett volna hátra.
5 éve minősítették gyógyultnak.

Szeplő 2010.09.24. 09:26:07

Elkezdtem számolgatni azokat a területeket, ahol magánpraxisban ( is ) dolgozó orvosokat keresünk fel családilag :
fogorvos, nőgyógyász, szemész, neurológus, bőrgyógyász.. de lehet, valami kimaradt .
A család 4 főből áll, két gyermek, két aktív kereső, utóbbiak jó keresménnyel bejelentett, többszörösen adófizető ( = több formában adózó ) huszonvalahány éve nem kevés járulékot fizető, negyven-ötven közötti igavonó barmai vagyunk ennek a félig sváb, félig balkáni országnak.Mi ketten és még pár százezer hasonlóan lúzer társunk tartja fenn a milliók által használt balkáni egészségügyet, köz és államigazgatást, nyugdíjrendszert...stb. Igavonó barmokként tekintek a még lelkiismerettel bíró orvosokra is.
És hiszek abban, hogy ezt az országot már csak az effajta lelkiismeret tartja működésben.
Mondjuk a türelmünk véges :(

Szeplő 2010.09.24. 09:30:42

Jajj, bocsánat, az egész csak a " minek fizetünk járulékot ha nem kapunk érte semmit " - mondatról jutott eszembe.
Amíg 7-800.000 fő, ténylegesen adózó és járulékot fizető tart fenn egy ország által használt rendszert, addig itt ez lesz.

epres négercsók 2010.09.24. 09:33:16

@Jim Raynor: Jim, viselkedj.

Morcz doktor, de jó újra látni :)

Bikli néni 2010.09.24. 09:36:38

Azér' ez a kép Jokerről nagyon ott van :D

Dr. Morcz · http://drmorcz.blog.hu 2010.09.24. 09:42:03

@Bikli néni: Egen, kitűnően alkalmas az árokásásra. A poszthoz kevés köze van viszont.

Dr.laikus PhD 2010.09.24. 09:42:19

@huncut:

Én már ezen -sem - tudok eligazodni.

Most a kórházak kaptak valamennyi pénzt.

A gyógyító-megelőző költségvetés idei finanszírozási keretéből maradt meg, az nem terheli a költségvetést.

IrishOak 2010.09.24. 09:43:01

Szép Pénteket:-)

Nem is tudom,mit mondjak.A háziorvos hogyan"diagnosztizált" refluxot?Azt csak úgy bemondásra nem szokták, mert elég sok minden okozhat gyomorégést, fájdalmat, meg savas'terméket.Gondolom savlekötőt adhatott.

Az UH. a szakrendelőben bejelentkezés alapján történik -rendelési időben.Ha reggel nyolckor odaül valaki attól még nem rendel az orvos hamarabb.Ezt így sokáig nem is kéne forszírozni.Gondolom a H.O.megírta a beutalót és telefonon megkérdezte, hogy másnap tudják.e fogadni -tudták. Ő meg mondta: nyolcra lehet menni.(információcsúszás -van ilyen)

Az nagyon helyes, hogy aki nem érzi gondosan ellátottnak magát az keressen szabadon orvost - lehet, soha senkinek nem volt tilos.(Én is alkalmazom, ha úgy érzem, hogy nem jó az útirány.)
Az hogy valaki magán úton keres meg egy dokit, de aztán a TB.által finanszírozott ápolásban részesül -még nem ok arra, hogy azzal dobálózzunk, hogy mennyi TB-t fizetek.A magán doki vizitdíját kifizeti, és bekerül egy állami finanszírozott kórházba.
Ahol szerencsére pont olyan dokik vannak akik értenek ehhez a spec. betegséghez.

Az hogy a reflux-ból (vagyis valami emésztőszervi bajságból) kiindulva megtaláltak egy igazán nagy problémát - óriási köszönet, és tisztelet az orvosoknak.
Ezt a tortúrát a háziorvos akkor sem tudta volna előre jelezni, ha ő maga Delphoi jósda főgázszívója:-))

De mégiscsak működik a gyógyítás, és tudták, hogy mi a teendő.
Azt viszont nem látom indokoltnak, hogy ezen sérelmek alapján fel kéne jelenteni bárkit is.
Jó egészséget, és minél hamarabbi tökéletes gyógyulást.

Bikli néni 2010.09.24. 09:52:43

@Dr. Morcz: Ebben egyet értek veled, hogy kevés köze van a poszthoz. De újabban minden poszthoz kikerül egy "megosztó" kép, evvan...

P75 2010.09.24. 09:55:09

@Szeplő: ebben tudod, mi a legszebb? Hogy a magánpraxist (is) folytató orvosok, mivel nem adnak számlát - TISZTELET A KIVÉTELNEK -, ők maguk sem a tényleges bevételük után fizetik a TB-t. Ők, akik beszólogatnak, hogy "mert a betegek" nem fizetnek rendesen, duplán csalnak: egyik oldalról a finanszírozással (magánpraxisban levett akármilyen mintát a kórház laborja/patológiája vizsgálja TB-re), másik oldalról a járulékfizetéssel. Azért ez szép.

Dr.laikus PhD 2010.09.24. 09:58:11

@P75:

A fő munkaviszony után kell a TB-t fizetni.
A vállalkozás után nem, ha az emllékállás!
Ha nem kapsz számlát kérjél és kapsz,.

Egészségpénztári befizetés esetén kell a számla, és alkalmi szerződést is lehet kötni az orvossal akivel kapcsolatba kerülsz.

Blossom 2010.09.24. 09:59:28

Szeplő: 7-800 000 ezer fo adozo??? Almaidban,kisapam!
10 millio alatt van az otthon elo magyar (tudom-tudom, a statisztikak szerint meg 10 millio fellett vagyunk,de abban nincsen benne az a legalabb fel millio kulfoldon elo dolgozo es fizeto,aki hivatalosan meg magyarnak szamit). Es akkor lejonnek a gyerekek, a nyugdijjasok, a gyesen,gyeden levok, az osszes nem bejelntett feketen dolgozok, a regisztralt munkanelkuliek, plusz annak a tetejebe meg a regisztralatlan masik 1-2 millio.
Akarhogy is szamolom, igencsak 4 millio ala eshet a tenylegesen adot fizetok szama. (magaban en meg durvabb szamra tippelnek,de most nagyvonalu leszek.)Ha valakinek van kedve valodi adat utan nezni,szivesen veszem.

Silent Bob 2010.09.24. 10:00:17

Valószínűleg le leszek cigányozva, de ha én, vagy valamelyik családtagom ilyen helyzetbe kerül, ott komoly verés lesz.

Blossom 2010.09.24. 10:00:52

@Bikli néni: Jaja! A Joker-es kep telleg ut! Kiraty!

gpetersz 2010.09.24. 10:05:48

@radiologus.hu: "Ha nem vagy elégedett a háziorvosoddal, hagyd ott. "

Noooormális? Aztán majd megöli a következő delikvenst. Az már csak sikerül... WTF? Elvenni a praxisát, a diplomáját. Minimum. Az üvöltözőst még meg is kellene vesszőzni. Jó alaposan.

IrishOak 2010.09.24. 10:05:52

@P75:

Úgy tudom, hogy a magánpraxissal rendelkező orvosok EVA-sok. Úgyhogy gyakorlatilag nem is tudják elkerülni a fizetési kötelezettségüket. Ha túl alacsony bevételt 'jelentenek akkor az APEH arányosítja egy hasonlóhoz, és kiszabja a befizetendőt.(barátnőmnek van rutinja ebben,neki van pár orvosa is:-)

P75 2010.09.24. 10:06:42

@Dr.laikus PhD: Bocs, ez jogos, akkor az "is"-t felejtsük el és beszéljünk a kizárólag magánpraxist folytató orvosokról (elsősorban fogorvosok és megbízási szerződéses szülész-nőgyógyászok).
A plasztikai sebészek ÁLTALÁBAN valamiért normálisak és tisztelik a betegeket.

gpetersz 2010.09.24. 10:07:15

@IrishOak: "Az UH. a szakrendelőben bejelentkezés alapján történik -rendelési időben.Ha reggel nyolckor odaül valaki attól még nem rendel az orvos hamarabb.Ezt így sokáig nem is kéne forszírozni.Gondolom a H.O.megírta a beutalót és telefonon megkérdezte, hogy másnap tudják.e fogadni -tudták. Ő meg mondta: nyolcra lehet menni.(információcsúszás -van ilyen)"

Évi kb 1 millát nyomok az EB-nek. NE legyen ilyen vazze. Ennyiért nyugaton még le is sz*pnak. Nehogymár a nyúl vigye a puskát!

IrishOak 2010.09.24. 10:08:32

@Blossom:
kb 3,5 milló befizető van és 9,9milló az össz. létszám.

P75 2010.09.24. 10:08:53

@IrishOak: Hát, sajnos én paranoiás vagyok és valamiért hajlamos vagyok azt feltételezni, hogy egyik orvosnak sem érdeke, hogy túlságosan kilógjon, ezért nyilván hasonló bevallásokat készítenek, így mindenki békén van hagyva... :)

huncut 2010.09.24. 10:11:05

@Blossom: A 7-800000 kevesebb, mint a négymillió. :-)
Egyébként meg most már hivatalosan is tízmillió alá esett a lakosság nagysága.

Szeplő 2010.09.24. 10:13:17

@Blossom: elírtam, 700.000- 800.000 fő, ennyit akartam ( tudom sokan hozzávágják a köztisztviselőket meg közalkalmazottakat, de hát ott állambácsi egyik zsebéből a másikba pakolás történik )
@P75: egy normális, alanyi jogú biztosítási rendszer kéne, mondjuk az nem viselne el több millió elő-korai-rokkant...stb. nyugdíjast,és még több millió nagykorú inaktívat.
DE nincs más út, ha tetszik, ha nem.
Ez így finanszírozhatatlan, illetve csak hitelekből, meg a kevés- még fizető - járulékaiból finanszírozható.
Csak sajnos itt 20 év alatt még senkiben nem volt meg a politikai bátorság ezekhez a nagy rendszerekhez nyúlni.

IrishOak 2010.09.24. 10:13:46

@gpetersz:
Mi meg sokkal többet "nyomunk" mint egy millát:-DD győztem vagy mi?

Vannak ilyenek - vazze:-)
Aki szakrendelőbe megy az tudja,hogy időpontot kell egyeztetni.Ha kórházba küldi az orvos, ott általában megy a "buli" egész nap.

El lehet dönteni, mit szeretne az ember.
"Nyugaton": ott vársz szépen a neked megjelölt időpontra nyikkanás nélkül.Ha meg bevisz a mentő akkor pont úgy kerülsz sorra mint Mo.on:-))

Hol a nyúl, hol a puska? Trágárkodást ki lehet kapcsolni,az nem visz sehova.Orális kielégülést meg ne az orvostól várjál, ahhoz elég egy csini nővér, de előtte udvarolni is ér:-DD

El Visco Stello (törölt) 2010.09.24. 10:14:01

Úgy néz ki, hogy végül minden szerencsésen alakul, még ebben az országban is.
...hogy miért fizeted a TB-járulékot?
Nem tudom, hogy mennyibe kerülhet ez a tipusú kemó, de sanszos, hogy az egész család egész életében nem fizetett be annyi TB-t.
...hát ezért.

IrishOak 2010.09.24. 10:14:48

@P75:
Az Apeh viszont nagyon figyelmes -főleg az elmúlt 2-3 évben:-))

huncut 2010.09.24. 10:15:14

@IrishOak: Az eva azoknak jó, akiknek kevés a költségük a bevételhez képest. Szerintem nem logikus, ha az orvos evás, mert költségei bőven vannak: helyiségbérlet és fenntartás, műszerezés stb., szóval valami nem stimmel.

Szeplő 2010.09.24. 10:15:58

@Szeplő: alanyi jog = alap befizetés + plusz biztosítások

Morgo1229 2010.09.24. 10:16:14

Blossom: azert a szamolas nem az erosseged.

IrishOak 2010.09.24. 10:17:07

@El Visco Stello:
egy kemo - majdnem 7 számjegyű, ha tokkal vonóval számlázzák.:-(

phoenix102 2010.09.24. 10:17:27

Na ez egy érdekes poszt.
Egyrészt a reflux sok kolléga számára bemondásos jellegű diagnózis, már írja is a gyógyszert. De ennek a történet szempontjából semmi jelentősége nincs. És az UH elmaradásának sem. Itt is előjött a pénztáros effektus. Előző vevő bunkó volt és felidegelte, a következő vevőt leordítja. Kb ugyanez volt a szitu vszínűleg. Beteg 8-kor toporzékol az UH előtt, doki ideges más dolgok miatt és nem megfelelő hangnemben beszél. Nem helyes. Az, hogy az időpont tényleg 8-ra volt-e vagy nem azt csak a háziorvos tudná megmondani, saját tapasztalat szerint, elég sokszor csinálják ezt a házidokik, hogy 8-ra odaküldik a beteget valamelyik szakrendelésre, és néha csak ott derül ki, hogy időpontot kellett volna kérni. Az, hogy valakit reflux miatt UH-ra beutalnak és másnap délben meg is tudják nézni, ezt sok tőlünk nyugatabbra fekvő ország betegei igencsak megirigyelnék. Németben 2-3 hónapos várólisták vannak ilyen jellegű vizsgálatokra. Csak nálunk triviális, hogy aznap kivárható módon sorra kerülök egy szakrendelésen, mondjuk reggel odamegyek és délben sorrakerülök. Svédországi kedves ismerősöm 8 hónapot várt egy időpontra ortopédiai szakrendelésre, pedig járni alig tudott, már elkezdtem gondolkodni, hogy inkább ide kéne repülnie pestre, mert úgy gyorsabb.
Ennyit az UH-ról.

Az egyéb panszokról: a leukémia ebben az esetben egy véletlen diagnózis. De sajnos ez a legnagyobb gondosság esetében is többnyire így van. A posztoló anyukájának óriási szerencséje van. Volt egy panasza, ami miatt kivizsgálták, és kértek labort is, de nem emiatt.
Sajnos viszont be kell látni, és ezzel a véleménnyel nem leszek népszerű, hogy nem lehet minden betegnél laborvizsgálatot szervezni, aki gyengének érzi magát, ha más specifikus tünetek nincsenek hozzá. Én évente 5-6 alkalommal érzem magam gyengének, ha mindig laborba mennék és a többi honfitársam is ugyanezt tenné, akkor Mo.-n kb 5-szörösére kellene bővíteni a laborkapacitást. Ez nyilván nem csak nálunk, hanem sok nálunk gazdagabb országban sem megy. Ez van, a diagnosztikus eljárások egy része túl drága (vagy a kapacitásbővítés lenne túl drága), és nem lehet minden aspecifikus tünetnek utána menni.
Viszont így sajnos(mint mindenhol nem csak nálunk) lesznek mindig is késői diagnózisok.

Dr.laikus PhD 2010.09.24. 10:17:39

@P75:

Nem másolom be most mikor milyen esetben mit kell fizetni, szerintem Molly ha benéz bemásolja ő nagyon alapos.

Kinek milyen stílus tetszik egészen egyéni.
Ha valakivel bajom van, akkor keresek mást.
Szeretem a tárgyilagos szakértelmet, ha a barátom az más, de betegként a tudás érdekel.

Szeplő 2010.09.24. 10:22:27

@Morgo1229: ő számolni nem tud, én meg rendesen írni ;),::)

IrishOak 2010.09.24. 10:23:10

@huncut:
Igen, abszolut jó meglátás.EVA-s az aki több dokival felváltva rendel egy rendelőben.
Aki beszerez gépeket, meg eszközöket az azonnal BT-s is lesz:-)

Dr. Morcz · http://drmorcz.blog.hu 2010.09.24. 10:23:42

@gpetersz: Gratulálok az eü. pénztári befizetésedhez, de a jelen rendszerben ezzel nem soronkívüliséget, hanem ellátásra való jogosultságot vásárolsz. A világon mindenhol, beleértve a magáneü. ellátást is, kell várakozni (akár heteket, hónapokat), bár a várakozási időben nyilván nagy a különbség. Ha te azt várod el, hogy a TB-befizetésért cserébe a fenekedet is kinyalják és soron kívül kapj ellátást, akkor nagyon el vagy tévedve. Ha azt várod el, hogy megkapd a szolgáltatást, megfelelő színvonalon és hozzáállással, betegséged súlyosságának megfelelő "tempó"-ban, akkor realista vagy. Sajnos főleg a hozáállás terén komoly gondok vannak.

Kivancsi 2010.09.24. 10:24:59

@Dr.laikus PhD: EBRESZTOOOOO

"Egészségpénztári befizetés esetén KELL a számla, és alkalmi szerződést is lehet kötni az orvossal akivel kapcsolatba kerülsz"

Mi az, hogy akkor vagy ekkor "KELL"..

SZAMLAT MINDIG ADNI KELL!!

P75.. valamit csak jol ir!!!

Ha valaki nem ad akkor azert seg szetrugas mellett APEH buntetes jar...

Dr.laikus PhD 2010.09.24. 10:27:14

@huncut:

Ahány vállalkozás annyi megoldás.

Ezt mindig egyedileg kell végig gondolni.

Eszközigény, beruházás igény, páciens mennyiség, sok minden befolyásolja.

És magánügy. :D

cenzorilla 2010.09.24. 10:28:48

@Kivancsi:

Lehetsz felháborodva, lehet igazad, lehet véleményed, de kultúráltan, ha kérhetem.

Legközelebb nem fogok kérni semmit!

El Visco Stello (törölt) 2010.09.24. 10:29:18

@IrishOak: Nagyságrendileg én is 1 millát sejtek, nem teljesen alaptalanul.

Szeplő 2010.09.24. 10:31:34

@Dr. Morcz: tudod, ez a " keserű a szánk íze " - érzés, és arról szól, hogy míg a jövedelmed igen nagy százalékát különböző jogcímeken - svédnél is keményebb mértékben - elvonják/veszik/sarcolják, addig sok millió honfitársunk szintén biztosított és minden jár neki a gátmetszéstől kezdve a szívműtétig ingyen .., holott mondjuk szociális segélyen tengődik és bodzagyűjtésből lett vadiúj Audi A nyolcason megy be a kórházba meglátogatni népes - és szintén nulla adót/járulékot fizető - rokonságával együtt éppen 5.gyermekét szülő, szintén soha nem dolgozott 19 éves feleségét.
De bodzagyűjtő helyett mondhatnánk 42 éves rendőr- tűzoltó-előtte aktatologató katonai nyugdíjasokat, és XFaktorban fellépő 38 éves 120 kilós rokkantnyugdíjast is, ők is vannak úgy 1 millió fő körül.
Akkor mi a megoldás szerinted ?

Állítsuk meg a ......... 2010.09.24. 10:32:49

@phoenix102:
Valaki bemásolta ide a napokban, hogy Ausztriában évente 2 millió tumormarkeres vizsgálatot végeznek, míg nálunk úgy emlékszem ennek a hetedét.

A mi körzetink évente egy vérvizsgálatot végez el minden betegén, aki kéri, ő veszi le a vért, ő küldi laborba, ha valakinél komoly probléma merül fel, azt azonnal küldi tovább.
Volt olyan év, hogy nálam legalább 10 laborvizsgálatot végeztek el, persze javarész nem a körzetinél.

A várólistákról már hallottam, sajnos itt is odáig jutottunk, hogy kardira 3 hónap, ct-re 5-6 hónap, gastrora 2 hónap az előjegyzés.
Annyira a nyugathoz akartunk hasonlítani, hogy ezt már sikerült elérni, legalábbis egészségügyi szinten.

IrishOak 2010.09.24. 10:36:15

@Kivancsi:

Az egészségpénztár egy opcionális eü.buxa, amit az ember magának csinál.
Lehet vele wellnessre menni, dokihoz, vagy patikába. Van neki jó hosszú listája.

Fő szempont: hogy szerződés legyen, és az ügyfél(itt nem feltétlen beteg, vagy pacienc) számlával igazolja a pénztára felé, hogy ő igen is ott volt.
Úgyhogy Likus pontosan fogalmazott:-)

Számlát nem kell minden esetben egy magánrendelőben kapni - elég egy nyugta, vagy bevételi bizonylat.Ha azonban be kívánom nyújtani az Önkéntes EÜ.pénztárba - akkor kella számla a szerződéssel együtt(akár nagybetűvel):-))

IrishOak 2010.09.24. 10:39:01

@Dr.laikus PhD:

bocsánat elírtam a neved-szívedre nevedd:-))

Irise 2010.09.24. 10:40:09

Szép napot!
Errefelé refluxszal nem is igen jönnek be a kórházba a betegek. Szabadon lehet kapni gyógyszereket a boltokban, kezelgeti magát otthon.
Igazából lehet vegzálni a HO-t,hogy nem gondolt egyből vérvételre, de simán egy refluxra nem szoktunk vért kérni. Ha gyenge és refluxos,akkor talán. De akkor se leukaemia az iránydiagnózis. És tegye fel a kezét az itt kommentelő orvosok közül az,aki hallott már egyenes összefüggésről leukaemia és reflux között!

Jim Raynor 2010.09.24. 10:43:01

@Dr. Morcz:

már nem azért, de gpetersz nem soronkívüliséget, meg seggkinylást várt el, hanem azt, hogy a nagytiszteletű doktor urak és hölgyek vegyék a fáradtságot, és beszéljék meg egymás közt, hogy mikor mehet a beteg a másikhoz.(tudniillik arra reagált, hogy "információcsúszás -van ilyen")

hát igaza van, ne legyen ilyen. az orovosok nemtörődömsége miatt ne kelljen már egész nap a szakrendelésen ülni.

Silent Bob 2010.09.24. 10:44:55

@Jim Raynor: Persze, van ilyen, ha kifizeti a fél napomat az, aki elqrta.

IrishOak 2010.09.24. 10:45:34

@El Visco Stello:
azt "sajnos" pontosan tudom, hogy egy MR vizsgálat(20 perc kattogás a csőben) a tb-nek 375 ezer forint- volt 8 évvel ezelőtt.Ma mennyibe mérik -nem tudom, de jobb is.
A kemo-ról csak a sajnos azóta elment családtagjaim révén van "szemdűlesztős" tapasztalatom.
Egészen érdekes, mióta minden záróhoz mellékelik a "számlát".Persze gondolom azt nem sokan nézegetik,és nem gondolkodnak el, hogy némelyikből egy föld körüli útra is futotta volna.

phoenix102 2010.09.24. 10:48:52

@pcr: a tumormarker vizsgálat egy jó üzlet azoknak, akik gyártják. Azt hiszem a blogoló kollégák meg fogják erősíteni a véleményem, hogy a vakon végzett tumor marker vizsgálat fából vaskarika. A vérből meghatározott tumor markerek csak követésre alkalmasak, nem diagnosztikára. Az évi 2 millió tumor marker vizsgálat pedig egy Ausztria méretű országban vakon végzett vizsgálatok tömegét jelenti.
Ennyi pénze az OEP-nek összesen nincsen, hogy ennyit ki tudna fizetni. És értelme se nagyon van.

A várólistákról: még nem értük el a nyugati szintet, nálunk még mindig gyorsabban megy a legtöbb vizsgálat.
Viszont a várakozással sok vizsgálat értelmét veszti. Ha komolyan gondolom, hogy a betegemnek CT kell, mert olyan baja van, akkor az 5-6 hónappal később végzett CT teljesen értelmetlen, akkor sak egy alibi vizsgálat, valaminek a lepapirozásához, betegdokumentáció gyártásához.

Állítsuk meg a ......... 2010.09.24. 10:48:59

@Irise:

Angliában ennyire
"szuper" az egészségügy?
A 10.000 ft-os gyógyszert csak úgy veszegetik a patikában, boltban(mint tescóban a kék tablettát)?

Meg sem tükrözik a beteget, mert éppen lehet fekélye, polipja, vagy rákja is, vagy rosszul gondolom?

Kivancsi 2010.09.24. 10:50:06

@IrishOak: problema az, hogy SEMMIT nem adnak!!

nyugta?
beveteli bizonylat?

Nos ezek nem divnak a maganeknal!

Ezen bevetelek utan a kedves szakik SE EVA-t se AFA-t se semmit nem fizetnek.
A velemenyem: Vallalkozasban mukodo hivatalos halapenz gyujto helyek :):):)

IrishOak 2010.09.24. 10:53:59

@Jim Raynor: @Silent Bob:
Bocsánat, hogy bele kontárkodom, de az én általam használt kifejezést cincáljátok épp.
Ajánlom hozzá az eredeti hsz-emet.

Dr.laikus PhD 2010.09.24. 10:56:52

@phoenix102:

Ha fontos CT-t MR-t azonnal csinálnak.

Egyszerű migrénnek induló hatalmas fejfájásnál az ügyeletes orvos küldte fiam barátnőjét CT-re, onnan tovább MR-re.

Így lett diagnózisa a SM-nek.

Kenguru 2010.09.24. 10:58:40

@Dr. Morcz: Atlag betegkent senki nincs abban a helyzetben, hogy meg tudja itelni a MASIK betegnek mennyire/sulyos surgos az allapota.
Ez az orvosok dolga lenne.

Csakhogy a betegek azt erzik, bennuk nem bzithaynak, mert nem a szakmai szempont a rendezoelv, hanem mas.
A "foorvos ur betege" fontosabb, a nagy parad ado beteg fontosabb(mar akinek).

Ekkora rombolast vegzett az egesszegugyben az hogy hagyjak hogy az orvosok ennyit keressenek, es elturik a paraszolvanciat.

Az egeszerugyben szukseges szazmillardokat meg lehetne talalni koltsegvetesben, csak akarni kene.
Nyugdijaos ingyen utazasok, MAV, BKV, es egyeb politkiai origarchiak durva letorese, ezzel parhuzamosan valodi biztosito jellegu OEP, es az egeszsegpenztarak valodi betegbiztositova valasa.
Plusz szektorsemleges finanszirozas, es magan-egeszseugy.

Kerdes fel meri ez vallalni barmely politikai ero, vagy megvarjak amig a rendszer tenyleg osszeomlik.

Krumpli Bogart 2010.09.24. 11:00:24

A magyar egészségügy alaphibája a kommunikációképtelenség és a szervezetlenség. Ez NEM pénz kérdés. Ezzel a két hibával kellene valamit kezdeni, de nagyon gyorsan és nagyon profi módon.
Én lényegében egészségesnek tartom magam, ami betegségem van (savtúltengés, epegörcsök, súlyingadozás és állandó, elhúzódó légúti megbetegedések) azzal még soha semmit nem tudtak kezdeni az orvosok vállvonogatáson kívül. Ez már nem is érdekel.
Agysorvadásban szenvedő, mozgásképtelen, pelenkázásra szoruló anyámat ápolom itthon két gyerek nevelése és komoly szellemi teljesítményt igénylő munkahely mellett.
Betegápoló hozzátartozóként a következő tapasztalataim vannak:
1. Minden hónapban sorban kell ülnöm a gyógyszer felíratásáért, támogatott pelenkára nem vagyunk jogosultak, mert azt csak olyan orvos javaslatára írhatja fel a háziorvos, akivel nekünk nincs dolgunk.
2. Minden szar szakrendelésen nekem kell sorban ülnöm a csak szakrendelésen felírható gyógyszerért (pl. csontritkulásra szedett gyógyszerért a reumatológián).
3. Olyan gyógyszertár nincs, ahol minden gyógyszer rendelkezésre áll, legalább egyszer vissza kell menni valamiért (sorban állva persze).
(A kolléganőm alzheimer kóros anyjával ugyanezt az adminisztrációs procedúrát csinálja végig, ő csak egy bizonyos főorvos "Varázs-pecsétjéért" szokott 6-8 telefoni érdeklődést követően időpontot kapni.)
4. Anyám hallása erősen megromlott, a szemüvege kb. 8-10 éves, de nem tudunk eljutni szemészetre, fülészetre, mert amikor egyszer megpróbáltam, akkor egyáltalán nem jött a mentő. (Nem tudom levinni a harmadik emeletről.)

Látható, hogy ilyen állapotú betegnél már nincs orvos-beteg találkozó, egyszerűen ugráltatják a papírokért az egyébként is agyonterhelt hozzátartozót.
Havonta 4-5 munkaidő utáni délutánom megy el orvosnál és gyógyszertárban történő várakozással.

Ha én magatehetetlen leszek, akkor megkérem a gyerekeimet, hogy inkább lőjenek le, minthogy ilyen kanosszát járjanak miattam.

Állítsuk meg a ......... 2010.09.24. 11:03:05

@phoenix102:

A komoly betegeket előrébb sorolják, úgy emlékszem a rákos ismerősöm 1 éve 2-3 hónapos előjegyzést kapott, igaz sikerült 1 hetesre rövidíteni az időpontot, de azóta már halott, sajnos már akkor végstádiumos volt.
De aki nem végstádumú beteg, annak a 2-3 hónap pont az életét veszélyezteti, még pont menthető lenne.

IrishOak 2010.09.24. 11:03:28

@pcr:
A savlekötők nem kerülnek olyan sokba.
Persze ki lehet mindent próbálni.

Az ismeretségi körben volt már "refluxa" a 4 hetes csecsemőnek, a 20 éves fiatalnak,a 34 éves Cronosnak, meg van az idős anyukámnak is aki szívnagyobbodással,és pajzsmirigy problémákkal éldegél.
A babánál- normálisnak mondják,-kinövi a 20 éves hülyén eszik, és ideges, a 34 évesnek kipakolták a beleit, az anyukám meg a marék bogyója mellé bekap olykor valamit.
Ha tényleg folyamatos a baj, és egyre rosszabb, azt tényleg vizsgálják!

IrishOak 2010.09.24. 11:07:04

@Kivancsi:

Azt nem tudhatjuk, hogy a könyvelő mit csinál!
Ha viszont a magánpraxist folytató doki nem fizet az állam bácsinak -akkor megbüntetik -általában pont annyira+ késedelmi kamat amit a hasonlítás elvével kisakkoztak neki, nyereményként.
Persze ettől még nyugtát adni kell(ene)- ugyan úgy mint a kirakodó vásárban.

Kivancsi 2010.09.24. 11:07:42

Belga rendszer...
Alaphelyzet:
Magas TB fizetes utan a kezelesek 2/3-t a TB fizeti. 1/3-at a betegnek kell fizetni.
Erre az 1/3 ra lehet kotni kiegeszito biztit.

Korzeti meglatogatasa: 30eu.
Vervizsgalat: 70eu.

A teljes osszeget kell fizetni fuggetlen, hogy van-e TB fizetese a betegnek vagy sem.
Az orvas automataban allitja ki a szamlat mert ezzel igenyelheto vissza a 2/3.
NEM kerdezi, hogy KELLE vagy SEM..
Meg sem fordul a fejeben!!

A visszaigenyles mire a bankszamladra megerkezik 3nap.

Nincs csalas, mutyi, csokos, ismeros, sorbanallas stb. stb...

Piaci alapon mukodik a dolog.
A doki radfigyel mert belolled EL.
GYOGYIT es SZOLGALTAT.

Viszont azert kell egy emberi/doktori korrektseg.
pl: nem kuld el felesleges vizsgalatokra csak azert hogy valakinek a szamlajat porgesse!!

NOS egy ilyen rendszer Mo-n NEM mukodne..

Az orvosaink (tiszt. kivetelnek) jo magyar szokasnak hiven ami az elmult 20evben belejuk rogzult!!
Porgetnek a "szamlalot" :)
Nem gyoznenk az 1/3 fizetni...

Ezert is jo az extra biztositas mert elobb utobb beszabalyoznak a "porgetos" szakikat :)

Nehez megmondani otthon mi segitene, vinne elobre a rendszert, hogy mindenkinek jo legyen.....

Állítsuk meg a ......... 2010.09.24. 11:07:49

@IrishOak:
A férjem pairet nevű gyógyszert kapott, ami akkoriban támogatás nélkül 10.000 ft-ba került volna.

Droidfigyelő (törölt) 2010.09.24. 11:09:04

@Jim Raynor:

Igen, az ember valahogy azt tartja logikusnak, hogy a háziorvos, vagy aki beutalja vmilyen vizsgálatra, kezeli az időpont-kérdést is. Mert az a logikus, hogy ő is látja a rendszert, a labor is látja a rendszert, látják, miért küldi laborra és kit stb stb. Vagy ha nem kezeli ezt a kérdést, legalább figyelmeztesse előre a versenyzőt, hogy ide és ide saját magának kell időpontot kérnie. Ez nem VIP-elvárás, hanem józan paraszti ész.

Analógia az információ-áramlásra: baleseti sebészet és az ottani gyógytorna. A baleseti sebészeten szépen bevitték a rendszerbe az adataimat, volt a műtét után rendes zárójelentés, a kontrollokon az orvos sokat pötyögött a gépbe, mindent adminisztrált, ahogy kell. Majd jött a gyógytorna-részleg, ugyanabban az intézményben, 3 emelettel lejjebb. Az első gyógytorna foglalkozás teljes egészében azzal telt, hogy a sebész által kinyomtatott papírokat a gyógytornász bepötyögte a saját gépébe, mert a két gép nem látta egymást. A sebész és a gyógytornász a rendszerben nem tudták követni, kit miért utaltak be ide-oda, hanem manuálisan kellett generálni az esetet a gyógytornának, mert az eset csak a sebészeten létezett, a gyógytornán még nem létező eset volt. Ahelyett, hogy a gyógytornász a szakértelmének megfelelő munkát végzett volna ez idő alatt, és pl. as szokásos 4-5 beteggel tudott volna foglalkozni abban az órában(mert ugye sosem egy emberrel dolgozik egy időben, hanem jön-megy, és adja a feladatokat ide-oda stb, ja és lehet, hogy csoportos foglalkozása is van közben.) Szóval ez nagyon fura volt.

Dr.laikus PhD 2010.09.24. 11:10:59

@IrishOak:

Refluxnál a felírt gyógyszer ennyire drága, csak a támogatás miatt kicsit olcsóbb.

A sima savlekötő ilyen esetben nem ér semmit.

És tényleg vizsgálják. Divat ma refluxot mondani gyomor égésre általad írt problémák esetén.
Reflux (igazi) kellemetlen, akár nyelőcső fekélyt is okozó pocsék dolog.

dusomoja 2010.09.24. 11:11:00

@szomorutojas: Ezzel mit akarsz mondani? HOgy aki nem jön rá magától, leuklmiás, dögöljön meg?

marand22 2010.09.24. 11:11:23

1. A refluxhoz: Amennyiben 45 év alatt van a beteg, nincs vérszegénysége, nincs vérhányás vagy vérszékelés, ill. fogyás, akkor alkalmazható az ún. PPI-teszt (erős savcsökkentő adása). Ebben az esetben a gyógyszerre adott reakció alapján diagnosztizálható a refluxbetegség. Ha bármelyik feltétel nem adott, endoszkópos kivizsgálás, 24 órás nyelőcső pH monitorozás, stb. (pl. gyomorszáj záródásának nyomásmérése) elvégzése javasolt a jelenleg érvényes ajánlások szerint. Mivel vérkép nem lett nézve, így az ajánlástól mindenképpen eltértek.
2. Az előjegyzésekkel nagyon sok gond van, többnyire az állami szektorban. Bár sokszor a kedves betegek tehetnek a gondjaikról (2 nappal ezelőtti tapasztalat, amikor a páciens megsértődött azon, hogy meg merte az asszisztens kérdezni - minekutána 20 percet várt más helyen - , hogy olvasta-e a beutalóját. A válasz az volt, őt nem érdekli mi van ráírva.). A magánklinikákon kevesebb a probléma, de ott is előfordul (pl. 3 hónap múlvára kér kontroll időpontot, de mivel rendszeresen elfelejtik, ezért csak 2 héttel előtte adnak a diszpécserek időpontot, amire felháborodva kérdezik az orvost, hogy miért nem rendel).
3. A külföldi tapasztalatokról írt már más is. Nekem ugyan nincs közvetlen, de kollégám évek óta dolgozik Angliában. Nagyon durva dolgokról számol be (több éves várólisták, a betegeket nagy ívben lesz..ó háziorvosok, kórházban az ülepüket meresztő szakorvosok, stb.).
4. Én is dolgozom több magánklinikán. Mivel ezeket általában valamilyen pénzügyi vagy szakmai befektető üzemelteti (bérek, rezsi, anyagköltség), ezért tényleges költségem gyakorlatilag nincs, így EVA-s vagyok, mint többnyire az egészségügyi magánvállalkozók.
5. Hogy mi mennyibe kerül az egészségügyben, azt hiszem az itt kommentelők többségének dülledne a szeme. Főleg ha tudná, ugyanez mennyibe kerül pl. Németországban vagy az USA-ban (NB: a felhasznált eszközök árában kicsi a különbség ezekben az országokban). Pl. szívkatéterezésre kb. 140000 HUF-ot fizet Mo.-on az OEP, USA-ban 10000 USD-t. Szív UH Mo.-on 7000 HUF, USA-ban 2000 USD.

LSDr 2010.09.24. 11:14:23

Aki orvos látott már acut leukémiát, abban az ajtóban fel kell merülnie hogy többről van szó, mint reflux. A beteg sápadt, karikás a szeme, és hálni jár belé a lélek. Ezt hívják blikkdiagnózisnak. Kollégák nagy része a betegvizsgálat 1. lépését, a megtekintést elfelejti vagy nincs a fejében gyárilag a vészcsengő. Tökmindegy, hogy aranyérrel, epebajjal jön a beteg, vagy urambocsá jogosítványt hosszabítani.

saclos (törölt) 2010.09.24. 11:15:56

@Dr.laikus PhD: Miért ne fizetne, ha van abból jövedelme? 1997. évi LXXX. törvény 31.§.

marand22 2010.09.24. 11:22:35

@LSDr: Ez így nem igaz. Magam is láttam olyan beteget, akinél a súlyos, kómát okozó agyvérzés kapcsán derült ki pl. az acut myeloid leukaemia. A blikkdiagnózis pedig nagyon gyakran félrevisz.

Krumpli Bogart 2010.09.24. 11:22:47

@Droidfigyelő: Én a Fehérvári úti szakrendelőben éltem át ugyanezt. Mindent bevittek gépbe (jó lassan), majd felírták kartonpapírra. A kartonpapírral végigsétált a betegfelvételes néni - az utánozhatatlan és ,szép komótos egészségügyes-klumpás kacsázással - a folyosón, annak teljes hosszában, mert a betegfelvételtől a lehető legtávolabb elhelyezett szobába kellett mennie a betegeknek, majd visszakacsázott a géphez és a következő beteggel újra ugyanezt csinálta végig.
Amikor több órás várakozás után bejutottam a távoli szobába, akkor az ott lévő orvos a szemem láttára írta be az előtte lévő gépbe az adatokat a kartonpapírról. Vizsgálat után továbbküldött egy klinikára, kinyomtatta a vérrel kiszenvedett adatokat papírra. Majd a klinikán vette észre az orvos, hogy nem az én nevem szerepel az iratokon, nyilván az előző beteg adatait nem törölték ki.
Hát ilyenek vannak.........

Irise 2010.09.24. 11:23:22

@pcr: marand22 válaszának első cikkelye választ ad. Pont most volt egy ilyen betegem, reflux, plusz gyomortáji fájdalom, plusz rossz közérzet : HO adott PPIt, fájdalomcsillapítókat , második körben PPI plusz erősebb fájdalomcsillapító (tramadol, paracetamol, codeinnel), eztán a beteg inkább bejött hozzánk.
Szerintem jó eséllyel egy félév múlva lesz gasztoenterológiára időpontja.
off, ha valakit érdekel:
Jelenlegi várólisták:
ha eltörött az orra, két hét múlva van időpontunk fül-orr-gégészhez (nem műtétre, csak,hogy nem szakorvos, de f-o-g-n dolgozó lássa)
ha elszakadt egy szalag a térdében szintén két hetes várólistánk van míg szakorvos látja a térdét, közel félév múlva kerülhet műtőbe.
nem áthatoló szemsérülés (mondjuk sav ment a szembe) jó eséllyel 24 óra múlva látva lesz a szemészeten (de szintén nem szakorvos vagy szakorvosjelölt által).

IrishOak 2010.09.24. 11:23:38

@Dr.laikus PhD:
Igen, én is ezért kötöm az ebet a karójához:-)

Ugyan is valóban nem mindegy, hogy ilyen-olyan gyomorbaja van, vagy tényleg komoly oka van.

Anyukám ugyanis kapott ilyen pairet nevű bogyeszt, de nem lett semmi hatása, csak bekavart a szívgyógyszereibe, és még rosszabbul lett tőle. Elvan a diétával, meg egyéb orvos által javasolt szerekkel.
a többi három mind más-más terápián élt, a legrosszabb,hogy a cronosnak újabb bélgyulladását jelezte a baj- új műtét új sztomazsák, és el is múlt.

Irise 2010.09.24. 11:27:42

@Krumpli Bogart: Tudtad,hogy a nyugis osztályon dolgozó nővérkék is több,mint 8 km-t gyalogolnak naponta? Amit te kacsázó klumpás járásnak csúfolsz, az egy olyan embernek a járása, aki a fáradt izületeivel (mert mi is emberek vagyunk, idősödünk, elkopnak az izületeink) napi legalább 8 km-t gyalogol ÉRTETEK. És gyakran olyan embereket lát el,akiknek kevesebb gondja van,mint neki.

IrishOak 2010.09.24. 11:28:09

@pcr:

Az nagyon spec. -azt olyankor adják, ha feltételezik, hogy a gyomra is K.O.n van.
De erre van a támogatás.

Mi most épp egy tejmentes tejport szoktunk venni a kisebbik lányomnak, mert tejallergiás: az támogatás nélkül 3300ft támogatással meg 207!!! Így gyorsan ki tudom számolni, mire elég a befizetett tb-m:-))de a dokikat még nem is számoltam bele.

phoenix102 2010.09.24. 11:29:15

@Droidfigyelő: na igen, ezt hívják nem hatékony és inadekvát munkaerő hasznosításnak. Ennek anyagi szempontból nálunk sok jelentősége nincs, mert nincs számottevő különbség az orvos írnok és a gyógytornász vagy orvos fizetése között.

Máshol, ahol a csak érettségivel rendelkező adminisztrátor fizetése 3-ad annyi, mint az orvosé, ott ezt mind komolyan veszik. Németben a főnököm megtiltotta, hogy az itthon szokott módon begépeljem a beteg kórrajzát a gépbe. Mert ugye engem ott azért fizettek, hogy a beteggel foglalkozzam, és nem azért, hogy gépeljek.Ahhoz túl magas az órabérem, diktafon a zsebbe és kész.

A másik a munkaeszköz, nevezetesen a számítógép. Ez már nálunk is jelentős probléma, mert ha mindent csak egyszer kellene rögzíteni, nagyon jelentős hányada a munkaidőnek hirtelen szabaddá válna. Nem túlzok, ha azt mondom, hogy a legutóbbi itthoni munkahelyemen napi 1 órával több időm maradt volna a betegellátásra, ha nem kellett volna papírról gépre vinnem a beteg dokumentációit. Nem hiszem el, hogy a 21. században nem tudunk addig eljutni, hogy minden OEP által finanszírozott ellátó helyen elérhető legyen egy központi betegdokumentációs adatbázis. (Amikor ezt legutóbb felvetették, az adatvédelmi biztos majdnem agyvérzést kapott, és lihegte, hogy a szeméyles adatok védelme, meg stbstbstb. Akkor vezették be a kórházban ahol dolgoztam, hogy még a belső dokumentációk közül is csak azt láttam, amit én kértem, a két hónappal korábbi belgyógy konzílium eredményeit kezelőorvosként sem nézhettem meg a beteg személyes adatainak védelmére hivatkozva) Most egy polc szolgálja az adatok védelmét a legtöbb kórházban, mert minden létezik papíron is. Ha valaki beteg adatokra pályázik, nem túl nehéz hozzájutni most sem. Nem vagyok informatikus, de úgy gondolom, hogy ha több ország létre tudott hozni ilyet, akkor ennek nálunk is mennie kellene.

Csak egy példa, hogy menyire megnyomorítja ez a probléma az embert. Gyógy. segédezközt, bizonyos időközönként lehet csak felírni. Ha a beteg pl Szolnokon felíratott magának egy kerekesszéket, és két hónappal később meg idejön hozzám pestre és újra felíratja, akkor én vagyok a szarban, mert én nem látom az ottani dokumentációt, a beteg vagy megmondja, vagy nem hogy mikor irtak fel neki utoljára ilyet. Az OEP persze 2 perc alatt kiszúrja a hibát és küldi a bünticsekket. A vicc, hogy az eszközt nem veszik vissza a betegtől (pedig ilyen helyzetben a beteg nem tájékoztatja az orvost megfelelően, főleg olyanok csinálják ezt, akik utána jó pénzért eladják a segédeszközt), hanem az orvossal kifizettetik. Nem egyszer jártak így kollégáim

Droidfigyelő (törölt) 2010.09.24. 11:29:59

@Krumpli Bogart:

Hát igen. Egyébként azt elfelejtettem mondani, hogy vmilyen sajátos, berhelt word-ben dolgoztak akkoriban a Baleseti Sebészeten, ahol az új beteg adatlapja az előző beteg adatlapjából készült (mint egy template, úgy működött az előző). Nyilván nálad is ugyanez történt.

Irise 2010.09.24. 11:30:59

@LSDr: Speciel akit én találtam leukémiást,az jól volt. NEm volt sápadt-karikás, nem hálni járt belé a lélek.

Kollégám meg egy 4 évest kapott el így, aki jól volt, egyetlen tünete az volt,hogy fájt a lába.

Nem kell nagyképűsködni a blikkdiagnózisoddal, attól,hogy te láttál párat, a HO jó esetben, remélhetőleg max kettőt lát egész élete során.

Krumpli Bogart 2010.09.24. 11:31:35

@LSDr: Van egy ismerősöm, aki kb 10 éve a háziorvosához magával vitte a 4-5 éves kislányát, mert nem tudta hova tenni. A háziorvos akkor látta először a gyereket, azonnal beutalót adott a mamának onkológiai kivizsgálásra. Leukémia. Meggyógyították.

Ilyen a született diagnoszta. Állítólag érzék kell hozzá. S persze, gondolom nem árt némi szakmai érdeklődés sem.

Állítsuk meg a ......... 2010.09.24. 11:31:53

@Irise:
Ez "szép".
Ha ezt akarják Magyarországon is......

Silent Bob 2010.09.24. 11:33:55

@IrishOak:
Én elolvastam. Valaki ráírta neki a reggel 8-at a beutalóra. Fizessen.

Irise 2010.09.24. 11:36:29

@pcr: Ezt akarják. :( És ez jó lesz az orvosoknak, nővéreknek, de nagyon nem lesz jó a betegeknek.

Krumpli Bogart 2010.09.24. 11:37:36

@Irise: Értem. Gondolom, a betegfelvételes, naphosszat gurulószékben csücsülő adminisztrátor csak divatból utánozza ezt a bicskanyitogató, unott járást, amihez embert levegőnek néző, flegma fintor is dukál.

Állítsuk meg a ......... 2010.09.24. 11:39:32

@IrishOak:
Szerintem 10 élet is kevés lenne a eü pénztár befizetéseihez, ha nézem itt a külföldi árakat meg pláne.
Annyit tudok, hogy egy rákbeteg napi kemója bentfekkvéses alapon(persze bejárrásal) 150.000 ft, nincs benne a sugár, az elvégzett labor, rtg, meg a többi gyógyszer(fájdalomcsillapító, antibiotikum(nehogy tüdőgyuszit kapjon 7.000 ft támogatással), hányinger elleni gyógyszer, stb)

Állítsuk meg a ......... 2010.09.24. 11:41:07

@Irise:
Amilyen a magyarok egészségi állapota, akkor itt kihal a fél ország.

szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2010.09.24. 11:42:12

@dusomoja: hogyne, hisz azért írtam a nyírfaligetben paráználkodó ôzgidákról, hogy egyértelmûvé váljon olvasótársaim számára a véleményem az éticsigák ideális fôzési idejérôl.

Elvégre minden mindennel összefügg.

Krumpli Bogart 2010.09.24. 11:42:49

@Droidfigyelő: Azt is megfigyeltem, hogy sehol nem a TAJ alapján tartanak nyilván, hanem a nevet kérdezik. Kovácsot, Nagyot, Kisst és Szabót is név alapján buherálják a gépben, aztán vagy belettaláltak, vagy sem.
De bezzeg! Véradáshoz megkövetelik a személyit, lakcímkártyát és a TAJ-kártyát eredetben. Fogalmam nincs, hogy miért.
Nem volt nálam a TAJ kártyám eredetben, de tudtam a számát, ráadásul rendszeres véradó vagyok (pontosabban csak volta, mert többet nem megyek). Nem vették le a vért. Akkor dögöljenek meg.

ayeti azaki - távolkeleti segédmunkás 2010.09.24. 11:43:24

leukémiára nem, de refluxra tökéletes a Salvus víz

Droidfigyelő (törölt) 2010.09.24. 11:47:01

@phoenix102:

Nem tudtam, hogy ennyire szar a helyzet. És most értettem meg, mit jelent az adatvédelmi biztos akkori állásfoglalása (az alaphírre emlékszem, és igen, nagyon hörgött, hogy ez nem ok.) Annyiban azért igenis van anyagi vonatkozása annak, hogy te gépelsz-e vagy sem (még ha a fizetések hasonlók is), hogy nem az alapfeladatodat végzed, vagyis a gyógyítást. Tehát a munkaidőd X %-át adminisztrációval töltöd gyógyítás helyett. Az adminisztrátor így is, úgy is megkapja a fizetését, de nem tud gyógyítani. Tehát ha nem te adminisztrálsz, hanem az erre a feladatra alkalmazott munkatárs, te pedig gyógyítasz, akkor hatékonyabban alkalmazott benneteket és költött rátok a munkáltató. Tehát nagyon nem mindegy, mit csinálsz a munkaidődben, pötyögsz, vagy gyógyítasz. Na, most marha bonyolultan leírtam, amiért a német kórházban nem engedtek gépelni:)

Most akkor felteszem az örök kérdésemet: ceterum censeo, az egészségügy általános állapota kizárólag a pénzen múlik? A kérdés nem neked szól, hanem általában mindenkinek. Ugyanis egy kórházban pl. hálózatba kötni a gépeket, és jogosultságokat programozni az adatokhoz, amelyek időponthoz is kötődnek, nem milliárdos tétel, viszont kétségtelen, hogy kell rajta egy kicsit, nem sokat, de egy kicsit gondolkozni. Ezt onnan tudom, hogy mi most fejlesztünk IT-fronton, és olyan okos adatbáziskezelő és egyéb szoftvereket, hogy ihaj, tényleg nem sok pénzért lehet fejlesztetni itthon.

IrishOak 2010.09.24. 11:47:44

@Silent Bob:

Valóban, létezik olyan beutaló ahova ráírják, hogy hónap-nap-óra-perc jelenjen meg -kontrollvizsgálatra!!!
Most épp rendelkezem is ilyennel -az mindig csak a kötelező kontrollvizsgálatra szól! -majd az orthopédiára kell visszamenni a csecsemővel(harmadjára).De előtte az első beutaló az "csak" javaslat címszóval megy, és ahhoz nekem kellett kérni időpontokat.
'Indító beutalón én még életemben nem láttam óra-percet.
Ha ráírta valaki, az talán saját maga, hogy el ne felejtse a nagy izgalomban.
A doki esetleg a hátoldalára felvéste, segítségül.

Egyszerűen nem létezik olyan -hogy egy szakrendelőbe elmegyek csak úgy, hogy na jöttem, itt a papírom, a doki tegnap idetelefonált és mondat, hogy ma reggel jöhetek is. Ha meg időpont nélkül azonnal vizsgálják- akkor vagy megvárja,és megköszöni, vagy kér másik időpontot. Asszem a beutalók 1 hónapig jók a babáknál fél évig(de ez rá is van írva tényleg betűvel, a főoldalra:-)

Állítsuk meg a ......... 2010.09.24. 11:48:08

Leukémiára meg otthon kiegészító kezelésnek kíváló a vörösbor(naponta 1 pohárrral), a céklalé, vagy cékla lereszelve nyersen.

Irise 2010.09.24. 11:48:39

@Krumpli Bogart: Nem, elég volt rád néznie,és elcsodálkozott,hogy ugyan miért nem az állatorvosi rendelő szolgáltatásait veszed igénybe...

Irise 2010.09.24. 11:50:19

@pcr: És ,ahogy te is mondtad, nagyjaink pont ezt akarják itthon is bevezetni.

Krumpli Bogart 2010.09.24. 11:52:07

@Irise: Várólista! A gyerekemnek egy diónyi dudor nőtt a csuklóján és állandóan úgy fájt, hogy sírt, még álmában is. Akkor volt viselhető, ha Aminoerg krémmel kente és két lapos fakanál közé fásliztam a kezét.
Beutalót kaptunk Heim Pál ortopédiára. Január végén május közepére kaptam időpontot. Tornázni nem tudott, az iskola hetente basztatott, hogy vigyek valami papírt a felmentésről, mert nem lehet ennyi tornaórát mulasztani. Intőt is kapott, amit az ortopédiai igazolás után visszavontak.

marand22 2010.09.24. 11:53:19

Még néhány ár (Mo.-on): vérrögoldó gyógyszer (altepláz) 1 adagja 240000 HUF, 1 beteg szívkatéterezése során felhasznált röntgenkontrasztanyag ára 1 betegre vetítve átlagosan 10000 HUF, 1 db ún. stent (fém csőháló, amit beültetünk a betegbe, sokszor többet is egy érbe) 100000-200000 HUF, gyógyszerbevonatú stent kb. 500000 HUF.
Szívkatéterezés során elvégzett értágítás (ún. PCI) után az OEP 500000-1400000 HUF között fizet, attól függően, hogy a beteg kapott-e stentet, ill. hogy akut infarktus miatt történt a beavatkozás.
hvg.hu/hvgfriss/2010.37/201037_haboru_a_kardiopiacon_mindenki_szivugye

lac64 2010.09.24. 11:54:44

@phoenix102:
A számítógép kérdése más oldalról. Térdsérülés miatt elküldtek az Országos Balesetire, de kérték vissza a röntgent. A Balesetiben digitális röntgen van, szépen kiírták CD-re a felvételt. Amikor visszavittem az SZTK-ba, akkor közölték, hogy a számítógépükön nem tudják megnézni, úgyhogy ismét megröntgeneztek. A vicc az, hogy az otthoni gépemen én simán nézegethettem, mert a képnézegető programot is felírták a CD-re.

IrishOak 2010.09.24. 11:55:59

@pcr:
Mondom is mindig, hogy gombokért dolgoznak az orvosaink.
Nem ők tehetnek róla,hogy a munkahelyük olyan pukkanat.

Az meg hogy a meglévő anyagból varázsolni is tudnak - az tényleg elismerésre méltó!
a mindenkinek lenne egyéni számlája, és tolnák az arcába az egyenleget -mint a havi bankszámla kivonatot,meg a csekkeket -akkor talán észhez térne a hőzöngő tömeg.

aesculap 2010.09.24. 12:01:00

@marand22:

ad1.: első izben jelentkező panasz esetén alarm tünetek hiányában is ajánlott gasztroszkópos vizsgálat ("once in a lifetime")

Kivancsi 2010.09.24. 12:01:09

@IrishOak:
A konyvelo az az ugyfele altal leadott kiadas es beveteli bizonylatokbol (szamla, nyugta) bevallast csinal.
Kiszamolja a fizetni valokat vagy a visszaigenyleseket: EVA, Afa, TB, stb..

Nos a ki nem bocsajtott szamlak, nyugtak nem kerulnek bele ebbe a kalapba..
Szoval ezek nem kerulnek bavallasra. (mint a halapenz)

Szerintem hiaba varjuk, hogy majd az allam megvaltoztatja, torvenyeket hoz, ellenorzi, betartatja stb...

AMIG MI NEM VALTOZUNK MEG!
SAJAT MUNKANKBAN, VALLALKOZASUNKBAN,
csalunk, lopunk, mutyizunk, (szamlat, nyugtat nem adunk, szemelyes kiadasainkat a cegunkben elszamoljuk stb)
ADDIG Mo-g es minden ami ott van menthetetlen vagy legalabb is marad olyan amilyen most vagy rosszabb lesz...
svabos-BALKAN, bodzaszedo A4-s vallakozokkal :):)

Krumpli Bogart 2010.09.24. 12:04:08

@pcr: Nem tudom. Magától nőtt. Olyan volt, mintha a bőre alá egy kisebb diót tettek volna.Nyomásra fájt és rugalmasan elmozdult. Kapott rá egy rögzítő sínt és fél év alatt elmúlt. Az iskola meg balhézott a tornaóra miatt.

Silent Bob 2010.09.24. 12:04:45

@IrishOak:
"Anyunak elkerekedtek a szemei, csak annyit mondott, hogy ő mostanra kapta a beutalót, ahol reggel 8 volt írva."
Ja, tudom, a posztoló hazudik már megint, az orvosok soha nem basznak el semmit.
Gusztustalan ez a blog, illetve nem tudom minek van, folyamatosan csak mundér becsületét védi mindenki.

Krumpli Bogart 2010.09.24. 12:06:38

@Kivancsi: Tudod, ez itt off, de hülyeség a bevételt adóztatni, mert utolérhetetlen. Adóztatni a fogyasztást kellene. De ebbe nem mennék bele a továbbiakban.

Irise 2010.09.24. 12:07:03

@Krumpli Bogart: Nekem nem talált az elevenem be :D szerencsémre pont tegnap győződhettem meg ennek az ellenkezőjéről. De akkor a továbbiakban tényleg járj állatorvoshoz, egészségedre.

Irise 2010.09.24. 12:09:31

@Silent Bob: "Gusztustalan ez a blog, illetve nem tudom minek van, folyamatosan csak mundér becsületét védi mindenki."
Ugyan, ne gondolj már ilyen egysíkúnak minket, néhányan betegeket is fikázunk.

"Ja, tudom, a posztoló hazudik már megint, az orvosok soha nem basznak el semmit."
Itt az idő,hogy őszintén bevalljam: mi okozzuk a leukémiát. Is.

Kivancsi 2010.09.24. 12:09:42

@Krumpli Bogart:
Fogyasztast adoztatnak :):)
De mikor nincs szamla-nyugta a fogyasztasomrol?
Akkor se ado se afa nem lesz befizetve :):)

Krumpli Bogart 2010.09.24. 12:11:34

@Silent Bob: Ez a blog azért jó, mert itt a gyógyító és a gyógyítandó szempontjából is rá lehet világítani a problémákra.

Én is járok olyan blogokra, ahol az én munkakörömet ekézik, mert tanulok belőle, s igyekszem elkerülni azokat a hibákat, amit "mi megszoktunk", ezért nem vesszük észre, de a másik oldal jogosan sérelmezi.
Ha nem szembesítenek vele, nem tudom, hogy hibáztam. Tehát kellenek ezek a blogok.

Krumpli Bogart 2010.09.24. 12:12:40

@Kivancsi: Mondom, nem mennék bele. Ez a szakterületem, de nem ide való.

Frucsasz 2010.09.24. 12:13:39

Én azt nem értem, hogy az ultrahangos dokinő mit keresett bent reggel 8-kor, ha munkaideje csak 12-től van?

Állítsuk meg a ......... 2010.09.24. 12:13:47

@IrishOak:
Nem hiszem.
Sajnálom, de én azon az állásponton vagyok, hogy aki beteg, azt kötelessége az orvosnak meggyógyítani, függetlenül a beteg pénztárcájától.
Ha olyan keveset keresnek az orvosok, akkor ők is keveset fizetnek a tb-be.
Tehát az orovosok jórésze is kis tb fizető, akkor miről is beszélünk?

Mindig az a film jut eszembe erről a témáról, de francnak nem ugrik be a címe, amikor a szívbeteg kisfiút az
USA-ban nem akarják megműteni, mert apuci hiába dolgozik, nincs elég pénz a számláján, ezért a fél kórházat túszúl ejti, és végül a gyerkőc megkapja az életmentő ellátást.

Silent Bob 2010.09.24. 12:16:33

@Irise:
Az a baj, hogy ez az arrogáns stílus jellemző rátok IRL is.
Leginkább ez zavarja a betegeket, mert mindenki hibázhat, de bunkónak lenni nem kötelező.

lac64 2010.09.24. 12:19:16

@Frucsasz, az őzikelány:
Lehet, hogy más rendelésen is dolgozik. Nálunk az SZTK-ban 8-tól indul a röntgen, majd 9-10 között szünetel a leletkiadás, mert a röntgenes szakorvos akkor végzi az UH szakrendelést.

Állítsuk meg a ......... 2010.09.24. 12:19:17

Ja , és ezaz a film amelynek a végén egy szöveg olvasható, hogy akkor amikor a film készült 40 millió embernek nem volt tb biztosítása USA-ban.

Jim Raynor 2010.09.24. 12:22:02

@pcr:

Végszükség (John Q).

IrishOak 2010.09.24. 12:23:18

@Silent Bob:
Nem mondtam, hogy bárki hazudik -ez erős torzítás.Nem kell dühöngeni.
Azt mondtam el, hogy a H.O.-beutaló -szakellátás; tapasztalat alapján milyen rendszerben működik.

Ha reggel nyolc lett volna a papíron, akkor a vizsgáló orvos biztosan nem csodálkozott volna, mert épp vizsgált volna.De így csak azt mondta, hogy ha gondolja a beteg, jöjjön vissza délben.

Nem tisztem védeni az orvosokat - ismerek jókat, meg kevésbé jókat.

Silent Bob 2010.09.24. 12:27:16

@IrishOak:
Nem dühöngök. A poszt szerint oda volt írva. Szerinted nem, tehát hazudik.
Az orvos pedig nem csodálkozott, hanem elküldte a halál faszára. Nem ugyanaz.

Krumpli Bogart 2010.09.24. 12:27:38

@Frucsasz, az őzikelány: A magyar egészségügyben divat egy emberről több bőrt lehúzni, egy embert két helyre beosztani, hátha megoldja, hogy osztódással szaporodik.
A Heim Pál nephrológiai szakrendelése 8-kor kezdődik ugyan, de az orvos 11-ig "osztályon van", csak a nővérkék vihognak odabent. Az orvos csak akkor érkezik meg, ha a várakozó tömegben már egy tűt sem lehet leejteni. Legalábbis 8-10 éve még így volt.

IrishOak 2010.09.24. 12:29:02

@pcr:
A mindenkit gyógyítsanak meg "gondolatsor" az nagyon szép, és jogos. Sőt erkölcsös hozzáállás.

Nagyon helyes - gazdag ország vagyunk, létezzen egy alapellátás.Ha azon felül kell beavatkozás, majd az orvoscsoport eldönti, hogy kit hogyan kell pluszban kezelni -vagy részben vagy egészben plusz juttatásért.(lehet az a plusz nulla forint is)
De akkor az alapellátást mindenki fizesse -akár jelképes összeggel is, vagy segítő tevékenységgel.

Azért a világ legnagyobb részén nem létezik olyan, hogy alapellátás, vagy orvosi szolgálat!!! Ez tényleg csak a gazdag országokban van.

szőketisza 2010.09.24. 12:29:40

@gpetersz :"Évi kb 1 millát nyomok az EB-nek"

Az egyéni munkavállaló által fizetendő egészségbiztosítási járulék jelenleg a bruttó bér 6%-a. Akkor a te havi bruttód közel másfél millió forint. Nem panaszkodhatsz. Ebből akár magánorvosokra is telik.

Jim Raynor 2010.09.24. 12:29:58

@IrishOak:

"Ha reggel nyolc lett volna a papíron, akkor a vizsgáló orvos biztosan nem csodálkozott volna, mert épp vizsgált volna"

MUHAHA-MUHAHA-MUHAHA. reggel nyolckor? doki? vizsgálni? wehehe, még most is ezen röhögök.

Leroi 2010.09.24. 12:30:07

Nem refluxot okozott a leukémia, hanem valószínűleg hányingert, hányást, gyengeséget.
De, mint fentebb is említettem, először a tüneteknek ugrottak neki, a mögöttes ok elsikkadt.
Műhiba.
Mint ahogy műhiba némely hányingercsillapítóknak az azonnal bevetése is hányás esetén, amelyek sokszor dystoniát okoznak.
Etiológiai és nem symptomatológiai kezelést! Ez fontos!

IrishOak 2010.09.24. 12:30:42

@Silent Bob:
lehet így is gondolni...

Krumpli Bogart 2010.09.24. 12:31:23

@Silent Bob: Bizony ám, a post szerint oda volt írva, IrishOak pedig kétségbe vonta az állítást.

IrishOak 2010.09.24. 12:31:25

@Jim Raynor:
Na akkor lehet elballagni egy kerületi sztk-ba -de hogy le is tudj ülni lehetőleg 7 előtt érkezz:-DD

Silent Bob 2010.09.24. 12:38:01

@Krumpli Bogart:
Én is ezt mondom, csak nem értem miért kell tagadni.

Állítsuk meg a ......... 2010.09.24. 12:38:27

@IrishOak:

Nézd szerintem nemcsak a felső tíznek, és a felsőközéposztálynak jár minden, hanem a többinek is jár az élethez való jog, a teljes orvosi ellátás, ha Te ezt preferálod, a saját lekiismereteddel számolj el.
Kerülhetsz Te is olyan helyzetbe, hogy kiesel a körből.

Gazdag országok, pl? Anglia: ahol a vajúdó kismamát kilökik a utcára, mert szerintük még nem indult be eléggé a szülés
USA: ahol a tb-t fizető pincérnő, fulladozó kisgyermekét kitolják a folyosóra, mert anyuci számláján nincs elég pénz

Hollandia: a szabad liberális országban, ahol a kismamákat szinte alig ellenőrzik terhességük alatt

Krumpli Bogart 2010.09.24. 12:39:09

@Leroi: Lehet, hogy én rosszul látom, de szerintem a magyar orvoslás egyik legnagyobb hibája, hogy az ok feltárása nélkül bátran kezeli a tüneteket.
A nagybátyám parkinson-kóros lett. Amikor megtudtuk, egy medikus ismerősömtől megkérdeztem, hogy mit tanultak erről a betegségről. Elküldte nekem a tananyagot köznapi nyelvre fordítva. Tünetek, betegség lefolyása, fázisai stb.
Döbbenten láttam, hogy a nagybátyámnál már több, mint 15 éve kezdődtek az egyes tünetek, de ezeket soha senki nem rakta össze tünetegyüttessé, hanem külön szakorvosok igyekeztek "elnyomni" azokat. Lényegében rengetek fölösleges költséget okozott ez az eljárás és diagnosztizálatlan, s kezeletlen maradt egy súlyos betegség.

Aggie 2010.09.24. 12:42:19

A posztolo anyukajanak jobbulast

@pcr:
Honnan szedted ezt a marhasagot? Kemoterapia elott az elso amit elmondanak, hogy tilos a kezeles alatt alkoholt fogyasztani, mert a gyogyszerek ugy megterhelik a majadat, hogy annak az alkoholra mar nincs szuksege.
Egyebkent 10 eves onkologias palyafutasom alatt (ugy ertem, mint beteg) meg soha nem hallottam azt egyetlen orvostol sem, hogy onnek ennyi vagy annyi ideje van. A terminalis allapotot szoktak jelezni, de a heteket, honapokat szamolgatni meg csak holywood-i filmekben hallottam.
Az UH beutaloval kapcsolatban pedig valoban hihetetlen a masnap. Ez a 2 dolog nekem santit a posztban.

IrishOak 2010.09.24. 12:43:53

@Silent Bob:
Most lehet nyugodtan rugózni a félmondaton, de ez nem változtat azon, hogy beutalóhoz -időpont kell, ennek hiányában sajnos elküldik az embert. Ha meg azonnal vizsgálják -az jópont.

Ha lett volna reggel 8as időpontja, akkor az orvos nem küldheti el.(nem is küldi, hisz egy beteg a sorban állók közül)

Lógika, vagy valami kistestvére?

IrishOak 2010.09.24. 12:48:47

@pcr:
JAJ,mááá' nem kell a dráma... van ilyen is meg olyan is...ezeknél a dolgoknál sokkal borzalmasabbakat tudok mesélni a világ másik feléből.

Legyen alapellátás -és aki még kér mást is az fizesse meg, akinek meg nincs miből azt meg az orvosai döntsék el és finanszírozzák a közösből-akár az enyémből. Cserébe a család egy egészséges tagja jótékonykodjon, vagy segítsen a kórházban.

Állítsuk meg a ......... 2010.09.24. 12:49:24

@Aggie:

Az orvos javaslata volt a napi egy pohár vörösbor.
Nem is a kezelés alatt itta.
Dehogynem a két hetet is orvos mondta a sógoromnak.
Nem véletlen, hogy egy nap alatt vizsgálta ki, csontvelő biopsziát is megcsinálta:)))

A végstádiumos betegnek is megmondják, hogy rövid ideje van hátra.

Ennek ellenére azt hiszel amit akarsz.

Krumpli Bogart 2010.09.24. 12:50:34

@IrishOak: Engem (+ még 4-5 beteget) már küldtek el fix időponttal, mert csúszott a rendelés, ismerősök jöttek vizsgálatra, akiket puszival, illetve széles nyelvcsapásokkal fogadtak, aztán meg, basszus!!! vége lett a rendelési időnek.

Állítsuk meg a ......... 2010.09.24. 12:54:55

@IrishOak:

Szerinted itt úgy megy a dolog, hogy én szólok a kardiológusomnak, hogy ugyan már küldjön el szívizom perfúziós szintigráfiára, mert nekem olyan kedvem van.

Vagy küldjenek már el parkinson szakrendelésre , és írják fel a mirapexint mert nekem arra nagy szükségem van

Aggie 2010.09.24. 12:59:49

@pcr:
vegstadium = terminalis allapot - pont ezt irtam.
Egynapos kivizsgalas onkologiai centrumban nincs, mert annyi helyre kell menned, hogy 1 nap alatt nem fogsz a vegere erni. Ahogyan a csotvelo biopszia sem egy napi rutinvizsgalat.

phoenix102 2010.09.24. 13:02:33

@Droidfigyelő: abban igazad van ,hogy az adminisztrátor nem tud gyógyítani, de nálunk ez nem érdekes, mert nincs vagy nagyon kevés adminisztrátor/ asszisztens van a legtöbb helyen. Tehát itt nem arról van szó, hogy ők lógatják a lábukat, mi meg gépelünk. Hanem a legtöbb helyen nincs aki gépelne az orvos helyett.

Hálózatokat építeni nem 5 forint, főleg nem olyan gépparkkal, mint ami jelenleg rendelkezésre áll az eü-ben.
Ahhoz szakemberek is kellenek, akik nem mennek a kórházakba közalkamazotti bérért dolgozni, még kétszer annyiért sem. És innetől az egész pénzkérdéssé válik.

IrishOak 2010.09.24. 13:02:41

@Krumpli Bogart:
No az már gáz! Ott kell szólni az intézményvezetőnek, vagy felhívni a betegjogi képviselőt.
És én még nem jöttem el sehonnan úgy hogy nem vizsgáltak meg -mert én szóltam, hogy másnap kell az eredmény.Akármennyi csókos megölelgethet tőlem.

Lehet hogy UFO vagyok:-))

Jim Raynor 2010.09.24. 13:02:41

@IrishOak:

lol, te tényleg azt állítod, hogy számít bármit is, ha van időpontja az embernek? nagyon komoly cuccot tolhatsz, hogy ilyeneket flesselsz...

Állítsuk meg a ......... 2010.09.24. 13:05:45

@Aggie:

Ez nem is onkológiai központban történt, hanem egy belgyógyászat haematológiai osztályán, ahol konkrétan leukémiás betegeket kezeltek.

És elhiheted, hogy egy nap alatt diagnosztizálták a leukémiát.
Nem volt idő, a kezelést másnap már indították.

Ez olyan mint a szövettan, egy nap alatt meg lenetne csinálni, de van akinek heteket kell rá várni.

Silent Bob 2010.09.24. 13:06:37

@IrishOak:
Nem azt mondom, hogy volt időpontja, hanem hogy valaki ráírta a beutalójára, hogy 8 óra. Elbaszta egy fél napját egy tollvonással. Erről beszélek végig, nyilván nem volt időpontja, mert akkor meg is vizsgálták volna.

IrishOak 2010.09.24. 13:15:28

@pcr:
Nem kell túlzásokba esni.Urdu-ul nem értek:-)

Biztosan nem "kitalálják" a kezelőorvosok, meg a szaktudósok, hogy kinek mi kell.Úgy is sok a papír, össze lehet számolni.

Az alapellátás nem egyenlő az árokba dobással!Mindennek ára van, és meg is kell valakinek fizetni.
Ha valaki nem tudja megtenni,azt meggyógyítja a közös -de azért viszont segítséget elvárhat.Még ha nem is pénzben.
Ha már össznépi lelkiismeret, meg érzelmi húrpendítés van akkor azt mondom: segítek, bármikor, bármiben.
Akinek segítettünk az a baj elmúltával tegyen azért, hogy majd ő is tudjon másnak segíteni.Tettel, vagy járulékkal.Az mindegy.

calvin&hobbes 2010.09.24. 13:17:19

@Krumpli Bogart: Az meg sem fordul a fejedben hogy esetleg eredendoen mozgasszervi problemaja van???? ( Nem mintha ez mentene a mimikajat, de azert ha nem erzi jol magat nem fog terdroggyantoan vigyorogni...)

Kollegamnal sulyos arthritist allapitottak meg mikor 22! eves volt. Most harom evvel kesobb nagyon gondos gyogyszerezesnek koszonhetoen kepes mozogni, setalni de sajnos vannak olyan napja hogy nem kepes kikelni az agybol! Nos elofordul hogy nagyon szar napja van ilyenkor kepes dolgozni de igencsak "fintorog" ha fel kell kellnie a szekbol....

A kovetkezoket nem neked, ugy altalaban a "nyugaton sokkal jobb" tevhittel kapcsolatban:

Az pedig hogy nyugaton (Angliaban pl)hogy mennek a dolgok idopont keressel, vizsgalatokkal nos... sokkal rosszabb, sokkal tobbszor sziv a paciens mint otthon. Ennel a kollegamnal special maga a betegseg megallapitasa kb 9 honapot vett igenybe, hogy miert? Mert altalaban hat hetre kapott idopontokat a haziorvosnal elso korben... amit altalaban toroltek, mert orvos nem rendelt, mashova ment stb... (elfelejtettek ertesiteni ot errol szoval "futott" koroket potyara uj idopontert ujabb heteket varni... aztan persze a szokasos megoldas a fajo izuletekre, paracetamol! ha nagyon faj szedjen belole harmat, el fog mulni mert FIATAL!!
Aztan ugy 4-5 honapnyi kitarto kopogtatas a haziorvos ajtajan periodus utan, kapott idopontot specialistanal, aki elkuldte laborra - ket- harom het varakozasi ido, azutan meg ket het mig az eredmeny megerkezett - aztan persze idopont tolodas mert specialista meetingel, konzilium vagy csak elfelejtette az asszisztens hogy aznap bank holiday van stb...
Lenyeg a lenyeg, hogy majdem egy ev telt el mire konkretan megmondtak neki, hogy hmmm ez bizony arthritis, nem gyogyithato, de az allapot szintentarthato, mazlista ha 30 eves koraban meg kepes mozogni.

Nos ez Anglia... tobbek kozott...

Elnezest az ekezethianyert... ebedido munkahelyen :D :D.

A fenti poszt irojanak pedig sok erot es kitartast kivanok, gyogyulast az anyukajanak.

IrishOak 2010.09.24. 13:19:48

@Jim Raynor:
ja komoly, nehéz róla "lejönni" a neve: élet:-D

Nem ordibálós, nem asztalverős, nem óbégatós.
Igen azt állítom, hogy számít, ha van egy vizsgálatra időpontod.Eddig csak így fogadtak egy-egy spec esetben.A Háziorvosomhoz viszont bejutok gyakorlatilag bármikor:-)) feltéve, hogy a több tucat orvosságát felírató mindig nagyon siető időseket megvárom:-)

Állítsuk meg a ......... 2010.09.24. 13:20:10

@IrishOak:
Na akkor erre várom a választ:
-adott egy szívbeteg férj napi 8-10 órában dolgozik, sokszor hétvégéken is
-adott a feleség mindjuk parkinson kóros, még ő is dolgozik napi 8 órában
Tb-n alig pénz, de átestek számtalan beavatkozáson, őket hogyan dolgoztatnád meg, hány bőrt húznál még le róluk?

2010.09.24. 13:20:20

Azért néha nagyon sajnálom, hogy kötelező a tb-re fizetni, és nem is befizetésarányos az ellátás. Ide is kapitalizmus kellene. Akkor lenne verseny, meg segg kinyalása.
A francért kezelnek homelesseket meg mindenféle lúzert az én pénzemen, nem akarok önző lenni, de ha az én életem vagy egészségem múlik rajta valamikor a jövőben, akkor kösz nem... :/

IrishOak 2010.09.24. 13:21:23

@Silent Bob:
:-D Hát ezt mondom reggel óta én is:-DD

De ha rákarcolta "valaki" akkor nem az sztk orvosa a hunyó.Csak így ennyi volt:-))

2010.09.24. 13:22:03

@calvin&hobbes: Angliában hírhedten gyenge az ellátás, nem onnét kéne példát venni. Nekem holland ismerőseim pl. Belgiumba járnak át, mert ott állítólag jó...

Leroi 2010.09.24. 13:27:45

@Krumpli Bogart:
Volt egy szer egy német-osztrák mintára megszervezett magyar orvosi iskola olyan gigászokkal, mint Jendrassik, Schaffer Károly, Korányi Frigyes, Sántha Kálmán, Környei, Krompecher, Miskolczy stb.,akik az egyetemen a lexikális tudást, a betegségek tünettanát, kóroktanát, kórlefolyását véres komolysággal beleverték a medikusokba...az orvostanhallgató és a friss orvos akkoriban az agyával gondolkozott és nem a vizsgálóeljárások hozták meg helyette a diagnózist.
Egy neurológus reflexkalapáccsal, pupillalámpával és tűecsettel és persze jól összeállított anamnézis, kórelőzmény birtokában készen diagnosztizált, sokszor jobban mint ma,a hipereszközösített medicina korában.
Na ez az iskola sajnos már lassan a távoli múlté, kihajították az ablakon
az új idők új bajnokai.
Meg is van a szomorú eredménye, mint a mellékelt ábra mutatja...

IrishOak 2010.09.24. 13:30:01

@pcr:
Ez akkor most társadalmi felelősség vállalás óra?Szigorú számonkéréssel?

Nem vagyok én égi hatalom, hogy tudjam.
De : a házaspárnak nincs gyereke, vagy rokonai? -ők segíthetnének - a házaspárnak magának(házi gondozás, orvoshoz járás- bejelentve mint családi segítő.Így az ezer forintjukkal is beszállnak a közösbe, meg a munkájuk értéke is nagyon nagy)
Egyébként az apukám keringési bajos -de nagyon -nyugdíj mellett dolgozik napi 12-14 órát anyukám szív és pajzsmirigy bajos ő "csak" napi nyolcat nyom.Ő is nyugdíjas. Már csak nevetnek amikor egyik a másikat alig bírja feltámogatni reggelenként.De soha nem felejtenek el adni a szegényeknek...a kevéskéből ami nekik van!

egerészölyv 2010.09.24. 13:48:28

Tipikus, amit az első doktornő művelt. Embertelen társaság... :(

Dr.laikus PhD 2010.09.24. 13:55:27

@A csótány is ember:

De hát nem nyalják ki a segged a kapitalizmusban sem.

Sőt! Kifizeted a gatyád és vársz hónapokat, majdnem laikusokkal beszélsz egy nyomorult időpontért, kétszer, háromszor, kapsz tanácsot, hogy igyál meleg vizet, borogasd jéggel, olvassál rá, és ha mindez nem segít akkor kapsz hónapokra későbbre a háziorvosodhoz időpontot, aki konstatálja jól van, tényleg beteg vagy.
Következő stáció a szakorvosi időpontok.

Ez a kapitalista orvoslás, napi 4-5 beteg egy napra, és jóval magasabb fizetés és főleg m e g b e c s ü l é s (nem akartam kiabálni, csak kiemelni).

Magas biztosítási díjak, ha elfogyott akkor jó ha van pénzed, hogy a rákod, az amputációd, a kórházi ellátásod ki tudd fizetni.

calvin&hobbes 2010.09.24. 13:59:49

Hat ja, nyilvan Anglia nem a legjobb de ugye a holland sem egy vilagszam - ez ujfent szemelyes tapasztalat - .. Amerikat ne is emlitsuk, mindenki tudja hogy igazi remalom ..., a fenti hozzaszolasokban negativ peldakent hoztak fel Norvegiat, Swedorszagot... spanyol es portugal kollegak meselnek hasonlo torteneteket az otthoni egeszsegugyrol... nos leszukitettuk azert a nyugatot egy csoppet, nem?

Leonce 2010.09.24. 14:11:51

senki sem a betegekért "gyalogol" , kedves Irise, hanem a fizetéséért. Az a feladat és ezért csinálja. Amennyiben Ön önkéntes, akkor természetesen igaza van, akkor értünk teszi, de ezt kétlem.

IrishOak 2010.09.24. 14:18:49

@A csótány is ember: ....nem is tudtam:-))

Az általad óhajtott forma már nevet is kapott csak megbuktatták az akkori eü.minisztereket.

Egyéni számlás ellátás joga.
Kategóriákra felosztva, lehetőség, hogy plusz biztosításokat lehessen kötni.
Az a hajó elment, így most van a szép nagy egyenlőség elven alapuló.Éljen 'északkorea virágozzék Kuba:-)) Bár Castro azt mondta a múltkoriban, hogy úgy néz ki a szocializmus modellje nem a legjobb út volt az országának - már idős és belátó:-)no és külföldi orvosok segítettek neki.

Persze attól még a nincsteleneket is el kell látni -ez közös felelősség, akármekkora is a verseny.

Irise 2010.09.24. 15:16:26

@Visegrádi: Nem, én tényleg nem a fizetésért dolgozom :) lehetne sokkal több fizum is sokkal kevesebb munkáért. Én tényleg a betegeimért vagyok. :) Senki nem fizet azért,hogy betoljam a beteget én a kezelőbe, hogy ne kelljen várnia a beteghordóra, senki nem fizet azért,hogy felemeljem a beteget a földről, és ne hagyjam ott feküdni,amíg odaérnek a beteghordók, nővérek. Sőt,azért se fizet senki,hogyha anyukának ki kell szaladnia valamiért a kocsijához,akkor addig én babázzak a gyerkőcével, a saját ebédszünetem terhére :)
És hidd el,nem vagyok egyedül ezzel a mentalitással.

Állítsuk meg a ......... 2010.09.24. 15:24:35

@IrishOak:
Nem nyugdíjasokról írtam, hanem aktív korú emberekről, akik két gyermeket nevelnek.
A nyögdíjig mindekettőnek van még hátra 20-25 éve.
A gyermekeik még iskolába járnak.

Egyébként akinek tetszik a kapitalista módszer, az a levélíró anyukájának a valakijét is jól megdolgoztatná.

A világot a gazdagokért találták ki?

Szép új világ:(((

Fekete Dália 2010.09.24. 15:32:09

@Dr.laikus PhD:

Laikus vagy klerikális?
Az egyház melyik rendet támogatja?

2010.09.24. 15:38:14

@Irise: És bizonyára külföldre sem a pénzért mentél. Tiszteletre méltó.

Dr.laikus PhD 2010.09.24. 15:51:39

@fehérzaj:

Ha esze van mindkettőt.

Mint tudjuk van eszük. :)))

IrishOak 2010.09.24. 16:17:10

@pcr:
Én írtam a saját nyugdíjas-betegségekkel terhelt szüleim példáját, de ettől még megértettem az eredeti felvetést is.

Aki munkaviszonyban van az rendelkezik tb.jogosultsággal- tehát maximális ellátást kap.Fog is.
Aki nem fizetett és nem is fog soha semmit azok is mind kapnak ellátást.

A nagy baj az, hogy akik dolgoznak és fizetnek azok kevesebben vannak mint akik soha nem fizetnek be semmit.

Jelen esetben: ha az aktív korú -ám beteges házaspár még dolgozik, úgy nekik is jobb lenne, ha tudnák hogy az általuk befizetett pénz az csak az övék.Most a legkevesebb pont rájuk jut-pedig ők mindent megtesznek.Sőt a gyerekek még nem is fizetnek járulékot- pedig ők is mennek orvoshoz, ha csak egy védőoltásra is.

Ha valami nagy beavatkozás kell(reméljük nem)akkor a kórház mondhatja, hogy volumenkorlát,meg nincs pénz, meg nincs semmi -még wc papír sem.
De ha az ember tudná, hogy igen is fizettem -és itt van, majd a"biztosítóm" fizeti akkor nem lehetne ilyen okokkal nem kezelni valakit.
Aki viszont soha nem fizetett semmit azt ellátnák egy alapszinten, és ha nagy beavatkozásra van szüksége akkor vagy elkezd szépen fizetgetni, vagy szól a gyerekének, vagy ha már jól van
segítő lesz egy otthonban, vagy bárhol ahol közmunkát lehet végezni.

Nem hiszem, hogy bármit a nagyvilágban a gazdagoknak találtak ki, az orvoslás nem az a terület.Nem kell összekeverni a megszerezhető dolgokkal,és úgy tisztább a kép.
Az viszont számomra nem kérdés, hogy ha a szüleimnek kéne egy több milliós beavatkozás akkor vagy előkaparnám a föld alól a pénzt, vagy addig dolgoznék pluszban amíg látom a világot.De még a felnőtt lányomat is elküldeném ezért pluszban. Ezt nevezik közös felelősségnek,és családnak.
Bár ettől még semmi fenntartásom nincs azokkal akiknek viszont nincs sem családja sem hozzátartozói aki segítenének.Azért van a közös alap.Bár engedelemmel - had nézzek szigorúan, ha valaki egész életében kibújik a felelősség alól, de baj esetén meg oda neki az oroszlánt is.(Oké persze, csak utána vessünk számot)
Már csak mindkét oldal igazságának elvével.

Irise 2010.09.24. 16:17:18

@Turchi: Nem, havi 50 ezer volt az egy főre esőnk, így kimentünk,hogy jobb életet tudjunk biztosítani a gyerkőcnek :D
És itt olyan szakterületen dolgozhatok, ami Magyarországon ilyen formában még nem nagyon létezik.

IrishOak 2010.09.24. 16:42:02

@Irise:
áááá' szerintem a csoki miatt mentetek el, amit gyerkőc kicsen a szekrényből:-D

Irise 2010.09.24. 16:47:28

@IrishOak: Nem, igazából a szamócás cupcake a Costánál vanillia latteval. Az volt a döntő. :))

Droidfigyelő (törölt) 2010.09.24. 17:19:45

@phoenix102:

Na, akkor ezt árnyalom. Vegyünk egy kórházat, pl. a Baleseti Sebészetet. Vegyünk mondjuk 200 megvásárolandó számítógépet és a hálózatot. Első kérdés: mekkora árengedményt kapok a vásárláskor egy ekkora beszerzés esetén? Hát nagyot. Persze, egy összegben kifizetni az árengedményes gépeket is nagy tétel egy magánszemélynek, de tudod, mennyi ilyen típusú EU-pályázat van? Sok.

Második kérdés: egy ilyen hálózat kiépítése és támogatása hosszú távra vajon jelenthet-e tekintélyes árengedményt, pláne, ha a beszerzést is ugyanattól rendelem meg, persze, tisztességes tájékozódás után? Vagyis azt választom, aki a legjobb árat adja, és a megrendelés mérete nyomán hajlandó nagyon jó áron adni a kiépítést és a supportot is. A válasz: nagy árengedményt lehet itt is kiharcolni. Persze, még mindig sokba kerül egy összegben, mert nagy hálózatról van szó, de ez ugyanúgy beleesik a pályázati kategóriába.

Harmadik kérdés: vajon mekkora árengedményt lehet elérni egy ekkora projekt esetén egy személyre szabott adatbázis kezelő program kifejlesztésénél, vagy egy már létező szoftver adaptációjánál, ha azt mondhatjuk a fejlesztőnek, hogy ha már egyszer megcsinált egy ilyen kórházi adatbázist, akkor ezt el tudja adni más kórházba is, neaggyisten még az is lehet, hogy ha lesz egyszer országos adatbázis, akkor elég jó helyen lesz a tenderben, mert ő már megcsinálta? Hát nagy árengedményt lehet elérni, még ha bele is kell programozni a személyiségi jogok miatti betekintési jogosultság-rendszert.

Ez nem százmilliárd forint, és óriási támogatások pályázhatók EU-forrásokra. Ha a dolog lényege nem az, hogy kakaóbiztos legyen a kórházi hálózat, vagy hogy a Józsi haver nyerje dupla áron, és visszaosszon 20%-ot, akkor ez tulajdonképpen néhány heti intenzív projektmunka, plusz a fejlesztés ideje (ami részben párhuzamos lehet.)

Egy ilyen projekt ráadásul mérhető hasznot is hoz nagyon rövid időn belül, mert az orvosi adminisztráció csökken, vagyis hatékonyabban használhatja ki a munkaidejét az orvos, a fizetését nem pötyögésre kapja, hanem amiért odajött dolgozni stb.

Nem minden a pénz. Vagy ha a pénz felől közelítünk, akkor már középtávon is mérhető hasznot generálhat egy ilyen fejlesztés. Mondom, most nagyon benne vagyok ebben, és minden csak tájékozódás és tárgyalás kérdése.

radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2010.09.24. 21:17:28

@Kivancsi:

"A számlát a recepció állítja ki, a viszontlátásra!"

:-)))))

radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2010.09.24. 21:26:45

@Droidfigyelő:

"Tehát a munkaidőd X %-át adminisztrációval töltöd gyógyítás helyett. "

Egy néhány évvel ezelőtti felmérés szerint, ha jól emlékszem, az X=70 vagy 80.

radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2010.09.24. 21:29:51

A számítástechnikához.

Az OEP-et fel kell robbantani, helyét sóval behinteni, a benne dolgozókat személyesen kitiltani életük végéig valamennyi, egészségüggyel kapcsolatos munkahelyről.

Egy magyar kórháznak havonta vagy tízféle jelentési kötelezettsége van az OEP felé. E 10 jelentést 10 különböző, egymással nem kompatibilis, az OEP által legyártott programmal készítik.

Az OEP-be juttatott adatok nagy részének sorsa: egy nagy terembe felülről bedobálják egy kis ablakon keresztül. Ajtó nincs.

huncut 2010.09.24. 21:33:41

@radiologus.hu: Lesújtó. :-( És egyben nagy luxus is: ha az orvos olyan munkát végez, amit egy nála alacsonyabb végzettségű tán még jobban is ellát, mint ő, akkor ez nagyon nincs rendben.

huncut 2010.09.24. 21:38:19

@radiologus.hu: Hát igen. :-(Nincs hosszú távú tervezés, fejleszthetőség; egyedi, összegányolt programok. Ez baromi sokba kerül.

radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2010.09.24. 21:38:54

@A csótány is ember:

"A francért kezelnek homelesseket meg mindenféle lúzert az én pénzemen, nem akarok önző lenni, de ha az én életem vagy egészségem múlik rajta valamikor a jövőben, akkor kösz nem... :/ "

Válság van, holnap becsődöl a céged, te meg az utcára kerülsz.

Holnaptól TE és a családod leszel a lúzer, akit nem látnak el.

Láthatólag ezt szeretnéd, de nem értem, miért.

huncut 2010.09.24. 21:46:57

@radiologus.hu: Sokan nem gondolnak rá, hogy önhibájukon kívül is kerülhetnek nehéz helyzetbe. Ha pusztán az önkéntes jellegű befizetések lennének, rengetegen nem fizetnének semmit.

radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2010.09.24. 21:47:00

@Droidfigyelő:

A magyar állami egészségügyben általában a pénzügyi tervezés kb. 1 napra terjed előre.

Egyrészt mivel valamennyi intézmény százmilliós nagyságrendű mínuszban van, nincs miből fizetni.

Másrészt meg a különféle lejárt számlákkal sakkozgatnak, hogy legalább a minimális ellátást képesek legyenek biztosítani.

Első kezes példa: az érbetegségek nagyobbik részének kezelésében ma a radiológiai módszerek egyértelműen jobbak, mint a hagyományos érsebészeti műtétek. A másik fele a dolognak, hogy összességében olcsóbbak is. Ezzel együtt a kórházak nem hajlandók kifizetni a katétereket, mert 100-300 ezerbe kerül darabja, ha vesznek kettőt, oda a cash-flow.

radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2010.09.24. 21:53:06

@huncut:

Az elmúlt évekből egyetlen komolyabb OEP-et informatikai fejlesztésről volt szó: az OVER, az országos vényellenőrzési rendszer megalkotásáról.

Az OVER első körben a 90-es évek első felének egyik legnagyobb korrpuciós botránya volt.

Most 2010.07.02-i hír, hogy lassan készül a vényellenőrző rendszer.
"Fél évig tesztüzemben működik, s addig kijavítják a hibákat, aminek része, hogy összekötik az adatbázisokat."

"A helyettes államtitkár szerint jelenleg a különböző egészségügyi és közigazgatási szervek adatai között nem feltétlenül vannak átfedések, például a szakvizsgák nyilvántartásában."

Mert egy adatbázisból dolgozik a patika, másikból az OEP, harmadikból meg a minisztérium.

radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2010.09.24. 21:54:49

@huncut:

Olcsóbb csak orvost fizetni, mint orvos+adminisztrátort.

őoltergeist 2010.09.24. 22:51:28

Sajnos nincs megoldva a számitógépes
beteg /adatok és kezelések/ nyilvántartása
Pedig rengeteg időt spórolhat meg a kezelő orvos és a kórház is ha ez működne.

A rendszert úgy kellene kiépiteni,hogy csak az illetékes kezelőorvos férhet hozzá.Akkor az adat védelem is biztosítva van.
A beteg TAJ.száma az egyedüli biztos adat, egyből összekapcsoldódik a beteg nevével is így kizárt a csere- bere/tévedés/

A jelen ügy egy kicsit sántit. Kizárt,hogy az UH-s oroűvosnő a reggel 8 órakor ott szobrozó beteget 12 re rendelje vissza.Főleg ha előjegyzés történt

huncut 2010.09.24. 23:20:10

@radiologus.hu: Gazdaságosan akkor lehet működtetni bármit is, ha mindenki azt csinálja, amihez a legjobban ért. Az orvos diagnosztizáljon, műtsön, gyógyszerezzen, az asszisztensek, nővérek meg adminisztráljanak, végezzék a kórházi ágyak melletti teendőket (kell segédnővér is, hiszen rengeteg tennivalóhoz nem kell különösebb szakértelem, elég az odafigyelés, az apró fogások ismerete).

A kórházakban minimum két asszisztens, illetve nővér kéne egy orvosra. A kapacitás nőne, az ellátás minősége javulna, az asszisztens adminisztrálna, a nővér figyelne a betegre és megtenné azt, amihez ért. Hihetetlenül sokat segíthetne egy orvos munkájában, hiszen a tapasztalata sokat segíthetne az orvos munkájában, az orvos meg nem lenne annyira leterhelve, tehát az igazán az ő tudását igénylő feladatokra koncentrálhatna. És akkor még kevesebb orvossal (no nem csökkenteni akarom a létszámukat, hanem a meglévőkkel szeretnék gazdaságosabban és humánusabban bánni) is jobb ellátást lehetne elérni. És őket jobban megfizetni, met ugye evidens, hogy a nagyobb szakértelmet jobban meg kell fizetni.

radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2010.09.24. 23:35:11

@huncut:

Teljesen igazad van, a realitás viszont az, hogy ma a kórházaknak jobban megéri az, ha az orvos krampácsol (mert azt megcsinálja a munkaideje után, meg ügyeletben), mintsem hogy plusz pénzért felvegyék Mancikát, akinek 4-kor kiesik a kezéből a billentyűzet.

Kivancsi 2010.09.27. 07:24:06

@radiologus.hu: akkor jo bicnic csinal
tok..

Tellik recepciosra is :):)
Be van jelentve?
fogadjunk minimal beren :):)

Evente elmegyek a fogorvoshoz...
Kerestem a recepcios :):)
Nem talaltam :):)

Aaa szoval akkor az assisztenstiol kene kapnom a szamlat!!

Ha nem kapok akkor O a bunos?

Kedves radiologus!
Ezek szerint: Jellemzo tipikus "MAGYAR" doki vagy :):)

A feleloseg nem a dokie hanem a recepciose, az assisztense stb akarkie mondjuk az ugyfele, betege?
csak nem a DOKTOR ure! :):)

Felvilagositanalak a szamla NEM adasert NEM ok a felelosek!!

Hanem a vallalkozas vezetoje a felelos erte. Az APEH a ceget bunteti meg.....

huncut 2010.09.27. 13:08:11

@Kivancsi: Ne vedd egy kalap alá egy lakás egyik szobáját rendelővé átalakított fogorvosit egy normális magánrendelői ellátással. Ahol szakorvosi rendelőket alakítottak ki többféle orvosi szakterülettel, de legalább több orvossal, ott bizony általában van recepciós, van számla, és kínosan ügyelnek rá, hogy minden szabályok szerint történjen. És nem zsebbe történik a fizetés, az alkalmazottaknál és a betegeknél sem. Szóval ha nem ismersz valamit, akkor ne ítélj előre.
© 2009-2015 praxis
blogszabályzat
süti beállítások módosítása