Nem vették észre, hogy haldoklik

2016.05.12. 09:13

41_2.jpgA daganatot nem is keresték hol van, mindegy volt.

Tisztelt Praxis!

 


Én is elvesztettem a páromat 7 hete! A saját lábán ment az orvoshoz és a mentő vitte a kórházba azonnal! Egy óra múlva a vérvizsgálatokból, laborokból kiderült, hogy utolsó stádiumú rákos! Kit hibáztassak, azt az orvost, aki pár héttel azelőtt labort írt ki és nem figyelt fel, hogy nem jó? Kit hibáztassak, hogy elvették az állandó gyógyszereit és tüneti kezelést kapott? A daganatot nem is keresték hol van, mindegy volt.

 


Sok az áttét, azt mondták. Ő 63 éves volt. Január 1-től nyugdíjas lett, 46 évet dolgozott. Soha nem gondoltam volna, hogy ilyen előfordulhat. Haza akartam egy keddi nap hozni és már indultunk volna, mikor telefonáltak, hogy meghalt, elaludt. Előtte nap készült hazajönni.

 

41_2.jpg

 

Itthon pár héttel azelőtt csináltattak labort. A nyár végén jogosítványt hosszabbítottak Neki, szakorvosi javaslattal. Mit kellene akkor ott lépni, és bárhol? A kezelőorvos a folyosón mondta,meg hogy nincs sok hátra meg fog halni.

 


Boncolás: Tüdőrák, máj áttétekkel. Semmi jele nem volt. Nem ivott, nem dohányzott...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rest of boys 2016.05.12. 12:20:56

Azt az orvost, aki pár héttel ezelőtt látta, fölösleges hibáztatni, az a daganat már pár héttel ezelőtt is előrehaladott stádiumban volt, kórházba pedig a végstádiumban került. Az esetért tehát főleg tünetmentesség és orvoshoz nem járás esetén senki nem hibáztatható. A beteg sem, hisz az utolsó percig panaszmentes volt.

rest of boys 2016.05.12. 12:24:01

Mért gondolod, hogy valamiért valaki mindig HIBÁS ? Az egészségedért te felelsz, ha vizsgáltatod, ellenőrizteted magad, akkor talán kiderül a nagyon nagy baj, ha pedig nem, akkor nem.

Braincelle 2016.05.12. 16:16:51

Mi miatt kellett szakorvosi javaslat illetve milyen javaslat a jogosítványhoz?

Braincelle 2016.05.12. 16:18:01

@Braincelle:
Illetve mi miatt csináltak neki pár hete labort?

she_wolf 2016.05.12. 16:35:57

Milyen állandó gyógyszereket szedett, mióta, és azokat miért kapta?
Sok kérdés...
Utolsó stádiumú daganatos betegnek már csak a fájdalmait, tüneteit tudják enyhíteni:(
A tüdőrák sajnos egy rendkívül összetett betegség, és nincs mindig lehetőség beavatkozni:(
Részvétem a poszternek.

Greg24 2016.05.13. 00:30:35

Igen es miert irta a posztot??a hetekkel elotte levo laborban az is lehet hogy nem kellett semmit latnia az orvosnak....egy tumor haziorvosi laborokbol nem mutathato ki,csak max ha verzik...igen,allando gyogyszereit egy elorehaladott vegstadiumu tunorban sajnos mindegy h adjak vagy nem...

sagittarius 2016.05.13. 07:50:03

Sajnos sokszor előfordul, hogy súlyos veszteség után nagyon gyorsan kialakulnak és nőnek új daganatok. A nyugdíjaztatás egyeseknél a lehető legnagyobb szerepvesztést jelenti.

0rdas 2016.05.13. 09:28:26

@Greg24:
"egy tumor haziorvosi laborokbol nem mutathato ki"

Dehonnem. A májáttét (poszer esetében is volt) kimutatható az LDH érték drasztikus (15-20-szoros érték) megemelkedésével, ami a normál vérképben benne van. Az LDH időlegesen erős fizikai igénybevételnél is megnő
Apám vastagbélrákban hunyt el. Ő neki vérképből vették észre, hogy baj van, mert már a májáttét megjelent. Az első áttété a rákok legtöbb esetében a májban jelenik meg.

Persze, ha májáttét van, onnan az egész gyógyulás időhúzás. Apám még 3 évet élt. Panasza nem volt. Csak a vérkép. Ezért kell évente vér-pisi-kaki mintát ellenőriztetni. És 5 évente vastagbéltükrözés. Most voltam, nem nagy cucc.

rikitikitévi 2016.05.13. 10:30:27

@0rdas: Semmilyen labor vizsgálattal nem mutatható ki tumor, a tumormarkerek (ezeket háziorvos nem kérheti) is csak a daganat gyanúját vetik fel. LDH emelkedésnek ezer oka lehet, semmiképpen sem specifikus májáttétre, erre inkább az emelkedettebb AP utalhatna nindirekt módon, de az AP emelkedés hátterében is az esetek túlnyomó többségében más ok áll.

Szomorú történet, de nem hibáztatható senki, egyszerűen késve került felismerésre a baj.

0rdas 2016.05.13. 11:56:00

@rikitikitévi: Én is írtam, hogy LDH érték emelkedésnek sok oka van, egyik a máj rendellenes funkciója, amit sok esetben áttét okoz. Nálunk második lépés hasi ultrahang volt, ahol azt írták: a májon (akármilyen) képletek vannak, amelyek met-nek megfelelnek. Ugye a met. = metasztázis = áttét. Tehát már egy vérkép rossz eredményéből is lehet megijedni, ami további vizsgálatot jelent.

Ettől független vérkép kell, mert sok dolgot jelez (pl. áttét gyanút), ami további vizsgálattal pontosítható.

SD9 2016.05.13. 12:21:20

Részvétem, de nem értem, hogy mire akart kilyukadni.
Nekem csak úgy tűnik, a bánatát akarta kiírni magából, mert hiba lenne bárkit is hibáztatni, pláne az eü-t. Az első 4 sorban szereplő kérdéseit szerintem meg is válaszolta a későbbiekben, csak úgy tűnik, nem áll neki össze a kép.
A többit már leírták az előttem lévők.

büdösbanya 2016.05.13. 15:05:26

Nem akarom megbántani az özvegy érzéseit, de a környezetemből fakadó tapasztalataimból mondom, hogy a "nem volt semmi jele" legtöbbször nem fedi a valóságot. Inkább úgy lehetne mondani: nem volt semmi jele, amit a beteg a maga idejében komolyan vett volna. Sajnos, ezt a teóriát több, általam ismert haláleset is alátámasztja. Pl. köhécselésből, jövő-menő mellkasi fájdalmakból tüdőrák, évtizedes epekövesség - nem műttetjük, mert félünk, hogy a műtét után hányingerünk lesz (ez komoly!) -, után előbb enyhe, majd egyre erősödő derék- és hátfájdalom (ez már gerincáttét tünete), aztán kiderül, hogy a primer daganat az epehólyagból származik. Mire mindenre fény derül, már áttét a májban, a hasnyálmirigyben, az egész hasban, három hét múlva halál.

A dolog másik oldala persze az, hogy ha az ember bagatell tünetekkel megy orvoshoz, pont abból a félelemből, nehogy valami nagyobb bajra utaljon a tünet, akkor nagyon könnyen lesajnáló tekinteteket kap, megvetést, hogy minek jön ilyenekkel, elveszi a leterhelt orvosok és nővérek idejét a nehezebb esetektől, illetve megrovást, hogy nem kellene annyit foglalkoznia magával.

Greg24 2016.05.13. 23:25:21

@0rdas: neharagudj,de az LDH emelkedes eseten azert az utolso gondolatok kozt van a majattet...ha amiatt emelkedett az mar olyan vegstadium kb,hogy mar masba belehal...rutin haziorvosi laborbol nem lehet kimutatni tumort...ha bejon egy beteg es magas az LDH nem majmetre gondol az ember elsok kozott...

0rdas 2016.05.13. 23:36:57

@Greg24: Nekem magas... nem érted a leírt szöveget? Magas LDH érték nagyon gáz,további vizsgálat javallot! LDH alap vérképben benne van. Igenis magas LDH értéknél KELL gondolni a tumorra is, mint egy lehetséges okozóra.

www.hazipatika.com/laboreredmenyek/laktat-dehidrogenaz/80

"A vizsgálat az LDH enzim vérbeli aktivitását határozza meg. ... A tumor szövetben a glükóz-anyagcsere szintje magasabb, így az LDH mennyisége is magas. A tumor mérete összefüggésben van a vérplazmában lévő LDH mennyiségével, ezért a sorozatos méréssel a tumor méretének változása követhető."

3 évig végig csináltam apuval.

Kezdtük egy vérképpel: huszonnégyszeres LDH érték. Utána ment hasi ultrahangra, ahol már metasztázisra gyanakodtak. A CT meg beigazolta.
Ha nincs vérkép, nem megy orvoshoz,mert nincs panasza. Még 3 évet élt utána, végig kemózva.

Nagyon nincs gazad. Mért fáj beismerni?

Greg24 2016.05.14. 08:07:17

@0rdas: nem azt mondtam h nem emelkedhet...de elsosorban nem tumorra gondol az ember,az h edesapadnak pont emelkedett volt egy dolog...a szoveg is azt irja h kovetesre jo nem diagnozisra...ha minden tumorban emelkedett lenne minden tumort eszrevennenk mar kezdetekkor ne viccelj...az ldh nem egy tumormarker...orvos vagyok azert nem ismerem be,mert nem igy van...

0rdas 2016.05.14. 14:46:31

@Greg24: Mutass már rá, hogy hol írtam: "LDH érték az tumor marker"

Greg24 2016.05.14. 17:26:57

,,A májáttét (poszer esetében is volt) kimutatható az LDH érték drasztikus (15-20-szoros érték) megemelkedésével, ami a normál vérképben benne van."----> NEM

dioda 2016.05.14. 23:28:29

@0rdas: Az LDH-szint sokféle daganatnál jelentősen megemelkedik, soknál viszont nem. Jellemző: leukémiára, limfómára, neuroblastomára, valamennyire lágyrész-szarkómákra (leginkább a csontból kiinduló daganatoknál), sajnos vastagbélrákban, prosztatarákban, emlőrákban már előrehaladott állapotban, nagy tumortömeg esetén jellemző a magas-szint - ez leginkább kiterjedt metasztatikus betegségre jellemző, tehát "szűrésre" alkalmatlan. (Ha magas - neked lőttek). A vérképet ne keverjük össze: a vérkép a vér alakos elemeinek (fehérvérsejt, vérlemezke etc.) a vizsgálata, az LDH az kémiai vizsgálat (szérum-vizsgálat).

dioda 2016.05.14. 23:35:12

@Greg24: A leukémia vagy limfóma gyanúja esetén az LDH tumor-markerként viselkedhet ill. neuroblastomában is arra használjuk (ott persze az NSE és a CEA a specifikus marker, az LDH és a ferritin aspec. marker). A magas LDH szint (ha biztosan nem hemolízis okozza) enyhébb vérképeltérések esetén, negatív perifériás kenet-vizsgálati eredménnyel is megalapozhat egy csontvelő-vizsgálatot.

Greg24 2016.05.15. 00:46:47

@dioda: igen,de ettol nem tumormarker...tumormarker az ami ha emelkedett biztosan tumort jelez(vagy altalaban tumort jelez) pl CA19-9,CEA,PSA...az LDH ahogy feljebb irtad rengeteg korallapotban megjelenik...leukemiaban sem tunormarkernek haszanaljuk hanem a nagyfoku harmolizis jele...persze akinek emelkedett keresni kell az okot,de ha egy beteg bejon egy magas LDH val nem az elso gondolatom egy majattet....

dioda 2016.05.15. 01:19:04

@Greg24: Igaz, hogy nem tumor-marker, de a vérképző rendszer malignitásainál, mivel nincs szérumból vizsgálható tu-marker, nem spec. markerként használatos, kötelező vizsgálni, ha ilyen gyanúd van - aztán a csontvelő dönt el mindent. A hemolízis helyett inkább a nagy sejt-turnover, fokozott sejtosztódás az oka a megemelkedésnek. 1000 U/L felett mindenképpen gázos a helyzet - persze leggyakrabban mononucleosisban látunk ilyen szép szinteket és érdekes, a legutóbbi 3 leukémiás általam látott esetben 1000 alatt volt a szint - igaz, mindhárom eset normális leukocyta-számmal járt (itt 15-20x-os értékről írt a kommentelő - az brutális). A Hodgkinos kislánynak viszont jó magas volt (macskakarmolási betegségnek kezelgették otthon, de a magas LDH miatt pronto küldtük onkológiára).

rikitikitévi 2016.05.15. 08:56:27

@Greg24: Még a tumormarkerre sem igaz, hogy magas érték esetén daganatos betegségről van szó, nem is arra való, hanem a daganatellenes kezelés kontrollálására, ezen belül a relapsus (visszaesés, kiújulás) jelzésére. Talán egyetlen kivétel a PSA, de néhány százalékban még ott is előfordul álnegativ és álpozitiv eset.
Arra pedig, hogy a magas LDH szint egyáltalán nem azonos a daganattal, jó példa az anaemia perniciosa, ahol több nagyságrenddel megemelkedik, és szó sincs daganatról. De említhetném az infaktust, tüdőemboliát, stb.

Greg24 2016.05.15. 11:31:46

@dioda: persze igazad van,de feljebb ugye arról volt szo h májattet kimutatására is jo...ha emelkedett az 1000 dolgot jelez es ezek kozott azert ritkább,hogy tumort pláne áttétet...

Greg24 2016.05.15. 11:33:41

@rikitikitévi: korrekt teljesen,ezert írtam elobb zárójelbe h általában tumort jelez...amiket feljebb írtam azok általában azt jelzik,persze inkabb követésre jok,de ha van egy emelkedett CA19-9 valakibe azert az egy sokkal rosszabb jel mint egy emelkedett LDH..,

rikitikitévi 2016.05.15. 11:39:00

@Greg24: Az M2 piruvátkináz jóval érzékenyebb és specifikusabb vastagbéldaganatra, mint az általában használt CA 125, azonban ennek sem éri el az 50%-ot a pozitiv prediktiv értéke.
Mindenesetre jelenleg az az elfogadott elv, hogy magas M2PK érték esetén indokolt a colonoscopia. Saját betegeim közül 3-ban mindössze ezért történt vastagbéltükrözés, és egyiknél egy korai cc igazolódott.

Greg24 2016.05.15. 20:02:12

@rikitikitévi: oke,de en meg mindig a korabbi LDH-majattet osszefuggessel nem ertek egyet...es a CA-125 nek persze egyik legkisebb az erezekenysege,ezert is emlitettem inkabb a ca19-9 et meg a PSA-t

rikitikitévi 2016.05.15. 20:44:38

@Greg24: " LDH-majattet osszefuggessel nem ertek egyet"
Én sem.

dioda 2016.05.16. 11:40:33

@Greg24: Ebben igazad van. A normál értéket 3-4x-esen meghaladó érték már nagyon nem frankó, 10-20x emelkedés pedig májfolyamatot jelezhet elsősorban - persze én is hepatitisre gondolnék először - de egy biztos: azonnali kivizsgálás javasolt ilyen emelkedésnél. (infarktussal nincs tapasztalatom, durva hemolízisnél 3000 U/L volt a legmagasabb szint amit láttam).

napsugàr 2017.06.07. 15:15:03

@Greg24: Nekem 650 LDH ertekem. Minden màs normalis. 2011-ben màr 520 volt. Minden teruletet bejartam orvosrol orvosra. Ott tartok hogy ujra megyek végigjàrni mert növekszik.
Csírasejtes daganatra is gondolok...

napsugàr 2017.06.07. 15:43:29

@rikitikitévi: jajj de jó megnyutató :-D nekem 7 eve magas. 520 vokt vegigjartam minden orvost. Most 650. Minden mas jo . Még. Gondolom ha csírajaban fenydeeül akkor megmaradok. Mellkas CT az a 2 mm -es elvaltozast is kimutatnà?? Voltam 3 eve de nemntalaltak ottse semmit.
(36 vagyok)

Rókaregeróka 2017.06.09. 21:52:17

@napsugàr: Nekem 583, de emésztőrendszeri hullámzásaim is vannak epés tünetekkel, de kő nincs, más sincs az uh szerint, kapaszkodjak? :) 480-ig jó, és most dobtam le 15 kilót fogyóval :)

Rókaregeróka 2017.06.09. 21:55:18

@napsugàr: Nekem kimutatta a 2 mm-est, írták is a papíromon, de nem volt semmi gyanús benne :)
© 2009-2015 praxis
blogszabályzat
süti beállítások módosítása