A nővér parancsol az orvosnak

2014.03.20. 08:29

older_nurse.jpgKikérem magamnak, hogy úgy beszéljenek velem, mint kocsis a lovával.

Tisztelt Praxis blog!

 

Én 21 évig kórházi dolgozóként, és egy súlyos betegség után, több éven keresztül jártam az ORFI kórházba, csontsűrűség vizsgálatra. Pajzsmirigy daganatom volt és az orvosom irányította az Orfi kórházba. A munkahelyemről a beteg szállító munkakezdés előtt elvitt vizsgálatra fehér munkaruhában. M nevű nővér nagyon előzékenyen bánt velem. Nagyon meszes a gerincem és nem tudta a géppel meg nézni, talán 3 alkalommal voltam így. Történetesen nyugdíjas lettem és az aktuálisan előírt időpontban elmentem a vizsgálatra, itt már civil ruhában. M nevű nővér most már arrogánsan megjegyezve ,/Följelentős ember vagyok -e mert velem nem tudnak mit kezdeni a meszesedés végett ,és minek megyek én oda ./

 

Az első emeletről, felküldött a másodikra, hogy orvos adjon papírt arról muszáj -e meg néznie. Ültem egy ideig a orvosra várva , de a doktornő az nem ért rá és ott hagyott független attól, hogy még legalább 1 órát ott tartózkodott. Egy falum béli kis nővérke megismert és megkérdezte mi járatban vagyok ott. Elmeséltem a történetet, és az ismerős nővérke szólt egy másik orvosnak, aki elmagyarázta nekem, mi a baj a gerincemmel és milyen drága a vizsgálat, mintha loptam volna a betegségem, de azért ki állította a vizsgálati papírt.

 older_nurse.jpg

Vissza mentem a M nevű nővérhez, aki nagy csapkodás közepette megcsinálta a csontsűrűség vizsgálatot, kommentálva, hogy ez pénzpocsékolás. Na, ekkor betelt nálam a pohár és mondtam neki, csak azért vagyok itt, mert az onkológusom, aki neki ismerőse irányított oda és én nem tehetek arról, hogy meszes a gerincem. Adjanak valami gyógymódot, hogy ne legyen ilyen.

 

Ez 2012 novemberében volt ez az eset. Elfeledve ezt az incidenst 2013 márciusában mentem az Országos Onkológiai Intézetbe az éves kontrolomra . Az Orvosom fölháborodva közölte velem ,hogy a M nevű nővér bepanaszolt, milyen csúnyán beszéltem vele és én őt, mint onkológust miért kevertem bele. Na, itt megint eldurrant az agyam és elmondtam a dokinak, aki egy tüneményes orvos a teljes történetet és hozzátettem, csak azért nem jelentem föl a M nővért, mert a doktor Úr irányított hozzá és kikérem magamnak, hogy egy ilyen kis senki úgy beszéljen velem, mint kocsis a lovával. Vázoltam, míg fehér ruhába mentem, addig minden rendben volt, pedig a gerincem már akkor is meszesedett! Meggyőződésem a nővér parancsol az orvosnak és ez felháborító!

Legyen itt az Ön hivatkozása és logója, vagy rendeljen tőlünk további hirdetési felületeket. A részleteket megtalálja legfrissebb médiaajánlatunkban.

10233390-empty-blank-emblem-badge-shield-logo-insignia-coat-of-arms.jpg

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tempus-Anh 2014.03.20. 08:55:43

Azt szokás mondani, hogy soha nem lehet tudni, melyik nővérben melyik főorvos farka nyugszik, úgyhogy csak csínján bánunk mindegyikkel.
Ki tudja, a fentiek tükrében nem-e üt vissza a gorombaság...

Tempus-Anh 2014.03.20. 08:56:33

Amúgy a DEXA-t nem nővérek végzik, hanem erre szakosodott asszisztensek.

magam adom 2014.03.20. 09:05:10

Csak kérdezem:
A kedves posztoló 21 éven keresztül milyen minőségben volt kórházi dolgozó, hogy bárkit is "kis senki" jelzővel illet, és hogy, a munkahelyéről betegszállító hozza-viszi munkaidőben?
És mire alapozza az utolsó mondatát?

carrie 2014 2014.03.20. 09:05:31

Ezt inkább szakmai összefonódásnak nevezném
(erre szokták volt mondani: kéz kezet mos. Egyébként minden problémás beteget kidumálnak a hátuk mögött, a postolónak 21 év "gyakorlat" után ezt tudnia kellene :) ).

Nem értem, hogy egy nővér hogyan is írhatja felül a egy orvos utasításait (eltekintve a sürgősségi beavatkozásoktól: pl orvos infúziót ír elő a nővér beköti, e rá 1/2 perccel allergiás tünetei lesznek a betegnek és leállítja), ha van róla papír, hogy kontroll, vagy beutaló, akkor azért van fizetve hogy meg legyen csinálva a vizsgálat, nem?

Azt sem értem, hogy a nővérnek miért fáj az, ha valakit egy drága vizsgálatra jegyeznek elő??? Ő fizeti tán? (egyébként egy ilyen vizsgálat nem 10-20e Ft körül mozog?! egy CT-hez képest meg semmi---) Le merném fogadni, ha a nővér anyja lett volna a beteg, akkor...

Továbbá, egy nővér hogyan tud bepanaszolni egy beteget? (ez nem fordítva van?)

És legvégül. A beutaló orvos miért nem állította le a kedves nővért, hogy na ezt nem akarom hallgatni, és miért mondta azt a betegnek (számonkérve) hogy miért keveri bele?! A nővér felhívta az orvost? Vagy talán találkoztak valahol?! Lehet érdemes lett volna visszamenni M nővérhez és számon kérni, hogy miért keverte bele kedves beteget az orvossal történő beszélgetésbe? Mi jogon?!

Konzekvencia:
Aki teheti fehér köppenybe menjen TB-s helyre?! :)

magam adom 2014.03.20. 11:33:57

@Tempus-Anh: FB hozzászóló kikéri, hogy nyugszik. Idézőjelben. Nem nyugszik. Ki-be jár. Jujjjj, de mocsok vagyok. :-)

Igazság, hol vagy? 2014.03.20. 11:46:36

Egy kérdés:Ezt a panaszt még hányszor fogjuk itt olvasni?

Tempus-Anh 2014.03.20. 12:29:28

@magam adom: Végsősoron "pihenj meg futás után" alapon néha meg is nyugszik :-) :-)

Tempus-Anh 2014.03.20. 14:58:31

"Vázoltam, míg fehér ruhába mentem, addig minden rendben volt, pedig a gerincem már akkor is meszesedett!"

Nem csak a gerince...

she_wolf 2014.03.20. 15:01:12

@Igazság, hol vagy?:
Én először találkozom vele. Ezek szerint volt már máskor is?

she_wolf 2014.03.20. 15:22:28

@carrie 2014:
Szerintem ez a nővér nem nővér volt. Vagy ott tart már az oktatás színvonala, hogy nővérek is végeznek csontsűrűség vizsgálatot? Ezt illene tudnia a poszternek.

"Konzekvencia:
Aki teheti fehér köppenybe menjen TB-s helyre?! :)"

Vagy zöldben:) Egy egészségügyi dolgozóban a fehér (és a zöld, néha kék) szín automatikusan kapcsolódik az eü.-höz, ezt magam is tapasztaltam. Szeretem a fehéret:) Volt, hogy fehér gatyóban és pólóban mentem nyáron kiírt vizsgálatra, és amikor az asszisztens kijött begyűjteni a beutalókat, nekem címezte, hogy a doktornő picit késni fog. Pedig voltunk jópáran. Ebben nincs semmi különös.

A nővér (vagy asszisztens pedig simán bepanaszolhat egy beteget, ha az nem megfelelően viselkedik.

Azt szeretik hangoztatni, hogy egy-egy vizsgálat milyen drága, de úgy gondolom, hogy egy orvos nem véletlenül kíváncsi annak a konkrét vizsgálatnak az eredményére.

she_wolf 2014.03.20. 15:31:24

@Tempus-Anh:
Máris kész az intrika:)
Sosem felejtem el: a helyszín a SOTE egyik kórháza. Szereplők: az egyik orvos és az egyik nővér különös kapcsolata. Szegény nővér minden volt, csak úrinő nem. Hogy merészeli egyáltalán? Keresztre feszítették rendesen, aztán az orvos megunta a folyamatos vegzálást, és bemutatta a nővért: Ő XY, az unokatestvérem. Bővebben: az édesanyám testvérének a lánya. Kérdés?

Rotoxis 2014.03.20. 15:36:20

Dél óta azon töröm a fejem, miért hazudja valaki magát nővérnek? Talán, hogy hitelesebb legyen amit ír?

she_wolf 2014.03.20. 15:50:23

@Rotoxis:
Internet. Világháló. Cybertér....Mindenki mondhat mindent, bármit, amit csak akar.
Az olvasó pedig úgyis kihámozza az igazi szitut:)

she_wolf 2014.03.20. 16:09:46

@Rotoxis:
Most őszintén: Te mit gondolnál rólam, ha azt írnám, hogy 178 centi vagyok, hosszú, hullámos szőke hajam van, hatalmas, tengerkék szemem, és keresett modell vagyok?:)
Vagy kiröhögnél, vagy hányingered lenne. Szerintem.

lüke 2014.03.20. 16:10:09

a növér legfeljebb pancsol..

carrie 2014 2014.03.20. 16:51:27

@mig54:

Szerintem azért nem tudja, mert szokás szerint nem volt kiírva a neve, beosztása...
Vajon miért nem? :/
Amúgy nem lehet pontosan, hisz mostanában mindig azzal jönnek, hogy kevés a pííííínnnnzz.... úgyhogy nem csodálkozok amikor meglátom, hogy egy orvos kötözi át a beteg fekélyes lábát...vagy éppen a takarítónő...

Egyébként vérvételt hivatalosan ki csinálhat? Asszisztens vagy nővér?

A zöld/kék szín az nem a műtősöké? :D

Konkrétan kinek panaszolja be? Van erre valamilyen etikai vagy jogszabály, hogy lehetősége van rá: kinek, mikor, mit, hogyan? (mert én még ilyennel nem találkoztam... mármint nem a viselkedésformára értem, hanem az előírásra :) )

Amúgy tök bírom az olyan sztorikat amelyek így kezdődnek: "x évig kórházi dolgozóként dolgoztam": "sokat mondó mondat"... mégis hol? a hullaházban, a jogi osztályon, takarítónőként, ételszállítóként, beteghordóként, laborosként...stb, nem?

carrie 2014 2014.03.20. 16:57:32

Apropó,jut eszembe: hadd kérdezzem meg, hátha valaki itt kenterből tudja rá a választ:
röntgen felvételt ki értékelhet ki?

Mármint ki az a személy aki az asszisztensnek szóban mondja? Bárki ehet aki Dr.?
Ugyanaz a személy is kiértékelheti, aki rtg-re utalja be a beteget?
Minden esetben kell az rtg-ről leletet készíteni?

(bocsi a hülye kérdésekért...)

she_wolf 2014.03.20. 17:17:38

@carrie 2014:
"Szerintem azért nem tudja, mert szokás szerint nem volt kiírva a neve, beosztása...
Vajon miért nem? :/"

Ha 21 évig az egészségügyben dolgozott a poszter (akár takarítóként is!), illene tudnia, hogy ilyen vizsgálatot nővér nem végez. Ne röhögtess már....
Vérvételt hivatalosan orvos, nővér, vagy laboratóriumi asszisztens csinálhat (tudtommal).
A zöld és kék valóban a műtősöké szokik lenni, de előfordul, hogy a mosoda kifogy a fehérből, és zöldet lehet vételezni.
Nem tudom milyen jogszabály van arra, hogyha a nővér be akarja panaszolni a beteget, de biztosan létezik ilyen. Én nem vagyok jogász:)
Ha azzal kezdi, hogy x ideig eü.-ben dolgoztam, akkor azt hiszi a poszter, hogy ez valami előnyt kellene hogy jelentsen a számára. Innen üzenem neki, hogy ez nem jelent semmiféle előnyt. Pláne múlt időben. Ha egy eü.-s beteg, ugyanolyan páciens elvileg, mint a szomszéd néni, slussz. Ezzel együtt: a beteg eü.-s dolgozó valóban előnyt élvez, hiszen kolléga, egy csónakban eveznek. És mindegy, hogy melyik területen tevékenykedik, mert csak együttműködve létezhetnek.

she_wolf 2014.03.20. 17:20:47

@mig54:
Kis kieg: az eü.-s dolgozó melózhat saját ruhában is, kivéve a műtősöket.

Rotoxis 2014.03.20. 17:21:42

@carrie 2014: A magyarországi szakzsargonban bizonyos nővéreket (aneszteziológia, röntgen, stb.) nem nővérnek, hanem asszisztensnek nevezik. Általában ezzel jelzik, hogy magasabb végzettsége van, mint az "átlagos" osztályos nővérnek. Ez általában magasabb kompetencia szinttel is jár.

Abban semmi különös nincs, ja az orvos kötözi a beteg lábát, viszonylag kevés a magasabb végzettségű, esetleg nagy tapasztalattal rendelkező, ún. kötözős nővér. A takarítónő takarít, persze csak optimális esetben. :-)

Az egyszerű vénás vérvétel nővéri kompetencia, de általában a nagyobb gyakorlattal rendelkezőkre bízzák.

"A zöld/kék szín az nem a műtősöké? :D" Nem feltétlenül. Attól függ, az adott kórház vezetése honnan tudott nyugatról levetett, használt munkaruhát szerezni. :-(

A panaszos kérdést nem értem.

jelen esetben még azt is nehezen tudom elképzelni, hogy egyáltalán ott dolgozott. Ma már a takarítónő is lényegesen műveltebbek.

Röntgen felvételt orvos (leginkább radiológus szakorvos) értékelhet. Gyakran megteszik traumatológusok, sebészek, vagy intenzív szakorvosok is, ki-ki a maga területén.
Igen, bárki ehet, aki orvos, de csak ha éhes. :-)))))

Rotoxis 2014.03.20. 17:24:29

@mig54: Mifelénk a nyugdíjas eü. dolgozó ugyanolyan kivételezett ellátást kap, mint az aktív dolgozó.

she_wolf 2014.03.20. 17:41:54

@Rotoxis:

"Igen, bárki ehet, aki orvos, de csak ha éhes. :-)))))"

Ez de aranyos!:D

Nem is irkálnak hülyeségeket a Praxisra:)

Nálunk pedig ha valaki azzal indít, hogy : de én izéhozé eü.-s vagyok!, és rossz hangulatban találja az őt ellátni készülő orvost, nővért, asszisztenst, még meg is szívatják.

Rotoxis 2014.03.20. 18:02:02

@mig54: Ha alaki tuskó, az meg is érdemli. :-) Lépek, mert továbbképződöm. Este még visszanézek, mert láttam, hogy címlapon vagyunk az Indexen. Ilyenkor szoktak csuda dolgokat írni!

she_wolf 2014.03.20. 18:15:57

@Rotoxis:
Jó képződést!:) Címlapon? Basszus:(

she_wolf 2014.03.20. 18:43:13

@Igazság, hol vagy?:
Köszi. Mikor? Kiderül, hogy egy ősrobbanáskori sztori?:)

magam adom 2014.03.20. 19:42:02

@carrie 2014: Rtg. felvételt radiológus szakorvos értékelhet ki. Ő írhat róla hivatalos leletet. Ha szakorvos jelölt, vagy rezidens leletez, azt szakorvos felügyelete alatt teheti, illetve az ő jóváhagyásával mehet ki lelet. Minden esetben kell a felvételről lelet, mert egyébként nem számolható el a vizsgálat, és nem jár érte finanszírozás.
A beutaló orvos is megtekinti az általa indikált vizsgálat rtg. filmjét, és azt a saját szempontjából értékeli is, de átfogó leletet a radiológus ad. Teszem azt: traumatológus küldi a beteget láb felvételre. A radiológiai lelet tartalmazza a sérülést a csonton, de egyéb, nem az indikációval összefüggő kórképet is leír, ha talál. A beteg visszaviszi a rtg. filmet a traumatológushoz (napjainkban többnyire már digitális a rtg. is), aki megnézi adott esetben a törést, annak állását, de nem feltétlenül nézi pl. a meszes felrakódásokat, vagy eróziókat.
Vannak országok, ahol nem csak a radiológus orvos leletez, hanem a radiográfusok, úgymond előszűrnek.
@mig54: elvileg nem dolgozhat saját ruhában az eü. dolgozó. Komoly higiénés követelményeknek kell megfelelni mind a használt, mind a tiszta ruhák tárolásának, mosatásának is. Az, hogy ez nem így működik, megint csak a pénzhiánynak tudható be.

Én is ismerősnek találtam a posztot, de nem találtam meg a korábbi posztok között, lehet, hogy komment volt. Vagy cut+paste egy régi.

Igazság, hol vagy? 2014.03.20. 20:15:47

@mig54: Nem tudom mikor volt,de "magam adom"felvetésével egyetértek,lehet,hogy komment volt.

she_wolf 2014.03.20. 22:12:45

@magam adom:
Igen, a pénzhiánynak:(
Amikor megkérdeztem, hogy saját cuccot hordhatok-e, akkor nagy örömmel mondták hogy igen, de annak illeszkednie kell az eü.-s környezethez. Tehát fehér vászon gatya, és fehér pamut póló. Az a helyzet ugyanis, hogy hogy is fogalmazzak, zavarban vagyok....szóval ún. bögyös-faros voltam, viszont alacsony vagyok (mára csak az alacsony termet maradt:( ), és kincstári cuccban úgy néztem ki, hogy szegény betegek röhögőgörcsöt kaptak volna a látványomtól:D Jó sok zsét kellett "munkaruhára" költenem, hogy mindig legyen tiszta. Mivel saját cucc volt én is mostam. Haemopont a mosodától kértem.

she_wolf 2014.03.20. 22:21:19

@magam adom:
A kórbonctanra mindig munkaidőm letelte után mentem, oda is volt külön cuccom, amit hazavittem és azonnal kimostam. Boldog békeidők:(

carrie 2014 2014.03.20. 23:12:28

@Rotoxis:
XD
Jóvanna :) Elütöttem.. XD de jó így is :) jókat mosolyogtam...

Köszi! :) De akkor a fogászati asszisztens feljebb van mint egy ápnő? (csak kérdem: régi rendszerben szki után volt 2 év híd- akkor kapott az illető felnőtt/gyerekorvosi ápnős végzettséget (utána fősulin ugye diplomás ápnő) , ha nem 2 év hídra mentél hanem az szki után fogászat asszisztens képzésre, akkor az lettél.) Csak valahogy számomra furcsa, hogy egy asszisztens kell egy gép kezeléséhez... jobban el tudom képzelni azt, hogy kapnak egy gépet, akkor odamegy egy muksó és kb 10 perc duma alatt elmagyarázza az ott dolgozónak, hogy melyik gombot nyomja... vagy hozzájuk vágnak egy leírást... (jobb esetben)

@Rotoxis:
@magam adom:
Köszi az infókat!
Röntgenhez visszatérve: Tudnátok ebben a témában még egy kicsit segíteni?
Nemrég voltam ortopédián és a doki beutalt rtg-re (sztk, ingyen megcsinálták), visszamentem és ott helyben kiértékelte (szerintem ort.sebész volt) és lediktálta lelet formájában az asszisztensnek, majd megkaptam papíron... ebben nincs is semmi különös

Ezzel szemben barátnőmet a fogorvosa (fájt a foga) beutalta rtg-re egy fog felvételre... (hosszú sztori, de a lényeg) visszavitte a felvételt (4ezer), megnézte, majd szóban megállapította hogy a felvételen látható egy fog... ennyi (!!!!).
Mivel már régóta fáj neki, (és mivel már jó párszor átejtették fogas témában) ezért kérni akart egy szöveges kiértékelést papíron. (hozzáteszem 1. ez magánpraxis, 2. az orvos tele van titulussal, sőt! őt szokták felkérni különböző esetek orvosügyi elbírálására is ;) 3. sebész is ...szóval képzelhetitek ) Erre azt mondja, hogy hát nem lát semmit sem a felvételen. Bnőm erre elkezdi, hogy akkor erről szeretne egy papírt kérni, vagy arról hogy tök egészséges az a fog, erre az orvosa: hát azért nem mondanám rá hogy egészséges... (???) Bnőm erre visszakérdezett, hogy ha nem egészséges akkor mai a gond vele... de erre nem kapott választ...(tájékoztatáshoz való jog, ugyebár?!) Egy darab papírfecnit nem kapott, hogy minden OK lenne... :( Most akkor ilyen esetben mi van? Elméletileg le kellene leletezni, nem? ez a magánpraxis átka, vagy csak megint szívatják? Ha elmegy TB-s fogászatra viszi az rtg-t, akkor azt szövegesen is kiértékelik? Vagy ez hogy működik? Hová kellene ezzel fordulnia? Köszi előre is...
:)

carrie 2014 2014.03.20. 23:33:17

@magam adom:
"elvileg nem dolgozhat saját ruhában az eü. dolgozó. Komoly higiénés követelményeknek kell megfelelni mind a használt, mind a tiszta ruhák tárolásának, mosatásának is."

Nálunk elég sűrűn szólogattak a betegek hozzátartozóira, hogy utcai ruhában nem kellene a beteg (vagy az üresen álló) ágyban fetrengeni(!)
(igen sajnos volt olyan aki annyira otthon érezte magát, hogy befeküdt oda)

Meg hát... igazából ki szeretné hazavinni a mosógépébe a kórházi kórokozókat?! vagy ne adj isten ami a betegből kijön, nem? ;) Régebben nem úgy működött ez az egész, hogy belepecsételték a nevet és az osztályt és közös mosatás volt? (majd azt követően mindenki a sajátját kapta vissza?)

Részt vettünk boncoláson is. 3 asztal volt, középen a tetem. Mi bementünk és nekidűltünk a másik két asztalnak (abban a hitben hogy ugyebár le vannak fertőtlenítve) . a kórboncnok azon nyomban beszólt hogy ne támaszkodjunk neki, mert nincs letakarítva :P Na hát nekem ott kezdett elszakadni a cérnám... ráadásul kaptunk köpenyt is... most kezdek el azon filózni, hogy ki tudja azon mi volt?! ááááhhhh...

Bár már semmin sem lepődök meg: amikor gyerek voltam és kórházba kerültem akkor még mindenki kapott az osztályon pizsamát! Sőt! Nem is lehetett pizsamát bevinni! Emlékszem iszonyat jó volt: este a tusolás előtt álltunk a szekrénynél és a kedves nővérke méregette hozzánk a pizsiket, kinek melyik lesz a jó... voltak nagyon aranyos flanel pihe-puha pizsik is... javarészt azért ment a harc (tél volt)... nekünk az sem volt baj, ha 1-2 számmal kisebb volt ránk... persze másnap a vizitnél jó pár orvos megmosolygott, ha a bokánk kikandikált, és ha a pizsi ujjának hossza kicsit csukló fölé ért :D Régi szép idők... érdekes, akkoriban más kapcsolata volt a betegnek-orvosnak-ápnőnek-(asszisztensnek) És az is érdekes, hogy nincsenek most már osztályos ebédlős (kiülős) helyek... hanem mindenki a kis asztalkájánál eszik egymaga... :(

carrie 2014 2014.03.20. 23:43:47

@Rotoxis:
"ha alaki tuskó"

Az milyen? Ezek szerint van "nem alaki tuskó" fajta is? Amorf?
XD (csak vicceltem ám! ne vedd komolyan)

Biztos, hogy az indexen láttad?
(néztem, de lehet vagyok annyira vak, hogy nem láttam meg)

she_wolf 2014.03.21. 00:00:32

@carrie 2014:
Aranycicamicavirágszálam! Olyan szép hosszú hozzászólásaid vannak, nem fukarkodsz a szavakkal. Én szeretem őket olvasgatni. Tényleg! DE!: légy oly bűbájkedvesaranyangyalka, hogy kiírod: ÁPOLÓNŐ. Én tényleg szeretlek, de az ilyentől epeömlést kapok, hogy "ápnő", "takkernő"....stb.
Jó? Megdumálhatjuk?

she_wolf 2014.03.21. 00:07:29

@carrie 2014:
"Meg hát... igazából ki szeretné hazavinni a mosógépébe a kórházi kórokozókat?!"
Én hazavittem, mert a mosodából a büdös életben nem kaptam volna vissza. Az meg evidens, hogy a bonctermi látogatások során hordott cuccot is hazaviszem, tekintettel, hogy szülészeten dolgoztam:)

Utcai ruhában persze hogy nem döglünk a kórházi ágyra a beteg mellé! Ki tudja, milyen helyeken császkált a k. látogató!?

Gyerekként én is kaptam kincstári pizsit, jó volt:)

she_wolf 2014.03.21. 00:09:36

jav.:hazavittem (ha már múlt idő:()

magam adom 2014.03.22. 11:44:04

@carrie 2014: húha, olyanokat kérdezel....
1.A fogászati asszisztens nincs feljebb, mint egy ápolónő, és fordítva. Ha az ápolónő és a fogászati asszisztens is elvégezte pl. az eü. szki. után az 1-2 éves, munka melletti képzést, adott szakirányban, akkor mitől lenne egyik feljebb, mint a másik? Ha az ápolónő főiskolai képesítést is szerez a későbbiekben, és mondjuk még MSc-t is, akkor képzettségét tekintve valóban magasabb helye van az eü.-i hierarchiában. A fogászati asszisztenseknek azonban úgy tudom, középfokú képzettségnél nincs lehetőségük többre, illetve dentálhigiénikus, szintén OKJ-s képzésen vehetnek részt (talán tervbe van véve a BSc, de akkreditált nincs.)Ennek ellenére, mivel a szakterületük más és más, nem sorolhatóak be egymás alá-fölé, mert mindegyik a maga területét tudja, érti, csinálja, és nem helyettesíthetőek egymással.
2. Nem értem, milyen asszisztensre gondolsz, amikor egy gép kezeléséről beszélsz. Melyik gépet lehet 10 perc alatt betanítani szerinted? Ha ezt részletezed, szívesen küldök kifejtett választ rá.
3. A fogászati rtg. képeket nem kell, hogy radiológus értékelje, minden más egyéb rtg. felvételt azonban igen (NEM! Az ipari rtg. filmek sem kerülnek kiértékelésre by radiológus :-))

carrie 2014 2014.03.22. 13:00:19

@magam adom:
1.Oké már értem! (köszi)

2.
"Melyik gépet lehet 10 perc alatt betanítani szerinted?"
Fogorvosi rendelőben lévőket?! Konkrétan: Panoráma rtg/tele rtg, periapciális (=egy fog felvétel)? Vagy ezekhez is asszisztensi képesítés kell, nem elég ha valaki felnőtt hídon végzett (szki után)? Azért gondoltam, mert nekem úgy tűnt, hogy oda csak beállítják az embert, figyelnek a referencia pontokra, és lövik a képeket... (csak kérdem...)

3. Ez azt jelenti, hogy nem is kell fogászati rtg-ket egyáltalán kiértékelni/leletet adni?
Vagy elég egy "mezei" fogorvos is az értékeléshez, vagyis nem kell hogy az adott fogorvos radiológus is legyen egyben? :/
Pl.: most gondolok itt pl egy implantációs folyamatra, ott ugye kell 3D-s (rtg) CBCT is (kellő csontvastagság/csontanyag értékeléséhez). Ezeket sem kell kiértékelni? Mert mondjuk elég nagy kib@szás (bocsánat) az orvos részéről, ha a beteget ráveszi az implantációra (300e+) aztán a műtét közben derül ki, hogy csontot is kell pótolni (100eFt/1gr)... és mondjuk nem 1-2grammról lesz a végén számla...

Ezeket azért kérdezem, mert az egyik magán rtg-s helyen a szabályzatban azt írják, hogy ők nem foglalkoznak rtg kiértékeléssel csak az elkészítésével, az elkészült rtg-kel pedig vissza kell menni a fogorvoshoz és ő értékeli... (aki meg konkrétan nem hajlandó értékelni :( ) Akkor most hogy is van? (fejvakarós smile)

Bocs, ha hülyeségeket kérdezek, de sajnos nem találtam anyagot vagy valamilyen leírást/útmutatót/ protokollt ez ügyben... de ha van, akkor kérlek linkeld be aztán nem kérdezek több hülyeséget... :D ígérem ;) (köszi!)

magam adom 2014.03.22. 14:34:03

@carrie 2014:
1. :-)
2. A fogászati rtg. gépeket többnyire nem rtg. asszisztensek kezelik, hanem a fogászati asszisztensek. A munka melletti rtg. asszisztensi képzésen is szenteltek néhány órát a fogászati felvételek elkészítésének, és van néhány rtg. asszisztens, aki fogászati rtg-ben helyezkedett el. A fogászati rtg. gépek felépítése és kezelése is jóval egyszerűbb, mint a diagnosztikai röntgen berendezéseké, és igazából nem szükséges hozzá rtg. asszisztensi képesítés. Vannak fogászati magánrendelők, ahol rtg. gép is van, és azt az orvos kezeli, esetleg betanítja az asszisztensét. Azonban, miután sugárforrásról van szó, szükséges a sugárvédelmi szabályok ismerete, és azok betartása, valamint sugárvédelmi engedélyezés is szükséges. Ha belegondolsz, akkor egy diagnosztikai rtg-ben is csak úgy odaállítják az embert, és csak úgy lövik a felvételeket, de azért ennél sokkal többről van szó. Ahhoz, hogy tipusos, és jól értékelhető felvételeket készítsen egy asszisztens, igen nagy anatómiai (funkcionális-, felületi- és röntgenanatómiai) tudásra, valamint a klinikum és a fizika ismeretére van szükség. Persze a kor előrehaladtával a fizikai ismereteket inkább a számítógépes ismeretek váltják fel, mert a digitális technika már nem követeli meg, hogy egy asszisztens tudja, hogy a mAs és kV értékek változtatásával hogyan tud jobb képet készíteni. A gépben ugyanis minden be van programozva, és ahogyan egy digitális fénykép színét, kontrasztosságát, fényerősségét tudod a számítógépen változtatni, úgy a rtg. képek is ilyen formán ablakolhatók (ablakolás=a kép kontrasztosságának változtatása). Ebből kifolyólag egy fogászati rtg. elkészítése is megkövetel bizonyos röntgen-képalkotás alapismeretet, és jó, ha fogászati asszisztens is tudja, hogy egy felvétel elkészítése miért úgy történik, ahogyan.
A fogászati rtg. felvételekről nem készül radiológiai lelet. Nem találkoztam még fogorvos-radiológussal. A fogfelvételeket a fogorvos értékeli, és a páciens panaszainak megfelelően a rtg. képpel összevetve határozza meg a kezelést.
Én úgy gondolom, hogy az a fogorvos, aki implantációval foglalkozik, tudja, hogy a felvételen mit kell nézni, és milyen szempontokat kell figyelembe venni, hogy a beavatkozás megtörténhessen. Az implantátumok beültetése egyébként is hosszas folyamat, hiszen a csontképződés nem egyik napról a másikra történik (egyébként fogászati témában nem vagyok járatos, és még implantátumom sincs, de az ismereteim alapján így gondolom).
Hátha felbukkan egy fogorvos, és okosabbakat is mond, mint én.

carrie 2014 2014.03.24. 22:35:20

@magam adom:

Nagyon kedves vagy, hogy ilyen részletesen kifejtetted!

Ezer köszönet az infókért! :)
(ha nagy leszek egyszer meghálálom)

Még egyszer kööössszzziii! :)

carrie 2014 2014.03.24. 22:44:19

@mig54:
takkernő-t azt soha nem szoktam használni.

De az ápnővel mi a gondod, elárulod? :)
Mert ők is így hívják egymást, másrészt a névtáblájukon (ha kintvan) akkor sokszor így van kiírva: áp.nő, o.vezető áp.nő. (bár nem tudom így hirtelen mi a különbség ez a szó és a főnővér szó között?!, nah mindegy)

Hadd kérdezzek valamit... ha te meghallottad azt, hogy a szakszemélyzet valakit "hisztis / problámás betegnek / pi*sának" titulálta a beteget a háta mögött, akkor azt is szóvá tetted? (most komolyan) :)

Egyébként én is szeretlek!
Puszi!
:)

she_wolf 2014.03.25. 07:04:25

@carrie 2014:
A "takkernőt" valóban más használta, és én ezt akkor is szóvá tettem:) Merthogy az takarítónő akar lenni. Az, hogy a névtáblájukon áp.nő szerepel egy dolog (takarékosság, tudom is én...), de mindenki tudja, hogy az "ápolónő" akar lenni.
Carrie! A szavakon lovagolhatunk napestig, de szerintem felesleges:) Ha betegként elvárjuk a tiszteletet az eü. dolgozóktól, akkor betegként viszonozzuk ezt azzal, hogy normálisan szólítjuk meg őket.
Az, hogy rólam, a betegről a hátam mögött mit mondanak egymásnak a nővérek, hogyan szólítanak meg (akár hisztis picsának is), rohadtul nem érdekel, mert nem a fülem hallatára történik. De ha meghallom, akkor megfingatom minden tiszteletem mellett!
Ha mást neveznek a háta mögött hisztis picsának és én meghallom, közöm semmi. Az az adott beteg, és az adott nővér dolga.
Szerintem ezt megbeszéltük:) De ha úgy gondolnád, hogy nem, akkor folytathatjuk:))

Aggódni kezdtem már, hogy hol vagy. Komolyan:)

carrie 2014 2014.03.25. 08:48:55

@mig54:
De aranyos vagy :)
Az ok: egy kicsit magamba szálltam és emésztgettem a dolgokat, amiket írtál :) beletelt egy kis időbe...

(na tessék egy másik posztban meg az ügyintézőt ü.i.-nek írtam XD)
Egyébként ez részemről nem tiszteletlenség, csak krónikus kétoldalú idősz hiányuszban szenvedek ;) therápiás javaslatként felírtam magamnak a rövidítüsz amit tudusz nevű gyógykezelési módot :)

boriska11 2014.04.14. 21:33:22

@Rotoxis: Egy "átlagos" osztályos nővér érettségi után nappali tagozaton elvégzi az un. szakképzést pl. "Ápoló" szakon, ez az un. HÍD, felsőfokú, (nem a főiskolai !) pl. felnőtt szakápoló, azaz Ápoló végzettséget kap s ehhez a járó kompetenciát. Másik út volt az egészségügyi szakközépiskola, majd a felnőtt szakápolói képzés és természetesen vizsga, majd ezután a 2 éves HÍD képzés. Kemény elméleti és gyakorlati tanulmányok, vizsgák, minisztériumi felmérők írása, majd a záróvizsgák! Az utóbbi néhány évben, mivel igencsak hiányzik az utánpótlás, ismert okok miatt kevesen választják pl. az ágy melletti betegápolást, lényegesen könnyebben meg lehet szerezni ezt a szakképesítést. A hivatástudatot most nem említeném. Idézlek: "asszisztensnek nevezik. Általában ezzel jelzik, hogy magasabb végzettsége van, mint az "átlagos" osztályos nővérnek. Ez általában magasabb kompetencia szinttel is jár." Ez nem feltétlenül, sőt!

boriska11 2014.04.14. 21:45:34

@Rotoxis: Azt gondolom, mint egészségügyi dolgozó, hogy egy pici előnyt, alkalmasint had élvezzünk.A különféle szakrendelésekre igen nehéz időpontot kapnom, mert a mi, egy hónapra elkészített 12 órás váltóműszakos beosztásunk nehezen hozható össze adott szakrendelésen rendelő orvosunk rendelési idejével. Gyakran még a hónap legvégén sem tudunk időpontot kérni a kezelő szakorvoshoz, hogy pl. a hosszú évek alatt a betegágy melletti munkában szerzett különféle betegségeinkre "gyógyírt", gondozást, gyógyítást kapjunk! A gyógyszerek néha már alig megfizethető ára nekünk is gond. Régóta vágyálom pl. legyen 10%-al kevesebb a térítése egy-egy gyógyszernek, gyógykezelésnek. ( Lsd. MÁV dolgozók)

boriska11 2014.04.14. 21:48:33

@lüke: "a nővér legfeljebb csak pancsol". Ezt hogy érted?
© 2009-2015 praxis
blogszabályzat
süti beállítások módosítása