A diszpécserek miatt meg is lehet halni?

2013.06.12. 08:58

Lego-4431-ambulance-.jpgAmikor behallotta a telefonba az összevegyült szomszédok kérdését,hogy minek kérdez ennyi mindent ahelyett,hogy a kocsit küldené, lecsapta a telefont.

Tisztelt Praxis blog. 

 

Sajnos nem tudtam másképpen a történetem elküldeni,de bízom benne,hogy megkapod.A mai napon, pontosabban kb. másfél órája történt meg a következő eset. Szomszédasszonyom kétségbeesve rohan át hozzám,hogy segítsek,mert nem tudja mi van a 83 éves édesanyjával,akit az ágyban fekve talált a szobájában, és nem tudja mi van vele..Átrohantam segíteni,ami természetes.Amikor megláttam az ágyban fekvő,vonagló,furcsa hangokat kiadó,nyilván nem magánál lévő nénit, azonnal tárcsáztam a mentőket.

 

Eközben a lánya próbálta a cukrát valahogy megmérni, a kezével kapálodzó valami rémisztő hangot mutogató édesanyjának- nem sok sikerrel.A diszpécser felveszi a telefont és én elkezdem mondani,hogy "kérem azonnal küldjenek egy kocsit,mert a szomszédasszonyom édesanyja rosszul lett,nem tudjuk mi van vele, cukros,és én úgy látom,hogy nincs magánál.Közöltem a lakcímet,emeletet és azt,hogy a kaputelefonra mi van kiírva-hogy megtalálják.Akkor kezdődött a hogy hívják a beteget,hogy hívják a lányát,mi a mobilszáma,mi van a nénivel,mit látok,mi történt,magánál van-e-de ez úgy jó lassú ütemben.A diszpécser ott akadt el értelmileg,hogy a szomszédnak miért nem ugyanaz a neve,mint az édesanyjának és mi a hölgy mobilszáma-ami értehetelen minek kellett abban a pillanataban-mindegy, megkapta.Majd amikor behallotta a telefonba az összevegyült szomszédok kérdését,hogy minek kérdez ennyi mindent ahelyett,hogy a kocsit küldené, lecsapta a telefont.

 

Vártam egy percet talán visszahív, de nem tette.Itt megjegyzem,hogy az én telefonomról ment a hívás,aminek a száma nyilvánvalóan leolvasható volt,tehát visszatudott volna hívni,ha esetleg kétségei lettek volna a hívás hitelességét illetően.Vártam egy percet és mivel nem hívott,én tárcsáztam ismét a mentőket érdeklődve,hogy most mégis mi van???

 

Egy másik diszpécser közölte,hogy a kocsi elindult.Hát azért ez elszomorító egy hozzáállás szerintem.Én elhiszem,hogy az adatokat fel kell venni,bár igazán nem értem minek kell egy mobilszám,de,hogy azon kezdjen el "agyalni" egy vészhelyzet kellős közepén,hogy a néninek miért nem ugyanaz a neve mint a lányának,ez azért nevetséges.Illetve egyáltalán nem nevetséges,mert egy ilyen adatfelvétel közben nyugodtan meg lehet halni,aztán majd ráfogjuk a néni rossz állapotára,meg a zsúfolt mentősökre.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mondeoman 2013.06.12. 09:36:30

Tehát arról szól ez a poszt, hogy a diszpécser megkérdezte a mobilszámot és azt, hogy a szomszéd néninek miért nem ugyanaz a neve, mint a lányának. Ezt egyébként én sem értem, miért kellett megkérdezni, de mint utóbb kiderült, a csúnya rossz diszpécser néni mégiscsak elküldte a mentőket, tehát tette a dolgát.

Jöhetnek a beszólogatások, mert már megint antiszociális hülye vagyok.

Farkasokkal táncoló 2013.06.12. 09:41:38

Igen, fel kell venni az adatokat! Ugyanis sok ember azzal szórakozik, hogy heccből kihívja a mentőket, ha nem tudnád. Vagy míg a beteget várják, kitépik az autóból a gps-t, vagy ellopják az egész mentőautót.
Ha valahol országúton baleset miatt hívja ki az ember őket, akkor bizony be kell mondani, hogy név szerint ki volt a bejelentő, mi a telefonszáma, címe, hogy visszakereshető legyen, azonkívül a segitséget kérőnek meg kell várnia a mentőket!

És most mi a baj? Hiszen küldtek kocsit nem?

Farkasokkal táncoló 2013.06.12. 09:46:29

És miért nem a lánya hívta ki a mentőket?
És igen, hangosan be kell mondani a telefonszámot, ugyanis rögzitenek minden felvételt, hogy később vitás esetben visszakereshető legyen. Ha te a telefon túlsó felén bólintasz vagy megrázod a fejed, annak annyi nyoma van, hogy mély hallgatás..

Dr.laikus PhD 2013.06.12. 09:52:57

@Farkasokkal táncoló:

És miért nem a lánya hívta ki a mentőket?

Bepánikolt.

AlexWolf 2013.06.12. 10:46:17

Én csak azt nem értem, hogy egyáltalán mi a francnak fizetem a TB-t?
Ha az embernek baja van, akkor kap 5-naptól 1 hónapig terjedő időszakban időpontot a "szakrendelésre". Ha "mázlija" van, akkor még fennáll a problémája, és nem csak elmesélnie kell. De az is lehet, hogy addigra mire bekerülne, beledöglik. Ha meg már meggyógyult, vagy éppen nincs panasza, akkor meg jól leszarják a remek "orvosok".
Miért nem lehet az, hogy inkább nem fizetem a TB-t, mert minek, és amikor bajom van, akkor elmegyek magánrendelőbe. Vagy valami magánbiztosítónál fizetek és elmehetek magánrendelőbe. Vagy mit tudom én. De ami jelenleg tapasztalható az nonszensz...ja és ehhez még hozzájön, hogy az összes orvos, akinek van esze, már rég külföldön dolgozik, itt meg maradt a selejt.

Morrancs 2013.06.12. 10:51:47

@Dr.laikus PhD: Úgy tűnik nem tudtok olvasni. A lány az édesanyját próbálta ápolni, és megmérni a cukrát.
A diszpécser meg a következőket kéne hogy csinálja:
- amint megállapítja, hogy tényleg baj van, indítja a mentőt
- majd még UTÁNA lehet érdeklődni további adatokért, amik nem fontosak a mentő elindulásához (pl. telefonszám, név nem egyezése)
- és minden esetben közölné kéne, hogy a MENTŐ ELINDULT, esetleg közölni a várható érkezését, nem lecsapni a kagylót.

Niv 2013.06.12. 11:01:30

Ennek hivatalos protokollja van, a diszpécser ezt követte.
Meg kellene tanulni mentőt hívni...

www.mentok.hu/104_hu.html

hibiszkusz75 2013.06.12. 11:05:31

@AlexWolf:
"ja és ehhez még hozzájön, hogy az összes orvos, akinek van esze, már rég külföldön dolgozik, itt meg maradt a selejt."

Rosszul gondolod.

Dr.laikus PhD 2013.06.12. 11:42:26

@Morrancs:

Ettől még bepánikolt. Egy görcsölő - nem mozdulatlan - idős cukros hölgynél előbb mentőt hívok aztán vércukrot mérek ha tudok. Percek mennek el a próbálkozással, más percek a szomszédasszonyok keresésével.
A hozzátartozót nem kell áttételeken keresztül megkérdezni.
Ugye nem tudott mást a szomszéd, hogy rémes hangokat hallat, kapálózik és cukros, nem tudni mekkora a cukra, mert a lánya nem tudja megmérni.
Ha fordítva van, mentőt hív, szomszédasszonyt aki megfogja a kezét, hogy ujjon tudja szúrni.
A diszpécsernek közvetlenül válaszol és akkor persze nincs feleslegesnek tűnő kérdés...

Érdemes lenne (úgyis minden panaszba annyira beleéled magad) most ezt a szituációt is átgondolni.

Jól volt ez így. Remélem a beteg hölgy még jókor került kórházba.

büdösbanya 2013.06.12. 11:50:36

A posztoló sztoriját saját tapasztalattal alá tudom támasztani. Magam egy közúti balesetnél hívtam a mentőket, ami egy kerékpáros és egy kamion találkozásából adódott. Az eset a 33-as főúton történt, Hortobágy felől Tiszafüred felé haladva, a puszta közepén, télen. Minden lényeges információt elmondtam, a helyet is belőttem (km. tábla), de mivel ezen a szakaszon megyehatár van, a diszpécsernek az volt a legsürgetőbb kérése, hogy derítsem ki, hol vagyunk a megyehatárhoz képest, annak pontosan melyik oldalán, illetve attól milyen messze, mert valamilyen nyilvántartás nem egyezik a térképi adatokkal, szóval a megyehatár valójában nem ott van, ahol a tábla, és emiatt fontos a távolság. Továbbá kérdezzem meg pontosan a sérült lakcímét. Alig tudott beszélni a szerencsétlen elütött ember, vérzett a tarkója, fájt mindene, kiverte a veríték, melege volt, zavart volt, nehezen lehetett vele kommunikálni, de ezzel kellett nyaggatnom, hogy pontosan hol lakik? Ez ilyenkor miért fontos? Nem gondolom, hogy ez normális!

Morrancs 2013.06.12. 11:54:58

@Dr.laikus PhD: Ha először felhívja a mentőt, akkor pláne semmit nem tud mondani arról, hogy akkor most mérhető-e a cukra, és mi van vele, hiszen még nem próbálkozott. Nekünk is azt tanították elsősegély tanfolyamon, és máshol is halottam, hogy ilyenkor legyen valaki, aki a beteggel/sérülttel foglalkozik, és egy, aki a telefonnal, és amit a beteggel foglalkozó a betegen észlel, azt a telefonos adja tovább.
Mellesleg itt is volt, aki nemrég beírta, hogy ne akarjon valaki a beteggel is foglalkozni és telefonálni egyszerre, mert az hülyeség. Akkor azért lett leszúrva a posztoló.

És ez sem menti a diszpécsert az alól, hogy lecsapta a telefont, és nem közölte, hogy küld-e mentőt vagy sem.

Dr.laikus PhD 2013.06.12. 12:01:49

@Morrancs:

Akkor annyit mond, hogy az anyám cukros, most eszméletlen és erősen kapálózik.

Ez 5 mp. Ennyi elég , nu még egy kérdés, hogy kb. mikor érnek ide.

Morrancs 2013.06.12. 12:05:47

@Dr.laikus PhD: Ha ennyi elég lenne, akkor ez a poszt nem született volna meg. :)

Dr.laikus PhD 2013.06.12. 12:07:40

@Morrancs:
És ez sem menti a diszpécsert az alól, hogy lecsapta a telefont, és nem közölte, hogy küld-e mentőt vagy sem.

Most te komolyan ennyire elfogult vagy?
A szomszédasszony nem arra válaszol amit kérdeznek, mert nem érti mi a logika benne. A _saját_ logikája.
Még az időt sem érzékeli, annyira nem, hogy azonnal frissiben megírja a praxisra annyira rémisztő volt a néni hörgése.
A diszpécsernek nem csak a beszélgetését rögzítik, hanem az időt is amit esetleg eltöltött felesleges kérdésekkel.
Egy hibát követett el, hogy nem a lányát kérte a telefonhoz, hanem hagyta közvetíteni a kérdéseit és várni a válaszokra. Annyira hihetetlen még a mögötte lévő sipogó többség hangja, hogy biztonsági kérdéseket is feltett.

Szerintem még soha nem hívtál mentőt.

Dr.laikus PhD 2013.06.12. 12:08:53

@Morrancs:

Niv 2013.06.12. 11:01:30
Ennek hivatalos protokollja van, a diszpécser ezt követte.
Meg kellene tanulni mentőt hívni...

www.mentok.hu/104_hu.html

Dr.laikus PhD 2013.06.12. 12:12:20

@büdösbanya:

A körzethatárok tisztázásáról nem a mentő tehet, hanem az egészségügyhöz oly nagyon értő döntéshozók.

Ebből sok balhé volt és nem a betegek balhéztak, hanem a mentősök.

Morrancs 2013.06.12. 12:15:31

@Dr.laikus PhD: Jah, a betegek csak közben csendben vérezgettek ...

Morrancs 2013.06.12. 12:19:17

AKkor nézzük a linken szereplő pontokat, rendben.

1. Hol történt az eset?
Ha a cím nem egyértelmű, akkor próbálja elmagyarázni a helyszín megközelíthetőségét, gondoskodjon útbaigazító segítségről.
Címet bemondta. Stimmel.

2. Adja meg saját nevét, telefonszámát, amin elérhető lesz.
Ha ezután megszakad a vonal, vagy új információkra van szükség, vissza tudjuk hívni. Ne felejtse el, pontatlan cím esetén a mentők nem fognak odatalálni az ön segítsége nélkül!
Név bemondva. Telefonszám kérésre bemondva.
A vonal nem szakadt meg,a mentős rakta le. Nem hívták vissza.

3. Milyen jellegű vészhelyzet áll fent, mi történt?
Szorítkozzon a tényekre, minél rövidebben és pontosabban mondja el a problémát, annál hamarabb indulhat a segítség.

Közlés megtörtént.

A mentőknek fontos segítség, hogy megtudják, milyen, panasz, tünet észlelhető a mentésre szorulókon. Lábát, hasát fájlalja, sápadt, esetleg eszméletlen. Minden tünet fontos lehet.

Szintén.
4. Adjon át minden egyéb információt (pl. több sérült van, tűzoltókra is szükség van, stb.), amely fontos lehet.

Nem volt több sérült.

5. Nyújtson elsősegélyt a mentő megérkezéséig.
Ne szakítsa meg a vonalat, hiszen képzettség hiányában követheti a mentésirányító telefonos instrukcióit.

Az elsősegélyt más már megkezdte. A vonalat a diszpécser szakította meg, nem kaptak semmilyen utasítást, hogy mit tegyenek. És azt sem közölték velük, hogy remélhetnek-e bármilyen segítséget, jön-e valaki, vagy sem.

Dr.laikus PhD 2013.06.12. 12:23:25

@Morrancs:

Pontosan így történt sajnos.
Azt hiszem haláleset is volt emiatt, de ne vedd tutira, hisz akkor én annyira felháborodtam, hogy a hülyeség és veszélyhelyzet miatt jegyeztem meg a történést egyáltalán.

Nem kellett meghalni senkinek, hogy felháborítson, de hát azért az én fantáziám sem megy a szomszédba egy kis rémségért :D
Gyártok magamnak.

Dr.laikus PhD 2013.06.12. 12:31:59

@Morrancs:

Miről fantáziálsz?

http://www.mentok.hu/104_hu.html

Ez a hivatalos protokoll.A szomszéd ezt csinálta?
Szerinted is és szerinte is ezt.
Nem ezt és nem is így mesélte el.

Szokás szerint elképzeled hogyan történhetett.
Akkor is a hivatalos protokollt kell követni. Ja és neked meg ismerni, hogy a fenti történetben milyen szerepe kell legyen a lányának. Ugyi tudni most sem tudjuk csak azt, hogy cukros volt. Akkor szerinted milyen tanácsot kéne adni? Itt senki nem volt kompetens. A szomszéd is csak azt tudta, hogy meg kéne mérni a cukrát ami nem oszt, nem szoroz, bármekkora az eredmény, mert eszméletlen volt már.
Szal jelen esetben előbb telefon, aztán mérni.
Eredményt lehet közölni a mentőssel, ott és akkor amikor megérkeztek.

karcsibácsi 2013.06.12. 12:59:12

"A diszpécserek miatt meg is lehet halni?"
Tényleg nem értem a címben feltett kérdést, amikor egy percen belül küldte a mentőt.
"Majd amikor behallotta a telefonba az összevegyült szomszédok kérdését,hogy minek kérdez ennyi mindent ahelyett,hogy a kocsit küldené, lecsapta a telefont."
Kétségkívül nem igazán civilizált dolog a telefon lecsapása, de a sok okvetetlenkedő kibic óbégatása megmagyarázza, ha nem is menti a diszpécser eljárását.

zünüke 2013.06.12. 13:10:57

@Dr.laikus PhD: Ne viccelj már,hogy a mentőhívásnak "hivatalos protokolja"van.De ha van is,-tegyük fel-a diszpécsernek akkor sem kell lecsapni a telefont a segélykérő félnek.

zünüke 2013.06.12. 13:20:42

Olvasom a hozzászólásokat de komolyan nem értem a következőket:

-Egy sürgős esetnél nem mindegy ki van a vonal végén??
-Minek kell a mobilszám??
-Nem az lenne a lényeg,hogy kinek a kaputelefonját kell nyomni??
-Olyan nagyon fontos abban a percben a beteg neve??
-Nem ér ez rá a helyszínen??
-Nem kellet volna közölni,hogy a mentő elindult??
-Csak úgy lelehet csapni a telefont??

Nem jól van ez így...

zünüke 2013.06.12. 13:28:48

@Morrancs: Nekem is ez a véleményem mint a tied.A diszpécser minden információt megkapott ami szükséges volt,én sem értem ezt a hozzáállást.Nagyon kezdő lehetett,hogy az eszébe sem jutott,hogy netán a hozzátartozó kétségbeesve próbál az anyján segíteni,míg a másik fél telefonál a mentőknek.

Dr.laikus PhD 2013.06.12. 14:46:16

@zünüke:

Édes zizi zünü. Te tudod mi baja volt a mamának? Hogyan segített rajta a lánya amikor semmit nem tudott csinálni?

Hányszor kell nektek elmondani, hogy vannak szabályok amik _értünk_ vannak.
Persze lehet forgalommal szemben irányítani, hogy erre menj, erre menj, csak a többség fog hülyének nézni.
A beteg hozzátartozója dolga a telefonálás ha neki nincs baja.

Olvasd el a linket és magold be mi a dolgod. Eszem megáll, hogy gyakorlott több ezer mentés tapasztalata alapján összeállított tennivalót lúzer fog majd átvariálni egy ijedt szomszédasszony panasza alapján.

Némely fiú és némber tényleg pofozni való. Csak gondold végig és keverd meg a logikus sorrendet mi jön ki belőle.

Zizike.... zizike. Itt rendben volt minden nem kell sápogni.

Nálunk is van pár idős, beteg hölgy és férfiú, de nem fut összes a lakótömb ha telefonálni kell a mentőknek.
Hiteles írás, hiteles szomszéd.

Rotoxis 2013.06.12. 14:47:35

@Dr.laikus PhD: "Akkor annyit mond, hogy az anyám cukros, most eszméletlen és erősen kapálózik."

Azt hiszem, itt van az eb elhantolva. Ha a beteg eszméletlen, akkor közvetlen életveszélyben van. Akkor valóban lehet arról szó, hogy az alap információk után (kivel, hol, mi történt) indítják a kocsit és csak utána folytatódik a telefonbeszélgetés.

Jelen esetben a nénivel nem lehet kommunikálni, erősen hadakozik. A környezet számára valóban rendkívül riasztóak lehetnek a tünetek, általános a kétségbeesés, eluralkodik a pánik. Lehet súlyos az állapota, de nem eszméletlen, valószínűleg nincs közvetlen életveszélyben, így semmi nem indokolja a kikérdezési protokolltól való eltérést. Az, hogy a telefonáló kétségbeesett, az eltérésre nem lehet indok, hiszen a segítségkérők 99,5 %-a az.

A segítséget kérő nem értette, miért fontos a név eltérés. Az kiderült a posztból, hogy kaputelefonos házról van szó, valószínűleg az esetleges félreértést szerette volna a diszpécser elkerülni. A mentődiszpécser általában úgy szokott "elköszönni", hogy "Rendben, küldjük a segítséget!" és bontja a vonalat, valóban nem nagyon szoktak udvariaskodni, a telefonálónak minden jót kívánva két körmondatban elköszönni. Elképzelhetőnek tartom, hogy ezt a telefonáló posztoló a hozzátartozó kiabálása miatt nem hallotta. Lehet hiba az elköszönés hiánya, de nem értem, miért várt volna a telefonáló visszahívást, mit remélt volna attól?

Teljesen biztos vagyok abban, hogy a beteg mellett jelenlévő telefonáló nem volt mentes a felindultságtól, ilyenkor rendkívül nehéz összeszedetten, logikusan beszélni. Ezért is vannak a kérdések, amelyre válaszolni kell. A rendszer jelenleg úgy működik, hogy egy egészségügyi végzettséggel rendelkező diszpécser felveszi az adatokat, majd azt továbbítja a mentésvezetőnek, aki eldönti honnan, milyen szintű mentőegység menjen a helyszínre. A döntés meghozatalához információk szükségesek.

A tervezett, már kialakítás alatt álló rendszer úgy épül majd fel, hogy az összes segélyhívás (mentő-rendőr-tűzoltó) két központba fut majd be. Ha jól emlékszem, a központok Szombathelyen, illetve Debrecenben lesznek. Tehát ha az Üllői útról felhívom a mentőket, azt mondjuk Debrecenben fogják felvenni, majd a feladatot továbbítják a budapesti mentésirányításhoz, ahol a döntés megszületik. Az új rendszer beindítása után a kikérdezésnek még nagyobb jelentősége lesz, mint most.

A címbeli felvetésre pedig, a beteg élete, egészsége sok esetben a telefonáló talpraesettségén, az információk pontosságán (is) múlik.

SzerződésSertés 2013.06.12. 14:49:25

Érdekes a kötelező adminisztráció Magyarországon. Nálunk (Svájc, kisváros) arra is kijött a mentő, hogy "a földön fetreng egy valószínűleg drogos feka, az XY park bejáratánál" (onnan gondoltam, hogy drogos, hogy kutyasétáltatás közben gyakran láttam bódult arccal ott támolyogni). Ennyi elég volt, persze elkérte az én nevem-címem, telszámom, de ezt már csak azután, hogy útnak indította a mentőt. És nem kérte, hogy lépjek oda, beszélgessek, vizsgáljam meg, meg mittudomén.

Dr.laikus PhD 2013.06.12. 14:58:32

@Rotoxis:

Nem gondolok mást én sem. Hányszor kelek ki a diszpécserek rossz kérdezéstechnikája ellen?

Most van az a pillanat amikor megértem a diszpécsert ha nem tud mit tenni.

Sajnos az egész protokoll hibája, hogy a személyes adatokat is fel kell venni mielőtt küldi a segítséget.

Ezen a blogon is vérre menően vitáztunk azon, hogy azért nincs kocsi, mert előbb megy ki mielőtt tisztázzák, hogy drogos, részeg, vagy éppen haldokló, vagy sürgős szükség az ok.

Én már azt mondom. Alkottak egy szabályt ami logikus, gyors. Akkor nem kell ezzel szembe menni. Nekünk kell erre felkészülni.

Rotoxis 2013.06.12. 15:15:36

@SzerződésSertés: Nem akarok kötekedni, de hallottad a telefonban, ahogy a diszpécser indítja mentőt: Hansi! Lauf mal...

platelet 2013.06.12. 15:32:52

@zünüke:

- nem mindegy, dokumentálni kell, ki a bejelentő, ez jogi kérdés
- hogy vissza tudják hívni, ha bármi probléma van, főleg a cím pontosításával kapcsolatban. ilyen sokszor van, az információ több kézen megy át, több ponton történhet hiba (akár a bejelentő, akár a mentő), nagyon lényeges kérdés, hogy visszahívható legyen
- kaputelefon is lényeges
- igen, hogy tudják, kihez hívtak mentőt, megint csak, hogy ne legyen kavarodás plusz jogi kérdés, ez akkor maradhat el, ha nem állapítható meg a név (ismeretlen, eszméletlen), vagy extrém sürgős eset (újraélesztés), ha a néni kapálózott, mutogatott, hangot adott ki, a "mi a beteg neve? kovács józsefné" párbeszéd nem okoz számottevő késést
- nem, a helyszínen ezeket pontosítják, de fontos, hogy a kivonuló egységnek ezek az információk a kezében legyenek a beteg gyors megtalálásához
- de, kellett volna... de mire számított?
- nem lehet csak úgy lecsapni, de ha még 3 mentőhívás várakozik közben, akkor inkább azokat veszi fel, és nem a bejelentőt nyugtatja (közben meg küldte a kocsi)

sok minden nincs jól, de ezek konkrétan igen

platelet 2013.06.12. 15:40:12

@Morrancs:
- az, hogy a mentőt milyen sürgősséggel kell indítani, szabályozva van, nem minden "tényleg baj" esetén azonnal
- a visszahívhatóság az egyik leglényegesebb, az előző hozzászólásban leírtam, a név is, ez valójában a beteg identifikálása
- ha rögtön közlöd a pánikoló bejelentővel, hogy megy a mentő, az esetleg lecsapja a telefont, és nem kapod meg a többi infót... amik azért kellenek, hogy tudjanak segíteni a betegen

platelet 2013.06.12. 15:44:57

@AlexWolf: olvass utána a szolidaritási rendszeren alapuló társadalombiztosításnak... egyébként miért annak van szerencséje, akinek 5 hónapon keresztül tart a problémája? ja, és undorító dolog azokat az orvosokat selejtnek nevezni, akik hazaszeretetből, családi vagy egzisztenciális okok miatt itthon dolgoznak, és vért izzadva fenntartják a roskadó egészségügyet... vicces az a logika, hogy aki kimegy, hazaáruló, aki marad az selejt...

magam adom 2013.06.12. 17:14:10

@AlexWolf:

"ja és ehhez még hozzájön, hogy az összes orvos, akinek van esze, már rég külföldön dolgozik, itt meg maradt a selejt"

Menj utánuk!!!! Az itt maradt selejtes egészségügyi dolgozónak elég az itt maradt "selejtes" beteg. Te, mint nem selejtes ennél jobbat érdemelsz...
(erősen cinikus hangnem)

jágör68 2013.06.12. 20:01:28

Amíg mentőtiszt- III gyakorlataimat töltöttem, először láttam, ahogy 4 telefon ül előtt ülnek 2-en. Pár hét múlva már csak egy diszpécser maradt 4 telefonra. Egy a kórházak közötti forródrót, egy a hivatalos sima, egy a mentőállomások között és a negyediket nemtom mire való.
Csak egy pár órára ültetném be, aki azt hiszi olyan egyszerű.
Szmorú, hogy a XXI. században ennyi a modern telekommunikációs diszpécserszolgálat.Mint a jó '70- es években. Miközben Németországban minden mentősofőr tablet- tel járkál, amin minden hívás és időpontok (atomóra pontossággal) rögzítve vannak, meg persze a kiérkezési, szállítási, ellátási, stb idők is.
Hogy pedig a jelen esetnél objektívek maradjunk:
a cukorbetegséget nem a diszpécser, és nem is az egészségügy okozta.
Ugye mégse lehet azt mondani, hogy a vörösiszap- katasztrófát az egészségügy okozta, mert nem vette észre a szivárgást.
A vörösiszap ölte meg az áldozatokat, nem az egészségügyi dolgozó.
Egyet mindig hátrébb kellene lépni, a buta, tudatlan, unintelligens és önző saját nézőpontból. Bár ezt a legnehezebb a magyar lakosság fejében helyretenni.

Dr.laikus PhD 2013.06.13. 08:01:54

A fiatal tudós tengeri utazáson vesz részt, mialatt összebarátkozik egy öreg matrózzal. Esténként leülnek az árboc alatt iszogatni egy kicsit, és a fiatal tudós mesél az öreg matróznak a tudományokról.

– Tud maga valamit a fizikáról? – kérdi a tudós a matrózt.

– Nem én, uram. Sajnos nem.

– Na, akkor elfecsérelte az élete negyed részét. – mondja a tudós.

A matróz rosszkedvűen aludni megy.

Másnap az esti beszélgetés után megkérdezi a matróz:

– Tud maga valamit a kémiáról?

– Nem uram, sajnos semmit.

- Hát, akkor elfecsérelte az életének a felét.

Az öreg matróz ismét lógó orral távozik.

Másnap este megint megkérdezi a tudós:

– Tud valamit a matematikáról?

– Sajnos, arról sem uram.

- Na, akkor az élete háromnegyed részét is elfecsérelte. – szólt a tudós.

Az öreg megint lehangoltan megy feküdni.

Az éjszaka közepén egyszer csak az öreg matróz dörömbölni kezd a fiatal tudós kabinajtaján.

– Uram, tud maga úszni?

– Sajnos nem tudok.

– Na, akkor Uram, maga elfecsérelte az élete hátralevő részét, ugyanis a parttól két kilométerre vagyunk és léket kaptunk.

marand22 2013.06.13. 08:04:33

@platelet:
Címpontosításról egy régi emlékem (1996): budapesti központ telefonon kidiktálja a feladatot, a mentőállomáson a mentőápoló jegyzi. A menetlevélre a következőt rögzíti: XY tér 10 előtt kocsiban fullad. Kiérkezve sehol senki. Címpontosítást kérünk. XY utca 10 előtt kocsiban hulla. És valóban, rendőrök találtak egy ismeretlent egy parkoló autó csomagtartójában holtan. Később derült ki, hogy csomó gyógyszert bevett, majd bemászott az utastér felől a csomagtartóba, hogy ne találjanak rá.

magam adom 2013.06.13. 12:15:41

"Majd amikor behallotta a telefonba az összevegyült szomszédok kérdését,hogy minek kérdez ennyi mindent ahelyett,hogy a kocsit küldené, lecsapta a telefont."

Ja, jó kis kvaterkázásba kellett volna kezdenie az összevegyült szomszédokkal. Megvitathatták volna az élet nagy dolgait, etc., etc...

Különben is, ki vegyítette oda a szomszédokat, és minek? A néni lánya, aki a vércukormérővel nem boldogult? Vagy a posztoló, aki a diszpécserrel nem birkózott meg?

karcsibácsi 2013.06.13. 13:00:36

@SzerződésSertés:
Mindannyian tudjuk, hogy Svájcban magasabbak a hegyek, mint nálunk. Jobb a levegő, és a sort hosszan lehetne folytatni. Nekem csak két kérdésem maradt:
1. Hogy mondod azt németül (vagy franciául, olaszul, ha olyan részen élsz), hogy feka?
2. Mit keres a nicknevedben a "szerződés"?

csak néha benézek ha marhaságot látok 2013.06.13. 18:14:26

@karcsibácsi: konkrétan szerintem a fekát is megértenék ugyanis az (minden híreszteléssel ellentétben) nem a fekete hanem a fekália szóból ered.
persze ha ugyanezt angliában mondod akkor rögtön a nem egyszerű nevű Iafeta Iakopo Paleaaesina rögbijátékosra gondolnak (ezt most gugliztam ki)

zünüke 2013.06.13. 20:06:35

@Dr.laikus PhD:

"Te tudod mi baja volt a mamának"??
-Nem, nem tudom, mint ahogy Te sem.

"Hogyan segített rajta a lánya amikor semmit sem tudott csinálni"?
-Még egyszer el kellene olvasni a posztot-szerintem.Próbált cukrot mérni a "kapálodzó" "rémisztő hangokat" kiadó néninek "nem sok sikerrel". Te honnan veszed,hogy nem tudott rajta segíteni a mentő kiérkezéséig?? Elvégre az édesanyja cukros vagy mifene, valamit csak konyít ehhez nem??

"A beteg hozzátartozója dolga a telefonálás ha neki nincs baja"
-Na ezért kell figyelmesen elolvasni egy történetet,és utána oktatni a posztolókat a helyes,és nem helyes dolgokról.

"...de nem fut össze a lakótömb ha telefonálni kell a mentőknek"
-Szerintem a "lakótömb"nem a mentők kihívása miatt futott össze,hanem a néni állapota miatt ami megint csak azt igazolja,hogy elég rémisztő lehetett a helyzet.

Mindegy,kár itt csűrni meg csavarni.A diszpécser a szükséges adatokat megkapta,egy átlagember viszont meg nem tudja,hogy az adatfelvétel közben a kocsit már indítják,így a türelmetlenség azt hiszem teljesen jogos.A diszpécsernek ezt jelezni kellett volna a segélykérőnek,és nem lecsapni a telefont.Írhatsz amit csak akarsz ez a tényen nem változtat akkor sem.

Rotoxis 2013.06.13. 20:38:31

@zünüke: Vajh honnan veszed azt a baromságot, hogy a mentőit az adatfelvétel közben már indítják?

belekotyogok 2013.06.13. 23:11:53

@zünüke: Jajmár... megtörtént sztori: kigyulladt egy kis faház a hátsó utcában, összeszaladtak a szomszédok, csak állnak, tátogatnak, a fiúm is kiszalad, látja, hogy mindenki csak tipródik. Mivel a tűz fenyegette a szomszéd faházat is, ezért elkezdte megszervezni a locsolását, közben kiderült, hogy a tűzoltókat az ott tátogatók egyike se hívta, ezért megkérte az egyiket, hogy telefonáljon már. A párbeszéd így zajlott - a zárójeles rész a diszpécser valószínűsíthető szövege:

- Jónapot, tűzvan, ég egy faház.
(Itt gondolom a diszpécser megkérdezte, hogy mégis hol.)
- Itt, a hobbikon.
(Gondolom a diszpécser valami konkrétumot szeretett volna megtudni.)
- Hát a szomszédban.

A többit meg leírták mások már, hogy miért szükséges az adott pillanatban talán nem fontosnak tűnő kérdésekre válaszolni.

Irkutszk 2013.06.14. 08:26:22

@csak néha benézek ha marhaságot látok: A faeces sz-szel ejtendő, úgyhogy nem vagyok biztos benne, hogy igazad van. Vagy latinul k-val ejtendő vala?

Rotoxis 2013.06.14. 08:39:36

L@Irkutszk: igen, k-val. (Kaka) ;-)

Ugyandehogy (törölt) 2013.06.14. 08:51:05

@Irkutszk: szerintem meg latinul cével, legalábbis tanulmányaim szerint.

zünüke 2013.06.14. 14:40:20

@Rotoxis: Hogy honnan veszem?? Én így tudtam.De ha ez nem így van mint írod,akkor ez azt igazolja,hogy a diszpécsereknek ha nem szimpatikus a telefon másik végén levő segélykérő adatközlése,egyszerűen nem küld mentőt,és lecsapja a telefont.Ez szép...

zünüke 2013.06.14. 14:46:08

Aranyos kis sztori,de tényleg.

A segélykérő megadott minden szükséges adatot ami kell- kivétel a munkáltató neve. :))

hazank fia 2013.06.14. 18:53:56

@Irkutszk:
@Babette_:
Eredetileg "k"-val. Pl. Cicero egykori kiejtese is "Kikero".

Ugyandehogy (törölt) 2013.06.14. 19:34:31

@hazank fia: igazad van.
de nem az a kiejtési mód az "elterjedt", nem is azt tanítják.

csak néha benézek ha marhaságot látok 2013.06.14. 20:49:32

tudomásom szerint a latin nyelv kiejtése nem teljesen tisztázott ezért országonként jelentős eltéréseket mutathat ugyanannak a szónak a kiejtése és hangsúlya. az ógörög nyelv kiejtéséről sokkal többet tudunk.

hazank fia 2013.06.14. 21:22:29

@csak néha benézek ha marhaságot látok:
Eloszor ugye a beszed volt, amit kovetett az iras. Az eredeti latin beszelt nyelvben hasznalt "k" hangot kesobb "c" betuvel irtak le (amit ma mar "k", "c", "sz", "cs"-kent is ejtenek a betukornyezettol, es ahogyan emlited, talan foldrajzi regiotol fuggoen...). Erre allitolag az a fo bizonyitek, hogy a Talmud-ba szamtalan szo (fokent nevek) kerultek at a latinbol, es a latin szavakban elofordulo "c" betuk "k"-kent jelentek meg a heberben. Ebbol kovetkeztetnek arra, hogy a kiejtesuk "k" volt.

@Babette_: Persze, csak itt eppen arrol volt szo, hogy mikent alakulhatott ki a "faeces" szobol a "fekalia"/"feka".

Neduddgi 2013.06.14. 22:17:59

@Zünüke és a többiek, akik reklamálják, hogy miért kérdeznek rá a telefonszámra, névre, stb.: bár a mentők központjában minden telefonszámot (igen, a letiltottat is) kiír a készülék, nagyon sok kamu hívás megszűrhető azzal, hogy visszakérdezik a számot. Amennyiben nem egyezik a kiírt számmal, akkor további kérdések következnek. Megdöbbennétek, ha tudnátok, egy adott napon hány olyan hívás van, amire ha már telefonálás közben elindítanák a mentőt, akkor sorozatban "lukra futnának". Mert kamu, "poén", vagy nevezd, aminek akarod. Néha persze még így is bele lehet szaladni fals hívásokba, mi is mentünk már olyan címre, ahol a lakásban lakó elmondta, hogy mi már a sokadik mentőegység vagyunk, akiket valaki kihív rá ok nélkül, és előző héten pont az ilyen poénkodások miatt alig akartak kocsit küldeni hozzá, amikor TÉNYLEG baj volt. Szóval akkor, amikor más a beteg, más a rokon és megint más a bejelentő neve, egyáltalán nem felesleges kérdés, hogy milyen viszonyban is állnak egymással... Biztonsági célt szolgál a sok kérdezősködés, az adatok fontosak, még ha a nagy ijedtségben a bejelentőnek nem is tűnik annak. A komótos tempó pedig az adatok egyidejű rögzítése miatt van. Próbálj meg te mindent pontosan feljegyezni egy hadaró telefon alapján! (aztán meg ha nem oda megy a kocsi, ahova elhadarta, akkor az a baj, ugye?) Persze, minden hívást vissza lehet hallgatni, de az egyáltalán nem olyan egyszerű, mint azt a laikusok gondolják. A 104-es vonal végén eléggé nagyüzem van, ha minden hívást visszatekergetnének (és az ezzel járó dokumentációt is mindig kitöltenék), akkor ember nem lenne, aki felveszi a telefont, valamint a mentő is meglehetősen sokára indulhatna útnak. A bejelentőt akkor szokták csak visszahívni, ha fontos adat (cím) hiányzik, vagy pontosítást igényel (pl. a kiérkezett egység nem találja a házszámot, nevet, beteget, stb.) Hogy nem köszönt el, az - ha valóban így történt! - hiba, de a mentőt ezzel együtt kiküldte, és ez a fontos. Mellesleg, reálisabbnak tűnik, hogy a bejelentő figyelmét kerülte el az a mondat, mert annyira rutin elköszönési formula, hogy aligha hiszem a szó nélküli vonalbontást.
A "kérem, azonnal küldjenek egy kocsit" nem a bejelentő kérése alapján működik. A mentő nem taxi, amit rendelni lehet, hanem a diszpécser dönti el a kikérdezés alapján, hogy mentőfeladat-e, illetve milyen szintű egységet küldjön.

platelet 2013.06.15. 15:52:04

@marand22: na igen, az ilyeneknél nem mindegy :)

birorichard36 · http://cinemablog.blog.hu/ 2013.06.19. 19:52:59

Én csak azt nem tudom, hogy milyenek azok a "zsúfolt mentős(?)ök"?

@Rotoxis: Három progresszivitási szint létezik, ami alapján a bejelentéseket besorolják, ebből az egyiknél a kikérdezéssel párhuzamosan indítják a mentőt, ha a kedves bejelentő lelki állapota, lélekjelenléte megengedi, még telefonon instruálják is, mit tud addig is tenni, pl. nyomhatja bátran a mellkasát, nem ront vele semmit.
Ne akarjátok tudni, milyen bejelentésekre megy ki gyakran a mentő... A vonal másik végén lévő kollega, vagy kollegina, ha kétségei vannak, BIZTOS, hogy mentőt küld, pláne ilyen esetnél. Az, ha valaki válaszol a kérdésekre, és nem csak "magának az a dolga, hogy mentőt küldjön!" (nem...) stílusban válaszol, akkor egy valakinek tudja megkönnyíteni az életét, és az a beteg.

nomad · http://szkaresz.blog.hu/ 2013.06.22. 05:51:56

A centralizált 104 a legnagyobb marhaság. Ezt miatt kell 4-5 kérdéssel többre válaszolni. Amikor a mentőállomás ügyeletes tisztjével kellett kommunikálni, sokkal egyszerűbb volt.
Akkor a: 12 buszfordulótól induló földúton 50 méterre - mondat lefedte a pontos helyszínt. És nem volt olyan, hogy a győri meccsre küldtek mentőt, a dolgozó meg a soproni meccsen. haldoklott.
mentokert.hu/mentohivas.html

Dr.laikus PhD 2013.06.22. 09:18:21

@nomad:

??????

Az első kérdések egyike, hogy a címet megkérdik. Győr és Sopron még hangzásra sem azonos.

Azt persze csak remélni merem, hogy a régió mentőse ismeri a területét és mert centralizálták a diszpécser szolgálatot nem küldenek Pestről Győrbe mentőt.

Különben a legnagyobb marhaság ez a centralizáció magyarrá silányítva. Ott ahol a mentés automatikus és jól szervezett és elégséges kocsi van szuper felszereltséggel.

De hát mi vagyunk a minta nemzet. Rólunk fogja másolna ejropa a hüjeséget ollan okosok vagyunk. Az ország is pici, a mester is pici, hat aszongya műxik akkó műxik.
Ha nagy rossz lesz, feláll a kocsi oldalára és irányít. Sok pízér meg beléd sulykolja, hogy mennyire jól szervezünk mi a világhoz képpest. :DDDDD

birorichard36 · http://cinemablog.blog.hu/ 2013.06.23. 21:01:12

@nomad: na jó, de hát ezt Pesten hogy oldod meg? Vidéken is jó, hogy x településnek van egy ICS, máskülönben honnan tudná xy állomáson a felvevő, hogy hol van a mentő, van-e még egyáltalán ilyen vagy olyan egység.

birorichard36 · http://cinemablog.blog.hu/ 2013.06.23. 21:03:13

@Dr.laikus PhD: létezik a főváros, meg jó sok régió, többnyire megyeszinten. van ahol több is, ahol leledzik nagyobb város is a megyeszékhelyen kívül. Nem tudom, mi volt ez a Sopron-Győr dolog, de hidd el, akik bent ülnek, többségük elég jól ismeri a várost és a környéket.

Dr.laikus PhD 2013.06.24. 07:57:45

@birorichard36:

Ha így van és így marad, akkor jó. Én úgy tudtam, hogy központi diszpécserszolgálat lesz, nem régiós.

Utána fogok nézni. Szokás szerint újságíró cikke alapján fogadtam el esetleg marhaságot.

birorichard36 · http://cinemablog.blog.hu/ 2013.06.24. 11:20:02

@Dr.laikus PhD: Na igen. Ötletszinten létezik ez a koncepció, hogy ha jól tudom Miskolcról és Szombathelyről irányítanák az összes mentőt, de egyelőre nem nagyon hallani, hogy mikor és mi valósul meg belőle.
Nem ereszteném bő lére, de csak annyi, hogy sokszor lehet kapni idősebb kollégáktól, főleg bentről tippet, hogy közelíts meg egy olyan helyet éjszaka, hogy "XIII. vasúti töltés melletti őrbódé"...
Önmagáról, mint centralizáltságról lehet vitatkozni, hogy jó-e vagy nem, de jelenleg az irányítás pont annyira központosított, mint amennyire kell, hogy legyen. A két fenti városba való "költözésről" max azt tudom elképzelni, hogy ott vennék fel a hívásokat, amiket aztán továbbítanának a régiós irányító csoportoknak.
Látni itt azért sok mindent, de hogy Szombathelyről döntsék el, melyik autó hova menjen Pesten, az szerintem elképzelhetetlen.
Azt persze, értem, én hogy plusz kérdés, hogy "na de csókolom melyik város Thököly 12. előtt?", de azért nem egy megválaszolhatatlan kategória, a beteg élete, épsége meg pláne nem ezen a néhány másodpercen fog múlni.

Dr.laikus PhD 2013.06.24. 11:51:57

@birorichard36:

Más gazdagabb országokban ez működik, de jóval jobb felszereltséggel és jogokkal.

Itthon még azt sem érték el, hogy legalább a telefonszám alapján látni lehessen, hogy a hívó éppen hol tartózkodik. Most éppen az okoz gondot, hogy a telefonszámok hordozhatóak.
Mobil hívás esetén kérdezgetni kell, mert személyes adatnak minősül a mobil szám. Ugyan senki nem kezeli annak csak a törvény. Megállapítani, hogy pontosan honnan hívtak ahhoz különleges engedély kellene.

Nem működik az összevont 112 hívása sem. Ha felveszik is szépen kérnek, hogy hívjuk a régi számokat, vagy fel sem veszik.

Nem szerettem a régi rendszert, de legalább a végére a funkcik mellett több igazi szakmához értő "belülről bomlasztó" szakértő nőtt fel a végére.

Most mínuszról kezdünk megint. Egészségügyi államtitkár általános orvos, gyakorlaton látott utoljára beteget, régen az ennyire amatőrt úgy hítták vidéki funkci. Csak a mentalitása miatt is.

Szájjártató Szíjártó végre a helyére került. Jól csinálja most a szakmáját, pedig nem is gyakorolta.
© 2009-2015 praxis
blogszabályzat
süti beállítások módosítása