Panasz - Sírtam a fájdalomtól

2012.12.11. 10:17

iy1309.JPGA mentő nem volt hajlandó kijönni (mondván, hívjuk az ügyeletet, ha az ügyelet indokoltnak látja, akkor ő hívhatja ki a mentőt), az is egy dolog, hogy öt percre van az ügyelet és 80 perc alatt értek ki.

2012. Október 12-én elmentem a Budapest, IV. kerületben rendelő háziorvosomhoz, mert egy-két napja enyhén be volt gyulladva a mandulám. A háziorvos javaslatára elkezdtem szedni a Fromilid UNO antibiotikumot, bár már másnap reggelre sokkal jobban voltam, de úgy voltam vele, hogy végig csinálom az antibiotikum kúrát, végül is az orvos úgy látta jónak, hogy beszedjem. Másnap, szombaton mentem egy-két ügyet elintézni, és valami furcsát éreztem a bal mellkasomnál/tüdőmnél. Nem tudtam meghatározni, hogy mi ez az érzés. Nem fájt, csak olyan volt, mintha a normálisnál is hidegebb levegőt szívnék be, és "fázna" a tüdőm. Reméltem, hogy nincs semmi komoly baj, talán egy kis meghűlés, végül is lehet a mandulagyulladás miatt gyengébb az immunrendszerem; a szüleimnek is szóltam, hogy úgy érzem, valami nincs rendben. Nem tudtam meghatározni, hogy mi, csak valami furcsát éreztem, és iszonyatosan fáradt voltam.

 

Enyhe hőemelkedésem is volt, gondoltam a mandulagyulladástól (egyébként is sokszor minden ok - vagy ismert ok -  nélkül is van enyhe hőemelkedésem. A nap további részét pihenéssel töltöttem. Másnap (vasárnap) hajnalban iszonyatosan megfájdult a jobb oldalam, illetve szúrt a mellkasom. Pár napja enyhén véres volt a köpetem, de csak nagyon enyhén, mondhatni egy-két hajszálvékony véres csík volt a felköhögött váladékban. Talán akkor egy kicsit erősödött a vérzés, de még mindig nem vért köptem, csak enyhén véreset. Természetesen erről tájékoztattam az összes orvost a kivizsgálások folyamán, mint minden egyéb tünetemről. Hajnalban elvitt édesapám az ügyeletre. Olyan furcsa félelmet éreztem. Éreztem, hogy valami nincs rendben, ezt sokszor mondogattam is itthon, de nem tudtam megfogalmazni, hogy miért érzem ezt. A Görgey utcában található ügyeleten az asszisztens stílusát inkább nem véleményezném, tipikusan az a "Jajj, miért kell nekem dolgozni" típusú nő volt. Az orvos öt perc várakozás után bejött a rendelőbe, azt mondta nincs semmi bajom, a mandulagyulladás okozhatja a tüneteket, folytassam az antibiotikum-kúrát, a fájdalmaimra szedjek Cataflamot. Diagnózis: heveny bronchitis, k.m.n, heveny légcsőgyulladás. A mellkasfájdalmamra nem tudott mit mondani, sem arra az iszonyatos görcsre amit hajnalban éreztem (ami miatt végtére is elmentem az ügyeletre). Azt mondta folytassam a kúrát. Teltek az órák, eltelt a nap is, majd éjjel egy órakor (ez már Október 15.-e, hétfő) bevitt édesapám (újfent) az ügyeletre. Körülbelül 15-20 percet vártam a szobámban, iszonyatos görcsökre ébredtem, este már nem is tudtam a hátamra feküdni, ülve aludtam az éjjel. Nem akartam felkelteni édesapámat, hajnali 3 órakor kelt volna, hogy munkába induljon, azt akartam aludjon, de miután nem múltak a görcsök és az a bizonyos félelemérzet is egyre jobban elhatalmasodott rajtam, így mégiscsak felkeltettem, irány az ügyelet. Nem tudtam behatárolni, hogy pontosan mi fáj, éreztem, hogy a tüdőm mindenképpen fáj, de a konkrét erős görcsök a vese irányában voltak, bár kisugárzott szinte az egész jobb oldalamra. A vérköpés erősödött.

 

A vasárnap reggeli asszisztens fogadott azzal a mondattal és lenéző stílussal, hogy: "Maga már volt itt reggel!" A válaszom mi más lehetett volna, mint az, hogy igen... Az orvos most egy nő volt, reggel egy férfi. Diagnózis: Vesekő. Kaptam Algopiryn és No-Spa és Tramadol injekciót, illetve Tramadol és Rowatinex (vesetisztító) további szedését javasolták - és persze bő folyadékfogyasztást.  Ezen a napon kellett volna visszamennem a masszőrömhöz is, ugyanis négy hete megmasszírozott, azután egy hétig majd megőrültem a fájdalomtól, úgy fájt a bal lábam, bár bedagadva nem igazán volt. Visszamentem hozzá két héttel ezelőtt, hogy ha már valamit elrontott a masszázzsal, akkor hozza már rendbe (persze vele azért nem így közöltem a dolgot). Azt a 45 percet, amíg a bal lábamat masszírozta, senkinek nem kívánom! Azt mondta, izomgörcs. A masszázs után pár nappal teljesen elmúlt a lábfájásom, ismétlő masszázsra kellett volna visszamennem. Majd máskor...  Minden tőlem telhetőt megtettem a következő három napban. Mindent kúraszerűen szedtem, még vesetisztító teát is fogyasztottam. Kedden (11.16-án) elmentem a IV. kerületi Szakorvosi Rendelőintézetbe, azon belül pedig az urológiára, ott megnézték a veséimet ultrahanggal, semmit nem találtak. Adtak beutalót vizelet vizsgálatra, illetve leküldtek a tüdőgondozóba. A tüdőgondozóban készítettek ki-és belégzésről egy-egy röntgent. A belégzésnél először azt mondta a doktornő, hogy mintha látna valami megvastagodást a tüdő alsó részén, ezért készítette a kilégzésről is a röntgent, de azon nem látott semmi eltérést. A véres köpetről és tüdőfájdalomról is tájékoztattam, azt mondta, valószínűleg a köhögéstől.

 

 Mondtam neki, hogy nem köhögök annyit és olyan mélységűt, hogy az egyre erősödő vérzést okozzon (ekkorra már a mandulám is teljesen rendbe jött). Azt mondta, hogy ő akkor sem lát semmit, folytassam az antibiotikum kúrát és a Cataflam szedését. Ugyan ezen a napon még ellátogattam a fül-orr-gégészetre is, ahol semmi rendellenességet nem találtak (ide a véres köpet miatt küldtek fel a tüdőgyógyászatról).  A szerdai napon egy kórházi ismerősöm segítségével bejutottam a Károlyi Kórház ultrahangjára is, hogy nézzen meg még egy orvos, de ő sem talált semmi eltérést vese, máj, stb. tájékon. Délután elmentem a háziorvosomhoz, és könyörögtem, hogy adjon egy teljes vérkép beutalót, mert senki nem mond semmit, a panaszaim számottevően nem múlnak, a véres köpetem pedig mindinkább erősödik. Megkaptam a beutalót, melyen kért egy CRP vizsgálatot is.  Mivel senki semmi rendellenességet nem talált az elmúlt napokban, a párom és az egészségügyes ismerősöm is azt mondta, hogy lehet, hogy bebeszélem magamnak a dolgot, hogy beképzelem a betegséget. Vannak ilyen pszichés betegségek... Hiába mondtam, hogy ez nem pszichés, ez az iszonyatos fájdalom nem lehet az, kételkedtek. Mondtam, hogy majd a vérkép bebizonyítja, hogy nekem van igazam! Az ember megérzi az ilyet! (Igazság szerint valóban reménykedtem, hogy valamit kimutat a vérkép, mert egyre jobban kezdtem bepánikolni és rettegni a következő görcstől). Amit azonban észrevettem, hogy az esetek 90%-ban a görcsök pihenés után jöttek elő a legerőteljesebben, az éjszakai vagy nappali ágyban való pihenés, mozdulatlanság után.  Eltelt a kedd, a szerda, voltak kisebb görcseim a jobb vesetájékon és folyamatos tüdőfájdalmam - főleg belégzéskor - de a korábbi fájdalmakhoz képest ezek semmiségek voltak. Időközben megkaptam a vizelet eredményt, negatív, minden rendben.

 

 Aztán eljött a csütörtök hajnal... Ismét iszonyatos görcs állt a jobb oldalamba, vesetájékon. Sírtam a fájdalomtól. Nem bírtam ülni, feküdni, állni tudtam kizárólag, azt is görnyedve. Az egy dolog, hogy a mentő nem volt hajlandó kijönni (mondván, hívjuk az ügyeletet, ha az ügyelet indokoltnak látja, akkor ő hívhatja ki a mentőt), az is egy dolog, hogy öt percre van az ügyelet és 80 perc alatt értek ki, de az, hogy az ügyeletes doktornő egy injekciót nem tudott beadni nekem... Három helyen szúrtak meg, egyszer sem találták el a vénámat... A vele érkező segéd is szurkált (nem tudom, ki volt), ő sem talált bele... Végül könyörögtem, hogy adják a görcsoldót hátulra, a fenekembe, ennyi idő alatt már felszívódott volna onnan is... Végül oda kaptam. Az injekció beadása előtt próbált megvizsgálni a doktornő, de amikor hátra akartam feküdni (mert napok óta ülve aludtam), akkor annyira begörcsölt a jobb oldalam, hogy remegtem, zokogtam, de hang nélkül. Nem mertem megmozdulni. Végül nagyon lassan hátra fektettek, megnézte a vesémet. Azt mondta, hogy vesekő (persze elolvasta a hétfői ambuláns naplót is, amin szintén ez a diagnózis volt feltüntetve). Javasolta, hogy szedjem tovább az eddigi gyógyszereket, illetve hogy ugráljak egy helyben vagy buszozzak, az segíthet kirázni a vesehomokot vagy kisebb vesekövet. Őszinte leszek: nem volt nekem ahhoz erőm, hogy ugráljak, mint utólag kiderült, szerencsére... 

 

Hajnali fél ötkor volt kint az ügyeletes, reggel már mentem is a vérvételre. A szüleim alig mertek dolgozni menni. Azon a napon délben jött egy erős görcs, de a görcsoldók és fájdalomcsillapítók bevételét követő egy órában elviselhetővé tették a fájdalmat, legalábbis annyira, hogy délután 3-kor el tudjak menni a vérképért. (Most is itt van előttem az összes lelet, eredmény, ezért tudok minden dátumot, adatot ennyire pontosan). VVT süllyedés: 105,0 mm/h. CRP: 102,2 mg/l. Az nyilvánvalóvá vált számomra is, hogy valami iszonyatos gyulladás van a szervezetemben, de nem tudtam, hogy mi lehet az (hiszen senki sem tudta). Először azt mondják, hogy vesekő, de ezt az UH nem igazolta (2 UH-ból egyik sem), majd mindezek ellenére, minden műszeres vizsgálat nélkül a csütörtöki ügyeletes mégis azt mondja mindezt megcáfolva, hogy márpedig ez vesekő. Nekem mindegy volt, hogy mi, csak derüljön már ki, hogy végre kezelni tudjuk! Egyre jobban féltem valamitől, de még mindig nem tudtam megmagyarázni, hogy mitől. Rettenetes bizonytalanság volt bennem. Hazamentem, majd beszámoltam az eredményekről az egészségügyes ismerősömnek telefonon, aki mondta, hogy ne üljek tétlenül, menjek vissza az SZTK-ba és nézessem meg magam a nőgyógyásszal, hátha valami női probléma, gyulladás. Előrejegyzett időpont nélkül fogadott a nőgyógyász, aki semmi rendelleneset nem talált, viszont az újabb görcs (aznap már a harmadik) ott ért utol. Kérdezte, hogy miért nem vagyok még kórházban? Mondtam, hogy mert senki nem tud semmit. Azonnal leirányított a tüdőgondozóba (ahol már kedden is jártam). Ott megkérdezte az asszisztens: "Beutaló?" Mondom: "Nincs, de nézze meg a mai vérképemet beutaló helyett!" Fogadtak. A doktornő kérte, hogy köpjek egyet, ha tudok, hogy megnézze, mennyire véres a köpet. Persze akkor nem sikerült semmit sem produkálnom, sajnos ez nem rendelésre megy. Megvizsgált, nem hallott semmi rendellenességet a tüdőmben, de gyanakodott.

 

Végül tüdőembólia gyanújával vitt be a mentő a Korányi Kórházba 11.18-án, este 6 óra körül. A tüdőgondozóból már nem mehettem haza.  Október 19-én, pénteken délelőtt végeztek egy kontrasztanyagos CT-vizsgálatot. Diagnózis: A tüdőparenchymában a jobb alsó lebenyben a hátsó sinus közelében néhány kisebb infarctus látható distelectasaia formájában. Jobb oldalon minimális pleureális folyadékgyülem van. CT vélemény: Jobb alsó lebenyben thromboemboliás folyamat zajlik kisebb pulmonalis infarctusokkal. A CRP-m ekkorra már 135 volt, a péntek reggeli vérvétel alapján. Hétfőn megtörtént a Doppler-vizsgálat is, mint kiderült, mélyvénás trombózis volt a bal lábamban. Szerencsére a vérgáz mindvégig rendben volt, így oxigénre nem volt szükségem. A röntgenen továbbra sem nagyon láttak semmit, 2-3 naponta azért végeztek mindig egyet, mert elmondásuk szerint legalább azt látják azon, ha több folyadék kerül a tüdőmbe. Bár azt mondják, a trombózist valószínűleg a fogamzásgátló és a cigaretta együttes fogyasztása okozta (plusz egy kis túlsúly, kevés mozgás, folyadékhiány, állandó stressz magánéleti problémák miatt), maga a vérrögöt valószínűleg a masszázs indította útjára, amikor mindenki azt hitte, hogy izomgörcsöm van.  Én a mai napig úgy érzem, hogy mind az ügyeletes (főleg az utolsó, aki 2 szakorvosi negativ UH-t megcáfolt minden vizsgálat nélkül), valamint a kedden rendelő tüdőgondozó orvos is tévedett. Mindvégig panaszkodtam tüdőfájdalomra és véres köpetre. Akkor miért?! És még ugráljak nagyokat... Embóliával... Érdekes, hogy az egyik tüdőorvos hazaküld, a másik mentőt hív hozzám, pedig a tünetek mindkettejüknél ugyan azok voltak. Nem tudom, hogy én vagyok-e túl szigorú, vagy valóban hiba történt, esetleg félrediagnosztizálás?!  Az egy másik dolog, hogy a kórházban milyen tapasztalatokat gyűjtöttem (esetenként nem fürdették le a betegeket, nem etették őket - aki rászorult, infúziót rosszul kötötték be, a véralvadásgátlót kétszer akarták beadni, de volt, hogy el is felejtették, nekem kellett szólni), de ez egy másik történet, amiről szintén lehetne egy legalább ilyen hosszú beszámolót írni... Az is tény, hogy több betegnél azt láttam, hogy kint cigarettáznak a teraszon (időnként a nővérekkel társalogva), rá egy órával meg ott volt rajtuk az oixigén... Ezt sem tartom helyénvalónak, na meg persze amikor már kaptam napi 3x5 perc engedélyt sétálni, akkor mindig át kellett haladnom ezen a füstfelhőn, ami akkor igencsak kellemes és csábító volt számomra 2-3 hét nemdohányzás után... 

 

Azóta eltelt majdnem két hónap, szedem a Syncumar mite véralvadásgátló tablettát (24 évesen), napi 4 mg-ot (néha kiugrik az INR értékem, a héten 4 fölé is ment, de többnyire eddig 2 és 3 között volt), fáslizom a lábam, próbálom kordában tartani a súlyomat ami igen nehéz a Syncumar mellett, hiszen rengeteg zöldség és gyümölcs fogyasztása igen korlátozott, valamint jelenleg a mozgás is kimerül a sétában, más jelenleg nincs engedélyezve a számomra. Majd csak jobb lesz. Most, december 10-én megyek kontroll Doppler-vizsgálatra. Remélem jó hírt közölnek velem, remélem oldódik az alvadt vér a lábamban. A genetikai vizsgálat még odébb van. Remélem nincs hajlamom a trombózisra, ellenkező esetben életem végéig szedhetem a Syncumart...  Arra viszont a mai napig boldogan emlékszem vissza, amikor a kórházba kerülésem másnapján a hátamra tudtam feküdni, napok óta először. Már a bekerülés estéjén kaptam Flaxeparint, szerintem az segíthetett valamit a tüdőben lévő vérrögnek, mert eddig minden fájdalomcsillapító és görcsoldó hosszú távon sikertelen volt, csak pillanatnyi tünetet csillapított.  Azt viszont nem értem, hogy a legelején, amikor még nem voltak görcsök, azon a bizonyos szombati napon, miért a bal oldali tüdőmben éreztem azt a furcsa dolgot, miközben a jobb oldalon volt az embólia. Mondhatnám, hogy átsugárzott valami, de akkor szerintem a jobb oldalon is kellett volna, hogy érezzem. Igazából ez már nem lényeges, csak időnként mint kérdés, felmerül bennem.  Utólag pedig ha belegondolok, tudom már, hogy mi volt ez az állandó félelemérzet. De ezt csak egy olyan ember érezheti igazán, aki tudja, érzi, hogy életveszélyben van - még ha ezt az orvosok cáfolják is.  Természetesen már nem szedem a fogamzásgátlót (fél évig szedtem), megiszom a napi 2 liter szénsavmentes vizet és nem dohányzom azóta, hogy bekerültem a kórházba (10 évig cigarettáztam, napi 1 dobozzal). Talán jobb is, hogy így alakult, hogy jött ez a betegség... Lehet, hogy öt év múlva ugyan ilyen életmóddal rosszabb vége lett volna. :) 

 

Viszont a mai napig hálás vagyok annak a két kedves nővérnek, aki oly sokszor erőt adott nekem a Korányi Kórházban. Voltak mélypontjaim lelkileg, mint például amikor felhívott egy ismerősöm és közölte, hogy ebbe a betegségbe sokan belehalnak, vagy éppen az egyik betegtársam számolt be arról, hogy a velem egy idős unokája is tüdőembóliában halt meg, a mellék helységben... Ilyenkor próbáltak belém lelket önteni, sőt, volt, hogy a családom által behozott laptopon együtt böngésztünk egy negyed órát a kedves nővérkével. :)  A Szakorvosi Rendelőben pedig, mint kiderült, érdeklődött utánam a nőgyógyász és az a tüdőorvos is, aki beküldött a kórházba. Mindekettejüket érdekelte a sorsom, pedig én is csak egy beteg vagyok, a munkájuk része voltam. Egyszóval nem csak negatív élményeim voltak az orvosokkal kapcsolatban, de tény, hogy amíg nem lett rendesen diagnosztizálva a valós betegség, addig mindenféle valótlan diagnózist összetákolt az ügyeletes és az első tüdőgondozós orvos, és ezt nem tudom megemészteni. De minden jó, ha jó a vége! És élek! :)

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fülöp-Pusztai Beáta 2012.12.11. 11:32:16

Ez egy nagyon jó írás, kellően alapos, részletes. Ha hasonló tüneteim fordulnának elő, legalább tudnám, hogy mire gyanakodjak...
Örülök, hogy egészséges vagy! :) Drukkolok, hogy szép legyen a karácsonyod, és többet ne kelljen ilyennel megküzdened!

nemhiszem, hogy 2012.12.11. 11:33:41

ez igy nem tortenhetett volna meg. Mentsegül legyen hogy a tüdőemboliàt csak HRCT vagy scintigrafiaval àllapítható meg nagyvalószinűséggel. ezért nehéz a diferenciàldiagnosztika

Ugyandehogy (törölt) 2012.12.11. 11:59:25

a lábgörcsöt és masszázst említetted bármelyik orvosnak?

marand22 2012.12.11. 12:06:49

Tüdőembólia sajnos sokszínű, időnként igen nehezen diagnosztizálható betegség. Sok szakmai cikk szól arról, hogy csak boncolás során derült ki.
DE!!!
Légzésszinkron mellkasi fájdalom és vérköpés meglehetősen jellegzetes tünete az ún. perifériás tüdőembóliának, főleg lábfájdalommal együtt.
Nem HRCT (CT nagy felbontású üzemmódja: parenchymás tüdőbetegségek vizsgálatára való mint alveolitis, tüdőfibrosis), hanem pulmonalis CT angiographia (kontrasztanyagos tüdőérvizsgálat) elvégzése szükséges ilyenkor (perifériás elzáródást azonban nem biztos, hogy kimutat, de annak nincs is jelentősége).
Amennyiben nem derül ki reverzibilis ok (sérülés, ágynyugalom, műtét), tartós véralvadásgátló kezelés szükséges (vannak új gyógyszerek is, pl. rivaroxaban, ami mellett nem kell INR ellenőrzés).

csak néha benézek ha marhaságot látok 2012.12.11. 12:14:17

hát én is emlékszem még egy olyan páciensre aki ilyen tünetekkel hetente behozatta magát mentővel, ez így ment hónapokig míg egyszer aztán meghalta magát, a boncoláson meg kiderült, hogy mind a két tüdeje jó alaposan meg volt szórva mikroembolusokkal. hiába na alattomos betegség.
a vérsüllyedésre nem kell sokat adni, alacsony a specificitása.
a 100 as CRP figyelemreméltó de igazából az is felmehet kismillió betegség miatt (én láttam már 600 as CRP-t 100 as procacitoninnal, na az már figyelemreméltó)
inkább CK, CK-MB, D-Dimer kellene ilyen esetben, na meg vena cava filter ha nagy a baj

FelixJager 2012.12.11. 14:39:13

Ezt a Doktor Housenak se szúrták ki a Prinszton-Plénszboróba, mondjuk neki csak a lába fájt.

Petra1988 (törölt) 2012.12.11. 16:55:44

@Babette_: Sajnos abban hibáztam, hogy nem jeleztem a lábgörcsöt az orvosoknak, hiszen amikor az embólia történt, akkor már egy kis ideje rendben volt a lábam, és korábban valóban mindenki azt mondta a környezetemben (eü-s ismerős, masszőr), hogy ez vádligörcs. Eszembe sem jutott ezt közölni bárkivel is, valahogy az aktuális, meglévő panaszokkal voltam elfoglalva. Ha ezt korábban közlöm, talán hamarabb fel tudják állítani a diagnózist, bár tartom, hogy a tüdőgondozóban legalább a gyanú fel kellett volna, hogy merüljön. De igazából örülök annak, hogy most itt vagyok és élhetem a mindennapokat, most csütörtökön már dolgozni is visszamegyek, decemberben 4 órában, januártól 6, majd fokozatosan 8 órában (ülő munka). Csütörtöktől pedig úszni kezdek a Széchenyiben, sikerült felíratni a támogatott fürdőjegyet, éppen ma. :)

Amin ki vagyok akadva, hogy amióta szedem a Syncumart és kijöttem a kórházból, kereken 10 kg jött fel rám... Eszek zöldséget (azt a keveset, amit lehet), narancsot, almát, halat, esetleg csirkét (egyéb húsokat nem igazán), eszem a megengedett főzelékeket is, de csak úgy pattognak rám a kilók... El vagyok keseredve, hiszen eddig is elég gömbölyded voltam (voltam már 60, de voltam már 99 kiló is, ezzel évek óta "eljátszogatok"), de most megint nagyon felment a súlyom... Az úszás pedig nem hiszem, hogy olyan aktív sport, hogy számottevő fogyást eredményezzen, pláne a Syncumar diéta mellett...

sárga nyúl 2012.12.11. 17:01:42

Nem semmi 24 évesen. Na ezért nem kell fogamzásgátlót szedni meg dohányozni (ráadásul 14 éves korától!). Meg elhízni sem kellene, legalább 30 alatt nem...
Miért írják fel a fogamzásgátlót a nőgyógyászok, ha ennyire veszélyes??

Petra1988 (törölt) 2012.12.11. 17:10:16

@sárga nyúl: Nem tudom, nálam nem végeztek labor vizsgálatot a fogamzásgátló felírásakor, annyi kérdése volt a nőgyógyásznak az sztk-ban, hogy volt- trombózis a családban és hogy dohányzom-e. Ezt is kb. 3 évvel ezelőtt kérdezte, akkor szedtem fél évig egy másik fogamzásgátlót (valami nagyon gyengét), de bizonyos okok miatt abba kellett hagynom. A Volina felírásánál idén semmit nem kérdezett, annyit mondott, hogy ez erősebb gyógyszer mint amit korábban felírt (azért váltott erre, mert annak idején a másik tabletta mellett is össze-vissza jött meg a vérzésem).

sárga nyúl 2012.12.11. 17:19:33

@Petra1988: Így legalább abbahagytad... Ami abból a szempontból lényeges, hogy több ismerősömnek is gondja volt azzal, hogy fogamzásgátló szedését abbahagyva évekig nem sikerült teherbe esniük.
Nézték már a pajzsmirigyedet UH-val? Lehet, hogy az a korai hízás oka. (A syncumaros hízáshoz nem tudok hozzászólni.)

Petra1988 (törölt) 2012.12.11. 17:48:37

@sárga nyúl: Pajzsmirigyet másfél hete néztek laborban, ott minden rendben volt, UH-val még nem nézték. Végül tegnap nem lett elvégezve a Károlyiban a Doppler vizsgálat, időpontot kell kérnem UH-ra, ahol nem is érsebész fogja elvégezni a vizsgálatot! Ez vicc... Háziorvosom adott beutalót a MÁV kórház angiológiájára is, hátha előbb sorra kerülök, március 19-re kaptam is időpontot.. És ez csak az érsebészet, nem is az UH! Vicc, hogy kijövök a kórházból, és jó esetben rá fél évvel lesz egy kontroll UH, miközben decemberben lett volna esedékes. :(

Rotoxis 2012.12.11. 17:52:10

Kedves Petra! Szörnyű hírem van. A kilók nem a Syncumartól keletkeznek, hanem a feleslegesen elfogyasztott ételtől.

sárga nyúl 2012.12.11. 17:55:45

@Petra1988: UH-val nézesd meg, mert a TSH sokszor nem mutat semmit, miközben mégis van gond.
Érsebész szokta csinálni a dopplert? Ha simán a háziorvoson keresztül intézed a dolgokat, akkor az ilyen lassú, viszont ha felhívod az orvost, aki a kórházban ellátott, ő tud korábbi időpontot intézni (ha akar).

M.D.House 2012.12.11. 18:17:14

Tanulságos történet, főleg fiatal lányok részére. A fogamzásgátló szedése egyáltalán nem veszélytelen dolog. A posztoló az ügyelet helyett egy Sürgősségi Ambulancián kellett volna jelentkezzen a véres köpettel. Tuti hamarabb meglett volna a diagnózis. Ott beutaló nélkül is meg kell nézni a betegeket. A Tüdőgondozó az első alkalommal hibázott, ha már akkor is véres volt a köpet, már akkor be kellett volna utalni a kórházba. A 2 röntgen ott azért készült, mert légmellre gyanakodtak. De a tüdőemboliának nem feltétlen van radiológiai jele. Mindenesetre tényleg nagyon szerencsés, hogy túlélte, mert a tüdőemboliás betegek nagyobb része nem jut el a kórházig élve. Jobbulást.

Petra1988 (törölt) 2012.12.11. 18:21:36

@Rotoxis: Igen, ezzel én is tisztában vagyok, azonban azzal is, hogy rengeteg zöldséget és gyümölcsöt igen korlátozott mennyiségben fogyaszthatok, emellett nem étkezhetek egyoldalúan, valamint a Syncumar diétát kombinálni kell a "rendes", fogyasztó diétával. Nem hinném, hogy az ételmennyiséggel van gond, inkább a kevesebb zöldség fogyasztással valamint az eddigi mozgáshiánnyal, ami lekorlátozódott a sétára. Reményeim szerint javulni fog a helyzet a most elkezdett úszással, és lesz eredménye a mozgásnak. Úgy érzem azzal, hogy nem szedem már a fogamzásgátlót, nem cigarettázom, elég folyadékot iszom, próbálom a diétát követni, minden vizsgálatra eljárok és most már mozogni is mozoghatok, nagyjából mindent megteszek annak érdekében, hogy javítsak a kialakult helyzeten. Persze nem vagyok tökéletes, de nem is könnyű egyik napról a másikra mennyi mindent megváltoztatni, de próbálok mindent megtenni.

Petra1988 (törölt) 2012.12.11. 18:25:47

@M.D.House: Igen, ilyenkor sajnálom, hogy akkor és ott nem voltam tisztában azzal, hogy hova kell fordulnom ilyen esetben, ilyen panaszokkal. Egy valami viszont megnyugtat: most már ha hasonló tüneteim vannak, az előzmények miatt komolyan fognak venni és feltételezhetően időben meg fogom kapni a megfelelő ellátást. :)

M.D.House 2012.12.11. 18:31:27

@Petra1988: Az biztos. De többet nem is szabad húzni az időt az ügyelettel.

hazank fia 2012.12.11. 18:40:05

@Petra1988: Szep reszeltesseggel leirt tortenet volt. Amikor a masszor kapcsan a vadli fajdalmat emlitetted a tortenet talan elso haramdaban, mar sejtheto volt a vege. Elkepzelheto, hogy a masszazs meg tovabb rontotta a helyzetet a trombus kizokkentesevel. Ezt most nem kritikakent irom, valoszinuleg az emeberek nagy resze nem gondolna semmi osszefuggesre egy labfajdalom es egy "tudobetegseg" kozott. De ha ezt barmelyik teged ellato orvosnak emlitetted volna, valoszinuleg megelozte volna a talalgatasokat. Ujra hangsulyozom, ez nem kritika, de talan tanulsagos mindenki masnak aki elolvasta a posztot.

Rotoxis 2012.12.11. 18:45:31

@Petra1988: Ha hízol, azt jelenti, hogy többet eszel, mint kellene. Hogy ez szerinted sok, vagy kevés, tök mindegy. Magyarázat rá pl. a dohányzás elhagyása, a mozgáshiány, stb. Ettől függetlenül sok. Ha kevesebbet eszel, fogyni fogsz. Ha annyit mint eddig, hízol.

Ugyandehogy (törölt) 2012.12.11. 18:55:22

@Petra1988:
sajnálom.

a hízás meg a cigi abbahagyásától van. az orális késztetés miatt többet eszel, mint az elfogyasztott energia.

jobbulást kívánok.

Ugyandehogy (törölt) 2012.12.11. 18:58:42

@hazank fia: főleg az orvosok számára. ugyanis szakmavakságuk van, ha köhögsz, akkor csak arra tudnak gondolni, hogy FOG. ha zsibbad a kezed, nem gondolnak gerincre.
ó, igen, tudom, kéne.
de nem. és nem is kérdezik tovább a panaszaidat úgy általában, nem kérdeznek rá olyanra, ami a laikusnak nem jelentős (lásd petra lábfájását), ezért nem mondja vagy elfelejti.

és ezt nem a levegőből szedtem, hanem tapasztalatból.

Petra1988 (törölt) 2012.12.11. 19:08:46

@hazank fia: Igen, tudom, hogy nem kritikaként írtad, utólag már én is belátom, hogy meg kellett volna említenem a dolgot. Legközelebb (amire remélhetőleg már nem kerül sor), ezzel fogom kezdeni a panaszaimat.

Petra1988 (törölt) 2012.12.11. 19:15:03

@Rotoxis: Igen, az embólia utáni "séta-kúra" valószínűleg nem égetett el annyi kalóriát, így a sok pihenés mellett ezért jöttek rám a kilók. Bízom benne, hogy az úszással megállíthatom az újabb kilók felszaladását, illetve még intenzívebb zöldség-gyümölcs fogyasztással (azzal a kevéssel, amit ehetek a Syncumar miatt) elérhetek egy kis súlycsökkenést.
Halat zöldséggel eszem, a tésztát leginkább rizzsel helyettesítem, burgonyát két-három hetente egyszer fogyasztok, akkor is inkább főtt állapotban, esetleg petrezselyemmel. Barna magvas kenyeret fogyasztok. Persze biztos van olyan étel amit nem kellene a hagyományos diéta mellett fogyasztanom, a legnagyobb probléma inkább az, hogy amit a Syncumar diéta engedélyez, az többnyire ellent mond a hagyományos diétával, tehát több kalóriát tartalmaz. Minden esetre bizakodó vagyok, most már ismét munkába állok, úszni fogok, remélem lesz pozitív változás. :)

Petra1988 (törölt) 2012.12.11. 19:15:42

@Fülöp-Pusztai Beáta: Köszönöm a kedves szavakat és a jókívánságokat, én is minden jót kívánok Neked. :)

Petra1988 (törölt) 2012.12.11. 19:21:19

@Babette_: Lehet, hogy észre sem veszem és ez a probléma is fennállna? Pedig nem nagyon szoktam napközben majszolgatni, persze biztosan engem is megtaláltak az ünnepek, ezután méginkább oda fogok figyelni az étkezésemre.

Ugyandehogy (törölt) 2012.12.11. 19:23:21

@Petra1988: simán. az emberem szerint fényen élek, annyira nem eszem, mégsem fúj el a szél.
mondjuk én tudom, hogy jelenleg több szénhidrátot eszem százalékosan, mint egyebet.

ja és a rendszeresség. elméletek szerint a rendszertelen étkezés hizlal.

gyapjaslepi 2012.12.11. 19:26:31

@Babette_: Korábban rendszertelenül ette, általában reggel semmit vagy alig ettem, utána sokszor este került sor az "ebédre", amikor munkából hazaértem, a nap többi részében kimaradt az étkezés. Na meg a napi 5-7 deci folyadék, ami tartalmazott a vizen kívül kávét, energia italt is. Most csak 1-2 naponta iszom egy kis kávét, de az is inkább tejeskávé, az energiaitalt teljesen elhagytam, és napi 1,5-2 liter szénsavmentes vizet megiszok.

Köszönöm a tanácsokat! :)

Petra1988 (törölt) 2012.12.11. 19:27:34

@Babette_: Bocsi, én voltam "gyapjaslepi", másik mailről voltam bejelentkezve. :)

Braincelle 2012.12.11. 19:31:29

Petra, azt vizsgálták, hogy nincs-e valamilyen örökletes véralvadási zavarod, pl Leyden-mutáció? Nyilván az elhízás, fogamzásgátló, dohányzás, ülőmunka önmagában is magyarázhatja a mélyvénás trombózist, de ilyenkor szerintem szoktak vizsgálódni a fenti irányba is.

Amúgy ezt sosem értem, hogy egy ilyen beteg mért ambulánsan szédeleg a különböző szakrendelések között, tisztázatlan eredetű mellkasi fájdalommal, vérköpéssel, 100-as CRP-vel. Ha hozzánk (neurológia) képesek péntek este mentővel beküldeni a bácsit azzal, hogy két hónapja folyik a nyála (meg még annyi mindennel), akkor a 24 évest, aki nem biztos, hogy könnyű diagnosztikai eset, jó lenne, ha olyan helyen lenne, ahol száz méteren belül van röntgen, ultrahang, CT, sokfajta szakorvos, EKG, szívultrahang és 24 órás megfigyelés, mért ambulánsan látják el? Szerintem nem az a baj, hogy nem diagnosztizálták, felteszem, a bal alsó végtag nem volt vörös és duzzadt, nem volt ultrahang-szeme senkinek, és a mandulagyulladásos előzmény miatt megtévesztő volt, az ember inkább ennek a szövődményeit keresné; inkább a kórházba küldést hiányolom a "fogalmam sincs mi baja, de adok Nospát és Algopyrint" helyett.

Amúgy az úszás az egyik legjobb sport: alakot is formál, nem is terheli annyira szervezetet, minden izmot átmozgat, nem terheli túl őket; már aki elviseli a hideg vizet, és a többi ember jelenlétét, annak tökéletes szerintem.

Petra1988 (törölt) 2012.12.11. 19:41:49

@Braincelle: Leiden mutáció vizsgálata elméletileg 2-3 hónap múlva lesz a Szent László kórház hematológiáján, holnap kérek oda (is) időpontot. A családban tudomásom szerint nem volt trombózis, bár Papámnak idősebb korában volt két agyvérzése, illetve a család valamennyi tagja eléggé hajlamos a látványos, elég csúnya visszerekre.

A masszázs után kissé be volt dagadva a lábam, de elszíneződve nem volt, valóban egy izomgörcsnek tudtuk be. Többnyire akkor görcsölt be a lábam (mint a tüdőm az embóliánál), amikor pihentem, aludtam, és utána mozgásba helyeztem (vagy legalábbis próbáltam, olykor volt, hogy több percet is igénybe vett).

Arra sem tudott senki egyértelmű választ adni, hogy elég-e, ha a kompressziós harisnyából a térig érőt hordom. Sajnos jelenleg a teljes harisnya nem jön rám, combra híztam sokat, ami meg a combomra jó, az az alsó lábszárat, bokát nem tartja. Eddig 2 hónapig fásliztam, ma vettem egy térdharisnyát, az van rajtam most. Nemrég kicsit húzódott a lábam a trombózis környékén (nem nagyon szokott ilyet csinálni), de szüleim azt mondták, valószínű csak új neki a harisnya, mert ez elvileg jobban tartja a lábamat, mint a fásli. Bízom benne, hogy valóban csak meg kell szoknia a harisnyát a lábamnak, és nem arról van szó, hogy elszorítja azt... (Méretet vettek a gyógyászati boltban és már ott fel is próbáltuk a harisnyát). II-es kompressziójú, ezt írta fel tegnap az érsebészeten a főorvos úr. (Bal tibialisban van a trombózis).

Ennyi idő alatt vajon a tüdőmben lévő vérrög már felszívódott? Mert a lábamban minden bizonnyal nem, hiszen az egy nagyobb elzáródás, de a vérrög vajon ennyi idő alatt feloldódhatott?

hazank fia 2012.12.11. 20:01:39

@Babette_: Mint irtam, nem kritizaltam Petrat. Nem okoltam azert, mert jelen esetben a szamara jelentektelennek tuno, amde talan legfontosabb reszletet nem emlitette meg. Ugyanakkor azt is megertem, hogy elso korben a kohogo paciensnel nincs benne az orvos rutinkerdesei kozott egyetlen melyvenas trombozisra utalo kerdes sem, kulonosen ha nincsen/vagy nem emlit ilyen jellegu panaszt a paciens. Valoban, a pulmonologian mar elegansabb lett volna kicsit lelkiismeretesebben a dolgok utan jarni, ezt nem vitatom.

Az orvosokrol tett altalnositassal pedig - tapasztalataid ellenere - nem ertek egyet. Nyilvan minden orvos figyelembe veszi a lehetseges alternativakat a diagnozis felallitasakor es probalja a legvaloszinubb/leggyakoribb korkepet kezelni. Ez a legtobb esetben megoldja a problemat, nehanyban azonban tovabbi diagnosztikai/terapias eszkoztarat kell igenybe venni. De ettol meg nem lehet minden paciensen mindent kizarni elso korben. Nem mehet mindenki mellkas CT-re, aki kohog, mert egyreszt draga, masreszt indokolatlan sugarterhelesnek tennek ki a betegek 99%-at, harmadreszt leterhelne az amugy is zsufolt egeszsegugyet. Ugyanez a mese a masik peldaddal. A kezzsibbadas eseten nem gerincbetegseg az elso, amire gondolni kell. Felesleges lenne az MRI-ba kuldeni betegek ezreit carpal tunnel szindromaval. Van egy diagnosztikus sorrend, amit erdemes betartani.

Ugyandehogy (törölt) 2012.12.11. 20:10:12

@hazank fia:
persze-persze.

hát tudod, ez a diagnosztikus sorrend betartás eléggé elhúzódik.
jelenleg hat évnél tartok, eredmény nélkül.
lehet, hogy nem fogadod el, de ennyi idő alatt elég sok orvossal találkoztam.

2012.12.11. 20:14:21

@Petra1988: Csak a harisnya részhez tudnék hozzászólni. A térdharisnya bizony szorított nekem is, pedig méretre készült. Egy ideig szórakoztam vele, aztán jobban fájt a lábam, mint előtte. A fél combig érő harisnya kényelmesebb volt, bár írtad, hogy méret problémáid vannak, de azt is érdemes akkor méretre igazítani. Láttam olyan combfixet, aminek nem volt gumírozott széle, hanem harisnyakötővel kellett hordani. Vagy marad a harisnyanadrág, nyáron persze pokoli meleg, hordhatatlan. Nem irigyellek, de lényeg, hogy már jobban vagy.

hazank fia 2012.12.11. 20:16:03

@Babette_: Ez melyik problemara vonatkozik? A kezzsibbadasra?
Ezalatt az idoszak alatt nem volt nyaki gerinc MRI?

Ugyandehogy (törölt) 2012.12.11. 20:20:26

@hazank fia:
az csak az egyik tünet. a hatodik évben lett csak mri.
részletesen nem fejteném ki, ez most nem rólam szól.

Petra1988 (törölt) 2012.12.11. 20:21:05

@Turchi: Köszönöm a válaszod. Sajnos már elég sokat költöttem fáslikra, kompressziós harisnyákra, így most nem engedhetem meg magamnak, hogy méretre készíttessek egy teljes harisnyát (jelenleg 15 ezernél tartok, és fizetés nélkül ez elég nehézkes - pont 3 napja dolgoztam az új munkahelyemen, amikor történt a baj, így táppénzről álmodni sem mertem). Ha nem okoz károsodást a térdig érő harisnya hordása, akkor nincs semmi gond, megnyugszom, mert a gumi része annyira nem vág be, inkább csak az a baj, hogy nem tudom, alsó lábszárban lévő trombózisnál elegendő-e, ha térdig ér a harisnya. Persze ha sikerül fogyni, valószínűleg hordani fogom a másik harisnyát is, de szerintem az még legalább 2 hónap, mire feljön rám...

Petra1988 (törölt) 2012.12.11. 20:23:43

@Babette_: 12 éves korom óta migrénes fejfájásom van, nálam elég hamar elvégezték a koponya MRI-t pár évvel ezelőtt (semmit nem találtak). Bár ez Veszprémben történt, ott laktam akkoriban a volt élettársammal, nem tudom mennyiben különbözik Budapest és Veszprém ilyen értelemben.

sárga nyúl 2012.12.11. 20:25:49

@Braincelle: Neurológián vagy? Akkor lehet, hogy találkoztunk. :) A SOTE-n voltam a glossopharyngitis neuralgiámmal, nagyon sok fiatal orvos volt ott. Jó látni, csak közben drukkol az ember, hogy ne menjenek külföldre.

2012.12.11. 20:29:53

@Petra1988: Sajnos tudom milyen drága, és amikor egy megvett harisnyáról kiderül, hogy még kényelmetlen, meg fájdalmat is okoz, akkor az igen dühítő. Nekem nem volt trombózisom, de az alsó lábszárban van valamilyen véna kütyü probléma. Az orvos szerint elég a térdharisnya, de ő azt javasolta, ha a térd alatt szorítást érzek, akkor kényelmi szempontból próbáljam ki a combharisnyát. De biztosan ad választ, ha megkérdezed.

Petra1988 (törölt) 2012.12.11. 20:40:25

@Turchi: Az érsebész azt mondta, hogy jó a térd is, a kórházban meg ennek az ellenkezőjét mondták, ezért nem tudtam kiigazodni. Mindegy, egyenlőre marad a térd, ha belefogyok, akkor jó lesz a teljes is. :)

Emlékszem, amikor megvettem az első, teljes kompressziós harisnyát, terhes harisnyát adott az eladó (ez egy másik üzlet volt, az amelyik az SZTK-ban van). Kérdeztem, hogy biztosan ez a jó? Azt mondta igen. Jó, gondoltam az úszógumim miatt, bár nem értettem, mert azért a súlyom nem három számból áll. :) Hazamentem, hadd ne mondjam, hogy lógott a hasamnál. :D Visszavittük, kicseréltettük (ja, blokkot sem adott, én bolond meg nem is figyeltem, de elég határozottak voltunk, így nem volt probléma a cserével). A másik már rendes harisnya volt. :)

Braincelle 2012.12.11. 20:56:38

@Petra1988:
Mint fent írtam, ideggyógyász-palánta vagyok, így nem fogok tudni erre nagyon okosan válaszolni.

Néhány cikket olvastam, ahol azt írják, hogy a combig érő valószínűleg hatékonyabb, de azt nehezebben tolerálják a páciensek. A II-es típus azt jelenti, hogy a bokától felfelé csökken a nyomás, amit kifejt a harisnya. Ha túl nagy a nyomás, akadályozza a végtag keringését. Azt is írják, hogy fokozatosan kell hozzászokni, nagyon óvatosan felhúzni, hogy ne ráncolódjon. Nemcsak a jelenlegi tormbus vagy jövőbeni trombus megelőzésére kell, hanem azért is, hogy megakadályozza a poszttrombotikus szindrómát (krónikus keringészavara az alsó végtagnak).

Először szervül a trombus az érfalhoz, hozzánő, aztán fokozatosan felszívódik, de elvileg onnantól, hogy hozzánőtt (ami hamar megtörténik), már kicsi a valószínűsége annak, hogy leszakadjon és embóliát okozzon. Maga a felszívódás időbe kerül. Az embolusokról a tüdőben nem tudok nyilatkozni, mindenesetre azok a pici infarctusok, azok már ott fognak maradni, mint hegek. Biztosan végeznek majd kontroll légzésfunkciós vizsgálatot is, és abból kiderül, hogyan működik a tüdő. Lehet, hogy bal oldalon is voltak kisebb emboliák, amik még azonnal felszívódtak, felaprózódtak és nem okoztak maradandó elváltozást, nem tudom, sajnos ennél többet nem tudok mondani.

Braincelle 2012.12.11. 20:58:43

@sárga nyúl:
Velem biztos hogy nem nem láttam gloss. neuralgiát soha életemben :) És nem csak a SOTE-n van neurológia :)

Braincelle 2012.12.11. 21:06:40

@hazank fia:
Nem olyan drága a mellkas CT, hogy egy vért köpő fiatal nőtől sajnálni kellene. És nem, nem rutin kérdés a köhögésnél, hogy fáj-e a lába (bár a vérköpésnél akár lehetne is az), öt perces szakrendelői rohanásban képtelenség rendes anamnézis felvenni, összetett betegséget nagy biztonsággal diagnosztizálni (mert rohanni kell), ugyanakkor egy rendes belgyógyászati kórházi betegfelvételnél így vagy úgy, de elő kellene kerülnie a lábfájdalomnak. Nyilván millió oka lehet annak, ha nem, és ma már ott is gyakran rohanni kell a betegvizsgálattal, nem szokás mindenkit tetőtől talpig levetkőztetni és a világ összes trükkjét kipróbálni rajta, de még mindig több az idő valószínűleg.

Petra1988 (törölt) 2012.12.11. 21:15:49

@Braincelle: Köszönöm a véleményt, tanácsot, csak abban tudok bízni, hogy a jövőben nem lesz semmi gond. :) Már csak azon agyalok, hogy a migrénre milyen gyógyszert vegyek majd be. Rekord eddig a 40 napig tartó fejfájás (szüntelenül), ez után végezték el az MRI-t. 12 éve Algopirynen éltem, de most már nem szedhetem azt. Elvileg nem nagyon befolyásolja a Syncumart, legutóbb mégis levitte az INR-t. Azt mondta a háziorvosom, hogy szedjek Tramadolt. Eddig még nem vettem be, sikerült anélkül leküzdeni a fejfájást, de azért ez elég rossz, hogy nem tudom, mivel csillapíthatom a fájdalmat. Tramadol pedig állítólag nagyon erős (bár korábban szedtem Contramalt). Ez a Syncumar nagyon sok mindenben akadályoz, legszívesebben szúrnám magam Flaxeparinnal.

sárga nyúl 2012.12.11. 21:33:18

@Braincelle: Csak gondoltam, hátha. :) Egyébként nem látszik. ;)

csak néha benézek ha marhaságot látok 2012.12.11. 21:33:22

@Petra1988: xareltot kellene szedni annál nincs INR méregetés

Petra1988 (törölt) 2012.12.11. 21:55:59

@csak néha benézek ha marhaságot látok: Nem is a heti vérvétellel van bajom (még mindig nem állt be teljesen, tegnap épp 2 alá esett, előtte meg 4 fölött járt), hanem az a baj, hogy sok zöldséget ki kell iktatnom az étrendből. A tű nem zavar, túléli az ember (tegnap 4-szer szúrtak, nem sikerült könnyedén) :)

Braincelle 2012.12.11. 22:02:33

@csak néha benézek ha marhaságot látok:
Tudtommal a rivaroxaban M.o. nincsen törzskönyvezve szekunder prevencióra, a gyógyszertájékoztató alapján csak nagy ortopédiai műtétek esetén, trombózis megelőzésére van forgalomban, csak ortopéd-traumatológus írhatja fel támogatásra, amúgy 30tbl 20.000 forint körül van. Külföldi vizsgálatok tudtommal az acenokumarolnak megfelelő hatékonyságot és kevesebb mellékhatást írtak le, ennek ellenére itthon még csak ebben az egy fenti indikációban támogatott, de javíts ki, ha tévedek.

ViktoriaF 2012.12.11. 22:56:57

Sajnalom, hogy ez tortent veled. Mentsegere irnam az orvosoknak, akik nem ismertek fel, hogy a tudoembolia nagyon-nagyon ritka a te korcsoportodban.

nemhiszem, hogy 2012.12.11. 23:20:31

sokan belegondolnak abba, hogy ez a betegség recidivalhat, nem a zöldségek figyasztàsa vagy a nem fogyasztàsa a mérvadó. a warfarin cca 6 hónap mulva úgy is ki lesz hagyva, és azutàn màr bizakodni kell hogy ne ismétlödjön meg a betegség még mikroembolizació formàjàban sem. Azaz se pulmonalis hypertensio se tudoatelectazis se bronchoconstrictio ne alakuljon ki. a betegség korjoslata inkàbb a thromboemboliat kivàltó alapbetegségtöl és nem magàtól a thromboemboliàtól függ

hazank fia 2012.12.11. 23:36:43

@Braincelle: Most ezt miert is irod nekem?

Bar nem tudom mennyibe kerul egy mellkas CT Magyarorszagon, de nem irtam, hogy sajnalni kellene a CT-t... Nyilvan nem. Amit irtam, valaszkent irtam valamire. Arra a vadra, hogy az orvosok a kohogesi tunet eseten nem latnak tul egy ful-orr-gege probleman. Erre irtam, hogy nem lehet mindenkit elso korben CT-zni. Ahogy elso korben, itt is, tonsillitiskent kezeltek a pacienst (talan helyesen, mert a paciens is emliti, hogy be volt gyulladva a mandulaja...). Gondolom te sem varod, hogy a haziorvos mellkas CT-vel inditson. Meg akkor sem, ha esetleg vert is kop a beteg. Ugyan nem vagyok pulmonologus, sot belgyogyasz sem, de vannak emlekeim a veres kopet differencial diagnosztikajat illetoen. Amellett, hogy sok beteg azzal sincsen tisztaban, mi a kopet (bar ertelmezesem szerint ez jelen esetben nem volt problema), a ver a kopetben nem feltetlenul a tudobol szarmazik. Sot. Ha megis, akkor is pneumonia lenne az elso gondolatom. Ami elso korben szinten nem indikal mellkas CT-t. Mindezek mellett a pulmonologusnak illett volna korultekintobbnek lenni.

A kovetkezo kerdeskor, hogy a labfajdalom kerdese beletartozik e a rutin betegvizsgalatba. Ugyanazt irtam, mint te, hogy nem tartozik bele. Az osztalyos betegefelvetel egesz mas kerdes. Nalunk benne van a fizikalis vizsgalatok kozott a vegtagok vizsgalata is.

karcsibácsi 2012.12.12. 06:24:04

@Braincelle:
Tévedés, nov. 1-től mélyvénás thrombosis kezelésére és pulm embolia megelőzésére TB támogatással rendelhető, havi gyógyszer költség a betegnek cca 2000. ft.
Pitvarfibrillációban is törzskönyvezve van, de ott még nincs támogatás (havi költség 20.000.- HUF). Én már egy csomó betegnek adtam.
Ez a jövő útja (és a Dabigatran).-

karcsibácsi 2012.12.12. 09:00:32

Alsóvégtagi fájdalom, mellkasi dyscomfort, véres köpet alapján mindenféle képalkotó- és laboratóriumi vizsgálat nélkül is fel kell tudni állítani a tüdő embolia diagnózisát, vagy legalábbis az alapos gyanút felvetni és a beteget sürgősséggel kórházba kell utalni, lehetőleg mentővel. Ezek evidenciák, ha nem így történt, akkor, sajnos, komoly hibákat követtek el a kollégák. 24 éves korban a kétségkívül fennnálló rizikófaktorok (dohányzás, fogamzásgátló) mellett is genetikai vizsgáltot kell végezni Leyden mutáció, antiphospholipid sy kizárására. Mindenképpen indokolt lenne syncumar helyett (ha már gyári név jelent meg a posztban...) a sokkal korszerűbb, kevesebb kockázattal járó anti Xa gyógyszer, a Rivaroxaban alkalmazása, amelyet már támogat az OEP, így megfizethető (l. előző hozzászólás).
A dohányzás elhagyásához gratulálok, csak nehogy visszaessen!

karcsibácsi 2012.12.12. 10:15:48

@Braincelle:
A történet 2012 okt 12-én kezdődött, ez egyben válasz a kérdésedre ("Petra, azt vizsgálták, hogy nincs-e valamilyen örökletes véralvadási zavarod, pl Leyden-mutáció? ")
A válasz nem, erre néhány hónapos anticoagulálás után kerülhet sor, és előzőleg a beteget át (vissza) kell állítani LMWH-ra. Vagy Rivaroxabanra, ami ugyanúgy hat.

Petra1988 (törölt) 2012.12.12. 10:49:50

Igen, 2-3 hónap múlva lesz esedékes a Leiden mutáció vizsgálata a Szent László kórház hematológiáján. Ma kértem is időpontot, de megadtak egy másik telefonszámon, amin holnap reggel 7 és 8 között lehetséges az időpont kérés.

csak néha benézek ha marhaságot látok 2012.12.12. 14:52:51

@Petra1988: nem alapból a zöldségekkel van a gond hanem a K vitaminnal ami a kumarinszármazékok ellenanyaga (semlegesíti azt), tehtá olyan ételeket nem szabad egyél amiben K-vitamin van
@Braincelle: nálunk egyre jobban el van terjedve ebben az irányban is a Xarelto, nem azt mondom, hogy simán veri a Syncumart de egyre gyakoribb

Petra1988 (törölt) 2012.12.12. 16:14:43

@csak néha benézek ha marhaságot látok: Igen, azonban sajnos elég sok zöldség és gyümölcs (de leginkább zöldség) tartalmaz sok K-vitamint.

karcsibácsi 2012.12.12. 17:35:00

@csak néha benézek ha marhaságot látok: reklámetikai megfontolásból ezen a blogon gyári nevet nem illik (nem szabad) írni, különösen nem orvosnak.
A rivaroxaban - maradjunk ennél - mindenképpen jobb a cumarinnál vagy a warfarinnál, ez nem is lehet kérdés. Fix dózisban szedhető, nem kell labor kontroll, nincs vérzésveszély, nincs gyógyszerinterakció, nem befolyásolja a táplálkozás, stb. Ma már Mo-on is elérhető, igaz, csak akkor, ha a KVA ellenjavallt, de a rossz compliance is annak számít. Mélyvénás thrombosisban és pulmonális emboliában az OEP támogatja, havi költség a betegnek 2000 HUF, ez már megfizethető. Sajnos, pitvarfibrillációban még nincs rá támogatás, a gyár ebben az indikációban csökkentette az árát, de még így is 20.000. Ft, ami viszont sok. Én már sok betegnek adtam, jók a tapasztalataim. Hasonló szer a Dabigatran, bár eltérő a helyen gátolja az alvadási kaszkádot (direkt trombin inhibítor, szemben az aktiv tizes faktor gátlásával), erre TB támogatás csak műtét utáni profilaxisra van nálunk, ezért ezzel nekem saját tapasztalatom nincs, de az irodalmi adatok szerint hatékony és biztonságos, igaz, hogy a kumarinnal összehasonlítva "csak" non-inferior, míg a Rivaroxaban több szempontból superior. Szóval, hamarosan vége a patkányméreg korszaknak...

Petra1988 (törölt) 2012.12.12. 18:05:09

És mi a menete annak, hogy én rivaroxabant szedhessek?

csak néha benézek ha marhaságot látok 2012.12.12. 18:11:58

@karcsibácsi: én sem vagyok híve a reklámnak de ez a hatóanyag csak egy kereskedelmi név alatt fut, tehát nincs konkurencia aki megharagudhatna.

hazank fia 2012.12.12. 18:18:13

@karcsibácsi: Talan meg egy honapja sincsen, hogy egy intezeti journal club soran bemutattak egy study-t, amiben a rivaroxaban-t es dabigatran-t hasonlitottak ossze pitvarfibrillacios betegeken. Ha emlekeim nem csalnak, a dabigatran jobban teljesitett stroke prevencioban, tovabba - szinten ha jol emlekszem - olcsobb is. Itt mindketto indikalt pitvarfibrillacio eseten is , sot a dabigatran-nak az az egy indikacioja. Remelhetoleg Magyarorszagon is hamarosan tamogatott lesz legalabb az egyik erre a celra.

Braincelle 2012.12.12. 20:34:52

@karcsibácsi:
Ok, ebben igazad van, én a genetikai tesztre gondoltam, de nyilván előtte rendes laboros véralvadási vizsgálatot is csinálnak, és ahhoz meg tényleg nem jó a Syncumar.

karcsibácsi 2012.12.12. 20:45:22

@Petra1988:
Kezelőorvossal kell megbeszélni, de dokumentált rossz compliance, therápiás tartomány elérésének/tartásának nehézségei stb. esetén belgyógyász szakorvos javaslatára TB támogatással rendelhető (egyébként csak teljes áron).

zsázsika 2012.12.30. 23:08:58

Kedves posztoló,
mint orvos és egyszerre thrombózisos beteg írok Neked.Néhány tanács, saját bőrről tanulva.
- felejtsd el a fáslit. Nem tudod rendesen feltenni, letekeredik, nem tart, macerás. Venosan harisnya, érsebész felírhatja. KB. 5000 ft. egy pár fél évre, nagyon jó. A magyar hordhatatlan, ha tizedébe kerül is. És sajnos, életed végéig hordanod kell, bárki bármit mond.
- kezdj el úszni, hetente legalább 2x. Ennyi idő után nyugodtan. Rengeteget fog segíteni, fogyni is fogsz, erősödni és kiválóan javítja a keringést a lábadban. És a sport jelentősen csökkenti a stresszt is. Mert egy fiatal nő életében egy ilyen betegség bizony igen nagy stressz... Az enyémben az volt- sokszor ma is az. Fontos ezentúl a vénás torna. NEten biztosan fent van. Napi többször.
- nem biztos, hogy azon múlik a lábad hosszú távú javulása, hogy mennyire oldódott fel a vérrög... Ne engedd, hogy ez elkeserítsen, akármi is a következő UH eredménye! CSak Te tudod, hogy a lábad mit bír, nem az orvosok!
Nekem kb. 6-8 hónapba (!) telt, mire úgy éreztem, kezd bele visszatérni az élet és ma már általában nem zavar. Természetesen nem egészséges, ezt érzem. Vastagabb, könnyebben elfárad, harisnya nélkül elmosogatni sem tudok, de ha azt használom, valójában a mindennapi életben ritkán érzem. Bíztatásképpen, másfél évvel utána simán végigdolgoztam egyhetes edzőtábort napi 4-5 óra nagyon komoly lábmunkát igénylő tánccal és utána kezdtem el versenyezni is. ( Kedves orvoskollégák első mondata a betegségem kezdetekor az volt, hogy ugye tudom, hogy soha töbé nem táncolhatok...)Szóval, ne add fel, időt kell neki adni. Ez egy nagyon lassan javuló betegség. Ne engedd meg, hogy ez irányítsa az életed!
- ha esetleg nem mondták volna, minimum fél évet kell várni a genetikai vizsgálattal és MINIMUM 2 hetes Syncumarkihagyás szükséges hozzá! Bárki bármit mond!!!! Nekem azt hiszem harmadszorra sikerült különféle elnézett dolgok miatt hiteles eredményt produkálni...

Nagyon szurkolok Neked, hogy legalább annyira gyógyulj meg, mint én.
Ha van esetleg kérdésed, nyugodtan keress meg, igyekszem rá válaszolni.

Kellemes Zérókomponista (törölt) 2013.05.26. 20:55:53

Nem tudom miért rinyál ekkora elánnal az, aki tudatosan, nagy időtávon olyan volumenű méreggel károsítja magát, mint a cigaretta. Saját döntésed volt magad - és persze a környezeted felé is -, nem, kisasszony? Akkor a betegtársakat miért szólod meg? Az is az övék. Nem alkalmazkodhat mindenki hozzád. A ferdítés külön jó; nem csak most nem mozogsz, eddig sem tetted, legyünk őszinték, magasról leszartad, a cigi persze ment. A gyógyszerre is felesleges fogni a súlytartási nehézségeket, előtte is kövér voltál már. Örülnék, ha nem valami dohányellenes, sarkított véleményként jutna el ez. Magam is dohányoztam, de leszoktam; húzódott össze az erem, fájt, fogaimat számottevően rontotta, szóval egyszerűen nem érte meg. Te a beszerzett élmények tükrében eljutottál erre a pontra..? Hogy letedd?
Canossajárás volt a tied és érthető az is, hogy megijedsz és felháborodsz azon: mégnagyobb baj lehetett volna, ha te nem vagy észnél. Igen, ez így működik az életben, hogy az egyénnek, ha jót akar magának, mindig észnél kell lennie, nincs 100%-ban más kezébe adása magunknak, illetőleg igen ritka. Tapasztalatokat gyűjthettél. ...mégis úgy érzem a történtek fényében is túl sok a méltatlankodás, tudjuk be az éveid számának. A fájdalom tanít, elsősorban alázatra és önismeretre. Remélem érdemben profitáltál.

Hanna Gica 2017.05.08. 04:15:41

Csak azt nem értem, ha egész nap rosszuk van valaki, miért hajnalba megy csak orvoshoz?
Ha meg ilyen szarul voltál, ezekkel a tünetekkel, miért nem egyből a kórház SBO-jára mentél?
Minek vártál hetekig a kórházzal?
© 2009-2015 praxis
blogszabályzat
süti beállítások módosítása