Reccsenés és a jobb talpam szembenézzett velem

2012.04.03. 10:51

Tisztelt Praxis!

 

Cirka 15 éve a következő eset történt velem:elcsúsztam egy vizes falevélen ősszel,elestem,a jobb lábam alám került,csak recsegést hallottam,majd szembesültem azzal a ténnyel,hogy a jobb talpam szembenéz velem...Nagyjából helyretettem,féllábon szökdécselve megtettem a hazavezető 5 háznyi utat,majd biciklit használva mankóként elbotorkáltam a háziorvoshoz.

 


Ő megnézte a lábam,kijelentette,borogassam.Mivel másnap nem tudtam lábra állni,tiszta véraláfutás volt a lábfejem és rettentően bedagadt,dolgozni sem tudtam menni,férjem bevitt Marcaliba a traumatológiára.Végigvártam bő fél napot,az orvos rápillantott,borogassam,kenjem X krémmel,fáslizzam. Pár napig otthon voltam,de aztán muszáj volt dolgozni menni,állni nem tudtam,járni csak bottal,ülve,felpolcolt lábbal tanítottam...


Bokám-lábfejem továbbra is dagadt,fekete volt a véraláfutástól és fájt veszettül,lábujjaim nem mozogtak,egy részük totál érzéketlen volt - hiába kenegettem-fásliztam-pihentettem. Amikor kb két hónap múlva visszamentem (ekkor már "csak"zöld volt a dagadt lábfej-boka),akkor elküldtek röntgenre.Eredmény:semmi.kenjem-fáslizzam tovább...A mai napig nem jött rendbe teljesen,hamar elfárad,gyakran bedagad,és még mindig van teljesen érzéketlen rész a nagylábujjamon azóta is.
 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dr.laikus PhD 2012.04.03. 10:58:36

......felpolcolt lábbal tanítottam...

:DDDDDDDDD
Most erre mit lehet mondani?
Mit várjunk akkor a tanítványaitól?
Kérdem én...

Vicces!

Sokorai_Atala 2012.04.03. 11:01:44

Valószínűleg kificamodott és visszaugrott. Ha nincs törés, nagyobb szalagszakadás, valóban ezt tanácsolják. Fásli, borogatás, pihentetés. 15 éve talén még burofix is volt, ha valaki emlékszik rá.

Sokorai_Atala 2012.04.03. 11:09:44

Bokaficamnál ezt szokták tanácsolni. Fásli, kenőcs, pihentetés, borogatás.
Burofix is volt régen, ha valaki emlékszik rá.
Szerintem egy alapos kivizsgálásra (MRI) érdemes lenne elmenni, ha még ennyire fáj mindig.

Ugyandehogy (törölt) 2012.04.03. 11:14:14

@Sokorai_Atala: honnan tudnák, hogy nincs szalagszakadás, ha nem nézték? a röntgen nem mutatja.

a tünetek egyeznek az én (volt) szalagszakadásommal amúgy, kivéve az érzéketlen részt.

Sokorai_Atala 2012.04.03. 11:40:39

Bocsánat az első köddé vált, legalábbis azt hittem:)

Sokorai_Atala 2012.04.03. 11:41:29

@Dr.laikus PhD: ő írta, hogy még napjainkban is fáj neki, ezért gondoltam, hogy menjen el.

Sokorai_Atala 2012.04.03. 11:43:17

@Babette_: akár lehet az is valóban, csak 15 év alatt ki kellett volna vizsgáltatnia, de jobb későn, mint soha:)

Ugyandehogy (törölt) 2012.04.03. 11:47:26

@Sokorai_Atala: hozzászoktunk már a 15 éves történetekhez

karcsibácsi 2012.04.03. 13:01:24

Mi ebből a tanulság? Máskor sokkal óvatosabbnak kell lenni!
Komolyra fordítva a szót, szerintem várni kell még 15-20 évet, és ha addig nem javul, érdemes lenne csináltatni egy kon troll rözgöjt.

Ugyandehogy (törölt) 2012.04.03. 13:09:39

@karcsibácsi: nemtom, főd alá befér a röggöny?

2012.04.03. 13:41:04

@karcsibácsi: @Babette_: :-))
karcsibácsi ma nagyon elemében van!
De tényleg, 15 éve történt, és azóta sem jött rendbe, majd megírta ide. Na ilyenkor kapok agylobot. Ha valami húzódás, rándulás van, pár nap pihenés nem elég. Inkább még pár nap szünet, mint 15 év fájdalom.

SusanneF 2012.04.03. 14:10:54

Azt vártam,lesz valami csatttanó...elmaradt.
Nincs erre mit mondani,azon kívűl,hogy ha még ma is fáj,akkor mi a fenére vár a kedves posztíró?Talán 10 év múlva újra megírja ide,hogy semmi változás..?Hmm?

FuBu 2012.04.03. 14:18:23

Most akkor mi van?
Mi a probléma?
Azt meg ln sem értem, hogy mire vár 15 éve a kedves posztíró. :)

Sokorai_Atala 2012.04.03. 15:06:49

@Babette_: szerintem az nem, de olyan kis csövet be tudnak vezetni és körbekukkolni:)

Ugyandehogy (törölt) 2012.04.03. 15:18:38

@Sokorai_Atala: valamivel kívülről látják, én nemtom, mi az, olyan mint az ultrahang, nekem olyannal nézték...
nyilván nekem is 15 éve volt.
nem ám, hanem 96ban.

Irkutszk 2012.04.03. 17:13:05

Költői kérdéseim vannak: Ha nem tudok lábraállni, miért megyek dolgozni? és Ha a röntgen lelet negatív, mit kívánok még? Vagy az orvos majd meg nem történtté teszi a sérülésemet?

Igazság, hol vagy? 2012.04.03. 19:24:38

Kedves poszt író!15évvel ezelőtt kificamodott a bokám,törés nem volt,pihentettem,borogattam(persze ezt munka mellett)mégis elszíneződött a bokám,mind a mai napig megérzi az időváltozást,a terhelést igen csak tud fájni,kérdésem:Kit tudok bepanaszolni,az orvost aki azt tanácsolta,hogy pihentessem,borogassam a lábam,de Én ennek ellenére dolgozni mentem?Szerinted? Ja és még annyi,30évvel ezelőtt volt egy elhalt terhességem egy cysta műtét után,mivel a terhesség igen korai szakaszában voltam,ultrahang nem mutatta ki+nem voltak "gyanú jelek" sem a terhességre.Ez megmarad örökre az emberben,de nem kezdek el vádolni,felelőst keresni az átélt fájdalmak miatt 15-20 év múlva.

SusanneF 2012.04.03. 20:24:14

Akkor ez a poszt is kipipálva...:)
Jöhet a következőőőő!
Despota,most már valami nem őskori,nem halállal végződő normálist tegyél ki,légyszi!

_atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2012.04.03. 20:37:30

Nekem ugyanez volt. Mondta, gipsz. Kérdeztem, elszakadt? Mondta, hogy nem tudja, de ha akarom, kifodítja, és akkor megtudjuk. Nem akartam. Azóta is kicsit nagyobb, nem tökéletes.

csak néha benézek ha marhaságot látok 2012.04.03. 21:17:00

a boka tiszta ficama a legritkább sérülések egyike, ahhoz, hogy ez megtörténjen az összes kül és belbokaszalag el kell szakadjon. soha nem jön rendbe az ilyen láb bármit is csinál az ember vele, jellemzően instabil marad és 10-15 év múlva jöhet a boka artrodézis mert a protézist sem lehet belerakni az instabilitás miatt.
sokkal jellemzőbbek a boka ficamos törései, legyen az bimall vagy trimall. mindenképpen műteni kell és ennél is idő kérdése mikor jön az artrózis.
nehezen hiszem, hogy traumatológián nem csináltak egyből röntgent.
egyébként az Uh nem jó rá, fizikális vizsgálat kell, ha lehet röntgen képerősító alatt, 3 irányú röntgen, ha van lehetőség supinatios és pronatios stressfelvétel. ha továbbra is panaszos akkor MR és CT.
nem azért de ha nekem csak úgy azt mondják a dagadt véraláfutásos lábamra, hogy semmi baj röntgen nélkül akkor más szakembert keresek, pláne, hogy láttam a lábam egy olyan pozícióban amiről tudom, hogy magától nem jön létre.
most ha egy balta állt volna ki a fejéből és arra mondják, hogy semmi baj azt is annyiban hagyja 15 évig?

Ugyandehogy (törölt) 2012.04.03. 21:25:17

@csak néha benézek ha marhaságot látok: nem azt mondtam, hogy uh, hanem hogy olyasmi, nem képet csinál, hanem egy képernyőn nézi, mi történik, miközben mozgatta a bokámat. és egyből mondta, hogy teljes szalagszakadás.
többre nem emlékszem, kérem, kaccsojja ki.
megműtötték, ajánlották a protézist, de eddig nem csináltattam meg, most meg (mint mondottad) már késő:)
(ha ez lenne a legnagyobb bajom, boldog lennék)

csak néha benézek ha marhaságot látok 2012.04.03. 21:49:47

@Babette_: valószínűleg röntgenképerősítő volt. ez egy olyan röntgengép mint régen az átvilágító volt, nem csak állóképeket tud csinálni hanem filmet is

Ugyandehogy (törölt) 2012.04.03. 21:52:40

@csak néha benézek ha marhaságot látok: az átvilágító az, ami a tüdőgondozóban van, mögéállok és átlátszok mozogva is?

radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2012.04.03. 23:13:57

Az ilyen páciens szokott éjjel 1-kor megjelenni az ügyeletben.

"15 éve sajog, de most éjfélkor elviselhetelenné fokozódott a fájdalom."

Majd kimegy cigizni és röhögcsélni 2-3 kísérőjével a ház elé, amíg megjön érte a betegszállító a fekvőkocsival.

macska69 2012.04.04. 06:58:21

Én meg kérem vissza a -mint utóbb kiderült- fölöslegesen kivett vakbelemet. Eltelt 30 év és rádöbbentem, mekkora veszteség anélkül élnem, nem olyanok a színek, az ízek, de még a hétköznapok sem, mintha itt lenne a helyén. Meg lettem rövidítve...
Hát orvoslás ez? Röhög a vakbelem... - valahol. Na megyek és megkeresem.

Ugyandehogy (törölt) 2012.04.04. 08:25:11

@radiologus.hu:
ne nevess, az egy vicces gép: mondta néni, hogy na álljon oda, majd mondta, hogy akkor most kezdjen el ficeregni meg kart emelgetni, mert látok valamit,
ami mozog, ha maga mozog:)
azóta sem tudjuk, mi az:)

radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2012.04.04. 08:48:21

@Babette_:

Meg lélegezzen mélyeket, forduljon jobbra meg balra, tartsa vissza, most lehet, most kilégzésben álljon meg stb.

Szelecske 2012.04.04. 19:54:52

@csak néha benézek ha marhaságot látok: UH miért nem jó rá? Látni lehet vele az összes szalagot, boka-szalagot is. Kérdezd meg a BIK-ben dolgozó ízület-radiológusokat, pl. Farbaky doktornőt, hogy jó-e rá az UH, mert nem egyet csinálnak naponta és látni rajta tökéletesen a szalagszakadást.

-hattori- 2012.04.04. 21:03:25

@Szelecske: és kérdezd meg a vidéken dolgozó kollégákat, hogy a nem Bp-en BIK körzetben lakó másik 8 millió embernek mekkora eséllyel indul egy azonnali ízületi UH kérésnek. Kb. mint a lottón a négyes találat.

Egyébként a posztot nem értem. Volt egy bokaficama, ami nem jól gyógyult. És? Lemaradt valami, vagy ez az értő közönségre bízza a történet továbbgondolását???

Szelecske 2012.04.04. 21:18:56

@-hattori-: "egyébként az Uh nem jó rá" csak erre reagáltam, hogy de jó rá, csak kevés az ízületi radiológus Mo-on. Évente kb. 20-an végzik el a tanfolyamt, Bp-en, de oktatják még máshol is, vidéken. De így is kevés. De szakmailag nem igaz, hogy alkalmatlan rá, sőt, azzal kéne nézni mindenhol...

csak néha benézek ha marhaságot látok 2012.04.04. 21:35:15

@Szelecske: ugyan már ne röhögtessük egymást. szemfényvesztés az egész, nem mondom, hogy nem látható néha a szalagszakadás, de annak mértéke, a tok állapota és a legfontosabb a stabilitás? egyébként megnézném, hogyan mondja meg ultrahanggal, hogy a syndesmosis ép-e vagy nem?
ez annyira kényes dolog, hogy akceptábilis dolog a beteget elaltatni miatta, hogy korrektül megvizsgálható legyen.

karcsibácsi 2012.04.05. 08:28:02

Térdízületi UH nem sokat ér, inkább csak a beteg megnyugtatására (meg a vizsgáló orvos közérzetének javítására) alkalmas. Ha negatív, de az előzmények éls a tünetek alapján gyanú van sérülésre, kell az MR és/vagy artroszkópia, ha jelez valami eltérést, annak pontosítására szintúgy.

bea75 2012.04.05. 08:59:24

Szép jó reggelt! Egyetértek radiológus.hu-val, mivel én is ilyen helyen dolgozom, ezért sajnos ismerős a történet, amit leírt. Visszatérve a posztolóra! Tényleg mire várt 15 évet? És mit akar ennyi idő elteltével? Remélem, nem felelősöket keresni, mert ahhoz már túl sok idő eltelt.

Szelecske 2012.04.05. 16:31:15

@csak néha benézek ha marhaságot látok:
" diagnostic ultrasound has been shown to accurately detail the AITFL just as well as MRI, and is a valuable tool for evaluating syndesmotic injury" www.training-conditioning.com/2011/07/31/twist_turn/index.php
"
The syndesmotic ligaments
The syndesmotic ligaments join the tibia and fibula15 . Ultrasound visualizes the anterior tibio-fibular ligament (ATIB) as a horizontal structure between the lower tibia and fibula. It is torn in more serious injuries and may result in an unstable ankle. Look for thickening, hypoechogenicity, disruption and bony irregularity Fig.17a Fig.17b. Check that the deltoid ligament is intact as this will influence the treatment plan"
www.minnisjournals.com.au/ajum/article/Ultrasound-of-the-ankle-71
www.springerlink.com/content/270604840g00w858/
morphopedics.wikidot.com/high-ankle-sprain-syndesmotic-injury

csak néha benézek ha marhaságot látok 2012.04.05. 20:50:00

@Szelecske: "but for proper evaluation of Grade III, MR is recommended"
egyébként nem olvastad el amit mondtam.
szerinted attól, hogy tudjuk, hogy egy szalag sérült (legyen az bármilyen módszerrel is bebizonyítva) következtethetünk a stabilitásra?
a válaszom: nem, azt tesztelni kell és arra semmilyen szinten nem jó az Uh.
egyébként a légyrészsérülések diagnosztikájában semmilyen, ismétlem semmilyen diagnosztikai eszközzel végzett vizsgálatnak sincs igazán konzekvenciája. az egyedüli ami számít az a fizikális vizsgálat.

Szelecske 2012.04.06. 00:39:49

@csak néha benézek ha marhaságot látok:
Azt hiszem te érted félre. A fizikális vizsgálkat szükségességét senki nem vonta kétségbe, sőt, az kell! Természetesen.
Te írtad viszont, hogy ha az UH semmiképp sem jó, ha panaszos, akkor MR/CT: "egyébként az Uh nem jó rá, fizikális vizsgálat kell, ha lehet röntgen képerősító alatt, 3 irányú röntgen, ha van lehetőség supinatios és pronatios stressfelvétel. ha továbbra is panaszos akkor MR és CT."
Én erre írtam, hogy ha a CT és MR jó rá későbbi panaszok esetán, akkor az UH is ugyanolyan jó lenne, hisz minden látszik vele. Írtad, hogy az UH-val nem látható a syndesmosis: "ultrahanggal, hogy a syndesmosis ép-e vagy nem" Írtam, hogy de a cikkek szerint látható. Csak a képalkotó rész körül folyt a vita, nem máson. De ha panaszos, miért ne lehetne UH-val megnézni, ami olcsóbb, elérhetőbb és ha Grade III, akkor kérni MR-t, ne minden ilyen bokára?

csak néha benézek ha marhaságot látok 2012.04.06. 08:50:49

@Szelecske: és mit nem értesz ebben?
az Uh egy olyan információt tud adni amit semmire nem tudok használni, megmondja, hogy el van-e szakadva egy szalag, amit bokánál soha nem műtünk meg.
a kérdések a következők:
el van-e törve a csont - röntgen
stabil-e az ízület - fizikális vizsgálat, stress felvétel, röntgen képerősítő
hosszan fennálló panaszok - porcsérülés az ugrócsonton (talus), talusnecrosis - MR
hosszan fennálló panaszok - talus törés - CT
az, hogy a syndesmosis ép az nem abból derül el, hogy el van-e szakadva a szalag (ez egy komplexebb szalag, elöl-hátul) attól, hogy jelentős részei el vannak szakadva még lehet stabil az ízület.
szóval a vizsgálati algoritmusba nem fér bele az UH ezért ha gondolod megcsináltathatod de mit érsz el vele plusz infóként vagy plusz ellátásként? ha a fizikális vizsgálat során úgy ítélem meg, hogy szükséges akkor úgy is felírok neki egy aircastot, attól függetlenül, hogy milyen külbokaszalag van sérülve (persze először röntgennel kizárjuk a törést).
az UH nak pont akkora a jelentősége mint a hőmérőnek annak a megállapításában, hogy forr-e a víz. ad egy plusz infót, hogy 100 fokos a víz, de azt hogy forr azt már a szemeddel meg a füleddel is megállapítottad. és, hogy mondjak jobbat, 8000 méteren úgy 80 fokon forr a víz, melyiknek hiszel jobban? a szemednek vagy a hőmérőnek?

Szelecske 2012.04.06. 10:07:35

@csak néha benézek ha marhaságot látok:
Értettem.
Ezek szerint a franciaországi és az angliai musculoscleletalis radiológiai tréningen rosszul tanítoják az UH fontosságát traumás boka és más ízületek vizsgálatában (a CT és MR rovására), hogy hogy ha lehet, azzal kéne megtekinteni. Akkor tévedtem, sajnálom.

csak néha benézek ha marhaságot látok 2012.04.06. 10:45:14

@Szelecske: nem azt mondom, hogy egy rossz vizsgálat, mert ugye semmilyen káros hatása nincs, de úgy kb 10 éve egy nagy törés következett be a bokasérülések ellátásában. azelőtt minden külbokaszalag szakadást megműtöttünk. azután jöttek olyan tanulmányok, hogy nem hoz jelentős hasznot a funkcionális kezeléshez képest (aircast).
az esetek 99% ában ugyanis a külbokaszalag szakadások meggyógyulnak aircasttal is, nagy ritkán ha valaki nem kíméli a bokáját akkor instabillá válik, ilyenkor egy szalagplasztikát kell végezni, abból egy nagy kórház 1-2 műtétet végez évente.
ennek következtében értelmét vesztette az az infó, hogy pontosan melyik szalag is van elszakadva és mennyire, mert úgy se akarom megműteni. az egyedüli probléma a syndesmosis instabilitása ami abszolút műtéti indikációjú, az nem gyógyul meg magától soha, műteni kell.
tehát nagyon szép ez az UH csak sajna a bokánál értelmét vesztette.
kétségtelenül, hogy az achilles, patellaín, quadricepsín, biceps ín szakadásoknál elsődlegesen választandó módszer

csokosszaju 2015.04.26. 21:09:48

hát ez nagyon cuki, köszi, hogy megosztottad :)
© 2009-2015 praxis
blogszabályzat
süti beállítások módosítása