Nem vették észre, hogy leszakadt a lépe, belehalt

2011.05.27. 15:52

Tisztelt Praxis blog!

 

Egy családi tragédiáról szeretnék megemlékezni az önök oldalán, amennyiben van rá lehetőség. Szeretett édesanyám halála másfél évvel ezelőtt következett be, sajnos azt kell mondjam, az orvosok is közrejátszottak ebben. Édesanyám autóbalesetet szenvedett. Szabályosan haladt kocsijával, amikor is belerohantak oldalról. A kocsi teljesen összetört, de édesanyám a saját lábán tudott kikászálódni a kocsiból. Rögtön hívta a mentőket és bennünket is, nyugtatgatott, hogy megvan, csak fáj a keze, illetve a hasa. Kórházba szállították, mi pedig rohantunk be hozzá aggódva.

 

 

A kórházban sajnos nagyon felületes vizsgálatnak vetették alá, megállapították, hogy eltört az egyik ujja, azt el is látták, begipszelték. Édesanyám azt is elmondta az orvosoknak, hogy a hasa eléggé fáj, de ezt valamiért egyáltalán nem vették komolyan, nem foglalkoztak vele. Se ultrahangot, sem más vizsgálatot nem eszközöltek annak érdekében, hogy megállapítsák a fájdalom okát,Helyette adtak neki fájdalomcsillapítót és még a baleset napján este hazaengedték a kórházból, nem tartották bent megfigyelésre.

 

Eltelt két nap, de édesanyám nemhogy jobban lett volna, hanem rosszabbul volt, mint a baleset napján. Erős fájdalmai voltak, hiába vett be több erős fájdalomcsillapítót.Kihívtuk hozzá az ügyeletet, akik ugyan kijöttek, de ezen kívül az ég világon semmit sem tettek. Megnézték anyukámat, meghallgatták a baleset történetét, majd adtak neki egy injekciót és kész, azt mondták ne izguljon, jobban lesz.Nem lett. Késő este 11 óra magasságában anyukámnak már olyan fájdalmai voltak, hogy a könnye folyt, majd elveszítette az eszméletét. Ekkor hívtuk a 104-et, hogy siessenek, mert nagyon nagy baj van. Több, mint fél óra után értek ki, ekkor édesanyám már nem volt eszméleténél. Kórházba vitték.

 

Bent a kórházban derült ki, hogy a baleset következtében a lépe leszakadt, amelyet nem vettek észre, hiába jelezte édesanyám, hogy fájdalmai vannak. Nem tudtak már segíteni rajta és 2010 január 21-én éjszaka örökre itt hagyott minket. 52 éves lett volna három nappal később.


Sajnálom, hogy ezt kell mondanom, de soha nem tudom megbocsátani azoknak az orvosoknak a hozzáállását, akik a szörnyű baleset után nem vették komolyan édesanyám fájdalmát és hazaküldték. HA ott és akkor több figyelmet fordítanak rá, ha ott és akkor észreveszik, hogy baj történt, akkor még ma is itt lehetne velünk. Nekik csak egy név, egy adat volt, de nekem az édesanyám, aki mindennél többet ért számomra.Egy anya, aki sosem láthatja az unokáját, aki előtt még rengeteg szép év állhatott volna.



 

 

Nyereményjáték! Töltsd fel egy fotót az autódról és nyerj egy iPad 2-t!

 

Van egy sztorija a magyar egészségügy helyzetéről? Megváratták, félrekezelték, megalázták, vagy ellenkezőleg, csupa jót tapasztalt? Küldje el történetét a praxisblog@yahoo.com címre, vagy használja megújult kórházértékelőnket!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Káin 2011.05.27. 16:00:08

Rég jártam itt (na jó, csak pár napja). Őszinte részvétem a posztolónak, nincs rosszabb, mint elveszíteni valakit, aki közel áll hozzánk. Főleg akkor, ha ilyen hirtelen történik és nincs rá felkészülve az ember. Nem értek hozzá, de szerintem ilyenkor mindenképpen meg kellett volna keresni a fájdalom okát, nem szabadott volna a sérültet haza engedni.

Káin 2011.05.27. 16:01:53

Az ügyeletet ebben az esetben szintén nem értem.

Káin 2011.05.27. 16:03:46

Blogmotor add vissza a hsz-aimat...Amúgy nagyon kellemes hétvégét mindenkinek!

2011.05.27. 16:13:48

Először is: részvétem.

Másodszor: remélem mindenki figyelt, hogy a fájdalomcsillapító injekció a tünetek elnyomásával az életet is fenyegetheti, mint a két hete megjelent posztnál is praxis.blog.hu/2011/05/13/ez_csak_menstruacios_gorcs_lehet#comments tette volna az ápolónő barátnő. Akkor a megmentő szerepben volt az injekció, itt meg a halál egyik oka. Csak azért mondom, hogy tudjuk mérlegelni a dolgokat.

A lépruptúráról majd írnak a többiek, most mennem kell a napsütésre :-) Szép hétvégét!

Bikli néni 2011.05.27. 16:14:48

Bazz, közlekedési baleseteknél nem vizsgálnak belső sérülésre, pláne, ha a beteg fájdalomra panaszkodik?! Nagy mulasztás!
Az igazságügyi orvostan kézikönyvében benne van egy csomó ilyen esetleírás, amikor közlekedési balesetben szerzett belső sérülésbe halt bele valaki.
Őszinte részvétem, és mihamarabbi megnyugvást kívánok!

Bikli néni 2011.05.27. 16:15:57

@ReignOfdark: Léprupturát még én is láttam fényképen... nem szép látvány.

radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2011.05.27. 16:26:54

Részvétem a posztolónak!

Azt nem értem az ellátóhellyel kapcsolatban, hogy miért nem tartották be a protokollt - minden gépjárműbalesetet szenvedett páciensnek kötelező jelleggel végezzük a hasi ultrahang-vizsgálatát.

Jó néhány lépsérülést sikerült már időben megtalálni így.

Hatodéves 2011.05.27. 16:31:01

Amennyiben az eset a leírtaknak megfelelően történt, úgy nincs mentség a hasi ultrahang elmulasztására :(

Bikli néni 2011.05.27. 16:42:37

Szerintem még sosem mondtam itt ilyet, és ezzel nem is leszek népszerű, de ha TÉNYLEG így és ennyi történt, és vannak róla papírok, akkor minimum a betegjogi képviselőhöz tessék elmenni, majd ő adja a további tippeket...

Káin 2011.05.27. 16:45:39

@Bikli néni: Ez nekem is megfordult a fejemben. A leírtak tényleg nem egy apró hibát tárnak fel :(.

El Visco Stello (törölt) 2011.05.27. 16:46:00

Per!
Ez nem adja vissza az édesanyját, az sem biztos, hogy nyeri, de mindenképp javítja mások esélyeit.
Kötelező az ultrahang! Különösen fájdalom esetén(persze elsősorban belső vérzést keresve). Nem is tudom. Ki vagyok kelve magamból! Egy korosztályom béli hölgy... hátszóval...
Fogadja együttérzésem!

Káin 2011.05.27. 16:46:18

A lépruptúráról írhatna valaki, vagy google lesz belőle.

Bikli néni 2011.05.27. 16:52:07

@Káin: Hát Mikinél még jó eséllyel a hajnal se hasad, de ha felébred, vagy bárki bevállalná, én is szívesen meghallgatnám!
(Mit csinál a lép, lehet-e nélküle élni, ilyesmi is érdekelne...) Köszi előre is!

Bikli néni 2011.05.27. 16:53:58

@Káin: Na igen. És El Visco a számból vette ki a szót. Csak még a végén jönne valaki, aki érzékeny az ilyenekre, és leótana, hogy pont én szólaltam meg, és egy haszonleső perszóna vagyok :D Úgyhogy én nem mondom ki a bűvös szót.

Káin 2011.05.27. 17:00:19

@Bikli néni: Remélem ébredés után jár majd erre.

Bikli néni 2011.05.27. 17:02:08

@Káin: Én is. Még inkább azt, hogy okít is minket :)

serfecs (törölt) 2011.05.27. 17:08:02

Erre nincs mentség :-( Részvétem a posztolónak!!

Nekem - szintén autóbaleset után - az arckoponyatörésemet nem vették észre és ezzel együtt a szemem mellé befúródott fémszilánkot sem (3 db koponyartg készült, utólag megnézhettük, kettőn ordítva világított a fémszilánk, a harmadik hátulról készült). Amikor 3 hétre rá szóltam, hogy ott van valami és egy dudor is látszik, azt mondta az orvos, hogy pattanás.

serfecs (törölt) 2011.05.27. 17:10:06

@Bikli néni: lép nélkül olyannyira lehet élni, hogy van egy bizonyos fajta vérszegénység, amire végleges megoldást a lép eltávolítása jelent. Amúgy vörösvértesteket termel, ha jól tudom. Ha kiveszik, a csontvelő veszi át a funkcióját (asszem).

Káin 2011.05.27. 17:14:47

@rimapénteki.rimai.péntek: Azért ez sem egyszerű történet...

Dr.laikus PhD 2011.05.27. 17:22:03

@rimapénteki.rimai.péntek:

Rosszul asszed :)

A lép funkciói

az elöregedett vörösvértestek lebontása
vérraktár
limfocitákat termel
fontos szerepe van az immunanyagok termelésében
különböző anyagok tárolása, ha ezek valamilyen betegség folytán felszaporodnak a szervezetben (glikokén, foszfatida, cerebrosida, koleszterin)

hu.wikipedia.org/wiki/L%C3%A9p

vagy ez, kicsit bővebben:

webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:HPXpTtINUk0J:www.hazipatika.com/articles/Paratlan_vedelem%3Faid%3D20000616152411+l%C3%A9p+szerepe&cd=2&hl=hu&ct=clnk&gl=hu&client=firefox-a&source=www.google.hu

El Visco Stello (törölt) 2011.05.27. 17:24:16

@rimapénteki.rimai.péntek: És ki vette észre? Milyen törés volt? Elmozdulásos?

A posztoló egyféleképp veszíthet szerintem: Ha készült nyilatkozat, hogy saját felelősségre hagyta el a kórházat az édesanyja.

tódór piroska 2011.05.27. 17:27:48

@rimapénteki.rimai.péntek:

Nagyjából fordítva van: a vér alakos elemeit a csontvelő képzi, ha ez elégtelenné válik, akkor lép be a csontvelőn kivüli (extramedulláris) vérképzés, így a lép is.
Lépeltávolítás hematológiai indikációval elsősorban ITP-ben (immun eredetű trombocitahiány) történik.
Balaest vagy daganat miatt is történik időnként splenectomia, nem nagyon hiányzik a lép, talán csak bizonyos fertőzésekrer fogékonyabb a szervezet.

A kétfázisos lépruptura valóban tompa hasi traumák rettegett szövődménye, műtét nélkül halálos. Egyébként az első ultrahangnál nem mindig lehet észrevenni, erről nyilván Radiológus kollégám többet tudna mondani. Egy biztos, a beteget megfigyelésre kórházban kellett volna tartani, és az ismételt vérklép, ultrahang és fizikális vizsgálat alapján időben felkellett volna ismerni a bajt, amit műtéttel gyógyítani lehetett/kellett volna.

El Visco Stello (törölt) 2011.05.27. 17:29:40

@Dr.laikus PhD: A nevében is benne van: leszakadt. Bármelyik szerve szakad le egy embernek, az kezelés nélkül halálos. Már csak azért is, mert a leszakadt szerv helyén vérzés keletkezik. Gondolom...

Bikli néni 2011.05.27. 17:33:08

@El Visco Stello: Nekem van még egy opció, de azt már végképp nem merem leírni, mert nem szeretnék az általam nagyra becsült orvosoktól virtuális lincselést elszenvedni...

Dr.laikus PhD 2011.05.27. 17:36:35

@El Visco Stello:

Egyetértek...

Szavam nincs annyira szarvas hiba, mintha már minden protokollt felrúgnának. (tisztelet a kivételnek).
Ez már nem lassítás, rigorózus betartása a hülye és hiányos szabályoknak.
Ez annál több már és kétségbe ejtő.

Ha belegondolok, hogy van már (ráadásul régi motoros) aki azt mondja, hogy joga van megválasztani a betegét (ami nincs bizonyos helyzetekben és nem csak sürgősségről van szó), ehhez elég ha nem szimpi, akkor jogosan áll el a szavam. :(((

Leírtad helyettem amit gondolok. Persze nagyon hiányoztál volna, de az első gondolatom nekem is ez volt.

Hatodéves 2011.05.27. 17:49:42

@El Visco Stello:
A lépruptúra (ami szerintem nem "leszakadás" helyesen, hanem repedés) a vérzéses sokk miatt halálos.

A lépnek erős tokja van. Megeshet, hogy az ütéstől rögtön az egész átszakad, ezt nem nagyon lehet elnézni: a sérült műtét nélkül gyorsan elvérzik.

A kétszakaszos forma azt jelenti, hogy kezdetben csak az állomány reped meg és vérzik be, de ez nem okoz súlyos tüneteket (fájdalmat okozhat a feszülés miatt). Akár napokkal később következik be a tok repedése. Mivel eddig a tok mintegy "nyomókötésként" szolgált, az átszakadásakor a beteg a hasüregbe (esetleg a hasüreg mögötti térbe) vérzik.

Ennek pont az a veszélye, ami itt történt: a sérültet addigra már kiengedik, és hirtelen, a kórháztól messze kerül súlyos állapotba. Ezért kell a hasi ultrahang, ami ugyan nem zárja ki teljes biztonsággal a lépsérülést, de jó eséllyel észre lehet venni.

Ilyen panaszos esetben szerintem még inkább CT lett volna a megfelelő választás az ultrahang mellett.

serfecs (törölt) 2011.05.27. 18:12:24

@El Visco Stello: fej-nyaksebész vette észre, miután a fémszilánkra fény derült. Nézegette a rtg-felvételt és megkérdezte, tudom-e, hogy szépen eltört az arccsontom. Ja, akkora monoklim volt, mint ide Lacháza. Nem volt elmozdulva a törés. Ezután vittem vissza a felvételt az első orvoshoz, aki megerősítette, hogy valóban el van törve és tényleg ott volt a fémszilánk.
@Dr.laikus PhD: @tódór piroska: köszi a pontosítást!

Dr.laikus PhD 2011.05.27. 18:16:58

@rimapénteki.rimai.péntek:

:)))
Én csak keresni tudok, szakember nem én vagyok, hanem tódor pisoka.

serfecs (törölt) 2011.05.27. 18:18:24

@Dr.laikus PhD: tudom :-) Én is rákereshettem volna, mielőtt hülyeségeket irkálok :-))

Dr.laikus PhD 2011.05.27. 18:20:02

@rimapénteki.rimai.péntek:

Kis tudás olyan laikus van, azt tudtam, hogy valami nem kerek, így találtam erre a nagyon jó tájékoztatóra.

adamantium 2011.05.27. 18:20:18

kezd közelíteni a valós tényekhez az információáramlás középvonala :D
a sérülésről: először is a sérülés mechanizmusa a döntő tényező, nem a fájdalom mértéke, ha kalapáccsal ráütök az ujjamra az is fáj annyira, hogy összecsinálom magam, ugyanakkor láttam olyan autóbalesetet ahol a rohammentő behozta az első sérültet, mindene fájt, 3 szor kellett majdnem újraéleszteni és találtunk nála egy eltört ujjacskát, majd egy óra múlva megérkezett a másik autó sofőrje, saját lábán, mert eddig a rendőröknek segédkezett, úgy igazából semmije sem fájt, de csak találtam nála egy lépruptúrát, izgalmában nem érezte mi baja. szal a következtetés, hogy minden nagy energiájú sérülésnél, függetlenül attól, hogy mije fáj a betegnek kötelező (neurológiai tünetek esetén) a koponya CT. ezenkívül: nyaki gerinc 2 irányú, mellkas PA, medence AP és hasi UH, csak ezek tisztázása után térünk rá a végtagokra és a beteget akkor is bent tartjuk ha éppen semmi baja, mert ha ma nincs baja nem azt jelenti, hogy holnapra nem lesz.
itt valószínűleg kétszakaszos lépruptúráról van szó, tehát megreped a lép, de nem szakad át a tokja, azonban pár nap alatt a tok elgyengül és átszakad. a lépruptúra úgy általában normális helyen monotraumaként ritkán halálos, persze ha húzzuk az időt akkor a beteg meghalja magát, inkább szívritmuszavarban mint elvérzésben zárt has esetén, vagy akkor amikor megnyitjuk a hasat és hirtelen lecsökken a nyomás.
megoldások: hát ma már nem kapjuk ki a lépet csak úgy sportból mint régen, ha csak egy vérömleny van benne akkor szigorú ágynyugalom mellett várunk, és várunk és várunk, ha megreped a tok akkor kivesszük, ha nem akkor 2 hét és hazamehet. na most persze megint jön a pénz kérdés meg a felszereltség. jó helyen kiveszik laparoszkóposan ha lehet.
a lép tokja egyébként nagyon vékony és szakadékony, nem is varrható, ha gyerekről van szó akkor vérzéscsillapítás után egy hálóba szokták összefogni a lépet és úgy tartják egyben.
ha valakinek kiveszik akkor kötelező a pneumococcus, meningococcus elleni oltás.
a lép leszakadása is létezik, ilyenkor a lép minden kapcsolata megszűnik az ellátó vérerekkel (magyarán nem megreped, hanem leszakad az érről)

adamantium 2011.05.27. 18:22:40

@rimapénteki.rimai.péntek: elmozdulás nélküli arcscsont törést röntgenről nem illik megállapítani. van ugyan indirekt gyanújele (nívó az arcüregben). de erre CT-t kell kérni. a fémszilánk meg elég gyakori, sok emberben van, ha panaszt nem okoz nem kell vele bajlódni

serfecs (törölt) 2011.05.27. 18:30:21

@adamantium: volt szó CT-ről, de addigra már pozitív lett a terhességi tesztem, így is volt aggódás a sok rtg, Cataflam, antibiotikum (mert a fogtól-fülig-mindenem fájását először az orvos arcüreggyulladásnak diagnosztizálta) miatt.

adamantium 2011.05.27. 18:32:03

@rimapénteki.rimai.péntek: arcüreggyulladás van is ha a törésvonal ráterjed az arcüregre, az bevérzik majd begyullad, ezért kell arccsonttörésben antibiotikumot adni

_Anand_ 2011.05.27. 18:34:29

@rimapénteki.rimai.péntek: A lép feladata a vörösvértestek lebontása, ha elöregedtek. Limfocitákat viszont termel.

serfecs (törölt) 2011.05.27. 18:35:02

@adamantium: na, ez új, de jó tudni, hogy nem hiába kaptam :-) A napokban lesz egyébként 10 éve ennek a balesetnek.

_Anand_ 2011.05.27. 18:35:21

Hoppá, bocsi, úgy látszik, túl sokáig nem frissítettem :)

Rotoxis 2011.05.27. 19:03:13

Sok hozzáfűzni valóm nincs. Műhiba. Szerintem.

marand22 2011.05.27. 19:25:30

@adamantium:
Belgyógyászati kérdés:
Miért ezek ellen (+ még egy) kell oltani splenectomia után ?

marand22 2011.05.27. 19:31:51

Még egy kérdés, mi a leggyakoribb oka a SPONTÁN léprepedésnek (nem ritka betegség) ?

adamantium 2011.05.27. 19:33:24

@marand22: overwhelming postsplenectomy infection (OPSI) a neve. első munkahelyemen csak antibiotikumot adtunk de aztán később úgy féltünk tőle mint az ördögtől, bár én soha senkit nem láttam meghalni benne, pedig állítólag 50% is lehet a halálozás

marand22 2011.05.27. 19:36:59

@adamantium:
Félreértettél, arra gondolok, mi a közös ezekben a bacikban ?

adamantium 2011.05.27. 19:37:22

@marand22: mononucleosis infectiosa és gondolom bármilyen olyan fertőző betegség mely lépgyulladással vagy hirtelen gyors lépmegnagyobbodással jár, vagy a gyulladás vagy a vér pangása miatt megnagyobbodott lépben

adamantium 2011.05.27. 19:41:03

@marand22: na ezeknek poliszacharid tokjuk van amit hirtelen ki bírtam találni, de biztos van még valami különlegesség bennük

marand22 2011.05.27. 19:42:34

Szupi.
"These include common human pathogens with bacterial capsules (Streptococcus pneumoniae, Salmonella typhi, Neisseria meningitidis, E. coli, Hemophilus influenzae, Streptococcus agalactiae, Klebsiella pneumoniae). Capsules made of polysaccharides (sugars) are an evolutionary development by bacteria to evade phagocytosis by macrophages alone, since only proteins are directly recognized by macrophages in phagocytosis. So humoral immunity in forms of IgG and complement proteins is the human immune system's response against bacterial capsules."
A plusz egy a Haemophilus influenzae (ellene is van oltás).

Hatodéves 2011.05.27. 20:55:22

@adamantium:
Na, ez nekem is jót tett :)

Ugyandehogy (törölt) 2011.05.27. 21:30:01

@Bikli néni: nem nagyon lehet...szerintem. de nem gugliztam utána.

Hatodéves 2011.05.27. 21:31:07

@Babette_:
Ez annyira megdöbbentő és tiszteletreméltó, hogy érdeklődtök olyan dolgok iránt, ami iránt nem is lenne muszáj. Komolyan.

Hatodéves 2011.05.27. 21:50:07

@Babette_:
Vagy meg kell hozzá fiatalodni :) Aki érdeklődik, nem öreg ;)

bakela 2011.05.27. 22:39:43

Hát, esztet a rinyapénteki rinyát kár lett vón kihagyni.

Kétszakaszos léprupturában még akkor is meg lehet boldogulni, ha az ellátáskor gondolnak rá, és minden szabályt bétartanak.
Hát, még ha nem.

Az itt forgolódók közül mekkfordult 1-nek is a zagyába’, hogy vajh a nemkicsit-nagyot bakizó meramiadónkból esetleg má 67 órája látja el a múlthétenbeütöttemakisujjamatdemánemmertemnekimenniazéccakának kenyéradó gazdáit.

De: Kíváncsi vagyok, fel-e fogjátok-e agyilag-e /jó, nem a archicorticalis mentális zsitán köpködők,-merők úgyse/:
Ha éppen nappal van, és az udvaron megmászom a diófát, látom a regionáliskiemeltsúlypontimegyeioktatógigakórházatnyócezerággyal.
Ahol pl. – 1 /egy/ endokrinológus, - 1/egy/ patológus, 0/zérówazze/ mellkassebész van.
A csúcsszuperregionális égési osztályon+égési intenziumon 2,5 /kettőésfélwazze/ fizessevissza van- és minden nap van ügyelet.
A <45 éves traumatologusok és anaestheziologusok heti 80-100 órát henyélnek, tv-t néznek, bujálkodnak a kórházukban.
A hasi URH-ra a zelőjeggyzés 3 hó /90 nap wazze/ Akivel együtt kezdtem, radiologus rég vikinglandban fakutyázik, vagy maszek tizennyócdéultrahangon integető családi tablóképeket csinál a hülyemagzatokról a hülyeannyuknak, vagy a holt-tengeri cétemmeráj NBH által védett cégnek lasszózik az utcáról gyanútlan nőket, esetenként csöcsös férfiakat mammográfiára, hogyde 6 percenként kontroll ajánlott, meg holnap jöjjön vissza hozzánk körorvosi beutálással ciciuerhárahaddhízzonaseqelinszámla.
De mindenkinek minden jár, a rezistensek meg duplán fizessék vissza, meg Para Szolven Cica, meg Hyppopotamus, vagy hyppocompus, esetleg hyppodrom.

Szokok rá emlékesztetni: Xojatok hozzá: a zélethez xerencse kell, mert az eü. ellátás lassan ben ibrahimoglu távoltartásának kísérletével lészen egyenlő. Te, meg TE, meg Te időnek előtte meg fox halni.
A sok gyáva sz@revő, + miután visszafizette, csak simít egyet az ősz szakállán, és arra gondol, hogy a Hypo Karesz Krisztosz előtt 375.- ben kilehelte a lelkét, Ti meg asztat kapjátok, amit megérdemeltek.
Na, erre mit tucc felhozni mencségedre?

Wazze

Bikli néni 2011.05.27. 23:02:03

@bakela: Bakela, én nagyon tisztellek, és elismerem, hogy egy orvos is lehet fáradt, "azénadómból" hozzáállás pedig monnyonle.
De az, hogy egy baleset után nem csinálnak ultrahangot, még csak eszükbe se jut, és ebbe a mulasztásba valaki belehal, ez igenis nagy hiba.
Hasi UH nem tudom, hogy működik, de úgy gondolom, hogy akut problémával nem sokat szoktak tökölni ezzel. Engem már vakbélgyanúval is küldtek ultrahangra. Pont egy orvos ne tudná, hogy közlekedési baleset után egy ilyet muszáj megcsinálni? És a történetben szereplő összes orvos már 2-3 napja folyamatosan dolgozott, és annyira fáradt volt, hogy eszébe sem jutott, hogy ultrahangot kellene itten csinálni? Nekem ez evidenciának tűnik.
Egyszerűbb párhuzam: ha az egyetemen a vizsgán nem tudtunk valamit, ami evidencia (velem előfordult, mert akkor már 36 órája nem aludtam, csak kávén és tankönyvön éltem), akkor kivágtak a vizsgáról. Baromira hidegen hagyott (volna, ha tudták volna) mindenkit, hogy én ezt tök jól tudom, csak annyira dögfáradt voltam, hogy képtelen voltam felidézni.
Máskor sosem mondtam volna ezt el, de ebben a posztban elég egyértelmű, hogy mulasztás miatt halt meg a beteg.

El Visco Stello (törölt) 2011.05.27. 23:49:34

Igaza van Bakelitnek! Hulljon a férgese! Veszett már több is Kovácsnál.

Nem én vagyok, hanem én 2011.05.28. 07:25:22

Egyszer egy hasonlo posztnal annyit mondtam, hogy ez muhiba. Ennyi.
Le is lettem hurrogva, hogy mit kepzelek, hogy nem sajnalkozok jobban es aldozom fel jovendobeli gyermekeim eletet is a halott feltamasztasa erdekeben... Nos, most is csak annyit mondok: ez muhiba. Ennyi.

@Bikli néni: Na, latod, hogy nem kellek en ide? Minden informaciot megkaptal a leprol, ami erdekes lehet:
- hogy hasi traumaknal gyakori a lepserules, ezert ki kell vizsgalni a beteget.
- hogy mi a kulonbseg a lep leszakadasa es rupturaja kozott.
- hogy zajlik a ruptura (2 szakasz).
- mikor lehet spontan lepruprura (akar egyszeru orvosi fizikalis vizsgalatra is bekovetkezhet).
- mi a terapia leprupturanal.
- hogy lehet elni lep nelkul (egyes hematologiai anemiak kezelesenek is resze, mert a karosodott vorosversejteket kivonja a lep, viszont annak hianyaban bent maradnak a keringesben, igy merseklodik az anemia), de akkor egyes korokozok ellene vedtelenne valsz, igy azok ellen oltatni kell.

Persze van egyeb erdekesseg is a leprol. De azokra most ugysem kerithetunk sort.
Inkabb megkerdezem, hogy tudod-e mi az a dolog, ami miatt csove is kepes alakul a fent dicsoitett szerv?...

Hat, a lepcso... :)

Dr.laikus PhD 2011.05.28. 08:02:22

@miklos.rabai:

"Persze van egyeb erdekesseg is a leprol. De azokra most ugysem kerithetunk sort."

Kedves Miklós!
Kérlek ne foglalkozzál a sértett és sértődött, tudatlan betegekkel, meg a trollokkal.

Érdekességeket szeretnénk. Érthető összefoglalóid nagyon hiányoznak.

Ha hülye vitákra is sarkallanál az is ismeretterjesztés, hisz legalább megérti a hozzátartozó a látens és valós beteg, hogy nem a mamája és nem a papája fogja ápolni, hanem egy kedves és nagy tudású orvos.... (jó na, diagnózist felállítani:D)

Azon kívül, hogy hiteles vagy, a leghitelesebb itt az orvosok között.

bakela 2011.05.28. 08:31:24

@Bikli néni:
Én aszontam, hogy hiba. Ha így korrektebb: foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés.
Nem véletlenül hagytam ki a halált okozót.
Nem a hasi uh elmaradásába halt bele, hanem abba, hogy egy barom legázolta a zországúton. A hasi uh stb elmaradása csak az életben maradás egyik lehetséges esélyét vette el. Lehet akkor is belehal.
Azt is mondom, hogy bűnt követ el az összes egészségügyi dolgozó, aki nem tartja be a rá törvény által "kirótt" munkaidő korlátot. Ön- és közveszélyes. A világ boldogabbik felén erre má rájajöttek, + ott a döntéshozók is szokják a joxabályokat betartani. Ezért van, hogy az Ö S S Z E S magyeri, cseh, szlovák, román, bulgár fizessevisszát el tudják helyezni, tárt karokkal várják. Sztem pl a vikingek nyilvánosan kitekernék hasonló esetben a sjukhus management nyakát, ha kiderülne egy 8+48 órás szolgálat.
Itt a hunyó/k/ nem csak a negligens kolléga/ák/
A főbűnös maga a politika, ami eltűri, fenntartja ezt a rakás szart.
Lényeg:
Még szarabb lesz, a zuhanás má kezd elég szédítő lenni. /Tudod, mint a sötét anyag vs. a világűr egyre gyorsuló tágulása./
Az aljanép meg egy kicsit rugódzik még a fingjához, és alkalom adtán visítva jobblétre szenderül.

Ki a nagyobb tömeggyilkos?
Ő?

www.rts.rs/upload/storyBoxImageData/2011/05/26/7755266/Ratko_Mladic.jpg

Vagy ő, aki egy valóságos Szent Jobb?

static1.origos.hu/i/1011/20101103matolcsyg2.jpg

ondol 2011.05.28. 10:24:56

@bakela: "A főbűnös maga a politika, ami eltűri, fenntartja ezt a rakás szart."

Az emberek többsége tudja/látja hogy azt a rakást hogyan növelték ekkorára, és azt is hogy mi lesz ennek a vége.

Vannak pénzek/hitelek, amiket úgy költ el a politika, ahogy az nekik jó. Nem érdekli őket sem a beteg,sem az orvos, sem az egészséges ember. Ezt látom.

Ha most kapnátok többet a megélhetésre, és a kórházak működtetésére, már az sem állítana meg a kifelé készülőkből sokakat.

Desiderata 2011.05.28. 11:40:06

@bakela:" Az aljanép meg egy kicsit rugódzik még a fingjához, és alkalom adtán visítva jobblétre szenderül."
Ha véletlenül felhagynál az orvoslással, írj valami könyvet, már csak a stílusod miatt is olvasnám.

Hatodéves 2011.05.28. 14:53:43

@ondol:
Ezt mire alapozod?

Minél többen mennek, annál szarabb lesz a maradóknak. Mindenkiben van egy tűréshatár, kiben magasabb, kiben alacsonyabb. De fokozatosan mindenkijét meghaladják ezek a körülmények.

Az emberek többsége azért akar elmenni, mert nem tud megélni, és mert pocsék körülmények között irgalmatlan sokat kell dolgozni, és minél kevesebb orvos marad, annál több hibát fognak elkövetni.

Nem is értem, hogy merül fel bárkiben, hogy maradnának, ha megélnének, és jó körülmények között felelős, jó, teljesíthető mennyiségű melójuk lenne...

Leroi 2011.05.28. 15:17:07

@bakela:
A Matolcsy inkább egy Szent Jobbhorog...:D
Adjuk meg, hogy itt Mladic-nak sokkal szelídebb képe van, mint neki...

Leroi 2011.05.28. 15:17:54

Ha jól látom, a képen be van kefélve, de rendesen...

bauchi 2011.05.30. 10:24:18

@Bikli néni: Én meg jó sokat operáltam,nagy szar műtét,ha a has nyakig vérrel van tele.

bauchi 2011.05.30. 10:25:32

@marand22: Afrikában sokat operáltam ilyent.Legtöbbször fertőzéses eredetű volt.

bauchi 2011.05.30. 10:27:14

@Hatodéves: Szerintem meg a fizikális vizsgálat,ami elmaradt.A nagyon erús gyanú már akkor fennáll.

bauchi 2011.05.30. 10:30:09

Nem olvasopm tovább a kommenteket.Azok az orvosok,akik ebben a lépruptura halálban közreműködtek,kapják be...,rohaggyanak meg.Megint kitilthattok.

bauchi 2011.05.30. 10:33:16

@miklos.rabai: Nem műhiba.Gondatlanságból elkövetett emberölés.Vagyis diagnosztikai tévedés.Az nem műhiba.A műhiba,ha nem a szakma szabályai szerint történt a kezelés.

bauchi 2011.05.30. 10:40:48

@bakela: Tökéletesen értem ezt a világos cizellált beszédet,mert Krudy Gyulán nőttem fel,de azzal nem értek egyet,hogy a kétszakaszos léprupturában murdelni lehet,ha mindent szabályt betartanak,akkor éppen nem.Csak,ha szabályokat leszarják.

Desiderata 2011.05.30. 10:45:23

Én se tudok mást mondani: mind az elsődleges ellátóhely a baleset után,mind az ügyelet hibázott. A jogi állásponton lehet vitatkozni.
© 2009-2015 praxis
blogszabályzat
süti beállítások módosítása