Meghalt a beteg, mert az EKG nem jelzett

2011.04.08. 14:00

Tiszteletem!


Szomorú eset kapcsán írok Önöknek, ami mély nyomott hagyott bennem és egész családomban. Ha valaki hirtelen elveszíti az édesapját, ráadásul vélhetőleg mások hibájából, az a miértekre keresi a választ és nem tud nyugodni, ameddig meg nem találja ezeket a válaszokat. Nem tudom, sikerül-e valaha, mindenesetre nem adom fel.

 


Két és fél évvel ezelőtt akkor 49 éves édesapám rosszul lett a munkahelyén. Hányt, zsibbadtak a végtagjai, nagyon rosszul érezte magát, ezért hazaküldték. A saját lábán hazajött. Lefeküdt, bízva abban, hogy a rosszullét elmúlik. Nem tudott elaludni, még rosszabbul lett, mint azelőtt, nehezen kapott levegőt, ezért felhívta édesanyámat, aki hazarohant hozzá. Mivel látta, hogy nagy a baj, hívta a mentőket és elpanaszolta a helyzetet. Jöttek is gyorsan, szóval ezzel kapcsolatban egy rossz szót nem tudok mondani.


Megérkeztek, megvizsgálták, mobil EKG vizsgálatnak is alávetették, de nem találtak semmit. Már ekkor gyanakodtak az infarktusra, de a készülék által jelzett eredmény ezt nem erősítette meg. Mivel tanácstalanok voltak, úgy döntöttek kórházba szállítják, hogy alaposabban megvizsgálhassák.


Bent az intenzívre került, ahol ismét EKG vizsgálattal kezdték a kivizsgálást, de ismét nem találtak semmit. Mivel elég késő volt már. arra a megállapításra jutottak, hogy másnap feltétlenül szükség lesz ultrahangra is a diagnózis felállításához. közben egyébként vért is vettek tőle és bekötöttek infúziót is. Arra gyanakodtak, hogy pszichés eredetűek a panaszok. Sajnos a másnap édesapám számára már nem jött el. Éjszaka ugyanis ismét nagyon rosszul lett, újabb hasonló rohamot kapott és meghalt. Elmondásuk alapján mindent megtettek érte, de nem sikerült megmenteniük. A boncolási jegyzőkönyvből kiderült, hogy aznap kettő, egy enyhébb és egy súlyosabb infarktust is kapott. Felhívtak hajnalban bennünket, hogy az esetet elmondják és részvétükről biztosítsanak bennünket. Nem tudom leírni, mi zajlott le bennünk.


Felfoghatatlan számomra, hogyan nem mutatta ki a készülék az infarktust, valamint azt is, miért hagyták másnapra az ultrahangot. Ott és akkor azonnal kellett volna cselekedni. Nem tudom, akkor mi lett volna, de ott van az a „ha” és a kétségek bennem, édesanyámban és testvéreimben. Aki másoknak csak egy beteg, nekem, nekünk a minden.


Mi mindannyian szenvedünk a mai napig szeretett, drága édesapánk hiánya pedig elkísér, bennünket azt hiszem már örökké. Szeretném megkérdezni a kedves orvos urakat és hölgyeket, akik a blogot olvassák, rendben van-e az eljárás, amely édesapám életébe került? Szeretném, ha tudnák, nem harag van bennem és gyűlölet, pláne nem az orvosok iránt, csupán mély, mérhetetlen szomorúság és keserűség.


P. K.
 

 

 

Van egy sztorija a magyar egészségügy helyzetéről? Megváratták, félrekezelték, megalázták, vagy ellenkezőleg, csupa jót tapasztalt? Küldje el történetét a praxisblog@yahoo.com címre, vagy használja megújult kórházértékelőnket!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pacula 2011.04.08. 15:02:27

Ha jól tudom az infarktust a következőképpen diagnosztizálják:
1. klinikum (panaszok, tünetek, összekép...),
2. EKG (STE),
3. enzim-kinetika (troponin, máj-enzimek emelkedése).
Ha ebből a 3 kritériumból legalább 2 teljesül, akkor infarktus valószínüsthető.
Tehát előfordulhat hogy az EKG-n nem látszik infarktusra utaló elváltozás(NonStemi), de a labor-értékek (troponin) egyértelművé teszik.
A szív-UH itt falmozgát vizsgál, ha van olyan részlet a szívizomban ami nem mozog megfelelően vagy egyáltalán (akinetikus) szintén utalhat lezajlott infarktusra.
Ebben az esetben UH nélkül is (sok helyen behívós UH-s van, vagy egyáltalán nincs lehetőség rá), a tünetek és egy sürgősségi labor (trponin) birtokában sejteni kéne a diagnózist.
Persze mindíg vannak bonyolult esetek. Szerintem meg kell beszélni a kezelőorvossal ha kételyeink vannak azzal kapcsolatban hogy a kórház vagy ő hibázott. Ha ezek az aggályok alaptalanok akkor ő tudja tisztázni a dolgot, ha nem, akkor talán ő is tanul belőle (és más betegnél gondosabb). A lényeg hogy kultúráltan tegyük.

Káin 2011.04.08. 15:08:07

Orvosi részhez nem tudok hozzászólni ezúttal sem. A posztoló számomra szimpatikus, mert nem vádaskodik, kérdez, az pedig, hogy kétségei vannak, érthető. Őszinte részvétem.

2011.04.08. 15:39:38

@pacula: Itt egy kicsit igazítanék azon, hogy 1.) Mennyi az esélye annak, hogy egy magyar "infarktuskorú" ember nem szed májenzimeket elvivő gyógyszert/nem iszik alkoholt, stb.? 2.) A májenzimek totál nem jók előrejelzésre vagy akut állapot meghatározásra. GGT (gamma-glutamil transzferáz) az infarktust követően 3 nappal (!!!) emelkedik, 8-12 nap közt éri el maximumát, a GPT (glutamát-oxálacetát aminotranszferáz) alkalmatlan erre, az ASAT (aszpartát-aminotranszferáz) még hagyján (96% szenzitivitás és 86% diagnosztikus specificitás a mellkasi fájdalom fellépése után 12!! órával).

Tehát én maradnék a CK, CK-mB, troptonin, ultraszenzitív CRP és a klasszikus LDH mellett.

marand22 2011.04.08. 15:47:05

A szívinfarktusnak két formája van különítjük el: ST-elevációval járó (STEMI) és ST-elevációval nem járó (NSTEMI). Előbbit valamelyik koszorúér általában plakkrepedés (az érelmeszesedés részeként az ér falában cholesterinszemcséket, fehérvérsejteket, ill. kötőszöveti sejteket tartalmazó felrakódás) okozta hirtelen, vérrögképződéssel járó teljes elzáródása okozza. Utóbbinál nem plakkrepedés áll a háttérben, és általában nem teljes az elzáródás, viszont gyakran (főleg időseknél) kiterjedtebb a koszorúérbetegség (azaz több ér beteg egyszerre, emiatt a hosszú távú halálozás a NSTEMI-nél magasabb. A szívinfarktus halálozása úgy, hogy semmit nem tesznek, 50-80 % körül van. Amennyiben általános intenzív kezelésben részesül (monitorozás, gyógyszerek) 25-30 %. Ha vérrögoldó gyógyszert kap, 10-15 %. Amennyiben idejében (panaszok kezdetétől számítottan 12 órán belül) szívkatéterezés és katéteres érmegnyitás történik, 4-6 %. A legtöbb beteg, aki szívinfarktusban meghal, ún. malignus kamrai aritmia (polimorf kamrai tachycardia, ill. kamrafibrilláció) miatt hal meg, ha intenzív osztályon van, ezek általában kezelhetőek (defibrillálás, gyógyszerek segítségével). De létrejöhet a szívizom vérellátási zavara miatt olyan helyzet (úgy hívjuk, elektromos vihar), amikor ezek nem segítenek (csak mielőbbi érmegnyitás). A következő leggyakoribb ok az, amikor olyan sok szívizomsejt (ált. 40 %-ot mondják kritikusnak) károsodik, hogy a szív pumpafunkciója nyugalomban sem biztosít elegendő vérkeringést, emiatt ún. cardiogen shock lép fel szívelégtelenséggel, ennek halálozása 80 % körül van. Ilyenkor érmegnyitás és mechanikus támogatás (ballonpumpa, ill. ún. assist device - szívmotor) szükséges. Ezeknél jóval ritkább az igazi mechanikus szövődmény: szívizomrepedés, a két kamrát elválasztó sövény repedése, a mitralis billentyű szakadása (ínhúr vagy szemölcsizom). Ilyen esetekben azonnali szívműtét szükséges.
Jelen esetben sajnos nem sikerült idejében diagnózishoz jutni. Nem tudjuk, milyenek lettek az enzimeredmények, azonban ehhez tudni kell, hogy azok emelkedetté válásához idő kell, troponin kb. 4-6, kreatinkináz kb. 4 óra múlva válik pozitívvá, ha az első eredmény negativ, ismételni kell.
A negativ EKG-hoz: amerikai adat, hogy kb. 12 %-ban negativ az EKG, vagy aspecifikus jeleket mutat (és mégis infarktus igazolódik), magyar adat erről nincs. Ha ilyen esetben hazaengedik a beteget (Amerikában általában a sürgősségi osztályról), a halálozás 15 % körül van.
Ultrahangot egyébként el kellene tudni érni ügyeletben is.

pacula 2011.04.08. 15:52:41

@ReignOfdark:

Ok, tehát CK, CK-mB, torponin, CRP és LDH.
De leginkább Troponin...
Köszönöm az igazítást! :)

marand22 2011.04.08. 16:01:10

@pacula:
"Tehát előfordulhat hogy az EKG-n nem látszik infarktusra utaló elváltozás(NonStemi), de a labor-értékek (troponin) egyértelművé teszik."
NSTEMI nem ezt jelenti, csak annyit jelent, hogy nincs ST-eleváció, de attól még vannak egyéb jelek (pl. bal Tawara-szárblokk, ST-depressio, mély negativ T-hullámok, negativ U-hullámok V1-4-ben). Ráadásul az egyik koszorúér (ramus circumflexus, CX) elzáródása járhat NSTEMI-vel ("true posterior"), amit ugyanúgy kell kezelni, mint a STEMI-t.

marand22 2011.04.08. 16:07:21

@marand22:
Troponin emelkedése nem egyenlő szívinfarktussal !!!
Rengeteg alternativ oka van. Szív eredetű: sok szívritmuszavar után megemelkedik (PSVT, pitvarfibrilláció), szívizomgyulladás, heveny szívelégtelenség, DCM, HCM, tako tsubo sy., aortadissectio, aortastenosis, masszív tüdőembólia.
Nem szív eredetű: szeptikus shock, subarachnoidealis vérzés, nagy ischaemiás stroke, veseelégtelenség, égés.

2011.04.08. 16:09:52

@marand22: Röviden arról van szó, hogy mire a többi enzim a laborleleten jelezni kezd, a túlélés drasztikusan lecsökken. A legjobb markerek is a határon mozognak. Akut esetekben az LDH, ASAT és társaik többnyire csak visszaigazoló jelleggel jók. Ma már az infarktus sem a biztos halál, de ehhez a labor csak egy töredéket tett hozzá...

2011.04.08. 16:14:43

@marand22: Nem csak a troptoninra igaz ez, az abszolút diagnosztikus jelentőségű laborértékek nagykönyve elférne itt egy kommentben. :-)))

A CK és CK-mB pl. emelkedhet vázizomsejtek elhalása közben is, vagy kreatin-készítményt szedő embereknél. Kondis srác infarktusa esetén mondjuk ezért használhatatlanok ezek az értékek...

Hatodéves 2011.04.08. 16:27:20

Sajnálom :(

@ReignOfdark:
Biztos egyébként, hogy infarktusa volt? Lehetett myocarditis ritmuszavarral? Persze annak is van/lehet EKG jele.

Az is érdekes lenne, hogy végül is magasabbak lettek-e a szívenzimek. Ha igen, csak nem hagyták volna azzal, hogy majd megcsináljuk. Szívenzimek sürgősre hamar megvannak.

ccke 2011.04.08. 16:30:57

@marand22: Ha a beteg instabil (gondolom az volt hiszen intenzív osztályra vitték, és még az éjjel meg is halt), akkor kellene coronarographia NSTEMI-ben is, legalábbis így emlékszem a protokollra. Persze nem tudhatjuk, hogy az segített volna-e ebben az esetben.

Hatodéves 2011.04.08. 16:31:10

@Hatodéves:
Mármint ha még visszajön este a pozitív troponin-eredmény, akkor nem vártak volna azzal, hogy most pihenjen, majd másnap megultrahangozzuk...

marand22 2011.04.08. 16:31:41

@ReignOfdark:
Az első mondat a döntő. Emiatt is szoktam azt kérni, amikor kérdéses esetről referálnak STEMI-ügyeletben más intézetből, hogy faxolják el az EKG-t, mert ha ST-eleváció van, nem szabad szarakodni az enzimek meghatározásával. "Time is myocardium." Sajnos az EKG-ismertekkel nagyon sok a gond, nagy hiatusok vannak.
Kérdés:
Fáj a mellkasa a betegnek, az EKG-n bal Tawara szárblokk látható (nincs korábbi EKG, nem tudjuk mióta van BTSzB). Van-e olyan jel az EKG-n, ami alapján meg tudjuk mondani, a betegnek friss infarktusa van (vagy más a baja, pl. DCM) ?

marand22 2011.04.08. 16:34:23

@Hatodéves:
Troponin T, proBNP, myoglobin, D-dimer ágy mellett meghatározható (kb. 15 perc alatt). Ugyanígy PTI, INR, vérkép, elektrolitok. Ahol ilyen betegeket ellátnak, kell legyen (myoglobin kivételével) lehetőség ezek ágy melletti elvégzésére.

Hatodéves 2011.04.08. 16:40:22

@marand22:
Hát igen, ezért furcsa nekem. Ezért gondoltam, hogy ezek negatívak lettek, és esetleg valami más volt a baj. Akár valamilyen agyi esemény is lehetett.

marand22 2011.04.08. 16:41:57

@ccke:
Attól függ mit értesz instabilitáson. Instabil angina önmagában nem indikációja a coronarographiának. Magas rizikójú beteget kell megkatéterezni 24-48 órán belül. Magas rizikót emelkedett (pláne emelkedő tendenciájú) troponin, CKMB, társuló szívelégtelenség, mitralis regurgitáció, malignus kamrai ritmuszavar, mély ST-depressio (pláne kezelés mellett visszatérő) jelez.

marand22 2011.04.08. 16:44:07

@Hatodéves:
Boncolás infarktust igazolt, azaz sajnos nem vették észre idejében. Én inkább arra hajlok, hogy nem voltak negativak az EKG-k, csak a finom eltéréseket nem értékelték megfelelően.

pacula 2011.04.08. 16:44:50

@marand22:
Nem voltak EKG-eltérések, de voltak specifikus tünetek. Te mit tettél volna? nem troponint nézetsz?

pacula 2011.04.08. 16:45:44

aztán az eredmény függvényében elküldöd PCI-re

Hatodéves 2011.04.08. 16:48:18

@marand22:
Ja, ezt nem vettem észre. Az más. Akkor meg nem értem :( Tropininnak csak mutatnia kellett volna.

marand22 2011.04.08. 16:49:09

@Hatodéves:
1. Myocarditis nem jár malignus kamrai szívritmuszavarok fokozott rizikójával (nem kell intenzíven monitorozni).
2. Myocarditist és szívizomelhalást a boncolást követő szövettani feldolgozás el tudja különíteni (élőben is lehetséges: pl. late enhancement cardio MR, AMA jelölt szívizom scintigraphia).

pacula 2011.04.08. 16:49:18

Helyesbítek, egyértelmű, infarktusra utaló EKG-eltérések nem voltak. Vegyük úgy hogy hozzáértő kardiológus vizsgálta az EKG-t.

pacula 2011.04.08. 16:50:38

@pacula: mármint a kérdést gy kellett volna feltennem

marand22 2011.04.08. 16:56:34

@pacula:
De, megnézem a troponint, de adok neki minimum LMW heparint, béta-blokkolót, aspirint, statint. Megnézem echoval. Ha az első troponin negativ (panaszok kezdetétől számolva 6 órával később nézem először), megismétlem 6 óra múlva. Troponin T legkisebb megemelkedése is számít (0.01 ng/ml felett).
Egyébként változatlanul azt gondolom, hogy az EKG-n valamit nem vettek észre.

Hatodéves 2011.04.08. 16:58:13

@marand22:
T-hullámeltérés? Egyirányú T hullámok a mellkasi elvezetésekben?
De csak tipp sajnos :(

Hatodéves 2011.04.08. 16:58:40

@marand22:
Értem, de nem vettem észre a boncolásos mondatot, amikor olvastam.

marand22 2011.04.08. 16:59:27

@pacula:
Egyértelmű infarktusra utaló eltérés hiánya nem egyenlő azzal, hogy negativ az EKG. Perzisztáló panasz és ilyen EKG továbbgondolkodásra kell késztessen !

marand22 2011.04.08. 17:01:57

@Hatodéves:
Arra gondolj, hogy bal Tawara szárblokk mellett a repolarizáció hogyan alakul normálisan (annyit segítek, hogy ún. dyscordans ST-eltérések láthatóak alapban).

Hatodéves 2011.04.08. 17:07:39

@marand22:
R hullámmal egyirányú T?

Hatodéves 2011.04.08. 17:09:24

@Hatodéves:
Ez persze így nem lett jól megfogalmazva. Szóval a QRS-kitérésével egyirányú T? (V1-ben negatív, V6-ban pozitív)?

marand22 2011.04.08. 17:18:16

@pacula:
Jó kérdés.
Rögtön nem adnék, csak akkor, ha van diagnózis. De ha azt mondtam az előbb, hogy az EKG nem negativ, a beteg panaszai perzisztálnak, akkor adnék 600 mg clopidogrelt.

marand22 2011.04.08. 17:24:14

@Hatodéves:
Jól mondod. Bal Tawara szárblokk mellett ún concordans ST-eltérés (azaz V1-ben QS mellett normálisan ST-elevatio van, de ST-depressiót látsz, illetve V6-ban nagy R-hullám mellett normálisan ST-depressio van, de ST-elevatiót látsz) 90 % feletti pozitiv prediktivitással infarktust jelez.
Az a baj, hogy a STEMI guideline-ok (ACC, ESC) azt írják, hogy az újkeletű bal Tawara szárblokk STEMI-t jelent. Igen ám, de sok DCM-es fut bal Tawara szárblokkal, akiknek ráadásul szokott fájni a mellkasuk. Nem beszélve a frekvencia dependens bal Tawara szárblokkról, ami legalább ugyanilyen gyakori, de őket nem kell acutan megkatéterezni.

marand22 2011.04.08. 17:28:06

@Hatodéves:
Még 2 kérdés.
1. Van egy EKG-eltérés, ami meglehetősen gyakori főleg fiatal férfiaknál. Úgy néz ki az EKG-juk, mintha STEMI-jük lenne. Mi ez ?
2. Mi az acut pericarditis specifikus jele (ne az ST-elevációt mond, mert nem az, helyesebben egy másik EKG-szakasz eltérése alapján el lehet különíteni a STEMI-től) ?

ccke 2011.04.08. 17:43:00

@marand22: Gondolom a guideline azért így írja, hogy mentő, nem-kardiológus orvosok úgy vegyék, hogy az STEMI, irányítsák PCI-re, aztán ott a tapasztalt kardiológusok, jó minőségű EKG-val tudják differenciálni.

2.ra tipp:az összes elvezetésben ott van az ST eleváció?

Hatodéves 2011.04.08. 17:46:06

@marand22:
1. erre mitralis prolapsust mondanék
2. ennek meg már megörültem, hogy tudom a választ, de amit gondoltam, azt írtad. Minden mellkasi elvezetésben pozitív T hullám?

Hatodéves 2011.04.08. 17:47:08

@ccke:
Azt mondta, azt ne mondjuk :(
nem lennék nyugodt, ha marand22-nél vizsgáznék, az biztos ;)

ccke 2011.04.08. 17:51:57

@Hatodéves: igaz, figyelmetlen vagyok...
na ja, jó, hogy már túl vagyok kardion

marand22 2011.04.08. 17:51:59

@ccke:
Én inkább azt mondanám, külföldön sem minden papsajt.
Ad 2. Előbb azt írtam, nem ez (egyébként a pericarditis is lehet lokális, azaz nem látható minden elvezetésben, így utánozhat STEMI-t).

marand22 2011.04.08. 17:53:57

@Hatodéves:
Ad 1. Nem betegséget, hanem EK-eltérést kérdeztem.
Ad 2. Nem, azt normál EKG-n is láthatod. Ne a depolarizációra vagy a repolarizációra gondolj (helyesebben ne a kamraira).

marand22 2011.04.08. 17:54:59

@marand22:
Bocs, EKG-eltérést akartam írni.

ondol 2011.04.08. 18:01:05

@marand22: annyira szakértős, de nagyon nagyra értékelem.

Kérdésem: inf. utáni szívelégtelenség, alacsony vérnyomás: béta blokkoló, ARB, ivabradin, furosemid, KÁLIUM kombó. A gyógyszerek még jobban leviszik az amúgy is alacsony vérnyomást. Ha leesik a vérnyomás, pulzus felszökik, nagyokat löttyen a szívem, vízvisszatartás, ödéma, fulladás. Ezt a kört járom, és nem tudom megállítani. Minden gyógyszerből a szükséges legkevesebbet szedem, orvosi javallatra. Mondanátok erre valamit?

Részvétem a posztolónak.

ccke 2011.04.08. 18:01:21

na kigugliztam, PQ depressziót ír, így már rémlik. Mondjuk ezt nem teljesen értem, elvileg PQ az izoelektromos, ehhez kell viszonyítani a többi szakaszt...gondolom ez a kivétel.

Káin 2011.04.08. 18:04:51

Anyám mi megy itt :D. Szegény halandó meg csak néz, mint a borjú arra a bizonyos kapura :D.

ondol 2011.04.08. 18:07:11

@Káin: ilyennek kellene lennie a Praxis-nak, én bírom ezt:-)

Káin 2011.04.08. 18:08:37

@ondol: Annyival javítanám, hogy ilyennek IS kell, kellene lennie. Nem mondtam, hogy zavar, sőt, csak ugye a felét nem értem:D.

ondol 2011.04.08. 18:11:13

@Káin: kösz a javítást, így jobb

marand22 2011.04.08. 18:11:52

@ondol:
1. Mennyire alacsony az a vérnyomás ?
2. Postinfarktusos szívelégtelenségben a tolerálható LEGNAGYOBB adag ACEI/ARB és béta-blokkoló (carvedilol/metoprolol succinat/bisoprolol) adandó (a túlélés növekménye összefügg ezen gyógyszerek adagjával). Hiányolom az aldoszteron antagonistát, kálium helyett 12.5-50 mg spironolaktont vagy eplerenont kellene szednie. Ivabradine-t gondolom azért adták, mert a szívfrekvencia magas (70/min felett) maradt a tolerálható legmagasabb béta-blokkoló adag mellett.

marand22 2011.04.08. 18:16:30

@ccke:
A válasz helyes. Abban tévedsz, hogy a PQ-szakasznak izoelektromosnak kellene lennie. Az izoelektromos szakasz az a TP (T-hullám és a P-hullám közötti szakasz, ehhez kellene viszonyítani az ST-eltérést is). Egyébként gyanú esetén (ha nem egyértelmű) érdemes dupla hitellel megismételni az EKG-t, mert felerősíti a PQ-depressiót.

ondol 2011.04.08. 18:21:06

@marand22: 95/40, de ment már ez alá is..

Amiket írtál gyógyszereket mindre allergiás voltam, és egyéb mellékhatások miatt nem tudom szedni.

Béta fél, ARB,1/4 REGGEL -1/4 este.
Ez a max. amit bírok.

Ivabradinra: igen pulz: 85/90, de akkor már nagyon oda vagyok.

marand22 2011.04.08. 18:32:09

@ondol:
Digoxint próbálnék még adni (a vérnyomást nem csökkenti). Illetve az eplerenont is próbálták ? Még nem láttam tőle mellékhatást, a gyógyszer neve Inspra, csak kardiológus írhatja, és csak infarktust követő szívelégtelenségben. Legsúlyosabb esetben invazív monitorozás (katéter segítségével mérik a különböző keringési paramétereket) mellett kellene beállítani a gyógyszereket.

marand22 2011.04.08. 18:33:28

Bocs, most mennem kell, meghozták az első infarktust. Később visszanézek.

Hatodéves 2011.04.08. 18:33:30

@marand22:
2. Az nem lehet, hogy az alapvonal magasabban van, mint a PQ, mert nyugalomban feszültségkülönbség van az epicardium érintettsége miatt?

Hatodéves 2011.04.08. 18:38:00

@Hatodéves:
Na, elkéstem. Az 1-esen még gondolkozhatunk :D

pacula 2011.04.08. 19:35:34

Mármint az 1 kérdésen?
Korai repol.-sy

pacula 2011.04.08. 19:39:17

főleg pasik sajátja :)

Káin 2011.04.08. 20:12:12

Na, vege az orvosi szoaradatnak :(?

2011.04.08. 20:23:04

@Hatodéves: Úgymond szívenzimek, de mondjuk ezeket használjuk máshol is, pl. rhabdomyiolisises beteg jött a múltkor, akinek mellette ISZB-je is volt, és aggódott az enyhén emelkedett CK, CK-mB miatt. Ennek semmi köze ilyenkor a szívhez, az izomzat pusztulása okozta az enyhe emelkedést.@marand22: jól írta, ezek együtt kellenek, és a jellemző eltérések számítanak.

EKG-hoz pedig enyhén értek csak... :-)))

látjátok feleim szümtükkel 2011.04.08. 20:47:27

Talán négy részvétnyilvánítás az eddigi mérleg, és egy adag, az általgember által nem érthető duma. Lehet, hogy ezért áll így az egészségügy? Nem a posztírót ( az embert ) nézitek, magatokkal vagytok eltelve!Tisztelet a kivételnek.
Részvétem. Én már az összes közeli hozzátartozómat, és sok fiatal rokont, közeli ismerősömet elvesztettem. Azt tudom tanácsolni, ne a felelőst keresd, helyette arra gondolj milyen szerencsés vagy, mert volt egy csodálatos édesapád, akinek szépséges emléke sok mindenen át tud segíteni.

marand22 2011.04.08. 21:10:58

@látjátok feleim szümtükkel:
"Nem a posztírót ( az embert ) nézitek, magatokkal vagytok eltelve!"

"Felhívtak hajnalban bennünket, hogy az esetet elmondják és részvétükről biztosítsanak bennünket."
"Szeretném megkérdezni a kedves orvos urakat és hölgyeket, akik a blogot olvassák, rendben van-e az eljárás, amely édesapám életébe került?"

Erre próbálunk válaszokat adni, részben sajnálom, hogy hivatásunk részleteibe keveredtünk, de ahogy más is fogalmazott, erre is szükség van, magam azért próbálok úgy fogalmazni, hogy közérthető legyen.

marand22 2011.04.08. 21:12:49

@Hatodéves:
Nem, mert akkor ST-depressiót okozna, nem ST-elevációt.

Hatodéves 2011.04.08. 21:14:09

@marand22:
Akkor viszont nem tudom, miért van PQ dep. Elmondod?

ondol 2011.04.08. 21:23:43

@marand22: próbáltam, ellepték vízzel teli hólyagok a szemeimet:-(

Köszönöm a válaszaidat. Megyek a doktoromhoz is:-)

@látjátok feleim szümtükkel: a zárójelentésen ilyen duma van infarktus után, ezért nem felesleges számomra pld.
És gondolom ülhetnek a gépnél záróval a kezükben mások is......
Neked is részvétem szeretteid elvesztése miatt..

marand22 2011.04.08. 21:31:45

@Hatodéves:
www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11989495
Ezt csak arról, hogy kevesen ismerik Angliában is.

"attributed to subepicardial atrial injury"
Braunwald's Heart Disease-ben Goldberger azt írja, hogy a pitvari sérülés egy felfelé és jobbra irányuló ST-vektort eredményez, ez okozza a PQ-depressiót II, V5-6 elvezetésekben, ill. PR-elevatiót aVR-ben. Az illusztráló ábra egyébként szintén Goldbergertől származik.
De szálljunk most már le a magas lóról. Köszönöm az eddigi érdeklődést, megyek dolgozni.

Hatodéves 2011.04.08. 21:34:50

@látjátok feleim szümtükkel:
Azért nem teljesen értelek. Ha sok ember együtt van valahol, még ha csak virtuálisan is, sosem lesz olyan, hogy mind ugyanazt és ugyanúgy akarják mondani. Ha annyira zavar, amiket írunk, mért olvasod el? Nem bántásból kérdezem, de én is átugrottam a Németország gazdasági helyzetéről való elmélkedést.

Ráadásul direkt ez a posztíró szólította meg az ittenieket, hogy gondolkodjanak, mi történhetett.

Másrészt meg nem tartható kizártnak, hogy valaki még örülni fog annak, hogy marand22 ma itt kérdéseket tett fel. Mert az ember a tankönyveket úgysem jegyzi meg. Hanem: 1. a betegeket, akiket látott 2. azokat a dolgokat, amiken gondolkozott 3. amit valaki személyesen és törődésből elmagyaráz.

Szerintem is fel kell azon háborodni, hogy egy orvos, mielőtt-miután ellátta az infarktusos betegét, még fiatalokat tanít az interneten. És igen, ettől tart ott ez a szakma, ahol tart, méghozzá pozitív értelemben. Minden, ami működik benne, attól a plusztól van, amit a benne dolgozók a reális elvárásokon felül beletesznek.

Persze most újabb eggyel gyarapítottam a szerinted felesleges, sőt felháborító hozzászólások listáját...

alekab 2011.04.08. 21:40:16

:-(

Asszem elkezdem magam citálgatni:

„A Szövetség az egészségügyért - Magyar Kórházak és Rendelőintézetek Szövetsége információi és adatai szerint Magyarország már csak a GDP 3,8%-át, azaz személyenként és évente 1350 dollárnál kevesebbet költ egészségügyi ellátásra.”

Ráadásul ez is csak számmágia: Hol számítanak még be az egészségügyi költségvetésbe ilyen tételeket:
(1)
- közgyógyellátás
- útiköltség térítések
- fürdőkórházi wellnes pancsikolások
- időskorúak szociális otthonainak működési költségei
- GYED
- GYES stb
Ha a tisztán szociális, -szavazatoptimalizáló stb. tételeket levonnánk, lenne- e 2 %.
Nem csak az abszolút számok a mérvadóak, -százalékosan hol lehetünk? Burkina Faso? Szomália? Eritrea?
(2)
Minimum 1-2 millió kifejezetten vérszívó parazita élősködik az eü.-n. + 1-2 millió önpusztító, piás, dohányos, zabagép „idegi alapos” szívja le a gyógyszerkassza 2/3-át (ez-e a fülke-e forradalma-e) kiemelten, v. emelt jogcímen támogatott medicinák képében. Igaz ezek a halmazok részben fedik egymést.
Barátom, ha odaállnál a tüdőgondozó elé, és naponta lerugdalnál a lépcsőről 3-4 hörgő-, harákoló, segélyből napi 3 dobozzal füstölő, az asztmasprédjeit részben 90%-os támogatással, részben ingyé’- közgyógyellátászatira kapó inuitot, akkor többet tennél az egészségügyért, mint az elmúlt 20 év összes minisztere, kökényestülmikolástul-stul.

"de ez is iszonyú, ugyanis ha ilyen előfordulhat, akkor ez a tragédia másokkal is megtörténhet"
-igen, megtörténhet
-igen, meg is történik
-igen, egyre gyakrabban fog megtörténni

Viszont örömmel állapíthatjuk meg, hogy hasonló esetben az ügyvéd kiérkezése már jóval az EU-s elvárárt szintidő /asszem >90%;
< 15 perc/alatt van.

Állítólag Ibrahim 50 % sikerdíj fölött, 2 aktával a hóna alatt 9.74 sec alatt futja a 100 m-t.

rezidens.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=71:orvosi-ehber-aki-nem-hiszi-gyzdjoen-meg-rola-a-sajat-szemevel&catid=4:megjelenesek&Itemid=18

tik-tak-tik-tak-tik-tak
tik-tak-tik-tak-tik-tak
tik-tak-tik-tak-tik-tak
tik-tak-tik-tak-tik-tak
tik-tak-tik-tak-tik-tak

ondol 2011.04.08. 21:43:06

@Hatodéves: ajánlanám ezt a blogot, merő egy EKG kvíz, persze doktoroknak, de olyan érdekes, hogy na...:-)
cardioblog.blog.hu/

Hatodéves 2011.04.08. 21:49:05

@ondol:
Köszönöm! Mindenképp belevetem magam :)

adamantium 2011.04.08. 21:58:34

ezt a témát eléggé kivesézték éppen, de azt még hozzátenném (lehet írta más is):
minél fiatalabban következik be a szívinfarktus annál rosszabbak az esélyek
én az EKG eltérések hiányát magasabbra tenném, különösen el lehet téveszteni a dolgot, ha a betegnek már alapból van vagy 5 féle EKG eltérése
ha a beteg cukorbeteg méginkább árnyalhatja a dolgokat
az enzimek szintjét sajna más izmok sérülése, gyulladások, műtétek is fel tudják vinni
Echo- ha egy ember tud az egész kórházban szívechot csinálni, vagy egy se akkor nehéz megoldani, hogy valaki éjjel-nappal behívható legyen emiatt.
Egyébként én vonzom a szívinfarktust, és már kifogtam pár irodalmi ritkaságot:
az első: középkorú nőbeteg, műtét előtt, tipikus mellkasi fájdalmak, tipikus EKG, emelkedett enzimek, nagy öröm, hogy elkaptuk a szívrohamot időben, irány át szívkatéterezésre. az eredmény semmi, vagyis Takotsubo szindróma. egyesek annyira el tudják képzelni maguknak a szívinfarktust, hogy produkálják annak minden objektív és szubjektív jelét (állítólag ebből csak pár esetet írtak le eddig)
második: a múlt héten. 87 éves nénike. minimális mellkasi panaszok, inkább palpitáció mint fájdalom, emelkedett a frekvencia, kicsit aritmiás, jó vérnyomás. csípőproti után. szívre csak aspirint szed otthonról. krónikus tüdőbetegség miatt cordaronet adok neki nem betablokkolót, meg is szűnnek a panaszai, de azért az ördög nem alszik alapon csinálok labort: CK-NAC, CK-MB, Trop-T, myoglobin, BNP legalább 10 szeresre, D-Dimer 5 szörösre növekedve. EKG szebb mint műtét előtt, egyedüli az ST emelkedés. közben a mamika teljesen jól van, járkálna ha hagynám. na át is küldtem rohamkocsival kardióra. újabb labor, még magasabb értékek. Echo: semmi, kardiósok nem akarják megkatéterezni a jó echo meg a kora miatt. pár nap alatt laborok normalizálódtak.
szal komplikált tudomány ez és a szívből mivel csak egy van, könnyen fatális lehet a meghibásodása

cottonmouth 2011.04.08. 22:24:20

@látjátok feleim szümtükkel: nem tudom, nekem úgy tűnik, az orvosok komolyan vették a posztíró kérését, és magyarázatot keresnek. Nekem ez tetszik.

P. K., őszinte részvétem!

2011.04.08. 22:49:34

@marand22: @Hatodéves: Csatlakozom! Nagyon érdekes volt.

rikavagyok 2011.04.08. 23:00:06

@marand22:
1. Felkapott J pont. Az elsőt mikor megláttam eléggé elsápadtam. Majdnem akkora élmény, mint amikor felhívott a labor az első olyan betegem 800-as CKMB értékével, akinek vmi olyan hülye izoenzimje volt, ami az MB frakciót magasabbnak mutatta, mint (az amúgy sem alacsony) CK-t...

(De azóta visszabosszultam: véletlen elküldtem véres laborpapírral a pericardialis punktátumot, mire a laboros remegve, síri hangon mondta be a 4-es hematokritot :D)

Bezmag 2011.04.08. 23:07:03

Részvétem a posztolónak.

Nem vagyok orvos, de a történet hordoz egy hatalmas tanulságot az "ittmaradottaknak", akkor kellett volna azonnal mentőt hívni, amikor az első rosszullét jelentkezett.

Nehéz döntés, de én akkor meghoztam, fél éve volt egy instabil anginám, kismértékű szivizomelhalással, az EKG kimutatta még esemény közben az ST elevációt, a labor 4-5 órával késöbb a nekroenzimeneket. A rosszulét spontán elmúlt 1,5 óra múlva, de kórház, másnap invazív mütét, de nem kellett stentet berakni, elvileg gyógyszerrel uralható.

Javaslom, mindenki jegyezze meg, ha ilyen rosszullét tüneteket érez, vagy tapasztal máson, azonnal hívja a mentőt.

bauchi 2011.04.09. 09:52:12

Tegnap ügyeletben láttam egy infarctust,a klinikai tünetek nagyob gyengék,az EKG értékelhetetlen (vs. gép probléma)Eset kocsit kértem,gyá a kórház.
kiderült,hogy az volt neki.
Sajnos recidív tu.pulm. metastasisokkal.
Így a kilátások...

Mágia 2011.04.09. 10:26:58

@Bezmag:

Én is ezen gondolkoztam tegnap, csak nem akartam kommentel belezavarni a kialakult szakmai vitába.

Az egyik nagy tanulság, hogy ha valaki olyan roszullétet tapasztal magán, amit nem tud mivel magyarázni, és amit korábban nem tapasztalt, akkor valószínűleg a saját halálos ítéletét írja alá azzal, ha "lefelszik pihenni"...

A másik nagy tanulság, hogy bár ma már szinte mindenkinek van jogosítványa, a megszerzéséhez szükséges elsősegély képzés nagyjából a falra hányt borsó kategória, a munkahelyeken szokásos balesetvédelmi oktatással együtt.

Mert senki nem szokott rosszul lenni vezetés közben infarktus miatt és senki nem esik hasra a gyárban ugyanezen okból kifolyólag...

Birkanép, B+ végigüli ezeket, utána meg a karja zsibbadására meg émelygésre panaszkodó kollégát elküldik haza, hogy aludjon...

Bezmag 2011.04.09. 19:04:00

@Máгia:

Egyetértek. Nem volt könnyű döntés, én is ott gondolkodtam 20-25 percet mert az anginás roham jött, tartott pár percig és magától elmúlt. De azt azonnal tudtam, hogy ilyet még nem éreztem sose korábban és gyorsan utána is olvastam a tüneteknek :-).

Felhívtam egy orvos rokonom is azonnal, ő is azonnal anginás rohamra gyanakodott, akkor döntöttem el, ezzel nem viccelünk.

A kórházban egy szobatársam hasonlóan járt mint az elhunyt úr, melóból hazament, ott még rosszabbul lett, akkor már kétszer kellett kiütniük a mentősöknek. Pedig nem hazamenni kellett volna, hanem mentőt hívni gyorsan, kész csoda, hogy igy is túlélte.

Egyébként az EKG.ról jut eszembe, hajlamos vagyok laikusként azt gondolni, a jó EKG még nem jelent semmit, csak a rossz EKG-t lehet alapul venni. Nekem hatalmas mázlim volt, egyszerre látszott a hatalmas vérnyomáskiugrás és az ST eleváció.

ondol 2011.04.14. 11:26:26

@marand22: Digoxint kapok (1/4 szem), és óriási a javulás. Nem telítődök annyira vízzel, egyenletesebb az ürítés, a szívem lötyögése csak szórványos. Gondolom ezek miatt, ritkult a pulzuskiugrás. :-D

Dokim is jó arc, és Te is:-D Jól vagyok. köszönöm...
© 2009-2015 praxis
blogszabályzat
süti beállítások módosítása